ONS BLAD
De trawler-stranding op de Schotsche kust
L. Frankenberg - Alkmaar
'1^
e
GARAGE JAC. MET
DIT l'MMFR BFSTAAT HIT TWEE BLADEN
VIJF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 53
f 40
VOORNAAMSTE cMEUWS
BEGINT DE HANDEL ZICH TE HERSTELLEN?
Een crisis-ontwerp
JOH. LAUWERS
4D
WE
Telegrafisch Weerbericht
Wat de vlootovereenkomst
omvat
Groote verwoestingen
I
De vergane trawler de
Scandlnaafsch Nederlandsche
samenwerking
PAYGLOP 3
Ontwikkelen en Afdrukken
WOENSDAG 4 MAART 1931
Aardverzakkingen
in Griekenland
Een wapendepot ontdekt
Luxe-Verhuur
AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN. GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
Rotterdamsch-Hofstad-Tooneel
tö I
-
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
Nieuw j poor tarief voor tulnbonwpr
Indië rtrlurf
vlieg-
Mlnister Reymer en de sender-misire.
te de Tweed»
begroeting
Eerste
De tooneelcrisii te Amsterdam.
Justi-
De Britsche politiek In China.
Thans bittere zekerheid - De trawler is de „Noordpool” uit IJmuiden
De geheele bemanning omgekomen
Aardverzakkingen te Griekenland.
Van Je reinste komieken**
Ier,
die slechte
Waar het schip verging
boord
Barometerstand 9 uur Tjn.: 784, vocruMk
nog geen
De naam officieel nor niet bekend.
7683
te
Jan
dag Ingevoerd
We
l
officieel
Vandaag een onderzoek.
Het resultaat der conferentie
van
Italië
ten
lusti-
k
Cijfers, door indiscretie bekend
geworden?
„Noordpool”
rel
istitie,
BUREAUl
Telefoon:
in gekomen
oplossing
de
ge-
Motle van wantrouwen te den Duttaeheaa
Rijksdag verworpen.
LICHT OP. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: 6.13.
De op de Schotsche kust vergane trawler
is gebleken te zijn de „Noordpool IJm. 132.“
Een afgebroken Vara-uitzending. Proce
dure tegen den Staat voor het Haagsehe Hof.
d Ik
n als
lang
nlUk
Accoord Gandhi-Lord Irwin tot stand ge
komen.
De besprekingen te Oslo over de Neder-
landsche en Scandinavische handelspolitiek
hebben tot volledige overeenstemming ge
voerd.
uit
nog
te
Nlet-offlciee'e publicatie van de Vlootover
eenkomst.
t ge-
kun-
i het
bul
ken,
n.
tl ten.
stad
het
s er
dol
kro-
veer
a th.
irgd
m. ah
te ge-
ilster-
tltle:
Thoe-
tan te
al het
s hem
n.
echter
d. dat
zün
en en
tezegd
juiste
lerenl
rehad.
volk
it den
serie
oled.
een
;zza
itjes
gro-
den,
..De
ake-
dtt
ver-
I en
elUk-
geen
ui ver
:r de
hon-
nder--
i den
geen
s dat
■nnen
3 pet
dan
tnietn
e lel-
«ttteg
hoenis
n aan
:ezegd,
Thoe-
n niet
van
wa-
Itellk
neer
zullen
De
zerti-
>ssen-
nede*
oewo-
chul-
urljjk
Lek-
ABONNEMENTSPRIJS:
Per kwartaal, voor Alkmaar
Voor bulten Alkmaar 2.85
Alet Geïllustreerd Zondagsblad
0.60 hooger
De trawler is voor f 90.000 verzekerd.
De familie Gravemaker, waarvan vader
en zoon bU deze ramp zijn omgekomen, is
wel zeer zwaar hierdoor getroffen, want
reeds vroeger vond een lid van deze familie
den dood in de golven.
doende,
voldoende
Hetzelfde kan gezegd worden van de
uitstallingen in Olympia. Hier zijn de
duizenden artikelen van het dagelljkscn
leven van alle klassen, standen en be
roepen vertegenwoordigd, en kooplieden
uit alle landen hebben hun vertrouwen
bekwaam
concur
O
De gemeentepolltié te Harlingen neeft in
een wjjnpakhuis een vuur wapen depót ont
dekt. In beslag werden genomen jachtgewe
ren* buksen, revolvers en een doos met
scherpe patronen.
