Van Alles, en van Overal
De Hanze Afd. Alkmaar
V/
s?
tn
- V'
BLADZIJDE 1
BERDE BLAD
DINSDAG 7 APRIL 1931
MASSAAL SPREEKKOOR
kennen
Voxels, die geen menscl
I
4
GEMENGD NIEUWS
Het einde van een diva
I
Een nieuwe Haagsche badplaats In
opbouw
iota
12»
1340
tav»
1650
1914
3169
2601
am
aw
3037
3371
3494
3609
3
f
‘I
'f
7 1Ü0 2701
visscherijbedryf thans geheel stil ligt.
onze
3*0
..Op
OU
hebt
het
begrepen,
Dat
«taande
in
Oeen
bedding
10978 10991
OU moet u zelve uit menlgen
125S!
daarop dan
het
14191
14981
16828 16870 16935
17817 17837
Zoenlüden
18225 18227
Santos
Het
onze
20297 20866 20419 294’3 20461
VROUWENMODE IN JAPAN
5
'i.
De vadertandsche tragedie van Ter Heyde
wrangheid
JOH*.
I
„Roomsch »«r”
Vooruit!
duidenden
duizenden
ongeluk heeft door
worden. Wie nelpt er
3378
3495
3634
3638
1517
1693
1917
2197
2610
2804
3655
4<»9O
4463
4759
4890
4947
5424
5619
5792
5995
6180
6444
6950
7086
7231
7615
7855
8020
8296
8564
8760
8935
9.154
9499
9761
3837
4170
4497
4781
4897
5012
5566
5630
5827
60.14
6285
6659
6989
7096
7377
7641
7891
8146
8326
8588
8787
8997
9418
9548
9776
8819
9113
9467
9557
9782
113
351
645
777
1008
1162
1295
1451
1573
1798
2010
2365
2726
2860
3029
3169
8857
9217
9473
9596
9797
10081
De menschheid moet bekeeren
En God ral triomfeeren’
En telkens weer klinkt in dit bedrijf de
bede op, de smeekbede om erbarming voor
de kinderen van dezen tijd:
dat
ligt
26
297
579
696
990
1129
1263
1400
1520
1713
1932
2201
2674
2817
3009
3O7|
3451
3540
3932
4207
4504
4796
4906
5027
5570
5636
5870
6085
6286
6688
6990
7175
7404
7683
7917
8202
«400
8606
163
358
664
845
1052
1204
1303
1462
1616
1878
2101
2419
2764
2861
3032
3273
3492
3603
184
377
659
903
1060
1227
1321
f508
1649
1888
2107
2455
2789
2910
3035
33(r5
3493
3605
3961
4267
4598
4815
4914
5108
5588
5668
5960
6104
6364
6T18
7054
7194
7488
8870
9387
9490
9750
7973
8275
8474
8668
36
324
584
715
994
1130
1269
140?
1533
1729
1936
2230
26S>0
2844
3011
3t87
3464
3557
i bU d*t
iting van
6437
6932
7085
7210
7583
3951
4226
4557
4813
4910
5045
5582
5660
5932
6688
63’0
6697
7016
7192
7468
7725
7920
8240
8409
8639
3833
4162
4492
4774
4S96
5011
5441
5621
5823
6018
6236
6655
6971
7091
7366
7637
7862
8082
8313
8586
Een der beroemdste schoonheden onder de
artlaten der tachtiger jaren was Alma Stan
ley, die zich ook enkele Jaren In de vereenng
van Konlng Eduard VII mocht verheugen.
ZU stierf in het hospitaal van een gevange
nis. De oude vrouw was ongeveer 14 dagen
van teVoren uit een straatgoot opgeraapt en
wegens dronkenschap en bedelarU naar het
politiebureau gebracht, waar zü direct een
hevige bronchitis kreeg. Op deze wUse ein
digde de levensloop van een vrouw, die en
kele tientallen jaren geleden nog overladen
werd met briljanten, paarlen en bloemen en
die de dragers van groote namen onder haar
Europeeache en Amerikaanache bewonderaars
had.
Alma Stanley was de dochter van een kolo
nel, die tot de garde van den ongelukklgen
Keiser Masimlllaan van Mexico behoorde.
„O laat onze boodschap u van t Paasch-
kruis verkonden:
Uw ongeweten God heeft ons 1 geheim
verklaard.
Wat gU niet zaagt, hebben vrouwen met
oogen toe gevonden;
De Paaschklokken luiden het nieuw geluk
over de aard.
zaligheid der ziel noch hoop op
eeuwig leven, dan aan het kruis.”
aan hun kleeding te rukken en te plukken,
alle voorwerpen bekeken ze heel nieuwsgierig
van dich’bü, Ja. zü lieten zich met lange stok-
ken van den grond opheffen en op een an- 11975
dere plaats weer neerzetten.
12051
12438 12501
4040
4348
4725
4X55
4933
5109
5609
5742
5961
6132
6416
7074
7302
753!
7739 -7758
7954
8246
8423
8641
En
Graal:
tengewone handigheid, zóó in het gat
balanceeren, dat zü er niet uitvielen, vóór zü
volwassen waren en konden vliegen.
De zeezwaluwen waren bü het broeden ab
soluut niet schuw; zü lieten zich streeleu. 5957
gaven slechts een zacht klagend geluid en 6142
pikten voorzichtig in den vinger.
Een havik ging op het hoofd van één der
expedltle-leden zitten. Zün nest was van den
bodem tot den rand 105 cM hoog.
