ONS BLAD
LEEKEPREEKEN
i
I
AAN ONZE
H.H. ADVERTEERDERS
ABONNE’S
ZATERDAG 25 JULI 1931
l
I
JOH. LAUWERS
PAYOLOP 3
ALKMAAR
Brillenreparatie’s vlug en billijk
-s f 3ooo.- f 750.- f 250.- m f 125.- duimeröt“-’ta-ln^i f 50.-
DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN
f40
A udiëntie
VOORNAAMSTE ctfEUWS
en
De
R. K.
n
België
I.
Naam:
Naam:
Adres:
Adres:
Naam:
Naam:
Adres:
Adre.:
-
De noodlottige brand
te Heenvliet
i
PETITIONNEMENT VOOR INTERNATIONALE
ONTWAPENING
Vermoedelijk kwaadwilligheid
in het spel
Zweedsche opgravingen
in Griekenland
VHF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 172
De Zeppelin-tocht naar
de Noordpool
Hoogovenbedrijf en
Mekog
Ik verzoek Uwe Conferentie met den meesten aandrang, in naarn der
menschelijkheid. die maatregelen te nemen, die tot ontwapening der naties
zullen leiden.
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAR VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL
DE LAATSTE DAG
1
No. 413
De noodlottige brand te Heenviied.
NUDISME
7e Party Enwe—Capablanca remise.
Oud-Mini» ter Pop overleden.
Amsterdam
te
Te Berlijn aangekomen
De Dageraad naar Limburg.
Prof. mr. M. W. F. Treub overleden.
loonen voorloopig onveranderd
■en
Barometerstand 9 uur vm.: 7.55 stilstand.
mag
Een dankschrijven
IE
L
Binnenkort officieele besprekingen
O
De nieuwe bedevaartskerk te Brielle
I
Vliegongeluk in Bulgarije
Nationale
Bedevaart naar Lourdes
V|Jf dooden
i
A.
Te Eindhoven is een Dultache inbrekers-
bende gearresteerd. Ook de buit ia gevonden.
i-
Alle pelgrims, ook de zieken, die de natio
nale bedevaart naar Lourdes hebben mee
gemaakt, iUn gisteren goed In bet vader
land aangekomen
ons
er
De pelgrims behouden in ons
land terug
De .Graf Zeppelin" op xljn tocht naar de
Noordpool te Berlijn aangek liman
Se
in
ion
en.
fo-
uit
gd.
an
en
en
en
>ok
nd
on
De
re
it.
8,
ts
Een
of
het
Licht op De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: 9.33 en overmorgen
om 9.31.
lag
L
UW
?e-
tar
len
te
len
tie
ten
rd,
i”
ABONNEMENTSPRIJS:
per kwartaal, voor Alkmaar f 2.—
Voor buiten Alkmaar 2.85
Met Geïllustreerd Zondagsblad
0.80 booger
iit-
nt,
fe-
Na de Londensche Conferentie Verdere
besprekingen in Baden-Baden?
Paul Boncour heeft gepleit in de kwestie
over de Duitach-Ooetenrljksche Tolunie.
in-
?e-
let
zi-
nu
len
ler
ér,
ien
uur
ing
dat
rii-
an.
er
en
?an
ikt.
en
ten
In
ran
fan
ec-
len
an
St.
ts-
lat
la
tei,
»m
'ij
lst
van het Nederlandsche Volk aan de Ontwapenings
conferentie in Februari 1932 te Geneve te houden.
Georganiseerd door do Nederlandsche Dagbladpers
Eerste steenlegging door Z. H. Lxc.
Mgr. Aengenent
Op den 20sten Augustus zal Zijne Hoog»
Excell Mgr. J. D. J. Aengenent de bede
vaart naar de graven der H.H. Martelaren
te Brielle meemaken en Pontlfl«aliter de H
Mis opdragen voor de bedevaartgangers
Op dien dag zal tevens de plechtigheid
der eerste steenlegging van de nieuwe Bede
vaartskerk plaats hebben door Z. H. Exc
Mgr. den Blsschop.
Boven Leipzig
De ..Graf Zeppelin" verscheen op de eer
ste etappe van zijn tocht naar Berlijn, kort
na halfdrie boven Leipzig. Het schip maakte
verscheidene ronden boven de stad en ver
dween toen spoedig uit het gezicht.
