Sport
Wedstrijden
en
lW
BEIWOETS
UITBREIDING
VAN HET AUTOBUSVERKEER
K
Zangconcours van den N.H. Zangersbond
in de „Kennemermanege” te Heiloo
GEMENGD NIEUWS
BRIEVEN UIT ENGELAND
Zomerfeest
de
van
V. A. R. A. te Hilversum
DAMMEN
MOTORRIJDEN
VRAGENBUS
SCHAKEN
GYMNASTIEK
De
ZWEMMEN
ROEIEN
Voldoet I
PAARDENSPORT
Concours Hippique
ATHLETIEK
I
Nederlandsche Kampioenschappen
roeien
Niemand verzuime het
petitionnement voor
algemeene ontwape
ning te teekenen
De Nederlandsche T. T.-races
te Assen
VRAAGT
STALEN
Jan Zeegers verbetert
Ned. record
wereldkampioenschappen
te Parijs
Kleeding die
te Hoofddorp
t
Poging tot verhindering van
een fietstocht
Het noteeren van partijen
Londen, 4 Juli 1931.
d. Linden
besteed.
echter
wat
(Dames*
(St. Maarten)
le
prUa,
onze
man
2.
8u-
Match EuweCapablanca
levert
toch
van
ge-
4
Esbeek
aan
op Norton, 2 uur
op Rudge
3.
een
Op de 3000 M.
ronde was Stanley Woods 125.5
1
een ver-
geen ver-
4.
5.
Inderdaad, het r „E
gemakkelijk nog niet op te lossen!
2. Hoe is de benaming der verschillende
ten en hoeveel centimeters tel-
In het Hilversumsche Sportpark zijn Zon
dag athletiekwedstrijden gehouden ter gele-
de
Het
3e Afd. Gemengde koren (bekroond), „St.
Caecilia", Onderdijk. Dir. R. Moeskops.
Verplichte nummer: „Avondvrede” van Ol.
Koop. Goede uitvoering van het verplichte
koor. Het klankgehalte was niet altijd even
mooi.
Het koor naar keuze „Jesu dulcls memo
rie' had goede momenten, maar ook was het
klankgehalte minder mooi.
Tweede dag
De geannonceerde ontvangst op het ge
meentehuis had heden niet plaats. Namens
het hoofdbestuur werden de aanwezigen door
den heer Burger verwelkomd.
Deze middag was het een spannende wed
strijd en wel voornamelijk in de eerste af
deeling. Het verplichte nummer hiervoor „De
Kinderkruistocht van Jac. Bonset, heeft hier
toe zeker medegewerkt. Het is een mooi maar
seer lastig stuk, wat voor sommigen een tocht
vol kruisen bleek.
;begrij
que.
te wo
bruik
COLBERT
COSTUUM
45.—
FANTASIE
DEMI
van«l
38
REGENJAS
39.—
derhalve niet zou deelnemen aan de Euro-
pesche kampioenschappen te Parijs en de
Olympische Spelen 1932 te Los Angelos.
Een dergelijk besluit zou een groot verlies
voor de zwemsport en den Nederlandschen
Zwembond beteekenen.
Rijk (Nederland) op A. J. S.
Van Pelt (Ned.) A. J. 8.
Canshaft Br. (Nederland) Norton.
Van der Pluym (Ned.) Sunbeam.
damme rsloop baan
gecon-
wü
groote
Zelfs
vo
te
ze-
Rustenburg, Ursem, Avenhom, Hoorn, Wes-
terblokker, Hoogkarspel, Lutjebroek, Groote
broek.
2. Grootebroek, Lutjebroek. Hoogkarspel,
Westerblokker Hoorn, Avenhom. Noord-
Beemster, Mldden-Beemster, Purmerend. Wij
de-Wormer, Zaandam. Westzaansche Over
toom, Nauema. Velsen, Umuiden.
3. IJmuiden, Velsen, Santpoort, Haarlem-
Noord, Haarlem, Bennebroek, Vogelenzang,
Ruigenhoek, Noordwjjkerhout.
Vr. Hoe kan ik ingedroogde vlekken en
spatten uit een pitch-pine nachtkastje ver
wijderen? Het zijn water- en zeepsopvlekken.
Antw. Met schuurpapier •.0. wrijven.
Daarna opnieuw opwrijven.
Vr. Wat is gewoonte bij een huwelijk: rijn
de koeten in huls voor rekening van de
ouders van de bruid of voor die van den
bruidegom?
Antw. Dat is in onderling overleg te re
gelen. Zeer dikwijls bieden de ouders van
de bruid de bruiloft aan.
Vr. 1. Hoe is de benaming der verschillen
de Engelsche gewichten en hoeveel gram
tellen zij?
„Kunst en Vriendschap”, St. Maarten. Dlr.
P. Grin.
Muzikaal werd het verplichte koor gezon
gen. Goed klankgehalte, jammer dat men
hier en daar even détoneerde.
Zéér mooi werd gezongen „Trauergesang”
van Blumer. Vooral het einde van dit werk
had voortreffelijke momenten.
Zegt Zus Braun de zwemsport
vaarwel?
Naar wij vernemen zijn de volgende ploe
gen ingeschreven voor de nationale roelkam-
ploenschappen, die op Vrijdag 17 Juli en Za
terdag IS Juli op de baan te Sloten worden
gehouden.
