h
Van Alles en van Overal
F
'r*
Over besneeuwde bergen naar de Rivièra
S
MAAT
Nederlandsch fabrikaat
Een onvergefelijke tocht
RECHTSZAKEN
PROVINCIAAL NIEUWS
1
De Stille Omgang
VRAGENBUS
MODESHOW
KRUYSVELDT DE A
Di
ben
loopt
zooa
Ik fl
ande
gezel
mjjn
had,
bat
het
R.
De onbewaakte overweg aan de
Kalkovensbrug
KLEEDING
NAAR
Z1JPE
en schoenen
Een nieuwe lente, een nieuw geluid..
4
tocht,
REGEN-
en
joi
Adressen aan de Kamer van Koophandel
KANTONGERECHT TE ALKMAAR
Mondelinge uitspraak van 20 Maart 1331
T.
zich
prachtige klink)
zijn ooï
Als inleidi:
grooting van
verruiming in de Schoenindustrie'
honderden
worden.
llldAHtl
VASVOaM
oiceiuKi
AFWEMCIMG
FANTASIE
DEMI'S
COLBERT-
COSTUUM
45.-
he
U
-waar
reeds voorstellen zijn ingediend.
AL
KIN(
avonc
St j
hetalj
en zél
altijd
de:
H
1
kit
gei
vai
9
vai
tlK
Op<
log
Ber
lens
Vas
voor
Hoi
Voc
V<
de 1
bet
Frys
Ve
Fti
Alkn
JA
J.
Hoor
DU
Scha
L
J. I
E.
J.
der
Doi
een
Toi
far
E
bee
t
stel
Tra
Voc
ace:
N
riek
mer
D
ker.
cret
Vrie
D
met
Het
in aa
daan
Klesv
leden
inleve
leievr
klaari
Ji
Bas
gen)
stan
jari
aan
bil
waa
steh
Hi
<10 j
Al
ren
naar
ter
sarii
In
heer
de 1
i
wjj nog mededeelen,
3 uit
reis
bandeaux,
mantel
uitgangspunt van de toeristen. Vanuit deze
stad met haar historie van eeuwen kan men
Colmar bereiken, per trein of per autobus,
al naar ge verkiest. Hier neemt de eigenlijke
tocht langs de Route de Vogezen" een aan
vang. Al dadelijk klimmen de groote auto
bussen met hun krachtige motoren honder
den meters omhoog over de met sneeuw be
dekte bergen, tot men eindelijk aankomt in
den Ooi de Bonhonune. Welk een schouw
spel! Zoover het oog reikt ziet men het
maagdeljjk blanke sneeuwlandschap, de
takken der boomen buigen diep onder hun
xwaren sneeuwlast en de sneeuwvlokken
dwarrelen neer als fonkelende diamantjes.
Sinds December van het vorig jaar heeft
de Spoorwegmaatschappij de l’Est een dienst
geopend, die met nieuwe ..auto-chenllles”
(een soort rupsauto's) wordt onderhouden.
De deelnemers aan zulk een tocht kunnen
er gerust op zijn, dat zjj het fraaiste en
schilderachtigste te genieten zullen krijgen
van wat de uitgestrekte Vogezen aan na
tuurschoon te bieden hebben. Hooger en
hooger gaat de tocht; langzaam krulpen de
rupsauto’s de bergen op, tot eindelijk op
ongeveer 1200 Meter hoogte, het Lac blanc
en het Lac noir bereikt worden. Hier heeft
men de beste gelegenheid, de wintersport te
beoefenen.
Vraag: De werk op een fabriek en ver
dien f 34.— per week. n.l. f 30.— loon en
f 4.— premie. Bij ziekte betaalt de patroon
30 x f 0.80 f 34 ziekengeld. Van de
f 4.— premie wordt volgens den patroon
geen 80 procent betaald. Is dit juist of moet
sessen waren en waarbij wij ons zoo n beetje
asschepoester voelden.
Wij danken het huis Kruysveldt. dat dit
sprookje zoo keurig heeft geënsceneerd, en
dat ons niet teleur stelde, waar «e voor
spelde. dat de show zou zijn een waar
evenement, een lentefeest, een wonder op
modegebied. Modemysterie.
Het weinige,
dat goede
maat (deeding
méér kost,
wordt U ruim
schoots ver
goed door
pasvorm en af
werking. Ook
hebt U groo-
tere keus uit
stoffen en mo
dellen.
VOOR IETS GOEDS NAAR
om allereerst te verzoeken Pastoor Mick-
linghoff in de gebeden te gedenken.
Doelende op den te ondernemen tocht,
begint de gewijde spr. met te zeggen, dat
deze tocht er niet een is met wapperende
vaandels onder fonkelend zonnelicht, met
priesters en koorknapen met wrierooksvaten
en lulde liederen. Deze tocht is een stille
omgang, zonder ulterljjk vertoon, maar
daarom trekt het de Hollanders nog meer
aan. We houden niet van uiterlijk vertoon,
veel praten en veel lawaai; we houden van
doen en dit bestaat in dezen nacht in bid
den, waarvoor de nachtrust wordt opgeof
ferd. om hulde te brengen aan Jezus in het
heilig sacrament. We gaan vannacht bidden
voor het welslagen van de encycliek, die
verleden maand als de roep van een heraut
over de wereld klonk. De vijanden van de
kerk willen de grootste en sterkste peiler
van kerk en maatschappij, n.l. het huis
gezin omver werpen De Paus heeft zijn
waarschuwende stem doen hooren en wij
staan gereed. Spr. ging dan uitvoerig het
geheele huwelijksleven van den trouwdag
af na. om er allereerst op te wijzen, dat
Gods genaden onontbeerlijk zijn om de
plichten van het huwelijk te kunnen blij
ven vervullen, waardoor zegen en geluk in
dat huisgezin hun intrede doen. Waar het
geluk in het familieleven is verloren ge
gaan, dreigt de ondergang van het gezin,
zoowel in geestelijk als lichamelijk opzicht.
