BLAD
ON
4
NIET THUIS
AAN ONZE
H.H. ADVERTEERDERS
I
I
ABONNE’S
I
twin
11
DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN
8 AUGUSTUS 1931
ZATERDA:
f50
VOORNAAMSTE cNTEUWS
Benoemingen
A udiëntie
Buikbanden en Breukbanden
Het gevaarlijke zeebad
en
I
JOH. LAUWERS
De moord op de Markt
te Nijmegen
Ernstig verkeers-ongeval
te Velsen
Luxe-auto botst in volle
vaart tegen autobus
-i—
WAT BETEEKENT
VAKOPLEIDING?
VHF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 184
-
>H verlim vso ’n
anderen vinger
De proeven van
dr. Bendien
f750.- ^iik"nX' f250.-
GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN
265 jaar na den tocht
naar Chattam
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAR ALLE RECHT1
I
INTIG UREN NA HET OHGEVAL
ll
j
i
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
de
el
l-
Malveraatiën te Nieuweschans.
st
n
1.
De stakingsbeweging in Spanje.
s
Ernstig spoorwegongeluk in Polen.
De brand op de „Ares”
d
aanleiding den kapitein te straffen.
Één gewonde
b
De dader ontoerekenbaar?
den
t
Barometerstand 9 uur vm.t 7.57. Achteruit.
heeft
i
Commissaris J. A. Tinholt overleden
bureau
Kan men de see afrasteren?
Vertrek waarschijnlijk op 26 Augustus
dien
Twee ton verduisterd?
het
PAYGLOP 3 ALKMAAR
L
Het Duitacbe bezoek aan Rome. Redevoe
rt neen van Mussolini en Bruening.
Auto-bestuurder aan een groot
gevaar ontkomen
taak
kameel
maar
verbonden
verdiepen.
De „Graf Zeppelin” naar
Zuid-Amerika
n
n
sn
n.
BUREAU 1
Telefoon:
ABONNEMENTSPRIJSi
Per kwartaal, voor Alkmaar L—
Voor buiten Alkmaar 2.S5
Met Geïllustreerd Zondagsblad
0.60 hooper
tuig Yantlet van
nabij het Nore-L
Z H. Exc. de Bisschop van Haarlem zal
de geheele volgende week, uitgezonderd Za
terdag, audiëntie verleenen.
jis, vieren
Dolük feest,
,t als spreekwoord
geweest.
ik het niet verantwoord ver-
by de menschen te wekken.
tei
de
Instructie vaartuig
Onderwijsfonds
Bezuinigingswet in Engeland in voorberei
ding.
Op aandringen van Von Hindenburg zal
de Persnoodverordening gewijzigd worden.
De Raad voor de Scheepvaart heeft geen
termen gevonden den kapitein van het ver
brande sa. „Area” van de Kon. Ned. Stoom
boot Mij. eenige straf op te leggen.
Over de voorstellen van den president der
Duitache Rijksbank sou prineipieele overeen
stemming met de banken verkregen zijn.
Ernstige malversaties bij een stroocarton-
fabrtek
OorbU.
i leggen
vrij!”
njjdeft
aan.
gasten
■amen
thuis,
woorden
pluis.
Controle van de proeven van dr. Bendien
in Nederlandsche Instituten en laboratoria
wordt voorbereid.
LICHT OP. De lantaarns moeten, morgen
worden opgestoken cm 9.07; over moi gen om
9.00.
a
:k
I’S
li
eg
it
d
n
Onderhoud met den voorzitter
van den Gezondheidsraad
Wü meenen goed te doen nog eens onder de
aandacht te brengen, dat onze administratie naast
het pissteen van Uw advertentiën in onze eigen
uitgave, gaarne haar bemiddeling verleent voor het
plaatsen van Uw gelegenhelds-advertentlën ook in
andere bladen. U kunt van onze bemiddeling
gebruik maken zonder dat de prjjs van Uwe
annonce daardoor maar eenigssin* wordt verhoogd.
Wü houden ons gaarne aanbevolen.
