ONS BLAD LEEKEPREEKEN i I AAN ONZE H.H. ADVERTEERDERS ABONNE’S ZATERDAG 25 JULI 1931 l I JOH. LAUWERS PAYOLOP 3 ALKMAAR Brillenreparatie’s vlug en billijk -s f 3ooo.- f 750.- f 250.- m f 125.- duimeröt“-’ta-ln^i f 50.- DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN f40 A udiëntie VOORNAAMSTE ctfEUWS en De R. K. n België I. Naam: Naam: Adres: Adres: Naam: Naam: Adres: Adre.: - De noodlottige brand te Heenvliet i PETITIONNEMENT VOOR INTERNATIONALE ONTWAPENING Vermoedelijk kwaadwilligheid in het spel Zweedsche opgravingen in Griekenland VHF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 172 De Zeppelin-tocht naar de Noordpool Hoogovenbedrijf en Mekog Ik verzoek Uwe Conferentie met den meesten aandrang, in naarn der menschelijkheid. die maatregelen te nemen, die tot ontwapening der naties zullen leiden. AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAR VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL DE LAATSTE DAG 1 No. 413 De noodlottige brand te Heenviied. NUDISME 7e Party Enwe—Capablanca remise. Oud-Mini» ter Pop overleden. Amsterdam te Te Berlijn aangekomen De Dageraad naar Limburg. Prof. mr. M. W. F. Treub overleden. loonen voorloopig onveranderd ■en Barometerstand 9 uur vm.: 7.55 stilstand. mag Een dankschrijven IE L Binnenkort officieele besprekingen O De nieuwe bedevaartskerk te Brielle I Vliegongeluk in Bulgarije Nationale Bedevaart naar Lourdes V|Jf dooden i A. Te Eindhoven is een Dultache inbrekers- bende gearresteerd. Ook de buit ia gevonden. i- Alle pelgrims, ook de zieken, die de natio nale bedevaart naar Lourdes hebben mee gemaakt, iUn gisteren goed In bet vader land aangekomen ons er De pelgrims behouden in ons land terug De .Graf Zeppelin" op xljn tocht naar de Noordpool te Berlijn aangek liman Se in ion en. fo- uit gd. an en en en >ok nd on De re it. 8, ts Een of het Licht op De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om: 9.33 en overmorgen om 9.31. lag L UW ?e- tar len te len tie ten rd, i” ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal, voor Alkmaar f 2.— Voor buiten Alkmaar 2.85 Met Geïllustreerd Zondagsblad 0.80 booger iit- nt, fe- Na de Londensche Conferentie Verdere besprekingen in Baden-Baden? Paul Boncour heeft gepleit in de kwestie over de Duitach-Ooetenrljksche Tolunie. in- ?e- let zi- nu len ler ér, ien uur ing dat rii- an. er en ?an ikt. en ten In ran fan ec- len an St. ts- lat la tei, »m 'ij lst van het Nederlandsche Volk aan de Ontwapenings conferentie in Februari 1932 te Geneve te houden. Georganiseerd door do Nederlandsche Dagbladpers Eerste steenlegging door Z. H. Lxc. Mgr. Aengenent Op den 20sten Augustus zal Zijne Hoog» Excell Mgr. J. D. J. Aengenent de bede vaart naar de graven der H.H. Martelaren te Brielle meemaken en Pontlfl«aliter de H Mis opdragen voor de bedevaartgangers Op dien dag zal tevens de plechtigheid der eerste steenlegging van de nieuwe Bede vaartskerk plaats hebben door Z. H. Exc Mgr. den Blsschop. Boven Leipzig De ..Graf Zeppelin" verscheen op de eer ste etappe van zijn tocht naar Berlijn, kort na halfdrie boven Leipzig. Het schip maakte verscheidene ronden boven de stad en ver dween toen spoedig uit het gezicht. >|t verlies vaa anderen vinger regels 1.25: elke regel meer «35. RECLAME per regel 9-75 voor de eerste pagina; voer de overige pagina’s «.50. RUBRIEK .VRAAG EN AANBOD** by vooruitbetaling per plaatsing t 0.90 per advertentie van 5 regels; Iedere regel meer 9.12 Nederland en Het steenaettereconfllet Ernstige relletjes. wy meenen goed te doen nog een» onder de aandacht te brengen, dat