I I I I VAN HET „NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD” |1 w ZONDAQSROEP I 7'i h rAPEirUHRHAMH DERDE blad VRIJDAG 31 JULI 1931 KERKLIJSTEN TIENDE ZONDAG NA PINKS TEREN ALKMAAR Lucas XVIII, 9—14 Langendij k Weekkalender 360 ASSENDELFT V -'i Epistel en Evangelie BREEZAND V r iendenkr ing van het H. Sacrament H BLADZIJDE 1 WA/ 1/ EN BLUFT vaas /CMAENREPARATIE UWADREf ACMTKRDAM 51 Ai-KMAAP VUUOT crrAOAT r ,V^ j.-*' AKERSLOOT V Bedevaart naar den Briel. en ST. JOZEF In Sint XVIII, H. Lucas, Weekkalender van 2 Augustus dagavond kan men óen Portiuncula-Aflaat van toendaar gingen ze voor meerdere en Q Dominic us tot van den H. Vader Miskalender Intenties van 2 tot 9 Aug. 1931. vindt Dominicus. H op del Des avonds Portluneula-Aflaat Van Zaterdag 1 Augustus 13 uur tot Zon dien lende. kan men lederen keer een vollen aflaat ver- le biecht volgens de ten ties: MAANDAG, voor de fam. De Wit. DINSDAG, voor dt Geloovige Zielen. de brandende zon nar de wereld verla- >voedingsgesticht, dat vele verleiders, doch ich soldaat, be- standvastigheid WOENSDAG: 930 gez. Creator voor Bruidegom avonds 730 St. Jozeflof. DONDERD^G-morgen H Mis blechUiooren voor de aan zes maal en Glorie van Z. H dan kunnen wij vandaag ons toch wel met rozen tooien en den schui menden beker drinken en vroolijk zijn. Het is nog als in de dagen van den OP DEN TIENDEN ZONDAG NA PINK STER Evangelie volgens den 9—14 In dien tijde zeide Jesus deze gelijkenis tot eenigen, die. als rechtvaardigen op zich- zelven betrouwden en de anderen versmaad den: Twee menschen gingen naar den tem pel om te bidden; de eene was een phari- seër en de andere een tollenaar. De phari- seër stond en bad aldus bij zich zelven: O, God, ik dank U, dat ik niet ben gelijk an dere menschen, roovers, onrechtvaardiger!, overspelers, zoo als ook deze tollenaar. Ik vast tweemaal in de week: ik geef tienden van al wat ik bezit. Maar de tollenaar stond van verre en wilde zelfs zijn oogen niet ten hemel heffen, maar hij sloeg op zijne borst en zeide: God, wees mij zondaar genadig. Ik zeg u: Deze is gerechtvaardigd naar zijn huls gegaan, meer dan de andere. Want al, wie zich verheft, zal vernederd, en wie zich vernedert, zal verheven worden. eersten brief van den aan de Corinthiërs, XII, 2—11 ERNST Een bekend stichteljjk'boekske, dat uit het Duitsch tot ons kwam, heet: „Meer Vreugde”. Met evenveel recht zou een verstandig boekske te maken zijn over: „meer droefheM”. Edoch boven vreugde en droefheid heeft de moderne mensch de tweede schoolgaande kennen die zaligmakende tranen, welke de Heer heeft gezegend met de troos tende woorden: „u worden vele zonden vergeven, omdat gij veel hebt liefge had Heer geef ons meer ernst, dan zal onze droefheid diep en onze vreugde hoog zijn. Béiden echt! TH. J. VAN NOORD, Pr. 1 tot en met 9 Augustus. 3- Bij elk kerkbezoek minstens het Onze Vader, Wees Gegroet zfj den Vader enz. tot intentie den Paus. ZONDAG, 2 Aug., 6 uur voor overleden familie Vlaar en Wittebrood: 7.30 uur voor het geestelijk en. tijdelijk welzijn der pa rochie; 9 uur tot Intentie van dankbaarheid bij gelegenheid van een 40-jarig huwelijk, met Veni Creator; 1030 uur plechtige Eer ste H. Mis uit dankbaarheid. MAANDAG 3 Aug.. 7 uur Ida Breed—Berk hout; 7.30 Franclscus Bak; 8 uur overl. fam. v Diepen en Berger; 9 uur Joanna en Sara Amersbeek. DINSDAG. 4 Aug., 7 uur Anna Hulskamp— de Jong; 7.30 Joanna Konijn; 8 uur Joanna Vlootman; 9 uur Jacoba Mooyvan Duin. WQENSDAG 5 Aug., 7 uur tot int. van dankbaarheid bij gelegenheid van een 25- jarig Priesterjubllé; 730 Sidonius de Jong; 9 uur Gerrit Schoon en Alida Zuurbier. DONDERDAG 6 Aug., 7 uur voor de le den der Broederschap v. d. Ged. Aanbidding; 8 uur tot Intentie van dankbaarheid bij ge legenheid van een 12 S-jarig huwelijk; 9 uur ter eere van de H. Theresia tot genezing van een ziekte. zeër, dringen door armelui's kinderen, doen kunnen, hoe brood verdient, heeft Onze Lieve Heer graag te doen. Ze bidden zoo openhartig, zoo aan hankelijk, zoo origineel. Enfin, vandaag heeft hij dan zelf eens kunnen opgaan naar den tempel. Nu staat hij hier in groote verlegenheid. Zijn vrouw heeft zijn kerkboek verlegd, het is zoek geraakt. Hjj staat er zonder gebedstekst. Wat zal zoon arme man bidden? Hij is van de laagst-aangeslagenen, zon der