LONDON BRIDGE BESTAAT 100 JAAR BRIEVEN UIT ENGELAND POSTZEGELNIEUWS Charing Cross Brid&e-plannen bestaan 77 jaar PAARDENSPORT Het katnpeeren De tweede tocht ELCK WAT WILS SOCIAAL LEVEN De krisis bij Philips BOEKBESPREKING BINNENLANDSCH NIEUWS De toestand van Mgr. Nolens GEMENGD NIEUWS Spaansche ezeldrijvers met de De Vrijdenkers opnieuw naar Limburg? De bescherm-engel van de Londensche armenwijk r» Tienduizend man personeel minder dan in 1929 -- -- - - - Ttlrjjke schadawzjjden „PoIar-Fahrt-1931". de NESS UNO. m< 1 weinig minder dan De kwestie der ontslagen. voor vaders en 7! 1 1 werden paarden I vi VI d t ti voorstellen draagt een Inschrift. re ra te Dl S< A T ge Di a. I h E ei H D d di VI N M VI D P> oi h. VI VI p bi e< le d< ai v< ei b< bi g' kamp geleden. ki va va Vr ra ge A na Ze va Ha H ed le na sU Al na Ni na dll va va ge r« F M: kan. de plannen, maar VI s< m te G 81 8 G B Hi h< O V sc w G A H G k< *A K D C ti K E tl e d V K b n m Ut g< val VI h« ei v< Koorddansen van vliegtuig tot vliegtuig „Huwelijk en Hulszeain." Wij ontvingen het laatste nummer van den 2den Jaargang van „Huwelijk en Huis gezin", dat te Oinneken verschijnt. Blijkens de inhoudsopgave heeft dit boekje in zijn tweeden jaargang ongeveer 200 bladzijden lectuur geboden. Deze lectuur bestond, zoo- als ook In dit nummer uit praktische artl- I kelen, vol wijze raadgevingen aan vaders en moeders, en voorts onderhoudende ontspan ningslectuur. k Pater Dr, L. Bender o. P. behandelt de leer over het Kerkdijk en burgerlijk Hu welijk. Dr. W Loomans arts te Glnneken geeft In een populair artikel jonge moeders praktische wenken Een mooi tijdschrift moeders. Moederschapcsorg. Het Augustusnummer van „Moeder- schapszorg" Is weer uitgegroeid tot een aar dig boekje van 30 bladzijden. Rector Thompson opent met een lang artikel over „Vergeetachtigheid"; In dezen tijd van toenemend verkeer voor moeders zeer lezenswaardlg Dr. Meuleman heeft we derom een viertal prakt ‘sche artikelen, waarmee iedere moeder haar voordeel kan doen. Ook de in een dergelljk tijdschrift onmis bare vragen bus ontbreekt ntet. Het boekje „Ons Noorden,, deelt het volgende mede: Voor de eerste maal tijdens zijn ziekte Is er een officieel communiqué verspreid omtrent de ernstige ziekte, welke Mgr. Nolens heeft getroffen. Wie den hoogen lijder kent, zal het niet bevreemd hebben, dat hij tot nu toe met een angstvallige zorg heeft gewaakt dat zijn ziekte zoo weinig mogelljk naar bul ten lekte. De nonnetjes, die hem In het be kende huls aan de Prinsengracht in Den Haag verpleegden, hadden de meest strenge consignes om tegenover niemand, ook maar iets van zijn ziekte los te laten en het is ons bekend, dat zelfs vooraanstaande politieke figuren In de Residentie, die eens telefonisch probeerden te informeeren, hoe het nu toch eigenlijk met Mgr. was. door een vriéndelijk nnnnotie met een kluitje In het riet werden pwjvcn o- Het Is van groot belang de vraag te be antwoorden, hoe het nu ongeveer met de personeelskwestie bij Philips is gesteld. De officleele beursnoteering van het aan deel. dat nauwelijks twee jaren geleden cir ca 1000 bedroeg, wjjst nu vrij belangrijk be neden pari. offerend moge geven. In Whitechapel, de armenwijk van Lon den. werd dezer dagen een zeldzaam jubi leum gevierd. Barones Lörvenhelm, die tot een der oudeste adellijke geslachten van Zweden behoort, vierde het gouden Jubilé van haar charitatieve werkzaamheden. In een der donkerste en gevaarlijkste wij ken van Whitechapel ligt een onaanzienlijk houten huis, dat een schild draagt met het opschrift: „Freiherr Gustav Lörvenhelm”. Trekt men aan de bel, dan wordt men door een dienstmeisje ontvangen, dat den bezoe ker in een ouderwetsche salon binnenlaat, waar hjj door de grijze barones vriendelijk verwelkomd wordt. Vóór 50 jaar. In den zomer van 1881 kwam het echtpaar Lörvenhelm uit Zweden naar Londen om de wereldstad te bezichtigen. De jonge vrouw was zoo getroffen door de ellende van Whitechapel, dat zii besloot zich daar te vestigen en al haar krachten te be steden aan het bestrijden van den grooten nood, die daar algemeen heerschte. Het huis, dat baron Lörvenhelm in West- India-Dock Road kocht, werd eerst een toe vluchtsoord voor Scandinavische zeelui, die zonder onderdak waren. Langzamerhand breidde de barones hare werkzaanfheden uit, in de tachtiger jaren der vorige eeuw her bergde Whitechapel het schuim der mensch- held uit alle hoeken der wereld Niet eens de politie waagde zich in de eeuwig don kere stegen, waarin roofmoorden, overvallen en vechtpartijen aan' de orde van den dag waren. Waar de politie echter voor terug schrikte. dat maakte een vrouw klaar. De barones bezocht de slechtste huizen, winaels, waar gestolen goederen verkocht werden, bars en tingeltangels. Zii sorak met de gemeenste misdadigers, trok zich hun lot aan, gaf hun geld en. wanneer het noodig was, nam zij de meest gevreesde