Ieder jaar werd het vergroot, zoodat men 7816
er een soort jaarringen kon waarnemen. 8000
Albatrossen, die op hun nesten op
grond zaten, lieten zich door niets storen;
ook kon men ónmogelijk een opname ma
ken van meeuwen tijdens hun vlucht, want zij
lieten zich door niets afschrikken om weg te 9300
vliegen.
Een spotlljster ging op Plnchots stroohoed
zitten en wilde de oogjes rond de verticale
den 8289
8562
8713
8734
8885
23
272
520
693
957
1106
1258
Later ontmoette men bruine meeuwen, die 1397
zich op het zilverkleurig loghout stortten,
dat zü voor een viach aanzagen, zoodat men
een geduchten ruk aan de lijn gewaar werd
Op het cocos-elland werd de expeditie als
het ware door deze vogels overvallen, die
voortdurend van het schip verjaagd moesten 2973
worden, maar telkens weer un groote zwer- 3051
men terugkwamen.
Een groote eigenaardigheid was het broe
den der zeezwaluwen. Met groote handigheid
legden zU hun eieren in knoestgaten als In
een eierdopje, zonder een nest te bouwen. Het 4433
eischte van de uitkomende jongen een bui- 4756
te 4882
4931
5267
5613
5747
7
De moderne Japansche vrouw moet, wil zij
tenminste aan de eischen van bet moderne
leven voldoen, voor een dubbele garderobe
zorgen. Nu de Westersche mode meer en
meer opgang maakt, is een toilet tn Euro-
peeachen stijl bij vele gelegenheden onmis
baar. Van den anderen kant wil men geen
afstand doen van de tradltioneele kleeding
van het land, nJ. de gemakkelüke kimono en
het hooge kapsel. Verschijnt de dame der Ja
pansche aristrocratle bij een officieels ge
legenheid, dan schittert zij in haar prach
tige nationale kleeding, maar bij andere fes
tiviteiten. zooals bals en theepartijen, is zü
gekleed met de Japon en de zijden kousjes
der Europeeache dames. Zoo treft men de
vrouwen bij verschillende gelegenheden ook
overal in verschillende kleederdrachten aan.
De Japansche weet zeer goed, dat haar
rjjk geborduurde kleeding, die in heerlijke
plooien rond haar lichaam hangen, zeer be
koorlijk is, maar zij prefereert toch de prac-
tteche toiletten van het Avondland. De Wol
vende gewaden van haar nationale kleeding
hinderen haar In haar bewegingen: vooral
de breede Obi. de sjerp, die nauw om bet
Hjf gewonden wordt, heeft deselfde uitwer
king als een stijf corset. Even lastig is de
hooge halsboord en de houtsandalen zün
zóó zwaar en moeilijk, dat zü er op voort
moet strompelen. Men is er dus «eer verheugd
over, dst men op gewone dagen een eenvou
diger en gemakkelijker japon mag dragen en
met een zucht haalt de Japansche vrouw bij
feestelijke gelegenheden de kostbare kimono
weer voor den dag. Nauwelijks tien jaar gele
den was een dame, die zich in de voornaam
ste straat van Tokio in een Parfjsch toilet
durfde vertoonen, het voorwerp van heftige
critlek.
..Erbarm U Heer, over de kinderen van
dezen tüd. over hun hoogmoed, hun zin
genot en hun opstandigheid.”
Aan het slot werd door de meisjes, samen
met alle aanwezigen het ..Aan U, o Konlng
der eeuwen" gezongen waarna de zesen
twintig honderd, in een kleurhren stoet
langs Z. H. Exc. den Blsschop defileerden
en hem den Graalgroet brachten.
De lust naar het offer heeft den kruisberg
ons gewezen;
En al zijn ztjn luchten ül.
Hij is voor menschenvoeten „niet” te steil.
Die krulslust is de weelde, waar de wereld
naar snakt!
Ons kleine hart zal nu het kruis ook niet
meer vreezen,
uit liefde heeft onze harten
gepakt.
Menschen, laat Uw hart ook door het lijden
betooveren
Om op de ruwe vloeden van uw driften
wars en wild:
Door llefde’s stuw de zachte zege te ver
overen:
is reeds tot luwte en milde
zoetheid gestild.”
tot de hare!
meisjes, vol
„Wat vreest gij dan, neem op uw kruis,
waar gij mee in den hemel komt.
Aan het kruis is zaligheid, aan het
kruis is het leven, aan het kruis is be-
Op 18-jarigen leeftijd debuteerde zij in Mi
laan en van daar uit begon zü een schitte
rende tournée door geheel West-Europa. Na
haar optreden in Covent Garden sloot zij
een contract voor verschillende tournées in
Amerika, die alle een overweldigend succes
voor haar werden. Haar loopbaan op het
tooneel, die tot de schitterendste carrières
van de vorige eeuw gerekend moet worden,
voerde haar tweemaal rond den aardbol.
Haar val begon met bet verlies van haar
stem, die haar met één slag uit haar carrière
rukte. Maar in leder geval was de kring van
haar vrienden zóó groot en haar rjjkdcm
zóó aanzienlijk,'dat zü in haar woning te
Kensington nog een soort hof kon houden.
