VAN HET
„NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD”
WW
EVANGELIE-VERKLARING
Zondag Sexagesima
ZONDAGSROEP
TWEEDE BLAD
VRIJDAG 6 FEBRUARI ,1931
.ts
VTTI, 4-15
K.ERK.LI JSTEN
ALKMAAR
I
I
BLADZIJDE 1
BERGEN
AKERSLOOT
WEEKKALENDER
Miskalender
BURGERBRUG
ANNA PAULOWNA
3£-1
Lucas
ST. JOZEF
Felix
(Kopergravure van J. Ph. Th. Gallée, 1783)
Alexan-
C
Joannes
voor
t
ook
te biechten.
meer
Maas
de
overledene
eere van
■preekt, trekken de heuvelhell
melancholische meer van Gei
OFFICIEEL KERKBERICHT
K
I'
RETRAITE VOOR DIENSTPLICHTIGEN
VAN 24—27 FEBRUARI A.S. TE
NOORDWIJKERHOUT
13.
het
en
en
Past. CHARLES DE MEULDER,
Hugowaard.
TH. J. VAN NOORD,
pr.
Evangelie volgens den H. Lucas; VIII, 4IS
In dien tijde, als eene groote menigte bijeen
kwam, en uit de steden tot Jesus Ulde, zelde
hjj in gelijkenis: Een zaaier ging uit om zijn
zaad te zaaien, en terwijl hjj zaaide, viel een
deel bU den weg, en het werd vertreden, en
de vogelen des hemels aten het op. En een
ander deel vlei op de steenrots, en toen het
uitschoot, verdorde het, omdat het geene
vochtigheid had. Ook viel een deel tusschen
de doornen, en de doornen, tegelijk opgroei
ende, verstikten het. Weder viel een deel op
goede aarde, en opwassende, bracht het hon
derdvoudige vruchten voort. Dit zeggende,
riep hij: Die ooren heeft om te hooren, die
hoore. En zijne leerlingen vroegen hem. wat
dit voor eene gelijkenis ware. Hij zeide hun:
U is het gegeven de verborgenheid van het
rijk Gods te kennen, maar aan anderen in
gelijkenissen; opdat zU ziende, niet zien, en
hoorende. niet verstaan. Dit is dan de gelijke
nis: Het zaad is het woord Gods. Daar het
bij den weg valt, zijn degenen, die het hoo
ren; daarna komt de duivel, en neemt het
weg van hun hart, omdat zij niet door
te gelooven zouden zalig worden. Daar het
op de steenrots valt, zijn zij, die, als zij het
woord hooren. het met vreugde aannemen;
maar zij hebben geenen wortel; want zjj ge
looven voor een tijd, en ten tijde der beproe
ving vallen zij af. Maar daar het tusschen
de doornen valt, zijn degenen, die nadat
zij het woord gehoord hebben, en door de
bekommernissen en rijkdommen en wellusten
des levens heengaande verstikt worden, en
geene vrucht voort brengen. Maar hetgeen
op goede aarde valt, zijn degenen, die het
woord met een goed en oprecht hart hooren.
het bewaren en vrucht voortbrengen in lijd
zaamheid.
aflaat voor de Derde Orde. *s Avonds 7 uur
Congiegat.e voor de meisjes.
VRIJDAG, feestdag van de H. Catharina
de Ricci, volle aflaat voor de leden der 3e
Orde, ’s Middags 4 uur b.echthooren voor de
schoolkinderen; 7 uur Lof ter eeie van het
H. Hart. Van 6 tot half 8 biechthooren.
ZATERDAG. *s morgens tto half 11 en
’s nam ddags van 49 b echthooren. Geen
catechismus voor de groote leering, ’s Avonds
om 7 uur Veni Creator en plecht^ Lof tot
opening van het Veertigurengebed. De pre
dikaties zullen worden gehouden door den
ZXerw. Pater Lud. Jansen, praeses van he»
klooster te Langenboom. Lied no. 33. Men
wordt verzocht lederen avond de liederen
boekjes mee te brengen.
Retraite dienstplicht’gen. Van 2427 Fe
bruari zal er te Noordwijkerhout een re
traite worden gehouden voor de dienstplich
tigen. dl ein de eerstvolgende maanden on
der de wapenen moeten komen. Wij sporen
de betrokken personen dringend en krach
tig aan deze heilzame ccfsnlng mede te ma
ken. Ook de medewerking der ouders wordt
dringend verzocht
De deelnemers gelieven zich door middel
der parochiale Geestelijkheid op te geven
aan den Z.Eerw. heer Aalmoezenier J. J.
Brouwer. Hutigensstraat 6 te ’s-Gravenhaga.
Zoo noodig kan op de onkosten 630)
een reductie worden verleend.
Veertigurengebed. Van 1417 Februari zal
het 40-urengebed in onze kerk worden ge
houden. Wjj vertouwen, dat de dames, die
naar gewoonte een offer voor de versiering
komen vragen, door alle parochianen in haar
goed werk mosen gesteund worden.
