Sport Wedstrijden en lW BEIWOETS UITBREIDING VAN HET AUTOBUSVERKEER K Zangconcours van den N.H. Zangersbond in de „Kennemermanege” te Heiloo GEMENGD NIEUWS BRIEVEN UIT ENGELAND Zomerfeest de van V. A. R. A. te Hilversum DAMMEN MOTORRIJDEN VRAGENBUS SCHAKEN GYMNASTIEK De ZWEMMEN ROEIEN Voldoet I PAARDENSPORT Concours Hippique ATHLETIEK I Nederlandsche Kampioenschappen roeien Niemand verzuime het petitionnement voor algemeene ontwape ning te teekenen De Nederlandsche T. T.-races te Assen VRAAGT STALEN Jan Zeegers verbetert Ned. record wereldkampioenschappen te Parijs Kleeding die te Hoofddorp t Poging tot verhindering van een fietstocht Het noteeren van partijen Londen, 4 Juli 1931. d. Linden besteed. echter wat (Dames* (St. Maarten) le prUa, onze man 2. 8u- Match EuweCapablanca levert toch van ge- 4 Esbeek aan op Norton, 2 uur op Rudge 3. een Op de 3000 M. ronde was Stanley Woods 125.5 1 een ver- geen ver- 4. 5. Inderdaad, het r „E gemakkelijk nog niet op te lossen! 2. Hoe is de benaming der verschillende ten en hoeveel centimeters tel- In het Hilversumsche Sportpark zijn Zon dag athletiekwedstrijden gehouden ter gele- de Het 3e Afd. Gemengde koren (bekroond), „St. Caecilia", Onderdijk. Dir. R. Moeskops. Verplichte nummer: „Avondvrede” van Ol. Koop. Goede uitvoering van het verplichte koor. Het klankgehalte was niet altijd even mooi. Het koor naar keuze „Jesu dulcls memo rie' had goede momenten, maar ook was het klankgehalte minder mooi. Tweede dag De geannonceerde ontvangst op het ge meentehuis had heden niet plaats. Namens het hoofdbestuur werden de aanwezigen door den heer Burger verwelkomd. Deze middag was het een spannende wed strijd en wel voornamelijk in de eerste af deeling. Het verplichte nummer hiervoor „De Kinderkruistocht van Jac. Bonset, heeft hier toe zeker medegewerkt. Het is een mooi maar seer lastig stuk, wat voor sommigen een tocht vol kruisen bleek. ;begrij que. te wo bruik COLBERT COSTUUM 45.— FANTASIE DEMI van«l 38 REGENJAS 39.— derhalve niet zou deelnemen aan de Euro- pesche kampioenschappen te Parijs en de Olympische Spelen 1932 te Los Angelos. Een dergelijk besluit zou een groot verlies voor de zwemsport en den Nederlandschen Zwembond beteekenen. Rijk (Nederland) op A. J. S. Van Pelt (Ned.) A. J. 8. Canshaft Br. (Nederland) Norton. Van der Pluym (Ned.) Sunbeam. damme rsloop baan gecon- wü groote Zelfs vo te ze- Rustenburg, Ursem, Avenhom, Hoorn, Wes- terblokker, Hoogkarspel, Lutjebroek, Groote broek. 2. Grootebroek, Lutjebroek. Hoogkarspel, Westerblokker Hoorn, Avenhom. Noord- Beemster, Mldden-Beemster, Purmerend. Wij de-Wormer, Zaandam. Westzaansche Over toom, Nauema. Velsen, Umuiden. 3. IJmuiden, Velsen, Santpoort, Haarlem- Noord, Haarlem, Bennebroek, Vogelenzang, Ruigenhoek, Noordwjjkerhout. Vr. Hoe kan ik ingedroogde vlekken en spatten uit een pitch-pine nachtkastje ver wijderen? Het zijn water- en zeepsopvlekken. Antw. Met schuurpapier •.0. wrijven. Daarna opnieuw opwrijven. Vr. Wat is gewoonte bij een huwelijk: rijn de koeten in huls voor rekening van de ouders van de bruid of voor die van den bruidegom? Antw. Dat is in onderling overleg te re gelen. Zeer dikwijls bieden de ouders van de bruid de bruiloft aan. Vr. 1. Hoe is de benaming der verschillen de Engelsche gewichten en hoeveel gram tellen zij? „Kunst en Vriendschap”, St. Maarten. Dlr. P. Grin. Muzikaal werd het verplichte koor gezon gen. Goed klankgehalte, jammer dat men hier en daar even détoneerde. Zéér mooi werd gezongen „Trauergesang” van Blumer. Vooral het einde van dit werk had voortreffelijke momenten. Zegt Zus Braun de zwemsport vaarwel? Naar wij vernemen zijn de volgende ploe gen ingeschreven voor de nationale roelkam- ploenschappen, die op Vrijdag 17 Juli en Za terdag IS Juli op de baan te Sloten worden gehouden. Vierrlems met stuurman Lags; zonder stuurman Triton en Amstel. Sciff: Argo, Laga, Spaarne en Arda Tweeriems met stuurman: Laga, Triton, Willem UI. Double Scull: Laga, Nautilus en Spaarne. Vierrlems zonder stuurman: De Laak. Achtriems gieken: Argo, Laga, Nereus en