ense administratie naast hel plaatsen van Uw advertentlën tn onze eigen uitgave, gaarne haar bemiddeling verleent voor het plaatsen van Uw gelegenheids-advertentiën ook in andere bladen. U kunt van onae beqptddeling gebruik maken zonder dat de prijs van Uwe annonce daardoor maar eenigs- zins wordt verhoogd. Wy houden ons gaarne aanbevolen. DE ADMINISTRATIE Belangrijke nieuwe gegevens omtrent de invasie der Indo-Europeanen in lyt oude Hellas Te BeriUn Gisteravond tegen 6 uur is aet luchtschip in BerlijnStanken geland en door een tal rijke menigte harteiyk begroet. Het was reeds te 3.48 boven Stanken aangekomen, kon echter wegens de groote hitte niet zon der gasverlles landen cn vloog nog twee uur in de omgeving rond. Bij de-landing heeft zich thans weder de ankermggelljkheid voor de achterste en voor ste gondels zeer goed bewezen. De „Zeppelin" zal voor zijn tocht nog 12.000 kubieke meter waterstofgas krijgen. Men neemt echter aan, dat het luchtachlp slechts 75 percent dezer massa, dus onge veer 9000 kubieke meter zal innemen. Nieuwe passagiers zal de „Zeppelin” niet meer opnemen. Er zijn slechts acht kasten proviand, be staande uit beschuit, en twee zakken brood, ter beschikking gesteld, die vandaag zullen worden ingeladen. Hedenochtend vroeg om half vijf zou het luchtschip opstijgen voor zijn verderen tocht. Z. H. Exc. de Blsschop van Haarlem sal de volgende week Maandag en Vrijdag geen audiëntie verleenen. De twee kenmerkende verschijnselen van het moderne heldendom, schreven we den vorigen keer, zijn de Staatsver- goding en de naaktcultuur. Over dien eenen nieuwen God. den kolos Staat, schreven we de laatste maal. Rest ons den anderen afgod, het nudisme of de naaktcultuur, te beschouwen. Zedenverval Is er te allen tijde ge weest. Ook het christendom is er nooit In geslaagd en zal er nooit In slagen om een volstrekte reinheid van zeden over heel de wereld te bewerken. De men- schelljke natuur te nu eenmaal ten kwade geneigd. Maar wel heeft het christendom den mensch leeren inzien, dat zelfbeheersching en kuischheid de ziel verlost uit de slavernij van het lichaam; dat de zonden des vle^sches verlagen beneden het kken van zijn Schepper In de omgeving van Jambon (Bulgarije) is een verkeersvliegtuig neergestort en In brand beraakt. De bestuurder en vier passa giers kwamen in de vlammen om. Naar ver luidt betreft het een Roemeensch vliegtuig, dat van Stamboel op weg was naar Boeka rest. By gelegenheid van de feestelijke herden king der uitvaardiging van de Encycliek „Rerum Novarum” heeft de Algemeene R K. Werkgeversvereenlglng een herinne ring» bord laten vervaardigen door den kun stenaar Charles EUck en doen uitvoeren aan de fabrieken der N.V. ,X>e Sphinx*' te Maastricht. Het heeft in de bedoeling gelegen, dat de officieele vertegenwoordigers der A Rj K. W. V. dit bord persoonlijk aan Z. H. den Paus zouden hebben aangeboden op de audiëntie, die aan de Hollandsche afgevaardigden werd toegestaan op de Rerum Novarum-feesten te Rome. Door een samenloop van omstandig heden en douane-foranalltetten was het ge schenk echter niet tijdig ter plaatse; het te nu door Mgr. Dr. Eras aan Z. H aangeboden, terwijl een verklarend schrijven aan den Paus werd ter hand gesteld. Mr. M. P. L Steenberghe. federatie- voorzitter der A. R. K. W. V., mocht deser dagen van Kardinaal Pacelll in opdracht van Z. H. het volgend dankschrijven ontvangen: „Het is my een aangename taak om de R K Werkgeversvereenling in Nederland in opdracht van en namens Zijne Heillgheled den Paus grooten dank te brengen voor het sier lijke bord, hetwelk