(Binnenlandsch Nieuws Gratis Voor de Huiskamer 0 Mislukt? i GEMENGD NIEUWS Algemeen Rijks* ambtenarenreglement o 1 i VeorhereUHng ta het geheim Vergadering ran aandeelhouders in ter den Werktijdenbesluit apotheken voor den Koopvaardij-offieieren Naar een conflict? De gestopte kous .t Gestolen cheques ,wel, die behooren aan degelijke persoontje had ik m’n P 1791163, Ine. niet van toepassing. BELOFTEN VAN DE RAIL-ZEPPELIN Het snelverkeer der toekomst Vliegmachine-snelheden bij de Spoorwegen Voorontwerp van een algemeenen maat, regel van bestaur. bUsonder- schijnma- als ze vrij, huwbaar nadere betrekking te De propellerwagen van ir. Kruckenberg. in den volksmand de „Zeppelin op rails" ge noemd. heeft den afstand HamburgBer lijn, waarover de express 3 uur doet, in 98 minuten afgelegd. Men heeft dit beschouwd als een spannenden recordrlt. Een vliegtuig heeft met de rail-Zeppelln om het hardst gevlogen en tienduizenden hebben er onder weg en in Berlijn met verbazing naar staan kijken. De eeuw der techniek heeft de men schen weer in haar macht gehad. Doch de 339. Toekl en Mauwt je hadden geduldig gewacht, voortdurend starende naar het gat, door den beer in de sneeuw ge maakt. „Wet b'eef die Bollebuisje lang weg,* zelden ze. Maar het was niet waar, want als Je wachten moet, dan duurt het altijd langer dan het werkelijk is. ..Is ie er al uit?" riep Bollebuisje van verre. ..Neen," schreeuwden Toekl en Mauwtje in koor. „Neen, hij zit er nog in. maar we kunnen hem nog hooren schreeuwen.* 340 Voorzichtig werden de planken op de sneeuw gelegd naar de plaats, waar de minister, gek-emd tusschen de dikste sneeuwmassa, zat. Natuurlijk moest al’es zeer voorzichtig geschieden, want als de sneeuw In den kuil stortte, dan kon de minister wel eens dood gaan. Toekl en Mauwtje hielpen Bollebuisje bij het leggen van de planken. ..Pas op, pas op," maande Bollebuisje voortdurend. ..Ben al voor zichtig genoeg,* mauwde Mauwtje, die koude pooten hart Bij zonnebrand, doorzitten, stukloopen enz. is Purol zeer verzachtend en genezend. Allen die dezer dagen in Apotheek en Drogisterij een doos of tube Purol koopen. ontvanger, daarbij zoolang de voorraad strekt, gratis een boekje over huidverzorging en huldgeneznlg. Jaarvergadering Dr. Ariëns-vereeniging r Week, ijnaken mvrage Met deze woorden besloot m'n wakkere huisheer het vermakelijk verhaal zijner jacht op de gestopte kousen. bleek, is er eenige on- _2_11 een Vrijwillige rit beteekent noj veel meer dan de geslaag de proef van een vernuftige vinding. Ztf be- teelrenk een nieuw tijdperk voor bet aan de aarde gebonden verkeer. De beproefde oude spoorbaan, die al tientallen jaren in haar verdere ontwikkeling door onoverkomelijke bezwaren werd tegengehouden en die daa dcor ook een steeds kleiner aandeel in hr verkeer kreeg, heeft nu weer een toekomrt voor zich. Men heeft de negentiende eeuv wel eens de eeuw der spoorwegen genoemd en do twintigste die van den benzinemotor. Dat was een beetje overijld gezegd. Spoor weg en explosiemotor zijn nu met elkaar vereenigd In de rail-Zeppelln, die de goede eigenschappen van belde naar voren brengt. De uitdagende tocht van de vrij denkers- vereenlging .De Dageraad" voor Limburg, zal plaats hebben don 25en en 26en Juli a_s. Naar de „Tijd" vernam wordt de tocht zeer in het geheim voorbereid, om dan den Llmburgsche Katholieken geen gelegenheid te geven, tegen-maatregelen te nemen of reeds genomen maatregelen In de war te sturen.. Om het Llmburgsche Comité van De toestand van „De Standaard” Bezoldiging ran ambtenaren als ■U in militairen dienst «Un, gaat voort. Da ambtenaar, die als militair Ingevolge een uit de wet of uit een verbintenis voort vloeiende verplichting in werkelijken dienst is, wordt geacht In zijn burgerlijke betrek king met verlof te zijn. Hij behoudt over den tijd van dezen dienst het genot van de aan zijn ambt verbonden bezoldiging, voor zoo ver hij, volgens nader te stellen regelen, daarop aanspraak kan maken, dan wel voor zoover die werkelijke dienst wordt vervuld gedurende het aan hem verleende vacantle- verlof. verleende