h Van Alles en van Overal F 'r* Over besneeuwde bergen naar de Rivièra S MAAT Nederlandsch fabrikaat Een onvergefelijke tocht RECHTSZAKEN PROVINCIAAL NIEUWS 1 De Stille Omgang VRAGENBUS MODESHOW KRUYSVELDT DE A Di ben loopt zooa Ik fl ande gezel mjjn had, bat het R. De onbewaakte overweg aan de Kalkovensbrug KLEEDING NAAR Z1JPE en schoenen Een nieuwe lente, een nieuw geluid.. 4 tocht, REGEN- en joi Adressen aan de Kamer van Koophandel KANTONGERECHT TE ALKMAAR Mondelinge uitspraak van 20 Maart 1331 T. zich prachtige klink) zijn ooï Als inleidi: grooting van verruiming in de Schoenindustrie' honderden worden. llldAHtl VASVOaM oiceiuKi AFWEMCIMG FANTASIE DEMI'S COLBERT- COSTUUM 45.- he U -waar reeds voorstellen zijn ingediend. AL KIN( avonc St j hetalj en zél altijd de: H 1 kit gei vai 9 vai tlK Op< log Ber lens Vas voor Hoi Voc V< de 1 bet Frys Ve Fti Alkn JA J. Hoor DU Scha L J. I E. J. der Doi een Toi far E bee t stel Tra Voc ace: N riek mer D ker. cret Vrie D met Het in aa daan Klesv leden inleve leievr klaari Ji Bas gen) stan jari aan bil waa steh Hi <10 j Al ren naar ter sarii In heer de 1 i wjj nog mededeelen, 3 uit reis bandeaux, mantel uitgangspunt van de toeristen. Vanuit deze stad met haar historie van eeuwen kan men Colmar bereiken, per trein of per autobus, al naar ge verkiest. Hier neemt de eigenlijke tocht langs de Route de Vogezen" een aan vang. Al dadelijk klimmen de groote auto bussen met hun krachtige motoren honder den meters omhoog over de met sneeuw be dekte bergen, tot men eindelijk aankomt in den Ooi de Bonhonune. Welk een schouw spel! Zoover het oog reikt ziet men het maagdeljjk blanke sneeuwlandschap, de takken der boomen buigen diep onder hun xwaren sneeuwlast en de sneeuwvlokken dwarrelen neer als fonkelende diamantjes. Sinds December van het vorig jaar heeft de Spoorwegmaatschappij de l’Est een dienst geopend, die met nieuwe ..auto-chenllles” (een soort rupsauto's) wordt onderhouden. De deelnemers aan zulk een tocht kunnen er gerust op zijn, dat zjj het fraaiste en schilderachtigste te genieten zullen krijgen van wat de uitgestrekte Vogezen aan na tuurschoon te bieden hebben. Hooger en hooger gaat de tocht; langzaam krulpen de rupsauto’s de bergen op, tot eindelijk op ongeveer 1200 Meter hoogte, het Lac blanc en het Lac noir bereikt worden. Hier heeft men de beste gelegenheid, de wintersport te beoefenen. Vraag: De werk op een fabriek en ver dien f 34.— per week. n.l. f 30.— loon en f 4.— premie. Bij ziekte betaalt de patroon 30 x f 0.80 f 34 ziekengeld. Van de f 4.— premie wordt volgens den patroon geen 80 procent betaald. Is dit juist of moet sessen waren en waarbij wij ons zoo n beetje asschepoester voelden. Wij danken het huis Kruysveldt. dat dit sprookje zoo keurig heeft geënsceneerd, en dat ons niet teleur stelde, waar «e voor spelde. dat de show zou zijn een waar evenement, een lentefeest, een wonder op modegebied. Modemysterie. Het weinige, dat goede maat (deeding méér kost, wordt U ruim schoots ver goed door pasvorm en af werking. Ook hebt U groo- tere keus uit stoffen en mo dellen. VOOR IETS GOEDS NAAR om allereerst te verzoeken Pastoor Mick- linghoff in de gebeden te gedenken. Doelende op den te ondernemen tocht, begint de gewijde spr. met te zeggen, dat deze tocht er niet een is met wapperende vaandels onder fonkelend zonnelicht, met priesters en koorknapen met wrierooksvaten en lulde liederen. Deze tocht is een stille omgang, zonder ulterljjk vertoon, maar daarom trekt het de Hollanders nog meer aan. We houden niet van uiterlijk vertoon, veel praten en veel lawaai; we houden van doen en dit bestaat in dezen nacht in bid den, waarvoor de nachtrust wordt opgeof ferd. om hulde te brengen aan Jezus in het heilig sacrament. We gaan vannacht bidden voor het welslagen van de encycliek, die verleden maand als de roep van een heraut over de wereld klonk. De vijanden van de kerk willen de grootste en sterkste peiler van kerk en maatschappij, n.l. het huis gezin omver werpen De Paus heeft zijn waarschuwende stem doen hooren en wij staan gereed. Spr. ging dan uitvoerig het geheele huwelijksleven van den trouwdag af na. om er allereerst op te wijzen, dat Gods genaden onontbeerlijk zijn om de plichten van het huwelijk te kunnen blij ven vervullen, waardoor zegen en geluk in dat huisgezin hun intrede doen. Waar het geluk in het familieleven is verloren ge gaan, dreigt de ondergang van het gezin, zoowel in geestelijk als lichamelijk