De aanval, die thans op ons wordt onder
nomen is gericht tegen de katholieke fa-
mllie-idealen.
Uiterlijk staan we sterk, maar als het in
nerlijke niet goed is. bereiken we niets. Deze
strjjd tegen het gezin, wordt onder verschil
lende leuzen, zooals vrije liefde en nseuw-
MalthusianLsme. gevoerd, waarvan de con
sequenties in Rusland duidelijk zichtbaar
zijn.
Langzamerhand neemt het aantal echt
scheidingen ook onder de katholieken toe,
hetgeen ook het geval is met de gemengde
verkeerlngendoor geboortebeperking neemt
het aantal kinderen af Op allerlei manie
ren lokt de wereld.
Sprekende over de opvoeding dei' kinde
ren. wees spr op de groote moeilijkheden
die hieraan zijn verbonden, waarbij de op
voeders echter niet enkel dienen te bidden,
maar ook en misschien wel op de eerste
plaats, te waken, terwijl rekening dient te
worden gehouden met de zucht naar meer
zelfstandigheid die bij de Jeugd kenbaar
wordt.
In een gloedvolle peroratie, waarin spr. de
pelgrims nog een op het hart drukte te
waken tegen de talrijke gevaren, die het
Antw. I en II: Om de twee jaar moet men
een nieuw rijbewijs aanvragen en u moet dus
thans geldend rijbewijs te beb-
de premie betalen, dus in dit geval 34
f 080 f 27.20?
Antw.: Art. 4 eerste lid. Onder looss ver
staat de Ziektewet elke ultkeering, welke
de verzekerde als vergoeding voor zijn ar
beid ontvangt
Art. 4 derde lid: Onder dagloon verstaat
de Ziektewet het loon, dat in de kalender-
week, voorafgaande aan de ongeschiktheid
tot werken, gemiddeld per dag Is verdiend
door gelijksoortige arbeiders in hetzelfde of
in een gelijksoortig bedrijf, in dezelfde ot
In naburige gemeenten.
Indien dus de premie een geregeld be
standdeel van het loon is, moet dese ook
bij de ultkeering van ziekengeld In rekening
worden gebracht.
Vraag I: Wanneer men 11 jaar een rijbe
wijs heeft, en per auto naar Duitachland of
naar Mulhouse, dat op 250 Meter hoogte Is
gelegen. In dit vriéndelijke stadje is voor
den toerist, die geen lust gevoelt zich lederen
dag met de sport bezig te houderi. veel te
zien. Vergeet vooral niet de prachtige bad
en zweminrichting, de grootste van Europa,
te bezoeken. Niet alleen de gewone, doch
ook medicinale baden kan men hier nemen,
en hebt ge bijgeval uw hond op reis mee
genomen, welnu ook voor „Azor" of „Juno”
is hier gelegenheid voor een verkwikkend
bad! Verschillende musea bieden voorts een
schat van bezienswaardigheden, terwijl de
omgeving niet minder fraai la dan die van
de andere plaatsen. Nog lager ligt de oude
vesting Belfort, waartegen een der bergen
zorgen, een
ben.
Om een auto in het buitenland te mogen
besturen, moet men in het bezit zijn van een
internationaal rijbewijs, dat door den A. N
W. B. en de K. N. A. O., Parkweg te ’s-Ora-
*1 tijd blijven, er zijn toch ook genoeg Neder
landers, die wel degelijk inzien, dat’
ring van de inlandsche nijverheid
aan heel de natie ten goede moet komen
het moeielijke voor dezen is echter, te weten
wat^mlandsch en wat buitenlandsch fabrikaat
mg niet altijd
t net comité
In de 8t. Jozefkerk aan den Singel te
Alkmaar, werd te half 11 door den Wel-
Eerw. Pater N. A. van Rijn O. P., een plech
tig lof gecelebreerd, waarbij vele pelgrims
aanwezig waren. Door het zangkoor, onder
leiding van den heer W. Scheur», werden
meerdere meerstemmige gezangen ten ge
hoon gebracht. Na het Magnificat richtte
Peter Van Rijn zich tot de aanwezigen.
Bi) de Kamer van Koophandel, alhier is
Ingekomen een tweetal adressen van den
heer J. Bos, alhier en van de R. K. Mldden-
standsvereeniglng „De Hanzc”, alhier, waar
in er op gewezen wordt, dat het uitzicht op
den spoorwegoverweg aan de Kalkovensbrug
zeer ernstig belemmerd wordt door bos
schage, door de boerderij, bewoond door den
heer Berger en door het baanwachtershuisje,
aldaar
Terecht wordt daarom deze overweg uiterst
gevaarlijk genoemd, temeer daar vele perso
nen dagelijks dezen overweg passeeren.
Daar de vrees niet ongegrond wordt ge
acht, dat bij de uitvoering van den z.g. half
urendienst van de electrische treinen het ge
vaar nog belangrijk toeneemt wordt aan de
K. v. K. seer dringend verzocht er bij den
Spoorwegraad op aan te dringen, dat deze
overweg wordt bewaakt en van afsluitboo-
men voorzien wordt.
