BLAD ON 4 NIET THUIS AAN ONZE H.H. ADVERTEERDERS I I ABONNE’S I twin 11 DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN 8 AUGUSTUS 1931 ZATERDA: f50 VOORNAAMSTE cNTEUWS Benoemingen A udiëntie Buikbanden en Breukbanden Het gevaarlijke zeebad en I JOH. LAUWERS De moord op de Markt te Nijmegen Ernstig verkeers-ongeval te Velsen Luxe-auto botst in volle vaart tegen autobus -i— WAT BETEEKENT VAKOPLEIDING? VHF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 184 - >H verlim vso ’n anderen vinger De proeven van dr. Bendien f750.- ^iik"nX' f250.- GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN 265 jaar na den tocht naar Chattam AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAR ALLE RECHT1 I INTIG UREN NA HET OHGEVAL ll j i NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD de el l- Malveraatiën te Nieuweschans. st n 1. De stakingsbeweging in Spanje. s Ernstig spoorwegongeluk in Polen. De brand op de „Ares” d aanleiding den kapitein te straffen. Één gewonde b De dader ontoerekenbaar? den t Barometerstand 9 uur vm.t 7.57. Achteruit. heeft i Commissaris J. A. Tinholt overleden bureau Kan men de see afrasteren? Vertrek waarschijnlijk op 26 Augustus dien Twee ton verduisterd? het PAYGLOP 3 ALKMAAR L Het Duitacbe bezoek aan Rome. Redevoe rt neen van Mussolini en Bruening. Auto-bestuurder aan een groot gevaar ontkomen taak kameel maar verbonden verdiepen. De „Graf Zeppelin” naar Zuid-Amerika n n sn n. BUREAU 1 Telefoon: ABONNEMENTSPRIJSi Per kwartaal, voor Alkmaar L— Voor buiten Alkmaar 2.S5 Met Geïllustreerd Zondagsblad 0.60 hooper tuig Yantlet van nabij het Nore-L Z H. Exc. de Bisschop van Haarlem zal de geheele volgende week, uitgezonderd Za terdag, audiëntie verleenen. jis, vieren Dolük feest, ,t als spreekwoord geweest. ik het niet verantwoord ver- by de menschen te wekken. tei de Instructie vaartuig Onderwijsfonds Bezuinigingswet in Engeland in voorberei ding. Op aandringen van Von Hindenburg zal de Persnoodverordening gewijzigd worden. De Raad voor de Scheepvaart heeft geen termen gevonden den kapitein van het ver brande sa. „Area” van de Kon. Ned. Stoom boot Mij. eenige straf op te leggen. Over de voorstellen van den president der Duitache Rijksbank sou prineipieele overeen stemming met de banken verkregen zijn. Ernstige malversaties bij een stroocarton- fabrtek OorbU. i leggen vrij!” njjdeft aan. gasten ■amen thuis, woorden pluis. Controle van de proeven van dr. Bendien in Nederlandsche Instituten en laboratoria wordt voorbereid. LICHT OP. De lantaarns moeten, morgen worden opgestoken cm 9.07; over moi gen om 9.00. a :k I’S li eg it d n Onderhoud met den voorzitter van den Gezondheidsraad Wü meenen goed te doen nog eens onder de aandacht te brengen, dat onze administratie naast het pissteen van Uw advertentiën in onze eigen uitgave, gaarne haar bemiddeling verleent voor het plaatsen van Uw gelegenhelds-advertentlën ook in andere bladen. U kunt van onze bemiddeling gebruik maken zonder dat de prjjs van Uwe annonce daardoor maar eenigssin* wordt verhoogd. Wü houden ons gaarne aanbevolen. DE ADMINISTRATIE. van het Onderwijl de Scheepvaart Wrak van de „Admiraal Tromp” ontdekt? Vermeende grief de aanleiding Nader wordt nog gemeldt, dat de dader een kennis was van zijn slachtoffer. Samen had den zü eenlgen tijd gewoond in een kosthuis aan de Grooie Straat. De eigenaar hiervan, zekere C. de G., had B. uit zün huis gezet, omdat hij te veel dronk en de overige gasten vaak met een mes bedreigde. B. verdacht nu zün slachtoffer, dat