Memorie van Antwoord aan de
Kamer over de Arbeidsbegrooting.
Lnchtvrachtprtfsen naar
met Ingang van morgen.
De namen der slachtoffers.
Schipper was de ongeveer 56-jarige J.
Gravemaker, gehuwd en wonende te IJmui
den. HU was na gedurende geruimen tijd
wegens ziekte aan den wal geweest te zijn,
voor het eerst weer naar zee vertrokken.
Verder bevond zich aan boord de ongeveer
3C-jarige zoon Willem a's stuurman.
Machinist was A. van Onselen, wonende
te Maassluis.
Stokers waren Van Sprong en P. van den
Ende, beiden wonende te Maassluis.
Verder waren aan boord Hennevanger,
Premmer, wonende te Maassluis; NoordzU.
kok, eveneens te Maassluis.
Matrozen waren Varenkamp, Maas-luis;
Rog. Schevenlngen; L. Groen, Alkmaar en
D. Pruis, Égmond aan Zee.
Aangaande de conferentie tusschen verte
genwoordigers der vereeniglngen van 'n-
dustrleelen uit Denemarken, Nederland,
Noorwegen en Zweden, welke te Oslo wordt
gehouden, meldt een N. T. A.-telegram, dat
bedoelde afgevaardigden besprekingen heb
ben gevoerd, welke tot volledige overeen
stemming hebben geleid, aangaande de lij
nen, volgens welke in den vervolge een
voortgezette en ultgebreider samenwerking
tusschen de vier genoemde landen met be
trekking tot een liberale handelspolitiek v-n
worden verwezenlijkt.
In October as. zal de conferentie te
's-Gravenhage worden voortgezet.
Het springen van den ketel oorzaak
der ramp.
WU vernamen nog. dat de treiter Zater
dagmorgen door een te IJmuiden binnenge
komen stoopitrcLer is gepraaid.
Korten tüd daarna heeft men een explosie
waargenomen vermoedelUk tengevolge van
het springen van den ketel.
Schipper Oravemaker stond bekend als
een uit tekend schipper. Hjj had verschei
dene reizen naar de Moray Firth onder
nomen, zoedat bij volkomen bekend was met
de gevaren van de Schotsche kust.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—
regels f 1.25elke regel meer 0.25.
RECLAME per regel 0.75 voor
de eerste pagina; voor de overige
pagina's 0 50.
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD”
bjj vooruitbetaling per plaatsing
0.60 per advertentie van 5 regels;
Iedere regel meer 0.12
Hoogste barometerstand
Mayen.
Laagst^ barometerstand 7503 te Valencia.
Verwachting: Zwakke tot matigen wind,
uit OostelUke richtingen, meest licht tot
half bewolkt, weinig of geen neerslag, iete
zachter overdag.
Hoewel een offlcleele publicatie van de
vlootovereenkomst waarschijnlijk niet voor
morgen te wachten w weede diplomatieke
medewerker van het ..Journal' eenige getal
len te publlceeren, die weliswaar niet officieel
zijn, maar die, naar men vermoedt, Inder
daad aan de werkelijke overeenkomst zün
ontleend en dooi een indiscretie ter kennis
van den schrijver zijn gekomen.
De tonnagecjjfeis voor Frankrijk en Italic
zouden als volgt zijn'
Onderzeeërs: Frankrijk <3000 ton;
52000 ton.
Kleine kruisers: Frankrijk 44000 ton; Italië
13000 ton.
Torpedojagers: Frankrijk 72000 ton; Italië
bii verlie»
anderen vifltx
Hierboven geven «U een foto, die een beeld reeft van de Sehotscke kust, waar de Noord tool” verging. Het b de Moray Firth ma
ua de overzijde van *o P«ek. waarde vbsehersUeden het leven Heten.
m. 67-pers. Bulck-auto’s slechts
15 et. per KJH.
