VAN HET
„NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD”
r
derde blad
EVANGELIE-VERKLARING
ZONDAGSROEP
I'S
Vijfde Zondag van de
KERKLIJSTEN
ALKMAAR
r
2
4
n
w
Vasten - Passiezondag
Joannes VIII, 46-59
co.
'hot
«40,
sen-
Hen
rie-
-
VRIJDAG 20 MAART 1931 BLAVfrM. 1
CASTRICUM
BURGERBRUG
Of ta> paar»; Mis v. d. dag, 3e geb. en laatste
Epistel en Evangelie
ANNA PAULOWNA
BERGEN
AKERSLOOT
BREEZAND
WEEKKALENDER
DEN HELDER
H.H Petrus en Fantas
PASSIEZONDAG
TWEE SCHOLEN
Congregatie
te
DE H PAASCH-COMMUNIE
congre-
ST. JOZEF.
wer
ft. Mis, wel rosen-
Dea
Bernardus
Franciscus Zwlra
Jongens van
Miskalender
Week van 2228 Maart
half 8 oefening' van
uur.
2e geb.
d. dag.
en
■Un dan h|j? Oe hebt nog geen halve eeuw
•i
M
45
Maar de Joden zeiden Hem: Gij
geen vijftig jaar oud, en Gij
Epistel alt den brief van den H. Apostel
Panins aan de Hebreen; IX, 1115.
ipel-
voer
L.G.
iele
kool
S90,
MO
Past. CH. DE MEULDER
Heerhugowaard
den
van
ie
hü
ieht
33.
-W.
M;
Ca-
d. dag.
d. dag, 2e geb. H. Jo-
Evangelie der Zeven Smarten. 3e geb. H.
Joannes Damascenus. Pref. H. Kruis.
ZATERDAG 28 Maart: H. Joannes
pistrano. 2e geb. en laatste Evang.
Of in paars: Mis
annes Capistrano.
Fr.: Eigen Mis H. Joannes als boven.
N.B. De Paaschtijd loopt hier van Palm
zondag tot Zondag na Paschen. Voor zie
ken, ouden van dagen, gevangenen en voor
anderen, die naar het oordeel van den
biechtvader niet naar de kerk kunnen ko
men, kan de Paaschtijd duren tot Hemel
vaartsdag. Voor alle schoolgaande kinderen
van Zondag „Laetare" tot Hemelvaartsdag.
WOENSDAG 25 Maart
BiermanHenneke
Petrus Keesom
toom—Hoekstra
plechtig
den
OFFICIEEL KERKBERICHT
ZONDAG: De H.H. Missen te 7, half 9 en
10 uur de Hoogmis. De H. Communie wordt
uitgereikt te kwart voor 7. half 8, 10 min.
over 8 en kwart over 9 uur. Collecte voor
den 81 Pieterspenning. 2 uur Lijdensmedi
tatie en daarna kort Lof, half 7 \longens-
Congregatie.
In de week de H.H. Missen te 7 en 8 uur.
De H. Communie wordt in de week uitge
reikt om 7, half 8. 8 en 9 uur.
Biechthooren, Vrijdag kwart over 12 voor
de jongensschool. Zaterdag van 4 tot 8 uur.
WOENSDAG, feestdag van Maria-Bood-
schap. 7 uur gezongen H. Mis, des avonds 7
uur Lof ter eere van Maria.
ZATERDAG: Des avonds half 7 Lof ter.
eere van Maria.
46. In dien tijd zeide Jesus tot de
scharen der JodenWie uwer overtuigt
zeg,
8
Kruisweg, waarna vereering van de Relikwie
van het H. Kruis.
WOENSDAG, feest van Maria Boodschap,
na de H Mis Generale Absolutie vdhr de le
den van de Derde Orde. Daarna Congregatie
voor de meisjes.
DONDERDAG om kwart voor 12 en om
half 4 biechthooren voor de kinderen.
VRIJDAG is de H. Mis om kwart voor 8.
w uironder Algem. H. Communie voor de kin
deren.
ZATERDAG, gelegenheid om te biechten
van 3 tot 4 uur en van 7 tot half 8.
ZONDAG, 730 voor Allardus Jacobus
Kruyer, 10 uur voor het geestelijk en lijde
lijk welzijn der parochie.
MAANDAG. 8 uur voor Tjerk Arie Schou
ten en overt, familie.
DINSDAG. 8 uur voor Cornells Bruin en
Aariana Blaauw.
WOENSDAG. 8 uur voor Pieter Polder en
Geertje Meijerlng en overl. familie.
DONDERDAG, 8 uur voor Petrus Schilder
en Allda Wijnker.
VRIJDAG 7.45 uur voor Adele Breit geb.
Lares.
ZATERDAG, 8 uur voor overl. ouders.
ZONDAG, na de Hoogmis Congregatie voor
de jongens. Om 2 uur oefening van den H.
ST. DOMINICUS.
ZONDAG 22 Maart 1931 Passiezondag. De
H.H. Missen om 6 uur, half 8, 9 uur en half
11 Hoogmis. Onder de H.H. Missen collecte
voor het Plusgestlcht. Om 6 uur Congregatie
voor de jongens. Om 7 uur Lof en Lijdens
meditatie.
MAANDAG-avond om 8 uur
voor de mannen.
