(Binnenlandsch Nieuws
Gratis
Voor de Huiskamer
0
Mislukt?
i
GEMENGD NIEUWS
Algemeen Rijks*
ambtenarenreglement
o
1
i
VeorhereUHng ta het geheim
Vergadering ran aandeelhouders
in
ter
den
Werktijdenbesluit
apotheken
voor
den
Koopvaardij-offieieren
Naar een conflict?
De gestopte kous
.t
Gestolen cheques
,wel, die behooren aan
degelijke persoontje had ik m’n
P 1791163,
Ine.
niet van toepassing.
BELOFTEN VAN DE RAIL-ZEPPELIN
Het snelverkeer der toekomst
Vliegmachine-snelheden bij de
Spoorwegen
Voorontwerp van een algemeenen maat,
regel van bestaur.
bUsonder-
schijnma-
als ze vrij, huwbaar
nadere betrekking te
De propellerwagen van ir. Kruckenberg.
in den volksmand de „Zeppelin op rails" ge
noemd. heeft den afstand HamburgBer
lijn, waarover de express 3 uur doet, in 98
minuten afgelegd. Men heeft dit beschouwd
als een spannenden recordrlt. Een vliegtuig
heeft met de rail-Zeppelln om het hardst
gevlogen en tienduizenden hebben er onder
weg en in Berlijn met verbazing naar staan
kijken. De eeuw der techniek heeft de men
schen weer in haar macht gehad. Doch de
339. Toekl en Mauwt je hadden geduldig gewacht, voortdurend
starende naar het gat, door den beer in de sneeuw ge
maakt. „Wet b'eef die Bollebuisje lang weg,* zelden ze.
Maar het was niet waar, want als Je wachten moet, dan
duurt het altijd langer dan het werkelijk is. ..Is ie er al
uit?" riep Bollebuisje van verre. ..Neen," schreeuwden Toekl
en Mauwtje in koor. „Neen, hij zit er nog in. maar we
kunnen hem nog hooren schreeuwen.*
340 Voorzichtig werden de planken op de sneeuw gelegd naar
de plaats, waar de minister, gek-emd tusschen de dikste
sneeuwmassa, zat. Natuurlijk moest al’es zeer voorzichtig
geschieden, want als de sneeuw In den kuil stortte, dan
kon de minister wel eens dood gaan. Toekl en Mauwtje
hielpen Bollebuisje bij het leggen van de planken. ..Pas op,
pas op," maande Bollebuisje voortdurend. ..Ben al voor
zichtig genoeg,* mauwde Mauwtje, die koude pooten hart
Bij zonnebrand, doorzitten, stukloopen enz.
is Purol zeer verzachtend en genezend. Allen
die dezer dagen in Apotheek en Drogisterij
een doos of tube Purol koopen. ontvanger,
daarbij zoolang de voorraad strekt, gratis een
boekje over huidverzorging en huldgeneznlg.
Jaarvergadering
Dr. Ariëns-vereeniging
r Week,
ijnaken
mvrage
Met deze woorden besloot m'n wakkere
huisheer het vermakelijk verhaal zijner jacht
op de gestopte kousen.
bleek, is er eenige on-
_2_11 een
Vrijwillige
rit beteekent noj veel meer dan de geslaag
de proef van een vernuftige vinding. Ztf be-
teelrenk een nieuw tijdperk voor bet aan de
aarde gebonden verkeer. De beproefde oude
spoorbaan, die al tientallen jaren in haar
verdere ontwikkeling door onoverkomelijke
bezwaren werd tegengehouden en die daa
dcor ook een steeds kleiner aandeel in hr
verkeer kreeg, heeft nu weer een toekomrt
voor zich. Men heeft de negentiende eeuv
wel eens de eeuw der spoorwegen genoemd
en do twintigste die van den benzinemotor.
Dat was een beetje overijld gezegd. Spoor
weg en explosiemotor zijn nu met elkaar
vereenigd In de rail-Zeppelln, die de goede
eigenschappen van belde naar voren brengt.
De uitdagende tocht van de vrij denkers-
vereenlging .De Dageraad" voor Limburg,
zal plaats hebben don 25en en 26en Juli a_s.
Naar de „Tijd" vernam wordt de tocht
zeer in het geheim voorbereid, om dan den
Llmburgsche Katholieken geen gelegenheid
te geven, tegen-maatregelen te nemen of
reeds genomen maatregelen In de war te
sturen.. Om het Llmburgsche Comité van
De toestand van „De Standaard”
Bezoldiging ran ambtenaren als
■U in militairen dienst «Un, gaat
voort.
Da ambtenaar, die als militair Ingevolge
een uit de wet of uit een verbintenis voort
vloeiende verplichting in werkelijken dienst
is, wordt geacht In zijn burgerlijke betrek
king met verlof te zijn. Hij behoudt over den
tijd van dezen dienst het genot van de aan
zijn ambt verbonden bezoldiging, voor zoo
ver hij, volgens nader te stellen regelen,
daarop aanspraak kan maken, dan wel voor
zoover die werkelijke dienst wordt vervuld
gedurende het aan hem verleende vacantle-
verlof.
verleende eervoj ontslag met ingang van 31
December 1930.