Telefoon 572 en 873
f 30nn - «Mr-le oneewhlkiheid tot werken door f 7CO Oli een ongeval met nrn bh verlie. ven een bend I IOC Mi verlte. ven ee- f CQ Ml een breuk ren
togen ongevallen verzekerd voor ec» der «'leende uitkeer,neen verlle» vnn helde armen IK-Ide leenen ol helde nonen 1 dondetliken -Hoon aOU.- m I 1 ZO.’ dulm wl,v|n«-. 1 heen M urm
Onze correspondent te IJmuiden seinde
hedenmorgen:
Thans bestaat wel volkomen zekerheid,
dat de op de Schotsche kust vergane trawler
is de „Noordpool”, IJm. 132. Men heeft j I.
den spiegel van een scheepsboot gevonden,
waarop het nummer 450 voorkomt, welk
nummer behoort aan de „Noordpool."
Zooals reeds gemeld, bestond de beman
ning uit 11 koppen. Alle namen kon men
ons hedenmorgen nog niet mededeelen.
Rede van Briand bü de behandeling van
de Fransche begroeting buitenlandaeh*
zaken.
De Indische
Kamer.
Vijf lijken gevonden.
Behalve het Hjk van den ongeveer 40-Ja
rigen man, dat Zondag reeds is aangespoeld
zün tot dusver v(jf lichamen gevonden. Zjj
liggen, zooals gemeld in een diepen poel,
welke bü de bevolking bekend is als
I „Sweet Pool”. Herhaaldeltjk heeft men
tracht de lichamen met netten op te van
gen. doch de stroom bleek telkens te sterk.
Het lichaam van den circa 12-jarigen jon
gen werd eenmaal door de golven op een
vooruitstekende rotspunt geworpen, doch
voor men het kon bereiken wierp een wee
ds golf het weer terug In de kokende zze. De
lijken zUn alle zwaar verminkt. De kust
wacht heeft gisteravond nog een poging ge
daan om bU laagtU de lUken uit den poel op
te halen, en is er na langdurige inspanning
in gedaagd, een der deerlijk verminkte lij
ken aan wal te brengen.
Het is een man van ongeveer 40 jaar.
Het gezicht is onherkenbaar verminkt. Van
de lijken, die men op de rotsen in den po 1
heen en weer kan zien drijven, zUn er twee
erg verminkt. Aan het eene lUk ontbreekt
een been, aan het andere een arm. Alle hoop
is opgegeven, dat men de andere opvaren
den nog zal kunnen redden.
De correspondent van de „Tel.” in Fraser-
borough schreef g^teren: Het geweld van
den «torm, die Zondag plotseling en onver
wacht uit het Uzlje Noorden is opgestoken
was zop hevig als men on deze immer door
storm gebeukte kale rotskust sinds dertig
jaren niet had beleefd. De vlsschers van het
nietige dorpje Rocehearty en de tot alle hulp
bereide vlsschers van de lan^s de kust lig
gende gehuchten, die evenals de talrUke
inwoners van Fraserborough voortdurend de
wacht houden aan de kust bjj het wrak,
staan machteloos tegenover het woeste ge
weid van de golven, welke op de gevaarlijke
rotspunten breken. Ook gister, toen de gol
ven iets minder hoog waren geworden, stond
er toch nog zulk een slerke storm dat het
wrak onmotelijk kon worden bereikt. De
stoere Schotsche vlsschers hebben heldhaf
tige pogingen genoeg gedaan; met reddings-
'oopende seizoen De heer Verkade heeft
deze ultnoodiging aangenomen.
economische
algemeen belang Is, als Engeland,
de handelsstatlstleken blijkt, dat
nog steeds de grootste inkooper
Europa Is, ofschoon Duitschland
meer en Frankrijk en Italië
Inwoners tellen. Londen Is,
alle pogingen van New-York ten spijt,
fle centrale goederenmarkt der wereld
gebleven. Parijs noch New-York zijn er,
In weerwil van hun goudschatten, In
geslaagd het zijn rang vap eerste geld
markt ter wereld te ontnemen. Zoolang
in een zoo toonaangevend handelstand
•en toestand van ernstige depressie
heerscht. kan de rest van Europa niet
op herstel rekenen. Daarentegen zal
aan een terugkeer van de welvaart In
Engeland een bijna algemeene herle
ving op het vasteland gepaard gaan.
