(Binnenlandseh Nieuws
I
>VÖI& HOSTS
Kalenderblaadje
Voor de Huiskamer
Dorp afgebrand
De nog levende oud-Zouaven
De Radiocensuur
Totaal.... rr
a
„Miss Holland"
n
Ford en Rotterdam
Acht nieuwe bruggen te ‘Amsterdam
Een pokken-geval
Hevige autobotsing
GEMENGD NIEUWS
Vredesactle der geneesbeeren
Nachtvorsten
LUCHTVAART
De bloedige vechtpartij te Gestel
Negen dooden
Een nl
Geraffineerd
KERKNIEUWS
De ramp van de R 101
Het officleele rapport gepubliceei
Een Baldwin priester
ONZE OOST
I
Een halve eeuw Rijkspostspaarbank
Steun voor kostwinners
Ernstig vliegongeval
in Canada
Ongelukken op onbewaakte
overwegen
Lijdensmeditaties voor
niet-Katholieken
De vermiste schepelingen weer
terecht
Engelsch bombardementsvliegtuig
neergestort
Een nieuwe Schouwburg
te Amsterdam
r
M u o_.
fetch. Daar bad hU haar leeren kennen. Ze
beminden elkaar, ze waren gelukkig
Auto-ongeval
Aantal Aantal
31
Totaal.... 33
Zfl moet naar eea andere school
V
Totaal.... 11
Geraakten vhk lierratilM étr
te
Drie gewenden, van wie een swaar gewend
-
I
de
Ta— slachtoffers
klein
heel
verwondingen aan
Twee dooden
et
bezoekers naar alle
l
*1 4
i
V
heette John Wall-
i
i
Die niet alt werklossen-kassen trekken
4
■X
I
r
1»
s
i»
OeeeMtetossd op een Nadertandech
teartoteneehtp te Napels
R A.-bestuur de telefonische mededeelint
binnen, dat da Radio Omroepoontröls-oom-
m'ssie de uiteending in haar geheel voor de
microfoon verboden had.
Zulks niettegenstaande da grootere trelnfre-
quentle en het toenemend verkeer op de
openbare wegen:
1R9 De Beer ging, vergezeld van Toekle en Mauwt je. naar den
dooden konlng. die uitgestrekt op zijn doodsbed lag O, wat
snikte de Beer, toen hij den vorst zag. Ook nu kon hU zijn
tranen n et bedwingen. ZU vloeiden rijkelijk langs zijp muil.
Ook Toekle keek naar den konlng, maar minder bedroefd.
Mauwtje blief op een afstand, keek wel naar 0en gestorven
leeuw. HU had nooit een levenden geilen.
nachtvorsten
op de
De kardinaal-—rtsblsschop van Westmin
ster heeft het priesterschap tosgedlend aan
den eerw. heer E. T. Baldwin, neef van mr.
1 zelfmoord; 1 zelfmoord; 3 aelf-
moorden.
IS»
.reegare bewaking af geschaft 13
Immer onbewaakt gzweert.... 3
s
TtaeUgwrtteo
EuropeeechO
1638
vruigere bewaking afgeschaft 1S*>
Immer onbewaakt go woest.1
had met de FordmaatschappU en
niet voor uitgesloten hield, dat een nader
contact met de Ford-MU. voor Rotterdam
alsnog van beteekenis sou kunnen zijn.
Hoewel de directie der N.V. Ford deze ge
ruchten ontkent, is het niet uitgestoten, dat
men hier moet denken aan relaties tusschen
oen der oommlssarissen der Ford-Maat-
schappU en een dsr leden van het College
van B. en W.
De thans loopzode geruchten worden van
de zjjde der gemeente niet tegengesproken;
wat voor waarheid se bevatten, aal de toe
komst moeten uitwijzen.
perwxiM^pemMsen
vroegere bewaking afpeeebaft 14
immer onbewaakt geweest.... 3*1
Van het bestuur van bet Ondersteunings
fonds der oud-Zouaven ontvingen we eea op
gaaf van alle bekende nog levende
oud-Zouaven tn ons land. Het zijn er een
ISO..
De oud-te van hen to D. Timmer te Am
sterdam. 94 'aar, de Jongste W. de Rooy te
Haarlem. 78 jaar.
Tot de oud-Zouaven behoort ook de
Hoo’eerw. Pater WlUlhrord (J. Reeliek), vt-'
oaris-peneraal in den Belgischen Congé.
