^Binnenlandsch Nieuws Gratis i Voor de Huiskamer Mislukt? GEMENGD NIEUWS i Algemeen Ri jks- ambtenarenreglement I Treedt 1 September a.z. in werking Voorbereidin# in bet feheün Vergadering van aandeeüi re Werktijdenbesluit apotheken voor den Koopvaardij-officieren Naar een eoniUci? De gestopte kous Gestolen cheques BELOFTEN VAN DE RAIL-ZEPPELIN Het snelverkeer der toekomst I Voorontwerp van een algemeenen maat regel van bestawr. Vliegmachine-snelheden bij de Spoorwegen ze er 339. Toekl en Mauwtje hadden geduldig gewacht, voortdurend starende naar het gat, door den beer in de sneeuw ge maakt. „Wat bleef die Bollebuisje lang weg," Belden se. Maar het was niet waar, want als je wachten moet, dan duurt het altijd langer dan het werkelijk is. „Is ie er al uit?” riep Bollebuisje van verre. „Neen,” schreeuwden Toekl en Mauwtje in koor. „Neen, hij rit er nog in. maar we kunnen hem nog booten schreeuwen.” Bij sonnebrand, doorritten. stukloopen enz. is Purol zeer versachtend en genesend. Allen die deser dagen in Apotheek en Drogisterij een doos of tube Purol koopen. ontvangen daarbij zoolang de voorraad strekt, gratis een boekje over huidverzorging en huidgeneznlg 340. Voorzichtig werden de planken op de sneeuw gelegd naar de plaats, waar de minister, geklemd „^usschen de dikste sneeuwmassa, zat Natuurlijk moest alles zeer voorzichtig geschieden, want als de sneeuw in den kuil stortte, dan kon de minister wel eens dood gaan. Toekl en Mauwtje hielpen Bollebuisje bij het leggen van de planken. „Paa op, pas op.” maande Bollebuisje voortdurend. „Ben al voor* zichtig genoeg,” mauwde Mauwtje, die koude pooten had. kort voor bet sluiten der apotheek wordt gedaan en welker aflevering niet kan wach ten tot den volgenden dag, door adsistenten geschieden tot ten hoogste een half uur na het op de arbeidslijst vermelde tijdstip van einde van den werktijd, zonder dat dit als werktijd meetelt. De overige artikelen behandelen de rust tijden enz., van arbeiders nlet-adsistenten in een apotheek. bijzonder- schynma- Het hoofdbestuur van afdee- J aarve r gade ring Dr. Ariëns-vereeniging „De Dageraad” rit beteekent nog veel meer dan de geslaag de proef van een vernuftige vinding, ZU be teekent een nieuw tijdperk voor het aan d? aarde gebonden verkeer. De beproefde ouo spoorbaan, die al tientallen jaren in haa- verdere ontwikkeling door onoverkomelijk bezwaren werd tegengehouden en die daa door ook een steeds kleiner aandeel in h verkeer kreeg, heeft nu weer een toekom voor zich. Men heeft de negentiende eeu wel eens de eeuw der spoorwegen genoemd en de twintigste die van den benzinemotor. Dat was een beetje overijld gezegd. Spoor weg en explosiemotor zijn nu met elkaar vereehlgd in de rall-Zeppelln, die de goede eigenschappen van beide naar voren brengt De toestand van „De Standaard” verleende eervol ontslag met ingang van 31 December 1930. De heer R. O. Vcrwefjcfc verkreeg eervol ontslag als dlrecteur-redacteur. De beer O. O. de Vlugt, tot dusver waar nemend directeur werd daarna bij acclama tie tot directeur der vennootschap benoemd. By de rondvraag, waarby enkele wensehen tot uitbreiding van „De Standaard” werden ter sprake gebracht, werd tevens vermeld, dat het aantal abonné's thans sterk stygen- de is en een tot nu toe ongekend hoog aan tal bedraagt. Aan het „Volk” ontleenden wy dezer da gen een bericht over een actie, die door eeni- ge aandeelhouders van het a r hoofdorgaan „De Standaard" in het Noorden des lands op touw gezet zou zyn. om op de eergisteren gehouden aandeelhoudersvergadering o.m. te doen besluiten tot een nauwkeurig onder-* zoek naar den financieelen toestand van het blad en het beleid van directie en commis sarissen. In een eergisteren te Amsterdam gehou den jaariykscbe vergadering van aandeelhou ders van ,J> Standaard” werd allereerst be doeld voorstel van de heeren Zwartsenberg ca. in behandeling gebracht. Na uitvoerige discussie waaraan o.a. de heeren praalden (-commissaris W. de Vlugt, dr. H. Coiyn. Zwartsenberg, Mulder, Gelder- man. Schouten, prof. Oerbrandy. Sytsema. mr. v. d. Deure