ONS BLAD i b HT DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN MAANDAG 1 JUNI 1931 VIJF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 125 f40. HERSTEL EN AFBRAAK WOORNAAMSTE &CIEUWS in De chauffeur in slaap gevallen? Nog geen steun van hoogerhand Aanvaring op de Noordzee De opheffing van De Tijd 200.000 per jaar Omslachtig, maar genot vol r Auto-botsini Jeugdige verstekeling Wielrijder gedood De voetbalwedstrijd te Blokzijl Een koopvrouw bestolen De echtscheiding in de Ver. Staten Auto-ongeval eischt drie dooden De crisis het Visscherijbedrijf te IJmuiden Een Bisschop, die zijn schoenen opat De DO-X op Kaap Verdische eilanden JOH. LAUWERS PAYGLOP 3 ALKMAAR Gehoor hoorns ook electr. De werkloosheid in het visscherijbedrijf „Dit is het treurigste uur in ons leven” 6» f50./ Een toespraak van Z. H. den Paus NGEVAL AAOGIrtE MOET, OP STRAFFE VAR VERLIES VAR ALLE RECHTER, GESCHIEDER UITERLIJK DRIEMAAL VIER EH TWIHTIG UREH RA HET HET SPOOKSCHIP r si NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD L te L te Paus heeft het reeds gezegd in Rede Philippe Daudet vermoord? :k. ÏJE en Barometerstand 9 uur VJn.: 761 vooruit Stappen van den N. J. K. dagblad De Tijd, ais gevolg van aankoop Eerste étappe Oceaanvlucht het ut Hoe de Papoea sigaretten rookt ongeluk het moe. Mjjn 128 Twee negen gronden aanwezig noet Te Hoek van Holland aangehouden men' Hooger beroep ingetrokken In Voor een waarde van 3008» te- ;e- se- h- de ht stevige bewaking is de Jeugdige avonturier thans wederom achter slot en Samenwerking tusschen werkgevers en werk nemers eerste elsch. teel irig er en er bij een ongeval met doodeliiken afloop PRAIA (Kaap Verdische eilanden), 31 Mei De DÖ-X is Zaterdagmiddag om 3 uur 25 (Greenwich tijd) te Praia op de Kaap Verdi sche eilanden aangekomen. Sinds 10 Mei heeft de DO-X het gunstige moment afgewacht om naar Zuid-Amerika te vertrekken. De reden van het uitstel lag in de te zware belasting. Drie passagiers werden toen weef aan land gezet om het gewicht te verminderen. bij verlies van een duim of wijsvinger Wassenaar X een ern- richtlng eid een De DO-X op de Kaap Verdische eilanden aangekomen; eerste étappe van de Oceaan vlucht. Hl verlies van *n anderen vinger I Uit leest ikele 9Ut- roo- uit zijn isch dé 000 stanei in it Een auto heeft bfj Teteringen drie per sonen overreden en gedood. De anti-katholieke actie te Rome, van Z. H. den Paus. ige Ha el- ts- Aanzienlijkr schade aan Hr. Ms. kruiser „Sumatra”. bij een en- ulp het che che ge en uit er- an, der er- fen tos rfj- tot sch m- in iti- :k- den en ten de teer alve am, het zoon, ook an- de in 18- nd eg en ux ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal, voor Alkmaar 2 Voor buiten Alkmaar 2.85 Met Geïllustreerd Zondagsblad 0.60 hooger De oorzaak. Van betrouwbare zijde wordt gemeld, dat zich in den auto bevonden een vader met zfjn achttienjarigen noon, welke laatste den wagen bestuurde en op wiens naam ook het rijbewijs stond. De zegsman deelde mede, dat de vader in elk geval en de zoon hoogst waarschijnlijk onder den Invloed verkeerden van sterken drank. Een der ooggetuigen moet hebben verklaard, dat hij kort voor de aan rijding. bij het passeeren van den wagen', den zoon slapende achter het stuur zag zitten. De officier van Justitie, mr. Baron Speyaert van, Woerden en de districtscommandant der Korf, marechaussee, Jhr. majoor Laman Trip en de burgemeester van Teteringen leidden het onderzoek. Beide inzittenden van den wagen zijn voor- loopig in arrest gesteld, terwijl de wagen In beslag werd genomen. De lijken der slachtoffers, die