SPAARBOEKJES
en
FIRMA DE LANGE DE MORAAZ - ALKMAAR
„VRIESIA.”
Bereide Verfwaren - Behangselpapier
Schildersgereedschappen
tegen de laagste prijzen
JAN DE VRIES
TWEEDE BLAD
BLADZIJDE 1
ZATERDAG 18 APRIL 1931
VERKIEZINGS-ALARM
Nutsspaarbaok
en
Het begint nu reeds!
J2
DE RIJKSMIDDELEN
IN MAART
rente 312 procent
ALKMAAR
Het moordnroces Kurten
Bloedige drama in Batavia
Eén doode en drie zwaar gewonden
BERICHTEN UIT ONZE
VORIGE OPLAGE
de
De slachtoffers
van
ZAADMARKT 58 - TeL 324 - ALKMAAR
I
Felle fabrieksbrand
te Helmond
Radio-uitzen-'H<» ven de V. A. R. A.
afgebroken
en
>en.
im-
oen
Juist beleid
Scheiding van Kerk
Staat in Spanje
ramp van de „Noordpool”
N. V. Drogisterij en Chemi^iliënhandel
VelsenAlkmaar.
per itjkeuto naar Egmond
K
O arbeiders werkloos
gingen
afgesloten eerste Kwartaal
Als we de cijfers over
ll Daanvas uucii ujucu. nei vcivuti van «aiuuppvivu
aankomst van trein 352 Enk- I laatsten tüo niet gewijzigd. W 1 is van Re- i
- a.a_A «vaam
be-
ge van-
I
Verslag Spoorwegraad
Opstand in de gevangenis te
Prerzlau
opbracht. Ten opzichte van de conjunc
tuur zegt dit feit echter nlevs. Immers,
dit is slechts een vierde van de hoofd
som, de overige drie vierden worden in
deel van de Commissie geene aanleiding om
trent dit verzoek eenlg voorstel In te dienen.
DB RAMP VAN DE -.NOORDPOOL De bjkki-ten worden alt bet. als rouwkamer
ingerlehte vise hm lm gehaald
nst'o-ale
aan
tot
den.
Fragment alt „Frank van WezeFs
roemruchte jaren'* verboden
vluchtten
waarschuwden den
waarop de daders
-
gameenten.
Personeel-, inkomsten- en vermogens
belasting toonen alle een lichte daling,
waarbij nog dient opgemerkt, dat met
Ingang van het belastingjaar 1931 de
personeele belasting werdt geheven ten
bate van de gemeenten, zoodat de in de
zen staat vermelde bedragen uitsluitend
vroegere belastingjaren betreffen.
op de toezegging,
dat deze uitbrei
ding van de dlenstreg ?llng op het baanvak
-A
Schade In de honderdduizenden
gu'dens
In tijden van crises en malaise pleegt
men met meer dan gewone belangstel
ling het maandoverzicht der rij lesmid
delen tegemoet te zien, wijl men er een
juist wijzende peilschaal van het econo
misch getij In meent te zien.
In het algemeen is dat juist.
Tijden van hoog-conjunctuur
zich
sneltrein gebruik maken via
West-Frieslano
voor
ujn Ir den
In den afgeloopen nacht hebben in de re-
vr -rente te Prenzlau 2 grvangmen den bot-fd-
I cipier vermoord. ZÜ bonden hem armen *n
beenen en sleepten hem naar een nis In
Veevervoer Alkmaar-Rotterdam.
Vanwege den Provincialen Bend van
Rundveefokverceniglngen 'n Noord-Holland
wordt geklaagd, dat boe vroeg morgens
ook ge'aden en onder welk tarief ook ver
voerd. vee per spoorweg vm Alkmaar af ver
konden. niet vóór 14 u 30 m. in Rotterdam
Is. Het vervoer van het »e» geschiedt in het
b’Jrordei in de morgenuren traaz omdat
dan van Uitgeest 'n de nentine Haarlem
bijna geen treiren voor .iet vervoer van vee
■d.tn aangewezen
De Commissie meent, du hei aanbeveling
rou ve-dleren belanghebbenden In overwe
ging te geven zich met ‘•erreiuke bezwaren
de Nederlandsche Spoorwegen te wen-
Aan het verslag over hst laar 1930 van
de Nutrrpaarbank alhier, ontleenen wjj het
volgende:
Vrachttarief aardappelen
Door de exporteurs van aardappe'en en
groenten te Langend uk worct hei verzoek
gedaan, de tarieven voor iet vei voer var.
aardappelen niet telkens e wjrleen. maar
het tegenwoordige tariet - nu. 30 pet. be
neden het normale tarief var aardappelen
en kool te laten vo rtbestaan.
De algemeene en speciale tarieven
het vervoer van aardappelen
Gistermorgen werden te Batavia badende
in hun bloed gevonden drie CHineezen. Een
hiervan bleek te zijn overleden, terwijl de
twee anderen levensgevaarlijk zijn gewond.
