ONS BLAD
r>'
LI
I
I
fl
1
DE ONDERGANG DER HEIMWEHR
IN OOSTENRIJK
DE STRIJD BEGONNEN
I
aangifte moet, op straffe van verlies van alle rechten, geschieden uiterlijk driemaal vier er twintig uren na het ohgeval
5
dit nummer bestaat uit drie bladen
VIJF EN TWINTIGSTE JAARGANG No.
VRIJDAG 8 MEI 1931
f40.
VOORNAAMSTE cN’IEUXVS
VERVOER VAN GROENTEN EN FRUIT PER VRACHTAUTO
VS
naar
Inbraak in een pastorie
1
1/
De moord te Amsterdam
50 gebouwen vernield
Brandstichting in het spel?
L
I
t
Reusel aan een ramp ontsnapt
I
I
I
Te paard van Amsterdam naar
Berlijn
De PHAFR op Schiphol
geland
DE RECHTE MAN?
JOH. LAUWERS
PAYGLOP 3
ALKMAAR
Scharen Friedrich Herder
I
I
I
De nieuwe
Gouvemeur-Generaal
1
Nederlandsche
Bisschoppen naar Rome
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
Starhemberg heeft afgedaan
Barometerstand 9 uur vin.: 7.64 vooruit
Morgen ia de Duitache hoof dsted.
De fröbelschool ingestort
ren
De inbrekers gestoord
Batavia-Amsterdam in zeven dagen
Courtauld in veiligheid
Keert
Een oproeping
bij een breuk van
arm
2620
aald
uur,
beer
3250
5704
«71
7871
9454
10494
12560
15317
17271
18336
19653
uevenajanxe Kebeele oneeschiktbeid tot werken door
verlies ven beide armen, beide beenen of beide ooflen
Jonge
van
70—
ritte
ALKMAAR
No. «33
pater
R. K.
met de slede-expeditie van Watkins
b?rtig
Het
heeft.
Gemeld wordt, dat de afdeeling Til
burg van het Dletsch Studentenverbond
in het Conservatorium der R. K. Leer
gangen te Tilburg een bijeenkomst ge
houden heeft, waarin Prof. Dr. Gerretson
sprak over „De Nederlandsche taak der
katholieke Jeugd”.
De professor betoogde o.a., dat Holland
een land zonder Idealen geworden is:
LICHT OP. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om 8.06.
10.—
15.—
ML—
den
ge-
ofd-
raad
elne
fa-
pels,
erd
line
ad-
,JBL
30—
ooit
CO.
-1.18
it je.
dik
Llf-
188
en
36
te)
13.
-2.
550,
9.44
I»
I
voer
G.
sche
hen
igen
472
.O
m:
Ex-
10—
em-
100
P- -
i st.
Prei
ikje
ap-
100
130,
O.
Ê10.
per
o L
to J
van Alkmaar
Beverwijk
Grootebroek
Zwljndrecht
Barendrecht
Delft
Geldermalsen
Gouda
Den Haag
PIJnacker
Rodenrijs
Roelofarendsveen
Ter Aar
Rotterdam DJ*.
Utrecht
Arnhem
Ter bijwoning van het
encycliekfeest
ABONNEMENTSPRIJS:
Per kwartaal, voor Alkmaar f l.—
voor buiten Alkmaar f 2.85
Met Geïllustreerd Zondagsblad
0.60 hooger
om 16.59
18.16
15.25
17.12
18.50
19.32
30.19
21.04
18.58
16.45
17.17
17.27
18.08
19.23
21.50
23.22
bii verlies vsn ’n
anderen vinger
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5
regels f 1.25elke regel meer 0-35.
RECLAME per regel 9.75 voor
de eerste pagina; voor de overige
pagina’s 4 50
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD"
bjj vooruitbetaling per plaatsing
0.60 per advertentie van 5 regels:
iedere regel meer f 9.19
Hedenmorgen vertrokken met den D-treln
van 6.40 uur van het station Weesperpoort te
Amsterdam de pelgrims naar Rome voor de
40e herdenking van de uitvaardiging der en
cycliek „Rerum Novarum”.
Onder hen waren Z. H. Exc. Mgr. J. D.
