w w o o DE VIJFDE NEDERLANDSCHE KATHOLIEKENDAG 1 DE SLOTVERGADERING 0 0 0 van 0 m NEVENVERGADERINGEN 4 0 M II Sectievergaderingen - De sluitinèsver&aderinè - Slotwoord den Aartsbisschop 1 laa,1- 1*^ 1*S? 1*^ ;22% - - I9+M 1Q466 1Mgg ]9506 1Q5I3 1#51g 19616 19625 19628 19640 19695 19732 16478 15828, 14236, 15197, 17090, liet ideale gezin Een verklaring met 12001 at 161» 20668 20839 20840 Het moederschap in het Roomsche B B anderen 9858 14615 16409 16466 16534 16585 16600 16611 16637 het middenstands - ƒ70 mil 5954 met ƒ70; 248 m/z 228 6767 mli 4 ra I et 1- m ar m H9I •n Onderwijzeres: kinderen, als Ik hier aan deze zjjde van die Schrander kind: „Tweelingen, juffrouw en n.l. sticht uitloope 19562 19613 19751 19811 101 249 628 814 1058 1472 1826 2066 2285 2549 167 253 668 833 1143 1476 1844 2089 2344 2649 3049 3158 3607 3947 4130 4350 4517 4729 4921 5119 5413 5662 5921 6410 6652 7034 7248 7573 7737 7975 8108 8334 8685 8883 9150 9333 9621 10093 13465 1 3497 14078 14085 15331 15333 16168 16197 17145 17356 17870 17898 18239 18469 185 310 711 871 1176 1477 1854 2106 2431 2704 264 798 1333 1824 2563 3043 3616 4634 4978 5752 6450 7212 8005 8509 9215 3092 3230 3640 4008 4231 4357 4543 4793 4987 5192 5462 5717 5967 6460 6759 7063 7339 7611 7829 7986 8193 8368 8736 8899 9181 9444 9735 222 402 735 939 1277 1594 2011 2182 2508 2727 *320 1056 1379 2235 2591 3262 3822 4719 5205 5898 6725 7551 8134 8567 9642 336 1076 1660 2246 2796 3279 4094 4760 5355 5917 6783 7598 8150 8745 nznz yovo 14 Mgr. J. Utrecht, woord. 225 444 744 975 1296 1600 2036 2194 2513 2755 3144 3344 3716 4062 4272 1406 4618 4853 5044 5257 5497 5751 6167 6485 6775 7133 7418 7652 7873 8042 8283 8645 8827 9018 9198 9476 9826 229 462 747 991 1414 1606 2041 2224 2514 2810 426 1088 1703 2266 2879 3306 4126 4788 5407 6064 6822 7613 8256 8861 9741 5268 5568 5789 6170 6503 2939 3151 3381 3858 4102 4307 4432 4660 4909 5062 5368 558.1 5855 6176 6626 6958 7204 7470 7721 7948 8074 8294 8679 8855 9046 9234 9514 aan- jeugd rallsme het strydcel of blijven drukken tot een stuk pro letariaat, wij, katholieken, zullen het vaandel van Plus en Leo als een verlossing voor het gezin blijven uitdragen. Bisschoppen van Nederland, laat anderen De charitaitieve actie der Derde Orde in het huisgezin. In de nevenvergadering, door de Francis- caansche Derde Orde Woensdagmiddag om twee uur belegd in de Kerk van den H. An toni us van Padua (Mozes en Aaron) aan het Waterloopleln, trad als eerste Inleider op de zee ree rw. pater Chr. Roorda O.F.M., pastoor te Rotterdam, over „De charitatieve actie der Derde Orde in het huisgezin”, De Derde Orde, aldus besloot snr., is een organisatie, In het leven geroepen door een Serafijn, geruggesteund door een leefregel, die slechts liefde ademt, samengesteld uit apostelen der allerreinste charitas en staat in onze woelige samenleving als een sterke burcht, waartegen de haat te nletter loopt. Zjj prijkt als een vruchtbare tuin In lente- tool, wier voorjaarsbloemen In het gefolter de menschenhart weer nieuwe levensvreugde wekken. 3345 3789 4100 4297 4428 4642 laat 4901 NIETEN. 200 368 714 890 1194 1586 1956 2174 2504 2718 hadden i dag zooveel mogelijk te doen het bijzonder bracht spreker dank aan mr. Geseling, voorzitter van het Amsterdamsen comité en diens echtgenoote, en aan de hee- 11420 11456 11458 12067 12143 12265 12293 3060 3221 3621 3950 4187 4351 4539 4768 4950 5165 5425 5687 594J 6423 6675 7<B1 7261 7599 7799 7982 8189 8363 8689 8893 9170 9423 9674 10112 10117 316 988 1342 2087 2572 3185 3732 4708 5091 5859 6494 7323 8060 8529 9479 De Derde Orde en het devote leven In het huisgezin. Bisnchopperijfc bezoek Persmuseum Narr'ns de R. K. journalisten en het be duur van het Nederlandsen Persmuseum werden de hooge bezoekers verwelkomd door den heer L. A. P. M. v. d. Broeke. Een der aanwezigen betoogde de noodza kelijkheid om door geheel Nederland een •ttie te voeren tegen de drinkgewoonte in De crisis in gezin Woensdagmiddag om twee uur werd door den Alg. R.K. Middenstandsbond „DeHanze" een nevenvergadering belegd in gebouw .Bellevue”. Als spreker trad hier op de Zeereerw. heer J. F. A. Bots, die de crisis van het middenstandsgezin belichtte. De heerschende economische orde, die aan het gezinsleven reeds zooveel schade heeft aangericht, is'.er thans op gericht, om het middenstandsdézin Zijn bestaan te ontnemen. De sociale wetgeving in de laatste 25 jaren heeft wel bewezen, dat onze regeering het tot haar roeping rekent de zwakke elementen te beschermen en In hun rechten