VAN HET „NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD” WW EVANGELIE-VERKLARING Zondag Sexagesima ZONDAGSROEP TWEEDE BLAD VRIJDAG 6 FEBRUARI ,1931 .ts VTTI, 4-15 K.ERK.LI JSTEN ALKMAAR I I BLADZIJDE 1 BERGEN AKERSLOOT WEEKKALENDER Miskalender BURGERBRUG ANNA PAULOWNA 3£-1 Lucas ST. JOZEF Felix (Kopergravure van J. Ph. Th. Gallée, 1783) Alexan- C Joannes voor t ook te biechten. meer Maas de overledene eere van ■preekt, trekken de heuvelhell melancholische meer van Gei OFFICIEEL KERKBERICHT K I' RETRAITE VOOR DIENSTPLICHTIGEN VAN 24—27 FEBRUARI A.S. TE NOORDWIJKERHOUT 13. het en en Past. CHARLES DE MEULDER, Hugowaard. TH. J. VAN NOORD, pr. Evangelie volgens den H. Lucas; VIII, 4IS In dien tijde, als eene groote menigte bijeen kwam, en uit de steden tot Jesus Ulde, zelde hjj in gelijkenis: Een zaaier ging uit om zijn zaad te zaaien, en terwijl hjj zaaide, viel een deel bU den weg, en het werd vertreden, en de vogelen des hemels aten het op. En een ander deel vlei op de steenrots, en toen het uitschoot, verdorde het, omdat het geene vochtigheid had. Ook viel een deel tusschen de doornen, en de doornen, tegelijk opgroei ende, verstikten het. Weder viel een deel op goede aarde, en opwassende, bracht het hon derdvoudige vruchten voort. Dit zeggende, riep hij: Die ooren heeft om te hooren, die hoore. En zijne leerlingen vroegen hem. wat dit voor eene gelijkenis ware. Hij zeide hun: U is het gegeven de verborgenheid van het rijk Gods te kennen, maar aan anderen in gelijkenissen; opdat zU ziende, niet zien, en hoorende. niet verstaan. Dit is dan de gelijke nis: Het zaad is het woord Gods. Daar het bij den weg valt, zijn degenen, die het hoo ren; daarna komt de duivel, en neemt het weg van hun hart, omdat zij niet door te gelooven zouden zalig worden. Daar het op de steenrots valt, zijn zij, die, als zij het woord hooren. het met vreugde aannemen; maar zij hebben geenen wortel; want zjj ge looven voor een tijd, en ten tijde der beproe ving vallen zij af. Maar daar het tusschen de doornen valt, zijn degenen, die nadat zij het woord gehoord hebben, en door de bekommernissen en rijkdommen en wellusten des levens heengaande verstikt worden, en geene vrucht voort brengen. Maar hetgeen op goede aarde valt, zijn degenen, die het woord met een goed en oprecht hart hooren. het bewaren en vrucht voortbrengen in lijd zaamheid. aflaat voor de Derde Orde. *s Avonds 7 uur Congiegat.e voor de meisjes. VRIJDAG, feestdag van de H. Catharina de Ricci, volle aflaat voor de leden der 3e Orde, ’s Middags 4 uur b.echthooren voor de schoolkinderen; 7 uur Lof ter eeie van het H. Hart. Van 6 tot half 8 biechthooren. ZATERDAG. *s morgens tto half 11 en ’s nam ddags van 49 b echthooren. Geen catechismus voor de groote leering, ’s Avonds om 7 uur Veni Creator en plecht^ Lof tot opening van het Veertigurengebed. De pre dikaties zullen worden gehouden door den ZXerw. Pater Lud. Jansen, praeses van he» klooster te Langenboom. Lied no. 33. Men wordt verzocht lederen avond de liederen boekjes mee te brengen. Retraite dienstplicht’gen. Van 2427 Fe bruari zal er te Noordwijkerhout een re traite worden gehouden voor de dienstplich tigen. dl ein de eerstvolgende maanden on der de wapenen moeten komen. Wij sporen de betrokken personen dringend en krach tig aan deze heilzame ccfsnlng mede te ma ken. Ook de medewerking der ouders wordt dringend verzocht De deelnemers gelieven zich door middel der parochiale Geestelijkheid op te geven aan den Z.Eerw. heer Aalmoezenier J. J. Brouwer. Hutigensstraat 6 te ’s-Gravenhaga. Zoo noodig kan op de onkosten 630) een reductie worden verleend. Veertigurengebed. Van 1417 Februari zal het 40-urengebed in onze kerk worden ge houden. Wjj vertouwen, dat de dames, die naar gewoonte een offer voor de versiering komen vragen, door