Verder werd in de buurt van zijn wo
ning op straat een Inland-r aangetroffen
die eveneens zwaar oleek te zijn gewond
Het vermoeden bestaat. dat deze twze voor
vallen met elkaar in verband staan.
de spoorwegen egbrulk gemaakt worden
wannes, het booge tarief de bevolking niet
dwong op andere wijze zich te verp.aaisen
De Commissie, niet beschikkende over de
vcor de beoordeellng van de gedane verzoe
ken noodlge gegevens, meent de beslissing
daarover aan de Nederlandsche Spoorwegen
te moeten overlaten.
gente. poogden de brandkast
ken. hetge-n echter mislukte.
Hierna bevrt'dden zij nog twee andere
van wenen en namen de vlucht.
De twee bevriide gevanenen
echter niet mee. doch
I dlre-teur der gevangen!' wai
terstond werden achtervolgd.
w_ rerwogen In
elke' ri-ht'ng een trein te leggen, die goed
In Alkmaar aanfluit op den starren dienst
alle arbeid rondom de Vlsschershaven.
Honderden brachten den overledenen een
stillen groet.
Spoedig lag de „Victoria" vast en stroom
den de belangstellenden toe, om getuige te
zfln van het aan wal brenger oer kisten
Onder de belangstellenden bevonden zich
o. a. de heeren F J H. Snijders en C. Oud.
directeur en onder-directeur van het Staats-
vteschershavenbedrüf. J. C. Eyma. buige-
meester van Egmond aan Zee. en de >eioe
wethouders dier gemeente, de heeren K de
Graaf en W van Eenennaam
dat in de eerste maanden van het jaar
de meeste Mij .en nog geen dividend uit-
keeren. In de volgende maanden haalt
dit middel nog wel wat *>o.
Met „rechten op den Invoer’’ gaat het
na een periode van onafgebroken stij
ging. ook omlaag. Wat niet te verwon
deren te, ate we denken aan het ver
minderde handelsverkeer en het feit, dat
bij rechten „ad valorem' de sterk ge
daalde g’oothandelprljzen Invloed inbe
ten hebben.
BIJ de accijnzen Is het belangrijk op
te merken, dat die op binnen- er buiten-
landsch gedistilleerd over drie maanden
genomen, een stijging vertoont van een
half millloen vergeleken «Ui vorig jaar
en zelfs nog iets boven de raming uit
komt. Hierop is natuurlijk de kortelings
aangenomen verhooglng nog niet van
Invloed geweest. Daarentegen daalt de
opbrengst van den accijns np geslacht.
Een verklaring hiervoor is te vinden in
de lagere vleeschprijzen en dr door ma
laise toegenomen consumptie van bul-
tenlandsch bevroren vleesch
Geweldig is ook de achterstand bij de
registratierechten f3.751.000 tegen le
kwartaal 1930 f 7.941000 Wel een be
wijs, dat groote emissies van aandeelen,
practlsch gesproken, niet- voorkwamen.
De uiteraard altijd wisselvallige suc-
c’sslerechten hielden zich uitstekend en
kwamen met een kwartaal-opbrengst
van f 13.357.000 boven taming en vorig
jaar. Toch zal ook hier op den duur de
ongunst der tijden zien doen gelden.
Heel wat vermogens zijn geweldig ge
slonken en bij overlijden zal zich dit in
de successierechten ultdrukkin.
De dalende opbrengst der loodsgelden
is een funest teeken van verminderde
scheepvaartbeweging.
Tenslotte zij hier nog vermeld dat de
Inkomsten ten bate van het Leenlng-
fonds 1914 bedroegen in het le kwartaal
f 15.455.000, en dat voor het wegenfonds
door wegen- en rljwlelbelasllng werd op
gebracht f 1.639 000.
Van tallooze reederükantoren en vele ma
gazijnen aan de zuidzijde van de Vtescbrrs-
haven. alsmede van de In de naven 'iggenoe
stoomtrawlers. had men de vlag halfstok
gehewhen.
Toen het -'aartulg langzaam door de haven j
stoomde, rustte gedurende een korten tijd
j_ moand.Maart 1 dag de plaatsen aan de HJn Alkmaar -
Als we de Cijfers over de ma bezoeken, word* verzocht een
•ens afzonderlijk beschouwen blijkt, dat
de Inkomsten der gewone middelen heb
ben bedragen f 37 949.140, tegen
t 40.783.451 in Maart 1930. Een niet on-
belangrijk verschil dus ten nadeele van
193' Aan welke middelen Is dit te wij
ten?
Op de eerste plaats aan de grondbe-
iMtlng, die bijna een i— -
Hedenmorgen ts wederom een uitzending
van de V. A. R. A. door de Radlo-Contróle-
Commtesle afgebroken. In het zlekenuurtle
van de V. A. R. A. zou mejuffrouw Rodl
Medenbach een fragment voordragen uit den
roman „Frank van Wezel s roemruchte ja
ren', van den schrijver A. M. de Jong.