WOENSDAG 11 Februari om 9 uur H. Mis
op het kerkhof.
Eerst naar de retraite en dan naar de ka
zerne, zouden we willen doen aanplakken op
de muren onzer kerken, laten omroepen op
alle hoeken van straten en op de pleinen,
nog liever per KR.O. laten rondzenden. Dat
dringend verzoek richt zich tot de dienst
plichtigen, die de eerstvolgende maanden
onder de wapenen moeten komen, richt
zich tot de ouders, die met bezorgdheid den
ken aan den naderenden diensttijd hunner
zonen Voor deze dienstplichtigen bestaat er
gelegenheid een speciaal voor hen ingerichte
retraite te houden van 2427 Februari as.
in het Retraitehuis te Noordwijkerhout. Deze
retraite begint op Dinsdagavond 24 Febr.
ongeveer 7 uur en eindigt Vrijdag 27 Febr.
ongeveer 4 uur.
Gelukkig gain katholieke ouders en ka
tholieke dienstplichtigen hoe langer hoe be
ter het nut, ik zou bijna zeggen, de noodza
kelijkheid Inzien van zulk eene retraite, het
aantal deelnemers neemt ieder jaar toe. Er
is geen betere voorbereiding op den mili
tairen diensttijd denkbaar dan juist een
goede retraite. In deze retraite leeren onze
Katholieke jonge mannen, hoe zij zelfs In
de kazerne betere menschen kunnen worden.
Mogen dan al onze as. miliciens zich zoo
spoedig mogelijk opgeven, liefst aan de eigen
parochleele geestelijkheid, met wie te praten
valt en te schipperen over de onkosten er
aan verbonden.
Jonge mannen geeft u vandaag nog op.
ED. P RENGS. Deken.
ZONDAG 2e Zondag der maand bijzonder
toegewijd aan den Zoeten Naam Jezus, col
lecte voor het Phllosophlsch Seminarie te
Warmond. 7 30 en 9 uur stille H. Missen,
10.30 Hoogmis, 6.30 Lof met gebeden en gez.
ter eere van den Z. Naam Jezus.
MAANDAG 7 uur Lof ter eere van den H.
Petrus Mart. Patroon der zieken.
DINSDAG 930 Veni Creator en gez. Hu
welijksmis. van 6 tot 7 uur gelegenheid om
te biechten.
WOENSDAG feest der Verschijning van de
Onbevlekte Ontvangenis te Lourdes. volle
aflaat, tevens 2e der 7 Woensdagen ter eere
van den H. Jozef. WU vertrouwen dat de
veloovigen in groeten getale op deze Woens
dagen zullen communiceeren en 's avonds
het lof bttwonen. 10 uur Veni Creator en
gez. Huwelijksmis. 7 uur Lof met gebeden
ter eere van den H. Joeef.
DONDERDAG 7 uur Lof ter eere van T
Allerh. Bac-ament.
VRIJDAG feest van de H. Catharina de
Ricci Maavd van onze H Orde, volle aflaat.
330 biechthooren voor de kinderen.
Epistel en Evangelie
OP DEN ZONDAG SEXAGESIMA
Epistel alt den tweeden brief van den
H. Apostel Paulus aan de Corinthlërs
XI, 19—33; XII, 1—9
Broeders, gij verdraagt gaarne de onwijzen,
wjjl gij zelven wijs zljt, want gij verdraagt
het, als Iemand u overheerscht, als iemand u
verslindt, als fëmand u berooft, als iemand
zich verheft, als iemand u in het aangezicht
slaat. Ik zeg het tot oneer, alsof wjj hierin
zwak geweest waren. Doch (ik zeg t on wijse
lijk:) waarop iemand zich durft te beroe
men. durf ik ook. Zijn zij Hebreën, Ik ook;
zijn z« Israëlieten, ik ook; zijn zjj afstamme
lingen van Abraham, ik ook; zijn zjj dienaren
van Christus (ik zeg het mln wijselijk) ik
meer dan zij: meer in arbeid, veel meer in
gevangenissen, in slagen bove mate, dikwijls
in doodsgevaar. Vijfmaal heb Ik van de Jo
den veertig slagen, mln één, ontvangen. Drie
maal ben ik met roeden gegeeseld, eens ben
ik gesteenlgd. driemaal heb ik schipbreuk
geleden, één dag en één nacht, ben ik in de
diepte der zee geweest, menigmaal op reis,
in gevaar van waterstroomen, In gevaar van
roovers, In gevaar onder mijn eigen volk, in
gevaar onder de heidenen, In gevaar In de
stad, In gevaar op het land, in gevaar op
zee. in gevaar van valsche broederen. In ar
beid en kommer, 2n veel waken, in honger
en dorst, In veel vasten, In koude en naakt
heid. Behalve deze dingen, die uitwendig
zijn, drukt mU dagelijks de zorg voor alle
kerken. Wie wordt er zwak, zonder dat Ik
zwak worde? Wie ergert zich, zonder dat het
ml) kwelt? Indien men roemen moet, dan
wil ik op mijne zwakheden roemen. God en
de Vader van onzen Heer Jesus Christus,
die In eeuwigheid gezegend Is, weet, dat Ik
niet Heg. Te Damascus bezette de Stedehou
der van Konlng Aretas de stad der Damas-
ceners, om mU te vangen; doch ik werd door
een venster, In een mand, langs den muur
nedergelaten, en aldus ontkwam ik aan zijne
handen. Indien men toch roemen moet, het
is wel niet dienstig, dan wil ik op de gezich
ten en openbaringen des heeren komen. Ik
ken een mensch In Christus, die voor veer
tien jaren (of in het lichaam, ik weet het
niet, of buiten het lichaam. Ik weet het niet.