Njord. De voorwedstrijden voor het sciffnummer. de twee riems met stuurman de double scull en de achtriems worden op Vrijdagavond ge houden, aanvang 7.20 tot 9 uur. De eind strijden vangen Zaterdagmiddag aan, half drie tot half 6 op de roelbaan te Sloten bU Amsterdam. ke Marechaussée te Watergraafsmeer Bussum. hebben de zaak in onderzoek. Een der brugwachters aan het Merwede- kanaal had gisternacht een auto waargeno men, die hem verdacht voorkwam. HIJ heeft het nummer genoteerd, zoodat de politie hierin waarschijnlijk een aanwijzing heeft omtrent de Identiteit van de dader*. Naar ons van de zijde van het V A. R. A.- bestuur werd medegedeeld, zou de verden king vallen op leden van de fascistengroep „De Bezem.” Op het feestterrein aan het Spaanders- wouA was het van negen uur in den och tend af een druk gewemel van menschen. Volgens schatting van het V. A. R. A.-be stuur overschreed het aantal deelnemers de honderdduizend. Op verschillende plaatsen stónden tentjes opgesteld met attracties, terwijl op een vier tal podiums verschillende muziek- en sport- nummers werden uitgevoerd, terwijl ook nog goochelaars en snelteekenaars optraden. Het V. A. R. A.-orkest, het zangkoor van ..De Stem des Volks" en een aantal voor drachtkunstenaars verleende hun medewer king. Er werd een aantal redevoeringen gehou den, o.a. door den V. A, R. A.-voorzltter, den heer A. de Vries, door den secretaris, den heer G. J. Zwertbroek, door den heer Franz Zelenka, voorzitter van de Arbeiders Radio Internationale. Richt Uw oog naar Bervoets als U goede meet- kleeding zoekt I Ziet hoe mooi de stoHen, hoe dege lijk de afwerking, hoe fraai de cou pe en ,_hoe laag de prijzen I Al het goede in één woord BERVOETS „Gemengd Koor” (Zuid-Scharwoude)Dir. F. Pranger. Ook hier ging het verplicht stuk niet zon der moeilijkheden jammer dat de bassen een passage wat ruw en onzuiver waren. Ook hadden we gaarne meer tempo-wlsse- Hng gehoord, en fijner nuanceering. het klonk over t algemeen wat monotoon. Het koor naar keuze „t Is lang geleén”, van Wierts, had zeer mooie momenten. Te noren waren soms minder mooi. Het einde oi iets te langzaam. „Oostwoud”, Oost woud. Dtr. G. Groen. In het verplichte nummer was men met de stemming niet zeer fortuinlijk, het klank gehalte van de sopraan was vaak scherp. „Voorjaar” van Ol. Koop werd beter ge zongen, maar klonk niet altijd even be schaafd, bijv, tenoren. We hebben over t algemeen zeer veel lof voor de vele moeilijkheden die men wist te overwinnen. 350 CM3 klasse: 1. Woods (Ierland) 1450, gem. 123.5 K.M. 2. Davenport Middagwedstrijd 3e Afd. B. Dameskoren (onbekroond), „St. Caecilia", Noordscharwoude. Dlr. Jac. N. Al. Dit koor zong mooi „Vlindertje” van Ol. Koop. Vooral de alten klonken hier uitste kend. „Nachtgezang" van v. d. Linden klonk prachtig, bijzonder mooie nuanceering. Een van de meest Interessante nummers van het as. Concours Hippique te Hoofd dorp zal ongetwijfeld het nummer Hooge- schoolmanoeuvres zijn, iets op paardensport- gebled, dat wij in ons land nog nimmer heb ben kunnen aanschouwen. Dit nummer wordt gereden door de hee- ren j. de Gruyter te 's Hertogenbosch, Leo van Loon te Tilburg. J. P. van Leeuwenburg te Baarn en H. J. Lijssen te Overveen. 500 CM3 kl.: 1. Hunt (Engeland) op Norton in 2 uur 21 mln. 58 415 sec., gem. 132.1 KM. M mafrk waftmemsc c Nott (Eng.) op Rudge W. in 2 uur 22 min 5315 sec. Woods (Ierland) op Norton 2 uur 23 le Atd. Gemengde Koren (bekroond) verpl. nummer „De Kinderkruistocht” van Jac. Bonset. „T. A V. E. N. U.” Andjjk (West) Dir. G. Groen Het moeilijk verplichte koor werd vrij zui ver uitgevoerd, klankgehalte soms wat scherp, vooral de bassen hadden oogenblikken die ruw xvaien Voor de technische prestatie anders waardeering. Over 't algemeen werd „t Is lang geleën” van Wierts wel goed gezongen, door een te veel détalllreren gaat de groote lijn van een werk wel wat verloren. De Zondag te Amsterdam aangevangen eerste partij tusschen Dr. M. Euwe en Capa blanca. die in de milltlezaal werd gespeeld eindigde na 19 zetten in remise. De tweede partij wordt Dinsdagmiddag om twee uur as. in de Milltlezaal te Amsterdam gespeeld. Door de V. A. R. A. is gisteren op De Nederlandsche T. T.