VAN HET „NOORD-HOLLANDS CH DAGBLAD” derde blad EVANGELIE-VERKLARING ZONDAGSROEP BLADZIJDE 1 Miskalender KERKLIJSTEN Epistel ALKMAAR Dominica Laetare WEEKKALENDER VRUDAG 13 MAART J931 Stille Omgang AKERSLOOT ANNA PAULOWNA BURGERBRUG JA «-Sr Vierde Zondag van de Vasten d. H. Joseph. Joannes VI, 1—15 ST. JOZEF Langendij k. TH J. VAN NOORD, Pr. 2e (Kopergravure van 1783) 1 2e schare volgde Hem, 5. van als INTENTIES VAN IS—tl MAAKT 1931 der bü Dominica IV Qaadragesiniae ilS Maart 1981) Evangelie volgens den H. Joannes; IV. 1—15. Feest van het H. Sacrament WETEN EN WERKEN 8 uur Congregatie voor rte 8 uur voor Beatrix Theodora voor paro- I overt. fam. 1 loederen des d slaan aan werd, hen als het Romeinsche Bethlehem 4e Zondag van de Vasten. Dominica (verheug u) geheeten, is een van Past. Ch. DE MEULDER, Hugowaard. OFFICIEEL KERKBERICHT V r iendenkring van het H. Sacrament De leden van den Vriendenkring van het H. Sacrament worden herinnerd aan den. Zondag in de 8t. Dotnlnlcuskerk, te houden Eucaristischen dag. eerlng van de Relikwie DONDERDAO: Feest De H Communie wordt uitgereikt c- half 8 en kwart voor 8 uur Om kwart DINSDAB, den Zeereerv pastoor der tel St. Jozefkeig dankbaarheid uitvaart bij te Wbqj voor den stichter hi d. dag. d. dag, 3e geb. H. Bene- ZONDAG. collecte voor bijzonder woj stille H.H de lev. en d O. L. Vrou«< door den Z| ken de geloo tijd trouw d MAANDA voor de ktnj de eerste De deelnemers aan den Stillen Omgang te Amsterdam worden er aan herinnerd, dat Zaterdagavond 21 Maart om half elf een Plechtig Lof zal worden gehouden tot voor bereiding van den Stillen Omgang, en wel in de St. Jozef-kerk aan het Singel te Alk maar. om kwart voor 8. H. Communie der en wetenschap zijn een groote zegen en onbekend is onbemind en alle we tenschap en wijsheid komt van God maar wetenschap spant gevaarlijke strikken en haar schoonheid is verlei delijk. Paulus zegt van de liefde, dat zij opbouwt, van de wetenschap, dat zij opblaast. Kennis voedt den hoogmoed en geeft een heimelijk zelfbehagen, dat even schuldig als dwaas is. Immers de meest uitgestrekte wetenschap is bij God slechts onwetendheid en de ziele- volmaaktheid hangt alleen af van de gesteldheid des harten. Vergeten wij nooit, dat wij uit ons zelf niets zijn en niets anders hebben dan de zonde. Bedenken wij, dat alleen de ootmoed ons reiskleed mag zijn op den pelgrimstocht naar dat Jeruzalem, waar eersten laatsten en laatsten eer sten zullen zijn. Hier is een jongen, die vijf gerstebrooden heeft en twee visschen; maar wat beteekent dat voor zoovelen? Jvierde Zondag van de vasten, den St. Pieterspenning, welke It aanbevolen, half 8 en 9 uur kissen, half 11 de Hoogmis voor rerl. leden der Broederschap van ter Nood, half 7 Lijdensmeditatie Eerw. Rector C. Vis. Wj) verzoe- vigen dringend in den H. Vasten- meditaties bij te wonen. 3, 12 uur In de kerk Catechismus, leren die worden voorbereid voor L Communie, 7 uur Lof ter eere van den H./Petrus, Mart. Patroon der zieken. 9 uur plechtige uitvaart voor r. Pater Franciscus Heüs. oud- Dominicuskerk en stichter der wjj verzoeken de geloovlgen Nf toonen door die plechtige ;n en te Communiseeren jlftlV kerk; van 0 tot 7 uur gelegenheid om te biechten. WOENSDAG, laatste der 7 Woensdagen ter eere van den H. Jozef, van 5 tot 7 uur gele genheid om te biechten. 7 uur Lof met ge beden en gez. ter eere van den H. Jozef. DONDERDAG, feest van den H. Jozef, Pa troon der H. Kerk en Patroon van onze pa rochie, de eerste H Mis om half 7. om half 8 Kindermis met algemeene H. Communie, 9 uur gez. H. Mis, 7 uur plechtig Lof met preek. Wii vertrouwen dat alle geloovlgen op dit feest zullen Communceeren en ’s avonds het Lof bijwonen. Na het Lof aan de pastorie ver-, gadering van de Zelatricen van het Aposto laat des Gebeds VRIJDAG, half 4 biechten voor de kinde ren. 7 uur Kruisweg. ZATERDAG. *s avonds om half 11 plech tig Lof met preek als voorbereiding van deix Stillen Omgang te Amsterdam De predika tie zal gehouden worden door den Weleerw. Pater N. van RUn. Vertek van den extra- trein om 12 02. ZONDAG half 8 voor een overleden pries ter, 10 uur voor de parochie. MAANDAG 8 uur voor familie Meyne.