L. Frankenberg - Alkmaar SPOORWEGONGELUK TE GRONINGEN NIEUWE EISCHEN DINSDAG 27 JANUARI 1931 f 40 VOORNAAMSTE cKIEUWS De Fransche regeeringscrisis Het kabinet Laval geformeerd nd Gandhi vrijgelaten Het Koninklijk Echtpaar Personentrein in botsing met ten AoeHerentreiri JOH. LAUWERS Auto-ongevallen iy Een doode en twee gewonden iT Groote verwoesting Felle brand te Buena Ventura Oude vrouw uren In een storm lil bet water „Uitvoering” of „Uitbreiding” van do Wegenbelastingwet NIEUWE TIJDEN. Met motorschade dicht bi] rotsen voor anker Inbraak met bedreiging te Heerlerheide »-» BRILLEN PAVOLOP 3 Alkmaar dit nummer bestaat uit twee bladen a. DINSDAG 27 JANUARI 1931 vur en twintigste jaargang No. 22 De Rhea in gevaarlijke positie Ontslag aan de bllklabrlek te Weesp Overleden in het huis van bewaring AAUGIRE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL te Groningen: Daden op de vlucht reelaten Peter Th. d. Boogert 8J. overleden. Regeling ren den ■Itkeerlntadaar voer d» Inbraak met bedreiging te HeerierfaeMe. In het diepste geheim rous- Gandhi vrijgelaten. randt Felle tennd te Boena Ventere in Cetambta De moordzaak-Lans Het kabinet Laval geformeerd. LAVAL 3-4) vice-president: Dertigjarig bowelQksfeeet op 7 Febr. 3 dooden en 6 gewonden 1—1 ten Schipbreuk op het Kamper Zand De namen der slachtoffers Maatregelen bij de firma van Hooien nd en als t- Engelache Lagerhuiadebatten over de Bom de Tafelconferentie. De werkloosheid In Engeland. De motie Lloyd George. Lam terWk Memorandum over raUonaüsatfe en "ut* loosheid van het Intern. Artridsbweaa. De townsiltirMo te Amsterdam. VoonteHm» van Kon. Ver. en Amot. TooneeL Verdachte slikt metalen voorwerpen in Geer vu- Haar A de ten de et Gandhi werd gisteren te 23 uur, Indischen tijd, uit de gevangenis ontslagen. Ook Val- labhal Patel is op vrije voeten gesteld. Hot Nederi. m. a „Rhea" la gevaarlijke po sitie. actiën 8 Dm >r«ari e elf. esQ en II 3— 3 4— » e—i s-i »-» TABELLARISCHE BOEKEN zijn onmisbaar in de moderne boekhouding S. 4, 5. 8. 8, S. 10. 12. 13. 13. 16. 20. 25 en 30 kolommdb Een Algemeens maatregel van besta* na der verbindende kracht LICHT OP. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken cm: 5.06 uur. Slatting van de Gronlngache bioscopen, In dien de vermakelijkheidsbelasting verlaagd. 0-8 10-1 6-1 sn C. m 4 m P- Vervanging van het O. M. te hoogere In» stantie; de procureur-generaal bij den Boe gen Baad acht de la de saak-Laas gevolgd» methode onjuist. lOt- rer» Opticien van do slukklg 800de NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD E ONS BLAD - ABONNEMENTSPRIJS: Per kwartaal, voer Alkmaar L— Voor bulten Alkmaar 2.65 Met Geïllustreerd Zondagsblad tM honger S. 5 f- n 6 wed- oor de st wat Mkrng lg bal- arover ten. iU die t V. d. als hu id. De ag en le oa- :O« an sn. Dn *- nd li ter ir- C. en I Ir. linker, moet s«r de Brug weg ge kort SlechU a dat «-day t meer Een 53-jarig heer overreden Gisterenavond is de 53-jarige heer Jor- dense uit Amersfoort aan het einde van de Kruiskamp aldaar, bij het oversteken van den weg, door een personen-auto uit Bar neveld overreden. De man werd met twee gebroken beenen en hoofdwonden opgeno men. Het slachtoffer is naar het St. Eliza- beth-Gasthuis overgebracht. La val is er in den loop van den nacht in geslaagd een kabinet te formeeren. Tegen 1 uur werd officieel de volgende minlster- Hjst bekend gemaakt. De toestand der gewonden. De oorsaak van het ongeluk 1 Gisteravond om 7 uur is de personentrein uit Nieuweschans bü het binnenkomen op 1 station te Groningen in botsing gekomen met een goederentrein. De botsing was zoo hevig dat verschillende menschen In den per sonentrein werden gedood of gewond. Voor- looplg meldt men drie dooden, twee zwaar - en zes lichtgewonden. Verschillende reizigers moesten worden uit