(Binnenlandseh Nieuws I >VÖI& HOSTS Kalenderblaadje Voor de Huiskamer Dorp afgebrand De nog levende oud-Zouaven De Radiocensuur Totaal.... rr a „Miss Holland" n Ford en Rotterdam Acht nieuwe bruggen te ‘Amsterdam Een pokken-geval Hevige autobotsing GEMENGD NIEUWS Vredesactle der geneesbeeren Nachtvorsten LUCHTVAART De bloedige vechtpartij te Gestel Negen dooden Een nl Geraffineerd KERKNIEUWS De ramp van de R 101 Het officleele rapport gepubliceei Een Baldwin priester ONZE OOST I Een halve eeuw Rijkspostspaarbank Steun voor kostwinners Ernstig vliegongeval in Canada Ongelukken op onbewaakte overwegen Lijdensmeditaties voor niet-Katholieken De vermiste schepelingen weer terecht Engelsch bombardementsvliegtuig neergestort Een nieuwe Schouwburg te Amsterdam r M u o_. fetch. Daar bad hU haar leeren kennen. Ze beminden elkaar, ze waren gelukkig Auto-ongeval Aantal Aantal 31 Totaal.... 33 Zfl moet naar eea andere school V Totaal.... 11 Geraakten vhk lierratilM étr te Drie gewenden, van wie een swaar gewend - I de Ta— slachtoffers klein heel verwondingen aan Twee dooden et bezoekers naar alle l *1 4 i V heette John Wall- i i Die niet alt werklossen-kassen trekken 4 ■X I r 1» s i» OeeeMtetossd op een Nadertandech teartoteneehtp te Napels R A.-bestuur de telefonische mededeelint binnen, dat da Radio Omroepoontröls-oom- m'ssie de uiteending in haar geheel voor de microfoon verboden had. Zulks niettegenstaande da grootere trelnfre- quentle en het toenemend verkeer op de openbare wegen: 1R9 De Beer ging, vergezeld van Toekle en Mauwt je. naar den dooden konlng. die uitgestrekt op zijn doodsbed lag O, wat snikte de Beer, toen hij den vorst zag. Ook nu kon hU zijn tranen n et bedwingen. ZU vloeiden rijkelijk langs zijp muil. Ook Toekle keek naar den konlng, maar minder bedroefd. Mauwtje blief op een afstand, keek wel naar 0en gestorven leeuw. HU had nooit een levenden geilen. nachtvorsten op de De kardinaal-—rtsblsschop van Westmin ster heeft het priesterschap tosgedlend aan den eerw. heer E. T. Baldwin, neef van mr. 1 zelfmoord; 1 zelfmoord; 3 aelf- moorden. IS» .reegare bewaking af geschaft 13 Immer onbewaakt gzweert.... 3 s TtaeUgwrtteo EuropeeechO 1638 vruigere bewaking afgeschaft 1S*> Immer onbewaakt go woest.1 had met de FordmaatschappU en niet voor uitgesloten hield, dat een nader contact met de Ford-MU. voor Rotterdam alsnog van beteekenis sou kunnen zijn. Hoewel de directie der N.V. Ford deze ge ruchten ontkent, is het niet uitgestoten, dat men hier moet denken aan relaties tusschen oen der oommlssarissen der Ford-Maat- schappU en een dsr leden van het College van B. en W. De thans loopzode geruchten worden van de zjjde der gemeente niet tegengesproken; wat voor waarheid se bevatten, aal de toe komst moeten uitwijzen. perwxiM^pemMsen vroegere bewaking afpeeebaft 14 immer onbewaakt geweest.... 3*1 Van het bestuur van bet Ondersteunings fonds der oud-Zouaven ontvingen we eea op gaaf van alle bekende nog levende oud-Zouaven tn ons land. Het zijn er een ISO.. De oud-te van hen to D. Timmer te Am sterdam. 94 'aar, de Jongste W. de Rooy te Haarlem. 