L. Frankenberg - Alkmaar
SPOORWEGONGELUK TE
GRONINGEN
NIEUWE EISCHEN
DINSDAG 27 JANUARI 1931
f 40
VOORNAAMSTE cKIEUWS
De Fransche
regeeringscrisis
Het kabinet Laval geformeerd
nd
Gandhi vrijgelaten
Het Koninklijk Echtpaar
Personentrein in botsing met ten AoeHerentreiri
JOH. LAUWERS
Auto-ongevallen
iy
Een doode en twee gewonden
iT
Groote verwoesting
Felle brand te Buena
Ventura
Oude vrouw uren In een storm lil
bet water
„Uitvoering” of „Uitbreiding” van do
Wegenbelastingwet
NIEUWE TIJDEN.
Met motorschade dicht bi] rotsen
voor anker
Inbraak met bedreiging te
Heerlerheide
»-»
BRILLEN
PAVOLOP 3
Alkmaar
dit nummer bestaat uit twee bladen a. DINSDAG 27 JANUARI 1931 vur en twintigste jaargang No. 22
De Rhea in gevaarlijke
positie
Ontslag aan de bllklabrlek
te Weesp
Overleden in het huis van
bewaring
AAUGIRE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
te Groningen:
Daden op de vlucht reelaten
Peter Th.
d. Boogert 8J. overleden.
Regeling ren den ■Itkeerlntadaar voer d»
Inbraak met bedreiging te HeerierfaeMe.
In het diepste geheim
rous-
Gandhi vrijgelaten.
randt
Felle tennd te Boena Ventere in Cetambta
De moordzaak-Lans
Het kabinet Laval geformeerd.
LAVAL
3-4)
vice-president:
Dertigjarig bowelQksfeeet op 7 Febr.
3 dooden en 6 gewonden
1—1
ten
Schipbreuk op het Kamper Zand
De namen der slachtoffers
Maatregelen bij de firma van Hooien
nd
en
als
t-
Engelache Lagerhuiadebatten over de Bom
de Tafelconferentie.
De werkloosheid In Engeland. De motie
Lloyd George.
Lam
terWk
Memorandum over raUonaüsatfe en "ut*
loosheid van het Intern. Artridsbweaa.
De townsiltirMo te Amsterdam. VoonteHm»
van Kon. Ver. en Amot. TooneeL
Verdachte slikt metalen
voorwerpen in
Geer
vu-
Haar
A
de
ten
de
et
Gandhi werd gisteren te 23 uur, Indischen
tijd, uit de gevangenis ontslagen. Ook Val-
labhal Patel is op vrije voeten gesteld.
Hot Nederi. m. a „Rhea" la gevaarlijke po
sitie.
actiën
8 Dm
>r«ari
e elf.
esQ
en
II
3— 3
4— »
e—i
s-i
»-»
TABELLARISCHE BOEKEN zijn onmisbaar in de moderne boekhouding
S. 4, 5. 8. 8, S. 10. 12. 13. 13. 16. 20. 25 en 30 kolommdb
Een Algemeens maatregel van besta* na
der verbindende kracht
LICHT OP. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken cm: 5.06 uur.
Slatting van de Gronlngache bioscopen, In
dien de vermakelijkheidsbelasting
verlaagd.
0-8
10-1
6-1
sn
C.
m
4
m
P-
Vervanging van het O. M. te hoogere In»
stantie; de procureur-generaal bij den Boe
gen Baad acht de la de saak-Laas gevolgd»
methode onjuist.
lOt-
rer»
Opticien
van do
slukklg
800de
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD E
ONS BLAD -
ABONNEMENTSPRIJS:
Per kwartaal, voer Alkmaar L—
Voor bulten Alkmaar 2.65
Met Geïllustreerd Zondagsblad
tM honger
S.
5
f-
n
6
wed-
oor de
st wat
Mkrng
lg bal-
arover
ten.
iU die
t V. d.
als hu
id. De
ag en
le oa-
:O«
an
sn.
