ONS BLAD r>' LI I I fl 1 DE ONDERGANG DER HEIMWEHR IN OOSTENRIJK DE STRIJD BEGONNEN I aangifte moet, op straffe van verlies van alle rechten, geschieden uiterlijk driemaal vier er twintig uren na het ohgeval 5 dit nummer bestaat uit drie bladen VIJF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. VRIJDAG 8 MEI 1931 f40. VOORNAAMSTE cN’IEUXVS VERVOER VAN GROENTEN EN FRUIT PER VRACHTAUTO VS naar Inbraak in een pastorie 1 1/ De moord te Amsterdam 50 gebouwen vernield Brandstichting in het spel? L I t Reusel aan een ramp ontsnapt I I I Te paard van Amsterdam naar Berlijn De PHAFR op Schiphol geland DE RECHTE MAN? JOH. LAUWERS PAYGLOP 3 ALKMAAR Scharen Friedrich Herder I I I De nieuwe Gouvemeur-Generaal 1 Nederlandsche Bisschoppen naar Rome NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD Starhemberg heeft afgedaan Barometerstand 9 uur vin.: 7.64 vooruit Morgen ia de Duitache hoof dsted. De fröbelschool ingestort ren De inbrekers gestoord Batavia-Amsterdam in zeven dagen Courtauld in veiligheid Keert Een oproeping bij een breuk van arm 2620 aald uur, beer 3250 5704 «71 7871 9454 10494 12560 15317 17271 18336 19653 uevenajanxe Kebeele oneeschiktbeid tot werken door verlies ven beide armen, beide beenen of beide ooflen Jonge van 70— ritte ALKMAAR No. «33 pater R. K. met de slede-expeditie van Watkins b?rtig Het heeft. Gemeld wordt, dat de afdeeling Til burg van het Dletsch Studentenverbond in het Conservatorium der R. K. Leer gangen te Tilburg een bijeenkomst ge houden heeft, waarin Prof. Dr. Gerretson sprak over „De Nederlandsche taak der katholieke Jeugd”. De professor betoogde o.a., dat Holland een land zonder Idealen geworden is: LICHT OP. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 8.06. 10.— 15.— ML— den ge- ofd- raad elne fa- pels, erd line ad- ,JBL 30— ooit CO. -1.18 it je. dik Llf- 188 en 36 te) 13. -2. 550, 9.44 I» I voer G. sche hen igen 472 .O m: Ex- 10— em- 100 P- - i st. Prei ikje ap- 100 130, O. Ê10. per o L to J van Alkmaar Beverwijk Grootebroek Zwljndrecht Barendrecht Delft Geldermalsen Gouda Den Haag PIJnacker Rodenrijs Roelofarendsveen Ter Aar Rotterdam DJ*. Utrecht Arnhem Ter bijwoning van het encycliekfeest ABONNEMENTSPRIJS: Per kwartaal, voor Alkmaar f l.— voor buiten Alkmaar f 2.85 Met Geïllustreerd Zondagsblad 0.60 hooger om 16.59 18.16 15.25 17.12 18.50 19.32 30.19 21.04 18.58 16.45 17.17 17.27 18.08 19.23 21.50 23.22 bii verlies vsn ’n anderen vinger ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels f 1.25elke regel meer 0-35. RECLAME per regel 9.75 voor de eerste pagina; voor de overige pagina’s 4 50 RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD" bjj vooruitbetaling per plaatsing 0.60 per advertentie van 5 regels: iedere regel meer f 9.19 Hedenmorgen vertrokken met den D-treln van 6.40 uur van het station Weesperpoort te Amsterdam de pelgrims naar Rome voor de 40e herdenking van de uitvaardiging der en cycliek „Rerum Novarum”. Onder hen waren Z. H. Exc. Mgr. J. D. J. Aengenent. de hoogeerw. heeren L. A. A. M. Westerwoudt en A. A. P. M. Guilonard, dekens resp. van Haarlem en Behagen, oud- minlster mr. P. J. M. Aalberse, Alexander O.M.C., adviseur van de Jonge Middenstandsvereeniging te Amster dam en een 18-tal leden van de reisvereeni- ging van de R. K. Middenstandsvereeniging. Te Utrecht kwam Z. H. Exc. mgr. J. H. G. Jansen met een 140-tal deelnemers in den trein, terwijl Z. H. Exc. mgr. Diepen zich te Nijmegen bij het gezelschap