vorming; geen overste der tollenaars gelijk Zacheus, die later tot de Apostelen kwam. Wat zal hjj in zjjn armzaligheid te recht brengen van het gebed, daar vóór in het voorhof? Daarom blijft hij maar achter bjj de deur staan. Hij neemt de houding der oranten niet aan, oogen opwaarts en de armen uitgestrekt; maar hjj klopt op zijn borst, t Is de klassieke geste der schuld bekentenis. Zoo sloeg Pericles op zijn borst, toen over den Areopaag de extra-bladen der Atheensche pers fladderden: „De Athe- nen hebben melaatschen borst, dat ze leving zijn. Parochie Sint Jan <te»Cvangelist ZONDAG. Heden 2 Augustus, 10e Zondag na Pinksteren. Epistel: Broeders! Gjj weet, dat gij, toen gij heidenen waart, tot de stomme afgoden gingt, volgens dat gu u liet leiden. Evangelie: Want v.ie zich verheft, zal Ver nederd, en wie zich vernederd, zal verheven worden. De H. Communie wordt uitgereikt om 7 uur, kwart over 7 en onder de H. Mis van half 8, welke zal worden opgedragen voor Jacobus Grave. De Hoogmis om half 10 voor ons alles geestelijk en tijdelijk welzijn. Collecte: Nogmaals voor herstel van ons altaar voor de nieuwe kerk. Des avonds om 7 uur Lof voor de vruchten der aarde. In den loop der week zijn de H. H. Mis sen om 8 uur en wel voor de volgende in- ZONDAG: Schaalcollecte vooë de kerk. Welke wij nog eens bijzonder in uwe mildda digheid aanbevelen; 330 vespers. MAANDAG: 8 uur gez. Requiem. DINSDAG: geen congregatie. H. Mis met Veni Bruid, des De leden van den Vriendenkring van het H. Sacrament worden herinnerd aan den. Zondag in de St. Josephkerk, te houden Eu- charistischen dag. Op Woensdag 12 Auguj us vertrekt de bedevaart naar Den Briel. Dringend sporen wij de geloovigen aan om in dezen moeilij ken tüd met groot vertrouwen aan deze bedevaart deel te nemen. ZONDAG H. Alphonsus. bias., bel. kerkl. MAANDAG: Vinding van de overblijfselen van den H. Stephanus. diaken en eersten martelaar, door Joannes, Biss van Jeruza lem, den 5en Dec. 415, gelijk het door God aan den priester Luclanus was geopenbaard. DINSDAG: H. Dominicus, stichter der Predlkheerenorde. leefde van 1170 tot 1221, werd uit de adellijke familie Gusman te Ca- laroga. 'n dorpje in oud-Kastilië in Spanje, geboren. Hij studeerde te Valentla. werd re guliere kanunnik. Met zijn blsschop Dlëgo van ’n reis naar Rome over Zuid-Frankrijk terugkeerende. ontmoette hij daar dwaal leraars. die zich katharen (relnen) noem den. waarvan de naam ketters afstamt. Later werden ze naar het stadje Albi, dat het middelpunt der dwaalleer was. Albigensen (t volk van Albi) genaamd. Evenals Franclscus, trad Dominicus in armoede op. Vele gezellen voegden zich bij hem. Paus Honorlus III keurde in 1217 zijn stichting goed, terwijl de grondslag der orde de regel van Augustinus zou zfjn. Het hoofd doel der orde zou zijn preek en studie. Gelijk Franclscus en Dominicus, waren ook hun groote geestelijke zonen, de kerkleeraren de H. Thomas v. Aqulne en de H. Bqpaven- tura. vrienden. Evenals de H. Franclscus v. Assislë' ’n tweede orde voor vrouweljjke kloosterlingen stichtte, stichtte oolf de H. Dominicus ’n tweede orde voor vrouw, kloosterlingen en ge lijk Franc, ook ’n derde orde van broeders en zusters der boe’.*. Evenals bij de Francisca nen heeft men ook bij de Dominicanen 'n reguliere (in ’n klooster levende) en ’n se culiere (in de wereld levende) derde orde. WOENSDAG: Wijdlngsfeest der kerk van Maria ter Sneeuw. Op den Esquilijnschen heuvel te Rome bouwde Paus Liberius (4e eeuw) 'n Basiliek, naar hem de Llberiaansche genoemd. In de volgende eeuw verbouwde Paus Sixtus III die en wijdde ze toe aan de Moeder Gods Omdat er meerdere Maria- kerken in Rome zijn, wordt ze Maria de Meerdere genoemd (d l. de voornaamste Ma- riakerk). Keizer Theodoras I schonk overblijfselen van Bethlehem’s Kribbe die kerk en daarom wordt ze ook Maria ter Kribbe genoemd. Ook heeft ze den titel van Maria, ter Sneeuw. Onder Paus Liberius was er Ti patriciër, Joannes, die met zijn echtge- noote, daar ze kinderloos bleven, hun erfenis toewijdden aan de H. Haagd en haar baden hun te kennen te geven, hoe die erfenis be steed moest worden. De H Maagd gaf aan Joannes, zoowel als aan zijn echtgenoote. alstean Paus Liberius in den slaap te kennen, dat, waar den volgenden,, dag de plaats met sneeuw zou bedekt zijn, 'n kerk