Dn
*-
nd
li
ter
ir-
C.
en
I Ir.
linker,
moet
s«r de
Brug
weg
ge kort
SlechU
a dat
«-day
t meer
Een 53-jarig heer overreden
Gisterenavond is de 53-jarige heer Jor-
dense uit Amersfoort aan het einde van de
Kruiskamp aldaar, bij het oversteken van
den weg, door een personen-auto uit Bar
neveld overreden. De man werd met twee
gebroken beenen en hoofdwonden opgeno
men. Het slachtoffer is naar het St. Eliza-
beth-Gasthuis overgebracht.
La val is er in den loop van den nacht in
geslaagd een kabinet te formeeren. Tegen
1 uur werd officieel de volgende minlster-
Hjst bekend gemaakt.
De toestand der gewonden.
De oorsaak van het ongeluk 1
Gisteravond om 7 uur is de personentrein
uit Nieuweschans bü het binnenkomen op 1
station te Groningen in botsing gekomen
met een goederentrein. De botsing was zoo
hevig dat verschillende menschen In den per
sonentrein werden gedood of gewond. Voor-
looplg meldt men drie dooden, twee zwaar -
en zes lichtgewonden.
Verschillende reizigers moesten worden uit
gezaagd, doordat de wagons gedeeltelijk in el
kander gedrukt waren. De botsing geschiedde
op het emplacement 150 Meter voor het sta
tion. De oorzaak moet worden gezocht in de
eerste plaats in een verkeerden wlsselstand en
in de tweede plaats doordat een verkeerd sig
naal op veilig was gezet. Nadere bijzonder
heden ontbreken.
De dooden zijn allen passagiers. Van de
twee zwaar gewonden behoort eer) tot het
personeel. De andere is een passagier.
Overleden mr. M. H. A. Savelberg, vfc»
president van den Hoogen Baad.
In het huls van bewaring te Breda heeft
een dertigjarige Rotterdamsche stoffeerder
onlangs een lepelsteel Ingeslikt toen hU op
15 Januari jl. terecht moest staan wegens
de met een ander gepleegde inbraak in den
nacht van 23 op 24 October j.l. bij de firma
Van Hoeckel te Tilburg. Hij meldde zich
ziek, doch de rechtbank nam aan. dat hü
simuleerde.
Later heeft hU weer eenlge metalen voor
werpen Ingeslikt met het gevolg, dat hij In
het ziekenhuis moest worden opgenomen,
waar h geopereerd werd In den nacht van
Zaterdag op Zondag is hij daar echter over
leden.
De rechtbank had op den dag der behan
deling. overeenkomstig het requisitoir van
den officier van justitie, een onderhoek naar
mans geestvermogen bevolen.
Ernstig spoorwegongeluk
(|rif» dooden» see gewonden.
Mi «write va»
•nderea v lunar
Vier roeven trachten te Rotterdam een
jongen een taaeh met f 2CM te ontstelen. D»
aanslag Is mislukt.
Omtrent het spoorwegongeluk te Gronin
gen vernemen wü nog nader:
De groote Jumbo-machine. waartegen de
personentrein is opgeloopen, deed dienst om
enkele wagons weg te halen. Deze machine
werd bediend door personeel Uit Zwolle. De
machine van den personentrein is geloopen
op de machine van den goederentrein. Door
den schok is de bagagewagen van den per
sonentrein geschoven over den eersten per
sonenwagen van dezen trein Dit was een
compartiment der tweede klasse. Doordat de
personenwagen totaal is verwoest zün alle
passagiers, die hierin gezeten waren, gewond.
De namen der slachtoffers zUn: de heeren
J. Bollegraf, directeur der Uitgeversmaat
schappij ..Rembrandt” te Utrecht, wonende
te Amsterdam; de heer Diddens, timmerman
en aannemer te Groningen en de heer Van
der Veen, aannemer, eveneens te Groningen.
De namen der gewonden zijn: de heeren R.
