^Binnenlandsch Nieuws
Gratis
i
Voor de Huiskamer
Mislukt?
GEMENGD NIEUWS
i
Algemeen Ri jks-
ambtenarenreglement
I
Treedt 1 September a.z. in werking
Voorbereidin# in bet feheün
Vergadering van aandeeüi
re
Werktijdenbesluit
apotheken
voor
den
Koopvaardij-officieren
Naar een eoniUci?
De gestopte kous
Gestolen cheques
BELOFTEN VAN DE RAIL-ZEPPELIN
Het snelverkeer der toekomst
I
Voorontwerp van een algemeenen maat
regel van bestawr.
Vliegmachine-snelheden bij de
Spoorwegen
ze
er
339. Toekl en Mauwtje hadden geduldig gewacht, voortdurend
starende naar het gat, door den beer in de sneeuw ge
maakt. „Wat bleef die Bollebuisje lang weg," Belden se.
Maar het was niet waar, want als je wachten moet, dan
duurt het altijd langer dan het werkelijk is. „Is ie er al
uit?” riep Bollebuisje van verre. „Neen,” schreeuwden Toekl
en Mauwtje in koor. „Neen, hij rit er nog in. maar we
kunnen hem nog booten schreeuwen.”
Bij sonnebrand, doorritten. stukloopen enz.
is Purol zeer versachtend en genesend. Allen
die deser dagen in Apotheek en Drogisterij
een doos of tube Purol koopen. ontvangen
daarbij zoolang de voorraad strekt, gratis een
boekje over huidverzorging en huidgeneznlg
340. Voorzichtig werden de planken op de sneeuw gelegd naar
de plaats, waar de minister, geklemd „^usschen de dikste
sneeuwmassa, zat Natuurlijk moest alles zeer voorzichtig
geschieden, want als de sneeuw in den kuil stortte, dan
kon de minister wel eens dood gaan. Toekl en Mauwtje
hielpen Bollebuisje bij het leggen van de planken. „Paa op,
pas op.” maande Bollebuisje voortdurend. „Ben al voor*
zichtig genoeg,” mauwde Mauwtje, die koude pooten had.
kort voor bet sluiten der apotheek wordt
gedaan en welker aflevering niet kan wach
ten tot den volgenden dag, door adsistenten
geschieden tot ten hoogste een half uur na
het op de arbeidslijst vermelde tijdstip van
einde van den werktijd, zonder dat dit als
werktijd meetelt.
De overige artikelen behandelen de rust
tijden enz., van arbeiders nlet-adsistenten in
een apotheek.
bijzonder-
schynma-
Het hoofdbestuur van
afdee-
J aarve r gade ring
Dr. Ariëns-vereeniging
„De Dageraad”
rit beteekent nog veel meer dan de geslaag
de proef van een vernuftige vinding, ZU be
teekent een nieuw tijdperk voor het aan d?
aarde gebonden verkeer. De beproefde ouo
spoorbaan, die al tientallen jaren in haa-
verdere ontwikkeling door onoverkomelijk
bezwaren werd tegengehouden en die daa
door ook een steeds kleiner aandeel in h
verkeer kreeg, heeft nu weer een toekom
voor zich. Men heeft de negentiende eeu
wel eens de eeuw der spoorwegen genoemd
en de twintigste die van den benzinemotor.
Dat was een beetje overijld gezegd. Spoor
weg en explosiemotor zijn nu met elkaar
vereehlgd in de rall-Zeppelln, die de goede
eigenschappen van beide naar voren brengt
De toestand van „De Standaard”
verleende eervol ontslag met ingang van 31
December 1930.
De heer R. O. Vcrwefjcfc verkreeg eervol
ontslag als dlrecteur-redacteur.
De beer O. O. de Vlugt, tot dusver waar
nemend directeur werd daarna bij acclama
tie tot directeur der vennootschap benoemd.
By de rondvraag, waarby enkele wensehen
tot uitbreiding van „De Standaard” werden
ter sprake gebracht, werd tevens vermeld,
dat het aantal abonné's thans sterk stygen-
de is en een tot nu toe ongekend hoog aan
tal bedraagt.
Aan het „Volk” ontleenden wy dezer da
gen een bericht over een actie, die door eeni-
ge aandeelhouders van het a r hoofdorgaan
„De Standaard" in het Noorden des lands
op touw gezet zou zyn. om op de eergisteren
gehouden aandeelhoudersvergadering o.m. te
doen besluiten tot een nauwkeurig onder-*
zoek naar den financieelen toestand van het
blad en het beleid van directie en commis
sarissen.
In een eergisteren te Amsterdam gehou
den jaariykscbe vergadering van aandeelhou
ders van ,J> Standaard” werd allereerst be
doeld voorstel van de heeren Zwartsenberg
ca. in behandeling gebracht.