alle parochianen in haar goed werk mosen gesteund worden. WOENSDAG 11 Februari om 9 uur H. Mis op het kerkhof. Eerst naar de retraite en dan naar de ka zerne, zouden we willen doen aanplakken op de muren onzer kerken, laten omroepen op alle hoeken van straten en op de pleinen, nog liever per KR.O. laten rondzenden. Dat dringend verzoek richt zich tot de dienst plichtigen, die de eerstvolgende maanden onder de wapenen moeten komen, richt zich tot de ouders, die met bezorgdheid den ken aan den naderenden diensttijd hunner zonen Voor deze dienstplichtigen bestaat er gelegenheid een speciaal voor hen ingerichte retraite te houden van 2427 Februari as. in het Retraitehuis te Noordwijkerhout. Deze retraite begint op Dinsdagavond 24 Febr. ongeveer 7 uur en eindigt Vrijdag 27 Febr. ongeveer 4 uur. Gelukkig gain katholieke ouders en ka tholieke dienstplichtigen hoe langer hoe be ter het nut, ik zou bijna zeggen, de noodza kelijkheid Inzien van zulk eene retraite, het aantal deelnemers neemt ieder jaar toe. Er is geen betere voorbereiding op den mili tairen diensttijd denkbaar dan juist een goede retraite. In deze retraite leeren onze Katholieke jonge mannen, hoe zij zelfs In de kazerne betere menschen kunnen worden. Mogen dan al onze as. miliciens zich zoo spoedig mogelijk opgeven, liefst aan de eigen parochleele geestelijkheid, met wie te praten valt en te schipperen over de onkosten er aan verbonden. Jonge mannen geeft u vandaag nog op. ED. P RENGS. Deken. ZONDAG 2e Zondag der maand bijzonder toegewijd aan den Zoeten Naam Jezus, col lecte voor het Phllosophlsch Seminarie te Warmond. 7 30 en 9 uur stille H. Missen, 10.30 Hoogmis, 6.30 Lof met gebeden en gez. ter eere van den Z. Naam Jezus. MAANDAG 7 uur Lof ter eere van den H. Petrus Mart. Patroon der zieken. DINSDAG 930 Veni Creator en gez. Hu welijksmis. van 6 tot 7 uur gelegenheid om te biechten. WOENSDAG feest der Verschijning van de Onbevlekte Ontvangenis te Lourdes. volle aflaat, tevens 2e der 7 Woensdagen ter eere van den H. Jozef. WU vertrouwen dat de veloovigen in groeten getale op deze Woens dagen zullen communiceeren en 's avonds het lof bttwonen. 10 uur Veni Creator en gez. Huwelijksmis. 7 uur Lof met gebeden ter eere van den H. Joeef. DONDERDAG 7 uur Lof ter eere van T Allerh. Bac-ament. VRIJDAG feest van de H. Catharina de Ricci Maavd van onze H Orde, volle aflaat. 330 biechthooren voor de kinderen. Epistel en Evangelie OP DEN ZONDAG SEXAGESIMA Epistel alt den tweeden brief van den H. Apostel Paulus aan de Corinthlërs XI, 19—33; XII, 1—9 Broeders, gij verdraagt gaarne de onwijzen, wjjl gij zelven wijs zljt, want gij verdraagt het, als Iemand u overheerscht, als iemand u verslindt, als fëmand u berooft, als iemand zich verheft, als iemand u in het aangezicht slaat. Ik zeg het tot oneer, alsof wjj hierin zwak geweest waren. Doch (ik zeg t on wijse lijk:) waarop iemand zich durft te beroe men. durf ik ook. Zijn zij Hebreën, Ik ook; zijn z« Israëlieten, ik ook; zijn zjj afstamme lingen van Abraham, ik ook; zijn zjj dienaren van Christus (ik zeg het mln wijselijk) ik meer dan zij: meer in arbeid, veel meer in gevangenissen, in slagen bove mate, dikwijls in doodsgevaar. Vijfmaal heb Ik van de Jo den veertig slagen, mln één, ontvangen. Drie maal ben ik met roeden gegeeseld, eens ben ik gesteenlgd. driemaal heb ik schipbreuk geleden, één dag en één nacht, ben ik in de diepte der zee geweest, menigmaal op reis, in gevaar van waterstroomen, In gevaar van roovers, In gevaar onder mijn eigen volk, in gevaar onder de heidenen, In gevaar In de stad, In gevaar op het land, in gevaar op zee. in gevaar van valsche broederen. In ar beid en kommer, 2n veel waken, in honger en dorst, In veel vasten, In koude en naakt heid. Behalve deze dingen, die uitwendig zijn, drukt mU dagelijks