bandieten in baar huis op. Nooit Is de moedige weldoenster iets kwaads ring van „De Wandelaar", maandblad, ge wijd aan natuurstudie, natuurbescherming, heemschut, geologie, folklore, buitenleven en toerisme. J. Vijverberg Is een prettige gids, die ons nader brengt tot de landschappelijke beko ringen van zijn geliefde Schouwen, «terwijl J. Daalder Dz ons voor gevaarlijke planten als bilzpnkruid en bitterzoet waarschuwt. Dat er ook In onze Oost wandelmogelijkheden zijn, wordt ons duidelijk gemaakt door 8. Kalff. Nico Tinbergen vertelt uitvoerig van zijn er varingen. die hjj bU blauwe reigers heeft op gedaan. Waptonk haalt herinneringen op aan een prachtig gebied in Overljèel, dat verloren is gegaan: de Weltemanslanden Door W. A. P. Smit "worden wij meegenomen naar Hollands duinrand en A. C. de Koek vraagt onze aan dacht voor astronomische verschijnselen in de Augustusmaand. B. V. Zwegers weet de lezers te suggereeren. dat het bosch In alle seizoenen aantrekkelijk Is, terwijl D. van Sljn ons brengt naar de beroemde aalschol- verkolonle in de eendenkooi bij Lekkerkerk. De redacteur, Rlnke Tolman, deelt tenslotte bijzonderheden mede omtrent den interes santen rouwvlinder: Zeuzera pyrlna. Uitvoerig is weer de afwisselende rubriek: Van en voor de lezers (natuurhistorisch al lerlei). Tientallen illustraties zijn ouderge woonte tusschen den tekst gestrooid. Door nood gedwongen en niet uit waag halzerij volbrachten een paar vliegers op het vliegterrein van Bantoul een acrobatische toer van den eersten rang. De militaire vlie ger Osborne zou daar een sprong met de parachute demonstreren. Ongelukkig trok de luchtdruk hem in het oogenbllk van af springen te veel naar achteren en de touwen van zijn valscherm raakten verward in den staart van het vliegtuig. Zoo bleef hjj ’n meter onder den romp hangen, niet In staat zich zelf te helpen. De bestuurder van de vliegmachine had het ongeval bemerkt, hij durfde echter niet landen, want dan zou zjjn kameraad onfeilbaar zeker verpletterd wor den Toen kwam een ander vliegtuig hem te hulp. Het bleef een paar meter boven den ge vangen vlieger zweven en wierp hem een eind touw toe dat Osborne met de handen grijpen kon. Intusschen was een derde vlieg tuig opgestegen, waarvan de waarnemer op de uiterste punt van den eenen vleugel klau terde. Van hier uit was het hem mogelljk met een mes een voor een de touwen van de parachute door te snijden. Toen het laatste touw doorgesneden was stortte Osborne wel een paar meter naar beneden, maar hjj klemde zich stevig genoeg aan het touw vast om 't niet uit de handen te laten schieten. Toen werd hjj voorzichtig, centimeter voor centimeter in de hoogte getrokken tot zijn redders hem in het vliegtuig konden heffen. bekend, is door de Bussumsche politie ge stuit. Zij vertoeven sinds een week in het Gooi en de zaken moeten niet slecht zijn gegaan, want de beide ezeldrijvers wachtten op een nieuwe zending kruiken uit Spanje (al of niet Made in Germany). Een der ezeltjes liep kreupel zijn vracht te torsen en werd dus naar het bureau geleid, daar het bij verordening verboden is dieren, die hier toe niet in staat zijn, goederen te doen vervoeren. De beide heeren Caramba, die een dergelijke liefde voor ezels niet begrepen en niet waardeerden, gingen te keer als ra zende toreadors. De ezel bleek behalve een hevige beenwond, ook een geheel gewonden rug te hebben; over de ergste plekken was een doek gelegd. De politie riep de hulp In van een avontuurlijk Bussumer. naar de „Telegraaf!^ meldt, die veel gereisd heeft en van wlen men vermoedde, dat hij ook Spaansch zou kennen, hetgeen het geval bleek te zijn. Deze heer zette uiteen, dat men In een ordelijke gemeente als Bussum Is, niet mag venten zonder vergunning, zoo- dat de goederen In beslag genomen moesten worden. Het halve corps agenten, de motor en de hondenbrigade moesten er toen aan te pas komen, om den vurlgen verkoopers van de koele kruiken, die de onderhandelln- gen verder zonder tolk maar met een dolk wilden voeren, te leeren, dat met politiever ordeningen niet valt te spotten. Dank zjj den avontuurlijken heer die den Spaan- schen grandes groot gelijk gaf en hen er van wist te overtuigen, dat hijzelf ook met ter- racotta-kruikjes had gevent en dat de boete voor de eerste bekeuring voorloopig niet be hoefde te worden betaald, terwijl de in be slag genomen voorraad in Amsterdam terug zou zijn te krijgen, bracht men den com pagnons aan het verstand, dat verdere te genstand niet zou baten. De kruiken werden per trein naar Amsterdam gezonden en de firma volgde mqt haar eigen vervoermid delen, waarbij zij beloofde niet op den ge wonden ezel te gaan rijden. De Spaansche consul zal nu de zaken van zijn landgenoo- ten, die het voornemen hebben naar Dene marken te trekken, dienen te behartigen. LONDEN. 