De heer R. C. Verwelft* verkreeg eervol
ontslag als dlrecteur-redacteur.
De heer O. C. de Vlugt, tot dusver waar
nemend directeur werd daama bij acclama
tie tot directeur der vennootschap benoemd.
Bij de rondvraag, waarbij enkele wenschen
tot uitbreiding van „De Standaard" werden
ter sprake gebracht, werd tevens vermeld,
dat het aantal abouné's thans sterk stijgen
de is en een tot nu toe ongekend hoog aan
tal bedraagt.
I kort voor het sluiten der apotheek wordt
gedaan en welker aflevering niet kan wach
ten tot den volgenden dag, door adsistenten
geschieden tot ten hoogste een halt uur na
het op de arbeidslijst vermelde tijdstip van
einde van den werktijd, zonder dat dit als
werktijd meetelt.
De overige artikelen behandelen de rust
tijden enz. van arbeiders niet-adsistenten in
een apotheek.
Als redacteur van een te San-Diego in
Zuid-Caliiormë, verschijnend Duitsch blad,
moest ik mij langen tijd als berichtgever in
Los Angelos ophouden. Ik nam mijn intrek
bij een tuinier. Mijn huisbaas was blijkbaar
een welgesteld man. Z’n beroep in die streek
was zeer winstgevend achter het huis lag
een vrij groot park daaraan grensden groen
tenakkers en een boomgaard. Het avondmaal
gebruikte ik met de familie, zoodat ik spoedig
ook de vrouw des huizes leerde kennen.
Nadat ze aan mij voorgesteld was, wist ik
direct, dat ik met geen excentrieke Ameri-
kaansche te doen had. Ze was net en een
voudig gekleed gaf me hartelijk de hand en
heette me welkom in hun huisetijken kring,
die buiten haar man, uit twee aardige, ge
zonde, vier- en zes-jarige knapen bestond.
Wat er opgediend werd, was uitstekend.
Het onderhoud was opgewekt. Het speet me,
na een paar uren mij op mijn kamer te moeten
terugtrekken om een artikel voor mijn blad
te schrijven.
Den volgenden dag leidde de huisheer mij
door alle vertrekken van z’n huis, waarschijn
lijk om me te laten zien, hoe keurig z*n vrouw
het in orde hield. Zoo kwamen we ook in de
pronkkamer van het huis, waarvan de in
state*-J-
M'n
werp. In een zwaar vergulde lijst,
Aan het „Volk" ontleenden wij dezer da
gen een bericht over een actie, die door eeni
ge aandeelhouders van het a r. hoofdorgaan
,De Standaard" In het Noorden des lands
op touw gezet zou zijn, om op de eergisteren
gehouden aandeelhoudersvergadering o.m. te
doen besluiten tot een nauwkeurig onder
zoek naar den financieelen toestand van het
blad en het beleid van directie en commis
sarissen.
In een eergisteren te Amsterdam gehou
den Jaarljjksche vergadering van aandeelhou
ders van ,De Standaard” werd allereerst be
doeld voorstel van de heeren Zwartsenberg
cs. In behandeling gebracht.
Na uitvoerige discussie waaraan o.a. de
heeren president-commlssaris W. de Vlugt,
dr. H. Colljn, Zwartsenberg. Mulder, Gelder-
man. Schouten, prof. Oerbrandy, Sytsema.
mr. v. d. Deure en v. Andel deelnamen, werd
bovengenoemd voorstel Ingetrokken, waarna
de voorzitter van commissarissen de heer W.
de Vlugt de verzekering gaf, dat commis
sarissen bereid zijn wel-geformuleerde aan
vragen van aandeelhouders schriftelijk te
ontvangen en die volledig te beantwoorden
In een vergadering van de vragers en com
missarissen.
De balans en winst- en verliesrekening wer
den daarna met algemeene stemmen goed
gekeurd.
Eveneens werd goedgekeurd het aan den
heer H. A. van Bottenburg op diens verzoek
De Zondag ah rustdag.
Ten aanzien van den werktijd is vastge
steld dat op Zondag alleen oU onvermijdelijk
heid dienst wordt geèlscht en dat om. ten
aanzien van lederen ambtenaar zooveel mo
gelijk gezorgd wordt, dat hij op Zondag en
de voor hem geldende kerkelijke feestdagen
zijn kerk kan bezoeken en dat hij in zijn
Zondagsrust aoo weinig mogeiyk wordt be
perkt. By die regeling wordt er naar ge
streefd. dat van den ambtenaar op thans 36
Zondagen per Jaar geen dienst wordt ge-
eischt.