Wij achten deze adressen zeer op hun
plaats en uiten den wensch, dat zü niet zon
der resultaat zullen blijven.
Candidaatatelling Door de afd. Zupe
van de 8. D. A. P. zijn de volgende perso
nen op de groslijst geplaatst als candldaat
voor de as. Gemeenteraadsverkiezing. C.
Nannis, Oudesluis. aftr.; J. J. G. Blom. Pet
ten, aftr.; H Rens. Zuld-Zljpe: J. Nannis,
Oudesluis; D v. d Vlies. Petten; A. Bur
ger Zuld-ZUpe; H. Heids, 8t. Maartens
brug; G. Heemskerk. Oudesluis; 8. Wiers
ma, Petten; J. Kouwenberg. Zuld-Zijpe; O.
Kuiper. 8t. Maartensbrug. De heer J. O.
Bellis wenscht voor herbenoeming niet in
aanmerking te komen
en behalve overgeld, kindertoesl,
dagen, vergoeding bij sterfgev,
enz.
Is de welvaart van de meer dan 10.000
werklieden, die thans hun brood in de schoen
industrie verdienen het niet waard, dat we
ons allemaal, voor zoover we het tot-nu-toe
nog niet deden, voornemen, voortaan alleen
schoenen te koopen met het merk C.W-S.
er op Te meer nog, daar dit merk niet alleen
garandeert, dat het een schoen is van Neder
landsch maaksel, maar bovendien een schoen,
die voor den prijs welke er voor wordt ge
vraagd een uitstekende schoen is, minstens
even goed als, en vaak beter dan de buiten
landsche, waarvoor hetzelfde bedrag gevraagd
wordt.
Nu kan het zijn, dat de winkelier u een
paar buitenlandsche schoenen laat zien en
daarnaast een paar inlandsche van denzelfden
prijs en dat u dan zegt „Nou, maar die
buitenlandsche zien er toch veel beter uit".
Kan waar zijn, maar daarom de schoen nog
niet beter. Een schoen is een vertrouwens-
artikel, de leek kin eenvoudig niet zien welke
van twee schoenen de beste is, ook al omdat
hij de leerkwaliteit niet kan beoordeelen
vaak is het mooist uitziende het slechtste.
Maar óók kan hij het niet zien, omdat
en nu haal ik als besluit een woord aan van
den heer Stuhlemeijer, burgemeester van
Schiedam, door hem gesproken, toen hij nog
wethouder van Rotterdam was omdat
..schoenen zijn gelijk aan worsten, je weet
nooit wat er in zit".
ARTHUR TERVOOREN.
Zoo heeft Noordelijk Noord-Holland in
den avond van J.l Zaterdag, de reis naar
Amsterdam wederom gedaan om den Eu-
charistischen Koning in een massalen, maar
zwijgenden stoet, eerbied en eerherstel te
brengen.
Langs de vrijwel geheel verlaten straten
trokken ze door de stad, waar overdag het
leven zich uit op een wijze, die de groot
stad kenmerkt Stil en somber, ingetogen
voor zich uitziendc. terwijl de kralen van den
rozenkrans door de vingers glijden, volgen
de duizenden, gadegeslagen door een enkele
ster van het donkere firmament, de voor-
geschreven route.
Van alle zijden stroomen de pelgrims sa
men en langzamerhand beweegt zich op den
weg een bijna onafgebroken stoet van beê-
vaartgangers. Het eenige geluid dat men
verneemt, is de zware stap der mannen op
het plaveisel, bij tijden ruw verscheurd door
het getoeter van een voorbijrazende auto. Al
deze dulzende mannen bidden tot God voor
deze, zoo ontzettend belangrijke Intentie:
Dat de zoo pas verschenen Encycliek van
onzen Paus Pius XI. het gezinsleven over de
geheele wereld tot zegen moge strekken
Duizenden huisvaders sturen ieder voor zich,
maar samen vormende een ontzaggelijk, niet
te overzien geheel, deze hun uit het hart
gegrepen bede tot God.
Waarlijk, de Omgang heeft niet nage
laten op de duizenden deelnemers een on
vergetelijk diepen Indruk te maken
Vi'f
Wie meenen mocht, dat een „uitstapje"
naar het uitgestrekte gebied der Vogezen
alleen in het warme jaargetijde dient te
worden ondernomen, teneinde zijn toeristi
sche neigingen bot te vieren of zijn ge
schokte gezondheid, overspannen zenuwen
en wat dies meer zij. weer op peil te brengen
in de heerlijke, ongerepte natuur, zal er wel
licht bij gebaat zijn, te vernemen, dat ook
de winter in den Elzas volop gelegenheid
biedt, nieuwe krachten op te doen en zich
te harden tegen de vele beslommeringen van
het dagelijksche leven. Vooral liefhebbers
van de wintersport vinden hier een waar
dorado!
De hoofdstad Straatsburg met haar in
drukwekkende kathedraal en haar wfjd en de groote, fiere „Leeuw" staat, een herin-
G. O., te Egmond-Binnen. G. 8., J. V., te
Egmond aan Zee. straatschenderij, de le en
2e leder f 7.50 boete of 7 dagen hechtenis,
de 3e f 2.50 boete of 1 week tuchtschool.
H. K., te Zuid en Noord-Scharwoude. val-
seben naam opgeven, f 15 boete of 2 weken
tuchtschool.
