VAN HET
„NOORD-HOLLANDS CH DAGBLAD”
derde blad
EVANGELIE-VERKLARING
ZONDAGSROEP
BLADZIJDE 1
Miskalender
KERKLIJSTEN
Epistel
ALKMAAR
Dominica Laetare
WEEKKALENDER
VRUDAG 13 MAART J931
Stille Omgang
AKERSLOOT
ANNA PAULOWNA
BURGERBRUG
JA
«-Sr
Vierde Zondag van de Vasten
d. H. Joseph.
Joannes VI, 1—15
ST. JOZEF
Langendij k.
TH J. VAN NOORD, Pr.
2e
(Kopergravure van 1783)
1
2e
schare volgde Hem,
5.
van
als
INTENTIES VAN IS—tl MAAKT 1931
der
bü
Dominica IV Qaadragesiniae ilS Maart 1981)
Evangelie volgens den H. Joannes; IV. 1—15.
Feest van het H. Sacrament
WETEN EN WERKEN
8 uur Congregatie voor rte
8 uur voor Beatrix Theodora
voor
paro-
I
overt. fam.
1
loederen des
d slaan aan
werd,
hen als het Romeinsche Bethlehem
4e Zondag van de Vasten. Dominica
(verheug u) geheeten, is een van
Past. Ch. DE MEULDER,
Hugowaard.
OFFICIEEL KERKBERICHT
V r iendenkring
van het H. Sacrament
De leden van den Vriendenkring van het
H. Sacrament worden herinnerd aan den.
Zondag in de 8t. Dotnlnlcuskerk, te houden
Eucaristischen dag.
eerlng van de Relikwie
DONDERDAO: Feest
De H Communie wordt uitgereikt c-
half 8 en kwart voor 8 uur Om kwart
DINSDAB,
den Zeereerv
pastoor der tel
St. Jozefkeig
dankbaarheid
uitvaart bij te Wbqj
voor den stichter hi
d. dag.
d. dag, 3e geb. H. Bene-
ZONDAG.
collecte voor
bijzonder woj
stille H.H
de lev. en d
O. L. Vrou«<
door den Z|
ken de geloo
tijd trouw d
MAANDA
voor de ktnj
de eerste
De deelnemers aan den Stillen Omgang te
Amsterdam worden er aan herinnerd, dat
Zaterdagavond 21 Maart om half elf een
Plechtig Lof zal worden gehouden tot voor
bereiding van den Stillen Omgang, en wel
in de St. Jozef-kerk aan het Singel te Alk
maar.
om kwart voor 8.
H. Communie der
en wetenschap zijn een groote zegen
en onbekend is onbemind en alle we
tenschap en wijsheid komt van God
maar wetenschap spant gevaarlijke
strikken en haar schoonheid is verlei
delijk. Paulus zegt van de liefde, dat zij
opbouwt, van de wetenschap, dat zij
opblaast. Kennis voedt den hoogmoed
en geeft een heimelijk zelfbehagen, dat
even schuldig als dwaas is. Immers de
meest uitgestrekte wetenschap is bij
God slechts onwetendheid en de ziele-
volmaaktheid hangt alleen af van de
gesteldheid des harten.
Vergeten wij nooit, dat wij uit ons
zelf niets zijn en niets anders hebben
dan de zonde. Bedenken wij, dat alleen
de ootmoed ons reiskleed mag zijn op
den pelgrimstocht naar dat Jeruzalem,
waar eersten laatsten en laatsten eer
sten zullen zijn.
Hier is een jongen, die vijf gerstebrooden heeft en twee
visschen; maar wat beteekent dat voor zoovelen?
Jvierde Zondag van de vasten,
den St. Pieterspenning, welke
It aanbevolen, half 8 en 9 uur
kissen, half 11 de Hoogmis voor
rerl. leden der Broederschap van
ter Nood, half 7 Lijdensmeditatie
Eerw. Rector C. Vis. Wj) verzoe-
vigen dringend in den H. Vasten-
meditaties bij te wonen.
3, 12 uur In de kerk Catechismus,
leren die worden voorbereid voor
L Communie, 7 uur Lof ter eere
van den H./Petrus, Mart. Patroon der zieken.
9 uur plechtige uitvaart voor
r. Pater Franciscus Heüs. oud-
Dominicuskerk en stichter der
wjj verzoeken de geloovlgen
Nf toonen door die plechtige
;n en te Communiseeren
jlftlV kerk; van 0 tot 7
uur gelegenheid om te biechten.
WOENSDAG, laatste der 7 Woensdagen ter
eere van den H. Jozef, van 5 tot 7 uur gele
genheid om te biechten. 7 uur Lof met ge
beden en gez. ter eere van den H. Jozef.
DONDERDAG, feest van den H. Jozef, Pa
troon der H. Kerk en Patroon van onze pa
rochie, de eerste H Mis om half 7. om half 8
Kindermis met algemeene H. Communie, 9
uur gez. H. Mis, 7 uur plechtig Lof met preek.