78 jaar. Tot de oud-Zouaven behoort ook de Hoo’eerw. Pater WlUlhrord (J. Reeliek), vt-' oaris-peneraal in den Belgischen Congé. Ben adres aan bet g< Tengevolge van de nachtvorsten in laatste nachten zijn op de steenfabrieken langs Rijn en Waal mlllioenen steenen door de vorst vernield en totaal stukgevroren, waardoor aser aanzienlijke schade is aange richt. m de nabijheid van Emporia in Canada to een verkeersvliegtuig neergeetort. Alle negen inzittenden werden gedood. Onder de slacht offers bevindt zich de bekende voetballer Knute Rockne. De stuurman slaagde er in het schip weer in evenwichtposltle te brengen, maar het bleef slechts enkele seconden tn deze positie. TerselfdertDd. .toen bleek, dat het lucht schip niet langer naar de hoogteroeren luis terde bil het herrte len van de hoogte, gaf oe wachthebbende officier per maehtnetelegraaf bevel de snelheid te verminderen. Op dat oogenbllk dook het luchtschip wederom «teil omlaag. hetgeen slechte enke'e seconden ge schiedde voordat het tegen de aarde botste. Deze stoot was niet krachtig. De door het Hof verworpen verklaringen van het ongeluk zijn o.a. de veronderstelling dat het luchtachlp door zwakken bouw in de lucht gebroken is of. dat er een gebrek aag contróle der machines is geweest. Verder komt het Hof tot de conclusie dat het ongeluk niet alleen kan worden verklaart door de abnorma'e weersomstandigheden, otl schoon deze mede van invloed zijn geween Ook kan het ongeluk niet geweten wordet aan incompetentie van officieren of beman nlng, boswel bij de verklaring ook rekening aal moeten worden gehouden met het tei. dat de wacht pas afgelost was. Na de meeningen der deskundigen te heb ben bestudeerd, komt het Hot tot da oenrh- rie dat er drie phaaen sUn geweest ta de b«- - De N.V. Philips heeft voor de kostwin ners, die nog niet in aanmerking komen voor het trekken uit de werk loose n kas—n, en ook voor de niet verzekerden, een toeslag op de gewone steunregeling ingevoerd, tot een bedrag, dat niet overschrijden mag K van het inkomen per werkweek van 48 uur. We lezen in „Spoor- en Tramwegen”: In den laatsten tijd son, als ge.olg van eenlge aanrudingen op onbewaakte o.erwe- gen, weder stemmen opgegaan, die de schuld, zeer ten onrechte op de spoorwegen wierpen en de roekslooze en suffende autemoble.be- Muurders vrjj uit lieten gaan. Hoe erg de roekeloosheid van den weg- geb. >uker toeneemt, blijkt wel heel duldeluk uit het feit, dat in 1630 niet minder dan seven treinen in de flank door auto's werden aangereden en dat selfs in 173 gevallen voer tuigen tegen gesloten of dalende overweg- bootnen sUn opgereden, terwijl bet totale aantal ongevallen op de onbewaakte over wegen slechte 78 bedroeg. Dit spreekt nog meer, indien men bedenkt, dat er ongeveer dubbel zooveel onbewaakte als bewaakte overwegen zijn. Uit het hieronder volgend stattotlekje blijkt gelukkig, dat het aantal ongevallen, in de laatste drie Jaren, op de onbewaakte over wegen niet stijgende is. ‘a Ter verbinding van bet stadsgedeelte, dat ontstaan zal op de tn ophooging zijnde gron den ten Zuiden van het Zuider-Amstelkanaat tusecTen den Amrtelveenschen weg en de Boe: en wetering met de overige doelen van Amsterdam sljn ses bruggen noodlg over bovengenoemd kanaal en de Boerenwetering. Voort* moet een definitieve beug gebouwd worden voor de tweede Vaa der Helststraat. Dow B en W. wordt kan den Raad mach tiging gevraagd over te gaan tot den bouw van de bruggen wanneer zjj dat noodlg vin don. ven -redlet zal hiervoor noodlg zijn van L500.000. Verscheidene (88) leden van de Nbdertand- eehe Maatschappij tot bevordering der Ge neeskunst hebben tot het hoofdbestuur dier Maatschappij het verzoek gericht, het initia tief te nemen tot samenwerking met ver een! gin ven van medici in kndere landen, om overleg te nleeen over de vraag, op welke wij ze door de geneeskundigen de vredesbewe- gir« gesteund sou kunnen worden. Zij hebben dit verzoek in een uitvoerige lift— "de toegelicht en hierin oetoogd dat Intemationa'e samenwerking van genecakun- dlsen te?en den oorlog zeer grooten invloed sou kun ren