Luchtvaart I WARM IJS I KAMP’s IJSSALON iüi F i Advertentiën I Roomijs E F Ice Cream Soda SCHOUTENSTRAAT No. 10 JE k- De toestand van PAARDENSPORT Pater Bourjade SOCIAAL LEVEN Nieuwe luchtschepen De tweede tocht I PROVINCIAAL NIEUWS ipilllUlllllllllllllllllllllllllllltlIlllllllllllM Zeer fijn, 15 ct. per groot glas GEMENGD NIEUWS BINNENLANDSCH NIEUWS Tracteert Uw kinderen thuis. Wij bezorgen elke hoe veelheid op eiken gewenschten tijd. SPORT EN SPEL VOETBAL S in bekert jesa 15 ct.PerL.f 1.75 Maatregelen bij brand in electrisdie treinen De Vrijdenkers opnieuw naar Limburg? Spaansche ezeldrijvers met de politie in conflict Met dit warme weer bestaat er niets fijners dan een portie heerlijk ijs. De kabefballon-jager De krisis bij Philips hl WERVERSHOOF ONS SUCCES-ARTIKEL Mgr. Nolens Tienduizend man personeel minder dan in 1929 Hetgeen gebeurde Wij leveren U zuiver Vanille- en Vruchten-ijs in diverse smaken vopr 5. 10. 15. 20 en 25 cent per portie. Per liter f 1.00. o De kwestie der ontslagen. In t zend Aanranding 'te Diemen an< Oorzaak der inkrimping Vulling met helium ge- Tegenspoed in het Gooi de Een snelbluschapparaat aanweMg Te Montauban bü Toulouse heeft de vorige week gedurende twee dagen een groot vlieg- „TeL”, on- aanrandlng te monu- van den po- dcn tijd it op me af.wordt groo- Mi opgelet! Een De Jongste aflevering van „De Vrijden ker”, het orgaan van .De Dageraad”, staat geheel in het teeken van den zoo jammer- lük-mislukten propagandatocht van de god loochenaars naar Limburg Naar aanleiding hiervan schrijft nu de .XJmb Koerier” het volgende: ca 1000 bedroeg, wijst nu -vrij belangrijk be neden pari. Dader door omwonenden aan een boom gebonden periode van zijn arbeidzaam en leven, de genade en kracht Been gebroken Het elf-Jarig dochtertje van P. Koopman Pz„ fietste in het dorp en werd door een grooten hond aangevallen met het gevolg, dat zü van de flets viel en haar been brakr Door Dr. Plnxster werd X been gezet. Bourjade zich specialiseerde In van kabelballons? Men zegt, dat Gistermiddag heeft aldus de der de gemeente Diemen een plaats gehad. Omstreeks één uur werd een 19-Jarlgen leeftijd op een stille land iedere week doen en het is meer waard op een internationaal in een werkelijk internationalen lauweren te oogsten om daarmede te bewij zen dat de Hollandsche luxe-tulgpaarden nog „Ons Noorden,, deelt bet volgende mede: Voor de eerste maal tijdens zijn ziekte is er een officieel communiqué verspreid omtrent de ernstige ziekte, welke Mgr. Nolens heeft getroffen. Wie den^hoogen lijder kent, zal het niet bevyeéfnd hebben, dat hij tot nu toe met een angstvallige zorg heeft gewaakt dat zijn ziekte zoo weinig mogelijk naar bul ten lekte. De nonnetjes, die hem in het be kende huis aan de Prinsengracht in Den Haag verpleegden, hadden de meest strenge consignes om tegenover niemand, ook maar iets van zijn ziekte los te laten en het is ons bekend, dat zelfs vooraanstaande politieke figuren in de Residentie, die eens telefonisch probeerden te Informeeren, hoe het nu toch eigenlijk met Mgr. was door een vriéndelijk nonnetje met een kluitje in het riet werden gestuurd. Zij had uitdrukkelijk order om tegenover niemand ook maar het geringste uit te laten. Alleen een enkele Intimus werd een enkele maal tot den zieke .toegelaten en ook al had deze de meest strenge consignes, op die wijze gelukte het toch, dat de buitenwereld, zij het soms uit de derde en vierde hand, iets te we ten kwam. Nu eindelijk is er een officieel communi qué verschenen, omdat de ernstige toestand van den lijder niet langer verbloemd mocht worden. De nierziekte heeft helaas zulk een omvang aangenomen, dat de toestand van Mgr. Nolens, al is er dan geen direct levens gevaar, als zeer ernstig moet worden aan gezien en op dit oogenbllk kan dan ook reeds met vrij groote stelligheid vèrzekerd worden, dat de veel omvattende en hoogst be langrijke taak van dezen staatsman, diplo maat en volksleider, niet meer door hem zal kunnen worden hervat. Wat dit voor Neder land in het bijzonder beteekent, zal misschien eerst veel later in vollen omvang worden be seft, maar ook toch nu reeds, zal het ern stige verloop van deze ziekte groote versla genheid en beroering in breede kringen wek ken. Niet het minst omdat deze slag zoo ge heel onverwachts komt. Al schijnt Mgr Nolens de