Naar aanleiding van een door de Radlo-
Contróle Commissie geopperd bezwaar tegen
een voordracht hieruit, omdat het geheele
tooneelstuk van dien naatn voor de micro
foon verboden was, had de V. A. R. A. üe
Commissie een brief geschreven, waarin er
op gewezen was. dat het verbod slechts net
tooneelstuk had betroffen, terwjl men hier
te doen had met een fragment uit den ro
man, waaruit bovend.en reeds eerder frag
menten voor de microfoon waren voorge
dragen, zonder dat de Commissie eenlg oe-
zwaar daartegen had geopperd. Op dezen
brief was geen antwoord meer ontvangen,
zoodat het V. A. R. A.-bestuur meende, lat
de Commissie met de uitzending accoord
Jing.
Zonder naaere mededeellngen werd heden
morgen de voordracht van mejuffrouw Me
denbach afgebroken. De V. A. R. A.-omroe
per deelde mede dat de V. A. R. A tegen
dit willekeurig ingrijpen van de Controle
commissie zou protesteeren.
De „Victoria” te IJmuiden-
De stoomtrawler „Victoria" met aan boord
de lijken van de drte slachtoffers van de
ramp vai. de „Noordpool”, kwam heden
morgen te 8 uur te IJmuiden binnen,
De trawler voei direct de Visschershaven
binnen en werd bU de Vischtud, bjj de
I geerirgswe'ge besloten om eene reductie van zg. Tegeltjesmarkt. vastgelegd.
I 50 pct. op de vachten voor aardappeier van
Maart tot 15 Juni 1. te rteenen ter be-
vordering van den afzet 'an der wrraad
'ude aard»»'n*’en en daarna van 30 oct van
1 Juli tot 15 Aur'stus 1 ter bevordering
van den afeet van nieuwe ae dappr er
'<et bet oog daa»op bestaat naar bet oor-
Aan het verslag van de Dienstregellngz-
commisale uit den Spoorwegraad. ons toe-
g*.x>nden door de K van K ontleenen wij
het volgende:
Apeldoorn—Amsterdam—Den Helder
Nogmaals wortlt dringend net verzoek ge
daan om trein 1818, die 0.10 van Ape.docrn
te Amsterdam C.S. aankomt, aansluiting te
doen geven op trein 913. die 8.04 vandaar
n««r Alkmaar en Den Helder vertrekt.
De Comm.ssie meent, dat aau net verzoek
kan worden voldaan, maar zu stelt voor de
Directie der Nederlandscne Spoorwegen te
verzoeken voor de dienstregeling van 15
Mei 1931 wei de nood.ge aancacht te wuien
schenken aan de aansluitingen van de rich
tingen Amersfoort en Utrecht op den tn-in
die te 7A9 van Amsterdam naar Den Helder
zal vertrekken.
Hedennacht omstreeks 1 uur is door den
nachtwaker van de katoenspinnerij van de
firma v. d. Swlnkels te Helmond bra"d ont
dekt in de opslagplaatsen van wol. Daar
dit gced brandbaar materiaal is. stonden In
een oogenbllk tljds deze geheele voorraden
in lichterlaaie
De labrieksbrandweer werd onmlddellljk
in werking gesteld, doch al spoedig sloegen
de vlammen naar bulten, waarna het vuur
voed el vond In de aangrenzende palckamer
expeditie lokalen er. dekerima~azljnen.
De brandweer van Heimord was inmiddels
gewaarschuwd doeh toen deze met twee
motorcpulten ter plaa'se verreheen. stonden
genoemde gebouwen al In lichter laaie.
Direct werd al het materiaal ultgelegd en
met 14 slangen water gegeven. Spoedig liep
ook het over den weg gebouwde ma-azyn
hetwelk verbonden is met de afdalingen,
gelegen op den linkervleugel van de fabriek,
gevaar.
Wanneer ook dit gebouw zou vlam vatten,
zou de ramp met zijn te overzien. Door
waterconcentretie op dit punt mocht het de
brandweer tenslotte gelukken het vuur hier
te stuiten.
Ondertusschen brandde het linkergedeelte
van het complex lustig door. De geweldige
vlammenzee in het mlddrmachtelük uur
vertoonde een wonderlijk schouwspel. Aan
den achterkant van de fabriek staan eenlge
hulzen, die moesten worden ontruimd.
Ook de nieuwe steenen kantoorgebouwen
wist men voor het vernielende vuur te be
houden.