hebben op de ontwikkeling der vrodeserdaebte. ZU noodigen het hoofdbe stuur uit bet overleg met medici uit andere landen te openen, opdat een internationaal cor-Tee mo«rHlk worde. Het hoofdbestuur der Maatschappij heeft zich thans tot de le«*en gericht met de vraag om èen duidelijke uitspraak op de al gemeens vergadering, die 6 en 7 Juli as. te Nijmegen wordt gehouden. Ind'en de vergadering daartoe besluit, to bet hoofdbe'tuur bereid het initiatief te nemen en zei het aanraking zoeken met hoofdbesturen van geneeskundige vereeni- gen in andere landen van Buropa om te over wegen of iets gedaan zou kunnen worden van den kv>t der artsen om den weerzin tegen den oorlog op te wekken en te versterken. In bat plaatsje Flung Jany to volgens oen bet tobt m de Berlljnscbe bladen door tot dusverre onbekende oorzaak brand uitge broken. Door den krashtigen wind steeg bet vuur binnen zeer korten tijd over de belen dende buisjes over, met het gevo'g. dat 300 bouten buizen in de asch gelegd zijn. De onmiddeUUk gea a. meerde brandweer van Memel is op de ingesneeuwde wegen blijven steken, zoodot geen hulp meer kon worden gebracht. 100 Vier kabouters, oude dienaren van den leeuw, hie'den de wacht Ze waren in het wit en .zwart geEleed en droegen rouwmutsen. Men had den dooden konlng den kroon opge zet. Een kroon, dien hjj zomer én winter, over dag en zelfs in den nacht had gedragen. Als wassen beelden stonden de kabouters, droevig kijkende, want zij hielden van Honing Leo, dia wel eens ruw kon sljn, maar een goed hart had. W Oerucbten doen de ronde, dat de gemeen te Rotterdam weer met de N.V. Ford in onv darbaadellng sou zUn getreden. Aanleiding voor die vermoedens to bet feit dat een in terpellatie van een tweetal Raadsleden ever bet verloop der gevoerde eoderhandelingen niet ta doorgegaan. En dit besluit om de in terpellatie tot „een” volgende vergadering, dus tot vrij onbepaalden tijd uit te stellen, werd genomen na een geheime raadszitting welke meer dan een half uur duurde. Het is niet onwaarachljnlljk, dat dit oomlté-general la aangevraagd door een der Raadsleden, die relaties had met de Fordmaatechapplj en „H-Hoe.... U....7" stiet de Lord in de hevlifte ontroering uit. ,J3tU, stil, iaat mij verder vertellen. Ja, ik was Inderdaad de moordenaar. Toen u op dien beruchten dag een bezoek aan mijn zus ter Grace had gebracht, vond ik, nadat u was vertrokken, uw mes bij ons !n den tuin. Ik raapte het op en stak het bij ml), met de bedoeling het u den eerztvolgenden keer weer terug te geven. *s Avonds échter kreeg Ik ruzie met George, hij kwam met een mes op me af, en bij ge brek aan een ander wapen doorrtak ik bem uit pure relfverdediglng. Toen ik later hoor de, dat u van den moord werd verdacht, In bet R K. Ziekenhuis te Eindhoven to gis termorgen overleden de 33-jarige ongehuwde opperman F. M. Jansen, die gearresteerd was als verdacht van moord in dronkenschap ge pleegd op den 38-jarlgen Brosser. De ver dachte had hierbij zelf eenlge steekwonden in het gelaat opgeloopen, waarbij zich infectie had voorgedaan, die den dood tengevolge heeft gehad. bleef Ik zwijgen, en liet, lafaard die ik was, u voor mijn misdaad boeten I Ik had rust noch duur en ik ben er dan eindelijk toe besloten om u de volle waar heid te vertellen. Grace echter heeft steeds in uw onschuld geloofd. Zij kwijnde weg van nameloos verdriet en is eenlge jaren geleden in een krankzinnigengesticht opgesloten." „Wat.... wat..,. Grace gek!! Dat.... dat.... O.... het is verschrikkelijk.... Het kan niet waar zijn.... o God. neen het kan niet waar zljnül stootte de depgeslagen, ongelukkige