kiemen van deze ernstige ziekte reeds lang bjj zich gehad te hebben en gevoeld, zijn sterke natuur, zijn onvermoeide wil tot arbeid, heeft zich tot het laatste verzet. Voor hij enkele maanden ge leden naar Genève ging, openbaarde zich de ziekte in ernstige mate en dengenen die hem in die dagen ontmoetten, viel het op, dat hij niet de oude was. Maar in Genève wachtte hem ditmaal een zeer belangrijke taak en aS^an weten, om thuis lichamelijk niet meer. hij dan ook zijn taak aan 26 officieele luchtoverwinningen Als op 11 November 1918 ^het bericht van den wapenstilstand Bourjade bereikt, kijkt hjj een oogenbllk stil voor zich uit en zegt met zijn diepe, zware stem: ..Dus die waanzin van ballons jagen onder het vuur van een paar dozijn mitailleurs is afgeloopen." Ja. het was afgeloopen. Met bijna 255 vlieg- ’uren boven het front, 67 luchtgevechten. 26 officieele luchtoverwinningen, die volgens zijn kameraden wel op 40 zijn te stellen en 10 maal een eervolle vermelding in de>commu- niqué’s, eindigde voor Bourjade.de oorlog. Eerst nog een bedevaart naar Llsieux om zijn decoraties als „ex voto" in de Carmel- kapel achter te laten, toen keerde Bourjade naar Freiburg terug om zijn studies te vol eindigen. Daar op het Seminarie was het, dat hij zich het officierskruis van het Le gioen van Eer door den voor deze plechtighgC uit Bern overgekomen Franschen milltaisèn attaché op de soutane zag gespeld. In Juli 1921 vertrok Bourjade als missionaris naar Britsch Nieuw-Guinea. om daar te ar beiden voor het zielehell der Papoea's. En daar te sterven. Al heel spoedig. Want de man die den geheelen wereldkrjjg had mee gemaakt in de eerste rijen, die de eerste helft ervan in de loopgraven had gestaan en in de tweede helft In het luchtruim van Champag ne en Aisne de schrik der vijandelijke vuur leiding was geweest, hjj stierf op 22 October 1924 op het verre Yule Island, aan ’n zware ziekte. Leon Bourjade werd slechts 35 jaar. zende toreadors. De ezel bleek behalve een hevige beenwond, ook een geheel gewonden rug te hebben; over de ergste plekken was een doek gelegd. De politie riep de hulp in van een avontuurlijk Bussunier. naar dé- „Telegraaf" meldt, die veel gereisd heeft en van wien men vermoedde, dat hil ook Spaansch zou kennen, hetgeen het geval bleek te zün. Deze heer zette uiteen, dat men in een ordelijke gemeente als Bussum is. niet mag venten zonder vergunning, zoo- dat de goederen in beslag genomen moesten worden. Het halve corps agenten, de motor en de hondenbriirade moesten er toen aan te pas komen, om den- vurlgen verkoopers van de koele kruiken, die de onderhandelin- gen verder zonder tolk maar met een dolk wilden voeren, te leeren. dat met politiever ordeningen niet valt te spotten. Dank zü den avontuurlijken heer die den Spaan- schen grandes groot ge'ijk gal en hen er van wist te overtuigen, dat hdzelf ook met ter racotta -kruikjes had gevent en dat de boete voor de eerste bekeuring voorloopig met be hoefde te worden betaald, terwijl de in be slag genomen voorraad in Amsterdam terug zou zijn te krijgen, bracht men den com pagnons aan het verstand, dat verdere te genstand niet sou baten. De kruiken werden per trein naar Amsterdam gezonden en de firma volgde met haar eigen vervoermid delen. waarbij zij beloofde niet op den ge wonden ezel te gaan rijden. De Si>aansche consul zal nu de zaken van zijn landgenoo- ten, die het voornemen hebben naar Dene marken te trekken, dienen te behartigen Men schrijft uit het Zuiden aan „De Tijd”: Met het gevoel van onrust, dat nu reeds sinds bijna twee jaren is gekomen over de stad, waar de Phllips-fabrieken zijn geves tigd, wordt het den laatsten tijd zeker niet beter. Talrijke persberichten doen de ronde en daaronder waren er. die het personeel van Philips tot 8500 man hebben gereduceerd. Men weet, dat op de jongste aandeelhouders vergadering der N. V. Philips Fabrieken de heer Philips mededeelde, dat het jtersoneel toen 14000 man bedroeg. Ware dit nu op 8500 teruggevallen, dan beteekende zulks 5500 ontslagen in nauwelijks enkele weken; een dergelijke inzinking zou weinig minder dan een catastrophe zijn. In „De Tijd" is dit bericht dan ook onmld- dellijk tegengesproken en werd medegedeeld, dat bij Philips momenteel circa 13000 man werken, wat inmiddels bewijst, dat na de jongste aandeelhoudersvergadering