ONS BLAD De trawler-stranding op de Schotsche kust L. Frankenberg - Alkmaar '1^ e GARAGE JAC. MET DIT l'MMFR BFSTAAT HIT TWEE BLADEN VIJF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 53 f 40 VOORNAAMSTE cMEUWS BEGINT DE HANDEL ZICH TE HERSTELLEN? Een crisis-ontwerp JOH. LAUWERS 4D WE Telegrafisch Weerbericht Wat de vlootovereenkomst omvat Groote verwoestingen I De vergane trawler de Scandlnaafsch Nederlandsche samenwerking PAYGLOP 3 Ontwikkelen en Afdrukken WOENSDAG 4 MAART 1931 Aardverzakkingen in Griekenland Een wapendepot ontdekt Luxe-Verhuur AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN. GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL Rotterdamsch-Hofstad-Tooneel tö I - NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD Nieuw j poor tarief voor tulnbonwpr Indië rtrlurf vlieg- Mlnister Reymer en de sender-misire. te de Tweed» begroeting Eerste De tooneelcrisii te Amsterdam. Justi- De Britsche politiek In China. Thans bittere zekerheid - De trawler is de „Noordpool” uit IJmuiden De geheele bemanning omgekomen Aardverzakkingen te Griekenland. Van Je reinste komieken** Ier, die slechte Waar het schip verging boord Barometerstand 9 uur Tjn.: 784, vocruMk nog geen De naam officieel nor niet bekend. 7683 te Jan dag Ingevoerd We l officieel Vandaag een onderzoek. Het resultaat der conferentie van Italië ten lusti- k Cijfers, door indiscretie bekend geworden? „Noordpool” rel istitie, BUREAUl Telefoon: in gekomen oplossing de ge- Motle van wantrouwen te den Duttaeheaa Rijksdag verworpen. LICHT OP. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om: 6.13. De op de Schotsche kust vergane trawler is gebleken te zijn de „Noordpool IJm. 132.“ Een afgebroken Vara-uitzending. Proce dure tegen den Staat voor het Haagsehe Hof. d Ik n als lang nlUk Accoord Gandhi-Lord Irwin tot stand ge komen. De besprekingen te Oslo over de Neder- landsche en Scandinavische handelspolitiek hebben tot volledige overeenstemming ge voerd. uit nog te Nlet-offlciee'e publicatie van de Vlootover eenkomst. t ge- kun- i het bul ken, n. tl ten. stad het s er dol kro- veer a th. irgd m. ah te ge- ilster- tltle: Thoe- tan te al het s hem n. echter d. dat zün en en tezegd juiste lerenl rehad. volk it den serie oled. een ;zza itjes gro- den, ..De ake- dtt ver- I en elUk- geen ui ver :r de hon- nder-- i den geen s dat ■nnen 3 pet dan tnietn e lel- «ttteg hoenis n aan :ezegd, Thoe- n niet van wa- Itellk neer zullen De zerti- >ssen- nede* oewo- chul- urljjk Lek- ABONNEMENTSPRIJS: Per kwartaal, voor Alkmaar Voor bulten Alkmaar 2.85 Alet Geïllustreerd Zondagsblad 0.60 hooger De trawler is voor f 90.000 verzekerd. De familie Gravemaker, waarvan vader en zoon bU deze ramp zijn omgekomen, is wel zeer zwaar hierdoor getroffen, want reeds vroeger vond een lid van deze familie den dood in de golven. doende, voldoende Hetzelfde kan gezegd worden van de uitstallingen in Olympia. Hier zijn de duizenden artikelen van het dagelljkscn leven van alle klassen, standen en be roepen vertegenwoordigd, en kooplieden uit alle landen hebben hun vertrouwen bekwaam concur O De gemeentepolltié te Harlingen neeft in een wjjnpakhuis een vuur wapen depót ont dekt. In beslag werden genomen jachtgewe ren* buksen, revolvers en een doos met scherpe patronen. Memorie van Antwoord aan de Kamer over de Arbeidsbegrooting. Lnchtvrachtprtfsen