I
I
I
I
VAN HET „NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD”
|1
w
ZONDAQSROEP
I
7'i
h
rAPEirUHRHAMH
DERDE blad
VRIJDAG 31 JULI 1931
KERKLIJSTEN
TIENDE ZONDAG NA PINKS TEREN
ALKMAAR
Lucas XVIII, 9—14
Langendij k
Weekkalender
360
ASSENDELFT
V
-'i
Epistel en Evangelie
BREEZAND
V r iendenkr ing
van het H. Sacrament
H
BLADZIJDE 1
WA/ 1/ EN BLUFT vaas
/CMAENREPARATIE
UWADREf ACMTKRDAM 51
Ai-KMAAP VUUOT crrAOAT r ,V^ j.-*'
AKERSLOOT
V
Bedevaart naar den Briel.
en
ST. JOZEF
In
Sint
XVIII,
H. Lucas,
Weekkalender van 2 Augustus
dagavond kan men óen Portiuncula-Aflaat
van
toendaar gingen ze voor meerdere
en
Q
Dominic us
tot
van den H. Vader
Miskalender
Intenties van 2 tot 9 Aug. 1931.
vindt
Dominicus.
H
op del
Des
avonds
Portluneula-Aflaat
Van Zaterdag 1 Augustus 13 uur tot Zon
dien
lende.
kan men lederen keer een vollen aflaat ver-
le biecht volgens de
ten ties:
MAANDAG, voor de fam. De Wit.
DINSDAG, voor dt Geloovige Zielen.
de brandende zon
nar de wereld verla-
>voedingsgesticht, dat
vele verleiders, doch
ich soldaat, be-
standvastigheid
WOENSDAG: 930 gez.
Creator voor Bruidegom
avonds 730 St. Jozeflof.
DONDERD^G-morgen
H Mis blechUiooren voor
de
aan
zes maal
en Glorie
van Z. H
dan kunnen wij vandaag ons
toch wel met rozen tooien en den schui
menden beker drinken en vroolijk zijn.
Het is nog als in de dagen van den
OP DEN TIENDEN ZONDAG NA PINK
STER
Evangelie volgens den
9—14
In dien tijde zeide Jesus deze gelijkenis
tot eenigen, die. als rechtvaardigen op zich-
zelven betrouwden en de anderen versmaad
den: Twee menschen gingen naar den tem
pel om te bidden; de eene was een phari-
seër en de andere een tollenaar. De phari-
seër stond en bad aldus bij zich zelven: O,
God, ik dank U, dat ik niet ben gelijk an
dere menschen, roovers, onrechtvaardiger!,
overspelers, zoo als ook deze tollenaar. Ik
vast tweemaal in de week: ik geef tienden
van al wat ik bezit. Maar de tollenaar stond
van verre en wilde zelfs zijn oogen niet ten
hemel heffen, maar hij sloeg op zijne borst
en zeide: God, wees mij zondaar genadig.
Ik zeg u: Deze is gerechtvaardigd naar zijn
huls gegaan, meer dan de andere. Want al,
wie zich verheft, zal vernederd, en wie zich
vernedert, zal verheven worden.
eersten brief van den
aan de Corinthiërs, XII,
2—11
ERNST
Een bekend stichteljjk'boekske, dat uit
het Duitsch tot ons kwam, heet: „Meer
Vreugde”. Met evenveel recht zou een
verstandig boekske te maken zijn over:
„meer droefheM”. Edoch boven vreugde
en droefheid heeft de moderne mensch
de tweede
schoolgaande
kennen die zaligmakende tranen, welke
de Heer heeft gezegend met de troos
tende woorden: „u worden vele zonden
vergeven, omdat gij veel hebt liefge
had
Heer geef ons meer ernst, dan zal
onze droefheid diep en onze vreugde
hoog zijn.
Béiden echt!
TH. J. VAN NOORD, Pr.
1 tot en met 9 Augustus.
3- Bij elk kerkbezoek minstens
het Onze Vader, Wees Gegroet
zfj den Vader enz. tot intentie
den Paus.
ZONDAG, 2 Aug., 6 uur voor overleden
familie Vlaar en Wittebrood: 7.30 uur voor
het geestelijk en. tijdelijk welzijn der pa
rochie; 9 uur tot Intentie van dankbaarheid
bij gelegenheid van een 40-jarig huwelijk,
met Veni Creator; 1030 uur plechtige Eer
ste H. Mis uit dankbaarheid.
MAANDAG 3 Aug.. 7 uur Ida Breed—Berk
hout; 7.30 Franclscus Bak; 8 uur overl. fam.
v Diepen en Berger; 9 uur Joanna en Sara
Amersbeek.
DINSDAG. 4 Aug., 7 uur Anna Hulskamp—
de Jong; 7.30 Joanna Konijn; 8 uur Joanna
Vlootman; 9 uur Jacoba Mooyvan Duin.
WQENSDAG 5 Aug., 7 uur tot int. van
dankbaarheid bij gelegenheid van een 25-
jarig Priesterjubllé; 730 Sidonius de Jong;
9 uur Gerrit Schoon en Alida Zuurbier.
DONDERDAG 6 Aug., 7 uur voor de le
den der Broederschap v. d. Ged. Aanbidding;
8 uur tot Intentie van dankbaarheid bij ge
legenheid van een 12 S-jarig huwelijk; 9 uur
ter eere van de H. Theresia tot genezing
van een ziekte.
zeër, dringen door
armelui's kinderen,
doen kunnen, hoe
brood verdient, heeft Onze Lieve Heer graag
te doen. Ze bidden zoo openhartig, zoo aan
hankelijk, zoo origineel. Enfin, vandaag
heeft hij dan zelf eens kunnen opgaan naar
den tempel. Nu staat hij hier in groote
verlegenheid. Zijn vrouw heeft zijn kerkboek
verlegd, het is zoek geraakt. Hjj staat er
zonder gebedstekst. Wat zal zoon arme
man bidden?