man vol wanhoop uit. „En verleden week is ze daar met uw naam op de lippen in een aanval van be roerte gesto „Wat.... Gestorven wilt u zeggen? Grace, Grace, o waarom verliet je ml), waarom mocht ik Je zoete stem niet meer hooren, en JU vervloekte schurk deed mu ai dit afschu- welUke leed aan ik.... ik zal....” Plotseling werd hij geheel paars, zijn oogen puilden uit hunne kassen, hU viel reutelend terug in zijn stoel.... en-was dood.... Grijnslachend stond John op. keek naar den armen gestorven grijsaard en mompelde: „Ik dacht wel, dat hU er In zou blijven, an ders had mijn revolver nog een woordje kunnen meespreken.” Dan liep hU naar de schel en belde, de bediende, de trouwe knecht verscheen.... een knal.... en stervend zak te deze op de drempel, door een kogel in het hart getroffen, ineen. „Ziezoo, de meester door zUn knecht ver in ooi d. waarna de knecht zelfmoord pleeg de, dat klopt als een bus." HU duwde zijn revolver in de krampachtig samengetrokken vingers van den buttlers stapte toen op de brandkast af en verliet snel de plaats waar twee eetbare mannen het leven lieten, als slachtoffer van een doortrapten, geraffineerden diermenseh De N.V. Amsterdamscbe Groote Schouw- buzg hpeft tot den gemeenteraad van Am sterdam een adres gericht, waarin zU mede deelt, door de bouwmeesters J. M. d. Mey en Joh. H. Grolle, In samenwerking met vooraanstaande tooneeltechnici en Inge nleurs. een plan te hebben doen ontwerpen voor den bouw van een schouwburg-campïex, op de plaats van het tegenwoordige feest gebouw Bel’evue, met aangrenzende peroee- len. gelegen Mamixstraat en Leldschekade, order meer bevattende twee schouwburg- za en. de één met 3000, de andere met 1000 zitplaatsen. De in het eomplex ontworpen tooneel- ruimten zullen worden ingerlchl met schuif-, draal- en Ilftentooneelen. De technische in stallatie zal het mogelUk mazen de pauzes tusschen de bedrUven tot enkele minuten te beperken; de tooneelen kunnen alle overdag worden opgebouwd, en des avonds met wei nig moeite voor bet voetlicht worden ge bracht x De zaal met 3000 zttpteatsen kan door een nieuwe technische inrichting worden teruggebracht tot een capaciteit van 1000 zitplaatsen of minder. Liften brengen de rangen en locailtelten. In het gebouw is tevens ruimte gereser veerd voor ,Jlet Tooneelnfuseumdat nog steeds geen onderdak beeft Tentoonstelling-, repetitie-, feest- en ver gaderzalen, waaraan verbonden .wn restau rant sUn gelegen op den beganen grond. Ook een groot populair resurirant met bU- z gelegen vergaderzalen to In bet project op genomen. Voor den bouw van het complex, op do terreinen die allen reeds eigendom van bet syndicaat zijn, worden van de gemeente Am sterdam geen flnancleele offers gevraagd. Architecten van adressante nemen op zich,, binnen twee jaar nadat plan en flnancleele opmt sUn goedgekeurd, bet tbeateroomplex zpeelklaar gereed te hebben. Adressante vraagt van de gemeente Am sterdam, dat deze gedurende 50 jaren garant bluft voor een JaarUjksche oom van drle- bonderd-duirend gulden, tegenover het syn dicaat, dat de kosten van terrein, bouw ert inrichting verschaft. Voor Hefhebbei» k hereto 'mTplaatJ^nVeraendin< coder rembours 80 ct. per stoA» vanaf 3 st. M cent p. st. Best, aan Ad»»- Ruyterweg. Amsterdam. (Adv. in weekblad). Diep ineengedoken zat Lord Frtnken tn zijn weelderig ultgedo.te salon. HU was oud, afgeleefd, maar hU was ook rUk en had naam. Dit alles echter zonk In het niet; wat gaf hU om rUkdotn, roem en eer? ZUn leven was één mislukking geworden. Sens was hU een onbekommerd jong- Toen kwam die vreeselUke Ujd.... Oil