en v. Andel deelnamen, werd bovengenoemd voorstel Ingetrokken, waarna de voorzitter van commissarissen de heer W. de Vlugt de verzekering gaf, dat commis sarissen bereid zyn wel-geformuleerde aan vragen van aandeelhouders schrifteiyk te ontvangen en die volledig te beantwoorden in een vergadering van de vragers en com missarissen. De balans en winst- en verliesrekening wer den daarna met algemeene stemmen goed gekeurd. Eveneens werd goedgekeurd het aan den heer H. A. van Bottenburg op diens verzoek Te Zwolle werd de elfde jaarvergadering der Dr. Ariéns-vereeniglng gehouden in Hotel Wientjes. Na behandeling van verslagen en be stuursverkiezing, waarby de Zeereerw Pa ter Patrlclus O M Cap. als Hoofdbe stuurslid den Z. E. Pater Ddefonsus s. g. opvolgde, werd het woord verleend aan den Zeereerw. Pater Jos. Berens, Directeur van het St. Kamillushuis, Kasteel Schöndeln te Roermond, voor een bespreking over .De zorg voor alkoholisten in Duitschland". Na eenige gedachtenwisseling werd bet eerste gedeelte der vergadering gesloten en ging het gezelschap naar het St. Catharina- huis, mooi gelegen aan den buitenkant der stad Dit huls, keurig Ingericht, en tevens beschikbaar voor opname van vrouweiyke patiënten werd met belangstelling bezich tigd. De Zeereerw. Pater Jos. van Wely O. P. hield in de nieuwe Kapel een korte toe spraak over „Eigen adel in ons reddings werk.'’ Een kort Lof met opdracht van bet red dingswerk aan Jezus’ H. Hart besloot dit tweede deel der byeenkomst. Een gezellige thee, in den tuin aange boden door de Zusters van bet St. Catha- rina-hula, vereenlgde nog eens allen, en was het slot van een uitstekend geslaagden dag. Bezoldiging van ambtenaren als tij in militairen dienst «tja, gaat voort. De ambtenaar, die als militair Ingevolge een uit de wet of uit een verbintenis voort vloeiende verplichting in werkelyken dienst is, wordt geacht in zyn burgeriyke betrek king met verlof te zyn. Hy behoudt over den tijd van dezen dienst het genot van de aan zijn ambt verbonden bezoldiging, voor zoo ver hy, volgens nader te stellen regelen, daarop aanspraak kan maken, dan wel voor zoover die werkelijke dienst wondt vervuld gedurende het aan bem verleende vacantle- verlof. De uitdagende tocht van de vrydenkers- vereeniging .De Dageraad" voor Limburg, zal plaats hebben den 25en en 26en Juli as. Naar de „Tyd" vernam wordt de tocht zeer in het geheim voorbereid, om dan den Llmburgsche Katholieken geen gelegenheid te geven, tegen-maatregelen te nemen of reeds genomen maatregelen in de war te sturen.. Om het Llmburgsche Comité van Actie omtrent de route van den tocht, de gemeenten, waar de vrydenkerspropaganda zal worden gevoerd, en andere heden te misleiden, wordt een noeuvre uitgevoerd. .De Dageraad" houdt zelfs voor de lingsbesturen de te volgen strategie geheim. Alleen is in het orgaan der organisatie af- gekondlgd, dat eerst by het betreden van de provincie Limburg de plannen voor de te bedrijven propaganda sullens worden be kend gemaakt aan de deelnemers. Reeds den 25en Juli wordt de propagan- datocht Ingezet door mondelinge voordrach ten en het verspreiden van geschriften. Men wil den daarna volgenden Zondag besteden om propageerende, tegeiykertyd „een schoon gedeelte der provincie te gaan riep". Ook wil men by voldoende deelneming touring cars of autobussen huren. Inmiddels heeft het hofdbestuur „bydra- gen voor de Llmburgsche propaganda" aan alle vrijdenkers verzocht. morgen m’n aan, aan de andere ijde van toe of er ook uit de mand de zoo vung ver beide kousen te voorschijn zouden komen, die misschien voor mijn levensgeluk be slissend zouden zijn. Eindelijk kwamen er kousen voor den dag en m’n hart begon harder te kloppen, toen ze weldra paar aan De propellerwagen van ir. Kruckenberg, in den volksmond de „Zeppelin op rails" ge noemd. heeft den afstand HamburgBer iyn, waarover de express 3 uur doet, in 98 minuten afgelegd. Men heeft dit beschouwd als een spannenden recordrit. Een vliegtuig heeft met de rall-Zeppelln om het hardst gevlogen en tienduizenden hebben er onder weg en in