te hand haven. Wat 'echter van regeeringswege voor den middenstand is gedaan, is echter nog maar zeer weinig. Aandacht vragen wij van de regeering, opdat zij, als straks de geor ganiseerde middenstand met practische maatregelen voor den dag komt, haar aan vullenden steun niet zal weigeren. De katholieke zeevarenden en hu gezinnen In de nevenvergadering van het Aposto laat ter Zee heeft pater Adrianus OM. Cap gesproken over „De Katholieke Zeevarenden en hun Gezinsleven”. familieleven. Woensdagmiddag om twee uur belegde Ned. R.K. Bond voor Groote Gezinnen der leiding van den heer J. Bloem Christelijk gezinsleven en gezondheidszorg. In de nevenvergadering van de R.K. Na tionale Federatie „Het Wlt-Gele Kruis" hield pastoor J. Kitselaar een rede over „Christelijk gezinsleven en gezondheidszorg". Aan geen enkel leven, aldus spr., wordt het lijden gespaard. Wie goed kan lijden, kan goed leven. In het goed lijden is Jezus Christus ons voorafgegaan en, ons ten voor beeld, droeg de verhevenste der vrouwen haar ongezien martelaarschap. Onze traditie op het gebied der liefdewerken is geboek staafd. Tot deze werken behoort het Wlt- Gele Kruis, en het daarmee in bedoeling gelijkstaande R.K. Groene Kruis van Lim burg. Vervolgens zet spr. uiteen, hoe het Wit- Gele Kruis bij de gezondheidsverzorging in het huisgezin kostbare diensten bewijst Van de verpleging bij ziekbed en kraambed gaat een groote invloed uit voor het hygiënisch leven vu het gezin. „Christelijk Gezinsleven en Sobriëtaswerk”. In de nevenvergadering, welke „Sobriëtas" dezen middag hield in het gebouw der St. ««Phgezellenvereeniging, heeft Pater Ma- ™s Lamers O .FM. gesproken over „Chris te- gezinsleven en „Sobriëtaswerk". de on- - -een ne venvergadering In het Corn, Broerehuls. De spreker op deze vergadering, de heer J. W. F. v. Meegeren had tot onderwerp In behan deling gekozen: „Het moederschap in het het gezin, terwijl door enkele andere wezigen een grootere actie onder de werd bepleit. Door een der aanwezige geestelijken werd nog voorgesteld een actie te beginnen tegen de kermissen, waarbij de spr. op de gunstige resultaten wees, die in Breda reeds zijn be reikt door gezamenlijk overleg met de bur gemeesters. Nadat pater Marius Lauers de verschil lende sprekers beantwoord had, werd het ..Aan U, o Konlng der Eeuwen” gezongen, waarna de vergadering werd gesloten. fabriek. weer in zich ontwikkelt, dat he- roisch-mooie verlangen naar het heilige moederschap, waarin de grenzen van het levensgeluk bij rjjk en arm gelijk loopen, waarin het fabrieksmeisje een even gelukkige toekomst vindt als de koningsdochter; dat het ideaal weer gekend wordt en daar door bemind en met offers gekocht; dat het huls der gehuwden kan wezen een huls van ruimte en lucht, gelijk het hart der ouders een hart vu geloof en liefde; dat het gezin, dat door katholieken ge wordt op de treden vu het altaar, op Gods troon. slagen. In 17700 17720 17740 17768 17792 17800 17815 17845 18016 18026 18032 18035 18063 mummie ga staan, wat is dan het eerste waar je au denkt?" i Londen Opinion) dltus lllus" onderdanig is als de kleine Jezus !^97 16645 16780 16787 16854 16897 .„.I 17046 17088 17097 17127 17164 17172 17186 17189 17230 17237 17257 17264 17269 17282 17290 Daarop gaf spr. het woord au Z. H. Exc. H. G. Jansen, Aartsbisschop vu voor het uitspreken vu het slot- 2963 3152 3590 3888 4124 4321 4512 4707 4918 5085 5388 5592 5918 6332 6631 6981 7209 7500 7736 7956 8098 8300 8682 8876 9051 9251 9561 9901 10091 10329 10338 10339 10347 10363 10376 10530 10582 10689 10649 10667 IO7O9 10737 10787 10804 10643 10646 10860 10928 10937 10940 10946 10968 I 11067 11082 11113 11121 232 700 1123 •774 2317 2982 3428 4367 4884 5552 6208 6964 7784 8465 8892 9833 10059 10080 10090 10218 10334 10408 10613 10715 10780 10871 11208 11226 11240 11492 11594 11728 12535 12732 12735 12993 13042 13173 13625 13746 13801 14233 14319 14511 15356 16053 16080 16507 16613 16625 17418 17451 17508 18018 18030 18070 18546 18702 18704 3126 3341 3666 4078 4246 4368 4558 4844 5026 5248 5495 5749 6023 6461 6765 7079 7393 7632 7831 8031 8266 8582 8812 8926 9196 9459 9774 10165 10191 10430 10498 Apostolaat ter zee. Tegenwoordig waren Z Erfc Mr. Dr L. N. Deckers en het Tweede Kamerlid de heer Ch. v. d. Bilt. Naar aanleiding van de geestdriftige inlei ding van pater Adrianus drong de heer Zwagt au op een Staatstoezicht op de lo gies der schepelingen, welke thans vrij alge meen nog zoo zijn, dat de zeeman wel naar den wal wordt gedreven. van 20524 20541 20554 20606 