Wii vertrouwen dat alle geloovlgen op dit
feest zullen Communceeren en ’s avonds het
Lof bijwonen. Na het Lof aan de pastorie ver-,
gadering van de Zelatricen van het Aposto
laat des Gebeds
VRIJDAG, half 4 biechten voor de kinde
ren. 7 uur Kruisweg.
ZATERDAG. *s avonds om half 11 plech
tig Lof met preek als voorbereiding van deix
Stillen Omgang te Amsterdam De predika
tie zal gehouden worden door den Weleerw.
Pater N. van RUn. Vertek van den extra-
trein om 12 02.
ZONDAG half 8 voor een overleden pries
ter, 10 uur voor de parochie.
MAANDAG 8 uur voor familie Meyne.^Jd
DINSDAG half 8 voor familie VerduyivX'
Waasdijk.
WOENSDAG 8 uur voor Nicolaas Veiae-
boer en Maria Cornelissen.
DONDERDAG 8 uur gezongen H. MIs voor
1. In dien tijd begaf Jezus zich naar
de overzijde van het meer van Galilea
of van Tiberias.
2. Een groote schare volgde Hem,
omdat ze de wonderen hadden gezien,
die Hij voor de zieken verricht had.
En Jezus besteeg Jiet gebergte en
In dien tijde ging Jesus over de zee van
Oalllea, dat is. die van Tiberias; en Hem
volgde een groote menigte, omdat zü de
wonderen zagen, die HU aan de zieken deed.
Jezus ging dan op eenen berg, en zat daar
met ZUne leerlingen. Paschen nu, het feest
der Joden, was nabij. Jesus dan de oogen
opheffende, en ziende dat er eene zeer groo
te menigte tot Hem kwam, zeide tot Phi
lippus: Van waar zullen wU brood koopen,
opdat deze eten? Doch dit zelde HU. hem
beproevendewant HU wist wel, wat HU doen
zoude. Philippus antwoordde Hem: Voor
tweehonderd tienlingen aan brood is hun
niet genoeg, opdat ieder een weinig krüge.
Een van Zijne leerlingen. Andreas, de broe
der van Simon Petrus, zeide tot Hem: Hier
is een jongen, die vUf garstebrooden en twee
visschen heeft; maar wat beteekent dit on
der zoo velen? Jesus zeide derhalve: Laat
de menschen neder zitten. En daar was veel
gras op deze plaats. ZU zetleden zich nu ne
der ten getale van omtrent vüf duizend man
nen. Jesus nam dan de brooden; en als HU
gedankt had, deelde HU ze uit aan die daar
zaten; desgelijks ook van de visschen. zoo
veel als zU wilden. En toen zü verzadigd
waren, zelde HU aan zUne leerlingen: Ver
zamelt de brokken, die overgebleven zün. op
dat zü niet verloren gaan. ZU verzamelden
ze dan bUeen, en vulden twaalf manden
met brokken, die van de vüf garstebrooden
overgebleven waren dengenen, die gegeten
hadden. Die menschen nu, als zü het won
der gezien hadden, dat Jezus verricht had,
zeiden: Deze is waarlUk de profeet, die in
de wereld komen moet. Als Jezus nu ver
nam, dat zU komen zouden, om Hem te ha
len en koning maken, week HU weder al
leen naar den berg.
en Evangelie
OP DEN VIERDEN ZONDAG IN DE
VASTEN.
Tjerk Arie
voor gezongen
vüf gerstebrooden en twee gedroogde ris-
schen heeft."
Het gerstebrood is het gewone volksvoedsel
in Palestina, de gedroogde vlsch een toespijs
rondom het meer van Genesareth. Hoe
nauwkeurig herinnert de Evangelist zich al
die kleine bUzonderheden.
Ze hebben dus twee honderd denariën. rijf
gerstebrooden en 'n paar gerookte bokkingen.
Wat beteekent dat voor vUf duizend man
nen. de vrouwen en kinderen niet meegere
kend.
Jesus beduidt het volk te gaan zitten. HU
neemt het brood in zün hand en spreekt
gelUk de Joodsche huisvader zün zegen, het
tafelgebed; daarna laat HU uitdeelen, terwUl
HU de brooden breekt. Dat moet HU steeds met
een typische geste gedaan hebben; die wUze
van broodbreken was Hem eigen. De Em
maüsgangers herkenden hun onbekenden
gast aan het breken des broods.
Peter Dörfler schreef ’n pracht-opstel over
de vereelte werkhanden van zün vader. Hoe
wonderbaar zün deze handen, waaruit brood
voor riff duizend menschen vloeit! En hoe
eenvoudig is het verhaal! De twaalfde, de
zestiende eeuw placht anders te schilderen.