naar met Ingang van morgen. De namen der slachtoffers. Schipper was de ongeveer 56-jarige J. Gravemaker, gehuwd en wonende te IJmui den. HU was na gedurende geruimen tijd wegens ziekte aan den wal geweest te zijn, voor het eerst weer naar zee vertrokken. Verder bevond zich aan boord de ongeveer 3C-jarige zoon Willem a's stuurman. Machinist was A. van Onselen, wonende te Maassluis. Stokers waren Van Sprong en P. van den Ende, beiden wonende te Maassluis. Verder waren aan boord Hennevanger, Premmer, wonende te Maassluis; NoordzU. kok, eveneens te Maassluis. Matrozen waren Varenkamp, Maas-luis; Rog. Schevenlngen; L. Groen, Alkmaar en D. Pruis, Égmond aan Zee. Aangaande de conferentie tusschen verte genwoordigers der vereeniglngen van 'n- dustrleelen uit Denemarken, Nederland, Noorwegen en Zweden, welke te Oslo wordt gehouden, meldt een N. T. A.-telegram, dat bedoelde afgevaardigden besprekingen heb ben gevoerd, welke tot volledige overeen stemming hebben geleid, aangaande de lij nen, volgens welke in den vervolge een voortgezette en ultgebreider samenwerking tusschen de vier genoemde landen met be trekking tot een liberale handelspolitiek v-n worden verwezenlijkt. In October as. zal de conferentie te 's-Gravenhage worden voortgezet. Het springen van den ketel oorzaak der ramp. WU vernamen nog. dat de treiter Zater dagmorgen door een te IJmuiden binnenge komen stoopitrcLer is gepraaid. Korten tüd daarna heeft men een explosie waargenomen vermoedelUk tengevolge van het springen van den ketel. Schipper Oravemaker stond bekend als een uit tekend schipper. Hjj had verschei dene reizen naar de Moray Firth onder nomen, zoedat bij volkomen bekend was met de gevaren van de Schotsche kust. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1— regels f 1.25elke regel meer 0.25. RECLAME per regel 0.75 voor de eerste pagina; voor de overige pagina's 0 50. RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD” bjj vooruitbetaling per plaatsing 0.60 per advertentie van 5 regels; Iedere regel meer 0.12 Hoogste barometerstand Mayen. Laagst^ barometerstand 7503 te Valencia. Verwachting: Zwakke tot matigen wind, uit OostelUke richtingen, meest licht tot half bewolkt, weinig of geen neerslag, iete zachter overdag. Hoewel een offlcleele publicatie van de vlootovereenkomst waarschijnlijk niet voor morgen te wachten w weede diplomatieke medewerker van het ..Journal' eenige getal len te publlceeren, die weliswaar niet officieel zijn, maar die, naar men vermoedt, Inder daad aan de werkelijke overeenkomst zün ontleend en dooi een indiscretie ter kennis van den schrijver zijn gekomen. De tonnagecjjfeis voor Frankrijk en Italic zouden als volgt zijn' Onderzeeërs: Frankrijk <3000 ton; 52000 ton. Kleine kruisers: Frankrijk 44000 ton; Italië 13000 ton. Torpedojagers: Frankrijk 72000 ton; Italië bii verlie» anderen vifltx Hierboven geven «U een foto, die een beeld reeft van de Sehotscke kust, waar de Noord tool” verging. Het b de Moray Firth ma ua de overzijde van *o P«ek. waarde vbsehersUeden het leven Heten. m. 67-pers. Bulck-auto’s slechts 15 et. per KJH. Telefoon 572 en 873 f 30nn - «Mr-le oneewhlkiheid tot werken door f 7CO Oli een ongeval met nrn bh verlie. ven een bend I IOC Mi verlte. ven ee- f CQ Ml een breuk ren togen ongevallen verzekerd voor ec» der «'leende uitkeer,neen verlle» vnn helde armen IK-Ide leenen ol helde nonen 1 dondetliken -Hoon aOU.