bU kon er niet aan denken. George was op het tooneel verschenen«ook hU hield van Grace, en ook Grace toonde eenlge sympathie voor George. HU. Lord Fr&nken, had dat wel gemerkt, doch hU constateerde dat zUn lieve Grace hem getrouw bleef. Op een avond had hU een woordentwist gekregen met George, en den volgenden morgen vond men diens luk in het kleine denneboschjs in de nabUheid der stad. HU was vermoord door een mes, dat men In sUn schouders gevonden had, en dat mes was van Lord Frlnken. HU werd dus van moord verdacht, temeer nog. daar eenlge l eden van den woordentwist tusschen hem en George getuigen waren geweest. Toen was die gruwelUke Ujd van recht bank en advocaten gekomen, en hU was ver oordeeld geworden, onschuldig veroordeeld. Nadat hU sUn straf uitgezeten had, was hl) de zee overgestoken en naar Amerika Vertrokken. Daar trachtte hU bet fteb-u-ds te vergeten, doch steeds nog moest h*< den ken aan Grace, die hU niet meer gezien had. ea die niet bU zUn vertrek aanwezig was geweest. Al zUn brieven, aan hasr gericht, kwamen onbeantwoord terug. Zou zU aan sUn schuld hebben geloofd? Zou ze hem als moordenaar van zUn vriend aanzien? Mis- j aehlen was zU al lang gehuwd en was ze haar eertte liefde reeds vergeten. Waar- achilnlUk was ze ook reeds gestorven door verdriet en mlnnepUn. Opeens werd Lord Fr&nken uit zijn over peinzingen opgeschrikt door voetenge*chulfel In den corridor. Na een bescheiden tikje op de deur, trad zUn IIvrel-knecht den salon bin nen. HU reikte hem een wit, bedrukt sar tonnen, visite kaartje ovei*. HU nam het aan en las: John Wallny. Toen hU dien naam las, schoot hem In eens de «redaehte in het hoofd, dat dat de naam was van een broer van Grace, d'en hU in Greenwich wel eens ge: preken had. „Laat ml’nheer maar binnen Jean,” ge bood hU kort. Een oogenbllk later trad een lange, ma gere man de kamer binnen. HU boog diep en zette z ch neer op den door den Lord aan geboden stoel. „Wat is het doel van uw komst. Sir?" „Ik kwam hier om u een verhaal te ver tellen, en ik zou gaarne hebbm, dat u mU geen enkele maal in de rede viel. Ik zal kort zUn: Eenlge jaren geleden werd te Greenwich een zekere I ord George Wltt op een verraderlijke wltse door een meesteek in^ den rug vermoord. Als dader werd u, mylo-d. aangewezen. U was echter de dader nletl De elgenlUke moordenaar heette John Wall ny wegingen vaa 4e R 101. Allereerst sekte de neus tot een vrü stellen boek voor het luebtsebip door het gebruik vaa het hoog teroer tot een vrijwel bortoontele postte te- ruggebraebt werd. Dan volgt 4e tweede pbase, 41e slechte kort duurt en waarin men er niet ia staart bet luchtschip horizontaal te houden totdat plotseling de derde phase intreedt, het lucht schip duikt «i bUns onmiddeUUk aset een hoek van minstens vijftien graden tegen der. grond slaat. Omtrent de mogelUke oortaken van deze opvolgelUke bewegingen zegt bet rapport dan verder: Hoe bet luchtachlp gas begon te veriieren kan noott definitief worden vastgecteid. Het Ujkt echter zeer waarschUnlUk dat het ern stigs en plotselinge gasverües in verband heeft gestaan met bijzondere pech, zooals b.v. bet scheuren van bet voort te geel van de ombullte-r. Ists dergelUks was bU een vroegere gelegenheid ook al gebeurd en ook de nauwkeurigste rorgen konden geen seker- held geven dat dit nooit weer zou p'aats vinden. Welke echter ook nauwkeurig de ord- rtwdtgbe-'en gweert zitn waaronder de ramp plaats vond, de verklaring dat dese veroorzaakt werd door aanzienlUk gasveilles tUdens slecht weer met heviee rukwinden, moet worden gehandhaafd Dese ccnclurle blijkt in