Een academische voordracht in den tarok-
tUd liet een anderen toon hooren; louter su
perlatieven. De keurvorst was de Allerdoor-
luchtigste en werd bU Jupiter vergeleken, en
de Olymp der Orieksche góden stond in
wierookwolken over den eenvoud van dit
GalUeesch Evangelie. Hier hebben we Galilea.
hier de Apostel Joannes, hier het klare licht
der historische feiten
Jesus nam de brooden: „HU deelde ze uit.”
Notabene. niet slechts de gerstebrooden reik
te HU over, maar ook de visschen; HU gaf
niet alleen een boterham, maar ook nog iets
erop! En allen, die rijf duizend, die zeven
duizend menschen werden verzadigd.
Alsof er niets gebeurd was, zeide HU nu
tot zUn leerlingen, tot de twaalf: „Neemt
teder een korf en vergaart wat er over
bleef Geen korst je mag verloren gaan, het
brood is heilig.”
De apostelen verzamelen en hun korven
werden overvol van de brokkellngen, die
hier en daar verspreid lagen. Eerst toen
die hongerige, nu verzadigde menschen die
korven zagen, begonnen ze te denken,
sloegen ze de hand tegen hun voorhoofd en
zeiden tot elkaar: „Welk een zeldzaam won
der is hier gebeurd! Sinds den tUd der pro
feten aanschouwden we zoo iets in Israël
niet! WaarlUk. deze is de grootste Profeet,
die ooit op aarde verscheen!"
Die lofspraak stUgt als het gemurmel van
het meer, zwellend naar de helling, waar
zU zich hadden neergevleid. HU verstaat de
taal van zUn volk; en beter dan wie ook
begrijpt HU waar ze heen willen; altijd is
HU de volkstribuun, altijd slechts de divisle-
generaal, altUd slechts de legeraanvoerder,
waarmee zU Pontius Pilatus willen verslaan!
Ach neen, dat is zUn roeping niet!
En HU trok zich terug, HU ontvlucht niet
alleen Herodes, maar ook dit volk ontvlucht
HU. en HU neemt zelfs de apostelen niet
mede. Thans gaat HU diep in het gebergte;
HU alleen.
ZO. 15 Maart.
Laetare. d. 1 Verheug u. Met deze woorden
begint heden de H Mis. De Kerk schenkt
hare kinderen, nu de Vastenboete half vol
bracht is. eene kleine geestelUke vreugde.
Daarom zün heden geoorloofd 'n verzach
ting der paarse boetekleur door het rose-
rood, bloemen op 1 altaar en orgelspel.
MA. van den dag.
DI. H. Gertrudls, dochter van den zaligen
PepUn van Landen, hofmeUer (bestuurder
der Koninklüke hofbeambten) van den
ZONDAG, 4e Zondag van de Vasten, ge
naamd „Laetare". De H.H Missen te 7 30 en
10 uur Collecte voor de sieraden der kerk.
Nkleerlng. Na de H H Missen gelegenheid
tot betalen der plaatsengelden (2en tennUn-
7 u lof met Lijdensmeditatie
WOENSDAG, feest van het H. Mirakel te
Amsterdam. Na schooltijd komen de kinde
ren biechten. 7 uur Maria-Congregatie voor
de Meisjes.
DONDERDAG 19 Maart. Feestdag van St.
Joseph. De kinderen moeten 7.30 In de kerk
zUn. 7 uur Lof met korte toespraak en ge
beden tot St Joseph.
VRIJDAG-a vond 7 uur Oefening vsti den
H .Kruisweg.
ZATERDAG, biechthooren van 5 tot 8 U.
Te 10.15 is de kerk open voor de deelnemers
aan den Stillen Omgang.
ST. LAURENTIUS
ZONDAG. 4de Zondag van den vasten.
Laetare geheeten. 15 Maart. De H.H. Hissen
te 8. half 8. 9 uur en half 11 de Hoogmis. On
der de H.H. Missen collecte voor het Liefde
werk der Betratten, welke collecte de H.H.
collectanten gelieven in te zamelen. Van 2 tot
6 uur is de kerk open voor een bezoek aan het
Allerrheijigste en het bidden van den Kruis
weg. Te zes uur kort Lof mët LUdensmedlta-
tte en Litanie van de H Maagd om door Hare
voorspraak van den Goeden God de beëindi
ging te vragen van den slechten economschen
toestand.
Maria-Congregatles deze week:
DINSDAG 7.30 voor de Mannen.
WOENSDAG, 730 voor de Vrouwen
DONDERDAO na het Lof voor de Meisjes.
Afd. II.
ZONDAG worden alle jongens van de Ma
ria-Congregatie in de Lijdensmeditatie ver
wacht.