^Jd DINSDAG half 8 voor familie VerduyivX' Waasdijk. WOENSDAG 8 uur voor Nicolaas Veiae- boer en Maria Cornelissen. DONDERDAG 8 uur gezongen H. MIs voor 1. In dien tijd begaf Jezus zich naar de overzijde van het meer van Galilea of van Tiberias. 2. Een groote schare volgde Hem, omdat ze de wonderen hadden gezien, die Hij voor de zieken verricht had. En Jezus besteeg Jiet gebergte en In dien tijde ging Jesus over de zee van Oalllea, dat is. die van Tiberias; en Hem volgde een groote menigte, omdat zü de wonderen zagen, die HU aan de zieken deed. Jezus ging dan op eenen berg, en zat daar met ZUne leerlingen. Paschen nu, het feest der Joden, was nabij. Jesus dan de oogen opheffende, en ziende dat er eene zeer groo te menigte tot Hem kwam, zeide tot Phi lippus: Van waar zullen wU brood koopen, opdat deze eten? Doch dit zelde HU. hem beproevendewant HU wist wel, wat HU doen zoude. Philippus antwoordde Hem: Voor tweehonderd tienlingen aan brood is hun niet genoeg, opdat ieder een weinig krüge. Een van Zijne leerlingen. Andreas, de broe der van Simon Petrus, zeide tot Hem: Hier is een jongen, die vUf garstebrooden en twee visschen heeft; maar wat beteekent dit on der zoo velen? Jesus zeide derhalve: Laat de menschen neder zitten. En daar was veel gras op deze plaats. ZU zetleden zich nu ne der ten getale van omtrent vüf duizend man nen. Jesus nam dan de brooden; en als HU gedankt had, deelde HU ze uit aan die daar zaten; desgelijks ook van de visschen. zoo veel als zU wilden. En toen zü verzadigd waren, zelde HU aan zUne leerlingen: Ver zamelt de brokken, die overgebleven zün. op dat zü niet verloren gaan. ZU verzamelden ze dan bUeen, en vulden twaalf manden met brokken, die van de vüf garstebrooden overgebleven waren dengenen, die gegeten hadden. Die menschen nu, als zü het won der gezien hadden, dat Jezus verricht had, zeiden: Deze is waarlUk de profeet, die in de wereld komen moet. Als Jezus nu ver nam, dat zU komen zouden, om Hem te ha len en koning maken, week HU weder al leen naar den berg. en Evangelie OP DEN VIERDEN ZONDAG IN DE VASTEN. Tjerk Arie voor gezongen vüf gerstebrooden en twee gedroogde ris- schen heeft." Het gerstebrood is het gewone volksvoedsel in Palestina, de gedroogde vlsch een toespijs rondom het meer van Genesareth. Hoe nauwkeurig herinnert de Evangelist zich al die kleine bUzonderheden. Ze hebben dus twee honderd denariën. rijf gerstebrooden en 'n paar gerookte bokkingen. Wat beteekent dat voor vUf duizend man nen. de vrouwen en kinderen niet meegere kend. Jesus beduidt het volk te gaan zitten. HU neemt het brood in zün hand en spreekt gelUk de Joodsche huisvader zün zegen, het tafelgebed; daarna laat HU uitdeelen, terwUl HU de brooden breekt. Dat moet HU steeds met een typische geste gedaan hebben; die wUze van broodbreken was Hem eigen. De Em maüsgangers herkenden hun onbekenden gast aan het breken des broods. Peter Dörfler schreef ’n pracht-opstel over de vereelte werkhanden van zün vader. Hoe wonderbaar zün deze handen, waaruit brood voor riff duizend menschen vloeit! En hoe eenvoudig is het verhaal! De twaalfde, de zestiende eeuw placht anders te schilderen. Een academische voordracht in den tarok- tUd liet een anderen toon hooren; louter su perlatieven. De keurvorst was de Allerdoor- luchtigste en werd bU Jupiter vergeleken, en de Olymp der Orieksche