gezaagd, doordat de wagons gedeeltelijk in el kander gedrukt waren. De botsing geschiedde op het emplacement 150 Meter voor het sta tion. De oorzaak moet worden gezocht in de eerste plaats in een verkeerden wlsselstand en in de tweede plaats doordat een verkeerd sig naal op veilig was gezet. Nadere bijzonder heden ontbreken. De dooden zijn allen passagiers. Van de twee zwaar gewonden behoort eer) tot het personeel. De andere is een passagier. Overleden mr. M. H. A. Savelberg, vfc» president van den Hoogen Baad. In het huls van bewaring te Breda heeft een dertigjarige Rotterdamsche stoffeerder onlangs een lepelsteel Ingeslikt toen hU op 15 Januari jl. terecht moest staan wegens de met een ander gepleegde inbraak in den nacht van 23 op 24 October j.l. bij de firma Van Hoeckel te Tilburg. Hij meldde zich ziek, doch de rechtbank nam aan. dat hü simuleerde. Later heeft hU weer eenlge metalen voor werpen Ingeslikt met het gevolg, dat hij In het ziekenhuis moest worden opgenomen, waar h geopereerd werd In den nacht van Zaterdag op Zondag is hij daar echter over leden. De rechtbank had op den dag der behan deling. overeenkomstig het requisitoir van den officier van justitie, een onderhoek naar mans geestvermogen bevolen. Ernstig spoorwegongeluk (|rif» dooden» see gewonden. Mi «write va» •nderea v lunar Vier roeven trachten te Rotterdam een jongen een taaeh met f 2CM te ontstelen. D» aanslag Is mislukt. Omtrent het spoorwegongeluk te Gronin gen vernemen wü nog nader: De groote Jumbo-machine. waartegen de personentrein is opgeloopen, deed dienst om enkele wagons weg te halen. Deze machine werd bediend door personeel Uit Zwolle. De machine van den personentrein is geloopen op de machine van den goederentrein. Door den schok is de bagagewagen van den per sonentrein geschoven over den eersten per sonenwagen van dezen trein Dit was een compartiment der tweede klasse. Doordat de personenwagen totaal is verwoest zün alle passagiers, die hierin gezeten waren, gewond. De namen der slachtoffers zUn: de heeren J. Bollegraf, directeur der Uitgeversmaat schappij ..Rembrandt” te Utrecht, wonende te Amsterdam; de heer Diddens, timmerman en aannemer te Groningen en de heer Van der Veen, aannemer, eveneens te Groningen. De namen der gewonden zijn: de heeren R. Morees, inspecteur van een Levensverzeke- rlng«maatschappU te Groningen, die een beenbreuk bekwam, de heer Muskens uit Rot terdam. J. R. Kamphuis te Groningen, de heer Th. Verlaan, directeur van de stoom- trammaatschappU te Winschoten en R. Kley te Groningen. Bovendien werd de hoofdcon ducteur van den personentrein, de heer Meyer uit Leeuwarden ernstig gekwetst. Prof. Michael, hoogleeraar aan de Rijks universiteit te Groningen verleende o.m. ge neeskundige hulp. foor de In tac- U eens 1. Hs- Haar le had usiaste Zaterdagnacht is de kUpperaak „RlstetT, schipper W. Spoelstra. geladen met hout» varende van Amsterdam naar Almelo, tenge volge van den hevtgen storm op het Kamper Zand (ten Z. van het Keteldlep) geraakt en gezonken. Aan boord bevonden zich de schip per, zijn vrouw, aes kinderen en een oud» moeder van 93 Jaar, die allen tot over hun middel in het water stonden, tot zü Zondag morgen door Elburger visschers werden gered. Het langdurige, koude bad schijnt, aldus d» „Tel.”, geen nadeellgen invloed op de schip breukelingen te hebben gehad. Schip en lading waren verzekerd. Nadere bijzonderheden Omtrent het vreeseljjk spoorwegongeluk dat op het emplacement te Groningen heeft plaats gehal, vernemen wij nog de volgende bijzonderheden. Een rangeerder van baanvak zeven, reed tegen zeven uur door een onveilig signaal en kwam met een paar wagons op baanvak No. 6 terecht, waardoor de wissel werd verscho ven. Toen kwam uit Nieuweschans de trein bin nen van 7.09 en door den verkeerden wissel- ste.nd is deze trein op de verkeerde rails te recht gekopien en aan het einde van het tweede perron van het hoofdstatlop in bqt- slng gekomen met een zich aldaar bevinden den goederentrein. De botsing was zeer hevig. Verschillende wagens werden uit de rails gelicht. Twee van de wagons van den perro- en BU de behandeling vand de moordzaak- Lans door het gerechtshof te ’s-Hertogen- bosch op 33 Febr.. zal het Hof als volgt zijn Samengesteld president jhr. mr. A. T. O. van Basse van Ysselt, adv.