opzicht. De aanval, die thans op ons wordt onder nomen is gericht tegen de katholieke fa- mllie-idealen. Uiterlijk staan we sterk, maar als het in nerlijke niet goed is. bereiken we niets. Deze strjjd tegen het gezin, wordt onder verschil lende leuzen, zooals vrije liefde en nseuw- MalthusianLsme. gevoerd, waarvan de con sequenties in Rusland duidelijk zichtbaar zijn. Langzamerhand neemt het aantal echt scheidingen ook onder de katholieken toe, hetgeen ook het geval is met de gemengde verkeerlngendoor geboortebeperking neemt het aantal kinderen af Op allerlei manie ren lokt de wereld. Sprekende over de opvoeding dei' kinde ren. wees spr op de groote moeilijkheden die hieraan zijn verbonden, waarbij de op voeders echter niet enkel dienen te bidden, maar ook en misschien wel op de eerste plaats, te waken, terwijl rekening dient te worden gehouden met de zucht naar meer zelfstandigheid die bij de Jeugd kenbaar wordt. In een gloedvolle peroratie, waarin spr. de pelgrims nog een op het hart drukte te waken tegen de talrijke gevaren, die het Antw. I en II: Om de twee jaar moet men een nieuw rijbewijs aanvragen en u moet dus thans geldend rijbewijs te beb- de premie betalen, dus in dit geval 34 f 080 f 27.20? Antw.: Art. 4 eerste lid. Onder looss ver staat de Ziektewet elke ultkeering, welke de verzekerde als vergoeding voor zijn ar beid ontvangt Art. 4 derde lid: Onder dagloon verstaat de Ziektewet het loon, dat in de kalender- week, voorafgaande aan de ongeschiktheid tot werken, gemiddeld per dag Is verdiend door gelijksoortige arbeiders in hetzelfde of in een gelijksoortig bedrijf, in dezelfde ot In naburige gemeenten. Indien dus de premie een geregeld be standdeel van het loon is, moet dese ook bij de ultkeering van ziekengeld In rekening worden gebracht. Vraag I: Wanneer men 11 jaar een rijbe wijs heeft, en per auto naar Duitachland of naar Mulhouse, dat op 250 Meter hoogte Is gelegen. In dit vriéndelijke stadje is voor den toerist, die geen lust gevoelt zich lederen dag met de sport bezig te houderi. veel te zien. Vergeet vooral niet de prachtige bad en zweminrichting, de grootste van Europa, te bezoeken. Niet alleen de gewone, doch ook medicinale baden kan men hier nemen, en hebt ge bijgeval uw hond op reis mee genomen, welnu ook voor „Azor" of „Juno” is hier gelegenheid voor een verkwikkend bad! Verschillende musea bieden voorts een schat van bezienswaardigheden, terwijl de omgeving niet minder fraai la dan die van de andere plaatsen. Nog lager ligt de oude vesting Belfort, waartegen een der bergen zorgen, een ben. Om een auto in het buitenland te mogen besturen, moet men in het bezit zijn van een internationaal rijbewijs, dat door den A. N W. B. en de K. N. A. O., Parkweg te ’s-Ora- *1 tijd blijven, er zijn toch ook genoeg Neder landers, die wel degelijk inzien, dat’ ring van de inlandsche nijverheid aan heel de natie ten goede moet komen het moeielijke voor dezen is echter, te weten wat^mlandsch en wat buitenlandsch fabrikaat mg niet altijd t net comité In de 8t. Jozefkerk aan den Singel te Alkmaar, werd te half 11 door den Wel- Eerw. Pater N. A. van Rijn O. P., een plech tig lof gecelebreerd, waarbij vele pelgrims aanwezig waren. Door het zangkoor, onder leiding van den heer W. Scheur», werden meerdere meerstemmige gezangen ten ge hoon gebracht. Na het Magnificat richtte Peter Van Rijn zich tot de aanwezigen. Bi) de Kamer van Koophandel, alhier is Ingekomen een tweetal adressen van den heer J. Bos, alhier en van de R. K. Mldden- standsvereeniglng „De Hanzc”, alhier, waar in er op gewezen wordt, dat het uitzicht op den spoorwegoverweg aan de Kalkovensbrug zeer ernstig belemmerd wordt door bos schage, door de boerderij, bewoond door den heer Berger en door het baanwachtershuisje, aldaar Terecht wordt daarom deze overweg uiterst gevaarlijk genoemd, temeer daar vele perso nen dagelijks dezen overweg passeeren. Daar de vrees niet ongegrond wordt ge acht, dat bij de uitvoering van den z.g. half urendienst van de electrische treinen het ge vaar nog belangrijk toeneemt wordt aan de K. v. K. seer dringend verzocht er bij den Spoorwegraad op aan te dringen, dat deze overweg wordt bewaakt en van afsluitboo- men voorzien wordt. Wij achten deze adressen zeer op hun plaats en uiten den wensch, dat zü niet zon der resultaat zullen blijven. Candidaatatelling Door de afd. Zupe van de 8. D. A. P. zijn de volgende perso nen op de groslijst geplaatst als candldaat voor de as. Gemeenteraadsverkiezing. C. Nannis, Oudesluis. aftr.; J. J. G. Blom. Pet ten, aftr.; H Rens. Zuld-Zljpe: J. Nannis, Oudesluis; D v. d Vlies. Petten; A. Bur ger Zuld-ZUpe; H. Heids, 8t. Maartens brug; G. Heemskerk. Oudesluis; 8. Wiers ma, Petten; J. Kouwenberg. Zuld-Zijpe; O. Kuiper. 