31 Juli 1931. London Bridge dat is te zeggen de „nieuwe” London Bridge, bestaat morgen honderd jaren. Den 1 enAugustus 1831 werd «U ingewijd door koning Willem IV en ko ningin Adelaide, en op prenten uit dien tijd riet men de brug afgebeeld, heel erg wit. en rtfkelljk met vlaggen getooid en de rivier overdekt met booten en schuiten vol wui vende Landenaars. Met allen eerbied voor de fotografie moet ml], zoo vaak ik een prent aanschouw waarop een „actueele" gebeurte nis uit het pre-fotografische tijdperk ver eeuwigd Is, de opmerking van het hart, dat de teekenaars heel wat meer terecht wisten te brengen van volksfeesten, straatgevech ten en soortgelijke Voorvallen dan de foto grafen. De vlaggen wapperen zoo gelijkma tig en met zooveel overtuiging alsof zij ge hoorzamen aan het bevel van een sergeant- majoor; de honderden menschén op de rivier wuiven allen met hun hoeden, en op den voorgrond zien wij geen Goliath-hoofden en -handen van toeschouwers, die te dicht bij de lens stonden. De „nieuwe” brug, ofschoon een eeuw oud, is nog altijd nieuw, vergeleken bij haar on- middelljjke voorgangster, die een leeftijd van over de zeshonderd jaren bereikt had. En ofschoon zjj om haar bouwkunstige verdien sten geprezen wordt, kan zij toch de verge lijking niet doorstaan met de oude London Bridge, die aan weerszijden door huizen In gesloten was en volgens' de vele afbeeldin gen welke, er van bestaan, een der mooiste middeleeuwsche bruggen moet geweest zijn. Op de tentoonstelling te Wembley (1924 *25) was een hoogelijk geroemde reconstruc tie dier brug te zien; deze had evenwel, om redenen van „plaatsgebrek”, nog niet de helft van de lengte van het origineel. De' tegenwoordige London Bridge dankt haar beroemdheid meer aan het feit, dat zij de opvolgster van de oude en bovendien de meest centraal gelegen en verkeerrijkste brug van Londen Is, dan aan buitengewone schoonheid, Waterloo Bridge, die uit het eerste kwartaal der vorige eeuw dagteekent, wordt als de fraaiste van Londen beschouwd, terwijl het gezicht op de rivier het mooist Is van Westminster Bridge af. Maar wie het schoone vooral weet te waardeeren. wan neer het- rijker is aan karakter dan aan op pervlakkige aantrekkelijkheid, zal de voor keur blijven geven aan de London Bridge en aan den aan blik, welken de rivier met haar werven en pakhuizen met de be vallige Tower Bridge In het verschiet biedt. Vooral voor vreemdelingen en pro vincialen Is deze brug bovendien weergaloos belangwekkend wegens het gewéldige verkeer van menschen en voertuigen, dat ‘s morgens omstreeks negen en ’s avonds omstreeks zes uur ongeloofelljke afmetingen aanneemt. Ongeveer op hetzelfde oogenbllk. waarop deze brug de eerste eeuw van haar bestaan voltooit, viert een andere brug feest. De Cha ring Crossbrug is namelijk 77 jaar geworden. Of neen, ik druk mij onjuist uit. Niet de Charing Crossbrug. maar de plannen tot haar bouw zijn 77 jaar geworden en het heeft er allen schijn van, dat zij een nog veel eerbiedwaardiger leeftijd zullen berei ken. Mr. Herbert Morisson. de Minister van Vervoerwezen, heeft namelijk In het Lager huis medegedeeld, dat de regeerlng thans haar aanbod, om tot de kosten van de brug bij te dragen, met 75 procent uit het Wegen fonds, niet hernieuwen^ 1 Zoodat wij zitten met zonder de brug Dit nu is ons sinds 1854 reeds zoo vaak ge beurd, dat wij er aan gewend geraakt zijn en het volstrekt niet erg vinden In genoemd jaar kwam een selecte com missie uit het Lagerhuis voor het eerst met de plannen voor den dag. Er werd in de volgende jaren veel over geschreven en ge sproken, maar tot eenig besluit kwam men niet. Ondertusschen werd dit deel van Lon den, dat een der mooiste wijken van Europa had kunnen zijn, met het jaar leeljjker ge maakt. Er werd een groot spoorwegstation neergezet en van dat station uit voerde en voert nog steeds een Ijzeren spoorbrug over de breede Theemskade en de rivier en naast die spoorbrug loopt een leelljke, wei nig gebruikte voetgangersbrug In den loop dezer eeuw nam het verkeer In deze wjjk zoodanig toe. dat een nieuwe verbinding tusschen het Noorden en het Zui den der stad dringend noodzakelijk werd. Waterloo Bridge aan den eenen, Westminster Bridge aan den anderen kant, lagen te ver van elkaar Werd halfweg de Charing Cross Bridge van 1854 gebouwd, dan zou het ver- keersvraagstuk van het Strand en de om liggende hoofdstraten grootendeels opgelost zijn. In December 1923 vertoonden de mid- denbogen van Waterloo Bridge ernstige tee- kenen van verzakking. Twee jaren later be sloot de London County Council de Drug te sloepen en te herbouwen, een plan, waar tegen groot verzet werd gevoerd door archi tecten en ook door het leekenpubliek. In November 1926 bracht een door Mr. Baldwin benoemde Koninklijke Commissie voor de Theemsbruggen een rapport uit. waarin voorgesteld werd Waterloo Bridge te be houden, en een dubbele brug voor spoorweg en stadsverkeer te bouwen bij Charing Cross. Ook dit plan vond