Na uitvoerige discussie waaraan o.a. de
heeren praalden (-commissaris W. de Vlugt,
dr. H. Coiyn. Zwartsenberg, Mulder, Gelder-
man. Schouten, prof. Oerbrandy. Sytsema.
mr. v. d. Deure en v. Andel deelnamen, werd
bovengenoemd voorstel Ingetrokken, waarna
de voorzitter van commissarissen de heer W.
de Vlugt de verzekering gaf, dat commis
sarissen bereid zyn wel-geformuleerde aan
vragen van aandeelhouders schrifteiyk te
ontvangen en die volledig te beantwoorden
in een vergadering van de vragers en com
missarissen.
De balans en winst- en verliesrekening wer
den daarna met algemeene stemmen goed
gekeurd.
Eveneens werd goedgekeurd het aan den
heer H. A. van Bottenburg op diens verzoek
Te Zwolle werd de elfde jaarvergadering
der Dr. Ariéns-vereeniglng gehouden in
Hotel Wientjes.
Na behandeling van verslagen en be
stuursverkiezing, waarby de Zeereerw Pa
ter Patrlclus O M Cap. als Hoofdbe
stuurslid den Z. E. Pater Ddefonsus s. g.
opvolgde, werd het woord verleend aan den
Zeereerw. Pater Jos. Berens, Directeur van
het St. Kamillushuis, Kasteel Schöndeln
te Roermond, voor een bespreking over .De
zorg voor alkoholisten in Duitschland".
Na eenige gedachtenwisseling werd bet
eerste gedeelte der vergadering gesloten en
ging het gezelschap naar het St. Catharina-
huis, mooi gelegen aan den buitenkant der
stad Dit huls, keurig Ingericht, en tevens
beschikbaar voor opname van vrouweiyke
patiënten werd met belangstelling bezich
tigd.
De Zeereerw. Pater Jos. van Wely O. P.
hield in de nieuwe Kapel een korte toe
spraak over „Eigen adel in ons reddings
werk.'’
Een kort Lof met opdracht van bet red
dingswerk aan Jezus’ H. Hart besloot dit
tweede deel der byeenkomst.
Een gezellige thee, in den tuin aange
boden door de Zusters van bet St. Catha-
rina-hula, vereenlgde nog eens allen, en
was het slot van een uitstekend geslaagden
dag.
Bezoldiging van ambtenaren als
tij in militairen dienst «tja, gaat
voort.
De ambtenaar, die als militair Ingevolge
een uit de wet of uit een verbintenis voort
vloeiende verplichting in werkelyken dienst
is, wordt geacht in zyn burgeriyke betrek
king met verlof te zyn. Hy behoudt over den
tijd van dezen dienst het genot van de aan
zijn ambt verbonden bezoldiging, voor zoo
ver hy, volgens nader te stellen regelen,
daarop aanspraak kan maken, dan wel voor
zoover die werkelijke dienst wondt vervuld
gedurende het aan bem verleende vacantle-
verlof.
De uitdagende tocht van de vrydenkers-
vereeniging .De Dageraad" voor Limburg,
zal plaats hebben den 25en en 26en Juli as.
Naar de „Tyd" vernam wordt de tocht
zeer in het geheim voorbereid, om dan den
Llmburgsche Katholieken geen gelegenheid
te geven, tegen-maatregelen te nemen of
reeds genomen maatregelen in de war te
sturen.. Om het Llmburgsche Comité van
Actie omtrent de route van den tocht, de
gemeenten, waar de vrydenkerspropaganda
zal worden gevoerd, en andere
heden te misleiden, wordt een
noeuvre uitgevoerd.
.De Dageraad" houdt zelfs voor de
lingsbesturen de te volgen strategie geheim.
Alleen is in het orgaan der organisatie af-
gekondlgd, dat eerst by het betreden van
de provincie Limburg de plannen voor de
te bedrijven propaganda sullens worden be
kend gemaakt aan de deelnemers.
Reeds den 25en Juli wordt de propagan-
datocht Ingezet door mondelinge voordrach
ten en het verspreiden van geschriften. Men
wil den daarna volgenden Zondag besteden
om propageerende, tegeiykertyd „een schoon
gedeelte der provincie te gaan riep". Ook
wil men by voldoende deelneming touring
cars of autobussen huren.
Inmiddels heeft het hofdbestuur „bydra-
gen voor de Llmburgsche propaganda" aan
alle vrijdenkers verzocht.
morgen
m’n aan,
aan de andere ijde van
toe of er ook uit de mand de zoo vung ver
beide kousen te voorschijn zouden komen,
die misschien voor mijn levensgeluk be
slissend zouden zijn. Eindelijk kwamen er
kousen voor den dag en m’n hart begon
harder te kloppen, toen ze weldra paar aan
De propellerwagen van ir. Kruckenberg,
in den volksmond de „Zeppelin op rails" ge
noemd. heeft den afstand HamburgBer
iyn, waarover de express 3 uur doet, in 98
minuten afgelegd. Men heeft dit beschouwd
als een spannenden recordrit. Een vliegtuig
heeft met de rall-Zeppelln om het hardst
gevlogen en tienduizenden hebben er onder
weg en in Beriyn met verbazing naar staan
kykeiL De eeuw der techniek heeft de men
schen weer in haar macht gehad. Doch de
De Zondag als rustdag.