8t. Maartensbrug. De heer J. O. Bellis wenscht voor herbenoeming niet in aanmerking te komen en behalve overgeld, kindertoesl, dagen, vergoeding bij sterfgev, enz. Is de welvaart van de meer dan 10.000 werklieden, die thans hun brood in de schoen industrie verdienen het niet waard, dat we ons allemaal, voor zoover we het tot-nu-toe nog niet deden, voornemen, voortaan alleen schoenen te koopen met het merk C.W-S. er op Te meer nog, daar dit merk niet alleen garandeert, dat het een schoen is van Neder landsch maaksel, maar bovendien een schoen, die voor den prijs welke er voor wordt ge vraagd een uitstekende schoen is, minstens even goed als, en vaak beter dan de buiten landsche, waarvoor hetzelfde bedrag gevraagd wordt. Nu kan het zijn, dat de winkelier u een paar buitenlandsche schoenen laat zien en daarnaast een paar inlandsche van denzelfden prijs en dat u dan zegt „Nou, maar die buitenlandsche zien er toch veel beter uit". Kan waar zijn, maar daarom de schoen nog niet beter. Een schoen is een vertrouwens- artikel, de leek kin eenvoudig niet zien welke van twee schoenen de beste is, ook al omdat hij de leerkwaliteit niet kan beoordeelen vaak is het mooist uitziende het slechtste. Maar óók kan hij het niet zien, omdat en nu haal ik als besluit een woord aan van den heer Stuhlemeijer, burgemeester van Schiedam, door hem gesproken, toen hij nog wethouder van Rotterdam was omdat ..schoenen zijn gelijk aan worsten, je weet nooit wat er in zit". ARTHUR TERVOOREN. Zoo heeft Noordelijk Noord-Holland in den avond van J.l Zaterdag, de reis naar Amsterdam wederom gedaan om den Eu- charistischen Koning in een massalen, maar zwijgenden stoet, eerbied en eerherstel te brengen. Langs de vrijwel geheel verlaten straten trokken ze door de stad, waar overdag het leven zich uit op een wijze, die de groot stad kenmerkt Stil en somber, ingetogen voor zich uitziendc. terwijl de kralen van den rozenkrans door de vingers glijden, volgen de duizenden, gadegeslagen door een enkele ster van het donkere firmament, de voor- geschreven route. Van alle zijden stroomen de pelgrims sa men en langzamerhand beweegt zich op den weg een bijna onafgebroken stoet van beê- vaartgangers. Het eenige geluid dat men verneemt, is de zware stap der mannen op het plaveisel, bij tijden ruw verscheurd door het getoeter van een voorbijrazende auto. Al deze dulzende mannen bidden tot God voor deze, zoo ontzettend belangrijke Intentie: Dat de zoo pas verschenen Encycliek van onzen Paus Pius XI. het gezinsleven over de geheele wereld tot zegen moge strekken Duizenden huisvaders sturen ieder voor zich, maar samen vormende een ontzaggelijk, niet te overzien geheel, deze hun uit het hart gegrepen bede tot God. Waarlijk, de Omgang heeft niet nage laten op de duizenden deelnemers een on vergetelijk diepen Indruk te maken Vi'f Wie meenen mocht, dat een „uitstapje" naar het uitgestrekte gebied der Vogezen alleen in het warme jaargetijde dient te worden ondernomen, teneinde zijn toeristi sche neigingen bot te vieren of zijn ge schokte gezondheid, overspannen zenuwen en wat dies meer zij. weer op peil te brengen in de heerlijke, ongerepte natuur, zal er wel licht bij gebaat zijn, te vernemen, dat ook de winter in den Elzas volop gelegenheid biedt, nieuwe krachten op te doen en zich te harden tegen de vele beslommeringen van het dagelijksche leven. Vooral liefhebbers van de wintersport vinden hier een waar dorado! De hoofdstad Straatsburg met haar in drukwekkende kathedraal en haar wfjd en de groote, fiere „Leeuw" staat, een herin- G. O., te Egmond-Binnen. G. 8., J. V., te Egmond aan Zee. straatschenderij, de le en 2e leder f 7.50 boete of 7 dagen hechtenis, de 3e f 2.50 boete of 1 week tuchtschool. H. K., te Zuid en Noord-Scharwoude. val- seben naam opgeven, f 15 boete of 2 weken tuchtschool. C. 8., te Den Helder, overtreding Handels- reglster, f 18 boete of 18 dagen hechtenis. P. J., te Alkmaar, overtreding Arbeidswet, f 100 boete of 10 dagen hechtenis J. K te Alkmaar, nachtrust verstoren, f 4 boete of 4 dagen hechtenis. G G., L W., te Egmond aan Zee, O Th 8„ te Heemskerk, J. K.. te Uitgeest. R P.. te Alkmaar, dronkenschap, ieder f 3 boete of 3 dagen hechtenis C. J de W J P V„ W D, te Amster dam, G. M.. A. de B., J. K.. te Alkmaar. B. H., te Oudorp, overtreding politieverorde ning. de le en 8e leder f 2 boete of 3 dagen hechtenis, de 2e en 3e ieder f 3 boete of 3 dagen hechtenis, de 4e f 1 boete of 1 dag hechtenis, de Se f 4 boete of 4 dagen hech tenis, de 7e f 2.50 boete of 3 dagen hech tenis. A. A. M. H.. te Llmmen. Th. K te Cas- trlcum, J. de W„ te Bergen, F. A., te Am sterdam. 