de zorg voor alle kerken. Wie wordt er zwak, zonder dat Ik zwak worde? Wie ergert zich, zonder dat het ml) kwelt? Indien men roemen moet, dan wil ik op mijne zwakheden roemen. God en de Vader van onzen Heer Jesus Christus, die In eeuwigheid gezegend Is, weet, dat Ik niet Heg. Te Damascus bezette de Stedehou der van Konlng Aretas de stad der Damas- ceners, om mU te vangen; doch ik werd door een venster, In een mand, langs den muur nedergelaten, en aldus ontkwam ik aan zijne handen. Indien men toch roemen moet, het is wel niet dienstig, dan wil ik op de gezich ten en openbaringen des heeren komen. Ik ken een mensch In Christus, die voor veer tien jaren (of in het lichaam, ik weet het niet, of buiten het lichaam. Ik weet het niet. God weet het) opgenomen werd tot den der den hemel. En ik weet, dat deze mensch (hetzij dan In het lichaam, of bulten het lichaam, ik weet het niet, God weet het) opgenomen werd tot In het Paradijs, en ge heime woorden iaourde die het eenen mensch niet geoorloofd is te spreken. Op zulk eenen wil ik roemen, maar voor mij wil ik niet roemen, als in mijne zwakheden. Doch In dien Ik wilde roemen, ik zoude daarom niet dwaas zijn; want Ik zoude de waarheid zeg gen; doch ik laat het, opdat niemand mij hooger achte, dan hU in mU ziet, of van ml) hoort. En opdat de uitnemendheid der openbaringen mij niet zoude verheffen; zoo is mU gegeven een prikkel in het vleesch. een engel des satans, om mij te kwellen. Derhalve heb ik driemaal den Heer gebeden, om daarvan bevrijd te worden. Maar hU zelde mij: Mijne genade is u genoeg; want mijne kracht wordt in zwakheid volkomen. Ik wil derhalve gaarne In mijne zwakheden roemen, opdat de kracht van Christus in mU verblüve. ZONDAG, half 8 Vroegmis; 10 uur Hoog mis; 3 uur H Familie, afd. vrouwen; half 7 Jongenscongregatie; 7 uur Lof. WOENSDAG, 2e Woensdag ter den H. -oseph. DONDERDAG, half 7 Medsjescongregatlaf 7 uur Lof en Rozenhoedje voor de bekeertiw van ons vaderland. ZATERDAG van 4—6 uur on 7—8 uur ge legenheid om te biechten. 8T. DOMINICVS. ZONDAG, 8 Febr. Sexagesima. De HJL Mutsen om 6, half 8, 9 uur en half 11 de Hoogmis. Onder alle H.H. Missen collecte voor het phllosophlcum te Warmond; 6 uur Congregatie voor de Jongens; 7 uur Lof ter eere van den Zoeten Naam. MAANDAG, 8 uur Congregatie voor de mannen. DINSDAG, morgens 7 uur uitstelling van het Allerheiligste; 9 uur gez. H. Mis en avonds 7 uur Lof ter eere van den H. Antonius. Van 8—half 8 biechthooren WOENSDAG. 3e Woensdag ter eere van den H. Joseph. Om 9 uur ges. H. MIs; dss avonds 7 uur Congregatie voor de vrouwen. DONDERDAG, feestdag van de overbren ging der relieken van de H. ("lat ha rins; voile ONDER DE PREEK Epistel en Evangelie van Sexagesima leenen zich zeer tot een preek over de preek. Het klinkende en weerklinkende woord Gods onder de hooge kerkgewelven is de stille kracht, de bescheiden kracht in de kerk. De kanonnade op de vestingen van Satan hoort men wel, doch de uitwer king ziet men zelden. Toch werkt het heilig geweld iets uit en meer dan wij zien en zien kunnen. Het heilig geweld. Een geweldige pre diking van een prediker, die eigenlijk zichzelf uitstalt, laat een storm hooren waarin de Heer niet is, en sticht niet, maar ontsticht, ten minste de verstan dige hoorders. Jesus hééft gezegd: Het woord dat Ik gesproken heb, dat zal hem oordeelen op den Jongsten dag. Laat het gepredikte Woord Gods voor U een geestelijk bezit worden, waaruit ge In moeilijke tijden leven kunt Jesus wfl, dat Zijn woord U troost, verlicht, ZATERDAG, t Zaterdagsch officie van Maria. Ged. H. Valentlus, Rom. priester en martelaar In 370, waar hij vele diensten aan de ter marteldood veroordeelde Christenen bewees. ZONDAG, Quinquagesima. Ged. der H.H. gebroeders Faustina en Jovlta, edellieden te Breecla. Hun geloof werd in