Wat ten aanzien van het verrichten van
arbeid op Zondag is bepaald, geldt mede voor
het verrichten van arbeid óp den Nieuw
jaarsdag. den tweeden Paascbdag. den He
melvaartsdag, den tweeden Pinksterdag, de
beide Kerstdagen en den dag, waarop de ver
jaardag van de koningin wordt gevierd.
Te Zwolle werd de elfde Jaarvergadering
der Dr. Ariëns-vereeniging gehouden
Hotel Wlent.’es.
Na behandeling van verslagen en be
stuursverkiezing, waarbij de Zeereerw. Pa
ter Patricius O. M. Cap. als Hoofdbe
stuurslid den Z. E. Pater Ddefonrus z. g.
opvolgde, werd het woord verleend aan den'
Zeereerw. Paler Joe. Berens. Direc.eur van
het St. Kamillushuls, Kasteel Schdndeln
te Roermond, voor een bespreking over JDt
zorg voor alkohollsten in Duitschland".
Na eenige gedachtenwisseling werd het
eerste gedeelte der vergadering gesloten en
ging het gezelschap naar het St. Catharina-
huis, mooi gelegen aan den buitenkant der
stad. Dit huis, keurig Ingericht, en tevens
beschikbaar voor onname van vrouweiyke
patiënten werd met belangstelling bezich
tigd.
De Zeereerw. Pater Jos. van Wely O. P.
hield In de nieuwe Kapel een korte toe
spraak over „Eigen adel in ons reddings
werk.”
Een kort Lof met opdracht van het red
dingswerk aan Jezus' H. Hart besloot dit
tweede deel der bUeenkomst.
Een gezellige thee, in den. tuin aange
boden door de Zusters van het St. Catha-
rlna-huls, vereenlgde nog eens allen, en
was het slot van een uitstekend geslaagden
dag.
Binds April worden, geiyk gemeld, tus
schen de organisaties van scheepsofficieren
en die van de reedé-bespreklngen gevoerd
over het aangaan van een nieuw collectief
contract, daar het oude heden afloopt. De
bond van werkgevers elschte een verlaging
van 10 pet. der thans geldende gages, waar
bij die voor de Ujn-officieren als minimum
en voor de vrachtvaart als vaste gages zou
den moeten worden beschouwd.
By de besprekingen op de ledenvergade
ringen der offlcieren-vereenlgingen Is tegen
de voorstellen der directies ernstig verzet
gerezen en by handhaving door deze van
haar standpunt, schynt by een der Amster-
damsche Ujnreederyen een conflict als on-
vermydeiyk te moeten worden beschouwd.
De officieren hebben zich tntusschen tot
nieuwe onderhandeilngen bereid verklaard
Aanspraken in geval van siekte.
De ambtenaar, die wegens ziekte of onge
val verhinderd is zijn dienst te verrichten,
gedurende de maand waarin de arbeid is op
gegeven, geniet de volle bezoldiging en ver
volgens: a. voor zoover het betreft een amb
tenaar In vasten dienst, met een werkelijken
diensttijd van 10 jaren of korter, gedurende
13 maanden de volle bezoldiging en gedu
rende de daaropvolgende 12 maanden 2/3
gedeelte ran zyne bezoldiging; b. voor zoover
het betreft een ambtenaar in vasten dienst,
met een werkelijken diensttijd van meer dan
10 Jaren. gedurende 18 maanden de volle be
zoldiging en gedurende de daaropvolgende 18
maanden 2/3 gedeelten van zyne bezoldiging;
c. voor zoover het betreft een ambtenaar In
tydeiyken dienst, gedurende 6 maanden de
vole bezoldiging en gedurende de daaropvol
gende 6 maanden 3/3 gedeelten van zyne be
zoldiging.
Na het verstryken van den termyn, waar
over voor het laatst 2/3 gedeelten van de be
zoldiging werden genoten, wordt de bezoldi
ging voor de helft uitbetaald.
De Ambtenarenwet 1929 bepaalt in art. 134
dat by of krachtens algemeenen maatregel
van bestaur bepalingen worden vastgesteld
betreffende de gevallen waarin en de voor
waarden waaronder door of vanwege het Ryk
indienstneming op arbeidsnvereen Immsten
naar burgerlijk recht kan plaats hebben.
Naar bet „Hdbd," verneemt, heeft de Cen
trale commissie van georganiseerd overleg
in haar vergadering van 23 Juni J.L reeds het
conoept-Arbeidsovereenkomstenbeslult be
handeld.
Een omwenteling op spoorweggebied.
Men moet nu echter niet denken, dat
morgen aan den dag alle spoorwegmaat
schappijen ter wereld by Kruckenberg een
paar duizend propellerwagens sullen be
stellen en dat over een half Jaar het bllk-
semvërkeer begint. Zoo vlug gaat bet niet.