C. 8., te Den Helder, overtreding Handels-
reglster, f 18 boete of 18 dagen hechtenis.
P. J., te Alkmaar, overtreding Arbeidswet,
f 100 boete of 10 dagen hechtenis
J. K te Alkmaar, nachtrust verstoren, f 4
boete of 4 dagen hechtenis.
G G., L W., te Egmond aan Zee, O Th
8„ te Heemskerk, J. K.. te Uitgeest. R P..
te Alkmaar, dronkenschap, ieder f 3 boete
of 3 dagen hechtenis
C. J de W J P V„ W D, te Amster
dam, G. M.. A. de B., J. K.. te Alkmaar.
B. H., te Oudorp, overtreding politieverorde
ning. de le en 8e leder f 2 boete of 3 dagen
hechtenis, de 2e en 3e ieder f 3 boete of 3
dagen hechtenis, de 4e f 1 boete of 1 dag
hechtenis, de Se f 4 boete of 4 dagen hech
tenis, de 7e f 2.50 boete of 3 dagen hech
tenis.
A. A. M. H.. te Llmmen. Th. K te Cas-
trlcum, J. de W„ te Bergen, F. A., te Am
sterdam. 8. J. V., te Beemster, F. J J. P..
te Monnikendam. J. F. M te Alkmaar, over
treding motor- en rijwielwet, de le f 5 boete
of 5 dagen hechtenis, de 2e. 3e en 4e ieder
f 3 boete of 3 dagen hechtenis, de 5e f -10
boete of 10 dagen hechtenis, de Be f 4 boete
of 4 dagen hechtenis, de lp f 6 boete of 6
dagen hechtenis.
De Rjiwielclub ,.3t. Christoforus’’ is evenals
vorige jaren ook weer ter bedevaart getrok
ken naar de H. Stede.
Aan dezen tocht, waarvan Purmerend het
ontmoetingspunt vormde, namen 833 per
sonen deel, n.l. Alkmaar 50, Goom 85, Lan-
gendjjk 75, Warmenhuizen (15. H. H. Waard-
Zuid 64, Waarland 57. Nibblxwoud 52, Hoog
woud 50, Spierdijk 50. Spanbroek 50, Obdam
50. H H Waard-Noord 45. Weere 40. Wog-
num 40, Bergen 30, Tuit jenhom 30 en Zwaag-
dlfk 10. Van deze laatstgenoemde club is 'n
65-jarige geweest, die den geheelen tocht
heeft medegemaakt.
Om 10 uur werd in de tot de uiterste hoe
ken gevulde kerk te Purmerend een plech
tig Lof gecelebreerd, waaronder de Hoog-
Eerw. Deken A. Hollenberg een predicatie
hield. In zijn uiteenzetting was de gewijde
spr. op het mooie verschijnsel, dat er in de
zen tijd van geloofs-afval nog een kern van
mannen en jongelingen is, die uren achter
een fietsen, hun nachtrust opofferende. 3m
hun God in het H. Sacrament te komen aan
bidden.
Te 1 uur vertrokken de fietsers in een ein-
delooze rij naar Amsterdam. Tijdens dezen
tocht werd voor de voorgeschreven inten
ties gebeden, benevens een Rozenhoedje voor
rector Verwer Aan dezen tocht namen de
kapelaans van Warmenhuizen. LangendUk
en Spierdijk deel. Om kwart voor 4 vertrok
De Riviera.
Langs hooge bergen gaat de tocht over
Avignon, de stad met haar oude Romeinsche
fort. Langs hooge bergen, die tot voor kort
voor het meerendeel der toeristen niet te
bereiken waren, doch die zich hebben moe
ten onderwerpen aan den vooruitgang der
techniek; want thans brengt de automobiel
U op nagenoeg alle punten. De kalkrotsen
worden door diepe ravijnen doorsneden en
het is voortdurend een dalen en stijgen.
Reeds meer dan 300 K M zijn .afgelegd, en
ofsclioon er nog eenige honderden kilo
meters „genomen" moeten worden, is de
Riviera niet verre meer. Het panorama is
wonderlijk schoon; langs kronkelpaden en
gevaarlijke bochten klimt de auto hooger en
hooger om dan weer langzaam te dalen tot
eindelijk, heel in de verte, de kuststrook van
de Provence, de Cóte d'Azur, het gebied der
eeuwige lente, reeds lang vóór 600 jaar voor
Chr-, toen de Grieken er verschenen, door
de Phoenlciére gekoloniseerd zichtbaar
wordt.
De avond Is gevallen. Men waant zich In
een sprookjesland, waar tusschen de bergen
duizenden en duizenden lichtjes tegen den
donkeren hemel flonkeren. De rotsige kust,
die door baaien en kreken is uitgesneden,
wordt meer en meer zichtbaar. Aan de
wijde baal der Engelen, aan den voet van
heuvelen, ligt het heerlijke Nice, beschut
tegen de noordelijke winden. Het klimaat is
er zacht, alleen als de mistrals Ide noor
denwinden) komen opzetten kan men er,
evenals in de andere plaatsen die aan de
Riviera liggen, een jas verdragen. Nice heeft
niet minder dan 200.000 Inwoners; het toe
ristenaantal is bijna even groot. Groote en
kleine hotels zjjn er te kust en te keur, doch
de prijzen zijn over bet algemeen aan den
hoogen kant. Van Nice is het een prachtige
tocht langs Antibes-Juan-Les Pins en Golfe
Juan Vallauris naar Cannes, de elegantste
stad van de Riviera. Of ook de schitterende
reis van Nice over Monaco naar Menton,
dat het uiterste puntje van de Fransche
grens vormt! Langs de wegen staan de wui
vende palmen, die een tropisch idee geven,
terwijl ook de dadelpalm, de mandarijn en
citroenen getuigen van de mildheid van het
klimaat. En vervolgens tusschen Cap d'Ail
en Cap Martin, bet schitterende Monte
Carlo, de parel der Riviera I Ach, wat valt
er van deze stad en van het vorstendom
nog te vertellen, dat de bekoring heeft van
het nieuwe?