verschillende steden van Italië op wreede proef gesteld, doch door wonderen kwamen ze die telkens te boven. In Brescia werden ze gemarteld in de boeien, voor de wilde dieren, in T vuur. Vervolgens in Milaan. Daarna in Ro me, waar Paus Evaristus hun moed sterkte. Te Napels werden ze geheel gebonden in zee geworpen, waaruit engelen hen redden. Eindelijk weer teruggevoerd naar Brescia, werden ze aldaar onthoofd in 137. ZONDAG om half 8 voor een overledene, om 10 uur voor de parochie. MAANDAG om 8 uur voor een overledene moeder. DINSDAG om 8 uur voor Guurtje Groot. WOENSDAG om 8 uur voor overledene fa milie Theod. Kraakman. DON DERDAG om 8 uur Twlsk. VRIJDAG om 8 uur voor Aagje Sinnig» ZA iz-rtDAG om 8 uur voor Margaretha Lellen. huisvrouw van GUsbertus Rijst. ZONDAG: Heden om half 2 H. Familie voor de Jongelingen, om 2 uur H Familie voor de Mannen, half 3 Lof van het H. Sa crament, om 3 uur Congregatie voor de Meisjes van 13—17 Jaar. Collect voor bet Collegium Phfloeonhlcum. WOENSDAG 3e Woensdag v. d. 7 Woens dagen. die het Feest van den H. Joseph voor afgaan en feest van Maria’s verschijningen in Lourdes. As. Zondag begint hier het Veertiguren gebed. ZATiskDAG biechthooren van 38. bij een tweeeden biechtvader. Zn dien tijd. toen er een groote menigte bijeen was, ook van hen die uit alle steden naar Hem waren toege stroomd, sprak HIJ in een gelijkenis: 5. De zaaier ging uit om zijn zaad te taaien. En onder het zaaien viel een gedeelte langs den weg; het werd ver trapt en de vogels uit de lucht pikten het op. t. Een ander gedeelte viel op de rots; even kwam het op, maar verdorde, om dat het geen'vocht had. 7. Een ander gedeelte viel tusschen de doornen; en de doornen schoten mede op en verstikten het. S. Een ander gedeelte goede Dit landschap Is een treffende illustratie voor bet onderwerp, dat de Nazareër uit de boot van Petrus behandelt en In dit Evangelie is vervat. Vanaf Caphamaum, in wiens gezicht HIJ om het ith. Zijn oever wordt omzoomd door een smal hard pad, waarlangs de ezels en de paarden trek ken. Dan volgen, evenals bij de wijnbergen langs den Rijn en de Moezel, blanke rotsen met een dun laagje teelaarde er over heen, die aan het gevaar van wegspoelen door den regen of van uitdrogen door de darelUk- «che brandende zon is blootgesteld. Daar- tusschen wassen distelen en doornen: ze staan in de spleten der rotsen en omtuinen de akker». Eindelijk, tegen de hoogten, na genoeg als de bergweiden In de Alpen, krij gen we meer vasten, zwaar de ren, dieperen grond waarop het zaad gedijt. HU vraagt daarvoor de aandacht en wijst met de rechterhand naar d«e viervoudige grondlaag der heuvelen langs het Galüee- sclie meer, die zich afspiegelt in de blanke watervlakte, zachtkens door den avond wind bewogen. De gelijkenis geldt de heele schare toe hoorders uit de noordelijke provincie Ga lilee toegestroomd. Bijzonder echter is zü bestemd voor de wakkere leerlingen en de ernstige Apostelen in voorbereiding tot hun priesterschap. Deze parabel is een con ferentie uit het leerplan van het wandelende priester-semlnarle, wiens president de Heer is. ZU willen en moeten weten, van welke voorwaarden een vruchtbare oogst van hun zaad afhangt. Het zaad is het Woord Gods. ZUn kwa liteit bluft eeuwig dezelfde. Iedere korrel draagt in zich honderdvoudige vrucht, tenzU de grond deze belemmert. Daarginds langs den weg en het trek- pad komt bet zaad terecht onder de karre- wlelen en onder de hoeven der paarden; goedig te bet plat gereden «n rertrept- ander gedeelte viel op de aarde; het schoot op en droeg honderdvoudige vrucht. Na deze woon den riep Hij uit. Wie ooren heeft om te hooren, hij hoore. 9. .Zijn leerlingen vroegen Hem naar den zin der gelijkenis. 