DINSDAG om 7 uur uitstelling van het
Allerheiligste, om 9 uur gez. H Mis, 's avonds
7 uur Lof ter eere van den H. Antonlus. Des
morgens tot 10 uur en 's avonds vah 8 tot
half 8 biechthooren.
WOENSDAG, feestdag van Maria Bood
schap. Volle aflaat voor de 3e Orde. Om 9
uur gez. H. Mis. Na de H. Mis plechtige ze
gen voor de 3e orde; 's avonds om 7 uur
feestcongregatie voor de vrouwen.
DONDERDAG-avond om 7 uur
gatie voor de meisjes.
VRIJDAG, feestdag v. d. zeven smarten v.
Maria, ’s Namiddags om 4 uur biechthooren
voor de kinderen, om 7 uur Kruisweg.
ZATERDAG tot 10 uur en van 49 biecht
hooren, om 7 uur Marialof. Om 12 uur Ca
techismus voor de groote leering.
Passieweek. Tijdeigen.
N.B Dagelijks Prefatie v. h. H. Kruis, be
halve wanneet liet anders staat aangegeven.
ZONDAG 22 Maart: Passie-Zondag, Mis
Judica. zonder Gloria. 2e geb voor Kerk of
Paus, Pref. H. Kruis.
Fr.: 2e geb Z Benvenutus.
MaXndaG 23 Maart Mis v. d. dag, 2e geb.
als Zondag.
DINSDAG 24 Maart: H. Gabriel.
en laatste Evang. v. d. dag, Credo.
Of in paars; Mis v. d. dag. 2e geb. en laat
ste Evang H Gabriel.
WOENSDAG 25 Maart: Maria-Boodschap.
2e geb en laatste Evang. v. d dag. Credo.
Pref. H Maagd.
DONDERDAG 28 Maart: Mis V. d. dag. 2e
geb. als Zondag. Fr.: Z. Dldacus. 2e geb. en
laatste Evang. v. dezen Donderdag.
VRIJDAG, 37 Maart: Zeven Smarten van
Maria (Feesteigen achter Maart) 2e geb. H.
Joannes Damascenus, 3e geb. en laatste
Evang. van Vrijdag in deze week. Credo. Pref.
H. Ma&gd
De gebeden worden verzocht voor Allardus
Jacobus Kruljer en Joannes Dells, die in den
Heer zijn overleden.
EVANGELIE VOLGENS DEN H. JOANNES;
Vin, 46—59
In dien tijde zeide Jesus tot de scharen
der Joden: Wie van u zal Mij van zonde
overtuigen? Indien Ik u de waarheid zeg,
waarom gelooft gij MIJ niet? Die uit God Is,
hoort Gods woorden. Daarom hoort gij ze
niet, omdat gij uit God niet zijt. Toen ant
woordden de Joden, en zelden Hem: Zeggen
wy niet te recht dat Gjj een Samaritaan
zijt. en den duivel in hebt? Jesus antwoord
de: Ik heb den duivel niet in; maar Ik
eer mijnen Vader, en gij onteert Mij. Ik
echter zoek Mijne eer niet; daar is er een,
die ze zal zoeken en recht doen. Voorwaar
voorwaar Ik zeg u. Indien iemand Mijn woord
onderhoudt, hü zal in eeuwigheid den dood
niet zien. Daarop zeiden de Joden: Nu we
ten wjj dat" Gij den duivel in hebt. Abraham
te gestorven, en ook de Profeten, en Gij
zegt, zoo iemand Mijn woord onderhoudt,
hü zal In eeuwigheid den dood niet smaken.
Zjjt Gij grooter dan onze vader Abraham,
die gestorven is? Ook zijn de Profeten ge
storven. Wien maakt Gjj Uzelven? Jesus
antwoordde: Indien Ik Müzelven verheerlijk,
te Mijne eer niets: die MIJ verheerlijkt, te
mijn Vader, van wlen gü zegt, dat Hij uw
God te, en gjj kent Hem niet; maar Ik ken
Hem. En zoo Ik zeide. dat Ik Hem niet
kende, ware Ik een leugenaar, gelijk gij. Maar
Ik ken Hem. en onderhoud Zijn woord.
Abraham, uw vader, heeft verlangd Mijnen
dag te zien; hü heeft dien gezien en te
verheugd geweest. De Joden zeiden hem dan.
Gij z|jt nog geen vijftig jaren oud. en hebt
GU Abraham gezien? Jesus zeide hun:
Voorwaar, voorwaar Ik zeg u. eer Abraham
was, ben Ik Toen namen zij steenen op.
om op Hem te werpen; maar Jesus ver-
bergde zich, en ging uit den tempel.
DONDERDAG, half elf vergadering van
de Zelatricen v. h. Genootschap van het H.
Hart, aan de pastorie.
achter den rug, en ge zoudt in levensjaren
het record der aartsvaders willen verbete
ren!"
Weer had de Nazareër kunnen zwenken.
Met een enkel woord had HU het misver
stand, indien het een misverstand was, kun
nen wegnemen. Hij had kunnen en moeten
zeggen: „Zóó heb Ik het niet bedoeld!" Hjj
doet het echter niet. Integendeel. HU her
haalt voor een derden en laatsten keer, dui-
delUker dan ooit, het getuigenis over Zich
zelf; ,4a waariUk, Pariseën, zoo te bet! Laat
Ik het u nog eens zeggen, zoo scherp en zoo
juist mogelUk, zóó dat ge het niet verkeerd
verstaan kunt. In klare arameesche taal, zon
der dichterlUke overdrijving: „Eer Abraham
het levenslicht aanschouwde, was Ik reeds!