Hij is van de laagst-aangeslagenen, zon
der vorming; geen overste der tollenaars
gelijk Zacheus, die later tot de Apostelen
kwam. Wat zal hjj in zjjn armzaligheid te
recht brengen van het gebed, daar vóór in
het voorhof? Daarom blijft hij maar achter
bjj de deur staan. Hij neemt de houding der
oranten niet aan, oogen opwaarts en de
armen uitgestrekt; maar hjj klopt op zijn
borst, t Is de klassieke geste der schuld
bekentenis. Zoo sloeg Pericles op zijn borst,
toen over den Areopaag de extra-bladen
der Atheensche pers fladderden: „De Athe-
nen hebben
melaatschen
borst, dat ze
leving zijn.
Parochie Sint Jan <te»Cvangelist
ZONDAG. Heden 2 Augustus, 10e Zondag
na Pinksteren.
Epistel: Broeders! Gjj weet, dat gij, toen
gij heidenen waart, tot de stomme afgoden
gingt, volgens dat gu u liet leiden.
Evangelie: Want v.ie zich verheft, zal Ver
nederd, en wie zich vernederd, zal verheven
worden.
De H. Communie wordt uitgereikt om 7
uur, kwart over 7 en onder de H. Mis van
half 8, welke zal worden opgedragen voor
Jacobus Grave. De Hoogmis om half 10 voor
ons alles geestelijk en tijdelijk welzijn.
Collecte: Nogmaals voor herstel van ons
altaar voor de nieuwe kerk. Des avonds om
7 uur Lof voor de vruchten der aarde.
In den loop der week zijn de H. H. Mis
sen om 8 uur en wel voor de volgende in-
ZONDAG: Schaalcollecte vooë de kerk.
Welke wij nog eens bijzonder in uwe mildda
digheid aanbevelen; 330 vespers.
MAANDAG: 8 uur gez. Requiem.
DINSDAG: geen congregatie.
H. Mis met Veni
Bruid, des
De leden van den Vriendenkring van het
H. Sacrament worden herinnerd aan den.
Zondag in de St. Josephkerk, te houden Eu-
charistischen dag.
Op Woensdag 12 Auguj us vertrekt de
bedevaart naar Den Briel. Dringend sporen
wij de geloovigen aan om in dezen moeilij
ken tüd met groot vertrouwen aan deze
bedevaart deel te nemen.
ZONDAG H. Alphonsus. bias., bel. kerkl.
MAANDAG: Vinding van de overblijfselen
van den H. Stephanus. diaken en eersten
martelaar, door Joannes, Biss van Jeruza
lem, den 5en Dec. 415, gelijk het door God
aan den priester Luclanus was geopenbaard.
DINSDAG: H. Dominicus, stichter der
Predlkheerenorde. leefde van 1170 tot 1221,
werd uit de adellijke familie Gusman te Ca-
laroga. 'n dorpje in oud-Kastilië in Spanje,
geboren. Hij studeerde te Valentla. werd re
guliere kanunnik. Met zijn blsschop Dlëgo
van ’n reis naar Rome over Zuid-Frankrijk
terugkeerende. ontmoette hij daar dwaal
leraars. die zich katharen (relnen) noem
den. waarvan de naam ketters afstamt.
Later werden ze naar het stadje Albi, dat het
middelpunt der dwaalleer was. Albigensen (t
volk van Albi) genaamd.
Evenals Franclscus, trad Dominicus in
armoede op. Vele gezellen voegden zich bij
hem. Paus Honorlus III keurde in 1217 zijn
stichting goed, terwijl de grondslag der orde
de regel van Augustinus zou zfjn. Het hoofd
doel der orde zou zijn preek en studie.
Gelijk Franclscus en Dominicus, waren ook
hun groote geestelijke zonen, de kerkleeraren
de H. Thomas v. Aqulne en de H. Bqpaven-
tura. vrienden.
Evenals de H. Franclscus v. Assislë' ’n
tweede orde voor vrouweljjke kloosterlingen
stichtte, stichtte oolf de H. Dominicus ’n
tweede orde voor vrouw, kloosterlingen en ge
lijk Franc, ook ’n derde orde van broeders en
zusters der boe’.*. Evenals bij de Francisca
nen heeft men ook bij de Dominicanen 'n
reguliere (in ’n klooster levende) en ’n se
culiere (in de wereld levende) derde orde.