10. En Hij sprak: V is het gegeven, de geheimen te kennen van het ko ninkrijk Gods, maar tot de overigen wordt in parabels gesproken; opdat ze zouden zien en niet inzien, zouden hooren en niet verstaan. 11. Dit is de zin der gelijkenis: Het zaad is Gods woord. 12. Het zaad langs den weg, zijn zij, die het woord wel hooren; maar dan komt de duivel en neemt het weg uit hun hart, opde.t ze niet zouden gelooven en worden gered. Het zaad op de rots zijn zij, die woord met vreugde aanvaarden, zoodra ze het hooren, maar die geen wortel hebben geschoten; een tijd lang gelooven ze wel, maar in den tijd der beproeving valen ze af. 14. Het zaad, dat tusschen de door nen valt, z(tn rij, die wel hebben geluis terd, maar die gaandeweg door de zor gen, den riikdom en de genoegens van het leven worden verstikt en nooit tot rijpheid komen. 15. Maar het zaad dat in de goede aarde valt, zijn zij, die met een goed en edel hart het woord vernemen, het aan vaarden en het vrucht doen dragen door te volharden. geen halmpje spruit uit dien cementharden bodem op. Die tweede grondlaag doet het zaad snel ontkiemen en In den regentUd schiet het zelfs in de halmen. Wanneer echter daarna een dag de Gallleesche zon op den schralen grond brandt, verdort het koren tot in den wortel. In de derde grondlaag gedut het zaad en ontwikkelt het tot een stevige plant, doch die distelen en doornen verstikken alle gewas in den cmtrek; zU belemmeren zOn en licht, zoodat het niet tot rijpheid komt. Slechts de smalle hoogte tegen de helling draagt werkelijk vruchU Aldus roert HU een geheim aan, dat zich in ’s menschen innerlUk leven afspeelt. ,Jk zelf ben de grond, waarin het zaad valt, en draag de volle verantwoording. In laatste instantie ben ik zelf de smid van mijn leven!” Zoo blikken die vier grondlagen met ge heimzinnige oogen het landschap in; de grond van den berg begint te leven en roept luide in het avonduur: ,jk. het harde pad. ben het verstokte hart der Farlseên. Ik wil niet. Ik laat de looze politiek van den dag het zaad van den gods dienst in mU vertrappen. Ik laat door de vo gels des hemels het uitgestrooide zaad stelen. Ik geef de voorkeur aan bijkomstigheden boven de hoofdzaak ,A, de rots, ben het gemoed der Gallleérs. Aanvankelijk breek Ik geestdriftig in lulden jubel los en beloof ik eeuwige trouw. Maar komen de grauwe werkdagen en de lastige strijd, dan laat ik laf den moed in de schoe nen zakken!” „Ik, het doomgewas, ben de mensen der wereld, gekluisterd door haar rijkdommen, door haar overdreven zorgen, door haar ge nietingen. Zoo word ik dag in dag uit, week in week utt. jaar in jaar uit. leuter door die wereld in beslag genomen. ZU verstikt in mU allen godsdienst; zU overwoekert tn mjjn ziel alle goede gevoelens!" ,Jk het goede bouwland, tegen de berghel ling, ben de rechtzinnige mensch, de vurige geloovlge, de ware Christen. Ik geef me den tijd en den ernst en de wilskracht tot gods dienstigheid. Ik jaag de vogels weg. Ik be werk den grond van mUn hart. Ik wied er het onkruid. Ik luister naar Gods woord en bewaar het in het binnenste van mijn ziel, en het brengt vrucht voort bU volharding!” Zoo spreekt de berg, en zoo weet ge. mijn leerlingen, waarom al uw tobben, heel uw apostolaat dikwijls vruchteloos werk Is. en waarom ginds, op die smalle strook, het zaad honderdvoudige vrucht voortbrengt. verwarmt, vermaant, versterkt, verrijkt, maar niet, dat het U oordeelt en veroor deelt. Daarvoor predikte HIJ niet en leg de HU ons niet het bevel der prediking op. Luistert dan als Samuel, als de Em maüsgangers, als Lydia. Van haar lees Ik, dat de Heer het hart van Lydli opende, om acht te geven op hetgeen door Paulus gezegd werd. Maar Lydia begon met eerbiedig te luisteren en eindigde met haar huls open te stellen tot een heiligdom voor allen. ZU dwong Paulus van haar hei lige gastvrUheld gebruik te maken. Eerst de heilige belangstelling, dan