waren bin nengedragen in een nabij de plaats des on heil» gelegen woning, zijn nog naar het Ste delijk ziekenhuis te Breda overgebracht. De verslagenheid in het dorp Teteringen is begrijpelijkerwijze zeer groot, daar hier reeds binnen een Jaar seven slachtoffers van ver keersongelukken te betreuren zijn. gedaan, dat echtscheiding uitgesproken kan worden, wanneer negen gronden aanwezig zijn. op door gewicht Gistermorgen om 12 uur is onder het via duct bij den Midden-Steiger te Rotterdam een nog onbekende wielrijder, die tusschen twee trams wilde doorrijden geslipt en daar na gegrepen door een motorwagen van lijn vijf. De man geraakte geheel onder de tram en werd op slag gedood. De trambestuurder vergat door den schrik te remmen, waardoor de lijn vijf tegen HJn 1 aanreed, die daar bjj de halte juist was ge stopt. Het voor- en achterbalcon van beide trams werden beschadigd. Het slachtoffer is naar schatting goed 30 jaar. Het stoffelijk overschot is naar het zie kenhuis Coolsingel vervoerd. In den hoed van den ongelukkige heeft men de voorletters C. V. gevonden. In Zfjn elders in dit nummer vermelde toespraak heeft Z. H. de Paus o.m. gezegd: Uw denkbeeld, om Ons dit bezoek te bren gen. is voortreffelijk en aangenaam. Het is Ons des te aangenamer en liefelljker in dit droevig oogenbllk. het treurigste uur in Ons leven. Wij zeggen dit in onze hoedanigheid van Vader en Bisschop van Rome. Gij komt Ons troosten op den avond van den dag, die zulk een brutale schending aanschouwde, een aanslag op wat Ons het dierbaarste is, de Katholieke Actie der Elite, dat is der Jeugd. Wjj hebben natuurlijk den plicht en het recht Ons te beroepen op de verdragen en het Concordaat en diplomatieke stappen werden reeds ingeluid, maar niets kan den Bisschop van Rome verhinderen zijn stem te verheffen. Men kan Ons vragen om ad vies, niet om te zwijgen. De 1917. Zjjn vermanend woord is nu al bijna veertien jaren geleden gesproken. En nog altijd weten de diplomaten het beter en de ministers en de bank directeuren. Ter hoogte van Terschelling zijn twee stoomschepen tijdens zwarw, mist met elkaar in aanvaring gekomen. De sleepboot „Oceaan” van de firma Doek- sen en Dros is ter assistentie uitgevaren. Het stoomschip, dat noodsignalen heeft gegeven, heeft waarschijnlijk geen radio aan boord. ADVERTENTIEPRIJS: Va» 1— regels 1.25: elke regel meer ƒ025. RECLAME per regel veer de eerste pagina; »ooe de overige F pagina’s f RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD" b|j vooruitbetaling per plaatsing 8.88 per advertentie van 5 regels: Iedere regel meer 8.12 getallen week van Het bestuur van den Nederlandschet Journalisten Kring heeft in zijn Zaterdag middag gehouden vergadering langdurig beraadslaagd over de as. opheffing van het CS Zaterdagochtend heeft men op de markt aan den Goudscheslngel te Rotterdam ten nadeele van een Amsterdamsche koopvrouw een zwart geverfde kist, die met zink is be- klêed. gestolen. De kist heeft een oogenbllk onbeheerd gestaan. De inhoud bestaat uit coupons zijde en crêpe georgette, ter waarde van 3000. Rev. Isaac Stringer, aartsbisschop van het diocees Ruperts-land en primaat der Angll- caansche kerk in Canada is bekend als „de bisschop, die zijn schoenen opat.” Op een zijner visitatle-relzen in zijn uit gestrekt diocees, die per hondenslede werd afgelegd, werd de bisschop met den hongers nood bedreigd, omdat de levensmiddelen op raakten. Hij schreef toen het volgende in zijn dag boek: door De Maasbode, waardoor aan alle re dactieleden van eerstgenoemd dagblad de arbeidsovereenkomst is opgezegd. Het bestuur