Het bovenstaande is echter geen fantasie, t
ts volkomen uitvoerbaar, doch er moet eerst
een massa voorbereidend werk worden ge
daan. De geheele onder- en bovenbouw van
den spoorweg, het slgnaalwezen en de be
richtendienst zyn op de tegenwoordige snel
heden Ingesteld. Dat alles moet dus veran
derd worden. De ernstigste nfeetiykheid ie
misschien wel. dat verscheidene tracés ver
anderd moeten worden. De tochten zijn be
rekend op maximumsnelheden van 80 of 100
KM. per uur, In bergachtige streken dik
wijls nog minder. De spoorweg Ber
lijnHamburg loopt bijna kaarsrecht door
de eentonige Noordduitsche laagvlakte en
heeft vrijwel geen bochten. Daarom be
hoeft er ook niets aan veranderd te worden.
Doch bijna alle andere trajecten moeten
eerst min of meer belangrijke wysiglngen
ondergaan. Dat kost tyd en vooral geld.
De onderlinge afstanden der signalen vol
gens bloksysteem moeten vergroot worden,
want de propellerwagen heeft natuuriyk een
langeren remafstand. De moderne optische
signalen moeten door geheel automatisch
werkende vervangen worden, omdat zy bij
geweldige snelheden al te gemakkeiyk over
het hoofd gezien kunnen worden. Toch zijn
de Duitse he staatsspoorwegen ran plan cm
binnen afzienbaren tyd dit snelverkeer op
het traject BerlijnHamburg in te voeren. --
Dit groote bedrijf bewijst daarmee, dat de
belangstelling voor het nieuwe vervoermid
del oprecht is. Anders had men ook niet de
proeven van Kuckenberg gefinancierd. Het
traject BerlijnHamburg is niet alleen tech
nisch zeer geschikt door de weinige bochten,
doch ook economisch, doordat tusschen deze
twee groote steden het doorgaand verkeer
het drukst is. Eerst wanneer op dit traject
bedrijfservaring is verkregen, kan er een be
sluit genomen worden over andere trajecten,
waarvan het meest in aanmerking komen
BerlijnKeulen en BerlijnFrankfortBa
zel. De reizigers zullen voorloopig nog wei
wat moeten wachten op de veelbelovende
rail-Zeppelln. doch dat komt niet door mis
plaatst conservatisme van de spoorwegmaat
schappijen, doch door de noodzakelijkheid,
om de reeds bereikte resultaten nog nader
te bestudeeren.
„De Dageraad” naar Limburg
In „Staatsblad” no. 248 is opgenomen het
Kon. besluit van 13 Juni Jj tot vaststel
ling ran het Algemeen Ryksambtenaren-
reglement.
Bepaalt is, dat dit reglement op 1 Sep
tember aa. in werking zal treden.
Aanstelling van tUdelgke en raste
ambtenaren.
Db aanstelling van ambtenaren in tydeiy-
ken dienst kan om. slechts geschieden:
Indien mag worden aangenomen, dat de
werkzaamheden, waarmede de ambtenaar zal
worden belast, van afloopenden aard zijn en<
met langer dan tien jaren zullen duren.
Wanneer werkzaamheden, ais in den vori
ge© volzin bedoeld, elkaar in een aanslui
tende reeks opvolgen, wordt de tydeiyke aan
stelling van den ambtenaar, die met die
werkzaamheden is belast, na rijf jaren door
een vaste aanstelling vervangen, indien mag
worden aangenomen, dat deze werkzaamhe
den ten minste nog vyf jaren sullen voort
duren. De tydeiyke aanstelling wordt in elk
getal na tien jaren dienst als zoodanig door
een vaste aanstelling vervangen;
Indien een wyziging van de taak van den
betrokken dienst is voorgenomen;
van personen, in dienst genomen ter ver
vanging van afwezig personeel;
ran personen beneden den leeftijd van 18
Jaren en personen in opleiding;
voor een proeftijd van niet langer dan Mn
jaar, desnoods met nog één Jaar te ver
lengen. Echter kan bet tot aanstelling be
voegd gezag, op verzoek van den ambtenaar,
den proeftijd na twee jaren nog utterlyk met
één Jaar verlengen.
Aan de aanstelling in rasten dienst gaat
regel een aanstelling voor een proeftijd
vooraf.
De voordeelen van de rail-Zeppeün
De spoorwegen hebben al tientallen jaren
met moeiiykheden te kampen gehad. De
laatste jaren vooral werd het autobusverkeer
een geduchte concurrent. De stoommachine
op wielen ts slechts rendabel by vervoer in
het groot, doch lan»e treinen beteekenen
naar verhouding minder sterk bezette wa
gens. Voor het vervoeren van groote men-
schenmassa’s heeft de trein zyns geiyke
niet, doch wanneer er gegeid kleine aan
tallen personen vervoerd moeten worden,
zyn vliegtuig en autobus beter geschikt.
Door de rail-Zeppelln kunnen de spoorwe
gen thans echter ook hiermee concurreeren.
zy kunnen zich beter aan passen aan het
verkeer en zullen daarin dan ook weer een
voornamere plaats gaan Innemen. Dit is de
grootste vooruitgang.