-generaal mr. Cou- »ée, raadsheeren mr. van Bortel en mr. ba- ton van Hucenpoth. Grieffier jhr. mr. de iKuyper. Er worden 44 getuigen gedagvaard. Verdedigers zijn mr. Kokosky te Amster dam en mr. van der Meer te Rotterdam. nentreln werden een eind meegesleurd toen tegen den goederenwagen gedrukt. De goederenwagen is omgekanteld. In den personentrein bevonden zich ver schillende passagiers die allen aan het ach terste gedeelte den trein uitrenden om te zien wat er gebeurd was. Het beeld, dat de voorste wagen vertoonde, was ontzettend. Hieruit haalde men en moest men gedeelte lijk ook zagen, de lijken van drie reizigers en 5 gewonden, die aller, zware kwetsuren heb ben opgeloopen. heel versplinter 1. Alleen de eene zijkant bleef op zijn plaats. In den postwagen was geen personeel aanwezig. De wagen kwam geheel onderstboven aan den kant te lig gen. De houten splinters van den uit de rails gelichten wagon lagen overal verspreid. Op het lawaai kwam spoedig personeel aan gerend. zoodat a'eds om half acht met het opruimlngswerk kon worden begonnen. De trein, die om half acht uit Groningen moest vertrekken, kon niet afreizen en zelfs om negen uur kon nog niet worden gezegd wanneer deze trein zou kunnen vertrekken. Sedert December 1913, toen de ontzetten de spoorwegcatastrophe bü Bellen plaats had. is het Noorden van ons land niet meer door een spoorwegongeluk als gisteravond te Gro ningen heeft plaats gehad getroffen. De gewonden konden dadelijk na het on geluk behandeld worden en zUn naar het Academisch Ziekenhuis te Groningen ver voerd. ADVERTENTIEPRIJS: Va» 1—5 f Lt5: elke regel aMer/aJ*. RÉCLAME per regel f «,76 »eee eerste pagina; voor de everlge pagina s JB RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD" onritbetaltag per plaatsing per advertentie van 5 regels: Iedere regel meer f 6.12 NU 14 dagen onderhandelen is het ontslag van 43 werklieden aan de Bllkfabriek te Weesp gevolgd. Steeds bleef er nog eenlge hoop, dat 1 niet door zou gaan, maar Zater dag Is de slag gevallen. Het grootsche bedrijf, waar voor enkele Jaren nog zoo prljzenswaarolg aan werd ge bouwd. dat vergroot werd tot ongeveer twee maal s*n capaciteit, dreigt zelfs geheel uit Weesp te vertrekken. De groote ruimten lig gen stil, slechts enkele afdeellngen voor de bussen van „Neerlandla” en de firma Van Houten werken nog. Ze kunnen door enkele menschen worden bediend. En ook dit werk zou nog naar Utrecht verhuizen; reeds ziln enkele machines vooruitgegaan. Dat 't In Weesp dus met de werkverschaffing beter wordt lijkt er niet op. Het is slechts te hopen dat deze groote ruimte. onmlddelIUk aan den trein gelegen, niet al te lang buiten exploita tie zal staan. Neemt de wereldfirma Van Houten maat regelen? Er is een besluit afgekotnen, waarbij op Zaterdagmorgen deze dag was steeds scha delijk en nadeellg voor het bedrijf in de produceerende bedrijven niet meer zal ge werkt worden. In de technische bedrijven gaat alles z'n gewonen gang, deze heeft nu zelfs ruimte gekregen, om eens extra repara tion en zuiveringen aan te brengen. Het Is ongetwijfeld een seer te prijzen geste der firmanten, dat gehuwden het Zaterdags verdiende loon mogen behouden; de onge- huwden moeten het missen. Door Reuter geïnterviewd zeide Gandhi dat hü Zich niet over den toestand wilde uitlaten alvorens te