Kan Ik het u nog duidelUker zeggen? Ik was
reeds „Die te”, gelük ge in het boek van
Mozes, genaamd Exodus, lezen kunt. Het
wordt slechts van den eeuwigen God gezegd:
HU te, dfe eeuwig Is! Dat ben Ik, eeuwig en
altUd, dus lang vóór Abraham!”
Inderdaad. duidelUker, uitdagender en
bouter kon HU het niet zeggen. HU wilde,
dat ze deze ongehoorde proclamatie zijner
Godheid goed verstonden, en duldde, dat zü
met beroep op hun Joodsch gevoel en op de
Joodsche wet, die den „godslasteraar” met Oe
straf der steeniglng bedreigt, uit den vloer
van het tempelplein steenen braken om ze
op Hem te werpen.
HU ontweek hen, en ging uit den tempel.
ZONDAG. Passie-Zondag. De H.H. Mis
sen te half 8 en 10 uur. Collecte voor den
St. Pieterspenning Na de H H. Missen ge
legenheid tot betalen der plaatsengelden
(2e termUn). Na de Hoogmis de naleerlng;
7 uur Lof met Lijdensmeditatie.
DINSDAG na schooltUd komen de kin
deren biechten.
WOENSDAG. Feestdag van Maria Bood
schap, de kinderen moeten te half 8 in de
kerk zUn; half 8 Marta-Congregatie voor
de meisjes.
DONDERDAG, 's avonds half 8 Aloyslus-
Congregatle voor de Jongens.
VRIJDAG. Feestdag der Zeven Smarten
van Mariahalf 8 oefening van den H.
Kruisweg.
ZATERDAG, biechthooren van 5—8
ZONDAG, half 8 Vroegnus. 10 uur Hoog
mis, 7 uur LUdensmedltatle en Lof met da
Litanie van Maria.
WOENSDAG, feestdag van Maria Bood
schap, 7 uur Lof ter eere van den H. Jo
seph. Na het Lof H. Familie afd. vrouwen.
DONDERDAG, half 7 meisjescongregatie.
7 uur Lof en Rozenhoedje voor de bekeering
van ons vaderland.
VRIJDAG, 7 uur oefening van den H.
Kruisweg.
ZATERDAG, van 49 uur gelegenheid om
te biechten.
56.
van
heeft hem gezien en van vreugde geju
beld.
57.
zUt nog
hebt Abraham gezien?
58. Jesus sprak tot henVoortvaar,
voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham werd,
ben Ik.
59. Toen grepen ze steenen om Hem
te steenigenmaar Jezus trok zich terug,
en verliet den tempel.
Maart: 7 uur voor
Ypma en overl. fam.; 7.30 voor
Petrus RUkenberg; 8 uur voor
overl. fam. Kager en KleUbroek; 9 uur voor
Engellna v.
VRIJDAG
Dit op de spits gedreven twistgesprek speelt
in het vrouwenvoorhof van den heerlijken
tempel. Zijn breed grondmotief te weer de
verwaten stelling der Fariseën, dat zij geen
onderrichting noodig hebben; dat zij de volle
maat der vrijheid en der godsdienstigheid
bezitten, wijl ze van Abraham afstemmen.
Zulk een adel is afdoende! Wat te daarbij
vergeleken persoonlijke ijver en knap werk?
Het bloed geeft den doorslag, niet de goede
wil, noch intellectueels ontwikkeling.
De Nazareër verplettert dat starre systeem
met een geste en een woord, die óf Ja reinste
waanzin óf goddelijke werkelijkheid zijn. Met
waardige stem en met een blik vol ongenaak
bare majesteit stelt Hij zich boven hen en
proclameert Hij zijn bovenmenschelijke na
tuur: „Wie uwer overtuigt Mij van zonde?”
Een blok carrarisch marmer tusschen het
kiezel van de Jordaanvtekte! Hjj is de waar
heidsliefde in persoon! Onaantastbaar! Hier
helpt geen dooddoener! Zijn woorden en zijn
daden hebben aloverwinnende overtuigings
kracht. Daarom, wanneer zij niet in Hem
gelooven. zijn ze tot in het diepst hunner ziel
ongodsdienstige menschen; dan zijn ze niet
uit God; dan hebben ze met den groeten
aartsvader Abraham, die een huisgenoot Gods
was, niets uit te staan; dan dienen ze ook
op te houden met zich immer te beroepen op
hun afstamming van hem!
Ziedaar de opzet van den drievoudlgen
dialoog uit het Evangelie van Passiezondag.
Eerste dialoog. Zij zeggen: „Wanneer
Hl) aldus spreekt, geeft Hl) een nieuw bewijs,
dat Hü een ketter te. die gelük de Samarita
nen het Jodendom den rug toekeerde en af
vlei, die gelük zü de duivels dient en door
den duivel te bezeten.”