Maar roem verbleekt snel, en rijkdom is ver-
gankelüken vrienden gaan mettertüd'
hun eigen weg. Hoe het kwam,weet eigen
lijk niemand precies, maar In ieder geval
moest Alma Stanley zes jaar geleden haar
woning vaarwel zeggen en van dit oogenblik
af verdween zü totaal voor de oogen 'Ier
wereld. Eerst haar dood In het gevangenis
hospitaal bracht den naam Alma Stanley
weer in herinnering. Men zocht en vond de
woning der 78-Jarlge vrouw, die in de armen-
wük van Nottlng-Hill boven een autogarage
lag. In een kamertje, waar de gebroken ven
sterruiten met papier dichtgeplakt waren
hingen de overblüfaelen van vervlogen
roem: portretten, kransen, zilveren voor
werpen. Een prachtige schrijftafel in emplre-
stül <een geschenk van den bekenden lord
Lennox 1 was gevuld met brieven en kran
tenuitknipsels. Men vond een reeks brieven
van Eduard VII en de meest bekende namen
der Engelsche hoogere standen. Nog in haar
zolderkamertje was er een brief aangekomen
van een ex-commandant van een Londensch
regiment, die haar na lange Jaren weer
trachtte te vinden, om gemeenschappeUJke
herinneringen te overpeinzen.
Maar Alma Stanley was te diep gezonken,
dan dat zü zich nog aan haar vroegere ken
nissen wilde vertoonen. Zü.raakte verslaafd
aan den drank en leidde ^e laatste jaren
een uiterst ellendig bestaan.
Eea moeilijke keuze
De feestcommissie, die tot taak zal krij
gen, ons 25-jarig Jubileum in alle deelen re
verzorgen en liefst zoo goed mogelük. deelt
ons mede, dat se voor een zeer moeilijke
keuze staat
De Hanze verkeert namelük in het eener-
züds prettige anderzijds lastige geval, dat
ze alle leden en hunne echtgenooten on-
mogelü k op een avond In één zaal kan huis
vesten, indien die zaal In een intieme- ge
zellige entourage wordt herschapen en de
genoodigden groepegewüze aan tafeltjes sul
len kunnen plaats nemen.
Ze heeft alsnu de keuze tusschen de na
volgende regelingen: ofwel de Hanzeleden en
hun dames, telkens voor de helft, op 2 ach
tereenvolgende avonden te ontvangen, ofwel
In groote mate te rekenen op de tnschlkko-
Hjkheld der feestvierenden, die dan tevreden
zullen moeten zün met minder ruime plaat
sen en kleinere tafeltjes, terwül ook de
balconplaatsen ten deele voor lief sullen
moeten genomen, zoodat allen gelüktüdlg
op één avond aanwezig kunnen zün.
In de JL gehouden algemeene ledenver
gadering is feltelük reeds met büna slgem
stemmen beslist, dat men de voorkeur gaf
aan
Men
allen
niet in 2 helften. Daarenboven, zoo werd
gezegd, zoekt een ieder op aoo’n feest graag
zün eigen kring van kennissen en indien
deze nu, in 2 avonden gescheiden worden,
gaat er veel van de gezelligheid der Hanze-
feestvlertng verloren. Ook meent men dat
de eerste avond de eigenlijke avond m. ter
wül ten opzichte van 'n 2en avond vast ver
ondersteld wordt, dat deze minder iffteleel
zal zün Tegen al dere redeneeringen la be-
trekkelük heel weinig in te brengen, alleen
blüft het feit.... dat men ruimte te kort
vreest te komen. Indien de geheele Hanze-
bevolking zooals terecht verwacht mag
worden au grand complet op de feest
avond aanwezig blükt.
Neemt men daarentegen 2 avonden, en
kan men de scheiding tot Ieders genoegen
bewerken, dan heeft elke beaoeker en be
zoekster een ruime plaats, waarbü dan ge
garandeerd zou worden, dat beide avonden
precies hetzelfde verloop sullen hebben
De mogelükheid dat 3 avonden meer on
kosten sullen vragen, dan één gelüktüdige
festvierlng, meende men voorioopig oulten
Overal, waar de natuur
hebben de dieren de mens
hun vüanden leeren keti
niet en naderen hen zond<
De leden der Zuldzee-ex
ding van I»inchot,
Toen begon het eerste bedrüf van ..Het
Konlnklüke Paaschkruls”. getiteld: ..Het nut
van het lüden”. dat was gekleed In den
vorm van een beurtgesprek van het koor
der Beschouwenden en het koor der Over-
gegevenen.
De zilveren bazuinen schallen en dan In
eens vallen al die honderden meisjes <>p de
knleén. het wit der tunieken werd onzicht
baar en al die wondermooie kleuren der
kruisen, die nu alleen zichtbaar waren,
vloeiden ineen, één reusachtig veld van teere
kleuren van bloeiende lathyrus. En machtig
steeg het op uit de kelen dier zes-en-twintig
honderd, en weldoend vond het weerklank In
de harten der duizenden op de tribunes:
stortten In zee en werden ziek of werden door 1560 4714 429ft
roofvogels op zee gevangen. Nog op 16 K.M.
afstand van de kust kwamen er musschen op
het schip zitten. Een daarvan werd de lieve
ling der bemanning. Toen zü weg wilde vlie
gen viel zü in zee, een golf hief het dier In
de hoogte en een hevige windstoot bracht het
op het dek terug, waar het afgedroogd en
met havergort gespijsd werd, tot hü ten
slotte de lange reis voor de tweede maal
maakte.
Zon, Roomsche blüdschap en geestdrift!
Als Je die drie in de Juiste verhouding ver
mengt. krüg je iets subliems, doet er niet toe,
waarop die zon schünt, waarom die blüdschap,
waarover die geestdrift.
U kunt u dus Indenken, hoe heerlük het
festün geweest Is, gisteren in het Amster-
damsche Stadion, toen daar die blüdschap
en die geestdrift voortkwamen uit de zes
entwintig honderd Graalmelsjes, die er in
haar witte, met kleurige kruisen gesierde
tunica's, onder de stralen der lenteeon haar
Faaschboodschap aan de .Kinderen van
deren Tüd” uitzegden, ten aanhoore vaiLge
duizenden en duizenden die de reusachtige
ruimte vulden.