Beriyn met verbazing naar staan kykeiL De eeuw der techniek heeft de men schen weer in haar macht gehad. Doch de De Zondag als rustdag. Ten aanzien van den werktijd is vastge steld dat op Zondag alleen tM) onvermijdeiyk- held dienst wordt geèischt en dat ojn. terr aanzien van lederen ambtenaar zooveel mo- getijk gezorgd wordt, dat hy op Zondag en de voor hem geldende kerkeiyke feestdagen zyn kerk kan bezoeken en dat hy in zyn Zondagsrust zoo weinig mogelyk wordt be perkt. By die regeling wordt er naar ge streefd, dat van den ambtenaar op thans 38 Zondagen per jaar geen dienst wordt ge- eischt. Wat ten aanzien van het verrichten van arbeid op Zondag is bepaald, geldt mede voor het verrichten van arbeid op den Nieuw jaarsdag, den tweeden Paaschdag, den He melvaartsdag, den tweeden Pinksterdag, de belde Kerstdagen en den dag, waarop de ver jaardag van de koningin wordt gevierd. huizen, waarin niet-Ameri met huwbare dochters woonden en trachtte dan te ontdekken, wanneer er wasch- en droogdag gehouden werd. Was mij dit be kend geworden, dan ging ik, onder een of ander voorwendsel, het bedoelde huis binnen en de plaats op, waar de wasch was opge hangen. Daar keek ik met aandacht naar de bungelende kousen. Vond ik die alle met de gebruikelijke gaten, dan verliet ik, zonder veel te zeggen, het huis. Een gestopte kous daarentegen zou me aanleiding gegeven heb ben, met de stopster, als ze vrij, huwbaar en trouwlustig was, in nadere betrekking te treden. In Los Angelos alleen duurde het kousen- onderzoek bijna zes weken. Het resultaat was ongunstig en bezorgde mij geen bruid. Op één plaats vond ik gestopte kousen, maar toen ik near de nijvere hand informeer- >topt had, vernam ik dat ze van ne, een weduwe was, van tus- me verwonderd aan, „wel, die be hoor en aan m'n grootmoeder 1” Angstig dag leidde de huisheer mij jnoeder z< m van z’n huis, waarschijn- fcéstopt?" ”«e< ambtenaren met gedeeltelijke dag-, of jaartakken, die niet regelmatig Een omwenteling op spoorweggebied. Men moet nu echter niet denken, dat morgen aan den dag alle spoorwegmaat- schappyen ter wereld by Kruckenberg een paar duizend propellerwagens sullen be stellen en dat over een half jaar het bllk- semverkeer begint. Zoo vlug gaat het niet. Het bovenstaande is echter geen fantasie, X is volkomen uitvoerbaar, doch er moet eerst een massa voorbereidend werk worden ge daan. De geheele onder- en bovenbouw van den spoorweg, het signaalwezen en de be richtendienst zijn op de tegenwoordige snel heden ingeeteld. Dat alles moet dus veran derd worden. De ernstigste moeilijkheid Is misschien wel, dat verscheidene tracés ver anderd moeten worden. De tochten zyn be rekend op maximumsnelheden van 80 of 100 K.M. per uur, In bergachtige streken dik- wyis nog minder. De spoorweg Ber iynHamburg loopt byna kaarsrecht door de eentonige Noorddultsche laagvlakte en.,^ heeft vrywel geen bochten. Daarom be hoeft er ook niets aan veranderd te worden. Doch byna alle andere trajecten moeten eerst mln of meer belangrijke wijzigingen ondergaan. Dat koet tyd en vooral geld. De onderlinge afstanden der signalen vol gens bloksysteem moeten vergroot worden, want de propellerwagen heeft natuuriyk een langeren remaf stand. De moderne optische signalen moeten door geheel automatisch werkende vervangen worden, omdat zy by geweldige snelheden al te gemakkeiyk over het hoofd gezien kunnen worden. Toch zijn de Dultsche staatsspoorwegen van plan om binnen afzienbaren tyd dit snelverkeer op het traject BeriynHamburg In te voeren. Dit groote bedrijf bewyst daarmee, dat de belangstelling voor het nieuwe vervoermid del oprecht Is. Anders had men ook niet de proeven van Kuckenberg gefinancierd. Het traject BeriynHamburg is niet alleen tech nisch zeer geschikt door de weinige bochten, doch ook economisch, doordat tusschen deze twee groote steden het doorgaand verkeer het drukst is. Eerst wanneer op dit traject bedrijfservaring is verkregen, kan er een be sluit genomen worden over andere trajecten, waarvan het meest in aanmerking komen BeriynKeulen en BerlijnFrankfort—Ba zel. De