besloot aan de directeuren en commissarissen van beide genoemde dag bladen het volgende telegram te zenden: Het bestuur van den Nederi andschen Journalistenkring. In vergadering bijeen, ten zeerste onder den indruk van het feit, dat het dagblad De TJJd als gevolg van aankoop door De Maasbode zal worden opgeheven, veroorlooft zich, onder verwijzing naar de motie In 1926, zoowel door de Directeuren- vereenlging als door den Journalistenkring aanvaard, uw college met den meesten ernst te vragen, welke maatregelen er genomen zijn of zullen worden om de belangen van het redactie-personeel in alle opzichten te behartigen. Het bestuur staat op het standpunt, dat een dergelijke belangrijke verkoop niet mag plaats vinden, zonder dat voor de belangen van de betrokken redacteuren zoo goed mo gelijk is gezorgd. Wij meenen. dat in dit opzicht op belde contracteerende partijen verplichtingen rus- r ten. Het bestuur heeft het dagelijksch bestuur gemachtigd in het belang der journalisten alle stappen te doen, die het noodzakelijk acht. LICHT OP. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 9.40 uur. Officteele beschrijving automatiseering telefoondienst Amsterdam-Rotterdam-Den Haag en RotterdamDordrecht krijgen in 1932’33 telefonisch snelverkeer. Het Fonds voor Sociale Voorzieningen be richt: Over de week van 16 tot en met 22 Mei werd aan 513 394) werklooze opvarenden uitkeerlng verstrekt tot een totaal bedrag van f 5366.25 (f3840.25). Dit aantal was als volgt over de ver schillende gemeenten verdeeld: 227 Velsen, 123 Egmond, 22 Katwijk, 56 Schevenlngen, 85 overige gemeenten. Aan het einde der verslagweek waren In totaal 714 (368) zeelieden uitgetrokken en wel: 248 (94) Velsen, 125 (66) Sgmond, 74 (31) Katwijk, 139 (95) Schevenlngen, (82) overige gemeenten. De tusschen haakjes geplaatste hebben betrekking op dezelfde het vorig jaar. wichliJn als verstekeling steken. Onder De Nederlandsche vertaling van de Vredesnota, waartoe pastoor Keulers het voorwoord schreef, heeft „condona tion” abusievelijk vertaald door „coördi natie”. Dit is niet alleen onjuist, maar ook èn op zichzelf én in den context zonder zin. Het woord „condonation” wjj heb ben het letterlek opgezocht in de Acta Apostolicae Sedls heeft met coördi natie niets uitstaande en beteekent (vgl. het Latijnsche „condono”) kwijt schelding. Een onjuist bericht? Naar aanleiding van een op het eiland ontvangen radiobericht was de sleepboot „Oceaan” van de firma Doeksen en Dros ter assistentie uitgevaren. Na te 1 uur vertrokken te zijn, is de „Oceaan” te 9 uur 's avonds onverrichter zake teruggekeerd. De kapitein rapporteerde niets van eenlg in nood verkeerend schip te hebben ont dekt. Na het schrijven van den Minister \an Staat, Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw aan B. en W. van Velsen in zake het visscherijbedrijf. naar aanleiding waarvan B. en W. arbeidersorganisaties en Reedersvereeniging in overweging geven, zeer spoedig met elkaar besprekingen te houden om tot een beteren toestand te geraken, werd door den Christelijken Bond van Transportarbeiders verzocht, alsnog stappen te doen, teneinde tot 'n steunverleening voor het in de vaart brengen van schepen te komen. De IJmuider Federatie verzocht B. en W., den Minister uit te noodigen, zijn nega tief standpunt te laten varen en een con ferentie van alle partijen bijeen te roepen. De Reedersvereeniging schreef, dat zij be reid blijft te bevorderen, dat meer schepen in de vaart worden gebracht, zonder daar bij in de eerste plaats te denken aan het behalen va*i winst mits het haar moge lijk gemaakt