MAANDAG gaat een groot aantal meisjes
van de Maria-Congregatie. waaronder de
meesten voor de eerste maal, naar de re-
taite. Daar dit een groote gebeurtenis is van
buitengewone beteekenis voor het verdere
godsdienstige leven der meisjes, verzoeken
wU de parochianen, en in 't buzonder de
ouders en huisgenooten der re t ral tan ten, een
btzonder gebed, opdat de meisjes den vollen
rijkdom der genaden, welken God in een re
traite pleegt uit te storten, mogen deelach
tig worden. Maandag is het geen Maria-
Congregatie. daar de meesten van hare le
den in retraite zUn.
WOENSDAG, de laatste van de 7 Woens
dagen. welke aan het feest van den H. Jo
seph voorafgaan, tevens feestda? van het H.
Sacrament van Mirakel te Amsterdam. De
eerste H. Mis te 0 uur. 's Avonds van 0 tot
half 8 biechtgelegenheid.
WOENBDAG-svond te 7 u. Lof en Litanie
ter eere van den H. Joseph,.
DONDERDAG 19 Maart. Feestdag
den H. Joseph. Patroon der H. Kerk. Te 8
uur de eerste H. Mis, te 7 uur de gezongen
H. Mis en ’s avonds te 7 uu Lof ter eere van
den H. Joseph, met predikatie. Na het Lof
Generale Absolutie voor de leden der Derde
Orde met vollen aflaat.
VRIJDAG, des namiddags te 12 en te
half 4 blechthooren voor alle schooljongens.
Des avonds te 7 uur Oefeningen van den H.
Kruisweg en vereering van de Relikwie van
het H. Kruis.
ZATERDAG te 7 uur Broederschaps-Mls
ter eere van het H. en Onbevlekt Hart van
Maria 's Nam. van 4 tot 6 en van half 7
tot 9 uur gelegenheid om te biechten. Te 7
uur Maria-Lof met Rozenhoedie, en te half
11 plechtig Lof in de 8t. Jozefkerk aan den
Singel voor de deelnemers aan den Stillen
Omgang.
baarheid te toonen voor den 30-jarigen ar
beid voor het heil hunner zielen door den
overledene verricht. 9 uur gezongen maand-
dienst voor Antonius Matthias Hazes
Laatste der 7 Woensdagen ter eere van
den H. Joseph, 's avonds 7 uur congregatie
voor de vrouwen. Van 6 tot half 8 biecht-
hooren.
DONDERDAG, feestdag
9 uur Gezongen H. Mis. 's avonds 7 uur
feestcongregatie voor de meisjes, met predl-
catie over den H. Joseph. waarbU de geloo-
vigen dringend worden uitgenoodlgd.
VRIJDAG, 's avonds 7 uur Kruisweg.
ZATERDAG, s avonds 7 uur Marialof
s morgens half 8 solem-
voor den Zeereerw. Pater
Franciscus HeUs. oud-pastoor dezer paro
chie. WU vertrouwen dat de geloovlgen in
groeten getale hierbU tegenwoordig zullen zUn
en naderen tot de H. Tafel, om hun data
bescherming van Gertrudls, toe te wenschen.
We lezen in de Vaderl. Gesch. dat GUsbrecht
van Amstel in 1296 graaf Floris vermoordde,
na huichelachtig hem de ..Sinte Geertsn-
minne" te hebben toegedronken.
ZU stierf op den feestdag van St. Pa
trick. gelUk haar voorspeld was.
Heden gedachtenis H. Patricius (Patrick)
Biss, en Bel., Ie Apostel van Ierland, dat
door hem tot het Kath. geloof werd be
keerd, ie eeuw.
WO. Feest van het Mirakel van het Al-
lerh. Sacr. te Amsterdam in 1345.
Ged. H. Cyrillus. Bias. v. Jeruzalem. Be
lijder en Kerkleeraar, gest. 386.
DO. Feest H. Joseph, Bruidegom der H.
Maagd. Dag van devotie.
VB. H. Wulfram Biss. en Bel., Frankisch
edelman kwam naar ons land en predikte
ook te Medembiik. waar Badboud. de ge
vreesde koning der Friezen, zetelde. Gest.
720.
ZA. H. Benedictus geb. te Nurcia in Italië,
stichter van het monnikenwezen in ’t Wes
ten. Legde zich te Subiaco in 'n grot toe op
de heiligheid, stichtte twaalf kloosters, be
gaf zich ten slotte naar de Monte Cassino.
Gest 543
De hoogmoed heeft den mensch om
laag gestort, de ootmoed heft den
mensch omhoog, want deze herstelt den
ootmoedige in Gods genade. De ver
dienste van den mensch ligt niet in
wat hjj weet, maar in wat hij doet. Het
weten zonder het doen baat ons niets
in Gods oordeel, maar schaadt ons ten
zeerste en verzwaart ons vonnis, omdat
onze zonde door onze kennis zooveel
schuldiger was en zooveel schuldiger
waarlUk te kunnen verheugen, moet men
kind zUn. niet van het aardsche Jeruzalem
'maar van het geestelijke; dat leert ons de
H. Paulus In de Eplstelles.
We mogen dus jubelen en juichen als wij
kinderen «Un van het geestelijk Jeruzalem
(de H. Kerk) in de Koorzang of Graduale.