weinig aanhang. Ver deeld waren de meeningen over een ander en grootscher ontwerp, dat in April 1928 voor gesteld werd door een commissie van inge nieurs, welke ingesteld was door het Minis terie van verkeerswezen. Deze wilde het Cha ring Cross-station overbrengen naar de zuid zijde der rivier, de spoorbrug sloopen en een nieuwe verkeersbrug bouwen. De uitvoering zou ongeveer 10 millloen pond sterling kos ten en zelfs tegenstanders vah het plan er kenden, dat Londen er onnoemelijk op voor uit zou gaan. Eenige maanden later werd het ontwerp door de London County Coun cil aangenomen en heel Londen sprak van de grootsche veranderingen, die In het West end zouden plaats grijpen. Natuurlijk toog men niet onmiddellljk aan het werk. Dat doet men In Engeland nooit. Commissies moeten toch óók leven. In April 1930 dus 1M jaar later keurde een Commissie uit het Lagerhuis het bruggen- plan goed, maar zij hechtte niet haar goed keuring aan de plaats, waar het nieuwe Charing Cross-station zou worden gebouwd. Waarop een Raadgevende Commissie be noemd werd, die het heele plan opnieuw zou onderzoeken. Deze commissie stelde 3 Maart van dit jaar voor, dat het station naar den Zuidelijken oever zou worden overgebracht, en een nieu we brug zou worden gebouwd; kosten 12.470.000 pond sterling. Nu dacht men er eindelijk te zijn. De London County Council vroeg 30 Juni mach tiging aan het parlement, om het plan uit te voeren, onder voorbehoud, dat de regee rlng, in overeenstemming met vroeger ge dane beloften, 75 pet. In de kosten zou bij dragen. Maar de regeering heeft besloten niet „mee te doen", en bijgevolg zijn zij nog pre cies even ver als in 1854. Of een thans levend Londenaar wel be leven zal, dat men ooit verder komt? ’t Lijkt onwaarschijnlijk 1 deze de meest strenge consignes, op die wijze gelukte het toch, dat de buitenwereld, zjj het soms uit de derde en vierde hand, tets te we ten kwam. Nu eindelijk is er een officieel communi qué verschenen, omdat de ernstige toestand van den lijder niet langer vecbloemd mocht worden. De nierziekte heeft helaas zulk een omvang aangenomen, dat de toestand van Mgr. Nolens, al Is er dan geen direct levens gevaar, als zeer ernstig moet worden aan- gezien en op dit oogenbllk kan dan ook reeds met vrij groote stelligheid verzekerd worden, dat de veel omvattende en hoogst be langrijke taak van dezen staatsman, diplo maat en volksleider, niet meer door hem zal kunnen worden hervat. Wat dit voor Neder land in het bijzonder beteekent, zal misschien eerst veel later in vollen omvang worden be seft, maar ook toch nu reeds, zal het ern stige verloop van deze ziekte groote versla genheid en beroering in breede kringen wek ken. Niet het minst omdat deze slag zoo ge heel onverwachts komt. Al schijnt Mgr. Nolens de kiemen van deze ernstige ziekte reeds lang bij zich gehad te hebben en gevoeld, zijn sterke natuur, zjjn onvermoeide wil tot arbeid, heeft zich tot het laatste verzet. Voor hij enkele maanden ge leden naar Genève ging, openbaarde zich de ziekte Ui ernstige mate en dengenen die hem in die dagen ontmoetten, viel het op. dat hij niet de oude was. Maar in Genève wachtte hem ditmaal een zeer belangrijke taak en daarom wilde hij er niet van weten, om thuis te blijven, %1 kon hjj lichamelijk niet meer. In Genève moest hjj dan Ook zijn taak aan anderen overlaten en ging hjj op medisch advies naar Holland terug. Daar heeft hij nog een enkele maal een wandeling gemaakt, naar zijn geliefd Scheveningen, waar hij tot mid den in den winter toe, langs de zee wandel de, totdat de voortwoekerende kwaal hem op het ziekbed wierp, waar hij nu reeds een maand onder de behandeling der doktoren is die nu officieel mededeeling hebben ge daan, dat zijn toestand ernstig Is Een beroep op katholiek Nederland om door een vurig gebed dezen lijder, aan wlen het zoo ontzaglijk veel verplicht is, deze da gen tot een steun te zijn, m g vrijwel over bodig heeten. Spontaan zal er in deze dagen in tien duizenden katholieke gezinnen een gebed opstijgen tot Odd. opdat Hij Mgr. No lens ook in deze misschien wel moellljkste periode van zijn arbeidzaam en leven, de genade en kracht welke deze hooge lijder thans meer dan ooit behoeft. Bij gelegenheid van het Zeppelin-bezoek aan het Noordpool-gebied zijn de bekende Duitsche Zeppeiin-zegels van 1 M roo<K M. blatiw en 4 M sepia in den linkerhoek van den zwarten opdruk, over drie regels, Polar- Farht-1931" voorzien. Hetgeen gebeurde Een der belangrijkste paardensportgebeur- tenissen ter wereld is wederom‘ac^^ rug nJ het concours hippique te Aken. De belangstelling voor deze gebeurtenis was van de zijde van het publiek wederom groot Naar schatting zullen er in de tien dagen dat het concours duur^°ngeZ^ 60 000 menschen zijn 4^3 was de belangstelling van de zijde der^paar densportbeoefenaren l.c. de Met veel ophef was er in de kra"ten dins van gemaakt dat zooiets