SPAARBOEKJES en FIRMA DE LANGE DE MORAAZ - ALKMAAR „VRIESIA.” Bereide Verfwaren - Behangselpapier Schildersgereedschappen tegen de laagste prijzen JAN DE VRIES TWEEDE BLAD BLADZIJDE 1 ZATERDAG 18 APRIL 1931 VERKIEZINGS-ALARM Nutsspaarbaok en Het begint nu reeds! J2 DE RIJKSMIDDELEN IN MAART rente 312 procent ALKMAAR Het moordnroces Kurten Bloedige drama in Batavia Eén doode en drie zwaar gewonden BERICHTEN UIT ONZE VORIGE OPLAGE de De slachtoffers van ZAADMARKT 58 - TeL 324 - ALKMAAR I Felle fabrieksbrand te Helmond Radio-uitzen-'H<» ven de V. A. R. A. afgebroken en >en. im- oen Juist beleid Scheiding van Kerk Staat in Spanje ramp van de „Noordpool” N. V. Drogisterij en Chemi^iliënhandel VelsenAlkmaar. per itjkeuto naar Egmond K O arbeiders werkloos gingen afgesloten eerste Kwartaal Als we de cijfers over ll Daanvas uucii ujucu. nei vcivuti van «aiuuppvivu aankomst van trein 352 Enk- I laatsten tüo niet gewijzigd. W 1 is van Re- i - a.a_A «vaam be- ge van- I Verslag Spoorwegraad Opstand in de gevangenis te Prerzlau opbracht. Ten opzichte van de conjunc tuur zegt dit feit echter nlevs. Immers, dit is slechts een vierde van de hoofd som, de overige drie vierden worden in deel van de Commissie geene aanleiding om trent dit verzoek eenlg voorstel In te dienen. DB RAMP VAN DE -.NOORDPOOL De bjkki-ten worden alt bet. als rouwkamer ingerlehte vise hm lm gehaald nst'o-ale aan tot den. Fragment alt „Frank van WezeFs roemruchte jaren'* verboden vluchtten waarschuwden den waarop de daders - gameenten. Personeel-, inkomsten- en vermogens belasting toonen alle een lichte daling, waarbij nog dient opgemerkt, dat met Ingang van het belastingjaar 1931 de personeele belasting werdt geheven ten bate van de gemeenten, zoodat de in de zen staat vermelde bedragen uitsluitend vroegere belastingjaren betreffen. op de toezegging, dat deze uitbrei ding van de dlenstreg ?llng op het baanvak -A Schade In de honderdduizenden gu'dens In tijden van crises en malaise pleegt men met meer dan gewone belangstel ling het maandoverzicht der rij lesmid delen tegemoet te zien, wijl men er een juist wijzende peilschaal van het econo misch getij In meent te zien. In het algemeen is dat juist. Tijden van hoog-conjunctuur zich sneltrein gebruik maken via West-Frieslano voor ujn Ir den In den afgeloopen nacht hebben in de re- vr -rente te Prenzlau 2 grvangmen den bot-fd- I cipier vermoord. ZÜ bonden hem armen *n beenen en sleepten hem naar een nis In Veevervoer Alkmaar-Rotterdam. Vanwege den Provincialen Bend van Rundveefokverceniglngen 'n Noord-Holland wordt geklaagd, dat boe vroeg morgens ook ge'aden en onder welk tarief ook ver voerd. vee per spoorweg vm Alkmaar af ver konden. niet vóór 14 u 30 m. in Rotterdam Is. Het vervoer van het »e» geschiedt in het b’Jrordei in de morgenuren traaz omdat dan van Uitgeest 'n de nentine Haarlem bijna geen treiren voor .iet vervoer van vee ■d.tn aangewezen De Commissie meent, du hei aanbeveling rou ve-dleren belanghebbenden In overwe ging te geven zich met ‘•erreiuke bezwaren de Nederlandsche Spoorwegen te wen- Aan het verslag over hst laar 1930 van de Nutrrpaarbank alhier, ontleenen wjj het volgende: Vrachttarief aardappelen Door de exporteurs van aardappe'en en groenten te Langend uk worct hei verzoek gedaan, de tarieven voor iet vei voer var. aardappelen niet telkens e wjrleen. maar het tegenwoordige tariet - nu. 30 pet. be neden het normale tarief var aardappelen en kool te laten vo rtbestaan. De algemeene en speciale tarieven het vervoer van aardappelen Gistermorgen werden te Batavia badende in hun bloed gevonden drie CHineezen. Een hiervan bleek te zijn overleden, terwijl de twee anderen levensgevaarlijk zijn gewond. Verder werd in de buurt van zijn wo ning op straat een Inland-r aangetroffen die eveneens zwaar oleek te zijn gewond Het vermoeden bestaat. dat deze twze voor vallen met elkaar