J. Aengenent. de hoogeerw. heeren L. A. A.
M. Westerwoudt en A. A. P. M. Guilonard,
dekens resp. van Haarlem en Behagen, oud-
minlster mr. P. J. M. Aalberse,
Alexander O.M.C., adviseur van de
Jonge Middenstandsvereeniging te Amster
dam en een 18-tal leden van de reisvereeni-
ging van de R. K. Middenstandsvereeniging.
Te Utrecht kwam Z. H. Exc. mgr. J. H. G.
Jansen met een 140-tal deelnemers in den
trein, terwijl Z. H. Exc. mgr. Diepen zich te
Nijmegen bij het gezelschap aansloot.
De reis gaat vandaag tot Bern.
Hedennacht is ingebroken in de R. K. Pas
torie te Kwakel bij Uithoorn.
De dieven wisten zich toegang te verschaf
fen door een raam van de slaapkamer van
den pastoor, den Zeereerw. heer J. J. G.
Hafkenscheidt welke kamer op de eerste ver
dieping gelegen is.
Eenig geld is ontvreemd.
De dieven zjjn waarschijnlijk gestoord. Een
kussen en wat geld zijn althans gevonden
aan den voet van de ladder en in den tuin
van de pastorie.
De politie heeft een uitgebreid onderzoek
ingesteld.
Naar gemeld wordt is te Buffalo een groot
wapendepot van de Amerikaansche veldar
tillerie, gevuld met een groote hoeveelheid
wapens en munitie, ten gevolge van brand
vernield. De brand sloeg over op de belen
dende gebouwen en verwoestte in totaal 50
hulaen en een kerk. De materieele schade
bedraagt 10 millioen dollar.
Men vermoedt brandstichting.
Omtrent den afstandsrit te paard van Am
sterdam naar Berlijn, die werd gehouden
onder auspiciën van de commissie voor het
ruitertourisme van de A. M. D. V., kan na
der worden medegedeeld, dat de deelnemers,
mevrouw K SUpestein uit Krommenie en
de heer P. de Jager Pz. uit Heiloo, Zaterdag
ax te Berlijn worden verwacht, een dag
later, dan oorspronkelijk het plan was, «na
dat te Brandenburg een dag rust wordt ge
nomen, alvorens de laatste étappe wordt
af gelegd.
An* ln*e*o,Rr de veriekerhuuvoorwaardeii f 4f|Afl uevensjanKe Kebeele ongeschiktheid tot werken door f 7511 - bij een ongeval met f OEfl bij verlies ven een hand f 195 - bli/verlie» v«n een EQ
tegen ongevallen verzekerd voor een der volgend. uitkeringen: JUUU.- Terliea ..n beide armen, beide beenen of beide oogen 1 0U’ doodelijken afloop Ï43U.- TOet of een oog I duimot wijsvinger been of
Eerstdaags is de benoeming te verwachte*
vao jhr. mr. B. C. de Jonge tot gouvernear-
generaal van NederL Oost-Indië.
De PH-AFR is gisteravond op Schiphol
geland; de tocht in zeven dagen volbracht.
Voortgeselte Kamerdebatten «Ar de
Drankwet
Memorie van Antwoord (Eerste Kamer)
inzake de Indische begroeting
Reusel aan een ramp ontsnapt.
Z. H. Exc. Mgr. J. D. J. Aengenent la he-
^enmorgen naar Rome vertrokken
Voor enkele weken schreven wij naar
aanleiding van het antwoord van den
minister van Waterstaat, dat er niet veel
uitzicht was op een «goedige verlaging
der spoorwegtarieven voor onze land- en
tuinbouwproducten. Het centraal bureau
van de veilingen en de exporteurs klopten
tot heden bij de directie d?r Spoorwegen
en den minister aan een doovemans deur,
niettegenstaande zjj gesteund werden
door een groote meerderheid in de Ka
mer. Het is voortdurend betoogd, dat de
directie van de Spoorwegen en niet min
der de regeering een hoog spel speelde,
do» niet toe te geven aan gerechtvaar
digde eischen.
Onze leidende mannen in den tuin
bouw, die kans hebben gezien om in wei
nige jaren hier een organisatie op te
bouwen, zooals ons land die kent in de
veilingen, die millioenen en millioenen
hebben gekost, zonder eenlgen steun van
1 rijk, provincie of gemeente, zouden zich,
waar zij opkwamen voor billijke eischen,
immers nooit gewonnen kunnen geven.