overeenstemming te sUn met bere keningen van het nationaal natuurkundig laboratorium. Ten slotte merkt het rapport nos op, dat nog vast gesteld moet worden dat d? R 131 niet gestart sou zUp on 4 October wanneer geen politieke redenen dit wenschelljk had den gemaakt. Hiermede wordt echter niet bedoe'd segren. dat de politieke en technischs auto riteiten die verantwoordelUk waren voor deze berltostng of er in toegeetemd hebben, dit ooit gedaan zouden hebben, wanneer zU hadden kunnen nagaan, welk risico sU op zich hemden genomen. Hedenavond sou de V. A. R, A. „FranF van Wezel'» Roemruchte Jaren”, naar den gelUknaonlgen roman van A. M. de Jong Eenlge weken geleden berichtten wU. dat ..Miss Holland" niet meer tot de H B s aan de Mauritskade te Amsterdam, waarvan sU leerlinge was, Is toegelaten, in afwachting van de dienaangaande door B. en W. te nemen def.nltleve bes) sing. Thans heeft de vader van de betrokken leerlinge van B. en W. het bsrlcht ontvan gen. dat zUn dochter niet meer tot de HBB. zal warden toegelaten ^>p grozjd van bet feit, dat zU vier maal, In strjd met art. van het hulzhoudslUk reglement van de openbare middelbare scholen, zonder verlof de school heeft verzuimd" Echter hebben B. en W. er geen beswaar tegen, haar In 4e gelegenheid ta s e’Jen haar studie aan een andere, met name ge noemde HBA te voltoom, waartoe sU zich bU den directeur van die H BB kan doen Inschrijven. De Minister van Waterstaat, mr. F. J. ReUmer, begaf zich gisterochtend, vergezeld van den chef van zUn kab.net, den referen daris J. A. van Arkel, naar Amsterdam tot het brengen van een bezoek aan de RUks- postspaarbank, teneinde de directie de ge- lukwens?hen van de regeerlng over te bren gen met het gouden JubUum. De Minister heeft directeur en personeel toegesproken en gehuldigd en medege deeld, dst de referendar.ssen Van Braband en Alberti benoemd sUn tot off In de Oran’e-Msssauorde. Voorts kreeg de con- cler-e Ter Morshuizen de eere nvdalje in goud van die orde en de bode Btarreveld deze madalje In zilver. In den nacht van Maandag op Dinsdag to omtrent één uur op het kru sount vsn Stadhouderskade en Ftrdlrand Bolstraat te Amsterdam een geduchte aanrijding ge schied. Langs de Stadhouderskade kwam een partxullere auto aanrijden In de richting RUksmuseum en uit de richting Vijzelgracht naderde een gele band taxi, die koers zette naar de Ferdinand Bolstraat. Op het kruis- punt botsten belde wagens met groot geweld tegen elkaar De particuliere auto werd op 1 trottoir van de Stadhouderskade gesmakt, de taxi draaide een halven slag orr. in de richting R'Jksmuseum en schooi over hst vluahtheuveltje. waarbU de daarop staande lantaarnpaal sneuvelde De bestuurder dezer taxi bekwam geen letsel; van de inzitten den der particuliere auto echter waren drie personen gewond. Zij werden naar het Tes- selschade Ziekenhuis gebracht, van waar twee van hen weldra weer konden weggaan: de derde moest ter verpleging worden onge nomen ZUn toestand is zorgwekkend, dxh men heeft hoop, hem in het leven ta kun nen houden. Zooals wU In een deel van onze vorige oplaag hebben gemeld, waren acht Euro- peesche leden van de bemanning van <to Nederlandrehe pakketboot „Christiaan Huy gens", die met een zeilbootje waren uitga, varen, te Batavia niet teruggekeerd. Nader wordt gemeld, dat de mannen op een eilandje werden aangetroffen, waar zQ voor den nacht een onderkomen hadden gezocht. 