20648 zelf 20906 20910 De loonpolitiek ten opzichte van het gezin. In de nevenvergadering. die gisterenmiddag door de R. K. Werkgeversvereeniglng werd belegd in „Parkzicht” hield dr. L. G. Korten horst een Inleiding over de loonpolitiek ten opzichte van het gezin. Van een rechtvaardig loon, aldus spr., ku onder normale omstandigheden eerst gespro ken worden, wanneer het loon voldoende is I voor het levensonderhoud vu den arbeider en zijn gezin. Ieder mensch heeft het na tuurlijk recht een gezin te stichten en den plicht zijn gezin behoorlijk te onderhouden. Derhalve mag het loon onder normale om standigheden nimmer onder een zeker mini mum komen. Alleen abnormale omstandigheden kunnen den werkgever noodzaken loonen te betalen, die niet voldoen aan de mlnimum-elschen. De loonstandaard in Nederland is over het algemeen berekend op een gezin met vier kinderen. Practise!) kwam mr. Romme in zijn praeadvies aan de R. K. Staatspartij tot de conclusie, dat de kindertoeslag moest begin nen met het vijfde kind, hoewel hij theore tisch overtuigd was. dat de kindertoeslag moest beginnen met het eerste kind. De premie voor verzekering tegen de fi nancieels gevolgen vu gezlnsvenneerdering moet in de eerste plaats worden gedragen door de jonge ongehuwde arbeiders, voor zoo ver zij geen kostwinners zjjn, en daarnaast moeten de kasten dezer verzekering worden opgebracht door samenwerking van de werk gevers, de rest der arbeiders en de overheid. Tenslotte meende spr., dat de uitvoering dezer verzekering het best kon geschieden volgens het stelsel van bedrüfsvereenigingen. De heer Geels merkte naar aanleiding van dit betoog op, dat de werkgever zich nooit mag onttrekken au zjjn plicht om te zorgen ook voor het groote gezin. Daarom mag men den spaardwang niet verbinden met het stel sel oer kindertoeslagen. Mr. Vioom wilde bii de instelling vu kin dertoeslagen niet spreken van „verzekering Tegen het bezigen van dit woord bestaan zoowel juridische, als economische en ethi sche bezwaren. Zouden bovendien de midde len voor ’t fonds niet gevonden kunnen wor den door het heffen vu een soort belasting op vrijgezellen en vrijgezelllnnen, desnoods ook op de kleine gezinnen? Wat is het gezin? Ik ku het niet mooier zeggen, dan de wijze opstellers vu den „Code Social” het hebben uitgedrukt: „Het gezin is de b(on. waar men het leven ontvugt, is de eerste school, waar men leert denken, is de eerste tempel, waar men leert bidden!" Reeds op het eerste moment, waarin man en vrouw bij den goeden God aankloppen als scheppers van het nieuwe leven, is het gezin zich in de eerste klem aan ’t vervol maken door het groote geloof in hun ouder lijke kracht. Het huisgezin is de bron vu het leven! In de feitelijke orde mag dat wel eens niet bewaarheid worden, mogen man en vrouw wel eens tevergeefs tot den goeden God bidden en smeeken om ook vader en moeder te mogen zijn; in de ideëele orde, in de na- tuurwettelijke orde is het gezin allereerst daarvoor. Het volmaakte gezin veronderstelt de vervulling der echtelijke hoop, veronder stelt kinderen. Vudaar dat het ideale gezin, het katho lieke gezin nooit vijand mag zijn vu het leven. Wie bang is voor kinderen, moet geen gezin stichten! Het hoofd van een ideaal gezin moet nog altijd durven zingen: „Zou men armoe lijden, om een mondje meer?” En dat wel om de geloofs-overtulging„Och waar men- schen strijden, helpt de Heer!" Het leven moet verder behouden, be schermd en gesterkt worden. Het mag waar zijn, dat straks, als de katholieke politici weer bijeenkomen, formuleering en fundee- ring vu het rechtmatige familieloon niet alleen door allen eensluidend wordt aange geven; dat ook de katholieke sociale wetge ver nog niet den zekeren weg gevonden heeft in de economische verwarring onzer dagen, waarop lugs sociaal-geordende lijn een menschwaardlg bestaan au alle arbeiders met hun gezinnen, groot en klein, verzekerd is: Eén zaak is zeker, dat volgens de katho lieke gemeenschapsleer ook de arbeider hoofd ku worden vu een gezin, vu een ideaal gezin. Wij, Katholieken, zullen daar voor strijden en blijven strijden. En de H. Kerk zal voor dit recht werken met nooit wijkende en onoverwinnelijke kracht, de kracht n.l. vu de waarheid en vu het recht. Het ideale gezin is uit een stoffelijk en geestelijk element samengesteld. Een gezonde werkende vader; een lieve, goede moeder; blijde, frissche kinderen, ziedaar den tuin, Zijn bloemen, de men laten opgroeien. Het waarin de goede God schen-kinderen wil ideale gezin is echter ook de eerste