LEEKEPREEKEN
ONS BLAD
n
L. Frankenberg - Alkmaar
AAN ONZE
H.H. ADVERTEERDERS
ABONNE’S
Luxe-V erhuur
CARNAVAL
I
1
tö
1
GARAGE JAC. MET
«TbStsz 250.- -----
DIT NUMMER BESTAAT UIT
DRIE BLADEN
VIJF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 38
f40
f50
VOORNAAMSTE cKIEUWS
Het voorontwerp-Bedrijfsraden
Geen nieuwe arbeidsmethoden
Afpersing
Hongersnood In Arkansas
Spoor wegraad
en
Kapelaan
G. J. M. v. d. Wielen T
Engeland’s
T arievenvoorstel
Onze Kantoorboeken beantwoorden aan de hoogst te stellen elschen
Onderhandellngen met verscheidene
landen
Wit Gele Kruis in het bisdom
Haarlem
Rliksinstituut voor Criminologie in
België
EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
De uitsluiting in de
Engelsche Textielindustrie
geëindigd
den Ned.
ZATERDAG 14 FEBRUARI 1931
De Vakraad van
R.K. Middenstandsbond
„Knight of St. Michael”
JQH. LAUWERS
Opticien
BRILLEN
PAYGLOP 3
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN HECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER
kllr
s»ndaal\^
N0ORD-flDLLANDSCH DAGBLAB
uit.
Tweed»
CONSEQUENTIES
Telefoon 572 en 873
I
i
fonds
En
menechelljke
Barometerstand 9 uur vm: 756 vooruit.
i
A
Bandietenjacht door New-York
spannender dan een film
In
Het vee sterft langs de wegen
Statuten Dekenale Jeugraden
Oe niewwe vsi sitter
Uit vaart en begrafenis te Bodegraven
’S.S.
Schroefbladen beschadigd
de
DE ADMINISTRATIE
Aan verscheidene Spaansche oitgewekenen
te het verder verblijf In Frankrijk ontaegd.
Steeds alle liniaturen in voorraad
en verlies- en winstrekening
over
voor
ludding
rade
zUn
Engeland's voorstel inzake verlaging van
Invoertarieven.
Teragtrekking der Amertkaansche martae-
troepen ait Nicaragua.
Kerk wilding in 1931 In het bisdom
Haarlem
Lacht op De lantaarns moeten mar^v.i
worden opgestoken au»; 5.40 en overnaacgan
om 5.41 uur.
Verklaring van MacDonald over de Engel-
sche regeeringspolitiek In Palestina.
De raak der Snia Viseosa naar het Hoog*
gerechtshof verwezen.
Incident in de Fransche parlementaire en
quêtecommissie.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per kwartaal, voor A maar Xr-
Voor buiteir Alkmaar 3.85
Mei Geïllustreerd Zondagsblad
0.60 hooger
m 67-pers. Buick-auto's slechts J
15 et. per K.M.
f IOC bii wlte9 van *n f Efi 0*1 ee« brenk
oog I I XU." anderen viniïer. been of «im
Het Bestuur van den Dtocesanen Jeugd
raad tn het Bisdom Haarlem deelt mede, dat
mgr. Aengenent de Statuten van de Deke
nale Jeugdraden heeft goedgekeurd, en be
paald, dat deze thans vodr alle Dekenale
Jeugdraden dienen genomen te worden.
met een anderen man of vrouw
denzelfden ambtenaar en wordt
de al maar grootere toegeeflijk-
voor 50
Nieuw-
zonder
Ie chauf-
'errtjden. wat niet
De uitsluiting in de textielindustrie vnn
Lancashire opreheven.
Wö meeneo goed to «toon nog een» onder de aandacht
ie brengen, dal onae administratie naast het plaatsen
van Uw advertentlOn la onze eigen uitgave, gaarn.
baar bemiddeling verleent voos bet plaatsen vea Uw
gelegenbeido-adverteatMa ook la a a d rbladen.
U teal van earn boaüddoMag gebruik maken zonder
dat do peS» van Uwe aanmzee daardoor maar eealgs-
rtas wordt verhoogd.
Wij boadaa en» gaarne aanbevolen.
De onrnst in Spanje- Waarschijnlijk af
treden der regeertng.
