VAN HET „NOORD-HOLLANDS CH DAGBLAD” derde blad EVANGELIE-VERKLARING ZONDAGSROEP 7 A- ó- ACHTSTE ZONDAG NA PINKSTEREN Lucas XVI, 1—9 KERKLIJSTEN H Langendij t W eekkalender BREEZAND AKERSLOOT VRIJDAG 17 JULI 1931 BLADZIJDE 1 Vriendenkring van het H. Sacrament WA 1/ EN BLUFT vaak /CMACHIIEPARATIE UWAODCf ACHTCnOAM 51 Epistel en Evangelie ANNA PAULOWNA ALKMAAR nog WAPENSCHOUW tig. Daarna gezegd: De on- en Th. J. VAN NOORD, Pr. Miskalender der week ran IS tot en met 25 Juli H. ApoUinaris, orgel. VRIJ- en Johann 4 ZONDAG, 8e Zondag na Pinksteren. Plechtige H. Communie der kinderen heeft plaats op Zondag 26 Juli »a, onder de H. Mis van 8 uur. De voorbereiding begint ax Woensdagnamiddag om 6 uur. Parochie St. Jan de Evangelist ZONDAG half 8 voor een overledene, 10 uur voor de parochie. MAANDAG 8 uur voor Joannes de Lange. WOENSDAG. Elders voor Geertje Duin. ZATERDAG 8 uur voor NI col aas Verduin en Margaretha Güzen. de H.H. Mis volgende in- van le- on- zult wo- OFFICIEEL KERKBERICHT De leden van den Vriendenkring van het H. Sacrament werden herinnerd aan den Zondag in de 8t. Domlnicuskerk te houden Eucharistischen dag. zou gedenken, want het volksgeloof ging zoover, dat men vertrouwde tot den avond in het leven gespaard te blijven, als men 's morgens maar met vrome aandacht zijn beeld had aanschouwd. Als patroon wordt hU vereerd door schippers, pelgrims, reizi gers lastdragers en tegenwoordig ook door de automobilisten, die gaarne zlln beeld op pa in Engeland als en ST. JOZEF ZONDAG algemeene H. Communie voor allen, die ingeschreven zijn in de Broeder schap van het Scapulier van O. L. Vrouw van den Berg Carmel, collecte voor het Ptus- gesticht, half 8 en 0 uur stille H.H. Missen, half 11 Hoogmis. Na de Hoogmis gelegenheid om zich te laten inschrijven in de Broeder schap van het Scapulier van O. L. Vrouw van den Berg Carmel, half 7 Lof voor de geloovige zielen. MAANDAG 7 uur Lof ter eere van den H. Petrus. Martelaar, Patroon der zieken. DONDERDAG half 10 Venl Creator, ge zongen Huwelijksmis, 7 uur Lof ter eere van het Allerh. Sacrament, na het Lof aan de pastorie vergadering van de Zelatricen voor het Apostolaat des Gebeds. VRIJDAG 4 uur biechten voor de kinderen. As ZONDAG de plechtige H. Communie der kinderen, half 11 plechtige Hoogmis, waaronder Geloofsbelijdenis, half 7 Lot, waaronder hernieuwing der Doopbeloften. ZONDAG. 8e Zondag na Pinksteren. Ge dachtenis H. Vlncentius a Paulo, belijder, te Pouy in Frankrijk geboren. Hij toonde als in 1054 Zijn lichaam Is bijgezet in de krypte ce der *t koor van den St. Pieter te Utrecht. Ged. van de H. Christina, maagd, marte- ZONDAO. 36 Juli, 6 uur tot Intentie van dankbaarheid bij gelegenheid van een 35- jarig huwelijk, half 8 voor de leden en den bloei der Vrouwen-Congregatle, 9 uur solem nele H Mis. waaronder de plechtige H. Com munie der kinderen. 11 uur gelezen H. Mis voor overl. fam. Ris en Langeree, in St. Fi delis voor Cornells Graaf. ter eere van de Moeder Anna. -Berend Reis (10 herdersknaap groote liefde voor de armen. Priester geworden had hij de geestelijke zorg over al de galeislaven in Frankrijk. Om den arme landbouwers het woord Gods te ver kondigen stichtte hij ’n congregatie van missie-priesters, later genoemd die der Laza risten, alsmede die der Zusters van liefde. Hij had groote zorg voor de opleiding der priesters, stichtte vele seminaries, richtte ,ten?er geestelijke oefeningen in vóór de wijdingen en ging onderwijl door met het uitoefenen van de lichamelijke werken van barmhartig heid. 85 Jaar oud stierf hij in 1660 Paus Leo XIII gaf hem als Patroon aan alle in stellingen van liefde (charitatieve werken). MAANDAG, H. Hieronymus Aemilianus te Venetië geboren, muntte uit door liefde jegens armen, zieken, wezen, verwaarloosde kinderen en stichtte ter bevordering van dat liefdewerk 'n congregatie met hoofdzetel te Somascha. Ook bouwde hij een gesticht voor gevallen meisjes. Toen te Somascha ’n be smettelijke ziekte uitbrak, bezocht hl) zelf de zieken en droeg de gestorvenen op zijne schouders naar het kerkhof. Zelf aangetast stierf hij 56 jaar oud in 1537. Heden ook gedachtenis der H. Margarita, dochter van 'n heidensch priester te Antio ch ië in Plsidië; werd na den dood harer moeder opgevoed door ’n vrouw die in 't geheim 'n ijverige christin was. Toen haar vader ontdekte dat Margarita het geloof der christenen beleed, klaagde hij haar aan bü den landvoogd, die haar na veel folteringen liet onthoofden in het jaar 357 omstreeks. DINSDAG, H. Frederlk. 