schoof, waar men leert denken, de eerste tempel, waar men leert bidden. God heeft het niet laten ontbreken aan goddelijke hulpmiddelen en wetten, welke deze levensvorming, deze opvoeding, in en door de hand der ouders mogelijk maken. Hjj heeft daartoe vader en moeder met eeuwige buden aan elkaar en au het kind gebonden. Hy heeft de harten der ouders gcVtild met de intieme en mystieke kracht der ouderliefde. Zelfs met beloften heeft Hij de kinderen au die invloedssfeer van het gezin willeif binden: Eert uw Vader en Moe der, opdat gij lang moogt leven op aarde. En Hij deed nog duizendmaal meer. Hij maakte het huwelijk tot Zjjn Sacrament, waardoor men bovennatudriyk gevormd wordt, en de heiligende invloed der door God gewijde huis-priesters zooals prof. Adam zich uitdrukt op de kinderen overgaat. Het doel vu het gezin is de opvoeding. Maar dan de eenig-wacé, de christelijke op voeding. En nu enkele vragen: Acht gij een jongen en een meisje, die met weinig geloof, maar wellicht met veel zonden tot den «drempel vu het huwelijk zouden treden, in Maat en geschikt om de ouderlijke en priesterlijke taak te gaan vervullen? Acht gij een jongen en een meisje, die den beker der liefde reeds lang leeg hebben en den geest beduimeld door de aanraking der hartstochten, in staat en geschikt om dien heiligen tempel vu het gezinsleven te gaan bouwen? Acht gjj de moeder, die te laf zou wezen om haar kind zelf te voeden, die te lui zou wezen, om haar kleine te verzorgen een waardige helpster van God bij de vorming van zielen? Acht gij het wijs en goed, dat de Jonge man, die een helpster gaat zoeken voor zulk een taak, die een moeder gaat zoeken voor eigen kinderen, daarvoor het liefst en het meest gaat uitzien op het wilde veld vu danszaal en bioscoop? Of dat een meisje, hetwelk een vader zoekt voor eigen kinderen, niet bidt, maar wel verleidt, niet ziet naar degelijkheid en deugd, maar wel enkel naar geld en goed? Willen wjj het ideale gezin, laten we dkn zorgen: dat het huwelijk komt te staan in de ach ting, welke God vraagt voor een Zijner schoonste Sacramenten, eenmaal vergeleken met Zijn eigen Zoon en Diens Kerk; dat de verkeering weer wordt de waardige voorbereiding tot een hooger ambt cn dus een samenopklimmen naar hooger geestelijk keujksche goedkoope uitgave der Zondags missen, het lnnlg deelnemen van het volk voor de liturgische dienstep..in de parochie kerk zooveel gemakTéTijker is gemaakt. Ook I de gewijde kruisbeelden en de beelden vu de H. Maagd, St. Joseph en het Goddelijk I Hart, geïntroniseerd, kunnen au bet leven I als ’t ware een liturgische kleur geven en I zeer zeker ook een innerlijke heiliging over eenkomstig de viering van 's Heeren gehei men. Welk een verheven plaats neemt de H. Liturgie ook in tegenover het familieleven, waarin het kind als vrucht is geboren. Door de vragen van den pr|esten bij het Doopsel wordt het kind in de H. IJfturgie als opge nomen en door de antwoorden van peter en meter neemt het deel aan den liturgischen dienst. Aan de hand des priesters wordt het kind de kerk binnengeleid, om deel te heb ben met Christus tot het eeuwig leven. Met teedcre zorg omringt de H Kerk in hare liturgie het opgroelende kind. Alle liturgische zegeningen worden aan en voor het kind gegeven. De H. Liturgie laat het niet los en geheel het leven van de wieg tot het graf, Is zij werkzaam, met Christus verborgen in God. dor.ee Christus formatur, tot Christus In den mensch gevormd is en het oogenblik aanbreekt van de eeuwige vreugdevolle geboorte in den Hemel. Het is voor ons, die nu reeds zes jaren de onbeschrijfelijke zegening der Trldua voor zieken hebben medegemaakt, een heerlijke beleving van den rijkdom der H. Liturgie geworden, welke de H. Kerk bezit in het Missale en Rltuale voor zieken. In die da gen immers zien wU in de H. Liturgie op nieuw Gods barmhartigheid zich neerbuigen over den lijdenden mensch. Het is of de H. Kerk als de ware moeder haar moe derlijke zorgen verdubbelt, als zij haar kin deren ziet lijden en sterven. Het H. Oliesel maakt den mensch tot den gezalfde des Heeren bjj uitnemendheid, den vollen Christus, waardig om met Christus te heer- schen in eeuwigheid. BIJ de laatste omhelzing van God en mensch voor den dood, zien wy in de H. Liturgie als ’t ware den Hemel open gaan. Het vreugdevolle aanschijn van Jezus doet de glorie der Hemelen reeds aanvoelen. Op het oogenblik van sterven wordt de te genwoordigheid van Jezus in de H. Liturgie zoo zonneklaar, dat de priester in het oor van den stervende met klare stem