Het is een feest geweest voor het oog, een
feest voor het oor. maar bovenal een feest
voor het Roomsche hart, een feest ter ee're
van den Christus en ten bate van hen, die
Hem niet kennen, of Hem niet willen ken
nen. omdat zü Hem niet wi'len dienen.
Als in dat zelfde Stadion een voetbal
wedstrijd wordt gehouden, dan grüpen «ü'die
er niet persoonlijk bü tegenwoordig konden
zün. den volgenden morgen naar de kranten,
zü vinden er den wedstrijd In beschreven, van
minuut tot minuut, zóó. dat ze den strüd
kunnen volgen, alsof ze er self bü waren
geweest.
Het gebeuren van gisteren: de uitvoering
van het massale Spreekkoor. „Het Konink-
lüke Paaschkruls”. door zesentwintig honderd
leden van „De Graal”, is niet te beschrijven,
daarvoor was het te grootsch er is alleen
maar wat over te vertel'en, dat bü benade
ring een denkbeeld kan geven van wat het
was.
Toen de hekken van het Stadion open
gingen en de duizenden die er reeds stonden
te wachten naar binnen stroomden en de
30.000 plaatsen begonnen te vullen, zagen zü
op het middenterrein, geschaard om een
reusachtig zwart kruis, dat beter wit of grijs
had kunnen zün, waardoor het niet zoo zou
zün verloren gegaan tegen den achtergrond
van de donkere tribunes, de zesentwintig
honderd Graalmelsjes staan, allen in witte
tuniek gekleed, waarop een groot gekleurd
kruis.
Daar stonden groepen met kruisen in vlam
mend rood, andere met donker groene, of
donker gele, of paarse kruisen. Die vormden
het midden van de roos, welker bladeren zü
moesten voorste'len. En om die donkere groe
pen stonden weer andere, met kruisen tn
lichtere kleuren: licht rood en rose, zacht
geel en Nülgroen en lila.
Nog niets hadden de meisjes gedaan en
reeds was door die heerlüke kleurencombina
tie de feeststemming gewekt, die straks uit
zou groeien tot een machtige vreugde, tot
een laa'ende geestdrift.
Om twee uur kwam onze Blsschop binnen,
toegejuicht door allen en om hem heen
schaarden zich andere autoriteiten, waar
onder opgemerkt werden o.a. Moeder Margué-
rlte, de algemeen overste van de Vrouwen
van Nazareth. Mgr Taskln. Plebaan Wester-
woudt, de dekens van Amsterdam. Alkmaar,
Hoorn, De'ft. Lelden. Beverwük, Poeldük en
Bultenveldert. minister Verschuur, baron van
Wijnbergen, de burgemeester van Schiedam
en nog vele anderen, onder wie niet mevrouw
Roland Holst, die had toegezegd te zullen
komen, maar verhinderd was en nu door
haar men werd vertegenwoordigd. Toen de
Blsschop gezeten was. trad de hoofdleldster
vpn X Spreekkoor, gekleed in haar nieuwe
uniform van geel en lila en wit op t midden
van de groep, op 't kruik, toe. Maar het was
niet Juffrouw van der Kallen, de schrüfster
van den tekst en de leidster, die het geheel
bezield had en tot leven gewekt door haar
onverpoosden arbeid ziekte had haar neer
geslagen en maakte het haar onmogelük.
haar arbeid op dezen dag de kroon op te
«etten.
Haar kruis! Zü hau gewerkt voor de eere
Gods, maar zü mocht haar arbeid niet ten
einde brengen. En op haar ziekbed aai zü
dezen middag gedacht hebben aan dien regel
in haar eigen spreekkoor: „Draagt gü graag
het kruis, dan zal het kruis u dragen” en zij
zal berust hebben.
Haar taak werd overgenomen door juf
frouw Kfnsbergen, de algemeene leidster van
de Graalbeweging, en het Spreekkoor werd
een succes in alle opzichten.
Het werd een succes als een feest voor
het oog. het werd een succes als een feest
voor het oor, maar bovenal als een feest
voor het hart.
Eerst, voor het elgenlüke Spreekkoor be
gon. werd door de meisjes het Graalprogram
gezegd, een soort geloofsbe'üdenls der Graal
melsjes, een geloofsbelüdenis in drie deelen:
„Wat wü willen". „Wat wü zün” en .Wat
wü hopen", en elk der drie deelen eindigend
met de met vuur en overtuiging uitgesproken
woorden:
9492
9754
9878
10192 10195 10201
- ,„.,J 10503 10506 10518
14857
15035
15268 15281
beschouwing te moeten laten. Indien we wel 15608 15618 15649 is66.i 15670
zün ingelicht zal de feestcommissie zich bln- 15715 15720 15804 15830 15884
1 1601.8 16064 16082
16210 16215 16242 16294 16316
16423 16428 16475
8773
8987
9398
9523
9767
9989 10035 10050 10071
- ™;i 10253 10270
opening uitpikken. Deze vogels en ontelbare io489 10493
soorten duiven naderden personen, die zich 10623 10640 10655 10665 10673
in het gras uitgestrekt hadden en begonnen 10770 10789 10809 10866 10884
- 10978 10991 11051 11060 11062
11138 11148 11189 11260 11263
11356 11398 11422 11436 11437
11481 11555 11696 11716 11898
;::.j ii987 12017 12031
12279 12319 12344
12579 12649 12669 1 2693
12752 1’806 1’887 12955
13044 13100 13111
8866
9285
9487
9650
9812
10114 10177
10369 10437 10475
10526 10534 10536
10716 10731 10751
10949 10950 10956
11083 11098 11118
11283 11286 11292
11449 11464 11477
11909 11011 11917
12053 12098 12170
12518 12534 12537
12726 12741 12747
12973 13024 13033
13351 13389 13435
13624 13626 13633
13771 13804 13816
13968 13972 13977
14197 14215 14288
14541 14594 14595
14734 14737 1475t
14890 14959 14969
15093 15103 15144
15282 15299
15420 15496 15523 15993
15678 15679 15701
15894 15923 15955
16109 16128 16307
16366 16379 16385
16488 16549 16563
16696 16697 16739
17000 17018 17035
17170 17251 17277
17489 17513 17549
17665 17677 17683
17886 17905 17906
18ing 18130 18162
18258 18266 18290
18420 18460 18492
18662 18689 18698
19035 19040 19051
19224 19235 19343
19448 19*71 19499
19599 19610 19615
Ibg ongerept la.