hebben geconfereerd met zijn collega's en de gedelegeerden der ronde-tafelconferentie als deze uit Londen zullen terugkomen. HU legde er den nadruk op dat het wenschelijk was onmiddellijk alle politieke gevangenen vrij te laten. Het vertrek van Gandhl uit de gevangenis had In het diepste geheim plaats. HU werd in een snellen auto geplaatst die hem naar het kleine station Tsjintsjwad bracht, waar men den posttrein PoenaBombay deed stoppen. HU was vergezeld van mevrouw Naldoe, oud-voorzltster van het congres, die gelijk met hem in vrijheid werd gesteld. De dooden De namen der drie slachtoffers zijn: de het ren Bollegraf, wonende te Amsterdam; Diddens. voormalig koster van de Martlni- Kerk, wonende te Groningen en Van der Veen, aannemer, wonende aan het Zulder- dlep te Groningen. De heeren bevonden zich in een compartiment der derde klasse. OnmlddelIUk was politie en brandweer ter plaatse, terwijl ook het parket zich op het terrein van de ramp bevond. Op het viaduct, een van de drukste ver keerswegen van Groningen, verzamelden zich den geheelen avond honderden men- schen. die van daar uit op het in de diepte liggende rangeerterrein een overzicht had den van de ramp, die daar had plaats ge grepen. Men is onmlddelIUk begonnen met de wa gons weer overeind te zetten, omdat het baanvak in de rtchtlpgen Assen en Nieuwer- rchans hierdoor versperd werd. De snelheid van den binnenkomenden trein was op het moment der botsing nog vrU groot. Br ontstond zulk een geweldige druk, gepaard gaande met een hevlgen knal, dat de postwagen volmaakt over den eersten wa«en werd geeeboven. Deae werd bUn* ge- voegdhetd kracht. Op dezen grond heeft de hooge raad 4M8 vonnis vernietigd en den betrokkene rechtevervolglng ontslagen. Handel en Nijverheid, waardoor ten minste het handels- en ekonomlsch be leid, dat nu bij vier ministers berust in één hand zou komen en gevoerd zou dienen te worden overeenkomstig het Inzicht van het geheele kabinet en in het bijzonder van den leider. Daarnaast zou men dan wenschen, zooals in tal van andere landen een sociaal departe ment. Ongetwijfeld zou dit beteekenen een stap in de goede richting, overeenkom stig de eischen van dezen tijd, vooral omdat men op dit oogenblik moeilijk kan zeggen, welke minister in het hui dige regeeringsstelsel de leiding heeft bij de ekonomlsche en handelspolitiek, of dat deze mogelijk in hoofdzaak be rust bij een gedelegeerde te Genève, ge heel staande buiten de regeerlng. Men kan dit laatste natuurlijk bestrijden met de bewering, dat de regeerlng niet ge bonden is aan hetgeen een gedelegeerde te Genève zegt of schrijft, maar ontkend zal niet kunnen worden, dat ar toch in sterke mate rekening mee moet worden gehouden en dat er moeilijk een andere richting kan worden Ingeslagen. We maken deze opmerking slechts om duidelijk te laten uitkomen, dat men et met een andere departementale indee- ling alleen niet is, maar dat ook aan toekomstige ministers van deze departe menten bijzondere eischen moeten wor den gesteld. Zoowel op ekonomlsch als sociaal ge bied is geen land meer vrij, maar ge bonden door tal van Internationale over eenkomsten. Tot nu toe werden die hier te lande steeds gesloten door den Minis ter van Buitenlandsche Zaken, wiens arbeidsveld, zooals ook bij de behande ling van zijn begrooting blijkt, zich steeds verder uitbreldt, maar die ten ge volge daarvan naast den Minister van Financiën in het tegenwoordige kabinet domineert. Dat is in strijd met de op vattingen, die hier over de taak van dien minister gehuldigd worden. Wil een reorganisatie van het regee- ringsapparaat effect sorteeren, dan is het ook een eisch van dezen tijd, dat de ministers van de ekonomlsche sn sociale departementen, evenals dat m andere landen reeds het geval Is, inter nationale bewindslieden zijn, die