Ben adres aan bet g<
Tengevolge van de nachtvorsten in
laatste nachten zijn op de steenfabrieken
langs Rijn en Waal mlllioenen steenen door
de vorst vernield en totaal stukgevroren,
waardoor aser aanzienlijke schade is aange
richt.
m de nabijheid van Emporia in Canada to
een verkeersvliegtuig neergeetort. Alle negen
inzittenden werden gedood. Onder de slacht
offers bevindt zich de bekende voetballer
Knute Rockne.
De stuurman slaagde er in het schip weer
in evenwichtposltle te brengen, maar het bleef
slechts enkele seconden tn deze positie.
TerselfdertDd. .toen bleek, dat het lucht
schip niet langer naar de hoogteroeren luis
terde bil het herrte len van de hoogte, gaf oe
wachthebbende officier per maehtnetelegraaf
bevel de snelheid te verminderen. Op dat
oogenbllk dook het luchtschip wederom «teil
omlaag. hetgeen slechte enke'e seconden ge
schiedde voordat het tegen de aarde botste.
Deze stoot was niet krachtig.
De door het Hof verworpen verklaringen
van het ongeluk zijn o.a. de veronderstelling
dat het luchtachlp door zwakken bouw in de
lucht gebroken is of. dat er een gebrek aag
contróle der machines is geweest.
Verder komt het Hof tot de conclusie dat
het ongeluk niet alleen kan worden verklaart
door de abnorma'e weersomstandigheden, otl
schoon deze mede van invloed zijn geween
Ook kan het ongeluk niet geweten wordet
aan incompetentie van officieren of beman
nlng, boswel bij de verklaring ook rekening
aal moeten worden gehouden met het tei.
dat de wacht pas afgelost was.
Na de meeningen der deskundigen te heb
ben bestudeerd, komt het Hot tot da oenrh-
rie dat er drie phaaen sUn geweest ta de b«-
- De N.V. Philips heeft voor de kostwin
ners, die nog niet in aanmerking komen
voor het trekken uit de werk loose n kas—n,
en ook voor de niet verzekerden, een toeslag
op de gewone steunregeling ingevoerd, tot
een bedrag, dat niet overschrijden mag
K van het inkomen per werkweek van
48 uur.
We lezen in „Spoor- en Tramwegen”:
In den laatsten tijd son, als ge.olg van
eenlge aanrudingen op onbewaakte o.erwe-
gen, weder stemmen opgegaan, die de schuld,
zeer ten onrechte op de spoorwegen wierpen
en de roekslooze en suffende autemoble.be-
Muurders vrjj uit lieten gaan.
Hoe erg de roekeloosheid van den weg-
geb. >uker toeneemt, blijkt wel heel duldeluk
uit het feit, dat in 1630 niet minder dan
seven treinen in de flank door auto's werden
aangereden en dat selfs in 173 gevallen voer
tuigen tegen gesloten of dalende overweg-
bootnen sUn opgereden, terwijl bet totale
aantal ongevallen op de onbewaakte over
wegen slechte 78 bedroeg. Dit spreekt nog
meer, indien men bedenkt, dat er ongeveer
dubbel zooveel onbewaakte als bewaakte
overwegen zijn. Uit het hieronder volgend
stattotlekje blijkt gelukkig, dat het aantal
ongevallen, in de laatste drie Jaren, op de
onbewaakte over wegen niet stijgende is.
‘a
Ter verbinding van bet stadsgedeelte, dat
ontstaan zal op de tn ophooging zijnde gron
den ten Zuiden van het Zuider-Amstelkanaat
tusecTen den Amrtelveenschen weg en de
Boe: en wetering met de overige doelen van
Amsterdam sljn ses bruggen noodlg over
bovengenoemd kanaal en de Boerenwetering.
Voort* moet een definitieve beug gebouwd
worden voor de tweede Vaa der Helststraat.
Dow B en W. wordt kan den Raad mach
tiging gevraagd over te gaan tot den bouw
van de bruggen wanneer zjj dat noodlg vin
don. ven -redlet zal hiervoor noodlg zijn van
L500.000.
Verscheidene (88) leden van de Nbdertand-
eehe Maatschappij tot bevordering der Ge
neeskunst hebben tot het hoofdbestuur dier
Maatschappij het verzoek gericht, het initia
tief te nemen tot samenwerking met ver
een! gin ven van medici in kndere landen, om
overleg te nleeen over de vraag, op welke wij
ze door de geneeskundigen de vredesbewe-
gir« gesteund sou kunnen worden.