>|t verlies vaa
anderen vinger
regels 1.25: elke regel meer «35.
RECLAME per regel 9-75 voor
de eerste pagina; voer de overige
pagina’s «.50.
RUBRIEK .VRAAG EN AANBOD**
by vooruitbetaling per plaatsing
t 0.90 per advertentie van 5 regels;
Iedere regel meer 9.12
Nederland en
Het steenaettereconfllet
Ernstige relletjes.
wy meenen goed te doen nog een» onder de aandacht
te brengen, dat ense administratie naast hel plaatsen
van Uw advertentlën tn onze eigen uitgave, gaarne
haar bemiddeling verleent voor het plaatsen van Uw
gelegenheids-advertentiën ook in andere bladen.
U kunt van onae beqptddeling gebruik maken zonder
dat de prijs van Uwe annonce daardoor maar eenigs-
zins wordt verhoogd.
Wy houden ons gaarne aanbevolen.
DE ADMINISTRATIE
Belangrijke nieuwe gegevens omtrent de
invasie der Indo-Europeanen in lyt
oude Hellas
Te BeriUn
Gisteravond tegen 6 uur is aet luchtschip
in BerlijnStanken geland en door een tal
rijke menigte harteiyk begroet. Het was
reeds te 3.48 boven Stanken aangekomen,
kon echter wegens de groote hitte niet zon
der gasverlles landen cn vloog nog twee
uur in de omgeving rond.
Bij de-landing heeft zich thans weder de
ankermggelljkheid voor de achterste en voor
ste gondels zeer goed bewezen.
De „Zeppelin" zal voor zijn tocht nog
12.000 kubieke meter waterstofgas krijgen.
Men neemt echter aan, dat het luchtachlp
slechts 75 percent dezer massa, dus onge
veer 9000 kubieke meter zal innemen.
Nieuwe passagiers zal de „Zeppelin” niet
meer opnemen.
Er zijn slechts acht kasten proviand, be
staande uit beschuit, en twee zakken brood,
ter beschikking gesteld, die vandaag zullen
worden ingeladen.
Hedenochtend vroeg om half vijf zou het
luchtschip opstijgen voor zijn verderen tocht.
Z. H. Exc. de Blsschop van Haarlem sal
de volgende week Maandag en Vrijdag
geen audiëntie verleenen.
De twee kenmerkende verschijnselen
van het moderne heldendom, schreven
we den vorigen keer, zijn de Staatsver-
goding en de naaktcultuur. Over dien
eenen nieuwen God. den kolos Staat,
schreven we de laatste maal. Rest ons
den anderen afgod, het nudisme of de
naaktcultuur, te beschouwen.
Zedenverval Is er te allen tijde ge
weest. Ook het christendom is er nooit
In geslaagd en zal er nooit In slagen om
een volstrekte reinheid van zeden over
heel de wereld te bewerken. De men-
schelljke natuur te nu eenmaal ten
kwade geneigd. Maar wel heeft het
christendom den mensch leeren inzien,
dat zelfbeheersching en kuischheid de
ziel verlost uit de slavernij van het
lichaam; dat de zonden des vle^sches
verlagen beneden het
kken van zijn Schepper
In de omgeving van Jambon (Bulgarije) is
een verkeersvliegtuig neergestort en In
brand beraakt. De bestuurder en vier passa
giers kwamen in de vlammen om. Naar ver
luidt betreft het een Roemeensch vliegtuig,
dat van Stamboel op weg was naar Boeka
rest.
By gelegenheid van de feestelijke herden
king der uitvaardiging van de Encycliek
„Rerum Novarum” heeft de Algemeene
R K. Werkgeversvereenlglng een herinne
ring» bord laten vervaardigen door den kun
stenaar Charles EUck en doen uitvoeren aan
de fabrieken der N.V. ,X>e Sphinx*' te
Maastricht.
Het heeft in de bedoeling gelegen, dat de
officieele vertegenwoordigers der A Rj K.
W. V. dit bord persoonlijk aan Z. H. den Paus
zouden hebben aangeboden op de audiëntie,
die aan de Hollandsche afgevaardigden werd
toegestaan op de Rerum Novarum-feesten te
Rome. Door een samenloop van omstandig
heden en douane-foranalltetten was het ge
schenk echter niet tijdig ter plaatse; het te
nu door Mgr. Dr. Eras aan Z. H aangeboden,
terwijl een verklarend schrijven aan den
Paus werd ter hand gesteld.