De British Industries Fair Is ditmaal
gehouden op een tijdstip waarop het
aantal werkloozen grooter en de bul-
tenlandsche handel kleiner was dan
ooit te voren. En misschien juist hier
om hebben de regeering, de kamers
van koophandel en de nljveraars al hun
krachten Ingespannen om deze groote
Industrletentoonstelllng al haar voor
gangers in de schaduw te doen stellen.
Het gevolg is bulten alle verwachting
verblijdend geweest.
Deze Fair, die belangstellenden en
koopers uit binnen- en buitenland ge
trokken heeft bij honderdduizenden,
heeft, naar men thans algemeen ge
looft, den besllssenden stoot gegeven
tot het vurig verbelde handelsherstel.
Te Birmingham zijn de voortbreng
selen der zoogenaamde .^ware industrie”
ultgestald geweest; in Olympia, te Lon
den, waren de „lichte" fabrikaten te
zien, terwijl In de tentoonstellingsge
bouwen van Shepherd's Bush (Londen
de katoen- en in de Royal Albert Hall
de kunstzljde-industrie haar producten
hadden tentoon gespreid.
Zoowel te Birmingham als In Olym
pia viel het ook den nlet-deskundige op.
dat de Britsche nljveraars, terwijl zij
de oude en goede tradities van den
Britschen handel in eere houden, meer
dan In vroeger jaren zich aanpassen Ml
de bijzondere elschen van andere lau
den. Tot betrekkelijk kort geleden
elschten Britsche fabrikanten dat bui-
tenlandsche afnemers zich naar h°n
zouden voegen; zij sloegen liever groote
orders af, dan dat zij bepaalde wen-
schen, die niet fn overeenstemming wa
ren met hun opvattingen, uitvoerden
Dat zij hierdoor In zeker opzicht ie is
goeds bereikt hebben, staat vast. ZIJ
hebben zoowel een verval van de han-
delseerlljkheid als een ondermljninii
van de industrieele soliditeit tegeng”
gaan door vast te houden aan goede en
eerbare usances, waarvan veel bulten-
landsche concurrenten niet gediend
waren. Maar hun deugd hebben zij over
dreven tot een ondeugd, en hun vasr-
houdendheid tot koppigheid.
Thans zijn zij den gulden middenweg
ingeslagen. De Ijzer- en staalnljverheki,
de kopergieterijen, de fabrikanten van
electrische toestellen, de machinebou-
wers en de tallooze andere groote tak
ken van nijverheid, die te Birmingham
vertegenwoordigd zijn, houden rekening
met de eiachen van andere landen zon
der daarom iets op te offeren van dat-
geni, waardoor de Britsche industrie
«ich steeds zoo schitterend onderschei
den heeft: soliditeit, duurzaamheid, be-
Cor van der Lugt Melsert heeft Eudard
Verkade. die thans geen gezelschap meer
ter beschikking heeft, ultgenoodlgd als gast
van het Rotterdamsch Hofstad-Tooncel een
aantal voorstellingen te komen geven, van
een nader te bepalen stuk, nog tUdens het
HOF ALKMAAR
Administratie No. 433
Redactie No. 633
Jaarvergadering van de vereenlgtag -Do
Ho.'landscbe Molen.”
gordels om trachtten zU aan lange lijnen
over de uitsteker.de rotspunten van het land
al het wrak te naderen, maar telkens wer
den zjj doer de golven teruggedreven.
Als het water niet kalmeert, zal heden of
uiterlljk Donderdag het getij zoo ver zijn
teruggeloopen, dat men het vergane schip
zal kunnen .bereiken
Het is nog altijd onmogelijk, nummer en
naam van het vaartuig te lezen. De boot ligt
met de klei omhoog en verdwijnt bU hoogtU
geheel onder water.
Vele vlsschers hier, die uit ervaring spre
ken. veronderstellen dat de bemanning, torn
de storm losbrak, het anker heeft uitgegoo.d
en toen In de kajuit is gegaan. Men neemt
aan, dat toen de ankerketting is geknapt
waarna net schip op de lange, smalle rots
geslagen moet zijn.