Vierrlems met stuurman Lags; zonder
stuurman Triton en Amstel.
Sciff: Argo, Laga, Spaarne en Arda
Tweeriems met stuurman: Laga, Triton,
Willem UI.
Double Scull: Laga, Nautilus en Spaarne.
Vierrlems zonder stuurman: De Laak.
Achtriems gieken: Argo, Laga, Nereus en
Njord.
De voorwedstrijden voor het sciffnummer.
de twee riems met stuurman de double scull
en de achtriems worden op Vrijdagavond ge
houden, aanvang 7.20 tot 9 uur. De eind
strijden vangen Zaterdagmiddag aan, half
drie tot half 6 op de roelbaan te Sloten bU
Amsterdam.
ke Marechaussée te Watergraafsmeer
Bussum. hebben de zaak in onderzoek.
Een der brugwachters aan het Merwede-
kanaal had gisternacht een auto waargeno
men, die hem verdacht voorkwam. HIJ heeft
het nummer genoteerd, zoodat de politie
hierin waarschijnlijk een aanwijzing heeft
omtrent de Identiteit van de dader*.
Naar ons van de zijde van het V A. R. A.-
bestuur werd medegedeeld, zou de verden
king vallen op leden van de fascistengroep
„De Bezem.”
Op het feestterrein aan het Spaanders-
wouA was het van negen uur in den och
tend af een druk gewemel van menschen.
Volgens schatting van het V. A. R. A.-be
stuur overschreed het aantal deelnemers de
honderdduizend.
Op verschillende plaatsen stónden tentjes
opgesteld met attracties, terwijl op een vier
tal podiums verschillende muziek- en sport-
nummers werden uitgevoerd, terwijl ook nog
goochelaars en snelteekenaars optraden.
Het V. A. R. A.-orkest, het zangkoor van
..De Stem des Volks" en een aantal voor
drachtkunstenaars verleende hun medewer
king.
Er werd een aantal redevoeringen gehou
den, o.a. door den V. A, R. A.-voorzltter, den
heer A. de Vries, door den secretaris, den
heer G. J. Zwertbroek, door den heer Franz
Zelenka, voorzitter van de Arbeiders Radio
Internationale.
Richt Uw oog
naar Bervoets als
U goede meet-
kleeding zoekt I
Ziet hoe mooi de
stoHen, hoe dege
lijk de afwerking,
hoe fraai de cou
pe en ,_hoe
laag de prijzen I
Al het goede in
één woord
BERVOETS
„Gemengd Koor” (Zuid-Scharwoude)Dir.
F. Pranger.
Ook hier ging het verplicht stuk niet zon
der moeilijkheden jammer dat de bassen
een passage wat ruw en onzuiver waren.
Ook hadden we gaarne meer tempo-wlsse-
Hng gehoord, en fijner nuanceering. het
klonk over t algemeen wat monotoon.
Het koor naar keuze „t Is lang geleén”,
van Wierts, had zeer mooie momenten. Te
noren waren soms minder mooi. Het einde
oi iets te langzaam.
„Oostwoud”, Oost woud. Dtr. G. Groen.
In het verplichte nummer was men met de
stemming niet zeer fortuinlijk, het klank
gehalte van de sopraan was vaak scherp.
„Voorjaar” van Ol. Koop werd beter ge
zongen, maar klonk niet altijd even be
schaafd, bijv, tenoren. We hebben over
t algemeen zeer veel lof voor de vele
moeilijkheden die men wist te overwinnen.
350 CM3 klasse:
1. Woods (Ierland)
1450, gem. 123.5 K.M.
2. Davenport
Middagwedstrijd
3e Afd. B. Dameskoren (onbekroond), „St.
Caecilia", Noordscharwoude. Dlr. Jac. N. Al.
Dit koor zong mooi „Vlindertje” van Ol.
Koop. Vooral de alten klonken hier uitste
kend.
„Nachtgezang" van v. d. Linden klonk
prachtig, bijzonder mooie nuanceering.
Een van de meest Interessante nummers
van het as. Concours Hippique te Hoofd
dorp zal ongetwijfeld het nummer Hooge-
schoolmanoeuvres zijn, iets op paardensport-
gebled, dat wij in ons land nog nimmer heb
ben kunnen aanschouwen.
Dit nummer wordt gereden door de hee-
ren j. de Gruyter te 's Hertogenbosch, Leo
van Loon te Tilburg. J. P. van Leeuwenburg
te Baarn en H. J. Lijssen te Overveen.
500 CM3 kl.:
1. Hunt (Engeland) op Norton in 2 uur
21 mln. 58 415 sec., gem. 132.1 KM.
M mafrk waftmemsc c
Nott (Eng.) op Rudge W. in 2 uur 22
min 5315 sec.
Woods (Ierland) op Norton 2 uur 23
le Atd. Gemengde Koren (bekroond) verpl.
nummer „De Kinderkruistocht” van Jac.
Bonset. „T. A V. E. N. U.” Andjjk (West)
Dir. G. Groen
Het moeilijk verplichte koor werd vrij zui
ver uitgevoerd, klankgehalte soms wat scherp,
vooral de bassen hadden oogenblikken die
ruw xvaien
Voor de technische prestatie anders
waardeering.
Over 't algemeen werd „t Is lang geleën”
van Wierts wel goed gezongen, door een te
veel détalllreren gaat de groote lijn van een
werk wel wat verloren.