'n adellijke Fries, 'n voorbeeld van heiligheid van zijn prille jeugd af. Priester gewijd door den eerbied- waardigen Ricfried, Blsschop van Utrecht, volgde hij na diens dood dezen als achtste Blsschop van Utrecht op. onder algemeene instemming van geestelijkheid en volk en vooral van Keizer Lotharius. Het eiland Walcheren, berucht om zijn bloedschen- nende huwelijken, bracht hij tot Inkeer. Met behulp van S. Odulphus bracht hij de Frie zen. die van de ware leer over de H. Drie- eenheld op menig punt waren afgedwaald, tot het Katholieke geloof terug. In de Bt. Salvatorkerk (Utrecht) werd hij na de H. Mis nog met de heilige ge waden bekleed doodelijk gewond, vergaf de heiligschenners, raadde hun aan te vluch ten. sprak het saamgestroomde volk toe, voorspelde den inval der Noormannen en trad levend in het graf, dat hij voor zich gemaakt had, en gaf daar den geest onder gebed in 838. Ged. ook van de H. Praxedes. dochter van den Romelnschen Senator Pudens en zus ter der H. Pudentlana, maagd t 164. WOENSDAG. H. Maria Magdalena (van de stad Magdala), zuster van Lazarus en Martha, de openbare zondares door Christus bekeerd, toen zij in het huls van Simon den melaatsche, zijn voeten kwam zalven. Zü was ook tegenwoordig op Calvarië, en bü het H. Graf op den vroegen Paaschochtend. met de twee andere Maria's en bleef bij het graf alleen achter, waar de Heer het eerst na Zijn Verrijzenis aan haar verscheen, on der 't uiterlijk van 'n hovenier. DONDERDAG, H. ApoUinaris. biss. van Ravenna en Mart. Hij was volgens het ge tuigenis van den H. Kerkleeraar Petrus Chrysoiogus. die twee eeuwen na den H. ApoUinaris eveneens als biss. van Ravenna stierf, de eerste blsschop van' Ravenna en werd als martelaar vereerd. Eene latere le gende welke geschiedkundig van onwaarde is (Lex. f. Theol. u. k. V, Buchberger 2e aufl.) vermeldt dat hi] met S. Petrus van Antiochië naar Rome zou zijn gekomen en door deze naar Ravenna zou zün gezonden. Aldaar mishandeld zou hij'van daar verdre ven in Dalmatië en omliggende landen heb ben gepredikt en na 3 jaren in Ravenna teruggekeerd zijn gedood. Echter wordt zijn bisschoppelijke werkzaamheid mee: Aal ge steld rond het jaar 200. Op 4 mijlen afstand van Ravenna bevindt zich de oude zeehaven nu nog voorstad van R genaamd Classe. Daar werd in 549 eene nu nog bestaande prachtige Basiliek inge wijd en genoemd Sint ApoUinaris in Classe. Ook de Ariaansche hofkerk van Theodorlk lp R werd, toen ze weer aan den katholieken Intenties van 19—M Juli 1931 ZONDAG. 19 Juli. 6 uur tot zekere inten tie, half 8 Mongunda Kuiper. 9 uur geestelijk en tijdelijk welzijn der parochie, half 11 Cor nelia BiermanHenneke. MAANDAG, 20 Juli. 7 uur Ida Breed— Berkhout, half 8 Adriana V romansv. d. Weyst, 8 uur gelezen Maandstond Theodorus Peelers, 9 uur gelezen Maandstond An toni us v. d Linden. DINSDAG. 31 Juli. 7 u Folkert Deen, half 8 Sldonlus de Jong. 9 uur Joanna Konijn. WOENSDAG, 23 Juli, 7 uur Henrlcus Punt en Jacoba Groot, half 8 Cornells Rükenberg en Wilhelmina Sprenkeling, 9 uur Cornells Graaf. DONDERDAG, 33 Juli. 7 uur voor de le vende en overl. leden van de Broederschap van Kevelaer. 7 uur Petrus Hemmelder. half 8 Oeertrulda en Petrus Keesom. 8 uur Nlco- laas Berger. 9 uur eerste plechtige H. Mis van den Weleerw. Heer P Jacobse, in 8t Fidelis voor Joanna Aghlna VRIJDAG. 24 Juli. 7 uur Z E. Deken Hor ning en diens ouders, half 8 voor de meest verlaten geloovige zielen. 8 uur Joanna Vloot man, 9 uur tot zekere intentie, in St. Fidelis voor Joanna Aghlna ZATERDAG, 25 Juli, 7 uur Broederschaps- Mls ter eere van het H. en Onbevlekt Hart van Maria tot bekeering der zondaren, half 8 Joanna SunderStuyt, 8 uur overl. fam. Kager en Kleybroek, 9 uur overl. ouders Liefhebber en De Nijs, in St. Fidelia overl. fam. Oldenburg en Aghlna. onrechtvaardigen rentmeester "n dubbelzinnige zedeleer, i schrappen kan, zij past niet in den tekst des Heeren. Juist' hot to<»or>««o—een zeer en voor op den tijd, dien OP DEN ACHTSTEN ZONDAG NA PINKSTER Epistel uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Romeinen; VIII, 1217 Broeders, wij zijn schuldig niet aan het -leven, leeft. 