moet zeg gen: Jezus, Jezus, Jezus. Het is de afscheids groet der Kerk aan Jezus, die leeft en re geert ook in dezen pas gestorvene. Zóó eindigt het familieleven van den Christen- mensch op aarde. Als tweede spreker op de nevenvergade ring, welke Woensdagmiddag om twee uur de Franciscaansche Derde Orde was be legd in de kerk van den H. Antonius van Pa dua (Mozes en AAron) aan het Waterloo- plein, onder leiding van den Weleerw. Pater P. Melen OF.M. behandelde de weleerw. Pa ter Cyprianus O.M.Cap. de Derde Orde van St. Franciscus en het devote leven in het huisgezin. De Derde Orde van St. Franciscus, aldus spr., is een vereeniging van personen, die onder het bestuur van de Eerste (of Regu liere Derde Orde) hun leven inrichten vol gens een leefregel, door 8t. Franciscus aan gegeven en door het hoogste kerkelijk gezag goedgekeurd, om volgens dien regel naar de christelijke volmaaktheid te streven. Als een door de Kerk erkende orde van volmaakt heid voor de menschen-in-de-wereld-levend, heeft ze uiteraard een zeer grooten invloed op het christelijk familieleven. Dit blijkt vooreerst uit het positieve voorschrift van haaf regel, dat de Tertiarissen zich in het huiselijk leven moeten toeleggen op het ge ven van een goed voorbeeld voor anderen en op het bevorderen der oefeningen van godsvrucht. Verder moeten de tertiarissen in geheel hun leefwijze, met terzijde stelling van alle weelde en pracht, de middelmaat volgens hun -stand in acht nemen. Op be paalde kerkelijke feesten moeten zij zich door vasten voorbereiden. Zjj zyn verplicht maandeiyks te communlceeren, dagelijks hun officie te bidden. Zy moeten in liefde leven, ’s avonds moeten zy hun geweten onder zoeken, als ze kunnen lederen dag de H. Mis bywonen, een weldadige liefde toonen voor de zieken, en voor geloof en zeden gevaar lijke lectuur weren uit den familiekring Zoo ontstaat in feite een weelderig bloeiend christelijk familieleven. Het Christeiyk familieleven redden, dat is thans het meest actueele aller vraagstukken. In onze tijden is daar haast een wonder voor hoodlg. Welnu, het wonder der sanatie kan Plaats hebben volgens het woord van onzen Paus Plus XI, die gezegd heeft, dat de Der de Orde wonderbaar geschikt is om de hei- Ugheid der zedën in geheel de christenheid <c herstellen. Roomsche familieleven". Om de hooge verdiensten van het moe derschap te erkennen en te huldigen, moe ten wy op voorbeeld van het buitenland ieder jaar een z.g. Moederdag organiseeren De R.K. Bond voor Groote Gezinnen heeft daartoe het initiatief genomen en zal het volgend jaar dezen dag demonstratief vie ren. Spr. behandelde vervolgens uitvoerig de encycliek „Cast! Connubll", die een scherpe veroordeeling inhoudt van vele tegenwoordige opvattingen van bet huweiyk en van de toe standen, die bygedragen hebben tot de ontwrichting van het huweiyksleven. In het bijzonder richt de encycliek zich tot de moe ders en wijst haar erop, dat het huweiyk een zlelenverbond is en dat een der welda den van het huwelijk de kinderzegen is. Hoog non 11067 11082 11113 11121 11277 11330 11417 11453 11580 11604 11610 11611 11614 gjj eenmaal hebt opgebouwd, wy. Uwe trou- 11618 11629 11654 11659 11698 11735 11777 >1823 we zonen, zullen de erfenis onzer Christeiyk< 11825’ 11828 11948 11969 12003 12083 12091 12118 anderen Uwe stem niet verstaan of versma- Gezin en school. Als tweede spreker trad op mr, C. P. M. Romme, lid van den Amsterdamschen ge meenteraad, die sprak over „gezin en school.” Mr. Romme verdedigde allereerst de stel lingen dat met betrekking tot de opvoeding het gezin den voorrang heeft boven den staat en dat de school een hulp-instelling is ter aanvulling van het gezin. In verband hiermee wees spr. op de encycliek van Z. H. Paus Pius XI betreffende de christelyke op voeding der jeugd. Uit deze stellingen komt logisch voort de uitspraak, dat de byzondere school doelmati ger is dan de openbare. De byzondere school zal door de andere werkwyze bereiken, dat een verdieping kan worden geconstateerd. Het openbare onderwijs echter leidt tot ver vlakking. Mr. Romme besloot met de St. Vlncentius- vereeniging in Overweging te geven, nu en dan bijeen te Immen om onderling de erva ringen te toetsen. Aan het einde van de vergadering werd nog een kort woord gesproken door Pater Otto Wahl, generaal-secretaris van de Duitsche St. Vineentius vereeniging en den heer van Kuyck, president van den Byzonderen Raad te Antwerpen, die als gasten deze bU- eenkomst bywoonden. „Het Gezin In Christus hersteld door den Vlncentiaan.” In 