wordt de directe kosten te dekken. Meer kan het Bestuur niet biedenden het woord zal nu zijn aan de Overheid en de werknemers. Op deze brieven hebben B. en W. aan de Reedersvereeniging en de Arbeidsorganisaties het volgende geantwoord: ,Jn antwoord op uw schrijven hebben wij eer u mede te deelen, dat wtj het met den Minister eens zijn, dat in deze gemeente allereerst en wel zeer spoedig de oplossing moet worden gezocht tusschen werkgevers en werknemers. Bij de door ons goed be doelde pogingen, om beide partijen tot sa menwerking te brengen, hebben we zooveel stugheid ondervonden, dat het ons toe schijnt, geen zin te hebben daartoe nog maals een poging te doen. Het spreekt vanzelf, dat. mochten partijen het eens worden, wij altijd gaarne bereid zijn eventueele wenschen. indien deze voor inwilliging vatbaar zouden kunen zijn, bij de Regeerlng te steunen.” October 1925 „17 KM. afgelegd, gebruikte voor avond maal stukken geroosterd zeehondenvel van mijn schoenen. Het toebereide leer smaakte niet slecht." 18 October: ..Den geheelen dag onderweg. At wederom stukken van mijn schoenen, nu gekookt. Heb strikken voor konijnen gezet.” 19 October: „Niets in de strikken gevangen. Als ontbijt en middagmaal weer stukken zoolleer met een sneeuwhoen.” 20 October: „Stukken bovenleer gegeten, smaakte niet zoo goed als de zolen." 21 October: „Ook het leer raakt op. Ben ze handen zijn gewond.” Eenlge dagen later werd de b Eskimo's gered. Hij had 20 K.G. verloren. De avontuurlijke jeugdige Lierenaar, die zooals wij gemeld hebben, eenigen tijd ge leden te De Lier een auto stal en daar mede vandoor ging (het jongmensch was 16 jaar oud), en die later uit de handen van een rijksveldwachter ontsnapte, is thans te Hoek van Holland aangehouden. Hij had zich namelijk In de „Prague” van de Har- verstoken en had het voornemen naar Engeland over te Hoedemakers bij een voethol te Bolkzijl zijn vrijgesproken, bij een breuk van been of arm Mr. J. E. W. Duys te ’s-Gravenhage. die de zaak omtrent de onregelmatigheden bij den voetbalwedstrijd te Blokzijl als ver dediger is opgetreden, ontving bericht, dat de officier van Justitie bij de rechtbank te Zwolle het door hem ingestelde hooger be roep tegen het vonnis der rechtbank, waar bij vjjf gedagvaarde personen van de hun ten laste gelegde mishandeling van den veldwachter wedstrijd Zaterdagavond omstreeks half zeven is op den Oosterhoutschenweg nabij het dorp Teteringen bij Breda, ter hoogte van den spoorwegovergang BredaTilburg, een ont zettend cuto-ongeluk gebeurd, waarbij drie menschenlevens te betreuren zijn. De negentienjarige Anna Jansen en de der tienjarige Flentje Metsers begaven zich tegen dien tijd kerkwaarts. Op ongeveer dertig M. van huis zijnde, passeerden zij den veertig jarigen fabrieksarbeider G. Swolfs. die van zijn werk te Breda per fiets naar zijn woon plaats te Teteringen terugkeerde. Uit de richting Oosterhout kwam de vrachtauto van de firma Bos Sz Co., hoen derpark te Utrecht, met een flinke vaart gereden. Juist toen de meisjes op het fiets pad, dat ongeveer zeven M. uit de as van den weg verwijderd ligt, den wielrijder pas seerden. verliet de vrachtauto plotseling den rijweg en reed met de volle snelheid op het drietal in. De veertigjarige G. Swolfs, vader van drie kinderen, we.