Hü: ,Jk door een duivel bezeten? Durft
ge Mü zulk een verwüt, zulk een smaad naar
het hoofd slingeren? Niet dat Ik me om mün
eer bekommer, maar de Vader, die Mü een
verheven zending gaf. duldt die beschimping
van zün Zoon niet! De Vader zal met u af
stelen en u oordeelen. Ik zeide u reeds in
een müner laatste toespraken, dat het niet
voldoende is voorbÜRaand voor Mü in vuur
en vlam te staan; men moet Mü bü zün
dagelükschen arbeid en in al zün levens-
praktüken trouw blüven. Wie mün geboden
onderhoudt, zal eeuwig met Mü in het he-
melsche leven vereenlgd zün."
Tweede dialoog Willens of onwillens
verstaan ze Hem verkeerd: „Die praat ge
tuigt duldelüker dan alle voorgaande, dat
Oe een duivel In hebt. Hoe kunt Gü zeggen,
dat uw aanhangers nooit zullen sterven?”
Hü had gezegd, dat hun zielen, verheven
boven den dood, eens eeuwig door de kracht
der genade met Hem zouden leven. Natuur-
lük roepen ze Abraham er weer bü- ..Abra
ham is gestorven; ook de profeten zün ge
storven, en Gü zegt, dat uw aanhangers nooit
zullen sterven! Züt Gü soms grooter dan
Abraham en de profeten? Voor wien geeft
Oü uzelf uit?"
De Nazareër verontschuldigde Zich niet.
Hü lost hun moellükheden niet op door zün
w;oorden nader te verklaren Dat was voor
Hem een kleinigheid geweest. Hü had slechts
behoeven te zeggen: „Ge verstaat Mü ver
keerd. Ik ben niet de oppfcrmenschelüke
-Logos”, die boven Abraham en boven de
profeten verheven te.” Neen Hü herhaalt zün
woord. Hü onderatreept het Hü voert het op I
ST. LAURENTIUS
ZONDAG, 22 Maart, Passie-Zondag. De
H.H. Missen te 6, half 8, 9 uur en half elf
de Hoogmis. Onder de H.H. Missen collecte
voor de Piusstlchtlng.
Van 2 tot 6 uur is de kerk open voor een
bezoek aan het Allerheiligste en het bid
den van den H. Kruisweg. Te zes uur, kort
Lof met Lijdensmeditatie en Litanie van de
H. Maagd om door Hare voorspraak van
den Goeden God de beëindiging te vragen
van den slechten economlschen toestand.
Maria-Congregaties deze week:
MAANDAG 7 uur voor de Meisjes, afd I.
DINSDAG, half 8 voor de Mannen.
WOENSDAG, half 8 voor de Vrouwen.
DONDERDAG, half 8 voor de Meisjes.
afd. IL
ZONDAG worden alle Jongens van de
Maria-Congregatie in de Lüdens-meditatie
verwacht,
WOENSDAG, feestdag van Maria Bood
schap. Algem. H. Communie voor de leden,
der Maria-Congregaties. Te 6 uur de eerste
H. MIs, te 7 uur de gezongen H MIs. Wan
neer onder hek Credo gezongen wordt; „Et
incamatus est”, wordt door allen geknield,
ter herdenking van het verheven oogen-
bllk, waarop God de Zoon de menschelüke
natuur aannam uit de Allerheiligste Maagd.
Des avonds 7 uur Maria-Lof met predicatie
en Generale Absolutie voor de leden van de
Derde Orde.
DONDERDAG, te 7 uur gezongen H. Mis
met uitstelling van het Allerheiligst Sacra
ment, Des avonds te 7 uur Lof ter eere
van het Allerheiligst Sacrament.
VRIJDAG, feest van de Zeven Smarten
van de Allerheiligste Maagd. Des namiddags
te 12 en te half 4 biechthooren voor alle
schoolmeisjes; des avonds te 7 uur oefening
v. d. H. Kruisweg en vereering van de Re
likwie van het H. Kruis.
ZATERDAG te 7 uur Broederschaps-Mis
ter eere van het H. en Onbevlekt Hart van
Maria. Des nam. van 4 tot 6 en van half
7 tot 9 gelegenheid om te biechten; te 7
uur Marla-Lof met Rozenhoedje.
De geloovigen worden herinnerd hun of
fertje voor de Vastendispensatie te willen
storten In de bussen naast den hoofduitgang
der kerk.
ZONDAG: Half 8 voor zekere Intentie, 10
uur voor de parochie.
MAANDAG: 8 uur voor Nicolaas Spaan-
sen en Atra Kager.
DINSDAG: 8 uur voor een overledene
mqeder.
WOENSDAG: 8 uur voor Petrus Hollen
berg.
DONDERDAG: 8 uur voor een overl.
VRIJDAG: 8 uur voor overledene ouders
kinderen.
ZATEkDAG 8 uur voor een overledene.
Parochie St. Joannes de Evangelist
ZONDAG, genaamd Passiezondag. Epistel:
„Hoeveel meer zal het bloed van Christus
ons geweten zuiveren van doode werken?”
Evangelie: En Jesus sprak tot hen:
„Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, eer Abra
ham werd, ben Ik".
