VAN HET „NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD” r derde blad EVANGELIE-VERKLARING ZONDAGSROEP I'S Vijfde Zondag van de KERKLIJSTEN ALKMAAR r 2 4 n w Vasten - Passiezondag Joannes VIII, 46-59 co. 'hot «40, sen- Hen rie- - VRIJDAG 20 MAART 1931 BLAVfrM. 1 CASTRICUM BURGERBRUG Of ta> paar»; Mis v. d. dag, 3e geb. en laatste Epistel en Evangelie ANNA PAULOWNA BERGEN AKERSLOOT BREEZAND WEEKKALENDER DEN HELDER H.H Petrus en Fantas PASSIEZONDAG TWEE SCHOLEN Congregatie te DE H PAASCH-COMMUNIE congre- ST. JOZEF. wer ft. Mis, wel rosen- Dea Bernardus Franciscus Zwlra Jongens van Miskalender Week van 2228 Maart half 8 oefening' van uur. 2e geb. d. dag. en ■Un dan h|j? Oe hebt nog geen halve eeuw •i M 45 Maar de Joden zeiden Hem: Gij geen vijftig jaar oud, en Gij Epistel alt den brief van den H. Apostel Panins aan de Hebreen; IX, 1115. ipel- voer L.G. iele kool S90, MO Past. CH. DE MEULDER Heerhugowaard den van ie hü ieht 33. -W. M; Ca- d. dag. d. dag, 2e geb. H. Jo- Evangelie der Zeven Smarten. 3e geb. H. Joannes Damascenus. Pref. H. Kruis. ZATERDAG 28 Maart: H. Joannes pistrano. 2e geb. en laatste Evang. Of in paars: Mis annes Capistrano. Fr.: Eigen Mis H. Joannes als boven. N.B. De Paaschtijd loopt hier van Palm zondag tot Zondag na Paschen. Voor zie ken, ouden van dagen, gevangenen en voor anderen, die naar het oordeel van den biechtvader niet naar de kerk kunnen ko men, kan de Paaschtijd duren tot Hemel vaartsdag. Voor alle schoolgaande kinderen van Zondag „Laetare" tot Hemelvaartsdag. WOENSDAG 25 Maart BiermanHenneke Petrus Keesom toom—Hoekstra plechtig den OFFICIEEL KERKBERICHT ZONDAG: De H.H. Missen te 7, half 9 en 10 uur de Hoogmis. De H. Communie wordt uitgereikt te kwart voor 7. half 8, 10 min. over 8 en kwart over 9 uur. Collecte voor den 81 Pieterspenning. 2 uur Lijdensmedi tatie en daarna kort Lof, half 7 \longens- Congregatie. In de week de H.H. Missen te 7 en 8 uur. De H. Communie wordt in de week uitge reikt om 7, half 8. 8 en 9 uur. Biechthooren, Vrijdag kwart over 12 voor de jongensschool. Zaterdag van 4 tot 8 uur. WOENSDAG, feestdag van Maria-Bood- schap. 7 uur gezongen H. Mis, des avonds 7 uur Lof ter eere van Maria. ZATERDAG: Des avonds half 7 Lof ter. eere van Maria. 46. In dien tijd zeide Jesus tot de scharen der JodenWie uwer overtuigt zeg, 8 Kruisweg, waarna vereering van de Relikwie van het H. Kruis. WOENSDAG, feest van Maria Boodschap, na de H Mis Generale Absolutie vdhr de le den van de Derde Orde. Daarna Congregatie voor de meisjes. DONDERDAG om kwart voor 12 en om half 4 biechthooren voor de kinderen. VRIJDAG is de H. Mis om kwart voor 8. w uironder Algem. H. Communie voor de kin deren. ZATERDAG, gelegenheid om te biechten van 3 tot 4 uur en van 7 tot half 8. ZONDAG, 730 voor Allardus Jacobus Kruyer, 10 uur voor het geestelijk en lijde lijk welzijn der parochie. MAANDAG. 8 uur voor Tjerk Arie Schou ten en overt, familie. DINSDAG. 8 uur voor Cornells Bruin en Aariana Blaauw. WOENSDAG. 8 uur voor Pieter Polder en Geertje Meijerlng en overl. familie. DONDERDAG, 8 uur voor Petrus Schilder en Allda Wijnker. VRIJDAG 7.45 uur voor Adele Breit geb. Lares. ZATERDAG, 8 uur voor overl. ouders. ZONDAG, na de Hoogmis Congregatie voor de jongens. Om 2 uur oefening van den H. ST. DOMINICUS. ZONDAG 22 Maart 1931 Passiezondag. De H.H. Missen om 6 uur, half 8, 9 uur en half 11 Hoogmis. Onder de H.H. Missen collecte voor het Plusgestlcht. Om 6 uur Congregatie voor de jongens. Om 7 uur Lof en Lijdens meditatie. MAANDAG-avond om 8 uur voor de mannen. DINSDAG om 7 uur uitstelling van het Allerheiligste, om 9 uur gez. H Mis, 's avonds 7 uur Lof ter eere van den H. Antonlus. Des morgens tot 10 uur en 's avonds vah 8 tot half 8 biechthooren. WOENSDAG, feestdag van Maria Bood schap. Volle aflaat voor de 3e Orde. Om 9 uur gez. H. Mis. Na de H. Mis plechtige ze gen voor de 3e orde; 's avonds om 7 uur feestcongregatie voor de vrouwen. DONDERDAG-avond om 7 uur gatie voor de meisjes. VRIJDAG, feestdag v. d. zeven smarten v. Maria, ’s Namiddags om 4 uur biechthooren voor de kinderen, om 7 uur Kruisweg. ZATERDAG tot 10 uur en van 49 biecht hooren, om 7 uur Marialof. Om 12 uur Ca techismus voor de groote leering. Passieweek. Tijdeigen. N.B Dagelijks Prefatie v. h. H. Kruis, be halve wanneet liet anders staat aangegeven. ZONDAG 22 Maart: Passie-Zondag, Mis Judica. zonder Gloria. 