-d deerlijk verminkt. Hij moet op slag dood zjjn geweest. De belde meisjes gaven nog teekenen van leven. Mej. Jansen, het eenlge meisje uit een gezin van drie kinderen, overleed spoedig. Ook mej. Metsers overleed eenlge minuten daarna. Dr. Sluyters uit Teteringen was spoedig ter plaatse, doch kon slechts den dood van de drie slachtoffers vaststellen. De Zeereerw. Heer Pastoor uit Teteringen, die direct ge waarschuwd was, diende nog het Heilig Oliesel toe. Op den Rjjksstraatweg otX; Is gistermiddag omstreeks half stig auto-ongeluk gebeurd. Uit dé Leiden kwam met groote snelr» wagen, bestuurd door den heer C. Lf uit Rotterdam. Uit den rechter zij^tg. de van Oudermeulenlaan. kwam een andere auto rijden, die op den hoek door den auto" van den heer L. gegrepen werd. Deze draaide daardoor een slag om en botste toen tegen een uit de richting Den Haag komen den derden auto. De slag kwam zoo hard aan, dat de auto van den heer L. totaal ver nield werd, de twee andere wagens kregen lichte materieele schade. De heer Lindeman werd met een ernstige hersenschudding opgenomen, terwijl mej. F. Brenneth uit Der. Haag, die in den der den auto zat, een rlbfractuur opliep. De beide gewonden werden per ziekenauto naar he? Gemeentelijk Ziekenhuis te Den Haag vervoerd. De vernielde auto is door de politie naar het bureau te Wassenaar ge sleept. Van een en ander is proces-v»’-)»Ral opgemaakt. De toestand te Egmond aan Zee. Het bestuur der IJmuider Federatie van arbeiders in het zeevlsscherijbedrijf heeft Vrijdag aan den minister van binnenland sche zaken een telegram gezonden, waarin dringend antwoord verzocht werd op het d.d. 4 Mei jl. gezonden telegram. Voorts werd in het telegram gemeld, dat de toestand van de werklooze zeevisschers te Egmond maren meer onhoudbaar is en dat de burgemeester dier gemeente nog niets weet. Hierop is van den minister het volgende antwoord ontvangen: .Dezerzijds ingesteld onderzoek toonde aan, dat het gemeentebestuur helpt waar dit noodlg is, middels werkverschaffing. Het rijk geeft daarvoor subsidie.” Het bestuur der IJmuider Federatie meent, dat de werkverschaffing, zooals die thans ge regeld is, absoluut onvoldoende is en zegt dat velen met hun gezin van f 10.50 uit de werkloozenkas moeten rondkomen. Een reiziger vertelt het volgende van een typische manier van rooken, die hij by de woudbewoners in het land der Papoea's ten Westen van de ..Fly Rivers” gezien heeft. De tabak, of de sigaret, zooals men die daar gewoon is, wordt in het einde van een ongeveer 20 c.M. lange sigarettenpUp van bamboe gebracht en dan aangestoken. Is dat gebeurd, dan steekt de Papoea het wijde einde met de brandende tabak in den mond en het andere in de opening van een arm ring. die dan. terwijl de vingers de pijp vast houden. met de rechterhand gesloten wordt. De linkerhand bedekt het andere, nauwere uiteinde. Daar blaast de rooker den rook door de pijp in de uitholling, die op bovenge noemde wijze ontstaan is, trekt de linker hand vlug terug en haalt den rook in. Deze manier van rooken is zeker al eenlgs- zins omslachtig, maar nog lang niet zoo in gewikkeld als een andere, die van de inboor lingen uit Zuid-Amerika gemeld wordt. Zij leggen een laag tabak op den grond dh maken daar een kleinen, ronden bakoven boven. In de wanden worden eenlge gaten geboord en daarin lange rieten pijpen gestoken. Dan wordt de tabak aangestoken. Om te rooken leggen de inboorlingen zich op den buik en trekken uit alle macht zóó lang den ont- 'P in hun longen, dat zij tranen I krijgen van inspanning en T tenslotte weer moeten ultade- Oververmoeidheid de oorzaak? Als tragische bijzonderheid kan nog worden medegedeeld, dat de vader van mej. Jansen direct na het ongeluk, dit gebeurde n.1. slechts enkele tientallen meters van zijn wo ning die vlak naast die van Metsaers is gebouwd, de plaats des onheils bereikte. Het lijk van Swolfs ziende, begaf