8 uur overleden echtge- VRIJDAG 8 uur Cornelia Portegeys overleden kinderen. ZATERDAG 7 uur Baldina Koelman, half 8 voor de armen der parochie, van 58 uur blech thooren. A.s. Zaterdag feestdag van den H. Jacobus. Apostel. Verjaardag der bisschopswijding van onzen Blsschop. De geloovigen worden vermaand dien dag veel voor Z. D. Excellentie te bidden. In den ondertrouw zijn opgenomen: Nico- laas Zwarthoed en Maria Vlaar (uit Hoorn), 3de roep. 5 eeredlenst werd teruggegeven, aan dezen heilige toegewijd en genoemd de nieuwe St. ApoUinaris. De overlevering, volgens welke in 1164 zijn relikwieën naar de 8t. Apolllnariskerk te Remagen aan den Rijn zouden zijn overge bracht. is onhoudbaar. Gedachtenis H. Liborius, vierde biss. van Le Mans (in Fr.) Uit een aanzienlijke fa milie in Galllë geboren, werd hij om zijn onschuld van zeden en heiligheid van leven onder de geestelijkheid van Le Mans opge nomen. Zijne gesprekken ook met wereld- lingen. waren steeds over geestelijke onder werpen, zijne vrienden slechts geestelijken. Izinge nachten bracht, hii door in gebed en vastte streng. HU was kwistig jegens armen, stichtte vele kerken en voorzag ze overvloe dig van alles wat voor den altaardienst noodig was. HU stierf tusschen 390397 Iru 't 49e jaar van zUn episcopaat. ZUne over- blUfselen werden overgebracht naar Pader born in Westfalen, waar hü patroon is. Vandaar steeds bijzondere betrekkingen tus schen de kerken van Paderborn en Le Mans VRIJDAG. Vigilie van den H, Jacobus. Feest van den H. Bemulfus, 20sten blsschop van Utrecht. Toen in 1027 Adelbold, Bis- schop van Utrecht stierf, kon men niet tot overeenstemming komen over 'n nieuwen Blsschop. Keizer Koenraad I kwam zelf naar Utrecht om de oneenigheid bü te leg gen. In die tUden was de Blsschop van Utrecht ook wereldlUk vorst. De Keizerin, die steeds den Keizer op reis .vergezelde, was in gezegende omstandigheden, reden waarom de Keizer haar in 't dorpje OoZter- beek bü Arnhem achterliet en wel bü den Pastoor. Bemulf geheeten. Na eenlge dagen schonk God haar 'n lieftallig dochtertje. Pastoor Bemulf bracht zelf de blUde tüdlng naar Utrecht. De Keizer nu, die den Pastoor kende als 'n rechtvaardig en godvruchtig man, bepaalde zijn keus nu op Bemulf en Het door zün toedoen hem uitroepen als den nieuwen Blsschop, terwUl hU hem aan stelde als zün leenman over het sticht. Deze sloot vrede met graaf Dirk III van Holland en de naburige hertogen. Na ziin Bisschops wijding legde hU rich op nog heiliger leven toe. ook bevorderde hü bUzonder de kerke- lUke tucht en den luister van den eeredlenst Te Utrecht bouwde hü twee Romaansche kerken, de St. Jan en de St. Pieter. Op vele plaatsen herstelde of bouwde hü ker ken en wordt terecht beschouwd als de teer ste hersteller der kerkelUke kunst in Neer land. Het St. Bemulphusgilde in 1869 te Utrecht gesticht, de alom bekende vereenlglng van priesters en practlsche beoefenaars der ker kelUke Kunst. vereert hem als patroon. Door zün hooge deugd en wonderteekenen vereerd stierf hU na 'n 27-jarig episcopaat parabel be- dat ■uvgen neen gespeculeerd. Dit jaar zal van de pacht niet veel terecht komen men verzekert hem, dat in de laatste j bUna geen enkel pachter zUn landerijen in orde gehouden en vruchtbaar gemaakt heeft. Deze berichten zUn zoo betrouwbaar, dat geen langdurig proces noodig is. De rentmeester wordt ontslagen, en belast om te zorgen, dat binnen acht dagen karto- theek en archief zoover in orde zUn, dat er een nieuwe rentmeester aangesteld kan wor den. Gelukkig heeft MUnheer de Baron reeds iemand voor die betrekking op het oog; dan zal zich uitwijzen, wat er met den bedriegelUken rentmeester gebeuren moet. Deze Jaagt met zUn beste dravers door de steppen van Galilea, dwars daar Samaria, naar de hoofdstad van het rijk Ook hU is reeds sinds lang een welgesteld man gewor den en heeft zich een landhuis laten bou wen in het villapark te Jeruzalem; eigen Rkrage, eigen renpaarden, eigen jacht. De reis gaat vliegensvlug. Doch hier of daar in het land grUpt hU plotseling in teugels; hU houdt stil, springt tweevoets op den