eervoj ontslag met ingang van 31 December 1930. De heer R. C. Verwelft* verkreeg eervol ontslag als dlrecteur-redacteur. De heer O. C. de Vlugt, tot dusver waar nemend directeur werd daama bij acclama tie tot directeur der vennootschap benoemd. Bij de rondvraag, waarbij enkele wenschen tot uitbreiding van „De Standaard" werden ter sprake gebracht, werd tevens vermeld, dat het aantal abouné's thans sterk stijgen de is en een tot nu toe ongekend hoog aan tal bedraagt. I kort voor het sluiten der apotheek wordt gedaan en welker aflevering niet kan wach ten tot den volgenden dag, door adsistenten geschieden tot ten hoogste een halt uur na het op de arbeidslijst vermelde tijdstip van einde van den werktijd, zonder dat dit als werktijd meetelt. De overige artikelen behandelen de rust tijden enz. van arbeiders niet-adsistenten in een apotheek. Als redacteur van een te San-Diego in Zuid-Caliiormë, verschijnend Duitsch blad, moest ik mij langen tijd als berichtgever in Los Angelos ophouden. Ik nam mijn intrek bij een tuinier. Mijn huisbaas was blijkbaar een welgesteld man. Z’n beroep in die streek was zeer winstgevend achter het huis lag een vrij groot park daaraan grensden groen tenakkers en een boomgaard. Het avondmaal gebruikte ik met de familie, zoodat ik spoedig ook de vrouw des huizes leerde kennen. Nadat ze aan mij voorgesteld was, wist ik direct, dat ik met geen excentrieke Ameri- kaansche te doen had. Ze was net en een voudig gekleed gaf me hartelijk de hand en heette me welkom in hun huisetijken kring, die buiten haar man, uit twee aardige, ge zonde, vier- en zes-jarige knapen bestond. Wat er opgediend werd, was uitstekend. Het onderhoud was opgewekt. Het speet me, na een paar uren mij op mijn kamer te moeten terugtrekken om een artikel voor mijn blad te schrijven. Den volgenden dag leidde de huisheer mij door alle vertrekken van z’n huis, waarschijn lijk om me te laten zien, hoe keurig z*n vrouw het in orde hield. Zoo kwamen we ook in de pronkkamer van het huis, waarvan de in state*-J- M'n werp. In een zwaar vergulde lijst, Aan het „Volk" ontleenden wij dezer da gen een bericht over een actie, die door eeni ge aandeelhouders van het a r. hoofdorgaan ,De Standaard" In het Noorden des lands op touw gezet zou zijn, om op de eergisteren gehouden aandeelhoudersvergadering o.m. te doen besluiten tot een nauwkeurig onder zoek naar den financieelen toestand van het blad en het beleid van directie en commis sarissen. In een eergisteren te Amsterdam gehou den Jaarljjksche vergadering van aandeelhou ders van ,De Standaard” werd allereerst be doeld voorstel van de heeren Zwartsenberg cs. In behandeling gebracht. Na uitvoerige discussie waaraan o.a. de heeren president-commlssaris W. de Vlugt, dr. H. Colljn, Zwartsenberg. Mulder, Gelder- man. Schouten, prof. Oerbrandy, Sytsema. mr. v. d. Deure en v. Andel deelnamen, werd bovengenoemd voorstel Ingetrokken, waarna de voorzitter van commissarissen de heer W. de Vlugt de verzekering gaf, dat commis sarissen bereid zijn wel-geformuleerde aan vragen van aandeelhouders schriftelijk te ontvangen en die volledig te beantwoorden In een vergadering van de vragers en com missarissen. De balans en winst- en verliesrekening wer den daarna met algemeene stemmen goed gekeurd. Eveneens werd goedgekeurd het aan den heer H. A. van Bottenburg op diens verzoek De Zondag ah rustdag. Ten aanzien van den werktijd is vastge steld dat op Zondag alleen oU onvermijdelijk heid dienst wordt geèlscht en dat om. ten aanzien van lederen ambtenaar zooveel mo gelijk gezorgd wordt, dat hij op Zondag en de voor hem geldende kerkelijke feestdagen zijn kerk kan bezoeken en dat hij in zijn Zondagsrust aoo weinig mogeiyk wordt be perkt. By die regeling wordt er naar ge streefd. dat van den ambtenaar op thans 36 Zondagen per Jaar geen dienst wordt ge- eischt. Wat ten aanzien van het verrichten van arbeid op Zondag is bepaald, geldt mede voor het verrichten van arbeid óp den Nieuw jaarsdag. den tweeden Paascbdag. den He melvaartsdag, den tweeden Pinksterdag, de beide