reizigers zullen voorloopig nog wel wat moeten wachten op de veelbelovend* rall-Zeppelln. doch dat komt niet door mis plaatst conservatisme van de spoorwegmaat- schappUen, doch door de noodzakelykbeld. om de reeds bereikte resultaten nog nader te bestudeeren. Aanspraken in geval van riekte. De ambtenaar, die wegens ziekte of onge val verhinderd is zyn dienst te verrichten, gedurende de maand waarin da arbeid is op gegeven, geniet de voile bezoldiging en ver volgens: a. voor zoover het betreft een amb tenaar In vasten dienst, met een werkelyken diensttijd van 10 jaren of korter, gedurende 12 maanden de volle bezoldiging en gedu rende de daaropvolgende 12 maanden 3/3 gedeelte van zyne bezoldiging; b. voor zoover het betreft een ambtenaar in vasten dienst, met een werkelyken diensttijd van meer dan 10 jaren, gedurende 18 maanden de volle be zoldiging en gedurende de daaropvolgende 18 maanden 3/3 gedeelten van zyne bezoldiging; c. voor zoover het betreft een ambtenaar in tijdeiyken dienst, gedurende 8 maanden de vole bezoldiging en gedurende de daaropvol gende 6 maanden 3/3 gedeelten van zyne be zoldiging. Na het verstrijken van den termyn, waar over voor het laatst 3/3 gedeelten van de be zoldiging werden genoten, wordt de bezoldi ging voor de helft uitbetaald. De Ambtenarenwet 1939 bepaalt in art. 134 dat by of krachtens algemeenen maatregel van bestuur bepalingen worden vastgesteld betreffende de gevallen, waarin en de voor waarden waaronder door of vanwege het Ryk indienstneming op arbeidsovereenkomsten naar burgeriyk recht kan plaats hebben. Naar het „Hdbd.” verneemt, heeft de Cen trale commissie van georganiseerd overleg in haar vergadering van 33 Juni jX reeds het conoept-Arbeidsovereenkomstenbesluit be handeld. naar Limburg Sinds April worden, geiyk gemeld, tus- schen de organisaties van scheepsofficieren en die van de reeds besprekingen gevoerd over het aangaan van een nieuw collectief contract, daar het oude heden afloopt. De bond van werkgevers elschte een verlaging van 10 pet. der thans geldende gages, waar by die voor de lyn-officleren als minimum en voor de vrachtvaart als vaste gages zou den moeten worden beschouwd. By de besprekingen op de ledenvergade ringen der offlcleren-vereeniglngen is tegen» de voorstellen der directies ernstig verzet gerezen en by handhaving door deze van haar standpunt, schynt by een der Amster- damsche lljnreederyen een conflict als on- vermydeiyk te moeten worden beschouwd. De officieren hebben zich Intusschen tot nieuwe onderhandellhgen bereid verklaard. De voordeelen van de rail-ZeppeHn De spoorwegen hebben al tientallen jaren met moetiykheden te kampen gehad. De laatste jaren vooral werd het autobusverkeer een geduchte concurrent. De stoommachine op wielen is slechts rendabel by vervoer in het groot, doch lange treinen beteekenen naar verhouding minder sterk bezette wa gens. Voor het vervoeren van groote men- schenmassa’s heeft de trein zijns geiyke niet, doch wanneer er geregeld kleine aan tallen personen vervoerd moeten worden, zyn vliegtuig en autobus beter geschikt. Door de rall-Zeppelln kunnen de spoorwe gen thans echter ook hiermee concurreeren Zy kunnen zich beter aanpassen aan bet verkeer en zullen daarin dan ook weer een voornamere plaats gaan innemen. Dit is de grootste vooruitgang. De tweede is de byna verdubbelde snel heid, die nog hooger schijnt te kunnen wor den opgevojrd Dat beteekent, schrijft het „Vad een geduchte concurrentie voor het vliegtuig, dat tot dusver juist om zyn snel heid werd gekozen, ondanks het grootere risico, de afhankeiykheld van weersgesteld heden en landingsterreinen. Het snelverkeer zal vermoedelyk van het vliegtuig nw de rall-Zeppelln overgaan. Dat beteekent een voordeeltje voor de spoorwegen, doch nog meer voordeel voor de menschen met Ueine beurzen, die tot nu toe snelheden van 300 KM. per uur niet konden betalen. Want in tegenstelling met het vliegtuig Is de rall- Zeppelln geschikt voor massa-vervoer, door dat de bedrijfskosten van Kruckenbergs ver voermiddel betrekkeiyk laag zyn. Volgens de