Naar eerst thans bekend wordt, heeft de
Britsche regeertng niet slechts aan Duitse h-
land en Frankrijk, doch ook aan Italië, De
nemarken, Noorwegen. Zweden en Polen
voorgesteld onderhandellngen te openen over
het verlagen der invoertarieven van deue
landen op bepaalde Britsche goederen.
Groot-Brtttannië wenacht een verlaging
van 25 procent.
Men meent te weten dat de nota wordt be
schouwd als het uitvloeisel .van de jongste
douane-conferentle, waar werd overeengeko
men dat elk land een lijst zou moeten ver
schalen van zijn behoeften ten opzichte van
de tarieven.
Menschen houden veel van pretjes.
En ze azen op verzetjes.
Acht uur werken voor je broodje
Is waarachtig geen cadeautje
Is het dan ook Carnaval.
Doen de meeste menschen mal'
Kaatje ge zich nu verzetten.
Als Maria Antatnette
En de loopsjees oogst successen
Als een Orieksche priesteresse.
t Slagersknechtje, X is zoon snuiter.
Voelt zich admiraal de Ruyter
Of hjj het ooit worden zal?
Never mind! 't is Carnaval!
Bet je, van de retirade.
Vindt als edel vrouw genade
En zij fox-trott met graaf Floris.
Die des daags op een kantoor is
En als eerste balletteuse
Loopt een opoe rond te neuzen
Carnaval! uw naam is groot.
Iedereen doet idioot!
MARTIN BERDEN
Mi verllm vaa "u
anderen vinger.
Woensdag is New-York in oj
gebracht door een met succes
jacht van een politieagent, hei
eentje, op drie bandieten.
De agent, die dienst deed te LBrooklyn.
poogde een auto aan te houden Imet drie
leden van een bende, aansprakeljjl
diefstallen, in dezelfde wijk seder
jaar. Zij losten vijf schoten op hj
hem te raken, waarop
feerde trachtte hem te
gelukte i
De agent requireerdd
auto en vervolgde de i
Het uitgaande stoomschip ..Knight of 8t.
Michael’ heeft in de Noordersluls te IJmul-
den. door het breken van de achtertro».
met zijn schroef op den drtjfbalk der sluis
geslagen, waardoor alle vier bladen ernstig
werden verbogen. Bovendien werd eenlge
schade toegebracht aan het achterschip.
Het schip is achteruit uit da sluis gehaald
en heeft voorloopig in de binnenhaven van
IJmulden vastgemaakt De drtjfbalk weed
ook «enigszins beschadigd.
Een onderzoek is ingestekl, dat aal uit
wijzen al het schip al dan niet da reis kan
Te Brussel zal op 22 Februari as. namens
de Belgische regeeruig de Minister van Justi
tie plechtig de Rtjksschooi voor Criminologie
en Wetenschappelijke Speurkunst openen.
Dit nieuwe Irwtltuut. dal ais Ruksinatelltng
eenlg in zijn soort Is 'misschien wsl hst eer
ste in Eueepai aal Zijn zetel hebben in eesi
aantal lokalen van bet Palais de Justice.
Directeur zal zijn Dr. de Rechter
Tot de uttgenoodigde vertegenwoordigers
der crlmlnallsttsdhe wetenschap uit het bui
tenland behoort de Prlvaat-docent C. J. van
Ledden Hulsebosch uit Amsterdam, die te
vens als president van de Internationale
Academie voor Krtminalistiek aanwezig zal
zijn.
•n voorbijkomenden
andieten door het
oosten van New-York. staande op de tree
plank en voortdurend schietend, waarbij
een der bandieten gewond werd. Door een
botsing met een andere auto werden zij uit
de hunne geworpen; zU snelden naar een
station van den viaduct-spoorweg van New-
York met den agent op de hielen
Ten aanschouwe van 300 ontstelde passa
giers schoot de agent een der bandieten neer
die van een hoogte van 15 M op straat te
pletter viel.
De tweede bandiet was den trein binnen
gevlucht. waar de agent hem met een vuist
slag neervelde
De derde bandiet, die gewond was. wist
In de verwarring te ontsnappen en verstopte
zich op een naburig kerkhof Toen ook hU
gepakt was vond de agent dat hij dien dag
genoer» had gedaan.
Door Z. H Exc. den Bisschop van Haarlem
zljq goedgekeurd de Statuten v. d. Z H.