De tweede is de byna verdubbelde snel
heid, die nog hooger schijnt te kunnen wor-
opgevo^rd. Dat beteekent, schrijft het
„Vad.", een geduchte concurrentie voor het
vliegtuig, dat tot dusver juist om zyn snel
heid werd gekozen, ondanks het grootere
risico, de afhankelijkheid van weersgesteld
heden en landingsterreinen. Het snelvertaler
zal vermoedeiyk van het vliegtuig naar de
rail-Zeppelln overgaan. Dat beteekent een
voordeeltje voor de spoorwegen, doch nog
meer voordeel voor de menschen met kleine
beurzen, die tot nu toe snelheden ran 200
K M. per uur niet konden betalen. Want
in tegenstelling met hei vliegtuig is de rail-
Zeppelln geschikt voor massa-vervoer, door
dat de bedrijfskosten van Kruckenbergs ver
voermiddel betrekkeiyk laag zyn. Volgens de
vcorlooplge berekeningen zouden de tarieven
tusschen de 2e en 3e klas-prijzen der tegen
woordige sneltreinen komen te liggen Dat
zou een omwenteling in de vervoert&ieven
beteekenen. Alle rijtuigen voor binnen- en
buitenlandsche trajecten zouden gehalveerd
kunnen worden, wat nieuwe mogeiykheden
brengt voor handel en industrie. Vooral de
groots internationale spoorlijnen worden op
een geheel nieuwe leert geschoeid: Parijs
Warschau in 10 uur en BeriynPeking met
den Transslljerlschen spoorweg 4 of 8 da
gen inplaats van 15.
Treedt 1 September a.s. in werking
Op één plaats
maar toen
de. die ze ge
een oude da
schen de xe>
Ik zette nj
plaatsen i
goed gevi
door Di
heim. In een hfttel aldaar had ik m'n intrek
genomee en ging direct op onderzoek uit.
Terwijl ik zoo langs de straat slenterde,
kwam/ik langs een ruim grasveld, dat aan
een gkderig huisje grensde. Op dat grasveld
wargn verscheidene vrouwspersonen, die
grcyite manden met waschgoed droegen en
tifh gereed maakten het op te hangen. Een
vrouwen was long, mooi en vlijtig, het
geen met naliet, indruk op mij te mazen.
Het jonge meisje, dat ik vriendelijk goeden
morgen gezegd had, boeide, zooals gezegd,
m'n aandacht, en met ongeduld wachtte ik
aan de andere ijde van de heining en zag
toe oi er ook uit de mand de zoo vurig ver
beide kousen te voorschijn zouden komen,
die misschien voor mijn levensgeluk be
slissend zouden zijn. Eindelijk kwamen er
kousen voor den dag en m’n hart begon
harder te kloppen, toen ze weldra paar aan
Naar de ,Msb.” r
rust ontstaan onder degenen, die zich
pensioen verzekerden by de
Ouderdoms-Verzekering (de V.OV.)
Volkomen ten onrechte.
Er biykt weer eens uit, dat de menschen
slecht kunnen lezen, en dat daarvan door
sommigen schandelijk misbruik wordt ge
maakt.
Wat Is het geval?
Door de Nederlandsche Vereenlging
bevordering van bet Levensverzeker
wezen wordt op ruime schaal een anonie
me brochure verspreid, onder den titel
,X>e Vrijwillige Ouderdoms-Verzekering van
den Staat".
Ze bestaat uit drie hoofdstukjes, getiteld:
I. Opzet en Resultaat.
H. Haar verwording.
in. Een niet zuivere proefneming. De
vrijwillige ouderdomsverzekering mishdkt.
Dus mislukt?
Er schijnen agenten te zyn, dit dit ver
ontrustend woordje „mislukt” bezigen om
den eenvoudigen verzekerden den doodschrik
op het iyf te jagen. Daar hebben ae nu
jaren lang premie betaald voor niets!
De verzekering is mislukt!
Ronduit gezegd: dit is ergerlijke zwendel!
Zelfs de anonieme schrijver dezer weinig
hoogstaande brochure beeft niet bedoeld
dit te zeggen.
HU betoogt alleen, dat 1 aantal verzeker
den niet groot genoeg is, om de invoering
van de Staatspenslonneering tegen te hou
den. En daarom acht hy deze poging „mta-
lukt.*
Dus niet in dien zin. dat deze verzeke
ring niet solide meer sou zijn.
Hoe zou dit ook, daar de Staat de uit-
keeringen ten volle garandeert?
t Is Juist een van de grieven ran
schrijver dezer brochures, die deze verze
keringen liever by particuliere maatschap
pijen gesloten ziet.
Daarom is deze brochure ook aoo dom.
Hoe komt deze „Nederlandsche Vereenlglng
ter bevordering van bet Levensversekerings-
wezen” er elgeniyk toe. deze brochure te
verspreiden? De strekking ervan kan gron
andere zyn, dan feiteiyk ofschoon mis
schien onbedoeld propaganda te maken
voor de Btaatspenslonneerlng!