straat weg en staat als aan den grond gena geld Het duurt slechts enkele minuten. Dan roept hU uit terwUl hu in zUn wagen springt: ..Eurèka", d.i. ,Jk heb het gevonden!" De dampende paarden vliegen over den laatsten bergkam tot voor zUn huis. Wat heeft hU gevonden? ZUn plan is gevormd. HU zal niet gaan bedelen. HU zal niet aankloppen bU Maat- schappelUk Hulpbetoon. HU zal niemand tot last zUn. Ook zal hU geen vernederenden handarbeid moeten verrichten: veldarbeid is te zwaar; dat gaat niet meer voor iemand van vUftig jaar. HU zal ook voor de schande bewaard blUven in den kring zUner vrien den te moeten verschjjnen als een gedeclas seerde; want er zijn van die arme drom mels, die vroeger op een villa woonden en nu auto’s moeten poetsen. HU weet een be teren weg. Nog dezen nacht gaan postboden en telegrafie. Morgen vanaf tien uur worden de pachters besteld. Gedurende drie dagen lederen dag zes; op den vierden dag ze ven; dan zUn er vUf en twintig bewerkt. Met hen alleen zal hU onderhandelen en ieders pacht verminderen. Ze zUn gewoon in landbouwprodukten te betalen. De eerste 100 vat olie, d± wellicht *n 2300 liter; het contract wordt vervalscht en in plaats van 100 vaten wordt 50 geschreven. De tweede 100 mud tarwe; dat te 22000 liter: het con tract wordt vervalscht en 100 in 80 verna- derd. Zoo gaat het tot den vUf en twintig- s>n. Goede vrienden te Jeruzalem verraden het. De Baron in Jaffa te den derden dag reeds "P de hoogte, niet in de finesse, maar wat de Kifdzaak betreft. Nu zouden we verwachten, dat de Baron t et de vuist op zün Perzische tafel slaat; dat hU den snelsten wagen laat voor ko- en en langs den kortsten weg naar Jeru- i lem rijdt; dat hU de politie alarmeert en P staanden voet dien bedrieger laat vast- -cttan; niet zoozeer omdat er nog iets te r dden valt dan wel, omdat die weergalooze brutaliteit de spuigaten uitloopt. Wat doet hU daarentegen? ,Xn de heer prees den onrechtvaardigen rentmeester, omdat hU met overleg gehan- -’ld had." Wel sapperloot! HU Prijst hem! Maar dat is juist de opzet der parabel. Christus wü oor deze parabel iets zeer bUzonderz de- nonstreeren. De Baron uit het Evangelie prijst den dief; hU bewondert bet geniale vernuft, waarmee 1 ht) voor zichzelf gezorgd beeft. De Evangelist Lucas, die deze vertelling meermalen bU de godsdienstoefeningen, die zUn meester Petrus gaf, gehoord had. be merkt hier opzettelUk: „Belde zUn mannen der wereld. Ze letten beiden slechts op het snelle succes en op de kunst om rijk te wor den. Ze zUn in hun soort gewikster dan de godsdienstige mensch. Ze zUn vaklui. In dien zin prijst de een den ander. Zulk een program en zulk een methode interesseert hem ten zeerste Christus behoeft hier niet te zeggen dat deze moraal onchristelUk te, dat spreekt van zelf. WU allen echter moeten uit die geraffi neerdheid der wereld leeren, hoe zU steeds •haar doel nastreeft, hoe zU doortast, hoe zU haar oogen open houdt; en dat wU toch zeker, waar het ons eeuwig heil en onze plaats in den hemel betreft, even daadvaar- dig moeten zUn als die bedrieger met over leg zUn toekomst in veiligheid bracht; hU behoeft niet te spitten; hU behoeft niet te bedelen; hU kan *n paar jsar van hofstee tot hofstee gaan; ze zullen hem gaarne en gastvrij ontvangen. Brielsche pro nrssi» Op 12 Augustus vertrekt de bedevaart. Dringend sporen wy de geloovigen aan dien dag vrU te houden om aan de bedevaart te kunnen deelnemen. ZONDAG de H.H. Missen half 8 Maria SpaansWortel, half 10 parochie, 7 uur Lof. MAANDAG 8 uur Maria DekkerMors. DINSDAG 8 uur Petrus v. d. Voort. WOENSDAG 8 uur Petrus Hulberts en Catha. Dekker. DONDERDAG noote. de kinderen dezer wereld zUn voorzichtiger in hun geslacht, dan de kinderen des lichts. En Ik zeg u: Maakt u vrienden van de gerechtige rijkdommen, opdat, als gU te kort schieten, zU u in de eeuwige ningen ontvangen. lares. Uit 'n voorname familie in het Tos- kaansche (Italië), bU het meer van Bolsena geboren, maakte zU de gouden en zilveren afgodsbeelden harer heldenschen vaders te gelde en deelde dit uit aan de armen. Door haar vertoornden vader werd haar lichaam wreed verscheurd. In den kerker geworpen, werd het door een engel wonderbaar geheeld. Met "n zwaren steen werd ze nu in het meer