Mannen, die in de laatste jaren, uitslui
tend om afzetgebied te veroveren voor
onze tuinbouw- en landbouwproducten,
tentoonstellingen hebben Ingericht te
Frankfurt, Esschen Zürich, Antwerpen
en Praag, gaan niet bij de pakken neer
zitten, maar aanvaarden den strijd, ook
met de spoorwegen en de regeering, als
deze wordt opgedrongen.
Reeds bij de besprekingen het vorige
Jaar in de Kamer bij de interpellatle-Van
den Heuvel en bij de behandeling van de
rijksbegrootingen is de regeering gewaar
schuwd, dat het niet onmogelijk zou zijn
dat de land- en tuinbouw zelf het ver
voer ter hand zou nemen als de spoor
wegen niet tot vrachtverlaging over
gingen. Als men het niet gedaan kon
krijgen door overleg, dan zouden de
spoorwegen gedwongen worden. Enkele
jaren geleden zouden de spoorwegen nog
oppermachtig geweest zijn, maar nu niet
meer, want de vrachtauto stond ter be
schikking, vooral nu de wegen langza-
kierhantj beter werden.
In het vrachtautovervoer van groenten
en fruit zit voor de toekomst een zeer
groot perspectief en de spoorwegen zul-
len'Tieel spoedig andere maatregelen
moeten nemen, in het bijzonder door
vrachtverlaging, willen zij niet geheel er
door den vrachtauto worden 'uitgewerkt.
Terwijl de commissie praat en niets
voorstelt, waardoor een resultaat te be
reiken zou zijn, zijn de tuinders en
exporteurs, het vragen moede, aan het
werk gegaan.
De strijd is begonnen!
In al onze tuinbouwcentra klinkt op
het oogenblik de roep: plaats voor den
vrachtauto!
Het offensief is, zooals van mannen van
de daad onzer tuinbouworganisaties te
verwachten was, krachtig en goed voor
bereid ingezet. Het vrachtautovervoer
van groenten breidt zich geweldig uit en
heeft hier en daar reeds afmetingen aan-
Na de voltooiing der Mariaschooi der Eerw.
Zusters te Reuse! <NB.). werd bronnen
met den aanbouw der nieuwe fröbelschool.
Toen men Woensdag bezig was de funda
menten uit te graven tot ongeveer twee
meter diep naast den bestaanden bouw,
stortte plotseling door verzakking de oudé
fröbelschool als een kaartenhuis ineen. Ge
lukkig bekwam niemand eenig letseL Was de
school nog enkele uren blijven staan, daa
waren er ongeveer honderd kinderen in ge
weest, die allen onder het puin zouden zijn
begraven. Het gansche dorp zou dan onge
twijfeld In rouw gedompeld zijn geweest. Een
weinig meer oplettendheid van den opzichter
en den uitvoerder ware hier, zoo schrijft men
aan ..De Tijd”, wel gewenscht geweest.
De commissaris van politie in de eifdv
sectie der gemeente Amsterdam, verzoekt
den heer, die in den namiddag van 4 Mei
IX te ongeveer half 6 zich bij afwezigheid
van den tandarts vervoegde aan het adres
Rokin 99 en toen met de assistente heeft
gesproken, zich ten spoedigste bekend te
willen maken aan zijn bureau. Bingel 465,
Amsterdam. In het algemeen wordt een
leder, die tusechen 8 en 9 uur dien avond
in de naaste omgeving van gezegd perceel
zich heeft opgehouden, of omtrent dezen
moord eenige inlichtingen kan verschaffen,
verzocht, zulks mondeling o< schriftelfk
aan het naastbijzönde politiebureau te
ten mededeelt»
dustriegebied. Tal van plaatsen in
Duitschland kunnen nu rechtstreeks be
diend worden, wat tevens beteekent een
toenemende afzetmogelijkheid. Dat al
leen waarborgt reeds aan de t
vervoer-organlsatle een succes, want aan
de activiteit der exporteurs valt op dat
gebied ook niet te twijfelen. De Neder
landsche Spoorwegen, die tot geen enkele
tegemoetkoming bereid waren, want de
tijdelijke reducties voor enkele producten
gedurende enkele maanden het vorige
Jaar, heeft de Staat moeten betalen,
hebben deze concurrentie, dezen strijd,
die bij hen kan gaan om het bestaan,
zelf uitgelokt.