2e geb voor Kerk of Paus, Pref. H. Kruis. Fr.: 2e geb Z Benvenutus. MaXndaG 23 Maart Mis v. d. dag, 2e geb. als Zondag. DINSDAG 24 Maart: H. Gabriel. en laatste Evang. v. d. dag, Credo. Of in paars; Mis v. d. dag. 2e geb. en laat ste Evang H Gabriel. WOENSDAG 25 Maart: Maria-Boodschap. 2e geb en laatste Evang. v. d dag. Credo. Pref. H Maagd. DONDERDAG 28 Maart: Mis V. d. dag. 2e geb. als Zondag. Fr.: Z. Dldacus. 2e geb. en laatste Evang. v. dezen Donderdag. VRIJDAG, 37 Maart: Zeven Smarten van Maria (Feesteigen achter Maart) 2e geb. H. Joannes Damascenus, 3e geb. en laatste Evang. van Vrijdag in deze week. Credo. Pref. H. Ma&gd De gebeden worden verzocht voor Allardus Jacobus Kruljer en Joannes Dells, die in den Heer zijn overleden. EVANGELIE VOLGENS DEN H. JOANNES; Vin, 46—59 In dien tijde zeide Jesus tot de scharen der Joden: Wie van u zal Mij van zonde overtuigen? Indien Ik u de waarheid zeg, waarom gelooft gij MIJ niet? Die uit God Is, hoort Gods woorden. Daarom hoort gij ze niet, omdat gij uit God niet zijt. Toen ant woordden de Joden, en zelden Hem: Zeggen wy niet te recht dat Gjj een Samaritaan zijt. en den duivel in hebt? Jesus antwoord de: Ik heb den duivel niet in; maar Ik eer mijnen Vader, en gij onteert Mij. Ik echter zoek Mijne eer niet; daar is er een, die ze zal zoeken en recht doen. Voorwaar voorwaar Ik zeg u. Indien iemand Mijn woord onderhoudt, hü zal in eeuwigheid den dood niet zien. Daarop zeiden de Joden: Nu we ten wjj dat" Gij den duivel in hebt. Abraham te gestorven, en ook de Profeten, en Gij zegt, zoo iemand Mijn woord onderhoudt, hü zal In eeuwigheid den dood niet smaken. Zjjt Gij grooter dan onze vader Abraham, die gestorven is? Ook zijn de Profeten ge storven. Wien maakt Gjj Uzelven? Jesus antwoordde: Indien Ik Müzelven verheerlijk, te Mijne eer niets: die MIJ verheerlijkt, te mijn Vader, van wlen gü zegt, dat Hij uw God te, en gjj kent Hem niet; maar Ik ken Hem. En zoo Ik zeide. dat Ik Hem niet kende, ware Ik een leugenaar, gelijk gij. Maar Ik ken Hem. en onderhoud Zijn woord. Abraham, uw vader, heeft verlangd Mijnen dag te zien; hü heeft dien gezien en te verheugd geweest. De Joden zeiden hem dan. Gij z|jt nog geen vijftig jaren oud. en hebt GU Abraham gezien? Jesus zeide hun: Voorwaar, voorwaar Ik zeg u. eer Abraham was, ben Ik Toen namen zij steenen op. om op Hem te werpen; maar Jesus ver- bergde zich, en ging uit den tempel. DONDERDAG, half elf vergadering van de Zelatricen v. h. Genootschap van het H. Hart, aan de pastorie. achter den rug, en ge zoudt in levensjaren het record der aartsvaders willen verbete ren!" Weer had de Nazareër kunnen zwenken. Met een enkel woord had HU het misver stand, indien het een misverstand was, kun nen wegnemen. Hij had kunnen en moeten zeggen: „Zóó heb Ik het niet bedoeld!" Hjj doet het echter niet. Integendeel. HU her haalt voor een derden en laatsten keer, dui- delUker dan ooit, het getuigenis over Zich zelf; ,4a waariUk, Pariseën, zoo te bet! Laat Ik het u nog eens zeggen, zoo scherp en zoo juist mogelUk, zóó dat ge het niet verkeerd verstaan kunt. In klare arameesche taal, zon der dichterlUke overdrijving: „Eer Abraham het levenslicht aanschouwde, was Ik reeds! Kan Ik het u nog duidelUker zeggen? Ik was reeds „Die te”, gelük ge in het boek van Mozes, genaamd Exodus, lezen kunt. Het wordt slechts van den eeuwigen God gezegd: HU te, dfe eeuwig Is! Dat ben Ik, eeuwig en altUd, dus lang vóór Abraham!” Inderdaad. duidelUker, uitdagender en bouter kon HU het niet zeggen. HU wilde, dat ze deze ongehoorde proclamatie zijner Godheid goed verstonden, en duldde, dat zü met beroep op hun Joodsch gevoel en op de Joodsche wet, die den „godslasteraar” met Oe