Heden collecte voor het kerkhof, dat nu
zoo goed als gereed is. Nogmaals smerkan
wü u deze collecte extra te gedenken. De
meesten onzer zal men eens uitdragen naar
deze gewüde rustplaats. Wat een heerlijk
voorrecht voor onze dorpers, dat men ons
na ons afsterven, niet zooals in de steden
ver van huls, waar nooit iemand weer komt,
zal begraven in de schaduw van ons kerkje,
vlak bü onzen Heiland Jesus, waar ons na
geslacht, bü het zien dier graven zich voort
durend zal herineren, dat zü ons in hunne
gebeden niet mogen vergeten. Vooral de
jongelui moeten deze collecte extra geden
ken. Jongens en meisjes, weet wel, uwe
oüders hebben onder zware zorgen en las
ten met het oog op u hier in Breesand hun
akkers gekocht. Het is nu vooral aan u te
zorgen, dat zij een eerbiedwaardige, eer
volle plek krijgen, waar eenmaal hun dier
baar overschot zal beaard worden.
Koopt daarom in de twee weken voor Pa
schen wat minder lintjes en sigaretten, en
geeft dit als een liefdegave voor ons kerk
hof.
De H. Communie wordt uitgereikt om T-
uur. vfjf minuten voor half 8 en onder da
H. Mis van half 8, welke zal worden opge
dragen voor Jacobus Langelaan.
Onder de H. Mis de Eerste H. Communie
van 16 kindertjes.
Om half 10 de Hoogmis om Gods zegen
over deze kinderen af te smeeken. Om 13
uur leering. Om 7 uur Lof met gebeden
voor de vruchten der aarde.
Door den loop der week zün de H. H.
Missen voor de volgende intenties.
MAANDAG, om zes uur voor Anna Weiers
geb. Berkhout.
DINSDAG geen H. Mis, wel rozenhoedje
om kwart voor 8. Des avonds om half 8 Lij
densmeditatie.
WOENSDAG. Feestdag van Maria Bood
schap. Om half 8 gezongen H. Mis, met be
hulp van het dameskoortje. Intentie voor
Alt van Schie.
DONDERDAG, geen
hoedje.
VRIJDAG, om 8 uur zegen over een huis
gezin. Des avonds oefening van den H.
Kruisweg.
ZATERDAG voor een overledene,
avonds biechthooren van 68 uur.
ZONDAG. opening van den Paaschtijd,
Palmzondag. H. Mis voor zegen in tjjdeUjke
zaken.
Gedoopt:
(I? Maart).
Mü van zonde? Zoo Ik de waarheid
waarom dan gelooft ge Mij niet?
47. Wie uit God is, luistert naar de
woorden van God; daarom juist luistert,
ge niet, omdat ge niet uit God zijt.
48. De Joden antwoordden Hem
Zeggen we niet met recht, dat Gij een
Samaritaan zijt en van den duivel be
zeten?
49. Jesus antwoordde: Ik ben van
geen duivel bezeten, doch Ik breng eer
aan mijn Vader. Maar gij, gij ontrooft
Mij mijn eer,
50. niet, dat Ik mijn eigen eer zoek;
daar is er Eén, die haar zoekt en oor
deelt.
51. Voorwaar, voor waar, Ik zeg uZoo
iemand mijn woord onderhoudt, dan zal
hij in eeuwigheid den dood niet zien.
52. De Joden zeiden Hem: Nu weten
we, dat Ge bezeten zijt! Abraham en de
profeten zijn gestorven; en GU zegt:
Zoo iemand mUn woord onderhoudt, zal
Mj den dood niet sterven in eeuwigheid.
53. Zijt gU dan grooter dan onze
vader Abraham; hU is gestorven, en ook
de profeten zUn gestorven. Voor wien
houdt GU Uzelf dan wel?
54. Jesus antwoordde: Wanneer Ik
MUzelf verheerUjk, dan is mijne heer-
lUkheid niets; mUn Vader is het, die MU
verheerUjkt.
55. GU noemt Hem uw God en toch
erkent ge Hem niet. Maar Ik ken Hem
wil; en als Ik zeide Hem niet te kennen,
dan was Ik een leugenaar evenals gU-
Ja, waarUjk Ik ken Hem en zUn woord
onderhoud Ik.
Abraham, uw vader, zag juichend
blijdschap mUn dag tegemoet; hU
PASSIE-ZONDAG
Heden zün de Kruisbeelden met een mar
sen doek bedekt tot Goeden Vrijdag.
In de eerste eeuwen tot in de middeleeuwen
toe, hing men op Aschwoensdag of wel op
den eersten Zondag In de Vasten, voor t
priesterkoor 'n groot doek, zoodat het geheele
altaar voor het volk onzichtbaar was.
Deze doeken waren dikwüls met tafereelen
uit de H. Schrift versierd, werden door het
volk hongerdoeken genoemd en bleven han
gen tot Goeden Vrüdag.
Op Zondag, waarop niet gevast werd,
den ze terzijde geschoven. Uit deze vroegere
gewoonte is het bedekken van het Kruis ont
staan.
De menach is nJ. niet waardig voor het
aanschün van zün God te verschünen. Als
de heiligenbeelden ook bedekt worden (tot
Paasch-Zaterdag) dan geschiedt dit, omdat
de kerk zich hoofdzakelük bezighoudt met
de overdenking van ’s Heeren UJden. We zün
den Passie, den Lüdenstüd ingetreden. De
Kerk gaat rouwen over den dood van haren
Goddelüken Bruidegom. Welk een Indruk
wekkende stemming van rouw heerscht er In
een kerk, waar alle beelden en kruisen In
paarse doeken zün gehuld. Welk een luide
klacht tegen onze zonde, waarvoor O. H. Je
zus zóó moest Lüden en Sterven. Toch zün
er menschen. die zich zoo weinig kunnen in
denken In die fün gevoelde gebruiken hun
ner Moeder de H. Kerk, dat ze die beelden
bedekking liever niet zien, want.... t is zoo
somber en vreeselük ongezellig.