FrankrUk beschikt weliswaar ook nog over
3 oude slagsehepen. tezamen van 52.000 ton.
doch deze 3 eenheden zijn waarschUnlUk
niet eens meer medsgeteld, aangezien de
schepen niet meet gevech'xwaardlg zijn.
Wat den aanbouw van schepen betreft,
voorziet de overeenkomst tot het jaar 1936
slechts in den bouw van nieuwe kmisers,
een reserveprogram. d.ws. een p-mgram voor
nieuwen bouw ter vervanging van oude
schepen en krijgt Frankrijk 62000 tor. nieuw
te bouwen, ter vervanging van oude pantser
kruisers en 25000 ton voor lichte hulpkrui-
sers.
Indien de 3 genoemde oude slagschepen
evenwel in het prograr- zjjn inbegrepen zoo-
dat FrankrUk het recht heet', voor deze 52000
ton nieuwe schepen op stapel te zetten, dan
zal FrankrUk over een belangrijk grootere
vloot te beschikken hebben dan Italië.
Londen, 2 Maart
Een week geleden zelde een bulten-
landscb spreker aan een lunch, In het
gebouw van de British Industries Fair
te Castle Bromwich, bij Birmingham,
door de Kamer van Koophandel aan
geboden aan eenige groepen van offl
cleele bezoekers, dat het buitenland
Engelands handelsherstel niet alleen
wenscht ter wille van Engeland, maar
ook In zijn eigen belang. Eenige dagen
daarvoor had mr. Gillett, de parle
mentaire secretaris van het Departe
ment van Handel, het woord voerend
aan een noenmaal, vertegenwoordigers
der bultenlandache pers in het Lon-
densche tentoonstellingsgebouw „Olym
pia” aangeboden, doen uitkomen, hoe
zeer alle landen elkaar noodig hebben,
en dat bet eene niet duurzaam bloeien
kan. wanneer het andere in moeilijkhe
den verkeert. Aan de waarheid hiervan
zal wel niemand twijfelen, ook al zijn
er korte tijdperken, gedurende welke
een volk winst kan slaan uit de tegen
slagen van een naburig volk. Maar de
verschillende landen zijn niet alleen
eikaars concurrenten; zij zijn ook ei
kaars afnemers en leveraars. ZIJ moeten
datgene wat zij bulten hun grenzen
koopen, betalen met wat zij bulten hun
grenzen verdienen. Verdienen zij onvol-
dan zijn zij ook niet In staat
te koopen. Hieronder lijden
hun leveraars. En dan ontstaat datgene
wat wij thans als een „werelddepressie”
aandulden.
Maar er is waarschijnlijk geen land,
welks economische voorspoed zoozeer
een
Uit
het
van
veel
evenveel
Er komt een geweldig Inltlatlef-ontwerp
van de heeren David en Lou, de beide if-
gevaardigcen van Moskou.
Een crisis-ontwerp. Tot steun aan de
werkloozen. En dus moet het urgent wor
den verklaard.
Luister.
Alle werkloozen (van 14 jaar af!) krijgen
het volle loon als steun, en bovendien, wan
neer de derde maand der werkloosheid In
gaat, gratis-voor-nlks kleedlng en schoeisel
voor zich en hun gezin. Wie is werkloos?
Wie geen werk heeft. Best. Maar bovendien
wordt als werkloos beschouwd de arbeider,
die om bepaalde redenen z’n werk neerlegt.
Wie moet dit beoordeelen In iedere 'Te
meer, te komt een commissie van arbeiders,
die de wet moet ultvoe.en en die bepalen
zal of een arbeider z'n werk mag neerleg
gen. Voor alle bedrUven wordt een arbelds-
van 4, 6 of 7 uur, al naar
gelang van den leeftUd. Het geld voor dit
alles? O, dat hebben we bU-de-hand.
schaffen leger en vloot af en we geven de
mlllioenen aan de werkloozen.
Ziedaar de korte Inhoud van dit Meeren-
berg-ontwerp.