Ten aanzien van den werktijd is vastge
steld dat op Zondag alleen tM) onvermijdeiyk-
held dienst wordt geèischt en dat ojn. terr
aanzien van lederen ambtenaar zooveel mo-
getijk gezorgd wordt, dat hy op Zondag en
de voor hem geldende kerkeiyke feestdagen
zyn kerk kan bezoeken en dat hy in zyn
Zondagsrust zoo weinig mogelyk wordt be
perkt. By die regeling wordt er naar ge
streefd, dat van den ambtenaar op thans 38
Zondagen per jaar geen dienst wordt ge-
eischt.
Wat ten aanzien van het verrichten van
arbeid op Zondag is bepaald, geldt mede voor
het verrichten van arbeid op den Nieuw
jaarsdag, den tweeden Paaschdag, den He
melvaartsdag, den tweeden Pinksterdag, de
belde Kerstdagen en den dag, waarop de ver
jaardag van de koningin wordt gevierd.
huizen, waarin niet-Ameri
met huwbare dochters woonden en trachtte
dan te ontdekken, wanneer er wasch- en
droogdag gehouden werd. Was mij dit be
kend geworden, dan ging ik, onder een of
ander voorwendsel, het bedoelde huis binnen
en de plaats op, waar de wasch was opge
hangen. Daar keek ik met aandacht naar de
bungelende kousen. Vond ik die alle met de
gebruikelijke gaten, dan verliet ik, zonder
veel te zeggen, het huis. Een gestopte kous
daarentegen zou me aanleiding gegeven heb
ben, met de stopster, als ze vrij, huwbaar
en trouwlustig was, in nadere betrekking te
treden.
In Los Angelos alleen duurde het kousen-
onderzoek bijna zes weken. Het resultaat
was ongunstig en bezorgde mij geen bruid.
Op één plaats vond ik gestopte kousen,
maar toen ik near de nijvere hand informeer-
>topt had, vernam ik dat ze van
ne, een weduwe was, van tus-
me verwonderd aan, „wel, die be hoor en aan
m'n grootmoeder 1”
Angstig
dag leidde de huisheer mij jnoeder z<
m van z’n huis, waarschijn- fcéstopt?"
”«e<
ambtenaren met gedeeltelijke dag-,
of jaartakken, die niet regelmatig
Een omwenteling op spoorweggebied.
Men moet nu echter niet denken, dat
morgen aan den dag alle spoorwegmaat-
schappyen ter wereld by Kruckenberg een
paar duizend propellerwagens sullen be
stellen en dat over een half jaar het bllk-
semverkeer begint. Zoo vlug gaat het niet.
Het bovenstaande is echter geen fantasie, X
is volkomen uitvoerbaar, doch er moet eerst
een massa voorbereidend werk worden ge
daan. De geheele onder- en bovenbouw van
den spoorweg, het signaalwezen en de be
richtendienst zijn op de tegenwoordige snel
heden ingeeteld. Dat alles moet dus veran
derd worden. De ernstigste moeilijkheid Is
misschien wel, dat verscheidene tracés ver
anderd moeten worden. De tochten zyn be
rekend op maximumsnelheden van 80 of 100
K.M. per uur, In bergachtige streken dik-
wyis nog minder. De spoorweg Ber
iynHamburg loopt byna kaarsrecht door
de eentonige Noorddultsche laagvlakte en.,^
heeft vrywel geen bochten. Daarom be
hoeft er ook niets aan veranderd te worden.
Doch byna alle andere trajecten moeten
eerst mln of meer belangrijke wijzigingen
ondergaan. Dat koet tyd en vooral geld.
De onderlinge afstanden der signalen vol
gens bloksysteem moeten vergroot worden,
want de propellerwagen heeft natuuriyk een
langeren remaf stand. De moderne optische
signalen moeten door geheel automatisch
werkende vervangen worden, omdat zy by
geweldige snelheden al te gemakkeiyk over
het hoofd gezien kunnen worden. Toch zijn
de Dultsche staatsspoorwegen van plan om
binnen afzienbaren tyd dit snelverkeer op
het traject BeriynHamburg In te voeren.