Over de hooge bergen terug, doch steeds
met de heerlijke blauwe kust naast ons,
gaan wU daarom verder naar St. Raphael,
dat vriendelijk gelegen is tusschen de heu
vels van het Esterel. Cavalaire met haar
prachtig strand, le Rayol. de nieuwe zomer-
bad plaats en le Canadel met haar weelde
riger! plantengroei trekken we door tot we
eindelijk Le Lavandou, de pittoreske vis-
schershaven bereiken, die haar naam dankt
aan den geur van de wilde lavendel op de
omliggende heuvelen....
De geheele streek langs de kust der Mid-
dellandsche Zee biqdt een onvergetelijk
schouwspel van kleur en schoonheid, men
waant zich hier in een aardsch paradijs. De
autocar-lljnen van de wereldbekende P. L. M.
brengen U waar ge wezen wilt, bestuurd
door de vaste hand van den onverschrokken
chauffeur. Het eindpunt van den tocht is
Marseille, de tweede groote stad van Frank
rijk, met haar mooie stranden.
België wil gaan, heeft men dan een ander
rijbewijs noodig?
Vraag II: Zoo ja, tot wien moet men
dan wenden? en moet men daar ook een
proef voor afleggen?
Sneeuwstormen
Edochalles gaat niet altijd zoo als
men dat wel gaarne zou willen. Op allerlei
mogelijkheden moet men zich voorbereiden,
als men plaats neemt in de auto-chenllle.
Het is dan ook raadzaam reeds in het vroe
ge morgenuur de reis te ondernemen. De
smalle wegen, waarop dikwijls een sneeuw
laag ligt van vijf tot zes d.M., voeren langs
diepe ravijnen, zoodat het den reizigers vaak
veiliger Hjkt, de reis te voet te vervolgen.
De gevaren zijn niet denkbeeldig. Sneeuw
stormen en dikke mist behooren hier tot
de gewone klimatologische verschijnselen en
daarom worden de tochten zooveel moge lijk
in .karavanen” ondernomen, teneinde steeds
hulp bij de hand te hebben, wanneer er zich
ongevallen mochten voordoen. Smalle kron
kelingen en geheel met sneeuw bedekt ter
rein, waar de wegen niet meer te volgen zijn,
stellen hooge elschen aan de vaardigheid en
de bekwaamheid van den chauffeur.
Het is hier een voortdurende strijd tegen
de hoogten en gladheid van de sneeuw, waar
zelfs de rupsauto’s niet volkomen tegen zijn
opgewassen. De omgeving pakt U echter zóó.
dat ge het doorstane gevaar spoedig vergeet,
en volop geniet van het buitengewoon mooie
natuurschoon. De kleine hotels waar men
kan afstappen, voldoen uiteraard niet aan
de elschen van den verwenden reiziger, doch
zü hebben voor ieder, die hongerig en ver
moeid mocht-zijn, een eenvoudig maal en
behoorlijk bed. En waarom méér te verlan
gen! Het vriéndelijke Elzasser meisje doet
alles om het U er naar den zin te maken
en om U den tijd te dooden, verwisselt «U de
platen op de gramofoon!
Met dat al blijven de Vogezen echter bij
sneeuwstormen onherbergzame oorden en
wanneer zoon storm komt opzatten. kan
het zijn, dat men de waarheid voelt van het
spreekwoord Oost West, thuis best Colmar
en Metzeral worden in het winterseizoen het
drukst bezocht, zij vormen d e wintersport-
centra. Skiloopers voelen zich in hun ele
ment en zoowel voor beginners als voor de
meer bekwame beoefenaars dezer sport zijn
de terreinen zeer geschikt. De hoogste ber
gen van de Vogezen liggen In het gebied van
den Grand Ballon.'op 1725 Meter. In den zo
mer is het op deze bergen één weelde van
groene boaschen waardoor glinsterende wa
tervallen zich een weg banen. Niet voor niets
noemde Lodewjjk XIV den Elzas den „tuin
van Frankrijk.’’
Gerardmer. op een hoogte van 1350 Meter,
biedt een prachtig uitzicht op het Zwarte
Woud en op den Jura. Zuidelijker gaat ge
eveneens in autobussen of met chenilles en
dan bergaf, naar de lagere oorden, allereerst
Het is werkelijk een verblijdend verschijn
sel, dat er in den Laatsten tijd een opleving
is te bespeuren van het streven, het publiek
er toe te brengen, in eigen land ook zooveel
mogelijk goederen te koopen, die in het land
Zelf gemaakt worden.
Het kan wel wezen, en 't zal ook wel wezen,
dat de tegenwoordige malaise en de hooge
tariefmuren die ons omringen en oorzaak
zijn, dat de nijverheid genoodzaakt is naar
andere afzetgebieden uit te zien, de reden
zijn van die opleving, maar wat doet er dat
toe, de zaak zelf is er niet minder verblijdend
om.