WOENSDAG: Wijdlngsfeest der kerk van
Maria ter Sneeuw. Op den Esquilijnschen
heuvel te Rome bouwde Paus Liberius (4e
eeuw) 'n Basiliek, naar hem de Llberiaansche
genoemd. In de volgende eeuw verbouwde
Paus Sixtus III die en wijdde ze toe aan de
Moeder Gods Omdat er meerdere Maria-
kerken in Rome zijn, wordt ze Maria de
Meerdere genoemd (d l. de voornaamste Ma-
riakerk). Keizer Theodoras I schonk
overblijfselen van Bethlehem’s Kribbe
die kerk en daarom wordt ze ook Maria ter
Kribbe genoemd. Ook heeft ze den titel van
Maria, ter Sneeuw. Onder Paus Liberius was
er Ti patriciër, Joannes, die met zijn echtge-
noote, daar ze kinderloos bleven, hun erfenis
toewijdden aan de H. Haagd en haar baden
hun te kennen te geven, hoe die erfenis be
steed moest worden. De H Maagd gaf aan
Joannes, zoowel als aan zijn echtgenoote.
alstean Paus Liberius in den slaap te kennen,
dat, waar den volgenden,, dag de plaats met
sneeuw zou bedekt zijn, 'n kerk moest ge
bouwd worden. Terwijl de hitte op ’t hevigst
was, vond men op den Esquilijnschei. heu
vel 'n plaats met sneeuw bedekt, aldus ver
meldt het Romelnsche Brevier
DERDAG: Gedaanteverandering Ö.H.
berg Thabor in tegenwoordigheid van
Petrus. Jacobus en Johannes, wlen ook ver
schenen Mozes en Elias, terwijl 'n stem uit
de wolk sprak: .Deze is mijn welbeminde
Zoon, in wlen Ik mijn welbehagen heb, luis
tert naar Hem." (Evangelie 3e Zondag v.d.
Vasten).
Ged. H. H. Mart. Sixtus en Gezellen. Paus
Sixtus II (Xythus,, 'n Athener van geboorte)
ontmoette op zijn weg naar de martelplaats
zijn diaken Laurentius. Deze sprak tot den
Paus: waarheen gaat ge zonder zoon, va
der? o heilige opperpriester, waar loopt ge
heen zonder diaken?” waai op Sixtus ant-
Week van 28 Augustus.
ZONDAG 2 AUGUSTUS 10e Zond. na
Pinksteren, Tijdeigen, Mis Cam clamarem,
2e geb. H. Alfonsus. 3e H. Stephanus I. Pref.
H. Drievdldigh
Fr.: Kerkwijding van Portiuncula. Eigen
Mis Beatus. 2e geb. en laatste Evang. v. d.
lOen Zondag na Pinkst.. 3e geb. H. Alfonsus,
4e geb. (alleen in stille Missen) H. Stepha
nus I, Pref. v. d. H. Maagd.
MAANDAG 3 AUGUSTUS Vinding v. d. H.
Stephanus, le Martelaar, 2e geb. A cunctis,
3e naar keuze.
DINSDAG 4 AUGUSTUS
(Fr.: Eigen Mis met Credo.)
WOENSDAG 5 AUGUSTUS L. Vr. ter
Sneeuw. Mis Salve. Credo, Pref. H. Maagd.
DONDERDAG AUGUSTUS. Gedaante
verandering des Heeren, 2e geb. (alleen in
Stille Missen) If Ji. Xystus enz., Credo, Pref,
v Kerstmis.
VRIJDAG 7 AUGUSTUS H. Cajetanus, 3e
geb. H. Donatus. FT.: Z.Z. Agathangelus enz.,
2e geb. H. Cajetanus. 3e H. Donatus.
ZATEBDAG 8 AUGUSTUS H H Cyriacus
enz., 3e geb. en laatste Evang. v. d. Vigilie
van H. Laurentius, So geb. Concede.
or in paan: MU v. d. Vigilie zonder Glo
ria, 3e geb. HJL Cyriacus, 3e Concede.
SINT DOMINICUS.
ZONDAG, 2 Aug. Heden 10e Zondag na
Pinksteren. De H.H. Missen om 6, half 8, 9
uur en half 11 Hoogmis. Onder alle H.H.
Missen collecte voor de Kathedraal te Haar
lem. 's Avonds 7 uur Lof en processie ter
eere van de Koningin van den H. Rozen
krans.
MAANDAG-avond 8 uur Mannen-Congre-
gatie.
DINSDAG, fegstdag van den H. Vader
Dominicus. Insteller van onze H. Orde en
Patroon der kerk. Volle aflaat voor de le
den der 3e Orde. Kwart over 8 H. Mis voor
de levende en overl leden van den St. Do-
mlnlcuspenning. Om 9 uur gez. H. MU voor
de leden der 3e Orde met Generale H. Com
munie. Na, de H. MU plechtige zegen, ’s Av.
woordde: „Ik zal u niet verlaten, mijn zoon.
Een heerlijke strijd wacht u voor het geloof
in Christus. na drie dagen zult gij mij vol
gen. Paus Sixtus werd gedood met zijne dia
kens Fellcisslmus en Agapitus. zijne sub
diakens Januarius, Magnus, Vlncentlus en
Stephanus.
VRIJDAG: H. Cajetanus Bel. geb. uit de
aanzienlijke familie der Thlënen te Vicenza
(N. It.) werd hij al dadelijk door zijne moe
der toegewijd aan de H. Maagd. Reeds van
zijn prille jeugd eerde men in hem den hei
lige. Te Padua behaalde hjj den doctors
graad in de beide rechten, were priester en
door Paus Julius II tot prelaat verheven.
Eigenhandig verpleegde hij de pestziekten
Om den apostolischen geest onder de pries
ters te bevorderen, stelde hU de orde der re
guliere geestelijken In onder goedkeuring
van Paus Clemens VII en in vereenlglng met
Joannes Petrus Caraffa, blsschop van Theate
(de latere Paus Paulus IV) waarnaar de orde
die der Theatjjnen genoemd werd. Hij bezat
de gave der profetie, der geestverrukking en
mocht in den Kerstnacht bij de kribbe des
Heeren in zijn armen het Goddelijk kind
ontvangen van de H. Moedermaagd. Na 'n
leven van innigen zielenijver, strenge boete,
aanhoudend gebed, stierf hij te Napels
1547.