aansloot. De reis gaat vandaag tot Bern. Hedennacht is ingebroken in de R. K. Pas torie te Kwakel bij Uithoorn. De dieven wisten zich toegang te verschaf fen door een raam van de slaapkamer van den pastoor, den Zeereerw. heer J. J. G. Hafkenscheidt welke kamer op de eerste ver dieping gelegen is. Eenig geld is ontvreemd. De dieven zjjn waarschijnlijk gestoord. Een kussen en wat geld zijn althans gevonden aan den voet van de ladder en in den tuin van de pastorie. De politie heeft een uitgebreid onderzoek ingesteld. Naar gemeld wordt is te Buffalo een groot wapendepot van de Amerikaansche veldar tillerie, gevuld met een groote hoeveelheid wapens en munitie, ten gevolge van brand vernield. De brand sloeg over op de belen dende gebouwen en verwoestte in totaal 50 hulaen en een kerk. De materieele schade bedraagt 10 millioen dollar. Men vermoedt brandstichting. Omtrent den afstandsrit te paard van Am sterdam naar Berlijn, die werd gehouden onder auspiciën van de commissie voor het ruitertourisme van de A. M. D. V., kan na der worden medegedeeld, dat de deelnemers, mevrouw K SUpestein uit Krommenie en de heer P. de Jager Pz. uit Heiloo, Zaterdag ax te Berlijn worden verwacht, een dag later, dan oorspronkelijk het plan was, «na dat te Brandenburg een dag rust wordt ge nomen, alvorens de laatste étappe wordt af gelegd. An* ln*e*o,Rr de veriekerhuuvoorwaardeii f 4f|Afl uevensjanKe Kebeele ongeschiktheid tot werken door f 7511 - bij een ongeval met f OEfl bij verlies ven een hand f 195 - bli/verlie» v«n een EQ tegen ongevallen verzekerd voor een der volgend. uitkeringen: JUUU.- Terliea ..n beide armen, beide beenen of beide oogen 1 0U’ doodelijken afloop Ï43U.- TOet of een oog I duimot wijsvinger been of Eerstdaags is de benoeming te verwachte* vao jhr. mr. B. C. de Jonge tot gouvernear- generaal van NederL Oost-Indië. De PH-AFR is gisteravond op Schiphol geland; de tocht in zeven dagen volbracht. Voortgeselte Kamerdebatten «Ar de Drankwet Memorie van Antwoord (Eerste Kamer) inzake de Indische begroeting Reusel aan een ramp ontsnapt. Z. H. Exc. Mgr. J. D. J. Aengenent la he- ^enmorgen naar Rome vertrokken Voor enkele weken schreven wij naar aanleiding van het antwoord van den minister van Waterstaat, dat er niet veel uitzicht was op een «goedige verlaging der spoorwegtarieven voor onze land- en tuinbouwproducten. Het centraal bureau van de veilingen en de exporteurs klopten tot heden bij de directie d?r Spoorwegen en den minister aan een doovemans deur, niettegenstaande zjj gesteund werden door een groote meerderheid in de Ka mer. Het is voortdurend betoogd, dat de directie van de Spoorwegen en niet min der de regeering een hoog spel speelde, do» niet toe te geven aan gerechtvaar digde eischen. Onze leidende mannen in den tuin bouw, die kans hebben gezien om in wei nige jaren hier een organisatie op te bouwen, zooals ons land die kent in de veilingen, die millioenen en millioenen hebben gekost, zonder eenlgen steun van 1 rijk, provincie of gemeente, zouden zich, waar zij opkwamen voor billijke eischen, immers nooit gewonnen kunnen geven. Mannen, die in de laatste jaren, uitslui tend om afzetgebied te veroveren voor onze tuinbouw- en landbouwproducten, tentoonstellingen hebben Ingericht te Frankfurt, Esschen Zürich, Antwerpen en Praag, gaan niet bij de pakken neer zitten, maar aanvaarden den strijd, ook met de spoorwegen en de regeering, als deze wordt opgedrongen. Reeds bij de besprekingen het vorige