8. J. V., te Beemster, F. J J. P.. te Monnikendam. J. F. M te Alkmaar, over treding motor- en rijwielwet, de le f 5 boete of 5 dagen hechtenis, de 2e. 3e en 4e ieder f 3 boete of 3 dagen hechtenis, de 5e f -10 boete of 10 dagen hechtenis, de Be f 4 boete of 4 dagen hechtenis, de lp f 6 boete of 6 dagen hechtenis. De Rjiwielclub ,.3t. Christoforus’’ is evenals vorige jaren ook weer ter bedevaart getrok ken naar de H. Stede. Aan dezen tocht, waarvan Purmerend het ontmoetingspunt vormde, namen 833 per sonen deel, n.l. Alkmaar 50, Goom 85, Lan- gendjjk 75, Warmenhuizen (15. H. H. Waard- Zuid 64, Waarland 57. Nibblxwoud 52, Hoog woud 50, Spierdijk 50. Spanbroek 50, Obdam 50. H H Waard-Noord 45. Weere 40. Wog- num 40, Bergen 30, Tuit jenhom 30 en Zwaag- dlfk 10. Van deze laatstgenoemde club is 'n 65-jarige geweest, die den geheelen tocht heeft medegemaakt. Om 10 uur werd in de tot de uiterste hoe ken gevulde kerk te Purmerend een plech tig Lof gecelebreerd, waaronder de Hoog- Eerw. Deken A. Hollenberg een predicatie hield. In zijn uiteenzetting was de gewijde spr. op het mooie verschijnsel, dat er in de zen tijd van geloofs-afval nog een kern van mannen en jongelingen is, die uren achter een fietsen, hun nachtrust opofferende. 3m hun God in het H. Sacrament te komen aan bidden. Te 1 uur vertrokken de fietsers in een ein- delooze rij naar Amsterdam. Tijdens dezen tocht werd voor de voorgeschreven inten ties gebeden, benevens een Rozenhoedje voor rector Verwer Aan dezen tocht namen de kapelaans van Warmenhuizen. LangendUk en Spierdijk deel. Om kwart voor 4 vertrok De Riviera. Langs hooge bergen gaat de tocht over Avignon, de stad met haar oude Romeinsche fort. Langs hooge bergen, die tot voor kort voor het meerendeel der toeristen niet te bereiken waren, doch die zich hebben moe ten onderwerpen aan den vooruitgang der techniek; want thans brengt de automobiel U op nagenoeg alle punten. De kalkrotsen worden door diepe ravijnen doorsneden en het is voortdurend een dalen en stijgen. Reeds meer dan 300 K M zijn .afgelegd, en ofsclioon er nog eenige honderden kilo meters „genomen" moeten worden, is de Riviera niet verre meer. Het panorama is wonderlijk schoon; langs kronkelpaden en gevaarlijke bochten klimt de auto hooger en hooger om dan weer langzaam te dalen tot eindelijk, heel in de verte, de kuststrook van de Provence, de Cóte d'Azur, het gebied der eeuwige lente, reeds lang vóór 600 jaar voor Chr-, toen de Grieken er verschenen, door de Phoenlciére gekoloniseerd zichtbaar wordt. De avond Is gevallen. Men waant zich In een sprookjesland, waar tusschen de bergen duizenden en duizenden lichtjes tegen den donkeren hemel flonkeren. De rotsige kust, die door baaien en kreken is uitgesneden, wordt meer en meer zichtbaar. Aan de wijde baal der Engelen, aan den voet van heuvelen, ligt het heerlijke Nice, beschut tegen de noordelijke winden. Het klimaat is er zacht, alleen als de mistrals Ide noor denwinden) komen opzetten kan men er, evenals in de andere plaatsen die aan de Riviera liggen, een jas verdragen. Nice heeft niet minder dan 200.000 Inwoners; het toe ristenaantal is bijna even groot. Groote en kleine hotels zjjn er te kust en te keur, doch de prijzen zijn over bet algemeen aan den hoogen kant. Van Nice is het een prachtige tocht langs Antibes-Juan-Les Pins en Golfe Juan Vallauris naar Cannes, de elegantste stad van de Riviera. Of ook de schitterende reis van Nice over Monaco naar Menton, dat het uiterste puntje van de Fransche grens vormt! Langs de wegen staan de wui vende palmen, die een tropisch idee geven, terwijl ook de dadelpalm, de mandarijn en citroenen getuigen van de mildheid van het klimaat. En vervolgens tusschen Cap d'Ail en Cap Martin, bet schitterende Monte Carlo, de parel der Riviera I Ach, wat valt er van deze stad en van het vorstendom nog te vertellen, dat de bekoring heeft van het nieuwe? Over de hooge bergen terug, doch steeds met de heerlijke blauwe kust naast ons, gaan wU daarom