geworpen, doch weer doo- 'n engel gered. Een andere rech ter, opvolger van haar overleden vaders, dwong haar 't beeld van Apollo te aanbidden, dat echter op haar gebed in puin viel en in zUn val den rechter doodde. Door dat wonder werden 3000 menschen bekeerd. Tenslotte werd ze ond»r den stadhouder Julianus, na rijf dagen, ongedeerd opge sloten te zUn geweest in 'n gloeienden oven, na 'n aanval van giftige slangen onverlet te hebben doorstaan, na het afsnUden van haar tong. eindelUk met puien gedood in 303. Haar hoofd wordt in Brixen (Tirol) vereerd. Haar attributen zUn: een molensteen, 2 pUlen of 'n kroon. L Eene in Egypte geschreven GrieksUije legen de noemt haor de H Christina v ,®t-us. Die opgave kwam ook in 't Martyrol. Hjeron. (ed. de Rossi-Duchesne 95). De latUnschie Passlo te 'n vertaling v. d. Gr. tekst. De H. Christina werd gemarteld te Bolsena waarschUnlUk onder keizer Diocletiaan 284305. ZATERDAG, H. Jacobus de Meerdere (de oudere) zoon van Zebedeus en Salome, broeder van Joannes. Apostel en de eerste martelaar onder de Apostelen. HU werd door Herodes Agrippa door het zwaard gedood ZUn overblUfselen berusten in Spanje, te sinds eeuwen 'n t in 43 of 44. ST. DOMINICUS ZONDAG. 19 Juli 1931. Heden 8ste Zon dag na Pinksteren. De H.H. Missen om 8 uur. half 8, 9 uur en half 11 Hoogmis. Onder alle H.H. Missen collecte voor het Plusgestlcht. Eucharistische dag voor de parochie. Het H. Sacrament zal ter aanbidding zUn uitge steld van de Hoogmis af tot 6 uur. Half één klnderhulde. De ouders worden dringend aangespoord te zorgen, dat hun kinderen daarbU tegenwoordig zUn. 's Namiddags 6 uur jongens-congregatle. 7 uur Lof ter eere v. d. Martelaren van Gor- cum. MAANDAO-avond 7 uur vergadering voor de Derde Orde. 8 uur mannen-congregatie. DINSDAO-morgen 7 uur uitstelling. Om 9 uur zal de Weleerw. heer Morsch In onze parochiekerk zUn eerste plechtige H. Mis op dragen. De feestpredikatie zal worden gehou den door den Weleerw. Heer J. Dekker, ka pelaan te SplerdUk. 's Avonds 7 uur solem neel Lof met feestcantate. WOENSDAG half 10 gezongen H. Mis voor Bruid en Bruidegom, 's Avonds 7 uur vrou- wen-congregatle. DONDERDAG half 10 gezongen H. MIs voor Bruid en Bruidegom. *s Avonds 7 uur metejes-congregatle. VRIJDAG-namiddag, na de school, biecht, hooren voor de kinderen, 7 uur Lof ter eere van het H. Hart. ZATERDAGmorgen tot 10 uur en 's na middags van 49 uur blechthooren, 7 uur Marla-Lof. HEDEN. Zondag 19 Juli, 8e Zondag na Pinksteren Epistel: Want allen, die door den Geest Gods geleid worden, zün kinderen Gods. Evangelie: Geef rekenschap van uw rent meesterschap De H. Communie wordt uitgereikt om 7 uur. kwart over 7 en onder de H. Mte van van halt 8. welke zal worden opgedragen voor zegen over een Neomist De Hoogmis om half 10 voor ons aller geestelUk en tUdelük wel- zün. waarna gezongen zal worden: Wonder schoon Prachtige Nogmaals gelegenheid tot plaatsenbetalen In het kantoor van de school na beide H H Missen. Dringend worden allen, die nog niet betaald hebben, verzocht, de huurpenningen voor hunne plaats, waar aan we zoo dringend behoefte hebben te lieden collecte voor ons nieuwe orgel, welke bUzonder in de aandacht van de jon gelui wo-dt aanbevolen. De nieuwe kerk te, behalve het orgel, te bezichtigen tot 1 uur. Zondagavond Lof voor de overledenen. Door den loop der week zhn sen om 8 uur en wel voor pe tentles: MAANDAG voor Ohristianus v. d. Meer en Cornelia Zonneveld. DINSDAG uit dankbaarheid voor moeder, die vandaag verjaart. WOENSDAG, DONDERDAG DAG tot zekere intentie. ZA l eRDAG voor elders. ZONDAG Gedoopt: Juli). het tegenovergestelde te waar! ZU te kabinetstukje van Christus’ redekunst; scherp opgezet in het hoofdpunt, treffelük van toepassing we beleven. Ergens in Palestina woont een groot grondbezitter, die zooveel landerijen heeft, dat hU ze zelf niet beheeren kan. Het te hem eveneens niet mogelük een vaste woonplaats in die vervelende dorpen te ne- men, De radio te hem niet voldoende; even min de telefoon, die pas voor hem is aan gelegd. De autosnelheid moet nog heel wat verbeterd worden, alvorens hü het in de eenzame Jordaanstrek zal kunnen uithou den; enkele maanden in Jerusalem, dan in Antiochië en Alexandrië. den overigen tüd In Rome. De schepen