Jaar in de Kamer bij de interpellatle-Van den Heuvel en bij de behandeling van de rijksbegrootingen is de regeering gewaar schuwd, dat het niet onmogelijk zou zijn dat de land- en tuinbouw zelf het ver voer ter hand zou nemen als de spoor wegen niet tot vrachtverlaging over gingen. Als men het niet gedaan kon krijgen door overleg, dan zouden de spoorwegen gedwongen worden. Enkele jaren geleden zouden de spoorwegen nog oppermachtig geweest zijn, maar nu niet meer, want de vrachtauto stond ter be schikking, vooral nu de wegen langza- kierhantj beter werden. In het vrachtautovervoer van groenten en fruit zit voor de toekomst een zeer groot perspectief en de spoorwegen zul- len'Tieel spoedig andere maatregelen moeten nemen, in het bijzonder door vrachtverlaging, willen zij niet geheel er door den vrachtauto worden 'uitgewerkt. Terwijl de commissie praat en niets voorstelt, waardoor een resultaat te be reiken zou zijn, zijn de tuinders en exporteurs, het vragen moede, aan het werk gegaan. De strijd is begonnen! In al onze tuinbouwcentra klinkt op het oogenblik de roep: plaats voor den vrachtauto! Het offensief is, zooals van mannen van de daad onzer tuinbouworganisaties te verwachten was, krachtig en goed voor bereid ingezet. Het vrachtautovervoer van groenten breidt zich geweldig uit en heeft hier en daar reeds afmetingen aan- Na de voltooiing der Mariaschooi der Eerw. Zusters te Reuse! <NB.). werd bronnen met den aanbouw der nieuwe fröbelschool. Toen men Woensdag bezig was de funda menten uit te graven tot ongeveer twee meter diep naast den bestaanden bouw, stortte plotseling door verzakking de oudé fröbelschool als een kaartenhuis ineen. Ge lukkig bekwam niemand eenig letseL Was de school nog enkele uren blijven staan, daa waren er ongeveer honderd kinderen in ge weest, die allen onder het puin zouden zijn begraven. Het gansche dorp zou dan onge twijfeld In rouw gedompeld zijn geweest. Een weinig meer oplettendheid van den opzichter en den uitvoerder ware hier, zoo schrijft men aan ..De Tijd”, wel gewenscht geweest. De commissaris van politie in de eifdv sectie der gemeente Amsterdam, verzoekt den heer, die in den namiddag van 4 Mei IX te ongeveer half 6 zich bij afwezigheid van den tandarts vervoegde aan het adres Rokin 99 en toen met de assistente heeft gesproken, zich ten spoedigste bekend te willen maken aan zijn bureau. Bingel 465, Amsterdam. In het algemeen wordt een leder, die tusechen 8 en 9 uur dien avond in de naaste omgeving van gezegd perceel zich heeft opgehouden, of omtrent dezen moord eenige inlichtingen kan verschaffen, verzocht, zulks mondeling o< schriftelfk aan het naastbijzönde politiebureau te ten mededeelt» dustriegebied. Tal van plaatsen in Duitschland kunnen nu rechtstreeks be diend worden, wat tevens beteekent een toenemende afzetmogelijkheid. Dat al leen waarborgt reeds aan de t vervoer-organlsatle een succes, want aan de activiteit der exporteurs valt op dat gebied ook niet te twijfelen. De Neder landsche Spoorwegen, die tot geen enkele tegemoetkoming bereid waren, want de tijdelijke reducties voor enkele producten gedurende enkele maanden het vorige Jaar, heeft de Staat moeten betalen, hebben deze concurrentie, dezen strijd, die bij hen kan gaan om het bestaan, zelf uitgelokt. De Dultsche spoorwegen klagen op dit oogenblik steen en been over de enorme vermindering, die het spoorwegvervoer van groenten uit Nederland daar onder vindt. Zij zijn tot alle maatregelen be