góden stond in wierookwolken over den eenvoud van dit GalUeesch Evangelie. Hier hebben we Galilea. hier de Apostel Joannes, hier het klare licht der historische feiten Jesus nam de brooden: „HU deelde ze uit.” Notabene. niet slechts de gerstebrooden reik te HU over, maar ook de visschen; HU gaf niet alleen een boterham, maar ook nog iets erop! En allen, die rijf duizend, die zeven duizend menschen werden verzadigd. Alsof er niets gebeurd was, zeide HU nu tot zUn leerlingen, tot de twaalf: „Neemt teder een korf en vergaart wat er over bleef Geen korst je mag verloren gaan, het brood is heilig.” De apostelen verzamelen en hun korven werden overvol van de brokkellngen, die hier en daar verspreid lagen. Eerst toen die hongerige, nu verzadigde menschen die korven zagen, begonnen ze te denken, sloegen ze de hand tegen hun voorhoofd en zeiden tot elkaar: „Welk een zeldzaam won der is hier gebeurd! Sinds den tUd der pro feten aanschouwden we zoo iets in Israël niet! WaarlUk. deze is de grootste Profeet, die ooit op aarde verscheen!" Die lofspraak stUgt als het gemurmel van het meer, zwellend naar de helling, waar zU zich hadden neergevleid. HU verstaat de taal van zUn volk; en beter dan wie ook begrijpt HU waar ze heen willen; altijd is HU de volkstribuun, altijd slechts de divisle- generaal, altUd slechts de legeraanvoerder, waarmee zU Pontius Pilatus willen verslaan! Ach neen, dat is zUn roeping niet! En HU trok zich terug, HU ontvlucht niet alleen Herodes, maar ook dit volk ontvlucht HU. en HU neemt zelfs de apostelen niet mede. Thans gaat HU diep in het gebergte; HU alleen. ZO. 15 Maart. Laetare. d. 1 Verheug u. Met deze woorden begint heden de H Mis. De Kerk schenkt hare kinderen, nu de Vastenboete half vol bracht is. eene kleine geestelUke vreugde. Daarom zün heden geoorloofd 'n verzach ting der paarse boetekleur door het rose- rood, bloemen op 1 altaar en orgelspel. MA. van den dag. DI. H. Gertrudls, dochter van den zaligen PepUn van Landen, hofmeUer (bestuurder der Koninklüke hofbeambten) van den ZONDAG, 4e Zondag van de Vasten, ge naamd „Laetare". De H.H Missen te 7 30 en 10 uur Collecte voor de sieraden der kerk. Nkleerlng. Na de H H Missen gelegenheid tot betalen der plaatsengelden (2en tennUn- 7 u lof met Lijdensmeditatie WOENSDAG, feest van het H. Mirakel te Amsterdam. Na schooltijd komen de kinde ren biechten. 7 uur Maria-Congregatie voor de Meisjes. DONDERDAG 19 Maart. Feestdag van St. Joseph. De kinderen moeten 7.30 In de kerk zUn. 7 uur Lof met korte toespraak en ge beden tot St Joseph. VRIJDAG-a vond 7 uur Oefening vsti den H .Kruisweg. ZATERDAG, biechthooren van 5 tot 8 U. Te 10.15 is de kerk open voor de deelnemers aan den Stillen Omgang. ST. LAURENTIUS ZONDAG. 4de Zondag van den vasten. Laetare geheeten. 15 Maart. De H.H. Hissen te 8. half 8. 9 uur en half 11 de Hoogmis. On der de H.H. Missen collecte voor het Liefde werk der Betratten, welke collecte de H.H. collectanten gelieven in te zamelen. Van 2 tot 6 uur is de kerk open voor een bezoek aan het Allerrheijigste en het bidden van den Kruis weg. Te zes uur kort Lof mët LUdensmedlta- tte en Litanie van de H Maagd om door Hare voorspraak van den Goeden God de beëindi ging te vragen van den slechten economschen toestand. Maria-Congregatles deze week: DINSDAG 7.30 voor de Mannen. WOENSDAG, 730 voor de Vrouwen DONDERDAO na het Lof voor de Meisjes. Afd. II. ZONDAG worden alle jongens van de Ma ria-Congregatie in de Lijdensmeditatie ver wacht. MAANDAG gaat een groot aantal meisjes van de Maria-Congregatie. waaronder de meesten voor de eerste maal, naar de re- taite. Daar dit een groote gebeurtenis is van buitengewone beteekenis voor het verdere godsdienstige leven der meisjes, verzoeken wU de parochianen, en in 't buzonder de ouders en huisgenooten der re t ral tan ten, een btzonder gebed, opdat de meisjes den vollen rijkdom der genaden, welken God in een re traite pleegt uit te storten, mogen deelach tig worden. Maandag is het geen Maria- Congregatie. daar de meesten van hare le den in retraite zUn. WOENSDAG, de laatste van de 7 Woens dagen. welke aan het feest van den H. Jo seph voorafgaan, tevens feestda? van het H. Sacrament van Mirakel te Amsterdam. De eerste H. Mis te 0 uur. 