De rest is totaal uitgebrand. Alleen nog
eenlge muren staan overeind De brandweer
was hedenmorgen vroeg no? bezig de roc
kende en nog brandende voorraden te
blusschen. De schade ts uit den aard der
zaak aanzienlijk. Naar verluidt zou zij tn de
honderdduizenden beloopen
Afgebrand zijn de pakkamer de berg
plaatsen. de expeditlelo' alen en de teeken-
magazijnen. Alles is op beurspolis verzekerd
De fabriek ligt stil Hierdoor zijn 40 ar-
be ders zonder werk gekomen.
Ook de fillaalfabriek te Deume zal dooi
lezen brand den terugslag ondervinden.
Persoonlijke ongevallen kwamen niet voor.
Hedermo-gen hebben wil ln'‘e'->t’-’«en In
gewonnen omtrent de gevolgen van den brand
voor de N. V. Swinkels en Co. Dekenfabrtek.
Wü vernemen, dat het bedrijf gedeeltelijk
zal worden stilgelegd.
Voor hoe lang kon men ons nog niet mee
deden. De fabriek te Deume zal kunnen
blHven doorwe-ken.
Hedenmorgen was de brandweer nog
steeds met 2 auto «Bulten aanwezig. In de
gebouwen Is het vuur geheel geb'n-eht De
voorraad wol brandde echter nog met groote
hevigheid.
eerst nu de zoo lang gevreesde
invloed op onze t—-- -
doorwerken I Hell*r,
Inderdaad, de cijfers van heit op 31
Maart J.L afgesloten eerste «wartaal re£j'e„ van richting Rotterdam zouaen
Het is verbazingwekkend t<- ’.esen, dat
vele pai -ijen alle goeds, in Noord-Hol
land verricht, als 'n soort partij -succes
der goe-gemaente voorhouden.
Zoo ook de voorziening van ons plat
teland met (duin) water en (electr.i
stroom.
WU Katholieken erkennen, dat dit een
mooie arbeid was, bekroond door eer.
ongedacht schitterend resultaat, een
arbeid, dien wij van harte steunden.
Dit werk ligt in de lijn van ons begin
sel: maak het platteland als woonplaats
aantrekkelijk, ga de dorre opeenhooplr-g
der bevolking in de hulzen-woestljnen
der groote steden zooveel mogelijk tegen
DkAr moge het centrum van arbeid blij
ven, het leven wordt schooner door het
leven in de zuivere lucht van het platte
land, het leven wordt gezonder naar ziel
en lichaam. Daarom behoud van natuur
schoon, uitlegging en verbreeding van
wegen, ontsluiting van het platteland
door autobusverbindingen, daarom voor
al tot in de kleinste gehuchten sulver
duinwater en de zindelijke gloeilamp.
Maar wanneer Inderdaad dit pogen ge
lukt la, Is dit te danken aan het geheele
provinciaal Bestuur. Niet aan eenlge
partij afzonderlijk. Prikkelt men ons
echter door de vraag: wie bijzondere
verdiensten hier heeft gehad, dan wil
len wü een zeer kort, zeer waar en zeer
blij antwoord geven: Hendrix!
Hü Inderdaad redde het Prov. Elec-
trisch Bedrüf uit een ernstig dreigende
débAcle, hü heeft den verlleskull van het
waterleidingbedrijf, 35 millloen, verme
den.
De bedrüvenpolitlek heeft oók een
flnancieelen kant, maar de Katholieke
beheerder der financiën verklaarde nog
kort geleden: aan mü hier geen lof, aan
Hendrix I Deze Beheerde de bedrüven
zóó bekwaam, dat financleele zorgen in
acht jaren geen oogenbllk de provincie
hebben belaagd op dit stuk. Na zéór
bange Ujden. Aan Hendrix en zün mede
werkers, waaronder een directeur Ir.
Oldenborgh wel speciaal genoemd mav
worden, worde door ieder een woord van
hulde plichtmatig gebracht.
In alle bescheidenheid, ons Kath-’le
ken eigen, willen wü dit even vastleggen,
nu alle andere partüen zich overal bij
zondere verdiensten toeëigenen. Met
herhaling van het reeds gr<-«gde: aan
het geheel Prov. Bestuur komt dank m
hulde toe, als het bedrüven-vraagstuk
van angst tot vreugde is geworden.
Om volksmisleiding te keeren, hebben
wü gemeend In eenlge sobere regelen ie
waarheid en niets dan de waarheid n
moeten zeggen, de hoop uitsprekend, dat
het Mr. Bruch gelukken moge het werk
van Hendrix te vervolgen en te voleln-
den.
i met zeker»
melding maakt van bet volgende
van den specialen correspondent van de
..Evening Standard".
Nadat gisteren de godsdienstvrijheid werd
uitgeroepen
RotterdamDen Helder
un voor oogen nouaenura. “"Xp'werd 'aangeuro^n’
met ons eens zün, als we beweren, aar wecerom het verzoek nerhaald om in-
ing gevreesde crisis- 1 voerlng van doorgaande treinen of
staatsfinanciën gaat gaande njtu.gen In treinen cusschen
beenen en sleepten
den kelder.