Ligt dit op den weg dezer Vereen iglnr?
Doch hoe dit zy. de verzekerden by ds
V.O.V. kunnen volkomen gerust zyn: alk»
ultkeeringen worden, evenals by de Rjjks-
postspaarbank, ten volle dóór den
gewaarborgd.
Voor eenige ongerustheid is hoegenaamd
geen reden.
ituigde.
voor-
ie een
eereplaats aan den wand innam, hing, onder
{las, een heldere, maar op meerdere plaatsen
>estopte vrouwen kous. Zoo’n kamersieraad
had ik nog nooit gezien en ik dacht, dat daar
wel een geschiedenis aan verbonden zou zijn.
Ik keek m’n begeleider vragend aan. Hij
lachte en vroeg ,U wilt zeker weten, wat
die gestopte kous hier te maken heeft
Ik zal bet u vertellen."
„Als deze kous er niet was, dan was ik
waarschijnlijk nu geen gelukkig echtgenoot.
Ik ben nu vijftien jaar in Amerixa en had het
reeds in het vijfde jaar tot een tamelijken
welstand gebracht, zoodat ik er aan dacht te
trouwen. Ik wilde echter geen Amenkaansche
met excentrieke ideéen. Wat tk zocht, was
een echte huisvrouw, die het niet beneden
zich achtte een huishouden naar aloude zeden
waar te nemen, waartoe ik ook het kousen
stoppen rekende. Het zal u wel bekend zijn,
dat het in deze gezegende republiek niet
gebruikelijk is, dat de vrouwen zich met het
stoppen van kousen bezig houden. De ge
kochte kousen worden door hoog en laag zóó
lang gedragen, tot ze vol gaten zijn en met
meer tot bekleeding van den voet kunnen
dienen. Men werpt ze dan eenvoudig als
onbruikbaar weg. Dit kan als kenteeken
gelden van de manier van huishouden hier
in Amerika. Ik heb me daar altijd aan ge
ërgerd. Een vrouw, zóó opgevoed, wilde ik
in geen geval.
In den regel gaan trouwlustige jongelui
eerst hun aanstaande zien. Ik besloot yan
dezen regel af te wijken en wilde eerst weten,
wat ze deed en wat ze uitvoerde, eer ik per
soonlijk kennis maakte. Ik ging op zoek naar
huizen, waarin niet-Amerikaansche families
met huwbare dochters woonden en trachtte
dan te ontdekken, wanneer er wasch- en
droogdag gehouden werd. Was mij dit be
kend geworden, dan ging ik, onder een of
ander voorwendsel, het bedoelde huis binnen
en de plaats op, waar de wasch was O]
hzngen. Daar keek ik met aandacht naa
bungelende kousen. Vond ik die alle tuit
gebruikelijke gaten, dan verliet ik, zoi
veel te zeggen, het huis. Een gestopte kous
daarentegen zou me afleiding gegeven heb
ben. met de stopster --
en trouwlustig was, In
treden.
In Los Angelos alleen duurde het kousen-
onderzoek bijna Zes weken. Het resultaat
was ongunstig et» bezorgde mij geen bruid.
ilaats vond ik gestopte kousen,
ik near de nijvere hand informeer-
opt had, vernam ik dat ze van
re, een weduwe was, van tus-
mtig en tachtig.
in andere grootere en kleinere
ü^n onderzoek voort, maar zonder
g. Eindelijk kwam ik in de meest
'uitschers bewo nde kolonie Anna-
De Minister ran Arbeid, Handel en NU-
verheld heeft een voorontwerp van een alg.
maatregel van bestuur, als bedoeld In de
artikelen 57, 68 elfde Ud en 91 der arbeids
wet 1919 aan den Hoogen Raad van Arbeid
voorgelegd.
Aan den inhoud en de toelichting otit-
leenen we het volgende:
By de regeling van de arbelds- en rust-
tyden in apotheken moest rekening gehou
den worden met de omstandigheid, dat de
wet ran 1 Juni 1865 (Staatsblad no. 61)
regelénde de uitoefening der artsenybereid-
kunst, aan de apothekers de verplicht mg
oplegt dag en nacht gelegenheid te geven
tot het verkrijgen van geneesmiddelen.
Is het eenerzijds noodig de werktijden
der apothekers binnen redeiyke grengen te
beperken, anderzijds moet rekening worden
gehouden met bet algemeen belang van een
goede hulpverleening door apotheken.
In dit voorontwerp is getracht beide be
langen te dienen door, als regel den werk
tijd overdag te beperken tot acht en een
half uur per dag en acht en veertig uren per
week en den wachtdienst op Zondag en
*s nachts niet als werktijd te rekenen.
Ter toelichting van de artikelen strekke
het navolgende:
Het eerste Ud ran artikel 2 stelt den
werktijd van adsistenten en jeugdige per
sonen op 8H uur per dag en 48 uur per
week.