1 Aprfl. Nu gaat mU inee™ ten IK** Toen ik verleden week in Amsterdam nsM de tram over dan Admiraal de Ruyterweg reed, kwam er bU een van de haltes sm beer naast mU zitten, die onmiddeUUk mUn aandacht trok door zUn cosmopoUtisch uiter- UJk. HU droeg bruin lederen pantoffels, sa een blauw gestreept colbert bU een grosa geruite broek. De strakke spanning van eea uitgezakt buikje barstte onder uit zijn ga* breide zwarte vest, waarop een zwaar ko peren ketting bungelde met een miniatuur kompa» ZUn met cartu achtige baardstop pels gedecoreerd hoofd was bedekt met eea bolhoed, waarvan de voorrand (weerman men groet) voldoende had losgelaten om te verraden, dat de drager een bultengemeea hoffelijk man moert zUn. Dit gaf mü den moed om een gesprek met hem aan te knoo- pen, want mijn aandacht was vooral ge trokken door een met leernapier beplakt kartonnen valies, dat bezaaid was met esa bonte mengeling van gekleurds hoteletlket- ten. Benaald veel gereisd, zei ttt. naar hrt mU took in den Juirten toon en in zorgvuldig gekoeen woorden, die tn hun eerbiedige kort heid mijn burgermens-bewondering mani festeerden. Reken maar, zeide de heer, niet aondtr gestree'.de Udelheid. Hotel du Lee, Genève, las Ut. Prachtig land hè?, Zwitserland. Wat spreekt u daar nou voor taal? Zwltoerlandseh hè? Alleen maar Zwtt- serlandsch; anders verstane ze d*r niet. Hebt ook de gietschers gezien? Wie? De Gletters! O Ja. we hebben ons een aap gelachen. Reusachtig. Me vrouw to d*r stapel mee. We hadden ze ook al Is in Parijs gezien. Terwijl ik zorgvuldig de etiketten bekeek, begon de heer naast mU onrustig heen sn weer te schuiven. En wat heeft u nu het meest getroffen tn Jcego-SlsvH. liet een duivel to mU as plotoellng vraren. Twee verwilderde oogen keken mU aan: ,,Wa' zT u?" U bent toch ook tn Joego-SlavM ge weest? Hier staat tenminste Grand Hotel Belgrado. O ja, da's waar ook. Je sou d*r mee ta de war komms. Mooi hotel, fUn hotel, best an te bevels. Alle dag luns en tabeldood. Beslist interessent land, dat Jugo.Jugo- dlnges. Ik zie. dat u ook In ArDort hebt ga- woond. Ja, maar da's maar een stadje, niet de moeite waard. En hoe to *t u in Savov bevallen? Aardig meneer, aardig. Wist u. dat daar de Savoyekolen vandaan kwarnme? Ik dacht, dat *t een hotel in Londen was. KUkt u maar: Hotel Savwy Londen. Londen? Ja natuurlUk, Londen! Da's Engeland, dat weet Ik nog zoo goed. Ik was d'r voor zaken. Allemaal Engelscben. Bh, conducteur, ik mot er hier uit. Hotel d'Angleterre Kopenhagen moet ook niet mto zUn, hè? kon ik nog Irifcrmee ren. Hft, zei m'n buurman vaag. Bent u er lang geweest? vroeg ik, op het etiket wUsend. *n Maand of wat. Maar we konne slecht met *t Koppehaagsch overweg. We sprakke altlld maar Duis. Duls kan ik best. We naderden helaas de halte. Nou meneer, bis wiedersehens, zeide de globetrotter. Ik 'staarde hem na. niet zonder jaloesie. Zoo*n koffer met etiketten staat toch altijd gedistingeerd. Het rapport van het Hof van Onderzoek inzake ds ramp van ds R 101, het grootste luchtachlp, dat op S October jl. bU Beauvais to vergaan, en waarbU alle 54 personen, ernl- ks zich aan booid bevoncen. op acht na. in de vlammen omkwamenp is thans gepubli ceerd. Het rapport geeft geen meenlng in zake de toekomst der luchtschepen en er kent dat het ban anderen Is te bepa’en of de experimenten moeten worden voortgezet. Het to geheel gewijd aa den tocht en dr oor zaak der ramp. De belangrijke bijzonderheden Inzake den bouw, de latere wijzigingen en de recon structie van het luchtschip, zoomede de rapporten inzake de vorige vluchten, zUn te d'en einde nauwkeurig bestudeerd. BU de bespreking der oorzaken van de ramp to het Hof uitgegaan van eenlge feiten welke zUn komen vast te staan. O.m. wordt vermeld: Toen de wacht was afgelost, om twee uur 'z nachts, was