De Dultsche spoorwegen klagen op dit
oogenblik steen en been over de enorme
vermindering, die het spoorwegvervoer
van groenten uit Nederland daar onder
vindt. Zij zijn tot alle maatregelen be
reid, zooals douane-onderzoek In den
nacht en tal van andere zaken, die vroe
ger niet konden. En in Nederland ver
gadert de commissie en blijft de directie
koppig en niet bereid tot eenige verla
ging.
Toch is er Iets geschied. Teneinde te
concurreeren met de snelheid van den
vrachtauto, die dit jaar zeker reeds 1000
en meèr wagonladingen aan het spoor
wegvervoer zal onttrekken, zal met in
gang van 15 Mei een speciale ijlgoed-
treln loopen uit de provincies Noord- en
Zuid-Holland naar Emmerik, voor het
vervoer van groenten en fruit. Vroeger
heeft men dat nooit gedaan kunnen
krijgen.
Deze speciale LJlgroententrein loopt
lederen werkdag, behalve ’s Zaterdags, en
vertrekt:
minister en de directie hun niet tegemoet
komen.
De strijd is begonnen. Het is dit jaar
pas een begin, maar de eerste resultaten
zijn gedurende de laatste zes weken reeds
zoodanig, dat hij zonder twijfel zal wor
den voortgezet en binnenkort over de
geheele linie zal ontbranden. Op tal van
v.eilingen is men reeds bezig plaats te
maken voor den vrachtauto, een eerste-
rangs-plaats, geheel geëigend aan het
nieuwe belang, dat de export van tuinbouwpro
ducten eischt. In de achter ons liggende
jaren hebben de veilingen zich hooge
uitgaven getroost om te zorgen voor
goede spoorweg-aansluitlngen, nu doen
zij daar gaarne afstand van voor de
vrachtauto’s.
Minister Reljmer is meer dan vol
doende gewaarschuwd, dat hij met Zijn
vervoerpolitiek op den verkeerden' weg
was. Hij heeft niet willen luisteren, thans
zal hij de gevolgen daarvan moeten on
dervinden tot schade van de Nederland
sche schatkist.
Land- en tuinbouw zullen niet alleen
met belangstelling, maar ook met sym
pathie den strijd die door de auto’s voor
hun belangen gestreden wordt, volgen.
Deze trein is om 0.27 in Emmerik en
vertrekt vandaar om 2 uur des nachts. De
Dultsche douane heeft zich bij uitzonde
ring bereid verklaard het douane-onder
zoek van dezen trein tusschen midder
nacht en 2 uur ’s nachts te doen ge
schieden.
De trein arriveert om 3.04 in Ober
hausen, om 3.34 in Essen, om 4.04 in
Bochum Nord, om 4.49 in Dortmund Süd,
om 5.04 in Duisburg, en 5.16 In Gelsen
kirchen.
Voor den afzet van onze producten
De bondsleider der Oostenryksche Heim-
Wehr. Vorst Ernst Rüdlger Starhemberg,
beeft, zooals dezer dagen reeds Is gemeld, de
Opperste leiding neergelegd en zijn functies
overgedragen aan zijn plaatsvervanger Dr.
Pfrlmer. In een zoogenaamd bondsbevel
maakt Starhemberg de motieven bekend, die
tot dezen stap aanleiding hebben gegeven:
hU noemt het particuliere redenen, de nood
zakelijkheid. zijn eigen aangelegenheden in
orde te maken. Dit bondsbevel wordt slechts
gehoord door een kleine rest van de man
nen. die eenmaal in deze beweging samen
stonden. Het is nog niet lang geleden, dat
Honderdduizenden de bevelen der Helmwehr-
Hiding volgden; nu is er van deze beweging
Met veel meer over. Het Heimatblok is, als
één der vele kleine nationale partijen, het
gepolitiseerde overblijfsel van de eens zoo
machtige, onpartijdige Helmwehr. Hun par-
tU-chef Starhemberg want iets anders
was hU in den laatsten tijd niet meer is
nu afgetreden en men kan aannemen, dat
zijn rol, die naar ongekende hoogten scheen
te lelden, voor langen tUd is uitgespeeld.