Het tweede Md vertüedt den arbeid van
adsistenten op Zondag en tusschen 8 uur
des namiddags en 8 uur des voormiddags.
De artikelen 47 stellen op dit verbod de
noodlge uitzonderingen voor den wacht
dienst. De regeling van de arbelds- en rust
tijden, die aldus wordt verkregen, is in
overeenstemming met de reeds gevolgde
praktyk in de meeste apotheken.
Voor jeugdige personen bevatten de arti
kelen 55 en 56 der Arbeidswet, reeds een
verbod van arbeid op Zondag en tusschen
8 uur des namiddags en 8 uur des voor
middags. --
Daar het niet mogeiyk is allen arbeid
op Zondag voor niet-adsistenten te verbie
den, maar deze wel kan woeden beperkt tot
enkele uren, is in het eerste lid van arti
kel 3 bepaald dat deze categorie op Zondag
niet langer arbeid mag verrichten dan 2
uren.
In het tweede Ud is ook voor deze hulp-
arbeiders de werküjd tot 8*4 uur per dag
en 48 uur per week beperkt, behalve voor
loopknechts, voor wie in het derde Ud een
werktyd van 10 uren per dag en 55 uur
per week is toegestaan.
Het belang van een goede hulpverleening
door apotheken vordert, dat ook tusschen 8
uur 's avonds en 8 uur 's morgens en des
2kxMlags geneesmiddelen te verkrijgen zyn.
Dit doel kan slechts bereikt worden, wan
neer voor de adsistenten niet een absoluut
verbod geldt om op die tyden arbeid te
verrichten. Om anderzyds by de regeling
ran den wachtdienst zooveel mogelyk met de
belangen van het personeel rekening te kun
nen houden, zyn in dit verband de apothe
ken in vier groepen onderscheiden, te weten:
1. apotheken, aangesloten by een slultlngs-
regeling (artikel 4)
2. apotheken, gelegen binnen het gebied,
waarvoor een slultingsregellng geldt, maar by
die fegeling niet aangesloten (artlse! 5);
3. apotheken, gelegen binnen het gebied,
waarvoor een slutlngsregeling geldt, maar
voor welke verlof tot sluiten gegeven is
(art. 8).
A apotheken, niet gelegen binnen het ge
bied. waarvoor een s’ultingsregeling geldt,
voor welke geen verlof tot sluiten gegeven
is (art. 7).
Volgens artikel 4 is het bepaalde In de
artikelen 2. 11, eerste Ud. en 12 van het ont
worpen besluit en in artikel 68, achtste Ud.
der Arbeidswet niet van toepassing op arbeid
van een adsistent, bestaande in het voldoen
van aanvragen om geneesmiddelen geduren
de den wachtdienst (van 8 uur 's avonds tot
8 uur *s morgens en des Zondags) in een
by een slultingsregellng aangesloten apo
theek. Hlerby zyn intusschen eenige voor-
waarden in acht te nemen ox dat een ad
sistent hoogstens gedurende eén van vier
achtereenvolgende weken wachtdienst mag
hebben en dat na een Zondagswacht van
meer dan vier uren een vrije middag gegeven
moet worden.
Voor apotheken in kleine plaatsen, waar
slechts één apotheek is en in welke apotheek
slechts één adsistent werkzaam is, scheen
het bUiyk, dat in die gevaUen de apotheker
en de adsistent elkaar wekeiyks in den
wachtdienst kunnen afwisselen. Het verlee-
nen van compensatie voor Zondagswacht
brengt in deze apotheken practische moei
iykheden met zich. Waar overigens de ar
beid in die apotheken op Zondag zeer weinig
pleegt te beteekenen. kon van het voorschrij
ven van een vervangenden vrijen middag
worden afgezien.
Voor de apotheken, die niet binnen het ge
bied eener slultingsregellng liggen en die
ook geen verlof tot sluiten hebben, wordt
toegestaan, dat de adsistenten in twee van
vier achtereenvolgende weken wachtdienst
hebben en ook hier behoeft geen compensa
tie voor den Zondag gegeven te worden. Ar
tikel 7 beperkt den arbeid tydens den i
dienst tot ten hoogste vyt uren per
Volgens artikel 3 mag het gereed:
van geneesmiddelen, waarvoor de aai
ambtenaren met gedeeltelyke dag-,
of jaartakken, die niet regelmatig
bezoldiging, dienst- en werktijden, verlof en
vacantle en aanspraken in geval van siekte
paar waren uitgespreid. Aan al die kousen
kon men echter zien, dat ze tot nu toe nog
geen reparatie noodig hadden gehad.
Terw.jl ik reeds mismoedig begon te
worden, daar de heele huishouding geen
reparatie behoevende kousen opleverde, zei
het jonge meisje, vriendelijk, maar daarom
niet minder beslist, dat ik nu lang genoeg
haar werk had bezien en dat het beter was.
dat ik nu maar heenging.