zelf *.e Genève of elders, waar de vraagstukke» bun departement aangaande ter sprake komen, voor hun belangen opkomen. Kr moet dat is wel een algemeen geldende meening in dit of het vol gende jaar iets geschieden ter verbete ring van het regeerlngsorganisme en daarom is het eisch, scherp toe te zien op de ontwikkeling van deze zaak, want die is voor de toekomst en vooral voor het ekonomlsch leven van ons volk van het hoogste belang. De nieuwe tijden stellen op alle gebied, ook op dat van het regeerbeleld, nieuwe eischen, en daarom is het plicht van allen, krachtig mede te werken, opdat bij wijziging van stelsel niet met halve maatregelen ge noegen zal behoeven te worden geno men. Minister-president en minister van bln- nenlandsche zakenLaval. Minister van justitie en Lion Berard. Minister van buitenlandsche zakenBriand. Minister van onderwijs: Maginot. Minister van marine: Charles Dumont. Minister van luchtvaart: DumesnlL Minister van financiën: Flandin. Minister van begroeting: Pietri. Minister van handel: Rollln. Minister van handelsmartneDe Ohappe- delaine. Minister van landbouw: Tardieu. De hooge raad heeft arrest gewezen in een. zaak van mr. M. H. H_, advocaat en procu reur te Bergen op Zoom, die cassatie had aangeteekend tegen 'een vonnis van d» rechtbank te Breda, waarbU hU is veroor deeld tot I.boete omdat hU niet wae nagekomen de verplichting, opgelegd bU een algemeenen maatregel van bestuur als be doeld In art. 43 der Wegenbelastingwet (hek onderwerpen van zijn auto aan een atnbte- lijke weging). Dat voorschrift berust op art. 1 van een KonlnklUk besluit van 10 October 1»27. De hooge raad overwoog, dat in de Wegen belastingwet geen enkele bepaling voorkomt, ter uitvoering waarvan dit voorschrift strekt, maar dat het inhoudt een aanvulling en uitbreiding niet een uitvoering van het bepaalde In paragraaf 3 van de wet. in welk» paragraaf verplichtingen van houders of be stuurders van motorrijtuigen zijn geregeld, o a. in art. 15 welke veel minder ver gaan dan de verplichtingen, bU meer genoemd Kon. besluit opgelegd. Zoodoende over schrijdt art. 1 van het Kon. besluit de grenzen van de in art. 43 der wet gegeven be en mist daardoor verbindend» Gisterenmorgen kwam de heer B. J. Smits, ondernemer van een glazenwasscherU te Enschedé, In ’n ouden personen-automo- biel over den rUksweg langs Bathmen, toen zUn wagen op den door nachtvorst gladden asfaltweg, dicht bü het kasteel .De Ban- nlnk”, slipte. Het gevolg was, dat de auto tegen twee boomen botste, waardoor alle drie Inzittenden werden gewond en de auto totaal werd vernield. De bestuurder, de heer Smits, bracht het er het beste af. HU be kwam een schouderfractuur en een arm word ZUn vrouw bekwam een dübeenfrac- tuur en ernstige hoofdwonden. De zwager van den bestuurder, de heer Bodlfé, verple ger aan het krankzinnigengesticht te Mdembllk, kreeg een dubbele kaakfractuur en een zware hersenschudding. HU werd bewusteloos uit de overblijfselen van den auto door bewoners uit de omgeving wegge dragen. De patiënten zijn naar het zieken huis te Deventer overgebracht. De heer Bodlfé Is gisterenavond in het ziekenhuis aan zün verwondingen bezwe ken a Gisterenmorgen circa vüf uur Is bü den 70-Jarlgen M. H. te Heerlerheide Ingebroken. De dieven hebben het geheele huis doorzocht en alle kasten leeggehaald. ZU vonden slechts énkele gouden sieraden en wat- klein geld. Daarmede niet tevreden, zün de onverlaten naar de slaapkamer gegaan waar mej. H. en haar 17-jarige dochter sliepen. Eën der man nen Het een scherp licht op de vrouwen schü- nen. terwül de ander een revolver op haar had gericht en naar de ..Tel.” meldt, dreigde Belden te zullen doodschieten, Indien zü niet onmlddelIUk de plaats wezen, waar het geld Het meisje, dat hevig geschrokken was. begon te gl’len. Een der