straf der steeniglng bedreigt, uit den vloer van het tempelplein steenen braken om ze op Hem te werpen. HU ontweek hen, en ging uit den tempel. ZONDAG. Passie-Zondag. De H.H. Mis sen te half 8 en 10 uur. Collecte voor den St. Pieterspenning Na de H H. Missen ge legenheid tot betalen der plaatsengelden (2e termUn). Na de Hoogmis de naleerlng; 7 uur Lof met Lijdensmeditatie. DINSDAG na schooltUd komen de kin deren biechten. WOENSDAG. Feestdag van Maria Bood schap, de kinderen moeten te half 8 in de kerk zUn; half 8 Marta-Congregatie voor de meisjes. DONDERDAG, 's avonds half 8 Aloyslus- Congregatle voor de Jongens. VRIJDAG. Feestdag der Zeven Smarten van Mariahalf 8 oefening van den H. Kruisweg. ZATERDAG, biechthooren van 5—8 ZONDAG, half 8 Vroegnus. 10 uur Hoog mis, 7 uur LUdensmedltatle en Lof met da Litanie van Maria. WOENSDAG, feestdag van Maria Bood schap, 7 uur Lof ter eere van den H. Jo seph. Na het Lof H. Familie afd. vrouwen. DONDERDAG, half 7 meisjescongregatie. 7 uur Lof en Rozenhoedje voor de bekeering van ons vaderland. VRIJDAG, 7 uur oefening van den H. Kruisweg. ZATERDAG, van 49 uur gelegenheid om te biechten. 56. van heeft hem gezien en van vreugde geju beld. 57. zUt nog hebt Abraham gezien? 58. Jesus sprak tot henVoortvaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham werd, ben Ik. 59. Toen grepen ze steenen om Hem te steenigenmaar Jezus trok zich terug, en verliet den tempel. Maart: 7 uur voor Ypma en overl. fam.; 7.30 voor Petrus RUkenberg; 8 uur voor overl. fam. Kager en KleUbroek; 9 uur voor Engellna v. VRIJDAG Dit op de spits gedreven twistgesprek speelt in het vrouwenvoorhof van den heerlijken tempel. Zijn breed grondmotief te weer de verwaten stelling der Fariseën, dat zij geen onderrichting noodig hebben; dat zij de volle maat der vrijheid en der godsdienstigheid bezitten, wijl ze van Abraham afstemmen. Zulk een adel is afdoende! Wat te daarbij vergeleken persoonlijke ijver en knap werk? Het bloed geeft den doorslag, niet de goede wil, noch intellectueels ontwikkeling. De Nazareër verplettert dat starre systeem met een geste en een woord, die óf Ja reinste waanzin óf goddelijke werkelijkheid zijn. Met waardige stem en met een blik vol ongenaak bare majesteit stelt Hij zich boven hen en proclameert Hij zijn bovenmenschelijke na tuur: „Wie uwer overtuigt Mij van zonde?” Een blok carrarisch marmer tusschen het kiezel van de Jordaanvtekte! Hjj is de waar heidsliefde in persoon! Onaantastbaar! Hier helpt geen dooddoener! Zijn woorden en zijn daden hebben aloverwinnende overtuigings kracht. Daarom, wanneer zij niet in Hem gelooven. zijn ze tot in het diepst hunner ziel ongodsdienstige menschen; dan zijn ze niet uit God; dan hebben ze met den groeten aartsvader Abraham, die een huisgenoot Gods was, niets uit te staan; dan dienen ze ook op te houden met zich immer te beroepen op hun afstamming van hem! Ziedaar de opzet van den drievoudlgen dialoog uit het Evangelie van Passiezondag. Eerste dialoog. Zij zeggen: „Wanneer Hl) aldus spreekt, geeft Hl) een nieuw bewijs, dat Hü een ketter te. die gelük de Samarita nen het Jodendom den rug toekeerde en af vlei, die gelük zü de duivels dient en door den duivel te bezeten.” Hü: ,Jk door een duivel bezeten? Durft ge Mü zulk een verwüt, zulk een smaad naar het hoofd slingeren? Niet dat Ik me om mün eer bekommer, maar de Vader, die Mü een verheven zending gaf. duldt die beschimping van zün Zoon niet! De Vader zal met u af stelen en u oordeelen. Ik zeide u reeds in een müner laatste toespraken, dat het niet voldoende is voorbÜRaand voor Mü in vuur en vlam te staan; men moet Mü bü zün dagelükschen arbeid en in al zün levens- praktüken trouw blüven. Wie mün geboden onderhoudt, zal eeuwig met Mü in het he- melsche leven vereenlgd zün." Tweede dialoog Willens of onwillens verstaan ze Hem verkeerd: „Die praat ge tuigt duldelüker dan alle voorgaande, dat Oe een duivel In hebt. Hoe kunt Gü zeggen, dat uw aanhangers nooit zullen sterven?” Hü had gezegd, dat hun zielen, verheven boven den dood, eens