deze ook de hand daarin had gehad. Toen hij L. nu gisteren ont moette. sprak hü hem daarover aan. Na een korte woordenwisseling greep hü plotseling een scheermes uit zün zak, waarmede hü L. de doodelüke snede toebracht. B. heeft bekend. Bü fouilleerlng werden twee vlijmscherpe scheermessen op hem ge vonden. R. K. Tuinbouw winterschool te Beverwijk Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft benoemd tot bisschoppelijk Inspecteur van het R. K. büz onderwijs in het dekenaat Alkmaar den Zeereerw Heer Pastoor J. v. d. Marck, in plaats van den Zeereerw. Heer Rector Ftlbry; van het R. K. Land- en Tuln- bouwonderwüs en van het R. K Landbouw- huiahoudonderwüs in het bisdom Haarlem den Zeereerw Heer C. Wünker, pastoor te Zandvoort. Naar de .Jdsb." verneemt, zün aan de stroo- cartonfabriek J>e Dollart” te Nieuwe Schans ernstige malversaties ontdekt. Volgens het voorloopig onderzoek zou sinds 1916 een be drag van ongeveer tweehonderdduizend gul den zün verduisterd. De directeur der fabriek is in de laatste vergadering van aandeelhouders, op 30 Juni tact tot thans nog In hgt instituten dien niet; deel. Daaro dacht erop Groenevejd geschrev ventleve De hulpverleening aan de slachtoffers tingen alleen maar berekenen en ont werpen met behulp van de wiskunde en de physica, of u steeds voorhouden, dat er voor den technicus nog een andere groote wetenschap bestaat, namelijk de leer van de verantwoordelijkheid, zon der welke alle andere berekeningen en constructies niets waard zijn? En suit ge weten, dat voor het geheele succes van uw beroep het llefdevolle begrijpen van menschenzielen minstens even zoo gewichtig is als de kennis van de sa menstelling van de kunststeen en de staalsoorten? In de Grieksche sage hielp eens een god een konlng bij den bouw van zijn stadsmuren; de steenen voegden zich bij den klank van de lier vanzelf aaneen! Zult ge al vroeg beseffen, welk een won der aan arbeidslust alleen de tegen woordigheid van een hoogen wil en de toon van een vriendelijke stem tot stand kan brengen?” Ge slaagt In de wereld niet door we tenschappelijke en technische opleiding alleen. Karakter-opleiding is daarbij onmis baar. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels f 1.23: elke regel meer S-25. RECLAME per regel 6.75 voor de eerste pagina; voor de overige pagina’s f 0 50. RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD” bü vooruitbetaling per plaatsing 9.60 per advertentie van 5 regels: Iedere regel meer 6.12 j.l plotseling ongesteld geworden en daarna overleden. Hü wordt nu verdacht van deze verduisteringen, waarvan het onderzoek nog wordt voortgezet. Omtrent den op de Groote Markt te Nü- megen gepleegden moord vernemen wü na der, dat de dader, de 42-jarige grondwerker B„ bü de politie en bü anderen als niet ge heel normaal bekend staat. Eenlgen tüd ge leden heeft hü met den vermoorde in een lo gement gewoond en in dit verband bestaat de mogelijkheid, dat het tweetal ruzie heeft gehad, waardoor het gebeurde als een wraak neming van B. kon worden opgevat. B. was te half twee gistermiddag nog niet in staat te worden gehoord, aangezien hü op het oogenblik dat hü den moord pleegde, dron ken was en eerst zün roes moest uitslapen. De vermoorde fruithandelaar was 50 jaar oud. Raad voor de Scheepvaart heeft gis- :n uitspraak gedaan Inzake den brand in lading van het stoomschip .Area”, lig- jnde aan de kade te Lissabon, alsmede be diende de klacht van eenige pasaglers van kt stoomschip terzake van misdraging. De Raad is van