Morees, inspecteur van een Levensverzeke-
rlng«maatschappU te Groningen, die een
beenbreuk bekwam, de heer Muskens uit Rot
terdam. J. R. Kamphuis te Groningen, de
heer Th. Verlaan, directeur van de stoom-
trammaatschappU te Winschoten en R. Kley
te Groningen. Bovendien werd de hoofdcon
ducteur van den personentrein, de heer
Meyer uit Leeuwarden ernstig gekwetst.
Prof. Michael, hoogleeraar aan de Rijks
universiteit te Groningen verleende o.m. ge
neeskundige hulp.
foor de
In tac-
U eens
1. Hs-
Haar
le had
usiaste
Zaterdagnacht is de kUpperaak „RlstetT,
schipper W. Spoelstra. geladen met hout»
varende van Amsterdam naar Almelo, tenge
volge van den hevtgen storm op het Kamper
Zand (ten Z. van het Keteldlep) geraakt en
gezonken. Aan boord bevonden zich de schip
per, zijn vrouw, aes kinderen en een oud»
moeder van 93 Jaar, die allen tot over hun
middel in het water stonden, tot zü Zondag
morgen door Elburger visschers werden gered.
Het langdurige, koude bad schijnt, aldus d»
„Tel.”, geen nadeellgen invloed op de schip
breukelingen te hebben gehad.
Schip en lading waren verzekerd.
Nadere bijzonderheden
Omtrent het vreeseljjk spoorwegongeluk
dat op het emplacement te Groningen heeft
plaats gehal, vernemen wij nog de volgende
bijzonderheden.
Een rangeerder van baanvak zeven, reed
tegen zeven uur door een onveilig signaal en
kwam met een paar wagons op baanvak No.
6 terecht, waardoor de wissel werd verscho
ven.
Toen kwam uit Nieuweschans de trein bin
nen van 7.09 en door den verkeerden wissel-
ste.nd is deze trein op de verkeerde rails te
recht gekopien en aan het einde van het
tweede perron van het hoofdstatlop in bqt-
slng gekomen met een zich aldaar bevinden
den goederentrein.
De botsing was zeer hevig.
Verschillende wagens werden uit de rails
gelicht. Twee van de wagons van den perro-
en
BU de behandeling vand de moordzaak-
Lans door het gerechtshof te ’s-Hertogen-
bosch op 33 Febr.. zal het Hof als volgt zijn
Samengesteld president jhr. mr. A. T. O. van
Basse van Ysselt, adv.-generaal mr. Cou-
Ȏe, raadsheeren mr. van Bortel en mr. ba-
ton van Hucenpoth. Grieffier jhr. mr. de
iKuyper. Er worden 44 getuigen gedagvaard.
Verdedigers zijn mr. Kokosky te Amster
dam en mr. van der Meer te Rotterdam.
nentreln werden een eind meegesleurd
toen tegen den goederenwagen gedrukt.
De goederenwagen is omgekanteld.
In den personentrein bevonden zich ver
schillende passagiers die allen aan het ach
terste gedeelte den trein uitrenden om te
zien wat er gebeurd was.
Het beeld, dat de voorste wagen vertoonde,
was ontzettend.
Hieruit haalde men en moest men gedeelte
lijk ook zagen, de lijken van drie reizigers en
5 gewonden, die aller, zware kwetsuren heb
ben opgeloopen.
heel versplinter 1. Alleen de eene zijkant
bleef op zijn plaats. In den postwagen was
geen personeel aanwezig. De wagen kwam
geheel onderstboven aan den kant te lig
gen. De houten splinters van den uit de
rails gelichten wagon lagen overal verspreid.
Op het lawaai kwam spoedig personeel aan
gerend. zoodat a'eds om half acht met het
opruimlngswerk kon worden begonnen.
De trein, die om half acht uit Groningen
moest vertrekken, kon niet afreizen en zelfs
om negen uur kon nog niet worden gezegd
wanneer deze trein zou kunnen vertrekken.
Sedert December 1913, toen de ontzetten
de spoorwegcatastrophe bü Bellen plaats had.
is het Noorden van ons land niet meer door
een spoorwegongeluk als gisteravond te Gro
ningen heeft plaats gehad getroffen.