moest ge bouwd worden. Terwijl de hitte op ’t hevigst was, vond men op den Esquilijnschei. heu vel 'n plaats met sneeuw bedekt, aldus ver meldt het Romelnsche Brevier DERDAG: Gedaanteverandering Ö.H. berg Thabor in tegenwoordigheid van Petrus. Jacobus en Johannes, wlen ook ver schenen Mozes en Elias, terwijl 'n stem uit de wolk sprak: .Deze is mijn welbeminde Zoon, in wlen Ik mijn welbehagen heb, luis tert naar Hem." (Evangelie 3e Zondag v.d. Vasten). Ged. H. H. Mart. Sixtus en Gezellen. Paus Sixtus II (Xythus,, 'n Athener van geboorte) ontmoette op zijn weg naar de martelplaats zijn diaken Laurentius. Deze sprak tot den Paus: waarheen gaat ge zonder zoon, va der? o heilige opperpriester, waar loopt ge heen zonder diaken?” waai op Sixtus ant- Week van 28 Augustus. ZONDAG 2 AUGUSTUS 10e Zond. na Pinksteren, Tijdeigen, Mis Cam clamarem, 2e geb. H. Alfonsus. 3e H. Stephanus I. Pref. H. Drievdldigh Fr.: Kerkwijding van Portiuncula. Eigen Mis Beatus. 2e geb. en laatste Evang. v. d. lOen Zondag na Pinkst.. 3e geb. H. Alfonsus, 4e geb. (alleen in stille Missen) H. Stepha nus I, Pref. v. d. H. Maagd. MAANDAG 3 AUGUSTUS Vinding v. d. H. Stephanus, le Martelaar, 2e geb. A cunctis, 3e naar keuze. DINSDAG 4 AUGUSTUS (Fr.: Eigen Mis met Credo.) WOENSDAG 5 AUGUSTUS L. Vr. ter Sneeuw. Mis Salve. Credo, Pref. H. Maagd. DONDERDAG AUGUSTUS. Gedaante verandering des Heeren, 2e geb. (alleen in Stille Missen) If Ji. Xystus enz., Credo, Pref, v Kerstmis. VRIJDAG 7 AUGUSTUS H. Cajetanus, 3e geb. H. Donatus. FT.: Z.Z. Agathangelus enz., 2e geb. H. Cajetanus. 3e H. Donatus. ZATEBDAG 8 AUGUSTUS H H Cyriacus enz., 3e geb. en laatste Evang. v. d. Vigilie van H. Laurentius, So geb. Concede. or in paan: MU v. d. Vigilie zonder Glo ria, 3e geb. HJL Cyriacus, 3e Concede. SINT DOMINICUS. ZONDAG, 2 Aug. Heden 10e Zondag na Pinksteren. De H.H. Missen om 6, half 8, 9 uur en half 11 Hoogmis. Onder alle H.H. Missen collecte voor de Kathedraal te Haar lem. 's Avonds 7 uur Lof en processie ter eere van de Koningin van den H. Rozen krans. MAANDAG-avond 8 uur Mannen-Congre- gatie. DINSDAG, fegstdag van den H. Vader Dominicus. Insteller van onze H. Orde en Patroon der kerk. Volle aflaat voor de le den der 3e Orde. Kwart over 8 H. Mis voor de levende en overl leden van den St. Do- mlnlcuspenning. Om 9 uur gez. H. MU voor de leden der 3e Orde met Generale H. Com munie. Na, de H. MU plechtige zegen, ’s Av. woordde: „Ik zal u niet verlaten, mijn zoon. Een heerlijke strijd wacht u voor het geloof in Christus. na drie dagen zult gij mij vol gen. Paus Sixtus werd gedood met zijne dia kens Fellcisslmus en Agapitus. zijne sub diakens Januarius, Magnus, Vlncentlus en Stephanus. VRIJDAG: H. Cajetanus Bel. geb. uit de aanzienlijke familie der Thlënen te Vicenza (N. It.) werd hij al dadelijk door zijne moe der toegewijd aan de H. Maagd. Reeds van zijn prille jeugd eerde men in hem den hei lige. Te Padua behaalde hjj den doctors graad in de beide rechten, were priester en door Paus Julius II tot prelaat verheven. Eigenhandig verpleegde hij de pestziekten Om den apostolischen geest onder de pries ters te bevorderen, stelde hU de orde der re guliere geestelijken In onder goedkeuring van Paus Clemens VII en in vereenlglng met Joannes Petrus Caraffa, blsschop van Theate (de latere Paus Paulus IV) waarnaar de orde die der Theatjjnen genoemd werd. Hij bezat de gave der profetie, der geestverrukking en mocht in den Kerstnacht bij de kribbe des Heeren in zijn armen het Goddelijk kind ontvangen van de H. Moedermaagd. Na 'n leven van innigen zielenijver, strenge boete, aanhoudend gebed, stierf hij te Napels 1547. Ged H. Donatus, blsschop van Arezzo en mart, in 362. Patroon tegen het onweder. ZATERDAQ H. Cyriacus, diaken en H. H. Largus en Smaragdus, brachten te Rome da gelijks liefdegaven aan de christen-slaven, die het paleU van keizer Diocletiaan moesten bouwen. Zij werden ontdekt, bij de slaven ge voegd. Later in de gevangenis geworpen, ge nas Cyriacus ’n blinde en dreef den boozen geest uit de dochter van den keizer. Daarna uit den kerker optslagen, werden ze later opnieuw gegrepen en met nog twintig andere christenen onthoofd in 303. ZONDAG: Vigilie van Sint Lauren tius Feest van de Verheffing der Relikwieën v. d. H. Bavo, d wz.: om de won deren bij zijn graf werden