Bond der Dloc Federatie van hM Wit Oele
Kruis in het Bisdom Haarlem.
De gouverneur van Arkansas, die draad
loos om hulp verzocht ten behoeve van een
mlllloen hongerlijdenden in het door de
droogte getroffen gebied, verklaarde, dat
deze hulp onmlddellUk geboden moet wor
den, teneinde een groote sterfte te voorko
men De toestand Is verschrikkelijk. Het vee
sterft langs de wegen. Heele gezinnen zijn
zonder voedsel.
Totnogtoe is een bedrag van 7 718.000 dol
lars in het hulpfonds van het Roode Kruis
gestort.
Deser dagen vergaderde te Utrecht <ie
Vakraad van den Ned. R.K. Middenstands-
onder leiding van den voorzitter, den
J Nootenboom de Bruyn te Roo-
Tot voorzitter van den Spoorwegraad I»
benoemd Ir. Th. van Marie.
Geen offleieele bevestiging van de
namen der landen.
Er is geen offleieele bevestiging te ver
krijgen van de namen der landen, waaraan
Engeland zijn tarlefnota heeft gezonden. De
president van het departement van Handel
verklaarde dezer dagen, dat Oroot-Brittan-
nië een Hjst met desiderata had gezonden
aan de regeertngen van Oostenrijk. België.
Frankrijk, Dultschland. Nederland en Zwit
serland.
ABVBBTRNTXEPBUS: Wam 1—
regels LM: elke regel meer f ui
RECLAME per regel f d-M
de eerste pagina; voor de overige
pagina's Sd-
RUBRIEK „TRAAG EN AANBOD"
bjj vooruitbetaling per plaatsing
f d.dd per advertentie van 5 regel»;
Iedere regel meer f d.It
Een te Manchester gehouden conferentie
beeft «en eind gemaakt aan de uitsluiting
in de katoenindustrie té Lancashire. 300.000
wevers zullen Maandag hei werk hervatten.
De patroons besloten de ontalagaanaeg-
gingen terug te nemen en de pogingen om
het aantal weefgetouwen per arbeider te
vergrooten. te staken.
In een memorandum, waarin de werkge
vers hun houding uiteenzetten wijzen zij op
de belangrijke katoententoonsteUlng. die
Maandag te Londen wordt geopend en op
de waarschuwing van Snowden betreffende
den toestand des lands
Ztl verklaren, dat zi) blijk wenschen te ge
ven van hun goeden wil
geheel
ófwel
heidensche leer met al haar gevolgen
moet afglUden.
Beide stelsels immers zijn, ieder van
eigen standpunt beschouwd, logisch en
consequent in hun eindconclusies. De
katholieke leer zegt: Ood heeft bij de
schepping van het eerste menschenpaar
het huwelijk ingesteld als een eenheid:
man en vrouw zouden worden twee in
één vleesch. In zulk een eenheid kan
alleen de dood scheiding brengen. Het
huwelijk heeft tot eerste doel voort
planting en instandhouding van het
menschelUk geslacht door gezinsvor
ming. De geheele samenleving is op het
gezin gebouwd. Het gezin is een maat
schappij in zichzelf. Daarin is de man
het hoofd, de vrouw zijn onmisbare en
gelijkwaardige bijstand, zijn de kinde
ren de ondergeschikten, de vormelingen.
De natuurwet, die man en vrouw uit
vrije keuze samenbrengt en tot gezins
vorming voert, brengt consequent mee,
dat de eens gezworen trouw ongerept
bewaard blijft. Iedere afwijking daar
van rukt het geheele stelsel uit elkaar.