hij zich direct met den passeerenden auto van den aan nemer Verhagen uit Breda naar een dichtbij gelegen café, waar hij dr. Slujjters met het geweldig ongeluk in kennis stelde. Hij wist toen allerminst, dat deze hulpoproep ook zijn dochter betrof. Hij kwam dit eerst te we ten, toen hij op de plaats van de ramp te rugkwam en mej. Metsaers herkende, die toen Juist gestorven was. Toen zag hij het derde slachtoffer reeds naast den weg in het gras gelegd.... zjjn dochter. Ook de heer Metsaers beschouwde even later het stoffelijk overschot ter plaatse van zijn kind. Zondagmiddag half elf heeft het parket te Breda verschillende fotografische opnamen gemaakt op de plaats van het ongeluk. De kippen, waarmede de auto geladen was, en die vervoerd werden van Utrecht naar Brus sel, zfjn Zondagmorgen op een transport wagen overgeladen om hun bestemming te vervolgen. v Vader, zoon en auto bleven echter in het gemeentehuis te Teteringen. Dr. Hulst uit Leiden verrichtte Zondagmiddag in-hof zie kenhuis te Breda de sectie op de drie onge- lukklgen, waarna hij vergezeld van mr. Spy- aert van Woerden zich per auto naar de plaats van aanrijding begaf. Ongeveer half drie werd deze plaats bereikt. Hier werd aan een boom op ongeveer een meter hoogte nog een kleine hoeveelheid hersens aangetroffen. Dat stukje werd afgesneden en medegeno men. Gereden werd topn naar het gemeente huis te Teteringen, waar het onderzoek werd voortgëzet. Over de oorzaak van het volgende: Uit hetgeen de ,M. M." van ooggetuigen vernam, blijkt wel. dat slapen achter stuur de voornaamste oorzaak is. De op wiens naam het rijbewijs stond, verklaar de reeds 20 uur achter het stuur te hebben gezeten en zeer vermoeid te zijn geweest. Hoewel hij bier gedronken had, scheen van dronkenschap toch geen sprake te zijn. Het blad vernam, dat v. d. Boé junior reeds eerder met de justitie zou hebben ken nis gemaakt. Hij zou n.l. reeds tweemaal verballseerd zijn wegens rijden zonder rijbe wijs op te Jeugdigen leeftijd, terwijl enkele weken geledpn ook in België een ernstige aanrijding door hem zou zijn veroorzaakt. Na de sectie op de lijken door Dr. Hulst werden de lijken vrijgegeven. bil verlies m MO hand f 19E een voet of een ons AU, Twee weken geleden hebben zich een y duizendtal Amerlkaansche en Europee- sche economisten van naam, bank- en industriemagnaten, In Washington ver- eenlgd tot een congres van de Interna tionale Kamer van Koophandel. Zeer tegen den zin van het Witte Huls is daar het probleem der herstelbetalingen weer eens aangeraakt. Het bleek, dat de Franschen en ie Engelschen het op zijn zachtst ge sproken buitengewoon op prijs zou den stellen, indien Amerika zijn hand wat minder dringend ophield, terwijl Oom Sam er volstrekt niet aan denkt zijn eischen in te perken en Europa verwijt, dat het veel te veel aan bewa pening uitgeeft en binnen drie jaar zijn beele schuld zou kunnen betalen, als het zijn oorlogsbudgetten maar durfde opruimen. Dit is niet de eerste keer, dat er een verband wordt gelegd tusschen de herstelbetalingen en de afbraak van de bewapening. In de vredesnota van Benedictus XV komt ook een zinsnede voor, waarin deze beide elementen voor het herstel van den vrede In een adem worden ge noemd. Alleen is èn de waardeerlng van elk dier elementen afzonderlijk èn de beschouwing van hun onderling ver band heel verschillend ingesteld. Het één vloeit voort uit het ander. In het Witte Huis en in Genève evenzeer erkent men de herstelbeta lingen als een probaat middel tot her stel van den vrede. De Paus echter, en wij katholieken met hem trouwens ieder