door de kerkelijke overheid zijn overblijfselen ten toon gesteld ter openbare vereerlng der geloovigen, het geen gelijk stond met ’n heiligverklaring. Ged. H. Joannes Maria Vianney Bel., pas toor van Ars t 1859. Een man met zoo wei nig natuurlijke geestesgaven, dat hij maar moeilijk de voldoende voorbereidingstudiën ^ioor het priesterschap kon voltooien; echter werd hij om zijn brandenden ijver voor de eer van God en het heil der zielen en om zijn hooge deugd, door God met zooveel bo- vennatuurlijke geestelijke gaven toegerust, dat hij ’n wonderbaren invloed op de zielen uitoefende. Geen wonder, dat zulk ’n heilige verd gekweld door Satan, die tevergeefs zijn oeugd belaagde en daarom niets beters wist dan de nachtrust van den heiligen pastoor te storen door 'n helsche jazz-band uit te voeren. Na eenige malen door dat vreemd spektakel-te zijn ontwaakt, sliep hij in ’t ver volg gerust, alsof er niets te doen was. Ged. H. Romanus, Romel keerde zich op 1 zien van c van den H. Laurentius, dien hij moest bewa ken en werd door dezen in den kerker ge doopt en werd christen-martelaar door den dood met het zwaard in 258. Pastoor CH. DE MEULDER, Heerhugo waard. Heerhugowaard-Zuld. OFFICIEEL KERKBERICHT ZOn£)AG. le Zondag der maand, voile af laat. de Eucharistische dag in onze kerk, den geheelen dag uitstelling van het Allerheilig ste; half 8 stille H Mis. 9 uur Veni Creator en gez. H. Mis tot Intentie van een zilveren Bruidspaar; half 11 plechtige eerste H. Mis van den Weleerw. Pater Alphonsus Hes O. C. R. met feestpredikatie door den Wel eerw. Pater Jacobee; voor de H. Mis wordt de Neomist in processie door den tuin plechtig Ingehaald, bjj de blijde inkomst in de kerk wordt het feestlied gezongen dat te voren aan allen is uitgereikt: half 7 plechtig Lof en Processie ter eere van de Koningin van den £llerh. Rozenkrans, ook vóór het lof wordt weer het feestlied gezongen. MAANDAG, 7 uur Lof ter eere van den H. Petrus- Mart.. Patroon der zieken. DINSDAG, feest van den H. Vader Do minicus. volle aflaat; 9 uur gez. H. Mis, 7 uur Lof. DONDERDAG, van 6 tot 7 uur gelegenheid om te biechten; 7 uur Ijot ter eere van het Allerh. Sacrament VRIJDAG, le Vrijdag der maand, bijzon der toegewijd aan het Goddelijk Hart van Jezus, 9 uur gez H. Mis met uitstelling van het Allerheiligste; 7 uur Lof met eereboete aan het Goddelijk-Hint. Onder de vacantie is het blechthooren voor de kinderen: Zaterdagmorgen tot 10 uur. De ouders worden vriéndelijk verzocht, ook onder de vacantie de kinderen de H. Mis te doen bijwonen en aan te sporen om dik wijls te communiceeren. As Zondag plechtige viering van het feest van den H. Vader Dominicus half 11 plech tige Hoogmis. 9. In dien tijd sprak Jesus tegen hen, die van eigen gerechtigheid overtuigd zijn, en anderen verachten, deze gelij- Itenis 10. Twee menschen*gingen op naar den tempel, om er te bidden; de één was een Farizeër, de ander een tollenaar. 11. De Farizeër stond recht overeind, en bad zichzelf O God, ik dank V, dat ik niet bén als de andere menschen roovers, onrechtvaardigen, echtbrekers, 0/ ook als die tollenaar ginds. 12. Ik vast tweemaal per week, geef tienden van al wat ik bezit. 13. Maar de tollenaar bleef op een afstand staan, en durfde zelfs zijn oogen niet ten hemel heffen; hij sloeg zich op de borst, en sprak: O God, wees mü, zondaar, genadig. 14. Ik zeg u: Deze gijy/ gerechtvaar digd naar huis, veel meer dan de andere. Want wie zich verheft zal vernederd, en wie zich vernedert, zal verheven wor den. het betalen der contributie voor Heiloo Eeuwige Memorie. Ijveraars: als allen vacantie houden wordt uw werk des te zwaarasv. geeft echter den moed niet op! In Augustus zullen de kerkmeesters de halfjaarlijksche plaatsengelden ophalen en tevens de kooppenningen der nieuw gekoch- ten plaatsen inren. VRIJDAG, 7 Aug.. 6 uur Catharina Nieu wenhuisPlukkel; 7 uur voor de leden van het Genootschap van het H. Hart; 8 uur Jacob de Konlng, Guurtje Groeneveld en fam.; 9 uur overl. fam. v. d. Berg. ZATERDAG. 