Men heeft getracht deze strenge leer
met uitzonderingen beter te makenf
Wanneer de huwenden „een vergissing"
hadden begaan, wanneer huwelijkson
trouw van een van belden bewezen
was, een ongeneeslljke stekte, krankzin
nigheid of een dergelljk Inconvenient
intrad, moest ontbinding van het huwe
lijk met mogelijkheid van een nieuwe
verbintenis worden toegestaan. Deze
„uitzondering” was een aantasten van
de natuurwet, van het beginsel zelf en
de consequenties hebben zich in de
moderne leer, in den totalen ondergang
van het liuwelUk, gewroken. Waarom,
zoo vroeg het nieuwe geslacht, de schei
ding alleen voor deze uitzonderingen
toegestaan? Niet alleen wanneer huwe
lijksontrouw werkelijk wordt gepleegd
is het huwelijkvernietigd. Dan Immers
werkt gij de ontrouw Juist in de handl
Zoodra blijkt, dat twee gehuwden de
goede harmonie niet meer vinden kun
nen, moet het hun geoorloofd sjjn van
elkaar te gaan. En daarom: geen ver
bintenis voor het leven, maar voor soo-
lang als het beiden goeddunkt. Anderen
waren nog consequenter en vonden het
In November hebben drie personen te Rot
terdam een brief ontvangen van een juf
frouw. waarin deze dreigde bepaalde feiten
wereldkundig te zullen maken, als zij niet "n
bedrag in geld voor haar stortten in een
kiosk De een moest 40.deponeeren in
een kloek aan de Mathenesserlaan, de twee
de f 50.in die op het Van Hoogendorug-
plem en de derde 80 in die op t KnilP
plefli. De drie geadresseerden kenden elkaar
niet, maar leder voor zich deed aangifte bij
de politie. Deze deed enveloppen, welke geen
geld bevatten, bU de kiosken deponeeren.
dezer dagen Is er een jufrouw gekomen om
de brieven af te halen. Zij is aangehouden
en opgesloten
BU beschikking van den Minister van W i-
terstaat is aan den heer Ir. J. J. Stlolt, <>s,
oud-inspecteur-generaal der spoor- en tram
wegen, op zijn daartoe strekkend vernoei.,
eervol ontslag verleend als lid en voorzitU -
van den Bpoorwegraad. onder dankbetu -
glng voor de in deze betrekking bewezen
diensten: tot lid en voorzitter van de
Bpoorwegraad benoemd tot 15 Februari 193J
de heer ir Th. M B van Marie, inspecteur-
generaal der spoor- en tramwegen te 's-Ora-
venhage
MededeeTTHF-asgEd gedaa n. dat in de com
missie. welke denHoogen Raad van Arferrl
advies zal hebben uit te brengen over een
voorontwerp Werktijdenbesluit voor kanto
ren. namens den Ned. R.K. Middenstands
bond zitting heeft, de heer L. J. A. van
Doorn te Botterdam
Tot adviseerende leden van het hoofdbe
stuur van den Ned. R.K. Middenstandsbond
werden benoemd de heeren Jos. H. van Lan
gen. Delft en O. J. Nootenboom de Bruvn.
Roosendaal
De balans
van den Ned. R.K. Middenstandsbond
het jaar 1929. zoomede de begrootlng
het Jaar 193J werden hierna goedgekeurd
Bepleit werd de aansluiting bU het steun-
van de landelUke R.K vakbonden,
aangesloten bU den N. R K M
Besproken werd de vraag of het ge
wenacht is, plaatselljke federaties van RK
ORder-aaanemers in de bouwvakbëdrijvcn
in het leven te roepen, zulks ter behartiging
van de diverse belangen aan het bouwbe
drijf eigen
Na eemge discussie werd besloten aan het
vakbestuur op te dragen dit punt nader x
bestudeer en. waarbij tevens zal worden on
derzocht of de wenschelUkheid bestaat, den
vroeger opgerichten RK Centralen Rand
voor de Bouwbedrijven wederom in werking
te stellen.
Behandeld werd het wtjzlglngs-ontwerp
Drankwet, sooals dit thans na de daarin
door den minister aangebrachte wijzigingen
is komen te lulden. Besloten werd, dat de
belanghebbende vakbonden hunne bezwaren
zulten ineenden waarna zal worden over
wogen, welke stappen kunnen worden ge
daan om aan de rechtmatig bevonden be
zwaren tegemoet te komen.
HJema hield mr J. van Hellenberg Hu
ber, directeur van het Nationaal Hanzebu-
reau een korte inleiding over het vooront
werp op de instelling van bedrijf «raden,
waarna Mask, dat de vergadering zich in
Rrjnclpe met dit voorontwerp zeer wel kon
Obreenlgen en den door den minister ge-
danen eersten stap tot verwesenlUking van X
bedrtjlsradenldee warm toejuichte
De volgende resolutie werd met algemeens
stemmen aangenomen:
De werkloosheidsdebatten in de
Kamer.