reid, zooals douane-onderzoek In den nacht en tal van andere zaken, die vroe ger niet konden. En in Nederland ver gadert de commissie en blijft de directie koppig en niet bereid tot eenige verla ging. Toch is er Iets geschied. Teneinde te concurreeren met de snelheid van den vrachtauto, die dit jaar zeker reeds 1000 en meèr wagonladingen aan het spoor wegvervoer zal onttrekken, zal met in gang van 15 Mei een speciale ijlgoed- treln loopen uit de provincies Noord- en Zuid-Holland naar Emmerik, voor het vervoer van groenten en fruit. Vroeger heeft men dat nooit gedaan kunnen krijgen. Deze speciale LJlgroententrein loopt lederen werkdag, behalve ’s Zaterdags, en vertrekt: minister en de directie hun niet tegemoet komen. De strijd is begonnen. Het is dit jaar pas een begin, maar de eerste resultaten zijn gedurende de laatste zes weken reeds zoodanig, dat hij zonder twijfel zal wor den voortgezet en binnenkort over de geheele linie zal ontbranden. Op tal van v.eilingen is men reeds bezig plaats te maken voor den vrachtauto, een eerste- rangs-plaats, geheel geëigend aan het nieuwe belang, dat de export van tuinbouwpro ducten eischt. In de achter ons liggende jaren hebben de veilingen zich hooge uitgaven getroost om te zorgen voor goede spoorweg-aansluitlngen, nu doen zij daar gaarne afstand van voor de vrachtauto’s. Minister Reljmer is meer dan vol doende gewaarschuwd, dat hij met Zijn vervoerpolitiek op den verkeerden' weg was. Hij heeft niet willen luisteren, thans zal hij de gevolgen daarvan moeten on dervinden tot schade van de Nederland sche schatkist. Land- en tuinbouw zullen niet alleen met belangstelling, maar ook met sym pathie den strijd die door de auto’s voor hun belangen gestreden wordt, volgen. Deze trein is om 0.27 in Emmerik en vertrekt vandaar om 2 uur des nachts. De Dultsche douane heeft zich bij uitzonde ring bereid verklaard het douane-onder zoek van dezen trein tusschen midder nacht en 2 uur ’s nachts te doen ge schieden. De trein arriveert om 3.04 in Ober hausen, om 3.34 in Essen, om 4.04 in Bochum Nord, om 4.49 in Dortmund Süd, om 5.04 in Duisburg, en 5.16 In Gelsen kirchen. Voor den afzet van onze producten De bondsleider der Oostenryksche Heim- Wehr. Vorst Ernst Rüdlger Starhemberg, beeft, zooals dezer dagen reeds Is gemeld, de Opperste leiding neergelegd en zijn functies overgedragen aan zijn plaatsvervanger Dr. Pfrlmer. In een zoogenaamd bondsbevel maakt Starhemberg de motieven bekend, die tot dezen stap aanleiding hebben gegeven: hU noemt het particuliere redenen, de nood zakelijkheid. zijn eigen aangelegenheden in orde te maken. Dit bondsbevel wordt slechts gehoord door een kleine rest van de man nen. die eenmaal in deze beweging samen stonden. Het is nog niet lang geleden, dat Honderdduizenden de bevelen der Helmwehr- Hiding volgden; nu is er van deze beweging Met veel meer over. Het Heimatblok is, als één der vele kleine nationale partijen, het gepolitiseerde overblijfsel van de eens zoo machtige, onpartijdige Helmwehr. Hun par- tU-chef Starhemberg want iets anders was hU in den laatsten tijd niet meer is nu afgetreden en men kan aannemen, dat zijn rol, die naar ongekende hoogten scheen te lelden, voor langen tUd is uitgespeeld. De oorzaken van den ondergang der Heim- wehr-beweging zUn daarin te zoeken, dat haar leiders den grondslag nebben verlaten, waarop ze was groot geworden. Van het eer ste oosenblik aan was de Helmwehr een zui ver negatieve beweging. Toen het er