VAN HET
„NOORD-HOLLANDS CH DAGBLAD”
derde blad
EVANGELIE-VERKLARING
ZONDAGSROEP
7
A-
ó-
ACHTSTE ZONDAG NA PINKSTEREN
Lucas XVI, 1—9
KERKLIJSTEN
H
Langendij t
W eekkalender
BREEZAND
AKERSLOOT
VRIJDAG 17 JULI 1931 BLADZIJDE 1
Vriendenkring
van het H. Sacrament
WA 1/ EN BLUFT vaak
/CMACHIIEPARATIE
UWAODCf ACHTCnOAM 51
Epistel en Evangelie
ANNA PAULOWNA
ALKMAAR
nog
WAPENSCHOUW
tig.
Daarna
gezegd: De
on-
en
Th. J. VAN NOORD, Pr.
Miskalender
der week ran IS tot en met 25 Juli
H. ApoUinaris,
orgel.
VRIJ-
en
Johann
4
ZONDAG, 8e Zondag na Pinksteren.
Plechtige H. Communie der kinderen
heeft plaats op Zondag 26 Juli »a, onder de
H. Mis van 8 uur. De voorbereiding begint
ax Woensdagnamiddag om 6 uur.
Parochie St. Jan de Evangelist
ZONDAG half 8 voor een overledene, 10
uur voor de parochie.
MAANDAG 8 uur voor Joannes de Lange.
WOENSDAG. Elders voor Geertje Duin.
ZATERDAG 8 uur voor NI col aas Verduin
en Margaretha Güzen.
de H.H. Mis
volgende in-
van
le-
on-
zult
wo-
OFFICIEEL KERKBERICHT
De leden van den Vriendenkring van het
H. Sacrament werden herinnerd aan den
Zondag in de 8t. Domlnicuskerk te houden
Eucharistischen dag.
zou gedenken, want het volksgeloof ging
zoover, dat men vertrouwde tot den avond
in het leven gespaard te blijven, als men
's morgens maar met vrome aandacht zijn
beeld had aanschouwd. Als patroon wordt
hU vereerd door schippers, pelgrims, reizi
gers lastdragers en tegenwoordig ook door
de automobilisten, die gaarne zlln beeld op
pa
in Engeland als
en
ST. JOZEF
ZONDAG algemeene H. Communie voor
allen, die ingeschreven zijn in de Broeder
schap van het Scapulier van O. L. Vrouw
van den Berg Carmel, collecte voor het Ptus-
gesticht, half 8 en 0 uur stille H.H. Missen,
half 11 Hoogmis. Na de Hoogmis gelegenheid
om zich te laten inschrijven in de Broeder
schap van het Scapulier van O. L. Vrouw
van den Berg Carmel, half 7 Lof voor de
geloovige zielen.
MAANDAG 7 uur Lof ter eere van den H.
Petrus. Martelaar, Patroon der zieken.
DONDERDAG half 10 Venl Creator, ge
zongen Huwelijksmis, 7 uur Lof ter eere van
het Allerh. Sacrament, na het Lof aan de
pastorie vergadering van de Zelatricen voor
het Apostolaat des Gebeds.
VRIJDAG 4 uur biechten voor de kinderen.
As ZONDAG de plechtige H. Communie
der kinderen, half 11 plechtige Hoogmis,
waaronder Geloofsbelijdenis, half 7 Lot,
waaronder hernieuwing der Doopbeloften.
ZONDAG. 8e Zondag na Pinksteren. Ge
dachtenis H. Vlncentius a Paulo, belijder, te
Pouy in Frankrijk geboren. Hij toonde als
in 1054
Zijn lichaam Is bijgezet in de krypte ce
der *t koor van den St. Pieter te Utrecht.
Ged. van de H. Christina, maagd, marte-
ZONDAO. 36 Juli, 6 uur tot Intentie van
dankbaarheid bij gelegenheid van een 35-
jarig huwelijk, half 8 voor de leden en den
bloei der Vrouwen-Congregatle, 9 uur solem
nele H Mis. waaronder de plechtige H. Com
munie der kinderen. 11 uur gelezen H. Mis
voor overl. fam. Ris en Langeree, in St. Fi
delis voor Cornells Graaf.
ter eere van de Moeder Anna.
-Berend Reis (10
herdersknaap groote liefde voor de armen.
Priester geworden had hij de geestelijke zorg
over al de galeislaven in Frankrijk. Om den
arme landbouwers het woord Gods te ver
kondigen stichtte hij ’n congregatie van
missie-priesters, later genoemd die der Laza
risten, alsmede die der Zusters van liefde.
Hij had groote zorg voor de opleiding der
priesters, stichtte vele seminaries, richtte ,ten?er
geestelijke oefeningen in vóór de wijdingen
en ging onderwijl door met het uitoefenen
van de lichamelijke werken van barmhartig
heid. 85 Jaar oud stierf hij in 1660 Paus
Leo XIII gaf hem als Patroon aan alle in
stellingen van liefde (charitatieve werken).
MAANDAG, H. Hieronymus Aemilianus
te Venetië geboren, muntte uit door liefde
jegens armen, zieken, wezen, verwaarloosde
kinderen en stichtte ter bevordering van dat
liefdewerk 'n congregatie met hoofdzetel te
Somascha. Ook bouwde hij een gesticht voor
gevallen meisjes. Toen te Somascha ’n be
smettelijke ziekte uitbrak, bezocht hl) zelf
de zieken en droeg de gestorvenen op zijne
schouders naar het kerkhof. Zelf aangetast
stierf hij 56 jaar oud in 1537.