oordeel, wat de ramp be eft, dat de oorzaak van den brand niet is innen worden vastgesteld. De kapitein heen idaan wat mogelijk was om den brand eester te warden. Hü is daarin niet ge- aagd, doch daarvoor kan hem zeker geen srwüt worden gemaakt. Het is tenslotte ook let gebleken, dat hü is te kort geschoten, at betreft het voorkomen van brand I Betreffende door twee van de passagiers tegen den kapitein Ingediende klachten merkt de Raad om. op, dat niet gebleken is dat het toezlcnt op het rooken onvoldoende is ge weest en de Raad acht dan ook geen termen aanwezig, den kapitein op dit punt eenig verwüt te maken. Wel is echter uit he* onderzoek gebleken, dat de kapitein te laat om de passagiers heelt gedacht en dat hü geen ordjrs heeft gegeven betreffende het waarschuwen en het van boord laten gaan der passagiers. De kapitein had tenminste den hofmeester onmlddellük moeten laten waarschuwen, toen de brand was uitgebro ken. Ook is uit het onderzoek gebleken, dat het civiele personeel niet voldoende op ae hoogte was van de brandrol en de dit daar bij toebedeelde taak. De raad wijst er voorts op, dat de klach ten van bedoelde passagiers over misdra gingen van den kapitein jegens hen eerst te voorschijn kwamen, toen zü in de ver goeding. welke de reederü hun terzake van deze ramp gaf, waren teleurgesteld. Mitsdien verklaart de Raad de klachten van de passagiers A. B. en C. E. ongegronq met uitzondering echter wat betreft het niet waarschuwen door den kapitein van den hof meester, teneinde voor het behoud der pas sagiers te zorgen. Er bestaat deswege echter geen aanleiding, den kapitein eenige straf op te leggen. Dikwijls ziet men voor d< Op een briefje staan: ni< Maar die twee bescheiden Maken juist de zaak nif Want er zün nog altüd Heden. Komen zü zoo n huls Die de woorden uit gaai Als „hier is de toegang Juist wat u dus wilt ven Haalt u daarmee eerder Daar dan ongewenschté Bij u op visite gaan. Als de kat van honk ’t Liefst de muizen vi Is een spreekwoord, di Steeds van waarde is Maak gerust uw zomerreisje, Ga naar Nice of naaf Spa, Jaag. wanneer u daarin trek hebt. Zelfs de zeeslang achterna. Of zoek koelte In de bosschen. Of baad pootjes in de zee. Maar laat nóóit uw woning achter Met een briefje: Vrij entrée! MARTIN BERDEN. I - Naar Reuter seint heeft het bergingsvaar- n ijet Londensch havenbestuur lichtschip aan den mond van de Theems een wrak ontdekt waai.an men gelooft dat het Is van het Nederlandsche oorlogsschip „Admiraal Tromp" dat daar in 1667 is gezonken. Duikers hebben vastgesteld dat de balken voor een groot deel nog in uitstekenden toestand verkeeren. Anker en kabel zün echter geheel door roest verteerd. Het schip zal worden opgeblazen. Gistermiddag reed een üsauto van de fa. Wed. S. uit Haarlem met groote snelheid langs den Drlehuizerkcrkweg te Velsen, toen plotseling het linkervoorwiel van den wagen liep. De bestuurder, zekere J. G. v. d. H voelde, dat de auto ging schokken, waarom hü er uit sprong. Pas had hü dat gedaan, of de auto botste met geweld tegen een boom. Door den schok vloog de wagen over den kop, om ten slotte büna geheel vernield midden op den weg terecht te komen. De inhoud, staven üs, was door den schok uit den wagen gevlogen en lag over den weg verspreid. Van den auto bleef niet veel meer dan een ruïne over. Daar deze midden op den smallen weg was gevallen, moest de politie dien een tüdlang afzetten. De auto-ruïne is later weggesleept. stand gebracht zal worden, is niet bekend. algemeen is de houding dezer tn laboratoria