Dit groote bedrijf bewyst daarmee, dat de
belangstelling voor het nieuwe vervoermid
del oprecht Is. Anders had men ook niet de
proeven van Kuckenberg gefinancierd. Het
traject BeriynHamburg is niet alleen tech
nisch zeer geschikt door de weinige bochten,
doch ook economisch, doordat tusschen deze
twee groote steden het doorgaand verkeer
het drukst is. Eerst wanneer op dit traject
bedrijfservaring is verkregen, kan er een be
sluit genomen worden over andere trajecten,
waarvan het meest in aanmerking komen
BeriynKeulen en BerlijnFrankfort—Ba
zel. De reizigers zullen voorloopig nog wel
wat moeten wachten op de veelbelovend*
rall-Zeppelln. doch dat komt niet door mis
plaatst conservatisme van de spoorwegmaat-
schappUen, doch door de noodzakelykbeld.
om de reeds bereikte resultaten nog nader
te bestudeeren.
Aanspraken in geval van riekte.
De ambtenaar, die wegens ziekte of onge
val verhinderd is zyn dienst te verrichten,
gedurende de maand waarin da arbeid is op
gegeven, geniet de voile bezoldiging en ver
volgens: a. voor zoover het betreft een amb
tenaar In vasten dienst, met een werkelyken
diensttijd van 10 jaren of korter, gedurende
12 maanden de volle bezoldiging en gedu
rende de daaropvolgende 12 maanden 3/3
gedeelte van zyne bezoldiging; b. voor zoover
het betreft een ambtenaar in vasten dienst,
met een werkelyken diensttijd van meer dan
10 jaren, gedurende 18 maanden de volle be
zoldiging en gedurende de daaropvolgende 18
maanden 3/3 gedeelten van zyne bezoldiging;
c. voor zoover het betreft een ambtenaar in
tijdeiyken dienst, gedurende 8 maanden de
vole bezoldiging en gedurende de daaropvol
gende 6 maanden 3/3 gedeelten van zyne be
zoldiging.
Na het verstrijken van den termyn, waar
over voor het laatst 3/3 gedeelten van de be
zoldiging werden genoten, wordt de bezoldi
ging voor de helft uitbetaald.
De Ambtenarenwet 1939 bepaalt in art. 134
dat by of krachtens algemeenen maatregel
van bestuur bepalingen worden vastgesteld
betreffende de gevallen, waarin en de voor
waarden waaronder door of vanwege het Ryk
indienstneming op arbeidsovereenkomsten
naar burgeriyk recht kan plaats hebben.
Naar het „Hdbd.” verneemt, heeft de Cen
trale commissie van georganiseerd overleg
in haar vergadering van 33 Juni jX reeds het
conoept-Arbeidsovereenkomstenbesluit be
handeld.
naar Limburg
Sinds April worden, geiyk gemeld, tus-
schen de organisaties van scheepsofficieren
en die van de reeds besprekingen gevoerd
over het aangaan van een nieuw collectief
contract, daar het oude heden afloopt. De
bond van werkgevers elschte een verlaging
van 10 pet. der thans geldende gages, waar
by die voor de lyn-officleren als minimum
en voor de vrachtvaart als vaste gages zou
den moeten worden beschouwd.
By de besprekingen op de ledenvergade
ringen der offlcleren-vereeniglngen is tegen»
de voorstellen der directies ernstig verzet
gerezen en by handhaving door deze van
haar standpunt, schynt by een der Amster-
damsche lljnreederyen een conflict als on-
vermydeiyk te moeten worden beschouwd.
De officieren hebben zich Intusschen tot
nieuwe onderhandellhgen bereid verklaard.
De voordeelen van de rail-ZeppeHn
De spoorwegen hebben al tientallen jaren
met moetiykheden te kampen gehad. De
laatste jaren vooral werd het autobusverkeer
een geduchte concurrent. De stoommachine
op wielen is slechts rendabel by vervoer in
het groot, doch lange treinen beteekenen
naar verhouding minder sterk bezette wa
gens. Voor het vervoeren van groote men-
schenmassa’s heeft de trein zijns geiyke
niet, doch wanneer er geregeld kleine aan
tallen personen vervoerd moeten worden,
zyn vliegtuig en autobus beter geschikt.
Door de rall-Zeppelln kunnen de spoorwe
gen thans echter ook hiermee concurreeren
Zy kunnen zich beter aanpassen aan bet
verkeer en zullen daarin dan ook weer een
voornamere plaats gaan innemen. Dit is de
grootste vooruitgang.
De tweede is de byna verdubbelde snel
heid, die nog hooger schijnt te kunnen wor
den opgevojrd Dat beteekent, schrijft het
„Vad een geduchte concurrentie voor het
vliegtuig, dat tot dusver juist om zyn snel
heid werd gekozen, ondanks het grootere
risico, de afhankeiykheld van weersgesteld
heden en landingsterreinen. Het snelverkeer
zal vermoedelyk van het vliegtuig nw de
rall-Zeppelln overgaan. Dat beteekent een
voordeeltje voor de spoorwegen, doch nog
meer voordeel voor de menschen met Ueine
beurzen, die tot nu toe snelheden van 300
KM. per uur niet konden betalen. Want
in tegenstelling met het vliegtuig Is de rall-
Zeppelln geschikt voor massa-vervoer, door
dat de bedrijfskosten van Kruckenbergs ver
voermiddel betrekkeiyk laag zyn. Volgens de
voorloopige berekeningen zouden de tarieven
tusschen de 3e en 3e klas-priJzen der tegen
woordige sneltreinen komen te liggen. Dat
zou een omwenteling in de vervoertarieven
beteekenen. Alle rijtuigen voor binnen- en
bultenlandsche trajecten zouden gehalveerd
kunnen worden, wat nieuwe mogelijkheden
brengt voor handel en industrie. Vooral de
groote internationale spooriynen worden op
een geheel nieuwe leest geschoeid: Parijs
Warschau In 10 uur en BeriynPeking met
den Transsiberischen spoorweg 4 of 5 da
gen Inplaats van 15.