Ged H. Donatus, blsschop van Arezzo en
mart, in 362. Patroon tegen het onweder.
ZATERDAQ H. Cyriacus, diaken en H. H.
Largus en Smaragdus, brachten te Rome da
gelijks liefdegaven aan de christen-slaven,
die het paleU van keizer Diocletiaan moesten
bouwen. Zij werden ontdekt, bij de slaven ge
voegd. Later in de gevangenis geworpen, ge
nas Cyriacus ’n blinde en dreef den boozen
geest uit de dochter van den keizer. Daarna
uit den kerker optslagen, werden ze later
opnieuw gegrepen en met nog twintig andere
christenen onthoofd in 303.
ZONDAG: Vigilie van Sint Lauren
tius Feest van de Verheffing der
Relikwieën v. d. H. Bavo, d wz.: om de won
deren bij zijn graf werden door de kerkelijke
overheid zijn overblijfselen ten toon gesteld
ter openbare vereerlng der geloovigen, het
geen gelijk stond met ’n heiligverklaring.
Ged. H. Joannes Maria Vianney Bel., pas
toor van Ars t 1859. Een man met zoo wei
nig natuurlijke geestesgaven, dat hij maar
moeilijk de voldoende voorbereidingstudiën
^ioor het priesterschap kon voltooien; echter
werd hij om zijn brandenden ijver voor de
eer van God en het heil der zielen en om
zijn hooge deugd, door God met zooveel bo-
vennatuurlijke geestelijke gaven toegerust,
dat hij ’n wonderbaren invloed op de zielen
uitoefende. Geen wonder, dat zulk ’n heilige
verd gekweld door Satan, die tevergeefs zijn
oeugd belaagde en daarom niets beters wist
dan de nachtrust van den heiligen pastoor
te storen door 'n helsche jazz-band uit te
voeren. Na eenige malen door dat vreemd
spektakel-te zijn ontwaakt, sliep hij in ’t ver
volg gerust, alsof er niets te doen was.
Ged. H. Romanus, Romel
keerde zich op 1 zien van c
van den H. Laurentius, dien hij moest bewa
ken en werd door dezen in den kerker ge
doopt en werd christen-martelaar door den
dood met het zwaard in 258.
Pastoor CH. DE MEULDER,
Heerhugo waard.
Heerhugowaard-Zuld.
OFFICIEEL KERKBERICHT
ZOn£)AG. le Zondag der maand, voile af
laat. de Eucharistische dag in onze kerk, den
geheelen dag uitstelling van het Allerheilig
ste; half 8 stille H Mis. 9 uur Veni Creator
en gez. H. Mis tot Intentie van een zilveren
Bruidspaar; half 11 plechtige eerste H. Mis
van den Weleerw. Pater Alphonsus Hes
O. C. R. met feestpredikatie door den Wel
eerw. Pater Jacobee; voor de H. Mis wordt de
Neomist in processie door den tuin plechtig
Ingehaald, bjj de blijde inkomst in de kerk
wordt het feestlied gezongen dat te voren
aan allen is uitgereikt: half 7 plechtig Lof
en Processie ter eere van de Koningin van
den £llerh. Rozenkrans, ook vóór het lof
wordt weer het feestlied gezongen.
MAANDAG, 7 uur Lof ter eere van den
H. Petrus- Mart.. Patroon der zieken.
DINSDAG, feest van den H. Vader Do
minicus. volle aflaat; 9 uur gez. H. Mis, 7
uur Lof.
DONDERDAG, van 6 tot 7 uur gelegenheid
om te biechten; 7 uur Ijot ter eere van het
Allerh. Sacrament
VRIJDAG, le Vrijdag der maand, bijzon
der toegewijd aan het Goddelijk Hart van
Jezus, 9 uur gez H. Mis met uitstelling van
het Allerheiligste; 7 uur Lof met eereboete
aan het Goddelijk-Hint.
Onder de vacantie is het blechthooren
voor de kinderen: Zaterdagmorgen tot 10 uur.
De ouders worden vriéndelijk verzocht, ook
onder de vacantie de kinderen de H. Mis
te doen bijwonen en aan te sporen om dik
wijls te communiceeren.
As Zondag plechtige viering van het feest
van den H. Vader Dominicus half 11 plech
tige Hoogmis.
9. In dien tijd sprak Jesus tegen hen,
die van eigen gerechtigheid overtuigd
zijn, en anderen verachten, deze gelij-
Itenis
10. Twee menschen*gingen op naar
den tempel, om er te bidden; de één was
een Farizeër, de ander een tollenaar.
11. De Farizeër stond recht overeind,
en bad zichzelf O God, ik dank V,
dat ik niet bén als de andere menschen
roovers, onrechtvaardigen, echtbrekers,
0/ ook als die tollenaar ginds.
12. Ik vast tweemaal per week,
geef tienden van al wat ik bezit.
13. Maar de tollenaar bleef op een
afstand staan, en durfde zelfs zijn
oogen niet ten hemel heffen; hij sloeg
zich op de borst, en sprak: O God, wees
mü, zondaar, genadig.
14. Ik zeg u: Deze gijy/ gerechtvaar
digd naar huis, veel meer dan de andere.
Want wie zich verheft zal vernederd, en
wie zich vernedert, zal verheven wor
den.
het betalen der contributie voor Heiloo
Eeuwige Memorie.
Ijveraars: als allen vacantie houden wordt
uw werk des te zwaarasv. geeft echter den
moed niet op!