Inbrekers greep haar toen bü de keel en drukte haar in het kussen. De bejaarde heer H., die ziek was en In een aangrenzende kamer sllep. was door het ge roep wakker geworden. HU wierp het raam van zün slaapkamer open en riep om hulp. De dieven namen hierop de vlucht, een gou den ringetje en wat klein geld met zich me denemend. De recherche te Heerlen leidt het onderzoek. De wereldkrlsls en de daaruit voor ons land voortvloeiende ekonomlsche moeilijkheden vormen ongewenscht en ongewild een maatstaf om proefonder vindelijk na te gaan, In hoeverre ons regeerorganlsme nog voldoet aan de eischen, die daar redelijkerwijze aan gesteld mogen worden. Een lange studie is er intusschen niet voor noodlg om tot de conclusie te komen, dat dit helaas niet meer het geval Is dat het regee- ringsapparaat verouderd is en stroef werkt. In de laatste jaren is over deze kwestie reeds meermalen in tal van organen geschreven. Na het optreden van dit kabinet heeft zij ook een onder werp van debat uitgemaakt bij de algc- meene beschouwingen over de staats begroting en is de noodzakelijkheid, van een reorganisatie der staatsdiensten bepleit. Hierbij werd toen gevraagd om een staatscommissie, die het vraagstuk zou moeten onderzoeken, waarna na uitgebracht advies de nieuwe organisa tie zou kunnen worden voorbereid, om dan bü het optreden van een volgend kabinet in werking te worden gesteld. De regeerlng zou natuurlijk de zaak overwegen, maar intusschen geschiedt er niets. Een reorganisatie van een klein, alhoewel op zichzelf hoogst be langrijk, onderdeel van den geheelen Staatsdienst, den ekonomlschen voor lichtingsdienst, is in de troonrede aan- gekondlgd, maar een begin van uitvoe ring laat nog op zich wachten. Dc departementen willen geen afstand doen van wat in den loop der jaren tot stand is gekomen. Ieder bureau acht zichzelf onmisbaar en het gevolg Is, dat alles blijft zooals het Is en de meest urgente reorganisatie achterwege wordt gelaten. Minister Ruys heeft, in 1029 over dit vraagstuk sprekende, wel gezegd, dat de daad van morgen van de regeerlng mee- WBBrd was dan het woord van heden, oiaar nu die daad ultblijft, heeft men in het geheel niets. Toch is een reorga nisatie van de overheidsbemoeiing noo- 41g«r dan O9|t. Den moet niet alleen «trekken om «tfietaney te-karetken; maar ook om de samenwerking van ver- tohillende Regeerlngsllchamen zoo vlot mögelük te maken, t» meer waar deae hier alles te wenschen overlaat. In het particuliere bedrijfsleven, waar de nieuwe tüden ook nieuwe eischen stelden, heeft men dat reeds lang Inge zien en wordt alles gedaan om overbo dige weerstanden, die oorzaak zün van zwaar en stroef werk, uit te schakelen. Bü de regeerlng is het juist andersom, want keer op keer worden er aan het regeeringsmechanisme maar 'raderen toegevoegd, in den vorm van commis sies, waardoor het op het laatst büm onmogelük wordt iets tot stand te bren gen. Met tal van voorbeeiuen is dit te bewüzen en steeds blükt het, dat hoe meer leder zün zin krügt, des te minder er sprake kan zün van de zoo noodige eenheid in de leiding, een eerste eisch in de moeilüke omstandigheden, waarin wü thans leven. Ter illustratie mogen we wüsen op het zeer actueele vraagstuk aan al of niet verleenlng van steun aan de suikerbie tenteelt, nu de verhooging van den accijns geen enkel effect geressorteerd heeft. Reeds maanden lang hoort men dat een dergelüke steunmaatregel lp voorbereiding is, maar er komt niets. Dat is trouwens geen wonder, als men weet, dat bü een in zich eenvoudiger) maatregel, waarvoor de eenlg afdoende verdediging moet zün, dat zü past in cos geheele ekonomlsche beleid, vfcr departementen en minstens drie com missies betrokken zün. In de eerste plaats de Minister van Blnnenlandsche Zaken en Landbouw, z maar dan de Ministers van