Mr. M. P. L Steenberghe. federatie-
voorzitter der A. R. K. W. V., mocht deser
dagen van Kardinaal Pacelll in opdracht van
Z. H. het volgend dankschrijven ontvangen:
„Het is my een aangename taak om de
R K Werkgeversvereenling in Nederland in
opdracht van en namens Zijne Heillgheled den
Paus grooten dank te brengen voor het sier
lijke bord, hetwelk de leden dier vereeniging
onlangs aan Christus’ Plaatsbekleeder hebben
aangeboden. Dat u op deze wijze uwe eer
biedige aanhankelijkheid hebt willen betui
gen. stemt den Heiligen Vader zeer dank
baar. doch meer nog het door u uitgesproken
voornemen om getrouw te volgen en toe te
passen de voorschriften, welke Paus Leo XIII
heeft neergelegd in Zijn roemrijke Encycliek
..Rerum Novarum” tot herstel der verstoorde
maatschappelijke orde.
De Ti. Vader zendt U In groote welwillend
heid Zijn apostolischen zegen en smeekt God.
dat schoone eensgezindheid moge leiden tot
groei en bloei der Christelijke Maatschappij.
Dezen zegen aan u overbrengend noem ik
mij met gelijke hoogachting, Kardlnaa
E Pacelll.
Dr. Coiyn en burgemeester van Cauwelaert
de onderhandelaars?
Reeds een paar dagen geleden had de
Limb. Koerier gemeld, dat er^’officieele be
sprekingen hadden plaats gehad over de re
geling der Nederlandsch-Belglsche kwestie
tusschen dr. H. Colfn en mr. Fr. van Cau
welaert, burgemeester van Antwerpen,
aantal andere bladen hadden hetzelfde
dergeiyke berichten. Thans verneemt
Dagblad van Noord-Brabant van betrouw
bare Nederlandsche zijde, dat dit bericht in
zoover juist is. dat er binnen afzienbaren
tijd inderdaad besprekingen tusschen beide
genoemde persoonlijkheden zullen gevoerd
worden.
Verder kon het blad uit zeer goede bron
mededeelen. dat ook tusschen vertegenwoor
digers van het Nederlandsche Departement
van Waterstaat en het Belgische Ministerie
van Openbare Werken besprekingen worden
gevoerd.
Na «en studie van meer dan drie jaren
van de vondsten by de opgravingen der
Zweedsche archeologische expeditie te Aslne
in Griekenland, worden thans eenige resul
taten van deze studie, die belangrijke feiten
aan het licht heeft gebracht over het storm
achtige verleden van het oude Hellas, mede
gedeeld.
In het begin van 1922 werden de opgra
vingen te Aslne. die zoowel financieel als
metterdaad gesteund werden door den kroon
prins van Zweden, beëindigd. Met toestem
ming van de Grieksche regeering zyn de op
gegraven voorwerpen, w.o. duizenden frag
menten van oud-Crieksch aardewerk, naar
Upsala in Zweden overgebracht.
Het methodisch onderzoek zoowel van de
vondsten als van de aardlagen, waarin deze
gevonden werden, heeft aangetoond dat een
langdurige periode van hooge beschaving,
met allerlei dingen die wijzen op smaak en
verfynlng. werden gevolgd door donkere
eeuwen van oorlogen, vernieling en chaos.
Wat onder den voet van een blnnenvallenden
veroveraar tot stof werd vertrapt, kon slechts
na eeuwen weer worden opgebouwd. Het
merkwaardige van de onderzoekingen te Up
sala is, dat bleek, dat de oudste vondsten
in artistiek opzicht het meest volmaakt wa
ren. Een vergeiykende studie van de resul
taten van het onderzoek te Aslne en de on
derzoekingen op Kreta hebben aangetoond
dat ongeveer tweeduizend jaar vóór Chris
tus. toen een vreeseiyke ramp vernieling
schijnt te hebben gebracht in het oude Hel
las. die Indo-Europeanen voor het eerst in
de geschiedenis over de bergen kwamen en
de vruchtbare valleien van Griekenland bin
nenvielen. waarna in vrij korten tijd de her
innering aan de hooge vormen van bescha
ving was uitgewischt.