en nog niet als
n; zü vluchten
vrees.
dltle onder lei-
oud-gouverneur van
Of:
„En als gü mocht klesen, dan moest gü
eerder wenschen, voor Christus leed te
lijden, dan met veel troost verkwikt te
worden, want daardoor zoudt gü meer
gelükvormlg worden aan Christus en al
Zijne Heiligen.
Want onze voortgang in de deugd be
staat niet in veel zoetheid en troost, maar
veeleer tn het verdragen van
en leed.
Was er toch Iets beters en nuttigere voor
der menschen zaligheid geweest dan het
den dan zou voorwaar Christus ons dat dorp aih Hey- beschreven
dus weinig of niets verwoonden. De afbraak
van het dorp bracht voor het meerendeel
der bewoners, die zeer arm zün. groote fl-
nancleele lasten met zich mede, die zü
onmogelük alleen konden dragen. Immers
als zü een betere woning kregen, konden
de meesten hun armoedige huisraad niet
meer gebruiken; o. a. kwamen zü te staan
voor de aanschaffing van ledikanten, daar
de oude woningen alle bedsteden bevatten.
Ir één der krotten woonde zelfs een gezin
van tien personen in één kamer en moesten
een moeder met vier kinderen van één bed
stede gebruik maken. Om in de dringend
ste behoeften van de bevolking te voorzien,
werd, naar de ,X. Crt.” schrijft, een
comité ongericht, dat zich belastte met het
Inzamelen van gelden, meubelen, dekens
en andere goederen. Op Vrijdag 21 Maart
1830 had te Ter Heyde de plechtige
eerste steenlegging plaats voor den weder
opbouw van het dorpje door Burgemeester
G. W. Kampschöer, lid van de Tweede
Kamer. Van de nieuwe woningen wordt een
deel tngerlcht voor groote gezinnen, terwül
er ook enkele winkelhuizen zullen komen.
De eerste winkel werd begin October door
den burgemester van Monster officieel ge
opend. Het eerste badhotel van Ter Heyde.
hetwelk werd gebouwd onder architectuur
van den heer v. d. Heyde te Den Haag, is
in December j.l. in gebruik genomen. Het
gebouw bevat verschillende goed Ingericht*
kamers en is een groote aanwinst voor het
herbouwde zeedorp. De gemeenteraad van
Monster verwacht een belangrijke toename
van het strandbezoek In Ter Heyde voor
het a.s. seizoen. In vroeger jaren was Ter
Heyde, vooral bü de Hagenaars, zeer geliefd,
daar het strand veel rustiger was dan in
andere badplaatsen in de omgeving, doch
door de zeer slechte outillage van het dorp
en het absoluut ontbreken van eenlge goede
verkeersmiddelen, werd de trek naar Tér
Heyde steeds minder. In de laatste jaren
heerschten er In het een zoo welvarende
visscheradorp het grootste verval en armoe
de. Ter Heyde heeft eeh ideaal strand voor
een badplaats. Bü eb Is het stand tienta'len
meters breed, terwül de zee er lang niet
zoo gevaarlük is als in andere badplaatsen
langs de Noordzee, waar men drijfzand en
gevaarlijke golfstroomen aantreft. Daar ook
de residentie zich in deze richting steeds
meer ultbreldt, heeft men te Ter Heyde
groote verwachtingen voor het as. badrei
zen sneciaal wat het bezoek uit Den Haag
betreft.
nehkort schrtftelük
uit hunne verklaringen een overzicht
worden samengesteld waaruit blükt.
Het oude dorp Ter Heyde, gelegen nabü
Menner aan de kust van de Noordzee, on
dergaat een heele verandering. Het dorp,
hetwelk In den loop der eeuwen reeds tot
tweemaal toe door de zee was overstroomd,
wordt thans geheel afgebroken, terwül een
126-ta. nieuwe hulzen, waarvan er reeds
ulm 76 gereed en bewoond zün. zullen
worden opgetrokken Ter Heyde was vroeger
een zelfstandige heerlijkheid en een der w-
langrükste dorpen in het district West
land. Reeds in de dertiende eeuw wordt het
i ft j als een
betoond vlachersplaats en dat het ook later nogal
beteekenis had. blükt wel uit het feit, dat
omstreeks 1800 Prins Maurlts de strand-
wachten van Ter Heyde liet versterken te
gen de aanvallen van de Dulnkerkache see-
roovers, die het dorp binnenvielen en
plunderden. Er was toen zeker nog wel
Zoekenden züt gü nog. gü züt nog ver
spreiden.
i waan nog
bevrijden.