Kerstdagen en den dag, waarop de ver jaardag van de koningin wordt gevierd. Te Zwolle werd de elfde Jaarvergadering der Dr. Ariëns-vereeniging gehouden Hotel Wlent.’es. Na behandeling van verslagen en be stuursverkiezing, waarbij de Zeereerw. Pa ter Patricius O. M. Cap. als Hoofdbe stuurslid den Z. E. Pater Ddefonrus z. g. opvolgde, werd het woord verleend aan den' Zeereerw. Paler Joe. Berens. Direc.eur van het St. Kamillushuls, Kasteel Schdndeln te Roermond, voor een bespreking over JDt zorg voor alkohollsten in Duitschland". Na eenige gedachtenwisseling werd het eerste gedeelte der vergadering gesloten en ging het gezelschap naar het St. Catharina- huis, mooi gelegen aan den buitenkant der stad. Dit huis, keurig Ingericht, en tevens beschikbaar voor onname van vrouweiyke patiënten werd met belangstelling bezich tigd. De Zeereerw. Pater Jos. van Wely O. P. hield In de nieuwe Kapel een korte toe spraak over „Eigen adel in ons reddings werk.” Een kort Lof met opdracht van het red dingswerk aan Jezus' H. Hart besloot dit tweede deel der bUeenkomst. Een gezellige thee, in den. tuin aange boden door de Zusters van het St. Catha- rlna-huls, vereenlgde nog eens allen, en was het slot van een uitstekend geslaagden dag. Binds April worden, geiyk gemeld, tus schen de organisaties van scheepsofficieren en die van de reedé-bespreklngen gevoerd over het aangaan van een nieuw collectief contract, daar het oude heden afloopt. De bond van werkgevers elschte een verlaging van 10 pet. der thans geldende gages, waar bij die voor de Ujn-officieren als minimum en voor de vrachtvaart als vaste gages zou den moeten worden beschouwd. By de besprekingen op de ledenvergade ringen der offlcieren-vereenlgingen Is tegen de voorstellen der directies ernstig verzet gerezen en by handhaving door deze van haar standpunt, schynt by een der Amster- damsche Ujnreederyen een conflict als on- vermydeiyk te moeten worden beschouwd. De officieren hebben zich tntusschen tot nieuwe onderhandeilngen bereid verklaard Aanspraken in geval van siekte. De ambtenaar, die wegens ziekte of onge val verhinderd is zijn dienst te verrichten, gedurende de maand waarin de arbeid is op gegeven, geniet de volle bezoldiging en ver volgens: a. voor zoover het betreft een amb tenaar In vasten dienst, met een werkelijken diensttijd van 10 jaren of korter, gedurende 13 maanden de volle bezoldiging en gedu rende de daaropvolgende 12 maanden 2/3 gedeelte ran zyne bezoldiging; b. voor zoover het betreft een ambtenaar in vasten dienst, met een werkelijken diensttijd van meer dan 10 Jaren. gedurende 18 maanden de volle be zoldiging en gedurende de daaropvolgende 18 maanden 2/3 gedeelten van zyne bezoldiging; c. voor zoover het betreft een ambtenaar In tydeiyken dienst, gedurende 6 maanden de vole bezoldiging en gedurende de daaropvol gende 6 maanden 3/3 gedeelten van zyne be zoldiging. Na het verstryken van den termyn, waar over voor het laatst 2/3 gedeelten van de be zoldiging werden genoten, wordt de bezoldi ging voor de helft uitbetaald. De Ambtenarenwet 1929 bepaalt in art. 134 dat by of krachtens algemeenen maatregel van bestaur bepalingen worden vastgesteld betreffende de gevallen waarin en de voor waarden waaronder door of vanwege het Ryk indienstneming op arbeidsnvereen Immsten naar burgerlijk recht kan plaats hebben. Naar bet „Hdbd," verneemt, heeft de Cen trale commissie van georganiseerd overleg in haar vergadering van 23 Juni J.L reeds het conoept-Arbeidsovereenkomstenbeslult be handeld. Een omwenteling op spoorweggebied. Men moet nu echter niet denken, dat morgen aan den dag alle spoorwegmaat schappijen ter wereld by Kruckenberg een paar duizend propellerwagens sullen be stellen en dat over een half Jaar het bllk- semvërkeer begint. Zoo vlug gaat bet niet. Het bovenstaande is echter geen fantasie, t ts volkomen uitvoerbaar, doch er moet eerst een massa voorbereidend werk worden ge daan. De geheele onder- en bovenbouw van den spoorweg, het slgnaalwezen en de be richtendienst zyn op de tegenwoordige snel heden Ingesteld. Dat alles moet dus