De Zondag te Amsterdam aangevangen
eerste partij tusschen Dr. M. Euwe en Capa
blanca. die in de milltlezaal werd gespeeld
eindigde na 19 zetten in remise.
De tweede partij wordt Dinsdagmiddag om
twee uur as. in de Milltlezaal te Amsterdam
gespeeld.
Door de V. A. R. A. is gisteren op
De Nederlandsche T. T.-races,thans de
wedstrijden om den grooten prijs voor Neder
land geheeten, die Zaterdag voor den 9den
keer op het 173 KM. lange circuit van
Drente nabij Assen zijn gehouden, zijn
wederom begunstigd door ideale weersom
standigheden zijn zooowel sportief als orga
nisatorisch uitstekend geslaagd.
Het geheel was veel beter geregeld dan de
vorige jaren en de terreininrichting en de
wegen waren belangrijk verbeterd. Alleen
de verkeersregeling naar en van het terrein
liet nog veel te wenschen over. Sportief was
het verschil met vroeger niet minder groot
Alle bestaande Europeesche records toch
voor wedstrijden in een gesloten circuit
werden aanmerkelijk verbeterd. Zoo vestigde
aen Engelschman Hunt een baanreccord
met een uurgemlddelde van 136, 314 K. M.
Vooral de middagwedstrijd, de 500 c.M.3
klasse, waarbij Hunt deze formidabele snél
heid ontwikkelde, waren zeer aantrekkelijk
door de spannende race tusschen Hunt (de
winnaar van de Engelsche T.T.-races van
dit jaar), Nott den winnaar van de Neder
landsche T.T.-races van het vorige jaar en
den te Assen populalren Stanley Woods, den
Excelslorrijder Crabtree en den Australiër
Blmcook, die in deze volgorde eindigden
Een goede prestatie leverde in deze afdee-
ling de Hagenaar Rijk, die zesde werd met
een totaal gemiddelde van 123 K M per uur
en daardoor tevens het Nederlandsche
Kampioenschap won.
De ochtend-races waren niet zoo interes
sant als die van den middag. In de 250 c M.3
klasse vielen nJ. enkele van de slechtste
rijders uit, oa. de Oostenrijker Cmyral,
waardoor de Ier Tyrrel Smith ten slotte vrij
gemakkelijk kon winnen. Nederlandsch
kampioen in deze klasse werd de Assenaar
Timmer, die in de totaal Massificatie vierde
werd. Aantrekkelijker was weliswaar de
strijd om de 350 c M 3 klasse door vlnnlgen
kamp tusschen Woods en Gleave, doch de
laatste, die tot en met de tiende ronde de
leiding had gehad, vwlwjjnt in de laatste
ronde van het tooneel, waardoor Woods,
ofschobn niet onverdiend toch op teleur
stellende wijze zegevierde. Nederlandsch
kampioen werd hier van Gent.
Ongelukken hebben zich weinig voorge
daan, alleen de Hollander Creemers, die in
een bocht met zijn landgenoot v. d. Hoeven
m botsing kwam, werd nogal ernstig ge
wond en kreeg een dubbéle beenbreuk.
VOOR IETS GOEDS NAAR
De wereldkampioenschappen turnen te
Parijs hadden het volgende resultaat: 1. Sa-
volenen (Finland) 185 punten: 2. Hudec
(Tsjechoslowakije) 183.62 punten; 3. Gadjo
(Tsjechoslowakije) 182.33 punten. Van de
Hollanders werd P. van Dam, W IK. Den
Haag, 21 met 159.098 punten; E. Melkman.
ÜB.I, Bergen op Zoom, 155 805 punten, werd
25e, terwijl Ens, Noordscharwoude met
130.973 punten 40e werd.
welke systemen men alzoo
niets was zoo goed als dat
Zelfs de oude notatie van
moest hiervoor plaatsmaken.
Nu zou men zoo Zeggen, houd je aan het
goede en zoek niet naar wat anders.
Er is echter nfeg steeds een groot percen
tage spelers dat niet goed noteert, ondanks
de genoemde voordeelen der notatie Ma-
noury.
Wij hebben in onze
natuurlijk een groot aantal partijen
troleerd en zonder overdrijving mogen
zeggen dat 60 pCt. niet goed noteert.
Dat men nog steeds zoekende is naar ver
eenvoudiging, blijkt wel hieruit dat nog kort
geleden de Fransche meester Ir. Paul Bo
nier met oen nieuw systeem kwam, waardoor
opnieuw de aandacht op het notatle-vraag-
stuk werd gevestigd
De notatie Bonier is ongetwijfeld
nuftig systeem. Het is echter o.l.
betering der notatie Manoury.
De notatie Manoury echter
nog eenige moeilijkheden op.
De dammers weten wel dat men bij het
analyseeren van partijen steeds Wit voor
zich neemt daar de cijfers gemakkelijk zfjn
te volgen en het is ook bekend dat bij het
noteeren de meeste fouten worden gemaakt
door spelers die met Zwart spelen.
Bij het noteeren der partij is vlugheid en
correctheid noodzakelijk, daarom moet een
systeem dat na deugdelijke beproeving blijkt
dit te vergemakkelijken, aanvaard worden.
Of echter dit systeem ooit gevonden zal wor
den, meenen wU te moeten betwijfelen.