MAANDAG, Officie van den dag.
DINSDAG. H. Aartsengel Gabriël (betee-
kent „Kracht Gods"). Deze werd door God
gezonden naar den profeet Daniël te Ba
bylon, tüdens de ballingschap der Joden al
daar. om aan te kondigen, dat van het
oogenbllk af waarop de Joden de stad Je
rusalem weer mochten opbouwen tot aan
den offerdood van Christus zouden verloo-
«9'4 jaarweken (tüdperk van 7 jaren) dus
488 Jaar.
Vervolgens werd hü gezonden tot Zacha
rias. offerende In den tempel, om hem de
geboorte van zün zoon Joannes aan te kon
digen.
Eindelük tot de Allerheiligste Maagd
Maria, om haar de blüde boodschap te
brengen van de menschwording van Gods
Zoon en van haar Maagdelijk Moederschap
Daarom heeft Paus Benedictus XV z.n. dit
feest voorgeschreven voor heel de wereld.
WOENSDAG. Maria Boodschap. Dag van
devotie. Deze blüdste boodschap, welke ooit
op de wereld gebracht werd, hield In verlos
sing van zonden, hel en dood. Wat zouden
we zün als God de Zoon geen mensch was
geworden en ons niet verlost had? Bidden
we daarom eiken dag driemaal het gebed:
„Engel des Heeren", om God en de H.
Maagd voor die allesovertreffende gave te
danken.
DONDERDAG. Officie van den dag.
VRIJDAG. De Zeven Smarten van Maria
Gedenken we de smarten der Moeder naast
die van haren Goddelüken Zoon.
Gedachtenis van H. .’oannes van Damas
cus. bel. kerk. Oroot-vizler van den Kallef
van Damascus, trad onder aanmoediging
van Paus Gregorius III op voor de ver
eering der beelden tegenover de ketters die I
in dien tjjd dit met geweld wilden beletten
Intenties van 22 tot 29 Maart
ZONDAG 22 Maart: 6 uur Cornelia Ko-
nlng Groot; 7.30 tot zekere intentie; 9 uur
voor het geestelijk en tüdelijk welzijn der
parochie; 10.30 Mongunda Kutjper.
MAANDAG 23 Maart: 7 uur Julia Hen-
neman Clarljs; 7.30 Pieter Zulker; 8 uur
Dlonysia Ligthart en overl. fam.; 9 uur Ja
coba Mooyvan Duin
DINSDAG 34 Maart: 7 uur Antonlus Ha
zes; 7.30 Volkert Deen; 8 uur Joanna Ko
nijn; 9 uur Joannes Hlckendorff.
6 uur Cornelia
7 uur Geertrulda en
8 uur Margaretha Over-
9 uur levende en overl.
leden v. d. Broederschap van Kevelaer.
DONDERDAG 36 Maart; 7 uur
Joanna Ypma en
Cornells Petrus Rükenberg
ZONDAG, 22 Maart, Passiezondag. De
H.H. Missen zijn te half 8, f* uur en half 11
de Hoogmis. 1 uur Cat., 7 uur Lof met lij
densmeditatie. 8 uur Mariacongregatle der
jongelingen, late afdeellng.
MAANDAG. 8 uur H. Famtlie, tnannen-
afdeellng.
DINSDAG, van 67 uur biechthooren, 7
uur Lof ter eere van den H Antonlus met
vereering van d» relikwie, half 8 H. Familie,
afdeellng vrouwen, kwart over 8 vergadering
der Gezellen.
WOENSDAG, feestdag van Maria Bood
schap. te 7 uur gez. H. Mis. te 8 uur Oene-
rale Ktndercommume.
Des avonds 7 uur Lof ter eere van den
H. Joseph, na het Lot Maria congregatie, te
afd.; kwart over 8 2e afdeellng.
DONDERDAG, des avonds te 1 uur Lof.
VRIJDAG. 7 uur oefening van den Kruie-
we8- kwart over 8 Marlacongregaue voor de
Jongelingen. 3e afdeellng.
ZATERDAG, van 49 uur gelegenheid
om te biechten
p,Z°xhuC' Palm2On<i®S- begin van den
raasentya. i
ZATERDAG-avond om half
Lof met preek als voorbereiding
Stillen Omgang te Amsterdam.
De preek zal gehouden worden door
WelEerw. Pater N. van Rün. Vertrek
den extra-trein om 12.02.
ZONDAG. Passie-Zondag. collecte voor de
kerk, om half 8 en 9 uur stille H.H. Missen,
om half 11 Hoogmis, om half 7 LUdensmedi-
tatie door den ZeerEerw. Rector Vis. Wü
verzoeken de geloovigen dringend in den H.
Vastentüd trouw de meditaties bü te wo
nen.
MAANDAG om 12 uur in de kerk Cate
chismus voor de kinderen die worden voor
bereid voor de eerste H. Comrpunie. om 7
uur Lof ter eere van den H. Petrus, mart,
patroon der zieken.
DINSDAG van 5 tot 7 uur gelegenheid om
te biechten.
WOENSDAG feest van Maria Boodschap,
volle aflaat, om 9 uur gez. H. Mis, om 7 uur
lof en oefening voor de leden van „Voor
Eer en Deugd” met feestpredikatie.