God weet het) opgenomen werd tot den der
den hemel. En ik weet, dat deze mensch
(hetzij dan In het lichaam, of bulten het
lichaam, ik weet het niet, God weet het)
opgenomen werd tot In het Paradijs, en ge
heime woorden iaourde die het eenen mensch
niet geoorloofd is te spreken. Op zulk eenen
wil ik roemen, maar voor mij wil ik niet
roemen, als in mijne zwakheden. Doch In
dien Ik wilde roemen, ik zoude daarom niet
dwaas zijn; want Ik zoude de waarheid zeg
gen; doch ik laat het, opdat niemand mij
hooger achte, dan hU in mU ziet, of van ml)
hoort. En opdat de uitnemendheid der
openbaringen mij niet zoude verheffen; zoo
is mU gegeven een prikkel in het vleesch.
een engel des satans, om mij te kwellen.
Derhalve heb ik driemaal den Heer gebeden,
om daarvan bevrijd te worden. Maar hU
zelde mij: Mijne genade is u genoeg; want
mijne kracht wordt in zwakheid volkomen.
Ik wil derhalve gaarne In mijne zwakheden
roemen, opdat de kracht van Christus in mU
verblüve.
ZONDAG, half 8 Vroegmis; 10 uur Hoog
mis; 3 uur H Familie, afd. vrouwen; half 7
Jongenscongregatie; 7 uur Lof.
WOENSDAG, 2e Woensdag ter
den H. -oseph.
DONDERDAG, half 7 Medsjescongregatlaf
7 uur Lof en Rozenhoedje voor de bekeertiw
van ons vaderland.
ZATERDAG van 4—6 uur on 7—8 uur ge
legenheid om te biechten.
8T. DOMINICVS.
ZONDAG, 8 Febr. Sexagesima. De HJL
Mutsen om 6, half 8, 9 uur en half 11 de
Hoogmis. Onder alle H.H. Missen collecte
voor het phllosophlcum te Warmond; 6 uur
Congregatie voor de Jongens; 7 uur Lof ter
eere van den Zoeten Naam.
MAANDAG, 8 uur Congregatie voor de
mannen.
DINSDAG, morgens 7 uur uitstelling
van het Allerheiligste; 9 uur gez. H. Mis en
avonds 7 uur Lof ter eere van den H.
Antonius. Van 8—half 8 biechthooren
WOENSDAG. 3e Woensdag ter eere van
den H. Joseph. Om 9 uur ges. H. MIs; dss
avonds 7 uur Congregatie voor de vrouwen.
DONDERDAG, feestdag van de overbren
ging der relieken van de H. ("lat ha rins; voile
ONDER DE PREEK
Epistel en Evangelie van Sexagesima
leenen zich zeer tot een preek over de
preek.
Het klinkende en weerklinkende woord
Gods onder de hooge kerkgewelven is
de stille kracht, de bescheiden kracht
in de kerk.
De kanonnade op de vestingen van
Satan hoort men wel, doch de uitwer
king ziet men zelden. Toch werkt het
heilig geweld iets uit en meer dan wij
zien en zien kunnen.
Het heilig geweld. Een geweldige pre
diking van een prediker, die eigenlijk
zichzelf uitstalt, laat een storm hooren
waarin de Heer niet is, en sticht niet,
maar ontsticht, ten minste de verstan
dige hoorders.
Jesus hééft gezegd: Het woord dat Ik
gesproken heb, dat zal hem oordeelen op
den Jongsten dag.
Laat het gepredikte Woord Gods voor
U een geestelijk bezit worden, waaruit
ge In moeilijke tijden leven kunt Jesus
wfl, dat Zijn woord U troost, verlicht,
ZATERDAG, t Zaterdagsch officie van
Maria. Ged. H. Valentlus, Rom. priester en
martelaar In 370, waar hij vele diensten aan
de ter marteldood veroordeelde Christenen
bewees.