veran derd worden. De ernstigste nfeetiykheid ie misschien wel. dat verscheidene tracés ver anderd moeten worden. De tochten zijn be rekend op maximumsnelheden van 80 of 100 KM. per uur, In bergachtige streken dik wijls nog minder. De spoorweg Ber lijnHamburg loopt bijna kaarsrecht door de eentonige Noordduitsche laagvlakte en heeft vrijwel geen bochten. Daarom be hoeft er ook niets aan veranderd te worden. Doch bijna alle andere trajecten moeten eerst min of meer belangrijke wysiglngen ondergaan. Dat kost tyd en vooral geld. De onderlinge afstanden der signalen vol gens bloksysteem moeten vergroot worden, want de propellerwagen heeft natuuriyk een langeren remafstand. De moderne optische signalen moeten door geheel automatisch werkende vervangen worden, omdat zy bij geweldige snelheden al te gemakkeiyk over het hoofd gezien kunnen worden. Toch zijn de Duitse he staatsspoorwegen ran plan cm binnen afzienbaren tyd dit snelverkeer op het traject BerlijnHamburg in te voeren. -- Dit groote bedrijf bewijst daarmee, dat de belangstelling voor het nieuwe vervoermid del oprecht is. Anders had men ook niet de proeven van Kuckenberg gefinancierd. Het traject BerlijnHamburg is niet alleen tech nisch zeer geschikt door de weinige bochten, doch ook economisch, doordat tusschen deze twee groote steden het doorgaand verkeer het drukst is. Eerst wanneer op dit traject bedrijfservaring is verkregen, kan er een be sluit genomen worden over andere trajecten, waarvan het meest in aanmerking komen BerlijnKeulen en BerlijnFrankfortBa zel. De reizigers zullen voorloopig nog wei wat moeten wachten op de veelbelovende rail-Zeppelln. doch dat komt niet door mis plaatst conservatisme van de spoorwegmaat schappijen, doch door de noodzakelijkheid, om de reeds bereikte resultaten nog nader te bestudeeren. „De Dageraad” naar Limburg In „Staatsblad” no. 248 is opgenomen het Kon. besluit van 13 Juni Jj tot vaststel ling ran het Algemeen Ryksambtenaren- reglement. Bepaalt is, dat dit reglement op 1 Sep tember aa. in werking zal treden. Aanstelling van tUdelgke en raste ambtenaren. Db aanstelling van ambtenaren in tydeiy- ken dienst kan om. slechts geschieden: Indien mag worden aangenomen, dat de werkzaamheden, waarmede de ambtenaar zal worden belast, van afloopenden aard zijn en< met langer dan tien jaren zullen duren. Wanneer werkzaamheden, ais in den vori ge© volzin bedoeld, elkaar in een aanslui tende reeks opvolgen, wordt de tydeiyke aan stelling van den ambtenaar, die met die werkzaamheden is belast, na rijf jaren door een vaste aanstelling vervangen, indien mag worden aangenomen, dat deze werkzaamhe den ten minste nog vyf jaren sullen voort duren. De tydeiyke aanstelling wordt in elk getal na tien jaren dienst als zoodanig door een vaste aanstelling vervangen; Indien een wyziging van de taak van den betrokken dienst is voorgenomen; van personen, in dienst genomen ter ver vanging van afwezig personeel; ran personen beneden den leeftijd van 18 Jaren en personen in opleiding; voor een proeftijd van niet langer dan Mn jaar, desnoods met nog één Jaar te ver lengen. Echter kan bet tot aanstelling be voegd gezag, op verzoek van den ambtenaar, den proeftijd na twee jaren nog utterlyk met één Jaar verlengen. Aan de aanstelling in rasten dienst gaat regel een aanstelling voor een proeftijd vooraf. De voordeelen van de rail-Zeppeün De spoorwegen hebben al tientallen jaren met moeiiykheden te kampen gehad. De laatste jaren vooral werd het autobusverkeer een geduchte concurrent. De stoommachine op wielen ts slechts rendabel by vervoer in het groot, doch lan»e treinen beteekenen naar verhouding minder sterk bezette wa gens. Voor het vervoeren van groote men- schenmassa’s heeft de trein zyns geiyke niet, doch wanneer er gegeid kleine aan tallen personen vervoerd moeten worden, zyn vliegtuig en autobus beter geschikt. Door de rail-Zeppelln kunnen de spoorwe gen thans echter ook hiermee concurreeren. zy kunnen zich beter aan passen aan het verkeer en zullen daarin dan ook weer een voornamere plaats gaan Innemen. Dit is de