DONDERDAG om 7 uur Lof ter eere van
het Allerh Sacrament.
VRIJDAG feest der Zeven Smarten der
Allerh. Maagd, volle aflaat, om 4 uur biech
ten voor de kinderen, om 7 uur Kruisweg.
ZATERDAG om 9 uur gez. Maanddienst
voor Laurent ia 8 trooper—Baas.
STILLE OMGANG
De deelnemers aan den Stillen Omgang
te Amsterdam worden er aan herinnerd,
dat Zaterdagavond 21 Maart om half elf
een Plechtig Lof zal worden gehouden tot
voorbereiding van den Stillen Omgang en
wel In de St. Jozefkerk aan het Singel
Alkmaar.
1
KERKBERICHT VOOR ALKMAAR
le. Iedere geloovige van beiderlei ge
slacht is, nadat hü tot de jaren van on
derscheid, dat is tot het gebruik van het
verstand, is gekomen, verplicht, eenmaal in
het jaar, tenminste omtrent Paschen. de
H. Communie te ontvangen, behalve als hü
misschien, naar den raad van den eigen
priester, om een goede reden zich tüdëlük
van het ontvangen er van meent te moeten
onthouden.
2e. Het wordt den geloovigen aangeraden,
dat leder dit gebod volbrengt In zün eigen
parochiekerk, en wie het bulten hun pa
rochiekerk hebben vervuld, dienen hun
eigen pastoor daarvan kennis te geven. Aan
zieken, die thuis de Paasch-Communle ont
vangen. wordt deze gebracht door "de eigen
parochiegeestelijkheid.
3e. Het gebod der Paasch-Communie
blijft nog gelden als iemand het, om welke
reden dan ook, op den voorgeschreven tüd
niet vervuld heeft.
De Bijzondere en de Openbare?
Neen.
De goddelijke en de menschelljke.
Die, waar God en die, waar de menach
onderwijst heel ons leven door.
Ook hier is de mensch nooit te oud
om te leeren.
Er zijn twee scholen, doch er Is maar
één waarheid. Er is voor het leven In
het leven tweeërlei onderwijs.
Van God, dat onveranderlijk en vast
Is, als Hijzelf; van den mensch, dat
anderlijk is en onvast als hijzelf.
Tweeërlei leering en tweeërlei leer.
De ongeschapen Wijsheid, het godde
lijk woord, legt zijne kennis in de zielen,
die bereid zijn haar te ontvangen. Het
licht, dat God over deze zielen stort, Is
iets van de eeuwiglevende Waarheid
zelf. Gods wüsheld wordt aan allen aan
geboden, maar overvloedig wordt zij ge
schonken aan de ootmoedlgen van hart.
Omdat die zegenende wijsheid niet uit
hemzelf komt, en hem leder oogenbllk
kan ontnomen worden en hoegenaamd
niet afhankelijk is van het verstand,
dat zü verlicht, daarom kan de nederige
Gods wijsheid bezitten, zonder dat hü
bekoord wordt tot Udel zelfbehagen over
de kennis der geestelüke en eeuwige
dingen, over het Inzicht In de dingen
van den tüd.
Menschelüke wüsheid en wetenschap
echter vielen zün hoogmoed: omdat
beiden komen uit den mensch; omdat
zü van menschen ontvangen, door den
mensch toegepast en vermeerderd wor
den.
,J)eze gedachte is van mü-
Voor mü kende niemand deze toepas
sing.
Aan zulk een oplossing heeft nog nie
mand gedacht.
Zoo roemt de hoogmoedige geest.
Edoch spoedigbetwist men aan die
machtige rede haar vreugde; men lacht
over haar vergissingen en valsche voor
stellingen en ingebeelde uitvindingen.
Den volgenden dag spreekt men ov-r
die wereldsche wüsheid of wetenschap
niet meer en straks is met dit wereld
sche werk, ook de wereldsche werker
vergeten.
Bidden wü niet alleen om Gods wü«-
held, maar zoeken wü haar, waar Gons
goedheid die schatten voor ons heeft
neergelegd.
Dan behoeven wü niet te vreezen voor
de afdwalingen van onzen eigen geest
en zün wü gepantserd tegen allen scha-
delüken invloed van buiten.
Langendük.
Th. J. VAN NOORD, pr
Broeders! Christus gekomen zünde als
Hoogepriester der toekomende goederen, Is
door een grooter en volmaakter tabernakel,
niet met handen gemaakt, dat is: niet van
deze schepping, noch door het bloed van
bokken of kalveren, maar door Zün eigen
bloed, eenmaal ingegaan in het Heiligdom,
en heeft eene eeuwige verlossing bewerkt.
Want, indien het bloed van bokken en stie
ren, en het besproeien met de asch van een
vaarskalf de onreinen heiligt ter zuivering
des vleesches, hoeveel te meer zal het bloed
van Christus, die door den Heiligen Geest
zichzelven onbevlekt aan God heeft opge
dragen, ons geweten reinigen van doode
werken, om den levenden God te dienen?