voorloopige berekeningen zouden de tarieven tusschen de 3e en 3e klas-priJzen der tegen woordige sneltreinen komen te liggen. Dat zou een omwenteling in de vervoertarieven beteekenen. Alle rijtuigen voor binnen- en bultenlandsche trajecten zouden gehalveerd kunnen worden, wat nieuwe mogelijkheden brengt voor handel en industrie. Vooral de groote internationale spooriynen worden op een geheel nieuwe leest geschoeid: Parijs Warschau In 10 uur en BeriynPeking met den Transsiberischen spoorweg 4 of 5 da gen Inplaats van 15. Wie niet onder bet reglement rallen. Voor de toepassing van het reglement worden niet als ambtenaren beschouwd: a. ministers; b. leden van den Raad van State; c. krachtens Grondwet of wet. voor hun le ven aangestelde ambtenaren. Uitgezonderd de bepalingen in hoofdstuk III over de bezoldiging, is dit reglement niet van toepassing op het onderwyaend of do- ceerend personeel by het lager-, het middel baar-, het hooger- en het nyverheidsonder- wys. op week- dienst doen, zyn de bepalingen betreffende bezoldiging, dienst- en werktijden, verlof en vacantie en aanspraken In geval van ziekte niet van toepassing i neer en arlementeeren. r jde het sluiten van den vréde, en, nadat ik een uurtje boven in grootmoeder’s kamertje geweest was, was de zaak in orde. Reeds zes weken later stopte m’n jong vrouwtje m’n vele kapotte kousen, die zich in m’n kast opgehoopt hadden. Maar de bewuste kous van de nu overleden groot moeder werd door mij als een tastbaar bewijs bewaard van het door mij verworven echtelijk en aardsch geluk.** Met deze woorden besloot m’n wakkere huisheer het vermakelijk verhaal zijner jacht op de gestopte kousen. Aanstelling van tijdeiyke ea vaste ambtenaren. De aanstelling van ambtenaren in tydeiy- ken dienst kan o.m. slechte geschieden: indien mag worden aangenomen, dat de werkzaamheden, waarmede de ambtenaar zal worden belast, van afloopenden aard zyn en niet langer dan tien jaren zullen duren. Wanneer werkzaamheden, als in den vori- gen volzin bedoeld, elkasr In een aanslui tende reeks opvolgen, wordt de tydeiyke aan stelling van den ambtenaar, die met die werkzaamheden is belast, na vyf jaren door een vaste aanstelling vervangen, indien mag worden aangenomen, dat deze werkzaamhe den ten minste nog rijf jaren zullen voort duren. De tydeiyke aanstelling wordt in elk geval na tien jaren dienst als zoodanig door een vaste aanstelling vervangen; indien een wyziglng van de taak van den betrokken dienst is voorgenomen; van personen, in dienst genomen ter ver vanging van afwezig personeel; van personen beneden den leeftijd van 18 jaren en personen in opleiding; yoor een proeftijd van niet langer dan één jaar, desnoods met nog één jaar te ver lengen. Echter kan het tot aanstelling be voegd gezag, op verzoek van den ambtenaar, den proeftijd na twee jaren nog ulterlyk met één jaar verlengen. Aan de aanstelling in vasten dienst gaat als regel een aanstelling voor een proeftijd vooraf. Naar de ,Msb.” bleek, is er eenige on rust ontstaan onder degenen, die zich een pensioen verzekerden by de Vrijwillige Ouderdoms-Verzekering (de V.OV.) Volkomen ten onrechte. Er biykt weer eens uit, dat de menschen slecht kunnen lezen, en dat daarvan door sommigen schandeiyk misbruik wordt ge maakt. Wat is bet geval? Door de Nederlandsche Ver—niging ter bevordering van het Levensversekerings- w'ezen wordt op ruime schaal een anonie me brochure verspreid, onder den titel: ,X>e Vrijwillige Ouderdoms-Verzekering van den Staat”. Ze bestaat uit drie hoofdstukjes, getiteld: I. Opeet en Resultaat. II. Haar verwording. III. Een niet zuivere proefneming. De vrijwillige ouderdomsverzekering mislakt. Dus mislukt? Er schynen agenten te zijn, dit dit ver ontrustend woordje „mislukt” bezigen om den eenvoudigen verzekerden den doodschrik op bet iyf te jagen. Daar hebben ze nu jaren lang premie betaald voor niets! De verzekering is mislukt! Ronduit gezegd: dit is ergeriyke zwendel! Zelfs de anonieme schrijver dezer weinig, hoogstaande brochure beeft niet bedoeld dit te zeggen. Hy betoogt alleen, dat *t aantal verzeker den niet groot genoeg ia, om de Invoering van de Staatspenslonneering tegen te hou den. En daarom acht hy deze poging „mis lukt.” Dus niet in dien zin. dat deze verzeke ring niet solide meer zou zyn. 