in verband staan. de spoorwegen egbrulk gemaakt worden wannes, het booge tarief de bevolking niet dwong op andere wijze zich te verp.aaisen De Commissie, niet beschikkende over de vcor de beoordeellng van de gedane verzoe ken noodlge gegevens, meent de beslissing daarover aan de Nederlandsche Spoorwegen te moeten overlaten. gente. poogden de brandkast ken. hetge-n echter mislukte. Hierna bevrt'dden zij nog twee andere van wenen en namen de vlucht. De twee bevriide gevanenen echter niet mee. doch I dlre-teur der gevangen!' wai terstond werden achtervolgd. w_ rerwogen In elke' ri-ht'ng een trein te leggen, die goed In Alkmaar aanfluit op den starren dienst alle arbeid rondom de Vlsschershaven. Honderden brachten den overledenen een stillen groet. Spoedig lag de „Victoria" vast en stroom den de belangstellenden toe, om getuige te zfln van het aan wal brenger oer kisten Onder de belangstellenden bevonden zich o. a. de heeren F J H. Snijders en C. Oud. directeur en onder-directeur van het Staats- vteschershavenbedrüf. J. C. Eyma. buige- meester van Egmond aan Zee. en de >eioe wethouders dier gemeente, de heeren K de Graaf en W van Eenennaam dat in de eerste maanden van het jaar de meeste Mij .en nog geen dividend uit- keeren. In de volgende maanden haalt dit middel nog wel wat *>o. Met „rechten op den Invoer’’ gaat het na een periode van onafgebroken stij ging. ook omlaag. Wat niet te verwon deren te, ate we denken aan het ver minderde handelsverkeer en het feit, dat bij rechten „ad valorem' de sterk ge daalde g’oothandelprljzen Invloed inbe ten hebben. BIJ de accijnzen Is het belangrijk op te merken, dat die op binnen- er buiten- landsch gedistilleerd over drie maanden genomen, een stijging vertoont van een half millloen vergeleken «Ui vorig jaar en zelfs nog iets boven de raming uit komt. Hierop is natuurlijk de kortelings aangenomen verhooglng nog niet van Invloed geweest. Daarentegen daalt de opbrengst van den accijns np geslacht. Een verklaring hiervoor is te vinden in de lagere vleeschprijzen en dr door ma laise toegenomen consumptie van bul- tenlandsch bevroren vleesch Geweldig is ook de achterstand bij de registratierechten f3.751.000 tegen le kwartaal 1930 f 7.941000 Wel een be wijs, dat groote emissies van aandeelen, practlsch gesproken, niet- voorkwamen. De uiteraard altijd wisselvallige suc- c’sslerechten hielden zich uitstekend en kwamen met een kwartaal-opbrengst van f 13.357.000 boven taming en vorig jaar. Toch zal ook hier op den duur de ongunst der tijden zien doen gelden. Heel wat vermogens zijn geweldig ge slonken en bij overlijden zal zich dit in de successierechten ultdrukkin. De dalende opbrengst der loodsgelden is een funest teeken van verminderde scheepvaartbeweging. Tenslotte zij hier nog vermeld dat de Inkomsten ten bate van het Leenlng- fonds 1914 bedroegen in het le kwartaal f 15.455.000, en dat voor het wegenfonds door wegen- en rljwlelbelasllng werd op gebracht f 1.639 000. Van tallooze reederükantoren en vele ma gazijnen aan de zuidzijde van de Vtescbrrs- haven. alsmede van de In de naven 'iggenoe stoomtrawlers. had men de vlag halfstok gehewhen. Toen het -'aartulg langzaam door de haven j stoomde, rustte gedurende een korten tijd j_ moand.Maart 1 dag de plaatsen aan de HJn Alkmaar - Als we de Cijfers over de ma bezoeken, word* verzocht een •ens afzonderlijk beschouwen blijkt, dat de Inkomsten der gewone middelen heb ben bedragen f 37 949.140, tegen t 40.783.451 in Maart 1930. Een niet on- belangrijk verschil dus ten nadeele van 193' Aan welke middelen Is dit te wij ten? Op de eerste plaats aan de grondbe- iMtlng, die bijna een i— - Hedenmorgen ts wederom een uitzending van de V. A. R. A. door de Radlo-Contróle- Commtesle afgebroken. In het zlekenuurtle van de V. A. R. A. zou mejuffrouw Rodl Medenbach een fragment voordragen uit den roman „Frank van Wezel s roemruchte