- m I 1 ZO.’ dulm wl,v|n«-. 1 heen M urm Onze correspondent te IJmuiden seinde hedenmorgen: Thans bestaat wel volkomen zekerheid, dat de op de Schotsche kust vergane trawler is de „Noordpool”, IJm. 132. Men heeft j I. den spiegel van een scheepsboot gevonden, waarop het nummer 450 voorkomt, welk nummer behoort aan de „Noordpool." Zooals reeds gemeld, bestond de beman ning uit 11 koppen. Alle namen kon men ons hedenmorgen nog niet mededeelen. Rede van Briand bü de behandeling van de Fransche begroeting buitenlandaeh* zaken. De Indische Kamer. Vijf lijken gevonden. Behalve het Hjk van den ongeveer 40-Ja rigen man, dat Zondag reeds is aangespoeld zün tot dusver v(jf lichamen gevonden. Zjj liggen, zooals gemeld in een diepen poel, welke bü de bevolking bekend is als I „Sweet Pool”. Herhaaldeltjk heeft men tracht de lichamen met netten op te van gen. doch de stroom bleek telkens te sterk. Het lichaam van den circa 12-jarigen jon gen werd eenmaal door de golven op een vooruitstekende rotspunt geworpen, doch voor men het kon bereiken wierp een wee ds golf het weer terug In de kokende zze. De lijken zUn alle zwaar verminkt. De kust wacht heeft gisteravond nog een poging ge daan om bU laagtU de lUken uit den poel op te halen, en is er na langdurige inspanning in gedaagd, een der deerlijk verminkte lij ken aan wal te brengen. Het is een man van ongeveer 40 jaar. Het gezicht is onherkenbaar verminkt. Van de lijken, die men op de rotsen in den po 1 heen en weer kan zien drijven, zUn er twee erg verminkt. Aan het eene lUk ontbreekt een been, aan het andere een arm. Alle hoop is opgegeven, dat men de andere opvaren den nog zal kunnen redden. De correspondent van de „Tel.” in Fraser- borough schreef g^teren: Het geweld van den «torm, die Zondag plotseling en onver wacht uit het Uzlje Noorden is opgestoken was zop hevig als men on deze immer door storm gebeukte kale rotskust sinds dertig jaren niet had beleefd. De vlsschers van het nietige dorpje Rocehearty en de tot alle hulp bereide vlsschers van de lan^s de kust lig gende gehuchten, die evenals de talrUke inwoners van Fraserborough voortdurend de wacht houden aan de kust bjj het wrak, staan machteloos tegenover het woeste ge weid van de golven, welke op de gevaarlijke rotspunten breken. Ook gister, toen de gol ven iets minder hoog waren geworden, stond er toch nog zulk een slerke storm dat het wrak onmotelijk kon worden bereikt. De stoere Schotsche vlsschers hebben heldhaf tige pogingen genoeg gedaan; met reddings- 'oopende seizoen De heer Verkade heeft deze ultnoodiging aangenomen. economische algemeen belang Is, als Engeland, de handelsstatlstleken blijkt, dat nog steeds de grootste inkooper Europa Is, ofschoon Duitschland meer en Frankrijk en Italië Inwoners tellen. Londen Is, alle pogingen van New-York ten spijt, fle centrale goederenmarkt der wereld gebleven. Parijs noch New-York zijn er, In weerwil van hun goudschatten, In geslaagd het zijn rang vap eerste geld markt ter wereld te ontnemen. Zoolang in een zoo toonaangevend handelstand •en toestand van ernstige depressie heerscht. kan de rest van Europa niet op herstel rekenen. Daarentegen zal aan een terugkeer van de welvaart In Engeland een bijna algemeene herle ving op het vasteland gepaard gaan. De British