's Avonds van 0 tot half 8 biechtgelegenheid. WOENBDAG-svond te 7 u. Lof en Litanie ter eere van den H. Joseph,. DONDERDAG 19 Maart. Feestdag den H. Joseph. Patroon der H. Kerk. Te 8 uur de eerste H. Mis, te 7 uur de gezongen H. Mis en ’s avonds te 7 uu Lof ter eere van den H. Joseph, met predikatie. Na het Lof Generale Absolutie voor de leden der Derde Orde met vollen aflaat. VRIJDAG, des namiddags te 12 en te half 4 blechthooren voor alle schooljongens. Des avonds te 7 uur Oefeningen van den H. Kruisweg en vereering van de Relikwie van het H. Kruis. ZATERDAG te 7 uur Broederschaps-Mls ter eere van het H. en Onbevlekt Hart van Maria 's Nam. van 4 tot 6 en van half 7 tot 9 uur gelegenheid om te biechten. Te 7 uur Maria-Lof met Rozenhoedie, en te half 11 plechtig Lof in de 8t. Jozefkerk aan den Singel voor de deelnemers aan den Stillen Omgang. baarheid te toonen voor den 30-jarigen ar beid voor het heil hunner zielen door den overledene verricht. 9 uur gezongen maand- dienst voor Antonius Matthias Hazes Laatste der 7 Woensdagen ter eere van den H. Joseph, 's avonds 7 uur congregatie voor de vrouwen. Van 6 tot half 8 biecht- hooren. DONDERDAG, feestdag 9 uur Gezongen H. Mis. 's avonds 7 uur feestcongregatie voor de meisjes, met predl- catie over den H. Joseph. waarbU de geloo- vigen dringend worden uitgenoodlgd. VRIJDAG, 's avonds 7 uur Kruisweg. ZATERDAG, s avonds 7 uur Marialof s morgens half 8 solem- voor den Zeereerw. Pater Franciscus HeUs. oud-pastoor dezer paro chie. WU vertrouwen dat de geloovlgen in groeten getale hierbU tegenwoordig zullen zUn en naderen tot de H. Tafel, om hun data bescherming van Gertrudls, toe te wenschen. We lezen in de Vaderl. Gesch. dat GUsbrecht van Amstel in 1296 graaf Floris vermoordde, na huichelachtig hem de ..Sinte Geertsn- minne" te hebben toegedronken. ZU stierf op den feestdag van St. Pa trick. gelUk haar voorspeld was. Heden gedachtenis H. Patricius (Patrick) Biss, en Bel., Ie Apostel van Ierland, dat door hem tot het Kath. geloof werd be keerd, ie eeuw. WO. Feest van het Mirakel van het Al- lerh. Sacr. te Amsterdam in 1345. Ged. H. Cyrillus. Bias. v. Jeruzalem. Be lijder en Kerkleeraar, gest. 386. DO. Feest H. Joseph, Bruidegom der H. Maagd. Dag van devotie. VB. H. Wulfram Biss. en Bel., Frankisch edelman kwam naar ons land en predikte ook te Medembiik. waar Badboud. de ge vreesde koning der Friezen, zetelde. Gest. 720. ZA. H. Benedictus geb. te Nurcia in Italië, stichter van het monnikenwezen in ’t Wes ten. Legde zich te Subiaco in 'n grot toe op de heiligheid, stichtte twaalf kloosters, be gaf zich ten slotte naar de Monte Cassino. Gest 543 De hoogmoed heeft den mensch om laag gestort, de ootmoed heft den mensch omhoog, want deze herstelt den ootmoedige in Gods genade. De ver dienste van den mensch ligt niet in wat hjj weet, maar in wat hij doet. Het weten zonder het doen baat ons niets in Gods oordeel, maar schaadt ons ten zeerste en verzwaart ons vonnis, omdat onze zonde door onze kennis zooveel schuldiger was en zooveel schuldiger waarlUk te kunnen verheugen, moet men kind zUn. niet van het aardsche Jeruzalem 'maar van het geestelijke; dat leert ons de H. Paulus In de Eplstelles. We mogen dus jubelen en juichen als wij kinderen «Un van het geestelijk Jeruzalem (de H. Kerk) in de Koorzang of Graduale. Daarna leest de liturgie bU het Evangelie een der meest verblijdende wonderen uit het leven van Jezus voor, hoe HU ml. met vyf gerstebrooden en twee visschen. vijfduizend menschen spijzigde welk wonder de Zalig maker Juist verrichtte voor de joden, toen zij in optocht waren naar Jeruzalem om het Paaschfeest te vieren. Zoo zUn wij in op tocht naar het Christen Paaschfeest waar toe de geheele Vasten als eene ..opleiding" is en wanneer ook wU worden gespijzigd met het ..Wonderbrood”, dat door alle eeuwen heen wordt vernieuwd en vermenigvuldigd. Vandaar het dankgebed vervat in den zang bü de offerande, en een lied van bewonde ring en liefde voor de geestelUke Moederstad Communlezang Zoo zien we dus. dat de diepgevoelde vreugde die de Liturgie dezen dag de geloo vlgen doet putten uit de overdenking van hunne Christen-waardigheid (kinderen van het geesteliik Jeruzalem) heel wat gezonder is en redelijker dan de vreugde, die de we reld op dezen dag pleegt te schenken met hare verbasterde vermakelijkheden en dwaze buitensporigheden van ..Half Vasten.” Ed P RENOS Pr en laatste Evang. fatie. VRIJDAG 20 Maart: H. Wulfrannus geb. en 1. Ev. d. dag. Fr.: Z.Z. Joannes van Parma enz., 2e geb. en L Ev. v d. dag. ZATERDAG 21 Maart: H. Benedictus. geb. en L Ev. Of in paars: Mis dictus. De Laetare de meest gevierde Zondagen van het Kerke- lUk jaar. De Kerk onderbreekt voor een wUle hare treurzangen van de Vasten, terwijl de gebeden eq gezangen van de H. Mis, slechts spreken van vreugde en vertroosting; het orgei mag zUne tonen doen hooren en de paarse kleur (kleur van boete) mag wU- ken voor de rose kleur, de kleur van het blUde lenteleven. De bedoeling der H. Kerk hierbU is. hare kinderen geluk te wenschen met den ijver, door hen reeds getoond in de eerste helft van de Vasten en hen aan te moedigen met dien Uver voort te gaan. Op elk der Zondagen van de Vasten werd door den Paus de plechtige H. Mis opge dragen in een bepaalde kerk van Rome, daar kwamen dan de geloovlgen bUeen, daar werd, zopals men dat noemde Statie gehouden, om dat de pauselijke stoet, gevolgd door de ge loovlgen van de verschillende parochiekerken van Rome processlegewijs naar die kerk (Statie) trok. Die kerk heette dan Statie kerk. welke nog in onze Misboeken wordt aangegeven. Vandaag had die statie plaats tn de kerk van het H. Kruis van Jeruzalem. Deze kerk (basiliek) verbeeldde in de oogen der Romei nen. de heilige stad Jeruzalem, evenals de Kerk van Sinte Maria de Meerdere, waar het hout van Jezus' kribbeken bewaard voor gold. Het vreugdig karakter van de Mis-Liturgie van dezen Zondag kan dan ook alleen ver klaard worden uit het feit, dat die H. Mis gevierd werd met al haar plechtigheid in de basiliek van Jeruzalem, die het zinnebeeld is, niet enkel vad de H. Stad Jeruzalem, maar tevens en vooral van het bovenaardsche Je ruzalem, dat enkel als een vreugdestad en als het „ware vaderland”, waar we naar toe Uien, kan opgevat worden. Van uit het paleis van Lateranen. trok de stoet naar de kerk van Jeruzalem, tn zUne linkerhand droeg de Paus de galden Rees, welke hU later aan eenen vorst of hoogge- plsatsten persoon, dien hU bUzonder wilde vereeren. ten geschenke zou geven. Het pau selijk hof en de stedelUke overheid vergezel den hem in plechtlgen stoet. Daarop volgde de processie der geloovlgen als in eene blUde bedevaart naar de Heilige Stad en naar Gods uitverkoren Tempel; de christenen van Rome gingen naar hen Jeruzalem, gelUk wel eer de Joden naar het Heilig Slon optrokken, om er de groote feestdagen der Oude Wet te vieren Het was een soort vroolUke feestdag te midden der droefheid en boete van de Vasten Weldra is de stoet aan de basiliek gekomen: bü züne intrede (intrede-gebed is