De oorzaken van den ondergang der Heim-
wehr-beweging zUn daarin te zoeken, dat
haar leiders den grondslag nebben verlaten,
waarop ze was groot geworden. Van het eer
ste oosenblik aan was de Helmwehr een zui
ver negatieve beweging. Toen het er om
ging, een front op te richten tegen de links
radicale excessen, tegen de gevaren eener
omwenteling, maar ook tegen de verwilde
ring van het Parlementarisme, stroomden
duizenden tot het vaandel, dat Dr. Steidle,
de eigenlijke organisator der Helmwehr, had
geplant. De Jull-revolutie In 1927 in Weenen
met den brand van het Paleis van Justitie
maakten, dat de Helmwehr een grootschen
opgang maakte; in plaats van tienduizen
den, stonden er al spoedig honderdduizen
den in de gelederen. Verdediging der wettig
heid, rust en orde, afweer van het bolsje
wisme, dat waren de slagwoorden der bewe
ging. welke tevens verklaarde, streng boven
de partijen te staan. Dit laatste sprak ook
van zelf, daar leden der verschillende poli
tieke partijen de haneveer op hun pet droe
gen. De doeleinden waren werkelijk ideaal
en vaderlandslievend. Misschien had metter
tijd uit de Heimwehr-beweging een nieuwe
volkspartij in Oostenrijk kunnen ontstaan.
Maar zoo n ontwikkeling zou Jaren hebben
noodig gehad, om tot rUpheid te komen en
de leiders hadden geen geduld, om deze evo
lutie af te wachten. Ze konden de verlok
kingen der politieke slagwoorden niet weer
staan en geraakten steeds meer in het vaar
water der partU-polittek. Hiervoor waren
misschien die plaatsen verantwoordelijk,
welke de beweging financieel steunden en
die op die manier hun eigen doeleinden
hoopten te bereiken. Maar hoe dit ook zU. in
ieder geval hebben de leiders der Helmwehr
Een vUf-ton» vrachtauto, zooals er op het oogenblik reeds v^le rijden in concurrentie
met de Spoorwegen, geladen met groenten, gereed voor het vertrek van de Veiling in
het Westland naar Keulen.
naar het West-Dultsche industriegebied
is deze nieuwe ijlgoedverbinding onge
twijfeld een zeer belangrijke verbetering,
maar de maatregel is niet volledig als de
vrachtprijzen niet verlaagd worden.
Als dit niet geschiedt, zullen de spoor
wegen den strijd met den vrachtauto, dien
zij zelf ontketend hebben, zelfs met de
hulp van de Dultsche douane en de
Dultsche spoorwegen niet winnen.
Aan praten hebben land- en tuinbouw
geen behoefte meer. ZU hebben zelf aan
gepakt. Als de Nederlandsche spoorwegen
niet heel gauw gaan t>egrUpen, dat het
getU verloopen is, zooals reeds in de
Kamer is gezegd bU de behandeling van
de Waterstaatsbegrootlng, en dat nu de
bakens verzet moeten worden, dan zullen
ze het overgroot* deel van het vervoer
verliezen. Het sneller, doeltreffender en
vooral goedkooper vervoer zullen de
mannen van de Nederlandsche land- en
tuinbouw self wal orgnntoaeBen, nu de
bestuur van de kolonie Groenland
naar Wolff uit Kopenhagen meldt,
gisteravond laat een telegram uit Lemon
Base-station ontvangen, volgens hetwelk de
Engelschman Courtauld. die sedert 3 De
cember op het Us in het binnenland van
Groenland was achtergebleven, zich In vei
ligheid bevindt.
HU verkeert in goede conditie en zal
met de slede-expeditie van Watkins, die
21 April was vertrokken om naar hem te
zoeken, terug keeren.
tenomen, dat men kan gaan spreken van
een geregelden dienst. Verschillende
vrachtauto-ondememlngen zUn bezig
ach geheel voor dit nieuwe vervoer In
t* richten en door dl meesten wordt
deze zaak flink aangepakt. Dezer dagen
waren we getuige van het vertrek op
Wn veiling in het Westland van twee
5-tons vrachtauto’s geladen met blad-
Rfoenten in den namiddag naar Keulen,
Waar zU in den voornacht aankomen.