als negen landen aan de wedstrijden deelnamen, waar oor ~k de Vereenigde Staten Deze mede deling had echter meer Pr°Pa«andls^^ dan werkelijke waarde, want b» die Amerikaansche officieren niet mt Amerika voor die wedstrijden overgekomem doch waren gedetacheerd voor aan de rijschool te Hannover en daardoor dus in de gelegenheid om te Akrti ‘e Zoowel de Zweden als ook de waren afwezig, terwijl eveneens ve^^ Duitsche stallen weg waren gebleven. De _oor zaak hiervan moest gezocht worden in dei te hoog opgedreven en daardoor etschen die bij de springconcoursen dit^taar werden gesteld, waardoor het voor goede paarden zelfs niet meer mogelljk kans op succes te hebben. Alleen zeeigoede paarden en de cracks der ruiters badd*" kans en dat waren de Italianen, die rijf de zeven zware springconcoursen wonnen en ook den landenwedstrijd in hun voordeel be slisten. Dit Viel den Duitschers zeer niet mee, want zij hadden na de overwinning der Duitsche équipe te Rome nogal erg veel ophef gemaakt van de Duitsche successen, waardoor een groot gedeelte van het I>iit- sche publiek in de meenlng verkeerde dat de Duitsche hindemisrutters tot de besten ter wereld behoorden en niet meer te slaan waren. De Italianen hebben echter te Aken wederom bewezen dat één zwaluw nog geen zomer maakt en één verloren landenwedstrijd nog niet wil zeggen dat de verliezende partu haar wereldreputatle ook verloren heeft De Italianen, die de beste springruiters ter wereld waren hebben bewezen die nog te zijn. Te betreuren is het eveneens dat de leiders van het conueours-hippique te Aken er maar niet toe kunnen besluiten de concoursen voor tuigpaArden ook voor buitenlanders open te stellen. Hierdoor wordt het onzen trig-- paardeigenaars ónmogelijk gemaakt in Aken, te verschijnen, omdat zij er geen lust in heb ben in een aparten wedstrijd onder elkaar te concurreeren Dat toch kunnen zjj in ons land iedere week doen en het is hen veel meer waard op een Internationaal concours in een werkelijk internationalen wedstrijd lauweren te oogsten om daarmede te be wij- zen dat de Hollandsche luxe-tulgpaarden nog steeds bovenaan staan. Het Haagsche concours-hippique dat de laatste week van Juli werd gehouden had een internationaal tintje door de deelneming van den bekenden Belgischen springruiter Laame en van de Duitsche paarden van mej Broschek. Enkele van laatstgenoemde paar den werden gereden door den bekenden Duit- schen ruiter Plek, een jonge man. die voortgekomen is uit de gelederen der lande lijke rijvereenigingen Vooral de Duitsche paarden konden verschillende prijzen winnen en mej. Broschek zelf vermocht de beide hoogste plaatsen te bezetten in het spring concours voor paarden gereden door dames In de groote springconcoursen te Den Haag waren zeer veel paarden ingeschreven, doch er werden nogal wat fouten gemaakt want eenvoudig was het parcours niet. Minder mooi was de belangstelling van de zijde van het publiek en het was te merken dat de tij den veranderd zijn sinds de glorierijke dagen van Zorgvliet en Hou trust van voor den oor log. toen het Haagsche concours-hippique zoowel bij deelnemers als belangstellenden een wereldreputatle genoot. In Noord-Holland hebben de landelijke rij vereenigingen zich te Bergen j.l„ zooals we reeds meldden, duchtig geweerd. Nog nooit was een dergelijk groot aantal landelijke rui ters op één plaats present geweest en de kampioenschappen met de daaraan verbon den groote parades behooren dan ook tot de schoonste gebeurtenissen in de geschiedenis der Nederlandsche landelijke ruitersport, die naar we hopen dit Jaar alleen nog overtrof fen zullen worden door de groote monster- demonstratie in het Olympisch Stadion op Zaterdagmiddag 19 September as. Voor de tweede maal werd een week later in onze provincie de bekende groote sterrit der landelijke ruiters naar Midden-Beemster gehouden. Hoewel de deelname niet zoo groot was als vorig jaar was het resultaat uit sportief standpunt bezien bijzonder goed te noemen. Niet alleen waren er in korten tijd geweldige afstanden afgelegd, doch ook de conditie der ruiters en paarden (waarop scherp werd gelet en die mede den ulslag bepaalden) was ditmaal over de geheele linie goed en beter dan vorig jaar De ruiters heb ben bewezen waartoe hun gewone éebrulks- paarden onder deskundige leiding in staat Zijn. Zoo reden de beide winnaars J Schoorl en J. Moolj ieder 112 K M in den tijd van plm 12uur, dat is met een uurgemiddelde van 9 K M Bovendien moesten alle paarden nog aan het einde van den rit over een af stand van 1000 M. om het snelst galoppeeren en daarbij werden door de gewone inlandsche paarden wederom snelheden behaald, waar aan men vroeger nooit zou gedacht hebben. Dat de federatie van landelijke rijvereeni gingen zulk soort wedstrijden bijzonder aan beveelt. mede helpt regelen en de resultaten ervan nauwkeurig nagaat is niet te verwon deren. Die wedstrijden toch