introïtus) in den tempel klinkt hem uit het koor deze blUde zang tegen, die u den in druk geeft alsof ge werkelük de H. Stad Je ruzalem binnen tradt: „Verheugt u Jeruza lem. en houdt eene bUeenkomsU gU allen, die haar lief hebt: verblüdt u in vreugde, die in droefheid geweest zUt: opdat gü moogt juichen en u verzadigen met den overvloed harer vertroosting" en dan zingt de schola cantorum: ,Jk verheug mü er over, dat ge zegd werd Naar het Huis des Heeren zullen wU gaan. Het eerste gebed in de H. Mis is een gebed om meer vreugde, t is een opschorting van het boetebedrijf. als eene orademing te mid den van den langen (toen roo strengen) vas tentijd. Om zich evenwel met Jeruzalem Broeders, daar staat geschreven dat Abra ham twee zonen heeft gehad; eenen bü de slavin, en eenen bU de vrüe vrouw. Doch die bü «de slavin was naar het vleesch ge boren, maar die bü de vrüe vrouw volgens de belofte; dit gezegde heeft een zinnebeel dige beteekenis. Trouwens deze zün de twee Verbonden, het eene namelük op den berg Sina, ter slavemü barende, en dit is Agar; want Sina is een berg in Arabië, die over eenkomt met Jerusalem, dat hier beneden is, en met züne kinderen in slavemU is. Maar het Jerusalem dat boven is, is de vrije vrouw, en is onze moeder. Want er staat geschre ven: VerblUd u, gü onvruchtbare, die niet taart. Juich en roep gü. die geene weeën voelt; want de verlatene vrouw heeft vele kinderen, ja meer dan zü die den man heeft. WU nu. broeders, zUn kinderen der belofte gelük Isaac. Maar gelUk als hU, die naar het vleesch geboren was, hem vervolgde, die naar den geest geboren was; alzoo Is het ook nu. Maar wat zegt de schriftuur? Jaag de slavin met haren zoon weg; want de zoon der slavin zal geen erfgenaam zün met den zoon der vrüe vrouw. Dus. broeders, zün wü geen zonen der slavin, maar der vrüe vrouw; door die vrüheid, door welke Chris tus ons verlost heeft. Bij het zien van het wonder, dat Jezus verricht had, zeiden de menschen: Deze is waarlijk de Profeet, die in de wereld moet komen. IS. Daar nu Jezus voorzag, dat ze Hem meevoeren zouden om Hem tot koning uit te roepen, trok Hij zich heel alleen weer in het gebergte terug. de weldoeners van het Schapenfonds. VRIJDAG 8 uur voor Gerardus van Vliet. ZATERDAG 8 uur voor familie ntam- WUnker. Heden de Eucharistische Zondag en te vens de Zondag van den Stillen Omgang. Ten half 2 H. Familie voor de Jongelingen. Ten 2 ure H. Familie voor de mannen. Ten half 3 algemeen Parochielof met Litanie der H. Maagd en lied no. 92. Ten 3 ure Congre gatie voor de meisjes van 13—17 Jaar. Dinsdagavond blechthooren voor St. Jo seph van 5—7 uur. Woensdag, wegens de Consecratie van de St. Mlchaëlskerk in de Schermer de H. Mis ten 6 ure. Tevens 7e van de 7 Woensdagen, die het Feest van St. Joseph voorafgaan. Dien avond ten 7 ure Lof ter eere van SL Joseph met lied no. 75. Donderdag Feest van den H. Joseph. Ten 8 ure de gezongen H. Mts voor de leden van het Schapenfonds. Dien morgen de veiling der kerkschepen bü het café Verduin. 's Avonds ten 7 ure Lof ter eere van St. Jo seph. lied no. 72. Vrüdag ten 7 ure oefening van den H. Kruisweg. Woensdag van Mirakel van Amsterdam. Op h8F Peest van St Joseph gaan alle meisjes der beide Congregaties ter H. Com munie. komen biechten om Epistel uit den brief van den H. ApwMI Paulus aan de Galaten; IV, 2331. 3. En Jezus besteeg Jiet gebergte en zette zich daar met zijn leerlingen neer. ■4. Het was kort voor Paschen, het feest van de Joden. Toen Jezus nu de oogen opsloeg en een talrijke menigte tot zich zag komen, sprak Hij tot Philippus: Waar zullen we brood koopen, zoodat ze kun nen eten? f. Maar dit zeide Hij om hem op de proef te stellen; want zelf wist Hij goed, wat Hij doen zou. 7. Philippus antwoordde Hem: Voor tweehonderd tienlingen brood is niet genoeg, als ieder van hen een stukje krijgt. t. Een zijner leerlingen, Andreas, de broer van Simon Petrus, zeide tot Hem: 9. Hier is een jongen, die vijf gerste brooden heeft en twee visschen; maar wat beteekent dat voor zoovelen? 