-races,thans de wedstrijden om den grooten prijs voor Neder land geheeten, die Zaterdag voor den 9den keer op het 173 KM. lange circuit van Drente nabij Assen zijn gehouden, zijn wederom begunstigd door ideale weersom standigheden zijn zooowel sportief als orga nisatorisch uitstekend geslaagd. Het geheel was veel beter geregeld dan de vorige jaren en de terreininrichting en de wegen waren belangrijk verbeterd. Alleen de verkeersregeling naar en van het terrein liet nog veel te wenschen over. Sportief was het verschil met vroeger niet minder groot Alle bestaande Europeesche records toch voor wedstrijden in een gesloten circuit werden aanmerkelijk verbeterd. Zoo vestigde aen Engelschman Hunt een baanreccord met een uurgemlddelde van 136, 314 K. M. Vooral de middagwedstrijd, de 500 c.M.3 klasse, waarbij Hunt deze formidabele snél heid ontwikkelde, waren zeer aantrekkelijk door de spannende race tusschen Hunt (de winnaar van de Engelsche T.T.-races van dit jaar), Nott den winnaar van de Neder landsche T.T.-races van het vorige jaar en den te Assen populalren Stanley Woods, den Excelslorrijder Crabtree en den Australiër Blmcook, die in deze volgorde eindigden Een goede prestatie leverde in deze afdee- ling de Hagenaar Rijk, die zesde werd met een totaal gemiddelde van 123 K M per uur en daardoor tevens het Nederlandsche Kampioenschap won. De ochtend-races waren niet zoo interes sant als die van den middag. In de 250 c M.3 klasse vielen nJ. enkele van de slechtste rijders uit, oa. de Oostenrijker Cmyral, waardoor de Ier Tyrrel Smith ten slotte vrij gemakkelijk kon winnen. Nederlandsch kampioen in deze klasse werd de Assenaar Timmer, die in de totaal Massificatie vierde werd. Aantrekkelijker was weliswaar de strijd om de 350 c M 3 klasse door vlnnlgen kamp tusschen Woods en Gleave, doch de laatste, die tot en met de tiende ronde de leiding had gehad, vwlwjjnt in de laatste ronde van het tooneel, waardoor Woods, ofschobn niet onverdiend toch op teleur stellende wijze zegevierde. Nederlandsch kampioen werd hier van Gent. Ongelukken hebben zich weinig voorge daan, alleen de Hollander Creemers, die in een bocht met zijn landgenoot v. d. Hoeven m botsing kwam, werd nogal ernstig ge wond en kreeg een dubbéle beenbreuk. VOOR IETS GOEDS NAAR De wereldkampioenschappen turnen te Parijs hadden het volgende resultaat: 1. Sa- volenen (Finland) 185 punten: 2. Hudec (Tsjechoslowakije) 183.62 punten; 3. Gadjo (Tsjechoslowakije) 182.33 punten. Van de Hollanders werd P. van Dam, W IK. Den Haag, 21 met 159.098 punten; E. Melkman. ÜB.I, Bergen op Zoom, 155 805 punten, werd 25e, terwijl Ens, Noordscharwoude met 130.973 punten 40e werd. welke systemen men alzoo niets was zoo goed als dat Zelfs de oude notatie van moest hiervoor plaatsmaken. Nu zou men zoo Zeggen, houd je aan het goede en zoek niet naar wat anders. Er is echter nfeg steeds een groot percen tage spelers dat niet goed noteert, ondanks de genoemde voordeelen der notatie Ma- noury. Wij hebben in onze natuurlijk een groot aantal partijen troleerd en zonder overdrijving mogen zeggen dat 60 pCt. niet goed noteert. Dat men nog steeds zoekende is naar ver eenvoudiging, blijkt wel hieruit dat nog kort geleden de Fransche meester Ir. Paul Bo nier met oen nieuw systeem kwam, waardoor opnieuw de aandacht op het notatle-vraag- stuk werd gevestigd De notatie Bonier is ongetwijfeld nuftig systeem. Het is echter o.l. betering der notatie Manoury. De notatie Manoury echter nog eenige moeilijkheden op. De dammers weten wel dat men bij het analyseeren van partijen steeds Wit voor zich neemt daar de cijfers gemakkelijk zfjn te volgen en het is ook bekend dat bij het noteeren de meeste fouten worden gemaakt door spelers die met Zwart spelen. Bij het noteeren der partij is vlugheid en correctheid noodzakelijk, daarom moet een systeem dat na deugdelijke beproeving blijkt dit te vergemakkelijken, aanvaard worden. Of echter