De gewonden konden dadelijk na het on
geluk behandeld worden en zUn naar het
Academisch Ziekenhuis te Groningen ver
voerd.
ADVERTENTIEPRIJS: Va» 1—5
f Lt5: elke regel aMer/aJ*.
RÉCLAME per regel f «,76 »eee
eerste pagina; voor de everlge
pagina s JB
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD"
onritbetaltag per plaatsing
per advertentie van 5 regels:
Iedere regel meer f 6.12
NU 14 dagen onderhandelen is het ontslag
van 43 werklieden aan de Bllkfabriek te
Weesp gevolgd. Steeds bleef er nog eenlge
hoop, dat 1 niet door zou gaan, maar Zater
dag Is de slag gevallen.
Het grootsche bedrijf, waar voor enkele
Jaren nog zoo prljzenswaarolg aan werd ge
bouwd. dat vergroot werd tot ongeveer twee
maal s*n capaciteit, dreigt zelfs geheel uit
Weesp te vertrekken. De groote ruimten lig
gen stil, slechts enkele afdeellngen voor de
bussen van „Neerlandla” en de firma Van
Houten werken nog. Ze kunnen door enkele
menschen worden bediend. En ook dit werk
zou nog naar Utrecht verhuizen; reeds ziln
enkele machines vooruitgegaan. Dat 't In
Weesp dus met de werkverschaffing beter
wordt lijkt er niet op. Het is slechts te hopen
dat deze groote ruimte. onmlddelIUk aan den
trein gelegen, niet al te lang buiten exploita
tie zal staan.
Neemt de wereldfirma Van Houten maat
regelen?
Er is een besluit afgekotnen, waarbij op
Zaterdagmorgen deze dag was steeds scha
delijk en nadeellg voor het bedrijf in de
produceerende bedrijven niet meer zal ge
werkt worden. In de technische bedrijven
gaat alles z'n gewonen gang, deze heeft nu
zelfs ruimte gekregen, om eens extra repara
tion en zuiveringen aan te brengen.
Het Is ongetwijfeld een seer te prijzen geste
der firmanten, dat gehuwden het Zaterdags
verdiende loon mogen behouden; de onge-
huwden moeten het missen.
Door Reuter geïnterviewd zeide Gandhi
dat hü Zich niet over den toestand wilde
uitlaten alvorens te hebben geconfereerd
met zijn collega's en de gedelegeerden der
ronde-tafelconferentie als deze uit Londen
zullen terugkomen. HU legde er den nadruk
op dat het wenschelijk was onmiddellijk alle
politieke gevangenen vrij te laten.
Het vertrek van Gandhl uit de gevangenis
had In het diepste geheim plaats. HU werd
in een snellen auto geplaatst die hem naar
het kleine station Tsjintsjwad bracht, waar
men den posttrein PoenaBombay deed
stoppen. HU was vergezeld van mevrouw
Naldoe, oud-voorzltster van het congres, die
gelijk met hem in vrijheid werd gesteld.
De dooden
De namen der drie slachtoffers zijn: de
het ren Bollegraf, wonende te Amsterdam;
Diddens. voormalig koster van de Martlni-
Kerk, wonende te Groningen en Van der
Veen, aannemer, wonende aan het Zulder-
dlep te Groningen. De heeren bevonden zich
in een compartiment der derde klasse.
OnmlddelIUk was politie en brandweer ter
plaatse, terwijl ook het parket zich op het
terrein van de ramp bevond.
Op het viaduct, een van de drukste ver
keerswegen van Groningen, verzamelden
zich den geheelen avond honderden men-
schen. die van daar uit op het in de diepte
liggende rangeerterrein een overzicht had
den van de ramp, die daar had plaats ge
grepen.
Men is onmlddelIUk begonnen met de wa
gons weer overeind te zetten, omdat het
baanvak in de rtchtlpgen Assen en Nieuwer-
rchans hierdoor versperd werd.
De snelheid van den binnenkomenden
trein was op het moment der botsing nog
vrU groot.