tegenover dr. Ben ouwe! willend, eerder het tegen- >m is het wellicht goed, de aan- te vestigen, dat dr. de Bruin zü» brief op eigen initiatief heeft. Het Instituut voor Pre- Geneeskunde als zoodanig staat daar bu/ten. Gist Engeh Ned. bankiers nog geen bepaald oordeel over Dultsche wlsselvoorstellen. Een gezelschap kinderen uit Den Helder, rist Donderdag met zes bussen een uitstapje maakte naar Behoor! en Bergen, bevond zich op den avond van dien dag op den Rijksweg, nabü het vliegkamp de Kooy, op weg naar huis. Ben der bussen kreeg ge brek aan benzine, waarop een andere bus daarnaast kwam staan en de chauffeurs overlegden hoe hierin tje handelen. Terwijl zü samen spraken, zagen zü uit de richting Den Helder een auto in zeer snelle vaart aankomen. De chauffeur van de tweede bus besloot Zün wagen aan den kant van den weg te netten, doch voordat hü aan dit voornemen gevolg kon geven reed de auto zün bus reeds aan. In dezen auto zaten vier jongelui. Door den schok werden de vier inzittenden door de kap geslingerd. Drie van hen kwamen zoo goed als met den schrik vrü. doch de vierde, een stoker 3e kl. der marine, klaag- V acantie-cursus fonds voor tegen ongev.lteL .ertekeVd” f3000.- Het bestuur van de Ned. Unie van chauf feurs en overig automobielpersoneel heeft aan den Minister van Blnnenlandsche Za ken en Landbouw een adres gericht van den volgenden Inhoud: Uit mededeellngen van verschillende zü- den Is ons bestuur gebleken, dat bü ver keersongevallen op den openbaren weg de slachtoffers' soms langen tüd in onverzorg- den toestand worden gelaten, omdat de plaatselüke autoriteiten van de gemeente, binnen welker gebied het ongeluk plaats had, geen, of te laat, maatregelen nemen om bedoelde slachtoffers te vervoeren en te verzorgen. De reden van deze nalatigheid der be trokken plaatselüke autoriteiten moet ge zocht worden in het feit, dat op grond van de bepalingen der Armenwet de kosten van verzorging en verpleging van een ge wonde, die aangetroffen wordt binnen het gebied van een gemeente, ten laste komen van deze gemeente, voor zoover althans geen verhaal der kosten op den gewonde zelf of op diens betrekkingen mogelük blijk’. Door zich afzüdlg te houden en geen hulp te verleenen. tracht men nu in sommige, meest kleine, gemeenten aan genoemde kosten te ontkomen; men speculeert er eenvoudig op, dat een of andere automobilist, door mede- lüden gedreven, het vervoer van de(n) ge wonde* n> ter hand zal nemen, hetzü naar een ziekenhuis in een nabüe grootere ge meente, hetzü naai de woning van deze(n) gewonde<n). De autoriteiten van de ge meente waar het ongeluk plaats had, heb ben dan geen last gegeven tot het vervoer en zün daardoor van de verantwoordelijk heid en de kosten af. Adressant verzoekt den Minister maatre gelen te treffen, welke kunnen leiden tot een doeltreffende wüzlglng van de Armen wet en zoo mogelük mede tot inrichting van door *t rijk geleide districts-hulp- en verplegingsdiensten, foodat een spoedige en doelmatige hulpverleening bü ongevallen op den weg verzekerd zou zün. Een aandeelhoudersvergadering wordt uit geschreven. Gisteravond is ..Prins Hendrik” van het voor de Scheepvaart met directeuren en leer aren der Blnnenvaartscholen te Enkhuizen aangekomen. Vrijdagochtend was de „Prins Hendrik" \an Medemblik vertrokken. Eerst werd naar de Oostkant van Wieringen gevaren en hebben de cursisten onder deskundige leiding de sluiswerken van de afsluiting der Zuiderzee bezichtigd. Daarna werd naar Enkhuizen gevaren. Tüdens de vaart