ja ren', van den schrijver A. M. de Jong. Naar aanleiding van een door de Radlo- Contróle Commissie geopperd bezwaar tegen een voordracht hieruit, omdat het geheele tooneelstuk van dien naatn voor de micro foon verboden was, had de V. A. R. A. üe Commissie een brief geschreven, waarin er op gewezen was. dat het verbod slechts net tooneelstuk had betroffen, terwjl men hier te doen had met een fragment uit den ro man, waaruit bovend.en reeds eerder frag menten voor de microfoon waren voorge dragen, zonder dat de Commissie eenlg oe- zwaar daartegen had geopperd. Op dezen brief was geen antwoord meer ontvangen, zoodat het V. A. R. A.-bestuur meende, lat de Commissie met de uitzending accoord Jing. Zonder naaere mededeellngen werd heden morgen de voordracht van mejuffrouw Me denbach afgebroken. De V. A. R. A.-omroe per deelde mede dat de V. A. R. A tegen dit willekeurig ingrijpen van de Controle commissie zou protesteeren. De „Victoria” te IJmuiden- De stoomtrawler „Victoria" met aan boord de lijken van de drte slachtoffers van de ramp vai. de „Noordpool”, kwam heden morgen te 8 uur te IJmuiden binnen, De trawler voei direct de Visschershaven binnen en werd bU de Vischtud, bjj de I geerirgswe'ge besloten om eene reductie van zg. Tegeltjesmarkt. vastgelegd. I 50 pct. op de vachten voor aardappeier van Maart tot 15 Juni 1. te rteenen ter be- vordering van den afzet 'an der wrraad 'ude aard»»'n*’en en daarna van 30 oct van 1 Juli tot 15 Aur'stus 1 ter bevordering van den afeet van nieuwe ae dappr er '<et bet oog daa»op bestaat naar bet oor- Aan het verslag van de Dienstregellngz- commisale uit den Spoorwegraad. ons toe- g*.x>nden door de K van K ontleenen wij het volgende: Apeldoorn—Amsterdam—Den Helder Nogmaals wortlt dringend net verzoek ge daan om trein 1818, die 0.10 van Ape.docrn te Amsterdam C.S. aankomt, aansluiting te doen geven op trein 913. die 8.04 vandaar n««r Alkmaar en Den Helder vertrekt. De Comm.ssie meent, dat aau net verzoek kan worden voldaan, maar zu stelt voor de Directie der Nederlandscne Spoorwegen te verzoeken voor de dienstregeling van 15 Mei 1931 wei de nood.ge aancacht te wuien schenken aan de aansluitingen van de rich tingen Amersfoort en Utrecht op den tn-in die te 7A9 van Amsterdam naar Den Helder zal vertrekken. Hedennacht omstreeks 1 uur is door den nachtwaker van de katoenspinnerij van de firma v. d. Swlnkels te Helmond bra"d ont dekt in de opslagplaatsen van wol. Daar dit gced brandbaar materiaal is. stonden In een oogenbllk tljds deze geheele voorraden in lichterlaaie De labrieksbrandweer werd onmlddellljk in werking gesteld, doch al spoedig sloegen de vlammen naar bulten, waarna het vuur voed el vond In de aangrenzende palckamer expeditie lokalen er. dekerima~azljnen. De brandweer van Heimord was inmiddels gewaarschuwd doeh toen deze met twee motorcpulten ter plaa'se verreheen. stonden genoemde gebouwen al In lichter laaie. Direct werd al het materiaal ultgelegd en met 14 slangen water gegeven. Spoedig liep ook het over den weg gebouwde ma-azyn hetwelk verbonden is met de afdalingen, gelegen op den linkervleugel van de fabriek, gevaar. Wanneer ook dit gebouw zou vlam vatten, zou de ramp met zijn te overzien. Door waterconcentretie op dit punt mocht het de brandweer tenslotte gelukken het vuur hier te stuiten. Ondertusschen brandde het linkergedeelte van het complex lustig door. De geweldige vlammenzee in het mlddrmachtelük uur vertoonde een wonderlijk schouwspel. Aan den achterkant van de fabriek staan eenlge hulzen, die moesten worden ontruimd. Ook de nieuwe steenen kantoorgebouwen wist men voor het vernielende vuur te be houden. De rest is totaal uitgebrand. Alleen nog eenlge muren staan overeind De brandweer was hedenmorgen vroeg no? bezig de roc kende en nog brandende voorraden te blusschen. De schade ts uit den aard der zaak aanzienlijk. Naar verluidt zou