Wie niet onder bet reglement
rallen.
Voor de toepassing van het reglement
worden niet als ambtenaren beschouwd: a.
ministers; b. leden van den Raad van State;
c. krachtens Grondwet of wet. voor hun le
ven aangestelde ambtenaren.
Uitgezonderd de bepalingen in hoofdstuk
III over de bezoldiging, is dit reglement niet
van toepassing op het onderwyaend of do-
ceerend personeel by het lager-, het middel
baar-, het hooger- en het nyverheidsonder-
wys.
op
week-
dienst doen, zyn de bepalingen betreffende
bezoldiging, dienst- en werktijden, verlof en
vacantie en aanspraken In geval van ziekte
niet van toepassing
i neer en
arlementeeren.
r jde het sluiten
van den vréde, en, nadat ik een uurtje boven
in grootmoeder’s kamertje geweest was,
was de zaak in orde.
Reeds zes weken later stopte m’n jong
vrouwtje m’n vele kapotte kousen, die zich
in m’n kast opgehoopt hadden. Maar de
bewuste kous van de nu overleden groot
moeder werd door mij als een tastbaar
bewijs bewaard van het door mij verworven
echtelijk en aardsch geluk.**
Met deze woorden besloot m’n wakkere
huisheer het vermakelijk verhaal zijner jacht
op de gestopte kousen.
Aanstelling van tijdeiyke ea vaste
ambtenaren.
De aanstelling van ambtenaren in tydeiy-
ken dienst kan o.m. slechte geschieden:
indien mag worden aangenomen, dat de
werkzaamheden, waarmede de ambtenaar zal
worden belast, van afloopenden aard zyn en
niet langer dan tien jaren zullen duren.
Wanneer werkzaamheden, als in den vori-
gen volzin bedoeld, elkasr In een aanslui
tende reeks opvolgen, wordt de tydeiyke aan
stelling van den ambtenaar, die met die
werkzaamheden is belast, na vyf jaren door
een vaste aanstelling vervangen, indien mag
worden aangenomen, dat deze werkzaamhe
den ten minste nog rijf jaren zullen voort
duren. De tydeiyke aanstelling wordt in elk
geval na tien jaren dienst als zoodanig door
een vaste aanstelling vervangen;
indien een wyziglng van de taak van den
betrokken dienst is voorgenomen;
van personen, in dienst genomen ter ver
vanging van afwezig personeel;
van personen beneden den leeftijd van 18
jaren en personen in opleiding;
yoor een proeftijd van niet langer dan één
jaar, desnoods met nog één jaar te ver
lengen. Echter kan het tot aanstelling be
voegd gezag, op verzoek van den ambtenaar,
den proeftijd na twee jaren nog ulterlyk met
één jaar verlengen.
Aan de aanstelling in vasten dienst gaat
als regel een aanstelling voor een proeftijd
vooraf.
Naar de ,Msb.” bleek, is er eenige on
rust ontstaan onder degenen, die zich een
pensioen verzekerden by de Vrijwillige
Ouderdoms-Verzekering (de V.OV.)
Volkomen ten onrechte.
Er biykt weer eens uit, dat de menschen
slecht kunnen lezen, en dat daarvan door
sommigen schandeiyk misbruik wordt ge
maakt.
Wat is bet geval?
Door de Nederlandsche Ver—niging ter
bevordering van het Levensversekerings-
w'ezen wordt op ruime schaal een anonie
me brochure verspreid, onder den titel:
,X>e Vrijwillige Ouderdoms-Verzekering van
den Staat”.
Ze bestaat uit drie hoofdstukjes, getiteld:
I. Opeet en Resultaat.
II. Haar verwording.
III. Een niet zuivere proefneming. De
vrijwillige ouderdomsverzekering mislakt.
Dus mislukt?
Er schynen agenten te zijn, dit dit ver
ontrustend woordje „mislukt” bezigen om
den eenvoudigen verzekerden den doodschrik
op bet iyf te jagen. Daar hebben ze nu
jaren lang premie betaald voor niets!
De verzekering is mislukt!
Ronduit gezegd: dit is ergeriyke zwendel!
Zelfs de anonieme schrijver dezer weinig,
hoogstaande brochure beeft niet bedoeld
dit te zeggen.