Wanneer wij naar aanleiding van de
jongste pauselijke encycliek eenlge be
schouwingen aan het huwelijk wijden,
kan het niet onze bedoeling zijn dezen
magistraten omzend brie? op den voet te
volgen. Wie daarvoor In aanmerking
komt leze' en herleze dit uitvoerige, klem
mende pauselijke betoog zelf. Juist In
zijn sluitend verband is het van on
schatbare waarde. Ons doel is slechts
enkele gedachten daaruit aan de dage-
lijksche practljk te toetsen.
Wij wezen een vorige maal op twee
groote fouten, die In het jongste verle
den het christelijk huwelijk langzaam
begonnen te ondergraven: de sleur, die
de echtvereenlglng als een fataliteit,
als een noodzakelijk kwaad begon te
beschouwen en het te sterke overwicht
van ouders en voogden bij de huwelijks
keuze hunner kinderen en pupillen.
Wanneer deze gevaren door het verzet
van de moderne Jeugd tegen allen sleur
gang en tegen alle gezag zich thans
slechts bU uitzondering meer laten gel
den dan zien wij nieuwe en veel groo
tere gevaren opkomen gevolg van
het verval’ n in een ander uiterste
n.m. het verzet tegen de oude huwe
lijksmoraal. Het is aan het nieuwe,
thans opkomende g^lacht niet vol
doende, dat men het volle vrijheid laat
bij de keuze van een levensgezel en
echtgenoote; het Is niet tevreden met
onze afkeuring over het oüderwetsche
huwelijk, dat op geen andere motieven
dan van geld, stand of uiterlijke aan
trekkelijkheid gesloten werd; het wil
vrijheid niet «.akel vóór maar ook In
het huwelijk. En op dit punt botst de
oude, christelijke leer met de moderne
gedachte. Niet, dat er iets nieuws In
den mensch gekomen is. De natuur Is
en blijft dezelfde. Door alle eeuwen
heen is er gezondigd tegen alle regels
van de huwelijksmoraal. Het verschil
met thans echter is, dat niet alleen de
wet wordt ovutnden. maar dat da wet
•elf als onhoudbaar, onrechtvaardig, ja
selfs immoreel wordt gescholden en dat
ar„geworsteld wordt oni een nieuw „hu
welijk der toekomst”.
Die
Paus toe
schrijven,
verbloemd
christelijke
Donderdagmiddag werd het stoffelUk
overschot van kapelaan O. J. M v. d. Wielen,
die deze week te Haarlem overleed, in de
parochiekerk van zUn geboorteplaats Bode
graven, binnengedragen.
Om reven uur werden de Metten gezongen
onder buitengewoon veel belangstelling der
parochianen.
Vrijdagmorgen te tien uur begonnen de
plechtige Lauden
Daarna werd door den Zeereerw. heer
pastoor F. A. Keet, uit Bodegraven, de plech
tige H. Mis van Requiem opgedragen. daarbU
geassisteerd door de Weleerw. heeren H. Ag-
terof en M Kuypers, beiden zonen der pa
rochie. respectlevelUk als diaken en sub
diaken.
In het priesterkoor hadden vele geeste
lijken plaats genomen, terwijl verschillende
oud-parochianen de plechtigheden in de
kerk volgden.
Na de H Mis werd door den Zeereerw heer
pastoor Deesing. uit Schoten, da lijkrede
gehouden
Daarna had de begrafenis van het stof
felijk overschot plaats, waarbij de baaar-
dlng werd verricht door den Weleerw. beer
kapelaan V. d. WRdt.
,De Vakraad van den Ned R.K. Midden
standsbond. waarbij zijn aangesloten de
landelijke R.K vakorganisaties van Banket
bakkers. Bakkerspatroons. Bond van Werk
gevers in de Electro-technlsche Bedrijven.
Horlogemakers en handelaren in goud. zil
ver en aanverwante artikelen. - Kruideniers-
vereenlglngen. KunstnUveren. Hotel-,
Café- en Restauranthouders. Loodgieters en
Koperslagerspatroons. Handelaren in Manu-
facturen. Handelaren in Melk en Melkpro
ducten. Werkgevers m het Meubelmakers-
Behangers-, Stoffeerders- en Beddenma-
kersbedrUf Handelaren in Heerenmodes.