zij tn de honderdduizenden beloopen Afgebrand zijn de pakkamer de berg plaatsen. de expeditlelo' alen en de teeken- magazijnen. Alles is op beurspolis verzekerd De fabriek ligt stil Hierdoor zijn 40 ar- be ders zonder werk gekomen. Ook de fillaalfabriek te Deume zal dooi lezen brand den terugslag ondervinden. Persoonlijke ongevallen kwamen niet voor. Hedermo-gen hebben wil ln'‘e'->t’-’«en In gewonnen omtrent de gevolgen van den brand voor de N. V. Swinkels en Co. Dekenfabrtek. Wü vernemen, dat het bedrijf gedeeltelijk zal worden stilgelegd. Voor hoe lang kon men ons nog niet mee deden. De fabriek te Deume zal kunnen blHven doorwe-ken. Hedenmorgen was de brandweer nog steeds met 2 auto «Bulten aanwezig. In de gebouwen Is het vuur geheel geb'n-eht De voorraad wol brandde echter nog met groote hevigheid. eerst nu de zoo lang gevreesde invloed op onze t—-- - doorwerken I Hell*r, Inderdaad, de cijfers van heit op 31 Maart J.L afgesloten eerste «wartaal re£j'e„ van richting Rotterdam zouaen Het is verbazingwekkend t<- ’.esen, dat vele pai -ijen alle goeds, in Noord-Hol land verricht, als 'n soort partij -succes der goe-gemaente voorhouden. Zoo ook de voorziening van ons plat teland met (duin) water en (electr.i stroom. WU Katholieken erkennen, dat dit een mooie arbeid was, bekroond door eer. ongedacht schitterend resultaat, een arbeid, dien wij van harte steunden. Dit werk ligt in de lijn van ons begin sel: maak het platteland als woonplaats aantrekkelijk, ga de dorre opeenhooplr-g der bevolking in de hulzen-woestljnen der groote steden zooveel mogelijk tegen DkAr moge het centrum van arbeid blij ven, het leven wordt schooner door het leven in de zuivere lucht van het platte land, het leven wordt gezonder naar ziel en lichaam. Daarom behoud van natuur schoon, uitlegging en verbreeding van wegen, ontsluiting van het platteland door autobusverbindingen, daarom voor al tot in de kleinste gehuchten sulver duinwater en de zindelijke gloeilamp. Maar wanneer Inderdaad dit pogen ge lukt la, Is dit te danken aan het geheele provinciaal Bestuur. Niet aan eenlge partij afzonderlijk. Prikkelt men ons echter door de vraag: wie bijzondere verdiensten hier heeft gehad, dan wil len wü een zeer kort, zeer waar en zeer blij antwoord geven: Hendrix! Hü Inderdaad redde het Prov. Elec- trisch Bedrüf uit een ernstig dreigende débAcle, hü heeft den verlleskull van het waterleidingbedrijf, 35 millloen, verme den. De bedrüvenpolitlek heeft oók een flnancieelen kant, maar de Katholieke beheerder der financiën verklaarde nog kort geleden: aan mü hier geen lof, aan Hendrix I Deze Beheerde de bedrüven zóó bekwaam, dat financleele zorgen in acht jaren geen oogenbllk de provincie hebben belaagd op dit stuk. Na zéór bange Ujden. Aan Hendrix en zün mede werkers, waaronder een directeur Ir. Oldenborgh wel speciaal genoemd mav worden, worde door ieder een woord van hulde plichtmatig gebracht. In alle bescheidenheid, ons Kath-’le ken eigen, willen wü dit even vastleggen, nu alle andere partüen zich overal bij zondere verdiensten toeëigenen. Met herhaling van het reeds gr<-«gde: aan het geheel Prov. Bestuur komt dank m hulde toe, als het bedrüven-vraagstuk van angst tot vreugde is geworden. Om volksmisleiding te keeren, hebben wü gemeend In eenlge sobere regelen ie waarheid en niets dan de waarheid n moeten zeggen, de hoop uitsprekend, dat het Mr. Bruch gelukken moge het werk van Hendrix te vervolgen en te voleln- den. i met zeker» melding maakt van bet volgende van den specialen correspondent van de ..Evening Standard". Nadat gisteren de godsdienstvrijheid werd uitgeroepen RotterdamDen Helder un voor oogen nouaenura. “"Xp'werd 'aangeuro^n’ met ons eens zün, als we beweren, aar wecerom het verzoek nerhaald om in- ing gevreesde crisis- 1 voerlng van doorgaande treinen of staatsfinanciën gaat gaande njtu.gen In treinen cusschen beenen