Zonder een stevige propaganda krijg je
den Nederlander nu eenmaal nergens toe
iedereen heeft wel eens gehoord, dat het
zoo'n schade is voor de Nederlandsche nijver
heid en dut ook voor iederen Nederlander
persoonlijk, wanneer hij de dingen die hij
noodig heeft en die evengoed en zelfs beter
hier te lande gemaakt worden, in het buiten
land gaat koopen, af, wat natuurlijk op het
zelfde neerkomt, van Nederlandsche winke
liers, die hun waren uit het buitenland hebben
laten komen. Maar hoevelen zijn er, die dat
gehoorde ook ter harte nemen, handelen naar
de konsekwentie die er uit te trekken valt?
„Och, dien eenen hoed, dien ik in een jaar
koop, of, dat enkele klosje garen dat ik noodig
heb, zal toch de Nederlandsche nijverheid
niet schaden I"
Neen, natuurlijk niet, maar die eene hoed
en dat eene klosje garen van u, samen met
den eenen hoed en net eene klosje garen van
al dig andere Nederlanders, die er net zoo
verkeerd over denken als u, wél
Door de hooge tarieven, die er alom in het
buitenland worden ingevoerd, zien onze
fabrikanten hun afzet vernunderen, omdat,
daar wij zelf geen tariefmuren oprichten,
de invoer uit het buitenland niet belemmerd
wordt en minstens even groot blijft als voor
heen.
Vermindering van den afzet beteekent
inkrimping van de fabrikage en inkrimping
van de fabrikage beteekent afdanking van
zijd beroemd uur- en slagwerk, vormt hetnering aan de verdedigers in den oorlog van
---j’1870 Van Belfort gaai de tocht naar
Ljon, centrum van belangrijke in
dustrieën Zuidelijker ligt Grenoble, in de
vallei van Grealvaudan aan de samen
vloeiing van de rivieren Isre en Drac. Van
hieruit heeft men een schitterend gezicht
op de hooge Alpen, met sneeuw en 0» be
dekt en scherp zich afteekenend tegen den
blauwen hemel. We verlaten thana het ge
bied der Vogezen en laten ons in de ge-
makkeljjke autocars naar de Riviera rijden.
Ook de kleine verrassingen dragen by to-
de vreugde van een modeshow. Zoo sagen
wy een avondtoilet van Augusta Bernard
van wit satijn met een zachten parelmoer-
glans, soo grootsch van lijnenval, zoo stra
lend en majestueus, dat we Jn onze ver
beelding reeds allerlei fantastische namen
zochten. No. 384 staat er nuchter in den
catalogus. No. 284 hield echter aller oogen
als in extase gevangen ook toen het
décolleté gedekt werd door een zyden man
teltje van een kleur rood, soo puur en fon
kelend, als we ons alleen maar gedacht
hadden in het sprookje van Sneeuwwit en
Rozerood.
„La Parialenne" was eveneens een avond
toilet van georgette lamé in 'n eigenaard^
crème-geel, dat Patou opaline jaune noemt
No. 4 was een avondcostume, waarvan de
mouwen als een lange, doorrtchtige man
tel om de draagster heen zwierden.
Parsifal. Petite Maitresse, Rolls Royce,
Corbeau, Dtablesse, Bella Donna, Porte Bon-
heur het zjjn allen namen uit t sprookje,
waarin de reeslanke manneoulns de prin-
de Bond in zijn geheel vanaf het Postkan
toor om den omgang te maken.
Te kwart over 5 werd door den W.E kape
laan van Warmenhulzen in de Posthoorn
aan de Haarlemmerstraat een H. Mis op
gedragen. waaronder alle aanwezigen op
stichtende wijze tot de H. Tafel naderden
Te ongeveer 8 uur vertrokken de 17 deelne
mende afdeellngen weer uit Amsterdam Voor
een goeden gang van zaken is de Bondsbepa-
ling. dat geen enkele deelnemer in Amster
dam mag blijven, streng gehandhaafd.
’t Was wederom een vermoeiende, maar
mooie tocht
Tenslotte kunnen
dat 4 personen uit Warmenhulsen,
Bergen en 8 uit Alkmaar te voet de
naar Amsterdam hebben gemaakt.
Het nieuwe geluid, dat het huls Kruys-
veldt ons dezen middag in t Carlton-botel
te Amsterdam liet hooren, was van soo n
buitengewone distinctie en in al zyn bonte
verscheidenheid soo zeldzaam harmonieus,
dat we niet aarzelen de woorden uit bet
invitatieboekje te herhalen: Mode.... myste
rie.
Dit mysterie hebben wjj genoten en w!<
hopen onzen lezeressen in deze weinige
woorden een flauw beeld te kunnen geven
van zooveel weelde, zooveel schoonheid van
lijn en kleur.
Malaise? „Geiyk de palmboom tegen de
verdrukking in groeit, zoo schiepen de ont
werpers der mode hun etherische sympho-
nleën dwars tegen den stroom van malativ
pessimisme in, trachtend de wereld te
verrijken met nieuwe verrukkingen van lyn,
kleur en materiaal.^ zoo staat er in het
invitatieboekje voor de show.
„Volage" heette het markante toilet van
Lauvin van donkerblauw crêpe met een
stralend rood schouderstuk, wat slechte even
te zien kwam vanuit de luchtige kleine cape.