Pas driehonderd jaren later vindt men
nieuwe sporen van opbloeiende beschaving
van dezelfde verfijning als het vorige hoogte
punt. Deze cultuur is waarschijnlijk over
gebracht van Kreta, waar zij gedurende deze
drie eeuwen, waarvan men in Griekenland
slechts overblijfselen vindt, die getuigen van
een laagstaande achterlijke beschaving van
een arm volk, ongestoord is blijven bestaan.
De latere Dorische invasie bracht wederom
een sterken achteruitgang van beschaving
en kunst, zóó sterk, dat sommige overblijf
selen, die men uit deze Dorische periode
heeft gevonden, veel overeenkomst vertoonen
met enkele potten die men beeft gevonden
en waarvan men heeft vastgesteld, dat ri)
dateeren uit de twaalfde eeuw vóór Christus
Na deze Dorische invasie zijn er weer drie
eeuwen noodlg voor een regeneratie'. De cul
tuur die dan opkomt, en is de cultuur van de
by ons het best bekende klassieke beschaving,
die naderhand ondergaat in de Romeinsche
beschaving.
Van de verschillende opgravingen is men
te Upsala juist gereed gekomen met het con-
serveeren van een der prachtigste vazen, die
men gevonden heeft, van een soort, die zelfs
tn geen enkel Grleksch museum voorkomt.
De vaas is groot en heeft een diameter van
ongeveer een halven meter. Zij Is prachtig ver
sierd met figuren van paarden en vogels,
die onderling weer geometrische figuren vor
men. Het geheel is gedekt door een fraai
uitgevoerd deksel
In den loop van het volgende jaar zal een
uitvoerig boekwerk met de resultaten van oe
opgravingen te Aslne verschijnen
Het onderzoek naar de oorzaak
De „Tel." meldt nog:
Isaac den B. werd op het terrein van
den brand aan een uitvoerig verhoor onder
worpen. Hij moest verscheidene aanwijzin
gen geven. Hierbij kwam naar voren, dat
niet in Mei, doch eerst 14 dagen geleden het
boerderijtje verzekerd was. Ook heeft het
bevreemding gewekt, dat het schrijfbureau
tje, waarin zich de papieren der brand-
assurantie bevonden, tijdig in veiligheid was
gebracht en geheel onbeschadigd was opge
slagen in de schuur, waar men Isaac aan
trof. Voorts kan Isaac moeilijk de verkla
ring geven van het feit, dat het raam waar
door hij geweerde gevlucht te zijn, voor zijn
16-jarig broertje Maarten te klein was. Men
heeft Maarten gevonden halverwege stekende
buiten het raam, alrof hy niet verder kon.
Men vraagt zich af hoe het mogelijk is.
dat een raam, waardoor een volwassen man
kan ontsnappen voor ’n 16-jarigen knaap te
nauw bleek te zyn.
.Ten slotte heeft men Isaac ter plaatse
van het onheil gearresteerd en vervolgens
onder bewaking van twee veldwachters per
auto naar het raadhuis te Heenvliet over
gebracht. De leden van het parket begaven
zich naar Oudenhoorn om van de weduwe
V. den B.. de moeder van Isaac, nadere
bijzonderheden te vernemen.
Voor eenige weken berichtten wy, dat
door de Directie van het Hoogovenbedrijf en
de Mekog een verlaging der loonen en sa
larissen werd overwogen en dat hieromtrent
besprekingen met de vakorganisaties zou
den worden gevoerd.
De gebeurtenissen, welke de laatste we
ken oju in Dultschland plaats vonden, heb
ben intusschen op economisch gebied een
zoodanig onzekeren toestand geschapen,
dat het da directie van genoemde bedrij
ven niet wenscheiyk voorkomt, thans een
overeenkomst betreffende de loonen op
betrekkelijk langen termijn aan te gaan.
ZIJ heeft daarom besloten, voorloopig de
loon- en salarisregeling ongewijzigd te la
ten en over eenigen tl)d in de hoop, dat
dkp. gg. toestand beter zal zyn te over
sten opnieuw haar standpunt in dezen
te bepalen.