het open hart en heel het leven open voor den dienst des Heeren. Nu juicht zij naast Paulus, zU, de pur- perweefster van Thyatira, in schooner kleed dan hier ooit door haar kunstige vingers gleed. Is er wel veel van Lydia in onze kerk bezoekers? De kansel is voor menig prediker geen bellevue. Sommigen zitten daar, omdat zU zich thuis vervelen; anderen zitten daar, om te zien en gezien te worden; anderen zitten rustig te overpeinzen hun eigen kleine, alledaagsche dlngslgheidjes; an deren vleien zich zoo gemakkelUk moge- lijk neer, om hun tekort aan slaap wat in te halen; anderen wachten, met oogen als gedoofde kaarsen, op het ver lossende Amen, om dan in hun kerkboek wat herlezen zoete zinnetjes te gaan herlezen; voor anderen is de preek aU een drukproef, waaruit zij de fouten halen moeten; anderen komen, omdat nu iedereen naar dien prediker luisteren gaat en hun nieuwsgierigheid ook hier in voldaan wil zUn; anderen laten hun oogen uit wandelen gaan, om te zien of er nog zUn, die zich een en ander kunnen aantrekken Heer, geef ons te spreken ootmoedig en vertrouwend als Paulus, en te luiste ren met een begeerig Lydla-hart! LangendUk. Het zaad langs den weg zijn zij, die het woord wel hooren; maar dan komt de. duivel en neemt het weg uit hun hart, opdat ze niet zouden gelooven en worden gered. ZONDAG, Sexagesima. Gedacht. H. Joan nes de Mattia, Bel., stichtte de orde der Trinitariërs tot vrijkoop der christenslaven. BU zUn eerste H. M.s verscheen hem 'n engel in wit gewaad met 'n rood en blauw kruis op de borst (gelijk op het scapulier der H. Drievuldigheid, wat tot dezelfde orde behoort en naast zich twee geketende sla ven, ’n christen en ‘n moor. Dit visioen her haalde zich driemaal. Eenmaal ook 'n hert met 'n gelijk kruis tusschen het gewei. Met Valois, ’n kluizenaar, ging hij naar Paus nnocentius III, die gelUke verschij ningen gehad hadden en zoo werd de orde der Trinitariërs (Drievuldlgheldsdienaren) tot vrijkoop der slaven gesticht, die In de kerkers der Mooren zuchtten, t 1213. MAANDAG, H. Cyrillus. Biss. V. Alexan dra, Bel. en Kerkl. Op den patriarcha ten zetel van Constantinopel volgde Nesto- rius zUn leermeester Theodorus van Mop- sueste op en begon diens kettersche leer te ontwikkelen en te verbreiden. Die leer be helsde dit: Jezus, de zoon van Maria, was wel onder 'n bijzondere werking van den H. Geest ontvangen en gevormd tot 'n vol maakten mensch, maar Jezus was niet de Zoon Gods, die mensch is geworden. Alzoo zou volgens deze leer Jezus van Nazareth slechts 'n menschelljke persoon zijn geweest, terwijl God de Zoon zich van dien mensch dan zou bediend hebben om de wereld te verlossen. Uit deze leer volgt dan vanzelf, dat Maria slechts de moeder van 'n men- schelUken persoon zou zün geweest en dus niet de Moeder Gods mocht genoemd wor den. Deze kettersche teer, welke groote ver warring tn hoofden en harten teweegbracht, werd veroordeeld op de algemeene Kerkver gadering van Ephese in 431. Nestorius vol hardde In zUn ketterij, werd van zUn bis schopszetel afgezet en verbannen. Cyrillus. blsschop van Alexandrië had In geschrift de godheid van Jezus Christus en het godde lijk Moederschap van Maria krachtig vei- dcdlgd en de tegenovergestelde dwaling van Nestorius uitgelegd aan den keizer en aan Paus Coelestmus I, die hem in 430 In ’n Synode te Rome reeds veroordeelde. De H. Cyrillus kreeg toen de pauseljjke opdracht deze zaak In 't Oosten In het reine te bren gen en werd de ziel van t concilie van Ephese. HU stierf *n heiligen dood In 444. Ook Ged. H. Apollonla, mgd. en mart, in 366 te Alexandrië. Om haar kloeke geloofs- belUdenls sloegen de beulen haar de tan den uit den mond, vandaar dat we haar aan roepen bU tandpijn. DINSDAG. H. Scholastics, maagd, zuster van den H. Ordestichter Benedictus. Toen deze bU