de leden dier vereeniging onlangs aan Christus’ Plaatsbekleeder hebben aangeboden. Dat u op deze wijze uwe eer biedige aanhankelijkheid hebt willen betui gen. stemt den Heiligen Vader zeer dank baar. doch meer nog het door u uitgesproken voornemen om getrouw te volgen en toe te passen de voorschriften, welke Paus Leo XIII heeft neergelegd in Zijn roemrijke Encycliek ..Rerum Novarum” tot herstel der verstoorde maatschappelijke orde. De Ti. Vader zendt U In groote welwillend heid Zijn apostolischen zegen en smeekt God. dat schoone eensgezindheid moge leiden tot groei en bloei der Christelijke Maatschappij. Dezen zegen aan u overbrengend noem ik mij met gelijke hoogachting, Kardlnaa E Pacelll. Dr. Coiyn en burgemeester van Cauwelaert de onderhandelaars? Reeds een paar dagen geleden had de Limb. Koerier gemeld, dat er^’officieele be sprekingen hadden plaats gehad over de re geling der Nederlandsch-Belglsche kwestie tusschen dr. H. Colfn en mr. Fr. van Cau welaert, burgemeester van Antwerpen, aantal andere bladen hadden hetzelfde dergeiyke berichten. Thans verneemt Dagblad van Noord-Brabant van betrouw bare Nederlandsche zijde, dat dit bericht in zoover juist is. dat er binnen afzienbaren tijd inderdaad besprekingen tusschen beide genoemde persoonlijkheden zullen gevoerd worden. Verder kon het blad uit zeer goede bron mededeelen. dat ook tusschen vertegenwoor digers van het Nederlandsche Departement van Waterstaat en het Belgische Ministerie van Openbare Werken besprekingen worden gevoerd. Na «en studie van meer dan drie jaren van de vondsten by de opgravingen der Zweedsche archeologische expeditie te Aslne in Griekenland, worden thans eenige resul taten van deze studie, die belangrijke feiten aan het licht heeft gebracht over het storm achtige verleden van het oude Hellas, mede gedeeld. In het begin van 1922 werden de opgra vingen te Aslne. die zoowel financieel als metterdaad gesteund werden door den kroon prins van Zweden, beëindigd. Met toestem ming van de Grieksche regeering zyn de op gegraven voorwerpen, w.o. duizenden frag menten van oud-Crieksch aardewerk, naar Upsala in Zweden overgebracht. Het methodisch onderzoek zoowel van de vondsten als van de aardlagen, waarin deze gevonden werden, heeft aangetoond dat een langdurige periode van hooge beschaving, met allerlei dingen die wijzen op smaak en verfynlng. werden gevolgd door donkere eeuwen van oorlogen, vernieling en chaos. Wat onder den voet van een blnnenvallenden veroveraar tot stof werd vertrapt, kon slechts na eeuwen weer worden opgebouwd. Het merkwaardige van de onderzoekingen te Up sala is, dat bleek, dat de oudste vondsten in artistiek opzicht het meest volmaakt wa ren. Een vergeiykende studie van de resul taten van het onderzoek te Aslne en de on derzoekingen op Kreta hebben aangetoond dat ongeveer tweeduizend jaar vóór Chris tus. toen een vreeseiyke ramp vernieling schijnt te hebben gebracht in het oude Hel las. die Indo-Europeanen voor het eerst in de geschiedenis over de bergen kwamen en de vruchtbare valleien van Griekenland bin nenvielen. waarna in vrij korten tijd de her innering aan de hooge vormen van bescha ving was uitgewischt. Pas driehonderd jaren later vindt men nieuwe sporen van opbloeiende beschaving van dezelfde verfijning als het vorige hoogte punt. Deze cultuur is waarschijnlijk over gebracht van Kreta, waar zij gedurende deze drie eeuwen, waarvan men in Griekenland slechts overblijfselen vindt, die getuigen van een laagstaande achterlijke beschaving van een arm volk, ongestoord is blijven bestaan. De latere