In Augustus zullen de kerkmeesters de
halfjaarlijksche plaatsengelden ophalen en
tevens de kooppenningen der nieuw gekoch-
ten plaatsen inren.
VRIJDAG, 7 Aug.. 6 uur Catharina Nieu
wenhuisPlukkel; 7 uur voor de leden van
het Genootschap van het H. Hart; 8 uur
Jacob de Konlng, Guurtje Groeneveld en
fam.; 9 uur overl. fam. v. d. Berg.
ZATERDAG. 8 Aug., 7 uur ter eere van
het H. en Onbevlekt Hart van Maria voor
de bekeering der zondaren: 7.30 Franclscus
Bak; 8 uur Joanna Koniln: 9 jiur overt,
fam. Aghina en Oldenburg.
ZONDAG, 9 Aug.. 8 uur Cornelia Bierman
Henneke; 7 30 tot intentie van dankbaar
heid; 9 uur voor het geestelijk en tijdelijk
welzijn der parochie; 10.30 voor de levende
en overleden leden der Broederschap van
Kevelaer.
is
Apostel.
Vluchten wtf die lage, leege vreugde
der wereld, denken wjj aan het oordeel,
dat daarop volgen moet. Kweeken wij In
'onszelf aan dén toekeer tot God en den
afkeer van de wereld, „die geheel in den
booze ligt”. Dan zullen wij met Magda
lena, wier feestdag wij onlangs vierden,
ming der zonden. De Farizeër is conventio
neel; dergeljjke aanhalingen zijn diens lust
en leven.
Nu echter komt de positieve moraal: hij
vast tweemaal in de week; gelijk ook ijve
rige badgasten driemaal in de week zoutloos
eten gebruiken. Hij moet het echter zeggen,
opdat het publiek dat zou weten. Hij geeft
„tienden" -van alles; dat is rijksbelasting cn
kerkelijke belasting tegelijk: 10 procent van
het hooi der wei, 10 procent van het graan
der akkers. 10 procent van de wijndruiven,
kortom 10 procent. Daaruit ontstond „de
tiend” der middeleeuwen. Niet alleen dót
geeft hij; men moet het secuur nemen, hij
geeft tienden van alles: van de peterselie bij
de worteltjes, van de selderij in de soep, en
van de radijsjes bij het avondeten. Hoe
staat het ook weer bij Mattheus? „Van
muntkruld, anijs en komijn.”
Ja. dat is nu eens een nette Jood. Zoo
past het aan een lid van den kerkeraad. Zoo
heeft de gemeente werkelijk houvast. Zoo
heeft ze een heros waarnaar ze kan opzien!
Hjj klikt eens naar rechts, hij kijkt eens
naar links, bijna tot aan den wjjwaterbak,
waar de tollenaar staat: ,.’n Schandaal toch,
dat zoo iemand hier staat. Als je de politie
noodig hebt,” ziet ge ze nooit! Ze moesten
dien kerel naar het voorhof der heidenen
sturen. Wat doet hjj hier!”
God echter wil, dat ook de tollenaar t^dt.
Daartoe is deze mensch uit de zorgen van
het dagelijksche leven opgestegen naar den
berg Slon. Hij heeft zijn sabbatkleeren aan
getrokken. Vandaag trof het juist, dat Hij
een paar uur vrij had. HU kan niet lederen
sabbat in den tempel komen; maar dan bidt
hij thuis met zijn vijf kleine kinderen lede
ren Vrijdagavond en lederen Sabbatmorgen
een kort, hartelijk gebed. En de stemmetjes
dier kinderen, veel zwakker dan die der
doorvoede zonen en dochters van den Fari-
de wolken heen. Met
die er ook niets aan
vader zijn karig stuk
ZONDAG, half 8 voor de parochie, 10 uur
Veni Creator en gezongen H. MIs' bjj een
zilveren Huwelijksfeest.
Elders voor Nlcolaas Wester en Geertje
Duin.
MAANDAG, 8 uur voor Dirk Pepping en
Canstina Scheerman.
DINSDAG, uur voor Margaretha Koot.
WOENSDAG, 8 uur voor de familie van
Dam.
DONDERDAG 8 uur voor een overledene
familie.
VRIJDAG. 8 uur gezongen H. Mis voor de
leden van het Genootschap van het H. Hart.
ZATERDAG. 8 uur voor de overledene ar
men der parochie.
en droefheid heeft
noodig: de ernst.
Droefheid is de grondslag van het
menschelijk leven: „Schreiend wordt dc
mensch geboren.” „Gij weendet, toen ge
op aard verscheent.” Het zieke lichaam,
de zwakke ziel, het onrustig geweten,
Ket moeilijke heden, de dreigende toe
komst en als laatste vijand: de dood;
dat alles drukt ons neer van de wieg
tot het graf. En toch!
Bij al dien arbeid en zorg, bij al dien
strijd en dat leed, bij al dien vrees en
angst, te midden van zooveel el-
menigeen tijd en lust te
over, om zich geheel te geven aan aller
lei verstrooiing en pret en doode
vreugde.
Al weten wij, dat wij morgen sterven
moeten,
Epistel uit den
H. Apostel Paulus
Broeders, gij weet, dat gij, toen gij heide
nen waart, tot de stomme afgoden gingt,
zooals men u leidde. Hierom maak ik u be
kend, dat niemand, die in den geest Gods
spreekt, Jesus loochent. En niemand kan
Jesus Heer noemen, dan door den heiligen
Geest. Onderscheiden nu zijn de gaven,
maar het is dezelfde Geest. En onderschei
den zijn de bedieningen, maar het is de
zelfde Heer. Onderscheiden zijn de werkin
gen, maar het iz dezelfde God, die alles in
allen werkt. Doch de openbaring des Gees-
tes wordt aan eenieder tot voordeel gegeven.