om ging, een front op te richten tegen de links radicale excessen, tegen de gevaren eener omwenteling, maar ook tegen de verwilde ring van het Parlementarisme, stroomden duizenden tot het vaandel, dat Dr. Steidle, de eigenlijke organisator der Helmwehr, had geplant. De Jull-revolutie In 1927 in Weenen met den brand van het Paleis van Justitie maakten, dat de Helmwehr een grootschen opgang maakte; in plaats van tienduizen den, stonden er al spoedig honderdduizen den in de gelederen. Verdediging der wettig heid, rust en orde, afweer van het bolsje wisme, dat waren de slagwoorden der bewe ging. welke tevens verklaarde, streng boven de partijen te staan. Dit laatste sprak ook van zelf, daar leden der verschillende poli tieke partijen de haneveer op hun pet droe gen. De doeleinden waren werkelijk ideaal en vaderlandslievend. Misschien had metter tijd uit de Heimwehr-beweging een nieuwe volkspartij in Oostenrijk kunnen ontstaan. Maar zoo n ontwikkeling zou Jaren hebben noodig gehad, om tot rUpheid te komen en de leiders hadden geen geduld, om deze evo lutie af te wachten. Ze konden de verlok kingen der politieke slagwoorden niet weer staan en geraakten steeds meer in het vaar water der partU-polittek. Hiervoor waren misschien die plaatsen verantwoordelijk, welke de beweging financieel steunden en die op die manier hun eigen doeleinden hoopten te bereiken. Maar hoe dit ook zU. in ieder geval hebben de leiders der Helmwehr Een vUf-ton» vrachtauto, zooals er op het oogenblik reeds v^le rijden in concurrentie met de Spoorwegen, geladen met groenten, gereed voor het vertrek van de Veiling in het Westland naar Keulen. naar het West-Dultsche industriegebied is deze nieuwe ijlgoedverbinding onge twijfeld een zeer belangrijke verbetering, maar de maatregel is niet volledig als de vrachtprijzen niet verlaagd worden. Als dit niet geschiedt, zullen de spoor wegen den strijd met den vrachtauto, dien zij zelf ontketend hebben, zelfs met de hulp van de Dultsche douane en de Dultsche spoorwegen niet winnen. Aan praten hebben land- en tuinbouw geen behoefte meer. ZU hebben zelf aan gepakt. Als de Nederlandsche spoorwegen niet heel gauw gaan t>egrUpen, dat het getU verloopen is, zooals reeds in de Kamer is gezegd bU de behandeling van de Waterstaatsbegrootlng, en dat nu de bakens verzet moeten worden, dan zullen ze het overgroot* deel van het vervoer verliezen. Het sneller, doeltreffender en vooral goedkooper vervoer zullen de mannen van de Nederlandsche land- en tuinbouw self wal orgnntoaeBen, nu de bestuur van de kolonie Groenland naar Wolff uit Kopenhagen meldt, gisteravond laat een telegram uit Lemon Base-station ontvangen, volgens hetwelk de Engelschman Courtauld. die sedert 3 De cember op het Us in het binnenland van Groenland was achtergebleven, zich In vei ligheid bevindt. HU verkeert in goede conditie en zal met de slede-expeditie van Watkins, die 21 April was vertrokken om naar hem te zoeken, terug keeren. tenomen, dat men kan gaan spreken van een geregelden dienst. Verschillende vrachtauto-ondememlngen zUn bezig ach geheel voor dit nieuwe vervoer In t* richten en door dl meesten wordt deze zaak flink aangepakt. Dezer dagen waren we getuige van het vertrek op Wn veiling in het Westland van twee 5-tons vrachtauto’s geladen met blad- Rfoenten in den namiddag naar Keulen, Waar zU in den voornacht aankomen. Een vervoer dat dagelUks plaats heeft. Op den auto gaat evenveel als in een wagon en voor dezen laatsten moet aan de Nederlandsche spoorwegen bU vervoer al» Ulgoed, wat noodig is, reed» 134 gul den betaald worden. De vrachtauto brengt hier In de eerste plaats een enorme verlaging van de vracht, maar bovendien een veel snellere bediening, omdat de producten rechtstreeks ge bracht worden van de veiling naar de Waato van verkoop In het Dultsche in- Oisteravond om 19X7 is de P.H.