varen snel, en daar vindt men voor de drukke werkdagen een heerlUke variëteit van amusementen, afge wisseld door meer ernstige voordrachten! Toen hü na de Italiaansche reis aan wal stapte in Jaffa, tegenover Cyprus, wordt hem medegedeeld, dat zün goede rentmees ter een groote oplichter is en met zün ver mogen heeft gespeculeerd. Dit jaar zal er van de pacht niet veel terecht komen en mm v—-i- Jaren Evangelie volgens den H. Locas; XVI, 19 In dien tUd zeide Jezus deze gelükenis aan ZUne leerlingen: Zeker rük man, had een rentmeester, die bü hem werd beschul digd. dat hü zün goed verkwist had. HU riep hem dan. en zeide tot hem: Wat hoor ik van u? Doe rekening van uw rent meesterschap want gü kunt nu mUn rent meester niet langer blUven. De rentmeester zeide dan bü zich zelven; Wat zal ik doen, wül mijn heer mü het rentmeesterschap afneemt? Spitten kan ik niet, te bedelen schaam ik mü Ik weet, wat ik doen zal. opdat zü mü in hunne huizen zullen op nemen, als ik van het rentmeesterschap zal afgezet zün. En hü riep de schuldenaar» van zUnen heer, een voor een bU zich, en zeide tot den eerste: Hoeveel züt gü mUnen heer schuldig? En deze zeide: Honderd vaten olie. En hü zeide hem: Neem uw hand schrift, en zit spoedig neer, en schrUf rijf- tlg. Daarna zeide hü tot een ander: En hoeveel züt gü schuldig? HU zeide: Hon derd mudden tarwe. Hü zeide hem: Neem uwen brief en schrijf tachtig. En de heer prees den onrechtvaardigen rentmeester, omdat hü voorzichtig gehandeld had; want St. Jago da Compostella, i beroemde bedevaartplaats t H^den dag van devotie. Ged. H. Christophorus in Lycië (Klein Azië) met üzeren roeden, vuur, atgeschoten pUlen gemarteld en ten slotte onthoofd on der keizer Declus 249251. De H. Christophorus (beteekent Chris tusdrager) behoort tot de 14 H.H. Noodhel pers, d w z. tot die heiligen welke door het volk In allen nood worden aangeroepen. Ofschoon van hem niets anders bekend Is dan dat hü bestaan heeft, den naam chr. droeg en den marteldood stierf, zün er vele legenden over hem in (xnloop. De subdiaken Walther v. SpeUer (einde 10e eeuw) maakt van hem een reus, die door geen 200 solda ten kon vastgegrepen worden. Twaalf uren lang werd zü met pülen doorschoten en nog een gloeienden helm op t hoofd te hebben gekregen werd hü onthoofd. De Z. Jacobus de Voragine. biss. Genua (13e eeuw» teekent n schoone gende op in züne ..Legende Aurea". Chr. wil alleen den machtigste dienen en vindt dien in den keizer, maar ziende dat de keizer den duivel vreest, gaat hü over in den dienst des duivels, wül hü dezen voor mach- tlger houdt. Daar hü echter den duivel met angst ziet uitwüken voor 'n Christusbeeld, treedt hü ten slotte in den dienst van Christus. Vervolgens stelt hü zich tot taak arme en vermoeide reizigers over een wilden stroom te zetten, waarbü hü dan beloond wordt door 'n knaapje te moeten overzetten dat zich openbaart als het goddelijk kind. Dat het dienen van Christus den reus juist zoo moeilük en zwaar viel bü het over den stroom dragen van dit knaapje te de schoone les, het hoogtepunt van de legende. Deze heilige werd in de middeleeuwen dan ook afgebeeld als een reus met ‘nbloeienden staf in de hand en 't goddelijk kindje op den schouder. Zoo vinden we die beeltenis nog in de portalen van oude kerken, soms aan woonhuizen en bruggen. Zoo werd in 1913 in de oude kerk van Garmtech in Op- per-Beleren een zeven meter hooge muur schildering uit 1320 blootgelegd, 't Volk riep den H. Chr. vooral aan om van een plotse- lingen. onboetvaardigen dood bevriid te blU ven. voornamelük ten tUde van pest. Van daar ook dat zün beeltenis vooral bü den in gang der kerken, maar ook op alle punten van steden en dorpen werd aangebracht en liefst reuzegroot opdat men hem toch maar Wanneer wij met Job overtuigd zijn, dat het leven een strijd is om ons heen, waaraan wij ons niet onttrekken kun- I nen een strijd In ons zelf, om te komen tot vrede en rust een strijd ook in de toekomst, zoolang onze leef- tjjd duurt dan past het ons wel zeer toe te zien op onze wapenen en te zor- gen, dat wij „leeren den krijg.” En nu mqgen de sterke kloostermu ren de kloosterlingen beschermen tegen al het verleidelijke en booze, dat in de wereld is ook achter die muren draagt de