ZONDAG, Quinquagesima. Ged. der H.H.
gebroeders Faustina en Jovlta, edellieden te
Breecla. Hun geloof werd in verschillende
steden van Italië op wreede proef gesteld,
doch door wonderen kwamen ze die telkens
te boven. In Brescia werden ze gemarteld
in de boeien, voor de wilde dieren, in T
vuur. Vervolgens in Milaan. Daarna in Ro
me, waar Paus Evaristus hun moed sterkte.
Te Napels werden ze geheel gebonden in
zee geworpen, waaruit engelen hen redden.
Eindelijk weer teruggevoerd naar Brescia,
werden ze aldaar onthoofd in 137.
ZONDAG om half 8 voor een overledene,
om 10 uur voor de parochie.
MAANDAG om 8 uur voor een overledene
moeder.
DINSDAG om 8 uur voor Guurtje Groot.
WOENSDAG om 8 uur voor overledene fa
milie Theod. Kraakman.
DON DERDAG om 8 uur
Twlsk.
VRIJDAG om 8 uur voor Aagje Sinnig»
ZA iz-rtDAG om 8 uur voor Margaretha
Lellen. huisvrouw van GUsbertus Rijst.
ZONDAG: Heden om half 2 H. Familie
voor de Jongelingen, om 2 uur H Familie
voor de Mannen, half 3 Lof van het H. Sa
crament, om 3 uur Congregatie voor de
Meisjes van 13—17 Jaar. Collect voor bet
Collegium Phfloeonhlcum.
WOENSDAG 3e Woensdag v. d. 7 Woens
dagen. die het Feest van den H. Joseph voor
afgaan en feest van Maria’s verschijningen
in Lourdes.
As. Zondag begint hier het Veertiguren
gebed.
ZATiskDAG biechthooren van 38.
bij een tweeeden biechtvader.
Zn dien tijd. toen er een groote
menigte bijeen was, ook van hen die uit
alle steden naar Hem waren toege
stroomd, sprak HIJ in een gelijkenis:
5. De zaaier ging uit om zijn zaad te
taaien. En onder het zaaien viel een
gedeelte langs den weg; het werd ver
trapt en de vogels uit de lucht pikten
het op.
t. Een ander gedeelte viel op de rots;
even kwam het op, maar verdorde, om
dat het geen'vocht had.
7. Een ander gedeelte viel tusschen
de doornen; en de doornen schoten
mede op en verstikten het.
S. Een ander gedeelte
goede
Dit landschap Is een treffende illustratie
voor bet onderwerp, dat de Nazareër uit
de boot van Petrus behandelt en In dit
Evangelie is vervat.
Vanaf Caphamaum, in wiens gezicht HIJ
om het
ith. Zijn
oever wordt omzoomd door een smal hard
pad, waarlangs de ezels en de paarden trek
ken. Dan volgen, evenals bij de wijnbergen
langs den Rijn en de Moezel, blanke rotsen
met een dun laagje teelaarde er over heen,
die aan het gevaar van wegspoelen door
den regen of van uitdrogen door de darelUk-
«che brandende zon is blootgesteld. Daar-
tusschen wassen distelen en doornen: ze
staan in de spleten der rotsen en omtuinen
de akker». Eindelijk, tegen de hoogten, na
genoeg als de bergweiden In de Alpen, krij
gen we meer vasten, zwaar de ren, dieperen
grond waarop het zaad gedijt.
HU vraagt daarvoor de aandacht en wijst
met de rechterhand naar d«e viervoudige
grondlaag der heuvelen langs het Galüee-
sclie meer, die zich afspiegelt in de blanke
watervlakte, zachtkens door den avond
wind bewogen.
De gelijkenis geldt de heele schare toe
hoorders uit de noordelijke provincie Ga
lilee toegestroomd. Bijzonder echter is zü
bestemd voor de wakkere leerlingen en de
ernstige Apostelen in voorbereiding tot
hun priesterschap. Deze parabel is een con
ferentie uit het leerplan van het wandelende
priester-semlnarle, wiens president de Heer
is. ZU willen en moeten weten, van welke
voorwaarden een vruchtbare oogst van hun
zaad afhangt.
Het zaad is het Woord Gods. ZUn kwa
liteit bluft eeuwig dezelfde. Iedere korrel
draagt in zich honderdvoudige vrucht, tenzU
de grond deze belemmert.
Daarginds langs den weg en het trek-
pad komt bet zaad terecht onder de karre-
wlelen en onder de hoeven der paarden;
goedig te bet plat gereden «n rertrept-
ander gedeelte viel op de
aarde; het schoot op en droeg
honderdvoudige vrucht. Na deze woon
den riep Hij uit. Wie ooren heeft om te
hooren, hij hoore.
9. .Zijn leerlingen vroegen Hem naar
den zin der gelijkenis.
10. En Hij sprak: V is het gegeven,
de geheimen te kennen van het ko
ninkrijk Gods, maar tot de overigen
wordt in parabels gesproken; opdat
ze zouden zien en niet inzien, zouden
hooren en niet verstaan.