Dorische invasie bracht wederom een sterken achteruitgang van beschaving en kunst, zóó sterk, dat sommige overblijf selen, die men uit deze Dorische periode heeft gevonden, veel overeenkomst vertoonen met enkele potten die men beeft gevonden en waarvan men heeft vastgesteld, dat ri) dateeren uit de twaalfde eeuw vóór Christus Na deze Dorische invasie zijn er weer drie eeuwen noodlg voor een regeneratie'. De cul tuur die dan opkomt, en is de cultuur van de by ons het best bekende klassieke beschaving, die naderhand ondergaat in de Romeinsche beschaving. Van de verschillende opgravingen is men te Upsala juist gereed gekomen met het con- serveeren van een der prachtigste vazen, die men gevonden heeft, van een soort, die zelfs tn geen enkel Grleksch museum voorkomt. De vaas is groot en heeft een diameter van ongeveer een halven meter. Zij Is prachtig ver sierd met figuren van paarden en vogels, die onderling weer geometrische figuren vor men. Het geheel is gedekt door een fraai uitgevoerd deksel In den loop van het volgende jaar zal een uitvoerig boekwerk met de resultaten van oe opgravingen te Aslne verschijnen Het onderzoek naar de oorzaak De „Tel." meldt nog: Isaac den B. werd op het terrein van den brand aan een uitvoerig verhoor onder worpen. Hij moest verscheidene aanwijzin gen geven. Hierbij kwam naar voren, dat niet in Mei, doch eerst 14 dagen geleden het boerderijtje verzekerd was. Ook heeft het bevreemding gewekt, dat het schrijfbureau tje, waarin zich de papieren der brand- assurantie bevonden, tijdig in veiligheid was gebracht en geheel onbeschadigd was opge slagen in de schuur, waar men Isaac aan trof. Voorts kan Isaac moeilijk de verkla ring geven van het feit, dat het raam waar door hij geweerde gevlucht te zijn, voor zijn 16-jarig broertje Maarten te klein was. Men heeft Maarten gevonden halverwege stekende buiten het raam, alrof hy niet verder kon. Men vraagt zich af hoe het mogelijk is. dat een raam, waardoor een volwassen man kan ontsnappen voor ’n 16-jarigen knaap te nauw bleek te zyn. .Ten slotte heeft men Isaac ter plaatse van het onheil gearresteerd en vervolgens onder bewaking van twee veldwachters per auto naar het raadhuis te Heenvliet over gebracht. De leden van het parket begaven zich naar Oudenhoorn om van de weduwe V. den B.. de moeder van Isaac, nadere bijzonderheden te vernemen. Voor eenige weken berichtten wy, dat door de Directie van het Hoogovenbedrijf en de Mekog een verlaging der loonen en sa larissen werd overwogen en dat hieromtrent besprekingen met de vakorganisaties zou den worden gevoerd. De gebeurtenissen, welke de laatste we ken oju in Dultschland plaats vonden, heb ben intusschen op economisch gebied een zoodanig onzekeren toestand geschapen, dat het da directie van genoemde bedrij ven niet wenscheiyk voorkomt, thans een overeenkomst betreffende de loonen op betrekkelijk langen termijn aan te gaan. ZIJ heeft daarom besloten, voorloopig de loon- en salarisregeling ongewijzigd te la ten en over eenigen tl)d in de hoop, dat dkp. gg. toestand beter zal zyn te over sten opnieuw haar standpunt in dezen te bepalen. Omtrent den brand te Heenvliet wordt nader gemeld, dat vermoedelijk kwaadwil ligheid In het spfi Is. De oudste zoon van de wed. Den B., da 27-jarige I. den B.. Is Donderdagavond om 11 uur thuis gekomen en den brand is niet om 1 uur, doch reeds om 12 uur ontstaan. HU wist zich door een dakraampje in veiligheid te stellen, naar hy zegt, doch zyn 16-Jarlg broertje en de andere kinderen konden niet meer door het raampje gered worden. Den avond vóór den