Zij hebben dit verzoek in een uitvoerige
lift— "de toegelicht en hierin oetoogd dat
Intemationa'e samenwerking van genecakun-
dlsen te?en den oorlog zeer grooten invloed
sou kun ren hebben op de ontwikkeling der
vrodeserdaebte. ZU noodigen het hoofdbe
stuur uit bet overleg met medici uit andere
landen te openen, opdat een internationaal
cor-Tee mo«rHlk worde.
Het hoofdbestuur der Maatschappij heeft
zich thans tot de le«*en gericht met de
vraag om èen duidelijke uitspraak op de al
gemeens vergadering, die 6 en 7 Juli as. te
Nijmegen wordt gehouden.
Ind'en de vergadering daartoe besluit, to
bet hoofdbe'tuur bereid het initiatief te
nemen en zei het aanraking zoeken met
hoofdbesturen van geneeskundige vereeni-
gen in andere landen van Buropa om te over
wegen of iets gedaan zou kunnen worden van
den kv>t der artsen om den weerzin tegen
den oorlog op te wekken en te versterken.
In bat plaatsje Flung Jany to volgens oen
bet tobt m de Berlljnscbe bladen door tot
dusverre onbekende oorzaak brand uitge
broken. Door den krashtigen wind steeg bet
vuur binnen zeer korten tijd over de belen
dende buisjes over, met het gevo'g. dat 300
bouten buizen in de asch gelegd zijn.
De onmiddeUUk gea a. meerde brandweer
van Memel is op de ingesneeuwde wegen
blijven steken, zoodot geen hulp meer kon
worden gebracht.
100 Vier kabouters, oude dienaren van den leeuw, hie'den de
wacht Ze waren in het wit en .zwart geEleed en droegen
rouwmutsen. Men had den dooden konlng den kroon opge
zet. Een kroon, dien hjj zomer én winter, over dag en zelfs
in den nacht had gedragen. Als wassen beelden stonden
de kabouters, droevig kijkende, want zij hielden van Honing
Leo, dia wel eens ruw kon sljn, maar een goed hart had.
W
Oerucbten doen de ronde, dat de gemeen
te Rotterdam weer met de N.V. Ford in onv
darbaadellng sou zUn getreden. Aanleiding
voor die vermoedens to bet feit dat een in
terpellatie van een tweetal Raadsleden ever
bet verloop der gevoerde eoderhandelingen
niet ta doorgegaan. En dit besluit om de in
terpellatie tot „een” volgende vergadering,
dus tot vrij onbepaalden tijd uit te stellen,
werd genomen na een geheime raadszitting
welke meer dan een half uur duurde. Het is
niet onwaarachljnlljk, dat dit oomlté-general
la aangevraagd door een der Raadsleden, die
relaties had met de Fordmaatechapplj en
„H-Hoe.... U....7" stiet de Lord in de
hevlifte ontroering uit.
,J3tU, stil, iaat mij verder vertellen. Ja, ik
was Inderdaad de moordenaar. Toen u op
dien beruchten dag een bezoek aan mijn zus
ter Grace had gebracht, vond ik, nadat u
was vertrokken, uw mes bij ons !n den tuin.
Ik raapte het op en stak het bij ml), met
de bedoeling het u den eerztvolgenden keer
weer terug te geven.
*s Avonds échter kreeg Ik ruzie met George,
hij kwam met een mes op me af, en bij ge
brek aan een ander wapen doorrtak ik bem
uit pure relfverdediglng. Toen ik later hoor
de, dat u van den moord werd verdacht,
In bet R K. Ziekenhuis te Eindhoven to gis
termorgen overleden de 33-jarige ongehuwde
opperman F. M. Jansen, die gearresteerd was
als verdacht van moord in dronkenschap ge
pleegd op den 38-jarlgen Brosser. De ver
dachte had hierbij zelf eenlge steekwonden in
het gelaat opgeloopen, waarbij zich infectie
had voorgedaan, die den dood tengevolge
heeft gehad.
bleef Ik zwijgen, en liet, lafaard die ik was,
u voor mijn misdaad boeten I
Ik had rust noch duur en ik ben er dan
eindelijk toe besloten om u de volle waar
heid te vertellen. Grace echter heeft steeds
in uw onschuld geloofd. Zij kwijnde weg van
nameloos verdriet en is eenlge jaren geleden
in een krankzinnigengesticht opgesloten."