11. Dit is de zin der gelijkenis: Het
zaad is Gods woord.
12. Het zaad langs den weg, zijn zij,
die het woord wel hooren; maar dan
komt de duivel en neemt het weg uit
hun hart, opde.t ze niet zouden gelooven
en worden gered.
Het zaad op de rots zijn zij, die
woord met vreugde aanvaarden,
zoodra ze het hooren, maar die geen
wortel hebben geschoten; een tijd lang
gelooven ze wel, maar in den tijd der
beproeving valen ze af.
14. Het zaad, dat tusschen de door
nen valt, z(tn rij, die wel hebben geluis
terd, maar die gaandeweg door de zor
gen, den riikdom en de genoegens van
het leven worden verstikt en nooit tot
rijpheid komen.
15. Maar het zaad dat in de goede
aarde valt, zijn zij, die met een goed en
edel hart het woord vernemen, het aan
vaarden en het vrucht doen dragen
door te volharden.
geen halmpje spruit uit dien cementharden
bodem op.
Die tweede grondlaag doet het zaad snel
ontkiemen en In den regentUd schiet het
zelfs in de halmen. Wanneer echter daarna
een dag de Gallleesche zon op den schralen
grond brandt, verdort het koren tot in den
wortel.
In de derde grondlaag gedut het zaad en
ontwikkelt het tot een stevige plant, doch
die distelen en doornen verstikken alle
gewas in den cmtrek; zU belemmeren zOn
en licht, zoodat het niet tot rijpheid komt.
Slechts de smalle hoogte tegen de helling
draagt werkelijk vruchU
Aldus roert HU een geheim aan, dat zich
in ’s menschen innerlUk leven afspeelt. ,Jk
zelf ben de grond, waarin het zaad valt, en
draag de volle verantwoording. In laatste
instantie ben ik zelf de smid van mijn
leven!”
Zoo blikken die vier grondlagen met ge
heimzinnige oogen het landschap in; de
grond van den berg begint te leven en
roept luide in het avonduur:
,jk. het harde pad. ben het verstokte hart
der Farlseên. Ik wil niet. Ik laat de looze
politiek van den dag het zaad van den gods
dienst in mU vertrappen. Ik laat door de vo
gels des hemels het uitgestrooide zaad stelen.
Ik geef de voorkeur aan bijkomstigheden
boven de hoofdzaak
,A, de rots, ben het gemoed der Gallleérs.
Aanvankelijk breek Ik geestdriftig in lulden
jubel los en beloof ik eeuwige trouw. Maar
komen de grauwe werkdagen en de lastige
strijd, dan laat ik laf den moed in de schoe
nen zakken!”
„Ik, het doomgewas, ben de mensen der
wereld, gekluisterd door haar rijkdommen,
door haar overdreven zorgen, door haar ge
nietingen. Zoo word ik dag in dag uit, week
in week utt. jaar in jaar uit. leuter door die
wereld in beslag genomen. ZU verstikt in mU
allen godsdienst; zU overwoekert tn mjjn ziel
alle goede gevoelens!"
,Jk het goede bouwland, tegen de berghel
ling, ben de rechtzinnige mensch, de vurige
geloovlge, de ware Christen. Ik geef me den
tijd en den ernst en de wilskracht tot gods
dienstigheid. Ik jaag de vogels weg. Ik be
werk den grond van mUn hart. Ik wied er
het onkruid. Ik luister naar Gods woord en
bewaar het in het binnenste van mijn ziel,
en het brengt vrucht voort bU volharding!”
Zoo spreekt de berg, en zoo weet ge. mijn
leerlingen, waarom al uw tobben, heel uw
apostolaat dikwijls vruchteloos werk Is. en
waarom ginds, op die smalle strook, het zaad
honderdvoudige vrucht voortbrengt.
verwarmt, vermaant, versterkt, verrijkt,
maar niet, dat het U oordeelt en veroor
deelt. Daarvoor predikte HIJ niet en leg
de HU ons niet het bevel der prediking
op.
Luistert dan als Samuel, als de Em
maüsgangers, als Lydia. Van haar lees
Ik, dat de Heer het hart van Lydli
opende, om acht te geven op hetgeen
door Paulus gezegd werd.
Maar Lydia begon met eerbiedig te
luisteren en eindigde met haar huls
open te stellen tot een heiligdom voor
allen. ZU dwong Paulus van haar hei
lige gastvrUheld gebruik te maken. Eerst
de heilige belangstelling, dan het open
hart en heel het leven open voor den
dienst des Heeren.
Nu juicht zij naast Paulus, zU, de pur-
perweefster van Thyatira, in schooner
kleed dan hier ooit door haar kunstige
vingers gleed.
Is er wel veel van Lydia in onze kerk
bezoekers?
De kansel is voor menig prediker geen
bellevue.