eeuwig door de kracht der genade met Hem zouden leven. Natuur- lük roepen ze Abraham er weer bü- ..Abra ham is gestorven; ook de profeten zün ge storven, en Gü zegt, dat uw aanhangers nooit zullen sterven! Züt Gü soms grooter dan Abraham en de profeten? Voor wien geeft Oü uzelf uit?" De Nazareër verontschuldigde Zich niet. Hü lost hun moellükheden niet op door zün w;oorden nader te verklaren Dat was voor Hem een kleinigheid geweest. Hü had slechts behoeven te zeggen: „Ge verstaat Mü ver keerd. Ik ben niet de oppfcrmenschelüke -Logos”, die boven Abraham en boven de profeten verheven te.” Neen Hü herhaalt zün woord. Hü onderatreept het Hü voert het op I ST. LAURENTIUS ZONDAG, 22 Maart, Passie-Zondag. De H.H. Missen te 6, half 8, 9 uur en half elf de Hoogmis. Onder de H.H. Missen collecte voor de Piusstlchtlng. Van 2 tot 6 uur is de kerk open voor een bezoek aan het Allerheiligste en het bid den van den H. Kruisweg. Te zes uur, kort Lof met Lijdensmeditatie en Litanie van de H. Maagd om door Hare voorspraak van den Goeden God de beëindiging te vragen van den slechten economlschen toestand. Maria-Congregaties deze week: MAANDAG 7 uur voor de Meisjes, afd I. DINSDAG, half 8 voor de Mannen. WOENSDAG, half 8 voor de Vrouwen. DONDERDAG, half 8 voor de Meisjes. afd. IL ZONDAG worden alle Jongens van de Maria-Congregatie in de Lüdens-meditatie verwacht, WOENSDAG, feestdag van Maria Bood schap. Algem. H. Communie voor de leden, der Maria-Congregaties. Te 6 uur de eerste H. MIs, te 7 uur de gezongen H MIs. Wan neer onder hek Credo gezongen wordt; „Et incamatus est”, wordt door allen geknield, ter herdenking van het verheven oogen- bllk, waarop God de Zoon de menschelüke natuur aannam uit de Allerheiligste Maagd. Des avonds 7 uur Maria-Lof met predicatie en Generale Absolutie voor de leden van de Derde Orde. DONDERDAG, te 7 uur gezongen H. Mis met uitstelling van het Allerheiligst Sacra ment, Des avonds te 7 uur Lof ter eere van het Allerheiligst Sacrament. VRIJDAG, feest van de Zeven Smarten van de Allerheiligste Maagd. Des namiddags te 12 en te half 4 biechthooren voor alle schoolmeisjes; des avonds te 7 uur oefening v. d. H. Kruisweg en vereering van de Re likwie van het H. Kruis. ZATERDAG te 7 uur Broederschaps-Mis ter eere van het H. en Onbevlekt Hart van Maria. Des nam. van 4 tot 6 en van half 7 tot 9 gelegenheid om te biechten; te 7 uur Marla-Lof met Rozenhoedje. De geloovigen worden herinnerd hun of fertje voor de Vastendispensatie te willen storten In de bussen naast den hoofduitgang der kerk. ZONDAG: Half 8 voor zekere Intentie, 10 uur voor de parochie. MAANDAG: 8 uur voor Nicolaas Spaan- sen en Atra Kager. DINSDAG: 8 uur voor een overledene mqeder. WOENSDAG: 8 uur voor Petrus Hollen berg. DONDERDAG: 8 uur voor een overl. VRIJDAG: 8 uur voor overledene ouders kinderen. ZATEkDAG 8 uur voor een overledene. Parochie St. Joannes de Evangelist ZONDAG, genaamd Passiezondag. Epistel: „Hoeveel meer zal het bloed van Christus ons geweten zuiveren van doode werken?” Evangelie: En Jesus sprak tot hen: „Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, eer Abra ham werd, ben Ik". Heden collecte voor het kerkhof, dat nu zoo goed als gereed is. Nogmaals smerkan wü u deze collecte extra te gedenken. De meesten onzer zal men eens uitdragen naar deze gewüde rustplaats. Wat een heerlijk voorrecht voor onze dorpers, dat men ons na ons afsterven, niet zooals in de steden ver van huls, waar nooit iemand weer komt, zal begraven in de schaduw van ons kerkje, vlak bü onzen Heiland Jesus, waar ons na geslacht, bü het zien dier graven zich voort durend zal herineren, dat zü ons in hunne gebeden niet mogen vergeten. Vooral de jongelui moeten deze collecte extra geden ken. Jongens en meisjes, weet wel, uwe oüders hebben onder zware zorgen en las ten met het oog op u hier in Breesand hun akkers gekocht. Het is nu vooral aan u te zorgen, dat zij een eerbiedwaardige, eer volle plek krijgen, waar eenmaal hun dier baar overschot zal beaard worden. Koopt daarom in de twee weken