voor we der een duizendtal werknemers de fabrleks- poorten werden gesloten. Het is van groot belang de vraag te be antwoorden. hoe het nu ongeveer met de personeelskwestie bjj Philips is gesteld. De officieele beursnoteerlng van het aan deel. dat nauwelijks twee jaren geleden clr- De Directie der Ned. Spoorwegen heeft bepaald, dat bij brand in electrische trei nen, die vooral niet met water mag ge- Een der belangrijkste paardensportgebeur- tenisaen ter wereld is wederom achter den rug. nJ. het concours hipplque te Aken. De belangstelling voor deze gebeurtenis was van dV'zijde van het publiek wederom bijzonder groot. Naar schatting zullen er in de tien dqgen dat het concours duurde ongeveer 60.000 menschen zijn geweest. Minder goed was de belangstelling van de zijde der paar- densportbeoefenaren l.c. de deelneming. Met veel ophef was er in de kranten mel ding van gemaakt dat zoolets als negen landen aan de wedstrijden deelnamen, waar onder ook de Vereenlgde Staten. Deze mede- deellng had echter meer propagandistische dan werkelijke waarde, want b.v waren die Amerikaansche officieren niet uit Amerika voor die wedstrijden overgekomen. doch waren gedetacheerd voor langeren tijd aan de rijschool te Hannover en daardoor dus in de gelegenheid om te Aken te starten Zoowel de Zweden als ook de Hollanders waren afwezig, terwijl eveneens verschillende Dultsche stallen weg waren gebleven. De oor zaak hiervan moest gezocht worden in de te hoog opgedreven en daardoor overdreven eischen, die bij de springconcoursen dit jaar werden gesteld, waardoor het voor goede paarden zelfs niet meer mogelijk was de kans op succes te hebben. Alleen zeer goede paarden, én de cracks der ruiters hadden kans en dat waren de Italianen, die vijf van de zeven zware springconcoursen wonnen en ook den landen wedstrijd in hun voordeel be slisten. Dit viel den Duitschers zeer zeker niet mee, want zij hadden na de overwinninv der Dultsche équipe te Rome nogal erg veel ophef gemaakt van de Dultsche successen, waardoor een groot gedeelte van het Duit- sche publiek In de meenlng verkeerde dat de Dultsche hlndemlsrulters tot de besten ter wereld behoorden en niet meer te slaan waren. De Italianen hebben echter te Aken wederom bewezen dat één zwaluw nog geen zomer maakt en één verloren landenwcdstrljd nog niet wil zeggen dat de verliezende partij haar wereldreputatle ook verloren heeft. De Italianen, die de beste springruiters ter wereld waren hebben bewezen die nog te zijn. Te betreuren Is het eveneens dat de leiders van het conucours-hipplque te Aken er maar niet toe kunnen besluiten de concoursen voor tuigpaarden ook voor buitenlanders open te stellen. Hierdoor wordt het onzen tulg- paardelgenaars ónmogelijk gemaakt in Aken te verschijnen, omdat zij er geen lust in heb- Eindhoven en Philips. Over het algemeen heerscht ten aanzien van deze combinatie eenig wanbegrip. Men meent In breede kringen bij de jongste emissie der stad Eindhoven is zulks duidelijk aan den dag getreden Eindhoven In één adem met Philips te kunnen noemen. Dit is onjuist. Philips Is bulten twijfel de voor naamste werkgever; daarnaast zijn er echter vele anderen, die eveneens van niet te onder schatten beteekenls zijn. Men denke aan de sigaren-, textiel-, lucifer-, hout- en andere takken van nijverheid. Reeds vóór er van Philips sprake was, had Eindhoven beteekenls als industriecen trum. In den loop der tijden hebben oude en nieuwe Industrieën uit verschillende bran ches. naast die van gloeilampen en radio, haar deel genomen in den bloei en vooruit vang van Eindhoven. Men heeft Eindhoven de „Philipsstad” genoemd en niet zonder re den. Wie echter zou meenen. dat de Elnd- hovensche fabrieken zonder belang zjjn. In dien men zich Philips wegdenkt, heeft abuis en zal goed doen zijn opvatting te herzien. Niet alleen om het feit zelf, dat zij onjuist is. maar ook omdat zij een verwrongen beeld geeft van Eindhoven als industrieels zetel plaats Het lijkt ons te veel eer aan een dergelijk orgaan besteed, om zijn even dwaze als on ware beweringen te vermelden of te weer leggen Dat de Limburgers „beestmenschen” zjjn. behept met alle kenmerken van „gods dienstwaanzin”, weten wij zoo langzamer hand wel.... Van meer waarde is het een oogenbllk stil te staan bij de mededeellng. dat het niet bij dezen éénen