-A FR be manning de heeren Beekman, Blaak, Gros- veldt en Pronk, vlot op Schiphol geland, waarmede de afstand BataviaAmsterdam is afgelegd in den recordtijd van 7 dagen. Het vliegtuig had 190 K.G. post aan’boord. De behouden thuiskomst van de P.H.- A.P.R. in het heldere schijnsel van Schip- hols landingslichten beteekent een nieuwe mijlpaal in de roemvolle historie der Indië- vluchten. In zeven dagen van Batav’a naar Amster dam, het winnen van een heelen dag op de nog frlsch in het geheugen liggende uiterst snelle retourvlucht van Smirnoff en zijn metgezellen, is een praestatie geweest welke ongetwijfeld tot ver over de landsgrenzen, vooral ook in Engeland, bewondering zal wekken. Het spreekt vanzelf, dat uit het gezelschap dat geduldig op de komst van het vliegtuig gewacht had, een geweldig gejuich opsteeg toen piloot Beekman, de tweede piloot Blaak, de mecanicien Grosveld en de radlo-telegra- flst Pronk, weer vasten grond onder de voeten hadden, na in een dag van Athene naar Amsterdam te zUn gevlogen, een afstand van 2200 K M. Toen de meer dan hartelUke begroeting van familie en vrienden tot het verleden behoor de, heeft in het restaurant de directeur der K L M., de heer Plesman, die met den secre taris der maatschappij, den heer Martin, ter ontvangst aanwezig was, de luchthelden op hartelUke wijze toegesproken. waarbU hU. in het midden latend of de inspanning wellicht te groot is geweest van zUn groote appre ciatie getuigde voor t harde werken dat noo dig is geweest om een dergelljke vlucht te kunnen volbrengen. Nog vrij geruimen tijd bleef men gezellig in hetrestaurant bijeen. Ofschoon de be manning zichtbaar vermoeid was, behield »U haar opgewektheid ten volle. Tot functie eerste land. Na zjjn aftreden als minister werd hjj be noemd tot directeur der Bataafsche Petro leum Maatschappij te ’s-Gravenhage. In dezelfde functie werd hU in 1921 te Londen benoemd, waar hij zich toen ook metter woon vestigde. In 1922 trad hU af als directeur en werd benoemd tot commissaris der KonlnkUjke. Voor zooveel bekend is, is jhr. de Jonge niet aangesloten bU een politieke pareu. Naar verluidt, is hU echter de christelUk- historische beginselen toegedaan. Voorts is hU lid van de Ned. Herv. Kerk. Jhr. de Jonge woont sinds eenige jaren Huize „De Beele" te Voorat (Qalder- landL „Geheel georiënteerd naar en gebaseerd op zUn rijke koloniën is de Hollandsche staat machtig geworden, onafhankelUk van zUn achterland (de Nederlanden), maar.... afhankelijk van zUn koloniën. De koloniën nu zal Holland zeker verliezen. Holland vreest-het oude te verliezen, doch stelt zich niet in op nieuwe toekom stige mogeUJkheden. Holland houdt zich niet bezig met het groote Europeesch- Nederlandsche vraagstuk. Wat „Holland” verzuimt, kunnen wU. Nederlanders, wel pogen te doen. WU kunnen In plaats van IDdeUjk ge tuigen te blUven van het sloopen van een schoon verleden, althans In economischen zin trachten de grenzen beneden Tilburg weg te vagen. Er bestaat een groot Neder landsen probleem.” Verder zelde de pfofeaaor: „Als Holland geen rekening houdt met den