,Au bols" was de juist gekozen naam voor
het intens-groen, waarvan een rechte robe
was gemaakt met eenzelfde dopje van ge
vlochten bandeaux. Hierover werd een
zwarte mantel gedragen, 'n Creatie van
Bernard.
„I love you” Als van ouds had u zich
.Jove” in rood gedacht Mis.
.J love you” bestond uit *n lange casaque
van kanarie-geel crêpe satin, op ’n swan
rokje
is. Dat is, ook bij schoenen, lai
gemakkelijk en daarom heeft
dat nu de campagne ten gunste van den
Nederlandschen schoen heeft op touw gezet,
besloten, als eersten maatregel een merk
in het leven te roepen, dat binnenkort door
alle Nederlandsche fabrikanten zal worden
gebruikt. Dit merk, dat bestaan zal uit de
letters C.W.S. zal voor den kooper een
waarborg zijn, dat hij werkelijk een Neder
landschen schoen gekocht heeft. Ter voor
koming van fraude zal de commissie van de
Regeenng gedaan zien te krijgen, dat zij
het verplichtend stelt, buitenlandsche schoe
nen te voorzien van een merk van herkomst.
In aansluiting daaraan zal dan' een groote
reclame-campagne
voor door verscnilli
gezinsleven dreigen omver te werpen, ein
digde Pater van Rtjn.
Ns beëindiging der plechtigheden spoed
den alle aanwezigen zich naar het station,
van waar de extra-trein, die overvol was'
om 12.02 vertrok. Nadat de stille omgang
had plaats gehad, werd om half 3 door Pa
ter Van Ryn in de O. L. Vrouwekerk aan
de Keizersgracht de H. Mis opgedragen,
waaronder spr. een korte en opwekkende
predicatie hield, waarbij hy den pelgrims
8t Joaef als voorbeeld stelde. Onder de
H. Mis naderden allen tot de H. Tafel.
De regeling by de kerk was nog niet
ideaal.
Het bestuur van het Genootschap doet wel
z’n best, doch ondervindt nog niet genoeg
medewerking
Moge er voor het volgend jaar eens dus
danige maatregelen getroffen kunnen wor
den. dat het byna levensgevaariyke ge
drang wordt vermeden. Dat zal meer rust
en vanzelf meer devotie brengen.
Na de H Mts verspreidden de pelgrims
zich over de stad, waarna de trein om 6.57
uur vertrok om te 7.44 in Alkmaar te arri-
veeren.
van de fabi
werkkrachten werkloosheid dus I
Het is dus waarlijk niet alleen voor zijn
eigen voordeel, wanneer de werkgever omziet
naar middelen om voor het verloren afzet
gebied in het buitenland een grooteren afzet
m eigen land te verkrijgen, iets wat vooral
in Nederland nog maar al te goed mogelijk
is. wanneer de Nederlanders daartoe maar
wat meer hun medewerking zouden willen
verleenen. Het is tenslotte toch hun eigen
voordeel, want als er minder werkloozen ztjn,
behoeven er ook minder werkloozen gesteund
te worden van het geld, dat door de gemeen
schap, dus door alle Nederlanders samen,
moet worden opgebracht. Zelfs al zou men
dus voor een bepaald artikel van Nedertandsch
fabrikaat een kleinigheid meer moeten be
talen, dan voor eenzelfde artikel uit het
buitenland, dan nóg zou men misschien
voordeeliger uit komen en tegelijk den natio-
nalen welstand helpen bevorderen.
Maar Nederlandsche artikelen zijn over
;emeen niet duurder dan buitenlandsche
ter niet slechter waarom dan toch
vragen naar buitenlandsch goed, of,
als men dat niet doet, waarom onverschillig
blijven voor wat men u in de hand stopt
en niet uitdrukkelijk vragen naar Nederland
sche waar
Er begint kentering te komen en vele
Nederlandsche fabrikanten hebben ingezien,
'dat bet ook hier geldt, het ijzer te smeden
-eh het heet is en ze zijn begonnen reclame
te maken voor hun fabrikaten. Niet ieder
voor zich, maar allen met elkaar, eeh onper
soonlijke reclame dus, zooals de bollen-
handelaars dat met hun producten in het
buitenland doen. De bouwmaterialen-fa-
bnkanten deden het reeds met de hulp van
de Vereeniging „Nedertandsch Fabrikaat",
de steenbakkerijen door middel van hun
_2..xerwegen-advertentiesnu
de schoenfabrikanten begonnen.
van hun campagne tot ver-
wt gebruik van Nedertandsch
schoenwerk, heeft de „Commissie voor Werk-
1 verruiming in de Schoenindustrie" dezer
dagen een persconferentie ingericht, waarop
haar voorzitter, de heer Jos. Klijberg, aan
de vertegenwoordigers van een groot aantal
dagbladen, daartoe ten kantore der commissie
te Tilburg bijeen gekomen, een uiteenzetting
gaf van den toestand in de Nederlandsche
schoenindustrie en van de mogelijkheden
om er verbetering in te brengen.
De Nederlandsche machinale schoenin
dustrie dateert eerst van óthstreeks 1900,
toen enkele der voornaamste zaken geleide
lijk werden omgezet in machinale bedrijven,
die in den aanvang nogal te kampen hadden
met de omstandigheid, dat de werklieden
gewoon handwerk te maken, niet maar zoo
dadelijk tot fabrieksarbeiders waren om te
tooveren.