werden de bespre kingen over T vakonderwijs voor de Binnen vaart, ingeleid door den heer A. de Vos, uit Rotterdam, voortgezet. Daarna hield de heer S J. van Efferen uit Amersfoort een inlei ding over het Lager Onderwüs voor schippers kinderen. In den middag heeft de heer L. K. A. van Duren, voorzitter van de examen commissie voor machinisten aan boord van stoom- en motorvaartuigen bü de Rün- en Binnenvaart te Amsterdam, een inleiding ge houden over het technisch onderwüs voor o» Binnenscheepvaart. Aan het slot der besprekingen werd aan de Inleiders opgedragen een gezamenlijk prae- advies op te stellen voor het Nationaal Con gres voor Vakopleiding, dat aan het eind van het jaar te ’s-Gravenhage zal worden gehouden. Vandaag vaart de ..Prins Hendrik” als laatste etappe via Volendam naar Am- I In den opderdom van 59 jaar is gisteroch tend in de Diaconesseninrichting aan den Overtoom te Amsterdam, waar hü sinds eenl gen tüd werd verpleegd, overleden de heer J. A. Tinholt, commissaris van politie in de vierde sectie, bureau Kattenburgergracht. aldaar. Toelatingsexamen Woensdag 16 September as. zal het toe latingsexamen worden afgenomen voor nieuwe leerlingen aan de RK. Tulnbouwwlnterschool HOF ALKMAAR Administratie Na. 433 Redartie Ne. 633 Werd, dat men mü sou geven, maar itvoerig overzicht van de meening in wd Ook daar was men van meening, 3 langen tüd noodig zou zün, alvorens kltieve gegevens zouden te verkrijgen Over behandeling en genezing van iten werd niet gesproken; het betreft het stellen der diagnose. Voor het e was het in het algemeen een beves- van de reeds gepubliceerde berichten. Een ingenieur-inzender in-^.JIet Vader land” meent deze vraag bevestigend te mo gen beantwoorden. Al lükt het ook fantas tisch, in werkelükheid is het dat volgens hem in het geheel niet. De hoofden van Kijkduin af naar het Noorden liggen ongeveer 500 M uit elkander. Ik stel mü voor, dat van hoofd tot hoofd schroefpalen zouden worden ingedraald op onderlingen afstand van b.v. 100 M. Deze palen zün voor ons geen ongekende, al thans moet ik mü zeer bedriegen, indien niet de Wandelpier op dergelüke palen ge bouwd is. Een schroefpaal is een stalen buis, van onderen voorzien van een opge klonken of opgelaschten schroefgang en van een smeedstuk, dat een scherpe punt vormt. De palen zouden zoo lang moeten zün, dat zü, van onderen in den vasten ondergrond geschroefd zijnde, bu normaal hoog water ongeveer een meter boven water uitsteken. Over eiken paal is een bus geschoven met dubbelen wand en waterdicht, zoodat zü drüfvermogen heeft. Wanneer de palen een mlddellün hebben van 20 cM, zouden de bussen een uitwen dige mlddellün kunnen hebben van 40 cJL en een inwendige van 20 cM Zoo’n bus, ver vaardigd van verzinkt staal van 3 mM. dikte en hoog 1.50 M. weegt geschilderd 82 Kg. en heeft in zeewater een drüfvermogen van 134 Kg., zoodat zü over den paal geschoven en verder onbelast, ongeveer 50 c.M. boven water uitsteekt. Deze bussen zün aan twee tegenoverliggende züden aan den buiten kant voorzien van een verticale rü opge- laschte oqgen, b.v. 6 onder elkander, waar aan van paal tot paal touwen of netten met zeer wijde mazen gespannen zün. Door het gewicht der touwen of netten en door den Invloed van den stroom zullen de bus- sen ongeveer gelük met de oppervlakte van het water blüven drijven en schuiven met het tü lang» de palen op en neer. Een dren keling, die naar zee getrokken wordt, kan zich aan de touwen vastgrijpen en daar op hulp wachten, of zich langs de touwen