DE ADMINISTRATIE.
van het Onderwijl
de Scheepvaart
Wrak van de „Admiraal Tromp”
ontdekt?
Vermeende grief de aanleiding
Nader wordt nog gemeldt, dat de dader een
kennis was van zijn slachtoffer. Samen had
den zü eenlgen tijd gewoond in een kosthuis
aan de Grooie Straat. De eigenaar hiervan,
zekere C. de G., had B. uit zün huis gezet,
omdat hij te veel dronk en de overige gasten
vaak met een mes bedreigde. B. verdacht nu
zün slachtoffer, dat deze ook de hand daarin
had gehad. Toen hij L. nu gisteren ont
moette. sprak hü hem daarover aan. Na een
korte woordenwisseling greep hü plotseling
een scheermes uit zün zak, waarmede hü L.
de doodelüke snede toebracht.
B. heeft bekend. Bü fouilleerlng werden
twee vlijmscherpe scheermessen op hem ge
vonden.
R. K. Tuinbouw winterschool
te Beverwijk
Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft
benoemd tot bisschoppelijk Inspecteur van
het R. K. büz onderwijs in het dekenaat
Alkmaar den Zeereerw Heer Pastoor J. v. d.
Marck, in plaats van den Zeereerw. Heer
Rector Ftlbry; van het R. K. Land- en Tuln-
bouwonderwüs en van het R. K Landbouw-
huiahoudonderwüs in het bisdom Haarlem
den Zeereerw Heer C. Wünker, pastoor te
Zandvoort.
Naar de .Jdsb." verneemt, zün aan de stroo-
cartonfabriek J>e Dollart” te Nieuwe Schans
ernstige malversaties ontdekt. Volgens het
voorloopig onderzoek zou sinds 1916 een be
drag van ongeveer tweehonderdduizend gul
den zün verduisterd.
De directeur der fabriek is in de laatste
vergadering van aandeelhouders, op 30 Juni
tact tot
thans nog
In hgt
instituten
dien niet;
deel. Daaro
dacht erop
Groenevejd
geschrev
ventleve
De hulpverleening aan de
slachtoffers
tingen alleen maar berekenen en ont
werpen met behulp van de wiskunde en
de physica, of u steeds voorhouden, dat
er voor den technicus nog een andere
groote wetenschap bestaat, namelijk de
leer van de verantwoordelijkheid, zon
der welke alle andere berekeningen en
constructies niets waard zijn? En suit
ge weten, dat voor het geheele succes
van uw beroep het llefdevolle begrijpen
van menschenzielen minstens even zoo
gewichtig is als de kennis van de sa
menstelling van de kunststeen en de
staalsoorten?
In de Grieksche sage hielp eens een
god een konlng bij den bouw van zijn
stadsmuren; de steenen voegden zich bij
den klank van de lier vanzelf aaneen!
Zult ge al vroeg beseffen, welk een won
der aan arbeidslust alleen de tegen
woordigheid van een hoogen wil en de
toon van een vriendelijke stem tot stand
kan brengen?”
Ge slaagt In de wereld niet door we
tenschappelijke en technische opleiding
alleen.
Karakter-opleiding is daarbij onmis
baar.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5
regels f 1.23: elke regel meer S-25.
RECLAME per regel 6.75 voor
de eerste pagina; voor de overige
pagina’s f 0 50.
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD”
bü vooruitbetaling per plaatsing
9.60 per advertentie van 5 regels:
Iedere regel meer 6.12
j.l plotseling ongesteld geworden en daarna
overleden. Hü wordt nu verdacht van deze
verduisteringen, waarvan het onderzoek nog
wordt voortgezet.
Omtrent den op de Groote Markt te Nü-
megen gepleegden moord vernemen wü na
der, dat de dader, de 42-jarige grondwerker
B„ bü de politie en bü anderen als niet ge
heel normaal bekend staat. Eenlgen tüd ge
leden heeft hü met den vermoorde in een lo
gement gewoond en in dit verband bestaat
de mogelijkheid, dat het tweetal ruzie heeft
gehad, waardoor het gebeurde als een wraak
neming van B. kon worden opgevat. B. was
te half twee gistermiddag nog niet in staat
te worden gehoord, aangezien hü op het
oogenblik dat hü den moord pleegde, dron
ken was en eerst zün roes moest uitslapen.