Heden ook gedachtenis der H. Margarita,
dochter van 'n heidensch priester te Antio
ch ië in Plsidië; werd na den dood harer
moeder opgevoed door ’n vrouw die in 't
geheim 'n ijverige christin was. Toen haar
vader ontdekte dat Margarita het geloof der
christenen beleed, klaagde hij haar aan bü
den landvoogd, die haar na veel folteringen
liet onthoofden in het jaar 357 omstreeks.
DINSDAG, H. Frederlk. 'n adellijke Fries,
'n voorbeeld van heiligheid van zijn prille
jeugd af. Priester gewijd door den eerbied-
waardigen Ricfried, Blsschop van Utrecht,
volgde hij na diens dood dezen als achtste
Blsschop van Utrecht op. onder algemeene
instemming van geestelijkheid en volk en
vooral van Keizer Lotharius. Het eiland
Walcheren, berucht om zijn bloedschen-
nende huwelijken, bracht hij tot Inkeer. Met
behulp van S. Odulphus bracht hij de Frie
zen. die van de ware leer over de H. Drie-
eenheld op menig punt waren afgedwaald,
tot het Katholieke geloof terug.
In de Bt. Salvatorkerk (Utrecht) werd
hij na de H. Mis nog met de heilige ge
waden bekleed doodelijk gewond, vergaf de
heiligschenners, raadde hun aan te vluch
ten. sprak het saamgestroomde volk toe,
voorspelde den inval der Noormannen en
trad levend in het graf, dat hij voor zich
gemaakt had, en gaf daar den geest onder
gebed in 838.
Ged. ook van de H. Praxedes. dochter van
den Romelnschen Senator Pudens en zus
ter der H. Pudentlana, maagd t 164.
WOENSDAG. H. Maria Magdalena (van
de stad Magdala), zuster van Lazarus en
Martha, de openbare zondares door Christus
bekeerd, toen zij in het huls van Simon den
melaatsche, zijn voeten kwam zalven. Zü
was ook tegenwoordig op Calvarië, en bü
het H. Graf op den vroegen Paaschochtend.
met de twee andere Maria's en bleef bij het
graf alleen achter, waar de Heer het eerst
na Zijn Verrijzenis aan haar verscheen, on
der 't uiterlijk van 'n hovenier.
DONDERDAG, H. ApoUinaris. biss. van
Ravenna en Mart. Hij was volgens het ge
tuigenis van den H. Kerkleeraar Petrus
Chrysoiogus. die twee eeuwen na den H.
ApoUinaris eveneens als biss. van Ravenna
stierf, de eerste blsschop van' Ravenna en
werd als martelaar vereerd. Eene latere le
gende welke geschiedkundig van onwaarde
is (Lex. f. Theol. u. k. V, Buchberger 2e
aufl.) vermeldt dat hi] met S. Petrus van
Antiochië naar Rome zou zijn gekomen en
door deze naar Ravenna zou zün gezonden.
Aldaar mishandeld zou hij'van daar verdre
ven in Dalmatië en omliggende landen heb
ben gepredikt en na 3 jaren in Ravenna
teruggekeerd zijn gedood. Echter wordt zijn
bisschoppelijke werkzaamheid mee: Aal ge
steld rond het jaar 200.
Op 4 mijlen afstand van Ravenna bevindt
zich de oude zeehaven nu nog voorstad van
R genaamd Classe. Daar werd in 549 eene
nu nog bestaande prachtige Basiliek inge
wijd en genoemd Sint ApoUinaris in Classe.
Ook de Ariaansche hofkerk van Theodorlk
lp R werd, toen ze weer aan den katholieken
Intenties van 19—M Juli 1931
ZONDAG. 19 Juli. 6 uur tot zekere inten
tie, half 8 Mongunda Kuiper. 9 uur geestelijk
en tijdelijk welzijn der parochie, half 11 Cor
nelia BiermanHenneke.
MAANDAG, 20 Juli. 7 uur Ida Breed—
Berkhout, half 8 Adriana V romansv. d.
Weyst, 8 uur gelezen Maandstond Theodorus
Peelers, 9 uur gelezen Maandstond An toni us
v. d Linden.
DINSDAG. 31 Juli. 7 u Folkert Deen, half
8 Sldonlus de Jong. 9 uur Joanna Konijn.
WOENSDAG, 23 Juli, 7 uur Henrlcus Punt
en Jacoba Groot, half 8 Cornells Rükenberg
en Wilhelmina Sprenkeling, 9 uur Cornells
Graaf.
DONDERDAG, 33 Juli. 7 uur voor de le
vende en overl. leden van de Broederschap
van Kevelaer. 7 uur Petrus Hemmelder. half
8 Oeertrulda en Petrus Keesom. 8 uur Nlco-
laas Berger. 9 uur eerste plechtige H. Mis
van den Weleerw. Heer P Jacobse, in 8t
Fidelis voor Joanna Aghlna
VRIJDAG. 24 Juli. 7 uur Z E. Deken Hor
ning en diens ouders, half 8 voor de meest
verlaten geloovige zielen. 8 uur Joanna Vloot
man, 9 uur tot zekere intentie, in St. Fidelis
voor Joanna Aghlna
ZATERDAG, 25 Juli, 7 uur Broederschaps-
Mls ter eere van het H. en Onbevlekt Hart
van Maria tot bekeering der zondaren, half
8 Joanna SunderStuyt, 8 uur overl. fam.
Kager en Kleybroek, 9 uur overl. ouders
Liefhebber en De Nijs, in St. Fidelia overl.
fam. Oldenburg en Aghlna.
onrechtvaardigen rentmeester
"n dubbelzinnige zedeleer,
i schrappen kan,
zij past niet in den tekst des Heeren. Juist'
hot to<»or>««o—een
zeer
en voor
op den tijd, dien
OP DEN ACHTSTEN ZONDAG
NA PINKSTER
Epistel uit den brief van den H. Apostel
Paulus aan de Romeinen; VIII, 1217
Broeders, wij zijn schuldig niet aan het
-leven,
leeft.