Omtrent den brand te Heenvliet wordt
nader gemeld, dat vermoedelijk kwaadwil
ligheid In het spfi Is. De oudste zoon van
de wed. Den B., da 27-jarige I. den B.. Is
Donderdagavond om 11 uur thuis gekomen
en den brand is niet om 1 uur, doch reeds
om 12 uur ontstaan. HU wist zich door een
dakraampje in veiligheid te stellen, naar
hy zegt, doch zyn 16-Jarlg broertje en de
andere kinderen konden niet meer door het
raampje gered worden.
Den avond vóór den brand Is L den B.
gesommeerd een schuld te betalen binnen
tweemaal 24 uur. HIJ 13 reeds voorwaarde-
iyk op een vermogensdelict veroordeeld en
zit bovendien zwaar in de schuld. Het huls
was pas wederom by een nieuwe maat
schappij verzekerd. De vorige verzekerings-
maatschappy wilde de verzekering niet ver
lengen, omdat Den B 5 broedmachines had
staan, die slechts twee meter van de schuur
stonden.
De hulp-officier van justitie te Rotter
dam, mr. Reumer, kwam met twee deskun
digen op het terrein van den brand voor
het instellen van een nader onderzoek.
Daar er vermoedens van kwaadwilligheid
zijn gerezen, is de zoon van genoemde we
duwe gearresteerd, doch later weer op vrije
voeten gesteld.
den mensci
dier, hem al
en zijn einddoel. Strijd tegen zedeloos
heid en propaganda voor reinheid staan
dan ook negentien eeuwen lang als een
der eerste punten op het program van
het christelijke bekeeringswerk. In haar
strijd voor goede zeden heeft de Kerk
altijd grooten tegenstand ondervonden,
in alle perioden van de christelijke be
schavingsgeschiedenis zegevierde zij
toch altijd in zooverre, dat na tydelljke
en meestal plaatselijke Inzinkingen, de
edelste geesten de massa weer optrok
ken naar een ideaal van rein leven en,
wat het voornaamste was, ook in tijden
van verval werd het kwaad kwaad ge
noemd en bleef er althans in het open
baar een zekere schaamte voor de
zonde bestaan. In onzen tijd echter is
het, of de Kerk weer aan het begin van
haar hervormingsarbeid van negentien
eeuwen geleden staat en in zekeren zin
voor een nog zwaarder taak. Immers
het oude heidendom stond bij de ge
boorte der Kerk voor een nieuwe, onge
kende geestesstroomlng. Het aag met
nieuwsgierigheid haar de nieuwe leer
en haar volgelingen. Maar het helden
dom van onzen tijd kent de christelijke
leer en zet er geraffineerd een geheel
tegenstrijdige tegenover. Het nieuwe
heidendom bestrijdt de aanhangers van
de christelijke leer niet met vervolging,
met kerker en dood. Het wil geen mar
telaren maken, maar gebruikt het veel
gevaar lijker wapen van spot en verach
ting. Tegenover de oude leer van Chris
tus, die het lichaam een tempel van den
H. Geest noemt, die wijst op de zwak
heid des vleesches en op de noodzake
lijkheid om door het aankweeken van
het schaamtegevoel, door gebed, ver
sterving en zelfbeheersching de kwade
driften te bestrijden, tegenover die „leer
der kuischheid” zet het moderne hei
dendom de leer der naaktcultuur. Hier
bij wordt de zonde niet vergoelijkt, de
kuischheid niet zooals in vroegere dwa
lingen, een onmogelijke deugd genoemd;
hierbij wordt niet de gevallen mensche-
lijke natuur als verontschuldiging aan
gevoerd; neen, de opvatting der Kerk
wordt als dwaas, achterlijk en onhoud
baar voor het nieuwe geslacht afgewe
zen. Domperij heet *t het lichaam te
bedekken, de natuur te onderdrukken en
het schaamtegevoel aan te kweeken.
Juist het naakte wordt rein genoemd en
alleen een opvoeding tot „het reine
naakt” zal de menschheid bevrljdlng
brengen.