Br ontstond zulk een geweldige druk,
gepaard gaande met een hevlgen knal, dat
de postwagen volmaakt over den eersten
wa«en werd geeeboven. Deae werd bUn* ge-
voegdhetd
kracht.
Op dezen grond heeft de hooge raad 4M8
vonnis vernietigd en den betrokkene
rechtevervolglng ontslagen.
Handel en Nijverheid, waardoor ten
minste het handels- en ekonomlsch be
leid, dat nu bij vier ministers berust in
één hand zou komen en gevoerd zou
dienen te worden overeenkomstig het
Inzicht van het geheele kabinet en in
het bijzonder van den leider. Daarnaast
zou men dan wenschen, zooals in tal
van andere landen een sociaal departe
ment.
Ongetwijfeld zou dit beteekenen een
stap in de goede richting, overeenkom
stig de eischen van dezen tijd, vooral
omdat men op dit oogenblik moeilijk
kan zeggen, welke minister in het hui
dige regeeringsstelsel de leiding heeft
bij de ekonomlsche en handelspolitiek,
of dat deze mogelijk in hoofdzaak be
rust bij een gedelegeerde te Genève, ge
heel staande buiten de regeerlng. Men
kan dit laatste natuurlijk bestrijden met
de bewering, dat de regeerlng niet ge
bonden is aan hetgeen een gedelegeerde
te Genève zegt of schrijft, maar ontkend
zal niet kunnen worden, dat ar toch in
sterke mate rekening mee moet worden
gehouden en dat er moeilijk een andere
richting kan worden Ingeslagen.
We maken deze opmerking slechts om
duidelijk te laten uitkomen, dat men et
met een andere departementale indee-
ling alleen niet is, maar dat ook aan
toekomstige ministers van deze departe
menten bijzondere eischen moeten wor
den gesteld.
Zoowel op ekonomlsch als sociaal ge
bied is geen land meer vrij, maar ge
bonden door tal van Internationale over
eenkomsten. Tot nu toe werden die hier
te lande steeds gesloten door den Minis
ter van Buitenlandsche Zaken, wiens
arbeidsveld, zooals ook bij de behande
ling van zijn begrooting blijkt, zich
steeds verder uitbreldt, maar die ten ge
volge daarvan naast den Minister van
Financiën in het tegenwoordige kabinet
domineert. Dat is in strijd met de op
vattingen, die hier over de taak van
dien minister gehuldigd worden.
Wil een reorganisatie van het regee-
ringsapparaat effect sorteeren, dan is
het ook een eisch van dezen tijd, dat
de ministers van de ekonomlsche sn
sociale departementen, evenals dat m
andere landen reeds het geval Is, inter
nationale bewindslieden zijn, die zelf *.e
Genève of elders, waar de vraagstukke»
bun departement aangaande ter sprake
komen, voor hun belangen opkomen.
Kr moet dat is wel een algemeen
geldende meening in dit of het vol
gende jaar iets geschieden ter verbete
ring van het regeerlngsorganisme en
daarom is het eisch, scherp toe te zien
op de ontwikkeling van deze zaak, want
die is voor de toekomst en vooral voor
het ekonomlsch leven van ons volk van
het hoogste belang. De nieuwe tijden
stellen op alle gebied, ook op dat van
het regeerbeleld, nieuwe eischen, en
daarom is het plicht van allen, krachtig
mede te werken, opdat bij wijziging van
stelsel niet met halve maatregelen ge
noegen zal behoeven te worden geno
men.
Minister-president en minister van bln-
nenlandsche zakenLaval.
Minister van justitie en
Lion Berard.
Minister van buitenlandsche zakenBriand.
Minister van onderwijs: Maginot.
Minister van marine: Charles Dumont.
Minister van luchtvaart: DumesnlL
Minister van financiën: Flandin.
Minister van begroeting: Pietri.
Minister van handel: Rollln.
Minister van handelsmartneDe Ohappe-
delaine.
Minister van landbouw: Tardieu.