'Hoe zou dit ook, daar de Staat de ult- keeringen ten volle garandeert? X Is juist een van de grieven van schrijver dezer brochures, die deze verze keringen liever by particuliere maatechap- Pljen gesloten ziet Daarom is deze brochure ook zoo dom. Hoe komt deze „Nederlandsche Vereenlging ter bevordering van het Levensverzekerings- wezen” er eigenlyk toe. deze brochure te verspreiden? De strekking ervan kan geen andere zyn, dan feiteiyk ofschoon mis schien onbedoeld propaganda te maken voor de Staatspenslonneering! Ligt dit op den weg dezer Vereenlging? Doch hoe dit zy, de verzekerden by de V.O.V. kunnen volkomen gerust zijn: alle uitkeeringen worden, evenals by de Ryks- postspaarbank, ten volle door den Staat gewaarborgd. Voor eenige ongerustheid ia hoegenaamd geen reden. De Minister van Arbeid, Handel en Ny- verheid heeft een voorontwerp van een alg. maatregel van bestuur, als bedoeld in de artikelen 57, 68 elfde lid en 91 der arbeids wet 1919 aan den Hoogen Raad van Arbeid voorgelegd. Aan den inhoud en de toelichting ont- leenen we het volgende: By de regeling van de arbelds- en rust tijden in apotheken moest rekening gehou den worden met de omstandigheid, dat de wet van 1 Juni 1865 (Staatsblad no. 61) regelende de uitoefening der artsenybereid- kunst, aan de apothekers de verplichting oplegt dag en nacht gelegenheid te geven tot het verkrijgen van geneesmiddelen. Is het eenerzyds noodlg de werktijden der apothekers binnen redeiyke grenzen te beperken, anderzyds moet rekening worden gehouden met het algemeen belang van een goede hulpverleening door apotheken. In dit voorontwerp is getracht belde be langen te dienen door, als regel den werk tijd overdag te beperken tot acht en een half uur per dag en acht en veertig uren per week en den wachtdienst op Zondag en X nachts niet als werktijd te rekenen. Ter toelichting van de artikelen strekke het navolgende: Het eerste lid van artikel 3 stelt den werktijd van adsistenten en jeugdige per sonen op 8^6 uur per dag en 48 uur per week. Het tweede lid verbiedt den arbeid van adsistenten op Zondag en tuier hen 8 uur des namiddags en 8 uur des voormiddag» De artikelen 47 stellen op dit verbod de noodlge uitzonderingen voor den wacht- j dienst. De regeling van de arbelds- en rust tijden, die aldus wordt verkregen, is in overeenstemming met de reeds gevolgde praktijk in de meeste apotheken. Voor jeugdige personen bevatten de arti kelen 55 en 56 der Arbeidswet, reeds een verbod van arbeid op Zondag en tusschen 8 uur des namiddags en 8 uur des voor middag» Daar het niet mogelyk is allen arbeid I op Zondag voor nlet-adsistenten te verbie- I den, maar deze wel kan worden beperkt tot enkele ureh, is in het eerste lid van arti kel 3 bepaald dat deze categorie op Zondag niet langer arbeid mag verrichten dan 3 uren. In het tweede lid is ook voor deze hulp- arbeiders de werktijd tot 8H uur per dag en 48 uur per week beperkt, behalve voor loopknechts, voor wie in het derde lid een werktyd van 10 uren per dag en 55 uur per week is toegestaan. Het belang van een goede hulpverleening door apotheken vordert, dat ook tusschen 8 uur ’s avonds en 8 uur ’s morgens en des Zondags geneesmiddelen te verkrijgen zyn. Dtt doel kan slechte bereikt worden, wan neer voor de adsistenten niet een absoluut verbod geldt om op die tijden arbeid te verrichten. Om anderzijds by de regeling van den wachtdienst zooveel mogelyk met de belangen van het personeel rekening te kün- nen houden, zyn in dit verband de apothe ken in vier groepen onderscheiden, te weten: 1. apotheken, aangesloten by een sluitings- regeling (artikel 4); 2. apotheken, gelegen binnen het gebied, waarvoor een sluitlngsregellng geldt, maar by die regeling niet aangesloten (artikel 5); 3. apotheken, gelegen binnen het gebied, waarvoor een slutingsregeling geldt, maar voor welke verlof tot sluiten gegeven is (art. 6). 