Dit is een leer, die openlijk gepredikt
^yrordt en voor duizenden en duizend!»
als hoogste levenswet geldt. En hiermee
is het nieuwe heldendom verder weg
gezakt dan het oude. Immers bij de
Grieken en Romeinen was het principe
der lichaamscultuur vele eeuwen lang:
„een gezonde 21 el in een gezond
lichaam". Bij Spartanen en Romeinen
werd door lichaamsoefening ontwikke
ling der spieren, kracht en lenigheid
voor den man beoogd, den verdediger
van het vaderland. Strenge regels van
▼asten en zelfbeheersching werden den
gymnasten voorgeschreven. En bij de
Grieken stond naast het streven naar
een schoonheidsideaal het ethische in
de lichaamsoefening voorop. De wijsgeer
Plato waarschuwt zijn tijdgenooten
streng tegen een verbreken van de har
monie tusschen stof en geest en noemt
de sport zonder geestelijke opvoeding
schadelijk. En als Paulus zijn brief aan
de Romeinen schrijft, als het christen
dom zijn wereldverovering begint,
knaagt het zedenbederf al aan het oude
heldendom, omdat die harmonie van
stof en geest Is verstoord. Tal van hel-
densche moralisten hebben dan al hun
■trafpredicatles neergeschreven en In
dreigende woorden afgekeurd, dat de
▼rouw en het meisje uit het veilige hei
ligdom van het ouderlijk huis naar de
Publieke kampplaatsen Is gebracht om
mee te doen aan sportdemonstraties.
Men moet eens lezen hoe de oude Seneca
de beroepsathleten geeselt, die voor geld
üch naakt in het worstelpark vertoo-
Werkgevers-Vereeniging aan
Z. H. den Paus
nen en door de menigte worden aange
gaapt. Wie dit verval der lichaamscul
tuur leest kan begrijpen hoe het beest
in den mensch van die dagen wakker
werd en hoe het mogelijk was, dat het
volk behagen schepte in de wreede too-
neelen der arena's, waarbij de christenen
door wilde dieren werden verscheurd.
Langs een verwording der lichaamscul
tuur, door het over boord gooien der
natuurlijke schaamte, werd de schaam
teloosheid gemeen goed. En als de rede
lijke mensch zich eenmaal op dit niveau
van het redelooze dier heeft geplaatst,
wordt hij erger dan een beest. Dat be
wezen Nero en zijn volgelingen, dat
bewezen de christenvervolgers en hun
tijdgenooten.
Dit nu is het schrikkelijke verschijn
sel van onzen tijd, dat de naaktcultuur
als nieuwe leer wordt gepredikt en tot
godsdienst verheven. Reeds vóór den
grooten oorlog trok een Isadora Duncan
de aandacht der wereld door haar on-
gemeene dansen, welke met zoo weinig
mogelijk lichaamsbedekking moesten
worden uitgevoerd. Het werd tot een
eer gerekend, wanneer deze dansbe-
roemdheid een kind in haar school
opnam. Zij verwekte een revolutie in
het ouderwetsche ballet. Honderden
pennen van kunstcritici raakten in bez-
weging: rythmiek werd het nieuwe slag
woord Alsof er een andere wereld was
ontdekt, zoo groot was het enthousiasme
over de ervaring, dat de dans moest
worden opgevat als een persoonlijke
uiting en dat een kunstenaar of kun
stenares daarmee bij anderen schoon
heidsontroering kan wekken. Zoolang
de wereld bestaat is deze waarheid ech
ter bekend geweest. In het laatst der
vorige eeuw werd zij opnieuw „ontdekt”
en op zichzelf zou dit niet verkeerd,
integendeel een verrijking van cultuur
waarden zijn geweest, wanneer men de
rythmiek in een zuivere sfeer had we
ten te houden. Maar dergeUjke dingen
zijn te fijn voor den groven mensch l Al
spoedig groeide de beweging uit tot een
gev&arlijke mode. Het waren vooral de
Dultsche filosofen, die den wassenden
zin voor rythmiek aangrepen om een
nieuw systeem op te bouwen. Het heette,
dat leder mensch zijn persoonlijkheid,
dat is zijn ziel, vinden kan in de dei
ningen van het lichaam. Wanneer hij
eenmaal die persoonlijke beweging ge
vonden had. dan zou hij leeren voelen
hoe de mensch een deel uitmaakt van
de groote beweging, die trilt in het gan
ache heelal, een deel van de albeweging,
dat Is van God!