„Wat.... wat..,. Grace gek!! Dat....
dat.... O.... het is verschrikkelijk.... Het
kan niet waar zijn.... o God. neen het kan
niet waar zljnül stootte de depgeslagen,
ongelukkige man vol wanhoop uit.
„En verleden week is ze daar met uw
naam op de lippen in een aanval van be
roerte gesto
„Wat.... Gestorven wilt u zeggen? Grace,
Grace, o waarom verliet je ml), waarom
mocht ik Je zoete stem niet meer hooren, en
JU vervloekte schurk deed mu ai dit afschu-
welUke leed aan ik.... ik zal....”
Plotseling werd hij geheel paars, zijn oogen
puilden uit hunne kassen, hU viel reutelend
terug in zijn stoel.... en-was dood....
Grijnslachend stond John op. keek naar
den armen gestorven grijsaard en mompelde:
„Ik dacht wel, dat hU er In zou blijven, an
ders had mijn revolver nog een woordje
kunnen meespreken.” Dan liep hU naar de
schel en belde, de bediende, de trouwe knecht
verscheen.... een knal.... en stervend zak
te deze op de drempel, door een kogel in
het hart getroffen, ineen.
„Ziezoo, de meester door zUn knecht ver
in ooi d. waarna de knecht zelfmoord pleeg
de, dat klopt als een bus."
HU duwde zijn revolver in de krampachtig
samengetrokken vingers van den buttlers
stapte toen op de brandkast af en verliet
snel de plaats waar twee eetbare mannen
het leven lieten, als slachtoffer van een
doortrapten, geraffineerden diermenseh
De N.V. Amsterdamscbe Groote Schouw-
buzg hpeft tot den gemeenteraad van Am
sterdam een adres gericht, waarin zU mede
deelt, door de bouwmeesters J. M. d. Mey
en Joh. H. Grolle, In samenwerking met
vooraanstaande tooneeltechnici en Inge
nleurs. een plan te hebben doen ontwerpen
voor den bouw van een schouwburg-campïex,
op de plaats van het tegenwoordige feest
gebouw Bel’evue, met aangrenzende peroee-
len. gelegen Mamixstraat en Leldschekade,
order meer bevattende twee schouwburg-
za en. de één met 3000, de andere met 1000
zitplaatsen.
De in het eomplex ontworpen tooneel-
ruimten zullen worden ingerlchl met schuif-,
draal- en Ilftentooneelen. De technische in
stallatie zal het mogelUk mazen de pauzes
tusschen de bedrUven tot enkele minuten te
beperken; de tooneelen kunnen alle overdag
worden opgebouwd, en des avonds met wei
nig moeite voor bet voetlicht worden ge
bracht x
De zaal met 3000 zttpteatsen kan door
een nieuwe technische inrichting worden
teruggebracht tot een capaciteit van 1000
zitplaatsen of minder.
Liften brengen de
rangen en locailtelten.
In het gebouw is tevens ruimte gereser
veerd voor ,Jlet Tooneelnfuseumdat nog
steeds geen onderdak beeft
Tentoonstelling-, repetitie-, feest- en ver
gaderzalen, waaraan verbonden .wn restau
rant sUn gelegen op den beganen grond.
Ook een groot populair resurirant met bU-
z gelegen vergaderzalen to In bet project op
genomen.
Voor den bouw van het complex, op do
terreinen die allen reeds eigendom van bet
syndicaat zijn, worden van de gemeente Am
sterdam geen flnancleele offers gevraagd.
Architecten van adressante nemen op zich,,
binnen twee jaar nadat plan en flnancleele
opmt sUn goedgekeurd, bet tbeateroomplex
zpeelklaar gereed te hebben.
Adressante vraagt van de gemeente Am
sterdam, dat deze gedurende 50 jaren garant
bluft voor een JaarUjksche oom van drle-
bonderd-duirend gulden, tegenover het syn
dicaat, dat de kosten van terrein, bouw ert
inrichting verschaft.
Voor Hefhebbei» k
hereto 'mTplaatJ^nVeraendin<
coder rembours 80 ct. per stoA»
vanaf 3 st. M cent p. st.
Best, aan Ad»»-
Ruyterweg. Amsterdam.
(Adv. in weekblad).
Diep ineengedoken zat Lord Frtnken tn
zijn weelderig ultgedo.te salon.
HU was oud, afgeleefd, maar hU was ook
rUk en had naam.
Dit alles echter zonk In het niet; wat gaf
hU om rUkdotn, roem en eer?