Den eenen wordt door den Geest gegeven
het woord der wijsheid, eenen anderen het
woord der kennis door denzelfden Geest;
eenen anderen het geloof door denzelfden
Geest; eenen anderen de gaaf van genezing
door dien eenen Geest; eenen anderen het
werken van wonderen, eenen anderen de
profetie, renen anderen de onderscheiding
der Geesten, eenen anderen het spreken van
verschillende talen, eenen anderen de ver
klaring der talen. Dit alles nu werkt een
en dezelfde Geest, aan een iegelijk in het
bijzonder uitdeelende, gelijk Hij wil.
7 uur Lof.
WOENSDAG, half 10 gez H. Mis voor
Bruid en Bruidegom; ’s avonds. 7 uur Vrou-
wen-Congregatie.
DONDERDAG, half 10 gez. H. Mis voor
Bruid en Bruidegom, 's Avonds 7 uur Mels-
jes-Congregatie. Blechthooren 's morgens tot
10 uur en 's namiddags van 68 uur.
VRIJDAG, le Vrijdag der maand, bijzon
der toegewijd aan de vereering van Jezus’
Goddelijk Hart. Om 9 uur gez. H. Mis en
's avonds 7 uur Lof en eereboete.
ZATERDAG-morgen tot 10 uur biecht-
hooren, ook voor de kinderen, 's Namiddags
blechthooren van 49 uur; 7 uur Marlalof.
ZONDAG, 9 Aug. plechtige viering van het
Patroonfeest der parochie.
WOENSDAG en DONDERDAG voor el
ders.
VRIJDAG, eerste Vrijdag, de H. MIs om
half 8 gezongen door het namesknorfje,
welke zal worden opgedragen tot zekere
intentie. Des avonds om half 9 ter
eere van het H. Hart
ZATERDAG voor elders,
blechthooren van 6—9 uur.
na
alle
meisjes; ’s mJddags van 6 uur tot aan het
lof blechthooren voor de grooten, 's avonds
7.30 Lof lof met preek ter voorbereiding van
het Aanbiddlngsfeest; geen congregatie.
VRIJDAG: Eerste Vrijdag, 8 uur gez. H.
Mis; na de gez. H. MIs blechthooren voor
alle schooljongens; 's avonds van -6 uur tot
abn het lof voor de grooten; 's avonds 7.30
Lof met preek.
ZATERDAG-morgen blechthooren
930; ’s middags van 48 uur, geen lof.
ZONDAG as B»>ogfeest van Aanbidding;
schaalcollecte voor de schoolschulden, welke
collecte warm wordt aanbevolen
Dagelijk is de kerk van 45 uur geopend
voor een bezoek aan het Allerh. Sacrament.
Maandag, Dinsdag en Woensdag is er 8.38
9.30 nog gelegenheid aan de pastorie tok
het betalen der contributie voor Heiloo en
ST. LAURENTIUS
ZATERDAG 1 AUG. 7 uur Broederschaps-
mls tot bekeering der zondaren, 7.30 uur ter
eere van O. L. Vr. van Lourdes uit dank
baarheid. 8 uur tot zekere intentie, 9 uur
tot Intentie van dankbaarheid bij gelegen
heid van een 25-jang dienstjublleum. Van
daag 12 uur tot Zondagavond kan in onze
ket> de Portiuncula-aflaat worden verdiend.
Den geheelen middag is de kerk geopend.
ZONDAG. 10e Zondag na Pinksteren. De
de eerste plechtige H. Mis van den WelEerw.
H.H. Missen te 6. 7.30, 9 uur en te half 11
Heer Valentijn Fleur, priester van 't H. Hart
Eerste Zondag der maand, tevens feestdag
van den H. Alfonsus, blzondere patroon voor
de moeders, die in gezegende omstandigheden
verkeeren. Algemeene H. Communie met vol
len aflaat voor de leden van het Apostolaat
des Gebeds. Den geheelen dag is de kerk ge
opend voor het verdienen van den aflaat.
Niet om zes. maar te 7 uur plechtig Lof, ge
celebreerd door den WelEerw. Neomist.
DINSDAG.WOENSDAG en WONDERDAG
wordt het Zieken-tnduum gehouden te Hei
loo. In deze dagen wordt een bijzonder ge
bed gevraagd voor onze zieken.
Marla-Congregatie deze week als volgt;
Zondag half een voor de jongens.
Maandag 7 uur voor de meisjes afd. I.
Dinsdag 7.30 voor de mannen en jonge
mannen.
Woensdag 7.30 voor de vrouwen.
Donderdag 8.15 voor de meisjes afd. II.
DONDERDAG, eerste Donderdag van de
maand, 7 uur gezongen H. Mis voor de leden
van de Broederschap der Ged. Aanbidding
met uitstelling van het Allerheiligste Sacra
ment. dat ter aanbidding blijft uitgesteld tot
na de H. Mis van 9 uur. De geloovigen,
vooral de leden van de Maria-Congregaties,
worden een oogenblik bij het Allerheiligste
verwacht. Des namiddags van 58 Heilig
Uur, waarbij allen, die eenigszlns kunnen,
worden uitgenoodigd. Van 6 tot 7.30 blecht
hooren. 7 uur Lof ter eere van het Aller
heiligste Sacrament en vereering van de Re
likwie van het H. Bloed.