voor Pa schen wat minder lintjes en sigaretten, en geeft dit als een liefdegave voor ons kerk hof. De H. Communie wordt uitgereikt om T- uur. vfjf minuten voor half 8 en onder da H. Mis van half 8, welke zal worden opge dragen voor Jacobus Langelaan. Onder de H. Mis de Eerste H. Communie van 16 kindertjes. Om half 10 de Hoogmis om Gods zegen over deze kinderen af te smeeken. Om 13 uur leering. Om 7 uur Lof met gebeden voor de vruchten der aarde. Door den loop der week zün de H. H. Missen voor de volgende intenties. MAANDAG, om zes uur voor Anna Weiers geb. Berkhout. DINSDAG geen H. Mis, wel rozenhoedje om kwart voor 8. Des avonds om half 8 Lij densmeditatie. WOENSDAG. Feestdag van Maria Bood schap. Om half 8 gezongen H. Mis, met be hulp van het dameskoortje. Intentie voor Alt van Schie. DONDERDAG, geen hoedje. VRIJDAG, om 8 uur zegen over een huis gezin. Des avonds oefening van den H. Kruisweg. ZATERDAG voor een overledene, avonds biechthooren van 68 uur. ZONDAG. opening van den Paaschtijd, Palmzondag. H. Mis voor zegen in tjjdeUjke zaken. Gedoopt: (I? Maart). Mü van zonde? Zoo Ik de waarheid waarom dan gelooft ge Mij niet? 47. Wie uit God is, luistert naar de woorden van God; daarom juist luistert, ge niet, omdat ge niet uit God zijt. 48. De Joden antwoordden Hem Zeggen we niet met recht, dat Gij een Samaritaan zijt en van den duivel be zeten? 49. Jesus antwoordde: Ik ben van geen duivel bezeten, doch Ik breng eer aan mijn Vader. Maar gij, gij ontrooft Mij mijn eer, 50. niet, dat Ik mijn eigen eer zoek; daar is er Eén, die haar zoekt en oor deelt. 51. Voorwaar, voor waar, Ik zeg uZoo iemand mijn woord onderhoudt, dan zal hij in eeuwigheid den dood niet zien. 52. De Joden zeiden Hem: Nu weten we, dat Ge bezeten zijt! Abraham en de profeten zijn gestorven; en GU zegt: Zoo iemand mUn woord onderhoudt, zal Mj den dood niet sterven in eeuwigheid. 53. Zijt gU dan grooter dan onze vader Abraham; hU is gestorven, en ook de profeten zUn gestorven. Voor wien houdt GU Uzelf dan wel? 54. Jesus antwoordde: Wanneer Ik MUzelf verheerUjk, dan is mijne heer- lUkheid niets; mUn Vader is het, die MU verheerUjkt. 55. GU noemt Hem uw God en toch erkent ge Hem niet. Maar Ik ken Hem wil; en als Ik zeide Hem niet te kennen, dan was Ik een leugenaar evenals gU- Ja, waarUjk Ik ken Hem en zUn woord onderhoud Ik. Abraham, uw vader, zag juichend blijdschap mUn dag tegemoet; hU PASSIE-ZONDAG Heden zün de Kruisbeelden met een mar sen doek bedekt tot Goeden Vrijdag. In de eerste eeuwen tot in de middeleeuwen toe, hing men op Aschwoensdag of wel op den eersten Zondag In de Vasten, voor t priesterkoor 'n groot doek, zoodat het geheele altaar voor het volk onzichtbaar was. Deze doeken waren dikwüls met tafereelen uit de H. Schrift versierd, werden door het volk hongerdoeken genoemd en bleven han gen tot Goeden Vrüdag. Op Zondag, waarop niet gevast werd, den ze terzijde geschoven. Uit deze vroegere gewoonte is het bedekken van het Kruis ont staan. De menach is nJ. niet waardig voor het aanschün van zün God te verschünen. Als de heiligenbeelden ook bedekt worden (tot Paasch-Zaterdag) dan geschiedt dit, omdat de kerk zich hoofdzakelük bezighoudt met de overdenking van ’s Heeren UJden. We zün den Passie, den Lüdenstüd ingetreden. De Kerk gaat rouwen over den dood van haren Goddelüken Bruidegom. Welk een Indruk wekkende stemming van rouw heerscht er In een kerk, waar alle beelden en kruisen In paarse doeken zün gehuld. Welk een luide klacht tegen onze zonde, waarvoor O. H. Je zus zóó moest Lüden en Sterven. Toch zün er menschen. die zich zoo weinig kunnen in denken In die fün gevoelde gebruiken hun ner Moeder de H. Kerk, dat ze die beelden bedekking liever niet zien, want.... t is zoo somber en vreeselük ongezellig. MAANDAG, Officie van den dag. DINSDAG. H. Aartsengel Gabriël (betee- kent „Kracht Gods"). Deze werd door God gezonden naar den profeet Daniël te Ba bylon, tüdens de ballingschap der Joden al daar. om aan te kondigen, dat van het oogenbllk af waarop de Joden de stad Je