inval zal blijven. De vrijdenkers geven den moed niet op. Zij kondigen nieuwe propaganda toch ten naar het Zuiden aan. .De bres”, door hen in de „priestertyrannie" geschoten, willen zü verder uitdiepe i. Wü zullen aannemen, dat dit geen ijdele grootspraak is dat „De Dageraad" inder daad van plan is haar actie tegen het ka tholieke Zuiden voort te zetten.... Zal dat in denzelfden uitdagenden vorm geschieden, waarin het den eersten keer heeft plaa'j gehad....? Dank zij de Limburgsche gemoedelijkheid, dank zij de angstvallige bescherming, waar mede de overheid de vrijdenkers had om ringd, is het Dageraadsavontuur tot heden verloopen als een kostelijke grap. Men bespare zich echter de illusie, dat *t bij nieuwe uitdagingen van de god loochenaars zoo zal blijven. De grap gaat dan bittere ernst worden. Limburg wenscht niet in zjjn heiligst be zit het katholiek geloof door een handjevol godsverguizers te worden gehoond. Het wenscht evenmin opnieuw besmeurd te worden met het vuil van lasterlijke pam fletten gedrukt met het geld van Moskou. Dat moge de overheid bedenken. Lat moge vooral de regeering bedenken, die den plaatselljken autoriteiten zoo angst vallig opdroeg ervo >r te’ waken, dat het grondwettelijk recht der vrije maenlngultlng ten volle werd gehandhaafd, en geen vrij denker werd -gehinderd. De regeering, die, als wij juist zijn ingelicht, zelfs den procu- reur-generaal naar ’t Zuiden had gestuurd, om er in het geheim op toe te zien, dat de door haar gelaste orde-maatregelen volledig werden nagekomen. De regeering, die als de politie niet zoo tactvol was opgetreden, met van haar burgers met politlesabels zou zijn ben bereikt, dat het meest-getrouwe deel van haar burgers met Polltle-sabels zou zijn uiteengeslagen, om 'n troepje betaalde Mos- kou-agenten, die het. vijahdlgste staan te genover den huldigen regeeringsvorm, zijn werk van ontbinding ongestoord te laten voortzetten. Dat alles moge de regeering be denken. 1 gelegenheid gebruik een plelziervlucht te maken, onder welke ook de bisschop van Montauban. Plannen zün in voorbereiding om ter gedachtenis aan Leon Bourjade Montauban, zjtn geboorteplaats, ^en ment op te richten. 4 maanden wordt zjjn naam 6 maal eervol vermeld. Waarom het vellen - het hem heel zwaar viel te moeten dood en. zelfs ter verdediging van den vaderland- schen bodem. Door echter uitsluitend kabel ballons aan te vallen, ontnam Bourjade den vijand een hoogst waardevol verkennings- middel. zoodat hij het Fransche leger groote diensten bewees en intusschen gaf hü den vijandelijken waarnemers toch een kans, met hun parachutes af te springen, zich het leven te redden. Peyrlller. de schrijver van het boek „Le pilote de Samte Thérèse Bourjade", ontkent dit ten stelligste en zegt dat Bourjade vecht en zijn plicht deed gelijk elk ander soldaat. Begin Juli 1918 velt Leon in enkele dagen 2 ballons en 1 vliegtuig, terwijl hij in de tweede helft van dezelfde maand binnen 8 dagen 6 Dultsche kabelballons brandend uit den Franschen hemel schiet. Dikwijls keert hij terug, zijn machine vol kogelgaten. Maar zelf blijft hij steeds als door een wonder gespaard. Wel wordt hij in Augustus bij een van Hjn aanvallen gewond, maar spoedig is hij weer hersteld. Een enkelen keer komt hij met door- -g^erTln Augustus it zjjn motor bo- stilstaan. Maar feest plaats gehad ter eere van wijlen luite nant Bourjade. die in den Europeeschen oor log 26 officieele overwinningen behaalde. Aan de feestelijkheden werd deelgenomen door het Luchtvaart Ministerie dat kolonel d’Astier de la Vlgerle als vertegenwoordiger had afgevaardigd, alsmede door een escadrille militaire vliegtuigen van het 36ste regiment. Mede waren aanwezig tal van stedelijke departementale autoriteiten, terwijl uit vele plaatsen luchttoeristen naar Montauban waren gekomen zelfs uit België. Alleen de nrefect van het Departement Tam en Garon ne ontbrak, welke afwezigheid door generaal d'Amade aan het feestmaal dat de vliegdagen besloot, werd vastgesteld. Bleef de Prefect weg, vraagt het luchtvaartweekblad „Les Alles" veelzeggend, omdat Bourjade niet al leen vlieger was doch ook missionaris? Meer dan 300 personen maakten van de plelziervlucht bisschop geschoten vleugelstijlen term beleeft hü het avontuur <Mil ven vijandelijk gebied blijft père Bourjade verliest zijn tegenwoordigheid