De hooge raad heeft arrest gewezen in een.
zaak van mr. M. H. H_, advocaat en procu
reur te Bergen op Zoom, die cassatie had
aangeteekend tegen 'een vonnis van d»
rechtbank te Breda, waarbU hU is veroor
deeld tot I.boete omdat hU niet wae
nagekomen de verplichting, opgelegd bU een
algemeenen maatregel van bestuur als be
doeld In art. 43 der Wegenbelastingwet (hek
onderwerpen van zijn auto aan een atnbte-
lijke weging). Dat voorschrift berust op art.
1 van een KonlnklUk besluit van 10 October
1»27.
De hooge raad overwoog, dat in de Wegen
belastingwet geen enkele bepaling voorkomt,
ter uitvoering waarvan dit voorschrift strekt,
maar dat het inhoudt een aanvulling en
uitbreiding niet een uitvoering van het
bepaalde In paragraaf 3 van de wet. in welk»
paragraaf verplichtingen van houders of be
stuurders van motorrijtuigen zijn geregeld,
o a. in art. 15 welke veel minder ver gaan
dan de verplichtingen, bU meer genoemd
Kon. besluit opgelegd. Zoodoende over
schrijdt art. 1 van het Kon. besluit de grenzen
van de in art. 43 der wet gegeven be
en mist daardoor verbindend»
Gisterenmorgen kwam de heer B. J.
Smits, ondernemer van een glazenwasscherU
te Enschedé, In ’n ouden personen-automo-
biel over den rUksweg langs Bathmen, toen
zUn wagen op den door nachtvorst gladden
asfaltweg, dicht bü het kasteel .De Ban-
nlnk”, slipte. Het gevolg was, dat de auto
tegen twee boomen botste, waardoor alle
drie Inzittenden werden gewond en de auto
totaal werd vernield. De bestuurder, de heer
Smits, bracht het er het beste af. HU be
kwam een schouderfractuur en een arm
word ZUn vrouw bekwam een dübeenfrac-
tuur en ernstige hoofdwonden. De zwager
van den bestuurder, de heer Bodlfé, verple
ger aan het krankzinnigengesticht te
Mdembllk, kreeg een dubbele kaakfractuur
en een zware hersenschudding. HU werd
bewusteloos uit de overblijfselen van den
auto door bewoners uit de omgeving wegge
dragen. De patiënten zijn naar het zieken
huis te Deventer overgebracht.
De heer Bodlfé Is gisterenavond in het
ziekenhuis aan zün verwondingen bezwe
ken a
Gisterenmorgen circa vüf uur Is bü den
70-Jarlgen M. H. te Heerlerheide Ingebroken.
De dieven hebben het geheele huis doorzocht
en alle kasten leeggehaald. ZU vonden slechts
énkele gouden sieraden en wat- klein geld.
Daarmede niet tevreden, zün de onverlaten
naar de slaapkamer gegaan waar mej. H. en
haar 17-jarige dochter sliepen. Eën der man
nen Het een scherp licht op de vrouwen schü-
nen. terwül de ander een revolver op haar
had gericht en naar de ..Tel.” meldt, dreigde
Belden te zullen doodschieten, Indien zü niet
onmlddelIUk de plaats wezen, waar het geld
Het meisje, dat hevig geschrokken was.
begon te gl’len. Een der Inbrekers greep haar
toen bü de keel en drukte haar in het kussen.
De bejaarde heer H., die ziek was en In een
aangrenzende kamer sllep. was door het ge
roep wakker geworden. HU wierp het raam
van zün slaapkamer open en riep om hulp.
De dieven namen hierop de vlucht, een gou
den ringetje en wat klein geld met zich me
denemend. De recherche te Heerlen leidt het
onderzoek.