rusalem weer mochten opbouwen tot aan den offerdood van Christus zouden verloo- «9'4 jaarweken (tüdperk van 7 jaren) dus 488 Jaar. Vervolgens werd hü gezonden tot Zacha rias. offerende In den tempel, om hem de geboorte van zün zoon Joannes aan te kon digen. Eindelük tot de Allerheiligste Maagd Maria, om haar de blüde boodschap te brengen van de menschwording van Gods Zoon en van haar Maagdelijk Moederschap Daarom heeft Paus Benedictus XV z.n. dit feest voorgeschreven voor heel de wereld. WOENSDAG. Maria Boodschap. Dag van devotie. Deze blüdste boodschap, welke ooit op de wereld gebracht werd, hield In verlos sing van zonden, hel en dood. Wat zouden we zün als God de Zoon geen mensch was geworden en ons niet verlost had? Bidden we daarom eiken dag driemaal het gebed: „Engel des Heeren", om God en de H. Maagd voor die allesovertreffende gave te danken. DONDERDAG. Officie van den dag. VRIJDAG. De Zeven Smarten van Maria Gedenken we de smarten der Moeder naast die van haren Goddelüken Zoon. Gedachtenis van H. .’oannes van Damas cus. bel. kerk. Oroot-vizler van den Kallef van Damascus, trad onder aanmoediging van Paus Gregorius III op voor de ver eering der beelden tegenover de ketters die I in dien tjjd dit met geweld wilden beletten Intenties van 22 tot 29 Maart ZONDAG 22 Maart: 6 uur Cornelia Ko- nlng Groot; 7.30 tot zekere intentie; 9 uur voor het geestelijk en tüdelijk welzijn der parochie; 10.30 Mongunda Kutjper. MAANDAG 23 Maart: 7 uur Julia Hen- neman Clarljs; 7.30 Pieter Zulker; 8 uur Dlonysia Ligthart en overl. fam.; 9 uur Ja coba Mooyvan Duin DINSDAG 34 Maart: 7 uur Antonlus Ha zes; 7.30 Volkert Deen; 8 uur Joanna Ko nijn; 9 uur Joannes Hlckendorff. 6 uur Cornelia 7 uur Geertrulda en 8 uur Margaretha Over- 9 uur levende en overl. leden v. d. Broederschap van Kevelaer. DONDERDAG 36 Maart; 7 uur Joanna Ypma en Cornells Petrus Rükenberg ZONDAG, 22 Maart, Passiezondag. De H.H. Missen zijn te half 8, f* uur en half 11 de Hoogmis. 1 uur Cat., 7 uur Lof met lij densmeditatie. 8 uur Mariacongregatle der jongelingen, late afdeellng. MAANDAG. 8 uur H. Famtlie, tnannen- afdeellng. DINSDAG, van 67 uur biechthooren, 7 uur Lof ter eere van den H Antonlus met vereering van d» relikwie, half 8 H. Familie, afdeellng vrouwen, kwart over 8 vergadering der Gezellen. WOENSDAG, feestdag van Maria Bood schap. te 7 uur gez. H. Mis. te 8 uur Oene- rale Ktndercommume. Des avonds 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph, na het Lot Maria congregatie, te afd.; kwart over 8 2e afdeellng. DONDERDAG, des avonds te 1 uur Lof. VRIJDAG. 7 uur oefening van den Kruie- we8- kwart over 8 Marlacongregaue voor de Jongelingen. 3e afdeellng. ZATERDAG, van 49 uur gelegenheid om te biechten p,Z°xhuC' Palm2On<i®S- begin van den raasentya. i ZATERDAG-avond om half Lof met preek als voorbereiding Stillen Omgang te Amsterdam. De preek zal gehouden worden door WelEerw. Pater N. van Rün. Vertrek den extra-trein om 12.02. ZONDAG. Passie-Zondag. collecte voor de kerk, om half 8 en 9 uur stille H.H. Missen, om half 11 Hoogmis, om half 7 LUdensmedi- tatie door den ZeerEerw. Rector Vis. Wü verzoeken de geloovigen dringend in den H. Vastentüd trouw de meditaties bü te wo nen. MAANDAG om 12 uur in de kerk Cate chismus voor de kinderen die worden voor bereid voor de eerste H. Comrpunie. om 7 uur Lof ter eere van den H. Petrus, mart, patroon der zieken. DINSDAG van 5 tot 7 uur gelegenheid om te biechten. WOENSDAG feest van Maria Boodschap, volle aflaat, om 9 uur gez. H. Mis, om 7 uur lof en oefening voor de leden van „Voor Eer en Deugd” met feestpredikatie. DONDERDAG om 7 uur Lof ter eere van het Allerh Sacrament. VRIJDAG feest der Zeven Smarten der Allerh. Maagd, volle aflaat, om 4 uur biech ten voor de kinderen, om 7 uur Kruisweg. ZATERDAG om 9 uur gez. Maanddienst voor Laurent ia 8 trooper—Baas. STILLE OMGANG De deelnemers aan den Stillen Omgang te Amsterdam worden er aan herinnerd, dat Zaterdagavond 21 Maart om half elf een Plechtig Lof zal worden gehouden tot voorbereiding van den Stillen Omgang en wel In de St. Jozefkerk aan het Singel Alkmaar. 