Gü maet nog worden hen, waar de wereld
op wacht.
antwoord van De
Het was grootsch. het was machtig, dit
getuigenis van haar geloof door zooveel jon
ge meisjes, die demonstratie van haar wil
om door haar voorbeeld de wereld te ver
beteren en weer terug te brengen tot God.
dien zoo Jammerlllk heeft verlaten. En
als nog Iemand van de duizenden, gisteren
In het Stadion aanwezig, getwüfeld mocht
hebben aan het nut van een beweging
onder onze jonge meisjes als die van „De
Graal", dan zal zeker deze Tweede Paasch-
dag hem wel hebben doen Inzien, van hoe
ontzagltik groot nut. van hoe heilzame wer
king zü zal kunnen zün voor de toekomst
van ons Vaderland.
Het meisje van vandaag Is de moeder van
morgen met moeders, doordrongen van
den geest, waarmee ..De Graal” haar leden
bezielt, zal onze maatschappü nooit ten
onder kunnen gaan aan het materialisme,
waarmee zü meer-en-meer doortrokken
wordt.
Maar waaraan „De Graal” een einde wü
maken!
En zél maken, al zal zü hard moeten
strüden.
Een beweging als deze, ontstaan uit den
nood der tüden, móet leiden tot een terug
keer tot God van velen, van zeer velen, maar
vooral ook, moet van grooten Invloed zün
op het behoud van het geloof bü ontelbaar
velen die na ons zullen komen. De invloed
van de moeder op het kind Is van onbere
kenbare gevolgen voor de toekomst van dat
kind ten goede of ten kwade.
Er voor te zorgen, dat het een Invloed ten
goede wordt, is de taak, die de Vrouwen
van Nazareth, door haar stichting
Graal’' zich zelven hebben opgelegd.
En zti stillen slagen!
Omdat zü willen slagen!
ARTHUR TERVOOREN
Texas, vonden dit feit bevestigd en gaven er CN 1 e t-O f f I cl set)
Gedurende de vaart kwamen veel vogels. Hooze Prijzen,
die in slecht weer gekomen waren, op het Prijzen van 30-—
schip uitrusten; verschillende van de uiige- 20000 17234
putte dieren konden geen steunpunt vinden, 2000 16742.
iwö 8799 14677
f 400 1041 1817 3238 6667.
ƒ200 1805 ’820 11262.
8028 8137 10340 11125 15726.
Prl|« van 3A—
39
337
609
730
997
1157
1273
1416
1543
1745
1991
2331
2715
2857
3013
3143
3466 3469
3572 -
Wü aanbidden en loven U Christus om
dat Gü door Uw kruis de wereld verlost
hebt.
Wat dit eerste bedrijf Inhoudt, de titel:
„Het Nut van het Lüden”. zegt het duidelük
genoeg. Maar •vilt u enkele aanhalingen, zie
hier:
„Als gü maar eenmaal zoover züt. dat
u het leed goed en zoet smaakt om
Christus’ wil, dan vaart gü wel. want gü
hebt het paradüs op aarde gevonden.
Doch zoolang het lüden u zwaar valt,
en gü het wil*, ontvluchten, zoolang ruit
gü het moeilük hebben, en zal u overai
vervolgen de vlucht voor het leed.”
tot alle leden wenden,
paihenïbeginnen m^t allen" Hanze-J Ut hunne verklaringen een overzicht -
-- -<4 kan worden samengesteld waaruit Wijkt. 16Mg )6M|
wie wel, en wie eventueel niet aan de feest- 16791 16*11
viering zullen deelnemen. Wellicht kan soo-17641 >7098 17100 17102 17162
doende alsnog een bevredigende oplossing 3^382 17412 17417 1745’ 17480
worden gevonden. We verzoeken derhalve
alle leden een zoodanig schrijven der feest
commissie onvenrüld te willen beantwoor
den.
Wü zullen ter juister tüd
nü des
zwaar en
eigen
Gods almacht voltooid.
1 Op den Paaschdag zelf hooren we de H.
Vrouwen, op weg naar het Graf van Chris
tus, bezorgd vragen: Wie zal ons den steen
afwentelen van Zün Graf? en.... Gods al
macht had dit werk, dat tn 's menschen
oogen voor zoo moeilük gold, reeds voor haar
verricht.
Paachen! feest der vertroosting voor al
len, die opzien tegen bergen van moellük-
heden.
Ook In deze tüden; nu op geestelük en
stoffelük gebied de eene moellükheld zich
stapelt op de andere, zóó hoog, dat de we
reld meer en meer gaat gelüken op 8en dal,
slechts karig door het zonlicht beschenen.
Het past ons niet, of liever van ons wordt
niet gevraagd, het vraagstuk der geestelüke
en stoffelüke moellükheden te ontleden en te
verklaren. Dit behoeft ook niet. Iedereen,
die niet al te oppervlakkig om zich heen
de dingen beschouwt, voelt de onzekerheid
der tüden, voelt als X ware de geestelüke
verwarring die al om dichter sombere neve
len doet opstügen.
Paschen! feest der vertroosting!
’n Zalig Paschen! Nieuwen moed, hernieuwd
vertrouwen op hulp en büstand van boven;
hulp van Hem die in Zün almacht getoond
heeft dat bergen van moellükheden, alleen
door Zün H. Wil voor ons sullen worden
weggeruimd, indien we zulks met vertrou
wen vragen
Paachen! Allemaal: Zalig Paschen!
schermlng tegen den vüand.
Aan het kruis de instorting van het
hoogste zoet, aan het kruis de zielskracht,
aan het kruis de geestelüke vreugde.
Aan het kruis de schat van alle deug
den. aan het kruis alle volmaaktheid en
heiligheid.