De vermoorde fruithandelaar was 50 jaar
oud.
Raad voor de Scheepvaart heeft gis-
:n uitspraak gedaan Inzake den brand in
lading van het stoomschip .Area”, lig-
jnde aan de kade te Lissabon, alsmede be
diende de klacht van eenige pasaglers van
kt stoomschip terzake van misdraging.
De Raad is van oordeel, wat de ramp be
eft, dat de oorzaak van den brand niet is
innen worden vastgesteld. De kapitein heen
idaan wat mogelijk was om den brand
eester te warden. Hü is daarin niet ge-
aagd, doch daarvoor kan hem zeker geen
srwüt worden gemaakt. Het is tenslotte ook
let gebleken, dat hü is te kort geschoten,
at betreft het voorkomen van brand
I Betreffende door twee van de passagiers
tegen den kapitein Ingediende klachten merkt
de Raad om. op, dat niet gebleken is dat het
toezlcnt op het rooken onvoldoende is ge
weest en de Raad acht dan ook geen termen
aanwezig, den kapitein op dit punt eenig
verwüt te maken. Wel is echter uit he*
onderzoek gebleken, dat de kapitein te laat
om de passagiers heelt gedacht en dat hü
geen ordjrs heeft gegeven betreffende het
waarschuwen en het van boord laten gaan
der passagiers. De kapitein had tenminste
den hofmeester onmlddellük moeten laten
waarschuwen, toen de brand was uitgebro
ken. Ook is uit het onderzoek gebleken, dat
het civiele personeel niet voldoende op ae
hoogte was van de brandrol en de dit daar
bij toebedeelde taak.
De raad wijst er voorts op, dat de klach
ten van bedoelde passagiers over misdra
gingen van den kapitein jegens hen eerst
te voorschijn kwamen, toen zü in de ver
goeding. welke de reederü hun terzake van
deze ramp gaf, waren teleurgesteld.
Mitsdien verklaart de Raad de klachten
van de passagiers A. B. en C. E. ongegronq
met uitzondering echter wat betreft het niet
waarschuwen door den kapitein van den hof
meester, teneinde voor het behoud der pas
sagiers te zorgen.
Er bestaat deswege echter geen aanleiding,
den kapitein eenige straf op te leggen.
Dikwijls ziet men voor d<
Op een briefje staan: ni<
Maar die twee bescheiden
Maken juist de zaak nif
Want er zün nog altüd Heden.
Komen zü zoo n huls
Die de woorden uit gaai
Als „hier is de toegang
Juist wat u dus wilt ven
Haalt u daarmee eerder
Daar dan ongewenschté
Bij u op visite gaan.
Als de kat van honk
’t Liefst de muizen vi
Is een spreekwoord, di
Steeds van waarde is
Maak gerust uw zomerreisje,
Ga naar Nice of naaf Spa,
Jaag. wanneer u daarin trek hebt.
Zelfs de zeeslang achterna.
Of zoek koelte In de bosschen.
Of baad pootjes in de zee.
Maar laat nóóit uw woning achter
Met een briefje: Vrij entrée!
MARTIN BERDEN.
I -
Naar Reuter seint heeft het bergingsvaar-
n ijet Londensch havenbestuur
lichtschip aan den mond van
de Theems een wrak ontdekt waai.an men
gelooft dat het Is van het Nederlandsche
oorlogsschip „Admiraal Tromp" dat daar in
1667 is gezonken. Duikers hebben vastgesteld
dat de balken voor een groot deel nog in
uitstekenden toestand verkeeren. Anker en
kabel zün echter geheel door roest verteerd.
Het schip zal worden opgeblazen.
Gistermiddag reed een üsauto van de fa.