Inderdaad, het notatle-vraagstuk is zoo
Uitdagen:
250 CM3 M.
1. Tyrrel Smit (Ierland) op Rudge With-
worth in 2 uur 6 mln. 57 sec., gem. snelheid
115 KM
2 Mellors (Engeland) op New Impehlal,
2 uur 7 min. 33 sec., gem. snelheid 113.8
mln.
3 Johnston (Engeland) op Cuzzy, 2 uur
9 mln. 30 sec.
4. Timmer (Nederl.) op New Imperial,
2 uur 19.36, gemiddeld 1043 KM.
Longman maakte de snelste ronde van
gemiddeld 1193 KM. per uur.
Een stad, zoo buitensporig uitgestrekt als
Ixtnden. moge alleen reeds om haar on
metelijkheid belangwekkend zijn voor be
zoekers uit de provincie en uit het buiten
land, voor den Inwoner levert zij bezwaren
op die den bewoners van andere
Europeesche steden onbekend zijn.
Parijs en Berlijn zonder ik niet uit. De
rige maand vertoefde ik enkele dagen
Parijs. Zijn centra zijn druk genoeg,
ker even druk als die van Londen, maar
aan Parijs komt een einde. Voor een Lon-
denaar zelfs al heel spoedig. Een voorstad,
zooals St. Denis, ligt volgens Londensche
sn« vlak bij de Place de la Républi-
zou op mij durven nemen in Parijs
n, zonder er ooit van de „Métro" ge-
i maken. Wanneer ik woonde in het
Noordèn van Parijs zou ik zonder bezwaar
een avondbezoek brengen aan eën vriend in
het verre Zuiden van Parijs. Dit noem Ik
geen afstanden! Maar hier in Londen!
Weet gij wel dat onze stad, ofschoon haar
bevolking slechts tweemaal zoo talrijk Is als
die van Parijs, een zesmaal zoo groote op
pervlakte beslaat? Parijs kan dansen in
Londen Die eindelooze afstanden zijn het
ergste en steeds erger wordende
euvel, waarmee wy hier te kampen hebben.
Zij maken de stad ongenietelijk. Zij maken
elk gezellig verkeer ónmogelijk. Zij maken
dat Londen volkomen opgehouden heeft een
stad te zijn.
Maar zij hebben tóch enkele voordeelen.
Londen Is natuurlijk, volkomen oniover-
zlchtelijk. Wij kennen onze „paraehle” waar
wij wonen, en enkele wijken, waar onze t>e-
zigheden ons heenvoeren, maar van wat er
in de rest der stad omgaat, hebben wij
geen flauw denkbeeld. Hoofdstraten in
Kensington ondergaan algeheele verande
ringen zonder dat een City-man er iets van
merkt. Aan de Theemskade, op tien minu
ten afstand van het Parlement, nadert het
grootste kantoorgebouw van Europa zijn
voltooiing: negen-en-negentig op de hon
derd Londenaars weten het niet. Een der
grootste spoorwegstations, Paddington Sta
tion. wordt geheel verbouwd: het is een
werk dat een paar millioen pond sterling
kost. Negenhonderd negen-en-negentig Lon
denaars op de duizend merken er niets van.
Het voordeel hiervan is dat zU, die on
danks alles belang stellen in hun stad, nu
en dan op verrassingen stuiten. Mijn be
roep brengt met zich dat ik „overal” kom.
Toch heb ook ik zulke verrassingen her
haaldelijk beleefd. Een paar jaren geleden
ontdekte ik bij St. James’ Park plotseling *n
een
terrein aan de Bachlaan, nabij den Bus-
summergrindweg. in een gedeelte van Jet
Spaanderswoud te Hilversum, een massaal
zomerfeest georganiseerd.
Uit alle deelen van het land waren de
V. A. R. A_-aanhangers naar Hilversum ge
komen. Er was een veertigtal extra-trelnen
ingelegd, waarvoor de spoorwegen met veel
beleid 'n specialen dienst hadden ontworpen,
waardoor de gewone dienst op het baanvak
Amsterdam Hilversum en Hilversum
Utrecht zoo goed als niet ontwricht werd.
Duizenden w^ren ook per autobus geko
men en duizenden, die in de omgeving van
het Gooi woonden, per flets.
Uit Amsterdam zouden tegen zes uur een
5000-tal fietsers vertrekken, die over Weesp
naar Hilversum zouden gaan. Te ongeveer 5
uur werden de leiders van den fietstocht ge
waarschuwd. dat de geheele straatweg van
af de Diemerbrug tot Weesp, bezaaid lag
met een groote hoeveelheid scherpe dulm-
kopspijkers. Ook een gedeelte van den Rfjks-
straatweg naar Laren bleek over groote
oppervlakten met spijkers te zijn bestrooid,
terwijl naderhand bleek, dat ook de straat
weg UtrechtHilversum, nabij Maartensdijk,
door het strooien van spijkers onberijdbaar
was gemaakt.
De Amsterdamsche politie werd gewaar
schuwd. evenals de commandant der Ko
ninklijke Marechaussée In de Watergraafs
meer en de politie te Weesp, Laren en Hil
versum.
Enkele dezer gemeenten stelden veeg-
machines en met bezems gewapende lieden
ter beschikking, om te trachten over ge
deelten van den weg de spijkers op te rui
men, terwijl ook de V. A.. R. A. zelf eert
eigen veegdienst organiseerde.