Daarna leest de liturgie bU het Evangelie
een der meest verblijdende wonderen uit het
leven van Jezus voor, hoe HU ml. met vyf
gerstebrooden en twee visschen. vijfduizend
menschen spijzigde welk wonder de Zalig
maker Juist verrichtte voor de joden, toen zij
in optocht waren naar Jeruzalem om het
Paaschfeest te vieren. Zoo zUn wij in op
tocht naar het Christen Paaschfeest waar
toe de geheele Vasten als eene ..opleiding"
is en wanneer ook wU worden gespijzigd
met het ..Wonderbrood”, dat door alle eeuwen
heen wordt vernieuwd en vermenigvuldigd.
Vandaar het dankgebed vervat in den zang
bü de offerande, en een lied van bewonde
ring en liefde voor de geestelUke Moederstad
Communlezang
Zoo zien we dus. dat de diepgevoelde
vreugde die de Liturgie dezen dag de geloo
vlgen doet putten uit de overdenking van
hunne Christen-waardigheid (kinderen van
het geesteliik Jeruzalem) heel wat gezonder
is en redelijker dan de vreugde, die de we
reld op dezen dag pleegt te schenken met
hare verbasterde vermakelijkheden en dwaze
buitensporigheden van ..Half Vasten.”
Ed P RENOS Pr
en laatste Evang.
fatie.
VRIJDAG 20 Maart: H. Wulfrannus
geb. en 1. Ev. d. dag.
Fr.: Z.Z. Joannes van Parma enz., 2e geb.
en L Ev. v d. dag.
ZATERDAG 21 Maart: H. Benedictus.
geb. en L Ev.
Of in paars: Mis
dictus.
De
Laetare
de meest gevierde Zondagen van het Kerke-
lUk jaar. De Kerk onderbreekt voor een
wUle hare treurzangen van de Vasten, terwijl
de gebeden eq gezangen van de H. Mis,
slechts spreken van vreugde en vertroosting;
het orgei mag zUne tonen doen hooren en
de paarse kleur (kleur van boete) mag wU-
ken voor de rose kleur, de kleur van het
blUde lenteleven. De bedoeling der H. Kerk
hierbU is. hare kinderen geluk te wenschen
met den ijver, door hen reeds getoond in de
eerste helft van de Vasten en hen aan te
moedigen met dien Uver voort te gaan.
Op elk der Zondagen van de Vasten werd
door den Paus de plechtige H. Mis opge
dragen in een bepaalde kerk van Rome, daar
kwamen dan de geloovlgen bUeen, daar werd,
zopals men dat noemde Statie gehouden, om
dat de pauselijke stoet, gevolgd door de ge
loovlgen van de verschillende parochiekerken
van Rome processlegewijs naar die kerk
(Statie) trok. Die kerk heette dan Statie
kerk. welke nog in onze Misboeken wordt
aangegeven.
Vandaag had die statie plaats tn de kerk
van het H. Kruis van Jeruzalem. Deze kerk
(basiliek) verbeeldde in de oogen der Romei
nen. de heilige stad Jeruzalem, evenals de
Kerk van Sinte Maria de Meerdere, waar het
hout van Jezus' kribbeken bewaard
voor
gold.
Het vreugdig karakter van de Mis-Liturgie
van dezen Zondag kan dan ook alleen ver
klaard worden uit het feit, dat die H. Mis
gevierd werd met al haar plechtigheid in de
basiliek van Jeruzalem, die het zinnebeeld is,
niet enkel vad de H. Stad Jeruzalem, maar
tevens en vooral van het bovenaardsche Je
ruzalem, dat enkel als een vreugdestad en
als het „ware vaderland”, waar we naar toe
Uien, kan opgevat worden.
Van uit het paleis van Lateranen. trok de
stoet naar de kerk van Jeruzalem, tn zUne
linkerhand droeg de Paus de galden Rees,
welke hU later aan eenen vorst of hoogge-
plsatsten persoon, dien hU bUzonder wilde
vereeren. ten geschenke zou geven. Het pau
selijk hof en de stedelUke overheid vergezel
den hem in plechtlgen stoet. Daarop volgde
de processie der geloovlgen als in eene blUde
bedevaart naar de Heilige Stad en naar
Gods uitverkoren Tempel; de christenen van
Rome gingen naar hen Jeruzalem, gelUk wel
eer de Joden naar het Heilig Slon optrokken,
om er de groote feestdagen der Oude Wet te
vieren Het was een soort vroolUke feestdag
te midden der droefheid en boete van de
Vasten Weldra is de stoet aan de basiliek
gekomen: bü züne intrede (intrede-gebed is
introïtus) in den tempel klinkt hem uit het
koor deze blUde zang tegen, die u den in
druk geeft alsof ge werkelük de H. Stad Je
ruzalem binnen tradt: „Verheugt u Jeruza
lem. en houdt eene bUeenkomsU gU allen,
die haar lief hebt: verblüdt u in vreugde, die
in droefheid geweest zUt: opdat gü moogt
juichen en u verzadigen met den overvloed
harer vertroosting" en dan zingt de schola
cantorum: ,Jk verheug mü er over, dat ge
zegd werd Naar het Huis des Heeren zullen
wU gaan.