grootste vooruitgang. De tweede is de byna verdubbelde snel heid, die nog hooger schijnt te kunnen wor- opgevo^rd. Dat beteekent, schrijft het „Vad.", een geduchte concurrentie voor het vliegtuig, dat tot dusver juist om zyn snel heid werd gekozen, ondanks het grootere risico, de afhankelijkheid van weersgesteld heden en landingsterreinen. Het snelvertaler zal vermoedeiyk van het vliegtuig naar de rail-Zeppelln overgaan. Dat beteekent een voordeeltje voor de spoorwegen, doch nog meer voordeel voor de menschen met kleine beurzen, die tot nu toe snelheden ran 200 K M. per uur niet konden betalen. Want in tegenstelling met hei vliegtuig is de rail- Zeppelln geschikt voor massa-vervoer, door dat de bedrijfskosten van Kruckenbergs ver voermiddel betrekkeiyk laag zyn. Volgens de vcorlooplge berekeningen zouden de tarieven tusschen de 2e en 3e klas-prijzen der tegen woordige sneltreinen komen te liggen Dat zou een omwenteling in de vervoert&ieven beteekenen. Alle rijtuigen voor binnen- en buitenlandsche trajecten zouden gehalveerd kunnen worden, wat nieuwe mogeiykheden brengt voor handel en industrie. Vooral de groots internationale spoorlijnen worden op een geheel nieuwe leert geschoeid: Parijs Warschau in 10 uur en BeriynPeking met den Transslljerlschen spoorweg 4 of 8 da gen inplaats van 15. Treedt 1 September a.s. in werking Op één plaats maar toen de. die ze ge een oude da schen de xe> Ik zette nj plaatsen i goed gevi door Di heim. In een hfttel aldaar had ik m'n intrek genomee en ging direct op onderzoek uit. Terwijl ik zoo langs de straat slenterde, kwam/ik langs een ruim grasveld, dat aan een gkderig huisje grensde. Op dat grasveld wargn verscheidene vrouwspersonen, die grcyite manden met waschgoed droegen en tifh gereed maakten het op te hangen. Een vrouwen was long, mooi en vlijtig, het geen met naliet, indruk op mij te mazen. Het jonge meisje, dat ik vriendelijk goeden morgen gezegd had, boeide, zooals gezegd, m'n aandacht, en met ongeduld wachtte ik aan de andere ijde van de heining en zag toe oi er ook uit de mand de zoo vurig ver beide kousen te voorschijn zouden komen, die misschien voor mijn levensgeluk be slissend zouden zijn. Eindelijk kwamen er kousen voor den dag en m’n hart begon harder te kloppen, toen ze weldra paar aan Naar de ,Msb.” r rust ontstaan onder degenen, die zich pensioen verzekerden by de Ouderdoms-Verzekering (de V.OV.) Volkomen ten onrechte. Er biykt weer eens uit, dat de menschen slecht kunnen lezen, en dat daarvan door sommigen schandelijk misbruik wordt ge maakt. Wat Is het geval? Door de Nederlandsche Vereenlging bevordering van bet Levensverzeker wezen wordt op ruime schaal een anonie me brochure verspreid, onder den titel ,X>e Vrijwillige Ouderdoms-Verzekering van den Staat". Ze bestaat uit drie hoofdstukjes, getiteld: I. Opzet en Resultaat. H. Haar verwording. in. Een niet zuivere proefneming. De vrijwillige ouderdomsverzekering mishdkt. Dus mislukt? Er schijnen agenten te zyn, dit dit ver ontrustend woordje „mislukt” bezigen om den eenvoudigen verzekerden den doodschrik op het iyf te jagen. Daar hebben ae nu jaren lang premie betaald voor niets! De verzekering is mislukt! Ronduit gezegd: dit is ergerlijke zwendel! Zelfs de anonieme schrijver dezer weinig hoogstaande brochure beeft niet bedoeld dit te zeggen. HU betoogt alleen, dat 1 aantal verzeker den niet groot genoeg is, om de invoering van de Staatspenslonneering tegen te hou den. En daarom acht hy deze poging „mta- lukt.