Niettemin moesten nog vele banden er
aan gelooven. Het begon met een aantal
melkteveranciers uit de omgeving van Weesp,
die gistermorgen vroeg met hun driewielers
met melkbussen naar Amsterdam wilden
fietsen. Maar ook onder de deelnemers van
den V.ARA.-fietstocht vielen vele slacht
offers. Er gingen ongeveer 400 banden lek,
die voor een deel langs den weg geplakt
werden; voor een deel werden de buiten ge
bruik gestelde fietsen geladen op de bege
leidende vrachtauto's voor uitvallers.
Zoowel de politie te Amsterdam en Hil
versum als de commandanten der KoninMij-
en
3.
min. 35 sec.
Crabtree (Eng.) op Excelsior.
Blmcock (Australië) op O. K.
preme. s
8.
7.
8.
9.
bijna voltooid bouwwerk van dertien verdie
pingen, zóó geweldig van afmetingen, dat in
elke andere stad iedereen erover spreken
zou. Het was het nieuwe gebouw der on-
dergrondsche spoorwegmaatschappij. en
werd later befaamd door de veel-besproken
beeldhouwwerken van Jacob Epstein, waar
mee de strenge gevel versleed werd. Maar
voor dien tijd wisten Londenaars die In dit,
vlak bij het Parlement, maar eenlgszins
achteraf gelegen buurtje niet voor hun be
zigheden zijn moesten, niet, dat daar' een
van de indrukwekkendste moderne bouw
werken van Londen verrezen was.
Een paar dagen geleden beleefde ik op
nieuw een verrassing van dien aard. Mijn
weg voerde mij langs Buckingham Palace
road, die langs de tuinen van het Paleis
naar Victoria Station leidt. Daar ik deze
deelen van Londen meestal per „tube" be
reis. had ik ze eenige maanden lang niet
„bovengrondsch” gezien. Ik „ontdekte” een
onmetelljk geraamte van staal, zeven of
acht verdiepingen hoog, m’ ar nog onvol
tooid, en met een zijgevel, die niet veel
korter dan honderd meter geweest kan zijn.
Uit mijn kinderjaren heb ik een bijzondere
belangstelling overgehouden voor in aan
bouw zijnde huizen. Ik bezichtigde dus het
ijzeren gevaarte en won vervolgens inlich
tingen in met betrekking tot zijn bestem
ming. Men deelde mij mede, dat dit een
station werd voor de „motor-coaches", de
motorbussen, die tusschen Londen en
badplaatsen aan de Zuidkust rijden.
heeft de afmetingen van een spoorwegsta
tion en zal ook ingericht worden als een
spoorwegstation, met loketten voor plaats-
kaarten, wachtkamers, restaurant en
dies meer zij.
Welk een betjekenis moet in weinige Ja
ren tijds het motor-coach-verkeer niet ge
kregen hebben, dat zulk een indrukwekkend
stationsgebouw noodzakelijk geworden is,
dacht, ik, en ik hield bespiegelingen over de
snelle verandering In het aanzien onzer ste
den, in onze verkeerstoestanden. en dien
tengevolge in heel ons doen en laten.
Weinige uren later reed ik per bus langs
Euston road, waar drie groote spoorweg
stations staan: Euston-station, St. Pancras-
statlon en King's Cross-station, vanwaar de
treinen naar het Noorden vertrekken.
Tegenover St. Pancras-statlon zag
ik een groot bouwwerk, gedeeltelijk voltooid
nog maar, verrijzen.
„Wat wordt dat?” vroeg ik een medepas
sagier.
.Ken motor-coach-station voor de bussen
naar het Noorden,” antwoordde hij.
NESSUNO.
genheid van het lO-jaflg bestaan van den
U.P.A.B. De uitslagen waren:
800 M klasseA.: 1. W. Effem, Haarlem. 2
m 43 sec.
400 M klasse B.: 1. A. Meinen. G. A. C.
52.6 seconde.
100 M kl. B.; 1. D. L. BchlUemans. A
M. J. V., 119 seconde
100 M Masse A. 1. H. P. Belntema, Hel
las, 11.6 seconde.
1500 M Masse B.: 1. J. J. Heymans, A.
A. C„ 4 m. 27.6 sec.
3000 M.: 1. J. Zeegers, A. A. C. in 8 m.
57 sec.
4 x 100 M. Estafette: 1. Haarlem, 45.6 sec.
Polsstokhoogspringen, Mase A.: 1. A. v. a.
Zee, Haarlem, 3 M. 70 Klasse B.: 1. J. Halts-
ma. A. T. 1923, 3 M.
Speerwerpen, Masse A.: 1. A. Visser, Haar
lem, 49 48.
5000 M. Klasse B.: 1. A. Mulder, A.V.E.C.
17 min. 178 sec.
Olympische estafette:
49.6 sec.
Vraag: Welke Is de mooiste weg per auto
van Alkmaar naar Valkenburg?
Antw.: Alkmaar, Heiloo, Limmen, Uitgeest,
Assummerhek, Beverwijk, Velsen, Santpoort,
Schoten, Haarlem, Heemstede, Hoofddorp,
Aalsmeer, Kudelstaart, Kwakel, Uithoorn,
Mijdrecht, Wilnis, RuwieL Breukelen. Utrecht,
Houten, Schalkwijk, Culemborg. Geldermal-
sen. Waardenburg, Zaltbommel, Hedel,
's Hertogenbosch, Dorst, Tilburg. Moergestel,
Oirschot, Eindhoven Geldrop, Heeze, Leen
de, Maarheeze, Weert, JBaexem, Hom, Roer
mond, Susteren, Sittard, Beek, De Kruisberg,
Valkenburg.