Sommigen zitten daar, omdat zU zich
thuis vervelen; anderen zitten daar, om
te zien en gezien te worden; anderen
zitten rustig te overpeinzen hun eigen
kleine, alledaagsche dlngslgheidjes; an
deren vleien zich zoo gemakkelUk moge-
lijk neer, om hun tekort aan slaap wat
in te halen; anderen wachten, met
oogen als gedoofde kaarsen, op het ver
lossende Amen, om dan in hun kerkboek
wat herlezen zoete zinnetjes te gaan
herlezen; voor anderen is de preek aU
een drukproef, waaruit zij de fouten
halen moeten; anderen komen, omdat
nu iedereen naar dien prediker luisteren
gaat en hun nieuwsgierigheid ook hier
in voldaan wil zUn; anderen laten hun
oogen uit wandelen gaan, om te zien
of er nog zUn, die zich een en ander
kunnen aantrekken
Heer, geef ons te spreken ootmoedig
en vertrouwend als Paulus, en te luiste
ren met een begeerig Lydla-hart!
LangendUk.
Het zaad langs den weg zijn zij, die het woord wel
hooren; maar dan komt de. duivel en neemt het weg uit hun
hart, opdat ze niet zouden gelooven en worden gered.
ZONDAG, Sexagesima. Gedacht. H. Joan
nes de Mattia, Bel., stichtte de orde der
Trinitariërs tot vrijkoop der christenslaven.
BU zUn eerste H. M.s verscheen hem 'n
engel in wit gewaad met 'n rood en blauw
kruis op de borst (gelijk op het scapulier der
H. Drievuldigheid, wat tot dezelfde orde
behoort en naast zich twee geketende sla
ven, ’n christen en ‘n moor. Dit visioen her
haalde zich driemaal. Eenmaal ook 'n hert
met 'n gelijk kruis tusschen het gewei. Met
Valois, ’n kluizenaar, ging hij naar
Paus nnocentius III, die gelUke verschij
ningen gehad hadden en zoo werd de orde
der Trinitariërs (Drievuldlgheldsdienaren)
tot vrijkoop der slaven gesticht, die In de
kerkers der Mooren zuchtten, t 1213.
MAANDAG, H. Cyrillus. Biss. V. Alexan
dra, Bel. en Kerkl. Op den patriarcha
ten zetel van Constantinopel volgde Nesto-
rius zUn leermeester Theodorus van Mop-
sueste op en begon diens kettersche leer te
ontwikkelen en te verbreiden. Die leer be
helsde dit: Jezus, de zoon van Maria, was
wel onder 'n bijzondere werking van den H.
Geest ontvangen en gevormd tot 'n vol
maakten mensch, maar Jezus was niet de
Zoon Gods, die mensch is geworden. Alzoo
zou volgens deze leer Jezus van Nazareth
slechts 'n menschelljke persoon zijn geweest,
terwijl God de Zoon zich van dien mensch
dan zou bediend hebben om de wereld te
verlossen. Uit deze leer volgt dan vanzelf,
dat Maria slechts de moeder van 'n men-
schelUken persoon zou zün geweest en dus
niet de Moeder Gods mocht genoemd wor
den. Deze kettersche teer, welke groote ver
warring tn hoofden en harten teweegbracht,
werd veroordeeld op de algemeene Kerkver
gadering van Ephese in 431. Nestorius vol
hardde In zUn ketterij, werd van zUn bis
schopszetel afgezet en verbannen. Cyrillus.
blsschop van Alexandrië had In geschrift
de godheid van Jezus Christus en het godde
lijk Moederschap van Maria krachtig vei-
dcdlgd en de tegenovergestelde dwaling van
Nestorius uitgelegd aan den keizer en aan
Paus Coelestmus I, die hem in 430 In ’n
Synode te Rome reeds veroordeelde. De H.
Cyrillus kreeg toen de pauseljjke opdracht
deze zaak In 't Oosten In het reine te bren
gen en werd de ziel van t concilie van
Ephese. HU stierf *n heiligen dood In 444.
Ook Ged. H. Apollonla, mgd. en mart, in
366 te Alexandrië. Om haar kloeke geloofs-
belUdenls sloegen de beulen haar de tan
den uit den mond, vandaar dat we haar aan
roepen bU tandpijn.
DINSDAG. H. Scholastics, maagd, zuster
van den H. Ordestichter Benedictus. Toen
deze bU zUn zuster zUn jaarlljksch bezoek
aflegde, en onder geestelUke samenspraken
de tijd snel verliep, verzocht ze hem om
den nacht daarmee te blijven doorbrengen.