naar het dichtst büzünd hoofd trekken. Ik ge loof niet, dat er vrees behoeft te bestaan.dat de palen gedurende den zomer den golfslag niet zouden kunnen weerstaan, indien zü behoorlijk ingeschroefd zün. Want het zou de bedoeling zün, dat zü bü het begin van het badseizoen zouden worden geplaatst en bü het beëindigen daarvan weer opgeborgen tot den volgenden zomer. De bussen zullen gemakkehjk op en neer kunnen schuiven, want door hun voortdurend schavielen langs de palen is een aangroeilng daarvan dooj wieren, mosselen balanen of andere schelpdieren niet denkbaar. Natuurlük zal de inrichting geld kosten, maar zeker niet naar evenredigheid van de waarde der menschenlevens, die er, elk jaar weer, bü inschieten. Het werken met schroefpalen ligt niet geheel in mijn vak, maar voor zoover ik er mede te maken heb gehad, acht ik het bovenstaande leer wel uitvoerbaar. u steeds voor oogen hou- hoeveel de juiste „behandeling ziel” voor een zieke beteekent en er werkelük houvastgevende posi- resultaten bereikt, welnu, dan wordt het vanzelf wel bekend. Er zün nu in ons land verschillende instituten en laboratoria, waaraan men schen van* naam verbonden zün, die van het kankervraagst.uk een speciale studie heb. ben gemaakt, en die zich bereid verklaard hebben de onderzoekingen van dr. Bendien te controleeren. Ik zal nu dr. Beqdien met deze personen in contact brengen. Op welke wijze dit con- dr. Bendien in brengen met de instituten en welke zich bereid verklaard hebben zün proeven te controleeren. Naar aanleiding van het bezoek van dr. Josephus Jitta, in zün kwaliteit van voor zitter van den Gezondheidsraad worden door hem nog de volgende bijzonderheden gemeld: Donderdagmiddag kwam ik bü dr. Ben dien en in een langdurig onderhoud heeft deze mü een uiteenzetting van zün stand punt gegeven en van de resultaten züner proeven. In Engeland achtte men dit resultaat bevredigend, zoodat men daar op de zaak wenscht door te gaan. Dr. Bendien klaagde over gebrekkige medewerking van Neder landsche ziekenhuizen en laboratoria, waar aan hü verzocht had zijn onderzoekingen te mogen uit werken en nader te controleeren. Hü kon daarvoor niet voldoende gelegen heid krijgen. Door deze houding voelde dr. Bendien zich door de Nederlandsche col lega’s eemgszins achtergesteld. Thans, zoo vervolgde dr. Jitta, is het publiek in volle opwinding, de kranten staan vol met ingezonden stukken en büna iedereen bemoeit er zich mee. Patiënten uit verschillende landen komen naar Zeist, in de hoop, daar genezing te vinden. Ik wil er den nadruk op leggen, dr. Bendien heeft dit zelf trouwens verklaard, dat omtrent de mogelijkheid van genezing nog niets uitgemaakt is en nog niets vaststaat. Er Is nog geen enkele positieve conclusie te trekken, dat de methode Ben- inderdaad tot genezing zal kunnen leiden. Uit een humanitair en ethisch oog punt acht wachtlngen wellicht niet verwezenlükt kunnen Het bezoek der Frarache ministers aan Berlijn sou spoedig plaats vinden. htend kreeg ik antwoord uit op mijn laatste schrijven. Deze brief behelsde niet het onbeschofte ant woord, dat in een der dagbladen veronder steld een u Engel: dat ei er po zün. potiëz alleed overig tlginÉ De ..Graf Zeppelin" zal waarschijnlijk op 26 Augustus as. uit Friedrichshafen vertrek ken voor een vlucht naar Zuid-Amerika, waarbij post zal worden meegenomen, die be stemd Is voor Pernambuco. Van Pernambuco zal de prat met een extra trein naar Rlo de Janeiro worden overgebracht, waar de Bra- zlllaansche posterijen voor verdere