8 uur overleden echtge-
VRIJDAG 8 uur Cornelia Portegeys
overleden kinderen.
ZATERDAG 7 uur Baldina Koelman, half
8 voor de armen der parochie, van 58 uur
blech thooren.
A.s. Zaterdag feestdag van den H. Jacobus.
Apostel. Verjaardag der bisschopswijding van
onzen Blsschop.
De geloovigen worden vermaand dien dag
veel voor Z. D. Excellentie te bidden.
In den ondertrouw zijn opgenomen: Nico-
laas Zwarthoed en Maria Vlaar (uit Hoorn),
3de roep. 5
eeredlenst werd teruggegeven, aan dezen
heilige toegewijd en genoemd de nieuwe St.
ApoUinaris.
De overlevering, volgens welke in 1164 zijn
relikwieën naar de 8t. Apolllnariskerk te
Remagen aan den Rijn zouden zijn overge
bracht. is onhoudbaar.
Gedachtenis H. Liborius, vierde biss. van
Le Mans (in Fr.) Uit een aanzienlijke fa
milie in Galllë geboren, werd hij om zijn
onschuld van zeden en heiligheid van leven
onder de geestelijkheid van Le Mans opge
nomen. Zijne gesprekken ook met wereld-
lingen. waren steeds over geestelijke onder
werpen, zijne vrienden slechts geestelijken.
Izinge nachten bracht, hii door in gebed en
vastte streng. HU was kwistig jegens armen,
stichtte vele kerken en voorzag ze overvloe
dig van alles wat voor den altaardienst
noodig was. HU stierf tusschen 390397 Iru
't 49e jaar van zUn episcopaat. ZUne over-
blUfselen werden overgebracht naar Pader
born in Westfalen, waar hü patroon is.
Vandaar steeds bijzondere betrekkingen tus
schen de kerken van Paderborn en Le Mans
VRIJDAG. Vigilie van den H, Jacobus.
Feest van den H. Bemulfus, 20sten blsschop
van Utrecht. Toen in 1027 Adelbold, Bis-
schop van Utrecht stierf, kon men niet tot
overeenstemming komen over 'n nieuwen
Blsschop. Keizer Koenraad I kwam zelf
naar Utrecht om de oneenigheid bü te leg
gen. In die tUden was de Blsschop van
Utrecht ook wereldlUk vorst. De Keizerin,
die steeds den Keizer op reis .vergezelde,
was in gezegende omstandigheden, reden
waarom de Keizer haar in 't dorpje OoZter-
beek bü Arnhem achterliet en wel bü den
Pastoor. Bemulf geheeten. Na eenlge dagen
schonk God haar 'n lieftallig dochtertje.
Pastoor Bemulf bracht zelf de blUde tüdlng
naar Utrecht. De Keizer nu, die den Pastoor
kende als 'n rechtvaardig en godvruchtig
man, bepaalde zijn keus nu op Bemulf en
Het door zün toedoen hem uitroepen als
den nieuwen Blsschop, terwUl hU hem aan
stelde als zün leenman over het sticht. Deze
sloot vrede met graaf Dirk III van Holland
en de naburige hertogen. Na ziin Bisschops
wijding legde hU rich op nog heiliger leven
toe. ook bevorderde hü bUzonder de kerke-
lUke tucht en den luister van den eeredlenst
Te Utrecht bouwde hü twee Romaansche
kerken, de St. Jan en de St. Pieter. Op
vele plaatsen herstelde of bouwde hü ker
ken en wordt terecht beschouwd als de teer
ste hersteller der kerkelUke kunst in Neer
land.
Het St. Bemulphusgilde in 1869 te Utrecht
gesticht, de alom bekende vereenlglng van
priesters en practlsche beoefenaars der ker
kelUke Kunst. vereert hem als patroon.
Door zün hooge deugd en wonderteekenen
vereerd stierf hU na 'n 27-jarig episcopaat
parabel
be-
dat
■uvgen neen gespeculeerd. Dit jaar zal
van de pacht niet veel terecht komen
men verzekert hem, dat in de laatste j
bUna geen enkel pachter zUn landerijen in
orde gehouden en vruchtbaar gemaakt
heeft. Deze berichten zUn zoo betrouwbaar,
dat geen langdurig proces noodig is. De
rentmeester wordt ontslagen, en belast om
te zorgen, dat binnen acht dagen karto-
theek en archief zoover in orde zUn, dat er
een nieuwe rentmeester aangesteld kan wor
den. Gelukkig heeft MUnheer de Baron
reeds iemand voor die betrekking op het
oog; dan zal zich uitwijzen, wat er met den
bedriegelUken rentmeester gebeuren moet.