Wed. S. uit Haarlem met groote snelheid
langs den Drlehuizerkcrkweg te Velsen, toen
plotseling het linkervoorwiel van den wagen
liep. De bestuurder, zekere J. G. v. d. H
voelde, dat de auto ging schokken, waarom
hü er uit sprong. Pas had hü dat gedaan,
of de auto botste met geweld tegen een
boom. Door den schok vloog de wagen over
den kop, om ten slotte büna geheel vernield
midden op den weg terecht te komen. De
inhoud, staven üs, was door den schok uit
den wagen gevlogen en lag over den weg
verspreid. Van den auto bleef niet veel
meer dan een ruïne over. Daar deze midden
op den smallen weg was gevallen, moest
de politie dien een tüdlang afzetten. De
auto-ruïne is later weggesleept.
stand gebracht zal worden, is
niet bekend.
algemeen is de houding dezer
tn laboratoria tegenover dr. Ben
ouwe! willend, eerder het tegen-
>m is het wellicht goed, de aan-
te vestigen, dat dr. de Bruin
zü» brief op eigen initiatief
heeft. Het Instituut voor Pre-
Geneeskunde als zoodanig staat
daar bu/ten.
Gist
Engeh
Ned. bankiers nog geen bepaald oordeel
over Dultsche wlsselvoorstellen.
Een gezelschap kinderen uit Den Helder,
rist Donderdag met zes bussen een uitstapje
maakte naar Behoor! en Bergen, bevond zich
op den avond van dien dag op den
Rijksweg, nabü het vliegkamp de Kooy, op
weg naar huis. Ben der bussen kreeg ge
brek aan benzine, waarop een andere bus
daarnaast kwam staan en de chauffeurs
overlegden hoe hierin tje handelen.
Terwijl zü samen spraken, zagen zü uit
de richting Den Helder een auto in zeer
snelle vaart aankomen. De chauffeur van
de tweede bus besloot Zün wagen aan den
kant van den weg te netten, doch voordat
hü aan dit voornemen gevolg kon geven
reed de auto zün bus reeds aan.
In dezen auto zaten vier jongelui. Door
den schok werden de vier inzittenden door
de kap geslingerd. Drie van hen kwamen
zoo goed als met den schrik vrü. doch de
vierde, een stoker 3e kl. der marine, klaag-
V acantie-cursus
fonds voor
tegen ongev.lteL .ertekeVd” f3000.-
Het bestuur van de Ned. Unie van chauf
feurs en overig automobielpersoneel heeft
aan den Minister van Blnnenlandsche Za
ken en Landbouw een adres gericht van den
volgenden Inhoud:
Uit mededeellngen van verschillende zü-
den Is ons bestuur gebleken, dat bü ver
keersongevallen op den openbaren weg de
slachtoffers' soms langen tüd in onverzorg-
den toestand worden gelaten, omdat de
plaatselüke autoriteiten van de gemeente,
binnen welker gebied het ongeluk plaats
had, geen, of te laat, maatregelen nemen
om bedoelde slachtoffers te vervoeren en te
verzorgen.
De reden van deze nalatigheid der be
trokken plaatselüke autoriteiten moet ge
zocht worden in het feit, dat op grond van
de bepalingen der Armenwet de kosten
van verzorging en verpleging van een ge
wonde, die aangetroffen wordt binnen het
gebied van een gemeente, ten laste komen
van deze gemeente, voor zoover althans
geen verhaal der kosten op den gewonde
zelf of op diens betrekkingen mogelük blijk’.
Door zich afzüdlg te houden en geen hulp te
verleenen. tracht men nu in sommige, meest
kleine, gemeenten aan genoemde kosten te
ontkomen; men speculeert er eenvoudig op,
dat een of andere automobilist, door mede-
lüden gedreven, het vervoer van de(n) ge
wonde* n> ter hand zal nemen, hetzü naar
een ziekenhuis in een nabüe grootere ge
meente, hetzü naai de woning van deze(n)
gewonde<n). De autoriteiten van de ge
meente waar het ongeluk plaats had, heb
ben dan geen last gegeven tot het vervoer
en zün daardoor van de verantwoordelijk
heid en de kosten af.