van geest niet, zet den Spad op zijn neus en duikt gierend en fluitend omlaag, om zoo door den luchtweerstand zijn schroef weer aan het draaien te krijgen en den motor weer op gang te brengen. Hetgeen gelukt! steeds bovenaan staan. Het Haagsche concours-hipplque dat de laatste week van Juli werd gehouden had «*n internationaal tintje door de deelneming van den bekenden Belgischen springruiter Laame en van de Dultsche paarden van mej Broschek. Enkele van laatstgenoemde paar den werden gereden door den bekenden Dult- schen ruiter Piek, een jonge man. die voortgekomen is uit de gelederen der lande lijke rij vereen igin gen. Vooral de Dultsche paarden konden verschillende prilzen winnen en mej. Broschek zelf vermocht de beide hoogste plaatsen te bezetten in het spring concours voor paarden gereden door dames. In de groote springconcoursen te Den Haag waren zeer veel paarden ingeschreven, doch er werden nogal wat fouten gemaakt want eenvoudig was het parcours niet. Minder moofwas de belangstelling van de zijde van het publiek en het was te merken dat de tij den veranderd zijn sinds de glorierijke dagen van Zorgvliet en Houtrust varj voor den oor log, toen bet Haagsche concours-hipplque zoowel bij deelnemers als belangstellenden een wereldreputatle genoot. In Noord-Holland hebben de landelijke rij- vereenlglngen zich te Bergen J.I., zooals we reeds meldden, duchtig geweerd. Nog nooit was een dergelijk groot aantal landelijke rui ters op één plaats present geweest en de kampioenschappen met de daaraan verbon den groote parades behooren dan ook tot de schoonste gebeurtenissen in de geschiedenis der Nederlandsche landelijke ruitersport, die naar we hopen dit Jaar alleen nog overtrof fen zullen worden door de groote monster- demonstratie in het Olympisch Stadion op Zaterdagmiddag 19 September a.s. Voor de tweede maal werd een week later in onze provincie de bekende groote sterrlt der landelijke ruiters naar Midden-Beemster gehouden. Hoewel de deelname niet zoo groot was als vorig jaar was het resultaat uit sportief standpunt bezien bijzonder goed te noemen. Niet alleen waren er in korten tijd geweldige afstanden afgelegd, doch ook de conditie der ruiters en paarden (waarop scherp werd gelet en die mede den ulslag bepaalden) was ditmaal over de geheele linie goed en beter dan vorig jaar De ruiters heb ben bewezen waartoe hun gewone gebruiks- poarden onder deskundige leiding in staat zijn. Zoo reden de beide winnaars J. Schoorl en J. Mooi) leder 112 KM. in den tijd van plm. 12 uur. dat is met een uurgemiddelde van 9 K.M Bovendien moesten alle paarden nog aan het einde van den rit over een af stand van 1000 M. om het snelst galoppeeren en daarbij werden door de gewone inlandsche paarden wederom snelheden behaald, waar aan men vroeger nooit zou gedacht hebben. Dat de federatie van landelijke rijvereeni- gingen zulk soort wedstrijden bijzonder aan beveelt. mede helpt regelen en de resultaten ervan nauwkeurig nagaat is niet te verwon deren. Die wedstrijden toch zjjn middelen om te bewijzen waartoe het in Nederland gefokte paard in staat is. Velen waren tot voor enkele jaren niet te overtuigen van het prestatievermogen der inlanders en men kan dan ook de organisatie der landelijke rui tersport niet genoeg dankbaar zijn voor het geen zij in deze tot stand heeft gebracht. Gelukkig blijkt de malaise ten plattelande niet van invloed te zijn op de uitbreiding der landelijke ruitersport en van alle zijden ko men de berichten dat er nieuwe rüvereenl- glngen worden opgericht Wanneer de lande lijke ruitersport niet zoo’n groote inwendige waarde had en van belang was voor de ge heele plattelandssamenleving. dan zou na tuurlijk een dergelijke uitbreiding in de ma- laise-tijd noeit mogellik zijn. Wees een bewlls te meer voor het belang dat deze jeugd organisatie vertegenwoordigt. Zijn eerste luchtoverwinning. Over die eerste officieele overwinning schreef Bourjade o.m het volgende: „Op dien dag patrouilleerden wij met 5 Nteuports tusschen Munster en Than. Diep beneden me stond een groote kabelballon In de lucht. Zonder te veel bil mijn kameraden ten achter te blijven, hlgld ik den gasworst voed in het oog. Toen ik er dicht boven was, besloot ik het ding aan te vallen. Ik zette mijn Nleuport op zijn'neusdook.en stortte mjj op mijn prooi neer Dat was