dit systeem ooit gevonden zal wor den, meenen wU te moeten betwijfelen. Inderdaad, het notatle-vraagstuk is zoo Uitdagen: 250 CM3 M. 1. Tyrrel Smit (Ierland) op Rudge With- worth in 2 uur 6 mln. 57 sec., gem. snelheid 115 KM 2 Mellors (Engeland) op New Impehlal, 2 uur 7 min. 33 sec., gem. snelheid 113.8 mln. 3 Johnston (Engeland) op Cuzzy, 2 uur 9 mln. 30 sec. 4. Timmer (Nederl.) op New Imperial, 2 uur 19.36, gemiddeld 1043 KM. Longman maakte de snelste ronde van gemiddeld 1193 KM. per uur. Een stad, zoo buitensporig uitgestrekt als Ixtnden. moge alleen reeds om haar on metelijkheid belangwekkend zijn voor be zoekers uit de provincie en uit het buiten land, voor den Inwoner levert zij bezwaren op die den bewoners van andere Europeesche steden onbekend zijn. Parijs en Berlijn zonder ik niet uit. De rige maand vertoefde ik enkele dagen Parijs. Zijn centra zijn druk genoeg, ker even druk als die van Londen, maar aan Parijs komt een einde. Voor een Lon- denaar zelfs al heel spoedig. Een voorstad, zooals St. Denis, ligt volgens Londensche sn« vlak bij de Place de la Républi- zou op mij durven nemen in Parijs n, zonder er ooit van de „Métro" ge- i maken. Wanneer ik woonde in het Noordèn van Parijs zou ik zonder bezwaar een avondbezoek brengen aan eën vriend in het verre Zuiden van Parijs. Dit noem Ik geen afstanden! Maar hier in Londen! Weet gij wel dat onze stad, ofschoon haar bevolking slechts tweemaal zoo talrijk Is als die van Parijs, een zesmaal zoo groote op pervlakte beslaat? Parijs kan dansen in Londen Die eindelooze afstanden zijn het ergste en steeds erger wordende euvel, waarmee wy hier te kampen hebben. Zij maken de stad ongenietelijk. Zij maken elk gezellig verkeer ónmogelijk. Zij maken dat Londen volkomen opgehouden heeft een stad te zijn. Maar zij hebben tóch enkele voordeelen. Londen Is natuurlijk, volkomen oniover- zlchtelijk. Wij kennen onze „paraehle” waar wij wonen, en enkele wijken, waar onze t>e- zigheden ons heenvoeren, maar van wat er in de rest der stad omgaat, hebben wij geen flauw denkbeeld. Hoofdstraten in Kensington ondergaan algeheele verande ringen zonder dat een City-man er iets van merkt. Aan de Theemskade, op tien minu ten afstand van het Parlement, nadert het grootste kantoorgebouw van Europa zijn voltooiing: negen-en-negentig op de hon derd Londenaars weten het niet. Een der grootste spoorwegstations, Paddington Sta tion. wordt geheel verbouwd: het is een werk dat een paar millioen pond sterling kost. Negenhonderd negen-en-negentig Lon denaars op de duizend merken er niets van. Het voordeel hiervan is dat zU, die on danks alles belang stellen in hun stad, nu en dan op verrassingen stuiten. Mijn be roep brengt met zich dat ik „overal” kom. Toch heb ook ik zulke verrassingen her haaldelijk beleefd. Een paar jaren geleden ontdekte ik bij St. James’ Park plotseling *n een terrein aan de Bachlaan, nabij den Bus- summergrindweg. in een gedeelte van Jet Spaanderswoud te Hilversum, een massaal zomerfeest georganiseerd. Uit alle deelen van het land waren de V. A. R. A_-aanhangers naar Hilversum ge komen. Er was een veertigtal extra-trelnen ingelegd, waarvoor de spoorwegen met veel beleid 'n specialen dienst hadden ontworpen, waardoor de gewone dienst op het baanvak Amsterdam Hilversum en Hilversum Utrecht zoo goed als niet ontwricht werd. Duizenden w^ren ook per autobus geko men en duizenden, die in de omgeving van het Gooi woonden, per flets. Uit Amsterdam zouden tegen zes uur een 5000-tal fietsers vertrekken, die over Weesp naar Hilversum zouden gaan. Te ongeveer 5 uur werden de leiders van den fietstocht ge waarschuwd. dat de geheele straatweg van af de Diemerbrug tot Weesp, bezaaid lag met een groote hoeveelheid scherpe dulm- kopspijkers. Ook een gedeelte van den Rfjks- straatweg naar Laren bleek over groote oppervlakten met spijkers te zijn bestrooid, terwijl naderhand bleek, dat ook de straat weg UtrechtHilversum, nabij Maartensdijk, door het strooien van spijkers onberijdbaar was gemaakt. De Amsterdamsche politie werd gewaar schuwd. evenals de commandant der Ko ninklijke Marechaussée In de Watergraafs meer en de politie te Weesp, Laren en Hil versum. Enkele dezer gemeenten stelden veeg- machines en met bezems gewapende lieden ter beschikking, om te trachten over ge deelten van den weg de spijkers op te rui men, terwijl ook de V. A.. R. A. zelf eert eigen veegdienst organiseerde. Niettemin moesten nog vele banden er aan gelooven. Het begon met een aantal melkteveranciers uit de omgeving van Weesp, die gistermorgen vroeg met hun driewielers met melkbussen naar Amsterdam wilden fietsen. Maar ook onder de deelnemers van den V.ARA.