't St. Willibrorduspatronaat was gis termiddag een nevenvergadering belegd, waarin Rector L. Brink sprak over: „Het Gezin in Christus hersteld door den Vinoen- tiaan”. Het huisbezoek, dat de spil is van alle Vincentianenarbeld, kan veel bijdragen tot verheffing van het gezin in godsdienstig, zedelyk en stoffelyk opzicht. De zoo byzondere nooden van dezen tyd naast werkloosheid, weeldezucht, een schier revolutionnalre onafhankeiykheidsgeest reeds by de jeugd, het nog altijd niet opgeloste woningvraagstuk groepeeren zich alle om het gezin en bedreigen dit met ondergang. Op de vraag: hoe zal de Vlncentiaan dezen noodtoestand bestrijden? luidt het antwoord: door >een drievoudig apostolaat, nJ. dat van het gebed, van het goede voorbeeld en dat der charitas, gericht naar de nooden van dezen tyd. Ideaal zou het zyn als in volkscentra con ferenties werden opgericht van katholieke huiseigenaren, die by het beschikbaar stellen van hun woningen ook de charitas een woordje lieten meespreken. Zakelyk zyn hier tegen misschien wel bezwaren, maar in een zaak van zoo aangrypend belang mag men zich toch niet alleen laten leiden door zake lijke overwegingen. 12339 12362 12371 12513 12605 12606 12704 12739 12759 12764 12786 12796 12798 12810 12815 12820 12880 12884 12906 den, wy. Uwe kinderen, danken U voor Uw 1291g 12944 13046 13050 13102 13129 13150 13161 groote lessen, ons juist in de laatste jaren i3Z25 13305 13283 13284 13404 13410 gegeven en zullen huweiyk en gezin met 13423 13442 13466 13501 katholieke fierheid hooghouden! 13563 13569 fzwi Goddeiyke Zaligmaker Jezus Christus, Ver- 13682 13691 losser ook van Nederland, ideale zoon van 12.55 1^??? een ideale moeder, ideaal kind in een Ideale H. Familie, laat anderen in rampzalige dwa- 14512 14615 ling dan nog zoo ver afstaan van Uw leei 14955 14961 en voorbeeld, wy blyven U”trouw; wy willen 15126 15210 Om vyf uur gisterenmiddag werd in de aula van het Koloniaal Instituut de slot vergadering belegd, welke zich in een groote belangstelling mocht verheugen. Met een uitbundig applaus werden de kerkeiyke en wereldlyke autoriteiten verwel komd. Nadat de bijeenkomst was geopend met den Christeiyken groet, deelde de voorzitter mr. A. baron van wynbergen mede, dat een telegram was ingekomen van Z. H. den Paus, waarin deze de Nederlandsche Katho lieken aanspoorde om de op den vyfden Nederlandschen Katholiekendag geformu leerde conclusies in praktyk te brengen. Daarop was het woord aan prof. dr. Feron. Slotwoord van den AartsMasehop Ik acht .het een voorrecht en gevoel het als een groote vreugde, aldus Z. H. Exc., dat ik u aan het slot van dezen Katholieken- 6727- dag mag toespreken, waarop een stof is behandeld, die van zoo groote waarde is voor uw aller gezinsleven. Het past ons op de allereerste plaats dank te brengen aan God. Alle sprekers en spreeksters hebben Zijn wil vertolkt. Be straald zyn wy door het licht van Gods genade en wy hebben de dingen nog beter leeren begrijpen. Voorts bracht spr. dank aan den voorzitter van het Amsterdamsch comité, mr. Gose- ling, en aan Jten voorzitter van het hoofd bestuur, baron Van Wynbergen. TalrUk zyn wellicht de redenen. aldus vervolgde Mgr waarom de hoofd- en sectie vergaderingen van dezen Katholiekendag niet zoo druk bezocht waren als wy by vorige gelegenheden gezien hebben. wy vieren eigenlyk met den Katholiekendag het eerste lustrum en ik wil niet verhelen, dat huis te bewaren, te koesteren, te te bezoeken en te verdedigen om het huis te zegenen, opdat erin gezondheid, overwinning, kuischheid, kracht, nederigheid, goedheid en zachtzin nigheid, vervulling van de wet en dankzeg ging aan God. Voor het slaapvertrek spreekt de priester nog een afzonderlijken zegen uit, waarin hy bidt, dat allen die er wonen in Gods vrede vast staan, in zyn wil volhar den en oud worden en zich vermenigvuldi gen In lengte van dagen en komen mogen tot het rijk der hemelen. Zoo gaat dan dit Christelyk familieleven zyn groei en bloei vol vertrouwen op Gods zegen tegemoet. Steeds vergezelt de H. Li turgie de famine by al haar gangen en by al haar werk. Doch vooral oefent de H. Liturgie invloed uit op den geestelyken groei en bloei van het Christelyk familieleven, wanneer het zich maar aansluit aan net kerkeiyk leven in de parochie. Het familieleven in huis moet zich in zekeren zin aanpassen aan het kerkeiyk parochieleven. Er moet eenheid van geest en hart, van spreken en handelen zyn in parochiekerk en huisgezin. Het ker keiyk jaar moet zyn stempel drukken ook op het familieleven