Benedictus weigerde, wijl de Regel hem naar
het klooster terugriep. Scholastic* legde haar
hoofd In de handen en bad God onder tra
nen. Nauwelijks hief ze haar met tranen
beregend gelaat weer op of er viel ‘n ge
weldige stortregen gepaard met 'n vreese-
HJk onweder. Benedictus, ziende dat hU nu
niet meer naar het klooster terug kon,
sprak: God beware u, zuster, wat hebt ge
gedaan? Ze antwoordde: Ik heb u gevraagd
en ge hebt me niet verhoord. Ik heb Goa
gevraagd en HU heeft me verhoord. ZU
brachten nu den nacht wakende door in
heiligende gesprekken over het geestelUke
leven. Des anderen daags op zijn terugtocht
zag Benedictus de ziel zijner zuster in de
gedaante van 'n duif ten hemel gaan HU
droeg vervolgens zorg, dst haar ontzield
lichaam werd begraven in het graf, dat hu
voor zich selven bereid had. Scholastics
ging ten hemel In 543.
WOENSDAG. Verschijning der Onbevlekt
Ontvangene Maagd Maria te Lourdes op
den len Februari 1858 aan de gelukzalige
Bernadette d 8oubirous, nadat den 8en De
cember 1864 de Onbevlekte Ontvangenis sis
onfeilbaar vaststaand geloofspunt door Paus
Pius IX plechtig aan de wereld was afge-
kondlgd. BU het vertrouwvol gbrulk maken
van het Lourdeswater moet men het drin
ken, zich of het zieke deel er mee wasschen
en daarbij het Rozenhoedje bidden.
DONDERDAG. De Zeven H.H. Stichters
van de Orde der Servleten (dienaren) van
Maria. Zeven edelen van Flo-ence In de
XHe eeuw. ZU leggen zich vooral toe op het
overwegen der Smarten van Maria
VRIJDAG. H. Amandus. bisk.
tricht. doch slechts *n paar Jaren. HU ver
koos liever het Missieleven onder de woeste
heidenen van Frankrijk (hU was 'n edel
man uit *t Z.-O. van Fr.), vooral in de om
streken van Gent, waar hU den wellustlgen
en woesten ridder (den la teren H. Bavo)
AlewUn bekeerde, en den overspellgen Fran-
klschen konlng Dagobert onverschi okken be
rispte, die hem verbande. Zoo kwam hU in
Nederland. Wat St. Wllllbrord is geweest
voor het N.W van ons land, is 8t Amandus
geweest voor het Z.W. God regende zUn
■waren mlssiearbeld door telloooe wonde
ren. Konlng Dagobert bekeerde zich en koos
Amandus tot peter van sUn zoon, den la-
teren H.Slgebert.
Amandus was ook de geestelUke leidsman
van B. Geertrui. HU stierf In de ebdU te
Elno, uitgeput van den arbeid, in 634.
gelegenheid om te biechten.
ZONDAG, half 8 voor Martlnus Zut
echtgenoot*; 10 uur voor het geestelUk
tjjdelUk welzUn van de parochie
MAANDAG 8 uur voor Gerardus Blaatnr
en Jacoba Koelman.
DINSDAG, 8 uur voor Petrus Schilder en
Allda WVnkrr
WOENSDAG, 8 uur voor Joannes Petra
Filmer.
DONDERDAG. 8 uur voor den Zeeieeiw.
heer Joannes Jos Mes pastoor te Rijndijk^
VRIJDAG kwart voor 8 jaarmis voor den
Zeereerw. heer pastoor Joannes Wilhelmus
V. d. Bom.
ZATERDAG. uur voor
armen van de parochie.
De gebeden worden vtr'ocht vr/* Allardna
Jacobus KruUer, die met de laatste H Sacra
menten der Stervenden is voorzien.
H. H. Zeven
Week van 8 tot 14 Febraari.
Zondag 8 Februari. Sexagesima, Tijdeigen,
Mis Exurge zonder Gloria, 2e geb. H. Joan
nes van Matha, Pref. H. Driev.
Maandag 9 Februari. H. Cyrillus
drie, Credo.
Dinsdag 10 Februari. H. Scholastlca.
Woensdag 11 Februari. O. L. Vr. van Lour
des. Credo, pref. H. Maagd.
Donderdag 12 Februari.
Stichters, 2e geb. voor den Paus
Vrijdag 13 Februari. MIs als Zondag zonder
Gloria, zonder Credo, 3e geb. A cunctis, 3e
Fidellus (voor de Overt 2 Nov.) 4e naar keuze.
Fr.: Z. Joannea Triora.
Zaterdag 14 Februari. Mis v. O L.Vr Salve
(bU de Votiefmlssen) 2e geb. H. Valentinus.
3e v. d. H. Geest, Pref. v. d. H. Maagd. Fr.:
Z. Joanna van Valois. 2e geb. H. Valentinus.
ZONDAG Heden Zondag Sexagesima; na
de Hoogmis congregatie voor de Jongens-’ om
2 uur lat met Rozenhoedje
WOENSDAG, 2de van de 7 Woensdagen
aie aan het fezst van den H. Joneph vooraf
gaan. Na de H. MIs van 8 uur congregatie
voor de meisjes.
DONDERDAG, tusschen en na de schooU
tUden biechthooren voor de schoolkinderen
VRIJDAG la de H. MIs om kwart voor 8.
waaronder algemeene H. Ootmnunle der
kinderen.