Het eerste gebed in de H. Mis is een gebed
om meer vreugde, t is een opschorting van
het boetebedrijf. als eene orademing te mid
den van den langen (toen roo strengen) vas
tentijd. Om zich evenwel met Jeruzalem
Broeders, daar staat geschreven dat Abra
ham twee zonen heeft gehad; eenen bü de
slavin, en eenen bU de vrüe vrouw. Doch
die bü «de slavin was naar het vleesch ge
boren, maar die bü de vrüe vrouw volgens
de belofte; dit gezegde heeft een zinnebeel
dige beteekenis. Trouwens deze zün de twee
Verbonden, het eene namelük op den berg
Sina, ter slavemü barende, en dit is Agar;
want Sina is een berg in Arabië, die over
eenkomt met Jerusalem, dat hier beneden
is, en met züne kinderen in slavemU is. Maar
het Jerusalem dat boven is, is de vrije vrouw,
en is onze moeder. Want er staat geschre
ven: VerblUd u, gü onvruchtbare, die niet
taart. Juich en roep gü. die geene weeën
voelt; want de verlatene vrouw heeft vele
kinderen, ja meer dan zü die den man heeft.
WU nu. broeders, zUn kinderen der belofte
gelük Isaac. Maar gelUk als hU, die naar
het vleesch geboren was, hem vervolgde, die
naar den geest geboren was; alzoo Is het
ook nu. Maar wat zegt de schriftuur? Jaag
de slavin met haren zoon weg; want de
zoon der slavin zal geen erfgenaam zün met
den zoon der vrüe vrouw. Dus. broeders, zün
wü geen zonen der slavin, maar der vrüe
vrouw; door die vrüheid, door welke Chris
tus ons verlost heeft.
Bij het zien van het wonder, dat
Jezus verricht had, zeiden de menschen:
Deze is waarlijk de Profeet, die in de
wereld moet komen.
IS. Daar nu Jezus voorzag, dat ze
Hem meevoeren zouden om Hem tot
koning uit te roepen, trok Hij zich heel
alleen weer in het gebergte terug.
de weldoeners van het Schapenfonds.
VRIJDAG 8 uur voor Gerardus van Vliet.
ZATERDAG 8 uur voor familie ntam-
WUnker.
Heden de Eucharistische Zondag en te
vens de Zondag van den Stillen Omgang.
Ten half 2 H. Familie voor de Jongelingen.
Ten 2 ure H. Familie voor de mannen. Ten
half 3 algemeen Parochielof met Litanie der
H. Maagd en lied no. 92. Ten 3 ure Congre
gatie voor de meisjes van 13—17 Jaar.
Dinsdagavond blechthooren voor St. Jo
seph van 5—7 uur.
Woensdag, wegens de Consecratie van de
St. Mlchaëlskerk in de Schermer de H. Mis
ten 6 ure. Tevens 7e van de 7 Woensdagen,
die het Feest van St. Joseph voorafgaan.
Dien avond ten 7 ure Lof ter eere van SL
Joseph met lied no. 75.
Donderdag Feest van den H. Joseph. Ten
8 ure de gezongen H. Mts voor de leden van
het Schapenfonds. Dien morgen de veiling
der kerkschepen bü het café Verduin.
's Avonds ten 7 ure Lof ter eere van St. Jo
seph. lied no. 72.
Vrüdag ten 7 ure oefening van den H.
Kruisweg.
Woensdag
van Mirakel van Amsterdam.
Op h8F Peest van St Joseph gaan alle
meisjes der beide Congregaties ter H. Com
munie.
komen biechten om
Epistel uit den brief van den H. ApwMI
Paulus aan de Galaten; IV, 2331.
3. En Jezus besteeg Jiet gebergte en
zette zich daar met zijn leerlingen neer.
■4. Het was kort voor Paschen, het
feest van de Joden.
Toen Jezus nu de oogen opsloeg
en een talrijke menigte tot zich zag
komen, sprak Hij tot Philippus: Waar
zullen we brood koopen, zoodat ze kun
nen eten?
f. Maar dit zeide Hij om hem op de
proef te stellen; want zelf wist Hij goed,
wat Hij doen zou.
7. Philippus antwoordde Hem: Voor
tweehonderd tienlingen brood is niet
genoeg, als ieder van hen een stukje
krijgt.
t. Een zijner leerlingen, Andreas, de
broer van Simon Petrus, zeide tot Hem:
9. Hier is een jongen, die vijf gerste
brooden heeft en twee visschen; maar
wat beteekent dat voor zoovelen?