verder naar St. Raphael, dat vriendelijk gelegen is tusschen de heu vels van het Esterel. Cavalaire met haar prachtig strand, le Rayol. de nieuwe zomer- bad plaats en le Canadel met haar weelde riger! plantengroei trekken we door tot we eindelijk Le Lavandou, de pittoreske vis- schershaven bereiken, die haar naam dankt aan den geur van de wilde lavendel op de omliggende heuvelen.... De geheele streek langs de kust der Mid- dellandsche Zee biqdt een onvergetelijk schouwspel van kleur en schoonheid, men waant zich hier in een aardsch paradijs. De autocar-lljnen van de wereldbekende P. L. M. brengen U waar ge wezen wilt, bestuurd door de vaste hand van den onverschrokken chauffeur. Het eindpunt van den tocht is Marseille, de tweede groote stad van Frank rijk, met haar mooie stranden. België wil gaan, heeft men dan een ander rijbewijs noodig? Vraag II: Zoo ja, tot wien moet men dan wenden? en moet men daar ook een proef voor afleggen? Sneeuwstormen Edochalles gaat niet altijd zoo als men dat wel gaarne zou willen. Op allerlei mogelijkheden moet men zich voorbereiden, als men plaats neemt in de auto-chenllle. Het is dan ook raadzaam reeds in het vroe ge morgenuur de reis te ondernemen. De smalle wegen, waarop dikwijls een sneeuw laag ligt van vijf tot zes d.M., voeren langs diepe ravijnen, zoodat het den reizigers vaak veiliger Hjkt, de reis te voet te vervolgen. De gevaren zijn niet denkbeeldig. Sneeuw stormen en dikke mist behooren hier tot de gewone klimatologische verschijnselen en daarom worden de tochten zooveel moge lijk in .karavanen” ondernomen, teneinde steeds hulp bij de hand te hebben, wanneer er zich ongevallen mochten voordoen. Smalle kron kelingen en geheel met sneeuw bedekt ter rein, waar de wegen niet meer te volgen zijn, stellen hooge elschen aan de vaardigheid en de bekwaamheid van den chauffeur. Het is hier een voortdurende strijd tegen de hoogten en gladheid van de sneeuw, waar zelfs de rupsauto’s niet volkomen tegen zijn opgewassen. De omgeving pakt U echter zóó. dat ge het doorstane gevaar spoedig vergeet, en volop geniet van het buitengewoon mooie natuurschoon. De kleine hotels waar men kan afstappen, voldoen uiteraard niet aan de elschen van den verwenden reiziger, doch zü hebben voor ieder, die hongerig en ver moeid mocht-zijn, een eenvoudig maal en behoorlijk bed. En waarom méér te verlan gen! Het vriéndelijke Elzasser meisje doet alles om het U er naar den zin te maken en om U den tijd te dooden, verwisselt «U de platen op de gramofoon! Met dat al blijven de Vogezen echter bij sneeuwstormen onherbergzame oorden en wanneer zoon storm komt opzatten. kan het zijn, dat men de waarheid voelt van het spreekwoord Oost West, thuis best Colmar en Metzeral worden in het winterseizoen het drukst bezocht, zij vormen d e wintersport- centra. Skiloopers voelen zich in hun ele ment en zoowel voor beginners als voor de meer bekwame beoefenaars dezer sport zijn de terreinen zeer geschikt. De hoogste ber gen van de Vogezen liggen In het gebied van den Grand Ballon.'op 1725 Meter. In den zo mer is het op deze bergen één weelde van groene boaschen waardoor glinsterende wa tervallen zich een weg banen. Niet voor niets noemde Lodewjjk XIV den Elzas den „tuin van Frankrijk.’’ Gerardmer. op een hoogte van 1350 Meter, biedt een prachtig uitzicht op het Zwarte Woud en op den Jura. Zuidelijker gaat ge eveneens in autobussen of met chenilles en dan bergaf, naar de lagere oorden, allereerst Het is werkelijk een verblijdend verschijn sel, dat er in den Laatsten tijd een opleving is te bespeuren van het streven, het publiek er toe te brengen, in eigen land ook zooveel mogelijk goederen te koopen, die in het land Zelf gemaakt worden. Het kan wel wezen, en 't zal ook wel wezen, dat de tegenwoordige malaise en de hooge tariefmuren die ons omringen en oorzaak zijn, dat de nijverheid genoodzaakt is naar andere afzetgebieden uit te zien, de reden zijn van die opleving, maar wat doet er dat toe, de zaak zelf is er niet minder verblijdend om. Zonder een stevige propaganda krijg je den Nederlander nu eenmaal nergens toe iedereen heeft wel eens gehoord, dat het zoo'n schade is voor de Nederlandsche nijver heid en dut ook voor iederen Nederlander persoonlijk, wanneer hij de dingen die hij noodig heeft en die evengoed en zelfs beter hier te lande gemaakt worden, in het buiten land gaat koopen, af, wat natuurlijk op het zelfde neerkomt, van Nederlandsche winke liers, die hun