VRIJDAG le Vrijdag der maand. Te 6 uur
de eerste H. Mis, om een ieder ta de gele
genheid te stellen de le Vrijdagen te kun
nen houden. Te 7 uur de gezongen H. MIs
ter eere van het Goddelijk Hart voor de le
den van het Genootschap van het H. Hart.
Na de H. Mis van 7 uur komen alle school
jongens biechten, ’s Avonds 7 uur Lof, Li
tanie en toewijding aan Jezus’ Goddel. Hart.
ZATERDAG, 7 uur Broederschapsmls ter
eere van het H. en Onbevlekt Hart van
Maria voor de bekeering der Zondaren. Des
nam. van 4—6 en van half 7 tot 9 uur
biechtgelegenheid. Om 7 uur Marlalof met
Rozenhoedje.
ZONDAG, 6 AUG. zal er onder alle H.H.
Missen een schaalcollecte worden gehouden,
waardoor een ieder In de gelegenheid wordt
gesteld eens een extra-offertje te geven als
bijdrage in de studiekosten voor onze Seml-
narie-studenten.
Daar de feestdag van O. L. Vrouw ten
Hemelopneming op 15 Aug. as. op een Za
terdag valt, heeft Z. H. Exc. Mgr. J. D. J.
Angenent, Blsschop van Haarlem, aan alle
bedrijven, kantoren, winkels en zaken in het
Haarlemsche diocees dispensatie verleend in
het voorschrift om op dien dag te sluiten,
derhalve mogen krachtens deze dispensatie
(tergelijke bedrijven enz. dien dag geopend
zijn, ofschoon de verplichting om Zondag te
vieren toch van kracht blijft.
Gisteren vrachtauto’s vol met koffers,
vanmorgen nog de kar van het Missiehuis
vol handkoffers met Mina ervoor, kop in
de hoogte, omdat zij de kostbare have van
de studenten naar het station mag rijden
en
weken, de studentjes, de jongens,» die o zoo
HU Waren dat dit studiejaar er weer op zit.
Sommigen, de groote heeren, zullen hier na
de vacantie niet terugkomen. Ze zijn zoo
geleerd geworden, dat wij ze niet geleerder
kunnen maken en dus gaan zij naar een
onzer hulzen in het Zuiden van het land,
om daar verder te leeren. Fijne knullen,
hoor, die jongemannen en ofschoon we blij
zijn dat we ze zoover hebben en ons deel
van het Spleidlngswerk onder Gods zegen
bjj hen vrucht gedragen heeft, toch zit er
nog een weemoedig kantje aan. Maar zoo
moet het toch gaan enze moeten weer
plaats maken voor de nieuwe leerlingen,
die met September op komst zijn, ‘n heel
clubje, waarvan ik u later wel eens vertel
len zal.
Ja. ik zal u later nog eens ernstig moeten
spreken over meerdere van die nieuwelin
gen. Bereidt u er maar alvast op voor. Dan
kunt u niet zeggen, dat ik u overval. Want
ge zult er eenige voor uw rekening moeten
nemen, hoor. Ge kunt ook direct aart mij
schrijven en vragen of ge een van die jon
gens onder uw bescherming moogt nemen.
Ge zult er nooit spijt van hebben.
FATHER LEFEBER.
St. Bonifacius-Missiehuls.
Hoorn, postrek. 120937.
Een van Gode welgevalllgate werken is
een Priester aan Zijn Kerk geven.
De tempel behoort aan de Joden toe; hij
Is heilig als een moskee; de heidenen moch
ten hem niet betreden; op straffe des doods
niet. In deszelfs voorhof nu speelt de vertel
ling door Christus als voorbeeld aangehaald:
de geljjkenls van den Farizeër en den tolle
naar.
Het is wederom een kabinetstukje van de
vertelkunst des Heeren. Geen voordracht
in besloten kring voor zijn wandelend pries
terseminarie. bestaande uit de Apostelen en
de Diakenen vgn Christus, die rondtrekken
door het land; maar een openbare voor
dracht in een der straten van de galileesche
stad. Het publiek was het volk, waaronder
heel wat „menschen. die van eigen gerech
tigheid overtuigd waren en anderen min
achten”, met andere woorden: Parizeen
Fijn teekent de Evangelist die Parizeen ten
binnenst uit. Ziet ge hen de koppen hoog
verheffen, boven de boetvaardige gezichten
der tollenaars? Goed verzorgde koppen met
scherpen arendsneus, met onverbiddelijke
koude oogen, met oogen, die de gebreken
van den evenmensch vaardig en scherp zien,
met vinnige lippen, die deze gebreken even
eens onverbiddelijk en klassiek formuleeren.
Dat is de volbloed Farizeër. HU behoort tot
den kerkeraad zijner gemeente. HU wordt bij
alle feesten in kerk en pastorie erbü ge
haald. Wee! indien men hem vergeet. HU
heeft de godsvrucht en de netheid in pacht.
Onze Lieve Heer mag blU rijn, dat HU een
paar van die exemplaren in Zijn diergaarde
beeft Wanneer dat ras uitsterft, zal men
het land moeten afzoeken om nieuwe exem
plaren aan te werven. Hagenbeek zal er
moeite mede hebben.
Men weet niet of hU «Un morgengebed gaat
doen, ofwel een Zondagmorgenwandeling
naar den tempel maakt. Daar moet men op
waarts stijgen; het tempelplein ligt 743 M.
boven den zeespiegel, op de hoogte van den
oostelUken heuvel der stad; tusschen den
oostelUken en den westelijken heuvelrug ligt
het dal Tyropoön, het stadsdal.