in het huisgezin. Dank baar constateerde spr. dat nu door de wc- De Heilige Liturgie en het Christelyk Familieleven Woensdagmiddag om twee uur belegde de federatie van Liturgische Vereenigingen in Nederland in het St. Willibrorduspatronaat een nevenvergadering. Als spreker trad hier op de zeereerw. heer L. J. Willenborg, die „de heilige Liturgie en het Christelyk fami lieleven” behandelde. Alvorens tot de bespreking van zyn on derwerp over te gaan, gaf de inleider allereerst een definitie van hetgeen onder de heilige liturgie moet worden verstaan. Overal waar de Christus zich aagi de men- schen hier op aarde openbaart, Is de H. Li turgie de zichtbare, hoorbare, tastbare, voor de zinnen waarneembare gestalte, aldus spr. zy heeft een dubbele werking in het Christelyke familieleven. In haar rust Gods oog op ons en om op waardige wijze den bruidegom onzer ziel tegemoet te treden en al zyn zegeningen te ontvangen, kleeden wy ons in hetzelfde gewaad: de H. Liturgie. Zoodra de H. Liturgie bidt, zingt, werkt, offert, is het Gods Barmhartigheid, die zich meedeelt aan de menschen. Dit zien wy onmiddeliyk by de wording van het fami lieleven, want God heeft het begin van het familieleven blyvend willen heiligen en ze genen en daarom het verbond, waaruit het familieleven ontstaat, gemaakt tot een sacrament en dus tot deel der H. Liturgie. De Barmhartigheid Gods heeft zich zoo- als de Introïtus van de Huwelyksmis ontroerend aangeeft ontfermd over twee eenigen, die hun vader en moeder verlaten hebben, en die nu onder Gods zegenende Barmhartigheid met den priester in stilte hun eerste Onze Vader als gehuwden bid den, daarmede te kennen gevende, dat hun innigste wensch Is, dat zy door hun huwe iyk die zeven *beden als grondwet voor hun familieleven willen kiezen. En wanneer dan de H. Liturgie haar vollen zegen over dit huweiyk kan uitstorten, en de H. Mis voor bruidegom en bruid volgt op de zegening, zien dé jonggehuwden de zeven idealen van het familieleven aangegeven In het Onze Vader voor zich in het offer der H Mis Wanneer het jonge paar zijn woning be treedt, dan geleidt de Liturgie het. Zege nend inet het gewyde water gaat de priester door alle vertrekken rond, en smeekt God dat Hy zyd engel zende om ai de bewoners van dit 1 beschermen, en om het zy 2 3 538 776 1051 1440 1630 2064 2280 2536 van Nederland, laat anderen 2896 uw huweiyk schilderen als een last en uw 2906 als een kruis, wy zullen blyven 3166 lezen In den bybel van de moeder en haai kinderen, die zyn als de weelderige wynsto<c met de rijpe druiven; wy zullen blyven ge tuigen: „Daar op ’t schouwke prijkt myn eenig kruis!” Vaders en moeders van Nederland, uw kinderen opstandig maken in 5059 geëxalteerde vrijheidszucht, wy, katholieken. zullen blyven getuigen en vermanen: „Eert uw vader en uw moeder, opdat gy lang moogt leven op aarde T’ Regeerders en sociale werkers van Neder- 5913 land. Iaat anderen in klassenstrijd of in libe- 7181 gezin blyven maken tot een 7420 7694 7933 8067 8284 8678 „4 8848 dan het gezin in heilloos geweld willen los- 9041 rukken van de Kerk en Haar leiders, wy. 9222 Uwe onderdanen, zullen Uw gezag over onze 9^2 gezinnen als een zegen Gods blyven waar- deeren en volgen. Apostelen van Nederland, die eenmaal bet christelijk gezin hebt opgebouwd tusschen dc wilde zeden onzer oude voorvaderen, anderen trachten tot een ruïne te slaan, wat 11339 ik met teleurstelling heb moeten constatee- ren, dat de belangstelling niet zoo groot is geweest als u en ik wel gewild zouden hebben. Aan het hoofdbestuur geef ik daarom In overweging na te gaan, welke redenen er kunnen hebben bestaan, waarom deze Ka tholiekendag in de hoofdstad van het land, niet zoo druk werd bezocht als wy het gaarne gezien hadden, ernstig te onderzoe ken of de bakens soms moeten worden ver zet en of de tyden wellicht zóó veranderd zijn, dat er tets anders op moet worden ge vonden. Want het zou te betreuren zyn als de Katholiekendagen op deze wyze moesten worden voortgezet. Dit is geen verwyt aan het bestuur. In tegendeel dank ik dit voor zyn goede zor gen. Ook dank ik gaarne de sprekers en spreeksters en allen, die de vergaderingen hebben bygewoond. Ondanlft de minder groote belangstellng is de Katholiekendag toch in wezen het zelfde gebleven. Wy begrijpen thans allen de volle beteekenis van het Christelyk ge zinsleven. De duidelyke teekenen van een heropbloeiend katholicisme wyzen op een groeiend verlangen vooral by het opko mend geslacht naar betere vormen en grooter bezieling. Meer dan ooit wordt