een zware minuut! In mijn borst voelde ik bevlge schokken. Mijn motor hoorde ik niet •neer, alleen maar het hullen en fluiten ver- "rzaakt door den val van mijn vliegtuig. Ik •«ek snel aan beide kanten naar mlln draag bakken en zag gelukkig niets abnormaals. hoogtemeter liep terug, maar toch te lang zaam naar mijn zin. Daar recht onder me staat de kabelbal lon.... Hij kunt op ter.... heel aiel!.... druk.... en mijn machinegeweer laat in ra- telbempo rijn kort, vinnig pom-pom-pom hooren. Ik schiet zonder bepaald te mikken Het groote gaslichaam waarop het zwarte vruls prijkt, het Dultsche herkenninesteeken. •s alles wat ik zieDan ineens een zwen king, en nu vol gas weg. Aandachtig Inspecteer ik mijn vliegtuig. Alles schijnt in orde te zijn, de motor loont naar wensch, de stuurorganen werken nor maal. De hoogtemeter stelt me gerust. Ik ben afgezakt tot 700 Meter. ..En de ballon?.... Heb Ik gemlgt?.. Neen! Welk een vo’doenlng! Boven het don kere zwarte lichaam lekt een kleine vlam, die snel grooter wordt. In luttele seconden is de ballon een en al vlamIk kijk scherp uit naar vtjondeljjke vliegtuigen, maar nergens een stip. Alleen de lichtende patro nen der Dultsche mitrailleurs die op mij wor den gericht, laten. laa<’ "•'■'er me. hun roo- kend spoor achter. Hier en daar ontploften granaten. Maar het zijn slechte schutters." Al spoedig ontpopt „pater Bourjade”, zoo als hij in de escadrille reeds „bij voorbaat” wordt genoemd, zich voor den vijand als een der meest gevreesde ballonjagers van het Westelijk front. Zjjn werk is niet makkelijk IntegendeelSteeds weer moet hij tot op betrekkelijk geringe hoogte boven het front dalen, zwaar bestookt door mitrailleurs en kanonnen. Maar Bourjade specialiseert zich in het vak, heeft zijn eigen trucjes, zijn handigheidjes om den vijand te misleiden. Soms daalt hjj tot 300 Meter. Dan krijgt Bourjade een Spad-jachtvlleg- tuig. Na eerst een drietal weken op de schietschool, van Cazaux te hebben doorge bracht, wordt père Bourjade naar Cham pagne gedirigeerd waar hij aanstonds de balionjageriJ hervat. Verscheiden kamera- den vergezellen hem. willen zien hoe „de pater” het oogenschijnlijk zoo makkelijk De tocht van de Spaansche ezeltjes met roode kruikjes, ook in Amsterdam wel bekend, is door de Bussumsche politie ge stuit. Zij vertoeven sinds een week in het Gooi en de zaken moeten niet slecht zijn gegaan, want de beide ezeldrijvers wachtten ‘op een nieuwe sending kruiken uit Spanje i (al of niet Made in Germany). Een der In ronde getallen zijn dus sinds October 1929. dus in bijna twee jaren tyds, tiendui zend werknemers van de drie-en-twlntig- dulzend ontslagen. Philips doet het op het oogenbllk met vijf-twaalfden van zjjn per soneel minder dan in 1929. In welingelichte kringen staat vast, dat, in tegenstelling met de opvattingen van „the man in the Street" deze personeelsinkrim ping voor minder dan de helft een recht- streeksch uitvloeisel is van de eigenlijke cri sistoestanden. Wat heeft dan in hoofdzaak tot de reeksen ontslagen geleld? Veranderde Werkmethoden, mechanisatie, speciaal bU de radio-afdeeling. Hoe stond in 1929 de zaak, toen, om zoo te zeggen, lederen dag nieuwe bataljons werknemers de fabriekspoorten van Philips introkken? Aldus: Begin 1929 Is Philips ra- dio-toestellen gaan vervaardigen. Daar had men duizenden nieuwe menschen voor noo- dig. Maar al deze duizenden waren leek In het vak; ongeoefend Ook ging, wat de werk wijze betreft, dit onderdeel van Philips min of meer simplistisch. Een en ander bewijst, dat feiteljjk het record-aantal arbeiders uit dien tild ofschoon Philips niet naliet In suggestieve reclame op de steeds nieuwe dui zenden het licht te doen vallen een niet geheel controleerbare graadmeter was Er zat Iets onnatuurlijks en oneconomisch in. De duizenden ongeoefenden werden geleide lijk geoefend, werden vaardiger, presteerden meer en ojienden den weg naar jxrsoneels- vermindering. Dit maakte op zich reeds de productie ratloneeler. Daarnaast echter wer den aldra machines In bedrijf gesteld, waar door al evenzeer Inkrimping van personeel kon worden verkregen. Het is begrijpelijk, dat ingewijden, die dit onderling verband tusschen de feiten van meetaf konden bespeuren, de geheele aange legenheid met een rustiger blik gadesloegen dan zij. die zich ertoe bepaalden den