ZUn leven was één mislukking geworden.
Sens was hU een onbekommerd jong-
Toen kwam die vreeselUke Ujd.... Oil bU
kon er niet aan denken.
George was op het tooneel verschenen«ook
hU hield van Grace, en ook Grace toonde
eenlge sympathie voor George.
HU. Lord Fr&nken, had dat wel gemerkt,
doch hU constateerde dat zUn lieve Grace
hem getrouw bleef. Op een avond had hU
een woordentwist gekregen met George, en
den volgenden morgen vond men diens luk
in het kleine denneboschjs in de nabUheid
der stad. HU was vermoord door een mes,
dat men In sUn schouders gevonden had, en
dat mes was van Lord Frlnken. HU werd
dus van moord verdacht, temeer nog. daar
eenlge l eden van den woordentwist tusschen
hem en George getuigen waren geweest.
Toen was die gruwelUke Ujd van recht
bank en advocaten gekomen, en hU was ver
oordeeld geworden, onschuldig veroordeeld.
Nadat hU sUn straf uitgezeten had, was
hl) de zee overgestoken en naar Amerika
Vertrokken. Daar trachtte hU bet fteb-u-ds
te vergeten, doch steeds nog moest h*< den
ken aan Grace, die hU niet meer gezien had.
ea die niet bU zUn vertrek aanwezig was
geweest. Al zUn brieven, aan hasr gericht,
kwamen onbeantwoord terug. Zou zU aan
sUn schuld hebben geloofd? Zou ze hem als
moordenaar van zUn vriend aanzien? Mis- j
aehlen was zU al lang gehuwd en was ze
haar eertte liefde reeds vergeten. Waar-
achilnlUk was ze ook reeds gestorven door
verdriet en mlnnepUn.
Opeens werd Lord Fr&nken uit zijn over
peinzingen opgeschrikt door voetenge*chulfel
In den corridor. Na een bescheiden tikje op
de deur, trad zUn IIvrel-knecht den salon bin
nen. HU reikte hem een wit, bedrukt sar
tonnen, visite kaartje ovei*.
HU nam het aan en las: John Wallny.
Toen hU dien naam las, schoot hem In
eens de «redaehte in het hoofd, dat dat de
naam was van een broer van Grace, d'en
hU in Greenwich wel eens ge: preken had.
„Laat ml’nheer maar binnen Jean,” ge
bood hU kort.
Een oogenbllk later trad een lange, ma
gere man de kamer binnen. HU boog diep
en zette z ch neer op den door den Lord aan
geboden stoel.
„Wat is het doel van uw komst. Sir?"
„Ik kwam hier om u een verhaal te ver
tellen, en ik zou gaarne hebbm, dat u mU
geen enkele maal in de rede viel. Ik zal
kort zUn: Eenlge jaren geleden werd te
Greenwich een zekere I ord George Wltt op
een verraderlijke wltse door een meesteek in^
den rug vermoord. Als dader werd u, mylo-d.
aangewezen. U was echter de dader nletl De
elgenlUke moordenaar heette John Wall
ny
wegingen vaa 4e R 101. Allereerst sekte de
neus tot een vrü stellen boek voor het
luebtsebip door het gebruik vaa het hoog
teroer tot een vrijwel bortoontele postte te-
ruggebraebt werd.
Dan volgt 4e tweede pbase, 41e slechte
kort duurt en waarin men er niet ia staart
bet luchtschip horizontaal te houden totdat
plotseling de derde phase intreedt, het lucht
schip duikt «i bUns onmiddeUUk aset een
hoek van minstens vijftien graden tegen der.
grond slaat. Omtrent de mogelUke oortaken
van deze opvolgelUke bewegingen zegt bet
rapport dan verder:
Hoe bet luchtachlp gas begon te veriieren
kan noott definitief worden vastgecteid. Het
Ujkt echter zeer waarschUnlUk dat het ern
stigs en plotselinge gasverües in verband
heeft gestaan met bijzondere pech, zooals
b.v. bet scheuren van bet voort te geel van
de ombullte-r. Ists dergelUks was bU een
vroegere gelegenheid ook al gebeurd en ook
de nauwkeurigste rorgen konden geen seker-
held geven dat dit nooit weer zou p'aats
vinden. Welke echter ook nauwkeurig de ord-
rtwdtgbe-'en gweert zitn waaronder de
ramp plaats vond, de verklaring dat dese
veroorzaakt werd door aanzienlUk gasveilles
tUdens slecht weer met heviee rukwinden,
moet worden gehandhaafd Dese ccnclurle
blijkt in overeenstemming te sUn met bere
keningen van het nationaal natuurkundig
laboratorium.