waren uit het buitenland hebben laten komen. Maar hoevelen zijn er, die dat gehoorde ook ter harte nemen, handelen naar de konsekwentie die er uit te trekken valt? „Och, dien eenen hoed, dien ik in een jaar koop, of, dat enkele klosje garen dat ik noodig heb, zal toch de Nederlandsche nijverheid niet schaden I" Neen, natuurlijk niet, maar die eene hoed en dat eene klosje garen van u, samen met den eenen hoed en net eene klosje garen van al dig andere Nederlanders, die er net zoo verkeerd over denken als u, wél Door de hooge tarieven, die er alom in het buitenland worden ingevoerd, zien onze fabrikanten hun afzet vernunderen, omdat, daar wij zelf geen tariefmuren oprichten, de invoer uit het buitenland niet belemmerd wordt en minstens even groot blijft als voor heen. Vermindering van den afzet beteekent inkrimping van de fabrikage en inkrimping van de fabrikage beteekent afdanking van zijd beroemd uur- en slagwerk, vormt hetnering aan de verdedigers in den oorlog van ---j’1870 Van Belfort gaai de tocht naar Ljon, centrum van belangrijke in dustrieën Zuidelijker ligt Grenoble, in de vallei van Grealvaudan aan de samen vloeiing van de rivieren Isre en Drac. Van hieruit heeft men een schitterend gezicht op de hooge Alpen, met sneeuw en 0» be dekt en scherp zich afteekenend tegen den blauwen hemel. We verlaten thana het ge bied der Vogezen en laten ons in de ge- makkeljjke autocars naar de Riviera rijden. Ook de kleine verrassingen dragen by to- de vreugde van een modeshow. Zoo sagen wy een avondtoilet van Augusta Bernard van wit satijn met een zachten parelmoer- glans, soo grootsch van lijnenval, zoo stra lend en majestueus, dat we Jn onze ver beelding reeds allerlei fantastische namen zochten. No. 384 staat er nuchter in den catalogus. No. 284 hield echter aller oogen als in extase gevangen ook toen het décolleté gedekt werd door een zyden man teltje van een kleur rood, soo puur en fon kelend, als we ons alleen maar gedacht hadden in het sprookje van Sneeuwwit en Rozerood. „La Parialenne" was eveneens een avond toilet van georgette lamé in 'n eigenaard^ crème-geel, dat Patou opaline jaune noemt No. 4 was een avondcostume, waarvan de mouwen als een lange, doorrtchtige man tel om de draagster heen zwierden. Parsifal. Petite Maitresse, Rolls Royce, Corbeau, Dtablesse, Bella Donna, Porte Bon- heur het zjjn allen namen uit t sprookje, waarin de reeslanke manneoulns de prin- de Bond in zijn geheel vanaf het Postkan toor om den omgang te maken. Te kwart over 5 werd door den W.E kape laan van Warmenhulzen in de Posthoorn aan de Haarlemmerstraat een H. Mis op gedragen. waaronder alle aanwezigen op stichtende wijze tot de H. Tafel naderden Te ongeveer 8 uur vertrokken de 17 deelne mende afdeellngen weer uit Amsterdam Voor een goeden gang van zaken is de Bondsbepa- ling. dat geen enkele deelnemer in Amster dam mag blijven, streng gehandhaafd. ’t Was wederom een vermoeiende, maar mooie tocht Tenslotte kunnen dat 4 personen uit Warmenhulsen, Bergen en 8 uit Alkmaar te voet de naar Amsterdam hebben gemaakt. Het nieuwe geluid, dat het huls Kruys- veldt ons dezen middag in t Carlton-botel te Amsterdam liet hooren, was van soo n buitengewone distinctie en in al zyn bonte verscheidenheid soo zeldzaam harmonieus, dat we niet aarzelen de woorden uit bet invitatieboekje te herhalen: Mode.... myste rie. Dit mysterie hebben wjj genoten en w!< hopen onzen lezeressen in deze weinige woorden een flauw beeld te kunnen geven van zooveel weelde, zooveel schoonheid van lijn en kleur. Malaise? „Geiyk de palmboom tegen de verdrukking in groeit, zoo schiepen de ont werpers der mode hun etherische sympho- nleën dwars tegen den stroom van malativ pessimisme in, trachtend de wereld te verrijken met nieuwe verrukkingen van lyn, kleur en materiaal.