zUn zuster zUn jaarlljksch bezoek aflegde, en onder geestelUke samenspraken de tijd snel verliep, verzocht ze hem om den nacht daarmee te blijven doorbrengen. Benedictus weigerde, wijl de Regel hem naar het klooster terugriep. Scholastic* legde haar hoofd In de handen en bad God onder tra nen. Nauwelijks hief ze haar met tranen beregend gelaat weer op of er viel ‘n ge weldige stortregen gepaard met 'n vreese- HJk onweder. Benedictus, ziende dat hU nu niet meer naar het klooster terug kon, sprak: God beware u, zuster, wat hebt ge gedaan? Ze antwoordde: Ik heb u gevraagd en ge hebt me niet verhoord. Ik heb Goa gevraagd en HU heeft me verhoord. ZU brachten nu den nacht wakende door in heiligende gesprekken over het geestelUke leven. Des anderen daags op zijn terugtocht zag Benedictus de ziel zijner zuster in de gedaante van 'n duif ten hemel gaan HU droeg vervolgens zorg, dst haar ontzield lichaam werd begraven in het graf, dat hu voor zich selven bereid had. Scholastics ging ten hemel In 543. WOENSDAG. Verschijning der Onbevlekt Ontvangene Maagd Maria te Lourdes op den len Februari 1858 aan de gelukzalige Bernadette d 8oubirous, nadat den 8en De cember 1864 de Onbevlekte Ontvangenis sis onfeilbaar vaststaand geloofspunt door Paus Pius IX plechtig aan de wereld was afge- kondlgd. BU het vertrouwvol gbrulk maken van het Lourdeswater moet men het drin ken, zich of het zieke deel er mee wasschen en daarbij het Rozenhoedje bidden. DONDERDAG. De Zeven H.H. Stichters van de Orde der Servleten (dienaren) van Maria. Zeven edelen van Flo-ence In de XHe eeuw. ZU leggen zich vooral toe op het overwegen der Smarten van Maria VRIJDAG. H. Amandus. bisk. tricht. doch slechts *n paar Jaren. HU ver koos liever het Missieleven onder de woeste heidenen van Frankrijk (hU was 'n edel man uit *t Z.-O. van Fr.), vooral in de om streken van Gent, waar hU den wellustlgen en woesten ridder (den la teren H. Bavo) AlewUn bekeerde, en den overspellgen Fran- klschen konlng Dagobert onverschi okken be rispte, die hem verbande. Zoo kwam hU in Nederland. Wat St. Wllllbrord is geweest voor het N.W van ons land, is 8t Amandus geweest voor het Z.W. God regende zUn ■waren mlssiearbeld door telloooe wonde ren. Konlng Dagobert bekeerde zich en koos Amandus tot peter van sUn zoon, den la- teren H.Slgebert. Amandus was ook de geestelUke leidsman van B. Geertrui. HU stierf In de ebdU te Elno, uitgeput van den arbeid, in 634. gelegenheid om te biechten. ZONDAG, half 8 voor Martlnus Zut echtgenoot*; 10 uur voor het geestelUk tjjdelUk welzUn van de parochie MAANDAG 8 uur voor Gerardus Blaatnr en Jacoba Koelman. DINSDAG, 8 uur voor Petrus Schilder en Allda WVnkrr WOENSDAG, 8 uur voor Joannes Petra Filmer. DONDERDAG. 8 uur voor den Zeeieeiw. heer Joannes Jos Mes pastoor te Rijndijk^ VRIJDAG kwart voor 8 jaarmis voor den Zeereerw. heer pastoor Joannes Wilhelmus V. d. Bom. ZATERDAG. uur voor armen van de parochie. De gebeden worden vtr'ocht vr/* Allardna Jacobus KruUer, die met de laatste H Sacra menten der Stervenden is voorzien. H. H. Zeven Week van 8 tot 14 Febraari. Zondag 8 Februari. Sexagesima, Tijdeigen, Mis Exurge zonder Gloria, 2e geb. H. Joan nes van Matha, Pref. H. Driev. Maandag 9 Februari. H. Cyrillus drie, Credo. Dinsdag 10 Februari. H. Scholastlca. Woensdag 11 Februari. O. L. Vr. van Lour des. Credo, pref. H. Maagd. Donderdag 12 Februari. Stichters, 2e geb. voor den Paus Vrijdag 13 Februari. MIs als Zondag zonder Gloria, zonder Credo, 3e geb. A cunctis, 3e Fidellus (voor de Overt 2 Nov.) 4e naar keuze. Fr.: Z. Joannea Triora. Zaterdag 14 Februari. Mis v. O L.Vr Salve (bU de Votiefmlssen) 2e geb. H. Valentinus. 3e v. d. H. Geest, Pref. v. d. H. Maagd. Fr.: Z. Joanna van Valois. 