nuchter denkend mensch met hem ziet in de herstelbetalingen t groot ste gevaar voor t herstel van de oorlogs gedachte, voor het herstel van twist en ruzie onder de volkeren. In het Witte Huis oordeelt men, dat de voordeelen van de ontwapening de betalingen moeten bevorderen. De Paus echter meent, dat juist die voordeelen moeten leiden tot afschaffing van de betalingen. De letterlijke tekst van het betreffend pauselijk schrijven luidt aldus: „Quant lux dommages a réparer et aux frals de guerre. Nous ne voyons d’ autre moyen de résoudre la question, qu'en posant, comme principe général, une condonation entière et réciproque justifiée du reste par les bienfaits im mense» a retirer du désarmement.” (Wat het herstel van de oorlogsschade en oorlogskosten aangaat, zien Wij geen ander middel om deze kwestie op te los ten, dan als algemeen beginsel op te zetten: een totale en wederkeerige kwijtschelding, gerechtvaardigd door de onmetelljke voordeelen, die van de ont wapening zijn te verwachten). Het verschil tusschen Rome en Was hington ligt dus feitelijk In de waardee- ring der herstelbetalingen. Wie heeft gelijk? Het lijkt ons al heel gemakkelljk, dat uit te maken: Een enkele blik om ons heen is vol doende. Er is feitelijk niemand tevreden meer over de betalingen. Duitschland al om heel begrijpelijke redenen. Het stemt volstrekt niet tot te-v r e d e n-heid om jaren en jaren als zondenbok te moeten fungeeren en milliarden en milliarden te moeten op brengen voor een misdaad, waarvan het nog lang niet v^st staat of anderen er niet net zoo goed schuld aan hebben. Frankrijk is kwaad, omdat het niet genoeg krijgt naar zijn zin. Na Versail les heeft men Duitschland steeds meer begenadigd en de portie van Frankrijk nogal eens verkleind. Zóózeer zelfs, dat Frankrijk, éls Duitschland tot 1988 toe blijft betalen, nog maar 12 pet. terug krijgt van de schade, die het in den oorlog heeft geleden. Engeland is de schuldenaar van Amerika, met Frankrijk samen, en Ame rika wenscht niet te wachten, wenscht geen crediet meer te geven. Amerika zelf klaagt over het feit, dat Duitschland uitgeput door de Young- belastingen geen economisch krach tig afzetgebied meer is voor de produc ten der Amerlkaansche industrie. En ten slotte: Als Duitschland eens in staat was ineens al zijn schulden af te doen, dan beteekende dat een wereldcatastrofe van ongehoorden omvang. Immers, g&- achledden die betalingen in goederen, dan drukten zij alle industrieën van de ontvangende landen kapot en geschied den zjj in geld, In goud (verondersteld, dat Duitschland een goudmijn zou aan boren), dan daalden de edelmetalen tóozeer in waarde, dat er niets meer vast stond op de heele wereldmarkt. Kortom, het is een utopie, een kinder lijke utopie, te meenen, dat de herstel betalingen dienen om den vrede te ber illen. Integendeel: haar afschaffing i< een van de weinige solide bases, Het feit, dat het aantal echtscheidingen in Amerika hand over hand toeneemt heeft tot gevolg, dat de regeeringen der verschil lende staten zich bijna overal bezighouden met de herziening van de huwelijkswetge ving. De bisschop van Orogon schat het aan tal echtscheidingen op 200.000 per jaar. Sommige staten overbieden elkaar in het geven van faciliteiten voor echtscheiding. Het treurigste is wel in Arizona. Daar werd een wetsontwerp voor de snelste manier van echtscheiding Ingediend, opdat de staat zich zou aanpassen aan de eischen van den mo dernen UJd. De wetgever heeft uitgerekend, dat deze wet den staat meer voordeel zou afwerpen dan welke tak van industrie ook. De stad Reno in den staat