Industries Fair Is ditmaal gehouden op een tijdstip waarop het aantal werkloozen grooter en de bul- tenlandsche handel kleiner was dan ooit te voren. En misschien juist hier om hebben de regeering, de kamers van koophandel en de nljveraars al hun krachten Ingespannen om deze groote Industrletentoonstelllng al haar voor gangers in de schaduw te doen stellen. Het gevolg is bulten alle verwachting verblijdend geweest. Deze Fair, die belangstellenden en koopers uit binnen- en buitenland ge trokken heeft bij honderdduizenden, heeft, naar men thans algemeen ge looft, den besllssenden stoot gegeven tot het vurig verbelde handelsherstel. Te Birmingham zijn de voortbreng selen der zoogenaamde .^ware industrie” ultgestald geweest; in Olympia, te Lon den, waren de „lichte" fabrikaten te zien, terwijl In de tentoonstellingsge bouwen van Shepherd's Bush (Londen de katoen- en in de Royal Albert Hall de kunstzljde-industrie haar producten hadden tentoon gespreid. Zoowel te Birmingham als In Olym pia viel het ook den nlet-deskundige op. dat de Britsche nljveraars, terwijl zij de oude en goede tradities van den Britschen handel in eere houden, meer dan In vroeger jaren zich aanpassen Ml de bijzondere elschen van andere lau den. Tot betrekkelijk kort geleden elschten Britsche fabrikanten dat bui- tenlandsche afnemers zich naar h°n zouden voegen; zij sloegen liever groote orders af, dan dat zij bepaalde wen- schen, die niet fn overeenstemming wa ren met hun opvattingen, uitvoerden Dat zij hierdoor In zeker opzicht ie is goeds bereikt hebben, staat vast. ZIJ hebben zoowel een verval van de han- delseerlljkheid als een ondermljninii van de industrieele soliditeit tegeng” gaan door vast te houden aan goede en eerbare usances, waarvan veel bulten- landsche concurrenten niet gediend waren. Maar hun deugd hebben zij over dreven tot een ondeugd, en hun vasr- houdendheid tot koppigheid. Thans zijn zij den gulden middenweg ingeslagen. De Ijzer- en staalnljverheki, de kopergieterijen, de fabrikanten van electrische toestellen, de machinebou- wers en de tallooze andere groote tak ken van nijverheid, die te Birmingham vertegenwoordigd zijn, houden rekening met de eiachen van andere landen zon der daarom iets op te offeren van dat- geni, waardoor de Britsche industrie «ich steeds zoo schitterend onderschei den heeft: soliditeit, duurzaamheid, be- Cor van der Lugt Melsert heeft Eudard Verkade. die thans geen gezelschap meer ter beschikking heeft, ultgenoodlgd als gast van het Rotterdamsch Hofstad-Tooncel een aantal voorstellingen te komen geven, van een nader te bepalen stuk, nog tUdens het HOF ALKMAAR Administratie No. 433 Redactie No. 633 Jaarvergadering van de vereenlgtag -Do Ho.'landscbe Molen.” gordels om trachtten zU aan lange lijnen over de uitsteker.de rotspunten van het land al het wrak te naderen, maar telkens wer den zjj doer de golven teruggedreven. Als het water niet kalmeert, zal heden of uiterlljk Donderdag het getij zoo ver zijn teruggeloopen, dat men het vergane schip zal kunnen .bereiken Het is nog altijd onmogelijk, nummer en naam van het vaartuig te lezen. De boot ligt met de klei omhoog en verdwijnt bU hoogtU geheel onder water. Vele vlsschers hier, die uit ervaring spre ken. veronderstellen dat de bemanning, torn de storm losbrak, het anker heeft uitgegoo.d en toen In de kajuit is gegaan. Men