1 KERKBERICHT VOOR ALKMAAR le. Iedere geloovige van beiderlei ge slacht is, nadat hü tot de jaren van on derscheid, dat is tot het gebruik van het verstand, is gekomen, verplicht, eenmaal in het jaar, tenminste omtrent Paschen. de H. Communie te ontvangen, behalve als hü misschien, naar den raad van den eigen priester, om een goede reden zich tüdëlük van het ontvangen er van meent te moeten onthouden. 2e. Het wordt den geloovigen aangeraden, dat leder dit gebod volbrengt In zün eigen parochiekerk, en wie het bulten hun pa rochiekerk hebben vervuld, dienen hun eigen pastoor daarvan kennis te geven. Aan zieken, die thuis de Paasch-Communle ont vangen. wordt deze gebracht door "de eigen parochiegeestelijkheid. 3e. Het gebod der Paasch-Communie blijft nog gelden als iemand het, om welke reden dan ook, op den voorgeschreven tüd niet vervuld heeft. De Bijzondere en de Openbare? Neen. De goddelijke en de menschelljke. Die, waar God en die, waar de menach onderwijst heel ons leven door. Ook hier is de mensch nooit te oud om te leeren. Er zijn twee scholen, doch er Is maar één waarheid. Er is voor het leven In het leven tweeërlei onderwijs. Van God, dat onveranderlijk en vast Is, als Hijzelf; van den mensch, dat anderlijk is en onvast als hijzelf. Tweeërlei leering en tweeërlei leer. De ongeschapen Wijsheid, het godde lijk woord, legt zijne kennis in de zielen, die bereid zijn haar te ontvangen. Het licht, dat God over deze zielen stort, Is iets van de eeuwiglevende Waarheid zelf. Gods wüsheld wordt aan allen aan geboden, maar overvloedig wordt zij ge schonken aan de ootmoedlgen van hart. Omdat die zegenende wijsheid niet uit hemzelf komt, en hem leder oogenbllk kan ontnomen worden en hoegenaamd niet afhankelijk is van het verstand, dat zü verlicht, daarom kan de nederige Gods wijsheid bezitten, zonder dat hü bekoord wordt tot Udel zelfbehagen over de kennis der geestelüke en eeuwige dingen, over het Inzicht In de dingen van den tüd. Menschelüke wüsheid en wetenschap echter vielen zün hoogmoed: omdat beiden komen uit den mensch; omdat zü van menschen ontvangen, door den mensch toegepast en vermeerderd wor den. ,J)eze gedachte is van mü- Voor mü kende niemand deze toepas sing. Aan zulk een oplossing heeft nog nie mand gedacht. Zoo roemt de hoogmoedige geest. Edoch spoedigbetwist men aan die machtige rede haar vreugde; men lacht over haar vergissingen en valsche voor stellingen en ingebeelde uitvindingen. Den volgenden dag spreekt men ov-r die wereldsche wüsheid of wetenschap niet meer en straks is met dit wereld sche werk, ook de wereldsche werker vergeten. Bidden wü niet alleen om Gods wü«- held, maar zoeken wü haar, waar Gons goedheid die schatten voor ons heeft neergelegd. Dan behoeven wü niet te vreezen voor de afdwalingen van onzen eigen geest en zün wü gepantserd tegen allen scha- delüken invloed van buiten. Langendük. Th. J. VAN NOORD, pr Broeders! Christus gekomen zünde als Hoogepriester der toekomende goederen, Is door een grooter en volmaakter tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is: niet van deze schepping, noch door het bloed van bokken of kalveren, maar door Zün eigen bloed, eenmaal ingegaan in het Heiligdom, en heeft eene eeuwige verlossing bewerkt. Want, indien het bloed van bokken en stie ren, en het besproeien met de asch van een vaarskalf de onreinen heiligt ter zuivering des vleesches, hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door den Heiligen Geest zichzelven onbevlekt aan God heeft opge dragen, ons geweten reinigen van doode werken, om den levenden God te dienen? En daarom is Hü de Middelaar van het nieuwe Verbond; opdat door de tusschen- komst van Zünen dood, ter verzoening der overtredingen, die onder het eerste Verbond begaan waren, zü, die geroepen zün, de be lofte der eeuwige erfenis ontvangen, in Christus Jesus onzen Heer. door de heiligenbeelden te verwoesten, en daarom Iconoclasten, d.l. becldenbreekers, werden genoemd. De keizer van