er geen reden voor een direct alarm voor hen. die belast waren met de navigatie van het schip. Het luchtachlp moet ten minste 1000 voet boven den grond zUa geweeet. De bodem zelf is ter plaatje twee k driehonderd voet boven den zee spiegel. Het luchtschip had bU de proeven oen abnorma'e hoeveelheid gas verloren ten gevolge van gaten in de gashouders. Op de Indische reto had bet schip meer dan te voren geslingerd en had de voorgenomen hoorte niet kunnen houden. De motoren had den alle bU kruissnelheid op bevredigende wUze geloopen tot twee uren. Dfe snelhéid behoorde in de lucht meer dan 50 knoppen per uur te zUn. Het luchtschip vloog niet recht tegen ten wind in. Aangenomen kan women dat de snelheid niet meer dan 15 tot 20 mijlen per uur bedroeg. In dese omstandigheden viel de neip te ongeveer 2 05 uur en In deze positie ging het ongeveer 30 seconden verder. Deze benodenwaartsche richting was krachtig genoeg om den .man die in de kooi lag te slapen,, te doen wekken en losse voorwerpen te do?n afglüden naar het lager gelegen gedee'te der rookkamer. Op zes avonden heeft Pater Wynand Sluys OFM.. de bekende Conferencier voor an dersdenkenden. met groot succes in de Jo zefkerk te Delft en in de Vredeskerk te Am sterdam zijn Lijdensmeditaties voor niet- Katholieken gehouden. Klaar en overtuigend is daarmee aange toond. welk een geweldige apologetische kracht er kan uitgaan van de Roomsche Ujdensoverwegingen. als ze behandeld wor den, zooals Pater Sluys dat gedaan heeft In zekeren zin spreken apo.ogetische me- ucu uwi d. owimwim, uw* dltatles over Christus LUdsn nog machtijer Stanley Baldwin, den oud-premler en leider taal tot ar.dersdenk2nden. dan de gewone der Engelsche conservatieven, conferenties over de grondslagen des ge- I loofs. onwillekeurig rijn deze Immers al te zeer verstandelijk georiënteerd en wijzen heen op al te verstandelijk geleefden gods dienst Ook bet rellgleuse gevoel, een zekere drang naar rellgleuse stemming en emotie wil bevredigd worden. En Juist 1'. de medi tatie Is er gelegenheid te over, om tot het gevoel te spreken. Verstand en hart beide krugen in de Lijdensmeditaties van Pater Sluys hun deel. Het ve-stand, waar d win tend-krachtig wordt aangetoemd. hoe de verdiensten van Christus’ Lijden worden toegepast door Je zus’ Kerk; het hart, waar dat bitter Hjden wordt uitgebeeld en meegeleefd. Dat deze Lijdensmeditaties hun doel be reiken, bleek wel uit de overweldigende ojv- komst en „de ademloo’e stite, Waa -onder de gewijde redenaar urenlang werd gevolgd. Een bombardementsrtBgtulg van t 33sta escadrille der Royal Airforce Is op het vliegveld vaa Bicester, Oxfordshire tegen een vlaggestok aangebotst en neergestort. De bestuurder en de mecanicien wérden gedood. De machine was een der snelste toestellen en had bij een vroegere vlucht reeds een snelheid van 350 KM. per uur weten te be reiken. Een telegram uit Napels meldt, dat daar sea geval van pokken oatdekt Is aan boord vsn bet Nederlandsche tourlstenscbip „Rot terdam" van de Holland—Amerikalun, dat eenlge honderden touristen vervoert. Het ziektegeval to niet ernstig gebleken, aoodat volstaan kan worden met den zieks af te son deren en de passagiers en de bemanning tn te enten. Gistermorgen ta te De Meern bU Utrecht een personenauto door een vrachtauto te gen den muur van het hotel Huigen geslin gerd. De voorgevel werd daardoor zwaar beschadigd. De twee personen in den perso nenauto liepen lichte verwondingen aan handen en gezicht op. De auto’s werden vernield en moesten worden weggesleept.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 7