zijn middelen om te bewijzen waartoe het in Nederland gefokte paard in staat is Velen waren rot voor enkele jaren niet te overtuigen van het prestatievermogen der inlanders en men kan dan ook de organisatie der landelijke rui tersport niet genoeg dankbaar zijn voor het geen zjj in deze tot stand heeft gebracht. Gelukkig blijkt de malaise ten plattelande vermindering. Dit maakte op zich reeds de productie rationeeler. Daarnaast echter wer den aldra machines in bedrijf gesteld, waar door al evenzeer inkrimping van personeel kon worden verkregen. Het is begrijpelijk, dat ingewijden, die dit onderling verband tusschen de feiten van meetaf konden bespeuren, de geheele aange legenheid met een rustiger blik gadesloegen dan zjj, die zich ertoe bepaalden den gang van zaken uitsluitend af te meten naar de zoo- en zooveel duizenden man personeel. Zij wisten daartoe te goed, dat op honderden destijds aan ontslagenen verstrekte getuig schriften als reden van het ontslag stond vermeld: „Verandering van werkwijze." Intusschen gold het bovenstaande in hoofd- zaak voor de eerste tijden, nadat de wereld crisis zich had geopenbaard. Van de onge veer tienduizend menschen, die sinds Octo ber 1929 zfjn ontslagen, kunnen er vijfdui zend gesteld worden op de debetzljde van de hlervoren ulteengezette factoren. Wie de gangbare meenlng omtrent de Phl- llpsontslagen aan deze gegevens toetst, zal eenige afwijking bespeuren. Daarnaast lijdt het echter geen twijfel, dat de sinds medio 1930 gevallen van bedrjjfstoestanden, recht streeks voortsprultende rit de crisis zijn te wijten. Het behoeft geen betoog, dat deze zich te zwaarder doet gelden, waar immers juist in de aandeelhoudersvergadering van 4 November 1929, dus feitelljk op den drempel der malaise, het maatschappelijk kapitaal van f 100 tot f 250 millloen werd verhoogd. waarde had en van belang was voor de ge heele plattelandssamenleving. dan zou na tuurlijk een dergelijke uitbreiding in de ma- laise-tljd noeit mogelljk zijn. Wees een bewijs te meer voor het belang dat deze jeugd organisatie vertegenwoordigt. Eindhoven en Philips. Over het algemeen heerscht ten aanzien van deze combinatie eenig wanbegrip. Men meent in breede kringen bU de jongste emissie der stad Eindhoven is zulks duidelijk aan den dag getreden Eindhoven in één adem met Philips te kunnen noemen. Dit is onjuist. Philips is buiten twijfel de voor naamste werkgever; daarnaast riJn er echter vele anderen, die eveneens van niet te onder schatten beteekenls zijn. Men denke aan de sigaren-, textiel-, lucifer-, hout- en andere takken van nijverheid. Reeds vóór er van Philips sprake was. had Eindhoven beteekenls als Industriecen trum. In den loop der tijden hebben oude en nieuwe industrieën uit vsrschillende bran ches, naast die van gloeilampen en radio, haar deel genomen in den bloei en vooruit gang van Eindhoven. Men heeft Eindhoven de „Philipsstad" genoemd en niet zonder re den. Wie echter sou meenen. dat de Eind- hovensche fabrieken zonder belang zUn. in dien men zich Philips wegdenkt, heeft abuis en zal goed doen zijn opvatting te herzien Niet alleen om het feit zelf, dat zij onjuist isAmaar ook omdat zjj eefi verwrongen beeld geeft van Eindhoven als industrieele zetel plaats. De jongste aflevering van „De Vrijden ker”, het orgaan van .De Dageraad", staat geheel in het teeken van den zoo jammer- lUk-mlslukten propagandatocht van de god loochenaars naar Limburg Naar aanleiding hiervan schrijft nu de „Limb. Koerier” het volgende: Oorzaak der inkrimping Men schrijft uit het Zuiden aan „De Tijd”: Met het gevoel van onrust, dat nu reeds sinds bijna twee jaren is gekomen over de stad, waar de Phillps-fabrleken zijn geves tigd. wordt het den laatsten tijd zeker niet beter. Talrijke persberichten doen de ronde en daaronder waren er, die het personeel van Philips tot 8500 man hebben gereduceerd. Men weet, dat op de jongste aandeelhouders vergadering der N. V. Philips Fabrieken de heer Philips mededeelde, dat het personeel toen 14000 man bedroeg. Ware dit nu op 8500 teruggevallen, dan beteekende zulks 5500 ontslagen in nauwelijks enkele weken; een dergelijke Inzinking zou weinig minder dan een catastrophe zijn In „De Tijd” is dit bericht dan ook orunld- delljjk tegengesproken en werd medegedeeld, dat bij Philips momenteel circa 13000 man werken, wat inmiddels bewijst, dat na de jongste aandeelhoudersvergadering voor we der een duizendtal werknemers de fabrleks- poorten werden gesloten. Het is van groot belang de vraag te be antwoorden, hoe het nu ongeveer met de In ronde getallen zijn dus sinds October 1929, dus in bijna twee jaren tijds. tiendui- zeffii werknemers van de drie-en-twintig- duizend ontslagen. Philips doet het op het oogenbllk met vljf-twaalfden van zijn per- sqpeel minder dan in 1929. In welingelichte kringen staat vast, dat. in tegenstelling met de opvattingen van „the man in the