Vlaamschen factor, dan ziet net er voor Hollandsch Brabant, Limburg en Zeeuwsch-Vlaanderen zeer bedenkelUk uit. WU krijgen onder den naam van een onaf hankelUk België inderdaad FrankrUk als Zuiderbuur. De Vlaamsche beweging nu komt dese dreigende ontwikkeling stuiten, de Vlaam- ache beweging, die te onderscheiden is in drie stadia: le. de taalbeweging; 2e. een algemeen cultureele beweging; 3e. een Vlaamsch politieke beweging. De rol van Brabant en Limburg: cultu- reele associatie, kan slechts geleidelijk plaats hebben. Een groote taak is daartoe weggelegd aan het katholieke Brabant, met name aan de Intellectueele kringen en aan de studenten-organisatles. De Leuven- sche student heeft de vriendschap van den Brabantechen student noodig. De Katholieke Kerk is steun en waar borg voor de eenheid der Nederlanden beneden den Moerdijk en dit Is de groote kracht dezer gewesten WU hebben reeds vroeger, en meer dan eens, het streven van Prof. Gerrét- son naar een vereeniglng der zuideUjke Nederlanden met noordelUk België ge signaleerd, waarbU sterk op den voor grond wordt geschoven de tegenstelling: boven en beneden den MoerdUk en waarbU in verlokkelUk uitzicht gesteld wordt de katholieke staat, welke daar in het Zuiden gesticht zou kunnen worden. Uitvoerig hebtfen wU Prof. Gerretson’s actie besproken en duidelUk laten uit komen, dat de door hem zoozeer opge drongen en.geprogageerde tegenstel ling NoordZuid niet bestaat en dat de nlet-katholieke professor toch zeker niet de eerst-aangewezen man is om de door hem voorgestane vereeniglng der vroe gere zuidelUke Nederlanden te propa- geeren met als motief: den katholie ken staat. Ook in Tilburg was de professor o.i. weer niet de rechte man op de rechte plaats: moet hij aan de katholieke Jeugd haar Nederlandsche taak voorschrUven? Mag hU de Katholieke Kerk uitspelen als factor voor de vereeniglng der Neder landen beneden den MoerdUk? Als prof. Gerretson zUn Ideaal wil blU ven nastreven, hU ga zUn gang. Maar hU late het katholieke motief erbuiten. We voelen maar al te goed, dat dit argument dienst moet doen om zUn politieke, anti-Hollandsche en anti- Belgische aspiraties te dienen. Benoeming van Jhr. mr. B. C. de Jonge eerstdaags te verwachten bureau» hof Telefoon: Administratie Redactie No. 833 Officieel wordt medegedeeld, dat aan Jhr. mr. B. C. de Jonge het gouverneur- generaalschap van NederL Oost-Indië is aangeboden. Omttrent de loopbaan van jhr. mr. B. C. de Jonge kan het volgende worden mede gedeeld Jhr. de Jonge werd 22 Januari 1875 te ’s-Gravenhage geboren en studeerde in de Rechtwetenschappen aan de Utrechtsclïë Unlversiteit. Op 12 Juli 1900 promoveerde hU cum laude tot doctor in de rechtsge leerdheid op een proefschrift over de Kin derwetten. Na eerst een jaar als advocaat in Den Haag werkzaam te zijn geweest, trad hU op 16 Augustus 1901 in ajnbtelüken dienst als adjunct-commies bU het departement van Koloniën aan de afdeeling Justitie, Onder wijs, Eeredienst en NUverheid. Na de verschillende rangen te hebben doorloopen. werd hij bevorderd in 1900 tot referendaris en ging na korten tijd naar de nieuwe afdeeling Gouvernementsbedrijven, naar welke afdeeling tevens werden overge bracht de werkzaamheden, de NUverheid betreffende. In 1910 ging jhr. de Jonge in den rang van referendaris over naar de afd. Secre tariaat van het Dep. van Oorlog. Door minister Colljn werd deze afdeeling omgezet in de afdeeling Kabinet des ministers en op 5 Maart 1913 werd de heer de Jonge chef van die afdeeling met den rang van admi nistrateur. Op 16 Juni 1917 werd hü minister van Oorlog in bet kabinet-Cort v. d. Linden als opvolger van minister Bosboom. 