Een vervoer dat dagelUks plaats heeft.
Op den auto gaat evenveel als in een
wagon en voor dezen laatsten moet aan de
Nederlandsche spoorwegen bU vervoer
al» Ulgoed, wat noodig is, reed» 134 gul
den betaald worden. De vrachtauto
brengt hier In de eerste plaats een
enorme verlaging van de vracht, maar
bovendien een veel snellere bediening,
omdat de producten rechtstreeks ge
bracht worden van de veiling naar de
Waato van verkoop In het Dultsche in-
Oisteravond om 19X7 is de P.H.-A FR be
manning de heeren Beekman, Blaak, Gros-
veldt en Pronk, vlot op Schiphol geland,
waarmede de afstand BataviaAmsterdam
is afgelegd in den recordtijd van 7 dagen.
Het vliegtuig had 190 K.G. post aan’boord.
De behouden thuiskomst van de P.H.-
A.P.R. in het heldere schijnsel van Schip-
hols landingslichten beteekent een nieuwe
mijlpaal in de roemvolle historie der Indië-
vluchten.
In zeven dagen van Batav’a naar Amster
dam, het winnen van een heelen dag op de
nog frlsch in het geheugen liggende uiterst
snelle retourvlucht van Smirnoff en zijn
metgezellen, is een praestatie geweest welke
ongetwijfeld tot ver over de landsgrenzen,
vooral ook in Engeland, bewondering zal
wekken.
Het spreekt vanzelf, dat uit het gezelschap
dat geduldig op de komst van het vliegtuig
gewacht had, een geweldig gejuich opsteeg
toen piloot Beekman, de tweede piloot Blaak,
de mecanicien Grosveld en de radlo-telegra-
flst Pronk, weer vasten grond onder de
voeten hadden, na in een dag van Athene naar
Amsterdam te zUn gevlogen, een afstand van
2200 K M.
Toen de meer dan hartelUke begroeting van
familie en vrienden tot het verleden behoor
de, heeft in het restaurant de directeur der
K L M., de heer Plesman, die met den secre
taris der maatschappij, den heer Martin, ter
ontvangst aanwezig was, de luchthelden op
hartelUke wijze toegesproken. waarbU hU. in
het midden latend of de inspanning wellicht
te groot is geweest van zUn groote appre
ciatie getuigde voor t harde werken dat noo
dig is geweest om een dergelljke vlucht te
kunnen volbrengen.
Nog vrij geruimen tijd bleef men gezellig
in hetrestaurant bijeen. Ofschoon de be
manning zichtbaar vermoeid was, behield »U
haar opgewektheid ten volle.
Tot
functie
eerste
land.
Na zjjn aftreden als minister werd hjj be
noemd tot directeur der Bataafsche Petro
leum Maatschappij te ’s-Gravenhage. In
dezelfde functie werd hU in 1921 te Londen
benoemd, waar hij zich toen ook metter
woon vestigde.
In 1922 trad hU af als directeur en werd
benoemd tot commissaris der KonlnkUjke.
Voor zooveel bekend is, is jhr. de Jonge
niet aangesloten bU een politieke pareu.
Naar verluidt, is hU echter de christelUk-
historische beginselen toegedaan. Voorts is
hU lid van de Ned. Herv. Kerk.
Jhr. de Jonge woont sinds eenige jaren
Huize „De Beele" te Voorat (Qalder-
landL
„Geheel georiënteerd naar en gebaseerd
op zUn rijke koloniën is de Hollandsche
staat machtig geworden, onafhankelUk
van zUn achterland (de Nederlanden),
maar.... afhankelijk van zUn koloniën. De
koloniën nu zal Holland zeker verliezen.
Holland vreest-het oude te verliezen, doch
stelt zich niet in op nieuwe toekom
stige mogeUJkheden. Holland houdt zich
niet bezig met het groote Europeesch-
Nederlandsche vraagstuk.
Wat „Holland” verzuimt, kunnen wU.
Nederlanders, wel pogen te doen.
WU kunnen In plaats van IDdeUjk ge
tuigen te blUven van het sloopen van een
schoon verleden, althans In economischen
zin trachten de grenzen beneden Tilburg
weg te vagen. Er bestaat een groot Neder
landsen probleem.”