mensch een slagveld mee In zijn eigene ziel, waar genade en zonde gewapend tegenover elkander staan. Aan dien innerlijken strijd ontkomt alleen de mensch, die zich een krijgs gevangene van Satan maakte door zijn eigen wil te doen en de zonde te dienen. Die geen strijd ooit kende, of niet meer kent is in de macht van den vijand. Want al heeft ernstige strijd ons ge loof gestevigd en onze deugd groot ge maakt en onze verdiensten vermenig vuldigd, dan toch hebben wij strijd noodig, om te behouden wat wij hebben, opdat niemand onze kroon roove. Tot dien strijd zijn de passende wa penen noodig. Geen schild alleen, geen zwaard alleen; want onze strijd Is niet alleen een defensief, maar ook een of fensief. Wij moeten dragen Gods heele wapenrusting, zegt Paulus. Hij spreekt van schild en zwaard en harnas en helm en gordel en schoeisel, «et moet alles de kracht vermeerderen van den mensch. Versta die dingen geestelijk. Laat dit uw arsenaal zijn: bij degelijke geloofskennis, bestendige geestelijke lec tuur. Voorts waakzaamheid, voorzichtig heid, ingetogenheid, liefde tot afzonde ring en stilte, de kleine gedachte van u zelf samen met de groote gedachte over uw God, voor Wién ge strijdt en Die u tot hulp wil zijn. Heb vertrouwen en goeden moed) Leg alles af, wat uw gang en beweging verhindert, maak u los van allerlei dingen, die uw liefde niet waard zijn. Voer zingend uw strijd en hij zal u vreugde geven: nu en hier! ST. LAURENTIUS ZONDAG. 8ste Zondag na Pinksteren, 19 Juli 1931. Feestdag van den H. Vlncentius a Paulo. De H.H. Missen te 6 uur, half 8, 9 uur en te half 11 Hoogmis. Onder alle H.H. Missen llefdadlgheldspredlkatie voor het St. Fidelis Liefdewerk. Te half 3 te er gelegen heid om Ingekleed te worden In de verschil lende Scapuller-Broederschappen. Men ge lieve een scapulier mede te brengen. Ook voor de kleintjes. Van 26 uur te de kerk geopend voor een bezoek aan het Allerheiligste en het bidden van den Kruisweg. Te 6 uur Broederschaps- Lof ter eere van het H. en Onbevlekt Hart van Maria tot bekeering der zondaren met predikatie. Maria-Oongrega ties: Zondag half 1 voor de jongens. Maandag 7 uur voor de meisjes, afd. I. Dinsdag half 8 voor de mannen en Jonge mannen. Woensdag half 8 voor de vrouwen. Donderdag kwart over 8 voor de meisjes, afd. IL MAANDAG 8 uur gelezen Maandstond voor Theodorus Feeters, 9 uur gelezen Maand stond. WOENSDAG-namiddag te 6 uur begint de retraite tot voorbereiding van de plech tige herinnering der Doopbeloften. De meis jes, worden om 6 uur verwacht in het 8t. Fldeltehute, de jongens in de St. Jozef Ge zellen. DONDERDAG te 9 uur eerste plechtige H. Mis van den Weleerw. Heer P. Jacobee, van de St. Jozefs-Congregatle van Mill-Hill met feestpredikatie. Avonds te 5 uur plech tig Lof en Te Deum, gecelebreerd door den Weleerwaarden neomist, dus geen Lof te 7 uur, maar te 5 uur. VRIJDAG te 12 uur en te half 4 blecht hooren voor de schooljongens, te 7 uur Lol. Litanie en toewüdlng aan Jezus' Goddelük Hart. ZATERDAG, laatste Zaterdag der maand, devotle-dag voor de leden der Broederschap van het H. en Onbevlekt Hart van Maria, 7 uur Broederschaps-Mls voor de bekeering der zondaren, 's Namiddags van 46 en van half 7 tot 9 uur biechtgelegenheid en te 7 uur Maria-Lof met Rozenhoedje. Zaterdag, verjaardag van de Bisschopswij ding van Z. Hoogw. Excellentie Mgr. Aenge- nent. De geloovigen worden verzocht vooral op dien dag voor Z. H. Exc. te willen bidden. Zondag. 19 Juli, te half 3 te er gelegen heid om ingekleed te worden in de verschil lende Scapuller-Broederschappen en tevens gelegenheid om Ingeschreven te worden m de Broederschap van het H. en Onbevlekt Hart van Maria. Zondag. 19 Juli, na de Hoogmis, gelegen heid tot het betalen van de 2e helft van het plaatsengeld over 1931, in bet St. Agnespa- tronaat en wel tot half twee. Vrüdag half 11 vergadering van de Zela tricen van het Genootschap van het H. Hart aan de pastorie, en 's avonds na het Lot voor de Zela's van het Apostolaat des Ge beds. vleesch. om naar het vleesch te Want. Indien gü naar het vleesch zoo zult gü sterven; maar indien gü de werken des vleesches door den geest doodt, zult gü leven. Want allen, die door den Geest Gods bestuurd worden, die zün kin deren Gods. Want gü hebt niet ontvangen den geest der slavemü andermaal tot vrees; maar gü hebt den geest der aanne ming tot kinderen ontvangen, door wien wü roepen: Abba (Vader)! Want de Geest zelf geeft getuigenis aan onzen geest, dat wü kinderen Gods zün. Doch zoo wü kin deren zün, dan zün wü ook erfgenamen, namelük erfgenamen van God en mede- erfgenamen van Christus. 