„Mejuffrouw," antwoordde ik, „wees zoo
goed, mij alleen te vertellen, of er ook nog
kousen te voorschijn zullen komen. Is dit
het geval, dan zal ik nog wat blijven de
reden daarvoor zal u wellicht later duidelijk
worden.”
In plaats van te antwoorden, liet ze mij
een paar op verscheidene plaatsen zeer netjes
gestopte lange kousen zien. In een oogwenk
was ik met een koenen sprong over de ons
scheidende heining.
„Wie behooren die., kousen T” riep ik op
gewonden.
„Die kousen?" sprak het meisje, en keek
me verwonderd aan, „wel, die behooren aan
m’n grootmoeder I"
Angstig hernam ik „En heeft uw groot
moeder zelf de gaten zoo mooi en netjes
gestopt
„Neen," luidde het antwoord, „dat heb
ik gedaan. Als jongste in huis, is dit steeds
mijn werk."
Waf zal ik verder zeggen? In dat klei ie
knappe en degelijke persoontje had ik m'n
idealu gevonden. Als man van de daad talmde
ik niet, maar vroeg haar ten huwelijk. Blo
zend, maar volstrekt niet preutsch, gaf ze
mij het jawoord, als haar grootmoeder er
niet tegen was.
De beide waschvrouwen waren bij m'n
vreemdsoortig binnendringen ontsteld weg-
geloopen. Ze riepen, dat er een gek was los
gebroken, die de juffrouw wilde vermoorden.
Thuis was alleen de bijna tachtigjarige groot
moeder, die in haar angst naar een bezem
gegrepen had. terwijl de beide vluchtende
vrouwen zich met een bijl en een oude spade
wapenden, om gezamenlijk tegen mij te
velde te trekken.
Toen het vijandelijke leger, Elisa de
naam van m’n vrouw en mij arm in arm
zag aankomen, legde het de wapens neer en
toonde zich niet ongeneigd tot parlementeeren.
Op het parlementeeren volgde het sluiten
van den vrede, en, nadat ik een uurtje boven
in grootmoeder’s kamertje geweest was,
was de zaak in orde.
Reeds zes weken later stopte m'n jong
vrouwtje m'n vele kapotte kousen, die zich
in m’n kast opgehoopt hadden. Maar de
bewuste kous van de nu overleden groot
moeder werd door mij als een tastbaar
bewijs bewaard van het door mij verworven
echtelijk en aardsch geluk."
De commissaris ran politie van het bu
reau Bpaarndammerstraat te Amsterdam,
maakt bekend, dat In den nacht van 27
op 28 Juni 1931 ten nadeele van een Ame-
rikaansch varensgezel Is ontvreemd een
paspoort ten name van J. M. Carthy, be
nevens een chéqueboekje, waarin negen
chèques van de American Express Comp.
Ine., genummerd P 1791162. P 1791163,
P 1791164. P 1791165, P ‘1791166, P 1484260,
P 1484261, J 1484262 en P 1485263, onder-
teekend Jerry McCarthy, elk groot 50 dol
lar.
BU aanbieding wordt verzocht het dlchtst-
byrijnd politiebureau hiervan in kennis te
stellen.
Actie omtrent de route van den tocht, de
gemeenten, waar de vrijdenkerspropaganda
zal worden gevoerd, en andere
heden te misleiden, wordt een
noeuvre uitgevoerd. Het hoofdbestuur van
,De Dageraad" houdt zelfs voor de afdee-
lingsbesturen de te volgen strategie geheim.
Alleen is in het orgaan der organisatie af-
gekondlgd, dat eerst by het betreden van
de provincie Limburg de plannen voor de
te bedrijven propaganda zul'.enz worden be
kend gemaakt aan de deelnemers.
Reeds den 25en Juli wordt de propagan-
datocht ingezet door mondelinge voordrach
ten en het verspreiden van geschriften. Men
wil den daarna volgenden 2k>r.dag besteden
om propageerende, tegeiykertyd „een schoon
gedeelte der provincie te gaan zien". Ook
wil men bU voldoende deelneming touring
cars of autobussen huren.
Inmiddels heeft het hofdbestuur „bydra-
gen voor de Llmburgsche propaganda” aan
alle vrijdenkers verzocht.
Wie niet onder hot regienmt
rallen.
Voor de toepassing van het reglement
worden niet als ambtenaren beschouwd: -
ministers; b. leden ran den Raad van State;
c. krachtens Grondwet of wet voor hun 1c-
ven &a nges telde ambtenaren.
Uitgezonderd de bepalingen in hoofdstuk
HI owj^de^bezoldlgtog, is dit reglement met
ceerend personeel bU het lager-, het middel
baar-, het hooger- en het taljverheklsonder-
wys.
Op
week-
dienst doen, zUn de bepalingen betreffende
van degelijken smaak geti
ik ziel dan op een eigenaardig
t, dil
meerdere plaatsen