Deze theorie van het goddelijke in
den mensch is wat onze moderne we
reld zoozeer aanspreekt. Wanneer de
mensch een stuk van den algod is, be
staat er geen schuld, geen zonde, dus
ook geen straf. De rythmiek is gods
dienst geworden. De dans moet zooveel
mogelijk naakt worden uitgevoerd en
vele genootschappen hebben er een ge
wijde plechtigheid van gemaakt, die
bij kaarslicht en wierookwalm gehoudesF
wordt. Er is maar weinig verbeelding
voor noodlg, om te begrijpen, waarin dit
alles ontaardt en a het verschil met de
Egyptische, Grieksche en Romeinsche
bacchanaliën, die ook ter eere van een of
andere godheid werden' uitgevoerd, is
niet groot.
Zdo is de moderne lichaamscultuur
een der afgoden van deze eeuw gewor
den. Mode, strandleven, gemengde zon
nebaden, naaktdansen, sport, schoon-
heidskonlngen, zij vormen alle te za-
men het begrip naaktcultuur. En deze
nieuwe god van het moderne heiden
dom is een zeer gevaarlijke. Hij trekt de
jeugd onweerstaanbaar. In lederen on
bedorven mensch sluimert de paradijs
gedachte, de trek naar het onbedorven
lichaam, dat geen schaamte behoefde te
kennen. Afkeerig maaM dus de christe
lijke leer, die bedekVBg eischt van de
naaktheid om de bJQorven natuur in
bedwang te houden, en aantrekkelijk is
de sirenenzang der nieuwlichters, zingend
van bevrljdlng en verlossing, van op
gaan van den reinen, naakten mensch
in het alrythme der godheid, wanneer
de oude kluisters van vooroordeel, de
„sprookjes" van zonde en schuld, maar
eerst geslaakt zijn.
Wie prijs stelt op behoud van chris
tendom en zedelijkheid en diep over
tuigd is, dat alle ellende in de wereld,
alle lijden, alle pijn en smart Is terug
te brengen tot den zondeval van den
eersten mensch en tot het bederf der
menschelijke natuur, dat daarvan het
gevolg was; wie verder gelooft, dat ver
lossing van zonde en schuld en over
winning van den dood alleen In Chris
tus, diens leer en de heilmiddelen der
Kerk te vinden is, die^al begrijpen, dat
hij niets gemeen kan hebben met het
moderne heidendom van onzen tijd, dat
In de naaktcultuur een zijner voor
naamste en kostbaarste góden aanbidt.
HOMO SAPIENS.
Maandag is het de laatste dag van
den termijn, binnen welken men zijn
handteekening kan plaatsen onder het
petitionnement, dat op initiatief van
„De Nederlandsche Dagbladpers” te
Genève zal worden aangeboden, als
daar volgend jaar de Internationale
Ontwapeningsconferentie bijeenkomt.
Ongeveer twee millioen Nederlanders
deden ten deze reeds hun plicht en
plaatsten hun handteekening.
Inderdaad, een respectabel aantal
maar toch ook een aantal, dat nog voor
aanmerkelijke uitbreiding vatbaar is, als
iedere Nederlander boveft de 18 jaar,
man zoowel als vrouw, alsnog zich voegt
bij de twee millioen. wier stem straks te
Genève gehoord gaat worden.
De initiatiefnemers hadden met dtt
petitionnement voor, dat het zou zijn
de uiting van Nederlandsche eenheid
ten aanzien van het internationale oni-
wapeningsvraagstuk.
Die Nederlandsche eenheid demon
streert ziéti reeds prachtig. We hadden
trouwens niet anders verwacht. Wat
volk ook mag scheiden, als het
om gaat den vrede te dienen, dan
zijn alle Nederlanders één van zin eit
één van wil.
Verwonderen mag het daarom wel
eenigszins, dat niet nog meerderen hun
instemming met het petitionnement be
tuigd hebben.
We meenen niet ver van de waarheid
af te zijn, als we beweren, dat een
zekere gemakzucht of het uitstel-
systeem talrijk velen weerhouden heeft,
tot nu toe hun handteekening te .plaat
sen.
Denzulken zouden we thans willen toe
roepen: „Let op u saeck!” Overmorgen
is het onherroepelijk de laatste dag;
daarna wordt de termijn gesloten en is
men niet meer in de gelegenheid, zijn
onontbeerlijken steun aan het petition
nement te geven.
Nog twee dagen.
Daarna is het te laat.
Teekent daarom nog, heden het peti
tionnement.
BUREAU: HOF
Telefoon: Administratie
Redact Ir No. «33
nl