Adressant verzoekt den Minister maatre
gelen te treffen, welke kunnen leiden tot
een doeltreffende wüzlglng van de Armen
wet en zoo mogelük mede tot inrichting
van door *t rijk geleide districts-hulp- en
verplegingsdiensten, foodat een spoedige en
doelmatige hulpverleening bü ongevallen
op den weg verzekerd zou zün.
Een aandeelhoudersvergadering wordt uit
geschreven.
Gisteravond is
..Prins Hendrik” van het
voor de Scheepvaart met directeuren en leer
aren der Blnnenvaartscholen te Enkhuizen
aangekomen.
Vrijdagochtend was de „Prins Hendrik" \an
Medemblik vertrokken. Eerst werd naar de
Oostkant van Wieringen gevaren en hebben
de cursisten onder deskundige leiding de
sluiswerken van de afsluiting der Zuiderzee
bezichtigd. Daarna werd naar Enkhuizen
gevaren. Tüdens de vaart werden de bespre
kingen over T vakonderwijs voor de Binnen
vaart, ingeleid door den heer A. de Vos, uit
Rotterdam, voortgezet. Daarna hield de heer
S J. van Efferen uit Amersfoort een inlei
ding over het Lager Onderwüs voor schippers
kinderen. In den middag heeft de heer L. K.
A. van Duren, voorzitter van de examen
commissie voor machinisten aan boord van
stoom- en motorvaartuigen bü de Rün- en
Binnenvaart te Amsterdam, een inleiding ge
houden over het technisch onderwüs voor o»
Binnenscheepvaart.
Aan het slot der besprekingen werd aan de
Inleiders opgedragen een gezamenlijk prae-
advies op te stellen voor het Nationaal Con
gres voor Vakopleiding, dat aan het eind
van het jaar te ’s-Gravenhage zal worden
gehouden. Vandaag vaart de ..Prins Hendrik”
als laatste etappe via Volendam naar Am- I
In den opderdom van 59 jaar is gisteroch
tend in de Diaconesseninrichting aan den
Overtoom te Amsterdam, waar hü sinds eenl
gen tüd werd verpleegd, overleden de heer
J. A. Tinholt, commissaris van politie in de
vierde sectie, bureau Kattenburgergracht.
aldaar.
Toelatingsexamen
Woensdag 16 September as. zal het toe
latingsexamen worden afgenomen voor nieuwe
leerlingen aan de RK. Tulnbouwwlnterschool
HOF ALKMAAR
Administratie Na. 433
Redartie Ne. 633
Werd, dat men mü sou geven, maar
itvoerig overzicht van de meening in
wd Ook daar was men van meening,
3 langen tüd noodig zou zün, alvorens
kltieve gegevens zouden te verkrijgen
Over behandeling en genezing van
iten werd niet gesproken; het betreft
het stellen der diagnose. Voor het
e was het in het algemeen een beves-
van de reeds gepubliceerde berichten.
Een ingenieur-inzender in-^.JIet Vader
land” meent deze vraag bevestigend te mo
gen beantwoorden. Al lükt het ook fantas
tisch, in werkelükheid is het dat volgens
hem in het geheel niet.
De hoofden van Kijkduin af naar het
Noorden liggen ongeveer 500 M uit elkander.
Ik stel mü voor, dat van hoofd tot hoofd
schroefpalen zouden worden ingedraald op
onderlingen afstand van b.v. 100 M. Deze
palen zün voor ons geen ongekende, al
thans moet ik mü zeer bedriegen, indien
niet de Wandelpier op dergelüke palen ge
bouwd is. Een schroefpaal is een stalen
buis, van onderen voorzien van een opge
klonken of opgelaschten schroefgang en van
een smeedstuk, dat een scherpe punt vormt.
De palen zouden zoo lang moeten zün, dat
zü, van onderen in den vasten ondergrond
geschroefd zijnde, bu normaal hoog water
ongeveer een meter boven water uitsteken.
Over eiken paal is een bus geschoven met
dubbelen wand en waterdicht, zoodat zü
drüfvermogen heeft.