10. Jezus sprak: Laat de menschen gaan zitten. Er stond nu veel gras op die plaats; ze gingen dus zitten; er wa ren ongeveer vijf duizend mannen. 11. Nu nam Jezus de brooden, sprak een dankgebed uit en deelde ze rond aan hen die daar zaten; zoo ook van de visschen, zooveel ze begeerden. 12. En toen ze waren verzadigd, zeide W tot zijn leerlingen: Verzamelt de ooergeschoten brokken, opdat er niets verloren gaat. 13. Zij verzamelden ie dus en vulden twaalf korven met de brokken der vijf gerstebrooden, die na het eten waren overgebleven. 14. ZONDAG: r - - laariüksche collecte penning, welke warm wordt aanbevolen in Om 2 uur waarna ver- van het H Kruis, van den H. Joseph. i om 7 uur, -J voor Week van 15—21 Maart Vierde week van de Vasten, Tijdeigen. NB. Dagelijks Prefatie van de Vasten, be halve wanneer het anders staat aangegeven. ZONDAG 15 Maart: 4e Zondag v. d. Vas ten, Mis Laetare zonder Gloria. 2e geb. A. cunctis, 3e Omnlpotens. MAANDAG 16 Maart: Mis v. d. dag, 2e en 3e geb. als Zondag. DINSDAG 17 MaartH. Gertrudls (Ne der!.), 3e geb. H. PatricluSr ée geb. en laatste Evang. van Dinsdag in deze week. Of in paan: MIs v. S. dag. 2e geb. H. Ger- trudis (Nederl.) 3e H. Patricias. (Fr.: H. Pa tricias, 2e geb. en 1. Evang. v. d. dag) WOENSDAG 18 Maart: H. Sacrament V. Mirakel 2e geb. H. Cyrillus. 3e geb. en 1. Ev. v. d. dag. Credo, Prefatie v. Kerstmis. Fr. Z. Salvator, 2e geb. H. Cyrillus, 3e geb. en 1. Evang. v. d. dag. DONDERDAG 19 Maart: H. Jo«a. 2e geb. d. dag, Credo eigen Pre- half 8 en kwart r-- 8 gezongen H Mis De schoolkinderen t_ kwart voor 12 en om half vier. VRIJDAG is de H. Mis waaronder algemeene schoolgaande jeugd ZATERDAG: Gelegenheid om te biech ten van 34 en van 7half 8 uur. ZONDAG: Half 8 voor Nicolaas Llgthart 10 uur voor het geestelük en tüdelük wel- zün van de Parochie. MAANDAG: 8 uur voor Allardus Jacobus Kruüer. DINSDAG: 8 uur voor Beatrix TheodorR Blaauw en overt, familie. WOENSDAG8 uur Schouten. DONDERDAG Kwart H. Mis voor Cornelius Joseph Ooüevaar*cn nverl Tam Frankischen koning Dagobert. en de H. Itta 'of Idubergai, die n zuster was van den H Moduald biss. v. Trier. De H. Itta. weduwe geworden, veranderde haar kasteel te NüveL op raad van 8t. Amand, biss. v. Maastricht, in 'n klooster en ontving uit de handen van dezen bisschop zelve den kloostersluier en werd alzoo de eerste abdis. Geertrui, die zich van hare prille jaren aan haren Goddelüken Bruidegom had toegewijd, sloeg de schitte rendste huwelüksaanzoeken af en volgde haar moeder in het klooster en werd haar opvolgster als abdis. ZU kende door 't voort durend lezen der H. Schrift, deze büna ge heel van bulten en kon. verlicht door den H. Geest den dlepsten zin daarvan aan hare verbaasde toehoorsters verklaren. Zü üverde voor het stichten en versieren van kerken, waartoe zü een groot deel harer bezittingen besteedde; muntte uit in liefdadigheid en gastvrijheid, stichtte naast haar klooster 'n gastenhuis. Voor zichaelve was ze streng cn beoefende het nachtwaken en vasten. Hare bedienden verkeerden eens in groot gevaar van op zee te vergaan. Zü riepen Geertrudls aan en werden gered. Zü wordt vereerd als beschermster der reizigers. In de middeleeuwen heette de vriend- schapsdronk die de pelgrims, reizigers of krügslieden werd toegedronken op 'n behou den reis. Sinte Geertenminne, 't woord „minne" beteekent volgens zün. oorsprong gedenken, 't Is dus 'n dronk ter eere van i Sinte Geerten, welken vrienden elkaar toe drinken om elkaar 'n goede