distributie zal zorg dragen. Bestellingen voor geadres seerden in de Zuld-Braziliaansc.be staten Pa rana, Santa Catharina en Rlo Grande do Sul zullen door den gewonen vllegdienst van het Condor-syndicaat worden vervoerd. De Deutsche Lufthansa zal een extra vlleg- dlenst van Berlün naar Friedrichshafen in leggen om tot op het laatste oogenblik de te Berlün verzamelde post met het luchtschip mee te geven. De route zal, naar gelang van de weersomstandigheden, gekozen worden over de Canarlsche of over de Kaap Per- dische-ellanden, waar boven Santa Cruz de Tenerife of boven Porto Praya de voor deze eilandengroepen bestemde post zal worden afgeworpen. De met het luchtschip te ver voeren post moet gefrankeerd worden met een eenheidsporto van twee mark voor een briefkaart en vier mark voor een brief tot een gewicht van twintig gram. te Beverwijk Tot voormelden datum is nog gelegenheid om zich te laten inschrüven. Zü, die reeds een aangifteformulier hebben inge vuld. zullen eerstdaags mededeellng ontvangen op welke uren het examen zal plaats hebben Ter verkrüging van onderwijsprogramma. Intemaatprospectus, aangifteformulier en verdere inlichtingen wende men zich tot den Directeur der school. Daar het Internaat der school slechts ge legenheid biedt tot opname van 50 leerlingen, is, om teleurstelling te voorkomen, spoedige terwerken, fabrieken en andere inrich- Mpgtfte wenscbriük. - welke worden. Natuturlük is het onze plicht alles nauw gezet te onderzoeken. Maar dit wetenschap- pelük onderzoek gaat bulten het publiek om. Niet alleen omdat wetenschappelijk enderzoek altüd het beste geschiedt in de stilte, maar ook, omdat, indien de resultaten negatief zün, de publiciteit er beter buiten kan blüven. Zün tieve Donderdagmiddag heeft dr. N. M Josephus Jitta, voorzitter van den Gezond heidsraad, een bezoek gebracht aan dr. Bendien. arts te Zeist, in verband met de bekende proeven op het gebied der kanker bestrijding. Als resultaat van het onderhoud, dat de voorzitter van den Gezondheidsraad met dr. Bendien beeft gehad, heeft dr. Josephus Jitta de toezegging gedaan contact te laboratoria. Voor talloos velen is "t in deze dagen de laatste schoolvacantie in hun leven; voor talloos velen beteekenen deze da gen het keerpunt In hun leven: wat gaan we worden? Tot welk beroep, tot welk vak laten wü ons oplelden om voor heel het verdere leven de samen leving enonszelf te dienen, zóó, dat ons werken ook een dienen van God beteekent? Het woord vakopleiding beteekent voor de meeste menschen slechts de techni sche of wetenschappelijke opleiding en voorbereiding voor hun toekomstig le venswerk, voor hun beroep. Dat juist voor de diepere resultaten in het be roepsleven de karakterkrachten van den mensch vaak veel meer den doorslag geven dan zijn weten en kunnen, ja, dat eerst door een hoog ontwikkeld ge weten zün bedrevenheid en zün kennis de rechte toepassing kunnen vinden, daaraan wordt, helaas, veel te weinig gedacht. Hoeveel menschen gaan In het beroepsleven te gronde, niet omdat .zü te weinig geleerd hebben, maar omdat hun de elementairste wüsheid in den omgang met menschen ontbreekt, om dat zü geen zelfbeheerschlng, geen streng doorgevoerde orde, geen stipt heid, geen trouw aan hun gegeven woord kennen, omdat zü zoomin weten te gehoorzamen als te bevelen, en eindt- lük omdat het hun nooit duidelük is ge worden, dat en waarom ten lange leste eerUjkheid toch nog de beste politiek Is! Van hoe oneindig veel belang is het ▼oor johge menschen, dat zü juist zulke „beroepswaarheden” vroegtüdig ter har te nemen en voortdurend hun best doen die bü de uitoefening van hun beroep steeds op den voorgrond te stellen! Hoe noodig zou het ook voor iedereen wezen, die een vak kiest of op het punt staat een beroep te aanvaarden, dat hü zich ernstig rekenschap geeft van de bijzon dere zedelüke gevaren en de büzondere verantwoordelijkheden der verschil lende beroepen! En dat hü zich de bij zondere voordeelen en mogelijkheden ▼oor oogen ztelt, die zü voor de ont- plooi!ng van bepaalde karakterkrachten aanbieden! Een ernstig nadenken over deze züde van het beroepsleven zou met alleen van veel belang zün voor de beroepskeuze, maar het zou ook vooraf reeds de waakzaamheid in het beroeps leven zelf versterken en nieuwe ge zichtspunten openen voor al de ambts plichten en nieuwe vreugde en bekoring geven aan de taak. Men aanvaardt als een geheel ander mensch zün betrek king, wanneer men niet maar botweg zün taak op zich neemt evenals een den voor hem bestemden last, ernstig besloten is alle daaraan verantwoordelijkheden te alle verleiding, waaraan 3ij blootstelt, flink te overwinnen en elke büzondere gelegenheid tot ontwikke ling van het karakter als den eigenlij ken grondslag van de beroepsvreugde aan te grüpen. Als een jongmensch zegt: ,Jk wil ingenieur worden,” of „Ik wil genees heer of ambtenaar worden,” dan moest men hem in de eerste plaats vragen: „Wat voor een ingenieur, wat voor een geneesheer, wat voor een ambtenaar wilt ge worden? Kiest ge uw betrekking al leen maar, om een bestaan te hebben of om een gezin te onderhouden of om aan de verveling te ontsnappen? Of züt ge voornemens den geheelen mensch aan uw werk te wijden? Wilt ge aan elke verrichting in uw beroep de kracht van uw karakter toetsen en zoodoende zelfs het saaiste een persoonlijken stempel geven? Wanneer ge bü voor beeld geneesheer wilt worden, züt ge dan besloten niet alleen maar uw plicht te doen, doch zult ge dan in de eerste plaats ernstig nagaan, hoe uw plicht er uitziet, wanneer ge hem van het standpunt van de hoogste verantwoor- dehjkheid uit beschouwt? Zult gij in t vergankelük utterly k van het beroepsle ven t* onvergankelijke dienen ot slechts een handlanger zün van het stoffelüke levensproces? Zult ge bü alle zorg voor het lichaam van den patiënt toch de gezondheid van zün geest en de rein heid van zün geweten boven alles stel len? Zult ge den, der van hoeveel belang het is, hoe de pa tiënt zelf zich tegenover zün ziekte verhoudt? Zult ge weten, dat de geheele geneeskunde haar diepste drijfveeren verliest en tot een ontzaglük gevaar kan worden, zoodra zü het verband met de zedelüke machten losmaakt en veil 13 voor het nut of het voordeel van het oogenblik? Zult ge daarom In uw prac- tük u even angstvallig wachten voor elke overtreding der zedewet, als ge bü operaties vermüdt de hoofdaderen van het organisme te kweten? En wanneer ge beslkjt ingenieur te worden, zult ge dan uwxiruggen, wa- f «4E bij varltM van «en f Ef) bil een breuk v«n| I 143»- duim ot wüevlnaer *--*■ been of arm de over pün in de maar en werd met den ziekenauto van het vliegkamp de Kooy naar het Marine Hospitaal te Den Helder ver voerd. De auto werd geheel vernield en Is niet verzekerd, terwül de wagen bovendien aan een ander toebehoorde. De bus kreeg ook schade: een wiel werd er af gereden, een spatbord beschadigd en de carrosserie in gedeukt. De kinderen waren zeer geschrok ken. Met een andere bss werden zü naar huis gebracht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 1