Wanneer de palen een mlddellün hebben
van 20 cM, zouden de bussen een uitwen
dige mlddellün kunnen hebben van 40 cJL
en een inwendige van 20 cM Zoo’n bus, ver
vaardigd van verzinkt staal van 3 mM. dikte
en hoog 1.50 M. weegt geschilderd 82 Kg. en
heeft in zeewater een drüfvermogen van
134 Kg., zoodat zü over den paal geschoven
en verder onbelast, ongeveer 50 c.M. boven
water uitsteekt. Deze bussen zün aan twee
tegenoverliggende züden aan den buiten
kant voorzien van een verticale rü opge-
laschte oqgen, b.v. 6 onder elkander, waar
aan van paal tot paal touwen of netten
met zeer wijde mazen gespannen zün. Door
het gewicht der touwen of netten en door
den Invloed van den stroom zullen de bus-
sen ongeveer gelük met de oppervlakte van
het water blüven drijven en schuiven met
het tü lang» de palen op en neer. Een dren
keling, die naar zee getrokken wordt, kan
zich aan de touwen vastgrijpen en daar op
hulp wachten, of zich langs de touwen naar
het dichtst büzünd hoofd trekken. Ik ge
loof niet, dat er vrees behoeft te bestaan.dat
de palen gedurende den zomer den golfslag
niet zouden kunnen weerstaan, indien zü
behoorlijk ingeschroefd zün. Want het zou
de bedoeling zün, dat zü bü het begin van
het badseizoen zouden worden geplaatst en
bü het beëindigen daarvan weer opgeborgen
tot den volgenden zomer. De bussen zullen
gemakkehjk op en neer kunnen schuiven,
want door hun voortdurend schavielen
langs de palen is een aangroeilng daarvan
dooj wieren, mosselen balanen of andere
schelpdieren niet denkbaar.
Natuurlük zal de inrichting geld kosten,
maar zeker niet naar evenredigheid van de
waarde der menschenlevens, die er, elk jaar
weer, bü inschieten.
Het werken met schroefpalen ligt niet
geheel in mijn vak, maar voor zoover ik er
mede te maken heb gehad, acht ik het
bovenstaande leer wel uitvoerbaar.
u steeds voor oogen hou-
hoeveel de juiste „behandeling
ziel” voor een zieke beteekent en
er werkelük houvastgevende posi-
resultaten bereikt, welnu, dan wordt
het vanzelf wel bekend.
Er zün nu in ons land verschillende
instituten en laboratoria, waaraan men
schen van* naam verbonden zün, die van
het kankervraagst.uk een speciale studie heb.
ben gemaakt, en die zich bereid verklaard
hebben de onderzoekingen van dr. Bendien
te controleeren.
Ik zal nu dr. Beqdien met deze personen
in contact brengen. Op welke wijze dit con-
dr. Bendien in
brengen met de instituten en
welke zich bereid verklaard
hebben zün proeven te controleeren.
Naar aanleiding van het bezoek van dr.
Josephus Jitta, in zün kwaliteit van voor
zitter van den Gezondheidsraad worden
door hem nog de volgende bijzonderheden
gemeld:
Donderdagmiddag kwam ik bü dr. Ben
dien en in een langdurig onderhoud heeft
deze mü een uiteenzetting van zün stand
punt gegeven en van de resultaten züner
proeven.
In Engeland achtte men dit resultaat
bevredigend, zoodat men daar op de zaak
wenscht door te gaan. Dr. Bendien klaagde
over gebrekkige medewerking van Neder
landsche ziekenhuizen en laboratoria, waar
aan hü verzocht had zijn onderzoekingen te
mogen uit werken en nader te controleeren.
Hü kon daarvoor niet voldoende gelegen
heid krijgen. Door deze houding voelde dr.
Bendien zich door de Nederlandsche col
lega’s eemgszins achtergesteld.
Thans, zoo vervolgde dr. Jitta, is het
publiek in volle opwinding, de kranten
staan vol met ingezonden stukken en büna
iedereen bemoeit er zich mee. Patiënten uit
verschillende landen komen naar Zeist, in
de hoop, daar genezing te vinden.