en sleepten den kelder. Vervolgens gingen zij naar de kleed kamer, trokken burgerkleeren aai gaven zich naar het bu eau van de open te bre- bracht van de toch reeds voorzichtige raming raming Is f 4.875.000). Hier moet men rekening nouden me' het feit, i «.o A_a-a. a- --- hl-romt-e-’t toeg«—egd. I Aan het verr’ag van de vergadering d-r comml-s'e u't d-n Snoorweg-aad voor alge meene raken ontleenen wb het volgrnde: Verlichting station Anna Panlowna Dringend wordt verzocht om verbetering van de verlichting van het station Anna- Paulowna en van de bij dit station behoo- rende terreinen. Uit een vanwege het RUkstoezicht Inge steld onderzoek is gebleken, dat het bij stormachtig weer heriualdelijk voorkomt, dat met uitzondering van een muurlantaarn. de petroleumlantaarns op de perrons van dit stat.’ m alle tegelijk uitwaaien en hetzelfde I ook gerchledt in de vestibule en de wacht- 1 kamer 2de klasse, als de voordeur der vesti bule wordt geopend, zoodat meermalen na sta tlon in volslagen Op het voorplein is Kantoor te Egmond aan Zee. In 316 posten <v. J 277 werd aldaar een bedrag van f 21,143 64 <v. j f 23519.34) in gelegd, terwijl In 75 posten <v j 69) werd terugb taald f 11573.06 ‘V. j. f 13.940 96). In 1930 werd aldus meer ingelegd dan teiugbetaald f 9570 56 <v. j. f 9578 38) 12 nieuwe boekjes <v j. 19» werden ultge- relkt. terwijl 2 boekjes <v. J. 7) werden In- "et"okl:en. Op de rekeningen der Inleggers te Egmond lan Zee kon In 1930 f 1625 85 aan rente wor den uitgekeerd <v. J. 1370 38). Het totaal aan de inleggers te Egmond aan Zee verschuldigde bedrag klom van f 49.610 09 tot f 60 804 25. De financleele uitkomsten zün over het 'geloopsn jaar wederom bevredigend. De netto bedrijfswinst overl 930 bedraagt f 27 459,78. De reserve klom van f 198 448.78 tot f 243 056.76 zijnde 8.75 pet. van het aan de inleggers verschuldigde bedrag. katholieke republiek moeten zweren: van zün post worden ontheven. De nuntius, na voorbehouc over de op vatting van Z. H. den Paus te hebben ge maakt. verzekerde, dat de priesters zu'len trachten zich buiten de politiek te houden. gonoeg het geheele duisternis is gehuld. geen verlichting aanwezig. In aeze omstan digheden is het verzoek als gerechtvaardigd te beschouwen. De Commissie meent derhalve, op dade lijke verbetering van de verlichting van dit station te moeten aandringen, vooral met 1 het oeg op het komende jaargetijde met zijn vele stormachtige en donkere avonden. Inmiddels kwam bericht in, dat verbete ring zal wor:'en aangebracht. Aan het verslag van de vergadering der commls-le uit den Spoorwegraad voor Tarief- belangen, ontleenen we het volgende: Bnrtverfceer Gevraagd wordt het buurtverkeer tot lar.gere afstanden dan nu daa.voor ge,„en uit te breiden, omdat zulks het verkeer zou bevorderen en net thans zoowel voor de reizigers als voor bet spoorwegpersoneel on gerief oplevert, dat men slechts door vcor een aansluitend traject opnieuw een buurt- verkeerkaartje te koopen. over grootere af standen reizende, van het buurtverkeer- tarief kan proflteeren. De commissie wenscht dit voorstel niet te steunen; zfj geeft in overweging bij eene herziening van het relzlgerstartef ook te doen onderzoe ken. hoe op de meest economische wijze aan de tegen het tegenwoo dlge buurttarief be- 'taande bezwaren tegemoet zou kunnen wor pen gekomen. Nogmaas wordt verzocht om op het baanvak Alkmaar—Den Helder ouurtver- keerkaarten in te voe en dsar bloembollen en groententec t zich tn de streek langs dit baanvak zeer ontwikkelen, terwijl voor deze bedrijven veel arbeidskrachten uit de om geving noodlg zijn. - Er zou veel meer van aan Ontvangen werd rond f 115.700.000, tegen rond f 125 000 000 over hetzelfde tüdvak In 1930 Een nadeelig verschil van meer dan 9 millloen f Er is echter meer. Voer het eerst sinds enkele jaren zün de werkelijke ont vangsten gebleven ocneden ue raming. Het