brand Is L den B. gesommeerd een schuld te betalen binnen tweemaal 24 uur. HIJ 13 reeds voorwaarde- iyk op een vermogensdelict veroordeeld en zit bovendien zwaar in de schuld. Het huls was pas wederom by een nieuwe maat schappij verzekerd. De vorige verzekerings- maatschappy wilde de verzekering niet ver lengen, omdat Den B 5 broedmachines had staan, die slechts twee meter van de schuur stonden. De hulp-officier van justitie te Rotter dam, mr. Reumer, kwam met twee deskun digen op het terrein van den brand voor het instellen van een nader onderzoek. Daar er vermoedens van kwaadwilligheid zijn gerezen, is de zoon van genoemde we duwe gearresteerd, doch later weer op vrije voeten gesteld. den mensci dier, hem al en zijn einddoel. Strijd tegen zedeloos heid en propaganda voor reinheid staan dan ook negentien eeuwen lang als een der eerste punten op het program van het christelijke bekeeringswerk. In haar strijd voor goede zeden heeft de Kerk altijd grooten tegenstand ondervonden, in alle perioden van de christelijke be schavingsgeschiedenis zegevierde zij toch altijd in zooverre, dat na tydelljke en meestal plaatselijke Inzinkingen, de edelste geesten de massa weer optrok ken naar een ideaal van rein leven en, wat het voornaamste was, ook in tijden van verval werd het kwaad kwaad ge noemd en bleef er althans in het open baar een zekere schaamte voor de zonde bestaan. In onzen tijd echter is het, of de Kerk weer aan het begin van haar hervormingsarbeid van negentien eeuwen geleden staat en in zekeren zin voor een nog zwaarder taak. Immers het oude heidendom stond bij de ge boorte der Kerk voor een nieuwe, onge kende geestesstroomlng. Het aag met nieuwsgierigheid haar de nieuwe leer en haar volgelingen. Maar het helden dom van onzen tijd kent de christelijke leer en zet er geraffineerd een geheel tegenstrijdige tegenover. Het nieuwe heidendom bestrijdt de aanhangers van de christelijke leer niet met vervolging, met kerker en dood. Het wil geen mar telaren maken, maar gebruikt het veel gevaar lijker wapen van spot en verach ting. Tegenover de oude leer van Chris tus, die het lichaam een tempel van den H. Geest noemt, die wijst op de zwak heid des vleesches en op de noodzake lijkheid om door het aankweeken van het schaamtegevoel, door gebed, ver sterving en zelfbeheersching de kwade driften te bestrijden, tegenover die „leer der kuischheid” zet het moderne hei dendom de leer der naaktcultuur. Hier bij wordt de zonde niet vergoelijkt, de kuischheid niet zooals in vroegere dwa lingen, een onmogelijke deugd genoemd; hierbij wordt niet de gevallen mensche- lijke natuur als verontschuldiging aan gevoerd; neen, de opvatting der Kerk wordt als dwaas, achterlijk en onhoud baar voor het nieuwe geslacht afgewe zen. Domperij heet *t het lichaam te bedekken, de natuur te onderdrukken en het schaamtegevoel aan te kweeken. Juist het naakte wordt rein genoemd en alleen een opvoeding tot „het reine naakt” zal de menschheid bevrljdlng brengen. Dit is een leer, die openlijk gepredikt ^yrordt en voor duizenden en duizend!» als hoogste levenswet geldt. En hiermee is het nieuwe heldendom verder weg gezakt dan het oude. Immers bij de Grieken en Romeinen was het principe der lichaamscultuur vele eeuwen lang: „een gezonde 21 el in een gezond lichaam". Bij Spartanen en Romeinen werd door lichaamsoefening ontwikke ling der spieren, kracht en lenigheid voor den man beoogd, den verdediger van het vaderland. Strenge regels van ▼asten en zelfbeheersching werden den gymnasten voorgeschreven. En bij de Grieken stond naast het streven