Het mooiste is, dat we het met gepasten
eerbied moeten gaan behandelen. Daar
helpt geen moedertje-Hef aan. Het mmt
naar de afdeellngen. En dan dient de ver
dere parlementaire procedure te worden
gevolgd. Er zul'en fraaie vellen pamptei
over moeten verschenen en reken maar van
yes, at de beide klanten van Moskou ru
moer zullen maken om dit wete-ontwerp
aan de orde te krijgen.
Het sUr toch eigenlijk je reinste komie
ken. de heeren communisten, concludeert
D. Hans in ,JDe Vrüheid.”
Ze hebben dezer dagen ook in hun dag
blad geschreven dat Nederland bezig is zich
voor te bereidsn voor (schrik niet) den oorlog
tegen de Sovjet-Republlek. En dat de 15
mlllioen aan sigaretten-belastlng, die Mi
nister de Geer in totaal lover eenige jaren')
voor de schatkist '-wil snaaien, gehaa.d
worden „var) de piraten der werkloozen en
der werkende massa
Het is jammer, dat het befaamde spot
blad Abram Prikkie niet meer bestaat. De
heeren Lou en David zouden een pracht
van een hcofdredactle daarvoor zUn.
Keurig steL
Sedert een paar weken oefenen tal
IJmuider trellers de vlsscherU In deze
teren uit zoedat het moe:lUk uit te maken
is of. en zoo ja welk vaartuig van de IJmui
der vloot dit ongeval overkomen kan zUn.
Intusschen zUn meer gegevens
welke zouden kunnen lelden tot
van dit drama op zee.
Officieel is een onderzoek gaande en
tracht men de oplossing te vinden met be
hulp van het gevonden opschrift van een
aldaar aangedreven spiegel eener scheeps
boot. Hoewe. bU de autoriteiten zooveel be-
wUsmateriaal berust, dat men vrUwel zeker
den naam van het schip kan weten, bewa
ren deze het grootste stllzwUgen. Ooit bü of-
flcleele lichamen weet men niets of wordt
het wenschclUk geacht nog niets
mede te deelen.
Intusschen verkeeren tal van huisgezin
nen In grooten angst en wordt deze ramp,
waarvan men nog maar bctrekkelük weinig
afweet, aan de visschershaven druk bespro
ken.
Onbeperkte garantie alleen bij Conklin Vulpenhouder. Elk onderdeel wordt
gratis vernieuwd, onverschillig door welke oorzaak de breuk Is ontstaan.
Alleen vergoeding van portokosten yoor opzending naar en van de fabriek.
Vraagt Inlichtingen. Alleenverkoop
Uit Rosehearty wordt gemeld, dat het ge
strande schip, waarvan de geheele beman
ning is omgekomen, vermoedelUk de Neder
landsche treiter .noordpool' IJM. 132
IJmuiden is. Zekerheid bestaat echter
niet. Men heeft evenwel reden om aan
nemen, dat deze treiler, die de vorige week
het laatst gezien is aan de Schotsche kust
en waarvan men sedert uien niets meer
heeft gehoord, het verongelukte schip is.
De Noordpool” is met haar zusterschip
de IJM. 40 Zuidpool in 1923 gebouwd op de
scheepswerf De Hoop te Leiderdorp en is
eigendom van de Vlsscherü-Maatschappü
.noordpool en Zuidpool”, directeur de heer
J C. Schulmayer te Bloemendaal. Het vaar
tuig meet 166 bruto tons en is in het vorig
na aar bü de Amsterdamsche Droogdok
Mij., te Anuterdam, nog verlengd.
Op 19 Februari jj. is het schip ter visch-
vangst in de Noordzee uit IJmuiden uit
gevaren met een equipage van 11 man aan
boord. Gewoonlük blüven de trawlers 10 A
14 dagen weg, zoodat het schip spoedig weer
In de haven yan IJmuiden zou moeten te-
rugkeeren. Sedert het vertrek op 19 Februari
beeft de rarderU nlete meer van den traw
ler, die slechte een radio-ontvangtocctel,
doch geen sendlnstallatie aan boord nad,
vernomen.
Ook Is van het schip geen enkel praal-
rapport ontvangen.