Hy betoogt alleen, dat *t aantal verzeker
den niet groot genoeg ia, om de Invoering
van de Staatspenslonneering tegen te hou
den. En daarom acht hy deze poging „mis
lukt.”
Dus niet in dien zin. dat deze verzeke
ring niet solide meer zou zyn.
'Hoe zou dit ook, daar de Staat de ult-
keeringen ten volle garandeert?
X Is juist een van de grieven van
schrijver dezer brochures, die deze verze
keringen liever by particuliere maatechap-
Pljen gesloten ziet
Daarom is deze brochure ook zoo dom.
Hoe komt deze „Nederlandsche Vereenlging
ter bevordering van het Levensverzekerings-
wezen” er eigenlyk toe. deze brochure te
verspreiden? De strekking ervan kan geen
andere zyn, dan feiteiyk ofschoon mis
schien onbedoeld propaganda te maken
voor de Staatspenslonneering!
Ligt dit op den weg dezer Vereenlging?
Doch hoe dit zy, de verzekerden by de
V.O.V. kunnen volkomen gerust zijn: alle
uitkeeringen worden, evenals by de Ryks-
postspaarbank, ten volle door den Staat
gewaarborgd.
Voor eenige ongerustheid ia hoegenaamd
geen reden.
De Minister van Arbeid, Handel en Ny-
verheid heeft een voorontwerp van een alg.
maatregel van bestuur, als bedoeld in de
artikelen 57, 68 elfde lid en 91 der arbeids
wet 1919 aan den Hoogen Raad van Arbeid
voorgelegd.
Aan den inhoud en de toelichting ont-
leenen we het volgende:
By de regeling van de arbelds- en rust
tijden in apotheken moest rekening gehou
den worden met de omstandigheid, dat de
wet van 1 Juni 1865 (Staatsblad no. 61)
regelende de uitoefening der artsenybereid-
kunst, aan de apothekers de verplichting
oplegt dag en nacht gelegenheid te geven
tot het verkrijgen van geneesmiddelen.
Is het eenerzyds noodlg de werktijden
der apothekers binnen redeiyke grenzen te
beperken, anderzyds moet rekening worden
gehouden met het algemeen belang van een
goede hulpverleening door apotheken.
In dit voorontwerp is getracht belde be
langen te dienen door, als regel den werk
tijd overdag te beperken tot acht en een
half uur per dag en acht en veertig uren per
week en den wachtdienst op Zondag en
X nachts niet als werktijd te rekenen.
Ter toelichting van de artikelen strekke
het navolgende:
Het eerste lid van artikel 3 stelt den
werktijd van adsistenten en jeugdige per
sonen op 8^6 uur per dag en 48 uur per
week.
Het tweede lid verbiedt den arbeid van
adsistenten op Zondag en tuier hen 8 uur
des namiddags en 8 uur des voormiddag»
De artikelen 47 stellen op dit verbod de
noodlge uitzonderingen voor den wacht- j
dienst. De regeling van de arbelds- en rust
tijden, die aldus wordt verkregen, is in
overeenstemming met de reeds gevolgde
praktijk in de meeste apotheken.
Voor jeugdige personen bevatten de arti
kelen 55 en 56 der Arbeidswet, reeds een
verbod van arbeid op Zondag en tusschen
8 uur des namiddags en 8 uur des voor
middag»
Daar het niet mogelyk is allen arbeid I
op Zondag voor nlet-adsistenten te verbie- I
den, maar deze wel kan worden beperkt tot
enkele ureh, is in het eerste lid van arti
kel 3 bepaald dat deze categorie op Zondag
niet langer arbeid mag verrichten dan 3
uren.
In het tweede lid is ook voor deze hulp-
arbeiders de werktijd tot 8H uur per dag
en 48 uur per week beperkt, behalve voor
loopknechts, voor wie in het derde lid een
werktyd van 10 uren per dag en 55 uur
per week is toegestaan.
Het belang van een goede hulpverleening
door apotheken vordert, dat ook tusschen 8
uur ’s avonds en 8 uur ’s morgens en des
Zondags geneesmiddelen te verkrijgen zyn.
Dtt doel kan slechte bereikt worden, wan
neer voor de adsistenten niet een absoluut
verbod geldt om op die tijden arbeid te
verrichten. Om anderzijds by de regeling
van den wachtdienst zooveel mogelyk met de
belangen van het personeel rekening te kün-
nen houden, zyn in dit verband de apothe
ken in vier groepen onderscheiden, te weten:
1. apotheken, aangesloten by een sluitings-
regeling (artikel 4);
2. apotheken, gelegen binnen het gebied,
waarvoor een sluitlngsregellng geldt, maar by
die regeling niet aangesloten (artikel 5);
3. apotheken, gelegen binnen het gebied,
waarvoor een slutingsregeling geldt, maar
voor welke verlof tot sluiten gegeven is
(art. 6).