10. Jezus sprak: Laat de menschen
gaan zitten. Er stond nu veel gras op
die plaats; ze gingen dus zitten; er wa
ren ongeveer vijf duizend mannen.
11. Nu nam Jezus de brooden, sprak
een dankgebed uit en deelde ze rond
aan hen die daar zaten; zoo ook van de
visschen, zooveel ze begeerden.
12. En toen ze waren verzadigd, zeide
W tot zijn leerlingen: Verzamelt de
ooergeschoten brokken, opdat er niets
verloren gaat.
13. Zij verzamelden ie dus en vulden
twaalf korven met de brokken der vijf
gerstebrooden, die na het eten waren
overgebleven.
14.
ZONDAG: r - -
laariüksche collecte
penning, welke warm wordt aanbevolen in
Om 2 uur
waarna ver-
van het H Kruis,
van den H. Joseph.
i om 7 uur,
-J voor
Week van 15—21 Maart
Vierde week van de Vasten, Tijdeigen.
NB. Dagelijks Prefatie van de Vasten, be
halve wanneer het anders staat aangegeven.
ZONDAG 15 Maart: 4e Zondag v. d. Vas
ten, Mis Laetare zonder Gloria. 2e geb. A.
cunctis, 3e Omnlpotens.
MAANDAG 16 Maart: Mis v. d. dag, 2e en
3e geb. als Zondag.
DINSDAG 17 MaartH. Gertrudls (Ne
der!.), 3e geb. H. PatricluSr ée geb. en laatste
Evang. van Dinsdag in deze week.
Of in paan: MIs v. S. dag. 2e geb. H. Ger-
trudis (Nederl.) 3e H. Patricias. (Fr.: H. Pa
tricias, 2e geb. en 1. Evang. v. d. dag)
WOENSDAG 18 Maart: H. Sacrament V.
Mirakel 2e geb. H. Cyrillus. 3e geb. en 1. Ev.
v. d. dag. Credo, Prefatie v. Kerstmis.
Fr. Z. Salvator, 2e geb. H. Cyrillus, 3e geb.
en 1. Evang. v. d. dag.
DONDERDAG 19 Maart: H. Jo«a. 2e geb.
d. dag, Credo eigen Pre-
half 8 en kwart r--
8 gezongen H Mis
De schoolkinderen t_
kwart voor 12 en om half vier.
VRIJDAG is de H. Mis
waaronder algemeene
schoolgaande jeugd
ZATERDAG: Gelegenheid om te biech
ten van 34 en van 7half 8 uur.
ZONDAG: Half 8 voor Nicolaas Llgthart
10 uur voor het geestelük en tüdelük wel-
zün van de Parochie.
MAANDAG: 8 uur voor Allardus Jacobus
Kruüer.
DINSDAG: 8 uur voor Beatrix TheodorR
Blaauw en overt, familie.
WOENSDAG8 uur
Schouten.
DONDERDAG Kwart
H. Mis voor Cornelius Joseph Ooüevaar*cn
nverl Tam
Frankischen koning Dagobert. en de H. Itta
'of Idubergai, die n zuster was van den H
Moduald biss. v. Trier. De H. Itta. weduwe
geworden, veranderde haar kasteel te NüveL
op raad van 8t. Amand, biss. v. Maastricht,
in 'n klooster en ontving uit de handen van
dezen bisschop zelve den kloostersluier en
werd alzoo de eerste abdis. Geertrui, die zich
van hare prille jaren aan haren Goddelüken
Bruidegom had toegewijd, sloeg de schitte
rendste huwelüksaanzoeken af en volgde
haar moeder in het klooster en werd haar
opvolgster als abdis. ZU kende door 't voort
durend lezen der H. Schrift, deze büna ge
heel van bulten en kon. verlicht door den
H. Geest den dlepsten zin daarvan aan hare
verbaasde toehoorsters verklaren. Zü üverde
voor het stichten en versieren van kerken,
waartoe zü een groot deel harer bezittingen
besteedde; muntte uit in liefdadigheid en
gastvrijheid, stichtte naast haar klooster 'n
gastenhuis. Voor zichaelve was ze streng cn
beoefende het nachtwaken en vasten. Hare
bedienden verkeerden eens in groot gevaar
van op zee te vergaan. Zü riepen Geertrudls
aan en werden gered. Zü wordt vereerd als
beschermster der reizigers.
In de middeleeuwen heette de vriend-
schapsdronk die de pelgrims, reizigers of
krügslieden werd toegedronken op 'n behou
den reis. Sinte Geertenminne, 't woord
„minne" beteekent volgens zün. oorsprong
gedenken, 't Is dus 'n dronk ter eere van
i Sinte Geerten, welken vrienden elkaar toe
drinken om elkaar 'n goede reis, onder de
ZONDAG 15 Maart: 6 uur voor eene over
leden grootmoeder; 730 overt, fam Kraak
manv. d. Velden; 9 uur v. h. geestelük en
tüdelük welzün der parochie; 1030 overt,
leden v. d. R K. Handelsreizlgersver. .Bint
Christoffel".