Vr. Welke is de mooiste en kortste weg
per fiets van Volendam, Nijmegen, Keve-
laar, Keulen, Coblenz, Aken, Nu th (L. B.).
Hoeveel KM. is dit?
Antw.: Volendam, Monnikendam. Broek in
Waterland, 't Schouw, Buiksloot. Tolhuis,
Amsterdam, 20.3 KM. Amsterdam. Dutven-
drecht. Abcoude. Baambrugge, Loenersloot,
Loenen, Blauwkapel, de Bilt, Zeist. Rijsen-
burg. Driebergen, Doom, Leersum, Ame-
rongen. Eist, Rh enen, de Grebbe, Veer a. d.
Rijn, Opheusden, Dode waard, Hiem, Loenen,
Slijk-Ewijk, Lent, Nijmegen 107.6 KM. To
taal Volendam-Nijmegen 1279 KM. Nijme
gen, Beek, wijler (douane). WiJler (dorp),
Cranenburg, Driesprong voorbij Cranenburg,
Grünewald, Kessel, Goch, Veeze. Kevelaer,
42.7 K.M.
Kevelaer, Kruising vóór Geldem, Geldem.
Nieukerk, Aldekerk, Haag, Vlnbrück, Krefeld,
Osterath, Hans Meer, Büderich, Splitsing
voorbij Büderich, Kruising bij de hoogovens.
Neuss, Dormagen, Keulen. 94 K.M.
Keulen, Mariënburg, Bonn, Godesberg,
Bly-Mechlem, Mechlem, Rolandseck, Ober-
winter, Remagen, Zijweg naar Kripp, Drie
sprong ten N. van Sinzig, Sinzig, Nieder
Bresing, Brohl, Namedy, Andemach, Zur
Nette, Zijweg van het veer op Neuwled,
Welssenturm, Koblenz, 876 KM
Koblenz, Splitsing ten O. van Metternich,
Rüvenach, Bassenheim, Ochtendung, Flöcks
Mühle, Driesprong ten O. van Mayen, Split
sing in het Ma jener Stadtwald Kreuznlck,
Vimeburg, Ober Baar, Döttlnger Hohe,
Splitsing ten Z.' vAi Breldschelt. Splitsing
ten Z.O. van Adenau, Adenau, Driesprong
ten W. van Vlrft, Müsch, StahlhUtte, Ahr-
dorf, Ahrhütter, Blankenhelm. Blankenhel-
merdorf. Blf-Blankenheim, Wald. Kruising
bij MllzenhAuschen, Sistig, Splitsing voor
Sistig, Behielden, Olef, Gemünd, Ilerhahn,
Walberhof. Elnruhr, Schóne Aussicht, Kes-
temlch, Simmerath, Wltzerath. Driesprong
in het dal v. d. Kall Bach, Lammersdorf,
Fringshaus, Rötgen, Kalkhéuschen, Blf. Val
helm, Komelismünster, Brand. Alcem, 187
K.M.
Aken, Horbach, Locht, Heerlen. Heerler-
heide, Amstenrade, Nuth, 27 K.M.
Totaal 546,2 K.M.
U bent heel wat van plan!
Vr. Af en toe komt het voor, dat van een
van mijn kippen de pooten verlammen, 1
dier valt neer en kan niet meer loepen.
Maar daar het dier verder goed gezond Is.
duurt het een heelen tijd voordat het loopt.
Weet u misschien een middel ter genezing?
Antw. Beenzwakte kan uit verschillende
oorzaken ontstaan. Vooral door vergedre
ven Inteelt, at 't voortdurend loopen op
natten bodem. Ondoelmatige voeding, veel
Uitslag middagwedstrijd:
,JBt. Caecila", N-Scharwoude
koor),- 1ste prijs, 333K p.
„St. Caecilia” (Onderdijk) 3e prijs met
227 H p.
.Kunst en Vriendschap"
1ste prijs 365 p.
„Oostwoud” (Oostwoud) 3e prijs, 234 K p.
„T. A. V. E. N. U.” (Andjjk-West) 2e prUs
296 punten.
„Gemengd Koor” (Z.-Scharwoude) 2e pr„
291 p.
.Koorvereeniglng" (Bergen),
368 H punt
,J3t. Caecilia'' (N.-Scharwoude), le prijs,
320 54 punt.
„Excelsior" (DUuhom), le prijs, 344 pun
ten.
„Nieuw Leven” (Medembhk) le prijs, 356
punten.
„Oefening kweekt Kennis” (Andijk-Oost),
3e prijs, 256 punten.
Uitslag Eere-wedstrijd:
Harmonie „Heiloo”. le eere-prijs.
„St. Caecilia”, N.-Scharwoude (dames
koor), 2e eereprijs. i
„St. Caecilia", N.-Scharwoude (gemengd)
3e eereprijs.
„Nieuw Leven” (Medembllk) 4e eereprijs.
„Cressendo” (N. Scharwoude) 5e eereprijs.
„Crescendo” (N.-Scharwoude), 5e eereprijs
d&meskoor.