neemt aan, dat toen de ankerketting is geknapt waarna net schip op de lange, smalle rots geslagen moet zijn. FrankrUk beschikt weliswaar ook nog over 3 oude slagsehepen. tezamen van 52.000 ton. doch deze 3 eenheden zijn waarschUnlUk niet eens meer medsgeteld, aangezien de schepen niet meet gevech'xwaardlg zijn. Wat den aanbouw van schepen betreft, voorziet de overeenkomst tot het jaar 1936 slechts in den bouw van nieuwe kmisers, een reserveprogram. d.ws. een p-mgram voor nieuwen bouw ter vervanging van oude schepen en krijgt Frankrijk 62000 tor. nieuw te bouwen, ter vervanging van oude pantser kruisers en 25000 ton voor lichte hulpkrui- sers. Indien de 3 genoemde oude slagschepen evenwel in het prograr- zjjn inbegrepen zoo- dat FrankrUk het recht heet', voor deze 52000 ton nieuwe schepen op stapel te zetten, dan zal FrankrUk over een belangrijk grootere vloot te beschikken hebben dan Italië. Londen, 2 Maart Een week geleden zelde een bulten- landscb spreker aan een lunch, In het gebouw van de British Industries Fair te Castle Bromwich, bij Birmingham, door de Kamer van Koophandel aan geboden aan eenige groepen van offl cleele bezoekers, dat het buitenland Engelands handelsherstel niet alleen wenscht ter wille van Engeland, maar ook In zijn eigen belang. Eenige dagen daarvoor had mr. Gillett, de parle mentaire secretaris van het Departe ment van Handel, het woord voerend aan een noenmaal, vertegenwoordigers der bultenlandache pers in het Lon- densche tentoonstellingsgebouw „Olym pia” aangeboden, doen uitkomen, hoe zeer alle landen elkaar noodig hebben, en dat bet eene niet duurzaam bloeien kan. wanneer het andere in moeilijkhe den verkeert. Aan de waarheid hiervan zal wel niemand twijfelen, ook al zijn er korte tijdperken, gedurende welke een volk winst kan slaan uit de tegen slagen van een naburig volk. Maar de verschillende landen zijn niet alleen eikaars concurrenten; zij zijn ook ei kaars afnemers en leveraars. ZIJ moeten datgene wat zij bulten hun grenzen koopen, betalen met wat zij bulten hun grenzen verdienen. Verdienen zij onvol- dan zijn zij ook niet In staat te koopen. Hieronder lijden hun leveraars. En dan ontstaat datgene wat wij thans als een „werelddepressie” aandulden. Maar er is waarschijnlijk geen land, welks economische voorspoed zoozeer een Uit het van veel evenveel Er komt een geweldig Inltlatlef-ontwerp van de heeren David en Lou, de beide if- gevaardigcen van Moskou. Een crisis-ontwerp. Tot steun aan de werkloozen. En dus moet het urgent wor den verklaard. Luister. Alle werkloozen (van 14 jaar af!) krijgen het volle loon als steun, en bovendien, wan neer de derde maand der werkloosheid In gaat, gratis-voor-nlks kleedlng en schoeisel voor zich en hun gezin. Wie is werkloos? Wie geen werk heeft. Best. Maar bovendien wordt als werkloos beschouwd de arbeider, die om bepaalde redenen z’n werk neerlegt. Wie moet dit beoordeelen In iedere 'Te meer, te komt een commissie van arbeiders, die de wet moet ultvoe.en en die bepalen zal of een arbeider z'n werk mag neerleg gen. Voor alle bedrUven wordt een arbelds- van 4, 6 of 7 uur, al naar gelang van den leeftUd. Het geld voor dit alles? O, dat hebben we bU-de-hand. schaffen leger en vloot af en we geven de mlllioenen aan de werkloozen. Ziedaar de korte Inhoud van dit Meeren- berg-ontwerp. Het mooiste is, dat we het