4. apotheken, niet gelegen binnen het ge bied. waarvoor een s'.uitingsregeling geldt, voor welke geen verlof tot sluiten gegeven is (art. 7). Volgens artikel 4 is het bepaalde in de I artikelen 2, 11, eerste lid. en 12 van het ont- I worpen besluit en in artikel 68. achtste lid. I der Arbeidswet niet van toepassing op arbeid I van een adsistent, bestaande in het voldoen I van aanvragen om geneesmiddelen geduren- I de den wachtdienst (van 8 uur 's avonds tot 8 uur X morgens en des Zondags) in een I by een sluitlngsregellng aangesloten apo theek. Hierby zyn intusschen eenige voor waarden in acht te nemen oa. dat een ad- I slstent hoogstens gedurende één van vier achtereenvolgende weken wachtdienst mag hebben en dat na een Zondagswacht van I meer dan vier uren een vrije middag gegeven moet worden. Voor apotheken in kleine plaatsen, waar slechts één apotheek is en in welke apotheek I slechte één adsistent werkzaam is, scheen het biliyk, dat in die gevallen de apotheker I en de adsistent elkaar wekeiyks in den wachtdienst kunnen afwisselen. Het verlee- nen van compensatie voor Zondagswacht brengt in deze apotheken practlsche moel- lykheden met zich. Waar overigens de ar beid in die apotheken op Zondag seer weinig pleegt te beteekenen, kon van het voorzehry- van een vervangenden vrijen middag I In „Staatsblad" no. 348 is opgenomen het Kon. besluit van 13 Juni jj„ tot vaststel ling van het Algemeen Ryksambtenaren- reglement. Bepaalt is, dat dit reglement op 1 Sep tember as. in werking zal treden. paar waren uitgespreid. Aan al die kousen kon men echter zien, dat ze tot nu toe nog geen reparatie noodig hadden gehad. Terwijl ik reeds mismoedig begon te worden, daar de heele huishouding geen reparatie behoevende kousen opleverde, zei het jonge meisje, vriendelijk, maar daarom niet minder beslist, dat ik nu lang genoeg haar werk had bezien en dat het beter was, dat ik nu maar heenging. „Mejuffrouw,” antwoordde ik, „wees zoo goed, mij alleen te vertellen, of er ook nog kousen te voorschijn zullen komen. Is dit het geval, dan zal ik nog wat blijven de reden daarvoor zal u wellicht later duidelijk worden.*’ In plaats van te antwoorden, liet ze mij een paar op verscheidene plaatsen zeer netjes gestopte lange kousen zien. In een oogwenk was ik met een koenen sprong over de ons scheidende heining. „Wie behooren die kousen riep ik op gewonden. „Die kousen sprak het meisje, en keek 1, „wei, die veiivv*vü 2- l” ig hernam ik „En heeft uw groot zeil de gaten zoo mooi en netjes „Neen,” luidde het antwoord, „dat heb ik gedaan. Als jongste in huis, is dit steeds mijn werk.” Wat zal ik verder zeggen In dat kltiae knappe en degelijke persoontje had ik m'n ideaal gevonden. Als man van de daad talmde ik niet, maar vroeg haar ten huwelijk. Blo zend, maar volstrekt niet preutsch, gaf mij het jawoord, als haar grootmoedet niet tegen was. De beide waschvrouwen waren bij m’n vreemdsoortig binnendringen ontsteld weg- geloopen. Ze riepen, dat er een gek was los gebroken, die de juffrouw wilde vermoorden. Thuis was alleen de bijna tachtigjarige groot moeder, die in haar angst naar een bezem gegrepen had, terwijl de beide vluchtende vrouwen zich met een bijl en een oude spade wapenden, om gezamenlijk tegen mij te velde te trekken. Toen het vijandelijke leger, Elisa de naam van m’n vrouw en mij arm in arm zag aankomen, legde het de wapens toonde zich niet ongeneigd tot-1- Op het parlementeeren vol ven worden afgezien. Voor de apotheken, die niet binnen het ge bied eener sluitlngsregellng liggen en die ook geen verlof tot sluiten hebben, wordt toegestaan, dat de adsistenten In twee van vier achtereenvolgende weken wachtdienst hebben en ook hier behoeft geen compensa tie voor den Zondag gegeven te worden. Ar tikel 7 beperkt den arbeid tydens den wacht dienst tot ten hoogste vyf uren per week. Volgens artikel 9 mag het gereedmaken van geneesmiddelen, waarvoor de aanvrage De commissaris van politie van het bu reau Spaamdammerstraat te Amsterdam, maakt bekend, dat in den nacht van 37 op 38 Juni 1931 ten nadeele