Vervolgens gingen zij naar de kleed
kamer, trokken burgerkleeren aai
gaven zich naar het bu eau van de
open te bre-
bracht van de toch reeds voorzichtige
raming raming Is f 4.875.000). Hier
moet men rekening nouden me' het feit, i
«.o A_a-a. a- ---
hl-romt-e-’t toeg«—egd.
I Aan het verr’ag van de vergadering d-r
comml-s'e u't d-n Snoorweg-aad voor alge
meene raken ontleenen wb het volgrnde:
Verlichting station Anna Panlowna
Dringend wordt verzocht om verbetering
van de verlichting van het station Anna-
Paulowna en van de bij dit station behoo-
rende terreinen.
Uit een vanwege het RUkstoezicht Inge
steld onderzoek is gebleken, dat het bij
stormachtig weer heriualdelijk voorkomt, dat
met uitzondering van een muurlantaarn. de
petroleumlantaarns op de perrons van dit
stat.’ m alle tegelijk uitwaaien en hetzelfde
I ook gerchledt in de vestibule en de wacht-
1 kamer 2de klasse, als de voordeur der vesti
bule wordt geopend, zoodat meermalen na
sta tlon in volslagen
Op het voorplein is
Kantoor te Egmond aan Zee.
In 316 posten <v. J 277 werd aldaar een
bedrag van f 21,143 64 <v. j f 23519.34) in
gelegd, terwijl In 75 posten <v j 69) werd
terugb taald f 11573.06 ‘V. j. f 13.940 96).
In 1930 werd aldus meer ingelegd dan
teiugbetaald f 9570 56 <v. j. f 9578 38)
12 nieuwe boekjes <v j. 19» werden ultge-
relkt. terwijl 2 boekjes <v. J. 7) werden In-
"et"okl:en.
Op de rekeningen der Inleggers te Egmond
lan Zee kon In 1930 f 1625 85 aan rente wor
den uitgekeerd <v. J. 1370 38).
Het totaal aan de inleggers te Egmond
aan Zee verschuldigde bedrag klom van
f 49.610 09 tot f 60 804 25.
De financleele uitkomsten zün over het
'geloopsn jaar wederom bevredigend.
De netto bedrijfswinst overl 930 bedraagt
f 27 459,78. De reserve klom van f 198 448.78
tot f 243 056.76 zijnde 8.75 pet. van het aan
de inleggers verschuldigde bedrag.
katholieke
republiek moeten zweren:
van zün post worden ontheven.
De nuntius, na voorbehouc over de op
vatting van Z. H. den Paus te hebben ge
maakt. verzekerde, dat de priesters zu'len
trachten zich buiten de politiek te houden.
gonoeg het geheele
duisternis is gehuld.
geen verlichting aanwezig. In aeze omstan
digheden is het verzoek als gerechtvaardigd
te beschouwen.
De Commissie meent derhalve, op dade
lijke verbetering van de verlichting van dit
station te moeten aandringen, vooral met
1 het oeg op het komende jaargetijde met zijn
vele stormachtige en donkere avonden.
Inmiddels kwam bericht in, dat verbete
ring zal wor:'en aangebracht.
Aan het verslag van de vergadering der
commls-le uit den Spoorwegraad voor Tarief-
belangen, ontleenen we het volgende:
Bnrtverfceer
Gevraagd wordt het buurtverkeer tot
lar.gere afstanden dan nu daa.voor ge,„en
uit te breiden, omdat zulks het verkeer
zou bevorderen en net thans zoowel voor de
reizigers als voor bet spoorwegpersoneel on
gerief oplevert, dat men slechts door vcor
een aansluitend traject opnieuw een buurt-
verkeerkaartje te koopen. over grootere af
standen reizende, van het buurtverkeer-
tarief kan proflteeren.
De commissie wenscht dit voorstel niet
te steunen;
zfj geeft in overweging bij eene herziening
van het relzlgerstartef ook te doen onderzoe
ken. hoe op de meest economische wijze aan
de tegen het tegenwoo dlge buurttarief be-
'taande bezwaren tegemoet zou kunnen wor
pen gekomen.
Nogmaas wordt verzocht om op het
baanvak Alkmaar—Den Helder ouurtver-
keerkaarten in te voe en dsar bloembollen
en groententec t zich tn de streek langs dit
baanvak zeer ontwikkelen, terwijl voor deze
bedrijven veel arbeidskrachten uit de om
geving noodlg zijn. - Er zou veel meer van
aan Ontvangen werd rond f 115.700.000,
tegen rond f 125 000 000 over hetzelfde
tüdvak In 1930 Een nadeelig verschil
van meer dan 9 millloen f
Er is echter meer. Voer het eerst sinds
enkele jaren zün de werkelijke ont
vangsten gebleven ocneden ue raming.