gang van zaken uitsluitend af te meten naar de zoo- en zooveel duizenden man personeel. Zij wisten daartoe te goed, dat op honderden destijds aan ontslagenen verstrekte getuig schriften als reden van het ontslag stond vermeld: „Verandering van werkwijze." Intusschen gold het bovenstaande in hoofd zaak voor de eerste tijden, nadat de wereld crisis zich had geopenbaard. Van de onge veer tienduizend menschen. die sinds Octo ber 1929 zijn ontslagen, kunnen er vijfdui zend gesteld worden op de debetzjjde van de hiervoren uiteengezette factoren. vtie de gangbare meenlng omtrent de Phl- lipsontslagen aan deze gegevens toetst, zal eenige afwijking bespeuren. Daarnaast lijdt het echter geen twijfel, dat de sinds medio 1930 gevallen van bedrijfstoestanden, recht streeks voortspruitende uit de crisis zjjn te wijten. Het behoeft geen betoog, dat deze zich te zwaarder doet gelden, waar tmmers juist in de aandeelhoudersvergadering van 4 November 1929. dus felteUlk op den drempel der malaise, het maatschappelijk kapitaal van I 100 tot f 250 millioen werd verhoogd. hen in een aparten wedstrijd onder elkaar te eoncurreeren. Dat toch kunnen zij in ons 5 hen veel concours wedstrijd Bourjade als oorlogsvUeger Onder de Fransche frontvhegers heeft Bourjade een bijzondere plaats ingenomen, schrijft de ,.Msb.” Bijzonder vanwege het ja gen op verkenningsballons waarin hü zich specialiseerde. Toen de oorlog uitbrak, was Bourjade in noviciaat te Freiburg in Zwit serland. Hij gaf direct aan den oproep zijn vaderland te helpen verdedigen, gehoor en diende twee en een half jaar bij de infante rie. waar hij het vreeselitke leven van den loopgraven-oorlog meemaakte. In begin 1917 werd hü bü het luchtwapen geplaatst en ging in de leer op de vliegschool van Avord. waar hü vier maanden In opleiding was. Hier be- gon een tüd van vroeg opstaan bü het irritee- rende gefluit der sirene en van lang wachten in de üskoude hangars op het breken van een nevelachtige lucht. Op 17 Juni 1917 be haalde Bourjade zün brevet. Büna maakte een botsing in de lucht een einde aan zün pas begonnen vllegerloopbaan. toen een les toestel rakelings over hem heenschoot. Vervolgens werd Bourjade naar Pau ge stuurd. aan den voet der Pyreneën. om te Pont Long de hoogeschool der oorlogs- luchtacrobatiek te doorloopen. Een maand later reeds werd Bourjade aan het front ingedeeld bü het 152ste „escadrille des croco- dilles" aan het Vogezenfront. niet ver van zijn dierbaar Freiburg, dat hü daar in kalme, vredige rust aan gene züde van de grens wist. Na dagenlang wachten krügt Bourjade een ’achtvllegtulg toegewezen, een Nleuport HIJ neemt deel aan patrouille-vluchten en levert on 5 December zün eerste luchtgevecht Op ziin toestel prükt de beeltenis van „la pètlte Thérèse de Llsieux” onder wier bijzondere bescherming hü zich heeft gesteld. Ook later raakt Leon meermalen slaags, maar zonder resultaat. Totdat hü op 10 Februari hoven Ban de Sant een Dultsche machine '.vit. welke echter neerkomt op bet door de "'nltacher bezette gebied en hem daarom niet als een officieele overwinning kan "■orden toegewezen. Dan. op 25 Maart krügt ■•'j zün eersten kabelballon te pakken. De “-rate van een lange reeks. Aan die gevaarlij ke spiedende oocen van den vüand had Bourjade uit zün loopgravenJaren leven dige herinneringen bewaard. Hü wist hoe ge vaarlijk ze waren, hoe door de verkenners In die ballons het vuur geleid werd dat op de Fransche doelen gericht werd. Thans wilde hij zijn makkers „daar beneden”, die door het van uit de kabelballons geleld ge- ''■hutvuur geregeld werden bedreigd, naar "este vermogen helpen. daarom wilde hü er te -blüven, al ko^4 In Genève mi eren ovérlaten en ging hü op medisch lés naar Holland terug Daar heeft hü nog enkele maal een wandeling gemaakt, naar zün geliefd Scheveningen, waar hü tot mid den in den winter toe. langs de zee wandel de. totdat de voortwoekerende kwaal hem op het ziekbed wierp, waar hij nu reeds een maand onder de behandeling der doktoren is die nu.officieel mededeellng hebben ge- daarj^dSt zijn toestand ernstig Is. xEen beroep op katholiek Nederland om door een vurig gebed dezen lüder, aan wlen het zoo ontzaglük veel verplicht is, deze da gen tot een steun te zün, mag vrüwel over- booig heeten. Spontaan zal er In deze dagen In tien duizenden katholieke gezinnen