Molenaars. Schllderspa troon»Schoen winke
liers, Slagerspatroons. Smedenpatroons,
Stucadoorspatrooni. Rijwielhandelaren cn
-herstellers, en Carroseiers en Wagenma
kers.
gehoord de inleiding tot het voorontwerp
BedrUfsradenwet door mr J van Hellenberg
Hubar;
spreekt na gehouden algenieene beschou
wingen over het ontwerp zijn groote waar-
deering uit voor de poging van minister
Verschuur, om de bedrUfsradengedachte in
een wettelijke regeling uit te werken;
en betuigt zijn volle instemming met de
groote lijnen, waarlangs Je wettelijke uit
werking dier gedachte zich beweegt, onder
voorbehoud van het recht om op onderdee-
len alsnog wijzigingen voor te stellen
geestesworstellng bracht er den
om zijn groote encycliek te
waarin niets verzwegen of
ia, niets van de strenge
leer is verzacht of terug
gehouden. niets gespaard In krachtige
schildering van de moderne huwelijks
opvattingen en haar gevolgen; maar
ook ruimschoots de loftrompet wordt
gestoken over de hoogheid, de waarde
en de zegeningen van het christelijk
huwelijk.
Nu Is het helaas niet zóó, dat de
mensch op een gegeven oogenbllk voor
de beslissing wordt geplaatst te kiezen
voor of tegen de christelijke huwelijks
moraal, voor of tegen de moderne leer.
Do oude, christelijke opvatting Is in
onze geheele zoogenaamd beschaafde
maatschappij doorgedeesemd. In de wet
gevingen van alle landen, waar het
christendom doordrong, vinden wij er
de sporen van. In beginsel wordt er het
huwelijk als een eenheid van één man
met een en dezelfde vrouw erkend. Ook
het principe van het verbond voor heel
het leven is overal aanvaard, al heeft
men dan ook dit beginsel niet zuiver
kunnen houden en de „mogelijkheid"
van echtscheiding als uitzondering
moeten aanvaarden. Ook bevatten alle
huwelijkswetten op een of andere wijze
de bepaling, dat de man het hoofd van
het gezin is en tal van andere aanwij
zingen, die dulden op den christelljken
oorsprong. Naar het ui ter lijk heeft het
huwelijk dus nog veel van de christe
lijke leer behouden. En ook de maat
schappij gedraagt zich ul ter lijk nog
meerendeels naar deze opvattingen als
naar den maatstaf van burgerlijk fat
soen. Maar Innerlijk Ls zoowel de toe
passing der wetten In de meeste landen
een aanfluiting van handhaving van
het geldend recht en is ook het leven
der gehuwden in flagranten strijd met
den uiterlijken schijn. Het moderne
geslacht nu, dat vóór alles openbaarheid
en waarheid wil, eischt, dat de wetten
en de publieke meening In overeenstem
ming zullen worden gebracht met de
levenspractijk. En de elschen worden
onverblcymd. als gold het een nieuwe,
verheve» leer, verkondigd.
Dit h^eft naast 't afstootende en er
gerniswekkende In de brutale uiting van
*t kwaad, het voordeel, dat de beslissing
tusdehen christelijke opvatting en mo-
dern heldendom veel meer wordt toege-
•pltst en de goede elementen tot krach
tiger verdediging van de waarheid
gedreven worden. Want tot voor kort
kankerds de verwoestende bacil bijna
ongemerkt voort. Hoe lang kon bijv. In
Frankrijk het huwelijk niet stand hou
den tn uiterlijken vorm achter het
masker van de offleieele vrouw, waar
mee men in het openbaar verscheen en
BUREAU: HOF S. ALKMAAR
Telefoon: Administratie Ne. 433
Bedsrlte No. 633
de maitresse, waaraan men zijn per
soon gaf? Hoe lang al sluiten de amb
tenaren van den Burgerlijken Stand
in alle zoogenaamd christelijke landen
huwelijken, waarbij zij man en vrouw
voor het leven” in den echt verbinden,
waarbij de huwenden elkander trouw
beloven, de vrouw gehoorzaamheid aan
den man en de man algeheele toewij
ding en bescherming aan de vrouw; en
hoe dikwijls verschijnt een van beiden
niet
voor
door
heid ten opzichte vaa echtscheidingen,
het burgerlijk huwelijk een karikatuur.