Verder zelde de pfofeaaor:
„Als Holland geen rekening houdt met
den Vlaamschen factor, dan ziet net er
voor Hollandsch Brabant, Limburg en
Zeeuwsch-Vlaanderen zeer bedenkelUk uit.
WU krijgen onder den naam van een onaf
hankelUk België inderdaad FrankrUk als
Zuiderbuur.
De Vlaamsche beweging nu komt dese
dreigende ontwikkeling stuiten, de Vlaam-
ache beweging, die te onderscheiden is in
drie stadia: le. de taalbeweging; 2e. een
algemeen cultureele beweging; 3e. een
Vlaamsch politieke beweging.
De rol van Brabant en Limburg: cultu-
reele associatie, kan slechts geleidelijk
plaats hebben. Een groote taak is daartoe
weggelegd aan het katholieke Brabant,
met name aan de Intellectueele kringen en
aan de studenten-organisatles. De Leuven-
sche student heeft de vriendschap van den
Brabantechen student noodig.
De Katholieke Kerk is steun en waar
borg voor de eenheid der Nederlanden
beneden den Moerdijk en dit Is de groote
kracht dezer gewesten
WU hebben reeds vroeger, en meer
dan eens, het streven van Prof. Gerrét-
son naar een vereeniglng der zuideUjke
Nederlanden met noordelUk België ge
signaleerd, waarbU sterk op den voor
grond wordt geschoven de tegenstelling:
boven en beneden den MoerdUk en
waarbU in verlokkelUk uitzicht gesteld
wordt de katholieke staat, welke daar in
het Zuiden gesticht zou kunnen worden.
Uitvoerig hebtfen wU Prof. Gerretson’s
actie besproken en duidelUk laten uit
komen, dat de door hem zoozeer opge
drongen en.geprogageerde tegenstel
ling NoordZuid niet bestaat en dat de
nlet-katholieke professor toch zeker niet
de eerst-aangewezen man is om de door
hem voorgestane vereeniglng der vroe
gere zuidelUke Nederlanden te propa-
geeren met als motief: den katholie
ken staat.
Ook in Tilburg was de professor o.i.
weer niet de rechte man op de rechte
plaats:
moet hij aan de katholieke Jeugd haar
Nederlandsche taak voorschrUven? Mag
hU de Katholieke Kerk uitspelen als
factor voor de vereeniglng der Neder
landen beneden den MoerdUk?
Als prof. Gerretson zUn Ideaal wil blU
ven nastreven, hU ga zUn gang.
Maar hU late het katholieke motief
erbuiten.
We voelen maar al te goed, dat dit
argument dienst moet doen om zUn
politieke, anti-Hollandsche en anti-
Belgische aspiraties te dienen.
Benoeming van Jhr. mr. B. C. de
Jonge eerstdaags te verwachten
bureau» hof
Telefoon: Administratie
Redactie No. 833
Officieel wordt medegedeeld, dat aan Jhr.
mr. B. C. de Jonge het gouverneur-
generaalschap van NederL Oost-Indië is
aangeboden.
Omttrent de loopbaan van jhr. mr. B. C.
de Jonge kan het volgende worden mede
gedeeld
Jhr. de Jonge werd 22 Januari 1875 te
’s-Gravenhage geboren en studeerde in de
Rechtwetenschappen aan de Utrechtsclïë
Unlversiteit. Op 12 Juli 1900 promoveerde
hU cum laude tot doctor in de rechtsge
leerdheid op een proefschrift over de Kin
derwetten.
Na eerst een jaar als advocaat in Den
Haag werkzaam te zijn geweest, trad hU op
16 Augustus 1901 in ajnbtelüken dienst als
adjunct-commies bU het departement van
Koloniën aan de afdeeling Justitie, Onder
wijs, Eeredienst en NUverheid.
Na de verschillende rangen te hebben
doorloopen. werd hij bevorderd in 1900 tot
referendaris en ging na korten tijd naar de
nieuwe afdeeling Gouvernementsbedrijven,
naar welke afdeeling tevens werden overge
bracht de werkzaamheden, de NUverheid
betreffende.