Deze Jaagt met zUn beste dravers door de
steppen van Galilea, dwars daar Samaria,
naar de hoofdstad van het rijk Ook hU is
reeds sinds lang een welgesteld man gewor
den en heeft zich een landhuis laten bou
wen in het villapark te Jeruzalem; eigen
Rkrage, eigen renpaarden, eigen jacht. De
reis gaat vliegensvlug. Doch hier of daar in
het land grUpt hU plotseling in teugels; hU
houdt stil, springt tweevoets op den straat
weg en staat als aan den grond gena
geld Het duurt slechts enkele minuten. Dan
roept hU uit terwUl hu in zUn wagen springt:
..Eurèka", d.i. ,Jk heb het gevonden!" De
dampende paarden vliegen over den laatsten
bergkam tot voor zUn huis.
Wat heeft hU gevonden?
ZUn plan is gevormd. HU zal niet gaan
bedelen. HU zal niet aankloppen bU Maat-
schappelUk Hulpbetoon. HU zal niemand tot
last zUn. Ook zal hU geen vernederenden
handarbeid moeten verrichten: veldarbeid is
te zwaar; dat gaat niet meer voor iemand
van vUftig jaar. HU zal ook voor de schande
bewaard blUven in den kring zUner vrien
den te moeten verschjjnen als een gedeclas
seerde; want er zijn van die arme drom
mels, die vroeger op een villa woonden en
nu auto’s moeten poetsen. HU weet een be
teren weg. Nog dezen nacht gaan postboden
en telegrafie. Morgen vanaf tien uur worden
de pachters besteld. Gedurende drie dagen
lederen dag zes; op den vierden dag ze
ven; dan zUn er vUf en twintig bewerkt.
Met hen alleen zal hU onderhandelen en
ieders pacht verminderen. Ze zUn gewoon
in landbouwprodukten te betalen. De eerste
100 vat olie, d± wellicht *n 2300 liter; het
contract wordt vervalscht en in plaats van
100 vaten wordt 50 geschreven. De tweede
100 mud tarwe; dat te 22000 liter: het con
tract wordt vervalscht en 100 in 80 verna-
derd. Zoo gaat het tot den vUf en twintig-
s>n.
Goede vrienden te Jeruzalem verraden het.
De Baron in Jaffa te den derden dag reeds
"P de hoogte, niet in de finesse, maar wat de
Kifdzaak betreft.
Nu zouden we verwachten, dat de Baron
t et de vuist op zün Perzische tafel slaat;
dat hU den snelsten wagen laat voor ko-
en en langs den kortsten weg naar Jeru-
i lem rijdt; dat hU de politie alarmeert en
P staanden voet dien bedrieger laat vast-
-cttan; niet zoozeer omdat er nog iets te
r dden valt dan wel, omdat die weergalooze
brutaliteit de spuigaten uitloopt.
Wat doet hU daarentegen?
,Xn de heer prees den onrechtvaardigen
rentmeester, omdat hU met overleg gehan-
-’ld had."
Wel sapperloot! HU Prijst hem! Maar dat
is juist de opzet der parabel. Christus wü
oor deze parabel iets zeer bUzonderz de-
nonstreeren.
De Baron uit het Evangelie prijst den dief;
hU bewondert bet geniale vernuft, waarmee 1
ht) voor zichzelf gezorgd beeft.
De Evangelist Lucas, die deze vertelling
meermalen bU de godsdienstoefeningen, die
zUn meester Petrus gaf, gehoord had. be
merkt hier opzettelUk: „Belde zUn mannen
der wereld. Ze letten beiden slechts op het
snelle succes en op de kunst om rijk te wor
den. Ze zUn in hun soort gewikster dan de
godsdienstige mensch. Ze zUn vaklui. In
dien zin prijst de een den ander. Zulk een
program en zulk een methode interesseert
hem ten zeerste
Christus behoeft hier niet te zeggen dat
deze moraal onchristelUk te, dat spreekt van
zelf. WU allen echter moeten uit die geraffi
neerdheid der wereld leeren, hoe zU steeds
•haar doel nastreeft, hoe zU doortast, hoe zU
haar oogen open houdt; en dat wU toch
zeker, waar het ons eeuwig heil en onze
plaats in den hemel betreft, even daadvaar-
dig moeten zUn als die bedrieger met over
leg zUn toekomst in veiligheid bracht; hU
behoeft niet te spitten; hU behoeft niet te
bedelen; hU kan *n paar jsar van hofstee
tot hofstee gaan; ze zullen hem gaarne en
gastvrij ontvangen.
Brielsche pro nrssi»
Op 12 Augustus vertrekt de bedevaart.
Dringend sporen wy de geloovigen aan dien
dag vrU te houden om aan de bedevaart te
kunnen deelnemen.
ZONDAG de H.H. Missen half 8 Maria
SpaansWortel, half 10 parochie, 7 uur Lof.
MAANDAG 8 uur Maria DekkerMors.
DINSDAG 8 uur Petrus v. d. Voort.
WOENSDAG 8 uur Petrus Hulberts en
Catha. Dekker.
DONDERDAG
noote.
de kinderen dezer wereld zUn voorzichtiger
in hun geslacht, dan de kinderen des lichts.
En Ik zeg u: Maakt u vrienden van de
gerechtige rijkdommen, opdat, als gU
te kort schieten, zU u in de eeuwige
ningen ontvangen.
lares. Uit 'n voorname familie in het Tos-
kaansche (Italië), bU het meer van Bolsena
geboren, maakte zU de gouden en zilveren
afgodsbeelden harer heldenschen vaders te
gelde en deelde dit uit aan de armen.