naar een schoonheidsideaal het ethische in de lichaamsoefening voorop. De wijsgeer Plato waarschuwt zijn tijdgenooten streng tegen een verbreken van de har monie tusschen stof en geest en noemt de sport zonder geestelijke opvoeding schadelijk. En als Paulus zijn brief aan de Romeinen schrijft, als het christen dom zijn wereldverovering begint, knaagt het zedenbederf al aan het oude heldendom, omdat die harmonie van stof en geest Is verstoord. Tal van hel- densche moralisten hebben dan al hun ■trafpredicatles neergeschreven en In dreigende woorden afgekeurd, dat de ▼rouw en het meisje uit het veilige hei ligdom van het ouderlijk huis naar de Publieke kampplaatsen Is gebracht om mee te doen aan sportdemonstraties. Men moet eens lezen hoe de oude Seneca de beroepsathleten geeselt, die voor geld üch naakt in het worstelpark vertoo- Werkgevers-Vereeniging aan Z. H. den Paus nen en door de menigte worden aange gaapt. Wie dit verval der lichaamscul tuur leest kan begrijpen hoe het beest in den mensch van die dagen wakker werd en hoe het mogelijk was, dat het volk behagen schepte in de wreede too- neelen der arena's, waarbij de christenen door wilde dieren werden verscheurd. Langs een verwording der lichaamscul tuur, door het over boord gooien der natuurlijke schaamte, werd de schaam teloosheid gemeen goed. En als de rede lijke mensch zich eenmaal op dit niveau van het redelooze dier heeft geplaatst, wordt hij erger dan een beest. Dat be wezen Nero en zijn volgelingen, dat bewezen de christenvervolgers en hun tijdgenooten. Dit nu is het schrikkelijke verschijn sel van onzen tijd, dat de naaktcultuur als nieuwe leer wordt gepredikt en tot godsdienst verheven. Reeds vóór den grooten oorlog trok een Isadora Duncan de aandacht der wereld door haar on- gemeene dansen, welke met zoo weinig mogelijk lichaamsbedekking moesten worden uitgevoerd. Het werd tot een eer gerekend, wanneer deze dansbe- roemdheid een kind in haar school opnam. Zij verwekte een revolutie in het ouderwetsche ballet. Honderden pennen van kunstcritici raakten in bez- weging: rythmiek werd het nieuwe slag woord Alsof er een andere wereld was ontdekt, zoo groot was het enthousiasme over de ervaring, dat de dans moest worden opgevat als een persoonlijke uiting en dat een kunstenaar of kun stenares daarmee bij anderen schoon heidsontroering kan wekken. Zoolang de wereld bestaat is deze waarheid ech ter bekend geweest. In het laatst der vorige eeuw werd zij opnieuw „ontdekt” en op zichzelf zou dit niet verkeerd, integendeel een verrijking van cultuur waarden zijn geweest, wanneer men de rythmiek in een zuivere sfeer had we ten te houden. Maar dergeUjke dingen zijn te fijn voor den groven mensch l Al spoedig groeide de beweging uit tot een gev&arlijke mode. Het waren vooral de Dultsche filosofen, die den wassenden zin voor rythmiek aangrepen om een nieuw systeem op te bouwen. Het heette, dat leder mensch zijn persoonlijkheid, dat is zijn ziel, vinden kan in de dei ningen van het lichaam. Wanneer hij eenmaal die persoonlijke beweging ge vonden had. dan zou hij leeren voelen hoe de mensch een deel uitmaakt van de groote beweging, die trilt in het gan ache heelal, een deel van de albeweging, dat Is van God! Deze theorie van het goddelijke in den mensch is wat onze moderne we reld zoozeer aanspreekt. Wanneer de mensch een stuk van den algod is, be staat er geen schuld, geen zonde, dus ook geen straf. De rythmiek is gods dienst geworden. De dans moet zooveel mogelijk naakt worden uitgevoerd en vele genootschappen hebben er een ge wijde plechtigheid