2e geb. H. Valentinus. ZONDAG Heden Zondag Sexagesima; na de Hoogmis congregatie voor de Jongens-’ om 2 uur lat met Rozenhoedje WOENSDAG, 2de van de 7 Woensdagen aie aan het fezst van den H. Joneph vooraf gaan. Na de H. MIs van 8 uur congregatie voor de meisjes. DONDERDAG, tusschen en na de schooU tUden biechthooren voor de schoolkinderen VRIJDAG la de H. MIs om kwart voor 8. waaronder algemeene H. Ootmnunle der kinderen. ZATERDAG, van 34 uur en 77.30 uur 8T. LAURENTTUS ZATERDAG 7 Febr. te 9 uur gelezen H. MIs tot Intentie van dankbaarheid bij gele genheid van een 25-jarig huwelUk. ZONDAG. Sexagesima, 8 Febr. 1931. De H. H. Missen te 6. half 8. 9 en half elf de Hoogmis. Onder de H. H. Missen collecte voor de Piusstichtlng. Van 25 is de kerk geopend voor een bezoek aan het Allerheilig ste Sacrament en het bidden van den Kruis weg; te zes uur Broederschapslof ter eere van het H. en Onbevlekt Hart van Maria tot bekeering der zondaren met predikatie. WOENSDAG, 2e van de Zeven Woensda gen. welke aan het feest van den H. Jozef voorafgaan, te half 10 gezongen H. Mis met Veni Creator en huwelijkszegen. Heden is het de feestdag van de verschUnlngen van de H. Maagd te Lourdes. Woensdagavond. Manacongregatie voor de vrouwen, niet om 730 maar om 7 uur. DONDERDAG, 7 uur gezongen H. MIs met uitstelling van het Allerheiligste Sacra ment. te 7 uur Lot ter eere van het Aller kostbaarst Bloed. Na de H. MIs van 9 en na het Lof vereerlng van de Relikwie van het H. Bloed. VRIJDAG te 12 uur en half 4 biechthooren voor alle schoolmeisjes, des avonds 7 uur Lef, litanie en toewijding aan Jezus’ Godde lijk Hart. ZATERDAG te 7 uur Broederschapsmls ter eere van het H. en Onbevlekb Hart van Maria voor de bekeering der zondaren. Des namiddags van 46 uur en van half 7 tot 9 uur biechtgelegenheid en te 7 uur Maria- Lof met Rozenhoedje. Maria-Congregatie: Zondag 7 uur voor de jongens groep I en n. Maandag 7 uur voor de meisjes, afd. L Dinsdag half 8 voor de mannen. Woensdag 7 uur voor de vrouwen. Donderdag voor de meisjes, afd. II. Ir ten ties: Zondag 8 Febr. 6 uur Jacob Boer en Maria Mak. 730 overt, fam. Haker en Bak- kum, 9 uur geestelUk en tUdelljk welzijn der perochle. 10 30 overt, fam. Lengers. Maandag 9 Febr. 7 uur tot bekeering van twee kinderen. 7.30 Petrus Krekel berg en Dymphna van Vree 8 uur Joanna Konijn. 9 uur Joannes Bleeker. Dinsdag 10 Febr. 7 uur tot volharding in een priesterroeping. 7.30 Marg. Boersen-Pen ders. 8 uur ter eere van den H. Antonius uit dankbaarheid. 9 uur overt, fam. Schouten. Woensdag 11 Febr. 7 uur overt, fam. Terra en Schouten. 730 Willem KonUn. 9 uur ge zongen H. MIs voor Bruidegom en Bruid. Donderdag 12 Febr. 7 uur Johannes Brink man en Brigitte Bakker. 8 uur ter eere v. d. H. Theresia uit dankbaarheid. 9 uur Jacoba Mooy-von Duin. VrUdag 13 Febr. 7 uur ter eere van den H. Jozef voor een zaligen levensstaat. 7.30 Volken Deen. 9 uur Gerardus Bote en There sia Lteone. Zaterdag 14 Febr. 7 uur ter eere van het H. en Onbevlekt Hart van Maria tot bekee ring der zondaren. 7.30 Julia Henneman Claeys, 8 uur voor Nfcolaas Fleur. 9 uur voor levende en overt, leden van de Broederschap van Kevelaer. Zonda? 15 Febr. 6 uur voor bet geestelijk en tf'delMk welzUn der narechte. 730 Guur- tle Groene veld. 9 uur Geertrulda Zonneveld Dupont. 1030 Joannes Bierman. ZONDAG Sexagesima De H.H Missen te half 8 en 10 uur. Collecte voor de sieraden van de kerk. Geen naleertng. Na de H.H. Mis sen wordt nog de zegen van den H Blasius gegeven. 3 uur Lot met Rozenkransgebed. MAANDAG, half 10 gezangen Maandstond voor Gera-dus Theodorus Contju WOENSDAG, verschijning van Maria te Lourdes. Na schooltijd komen de kinderen biechten, 7 uur Mariacongregatte voor de meisjes. VRIJDAG, des avonds 7 uur Congregatie voor de tangens. ZATERDAG, van 58 uur gelegenheid ren k k k k L k ie

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 5