Door haar vertoornden vader werd haar
lichaam wreed verscheurd. In den
kerker geworpen, werd het door een engel
wonderbaar geheeld. Met "n zwaren steen
werd ze nu in het meer geworpen, doch
weer doo- 'n engel gered. Een andere rech
ter, opvolger van haar overleden vaders, dwong
haar 't beeld van Apollo te aanbidden, dat
echter op haar gebed in puin viel en in zUn
val den rechter doodde. Door dat wonder
werden 3000 menschen bekeerd.
Tenslotte werd ze ond»r den stadhouder
Julianus, na rijf dagen, ongedeerd opge
sloten te zUn geweest in 'n gloeienden oven,
na 'n aanval van giftige slangen onverlet
te hebben doorstaan, na het afsnUden van
haar tong. eindelUk met puien gedood in
303. Haar hoofd wordt in Brixen (Tirol)
vereerd.
Haar attributen zUn: een molensteen, 2
pUlen of 'n kroon. L
Eene in Egypte geschreven GrieksUije legen
de noemt haor de H Christina v ,®t-us. Die
opgave kwam ook in 't Martyrol. Hjeron. (ed.
de Rossi-Duchesne 95). De latUnschie Passlo te
'n vertaling v. d. Gr. tekst. De H. Christina
werd gemarteld te Bolsena waarschUnlUk
onder keizer Diocletiaan 284305.
ZATERDAG, H. Jacobus de Meerdere
(de oudere) zoon van Zebedeus en Salome,
broeder van Joannes. Apostel en de eerste
martelaar onder de Apostelen. HU werd door
Herodes Agrippa door het zwaard gedood
ZUn overblUfselen berusten in Spanje, te
sinds eeuwen 'n
t in 43 of 44.
ST. DOMINICUS
ZONDAG. 19 Juli 1931. Heden 8ste Zon
dag na Pinksteren. De H.H. Missen om 8 uur.
half 8, 9 uur en half 11 Hoogmis. Onder alle
H.H. Missen collecte voor het Plusgestlcht.
Eucharistische dag voor de parochie. Het
H. Sacrament zal ter aanbidding zUn uitge
steld van de Hoogmis af tot 6 uur. Half één
klnderhulde. De ouders worden dringend
aangespoord te zorgen, dat hun kinderen
daarbU tegenwoordig zUn.
's Namiddags 6 uur jongens-congregatle.
7 uur Lof ter eere v. d. Martelaren van Gor-
cum.
MAANDAO-avond 7 uur vergadering voor
de Derde Orde. 8 uur mannen-congregatie.
DINSDAO-morgen 7 uur uitstelling. Om
9 uur zal de Weleerw. heer Morsch In onze
parochiekerk zUn eerste plechtige H. Mis op
dragen. De feestpredikatie zal worden gehou
den door den Weleerw. Heer J. Dekker, ka
pelaan te SplerdUk. 's Avonds 7 uur solem
neel Lof met feestcantate.
WOENSDAG half 10 gezongen H. Mis voor
Bruid en Bruidegom, 's Avonds 7 uur vrou-
wen-congregatle.
DONDERDAG half 10 gezongen H. MIs
voor Bruid en Bruidegom. *s Avonds 7 uur
metejes-congregatle.
VRIJDAG-namiddag, na de school, biecht,
hooren voor de kinderen, 7 uur Lof ter eere
van het H. Hart.
ZATERDAGmorgen tot 10 uur en 's na
middags van 49 uur blechthooren, 7 uur
Marla-Lof.
HEDEN. Zondag 19 Juli, 8e Zondag na
Pinksteren Epistel: Want allen, die door den
Geest Gods geleid worden, zün kinderen
Gods.
Evangelie: Geef rekenschap van uw rent
meesterschap
De H. Communie wordt uitgereikt om 7
uur. kwart over 7 en onder de H. Mte van
van halt 8. welke zal worden opgedragen voor
zegen over een Neomist De Hoogmis om half
10 voor ons aller geestelUk en tUdelük wel-
zün. waarna gezongen zal worden: Wonder
schoon Prachtige Nogmaals gelegenheid tot
plaatsenbetalen In het kantoor van de school
na beide H H Missen. Dringend worden
allen, die nog niet betaald hebben, verzocht,
de huurpenningen voor hunne plaats, waar
aan we zoo dringend behoefte hebben te
lieden collecte voor ons nieuwe orgel,
welke bUzonder in de aandacht van de jon
gelui wo-dt aanbevolen. De nieuwe kerk te,
behalve het orgel, te bezichtigen tot 1 uur.
Zondagavond Lof voor de overledenen.
Door den loop der week zhn
sen om 8 uur en wel voor pe
tentles:
MAANDAG voor Ohristianus v. d. Meer
en Cornelia Zonneveld.
DINSDAG uit dankbaarheid voor moeder,
die vandaag verjaart.
WOENSDAG, DONDERDAG
DAG tot zekere intentie.
ZA l eRDAG voor elders.
ZONDAG
Gedoopt:
Juli).
het tegenovergestelde te waar! ZU te
kabinetstukje van Christus’ redekunst;
scherp opgezet in het hoofdpunt,
treffelük van toepassing
we beleven.
Ergens in Palestina woont een groot
grondbezitter, die zooveel landerijen heeft,
dat hU ze zelf niet beheeren kan.