8 Aug., 7 uur ter eere van het H. en Onbevlekt Hart van Maria voor de bekeering der zondaren: 7.30 Franclscus Bak; 8 uur Joanna Koniln: 9 jiur overt, fam. Aghina en Oldenburg. ZONDAG, 9 Aug.. 8 uur Cornelia Bierman Henneke; 7 30 tot intentie van dankbaar heid; 9 uur voor het geestelijk en tijdelijk welzijn der parochie; 10.30 voor de levende en overleden leden der Broederschap van Kevelaer. is Apostel. Vluchten wtf die lage, leege vreugde der wereld, denken wjj aan het oordeel, dat daarop volgen moet. Kweeken wij In 'onszelf aan dén toekeer tot God en den afkeer van de wereld, „die geheel in den booze ligt”. Dan zullen wij met Magda lena, wier feestdag wij onlangs vierden, ming der zonden. De Farizeër is conventio neel; dergeljjke aanhalingen zijn diens lust en leven. Nu echter komt de positieve moraal: hij vast tweemaal in de week; gelijk ook ijve rige badgasten driemaal in de week zoutloos eten gebruiken. Hij moet het echter zeggen, opdat het publiek dat zou weten. Hij geeft „tienden" -van alles; dat is rijksbelasting cn kerkelijke belasting tegelijk: 10 procent van het hooi der wei, 10 procent van het graan der akkers. 10 procent van de wijndruiven, kortom 10 procent. Daaruit ontstond „de tiend” der middeleeuwen. Niet alleen dót geeft hij; men moet het secuur nemen, hij geeft tienden van alles: van de peterselie bij de worteltjes, van de selderij in de soep, en van de radijsjes bij het avondeten. Hoe staat het ook weer bij Mattheus? „Van muntkruld, anijs en komijn.” Ja. dat is nu eens een nette Jood. Zoo past het aan een lid van den kerkeraad. Zoo heeft de gemeente werkelijk houvast. Zoo heeft ze een heros waarnaar ze kan opzien! Hjj klikt eens naar rechts, hij kijkt eens naar links, bijna tot aan den wjjwaterbak, waar de tollenaar staat: ,.’n Schandaal toch, dat zoo iemand hier staat. Als je de politie noodig hebt,” ziet ge ze nooit! Ze moesten dien kerel naar het voorhof der heidenen sturen. Wat doet hjj hier!” God echter wil, dat ook de tollenaar t^dt. Daartoe is deze mensch uit de zorgen van het dagelijksche leven opgestegen naar den berg Slon. Hij heeft zijn sabbatkleeren aan getrokken. Vandaag trof het juist, dat Hij een paar uur vrij had. HU kan niet lederen sabbat in den tempel komen; maar dan bidt hij thuis met zijn vijf kleine kinderen lede ren Vrijdagavond en lederen Sabbatmorgen een kort, hartelijk gebed. En de stemmetjes dier kinderen, veel zwakker dan die der doorvoede zonen en dochters van den Fari- de wolken heen. Met die er ook niets aan vader zijn karig stuk ZONDAG, half 8 voor de parochie, 10 uur Veni Creator en gezongen H. MIs' bjj een zilveren Huwelijksfeest. Elders voor Nlcolaas Wester en Geertje Duin. MAANDAG, 8 uur voor Dirk Pepping en Canstina Scheerman. DINSDAG, uur voor Margaretha Koot. WOENSDAG, 8 uur voor de familie van Dam. DONDERDAG 8 uur voor een overledene familie. VRIJDAG. 8 uur gezongen H. Mis voor de leden van het Genootschap van het H. Hart. ZATERDAG. 8 uur voor de overledene ar men der parochie. en droefheid heeft noodig: de ernst. Droefheid is de grondslag van het menschelijk leven: „Schreiend wordt dc mensch geboren.” „Gij weendet, toen ge op aard verscheent.” Het zieke lichaam, de zwakke ziel, het onrustig geweten, Ket moeilijke heden, de dreigende toe komst en als laatste vijand: de dood; dat alles drukt ons neer van de wieg tot het graf. En toch! Bij al dien arbeid en zorg, bij al dien strijd en dat leed, bij al dien vrees en angst, te midden van zooveel el- menigeen tijd en lust te over, om zich geheel te geven aan aller lei verstrooiing en pret en doode vreugde. Al weten wij, dat wij morgen sterven moeten, Epistel uit den H. Apostel Paulus Broeders, gij weet, dat gij, toen gij heide nen waart, tot de stomme afgoden gingt, zooals men u leidde. Hierom maak ik u be kend, dat niemand, die in den geest Gods spreekt, Jesus loochent. En niemand kan Jesus Heer noemen, dan door den heiligen Geest. Onderscheiden nu zijn de gaven, maar het is dezelfde Geest. En onderschei den zijn de bedieningen, maar het is de zelfde Heer. Onderscheiden zijn de werkin gen, maar het iz dezelfde God, die alles in allen werkt. Doch de openbaring des Gees- tes wordt aan eenieder tot voordeel gegeven. Den eenen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid, eenen anderen het woord der kennis door denzelfden Geest; eenen anderen het geloof door denzelfden Geest; eenen anderen de gaaf van genezing door dien eenen Geest; eenen anderen het werken van wonderen, eenen anderen de profetie, renen anderen de onderscheiding der Geesten, eenen anderen het spreken van verschillende talen, eenen anderen de ver klaring der talen. Dit alles nu werkt een en dezelfde Geest, aan een iegelijk in het bijzonder uitdeelende, gelijk Hij wil. 7 uur Lof. WOENSDAG, half 10 gez H. Mis voor Bruid en Bruidegom; ’s avonds. 