Constanti- nopel, Leo de Isauriér. de aanstoker dezer ketterü, beschuldigde, uit haat, hem bü zün Kalief van verraad. Deze beval, dat Jo annes’ hand werd afgehouwen. Op het in nig gebed van Joannes, herstelde de H. Maagd de hand weer aan den arm. Na met moeite ontslag van den Kalief te hebben ontvangen, trad hü met zün vroege- ren leermeester, den monnik Cosmas van Constantlnopel, In het klooster van den H Sabbas bü Jeruzalem, waar hü een voor beeld van nederigheid en gehoorzaamheid werd. Zoo werd hem eens opgedragen om de manden, welke hü gevlochten had, gaan verkoopen In Damascus, waar vroeger de hoogste waardigheden had be kleed. en waar hü nu de spottemüen en beleediglngen van het gemeen gaarne ver droeg. Onderwijl ging hü voort te strijden voor het in eere houden der heiligenbeelden, zoodat hü ook den haat opliep van den volgenden keizer Constantün Copronymus. Veel schreef hü in poëzie als in proza, over geloof en godsvrucht, zoodat het tweede Concilie van Nlcea hem den groot- aten lof toebracht en hem. om de gulden woorden, welke van zün lippen vloeiden bü zün predlcatles, den naam gaf van Chry- sorrhoas guldenspreker Hü bestreedt ook de vele andere opko mende ketterijen. Hü schreef veel om de macht van eenheid en het primaat van den Paus te verdedigen, vooral ook om de Moe der Gods te verheffen, die hü büzonder ver eerde. Zijn grootste roem bestaat hierin, dat hü de eerste is geweest, die alles wat tot de Godgeleerdheid behoort, op ’n orde- lüke wüze heeft geschreven en geschikt tot een overzlchtelüke wetenschap en zoo voor den H. Thomas van Aquino den weg heeft gebaand om die heilige wetenschap op zulk een voortreffelüke wüze te behandelen. Hü stierf in 754. ZATERDAG. H. Joannes van Capistram, Bel. Minderbroeder, verspreidde de gods vrucht tot den Zoeten Naam. De overwin ning op de Turken bü Belgrado Is aan zün Apostolischen moed en aansporing te dan ken. t 1456. ZONDAG, Palmzondag. H. Paasch-Communle der kinderen Maandag. Dinsdag en Donderdag om half 4 worden alle schoolkinderen in de kerk verwacht (de Eerw. Zusters en Broeders en Onderwüzeressen en Onderwüzers worden beleefd verzocht mede te komen) tot voor bereiding van de gemeenschappelüke Paasch-Communie. De meisjes komen Vrijdag 27 Maart te 12 en 3.30 biechten en doen hun plechtige H. Paasch-Communle Zaterdag 28 Maart; de jongens komen Maandag 30 Maart te 12 en 3.30 biechten en houden hun plechtige H. Paasch-Communie Dinsdag 31 Maart. tot konlnklüke hoogheid: „Ik laat Mü dat Wwüt van bezetenheid niet welgevallen. De Vader verlangt van Mü, dat Ik mijn eer handhaaf Ik zoek haar niet om münentwil. doch om wille van mün Vader, van Wien gü »gt dat Hü uw God 1» Maar gü houdt geen voeling met Hem! Ge süt **n God ver- Weemde goddelooze. godvergeten menschen. Ik ben tot in mün diepste wezen met Hem vereenlgd. Door geheel mün bestaan, in heel mün leven, bü al mün doen -n laten vol breng Ik vast en onwrikbaar zijn program. Ik onderhoud zün woora. J». ver ben Ik boven Abraham verheven. Uit zün eeuwig heid blikt hij thans neer in het beloofde land »»n zün volk. Daar ziet hü den Messias, die uit zün bloed voortkwam staan en hü Juicht, dat de Heer aan zün geslacht zulk een ge nade beschonken heeft Derde dialoog Wederom verstaan ze Hem verkeerd, goedschiks of kwaadschiks: -Wat? Gü. nauwelüks dertig Jaar. wilt ouder d. Bosch en overl. fam. 27 Maart: 7 uur voor overt, ouders Kleverlaan en fam.; 7.30 voor overl. fam. Kraakman en Bots; 8 uur voor Nico laas v. Diepen en Trijntje Groot; 9 uur voor Jac. de Koning, Guurtje Groeneveld en overt, fam. ZATERDAG 28 Maart: 7 uur ter eere van het H. en Onbevlekt Hart van Maria tot bekeering der zondaren; 730 voor Joan na Konijn8 uur voor overleden ouders Liefhebber en De Nijs; 9 uur tot zekere Intentie. ZONDAG 29 Maart: 6 uur voor Joanpes Tros en Cornelia Koppes; 7.30 voor fam. Dekker—Insing; 9 uur voor het geest en tüd. welzün der parochie; 10.30 voor de le den van het Genootschap van het Godde lijk Hart elf van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 9