is over dl' kwartaal neg wel niet veel, nog geen 2 millloen. mat.' het feit op zich zelf stemt toch tot nadenken. Voorbü is de tüd- dat eUte *f«es10- ten Jaarrekening millioenen .meeval lers” bracht, dat men de raming van den Minister van Fintrciën mtt al te serieus nam, omdat er toch altüd méér inkwam. omdat de loop van twee treinen Is ontwor pen. resp. van Alkmanr near Amsterdam m van Alkmaar naar Haar'em. die beide In Alkmaar aansluiten op trein 942. Gelet op deze mededeel'rg te de Commissie van oor- 1 deel, dat b'1 de electriflcat'e van het b«-»n- vak Alkmaar—Amri-rdam op voldoende wijze aan het verzoek wordt tegemoet ge komen. aangezien een algeheele Inwilllg ng in de gegeven omstand'ghed-n niet mogelijk te. Door den neer Kolster wordt het verzoek gedaan om ten behoeve van het vl-chvér- voer de I’lgocdverb'^dtogen van Den H-Mer en IJmji'd”n met Parijs te versnellen, aan gezien dit vervoer tegenwoordig twee dagen vordert. Door den voorzitter wordt een onderzoek Algemeen overzicht. De resultaten va" ons spaa; banf:bcdrijf waren in het afge’.oopen jaar wederom zeer bev cdl-end.-Hct aan de 'n'evrera /erschul- d'^Je h—- 1-’•-> van f 2.371 123 97 tot f 2 775 122 1« alzoo een stijging met f 403.998.19. zijnde 17 pct. van het t aan het begin van het jaar (v. j. 15 pet) Het aantal Inleggers klom van 6781 tot 3086, alzoo een stijging van 19 pet. <v. J. 20 pet.) Van het totaal aantal Inleggers, zijnde 3036 IV j. 6781 waren te Alkmaar geves tigd 6953 IV. J. 5857) en buiten Alkmaar 1130 <v. j. 924). Onder de te Alkmaar gevest'gde personen bevonden zich 746 (v. j 348 op school spa- -ende kinderen. Uit deze cijfers blijkt dat het aantal te Alkn-aar geve-tijde Inlegce-s ve-mee-derde met 18 pet. (v J. 20 pet.), het aantal bul-, ten Alkmaar met 22 pct. <v. J. 19 pet) en het aantal schoolspaarders met 114 pet. (v. j 34 pet) Gaan wij de cijfers van meerdere jaren na, dan trekt vooral de aandacht de ge lijkmatige toename van het aantal onzer in leggers. 1 Dft aantal bedroeg op: 5 Februari 1927 4000: 17 Juli 1928 5000 27 Maart 1920 6000; 27 Februari 1930 7000 25 November 1930 C0O0. terwijl bij het ramenctellen van dit verslag het getal 8300 is overschreden. Ingelegd werd in 1930 f 2.011.143, d.l. f 313.f84 03 meer dan in 1929 Terugbctac.ld werd in 1930 f 1082 255 85 d.l. f 263.172.61 meer dan in 1929. In 2930 werd alcou f 328.887 13 meer Ingelegd dan terugbetaald (V. J. f 254.175.73), inlegtjersrekenlngen te In 1930 aan rente b 'geschreven d. L De vijfde dag van het Kürten-proces be gon meé een nieuwe sensatie. De ambtenaar van het O. M.. Jansen, deelde mede dat het onderzoek had uitge wezen. dat <-de verk'aring van Kürten. dat hü op 8 jarigen leeftüd twee kinderen onder een boom had geduwd en verdronken, juist was, waarna de verdediger van Kürten me dedeelde. dat de bek'aagde nog een nieuwe bekentenia had afgelegd. Kürten zou namelijk een'ge dagen, nadat hü de beide kinderen had verdronken, we derom een jongen van een muur af in het water hebben geduwd en verder een jongen van een vlot af In den Rün hebben geworpen De laatste jongen kon nog gered worden, terwül de eerste verdronk. -- doorgaande treinen of door- i Den en Rotterdam; dit verzoek ware in tê' willigen bu den aanvang der electrische exploitatie van de lün Velsen Alkmaar De reizigers van de richting Rotterdam zouaen 1931 wüzen dien invloed onmiskenbaar nlet meel genoodzaakt zün willen sü - AAA «MM IrAwa w4a V&D eeil - - Amsterdam naar Alkmaar, 1 of Den Helder te reizen. Hoewel de Commissie de bezwaren van t eenlge malen overstappen erkent, komt net haar vcor, dat daarvoor bü de electrische exploitatie van het baanvak Veteen—Alk maar. geen oplossing mogelijk te. Het verzoek wordt gedaan om 1 of 2 laar een proei te nemen ipet het doen loopen van n-.otortrelnen op net baanvak Alkmaar- Den Helder, tiwchen de bestaande Stoom treinen in, welke dan als