van een Ame- rikaansch varensgezel is ontvreemd een paspoort ten name van J. M. Carthy, be nevens een chèqueboekje, waarin negen chèques van de American Express Comp. Ine., genummerd P 1791162, P 1791163, P 1791184, P 1791166, P 1791166, P 1484360, P 1484361, J 1484362 en P 1485263, onder- teekend Jerry McCarthy, elk groot 50 dol lar. By aanbieding wordt verzocht het dlchtst- bysynd politiebureau hiervan in kennis te stellen. Als redacteur van een te San-Diego in Zuid-Californié, verschijnend Duitsch blad, moest ik mij langen tijd als berichtgever in Los Angelos ophouden. Ik nam mijn intrek bij een tuinier. Mijn huisbaas was blijkbaar een welgesteld man. Z’n beroep in die streek I was zeer winstgevend achter het huis lag een vrij groot park daaraan grensden groen tenakkers en een boomgaard. Het avondmaal gebruikte ik met de familie, zoodat ik spoedig I ook de vrouw des huizes leerde kennen. Nadat ze aan mij voorgesteld was, wist ik direct, dat ik met geen excentrieke Ameri- kaansche te doen had. Ze was net en een voudig gekleed gaf me hartelijk de hand en heette me welkom in hun huiselijken kring, die buiten haar man, uit twee aardige, ge zonde, vier- en zes-jarige knapen bestond. Wat er opgediend werd, was uitstekend. Het onderhoud was opgewekt. Het speet me, na een paar uren mij op mijn kamer te moeten terugtrekken om een artikel voor mijn blad te schrijven. Den volgenden door alle vertrekken van z n nuu, lijk om me te laten zien, hoe keurig z’n vrouw het in orde hield. Zoo kwamen we ook in de pronkkamer van het huis, waarvan de in richting van degelijken smaak getuigde. 1 M’n blik ziel dan op een eigenaardig voor werp. In een zwaar vergulde lijst, die een eereplaats aan den wand innam, hing, onder glas, een heldere, maar op meerdere plaatsen bestopte vrouwenkous. Zoo'n kamersieraad had ik nog nooit gezien en ik dacht, dat daar wel een geschiedenis aan verbonden zou zijn. Ik keek m’n begeleider vragend aan. Hij lachte en vroeg ,U wilt zeker weten, wat die gestopte' kous hier te maken heeft? Ik zal het u vertellen.'* „Als deze kous er niet was, dan was ik waarschijnlijk nu geen gelukkig echtgenoot. Ik ben nu vijftien jaar in Amerika en had het reeds in het vijfde jaar tot een tamelijken welstand gebracht, zoodat ik er aan dacht te trouwen. Ik wilde echter geen Amerikaansche met excentrieke ideien. Wat ik zocht, was een echte huisvrouw, die het niet beneden zich achtte een huishouden naar aloude zeden waar te nemen, waartoe ik ook het kousen stoppen rekende. Het zal u wel bekend zijn, dat het in deze gezegende republiek niet gebruikelijk is, dat de vtvuwen zich met het stoppen van kousen bezig houden. De ge kochte kousen worden door hoog en laag zóó lang gedragen, tot ze vol gaten zijn en niet meer tot be Heeding van den voet kunnen dienen. Men werpt ze dan eenvoudig als onbruikbaar weg. Dit kan als kenteeken gelden van de manier van huishouden hier in Amerika. Ik heb me daar altijd aan ge ërgerd. Een vrouw, zóó opgevoed, wilde ik in geen geval. In den regel gaan trouwlustige jongelui eerst hun aanstaande zien. Ik besloot van dezen regel af te wijken en wilde eerst weten, wat ze deed en wat ze uitvoerde, eer ik per soonlijk kennis maakte. Ik ging op zoek naar families Op één plaats de, die ze een oude schen de zeventig en tachtig. Ik zette nu in andere grootere en Heinere plaatsen mijn ondier zoek voort, maar zonder goed gevolg. Eindelijk kwam ik in de meest door Duitschers bewo nde kolonie Anna- heim. In een hótel aldaar had ik m'n intrek genomen en ging direct op onderzoek uit. Terwijl ik zoo langs de straat slenterde, kwam ik Langs een ruim grasveld, dat aan een nederig huisje grensde. Op dat grasveld waren verscheidene vrouwspersonen, die groote manden met waschgoed droegen en zich gereed maakten het op te hangen. Een der vrouwen was jong, mooi en vlijtig, het geen niet naliet, indruk op mij te maken. Het jonge meisje, dat ik vriendelijk goeden gd had, boeide, zooals gezegd, it. en met ongeduld wachtte ik de heining en zag

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 13