7 uur Vrou- wen-Congregatie. DONDERDAG, half 10 gez. H. Mis voor Bruid en Bruidegom, 's Avonds 7 uur Mels- jes-Congregatie. Blechthooren 's morgens tot 10 uur en 's namiddags van 68 uur. VRIJDAG, le Vrijdag der maand, bijzon der toegewijd aan de vereering van Jezus’ Goddelijk Hart. Om 9 uur gez. H. Mis en 's avonds 7 uur Lof en eereboete. ZATERDAG-morgen tot 10 uur biecht- hooren, ook voor de kinderen, 's Namiddags blechthooren van 49 uur; 7 uur Marlalof. ZONDAG, 9 Aug. plechtige viering van het Patroonfeest der parochie. WOENSDAG en DONDERDAG voor el ders. VRIJDAG, eerste Vrijdag, de H. MIs om half 8 gezongen door het namesknorfje, welke zal worden opgedragen tot zekere intentie. Des avonds om half 9 ter eere van het H. Hart ZATERDAG voor elders, blechthooren van 6—9 uur. na alle meisjes; ’s mJddags van 6 uur tot aan het lof blechthooren voor de grooten, 's avonds 7.30 Lof lof met preek ter voorbereiding van het Aanbiddlngsfeest; geen congregatie. VRIJDAG: Eerste Vrijdag, 8 uur gez. H. Mis; na de gez. H. MIs blechthooren voor alle schooljongens; 's avonds van -6 uur tot abn het lof voor de grooten; 's avonds 7.30 Lof met preek. ZATERDAG-morgen blechthooren 930; ’s middags van 48 uur, geen lof. ZONDAG as B»>ogfeest van Aanbidding; schaalcollecte voor de schoolschulden, welke collecte warm wordt aanbevolen Dagelijk is de kerk van 45 uur geopend voor een bezoek aan het Allerh. Sacrament. Maandag, Dinsdag en Woensdag is er 8.38 9.30 nog gelegenheid aan de pastorie tok het betalen der contributie voor Heiloo en ST. LAURENTIUS ZATERDAG 1 AUG. 7 uur Broederschaps- mls tot bekeering der zondaren, 7.30 uur ter eere van O. L. Vr. van Lourdes uit dank baarheid. 8 uur tot zekere intentie, 9 uur tot Intentie van dankbaarheid bij gelegen heid van een 25-jang dienstjublleum. Van daag 12 uur tot Zondagavond kan in onze ket> de Portiuncula-aflaat worden verdiend. Den geheelen middag is de kerk geopend. ZONDAG. 10e Zondag na Pinksteren. De de eerste plechtige H. Mis van den WelEerw. H.H. Missen te 6. 7.30, 9 uur en te half 11 Heer Valentijn Fleur, priester van 't H. Hart Eerste Zondag der maand, tevens feestdag van den H. Alfonsus, blzondere patroon voor de moeders, die in gezegende omstandigheden verkeeren. Algemeene H. Communie met vol len aflaat voor de leden van het Apostolaat des Gebeds. Den geheelen dag is de kerk ge opend voor het verdienen van den aflaat. Niet om zes. maar te 7 uur plechtig Lof, ge celebreerd door den WelEerw. Neomist. DINSDAG.WOENSDAG en WONDERDAG wordt het Zieken-tnduum gehouden te Hei loo. In deze dagen wordt een bijzonder ge bed gevraagd voor onze zieken. Marla-Congregatie deze week als volgt; Zondag half een voor de jongens. Maandag 7 uur voor de meisjes afd. I. Dinsdag 7.30 voor de mannen en jonge mannen. Woensdag 7.30 voor de vrouwen. Donderdag 8.15 voor de meisjes afd. II. DONDERDAG, eerste Donderdag van de maand, 7 uur gezongen H. Mis voor de leden van de Broederschap der Ged. Aanbidding met uitstelling van het Allerheiligste Sacra ment. dat ter aanbidding blijft uitgesteld tot na de H. Mis van 9 uur. De geloovigen, vooral de leden van de Maria-Congregaties, worden een oogenblik bij het Allerheiligste verwacht. Des namiddags van 58 Heilig Uur, waarbij allen, die eenigszlns kunnen, worden uitgenoodigd. Van 6 tot 7.30 blecht hooren. 7 uur Lof ter eere van het Aller heiligste Sacrament en vereering van de Re likwie van het H. Bloed. VRIJDAG le Vrijdag der maand. Te 6 uur de eerste H. Mis, om een ieder ta de gele genheid te stellen de le Vrijdagen te kun nen houden. Te 7 uur de gezongen H. MIs ter eere van het Goddelijk Hart voor de le den van het Genootschap van het H. Hart. Na de H. Mis van 7 uur komen alle school jongens biechten, ’s Avonds 7 uur Lof, Li tanie en toewijding aan Jezus’ Goddel. Hart. ZATERDAG, 7 uur Broederschapsmls ter eere van het H. en Onbevlekt Hart van Maria voor de bekeering der Zondaren. Des nam. van 4—6 en van half 7 tot 9 uur biechtgelegenheid. Om 7 uur Marlalof met Rozenhoedje. ZONDAG, 6 AUG. zal er onder alle H.H. Missen een