Dirigent Jac. N. Al heeft dus met s*n
koren de hoogste eere-prijzen behaald.
(Engeland) op New Imp.
in 2 uur 16 'mln. 36 sec., gem. 121.7.
3. Graham Walker (Eng.) op Rudge
Wlthworth In 2 uur 16 mln. 51 sec., gemid
deld 1213.
4. W. van Gent (Nederl.) op A. J. 8. in
2 uur 18 mln. 13 sec gem. 120.8 K M.
Tweede Nederlander was van Wijngaar-,
den, die als 8ste binnenkwam
Snelste ronde was Stanley Woods 1263
KM.
1. Haarlim 3 m.
Na afloop van de wedstrijden van R. Z. C.
heeft Zus Braun tijdens een onderhoud te
kennen gegeven, dat zij van plan zou zijn
de zwemsport vaarwel te zeggen en dat zy
pas ook nog
’Er is voor de damspelers geen belangryker
zaak dan het noteeren van partyen en stan
den.
Juist door de invoering der notatie is het
spel tot groote ontwikkeling gekomen, want
hierdoor werd het mogelyk partijen van
oude meesters te bestudeeren en eigen par
tijen op pap'er te brengen en later na te
spelen.
Het noteeren stelt dus in staat te ver
eeuwigen wat mooi was en de ontwikkeling
van het spel nauwkeurig te volgen. Hieruit
vloeit dus logisch voort dat het samenstel
len van een practlsche notatie van het al
lergrootste gewicht is.
Hoevelen hebben in den loop der eeuwen
hieraan niet hun tyd en kennis
doch het systeem dat het verreweg won is
dat, wat wy heden nog gebruiken en wel
van den Franschman Manoury. dat wy reeds
144 jaren (vanaf 1787) toepassen.
Een zeer eenvoudig systeem! Heeft men
Wit voor zich, dan is de volgorde juist zooals
men schryft. Verder ziet men dat in de ver
ticale kolommen telkenmale hetzelfde cyfer
terugkomt.
Men heeft dus slechts de zwarte vakken te
nummeren van 1 tot 50 van links naar
rechts bovenaan beginnende; het vak 1
wordt voorafgegaan door een wit vak.
Een kind dat tot 50 kan tellen, kan dit
werk volbrengen.
Evenals in de rekenkunde het decimale
stelsel om z'n eenvoud en duideiykheid bo
ven alle andere stelsels uitmunt, zoo is dat
ook by de decimale notatie van Manoury
het geval.
Wanneer men slechts In t oog houdt dat
In decimale volgorde de nummers der vel
den 1, 11, 21 enz., 5, 15, 25 enz., 6, 16, 26 enz.,
10. 20. 30 enz. en alle anderen loodrecht bo
ven elkander gelegen zyn, dan is er niet veel
moeite en oefening noodlg om de nummers
van de velden op het dambord in deze volg
orde gemakkelijk te kunnen vinden en te
onderscheiden.
Wel beschouwd komt het er derhalve by
onze gewone notatie slechts op aan om op
den verticalen, tevens decimalen samenhang
van de nummers goed te letten, dan vindt
men er al spoedig bekwaam den weg in, zelfs
zonder cyfers op het bord.
Er zit iets loigsch In dit systeem.
Manoury was een wetenschappelyk
en zoo is ook zyn systeem.
Ontelbaar is het aantal dat wy reeds za
gen van buitenlanders en Hollanders; zelfs
wiskundigen hebben naar een beter systeem
gezocht.
Het heeft geen nut hier uiteen te zetten
systemen men alzoo samenstelde;
van Manoury.
Van Embden
mals door gemengd graan Is voor vastzit-
tende kippen ook zeet slecht, maakt haar
vet maar krachteloos In vele gevallen biyn
alle moeite, om beenzwakte van kippen te
genezen doelloos, het is meestal een alge
heele of groepsgewyze spierverlamming ten
gevolge van aandoening der desbetreffende
zenuwen, geeft vooral veel groen voer, goea
ochtendvoer en slechts een tiende gedeelte
mals door het gemengd graan en wat ge
malen oesterschelpen in een apart bakje,
Vr. In myn canapé zit de mot en wormpjes.
Ik heb hem In een hermetisch gesloten kist
geplaatst en daarin een pot met brandende
zwavel gezet. Deze heb Ik er 2 maal 24 uur
in gelaten. Dit heeft niets gegeven. De
wormpjes komen er weer levend uit.
Kunt u my een afdoend middel opgeven,
zonder dat de canapé uit elkaar moet wor
gen genomen?
Antw. Neen; het euvel zit in de vulling
van de canapé, en die zult u geheel moe
ten laten vervangen door nieuwe, goede
vulling.
Vr. Kunt u my een mooie route opgeven
voor een vacantlereisje langs den Ryn. Zoo
mogelyk door de Ardennen, de Grot
Han en over Brussel terug, duur van de
reis uiteriyk 6 dagen?
2. Wat zyn de meest bezlenswaardige ge
bouwen en de mooiste en natuuriykste plek
jes langs den weg?
3. Op welke manier van reizen ziet men
het meest van dat schoons?
4. zyn er behoudens een
andere peWyzen noodlg?
5. Hoeveel rookbenoodigdheden mag wor
den meegenomen, om daarvoor geen 'invoer
rechten te behoeven te betalen en wat zal
op zyn eenvoudigst gerekend de kosten van
zoo'n reisje zyn?