'n medaille In hun auto aanbrengen. In Prankrük wordt hü vereerd als troon der vestingtorens. patroon tegen hagelslagen en onweder. omdat zün staf volgens de legende bloesems en vruchten droeg als hü dien In den grond stak wordt, 1>U ook door de tuinders ver eerd. Het Uefdevolle vertrouwen van het vólk In züne heiligen bracht die vrome legenden in de wereld, en deze zün dan ook te be schouwen als bewüzen hoe Innig *t volk met züne heiligen omging en nog omgaat en dat is natuurlük goed te keuren, als men maar niet büv. een Chrlstophorus-medallle beschouwt als een amulet, d.ws. als Iets dat we slechts bij ons behoeven te dragen om daardoor vanzelf en onfeilbaar Voor alle ongelukken bewaard te blUven. Immers dan ontaardt het vertrouwen In bügeloof. Zün vereering gaat in 't Oosten tot de 5e in het Westen tot de 6e eeuw terug. Overal zün kerken en kapellen te züner eer op gericht. In Frankrijk zün de oudste die van Laon en Reims In de 6e. In t Oosten die van Chalcedon in de 5e eeuw. ZONDAG, H. Anna, echtgenoote van den H. Joachim en moeder der Allerh. Maagd Maria. Sinds de eerste tüden de hoogste vereering. Hare voornaamste bedevaartplaat sen zün: Apt. stadje In Z. O. van Frank rijk. Auray, in ’t N. W. Dyon In 't O. V. Fr. Krakau In Polen. Annaberg In Opper-Sile- zlë, Annaberg In Westfalen, Stelnersberg In Zwitserland, waar overal jaarlijks over de honderdduizend pelgrims komen. Verder In Spanje, op Sicilië. In België. Tot In onzen tüd geschieden wonderbare gebedsverhoorin- gen. Past. CH. DE MEULDER, Hugowaard. In dien tijd zeide Jesu» tot zijn leerlingen deze gelijkenis: Er was eens een rijk man, die een rentmeester had. En deze werd bij hem aangeklaagd, dat hij zijn goederen verkwistte. 2. Hij ontbood hem, en zeide: Wat hoor ik van u? Geef rekenschap van uw beheer; want ge kunt geen rent meester meer blijven. 3. Toen sprak de rentmeester bij zichzelf: Wat zal ik doen? Want mijn heer neemt mij het rentmeesterschap af; voor spitten ben ik niet sterk ge noeg; voor bedelen schaam ik me. 4. Ik Weet wat ik doen moet, opdat ze mij bij zich in huis zullen nemen, wanneer ik als rentmeester ben afgezet. 5. Hij ontbood één voor één de schul denaars van zijn heer. En tot den eer sten sprak hij: Hoeveel zijt ge mijn heer schuldig? 6. Hij zeiHonderd vat olie. Hij sprak tot hem: Ziehier uw schuldbekentenis; ga zitten, en schrijf: vijftig. 7. En tot een tweede sprak hij: En gij, hoeveel zijt gij schuldig? Hij zei: Honderd mud tarwe. Hij sprak tot hem: Ziehier uw schuldbekentenis; schrijf: tachtig. t. En de heer prees den onrechtvaar digen rentmeester, omdat hij met over leg had gehandeld. Want de kinderen dezer wereld behartigen hun belangen met meer overleg dan de kinderen van het licht. 9. En Ik zeg u: Maakt u vrienden door den ongerechten mammon, opdat, wanneer hij u komt te ontvallen, zij u mogen opnemen in de eeuwige tenten. Iemand heeft van den - vat zulk een dubbelzinnige men haar gerust uit Lucas ZONDAG, 19 Juli. 8e Zondag na Pink steren, Tydelgen^Mis Suscepimus, 2e geb. H. Vlncéntlus a Paulo. Prefatie H. Drie vuldigheid. MAANDAG 30 Juli: H. Hieronymus Aemi lianus, 2e geb. H. Margaretha (Sint Mar griet). DINSDAG 21 Juli. H. Fredericus, 2e geb. H. Praxedis, 3e A cunctte. Fr.: Z. Angelina. 2e geb. Octaafdag H. Bonavehtura, 3e geb. H. Praxedis. WOENSDAG «2 Juli. H. Maria Magda lena, Credo. Fr.: H. Laurentlus v. Brlndtel, te geb. en laatste Evang. H. Maria Mag dalena. DONDERDAG. 23 Juli, 3e geb. H Liborius. VRIJDAG, 34 Juli. H. Bemulphus. 2e geb. en laatste Evang. v. d. Vigilie, 3e H. Chris tina. Fr.: Z. Cunegundte, 2e en 3e geb. als hierboven. ZATERDAG, 25 Juli. H. Jacobus. 2e geb. (alleen In stille Missen) H. Christophorus. Credo, Prefatie v. d. Apostelen. 3e geb. (alleen In stille Missen) voor den Blsschop, in 'gezong. Mis 3e geb. v. d. Blsschop, zon der 3e geb.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 9