reis, onder de ZONDAG 15 Maart: 6 uur voor eene over leden grootmoeder; 730 overt, fam Kraak manv. d. Velden; 9 uur v. h. geestelük en tüdelük welzün der parochie; 1030 overt, leden v. d. R K. Handelsreizlgersver. .Bint Christoffel". MAANDAG 16 Maart: 7 uur Julia Henne- manClaeys; 7.30 Maria Rensde Koning, 8 uur Joanna Konün; 9 uur Jacoba Mooy van Duin. DINSDAG 17 Maart: 7 uur Adriaan Hen- neman; 730 Josef Henneke; 8 uur Dio- nysla Llgthart en overt fam.: 9 uur Maria Janssen—G raadt. WOENSDAG 18 Maart: 8 uur Veronica HennemanLeUen; 8.15 ter eere van den H. Josef; 7 uur ter eere van den H. Josef voor een zaligen levensstaat; 8 uur Piet Zuiker; 9 uur Aleida HlckendorffJanssen. DONDERDAG 19 Maart: 8 uur ter eere van den H. Josef; 7 uur voor overt, fam. Klooster en Ypma; 8 uur ter eere van den H. Josef voor een zaligen levensstaat; 9 uur tor eere van den H. Josef voor een zaligen dood. VRIJDAG 20 Maart. 7 uur voor Ida Breed —Berkhout; half 8 voor Nicolaas Fleur; 8 uur voor Jac Groot. Cath. Hulbers en fam.; 9 uur voor de levende en overt, leden v. d. Broederschap v. Kevelaer ZATERDAG 21 Maart: 7 uur ter eere van het Heilig en Onbevlekt Hart van Maria tot bekeering der zondaren; half 8 voor Joanna SUnderStuyt; 8 uur tot volharding in eene priesterroeping; 9 uur voor Ouurtje Groot. ZONDAG 22 Maart: 6 uur voor Cornelia Koning—Groot; half 8 voor het geestelük en ttjdelUk welzün der parochie; half 11 voor Mongunda Kuiper 8T. DOMINICl'8 ZONDAG. 15 Maart 1931. De H. H. Mis sen om 8. half 8. 9 uur en half elf Hoogmis. Onder de H. H. Missen collecte voor de kerk. 8 uur Congregatie voor de jongens 7 uur Lof en Lijdensmeditatie. Eucharistische dag Het H. Sacrament zal ter aanbidding zün uitgesteld van de Hoogmis af, tot 6 uur. Half 1 Klnderhulde MAANDAG, mannen. DINSDAG, 's morgens 7 uur uitstelling 9 uur Ges. H. Mis, 's avonds 7 uur Lof ter eere v. d. H. Antonius. Van 8 tot half 8 blechthooren. WOENSDAG, neele Uitvaart De Dooper is nu uit den weg geruimd. Bet hoofd van dien genialen, van dien em- stigen. van dien hoogstaanden profeet is ten offer gevallen aan den lichtzlnnigen Herodias. Zün prediking, langs de oevers van den Jor- daan, ontroert niet meer de lands Zal Herodes thans de den Nazareër? De volksmenigte volgt Hem van dorp tot dorp. Zün wonderen en de genezingen, die HU voor de armen van Galilea wrocht- ver meerderen die menigte met den dag. ZUn werkzaamheid in Galilea heeft haar hoogte punt bereikt en HU kan zich aan de geest drift en aan den toeloop van het volk niet meer onttrekken. Daarom begeeft HU rich In een boot en vaart van de oost- naar de west kust naar Bethsaida-Julias. om achter het meer In het gebergte langs de kust, veilig voor Herodet, enkele dagen In de eenzaamheid te bi^lden en zün apostelen te onderrichten in hun verheven toekom- •tig werk De menigte laat Hem echter niet los. Zü trekt om het oostelUke halfrond van het meer heen en bereikt Hem wederom aan den overkant. Vüf duizend mannen! Het Paaschfeest is nabU. Dus zün de berg weiden met jeugdig gras begroeid. De Heer hestügt de helling en vlüt zich daar met zün Isertlnten neer. Welk een menschenmassa is Hem gevolgd! v Hü regt tot Philippus: „Waar zullen we brood koopen, opdat die menschen te eten hebben?” P» leerlingen maken hun begroeting Wat oeteekenen de twee honderd denariën, die ze m kas hebben? Cn goede honderd gulden T°*8*™ onze geldswaarde). Een denarie of **nling ia in Palestina het gewone dagloon, •elük we nog wel weten uit de parabel van wunberg Aadreas bericht; „Hier is ««n jongen, dia de leegheid ons leven. Zeker, kennis Onder de H.H. Missen half- Joor den St. Pieters- tamwlë o.-v de mlldoadigheid der geloovlgen oefening van den H. Kruisweg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 9