schaalcollecte worden gehouden, waardoor een ieder In de gelegenheid wordt gesteld eens een extra-offertje te geven als bijdrage in de studiekosten voor onze Seml- narie-studenten. Daar de feestdag van O. L. Vrouw ten Hemelopneming op 15 Aug. as. op een Za terdag valt, heeft Z. H. Exc. Mgr. J. D. J. Angenent, Blsschop van Haarlem, aan alle bedrijven, kantoren, winkels en zaken in het Haarlemsche diocees dispensatie verleend in het voorschrift om op dien dag te sluiten, derhalve mogen krachtens deze dispensatie (tergelijke bedrijven enz. dien dag geopend zijn, ofschoon de verplichting om Zondag te vieren toch van kracht blijft. Gisteren vrachtauto’s vol met koffers, vanmorgen nog de kar van het Missiehuis vol handkoffers met Mina ervoor, kop in de hoogte, omdat zij de kostbare have van de studenten naar het station mag rijden en weken, de studentjes, de jongens,» die o zoo HU Waren dat dit studiejaar er weer op zit. Sommigen, de groote heeren, zullen hier na de vacantie niet terugkomen. Ze zijn zoo geleerd geworden, dat wij ze niet geleerder kunnen maken en dus gaan zij naar een onzer hulzen in het Zuiden van het land, om daar verder te leeren. Fijne knullen, hoor, die jongemannen en ofschoon we blij zijn dat we ze zoover hebben en ons deel van het Spleidlngswerk onder Gods zegen bjj hen vrucht gedragen heeft, toch zit er nog een weemoedig kantje aan. Maar zoo moet het toch gaan enze moeten weer plaats maken voor de nieuwe leerlingen, die met September op komst zijn, ‘n heel clubje, waarvan ik u later wel eens vertel len zal. Ja. ik zal u later nog eens ernstig moeten spreken over meerdere van die nieuwelin gen. Bereidt u er maar alvast op voor. Dan kunt u niet zeggen, dat ik u overval. Want ge zult er eenige voor uw rekening moeten nemen, hoor. Ge kunt ook direct aart mij schrijven en vragen of ge een van die jon gens onder uw bescherming moogt nemen. Ge zult er nooit spijt van hebben. FATHER LEFEBER. St. Bonifacius-Missiehuls. Hoorn, postrek. 120937. Een van Gode welgevalllgate werken is een Priester aan Zijn Kerk geven. De tempel behoort aan de Joden toe; hij Is heilig als een moskee; de heidenen moch ten hem niet betreden; op straffe des doods niet. In deszelfs voorhof nu speelt de vertel ling door Christus als voorbeeld aangehaald: de geljjkenls van den Farizeër en den tolle naar. Het is wederom een kabinetstukje van de vertelkunst des Heeren. Geen voordracht in besloten kring voor zijn wandelend pries terseminarie. bestaande uit de Apostelen en de Diakenen vgn Christus, die rondtrekken door het land; maar een openbare voor dracht in een der straten van de galileesche stad. Het publiek was het volk, waaronder heel wat „menschen. die van eigen gerech tigheid overtuigd waren en anderen min achten”, met andere woorden: Parizeen Fijn teekent de Evangelist die Parizeen ten binnenst uit. Ziet ge hen de koppen hoog verheffen, boven de boetvaardige gezichten der tollenaars? Goed verzorgde koppen met scherpen arendsneus, met onverbiddelijke koude oogen, met oogen, die de gebreken van den evenmensch vaardig en scherp zien, met vinnige lippen, die deze gebreken even eens onverbiddelijk en klassiek formuleeren. Dat is de volbloed Farizeër. HU behoort tot den kerkeraad zijner gemeente. HU wordt bij alle feesten in kerk en pastorie erbü ge haald. Wee! indien men hem vergeet. HU heeft de godsvrucht en de netheid in pacht. Onze Lieve Heer mag blU rijn, dat HU een paar van die exemplaren in Zijn diergaarde beeft Wanneer dat ras uitsterft, zal men het land moeten afzoeken om nieuwe exem plaren aan te werven. Hagenbeek zal er moeite mede hebben. Men weet niet of hU «Un morgengebed gaat doen, ofwel een Zondagmorgenwandeling naar den tempel maakt. Daar moet men op waarts stijgen; het tempelplein ligt 743 M. boven den zeespiegel, op de hoogte van den oostelUken heuvel der stad; tusschen den oostelUken en den westelijken heuvelrug ligt het dal Tyropoön, het stadsdal. Statig schrijdt de Farizeër de marmeren trappen op. Nog een ander man wandelt naar boven. Men bemerkt hem nauwelUks. HU verkreu kelt zich tegen de leuning van de breede trap, die schittert in de zon. HU is schuw, als iemand die vrgest opgemerkt te worden; als iemand die van trede tot trede óm ver giffenis vraagt dat hU geboren is; als iemand die tot in het diepst