Ik wil er den nadruk op leggen, dr.
Bendien heeft dit zelf trouwens verklaard,
dat omtrent de mogelijkheid van genezing
nog niets uitgemaakt is en nog niets
vaststaat. Er Is nog geen enkele positieve
conclusie te trekken, dat de methode Ben-
inderdaad tot genezing zal kunnen
leiden. Uit een humanitair en ethisch oog
punt acht
wachtlngen
wellicht niet verwezenlükt kunnen
Het bezoek der Frarache ministers aan
Berlijn sou spoedig plaats vinden.
htend kreeg ik antwoord uit
op mijn laatste schrijven. Deze
brief behelsde niet het onbeschofte ant
woord, dat in een der dagbladen veronder
steld
een u
Engel:
dat ei
er po
zün.
potiëz
alleed
overig
tlginÉ
De ..Graf Zeppelin" zal waarschijnlijk op
26 Augustus as. uit Friedrichshafen vertrek
ken voor een vlucht naar Zuid-Amerika,
waarbij post zal worden meegenomen, die be
stemd Is voor Pernambuco. Van Pernambuco
zal de prat met een extra trein naar Rlo de
Janeiro worden overgebracht, waar de Bra-
zlllaansche posterijen voor verdere distributie
zal zorg dragen. Bestellingen voor geadres
seerden in de Zuld-Braziliaansc.be staten Pa
rana, Santa Catharina en Rlo Grande do
Sul zullen door den gewonen vllegdienst
van het Condor-syndicaat worden vervoerd.
De Deutsche Lufthansa zal een extra vlleg-
dlenst van Berlün naar Friedrichshafen in
leggen om tot op het laatste oogenblik de te
Berlün verzamelde post met het luchtschip
mee te geven. De route zal, naar gelang van
de weersomstandigheden, gekozen worden
over de Canarlsche of over de Kaap Per-
dische-ellanden, waar boven Santa Cruz de
Tenerife of boven Porto Praya de voor deze
eilandengroepen bestemde post zal worden
afgeworpen. De met het luchtschip te ver
voeren post moet gefrankeerd worden met
een eenheidsporto van twee mark voor een
briefkaart en vier mark voor een brief tot
een gewicht van twintig gram.
te Beverwijk Tot voormelden datum is nog
gelegenheid om zich te laten inschrüven. Zü,
die reeds een aangifteformulier hebben inge
vuld. zullen eerstdaags mededeellng ontvangen
op welke uren het examen zal plaats hebben
Ter verkrüging van onderwijsprogramma.
Intemaatprospectus, aangifteformulier en
verdere inlichtingen wende men zich tot den
Directeur der school.
Daar het Internaat der school slechts ge
legenheid biedt tot opname van 50 leerlingen,
is, om teleurstelling te voorkomen, spoedige
terwerken, fabrieken en andere inrich- Mpgtfte wenscbriük. -
welke
worden.
Natuturlük is het onze plicht alles nauw
gezet te onderzoeken. Maar dit wetenschap-
pelük onderzoek gaat bulten het publiek
om. Niet alleen omdat wetenschappelijk
enderzoek altüd het beste geschiedt in de
stilte, maar ook, omdat, indien de resultaten
negatief zün, de publiciteit er beter buiten
kan blüven.
Zün
tieve
Donderdagmiddag heeft dr. N. M
Josephus Jitta, voorzitter van den Gezond
heidsraad, een bezoek gebracht aan dr.
Bendien. arts te Zeist, in verband met de
bekende proeven op het gebied der kanker
bestrijding.
Als resultaat van het onderhoud, dat de
voorzitter van den Gezondheidsraad met dr.
Bendien beeft gehad, heeft dr. Josephus
Jitta de toezegging gedaan
contact te
laboratoria.
Voor talloos velen is "t in deze dagen
de laatste schoolvacantie in hun leven;
voor talloos velen beteekenen deze da
gen het keerpunt In hun leven: wat
gaan we worden? Tot welk beroep, tot
welk vak laten wü ons oplelden om
voor heel het verdere leven de samen
leving enonszelf te dienen, zóó,
dat ons werken ook een dienen van
God beteekent?