Het is over dl' kwartaal neg wel niet
veel, nog geen 2 millloen. mat.' het feit
op zich zelf stemt toch tot nadenken.
Voorbü is de tüd- dat eUte *f«es10-
ten Jaarrekening millioenen .meeval
lers” bracht, dat men de raming van
den Minister van Fintrciën mtt al te
serieus nam, omdat er toch altüd méér
inkwam.
omdat de loop van twee treinen Is ontwor
pen. resp. van Alkmanr near Amsterdam m
van Alkmaar naar Haar'em. die beide In
Alkmaar aansluiten op trein 942. Gelet op
deze mededeel'rg te de Commissie van oor-
1 deel, dat b'1 de electriflcat'e van het b«-»n-
vak Alkmaar—Amri-rdam op voldoende
wijze aan het verzoek wordt tegemoet ge
komen. aangezien een algeheele Inwilllg ng
in de gegeven omstand'ghed-n niet mogelijk
te.
Door den neer Kolster wordt het verzoek
gedaan om ten behoeve van het vl-chvér-
voer de I’lgocdverb'^dtogen van Den H-Mer
en IJmji'd”n met Parijs te versnellen, aan
gezien dit vervoer tegenwoordig twee dagen
vordert.
Door den voorzitter wordt een onderzoek
Algemeen overzicht.
De resultaten va" ons spaa; banf:bcdrijf
waren in het afge’.oopen jaar wederom zeer
bev cdl-end.-Hct aan de 'n'evrera /erschul-
d'^Je h—- 1-’•->
van f 2.371 123 97 tot f 2 775 122 1« alzoo een
stijging met f 403.998.19. zijnde 17 pct. van
het t aan het begin van het jaar (v.
j. 15 pet)
Het aantal Inleggers klom van 6781 tot
3086, alzoo een stijging van 19 pet. <v. J.
20 pet.)
Van het totaal aantal Inleggers, zijnde
3036 IV j. 6781 waren te Alkmaar geves
tigd 6953 IV. J. 5857) en buiten Alkmaar 1130
<v. j. 924).
Onder de te Alkmaar gevest'gde personen
bevonden zich 746 (v. j 348 op school spa-
-ende kinderen.
Uit deze cijfers blijkt dat het aantal te
Alkn-aar geve-tijde Inlegce-s ve-mee-derde
met 18 pet. (v J. 20 pet.), het aantal bul-,
ten Alkmaar met 22 pct. <v. J. 19 pet) en
het aantal schoolspaarders met 114 pet. (v.
j 34 pet)
Gaan wij de cijfers van meerdere jaren
na, dan trekt vooral de aandacht de ge
lijkmatige toename van het aantal onzer in
leggers. 1
Dft aantal bedroeg op: 5 Februari 1927
4000: 17 Juli 1928 5000 27 Maart 1920 6000;
27 Februari 1930 7000 25 November 1930
C0O0. terwijl bij het ramenctellen van dit
verslag het getal 8300 is overschreden.
Ingelegd werd in 1930 f 2.011.143, d.l.
f 313.f84 03 meer dan in 1929 Terugbctac.ld
werd in 1930 f 1082 255 85 d.l. f 263.172.61
meer dan in 1929. In 2930 werd alcou
f 328.887 13 meer Ingelegd dan terugbetaald
(V. J. f 254.175.73),
inlegtjersrekenlngen te In 1930
aan rente b 'geschreven d. L
De vijfde dag van het Kürten-proces be
gon meé een nieuwe sensatie.
De ambtenaar van het O. M.. Jansen,
deelde mede dat het onderzoek had uitge
wezen. dat <-de verk'aring van Kürten. dat
hü op 8 jarigen leeftüd twee kinderen onder
een boom had geduwd en verdronken, juist
was, waarna de verdediger van Kürten me
dedeelde. dat de bek'aagde nog een nieuwe
bekentenia had afgelegd.
Kürten zou namelijk een'ge dagen, nadat
hü de beide kinderen had verdronken, we
derom een jongen van een muur af in het
water hebben geduwd en verder een jongen
van een vlot af In den Rün hebben
geworpen De laatste jongen kon nog gered
worden, terwül de eerste verdronk.
-- doorgaande treinen of door-
i Den
en Rotterdam; dit verzoek ware in
tê' willigen bu den aanvang der electrische
exploitatie van de lün Velsen Alkmaar De
reizigers van de richting Rotterdam zouaen
1931 wüzen dien invloed onmiskenbaar nlet meel genoodzaakt zün willen sü
- AAA «MM IrAwa w4a
V&D eeil - -
Amsterdam naar Alkmaar,
1 of Den Helder te reizen.
Hoewel de Commissie de bezwaren van t
eenlge malen overstappen erkent, komt net
haar vcor, dat daarvoor bü de electrische
exploitatie van het baanvak Veteen—Alk
maar. geen oplossing mogelijk te.