zijner ziel overtuigd is van zjjn onwaardigheid. Slechts ééns had die daar-boven naar be neden gezien: .JKUk. kUk, een tollenaar!” .Met uw welgevallen, heer Farizeër, een eenvoudig tollenaar.” „Ja, Heere. hij heeft alle reden om zóó te spreken. Ik wil mUn medeburger daar be neden geen pijn doen ;hU kan persoonlijk een Voortreffelük mensch zUn. maar ik bid en smeek u .die heele stand, dat heele ras, het heele zoodJelaten we liever over Iets anders spreken. Ik nam mUn kind aanstonds van de school. Indien het naast het dochtertje van een tollenaar werd gezet. Een volk zon der geloof. En dat noemt zich nog Jood! Ze staan in den dienst der heidenen. Ze heulen met de vUanden van ons volk. Ze nemen de belastingen vpor die afpersers in ontvangst. Geen zier eergevoel hebben ze. geen greintje eigenwaarde. Het is gepeupel dat zich ver gooit! Een boef in de gevangepls van Jericho staat bU mU hooger dan dit gespuis!” Zoo betreden belden het voorhof der Joden. Voor heidenen is het daar verboden toegang. Die twee echter zUn Joden; alle twee. Ze gaan binnen. De azuren hemel spant zün gewelf over het schip. Marmeren zullen blikken opwaarts. Verder geen mensch. Mid daguur. Die twee de eenige bidders. Ze staan in het ruim ver van elkaar verwijderd. Heel achteraan de tollenaar, heel vooraan de Fa rizeër, vlak bU de communiebank, recht overeind", zegt de Grieksche tekst. Dat hU staat, verwondere ons niet; de Joodsche houding bU het bidden is: staan, de armen wUd uitgestrekt (gelUk men in sommige kloosters het kruisgebed doet), de oogen strak naar boven gericht, voorbU de kapiteelen der zuilen, naar den blauwen he mel, waar de God der Joden woont. Ook de tollenaar staat. In den tempel en in de synagoog rit slechts de predikant, die de Psalmen en de wet verklaart. Zoo ook zat de twaalfjarige Jesus in den tempel en leeraarde de anderen. Een biddend mensch staat. GelUk de Oranten in de katacomben; de Joodsche gebedshouding werd door de Christenen der romelnsche en der grieksche landen overgenomen. gelUk ook de joodsche wijze van begraven vanzelfsprekend werd voor de Christenen en eveneens voor de tob* de nieuwe leer bekeerde heidenen. Doch stil! hU bidt, de Farizeër. Luister, het is een model gebed; de literatuurgeschie denis kent geen fünere persiflage: .Xdeve Heer God, 4k feliciteer U met mU GU zUt waarlUk te benUden. dat er nog zulke nette menschen zUn gelUk ik er een ben, heel wat anders dan die ontelbare schoeljes, die over de wereld rondzwerven, zooals daar zUn: roovers, bedriegers, echt brekerstollenaars, hen vooral niet te vergeten; daarachter staat er zoo een. We hebben heele scheepsladingen van dergelUke menschen in Judea. God beware mUn huls voor dat soort.” Ziedaar de opsomming der typische mis daden die men bedrijven kan; van Babylon tot Rome klinkt sinds eeuwen deze toonlad der; in de wetboeken, in de brieven van Paulus, in de latUnsche literatuur, altUd weer dezelfde gamma: roovers, bedriegers, echtbrekers. Dat is de klassieke codex der gemeenheden en de conventioneels opsom- overwonnen Zoo slaan de met luid gejammer op hun de uitgestootenen der samen- En van zUn oprechte lippen vloeit het korte woord: „God. wees mU, den zondaar, genadig!” Dat is het groote &bed der wereldge schiedenis, het eeuwenoude formulier van den oprecht godsdienstigen mensch; van welken rang of stand hU ook is, of de wereld van hem spreekt, of hU tot de pro minenten behoort, of hij een eerste-klas wagen berijdt, dan of tot Hem bidt de arme weduwe, die haar magere koe langs den openbaren weg te grazen leidt, of de opper man, die dorstig in steenen klopt, of het xli ten kind uit het ryksop vele criticasters en weinig broeders vindt. het gebed van al die menschen is: „God, wees mU, zondaar, genadig!” Ten slotte zégt de Heer van deze twee: De tollenaar ging getroost de trappen des tempels af, al de stegen door, over de plei nen, over de markt, door de stadspoort, naar zUn schamele woning in de buitenwUk. „Deze ging gerechtvaardigd naar huis.” De andere echter is een leemen vat. is een looze bedrieger, is een wandelend lijk. verdienen. Zoo dikwijls men in dien tijd een bezoek brengt aan de kerk van den H. Laurentius, dienen. Vereischten: bekende voorwaarden. 2e. H. Communie op een der dagen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 9