^ zoo staat er in het invitatieboekje voor de show. „Volage" heette het markante toilet van Lauvin van donkerblauw crêpe met een stralend rood schouderstuk, wat slechte even te zien kwam vanuit de luchtige kleine cape. ,Au bols" was de juist gekozen naam voor het intens-groen, waarvan een rechte robe was gemaakt met eenzelfde dopje van ge vlochten bandeaux. Hierover werd een zwarte mantel gedragen, 'n Creatie van Bernard. „I love you” Als van ouds had u zich .Jove” in rood gedacht Mis. .J love you” bestond uit *n lange casaque van kanarie-geel crêpe satin, op ’n swan rokje is. Dat is, ook bij schoenen, lai gemakkelijk en daarom heeft dat nu de campagne ten gunste van den Nederlandschen schoen heeft op touw gezet, besloten, als eersten maatregel een merk in het leven te roepen, dat binnenkort door alle Nederlandsche fabrikanten zal worden gebruikt. Dit merk, dat bestaan zal uit de letters C.W.S. zal voor den kooper een waarborg zijn, dat hij werkelijk een Neder landschen schoen gekocht heeft. Ter voor koming van fraude zal de commissie van de Regeenng gedaan zien te krijgen, dat zij het verplichtend stelt, buitenlandsche schoe nen te voorzien van een merk van herkomst. In aansluiting daaraan zal dan' een groote reclame-campagne voor door verscnilli gezinsleven dreigen omver te werpen, ein digde Pater van Rtjn. Ns beëindiging der plechtigheden spoed den alle aanwezigen zich naar het station, van waar de extra-trein, die overvol was' om 12.02 vertrok. Nadat de stille omgang had plaats gehad, werd om half 3 door Pa ter Van Ryn in de O. L. Vrouwekerk aan de Keizersgracht de H. Mis opgedragen, waaronder spr. een korte en opwekkende predicatie hield, waarbij hy den pelgrims 8t Joaef als voorbeeld stelde. Onder de H. Mis naderden allen tot de H. Tafel. De regeling by de kerk was nog niet ideaal. Het bestuur van het Genootschap doet wel z’n best, doch ondervindt nog niet genoeg medewerking Moge er voor het volgend jaar eens dus danige maatregelen getroffen kunnen wor den. dat het byna levensgevaariyke ge drang wordt vermeden. Dat zal meer rust en vanzelf meer devotie brengen. Na de H Mts verspreidden de pelgrims zich over de stad, waarna de trein om 6.57 uur vertrok om te 7.44 in Alkmaar te arri- veeren. van de fabi werkkrachten werkloosheid dus I Het is dus waarlijk niet alleen voor zijn eigen voordeel, wanneer de werkgever omziet naar middelen om voor het verloren afzet gebied in het buitenland een grooteren afzet m eigen land te verkrijgen, iets wat vooral in Nederland nog maar al te goed mogelijk is. wanneer de Nederlanders daartoe maar wat meer hun medewerking zouden willen verleenen. Het is tenslotte toch hun eigen voordeel, want als er minder werkloozen ztjn, behoeven er ook minder werkloozen gesteund te worden van het geld, dat door de gemeen schap, dus door alle Nederlanders samen, moet worden opgebracht. Zelfs al zou men dus voor een bepaald artikel van Nedertandsch fabrikaat een kleinigheid meer moeten be talen, dan voor eenzelfde artikel uit het buitenland, dan nóg zou men misschien voordeeliger uit komen en tegelijk den natio- nalen welstand helpen bevorderen. Maar Nederlandsche artikelen zijn over ;emeen niet duurder dan buitenlandsche ter niet slechter waarom dan toch vragen naar buitenlandsch goed, of, als men dat niet doet, waarom onverschillig blijven voor wat men u in de hand stopt en niet uitdrukkelijk vragen naar Nederland sche waar Er begint kentering te komen en vele Nederlandsche fabrikanten hebben ingezien, 'dat bet ook hier geldt, het ijzer te smeden -eh het heet is en ze zijn begonnen reclame te maken voor hun fabrikaten. Niet ieder voor zich, maar allen met elkaar, eeh onper soonlijke reclame dus, zooals de bollen- handelaars dat met hun producten in het buitenland doen. De bouwmaterialen-fa- bnkanten deden het reeds met de hulp van de Vereeniging „Nedertandsch Fabrikaat", de steenbakkerijen door middel van hun _2..xerwegen-advertentiesnu de schoenfabrikanten begonnen. van hun campagne tot ver- wt gebruik van Nedertandsch schoenwerk, heeft de „Commissie voor Werk- 1 verruiming in de Schoenindustrie" dezer dagen een persconferentie ingericht, waarop haar voorzitter, de heer Jos. Klijberg, aan de vertegenwoordigers van een groot aantal dagbladen, daartoe ten kantore der commissie te Tilburg bijeen gekomen, een uiteenzetting gaf van den toestand in de Nederlandsche schoenindustrie en van de mogelijkheden om er verbetering in te brengen. De Nederlandsche machinale schoenin dustrie dateert eerst van óthstreeks 1900, toen enkele der voornaamste zaken geleide lijk werden omgezet in machinale bedrijven, die in den aanvang nogal te kampen hadden met de omstandigheid, dat de werklieden gewoon handwerk te maken, niet maar zoo dadelijk tot fabrieksarbeiders waren om te tooveren. Erger nog was het, dat het publiek, dat sedert jaren aan buitenlandsche schoenen gewend was, er slechts schoorvoetend toe over ging zich de nieuwe Nederlandsche iabrieksschoenen aan te schaffen, wat voor verschillende Nederlandsche fabrikanten aan leiding was, hun schoenen onder een-of- ander buitenlandsch merk in den