met gepasten eerbied moeten gaan behandelen. Daar helpt geen moedertje-Hef aan. Het mmt naar de afdeellngen. En dan dient de ver dere parlementaire procedure te worden gevolgd. Er zul'en fraaie vellen pamptei over moeten verschenen en reken maar van yes, at de beide klanten van Moskou ru moer zullen maken om dit wete-ontwerp aan de orde te krijgen. Het sUr toch eigenlijk je reinste komie ken. de heeren communisten, concludeert D. Hans in ,JDe Vrüheid.” Ze hebben dezer dagen ook in hun dag blad geschreven dat Nederland bezig is zich voor te bereidsn voor (schrik niet) den oorlog tegen de Sovjet-Republlek. En dat de 15 mlllioen aan sigaretten-belastlng, die Mi nister de Geer in totaal lover eenige jaren') voor de schatkist '-wil snaaien, gehaa.d worden „var) de piraten der werkloozen en der werkende massa Het is jammer, dat het befaamde spot blad Abram Prikkie niet meer bestaat. De heeren Lou en David zouden een pracht van een hcofdredactle daarvoor zUn. Keurig steL Sedert een paar weken oefenen tal IJmuider trellers de vlsscherU In deze teren uit zoedat het moe:lUk uit te maken is of. en zoo ja welk vaartuig van de IJmui der vloot dit ongeval overkomen kan zUn. Intusschen zUn meer gegevens welke zouden kunnen lelden tot van dit drama op zee. Officieel is een onderzoek gaande en tracht men de oplossing te vinden met be hulp van het gevonden opschrift van een aldaar aangedreven spiegel eener scheeps boot. Hoewe. bU de autoriteiten zooveel be- wUsmateriaal berust, dat men vrUwel zeker den naam van het schip kan weten, bewa ren deze het grootste stllzwUgen. Ooit bü of- flcleele lichamen weet men niets of wordt het wenschclUk geacht nog niets mede te deelen. Intusschen verkeeren tal van huisgezin nen In grooten angst en wordt deze ramp, waarvan men nog maar bctrekkelük weinig afweet, aan de visschershaven druk bespro ken. Onbeperkte garantie alleen bij Conklin Vulpenhouder. Elk onderdeel wordt gratis vernieuwd, onverschillig door welke oorzaak de breuk Is ontstaan. Alleen vergoeding van portokosten yoor opzending naar en van de fabriek. Vraagt Inlichtingen. Alleenverkoop Uit Rosehearty wordt gemeld, dat het ge strande schip, waarvan de geheele beman ning is omgekomen, vermoedelUk de Neder landsche treiter .noordpool' IJM. 132 IJmuiden is. Zekerheid bestaat echter niet. Men heeft evenwel reden om aan nemen, dat deze treiler, die de vorige week het laatst gezien is aan de Schotsche kust en waarvan men sedert uien niets meer heeft gehoord, het verongelukte schip is. De Noordpool” is met haar zusterschip de IJM. 40 Zuidpool in 1923 gebouwd op de scheepswerf De Hoop te Leiderdorp en is eigendom van de Vlsscherü-Maatschappü .noordpool en Zuidpool”, directeur de heer J C. Schulmayer te Bloemendaal. Het vaar tuig meet 166 bruto tons en is in het vorig na aar bü de Amsterdamsche Droogdok Mij., te Anuterdam, nog verlengd. Op 19 Februari jj. is het schip ter visch- vangst in de Noordzee uit IJmuiden uit gevaren met een equipage van 11 man aan boord. Gewoonlük blüven de trawlers 10 A 14 dagen weg, zoodat het schip spoedig weer In de haven yan IJmuiden zou moeten te- rugkeeren. Sedert het vertrek op 19 Februari beeft de rarderU nlete meer van den traw ler, die slechte een radio-ontvangtocctel, doch geen sendlnstallatie aan boord nad, vernomen. Ook Is van het schip geen enkel praal- rapport