4. apotheken, niet gelegen binnen het ge
bied. waarvoor een s'.uitingsregeling geldt,
voor welke geen verlof tot sluiten gegeven
is (art. 7).
Volgens artikel 4 is het bepaalde in de I
artikelen 2, 11, eerste lid. en 12 van het ont- I
worpen besluit en in artikel 68. achtste lid. I
der Arbeidswet niet van toepassing op arbeid I
van een adsistent, bestaande in het voldoen I
van aanvragen om geneesmiddelen geduren- I
de den wachtdienst (van 8 uur 's avonds tot
8 uur X morgens en des Zondags) in een I
by een sluitlngsregellng aangesloten apo
theek. Hierby zyn intusschen eenige voor
waarden in acht te nemen oa. dat een ad- I
slstent hoogstens gedurende één van vier
achtereenvolgende weken wachtdienst mag
hebben en dat na een Zondagswacht van I
meer dan vier uren een vrije middag gegeven
moet worden.
Voor apotheken in kleine plaatsen, waar
slechts één apotheek is en in welke apotheek I
slechte één adsistent werkzaam is, scheen
het biliyk, dat in die gevallen de apotheker I
en de adsistent elkaar wekeiyks in den
wachtdienst kunnen afwisselen. Het verlee-
nen van compensatie voor Zondagswacht
brengt in deze apotheken practlsche moel-
lykheden met zich. Waar overigens de ar
beid in die apotheken op Zondag seer weinig
pleegt te beteekenen, kon van het voorzehry-
van een vervangenden vrijen middag I
In „Staatsblad" no. 348 is opgenomen het
Kon. besluit van 13 Juni jj„ tot vaststel
ling van het Algemeen Ryksambtenaren-
reglement.
Bepaalt is, dat dit reglement op 1 Sep
tember as. in werking zal treden.
paar waren uitgespreid. Aan al die kousen
kon men echter zien, dat ze tot nu toe nog
geen reparatie noodig hadden gehad.
Terwijl ik reeds mismoedig begon te
worden, daar de heele huishouding geen
reparatie behoevende kousen opleverde, zei
het jonge meisje, vriendelijk, maar daarom
niet minder beslist, dat ik nu lang genoeg
haar werk had bezien en dat het beter was,
dat ik nu maar heenging.
„Mejuffrouw,” antwoordde ik, „wees zoo
goed, mij alleen te vertellen, of er ook nog
kousen te voorschijn zullen komen. Is dit
het geval, dan zal ik nog wat blijven de
reden daarvoor zal u wellicht later duidelijk
worden.*’
In plaats van te antwoorden, liet ze mij
een paar op verscheidene plaatsen zeer netjes
gestopte lange kousen zien. In een oogwenk
was ik met een koenen sprong over de ons
scheidende heining.
„Wie behooren die kousen riep ik op
gewonden.
„Die kousen sprak het meisje, en keek
1, „wei, die veiivv*vü
2- l”
ig hernam ik „En heeft uw groot
zeil de gaten zoo mooi en netjes
„Neen,” luidde het antwoord, „dat heb
ik gedaan. Als jongste in huis, is dit steeds
mijn werk.”
Wat zal ik verder zeggen In dat kltiae
knappe en degelijke persoontje had ik m'n
ideaal gevonden. Als man van de daad talmde
ik niet, maar vroeg haar ten huwelijk. Blo
zend, maar volstrekt niet preutsch, gaf
mij het jawoord, als haar grootmoedet
niet tegen was.
De beide waschvrouwen waren bij m’n
vreemdsoortig binnendringen ontsteld weg-
geloopen. Ze riepen, dat er een gek was los
gebroken, die de juffrouw wilde vermoorden.
Thuis was alleen de bijna tachtigjarige groot
moeder, die in haar angst naar een bezem
gegrepen had, terwijl de beide vluchtende
vrouwen zich met een bijl en een oude spade
wapenden, om gezamenlijk tegen mij te
velde te trekken.
Toen het vijandelijke leger, Elisa de
naam van m’n vrouw en mij arm in arm
zag aankomen, legde het de wapens
toonde zich niet ongeneigd tot-1-
Op het parlementeeren vol
ven
worden afgezien.
Voor de apotheken, die niet binnen het ge
bied eener sluitlngsregellng liggen en die
ook geen verlof tot sluiten hebben, wordt
toegestaan, dat de adsistenten In twee van
vier achtereenvolgende weken wachtdienst
hebben en ook hier behoeft geen compensa
tie voor den Zondag gegeven te worden. Ar
tikel 7 beperkt den arbeid tydens den wacht
dienst tot ten hoogste vyf uren per week.
Volgens artikel 9 mag het gereedmaken
van geneesmiddelen, waarvoor de aanvrage
De commissaris van politie van het bu
reau Spaamdammerstraat te Amsterdam,
maakt bekend, dat in den nacht van 37
op 38 Juni 1931 ten nadeele van een Ame-
rikaansch varensgezel is ontvreemd een
paspoort ten name van J. M. Carthy, be
nevens een chèqueboekje, waarin negen
chèques van de American Express Comp.