handel te brengen, een kwaad, dat niet alleen in den loop der jaren nog niet is uitgeroeid, maar integendeel grootere afmetingen heeft aan genomen. Eigenlijk toch wel grappig, zoo’n toestand I Ja, grappig, maar toch nog meer droevig I Het publiek koopt een schoen, die een Nederlandsche is, maar een buitenlandsche lijkt en roept dan verrukt uit „Die buiten landsche schoenen, dat is toch maar je ware I Kijk eens wat een leer, kijk eens wat een model I" En heel hun leven loopen ze op schoenen, die in Nederland zijn gemaakt van leer, in Nederland gelooid van huiden van in Neder land gwjokte dieren. En ze denken slim te zijn en blijven hun zoogenaamde buiten landsche schoenen koopen, „omdat”, zeggen ze, „Nederlandsche slecht en lomp van model zijn". „Nou, maar ik heb toch wel eens een paar schoenen gehad, waarvan ik wist, dat ze in Nederland gemaakt waren en die toch wel degelijk slecht waren", zal men wel eens kunnen hoo en, als men iemand er op wijst, dat in Nederland schoenen worden gemaakt, die even goed zoo niet beter zijn, dan die uit het buitenland wordt ingevoerd. En die opmerking kin volkomen juist lijken er worden ook in Nederland schoenen ge naakt van mindere kwaliteit zonder dat □e daarom juist u. Want die schoenen van mindere kwaliteit kosten ook minder dan de betere en het gaat natuurlijk niet aan, een Nederlandschen schoen van vier gulden te vergelijken met een buitenlandschen van twaalf. Maar, zoo goed als een Nederlandsche schoen van twaalf gulden, zeker zoo goed en msschien zelfs wel beter is, dan een buiten landsche schoen van twaalf gulden, zoo is ook een Nederlandsche van vier, net zoo goed, of ^eier Han een buitenlandsche van denzelfden Wat trouwens heel begrijpelijk is, daar tet wel vanzelf spreekt, dat de Nederlandsche ibnkant bij het maken van zijn schoenen Ook re. emng hqjidt met het Nederlandsche klimaat, dat een anderen eisch stelt dan het veel mildere klimaat elders, ook rekening houdt met den Nederlandschen voet, die zwaarder is dan die van de meeste buiten- lë worden begonnen, waar- Uende groepen bij de schoen industrie betrokken een groot bedrag is bijeen gebracht. De Commissie voor werkverruiming zou, hoezeer de schoenindustrie ook te lijden heeft van de hooge tariefmuren in het buiten land, niet gaarne aanbevelen ook hier derge lijke hooge tarieven in te voeren, maar wél wil zij er propaganda voor maken, dat de tarieven te onzent veranderd worden van een ad-valorem-recht in een specifiek recht, zooals dat in alle andere landen van Europa reeds het geval is, behalve in Frankrijk, echter ook reeds voorstellen zijn inged om het te veranderen. Of het nu werkelijk de moeite waard is, wat door het Nederlandsche publiek aan buitenlandsch schoeisel gekocht wordt? Ik zal maar een enkel voorbeeld noemen. In 1939 werden in Nederland gekocht 13.646.987 paar schoenen en daarvan waren er 8.738.179 paar in Nederland gemaakt, dus niet meer dan 63.9 procent. Bijna vijf miljoen paar schoenen werden dus uit het buitenland geïmporteerd. En als daar nu ook maar een naar verhouding even groote uitvoer tegen over kon staan, dan zou het nog zoo erg niet zijn, maar de buitenlandsche tarieven zorgen er wel voor, dat dit ónmogelijk is tegenover dien invoer van bijna 5.000.000 paren stond een uitvoer van..... 610.000 paren. Ruim vier-en-een-kwart miljoen paar schoe nen werden er dus in 1929 hier te lande gedragen die van buitenlandschen oorsprong waren en die evengoed door onze Nederland sche industrie geleverd hadden kunnen worden. En hid de Nederlandsche industrie ze geleverd, dan zou het niet noodig zijn, in den slappen tijd de arbeiders, laat ik het maar noemen op rantsoen te stellen, zooals nu het geval vaak is. Maar beter allen 70 procent van het loon uitbetaald, aldus redeneeren de patroons, dan een deel der arbeiders voluit betalen en de rest op straat zetten. Werkloos heid komt door dezen maatregel dan ook niet voor, maar ook dit terugbrengen van het loon op 70 procent in slappen tijd zou niet noodig zijn, wanneer alle Nederlanders ook Nederlandsche schoenen droegen. De loonen in de schoenindustrie zijn zeer behoorlijk in verschillende schoencentra is het geen uitzondering, dat loonen worden bereikt van 0.60 per uur gemiddeld, buiten vacantie- geboor te Al zijn er ook altijd starre buitenland- bevoordeelaars en al zullen die er ook wel g r tbevorde- :he nijverheid tenslotte sc H M P n o

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 6