van gemaakt, die bij kaarslicht en wierookwalm gehoudesF wordt. Er is maar weinig verbeelding voor noodlg, om te begrijpen, waarin dit alles ontaardt en a het verschil met de Egyptische, Grieksche en Romeinsche bacchanaliën, die ook ter eere van een of andere godheid werden' uitgevoerd, is niet groot. Zdo is de moderne lichaamscultuur een der afgoden van deze eeuw gewor den. Mode, strandleven, gemengde zon nebaden, naaktdansen, sport, schoon- heidskonlngen, zij vormen alle te za- men het begrip naaktcultuur. En deze nieuwe god van het moderne heiden dom is een zeer gevaarlijke. Hij trekt de jeugd onweerstaanbaar. In lederen on bedorven mensch sluimert de paradijs gedachte, de trek naar het onbedorven lichaam, dat geen schaamte behoefde te kennen. Afkeerig maaM dus de christe lijke leer, die bedekVBg eischt van de naaktheid om de bJQorven natuur in bedwang te houden, en aantrekkelijk is de sirenenzang der nieuwlichters, zingend van bevrljdlng en verlossing, van op gaan van den reinen, naakten mensch in het alrythme der godheid, wanneer de oude kluisters van vooroordeel, de „sprookjes" van zonde en schuld, maar eerst geslaakt zijn. Wie prijs stelt op behoud van chris tendom en zedelijkheid en diep over tuigd is, dat alle ellende in de wereld, alle lijden, alle pijn en smart Is terug te brengen tot den zondeval van den eersten mensch en tot het bederf der menschelijke natuur, dat daarvan het gevolg was; wie verder gelooft, dat ver lossing van zonde en schuld en over winning van den dood alleen In Chris tus, diens leer en de heilmiddelen der Kerk te vinden is, die^al begrijpen, dat hij niets gemeen kan hebben met het moderne heidendom van onzen tijd, dat In de naaktcultuur een zijner voor naamste en kostbaarste góden aanbidt. HOMO SAPIENS. Maandag is het de laatste dag van den termijn, binnen welken men zijn handteekening kan plaatsen onder het petitionnement, dat op initiatief van „De Nederlandsche Dagbladpers” te Genève zal worden aangeboden, als daar volgend jaar de Internationale Ontwapeningsconferentie bijeenkomt. Ongeveer twee millioen Nederlanders deden ten deze reeds hun plicht en plaatsten hun handteekening. Inderdaad, een respectabel aantal maar toch ook een aantal, dat nog voor aanmerkelijke uitbreiding vatbaar is, als iedere Nederlander boveft de 18 jaar, man zoowel als vrouw, alsnog zich voegt bij de twee millioen. wier stem straks te Genève gehoord gaat worden. De initiatiefnemers hadden met dtt petitionnement voor, dat het zou zijn de uiting van Nederlandsche eenheid ten aanzien van het internationale oni- wapeningsvraagstuk. Die Nederlandsche eenheid demon streert ziéti reeds prachtig. We hadden trouwens niet anders verwacht. Wat volk ook mag scheiden, als het om gaat den vrede te dienen, dan zijn alle Nederlanders één van zin eit één van wil. Verwonderen mag het daarom wel eenigszins, dat niet nog meerderen hun instemming met het petitionnement be tuigd hebben. We meenen niet ver van de waarheid af te zijn, als we beweren, dat een zekere gemakzucht of het uitstel- systeem talrijk velen weerhouden heeft, tot nu toe hun handteekening te .plaat sen. Denzulken zouden we thans willen toe roepen: „Let op u saeck!” Overmorgen is het onherroepelijk de laatste dag; daarna wordt de termijn gesloten en is men niet meer in de gelegenheid, zijn onontbeerlijken steun aan het petition nement te geven. Nog twee dagen. Daarna is het te laat. Teekent daarom nog, heden het peti tionnement. BUREAU: HOF Telefoon: Administratie Redact Ir No. «33 nl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 1