Het te hem eveneens niet mogelük een vaste
woonplaats in die vervelende dorpen te ne-
men, De radio te hem niet voldoende; even
min de telefoon, die pas voor hem is aan
gelegd. De autosnelheid moet nog heel wat
verbeterd worden, alvorens hü het in de
eenzame Jordaanstrek zal kunnen uithou
den; enkele maanden in Jerusalem, dan in
Antiochië en Alexandrië. den overigen tüd
In Rome. De schepen varen snel, en daar
vindt men voor de drukke werkdagen een
heerlUke variëteit van amusementen, afge
wisseld door meer ernstige voordrachten!
Toen hü na de Italiaansche reis aan wal
stapte in Jaffa, tegenover Cyprus, wordt
hem medegedeeld, dat zün goede rentmees
ter een groote oplichter is en met zün ver
mogen heeft gespeculeerd. Dit jaar zal er
van de pacht niet veel terecht komen en
mm v—-i- Jaren
Evangelie volgens den H. Locas; XVI, 19
In dien tUd zeide Jezus deze gelükenis
aan ZUne leerlingen: Zeker rük man, had
een rentmeester, die bü hem werd beschul
digd. dat hü zün goed verkwist had. HU
riep hem dan. en zeide tot hem: Wat hoor
ik van u? Doe rekening van uw rent
meesterschap want gü kunt nu mUn rent
meester niet langer blUven. De rentmeester
zeide dan bü zich zelven; Wat zal ik doen,
wül mijn heer mü het rentmeesterschap
afneemt? Spitten kan ik niet, te bedelen
schaam ik mü Ik weet, wat ik doen zal.
opdat zü mü in hunne huizen zullen op
nemen, als ik van het rentmeesterschap zal
afgezet zün. En hü riep de schuldenaar» van
zUnen heer, een voor een bU zich, en zeide
tot den eerste: Hoeveel züt gü mUnen heer
schuldig? En deze zeide: Honderd vaten
olie. En hü zeide hem: Neem uw hand
schrift, en zit spoedig neer, en schrUf rijf-
tlg. Daarna zeide hü tot een ander:
En hoeveel züt gü schuldig? HU zeide: Hon
derd mudden tarwe. Hü zeide hem: Neem
uwen brief en schrijf tachtig. En de heer
prees den onrechtvaardigen rentmeester,
omdat hü voorzichtig gehandeld had; want
St. Jago da Compostella, i
beroemde bedevaartplaats t
H^den dag van devotie.
Ged. H. Christophorus in Lycië (Klein
Azië) met üzeren roeden, vuur, atgeschoten
pUlen gemarteld en ten slotte onthoofd on
der keizer Declus 249251.
De H. Christophorus (beteekent Chris
tusdrager) behoort tot de 14 H.H. Noodhel
pers, d w z. tot die heiligen welke door het
volk In allen nood worden aangeroepen.
Ofschoon van hem niets anders bekend Is
dan dat hü bestaan heeft, den naam chr.
droeg en den marteldood stierf, zün er vele
legenden over hem in (xnloop. De subdiaken
Walther v. SpeUer (einde 10e eeuw) maakt
van hem een reus, die door geen 200 solda
ten kon vastgegrepen worden. Twaalf uren
lang werd zü met pülen doorschoten en
nog een gloeienden helm op t hoofd te
hebben gekregen werd hü onthoofd.
De Z. Jacobus de Voragine. biss.
Genua (13e eeuw» teekent n schoone
gende op in züne ..Legende Aurea". Chr. wil
alleen den machtigste dienen en vindt dien
in den keizer, maar ziende dat de keizer
den duivel vreest, gaat hü over in den
dienst des duivels, wül hü dezen voor mach-
tlger houdt. Daar hü echter den duivel met
angst ziet uitwüken voor 'n Christusbeeld,
treedt hü ten slotte in den dienst van
Christus. Vervolgens stelt hü zich tot taak
arme en vermoeide reizigers over een wilden
stroom te zetten, waarbü hü dan beloond
wordt door 'n knaapje te moeten overzetten
dat zich openbaart als het goddelijk kind.
Dat het dienen van Christus den reus
juist zoo moeilük en zwaar viel bü het over
den stroom dragen van dit knaapje te de
schoone les, het hoogtepunt van de legende.
Deze heilige werd in de middeleeuwen dan
ook afgebeeld als een reus met ‘nbloeienden
staf in de hand en 't goddelijk kindje op
den schouder. Zoo vinden we die beeltenis
nog in de portalen van oude kerken, soms
aan woonhuizen en bruggen. Zoo werd in
1913 in de oude kerk van Garmtech in Op-
per-Beleren een zeven meter hooge muur
schildering uit 1320 blootgelegd, 't Volk riep
den H. Chr. vooral aan om van een plotse-
lingen. onboetvaardigen dood bevriid te blU
ven. voornamelük ten tUde van pest. Van
daar ook dat zün beeltenis vooral bü den in
gang der kerken, maar ook op alle punten
van steden en dorpen werd aangebracht en
liefst reuzegroot opdat men hem toch maar
Wanneer wij met Job overtuigd zijn,
dat het leven een strijd is om ons heen,
waaraan wij ons niet onttrekken kun-
I nen een strijd In ons zelf, om te
komen tot vrede en rust een strijd
ook in de toekomst, zoolang onze leef-
tjjd duurt dan past het ons wel zeer
toe te zien op onze wapenen en te zor-
gen, dat wij „leeren den krijg.”
En nu mqgen de sterke kloostermu
ren de kloosterlingen beschermen tegen
al het verleidelijke en booze, dat in de
wereld is ook achter die muren
draagt de mensch een slagveld mee In
zijn eigene ziel, waar genade en zonde
gewapend tegenover elkander staan.