Het verzoek wordt gedaan om 1 of 2 laar
een proei te nemen ipet het doen loopen
van n-.otortrelnen op net baanvak Alkmaar-
Den Helder, tiwchen de bestaande Stoom
treinen in, welke dan als sneltreinen «ou
den kunnen rüden Deze proef zou gewett.gd
zün In verband met de *zlch uitbreidende
groenten- en bollenteelt, waardoor veel ar
beiders van elders naar deze streek worden
getrokken.
Ten einde voor reizigers uit Friesland eer
goede gelegenheid te scheppen om op één
J - ---Den
Helder tê bezoeken, word* verzocht een mo-
tortrein op dit baanvak te doen rijden_ die
direct na i
Kutzen—Alkmaar (A. 11.23) vertrekt.
Blükens mededeellng van de Directie, zün
de be'Ch"'bare mot'rri'tu'gen niet geschikt
voor het vervoer op deze lün.
De moge1IJ’r*,eid wordt echter
I t.
tan ae grwiuww- in --- -r--
millloen minder 1 die na Mt gereed komen van de eleetrifv-
Op de
f 76.877.10
f 10218.43 meer dan In 1929.
Na toevoeging der per 31 December 1930
verrchuld'gde rente f 75.111.04) klom het aan
de inleggers verschuldigde kapitaal (op 1 Ja
nuari 1930 f 2 371.123 97) tot f 2.775.122.16
d. L een vermeerdering met f 403 998.19 (V.
J. f 319.710 Cl).
In 1930 werden 1835 illeuwe boekjes (waar
onder 411 aan schoolspaarders) uitgereikt <v.
J 1532). daarentesen 520 boekjes (waaron
der 43 van school'paarcrers) ingetrokken (v
j 383). Het aantal In omloop zijnde spaat-
bankboekjes (bij den aanvang van het jaar
6781) klom dientengevolge met 1305 (v. J.
1149) tot 8086, waaronder 746 toebehoorende
aan schoolspaarders.
De vermeerdering van het Ingelegd kapi
taal en van het aantal Inleggers ging ook
dit jaar gepaard met een belangrijke ver
meerdering van h“t aantal behandelde pos-
ten. Zoo bed o-g het aan'al porten van In-
leg 23.637 <v. J. 19.744), dat van terugbeta
ling 10.964 (v. J. 8786) tezamen 34.601 (V. j.
28 530)
Ten behoeve van de inleggers werd op de
rekening der Spaarbank bü den Postchèque-
en Girodienst bljgeschreven In 545 posten (v.
J. 418) f 132 696.48 (v. j. f 125 426-26), ter
wül In 263 posten (v. J. 213) f 65 737.48 (v.
J. f 41.799 01) op verzoek van Inleggers naar
elders were overgemaakt.
Ten behoeve van 43 inleggers (v. j. 401
werd door de Spaaibank bemiddeling ver
leend voor het in ontvangst nemen van hun
Rljk-penslocn c.q. salaris Op 31 December
1930 bedroeg het uit dien hoofde jaarlüks te
ontvangen bedrag f 72 752 80 <v. j. f 71643 80.
Ten behoeve van 25 inleggers (v. J. 10)
wordt door de Spaarbank bemiddeling ver
leend voor het in ontvangst nemen van de
hun toegekende Ouderdomsrente. Het uit
dien hoofde jaari'-ks te ontvangen bedrag
beloopt thans f 4316
BU verhuizing van Inleggers kan het te
goed kosteloos naar een andere büzondere
Spaa.bank In Nederland worden overge
maakt. In 1930 werd van andere spaarban
ken ontvangen, ten behoeve van 27 (v. j.
24) zich In Alkmaar vestigende personen
f 13.460 11 (v. J. f 15 289 94) terwül voor 43
(v. j. 23) naar elders vertrokken personen
totaal f 21 297 65 (v J. f 1100'09) naar an
dere spaarbanken werd overgeboekt.
Spoorvrachttarieven Tuinbouwpro
ducten
Door den heer F Valstar werd verzocht
om spoorvrachtverlaging voor tuinbouwpro
ducten te bevorderen, daar oeze thans nood-
zakelük te te achten.
Dit onderwerp te reeds breedvoerig van
Regeeringswege behandeld, mede in verband
met voorstellen van de Landbouw-Crisis
commissie. onder voorzitterschap van Dr. H.
J Lovink Uit een uitgebreid onderzoek. In
gesteld In samenwerking met het Rükstoe-
zlcht op de Spoorwegen, te gebleken, dat van
onhoudbaarheid van onze tulnbouwtarteven
geen sprake te. Alleen voor versche groenten
zün dr tarieven In Duitschland en Italië la
ger dan de onze; daar rün echter dr tarie
ven voot andere hoogwaardige artikelen
belangrijk hooger. zoodat men daar op an
dere wijze kan goedmaken, wat op bet ver
veer van tuinbouwproducten wordt toejelegd.