street" deze personeelsinkrim ping voor minder dan de helft een recht- streeksch uitvloeisel is van de eigenlijke cri sistoestanden. Wat heeft dan in hoofdzaak tot de reeksen ontslagen geleid? Veranderde werkmethoden, mechanisatie, speciaal bij de radio-afdeeling. Hoe stond in 1929 de zaak. toen, om zoo te zeggen, lederen dag nieuwe bataljons werknemers de fabriekspoorten van Philips introkken? Aldus: Begin 1929 is Philips ra- dio-toestellen gaan vervaardigen. Daar had men duizenden nieuwe menschen voor noo dig. Maar al deze duizenden waren leek in het vak: ongeoefend Ook ging, wat de werk wijze betreft, dit onderdeel van Philips min of meer simplistisch. Een en ander bewijst, dat feitelljk het record-aantal arbeiders uit dien tijd ofschoon Philips niet naltet in suggestieve reclame op de steeds nieuwe dul- Dokter L. Heijermans wijst in „Het Volk” op de nadeelen en gevaren van het kampee- ren, dat in deze zomermaanden weer zoo druk beoefend wordt In de eerste plaats de mogelijkheid van de infecties: deze worden geboren uit de primi tieve closetten, eventueele onzuiverheid van drinkwater en melk. Te vreezen zijn typhus en dysenterie. Het probleem van de privaten is niet zoo eenvoudig op te lossen; men is aangewezen op tonnen met brillen. De tonnen Worden van wat stroo voorzien en moeten op ge regelde tijden worden schoongemaakt en vernieuwd. Voor alles moet er een afdoend getal zijn: kampen waar een duizendtal personen zijn, terwijl er een dozijn of min der privaten zijn, voldoen niet aan de aller eerste hygiënische elschen. In die gevallen behoort het uitbreken van typhus of dysen terie niet tot dt. onmogelijkheden. Op 20 personen behoort er zeker één privaat te zijn. De brillen moeten verschillende malen per dag grondig gereinigd worden. Waarom stelt men geen papieren brillen ter afdek king. die in den handel zijn, verkrijgbaar? Dan het drinkwater-vraagstuk. Geen kamp behoort opgericht te worden, waar niet overal overvloedig zuiver drinkwater verkrijgbaar is, zoowel voor het drinken als voor het wasschen. Zwemgelegenheld, doch een goede, moet dicht in de buurt zijn. En dan de melk: het is waargenomen,dat gepasteuriseerde melk uit Oï->en emmers ver kocht werd: de jongelui kwamen dan met hun flesschen, die zoo ongeveer gereinigd waren. De distnbuant dompelde de flesch eenvoudig met vuile vingers in de melk tot de flesch volgeklokt was. Al gaat men van onberispelijke melk uit dan kunnen Infecties op die manier niet uitblijven. Gepasteuri seerde melk in gecapsuleerde flëschjes, af komstig van een goede inrichting, moet ver krijgbaar zijn. Het koopen bij een boer is uit den booze; het koken van deze groote hoe veelheden stuit op groote bezwaren. Ik noem eenige voorbeelden om duidelijk te maken, dat bet leiden van een kamp geen kleinigheid is en dat dit ernstige voorberei ding behoeft. Thans de kans op rheumatiek, verkoud heid. tengevolge van doornat worden, van onvoldoende ligging. Dit is een zaak van technisch Inrichten van tenten en britsen of stroozakken. Een tent mag niet doorregenen, niet omwaaien, niet onderloopen. Zijn de haringen goed bevestigd, de vloerbedekking goed gelegd op de omgeslagen randen van de tent, dan is zjj volkomen waterdicht te maken. Heeft men er geen verstand van. dan kan elk geoefend soldaat en officier van voorlichting dienen of elk behoorlijk onderlegd verkooper van sportartikelen. De kampeerders moeten goed uitgerust zijn met praktische regenjassen, waterdichte schoenen, vboral met zeep en handenborstel. De tandschuler is geen luxe, de zonnebril voor velen nuttig. Thuis dienen te blijven Ik bedoel niet naar een kamp. doch naar een vacantleko- lonie gaan de zwakken, de slecht gevoede, weinig getrainde, vatbare Jongens en meis jes. Ik zou nooit 'n kind naar een sturen, dat aan rheumatiek heeft Laat men den arts om advies vragen. Ik zou willen bepleiten, dat niemand tot bet kampleven wordt toegelaten die geen dok- tersbewijs kan overleggen. De jongelui vermoeien zich over het alge meen nog al flink het is zoo verleidelijk ’s avonds nog wat te babbelen en dan komt men slaap tekort. Het spreekt verder vanzelf dat In een kamp zeer goed toezicht moet zijn dit be hoeft geen betoog. België Van 15 December tot 1 Januari a.s zal een serie zegels worden uitgegevéh (5 lage waarden en een van 5 frs.) met de beeltenis van koningin Elizabeth. De op brengst zal ten goede komen aan de tuber- culose-bestrijding De beeltenis op de zegels zal een repro ductie zjjn van een foto, de koningin tijdens den oorlog voorstellende, welke door bet paleis tot dit doel werd beschikbaar gesteld, meldt de „Msb." Verder zal een postzegel met de beeltenis van kard. Mërcier in omloop worden ge bracht ten behoeve van de sociale werken van het ministerie van P. T. T.; de tehuizen voor zieken en herstellenden van het P.T.T.