Ten slotte merkt het rapport nos op, dat
nog vast gesteld moet worden dat d? R 131
niet gestart sou zUp on 4 October wanneer
geen politieke redenen dit wenschelljk had
den gemaakt.
Hiermede wordt echter niet bedoe'd
segren. dat de politieke en technischs auto
riteiten die verantwoordelUk waren voor deze
berltostng of er in toegeetemd hebben, dit
ooit gedaan zouden hebben, wanneer zU
hadden kunnen nagaan, welk risico sU op
zich hemden genomen.
Hedenavond sou de V. A. R, A. „FranF
van Wezel'» Roemruchte Jaren”, naar den
gelUknaonlgen roman van A. M. de Jong
Eenlge weken geleden berichtten wU. dat
..Miss Holland" niet meer tot de H B s aan
de Mauritskade te Amsterdam, waarvan sU
leerlinge was, Is toegelaten, in afwachting
van de dienaangaande door B. en W. te
nemen def.nltleve bes) sing.
Thans heeft de vader van de betrokken
leerlinge van B. en W. het bsrlcht ontvan
gen. dat zUn dochter niet meer tot de
HBB. zal warden toegelaten ^>p grozjd van
bet feit, dat zU vier maal, In strjd met art.
van het hulzhoudslUk reglement van de
openbare middelbare scholen, zonder verlof
de school heeft verzuimd"
Echter hebben B. en W. er geen beswaar
tegen, haar In 4e gelegenheid ta s e’Jen
haar studie aan een andere, met name ge
noemde HBA te voltoom, waartoe sU zich
bU den directeur van die H BB kan doen
Inschrijven.
De Minister van Waterstaat, mr. F. J.
ReUmer, begaf zich gisterochtend, vergezeld
van den chef van zUn kab.net, den referen
daris J. A. van Arkel, naar Amsterdam tot
het brengen van een bezoek aan de RUks-
postspaarbank, teneinde de directie de ge-
lukwens?hen van de regeerlng over te bren
gen met het gouden JubUum.
De Minister heeft directeur en personeel
toegesproken en gehuldigd en medege
deeld, dst de referendar.ssen Van Braband
en Alberti benoemd sUn tot off In de
Oran’e-Msssauorde. Voorts kreeg de con-
cler-e Ter Morshuizen de eere nvdalje in
goud van die orde en de bode Btarreveld
deze madalje In zilver.
In den nacht van Maandag op Dinsdag
to omtrent één uur op het kru sount vsn
Stadhouderskade en Ftrdlrand Bolstraat te
Amsterdam een geduchte aanrijding ge
schied.
Langs de Stadhouderskade kwam een
partxullere auto aanrijden In de richting
RUksmuseum en uit de richting Vijzelgracht
naderde een gele band taxi, die koers zette
naar de Ferdinand Bolstraat. Op het kruis-
punt botsten belde wagens met groot geweld
tegen elkaar De particuliere auto werd op
1 trottoir van de Stadhouderskade gesmakt,
de taxi draaide een halven slag orr. in de
richting R'Jksmuseum en schooi over hst
vluahtheuveltje. waarbU de daarop staande
lantaarnpaal sneuvelde De bestuurder dezer
taxi bekwam geen letsel; van de inzitten
den der particuliere auto echter waren drie
personen gewond. Zij werden naar het Tes-
selschade Ziekenhuis gebracht, van waar
twee van hen weldra weer konden weggaan:
de derde moest ter verpleging worden onge
nomen ZUn toestand is zorgwekkend, dxh
men heeft hoop, hem in het leven ta kun
nen houden.
Zooals wU In een deel van onze vorige
oplaag hebben gemeld, waren acht Euro-
peesche leden van de bemanning van <to
Nederlandrehe pakketboot „Christiaan Huy
gens", die met een zeilbootje waren uitga,
varen, te Batavia niet teruggekeerd.
Nader wordt gemeld, dat de mannen op
een eilandje werden aangetroffen, waar zQ
voor den nacht een onderkomen hadden
gezocht.