-fietstocht vielen vele slacht offers. Er gingen ongeveer 400 banden lek, die voor een deel langs den weg geplakt werden; voor een deel werden de buiten ge bruik gestelde fietsen geladen op de bege leidende vrachtauto's voor uitvallers. Zoowel de politie te Amsterdam en Hil versum als de commandanten der KoninMij- en 3. min. 35 sec. Crabtree (Eng.) op Excelsior. Blmcock (Australië) op O. K. preme. s 8. 7. 8. 9. bijna voltooid bouwwerk van dertien verdie pingen, zóó geweldig van afmetingen, dat in elke andere stad iedereen erover spreken zou. Het was het nieuwe gebouw der on- dergrondsche spoorwegmaatschappij. en werd later befaamd door de veel-besproken beeldhouwwerken van Jacob Epstein, waar mee de strenge gevel versleed werd. Maar voor dien tijd wisten Londenaars die In dit, vlak bij het Parlement, maar eenlgszins achteraf gelegen buurtje niet voor hun be zigheden zijn moesten, niet, dat daar' een van de indrukwekkendste moderne bouw werken van Londen verrezen was. Een paar dagen geleden beleefde ik op nieuw een verrassing van dien aard. Mijn weg voerde mij langs Buckingham Palace road, die langs de tuinen van het Paleis naar Victoria Station leidt. Daar ik deze deelen van Londen meestal per „tube" be reis. had ik ze eenige maanden lang niet „bovengrondsch” gezien. Ik „ontdekte” een onmetelljk geraamte van staal, zeven of acht verdiepingen hoog, m’ ar nog onvol tooid, en met een zijgevel, die niet veel korter dan honderd meter geweest kan zijn. Uit mijn kinderjaren heb ik een bijzondere belangstelling overgehouden voor in aan bouw zijnde huizen. Ik bezichtigde dus het ijzeren gevaarte en won vervolgens inlich tingen in met betrekking tot zijn bestem ming. Men deelde mij mede, dat dit een station werd voor de „motor-coaches", de motorbussen, die tusschen Londen en badplaatsen aan de Zuidkust rijden. heeft de afmetingen van een spoorwegsta tion en zal ook ingericht worden als een spoorwegstation, met loketten voor plaats- kaarten, wachtkamers, restaurant en dies meer zij. Welk een betjekenis moet in weinige Ja ren tijds het motor-coach-verkeer niet ge kregen hebben, dat zulk een indrukwekkend stationsgebouw noodzakelijk geworden is, dacht, ik, en ik hield bespiegelingen over de snelle verandering In het aanzien onzer ste den, in onze verkeerstoestanden. en dien tengevolge in heel ons doen en laten. Weinige uren later reed ik per bus langs Euston road, waar drie groote spoorweg stations staan: Euston-station, St. Pancras- statlon en King's Cross-station, vanwaar de treinen naar het Noorden vertrekken. Tegenover St. Pancras-statlon zag ik een groot bouwwerk, gedeeltelijk voltooid nog maar, verrijzen. „Wat wordt dat?” vroeg ik een medepas sagier. .Ken motor-coach-station voor de bussen naar het Noorden,” antwoordde hij. NESSUNO. genheid van het lO-jaflg bestaan van den U.P.A.B. De uitslagen waren: 800 M klasseA.: 1. W. Effem, Haarlem. 2 m 43 sec. 400 M klasse B.: 1. A. Meinen. G. A. C. 52.6 seconde. 100 M kl. B.; 1. D. L. BchlUemans. A M. J. V., 119 seconde 100 M Masse A. 1. H. P. Belntema, Hel las, 11.6 seconde. 1500 M Masse B.: 1. J. J. Heymans, A. A. C„ 4 m. 27.6 sec. 3000 M.: 1. J. Zeegers, A. A. C. in 8 m. 57 sec. 4 x 100 M. Estafette: 1. Haarlem, 45.6 sec. Polsstokhoogspringen, Mase A.: 1. A. v. a. Zee, Haarlem, 3 M. 70 Klasse B.: 1. J. Halts- ma. A. T. 1923, 3 M. Speerwerpen, Masse A.: 1. A. Visser, Haar lem, 49 48. 