Antw. U kunt langs den Ryn tusschen
verschillende plaatsen kiezen. Wanneer u by
Keulen begint, kunt u daarna het beste door
reizen naar het mooiste gebied: Godesberg.
Könlgswlnter, Rüdeshelm etc. Door het
Moezeldal kunt u ook gaan om via Aken de
Belgische grens te passeeren.
In 6 dagen kunt u overigens niet zooveel
doen. De Ryn is te mooi, om er zonder
meer voorby te gaan. Stel liever het reisje
naar de Ardennen tot het volgend jaar uit.
Een tochtje naar de Grotten van Han ver-
elscht b.v. al een dag.
U heeft alleen een pas noodlg.
5. U moogt sigaren meenemen voor eigen
gebruik. De kosten zullen f 75 tot f 100
bedragen.
Overigens verwyzen wy u naar een reis
bureau, waar u brochures kunt krijgen voor
een reisje van 6 dagen langs den Ryn. Alle
bezienswaardigheden en mooie plekjes zyn in
zulke boekjes aangegeven.
Vr. Welke is mooiste weg per fiets van
Utrecht over Tilburg naar Esbeek (NB.)
hoeveel K.M.?
2. Dito van Esbeek naar MlUingen
den Ryn, aantal KM.?
Van deze 2 tochtjes liefst niet de drukste
wegen.
Antw. Utrecht, Houten, Schalkwyk, Culem
borg, Buurmalsen, Geldermalsen, Meieren,
Waardenburg, Tuil, Zaltbommel, Hedel, Den
Bosch, Vught, Helvoirt, Enschot. Tilburg,
Hllvarenbeek, Esbeek. Afstand 126.7 K.M.
2. Esbeek, Oirschot, Best, St. Oedenrode,
Jeghel. Uden, Zeeland, Grave, Neder-As-
selt, Teersdyk, Nymegen. Persingen, Leuth.
Mllligen. Afstand 77.3 KM.
Vr. Welke is de kortste en mooiste weg
per rijwiel van Umuiden naar Grootebroek
over Alkmaar?
3. Welke is de kortste en mooiste weg
per rijwiel van Grootebroek naar Umuiden
over Purmerend-Zaandam?
3. Welke is de kortste en mooiste weg van
Umuiden n»»r Noordwykerhout?
Antw. 1. Umuiden,. wyk aan Zee. Bever
wijk, Castricum, Limmen, Alkmaar, Oterleek,
Koorvereeniglng „Bergen” (Bergen). Dir.
Job. Brands.
Een mooie en genuanceerde uitvoering van*
het verplichte werk, jammer dat men by
de helft van haar licht détoneerde, ook
hebben we in de bas enkele nootjes gemist.
„Adeste” van O. de Nobel, had een zeer
goede uMroering, dit werk vinden we echter
voor ren le afdeeling wel wat te eenvoudig
„Si. Caecilia” (N. Scharwoude). Dir. I. AL
Het verplicht koor, zeer genuanceerd ge
zongen. uitnemend van voordracht, jammer
dat de bassen en later de tenoren een min
der gelukkig oogenblik hadden wat de stem
ming betreft.
„Koren”, van Alph. Vranken. eveneens een
moeliyk werk, werd zéér goed gezongen.
„Excelsior” (Dirkshorn). Dlr. Jb. Hovenier.
Het klankvolume van dit betrekkeiyk klein
ensemble was nlejt voldoende voor het ver
plichte stuk. Over t algemeen zeer verdien
stelijk uitgevoerd. Onze waardeering .voor
de prestatie.
Het koor naar keuze .Liederen Leeft” van
Kools, behoudens scherpe vocalen van de
sopranen, vry goed.
„Nieuw Leven" (Medembllk). Dir. K Moes
kops.
Heel mooie momenten in het verplichte
stuk. Soms wat te zware accentueering. Op
het einde was men met de zuiverheid min
der gelukkig. Beter werd uitgevoerd „Het
Kerkhof” van Hoogerwerf.
„Oefening kweekt Kennis" (Andyk-Oost),
Dlr. C. Boeyer.
Hoewel in het verpl. koor veel viel te
waardeeren, was men met de stemsning over
't geheel niet gelukkig, op het einde deto
neerde men al heel erg.
„Eindloos”, van Olman, kon ons
voor deze afdeeling niet voldoen.
Engelsche 1
len zy?
Antw. U kunt ren en ander op <m» bureau
komen Inzien
Vr. van C. D. te O.
Antw. Uw vragen zyn te onduidelyk ge
steld. Voor uw belasting kunt u zich wen
den tot den ontvangervoor vragen be
treffende den verkoop van uw huis tot een
notaris.
Vr. Hoe kan ik ren vlek van donker-beita
uit ren donker-blauwe ripzyden japon ver-
wyderen zonder de japon te beschadigen?
Antw. Beitsvlekken zyn met ammonia te
verwyderen, maar mahoniebeite veel moel-
lyker dan eiken- ot notenbeits. Helpt ech
ter ammonia niet, voeg dan by 4 deelen
koud water 1 deel zoutzuur en bet daarmee,
maar maak niet te nat. Laat 5 minuen in
werken en bet dan het zoutzuur er met
schoon water uit. Zoo noodlg herhalen.