Aan dien innerlijken strijd ontkomt
alleen de mensch, die zich een krijgs
gevangene van Satan maakte door zijn
eigen wil te doen en de zonde te dienen.
Die geen strijd ooit kende, of niet
meer kent is in de macht van den
vijand.
Want al heeft ernstige strijd ons ge
loof gestevigd en onze deugd groot ge
maakt en onze verdiensten vermenig
vuldigd, dan toch hebben wij strijd
noodig, om te behouden wat wij hebben,
opdat niemand onze kroon roove.
Tot dien strijd zijn de passende wa
penen noodig. Geen schild alleen, geen
zwaard alleen; want onze strijd Is niet
alleen een defensief, maar ook een of
fensief. Wij moeten dragen Gods heele
wapenrusting, zegt Paulus. Hij spreekt
van schild en zwaard en harnas en
helm en gordel en schoeisel, «et moet
alles de kracht vermeerderen van den
mensch. Versta die dingen geestelijk.
Laat dit uw arsenaal zijn: bij degelijke
geloofskennis, bestendige geestelijke lec
tuur. Voorts waakzaamheid, voorzichtig
heid, ingetogenheid, liefde tot afzonde
ring en stilte, de kleine gedachte van
u zelf samen met de groote gedachte
over uw God, voor Wién ge strijdt en
Die u tot hulp wil zijn. Heb vertrouwen
en goeden moed) Leg alles af, wat uw
gang en beweging verhindert, maak u
los van allerlei dingen, die uw liefde
niet waard zijn. Voer zingend uw strijd
en hij zal u vreugde geven: nu en hier!
ST. LAURENTIUS
ZONDAG. 8ste Zondag na Pinksteren, 19
Juli 1931. Feestdag van den H. Vlncentius a
Paulo. De H.H. Missen te 6 uur, half 8, 9
uur en te half 11 Hoogmis. Onder alle H.H.
Missen llefdadlgheldspredlkatie voor het St.
Fidelis Liefdewerk. Te half 3 te er gelegen
heid om Ingekleed te worden In de verschil
lende Scapuller-Broederschappen. Men ge
lieve een scapulier mede te brengen. Ook
voor de kleintjes.
Van 26 uur te de kerk geopend voor een
bezoek aan het Allerheiligste en het bidden
van den Kruisweg. Te 6 uur Broederschaps-
Lof ter eere van het H. en Onbevlekt Hart
van Maria tot bekeering der zondaren met
predikatie.
Maria-Oongrega ties:
Zondag half 1 voor de jongens.
Maandag 7 uur voor de meisjes, afd. I.
Dinsdag half 8 voor de mannen en Jonge
mannen.
Woensdag half 8 voor de vrouwen.
Donderdag kwart over 8 voor de meisjes,
afd. IL
MAANDAG 8 uur gelezen Maandstond voor
Theodorus Feeters, 9 uur gelezen Maand
stond.
WOENSDAG-namiddag te 6 uur begint
de retraite tot voorbereiding van de plech
tige herinnering der Doopbeloften. De meis
jes, worden om 6 uur verwacht in het 8t.
Fldeltehute, de jongens in de St. Jozef Ge
zellen.
DONDERDAG te 9 uur eerste plechtige
H. Mis van den Weleerw. Heer P. Jacobee,
van de St. Jozefs-Congregatle van Mill-Hill
met feestpredikatie. Avonds te 5 uur plech
tig Lof en Te Deum, gecelebreerd door den
Weleerwaarden neomist, dus geen Lof te 7
uur, maar te 5 uur.
VRIJDAG te 12 uur en te half 4 blecht
hooren voor de schooljongens, te 7 uur Lol.
Litanie en toewüdlng aan Jezus' Goddelük
Hart.
ZATERDAG, laatste Zaterdag der maand,
devotle-dag voor de leden der Broederschap
van het H. en Onbevlekt Hart van Maria,
7 uur Broederschaps-Mls voor de bekeering
der zondaren, 's Namiddags van 46 en van
half 7 tot 9 uur biechtgelegenheid en te 7
uur Maria-Lof met Rozenhoedje.
Zaterdag, verjaardag van de Bisschopswij
ding van Z. Hoogw. Excellentie Mgr. Aenge-
nent. De geloovigen worden verzocht vooral
op dien dag voor Z. H. Exc. te willen bidden.
Zondag. 19 Juli, te half 3 te er gelegen
heid om ingekleed te worden in de verschil
lende Scapuller-Broederschappen en tevens
gelegenheid om Ingeschreven te worden m
de Broederschap van het H. en Onbevlekt
Hart van Maria.
Zondag. 19 Juli, na de Hoogmis, gelegen
heid tot het betalen van de 2e helft van het
plaatsengeld over 1931, in bet St. Agnespa-
tronaat en wel tot half twee.
Vrüdag half 11 vergadering van de Zela
tricen van het Genootschap van het H. Hart
aan de pastorie, en 's avonds na het Lot
voor de Zela's van het Apostolaat des Ge
beds.
vleesch. om naar het vleesch te
Want. Indien gü naar het vleesch
zoo zult gü sterven; maar indien gü de
werken des vleesches door den geest doodt,
zult gü leven. Want allen, die door den
Geest Gods bestuurd worden, die zün kin
deren Gods. Want gü hebt niet ontvangen
den geest der slavemü andermaal tot
vrees; maar gü hebt den geest der aanne
ming tot kinderen ontvangen, door wien
wü roepen: Abba (Vader)! Want de Geest
zelf geeft getuigenis aan onzen geest, dat
wü kinderen Gods zün. Doch zoo wü kin
deren zün, dan zün wü ook erfgenamen,
namelük erfgenamen van God en mede-
erfgenamen van Christus.