5000 M. Klasse B.: 1. A. Mulder, A.V.E.C. 17 min. 178 sec. Olympische estafette: 49.6 sec. Vraag: Welke Is de mooiste weg per auto van Alkmaar naar Valkenburg? Antw.: Alkmaar, Heiloo, Limmen, Uitgeest, Assummerhek, Beverwijk, Velsen, Santpoort, Schoten, Haarlem, Heemstede, Hoofddorp, Aalsmeer, Kudelstaart, Kwakel, Uithoorn, Mijdrecht, Wilnis, RuwieL Breukelen. Utrecht, Houten, Schalkwijk, Culemborg. Geldermal- sen. Waardenburg, Zaltbommel, Hedel, 's Hertogenbosch, Dorst, Tilburg. Moergestel, Oirschot, Eindhoven Geldrop, Heeze, Leen de, Maarheeze, Weert, JBaexem, Hom, Roer mond, Susteren, Sittard, Beek, De Kruisberg, Valkenburg. Vr. Welke is de mooiste en kortste weg per fiets van Volendam, Nijmegen, Keve- laar, Keulen, Coblenz, Aken, Nu th (L. B.). Hoeveel KM. is dit? Antw.: Volendam, Monnikendam. Broek in Waterland, 't Schouw, Buiksloot. Tolhuis, Amsterdam, 20.3 KM. Amsterdam. Dutven- drecht. Abcoude. Baambrugge, Loenersloot, Loenen, Blauwkapel, de Bilt, Zeist. Rijsen- burg. Driebergen, Doom, Leersum, Ame- rongen. Eist, Rh enen, de Grebbe, Veer a. d. Rijn, Opheusden, Dode waard, Hiem, Loenen, Slijk-Ewijk, Lent, Nijmegen 107.6 KM. To taal Volendam-Nijmegen 1279 KM. Nijme gen, Beek, wijler (douane). WiJler (dorp), Cranenburg, Driesprong voorbij Cranenburg, Grünewald, Kessel, Goch, Veeze. Kevelaer, 42.7 K.M. Kevelaer, Kruising vóór Geldem, Geldem. Nieukerk, Aldekerk, Haag, Vlnbrück, Krefeld, Osterath, Hans Meer, Büderich, Splitsing voorbij Büderich, Kruising bij de hoogovens. Neuss, Dormagen, Keulen. 94 K.M. Keulen, Mariënburg, Bonn, Godesberg, Bly-Mechlem, Mechlem, Rolandseck, Ober- winter, Remagen, Zijweg naar Kripp, Drie sprong ten N. van Sinzig, Sinzig, Nieder Bresing, Brohl, Namedy, Andemach, Zur Nette, Zijweg van het veer op Neuwled, Welssenturm, Koblenz, 876 KM Koblenz, Splitsing ten O. van Metternich, Rüvenach, Bassenheim, Ochtendung, Flöcks Mühle, Driesprong ten O. van Mayen, Split sing in het Ma jener Stadtwald Kreuznlck, Vimeburg, Ober Baar, Döttlnger Hohe, Splitsing ten Z.' vAi Breldschelt. Splitsing ten Z.O. van Adenau, Adenau, Driesprong ten W. van Vlrft, Müsch, StahlhUtte, Ahr- dorf, Ahrhütter, Blankenhelm. Blankenhel- merdorf. Blf-Blankenheim, Wald. Kruising bij MllzenhAuschen, Sistig, Splitsing voor Sistig, Behielden, Olef, Gemünd, Ilerhahn, Walberhof. Elnruhr, Schóne Aussicht, Kes- temlch, Simmerath, Wltzerath. Driesprong in het dal v. d. Kall Bach, Lammersdorf, Fringshaus, Rötgen, Kalkhéuschen, Blf. Val helm, Komelismünster, Brand. Alcem, 187 K.M. Aken, Horbach, Locht, Heerlen. Heerler- heide, Amstenrade, Nuth, 27 K.M. Totaal 546,2 K.M. U bent heel wat van plan! Vr. Af en toe komt het voor, dat van een van mijn kippen de pooten verlammen, 1 dier valt neer en kan niet meer loepen. Maar daar het dier verder goed gezond Is. duurt het een heelen tijd voordat het loopt. Weet u misschien een middel ter genezing? Antw. Beenzwakte kan uit verschillende oorzaken ontstaan. Vooral door vergedre ven Inteelt, at 't voortdurend loopen op natten bodem. Ondoelmatige voeding, veel Uitslag middagwedstrijd: ,JBt. Caecila", N-Scharwoude koor),- 1ste prijs, 333K p. „St. Caecilia” (Onderdijk) 3e prijs met 227 H p. .Kunst en Vriendschap" 1ste prijs 365 p. „Oostwoud” (Oostwoud) 3e prijs, 234 K p. „T. A. V. E. N. U.” (Andjjk-West) 2e prUs 296 punten. „Gemengd Koor” (Z.-Scharwoude) 2e pr„ 291 p. .Koorvereeniglng" (Bergen), 368 H punt ,J3t. Caecilia'' (N.-Scharwoude), le prijs, 320 54 punt. „Excelsior" (DUuhom), le prijs, 344 pun ten. „Nieuw Leven” (Medembhk) le prijs, 356 punten. „Oefening kweekt Kennis” (Andijk-Oost), 3e prijs, 256 punten. Uitslag Eere-wedstrijd: Harmonie „Heiloo”. le eere-prijs. „St. Caecilia”, N.-Scharwoude (dames koor), 2e eereprijs. i „St. Caecilia", N.-Scharwoude (gemengd) 3e eereprijs. „Nieuw Leven” (Medembllk) 4e eereprijs. „Cressendo” (N. Scharwoude) 5e eereprijs. „Crescendo” (N.-Scharwoude), 5e eereprijs d&meskoor. Dirigent Jac. N. Al heeft dus met s*n koren de hoogste eere-prijzen behaald. (Engeland) op New Imp. in 2 uur 16 'mln. 36 sec., gem. 121.7. 3. Graham Walker (Eng.) op Rudge Wlthworth In 2 uur 16 mln. 51 sec., gemid deld 1213. 