En daarom is Hü de Middelaar van het
nieuwe Verbond; opdat door de tusschen-
komst van Zünen dood, ter verzoening der
overtredingen, die onder het eerste Verbond
begaan waren, zü, die geroepen zün, de be
lofte der eeuwige erfenis ontvangen, in
Christus Jesus onzen Heer.
door de heiligenbeelden te verwoesten, en
daarom Iconoclasten, d.l. becldenbreekers,
werden genoemd. De keizer van Constanti-
nopel, Leo de Isauriér. de aanstoker dezer
ketterü, beschuldigde, uit haat, hem bü zün
Kalief van verraad. Deze beval, dat Jo
annes’ hand werd afgehouwen. Op het in
nig gebed van Joannes, herstelde de H.
Maagd de hand weer aan den arm.
Na met moeite ontslag van den Kalief te
hebben ontvangen, trad hü met zün vroege-
ren leermeester, den monnik Cosmas van
Constantlnopel, In het klooster van den H
Sabbas bü Jeruzalem, waar hü een voor
beeld van nederigheid en gehoorzaamheid
werd. Zoo werd hem eens opgedragen om
de manden, welke hü gevlochten had,
gaan verkoopen In Damascus, waar
vroeger de hoogste waardigheden had be
kleed. en waar hü nu de spottemüen en
beleediglngen van het gemeen gaarne ver
droeg. Onderwijl ging hü voort te strijden
voor het in eere houden der heiligenbeelden,
zoodat hü ook den haat opliep van den
volgenden keizer Constantün Copronymus.
Veel schreef hü in poëzie als in proza,
over geloof en godsvrucht, zoodat het
tweede Concilie van Nlcea hem den groot-
aten lof toebracht en hem. om de gulden
woorden, welke van zün lippen vloeiden bü
zün predlcatles, den naam gaf van Chry-
sorrhoas guldenspreker
Hü bestreedt ook de vele andere opko
mende ketterijen. Hü schreef veel om de
macht van eenheid en het primaat van den
Paus te verdedigen, vooral ook om de Moe
der Gods te verheffen, die hü büzonder ver
eerde. Zijn grootste roem bestaat hierin,
dat hü de eerste is geweest, die alles wat
tot de Godgeleerdheid behoort, op ’n orde-
lüke wüze heeft geschreven en geschikt tot
een overzlchtelüke wetenschap en zoo voor
den H. Thomas van Aquino den weg heeft
gebaand om die heilige wetenschap op zulk
een voortreffelüke wüze te behandelen.
Hü stierf in 754.
ZATERDAG. H. Joannes van Capistram,
Bel. Minderbroeder, verspreidde de gods
vrucht tot den Zoeten Naam. De overwin
ning op de Turken bü Belgrado Is aan zün
Apostolischen moed en aansporing te dan
ken. t 1456.
ZONDAG, Palmzondag.
H. Paasch-Communle der kinderen
Maandag. Dinsdag en Donderdag om half
4 worden alle schoolkinderen in de kerk
verwacht (de Eerw. Zusters en Broeders en
Onderwüzeressen en Onderwüzers worden
beleefd verzocht mede te komen) tot voor
bereiding van de gemeenschappelüke
Paasch-Communie.
De meisjes komen Vrijdag 27 Maart te 12
en 3.30 biechten en doen hun plechtige H.
Paasch-Communle Zaterdag 28 Maart; de
jongens komen Maandag 30 Maart te 12
en 3.30 biechten en houden hun plechtige
H. Paasch-Communie Dinsdag 31 Maart.
tot konlnklüke hoogheid: „Ik laat Mü dat
Wwüt van bezetenheid niet welgevallen. De
Vader verlangt van Mü, dat Ik mijn eer
handhaaf Ik zoek haar niet om münentwil.
doch om wille van mün Vader, van Wien gü
»gt dat Hü uw God 1» Maar gü houdt geen
voeling met Hem! Ge süt **n God ver-
Weemde goddelooze. godvergeten menschen.
Ik ben tot in mün diepste wezen met Hem
vereenlgd. Door geheel mün bestaan, in heel
mün leven, bü al mün doen -n laten vol
breng Ik vast en onwrikbaar zijn program.
Ik onderhoud zün woora. J». ver ben Ik
boven Abraham verheven. Uit zün eeuwig
heid blikt hij thans neer in het beloofde land
»»n zün volk. Daar ziet hü den Messias, die
uit zün bloed voortkwam staan en hü Juicht,
dat de Heer aan zün geslacht zulk een ge
nade beschonken heeft
Derde dialoog Wederom verstaan ze
Hem verkeerd, goedschiks of kwaadschiks:
-Wat? Gü. nauwelüks dertig Jaar. wilt ouder
d. Bosch en overl. fam.
27 Maart: 7 uur voor overt,
ouders Kleverlaan en fam.; 7.30 voor overl.
fam. Kraakman en Bots; 8 uur voor Nico
laas v. Diepen en Trijntje Groot; 9 uur
voor Jac. de Koning, Guurtje Groeneveld
en overt, fam.
ZATERDAG 28 Maart: 7 uur ter eere
van het H. en Onbevlekt Hart van Maria
tot bekeering der zondaren; 730 voor Joan
na Konijn8 uur voor overleden ouders
Liefhebber en De Nijs; 9 uur tot zekere
Intentie.
ZONDAG 29 Maart: 6 uur voor Joanpes
Tros en Cornelia Koppes; 7.30 voor fam.
Dekker—Insing; 9 uur voor het geest en
tüd. welzün der parochie; 10.30 voor de le
den van het Genootschap van het Godde
lijk Hart
elf
van