De wereldkrlsls en de daaruit voor
ons land voortvloeiende ekonomlsche
moeilijkheden vormen ongewenscht en
ongewild een maatstaf om proefonder
vindelijk na te gaan, In hoeverre ons
regeerorganlsme nog voldoet aan de
eischen, die daar redelijkerwijze aan
gesteld mogen worden. Een lange studie
is er intusschen niet voor noodlg om
tot de conclusie te komen, dat dit helaas
niet meer het geval Is dat het regee-
ringsapparaat verouderd is en stroef
werkt. In de laatste jaren is over deze
kwestie reeds meermalen in tal van
organen geschreven. Na het optreden
van dit kabinet heeft zij ook een onder
werp van debat uitgemaakt bij de algc-
meene beschouwingen over de staats
begroting en is de noodzakelijkheid,
van een reorganisatie der staatsdiensten
bepleit. Hierbij werd toen gevraagd om
een staatscommissie, die het vraagstuk
zou moeten onderzoeken, waarna na
uitgebracht advies de nieuwe organisa
tie zou kunnen worden voorbereid, om
dan bü het optreden van een volgend
kabinet in werking te worden gesteld.
De regeerlng zou natuurlijk de zaak
overwegen, maar intusschen geschiedt
er niets. Een reorganisatie van een
klein, alhoewel op zichzelf hoogst be
langrijk, onderdeel van den geheelen
Staatsdienst, den ekonomlschen voor
lichtingsdienst, is in de troonrede aan-
gekondlgd, maar een begin van uitvoe
ring laat nog op zich wachten. Dc
departementen willen geen afstand doen
van wat in den loop der jaren tot stand
is gekomen. Ieder bureau acht zichzelf
onmisbaar en het gevolg Is, dat alles
blijft zooals het Is en de meest urgente
reorganisatie achterwege wordt gelaten.
Minister Ruys heeft, in 1029 over dit
vraagstuk sprekende, wel gezegd, dat de
daad van morgen van de regeerlng mee-
WBBrd was dan het woord van heden,
oiaar nu die daad ultblijft, heeft men
in het geheel niets. Toch is een reorga
nisatie van de overheidsbemoeiing noo-
41g«r dan O9|t. Den moet niet alleen
«trekken om «tfietaney te-karetken;
maar ook om de samenwerking van ver-
tohillende Regeerlngsllchamen zoo vlot
mögelük te maken, t» meer waar deae
hier alles te wenschen overlaat.
In het particuliere bedrijfsleven, waar
de nieuwe tüden ook nieuwe eischen
stelden, heeft men dat reeds lang Inge
zien en wordt alles gedaan om overbo
dige weerstanden, die oorzaak zün van
zwaar en stroef werk, uit te schakelen.
Bü de regeerlng is het juist andersom,
want keer op keer worden er aan het
regeeringsmechanisme maar 'raderen
toegevoegd, in den vorm van commis
sies, waardoor het op het laatst büm
onmogelük wordt iets tot stand te bren
gen. Met tal van voorbeeiuen is dit te
bewüzen en steeds blükt het, dat hoe
meer leder zün zin krügt, des te minder
er sprake kan zün van de zoo noodige
eenheid in de leiding, een eerste eisch
in de moeilüke omstandigheden, waarin
wü thans leven.
Ter illustratie mogen we wüsen op het
zeer actueele vraagstuk aan al of niet
verleenlng van steun aan de suikerbie
tenteelt, nu de verhooging van den
accijns geen enkel effect geressorteerd
heeft. Reeds maanden lang hoort men
dat een dergelüke steunmaatregel lp
voorbereiding is, maar er komt niets.
Dat is trouwens geen wonder, als men
weet, dat bü een in zich eenvoudiger)
maatregel, waarvoor de eenlg afdoende
verdediging moet zün, dat zü past in
cos geheele ekonomlsche beleid, vfcr
departementen en minstens drie com
missies betrokken zün.
In de eerste plaats de Minister van
Blnnenlandsche Zaken en Landbouw,
z maar dan de Ministers van Financiën,
Arbeid, Handel en Nüverheld en Buiten -
landsche Zaken, verder de interdeparte
mentale suikercommlasie, de commissie
voor de ekonomlsche voorlichting en ten
slotte de commlssle-Lovlnk. Ieder en
dat ligt voor de hand kijkt naar eigen
belangen, te meer waar onze ekonoml-
eche en handelspolitiek niet scherp is
afgebakend en maar al te dikwijls d?
algemeene regel vergeten wordt, dat de
flnantlën van den Staat ’t best waren bij
een goed verzorgd ekonomlsch leven.