In 1910 ging jhr. de Jonge in den rang
van referendaris over naar de afd. Secre
tariaat van het Dep. van Oorlog. Door
minister Colljn werd deze afdeeling omgezet
in de afdeeling Kabinet des ministers en op
5 Maart 1913 werd de heer de Jonge chef
van die afdeeling met den rang van admi
nistrateur.
Op 16 Juni 1917 werd hü minister van
Oorlog in bet kabinet-Cort v. d. Linden als
opvolger van minister Bosboom.
9 September 1918 bleef hij in die
werkzaam. Jhr. de Jonge was de
burgerminister van oorlog in ons
op zekeren dag het stuur omgeworpen en
uit de zuiver negatieve actie een beweging
met positieve doeleinden trachten te maken.
Ze stelden een formeel programma op; We
willen naar de macht in den staat grijpen!
verkondigden plotseling de leiders en eisch-,
ten van de Helmwehr-mannen, dat ze bU
eede verklaarden, uitsluitend hun eigen be
velen op te volgen en dus de eigen partij
politieke discipline te verloochenen! Dit gold
ook voor de afgevaardigden van het Parle
ment. welke bij de Helmwehr behoorden.
Het was te voorzien, dat dit optreden der
Heimwehr-leiding niet zonder gevolgen kon
blUven. Aan den eenen kant protesteerden
de politieke partijen hiertegen, aan den an
deren kant breede kringen van de bourgeoi
sie. welke met de Helmwehr hadden gesym
pathiseerd en nu door de dlctaat-plannefi en
het toenemende radicalisme steeds meer
werden afgeschrokken. Beslissend voor de
beweging werd ten slotte de houding der
christelUk-sociale partij, die den eigenlUken
steun der actie vormde. In den herfst van
het vorige jaar waren de christelUk-socialen
oen verkiezings-verbond met de Helmwehr
aangegaan. Deze vormde dan met het Hei-
mat-blok een eigen partU. Maar het bleek,
dat deze nieuwe politieke groep den sociaal
democraten geenszins stemmen kon ontne
men; maar wel nam het Heimat-blok acht
mandaten weg van de christelUk-socialen.
Het gevolg hiervan was natuurlUk, dat de
christelUk-socialen hun lieden uit de Helm
wehr wegnamen, wat voor de verkiezingen
de Landbond en de Groot-Dultschers reeds
hadden gedaan. In Neder-OostenrUk hebben
dan van 150.000 Heimwehr-mannen 120.000
leden van den chrlsteUjk-socialen boeren
bond op één dag de gelederen der Helm
wehr verlaten.
Op zijn laatst is het dan een organisatori
sche verwarring geworden; de proefneming
met het Heimat-blok leidde van de eene te
leurstelling naar de andere. Bij de Jongste
verkiezingen in Boven-Oostenrijk heeft het
Heimat-blok een totale nederlaag geleden,
tel wUl de christelUk-socialen een verrassen
de overwinning hebben behaald. En nu heeft
Starhemberg uit al deze gebeurtenissen de
consequenties getrokken en is afgetreden. De
Heimat-blok-partU. die met 8 man in het
Parlement de radicale rechterzijde vormt,
zal misschien langzamerhand in het kamp
der nationaal-socialisten overgaan.
Met de Heimwehr-beweging in Oostenrijk
is het dus op het oogenblik voorbij, maar
daarmee Is nog niet gezegd, dat ook de idee
der burgerlUke verdediglngs-verbonden heeft
afgedaan. Een eerste aanstoot van links, bil-
voorbeeld een poging, om de wegen de^ de
mocratie te verlaten, zou ongetwijfeld tot
een hernieuwing der beweging leiden. De
Heimwehr-gedachte is op bet oogenblik wel
niet actueel, maar dood is ze volstrekt niet
Piloot Beekman deelde in antwoord op
hem gestelde vragen nog mede, dat hU vrwUel
gedurende de geheele retourvlucht goed we
der heeft gehad, alleen vandaag werd het in
de buurt van Neurenberg slecht.
Vermeldenswaard is ten slotte nog het feit,
dat als code-afkortlng voor dit vliegtuig
zulks in verband met de aan de agenten der
K L M gezonden telegrammen het woord
„rapid”, welke keuze inderdaad juist is ge
bleken, was gekozen.