Erger nog was het, dat het publiek, dat
sedert jaren aan buitenlandsche schoenen
gewend was, er slechts schoorvoetend toe
over ging zich de nieuwe Nederlandsche
iabrieksschoenen aan te schaffen, wat voor
verschillende Nederlandsche fabrikanten aan
leiding was, hun schoenen onder een-of-
ander buitenlandsch merk in den handel te
brengen, een kwaad, dat niet alleen in den
loop der jaren nog niet is uitgeroeid, maar
integendeel grootere afmetingen heeft aan
genomen.
Eigenlijk toch wel grappig, zoo’n toestand I
Ja, grappig, maar toch nog meer droevig I
Het publiek koopt een schoen, die een
Nederlandsche is, maar een buitenlandsche
lijkt en roept dan verrukt uit „Die buiten
landsche schoenen, dat is toch maar je ware I
Kijk eens wat een leer, kijk eens wat een
model I"
En heel hun leven loopen ze op schoenen,
die in Nederland zijn gemaakt van leer, in
Nederland gelooid van huiden van in Neder
land gwjokte dieren. En ze denken slim
te zijn en blijven hun zoogenaamde buiten
landsche schoenen koopen, „omdat”, zeggen
ze, „Nederlandsche slecht en lomp van
model zijn".
„Nou, maar ik heb toch wel eens een paar
schoenen gehad, waarvan ik wist, dat ze in
Nederland gemaakt waren en die toch wel
degelijk slecht waren", zal men wel eens
kunnen hoo en, als men iemand er op wijst,
dat in Nederland schoenen worden gemaakt,
die even goed zoo niet beter zijn, dan die
uit het buitenland wordt ingevoerd. En die
opmerking kin volkomen juist lijken
er worden ook in Nederland schoenen ge
naakt van mindere kwaliteit zonder dat
□e daarom juist u. Want die schoenen van
mindere kwaliteit kosten ook minder dan de
betere en het gaat natuurlijk niet aan, een
Nederlandschen schoen van vier gulden te
vergelijken met een buitenlandschen van
twaalf. Maar, zoo goed als een Nederlandsche
schoen van twaalf gulden, zeker zoo goed en
msschien zelfs wel beter is, dan een buiten
landsche schoen van twaalf gulden, zoo is ook
een Nederlandsche van vier, net zoo goed, of
^eier Han een buitenlandsche van denzelfden
Wat trouwens heel begrijpelijk is, daar
tet wel vanzelf spreekt, dat de Nederlandsche
ibnkant bij het maken van zijn schoenen
Ook re. emng hqjidt met het Nederlandsche
klimaat, dat een anderen eisch stelt dan het
veel mildere klimaat elders, ook rekening
houdt met den Nederlandschen voet, die
zwaarder is dan die van de meeste buiten-
lë worden begonnen, waar-
Uende groepen bij de schoen
industrie betrokken een groot bedrag is bijeen
gebracht.
De Commissie voor werkverruiming zou,
hoezeer de schoenindustrie ook te lijden
heeft van de hooge tariefmuren in het buiten
land, niet gaarne aanbevelen ook hier derge
lijke hooge tarieven in te voeren, maar wél
wil zij er propaganda voor maken, dat de
tarieven te onzent veranderd worden van
een ad-valorem-recht in een specifiek recht,
zooals dat in alle andere landen van Europa
reeds het geval is, behalve in Frankrijk,
echter ook reeds voorstellen zijn inged
om het te veranderen.
Of het nu werkelijk de moeite waard is,
wat door het Nederlandsche publiek aan
buitenlandsch schoeisel gekocht wordt? Ik
zal maar een enkel voorbeeld noemen. In
1939 werden in Nederland gekocht 13.646.987
paar schoenen en daarvan waren er 8.738.179
paar in Nederland gemaakt, dus niet meer
dan 63.9 procent. Bijna vijf miljoen paar
schoenen werden dus uit het buitenland
geïmporteerd. En als daar nu ook maar een
naar verhouding even groote uitvoer tegen
over kon staan, dan zou het nog zoo erg
niet zijn, maar de buitenlandsche tarieven
zorgen er wel voor, dat dit ónmogelijk is
tegenover dien invoer van bijna 5.000.000
paren stond een uitvoer van..... 610.000
paren.
Ruim vier-en-een-kwart miljoen paar schoe
nen werden er dus in 1929 hier te lande
gedragen die van buitenlandschen oorsprong
waren en die evengoed door onze Nederland
sche industrie geleverd hadden kunnen
worden.
En hid de Nederlandsche industrie ze
geleverd, dan zou het niet noodig zijn, in
den slappen tijd de arbeiders, laat ik het maar
noemen op rantsoen te stellen, zooals nu het
geval vaak is. Maar beter allen 70 procent
van het loon uitbetaald, aldus redeneeren
de patroons, dan een deel der arbeiders voluit
betalen en de rest op straat zetten. Werkloos
heid komt door dezen maatregel dan ook
niet voor, maar ook dit terugbrengen van het
loon op 70 procent in slappen tijd zou niet
noodig zijn, wanneer alle Nederlanders ook
Nederlandsche schoenen droegen.
De loonen in de schoenindustrie zijn zeer
behoorlijk in verschillende schoencentra
is het geen uitzondering, dat loonen worden
bereikt van 0.60 per uur gemiddeld, buiten
vacantie-
geboor te
Al zijn er ook altijd starre buitenland-
bevoordeelaars en al zullen die er ook wel
g r
tbevorde-
:he nijverheid tenslotte
sc
H
M
P
n
o