ZATERDAG, van 34 uur en 77.30 uur
8T. LAURENTTUS
ZATERDAG 7 Febr. te 9 uur gelezen H.
MIs tot Intentie van dankbaarheid bij gele
genheid van een 25-jarig huwelUk.
ZONDAG. Sexagesima, 8 Febr. 1931. De
H. H. Missen te 6. half 8. 9 en half elf de
Hoogmis. Onder de H. H. Missen collecte
voor de Piusstichtlng. Van 25 is de kerk
geopend voor een bezoek aan het Allerheilig
ste Sacrament en het bidden van den Kruis
weg; te zes uur Broederschapslof ter eere
van het H. en Onbevlekt Hart van Maria
tot bekeering der zondaren met predikatie.
WOENSDAG, 2e van de Zeven Woensda
gen. welke aan het feest van den H. Jozef
voorafgaan, te half 10 gezongen H. Mis met
Veni Creator en huwelijkszegen. Heden is
het de feestdag van de verschUnlngen van
de H. Maagd te Lourdes.
Woensdagavond. Manacongregatie voor de
vrouwen, niet om 730 maar om 7 uur.
DONDERDAG, 7 uur gezongen H. MIs
met uitstelling van het Allerheiligste Sacra
ment. te 7 uur Lot ter eere van het Aller
kostbaarst Bloed. Na de H. MIs van 9 en na
het Lof vereerlng van de Relikwie van het
H. Bloed.
VRIJDAG te 12 uur en half 4 biechthooren
voor alle schoolmeisjes, des avonds 7 uur
Lef, litanie en toewijding aan Jezus’ Godde
lijk Hart.
ZATERDAG te 7 uur Broederschapsmls
ter eere van het H. en Onbevlekb Hart van
Maria voor de bekeering der zondaren. Des
namiddags van 46 uur en van half 7 tot
9 uur biechtgelegenheid en te 7 uur Maria-
Lof met Rozenhoedje.
Maria-Congregatie: Zondag 7 uur voor
de jongens groep I en n.
Maandag 7 uur voor de meisjes, afd. L
Dinsdag half 8 voor de mannen.
Woensdag 7 uur voor de vrouwen.
Donderdag voor de meisjes, afd. II.
Ir ten ties:
Zondag 8 Febr. 6 uur Jacob Boer en
Maria Mak. 730 overt, fam. Haker en Bak-
kum, 9 uur geestelUk en tUdelljk welzijn der
perochle. 10 30 overt, fam. Lengers.
Maandag 9 Febr. 7 uur tot bekeering van
twee kinderen. 7.30 Petrus Krekel berg en
Dymphna van Vree 8 uur Joanna Konijn. 9
uur Joannes Bleeker.
Dinsdag 10 Febr. 7 uur tot volharding in
een priesterroeping. 7.30 Marg. Boersen-Pen
ders. 8 uur ter eere van den H. Antonius
uit dankbaarheid. 9 uur overt, fam. Schouten.
Woensdag 11 Febr. 7 uur overt, fam. Terra
en Schouten. 730 Willem KonUn. 9 uur ge
zongen H. MIs voor Bruidegom en Bruid.
Donderdag 12 Febr. 7 uur Johannes Brink
man en Brigitte Bakker. 8 uur ter eere v. d.
H. Theresia uit dankbaarheid. 9 uur Jacoba
Mooy-von Duin.
VrUdag 13 Febr. 7 uur ter eere van den
H. Jozef voor een zaligen levensstaat. 7.30
Volken Deen. 9 uur Gerardus Bote en There
sia Lteone.
Zaterdag 14 Febr. 7 uur ter eere van het
H. en Onbevlekt Hart van Maria tot bekee
ring der zondaren. 7.30 Julia Henneman
Claeys, 8 uur voor Nfcolaas Fleur.
9 uur voor levende en overt, leden van de
Broederschap van Kevelaer.
Zonda? 15 Febr. 6 uur voor bet geestelijk
en tf'delMk welzUn der narechte. 730 Guur-
tle Groene veld. 9 uur Geertrulda Zonneveld
Dupont. 1030 Joannes Bierman.
ZONDAG Sexagesima De H.H Missen te
half 8 en 10 uur. Collecte voor de sieraden
van de kerk. Geen naleertng. Na de H.H. Mis
sen wordt nog de zegen van den H Blasius
gegeven. 3 uur Lot met Rozenkransgebed.
MAANDAG, half 10 gezangen Maandstond
voor Gera-dus Theodorus Contju
WOENSDAG, verschijning van Maria te
Lourdes. Na schooltijd komen de kinderen
biechten, 7 uur Mariacongregatte voor de
meisjes.
VRIJDAG, des avonds 7 uur Congregatie
voor de tangens.
ZATERDAG, van 58 uur gelegenheid ren
k
k
k
k
L
k
ie