Dat het Jonge geslacht een einde wil
zien komen aan deze „comedie”, dat het
waarheid eischt, goed, dat is te begrij
pen En het ls In zefceren zin te loven,
dat de botsing der meeningen tot dit
scherpe conflict gekomen is. Maar laten
dan ook zij, die weten de eenig juiste
opvatting van het huwelijk te hebben
en die daarvan de groote waarde voor
heel de maatschappij kennen, laten
zij In dit conflict pal staan en de waar
heid onverbloemd, krachtig en In al
haar luister tegenover de verderfelijk
heid der dwaling stellen. Dit zijn wij
vooral verplicht tegenover de op
groeiende jeugd in wier handen de
toekomst van het huwelijk en daarmee
van de volgende geslachten ligt.
WIJ moeten zelf scherp de consequen
ties van de twee levensopvattingen wil
len zien; ruiterlijk en van geheeler
harte vóór de eene kiezen en voor onze
overtuiging strijden tegen de andere.
Dit moet een der groote gevolgen van
de jongste huwelijksencycliek zijn, dat
de geloovigen weer eens een helder
inzicht krijgen In de ware beteekenls
van het christelijk huwelijk en In de
consequenties van alle leer, die ook
maar in het minst van de zuivere
huwelijksmoraal afwijkt. Worden de
tegenstellingen scherp en duidelijk ge
steld, dan moet op den duur In de bot
sing d» waarheid zegevieren. Maar dan
moeten wij de dwaalleer ook in geen
enkel opzicht uit den weg gaan: niets
verdoezelen of vergoelijken; geen cle
mentie pleiten voor een nieuwen tijd,
met andere zeden, met een andere
economie, met andere levenselschen en
met een groote overbevolking. WIJ moe
ten de onvervalschte en onverbiddelijke
huwelijksleer van Christus eenerzljds
stellen en de moderne opvatting In al
haar consequenties daartegenover. Tus-
schen een van die beiden moet gekozen
worden; helder moet het tnzlcht door
breken, dat wie aan een van beide
zijden concessies doet, op den duur niet
anders dan ófwel de christelijke huwe
lijksmoraal geheel en ongerept most
aanvaarden ófwel tot de modern
Voor dit Jaar 1931 zijn vastgesteld de vol
gende kerkwijdingen: 18 Maart Schermer H
Michael en 3 October Llsse H.H. Engelbe
waarder».
In verband mil het regelen der verschil
lende werkzaamheden zal Z. D. Exc. de Bls-
schop ket bijzonder op prU» stellen, reeds
nu te vomemen, welke kerken dit jaar zul
ten gsconaacreerd worden, en ongeveer op
welken tijd dit zal kunnen geschieden.
proefhuwelljk uit, gevolgd door een
opzegbaar contract. En de kinderen,
vroegen „de ouderwetschen”? Voor zoo
ver de ouders derf^Verkiezen, behooren
zij niet aan het gezin maar aan de
gemeenschap. Ook dat is consequent,
nietwaar? Wanneer het huwelijk geen
eenheid meer ls, de huwenden niet
verantwoordelijk voor hun samengaan,
het gezin niet meer de basis van de
maatschappij, dan moet er een ander
zijn om de gevolgen te dragen. En die
andere is dan de Staat. Het slot te en
kan niet anders zijn dan de zooge
naamde „vrije liefde”, het leven, in
niets onderscheiden van dat der rede-
looze dieren.
Ziedaar de twee stelsels naast elkan
der. Aan de consequenties te niet te
ontkomen; men moet het eene kiezen
of valt onherrd^pelijk in het andere.
Dat heeft onze tijd, die van „de waar
heid” houdt, geleerd.
Maar, zeggen vele wankelmoedigen,
het laatste willen wij niet en het eerste
te ons te hard. De katholieke huwelijks
moraal te in haar volle gestrengheid
niet na te leven, zeker niet in dezen
Hjdl Het antwoord blijft: er te geen
tusschenweg; wie van het oude huwe-
Ijjksgebouw, zooals de Schepper het
optrok, één stut gaat wegtrekken,
brengt onherroepelijk een ruïne voort.
de oude leer te hard, onuitvoer
baar? Ja, voor wie in het huwelijk een
zuiver menechelljke instelling ziet;
neen, voor wie gelooft in een bovenna
tuurlijk leven en de beteekenls be
grijpt van een sacrament.
HOMO SAPIENS.