Financiën, Arbeid, Handel en Nüverheld en Buiten - landsche Zaken, verder de interdeparte mentale suikercommlasie, de commissie voor de ekonomlsche voorlichting en ten slotte de commlssle-Lovlnk. Ieder en dat ligt voor de hand kijkt naar eigen belangen, te meer waar onze ekonoml- eche en handelspolitiek niet scherp is afgebakend en maar al te dikwijls d? algemeene regel vergeten wordt, dat de flnantlën van den Staat ’t best waren bij een goed verzorgd ekonomlsch leven. Vrüwel algemeen Is men het er dan ook wel* over eens, dat ons regeeringsappa- raat met de tegenwoordige departemen tale Indeeling niet meer past op de steeds maar gecompliceerder wordende omstandigheden. Het apparaat, dat veel te log is geworden, is niet meer te be- heerachen en moellük te hanteeren, als er krachtig moet worden opgetreden. Er is gebrek aan centraal gezag, aan eenheid in leiding met het gevolg, dat veel tüd. geld en energie verloren gaan door het overwinnen van departemen tale of commlsslonale weerstanden, dte eiken zakelüken ondergrond missen. In deze dagen, nu-we voortdurend de nadeelen zien van de bestaande organi satie, wordt er in tal van organen ge pleit voor de instelling van een ekono- I mlach departement van Landbouw. I dokken, Volgens een Lloyd's-telegram, dato giste ren. is het Nederlandsche motorschip „Rhea” van de Kon. Ned. Stoomboot-Mi. te Amster dam met motorachade voor anker gegaan op 7 mül afstand ten Westen van Jeremie Point (Haïti). Daar het schip slechte op 300 voet van de rotsen ligt, ia de positie gevaaiiük. Door de reederü wordt hieromtrent het volgende nog medegedeeld De positie van de „Rhea’ is niet zonder ge- j vaar, want mocht men er niet in slagen de schade, te herstellen, dan is de kans niet buitengesloten, dat de ankers niet zullen houden en het schip op de rotsen geworpen wordt. O»L"auimU«id,ton»k^r Xr”^^*^'****^*^'^*"1** f 3000 - b*”"»'*»" «beele onaMdilktbeM tol werken door f weg» bil ee» onaml met f Beft Mi verllea van een bond, f «4C M» vertlee «nn een f KA M> een breuk ven tesen -«eurt voor een der romend, altkeerineen I JUUU.» ,w|lw armef| ^||<o f d(JB<WHjlten I ZOU.- m oo. dnlmm -i-vineer been <rf arm Naar gemeld wordt, heeft te Buena Ven tura. in den Zuld-Amerikaanschen staat Golumb... een geweldige brand het grootste gedeelte van de zakenwük verwoest. Ver scheidene bankgebouwen en het kantoor dor Douane werden in de eech gelegd. Het blusschlngswerk te Buena Ventura werd door den storm en het gebrek aan wa ter ten zeerste belemmerd. Tot dusverre zün er vüf dooden geborgen. De brand is over^eslagen op de havenempla cementen, met inbegrip van sqpepen en Op 7 Februari zullen H. M. de Koningin en Z. K. H. Prins Hendrik den dag herden ken, waarop zü dertig jaar geleden in het huwelük traden. Het huwelijksfeest zal vermoedelljk paleize gevierd worden. BUREAU: HOF ALKMAAR Telefoon: Administratie Na. <33 RedaéUe No. SU Wil vernamen hedenmorgen, dat de toe- stand van de in het Academisch Zieken huis ongenotnen gewonden vrij goed is. De patiënten hebben een goeden nacht doorge bracht. Voor geen van hen bestaat levens gevaar. Wat de oorzaak van het ongeval betreft, vernemen wü. dat het gebeurde zich volgt heeft toegedragen: Een deel van een rangeertrein was door onveilig signaal gereden en terecht geko men op het spoor, waarop de trein uit Nieu weschans moest binnenkomen De binnenkomende trein is op dit rangeer- deel geloopen. Van het personeel, dat zich op het ran geerder! bevond, werd niemand gewond. Overigens werd van het treinpersoneel al leen de hoofdconducteur Metier van den binnenkomenden trein gewond. Te omstreeks middernacht waren de op ruimingswerkzaamheden geëindigd. Zoowel de spoorwegen als de justitie stellen op het oogenblik een ondersoek naar de ramp in.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 1