Hier te lande zeu een dergelijke tariefpolitiek
oa wegens de concurrentie van den water
weg. niet mogelük zün. Elders, büv. in België
en Frankri’k z"n die tarieven niet lager dan
hier te lande Over het algemeen liggen de
bedoelde tarieven behalve In de beide
eerstgenoemde landen, op hetzelfde of
In de meeste gevallen op een hooger peil dan
de Nederlandsche. Aldus bestond geene vol
doende aanleiding om eene verlaging van de
Nederlandsche rpoorwegvrachten voor tuin
bouwproducten te verlangen, vooral niet on
der de tegenwoordige omstandigheden met
het oog op de geldelljke uitkomsten van het
'pcorwcgbcdrilf.
De commissie meent daarom van verdere
behandeling van dit verzoek te moeten af
zien.
In verband met hetgeen „Hst Volk” reeds
uihreef over de nouolng van de Spaansche
geestelukheld in zake oen regeeringsvonn
In Spanje, behoeft net niet te verwonderen.
Het eerst werd bet overseuot van schip- dat het blad nu met zeker» Instemming
per Graver iker aan wal gebracht. melding maakt van net volgende bericht
Toen de met de driekleur bedekte kist op
den wal werd n-erg-zet. ontblootten ailen
eerbiedig het noofd
Namens de afdeeltng van den Ned Band
van Chr Fabrieks- en Transportarbeiders,
werd een krans op de oaar gelegd.
De kist met het stoffelük overschot van
den schipper "*erd opg'-baard in de Oud-
Katholleke Kerk te IJmuiden
De kisten van de rratrocen Prins en Groen
werden, eveneens gehuld in de
kleuren en r Z
2tee overgebracht.
het land, dat vier eeuwen
larg de oudste dochter van net katholicisme
is genoemd, begaf de minister van Justitie.
le tevens minister van Ee red lenst te, zich
heden naar den pauselijken nuntius, om
hem er van in kennis te stellen, dat de
rocmsch-katholleke godsdienst niet langer
staatsgodsdienst is dat vrühelo van denken
en van godsdienst is ingevoerd en dat
derhalve staat en kerk voortaan zullen zijn
gescheiden, zoodat de kerk net recht heeft
verlo-en als deel van tiet land en van de
egeering te word?n beschouwd. Alle r-omaeh-
pnr-ters zullen trouw aan de
wie weigert zal
sullen
afspiegelen tn stügende staatsin
komsten. terwül een algemeene malaise
onverbiddelijk door een daling der mid
delen gevolgd wordt.
Alleen: de werking der conjunctuur
op de inkomsten van het rük is niet
oogenbllkkelük. Neem b.v. de twee mid
delen, die ten nauwste met welvaart of
malaise in verband staan, de inkomsten
en vermogensbelasting. Wat hiervan In
Maart 1931 binnenkomt is resultaat van
aanslagen uit midden 1930. die op hun
beurt vastgesteld sün naar de inkomens
van 1929!
Evenzoo te dit met de dividend- en
tantlémebelastlng het geval. Het geheele
Jaar 1931 vloeit deze bron uit middelen,
die in het Jaar 1930 verdiend zün
Zoo kon het gebeuren, dat de riJks-
mlddelen in 1930, dus afspiegelende het
economische jaar 1929. tegen veler ver
wachting in nog meevielen. Maar even-
soo zal, als de huidige crisu» reeds maan
den voorbü te. de invloed er van op de
rüksmlddelen nog te bemerken zün. I
Dit voor oogen houdend? vai men het
crisis- i
tie van het baanvak
wo dt Ingevoerd.
De Commissie, gelet
spreekt den wensch uit.
het belastingjaar 1931 uitgekeerd aan de Alkmazr—Den Helder tot stand zal komen
I en hierdoor een bevredigende oplo-slng voor
1 de inwilliging der verzoeken zal zün ge-
1 vonden.
Het verzoek was gedaan, om trein 942. die
15.55 van Den H»lder naar Alkmaar ver
trekt. te doen doorioopen naar Amsterdam
opdat de reizigers met bestemming naar
laatstgenoemde plaats, niet te Alkmaar en
Ultgec-t behoeven over te stappen.
Naar alle waarschi'nll’kheld zal bü de
dienstregeling van 15 Mei as te Uitgeest
Dat de dividend- en tantlémebelastlng i nlet meer behoeven te worden overgestapt
een geweldige daling zal ondergaan te i
duidelijk voor leder, die de jaarversla
gen van de verschillende Mü.en en Ven
nootschappen volgt. Büns bü alle te
het dividend verlaagd, sommige passee-
ren het geheel. Toch moeten we hier
waarschuwen voor een al te pesslmlsti-
seben Indruk. Die zou kunnen ontstaan,
wanneer men leest, dat dit middel In i
de eerste drie maanden van 1931 met
f 2.157.000 nog niet de helft heeft opge-