* Dus niet in dien zin. dat deze verzeke ring niet solide meer sou zijn. Hoe zou dit ook, daar de Staat de uit- keeringen ten volle garandeert? t Is Juist een van de grieven ran schrijver dezer brochures, die deze verze keringen liever by particuliere maatschap pijen gesloten ziet. Daarom is deze brochure ook aoo dom. Hoe komt deze „Nederlandsche Vereenlglng ter bevordering van bet Levensversekerings- wezen” er elgeniyk toe. deze brochure te verspreiden? De strekking ervan kan gron andere zyn, dan feiteiyk ofschoon mis schien onbedoeld propaganda te maken voor de Btaatspenslonneerlng! Ligt dit op den weg dezer Vereen iglnr? Doch hoe dit zy. de verzekerden by ds V.O.V. kunnen volkomen gerust zyn: alk» ultkeeringen worden, evenals by de Rjjks- postspaarbank, ten volle dóór den gewaarborgd. Voor eenige ongerustheid is hoegenaamd geen reden. ituigde. voor- ie een eereplaats aan den wand innam, hing, onder {las, een heldere, maar op meerdere plaatsen >estopte vrouwen kous. Zoo’n kamersieraad had ik nog nooit gezien en ik dacht, dat daar wel een geschiedenis aan verbonden zou zijn. Ik keek m’n begeleider vragend aan. Hij lachte en vroeg ,U wilt zeker weten, wat die gestopte kous hier te maken heeft Ik zal bet u vertellen." „Als deze kous er niet was, dan was ik waarschijnlijk nu geen gelukkig echtgenoot. Ik ben nu vijftien jaar in Amerixa en had het reeds in het vijfde jaar tot een tamelijken welstand gebracht, zoodat ik er aan dacht te trouwen. Ik wilde echter geen Amenkaansche met excentrieke ideéen. Wat tk zocht, was een echte huisvrouw, die het niet beneden zich achtte een huishouden naar aloude zeden waar te nemen, waartoe ik ook het kousen stoppen rekende. Het zal u wel bekend zijn, dat het in deze gezegende republiek niet gebruikelijk is, dat de vrouwen zich met het stoppen van kousen bezig houden. De ge kochte kousen worden door hoog en laag zóó lang gedragen, tot ze vol gaten zijn en met meer tot bekleeding van den voet kunnen dienen. Men werpt ze dan eenvoudig als onbruikbaar weg. Dit kan als kenteeken gelden van de manier van huishouden hier in Amerika. Ik heb me daar altijd aan ge ërgerd. Een vrouw, zóó opgevoed, wilde ik in geen geval. In den regel gaan trouwlustige jongelui eerst hun aanstaande zien. Ik besloot yan dezen regel af te wijken en wilde eerst weten, wat ze deed en wat ze uitvoerde, eer ik per soonlijk kennis maakte. Ik ging op zoek naar huizen, waarin niet-Amerikaansche families met huwbare dochters woonden en trachtte dan te ontdekken, wanneer er wasch- en droogdag gehouden werd. Was mij dit be kend geworden, dan ging ik, onder een of ander voorwendsel, het bedoelde huis binnen en de plaats op, waar de wasch was O] hzngen. Daar keek ik met aandacht naa bungelende kousen. Vond ik die alle tuit gebruikelijke gaten, dan verliet ik, zoi veel te zeggen, het huis. Een gestopte kous daarentegen zou me afleiding gegeven heb ben. met de stopster -- en trouwlustig was, In treden. In Los Angelos alleen duurde het kousen- onderzoek bijna Zes weken. Het resultaat was ongunstig et» bezorgde mij geen bruid. ilaats vond ik gestopte kousen, ik near de nijvere hand informeer- opt had, vernam ik dat ze van re, een weduwe was, van tus- mtig en tachtig. in andere grootere en kleinere ü^n onderzoek voort, maar zonder g. Eindelijk kwam ik in de meest 'uitschers bewo nde kolonie Anna- De Minister ran Arbeid, Handel en NU- verheld heeft een voorontwerp van een alg. maatregel van bestuur, als bedoeld In de artikelen 57, 68 elfde Ud en 91 der arbeids wet 1919 aan den Hoogen Raad van Arbeid voorgelegd. Aan den inhoud en de toelichting otit- leenen we het volgende: By de regeling van de arbelds- en rust- tyden in apotheken moest rekening gehou den worden met de omstandigheid, dat de wet ran 1 Juni 1865 (Staatsblad no. 61) regelénde de uitoefening der artsenybereid- kunst, aan de apothekers de verplicht mg oplegt dag en nacht gelegenheid te geven tot het verkrijgen van geneesmiddelen. Is het eenerzijds noodig de werktijden der apothekers binnen redeiyke grengen te beperken, anderzijds moet rekening worden gehouden met bet algemeen belang van een goede hulpverleening door apotheken. In dit voorontwerp is getracht beide be langen te dienen door, als regel den werk tijd overdag te beperken tot acht en een half uur per dag en acht en veertig uren per week en den wachtdienst op Zondag en *s nachts niet als werktijd te rekenen. Ter toelichting van de artikelen strekke het navolgende: Het eerste Ud ran artikel 2 stelt den werktijd van adsistenten en jeugdige per sonen op 8H uur per dag en 48 uur per week. Het tweede Md vertüedt den arbeid van adsistenten op Zondag en