ontvangen. De reederü heeft nog geen bevestiging kunnen krijgen van het bericht, dat het op de Scnoteche kust gestrande schip Inder daad de „Noordpool" is. TorpedobootenFrankrUk 36000 ton, Italië 44000 ton. Kleine torpedobooten zonder onderzeeërs mogen beide mogendheden tot een tonnage van 154000 ton voor Fi ankrijk en 112 000 ton voor Italië hebben Deze booten mogen maxl’naal 5000 ton me ten en er mogen geen onderzeeëis bü zün Inbegrepen. In de 10 000 kruiserklause bestaat volko men pariteit tusschen beide staten, die van deze kruisers in totaai 70.000 ion mogen hebben, waarbü echtet niet de b oude Fran sche pantserkruisers, noch de 4 hulpkruisers van de klasse Mets en Strassbourg zijn Inbe grepen. Bovendien bezit Frankrijk nog een tuigmoederschlp van 22.000 ton. FrankrUk heeft dus, wat dat betreft, een voorsprong van 95 500 ton. Aan pantserkruisers beschikt FrankrUk bo vendien nog over de superdreadr.oughts van de klasse Bretaine 81e een totale waterver- plaatsing van 181.000 ton hebben Italië beschikt hiertegenover slechts over 4 schepen van hetzelfde type, die een totale tonnage van 86 500 'on hebbeia zoodat FrankrUk ook hier over een meerderheid van 44 500 ton beschikt er in totaal een voor sprong van 140.000 ton op Italië heeft. uitgesproken in Engelands held om met die artikelen te reeren op eigen en op vreemde markten Niet langer weigeren de industrieele» die verscheidenheden, welke het buiten land verlangt, maar welke In Engeland niet in trek zijn, In zulke massa’s te fa- briceeren. dat de prijs per stuk even laag wordt als die van de overeenkom stige, op het continent vervaardigde ar tikelen. De gevolgen) zijn niet uitgebleven. Ondanks de „slechte tijden” zijn te Bir mingham en te Londen meer zaken ge daan, met binnen- en buitenland, da a op eenige vorige „fair”. Het grootste succes heeft wellicht de katoen-falr ie Shepherd’s Bush gehad. Er zijn orders geplaatst geworden ten bedrage van mlllioenen ponden sterling. De textiel nijverheid, die de grootste jnaar tevens de meest gedeprimeerde van Engeland te, gaat een beter jaar te gemoet. De wol-industrle, de kant-lndustrle begin nen te herleven. Het vertrouwen keert terug. En men neemt aan, dat voor wij twee maanden verder zijn, niet alleen Eng” land, maar heel West-Europa den w?g naar herstel en voorspoed voorgoed zal hebben Ingeslagen. Laten wij hopen, dat dit optimisme niet gelogenstraft wordt door de feiten NESSUNO. Bü het dorp Kiksia, op den Peleponnesus, •eeft over een oppervlakte van vier vlerk. KM. een aardverzakking plaats gehad. Het dorp Kunlna, Jn de na hij held Aighlon, een plaats van 350 hulaen. te vol komen verwoest. Tot dusverre zjjn er 3 dooden, 8 zwaar en talrUke licht gewonden. Ook op andere plaatsen hebben aardver- akklngen plaats gehad. De bewoners van de kampeeren in de open lucht. Geruchten gaan dat de „IJm. 46 Zuid pool”, welke Zaterdag vóór een week naar zee vertrokken is, na het ongeval op zee zou zUn gezien, zoodat er niet anders overbluft dan het ernrt'ge vermoeden uit te spre ken dat het hier de „IJm. 132 Noordpool” betreft. Volgens Inmiddels ingekomen bericht is de zee nabU Roiehearty rustig en hoopt men heden. Woensdag, een grondig onder zoek bü het gekapseisde vaartuig te kunnen instellen. geteisterde streek •A-' - .- r .v-’ .- ye»“lS^>S

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 9