Geen
1382 17412 17417 1745’
X51 17602 176P 17618 17628
T13 17737 17771
«41 18012 18617 18042 18064
1164 18187 18221
'18331 18357 18359 1838Ó 18409
op bovenge- 18498 ISSIX 18582 18630 18633
noemde quaestie nog eens breedvoerig terug- i’86t 18865 18890 18934 19001
komen. I9063 »»»l 19210 19217
19247 19284 19309 19349 19426
19508 19560 19568 19.88’ 19586
19777 19928 19949 19957 70028 HEM
één avond voor allen leden tegelük
redeneerde toen, dat een feest door
met elkaar gevierd moet worden, en
Zalig Paschen!
X Spreekt wel haast van self, dat we ons
eerste Hanzepraatje, zoo direct na bet hoog
feest van 1
leden te wenschen een welgemeend „Zalig'
Paschen!”
Paschen. feest der opstanding!
Paschen, luisterrijke bekroning van het
hqillg Verlossingswerk!
Paschen, het feest der vertroosting voor
allen, die opzien tegen bergen van moeilük-
heden.
Het menschdom te verlossen uit de slaver-
duivels, een werk zoo oneindig
moeilük, dat het zonder Gods
kracht iets onmogelüks was, ia door
Het tweede bedrijf„Christus
Kracht”, is algenlük een dialoog tusschen
..Christus’ stem" en ,J3e Graal”, die neer
komt op een algeheele onderwerping van
de Graalleden aan den Wil van God.
En als dan in dit bedrüf het machtige
„Magnificat” opklinkt, dan staan als op
een onzichtbaar teeken plotseling al die
dertig duizend, die daar in ademlooze stilte
en met een traan in het oog zitten toe te
luisteren, als één man op en ontblooten het
hoofd en In die allen Juicht het mee: .Et
exsultavit spiritus meus In Deo salutaris
meo”.
Het derde bedrüf Is gericht tot „De Kin
deren van dezen Tüd”, uit het spreek
koor van dien naam van mevrouw Roland
Holst.
Hoort deze verzen, ontleend aan. of vol
reminiscenties aan mevrouw Roland Holst:
19634 19711
28060 20<*’ 20067 20120 20166 20262 2027.3 20W3
20297 20866 20419 204’3 20461 20581 20688 20608
20637 2067.' 20768 20725 20749 20772 20809 2S850
20911 20914 20926 20937 209S1 2096’ 297» 20091
kinderen van deren tüd, van dezen
nacht!
gü züt het
geslacht,
X onzekere licht van
kenterende tüden
vond, gereed om te
zaamlen Uw kracht.
als
dien blaam
ExcelsiorAlleluja
Een heerlüke leusel
Door duizenden gemaakt
Door duizenden Roomsche
van het Roomsche Ideaal!
En dat Ideaal rondzingend, als X ware,
door steden en gewesten, het ideaal van
Roomsche organisatie, ten doel hebbende zich
self en de wereld rondom haar te brengen
tot geestelük hooger peil.
Een openbaring voor velen.
Een openbaring ook voor ons.
Als duizenden en nog eens duizenden
Jonge meisjes in den lande ons als t ware
doen opechrlkken uit de sfeer van een Jan
Bahe-omgevlng. door haar massaal verschij
nen voor de wereld, massaal in organisatie,
massaal In spreekkoor, dan moge die Khrik
ons geluk brengen. z
Geluk door baar voorbeeld ran offer
vaardigheid in moed tüd en geld.
Waar blüven <le duizenden Roomsche Mid
denstanders, tot wlen het vermaan van on»
Bisschoppen nog niet schünt te zün doorge
drongen?
Kinderen sprekenen mannen schui
len zich angstwekkend weg achter alle mo-
gelüke uitvluchten.
Excelsior! Alleluja! Vooruit!
Moge die kreet, die duizenden tot be
geestering brengt, ook tn den Middenstand
dóórdringen.
Excelsior!
Steeds hooger en krachtiger onze Kathc-
lleke organisatie.
Alleluja!
Met vreugde begonnen of hernieuwd onae
Katholieke Middenstands-actie!
Vooruit!
Niet langer talmen! Na beginnen, nu de
Paaschklokken nog nagalmen het feest der
Opstanding I
wat te halen. Het is vooral bekend door den
zeeslag tusschen de Hollanders en Engelsche
vloten op 10 Augustus 1653, waarbü Maar
ten Harperszoon Tromp met nog 6000 man
het leven liet, terwül onze vloot er 26 sche
pen verloor. De bevolking van Ter Heyde
sloeg toen vanaf het strand en de duinen
het verloop van den slag gade en de over
levering wil, dat het een Inwoner van het
dorp is geweest, die het eerst de tüdlng
van het sneuvelen van Tromp aan wal
bracht. Dit is de laatste maal, dat Ter
Heyde officieel in de geschiedenis wordt ge
noemd. De plaats ging zienderoogen achter
uit. Gedurende de Fransche overheerschlng
werden door de Heydsche visschers een le
vendige smokkelhandel op Engeland gedre
ven. Nadat de Franschen uit ons land wa
ren verdreven, was het met den bloei van
Ter Heyde geheel gedaan. In 1870 was er
nog slechts één visschersvloot, terwül het
visscherübedrüf thans geheel stil ligt. De
zeelieden van Ter Heyde varen des zomers
op de visschersvloten van Schevenlngen.
Maassluis en Vlaardingen, terwül er ook
velen van hen werk hebben gevonden In den
tuinbouw. Aan de schelpenvlsscherü wordt
nog wel wat gedaan, doch de opbrengst
hiervan is zeer onbeduidend.