Nevada ont vangt door een dergelijke wetgeving per jaar niet minder dan 50 mlllioen dollar. In Nevada bestaat reeds geruimten tijd een snel-gerecht voor echtscheidingen. In 5 minuten kan men gescheiiden worden. Men behoeft slechts 6 weken zijn domicilie in dien staat te hebben om van deze wet te kunnen „proflteeren", zoodat Nevada over stroomd ts door „sollicitanten” naar een echtschieding. Gemiddeld kost zoo'n echt scheiding 10.000 dollar, die den staat ten goede komen. Daarbij komt, dat vele Ame rikanen, waaronder talrijke millionnairs, als zij eenmaal gescheiden zjjn, na de echt scheiding Nevada als woonplaats kiezen. Zulke toestanden heerschen In een land, dat zich onder de cultuurvolkeren rekent. Zij vernietigen wetten, die bij de onbe schaafde volkeren van het Oosten als heilig gelden. Een commissie der protestantsdhe epis copale kerk in Amerika heeft een voorstel Geen contact tusschen Vaticaan en Italië Reeds sedert eenlge weken werd de nun tius niet meer ontvangen door het hoofd der Italiaansche regeerlng, terwijl ook de Ita- liaansche gezant het gebruikelijke contact niet meer onderhield met de leiders der Vaticaansche politiek. ttgaa onaevsllen venekerd voor een der volaeode ultkeerincenf 3000.- 1 750- Jü3,ïrs,~ 1250. De diplomaten, die het verdrag van Versailles samenflansten, hebben de vo rige week weer een flinken klap gekre gen. Bezorgd als zU waren, dat Duitschland nooit meer zijn kracht op de zee zou herwinnen, hebben zij in artikel 190 be paald, dat dit land geen oorlogsschepen mocht bouwen met méér waterverplaat- sing dan 10.000 ton. De grootste Engel- sche kruisers nu zijn vier maal zoo groot en de linieschepen nog meer. En de snelheid van deze schepen is zóó groot, dat zij motoren behoeven van 40.000 PK., waarvan bij den huldigen stand der techniek elk van deze P-K.'s een ge wicht van 50 Kg. heeft. Kortom, deze kwantitatieve beperking scheen meer dan voldoende garantie te geven voor het niet meer opleven der Duitsche marine. Men heeft zich vergist. Van het feit, dat een kwalitatieve li miet in het vredesverdrag niet te vinden is, heeft Duitschland partij getrokken. Ten koste van veel inspanning en van 80.000.000 Mark heeft het een schip ge bouwd, dat éénig is in de wereldmarine. Alles is gericht op het besparen van zwaarte. De pantserplaten zijn gelascht inplaats van geklonken. Het gewicht der motoren is herleid tot acht Kg. per PK. Hun kracht in totaal is 50.000 PK. De bewapening is op de „Deutschland” grooter dan op de kruisers en haar snel heid overtreft die van de linieschepen. Als een spookschip Is zij van stapel geloopen. In het buitenland Is men bezorgd om haar slagvaardigheid. Want linieschepen kan zij ontloopen en kruisers boort zij in den grond. Frankrijk is kwaad. Engeland en Amerika fronsen voorhoofd. Italië bewapent zich zelf. En Duitschland juicht, omdat het de energie van zijn Ingenieurs is gelukt de banden hun knelling te ontnemen. De banden van het vredesverdrag. Het heele verhaal van de „Deutsch land” heeft weer eens duidelijk gede monstreerd, dat de ontwapening al even min als de vrede wordt gegarandeerd door verdragen, waarmee men den te genstander tracht klein te houden. Dat lukt tóch niet; het vernuft vindt overal gaatjes. Het doel moet ook niet zijn, den tegen stander klein te houden. Men moet elkander het volle leven gunnen en voor zichzelf niet het meeste en het beste opelschen. Alleen dan zal een echte en een blij vende vrede mogelijk zijn. BUREAU! HOF ALKMAAR Tstefoon: Administratie No. 433 Redartle No. 633 de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 1