tusschen 8 uur des namiddags en 8 uur des voormiddags. De artikelen 47 stellen op dit verbod de noodlge uitzonderingen voor den wacht dienst. De regeling van de arbelds- en rust tijden, die aldus wordt verkregen, is in overeenstemming met de reeds gevolgde praktyk in de meeste apotheken. Voor jeugdige personen bevatten de arti kelen 55 en 56 der Arbeidswet, reeds een verbod van arbeid op Zondag en tusschen 8 uur des namiddags en 8 uur des voor middags. -- Daar het niet mogeiyk is allen arbeid op Zondag voor niet-adsistenten te verbie den, maar deze wel kan woeden beperkt tot enkele uren, is in het eerste lid van arti kel 3 bepaald dat deze categorie op Zondag niet langer arbeid mag verrichten dan 2 uren. In het tweede Ud is ook voor deze hulp- arbeiders de werküjd tot 8*4 uur per dag en 48 uur per week beperkt, behalve voor loopknechts, voor wie in het derde Ud een werktyd van 10 uren per dag en 55 uur per week is toegestaan. Het belang van een goede hulpverleening door apotheken vordert, dat ook tusschen 8 uur 's avonds en 8 uur 's morgens en des 2kxMlags geneesmiddelen te verkrijgen zyn. Dit doel kan slechts bereikt worden, wan neer voor de adsistenten niet een absoluut verbod geldt om op die tyden arbeid te verrichten. Om anderzyds by de regeling ran den wachtdienst zooveel mogelyk met de belangen van het personeel rekening te kun nen houden, zyn in dit verband de apothe ken in vier groepen onderscheiden, te weten: 1. apotheken, aangesloten by een slultlngs- regeling (artikel 4) 2. apotheken, gelegen binnen het gebied, waarvoor een slultingsregellng geldt, maar by die fegeling niet aangesloten (artlse! 5); 3. apotheken, gelegen binnen het gebied, waarvoor een slutlngsregeling geldt, maar voor welke verlof tot sluiten gegeven is (art. 8). A apotheken, niet gelegen binnen het ge bied. waarvoor een s’ultingsregeling geldt, voor welke geen verlof tot sluiten gegeven is (art. 7). Volgens artikel 4 is het bepaalde In de artikelen 2. 11, eerste Ud. en 12 van het ont worpen besluit en in artikel 68, achtste Ud. der Arbeidswet niet van toepassing op arbeid van een adsistent, bestaande in het voldoen van aanvragen om geneesmiddelen geduren de den wachtdienst (van 8 uur 's avonds tot 8 uur *s morgens en des Zondags) in een by een slultingsregellng aangesloten apo theek. Hlerby zyn intusschen eenige voor- waarden in acht te nemen ox dat een ad sistent hoogstens gedurende eén van vier achtereenvolgende weken wachtdienst mag hebben en dat na een Zondagswacht van meer dan vier uren een vrije middag gegeven moet worden. Voor apotheken in kleine plaatsen, waar slechts één apotheek is en in welke apotheek slechts één adsistent werkzaam is, scheen het bUiyk, dat in die gevaUen de apotheker en de adsistent elkaar wekeiyks in den wachtdienst kunnen afwisselen. Het verlee- nen van compensatie voor Zondagswacht brengt in deze apotheken practische moei iykheden met zich. Waar overigens de ar beid in die apotheken op Zondag zeer weinig pleegt te beteekenen. kon van het voorschrij ven van een vervangenden vrijen middag worden afgezien. Voor de apotheken, die niet binnen het ge bied eener slultingsregellng liggen en die ook geen verlof tot sluiten hebben, wordt toegestaan, dat de adsistenten in twee van vier achtereenvolgende weken wachtdienst hebben en ook hier behoeft geen compensa tie voor den Zondag gegeven te worden. Ar tikel 7 beperkt den arbeid tydens den i dienst tot ten hoogste vyt uren per Volgens artikel 3 mag het gereed: van geneesmiddelen, waarvoor de aai ambtenaren met gedeeltelyke dag-, of jaartakken, die niet regelmatig bezoldiging, dienst- en werktijden, verlof en vacantle en aanspraken in geval van siekte paar waren uitgespreid. Aan al die kousen kon men echter zien, dat ze tot nu toe nog geen reparatie noodig hadden gehad. Terw.jl ik reeds mismoedig begon te worden, daar de heele huishouding geen reparatie behoevende kousen opleverde, zei het jonge meisje, vriendelijk, maar daarom niet minder beslist, dat ik nu lang genoeg haar werk had bezien en dat het beter was. dat ik nu maar