9 September 1918 bleef hij in die werkzaam. Jhr. de Jonge was de burgerminister van oorlog in ons op zekeren dag het stuur omgeworpen en uit de zuiver negatieve actie een beweging met positieve doeleinden trachten te maken. Ze stelden een formeel programma op; We willen naar de macht in den staat grijpen! verkondigden plotseling de leiders en eisch-, ten van de Helmwehr-mannen, dat ze bU eede verklaarden, uitsluitend hun eigen be velen op te volgen en dus de eigen partij politieke discipline te verloochenen! Dit gold ook voor de afgevaardigden van het Parle ment. welke bij de Helmwehr behoorden. Het was te voorzien, dat dit optreden der Heimwehr-leiding niet zonder gevolgen kon blUven. Aan den eenen kant protesteerden de politieke partijen hiertegen, aan den an deren kant breede kringen van de bourgeoi sie. welke met de Helmwehr hadden gesym pathiseerd en nu door de dlctaat-plannefi en het toenemende radicalisme steeds meer werden afgeschrokken. Beslissend voor de beweging werd ten slotte de houding der christelUk-sociale partij, die den eigenlUken steun der actie vormde. In den herfst van het vorige jaar waren de christelUk-socialen oen verkiezings-verbond met de Helmwehr aangegaan. Deze vormde dan met het Hei- mat-blok een eigen partU. Maar het bleek, dat deze nieuwe politieke groep den sociaal democraten geenszins stemmen kon ontne men; maar wel nam het Heimat-blok acht mandaten weg van de christelUk-socialen. Het gevolg hiervan was natuurlUk, dat de christelUk-socialen hun lieden uit de Helm wehr wegnamen, wat voor de verkiezingen de Landbond en de Groot-Dultschers reeds hadden gedaan. In Neder-OostenrUk hebben dan van 150.000 Heimwehr-mannen 120.000 leden van den chrlsteUjk-socialen boeren bond op één dag de gelederen der Helm wehr verlaten. Op zijn laatst is het dan een organisatori sche verwarring geworden; de proefneming met het Heimat-blok leidde van de eene te leurstelling naar de andere. Bij de Jongste verkiezingen in Boven-Oostenrijk heeft het Heimat-blok een totale nederlaag geleden, tel wUl de christelUk-socialen een verrassen de overwinning hebben behaald. En nu heeft Starhemberg uit al deze gebeurtenissen de consequenties getrokken en is afgetreden. De Heimat-blok-partU. die met 8 man in het Parlement de radicale rechterzijde vormt, zal misschien langzamerhand in het kamp der nationaal-socialisten overgaan. Met de Heimwehr-beweging in Oostenrijk is het dus op het oogenblik voorbij, maar daarmee Is nog niet gezegd, dat ook de idee der burgerlUke verdediglngs-verbonden heeft afgedaan. Een eerste aanstoot van links, bil- voorbeeld een poging, om de wegen de^ de mocratie te verlaten, zou ongetwijfeld tot een hernieuwing der beweging leiden. De Heimwehr-gedachte is op bet oogenblik wel niet actueel, maar dood is ze volstrekt niet Piloot Beekman deelde in antwoord op hem gestelde vragen nog mede, dat hU vrwUel gedurende de geheele retourvlucht goed we der heeft gehad, alleen vandaag werd het in de buurt van Neurenberg slecht. Vermeldenswaard is ten slotte nog het feit, dat als code-afkortlng voor dit vliegtuig zulks in verband met de aan de agenten der K L M gezonden telegrammen het woord „rapid”, welke keuze inderdaad juist is ge bleken, was gekozen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 1