Statig schrijdt de Farizeër de marmeren
trappen op.
Nog een ander man wandelt naar boven.
Men bemerkt hem nauwelUks. HU verkreu
kelt zich tegen de leuning van de breede
trap, die schittert in de zon. HU is schuw,
als iemand die vrgest opgemerkt te worden;
als iemand die van trede tot trede óm ver
giffenis vraagt dat hU geboren is; als iemand
die tot in het diepst zijner ziel overtuigd is
van zjjn onwaardigheid.
Slechts ééns had die daar-boven naar be
neden gezien: .JKUk. kUk, een tollenaar!”
.Met uw welgevallen, heer Farizeër, een
eenvoudig tollenaar.”
„Ja, Heere. hij heeft alle reden om zóó
te spreken. Ik wil mUn medeburger daar be
neden geen pijn doen ;hU kan persoonlijk een
Voortreffelük mensch zUn. maar ik bid en
smeek u .die heele stand, dat heele ras, het
heele zoodJelaten we liever over Iets
anders spreken. Ik nam mUn kind aanstonds
van de school. Indien het naast het dochtertje
van een tollenaar werd gezet. Een volk zon
der geloof. En dat noemt zich nog Jood! Ze
staan in den dienst der heidenen. Ze heulen
met de vUanden van ons volk. Ze nemen de
belastingen vpor die afpersers in ontvangst.
Geen zier eergevoel hebben ze. geen greintje
eigenwaarde. Het is gepeupel dat zich ver
gooit! Een boef in de gevangepls van Jericho
staat bU mU hooger dan dit gespuis!”
Zoo betreden belden het voorhof der Joden.
Voor heidenen is het daar verboden toegang.
Die twee echter zUn Joden; alle twee.
Ze gaan binnen. De azuren hemel spant
zün gewelf over het schip. Marmeren zullen
blikken opwaarts. Verder geen mensch. Mid
daguur. Die twee de eenige bidders. Ze staan
in het ruim ver van elkaar verwijderd. Heel
achteraan de tollenaar, heel vooraan de Fa
rizeër, vlak bU de communiebank, recht
overeind", zegt de Grieksche tekst.
Dat hU staat, verwondere ons niet; de
Joodsche houding bU het bidden is: staan,
de armen wUd uitgestrekt (gelUk men in
sommige kloosters het kruisgebed doet), de
oogen strak naar boven gericht, voorbU de
kapiteelen der zuilen, naar den blauwen he
mel, waar de God der Joden woont. Ook de
tollenaar staat. In den tempel en in de
synagoog rit slechts de predikant, die de
Psalmen en de wet verklaart. Zoo ook zat
de twaalfjarige Jesus in den tempel en
leeraarde de anderen. Een biddend mensch
staat. GelUk de Oranten in de katacomben;
de Joodsche gebedshouding werd door de
Christenen der romelnsche en der grieksche
landen overgenomen. gelUk ook de joodsche
wijze van begraven vanzelfsprekend werd
voor de Christenen en eveneens voor de tob*
de nieuwe leer bekeerde heidenen.
Doch stil! hU bidt, de Farizeër. Luister,
het is een model gebed; de literatuurgeschie
denis kent geen fünere persiflage:
.Xdeve Heer God, 4k feliciteer U met mU
GU zUt waarlUk te benUden. dat er nog
zulke nette menschen zUn gelUk ik er een
ben, heel wat anders dan die ontelbare
schoeljes, die over de wereld rondzwerven,
zooals daar zUn: roovers, bedriegers, echt
brekerstollenaars, hen vooral niet te
vergeten; daarachter staat er zoo een. We
hebben heele scheepsladingen van dergelUke
menschen in Judea. God beware mUn huls
voor dat soort.”
Ziedaar de opsomming der typische mis
daden die men bedrijven kan; van Babylon
tot Rome klinkt sinds eeuwen deze toonlad
der; in de wetboeken, in de brieven van
Paulus, in de latUnsche literatuur, altUd
weer dezelfde gamma: roovers, bedriegers,
echtbrekers. Dat is de klassieke codex der
gemeenheden en de conventioneels opsom-
overwonnen Zoo slaan de
met luid gejammer op hun
de uitgestootenen der samen-
En van zUn oprechte lippen
vloeit het korte woord: „God. wees mU, den
zondaar, genadig!”
Dat is het groote &bed der wereldge
schiedenis, het eeuwenoude formulier van
den oprecht godsdienstigen mensch; van
welken rang of stand hU ook is, of de
wereld van hem spreekt, of hU tot de pro
minenten behoort, of hij een eerste-klas
wagen berijdt, dan of tot Hem bidt de arme
weduwe, die haar magere koe langs den
openbaren weg te grazen leidt, of de opper
man, die dorstig in
steenen klopt, of het xli
ten kind uit het ryksop
vele criticasters en
weinig broeders vindt. het gebed van al
die menschen is: „God, wees mU, zondaar,
genadig!”
Ten slotte zégt de Heer van deze twee:
De tollenaar ging getroost de trappen des
tempels af, al de stegen door, over de plei
nen, over de markt, door de stadspoort,
naar zUn schamele woning in de buitenwUk.
„Deze ging gerechtvaardigd naar huis.” De
andere echter is een leemen vat. is een looze
bedrieger, is een wandelend lijk.
verdienen.
Zoo dikwijls men in dien tijd een bezoek
brengt aan de kerk van den H. Laurentius,
dienen. Vereischten:
bekende voorwaarden.
2e. H. Communie op een der dagen