heenging. „Mejuffrouw," antwoordde ik, „wees zoo goed, mij alleen te vertellen, of er ook nog kousen te voorschijn zullen komen. Is dit het geval, dan zal ik nog wat blijven de reden daarvoor zal u wellicht later duidelijk worden.” In plaats van te antwoorden, liet ze mij een paar op verscheidene plaatsen zeer netjes gestopte lange kousen zien. In een oogwenk was ik met een koenen sprong over de ons scheidende heining. „Wie behooren die., kousen T” riep ik op gewonden. „Die kousen?" sprak het meisje, en keek me verwonderd aan, „wel, die behooren aan m’n grootmoeder I" Angstig hernam ik „En heeft uw groot moeder zelf de gaten zoo mooi en netjes gestopt „Neen," luidde het antwoord, „dat heb ik gedaan. Als jongste in huis, is dit steeds mijn werk." Waf zal ik verder zeggen? In dat klei ie knappe en degelijke persoontje had ik m'n idealu gevonden. Als man van de daad talmde ik niet, maar vroeg haar ten huwelijk. Blo zend, maar volstrekt niet preutsch, gaf ze mij het jawoord, als haar grootmoeder er niet tegen was. De beide waschvrouwen waren bij m'n vreemdsoortig binnendringen ontsteld weg- geloopen. Ze riepen, dat er een gek was los gebroken, die de juffrouw wilde vermoorden. Thuis was alleen de bijna tachtigjarige groot moeder, die in haar angst naar een bezem gegrepen had. terwijl de beide vluchtende vrouwen zich met een bijl en een oude spade wapenden, om gezamenlijk tegen mij te velde te trekken. Toen het vijandelijke leger, Elisa de naam van m’n vrouw en mij arm in arm zag aankomen, legde het de wapens neer en toonde zich niet ongeneigd tot parlementeeren. Op het parlementeeren volgde het sluiten van den vrede, en, nadat ik een uurtje boven in grootmoeder’s kamertje geweest was, was de zaak in orde. Reeds zes weken later stopte m'n jong vrouwtje m'n vele kapotte kousen, die zich in m’n kast opgehoopt hadden. Maar de bewuste kous van de nu overleden groot moeder werd door mij als een tastbaar bewijs bewaard van het door mij verworven echtelijk en aardsch geluk." De commissaris ran politie van het bu reau Bpaarndammerstraat te Amsterdam, maakt bekend, dat In den nacht van 27 op 28 Juni 1931 ten nadeele van een Ame- rikaansch varensgezel Is ontvreemd een paspoort ten name van J. M. Carthy, be nevens een chéqueboekje, waarin negen chèques van de American Express Comp. Ine., genummerd P 1791162. P 1791163, P 1791164. P 1791165, P ‘1791166, P 1484260, P 1484261, J 1484262 en P 1485263, onder- teekend Jerry McCarthy, elk groot 50 dol lar. BU aanbieding wordt verzocht het dlchtst- byrijnd politiebureau hiervan in kennis te stellen. Actie omtrent de route van den tocht, de gemeenten, waar de vrijdenkerspropaganda zal worden gevoerd, en andere heden te misleiden, wordt een noeuvre uitgevoerd. Het hoofdbestuur van ,De Dageraad" houdt zelfs voor de afdee- lingsbesturen de te volgen strategie geheim. Alleen is in het orgaan der organisatie af- gekondlgd, dat eerst by het betreden van de provincie Limburg de plannen voor de te bedrijven propaganda zul'.enz worden be kend gemaakt aan de deelnemers. Reeds den 25en Juli wordt de propagan- datocht ingezet door mondelinge voordrach ten en het verspreiden van geschriften. Men wil den daarna volgenden 2k>r.dag besteden om propageerende, tegeiykertyd „een schoon gedeelte der provincie te gaan zien". Ook wil men bU voldoende deelneming touring cars of autobussen huren. Inmiddels heeft het hofdbestuur „bydra- gen voor de Llmburgsche propaganda” aan alle vrijdenkers verzocht. Wie niet onder hot regienmt rallen. Voor de toepassing van het reglement worden niet als ambtenaren beschouwd: - ministers; b. leden ran den Raad van State; c. krachtens Grondwet of wet voor hun 1c- ven &a nges telde ambtenaren. Uitgezonderd de bepalingen in hoofdstuk HI owj^de^bezoldlgtog, is dit reglement met ceerend personeel bU het lager-, het middel baar-, het hooger- en het taljverheklsonder- wys. Op week- dienst doen, zUn de bepalingen betreffende van degelijken smaak geti ik ziel dan op een eigenaardig t, dil meerdere plaatsen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 7