De reederü heeft nog geen bevestiging
kunnen krijgen van het bericht, dat het op
de Scnoteche kust gestrande schip Inder
daad de „Noordpool" is.
TorpedobootenFrankrUk 36000 ton, Italië
44000 ton.
Kleine torpedobooten zonder onderzeeërs
mogen beide mogendheden tot een tonnage
van 154000 ton voor Fi ankrijk en 112 000 ton
voor Italië hebben
Deze booten mogen maxl’naal 5000 ton me
ten en er mogen geen onderzeeëis bü zün
Inbegrepen.
In de 10 000 kruiserklause bestaat volko
men pariteit tusschen beide staten, die van
deze kruisers in totaai 70.000 ion mogen
hebben, waarbü echtet niet de b oude Fran
sche pantserkruisers, noch de 4 hulpkruisers
van de klasse Mets en Strassbourg zijn Inbe
grepen.
Bovendien bezit Frankrijk nog een
tuigmoederschlp van 22.000 ton.
FrankrUk heeft dus, wat dat betreft, een
voorsprong van 95 500 ton.
Aan pantserkruisers beschikt FrankrUk bo
vendien nog over de superdreadr.oughts van
de klasse Bretaine 81e een totale waterver-
plaatsing van 181.000 ton hebben
Italië beschikt hiertegenover slechts over
4 schepen van hetzelfde type, die een totale
tonnage van 86 500 'on hebbeia zoodat
FrankrUk ook hier over een meerderheid van
44 500 ton beschikt er in totaal een voor
sprong van 140.000 ton op Italië heeft.
uitgesproken in Engelands
held om met die artikelen te
reeren op eigen en op vreemde markten
Niet langer weigeren de industrieele»
die verscheidenheden, welke het buiten
land verlangt, maar welke In Engeland
niet in trek zijn, In zulke massa’s te fa-
briceeren. dat de prijs per stuk even
laag wordt als die van de overeenkom
stige, op het continent vervaardigde ar
tikelen.
De gevolgen) zijn niet uitgebleven.
Ondanks de „slechte tijden” zijn te Bir
mingham en te Londen meer zaken ge
daan, met binnen- en buitenland, da a
op eenige vorige „fair”. Het grootste
succes heeft wellicht de katoen-falr ie
Shepherd’s Bush gehad. Er zijn orders
geplaatst geworden ten bedrage van
mlllioenen ponden sterling. De textiel
nijverheid, die de grootste jnaar tevens
de meest gedeprimeerde van Engeland
te, gaat een beter jaar te gemoet. De
wol-industrle, de kant-lndustrle begin
nen te herleven. Het vertrouwen keert
terug.
En men neemt aan, dat voor wij twee
maanden verder zijn, niet alleen Eng”
land, maar heel West-Europa den w?g
naar herstel en voorspoed voorgoed zal
hebben Ingeslagen.
Laten wij hopen, dat dit optimisme
niet gelogenstraft wordt door de feiten
NESSUNO.
Bü het dorp Kiksia, op den Peleponnesus,
•eeft over een oppervlakte van vier vlerk.
KM. een aardverzakking plaats gehad.
Het dorp Kunlna, Jn de na hij held
Aighlon, een plaats van 350 hulaen. te vol
komen verwoest. Tot dusverre zjjn er 3
dooden, 8 zwaar en talrUke licht gewonden.
Ook op andere plaatsen hebben aardver-
akklngen plaats gehad.
De bewoners van de
kampeeren in de open lucht.
Geruchten gaan dat de „IJm. 46 Zuid
pool”, welke Zaterdag vóór een week naar
zee vertrokken is, na het ongeval op zee zou
zUn gezien, zoodat er niet anders overbluft
dan het ernrt'ge vermoeden uit te spre
ken dat het hier de „IJm. 132 Noordpool”
betreft.
Volgens Inmiddels ingekomen bericht is
de zee nabU Roiehearty rustig en hoopt
men heden. Woensdag, een grondig onder
zoek bü het gekapseisde vaartuig te kunnen
instellen.
geteisterde streek
•A-'
- .-
r .v-’ .-
ye»“lS^>S