1 Aprfl. Nu gaat mU inee™ ten IK**
Toen ik verleden week in Amsterdam nsM
de tram over dan Admiraal de Ruyterweg
reed, kwam er bU een van de haltes sm
beer naast mU zitten, die onmiddeUUk mUn
aandacht trok door zUn cosmopoUtisch uiter-
UJk. HU droeg bruin lederen pantoffels, sa
een blauw gestreept colbert bU een grosa
geruite broek. De strakke spanning van eea
uitgezakt buikje barstte onder uit zijn ga*
breide zwarte vest, waarop een zwaar ko
peren ketting bungelde met een miniatuur
kompa» ZUn met cartu achtige baardstop
pels gedecoreerd hoofd was bedekt met eea
bolhoed, waarvan de voorrand (weerman
men groet) voldoende had losgelaten om te
verraden, dat de drager een bultengemeea
hoffelijk man moert zUn. Dit gaf mü den
moed om een gesprek met hem aan te knoo-
pen, want mijn aandacht was vooral ge
trokken door een met leernapier beplakt
kartonnen valies, dat bezaaid was met esa
bonte mengeling van gekleurds hoteletlket-
ten.
Benaald veel gereisd, zei ttt. naar hrt
mU took in den Juirten toon en in zorgvuldig
gekoeen woorden, die tn hun eerbiedige kort
heid mijn burgermens-bewondering mani
festeerden.
Reken maar, zeide de heer, niet aondtr
gestree'.de Udelheid.
Hotel du Lee, Genève, las Ut. Prachtig
land hè?, Zwitserland. Wat spreekt u daar
nou voor taal?
Zwltoerlandseh hè? Alleen maar Zwtt-
serlandsch; anders verstane ze d*r niet.
Hebt ook de gietschers gezien?
Wie? De Gletters! O Ja. we hebben ons
een aap gelachen. Reusachtig. Me vrouw to
d*r stapel mee. We hadden ze ook al Is in
Parijs gezien.
Terwijl ik zorgvuldig de etiketten bekeek,
begon de heer naast mU onrustig heen sn
weer te schuiven.
En wat heeft u nu het meest getroffen
tn Jcego-SlsvH. liet een duivel to mU as
plotoellng vraren.
Twee verwilderde oogen keken mU aan:
,,Wa' zT u?"
U bent toch ook tn Joego-SlavM ge
weest? Hier staat tenminste Grand Hotel
Belgrado.
O ja, da's waar ook. Je sou d*r mee ta
de war komms. Mooi hotel, fUn hotel, best
an te bevels. Alle dag luns en tabeldood.
Beslist interessent land, dat Jugo.Jugo-
dlnges.
Ik zie. dat u ook In ArDort hebt ga-
woond.
Ja, maar da's maar een
stadje, niet de moeite waard.
En hoe to *t u in Savov bevallen?
Aardig meneer, aardig. Wist u. dat daar
de Savoyekolen vandaan kwarnme?
Ik dacht, dat *t een hotel in Londen
was. KUkt u maar: Hotel Savwy Londen.
Londen? Ja natuurlUk, Londen! Da's
Engeland, dat weet Ik nog zoo goed. Ik was
d'r voor zaken. Allemaal Engelscben. Bh,
conducteur, ik mot er hier uit.
Hotel d'Angleterre Kopenhagen moet
ook niet mto zUn, hè? kon ik nog Irifcrmee
ren.
Hft, zei m'n buurman vaag.
Bent u er lang geweest? vroeg ik, op
het etiket wUsend.
*n Maand of wat. Maar we konne slecht
met *t Koppehaagsch overweg. We sprakke
altlld maar Duis. Duls kan ik best.
We naderden helaas de halte.
Nou meneer, bis wiedersehens, zeide de
globetrotter.
Ik 'staarde hem na. niet zonder jaloesie.
Zoo*n koffer met etiketten staat toch altijd
gedistingeerd.
Het rapport van het Hof van Onderzoek
inzake ds ramp van ds R 101, het grootste
luchtachlp, dat op S October jl. bU Beauvais
to vergaan, en waarbU alle 54 personen, ernl-
ks zich aan booid bevoncen. op acht na. in
de vlammen omkwamenp is thans gepubli
ceerd. Het rapport geeft geen meenlng in
zake de toekomst der luchtschepen en er
kent dat het ban anderen Is te bepa’en of
de experimenten moeten worden voortgezet.
Het to geheel gewijd aa den tocht en dr oor
zaak der ramp.
De belangrijke bijzonderheden Inzake den
bouw, de latere wijzigingen en de recon
structie van het luchtschip, zoomede de
rapporten inzake de vorige vluchten, zUn te
d'en einde nauwkeurig bestudeerd.