sneltreinen «ou den kunnen rüden Deze proef zou gewett.gd zün In verband met de *zlch uitbreidende groenten- en bollenteelt, waardoor veel ar beiders van elders naar deze streek worden getrokken. Ten einde voor reizigers uit Friesland eer goede gelegenheid te scheppen om op één J - ---Den Helder tê bezoeken, word* verzocht een mo- tortrein op dit baanvak te doen rijden_ die direct na i Kutzen—Alkmaar (A. 11.23) vertrekt. Blükens mededeellng van de Directie, zün de be'Ch"'bare mot'rri'tu'gen niet geschikt voor het vervoer op deze lün. De moge1IJ’r*,eid wordt echter I t. tan ae grwiuww- in --- -r-- millloen minder 1 die na Mt gereed komen van de eleetrifv- Op de f 76.877.10 f 10218.43 meer dan In 1929. Na toevoeging der per 31 December 1930 verrchuld'gde rente f 75.111.04) klom het aan de inleggers verschuldigde kapitaal (op 1 Ja nuari 1930 f 2 371.123 97) tot f 2.775.122.16 d. L een vermeerdering met f 403 998.19 (V. J. f 319.710 Cl). In 1930 werden 1835 illeuwe boekjes (waar onder 411 aan schoolspaarders) uitgereikt <v. J 1532). daarentesen 520 boekjes (waaron der 43 van school'paarcrers) ingetrokken (v j 383). Het aantal In omloop zijnde spaat- bankboekjes (bij den aanvang van het jaar 6781) klom dientengevolge met 1305 (v. J. 1149) tot 8086, waaronder 746 toebehoorende aan schoolspaarders. De vermeerdering van het Ingelegd kapi taal en van het aantal Inleggers ging ook dit jaar gepaard met een belangrijke ver meerdering van h“t aantal behandelde pos- ten. Zoo bed o-g het aan'al porten van In- leg 23.637 <v. J. 19.744), dat van terugbeta ling 10.964 (v. J. 8786) tezamen 34.601 (V. j. 28 530) Ten behoeve van de inleggers werd op de rekening der Spaarbank bü den Postchèque- en Girodienst bljgeschreven In 545 posten (v. J. 418) f 132 696.48 (v. j. f 125 426-26), ter wül In 263 posten (v. J. 213) f 65 737.48 (v. J. f 41.799 01) op verzoek van Inleggers naar elders were overgemaakt. Ten behoeve van 43 inleggers (v. j. 401 werd door de Spaaibank bemiddeling ver leend voor het in ontvangst nemen van hun Rljk-penslocn c.q. salaris Op 31 December 1930 bedroeg het uit dien hoofde jaarlüks te ontvangen bedrag f 72 752 80 <v. j. f 71643 80. Ten behoeve van 25 inleggers (v. J. 10) wordt door de Spaarbank bemiddeling ver leend voor het in ontvangst nemen van de hun toegekende Ouderdomsrente. Het uit dien hoofde jaari'-ks te ontvangen bedrag beloopt thans f 4316 BU verhuizing van Inleggers kan het te goed kosteloos naar een andere büzondere Spaa.bank In Nederland worden overge maakt. In 1930 werd van andere spaarban ken ontvangen, ten behoeve van 27 (v. j. 24) zich In Alkmaar vestigende personen f 13.460 11 (v. J. f 15 289 94) terwül voor 43 (v. j. 23) naar elders vertrokken personen totaal f 21 297 65 (v J. f 1100'09) naar an dere spaarbanken werd overgeboekt. Spoorvrachttarieven Tuinbouwpro ducten Door den heer F Valstar werd verzocht om spoorvrachtverlaging voor tuinbouwpro ducten te bevorderen, daar oeze thans nood- zakelük te te achten. Dit onderwerp te reeds breedvoerig van Regeeringswege behandeld, mede in verband met voorstellen van de Landbouw-Crisis commissie. onder voorzitterschap van Dr. H. J Lovink Uit een uitgebreid onderzoek. In gesteld In samenwerking met het Rükstoe- zlcht op de Spoorwegen, te gebleken, dat van onhoudbaarheid van onze tulnbouwtarteven geen sprake te. Alleen voor versche groenten zün dr tarieven In Duitschland en Italië la ger dan de onze; daar rün echter dr tarie ven voot andere hoogwaardige artikelen belangrijk hooger. zoodat men daar op an dere wijze kan goedmaken, wat op bet ver veer van tuinbouwproducten wordt toejelegd. Hier te lande zeu een dergelijke tariefpolitiek oa wegens de concurrentie van den water weg. niet mogelük zün. Elders, büv. in België en Frankri’k z"n die tarieven niet lager dan hier te lande Over het algemeen liggen de bedoelde tarieven behalve In de