een gebed opstügen tot God, opdat HU Mgr. No tens ook In deze misschien wel moellükste __i offerend moge geven, welke deze hooge lüder thans meer dan ooit behoeft. meisje van plek, gren zende aan het water, aangerand door een jongen man. uit Amsterdam. Hü greep het meisje aan en er ontstond een worsteling, waarbü de kleeren van het slachtoffer ge havend werden. Het meisje verzette zich hevig en het einde was, dat het tweetal in het water viel. Zü krabbelden er uit en de aanrander bleek daardoor aanzienlijk afgekoeld te zün. Hü sprong op zün rij wiel en reed was. doch even later brak de trapper van zün flets. Omwonenden, die op het hulpgeroep het meisje waren tcegeachoten, wisten dader te grpen en waarschuwden de litle. Daar men het te warm vond, om aanrander, die zich verzette, eentgen achtereen In bedwang te houden, bond men hem eenvoudig met behulp van eeiri koe touw, aan een boom vast. Hü is later door de politie naar het raadhuis overgebracht, waar burgemeester mr. A. J. de Wolf, hem' een verhoor afnam. Hü wordt ter beschikking van de justitie gesteld. De Sovjet-regeering heeft, na de vele slaagde tochten van de „Graf Zeppelin" en vooral na den Jongsten Pooltocht, de lucht- schepenwerf te Friedrichshafen opdracht ge geven om zoo spoedig mogelük een luqhty schip voor Sovjet-Rusland te bouwen. In Friedrichshafen heerscht de overtui ging, dat de luchtschepen meer en meer ge bruikt zullen worden voor het Transatlan tisch verkeer en men Is thans bezig met voorbereidingen voor den bouw van een nieuw luchtschip, de L.Z. 129. Ook dit luchtschip zal worden ingericht voor het vervoer van passagiers, post en vrachtgoederen over lange afstanden. Het luchtschip krijgt een lengte van 228 Meter en een doorsnede van 41.2 meter. De drijf kracht zal bestaan uit vier eenheden, waar bü teixens een Dieselmotor met een over- koppeling op een luchtschippropeller werkt. Het geraamte van het luchtschip, dat een uitgesproken stroomlljnvorm heeft, bestaat uit Dural-aluminium. De reservoirs voor benzine, olie, water enz. worden evenals de ruimte voor machines, vracht en post, in de kiel ondergebracht, waar tegelijkertijd ook de hoofdbedieningscabines komen. Aan den achtersteven komen twee vaste vlakken, als mede de bewegelijke roervlakken voor het hoogte- en zijstuur. Aan den boeg van het schip komt onder den romp de commando- gondel met stuur- en navigatlerulmte. Het verblüf voor passagiers is voomamelük bin nen in het luchtschip. Deze ruimte bevat een groote eetzaal, een ruime hal. 'n schrijf- en leeskamer en wandelgangen, die als bal- cons gebouwd worden met groote glasruiten. Op deze wüse zün de voordeelen van de vroegere passagiersverblüven. die als gondels geconstrueerd waren, vereenlgd met nieuwe voordeelen, os. de goede mogeiükheid van ’t uitküken. De ramp van de R. 101 heeft ertoe geleid, dat het nieuwe luchtschip niet meer met waterstofgas, maar met helium gevuld zal worden. Dit besluit Is mede oorzaak van het feit, dat de bouw van hét luchtschip een jaar vertraging heeft ondervonden. Kapitein Lehman deelde mede, dat de L, Z. 129 geen gewüzigde uitvoering van de plannen voor de L.Z. 128 is. maar een geheel nieuwe construc tie. In verband met het gebruik van helium, zullen de plannen voor de IkZ. 128, die reeds geheel gereed waren, niet worden uitgevoerd. Het heliumgebruik beteekent ook een stü- ging van de kosten. Een vulling met helium kost 400.000 Mark. Het nieuwe luchtschip ral gebruikt worden voor den regelmatigen dienst tusschen Duitschland en Amerika. gemakkelük voor den bit In elk motorrütuig zal een .Boyce” snel- bluschapparaat worden aangebracht, dat bij brand onmlddellük kan gebruikt wor den. In Wsensehe profs clubs Austria en Wacker el-i] kaar ontmoet. Het resultaat was 44. werd dus naar het bureau geleld, daar het bjj verordening verboden is dieren, die hier toe niet in staat zijn, goederen te doen vervoeren De beide heeren Caramba. die oen dergeUJke liefde voor ezels niet begrepen 1 <n niet waardeerden, gingen te keer als ra- gasworsten klaar speelt. Ze pogen hem te volgen, maar die snelle, lang voortgezette duikvluchten van uit 4000 Meter tot binnen het bereik der ratelende mitrailleurs zün büna aHen te machtig. Op 5 Juni krijgt Bourjade het Legioen van Eer; gedurende i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 8