'n medaille In hun auto aanbrengen.
In Prankrük wordt hü vereerd als
troon der vestingtorens.
patroon tegen hagelslagen en onweder.
omdat zün staf volgens de legende bloesems
en vruchten droeg als hü dien In den grond
stak wordt, 1>U ook door de tuinders ver
eerd.
Het Uefdevolle vertrouwen van het vólk
In züne heiligen bracht die vrome legenden
in de wereld, en deze zün dan ook te be
schouwen als bewüzen hoe Innig *t volk met
züne heiligen omging en nog omgaat en
dat is natuurlük goed te keuren, als men
maar niet büv. een Chrlstophorus-medallle
beschouwt als een amulet, d.ws. als Iets
dat we slechts bij ons behoeven te dragen
om daardoor vanzelf en onfeilbaar Voor
alle ongelukken bewaard te blUven. Immers
dan ontaardt het vertrouwen In bügeloof.
Zün vereering gaat in 't Oosten tot de 5e
in het Westen tot de 6e eeuw terug. Overal
zün kerken en kapellen te züner eer op
gericht. In Frankrijk zün de oudste die van
Laon en Reims In de 6e. In t Oosten die
van Chalcedon in de 5e eeuw.
ZONDAG, H. Anna, echtgenoote van den
H. Joachim en moeder der Allerh. Maagd
Maria. Sinds de eerste tüden de hoogste
vereering. Hare voornaamste bedevaartplaat
sen zün: Apt. stadje In Z. O. van Frank
rijk. Auray, in ’t N. W. Dyon In 't O. V. Fr.
Krakau In Polen. Annaberg In Opper-Sile-
zlë, Annaberg In Westfalen, Stelnersberg In
Zwitserland, waar overal jaarlijks over de
honderdduizend pelgrims komen. Verder
In Spanje, op Sicilië. In België. Tot In onzen
tüd geschieden wonderbare gebedsverhoorin-
gen.
Past. CH. DE MEULDER, Hugowaard.
In dien tijd zeide Jesu» tot zijn
leerlingen deze gelijkenis: Er was eens
een rijk man, die een rentmeester had.
En deze werd bij hem aangeklaagd, dat
hij zijn goederen verkwistte.
2. Hij ontbood hem, en zeide: Wat
hoor ik van u? Geef rekenschap van
uw beheer; want ge kunt geen rent
meester meer blijven.
3. Toen sprak de rentmeester bij
zichzelf: Wat zal ik doen? Want mijn
heer neemt mij het rentmeesterschap
af; voor spitten ben ik niet sterk ge
noeg; voor bedelen schaam ik me.
4. Ik Weet wat ik doen moet, opdat
ze mij bij zich in huis zullen nemen,
wanneer ik als rentmeester ben afgezet.
5. Hij ontbood één voor één de schul
denaars van zijn heer. En tot den eer
sten sprak hij: Hoeveel zijt ge mijn
heer schuldig?
6. Hij zeiHonderd vat olie. Hij sprak
tot hem: Ziehier uw schuldbekentenis;
ga zitten, en schrijf: vijftig.
7. En tot een tweede sprak hij: En
gij, hoeveel zijt gij schuldig? Hij zei:
Honderd mud tarwe. Hij sprak tot hem:
Ziehier uw schuldbekentenis; schrijf:
tachtig.
t. En de heer prees den onrechtvaar
digen rentmeester, omdat hij met over
leg had gehandeld. Want de kinderen
dezer wereld behartigen hun belangen
met meer overleg dan de kinderen van
het licht.
9. En Ik zeg u: Maakt u vrienden
door den ongerechten mammon, opdat,
wanneer hij u komt te ontvallen, zij u
mogen opnemen in de eeuwige tenten.
Iemand heeft
van den -
vat zulk een dubbelzinnige
men haar gerust uit Lucas
ZONDAG, 19 Juli. 8e Zondag na Pink
steren, Tydelgen^Mis Suscepimus, 2e geb.
H. Vlncéntlus a Paulo. Prefatie H. Drie
vuldigheid.
MAANDAG 30 Juli: H. Hieronymus Aemi
lianus, 2e geb. H. Margaretha (Sint Mar
griet).
DINSDAG 21 Juli. H. Fredericus, 2e geb.
H. Praxedis, 3e A cunctte. Fr.: Z. Angelina.
2e geb. Octaafdag H. Bonavehtura, 3e geb.
H. Praxedis.
WOENSDAG «2 Juli. H. Maria Magda
lena, Credo. Fr.: H. Laurentlus v. Brlndtel,
te geb. en laatste Evang. H. Maria Mag
dalena.
DONDERDAG. 23 Juli,
3e geb. H Liborius.
VRIJDAG, 34 Juli. H. Bemulphus. 2e geb.
en laatste Evang. v. d. Vigilie, 3e H. Chris
tina. Fr.: Z. Cunegundte, 2e en 3e geb.
als hierboven.
ZATERDAG, 25 Juli. H. Jacobus. 2e geb.
(alleen In stille Missen) H. Christophorus.
Credo, Prefatie v. d. Apostelen. 3e geb.
(alleen In stille Missen) voor den Blsschop,
in 'gezong. Mis 3e geb. v. d. Blsschop, zon
der 3e geb.