Vrüwel algemeen Is men het er dan ook
wel* over eens, dat ons regeeringsappa-
raat met de tegenwoordige departemen
tale Indeeling niet meer past op de
steeds maar gecompliceerder wordende
omstandigheden. Het apparaat, dat veel
te log is geworden, is niet meer te be-
heerachen en moellük te hanteeren, als
er krachtig moet worden opgetreden.
Er is gebrek aan centraal gezag, aan
eenheid in leiding met het gevolg, dat
veel tüd. geld en energie verloren gaan
door het overwinnen van departemen
tale of commlsslonale weerstanden, dte
eiken zakelüken ondergrond missen.
In deze dagen, nu-we voortdurend de
nadeelen zien van de bestaande organi
satie, wordt er in tal van organen ge
pleit voor de instelling van een ekono- I
mlach departement van Landbouw. I dokken,
Volgens een Lloyd's-telegram, dato giste
ren. is het Nederlandsche motorschip „Rhea”
van de Kon. Ned. Stoomboot-Mi. te Amster
dam met motorachade voor anker gegaan op
7 mül afstand ten Westen van Jeremie Point
(Haïti). Daar het schip slechte op 300 voet
van de rotsen ligt, ia de positie gevaaiiük.
Door de reederü wordt hieromtrent het
volgende nog medegedeeld
De positie van de „Rhea’ is niet zonder ge- j
vaar, want mocht men er niet in slagen de
schade, te herstellen, dan is de kans niet
buitengesloten, dat de ankers niet zullen
houden en het schip op de rotsen geworpen
wordt.
O»L"auimU«id,ton»k^r Xr”^^*^'****^*^'^*"1** f 3000 - b*”"»'*»" «beele onaMdilktbeM tol werken door f weg» bil ee» onaml met f Beft Mi verllea van een bond, f «4C M» vertlee «nn een f KA M> een breuk ven
tesen -«eurt voor een der romend, altkeerineen I JUUU.» ,w|lw armef| ^||<o f d(JB<WHjlten I ZOU.- m oo. dnlmm -i-vineer been <rf arm
Naar gemeld wordt, heeft te Buena Ven
tura. in den Zuld-Amerikaanschen staat
Golumb... een geweldige brand het grootste
gedeelte van de zakenwük verwoest. Ver
scheidene bankgebouwen en het kantoor dor
Douane werden in de eech gelegd.
Het blusschlngswerk te Buena Ventura
werd door den storm en het gebrek aan wa
ter ten zeerste belemmerd.
Tot dusverre zün er vüf dooden geborgen.
De brand is over^eslagen op de havenempla
cementen, met inbegrip van sqpepen en
Op 7 Februari zullen H. M. de Koningin
en Z. K. H. Prins Hendrik den dag herden
ken, waarop zü dertig jaar geleden in het
huwelük traden.
Het huwelijksfeest zal vermoedelljk
paleize gevierd worden.
BUREAU: HOF ALKMAAR
Telefoon: Administratie Na. <33
RedaéUe No. SU
Wil vernamen hedenmorgen, dat de toe-
stand van de in het Academisch Zieken
huis ongenotnen gewonden vrij goed is. De
patiënten hebben een goeden nacht doorge
bracht. Voor geen van hen bestaat levens
gevaar.
Wat de oorzaak van het ongeval betreft,
vernemen wü. dat het gebeurde zich
volgt heeft toegedragen:
Een deel van een rangeertrein was door
onveilig signaal gereden en terecht geko
men op het spoor, waarop de trein uit Nieu
weschans moest binnenkomen
De binnenkomende trein is op dit rangeer-
deel geloopen.
Van het personeel, dat zich op het ran
geerder! bevond, werd niemand gewond.
Overigens werd van het treinpersoneel al
leen de hoofdconducteur Metier van den
binnenkomenden trein gewond.
Te omstreeks middernacht waren de op
ruimingswerkzaamheden geëindigd. Zoowel
de spoorwegen als de justitie stellen op het
oogenblik een ondersoek naar de ramp in.