beide eerstgenoemde landen, op hetzelfde of In de meeste gevallen op een hooger peil dan de Nederlandsche. Aldus bestond geene vol doende aanleiding om eene verlaging van de Nederlandsche rpoorwegvrachten voor tuin bouwproducten te verlangen, vooral niet on der de tegenwoordige omstandigheden met het oog op de geldelljke uitkomsten van het 'pcorwcgbcdrilf. De commissie meent daarom van verdere behandeling van dit verzoek te moeten af zien. In verband met hetgeen „Hst Volk” reeds uihreef over de nouolng van de Spaansche geestelukheld in zake oen regeeringsvonn In Spanje, behoeft net niet te verwonderen. Het eerst werd bet overseuot van schip- dat het blad nu met zeker» Instemming per Graver iker aan wal gebracht. melding maakt van net volgende bericht Toen de met de driekleur bedekte kist op den wal werd n-erg-zet. ontblootten ailen eerbiedig het noofd Namens de afdeeltng van den Ned Band van Chr Fabrieks- en Transportarbeiders, werd een krans op de oaar gelegd. De kist met het stoffelük overschot van den schipper "*erd opg'-baard in de Oud- Katholleke Kerk te IJmuiden De kisten van de rratrocen Prins en Groen werden, eveneens gehuld in de kleuren en r Z 2tee overgebracht. het land, dat vier eeuwen larg de oudste dochter van net katholicisme is genoemd, begaf de minister van Justitie. le tevens minister van Ee red lenst te, zich heden naar den pauselijken nuntius, om hem er van in kennis te stellen, dat de rocmsch-katholleke godsdienst niet langer staatsgodsdienst is dat vrühelo van denken en van godsdienst is ingevoerd en dat derhalve staat en kerk voortaan zullen zijn gescheiden, zoodat de kerk net recht heeft verlo-en als deel van tiet land en van de egeering te word?n beschouwd. Alle r-omaeh- pnr-ters zullen trouw aan de wie weigert zal sullen afspiegelen tn stügende staatsin komsten. terwül een algemeene malaise onverbiddelijk door een daling der mid delen gevolgd wordt. Alleen: de werking der conjunctuur op de inkomsten van het rük is niet oogenbllkkelük. Neem b.v. de twee mid delen, die ten nauwste met welvaart of malaise in verband staan, de inkomsten en vermogensbelasting. Wat hiervan In Maart 1931 binnenkomt is resultaat van aanslagen uit midden 1930. die op hun beurt vastgesteld sün naar de inkomens van 1929! Evenzoo te dit met de dividend- en tantlémebelastlng het geval. Het geheele Jaar 1931 vloeit deze bron uit middelen, die in het Jaar 1930 verdiend zün Zoo kon het gebeuren, dat de riJks- mlddelen in 1930, dus afspiegelende het economische jaar 1929. tegen veler ver wachting in nog meevielen. Maar even- soo zal, als de huidige crisu» reeds maan den voorbü te. de invloed er van op de rüksmlddelen nog te bemerken zün. I Dit voor oogen houdend? vai men het crisis- i tie van het baanvak wo dt Ingevoerd. De Commissie, gelet spreekt den wensch uit. het belastingjaar 1931 uitgekeerd aan de Alkmazr—Den Helder tot stand zal komen I en hierdoor een bevredigende oplo-slng voor 1 de inwilliging der verzoeken zal zün ge- 1 vonden. Het verzoek was gedaan, om trein 942. die 15.55 van Den H»lder naar Alkmaar ver trekt. te doen doorioopen naar Amsterdam opdat de reizigers met bestemming naar laatstgenoemde plaats, niet te Alkmaar en Ultgec-t behoeven over te stappen. Naar alle waarschi'nll’kheld zal bü de dienstregeling van 15 Mei as te Uitgeest Dat de dividend- en tantlémebelastlng i nlet meer behoeven te worden overgestapt een geweldige daling zal ondergaan te i duidelijk voor leder, die de jaarversla gen van de verschillende Mü.en en Ven nootschappen volgt. Büns bü alle te het dividend verlaagd, sommige passee- ren het geheel. Toch moeten we hier waarschuwen voor een al te pesslmlsti- seben Indruk. Die zou kunnen ontstaan, wanneer men leest, dat dit middel In i de eerste drie maanden van 1931 met f 2.157.000 nog niet de helft heeft opge-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 5