4. W. van Gent (Nederl.) op A. J. 8. in 2 uur 18 mln. 13 sec gem. 120.8 K M. Tweede Nederlander was van Wijngaar-, den, die als 8ste binnenkwam Snelste ronde was Stanley Woods 1263 KM. 1. Haarlim 3 m. Na afloop van de wedstrijden van R. Z. C. heeft Zus Braun tijdens een onderhoud te kennen gegeven, dat zij van plan zou zijn de zwemsport vaarwel te zeggen en dat zy pas ook nog ’Er is voor de damspelers geen belangryker zaak dan het noteeren van partyen en stan den. Juist door de invoering der notatie is het spel tot groote ontwikkeling gekomen, want hierdoor werd het mogelyk partijen van oude meesters te bestudeeren en eigen par tijen op pap'er te brengen en later na te spelen. Het noteeren stelt dus in staat te ver eeuwigen wat mooi was en de ontwikkeling van het spel nauwkeurig te volgen. Hieruit vloeit dus logisch voort dat het samenstel len van een practlsche notatie van het al lergrootste gewicht is. Hoevelen hebben in den loop der eeuwen hieraan niet hun tyd en kennis doch het systeem dat het verreweg won is dat, wat wy heden nog gebruiken en wel van den Franschman Manoury. dat wy reeds 144 jaren (vanaf 1787) toepassen. Een zeer eenvoudig systeem! Heeft men Wit voor zich, dan is de volgorde juist zooals men schryft. Verder ziet men dat in de ver ticale kolommen telkenmale hetzelfde cyfer terugkomt. Men heeft dus slechts de zwarte vakken te nummeren van 1 tot 50 van links naar rechts bovenaan beginnende; het vak 1 wordt voorafgegaan door een wit vak. Een kind dat tot 50 kan tellen, kan dit werk volbrengen. Evenals in de rekenkunde het decimale stelsel om z'n eenvoud en duideiykheid bo ven alle andere stelsels uitmunt, zoo is dat ook by de decimale notatie van Manoury het geval. Wanneer men slechts In t oog houdt dat In decimale volgorde de nummers der vel den 1, 11, 21 enz., 5, 15, 25 enz., 6, 16, 26 enz., 10. 20. 30 enz. en alle anderen loodrecht bo ven elkander gelegen zyn, dan is er niet veel moeite en oefening noodlg om de nummers van de velden op het dambord in deze volg orde gemakkelijk te kunnen vinden en te onderscheiden. Wel beschouwd komt het er derhalve by onze gewone notatie slechts op aan om op den verticalen, tevens decimalen samenhang van de nummers goed te letten, dan vindt men er al spoedig bekwaam den weg in, zelfs zonder cyfers op het bord. Er zit iets loigsch In dit systeem. Manoury was een wetenschappelyk en zoo is ook zyn systeem. Ontelbaar is het aantal dat wy reeds za gen van buitenlanders en Hollanders; zelfs wiskundigen hebben naar een beter systeem gezocht. Het heeft geen nut hier uiteen te zetten systemen men alzoo samenstelde; van Manoury. Van Embden mals door gemengd graan Is voor vastzit- tende kippen ook zeet slecht, maakt haar vet maar krachteloos In vele gevallen biyn alle moeite, om beenzwakte van kippen te genezen doelloos, het is meestal een alge heele of groepsgewyze spierverlamming ten gevolge van aandoening der desbetreffende zenuwen, geeft vooral veel groen voer, goea ochtendvoer en slechts een tiende gedeelte mals door het gemengd graan en wat ge malen oesterschelpen in een apart bakje, Vr. In myn canapé zit de mot en wormpjes. Ik heb hem In een hermetisch gesloten kist geplaatst en daarin een pot met brandende zwavel gezet. Deze heb Ik er 2 maal 24 uur in gelaten. Dit heeft niets gegeven. De wormpjes komen er weer levend uit. Kunt u my een afdoend middel opgeven, zonder dat de canapé uit elkaar moet wor gen genomen? Antw. Neen; het euvel zit in de vulling van de canapé, en die zult u geheel moe ten laten vervangen door nieuwe, goede vulling. Vr. Kunt u my een mooie route opgeven voor een vacantlereisje langs den Ryn. Zoo mogelyk door de Ardennen, de Grot Han en over Brussel terug, duur van de reis uiteriyk 6 dagen? 2. Wat zyn de meest bezlenswaardige ge bouwen en de mooiste en natuuriykste plek jes langs den weg? 3. Op welke manier van reizen ziet men het meest van dat schoons? 4. zyn er behoudens een andere peWyzen noodlg? 