MAANDAG 16 Maart: 7 uur Julia Henne-
manClaeys; 7.30 Maria Rensde Koning,
8 uur Joanna Konün; 9 uur Jacoba Mooy
van Duin.
DINSDAG 17 Maart: 7 uur Adriaan Hen-
neman; 730 Josef Henneke; 8 uur Dio-
nysla Llgthart en overt fam.: 9 uur Maria
Janssen—G raadt.
WOENSDAG 18 Maart: 8 uur Veronica
HennemanLeUen; 8.15 ter eere van den H.
Josef; 7 uur ter eere van den H. Josef voor
een zaligen levensstaat; 8 uur Piet Zuiker;
9 uur Aleida HlckendorffJanssen.
DONDERDAG 19 Maart: 8 uur ter eere
van den H. Josef; 7 uur voor overt, fam.
Klooster en Ypma; 8 uur ter eere van den
H. Josef voor een zaligen levensstaat; 9 uur
tor eere van den H. Josef voor een zaligen
dood.
VRIJDAG 20 Maart. 7 uur voor Ida Breed
—Berkhout; half 8 voor Nicolaas Fleur; 8
uur voor Jac Groot. Cath. Hulbers en fam.;
9 uur voor de levende en overt, leden v. d.
Broederschap v. Kevelaer
ZATERDAG 21 Maart: 7 uur ter eere van
het Heilig en Onbevlekt Hart van Maria tot
bekeering der zondaren; half 8 voor Joanna
SUnderStuyt; 8 uur tot volharding in eene
priesterroeping; 9 uur voor Ouurtje Groot.
ZONDAG 22 Maart: 6 uur voor Cornelia
Koning—Groot; half 8 voor het geestelük en
ttjdelUk welzün der parochie; half 11 voor
Mongunda Kuiper
8T. DOMINICl'8
ZONDAG. 15 Maart 1931. De H. H. Mis
sen om 8. half 8. 9 uur en half elf Hoogmis.
Onder de H. H. Missen collecte voor de kerk.
8 uur Congregatie voor de jongens 7 uur
Lof en Lijdensmeditatie. Eucharistische dag
Het H. Sacrament zal ter aanbidding zün
uitgesteld van de Hoogmis af, tot 6 uur. Half
1 Klnderhulde
MAANDAG,
mannen.
DINSDAG, 's morgens 7 uur uitstelling
9 uur Ges. H. Mis, 's avonds 7 uur Lof ter
eere v. d. H. Antonius. Van 8 tot half 8
blechthooren.
WOENSDAG,
neele Uitvaart
De Dooper is nu uit den weg geruimd.
Bet hoofd van dien genialen, van dien em-
stigen. van dien hoogstaanden profeet is ten
offer gevallen aan den lichtzlnnigen Herodias.
Zün prediking, langs de oevers van den Jor-
daan, ontroert niet meer de
lands Zal Herodes thans de
den Nazareër?
De volksmenigte volgt Hem van dorp tot
dorp. Zün wonderen en de genezingen, die
HU voor de armen van Galilea wrocht- ver
meerderen die menigte met den dag. ZUn
werkzaamheid in Galilea heeft haar hoogte
punt bereikt en HU kan zich aan de geest
drift en aan den toeloop van het volk niet
meer onttrekken. Daarom begeeft HU rich In
een boot en vaart van de oost- naar de west
kust naar Bethsaida-Julias. om achter
het meer In het gebergte langs de
kust, veilig voor Herodet, enkele dagen In
de eenzaamheid te bi^lden en zün apostelen
te onderrichten in hun verheven toekom-
•tig werk
De menigte laat Hem echter niet los. Zü
trekt om het oostelUke halfrond van het
meer heen en bereikt Hem wederom aan den
overkant. Vüf duizend mannen!
Het Paaschfeest is nabU. Dus zün de berg
weiden met jeugdig gras begroeid. De Heer
hestügt de helling en vlüt zich daar met zün
Isertlnten neer.
Welk een menschenmassa is Hem gevolgd!
v Hü regt tot Philippus: „Waar zullen we
brood koopen, opdat die menschen te eten
hebben?”
P» leerlingen maken hun begroeting Wat
oeteekenen de twee honderd denariën, die ze
m kas hebben? Cn goede honderd gulden
T°*8*™ onze geldswaarde). Een denarie of
**nling ia in Palestina het gewone dagloon,
•elük we nog wel weten uit de parabel van
wunberg
Aadreas bericht; „Hier is ««n jongen, dia de leegheid ons leven. Zeker, kennis
Onder de H.H. Missen half-
Joor den St. Pieters-
tamwlë o.-v
de mlldoadigheid der geloovlgen
oefening van den H. Kruisweg.