BU de bespreking der oorzaken van de
ramp to het Hof uitgegaan van eenlge feiten
welke zUn komen vast te staan. O.m. wordt
vermeld:
Toen de wacht was afgelost, om twee uur
'z nachts, was er geen reden voor een direct
alarm voor hen. die belast waren met de
navigatie van het schip. Het luchtachlp
moet ten minste 1000 voet boven den grond
zUa geweeet. De bodem zelf is ter plaatje
twee k driehonderd voet boven den zee
spiegel. Het luchtschip had bU de proeven
oen abnorma'e hoeveelheid gas verloren ten
gevolge van gaten in de gashouders. Op de
Indische reto had bet schip meer dan te
voren geslingerd en had de voorgenomen
hoorte niet kunnen houden. De motoren had
den alle bU kruissnelheid op bevredigende
wUze geloopen tot twee uren. Dfe snelhéid
behoorde in de lucht meer dan 50 knoppen
per uur te zUn. Het luchtschip vloog niet
recht tegen ten wind in. Aangenomen kan
women dat de snelheid niet meer dan 15
tot 20 mijlen per uur bedroeg.
In dese omstandigheden viel de neip te
ongeveer 2 05 uur en In deze positie ging het
ongeveer 30 seconden verder.
Deze benodenwaartsche richting was
krachtig genoeg om den .man die in de kooi
lag te slapen,, te doen wekken en losse
voorwerpen te do?n afglüden naar het lager
gelegen gedee'te der rookkamer.
Op zes avonden heeft Pater Wynand Sluys
OFM.. de bekende Conferencier voor an
dersdenkenden. met groot succes in de Jo
zefkerk te Delft en in de Vredeskerk te Am
sterdam zijn Lijdensmeditaties voor niet-
Katholieken gehouden.
Klaar en overtuigend is daarmee aange
toond. welk een geweldige apologetische
kracht er kan uitgaan van de Roomsche
Ujdensoverwegingen. als ze behandeld wor
den, zooals Pater Sluys dat gedaan heeft
In zekeren zin spreken apo.ogetische me- ucu uwi d. owimwim, uw*
dltatles over Christus LUdsn nog machtijer Stanley Baldwin, den oud-premler en leider
taal tot ar.dersdenk2nden. dan de gewone der Engelsche conservatieven,
conferenties over de grondslagen des ge- I
loofs. onwillekeurig rijn deze Immers al te
zeer verstandelijk georiënteerd en wijzen
heen op al te verstandelijk geleefden gods
dienst Ook bet rellgleuse gevoel, een zekere
drang naar rellgleuse stemming en emotie
wil bevredigd worden. En Juist 1'. de medi
tatie Is er gelegenheid te over, om tot het
gevoel te spreken.
Verstand en hart beide krugen in de
Lijdensmeditaties van Pater Sluys hun deel.
Het ve-stand, waar d win tend-krachtig
wordt aangetoemd. hoe de verdiensten van
Christus’ Lijden worden toegepast door Je
zus’ Kerk; het hart, waar dat bitter Hjden
wordt uitgebeeld en meegeleefd.
Dat deze Lijdensmeditaties hun doel be
reiken, bleek wel uit de overweldigende ojv-
komst en „de ademloo’e stite, Waa -onder de
gewijde redenaar urenlang werd gevolgd.
Een bombardementsrtBgtulg van t 33sta
escadrille der Royal Airforce Is op het
vliegveld vaa Bicester, Oxfordshire tegen
een vlaggestok aangebotst en neergestort.
De bestuurder en de mecanicien wérden
gedood.
De machine was een der snelste toestellen
en had bij een vroegere vlucht reeds een
snelheid van 350 KM. per uur weten te be
reiken.
Een telegram uit Napels meldt, dat daar
sea geval van pokken oatdekt Is aan boord
vsn bet Nederlandsche tourlstenscbip „Rot
terdam" van de Holland—Amerikalun, dat
eenlge honderden touristen vervoert. Het
ziektegeval to niet ernstig gebleken, aoodat
volstaan kan worden met den zieks af te son
deren en de passagiers en de bemanning tn
te enten.
Gistermorgen ta te De Meern bU Utrecht
een personenauto door een vrachtauto te
gen den muur van het hotel Huigen geslin
gerd. De voorgevel werd daardoor zwaar
beschadigd. De twee personen in den perso
nenauto liepen lichte verwondingen aan
handen en gezicht op.
De auto’s werden vernield en moesten
worden weggesleept.