Toch verloochent de zeemansaard van de
Inwoners zich niet, Zü bezitten een reddings
boot, waarmede zü in geval van nood steeds
bereid zün hulp te verleenen. De totale on
dergang van Ter Heüde beantwoordt merk-
waardigerwüze aan een profetie, gedaan In
1572, het jaar van de martelaren van Gor-
cum. Te Monster werd toen nam^jk de
parochlebedlening waargenomen door de Pa
ters Norbertünen Jacobus Lacops van Ouden
aarde en Adrianus Janszen van Hilvaren-
beek. Zoodra de Watergeuzen zich genesteld
hadden In Den Brlel, trok een kleine troep
van hen naar het rustige plaatsje en nam
daar, geholpen door een verraderlüken pa
rochiaan. Jan Vrouwelingh, de belde pries
ters gevangen. Ze werden naar zee gesleurd 1
om per schip te worden vervoerd naar Den 1
Brlel. Onderweg kwamen de Geuzen met hun 1
gevangenen door het visscbersdoi pje Ter 1
Heyde. dat op een kwartier afstand van
Monster ligt en daarmede één parochie
vormde. Zü ontmoetten er eenlge Inwoners
van de plaats en riepen hun toe: „Tsa, man
nen, hier hebben wü uwen pastoor en uwen
kapelaan voor u te koop! Voor dertig stui
vers kunt gü hen van ons krijgen!” Maar
de visschers weigerden deze nietige som te
betalen als losprijs voor hun parochie-gees- 1
telken, en de kleine bende ging door. We- 1
gens den zeer desolaten toestand waarin het 1
geheele gehucht zich reeds sinds tal van
jaren bevond, besloot de gemeenteraad van
Monster, waartoe ter Heyde tegenwoordig
behoort In September 1928 tot afbraak van
het geheele dorp. Slechts de school en de
kerk, welke uit het midden der zeventiende
eeuw dateert, zullen blüven staan. Ongeveer
70 woningen werden afgebroken en In de
plaats van de oude, bouwvallige krotten,
waarvan enkele 300 jaar oud waren, verrijst
thans een geheel nieuwe badplaats. De
plannen voor den nieuwbouw werden ont
worpen door den bekenden architect Jan
Oosthoek te Den Haag. Behalve den huizen
bouw omvat het plan den aanleg van
eenlge straten met goede trottoirs en een
rioleeringstelsel, dat zal aansluit 1
van Monster. Ook voor de aanni
boomen en groen wordt zorg gedragen. AU
de metamorphose geheel zal zün voltrok
ken. zal het oude Ter Heyde een modern
dorpje zün met gas. waterleiding, electrische
huis- en straatverlichting. Voor het uitvoe
ren van deze plannen, waartoe het Initia
tief werd genomen door burgemeester
Kampschöer van Monster, moesten eerst
heel wat onderhandellngen worden gevoerd,
daar de gemeente allereerst in Liet bezit
moest komen van den grond en de opstallen
der eigenaars, terwül dit grondgebied nog
moest werden uitgebreid met eenlge stuk
ken van het Staatsdomein en van het ge-
t'cd van het Hooehoe’nraadschao Delfland.
De meeste tegenwerking werd ondervonden
van de züde van de huiseigenaren. Ver
schillende menschen in Ter Heyde had
den hun eigen woning, welke van geslacht
op geslacht was overgegaan en waarin zü
12972
13141 13325
13449 13455 13485 13507 13559
13704 13715 13722 13757 13762
13843 13856 13866 13962 13921
14060 14095 14110 14188
14313 14333 14373 14412 14451
14647 14652 14665 14680 14723
14753 14773 14849 14850
14991 15013 15032
15191 15206 15213 15251
1’329 15334 15373 15411
met woord en daad getuigd en
hebben.”
Zoo is heel dit bedrüf vol wüsheld en ver
maan. vol onderwerping ook en Oodsbe-
trouwen en telkens klinkt daar tuseenen
door het door allen gezegde refrein, waar
mee ook dit eerste bedrüf sluit:
Geen Santos-avond I
Sommige zullen zeggen, dat dit een te
genvaller is, anderen zullen uit spaarzaam
heid-overwegingen juist het tegendeel be
weren.
Waarom geen Santos-avond?
Omdat de uitkomsten geleerd hebben,
dat de voordeelen voor Santos niet even
redig zün aan de groote moeite en het groote
risico aan een Santos-avond verbonden.
Intusschen Is Santos er de dupe van. En
zulks pielt niet voor Alkmaar, dat op cha
ritatief gebied in heel den lande als zeer
vrijgevig bekend staat.
Juister uitgedrukt pleit zulks niet voor den
Alkm. Kath. Middenstand. Indien we de
Santos-giften, en dan vertoont Alkmaar een
poover figuur, ondanks de gehouden Santos
avonden.
Dit figuur zal er niet op vooruitgaan, nu
we geen Santoo-feestjes meer organlseeren
en dus ook de Inkomsten daarvan nog bo
vendien zullen missen.
We zouden daarom de vraag willen stel
len: Is daar nu niets aan te doen?
Is het nu voor 215 Hanzeleden zoo’n on
overkoombare moellükheld om b.v. per jaar
f 150 geregeld büeen te brengen?
Zeventig centen per jaar per lldl Ander
halve cent per week!
Wie brengt ons een paar Hanre-zelatricen.
die per maand bü elk Hanzelld 7 heele
centen komen ophalen voor het Alkmaar-
sche Santosfonds? De Alkmaarsche Hanze
kan In deze toch niet gesignaleerd blüven
staan als minder liefdadig. We moeten
van dien blaam af komen. Wie helpt er
mee?
Zeven centen per maand! Je koopt er nog
niet eens een goeie sigaar voor.... maar je
helpt er terdege een minvermogenden stand
genoot mee, die het
ziekte getroffen te
mee?