Ine., genummerd P 1791162, P 1791163,
P 1791184, P 1791166, P 1791166, P 1484360,
P 1484361, J 1484362 en P 1485263, onder-
teekend Jerry McCarthy, elk groot 50 dol
lar.
By aanbieding wordt verzocht het dlchtst-
bysynd politiebureau hiervan in kennis te
stellen.
Als redacteur van een te San-Diego in
Zuid-Californié, verschijnend Duitsch blad,
moest ik mij langen tijd als berichtgever in
Los Angelos ophouden. Ik nam mijn intrek
bij een tuinier. Mijn huisbaas was blijkbaar
een welgesteld man. Z’n beroep in die streek
I was zeer winstgevend achter het huis lag
een vrij groot park daaraan grensden groen
tenakkers en een boomgaard. Het avondmaal
gebruikte ik met de familie, zoodat ik spoedig
I ook de vrouw des huizes leerde kennen.
Nadat ze aan mij voorgesteld was, wist ik
direct, dat ik met geen excentrieke Ameri-
kaansche te doen had. Ze was net en een
voudig gekleed gaf me hartelijk de hand en
heette me welkom in hun huiselijken kring,
die buiten haar man, uit twee aardige, ge
zonde, vier- en zes-jarige knapen bestond.
Wat er opgediend werd, was uitstekend.
Het onderhoud was opgewekt. Het speet me,
na een paar uren mij op mijn kamer te moeten
terugtrekken om een artikel voor mijn blad
te schrijven.
Den volgenden
door alle vertrekken van z n nuu,
lijk om me te laten zien, hoe keurig z’n vrouw
het in orde hield. Zoo kwamen we ook in de
pronkkamer van het huis, waarvan de in
richting van degelijken smaak getuigde.
1 M’n blik ziel dan op een eigenaardig voor
werp. In een zwaar vergulde lijst, die een
eereplaats aan den wand innam, hing, onder
glas, een heldere, maar op meerdere plaatsen
bestopte vrouwenkous. Zoo'n kamersieraad
had ik nog nooit gezien en ik dacht, dat daar
wel een geschiedenis aan verbonden zou zijn.
Ik keek m’n begeleider vragend aan. Hij
lachte en vroeg ,U wilt zeker weten, wat
die gestopte' kous hier te maken heeft?
Ik zal het u vertellen.'*
„Als deze kous er niet was, dan was ik
waarschijnlijk nu geen gelukkig echtgenoot.
Ik ben nu vijftien jaar in Amerika en had het
reeds in het vijfde jaar tot een tamelijken
welstand gebracht, zoodat ik er aan dacht te
trouwen. Ik wilde echter geen Amerikaansche
met excentrieke ideien. Wat ik zocht, was
een echte huisvrouw, die het niet beneden
zich achtte een huishouden naar aloude zeden
waar te nemen, waartoe ik ook het kousen
stoppen rekende. Het zal u wel bekend zijn,
dat het in deze gezegende republiek niet
gebruikelijk is, dat de vtvuwen zich met het
stoppen van kousen bezig houden. De ge
kochte kousen worden door hoog en laag zóó
lang gedragen, tot ze vol gaten zijn en niet
meer tot be Heeding van den voet kunnen
dienen. Men werpt ze dan eenvoudig als
onbruikbaar weg. Dit kan als kenteeken
gelden van de manier van huishouden hier
in Amerika. Ik heb me daar altijd aan ge
ërgerd. Een vrouw, zóó opgevoed, wilde ik
in geen geval.
In den regel gaan trouwlustige jongelui
eerst hun aanstaande zien. Ik besloot van
dezen regel af te wijken en wilde eerst weten,
wat ze deed en wat ze uitvoerde, eer ik per
soonlijk kennis maakte. Ik ging op zoek naar
families
Op één plaats
de, die ze
een oude
schen de zeventig en tachtig.
Ik zette nu in andere grootere en Heinere
plaatsen mijn ondier zoek voort, maar zonder
goed gevolg. Eindelijk kwam ik in de meest
door Duitschers bewo nde kolonie Anna-
heim. In een hótel aldaar had ik m'n intrek
genomen en ging direct op onderzoek uit.
Terwijl ik zoo langs de straat slenterde,
kwam ik Langs een ruim grasveld, dat aan
een nederig huisje grensde. Op dat grasveld
waren verscheidene vrouwspersonen, die
groote manden met waschgoed droegen en
zich gereed maakten het op te hangen. Een
der vrouwen was jong, mooi en vlijtig, het
geen niet naliet, indruk op mij te maken.
Het jonge meisje, dat ik vriendelijk goeden
gd had, boeide, zooals gezegd,
it. en met ongeduld wachtte ik
de heining en zag