5. Hoeveel rookbenoodigdheden mag wor den meegenomen, om daarvoor geen 'invoer rechten te behoeven te betalen en wat zal op zyn eenvoudigst gerekend de kosten van zoo'n reisje zyn? Antw. U kunt langs den Ryn tusschen verschillende plaatsen kiezen. Wanneer u by Keulen begint, kunt u daarna het beste door reizen naar het mooiste gebied: Godesberg. Könlgswlnter, Rüdeshelm etc. Door het Moezeldal kunt u ook gaan om via Aken de Belgische grens te passeeren. In 6 dagen kunt u overigens niet zooveel doen. De Ryn is te mooi, om er zonder meer voorby te gaan. Stel liever het reisje naar de Ardennen tot het volgend jaar uit. Een tochtje naar de Grotten van Han ver- elscht b.v. al een dag. U heeft alleen een pas noodlg. 5. U moogt sigaren meenemen voor eigen gebruik. De kosten zullen f 75 tot f 100 bedragen. Overigens verwyzen wy u naar een reis bureau, waar u brochures kunt krijgen voor een reisje van 6 dagen langs den Ryn. Alle bezienswaardigheden en mooie plekjes zyn in zulke boekjes aangegeven. Vr. Welke is mooiste weg per fiets van Utrecht over Tilburg naar Esbeek (NB.) hoeveel K.M.? 2. Dito van Esbeek naar MlUingen den Ryn, aantal KM.? Van deze 2 tochtjes liefst niet de drukste wegen. Antw. Utrecht, Houten, Schalkwyk, Culem borg, Buurmalsen, Geldermalsen, Meieren, Waardenburg, Tuil, Zaltbommel, Hedel, Den Bosch, Vught, Helvoirt, Enschot. Tilburg, Hllvarenbeek, Esbeek. Afstand 126.7 K.M. 2. Esbeek, Oirschot, Best, St. Oedenrode, Jeghel. Uden, Zeeland, Grave, Neder-As- selt, Teersdyk, Nymegen. Persingen, Leuth. Mllligen. Afstand 77.3 KM. Vr. Welke is de kortste en mooiste weg per rijwiel van Umuiden naar Grootebroek over Alkmaar? 3. Welke is de kortste en mooiste weg per rijwiel van Grootebroek naar Umuiden over Purmerend-Zaandam? 3. Welke is de kortste en mooiste weg van Umuiden n»»r Noordwykerhout? Antw. 1. Umuiden,. wyk aan Zee. Bever wijk, Castricum, Limmen, Alkmaar, Oterleek, Koorvereeniglng „Bergen” (Bergen). Dir. Job. Brands. Een mooie en genuanceerde uitvoering van* het verplichte werk, jammer dat men by de helft van haar licht détoneerde, ook hebben we in de bas enkele nootjes gemist. „Adeste” van O. de Nobel, had een zeer goede uMroering, dit werk vinden we echter voor ren le afdeeling wel wat te eenvoudig „Si. Caecilia” (N. Scharwoude). Dir. I. AL Het verplicht koor, zeer genuanceerd ge zongen. uitnemend van voordracht, jammer dat de bassen en later de tenoren een min der gelukkig oogenblik hadden wat de stem ming betreft. „Koren”, van Alph. Vranken. eveneens een moeliyk werk, werd zéér goed gezongen. „Excelsior” (Dirkshorn). Dlr. Jb. Hovenier. Het klankvolume van dit betrekkeiyk klein ensemble was nlejt voldoende voor het ver plichte stuk. Over t algemeen zeer verdien stelijk uitgevoerd. Onze waardeering .voor de prestatie. Het koor naar keuze .Liederen Leeft” van Kools, behoudens scherpe vocalen van de sopranen, vry goed. „Nieuw Leven" (Medembllk). Dir. K Moes kops. Heel mooie momenten in het verplichte stuk. Soms wat te zware accentueering. Op het einde was men met de zuiverheid min der gelukkig. Beter werd uitgevoerd „Het Kerkhof” van Hoogerwerf. „Oefening kweekt Kennis" (Andyk-Oost), Dlr. C. Boeyer. Hoewel in het verpl. koor veel viel te waardeeren, was men met de stemsning over 't geheel niet gelukkig, op het einde deto neerde men al heel erg. „Eindloos”, van Olman, kon ons voor deze afdeeling niet voldoen. Engelsche 1 len zy? Antw. U kunt ren en ander op <m» bureau komen Inzien Vr. van C. D. te O. Antw. Uw vragen zyn te onduidelyk ge steld. Voor uw belasting kunt u zich wen den tot den ontvangervoor vragen be treffende den verkoop van uw huis tot een notaris. Vr. Hoe kan ik ren vlek van donker-beita uit ren donker-blauwe ripzyden japon ver- wyderen zonder de japon te beschadigen? Antw. Beitsvlekken zyn met ammonia te verwyderen, maar mahoniebeite veel moel- lyker dan eiken- ot notenbeits. Helpt ech ter ammonia niet, voeg dan by 4 deelen koud water 1 deel zoutzuur en bet daarmee, maar maak niet te nat. Laat 5 minuen in werken en bet dan het zoutzuur er met schoon water uit. Zoo noodlg herhalen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 6