- personeel De datum van uitgifte van dezen kard. Mercier-postzegel werd echter nog niet vastgesteld. Britsch-GÜyanaTer gelegenheid van het eeuwfeest dezer Engelsche kolonie is op 21 Juli j.l. een serie van vijf herinneringsaegels in koperdruk en met het nieuwe schrljf- letterswatermerk uitgegeven. De waarden zijn: 1 c. groen (voorstellend het beploegen van een rijstveld; oplage 420.000 stuks). 2 c. bruin, (voorstelling: bo ven de beldenaar des konings. daaronder een Indiaan met pijl en boeg op de visch- vangst: oplage 5 mill.) 4 c. rood (de beel tenis des konings. er onder de watervallen van Kaieteur; 600.000 stuks), 6 c. blauw (openbare gebouwen in de hoofdstad George town; 240 000 stuks) en 1 dollar licht violet (zelfde teekenlng als de 4 c.; 24.000 stuks.) De serie blijft in koers, tot ze is uitver kocht; zoolang zUn de koerseerende waar den van 1. 2. 4en 6 c. uit de circulatie ge nomen. De zegels hebben als randschrift ox. de jaartallen 18311931. Cqqta Rica: Voorzien van den opdruk „Correos 13 centimes” is de groene telegraaf- zegel als frankeerzegel in koers gebracht. De aangekondigde nieuwe 13 c. rood zal eveneens 'n opdruk krijgen. Gibraltar: Twee nieuwe zegels: 1 p. rood en 154 p bruin, (watermerk C A schrijflet ter veelvoud, tending 14); voorstellende de haven en rotsen van Gibraltar, in den rechterhoek boven *t beeld des konings. in den linkerhoek t wapenschild. Italië: Ter herinnering aan de Oceaan- vlucht RomeRio de Janeiro, door een Ttaliaansch eskader van 17 Dec. 1930 15 Januari 1931 uitgevoerd, is thans een zegel uitgegeven van 7.70 L. blauwgroen en bruin (watermerk kronen, tending 14. beperkte oplaag). De vrij onduidelijke teekenlng wil -een luchteskader. Het zegel op de reis betrekking hebbend Het Ijjkt ons te veel eer aart een dergeljjk orgaan besteed, om zjjn even dwaze als on ware beweringen te vermelden of te weer leggen. Dat de Limburgers „beestmenschen" zjjn, behept met alle kenmerken van „gods- dienst waanzin", weten wij zoo langzamer hand wel.... Van meer waarde is het een oogenbllk stil te staan bij de mededeeling, dat het niet bU dezen éénen inval zal blijven. De vrijdenkers geven den moedxnlet op. Zij kondigen nieuwe propagand^tochten naar het Zuiden aan. „De bres", door hen in de .jjriestertyrannle" geschoteng willen zü verder uitdiepen4 WU zullen aannemen, dat dit geen Ijdele grootspraak is dat „De Dageraad" inder daad van plan is haar actie tegen het ka tholieke Zuiden voort te zetten. Zal dat in denzetfden uitdagenden vorm geschieden, waarin het den eersten keer heeft plaata gehad....? Dank zij de Limburgsche gemoedelijkheid, dank zij de angstvallige bescherming, waar mede de overheid de vrijdenkers had om ringd. is het Dageraadsavontuur tot heden verloopen als een kostelijke grap. Men bespare zich echter de illusie, dat *t bij nieuwe uitdagingen van de god loochenaars zoo zal blijven. De grap gaat dan bittere ernst worden. Limburg wenscht niet in zijn heiligst be zit het katholiek geloof door een handjevol godsvergulzers te worden gehoond. Het wenscht evenmin opnieuw besmeurd te worden met het vuil van lasterlijke pam fletten gedrukt met het geld van Moskou. Dat moge de overheid bedenken. Dat moge vooral de regeerlng bedenken, die den plaatselijken autoriteiten zoo angst vallig opdroeg ervo >r .te waken, dat het grondwettelijk recht der vrije meeningultlng ten volle werd gehandhaafd, en geen vrij denker werd gehinderd. De regeering. die, als wij Juist zijn Ingelicht, zelfs den procu- reur-generaal naar t Zuiden had gestuurd, om er in het geheim op toe te zien, dat de door baar gelaste orde-maatregelen volledig werden nagekomen. De regeering. die als de politie niet zoo tactvol was opgetreden, met van haar burgers met polltlesabels zou zijn ben bereikt, dat het meest-getrouwe deel van haar burgers met Polltie-sabels zou zijn uiteengeslagen, om •n troepje betaalde Mos- kou-agenten, die het vliandigste staan te genover den huidlgen regeeringsvonn, zijn werk van ontbinding ongestoord te laten voortzetten. Dat alles moge de regeering be denken. ■ooeven verscheen bij den uitgever A. G. Schoonderbeek te Laren de Augustus-afleve- leden als beschermengel van alle paria’s be schouwd. Menschen van alle ras en religie vinden in het asyl van barones Lörvenhelr vriéndelijk toevluchtsoord. landelijke ruitersport en van alle zijden ko men de berichten dat er nieuwe rijvereeni gingen worden opgericht. Wanneer de lande- De tocht van de Spaansche ezeltjes met de roode kruikjes, ook in Amsterdam wel gestuurd.- Zij had uitdrukkelijk order om tegenover niemand ook maar het geringste uit te laten. Alleen een enkele intimus werd een enkele maal tot den zieke toegelaten en ook al had Cfirvsv.** - - •HeelC"ntr eerbare graadmeter was. Er -t iets on- tmirlljks en oneconomisch in. duizenden o-jeoefenden werden geleide- ‘- -eoefend. werden vaardiger, presteerden -> openden den weg naar personeel*-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 6