in dezen tyd het huweiyk belaagd, maar in heriachtTame uren, die in elk menschenleven voorkomen, moet men toch erkennen, dat er een andere en betere oplossing dan die der Katholieke Kerk niet wordt gevonden. Alleen het Ka tholieke huweiyk waarborgt het behoud van het gezin en de goede vorming van een nieuw geslacht. Ik wensch. dat Katholiek Nederland het Christelyk gezin zal handhaven en dat deze Katholiekendag niet slechts strekke tot versterking van het huweiyksleven der Katholieken, maar ook tot heil van anderen. Wy moéten thans de woorden, die hier gesproken zyn in daden omzetten. Uw daad zy een versterkt familieleven, een familie leven, dat vele offers vragen zal, maa, dat dan ook die offers waard is en onstreeft naar het Ideaal. Tot slot gaf z. H. Exc. aan 8Tie aanwe zigen zyn bisschoppelyken zegen. Om ongeveer half acht ring de Tende ring uiteen. 13849 13869 13896 14101 14114 141« Mlst-Of Helsel) 466e STAATSLOTERIJ. Trekkleg vaa Doederdez. 28 Mel IMI. ie Klasse. 7e Lflst. HOOGE PRUZEN. 14257 ƒ5000. 559. 6063 16449 elk ƒ1000. 5641. 5869. 10864 elk ƒ400. 3259, 3733. 6587, 11484, 12894, 589. 7653, '8258. 12171. 12249, 13172, 15706 --- 123 469 1105 1710 2273 2931 3389 4134 4“62 5493 613# 692#- 7645 8391 8880 9756 Eindigen wy dezen Katholiekendag met *^74 een verklaring: 12063 By de liefde voor Christus, die eenmaal 13774 12813 12827 12872 12897 het gezin, waarin wy geboren werden tot een 13243 13286 13308 orgaan van Zyn Mystiek Lichaam maakte: !3845 14018 14070 14758 14906 15325 16097 16151 16741 16812 16966 17546 17581 17688 18086 18193 18209 1 18817 18846 18886 18935 19150 19252 19267 by de liefde voor de Kerk, die eenmaal on zen eigen vader en moeder tot een gezin samenbond; by de liefde voor het kruis, dat onze huiskamer sierde Klhderen van Nederland, weest gerust, laat |8781 anderen elders er voor werken, dat vader en 19356 19465 19523 19608 19687 20ÓÖ4 20094 20354 moeder, vry van elkaar en zelfs vrij hunne kinderen, vernietigen, wat zy bouwden, wij zullen met des te meer kracht strijden, opdat gy een echten vader en een echte moeder, in trouw en liefde, moogt be- 13 houden Jongelingen en jongedochters van Neder land, laat anderen U verleiden en misleiden met een ideaal van vrije liefde en vrije lus ten, wy, katholieken, zullen met des te meer liefde en kracht U spreken en preeken over een ideaal, dat God zelf voor U heeft be reid; Gehuwden iwe kinderen leven, in plaats van een afdalen naar zonde en verlaging; dat het huwelijk weer wordt een levens ideaal. zoo schoon en groot, dat geen voor- beieidend offer te zwaar valt; dat de gehuwde man zyn eer en trots er in zoekt „vrouw en kind te schragen op zyn sterke jeugd"; dat het meisje, hetzy van adel of van de 16818 elk f 260. isiri. 17343. 20820 elk 100. Prtzea vaa 176^-, 247 734 1246 1809 2354 3(Ó8 3473 4555 4907 5729 6356 6988 7983 8473 9116 13517 13524 13533 13540 12673 13618 13661 13669 13672 13694 «713 13721 13739 13777 13781 13934 13975 14012 14221 14231 14300 14390 14408 14430 14432 14457 14547 14738 14789 74823 14862 14894 14922 14964 14973 14980 15016 15106 15120 15255 15338 15383 15425 15441 15484 allen het ideale gezin, waarin de vader werkt 15545 15563 15700 15704 15716 15735 15753 15779 als Jozef, waarin de moeder bemint en lydt 15819 15888 15938 16010 16030 16059 16069 16079 als een Maria, waarin het kind „erat sub- 16°83 16086 16144 16148 16245 16306 16307 16369 dltus mus" onderdanig is alï de kleine Jezus J6^ \™2 16780 16787 16854 16897 16906 16926 16950 16954 Luid applaus klonk op deze enthousiaste 1^74 rede. Baron Van Wynbergen dankte allen, die 17304 17317 17322 17326 Ï7332 17363 17392 17400 medegewerkt om den Katholieken-17430 17470 17497 17504 17561 17575 17619 17621 >veel mmmliik te doen slaven In 17700 17720 17740 17768 17792 17800 17815 17845 17964 17988 17995 18001 18088 18120 18160 18178 18195 18222 18233 18295 18307 18309 18344 18350 18479 18487 18545 18576 ren Willem Nieuwenhuis en Paul Huf voor 185g9 1^77 18663 jgnj Ig73I 1WT2 18774 18775 hun daad, welke van groote Kathollek-cul- 18799 18816 18922 18933 18940 18977 19016 19057 tureele beteekenis is geweest. 19079 19111 19115 19118 19173 19294 19309 19334 19847 19849 19869 19917 19926 19930 19995 20005 20014 20024 20031 20049 20070 20130 20147 20164 20211 20251 20259 20329 20353 20400 20442 20648 20559 20666 20569 20678 20693 20622 20628 20685 20739 20764 20816 20628 20255 20865 20918 20941 20994 Verbetering: 5e klssse, 6e lijst. 5951 met

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 14