Het woord vakopleiding beteekent voor
de meeste menschen slechts de techni
sche of wetenschappelijke opleiding en
voorbereiding voor hun toekomstig le
venswerk, voor hun beroep. Dat juist
voor de diepere resultaten in het be
roepsleven de karakterkrachten van den
mensch vaak veel meer den doorslag
geven dan zijn weten en kunnen, ja,
dat eerst door een hoog ontwikkeld ge
weten zün bedrevenheid en zün kennis
de rechte toepassing kunnen vinden,
daaraan wordt, helaas, veel te weinig
gedacht. Hoeveel menschen gaan In het
beroepsleven te gronde, niet omdat .zü
te weinig geleerd hebben, maar omdat
hun de elementairste wüsheid in den
omgang met menschen ontbreekt, om
dat zü geen zelfbeheerschlng, geen
streng doorgevoerde orde, geen stipt
heid, geen trouw aan hun gegeven
woord kennen, omdat zü zoomin weten
te gehoorzamen als te bevelen, en eindt-
lük omdat het hun nooit duidelük is ge
worden, dat en waarom ten lange leste
eerUjkheid toch nog de beste politiek Is!
Van hoe oneindig veel belang is het
▼oor johge menschen, dat zü juist zulke
„beroepswaarheden” vroegtüdig ter har
te nemen en voortdurend hun best doen
die bü de uitoefening van hun beroep
steeds op den voorgrond te stellen! Hoe
noodig zou het ook voor iedereen wezen,
die een vak kiest of op het punt staat
een beroep te aanvaarden, dat hü zich
ernstig rekenschap geeft van de bijzon
dere zedelüke gevaren en de büzondere
verantwoordelijkheden der verschil
lende beroepen! En dat hü zich de bij
zondere voordeelen en mogelijkheden
▼oor oogen ztelt, die zü voor de ont-
plooi!ng van bepaalde karakterkrachten
aanbieden! Een ernstig nadenken over
deze züde van het beroepsleven zou
met alleen van veel belang zün voor de
beroepskeuze, maar het zou ook vooraf
reeds de waakzaamheid in het beroeps
leven zelf versterken en nieuwe ge
zichtspunten openen voor al de ambts
plichten en nieuwe vreugde en bekoring
geven aan de taak. Men aanvaardt als
een geheel ander mensch zün betrek
king, wanneer men niet maar botweg
zün taak op zich neemt evenals een
den voor hem bestemden last,
ernstig besloten is alle daaraan
verantwoordelijkheden te
alle verleiding, waaraan 3ij
blootstelt, flink te overwinnen en elke
büzondere gelegenheid tot ontwikke
ling van het karakter als den eigenlij
ken grondslag van de beroepsvreugde
aan te grüpen.
Als een jongmensch zegt: ,Jk wil
ingenieur worden,” of „Ik wil genees
heer of ambtenaar worden,” dan moest
men hem in de eerste plaats vragen:
„Wat voor een ingenieur, wat voor een
geneesheer, wat voor een ambtenaar wilt
ge worden? Kiest ge uw betrekking al
leen maar, om een bestaan te hebben
of om een gezin te onderhouden of om
aan de verveling te ontsnappen? Of züt
ge voornemens den geheelen mensch
aan uw werk te wijden? Wilt ge aan
elke verrichting in uw beroep de kracht
van uw karakter toetsen en zoodoende
zelfs het saaiste een persoonlijken
stempel geven? Wanneer ge bü voor
beeld geneesheer wilt worden, züt ge
dan besloten niet alleen maar uw plicht
te doen, doch zult ge dan in de eerste
plaats ernstig nagaan, hoe uw plicht
er uitziet, wanneer ge hem van het
standpunt van de hoogste verantwoor-
dehjkheid uit beschouwt? Zult gij in t
vergankelük utterly k van het beroepsle
ven t* onvergankelijke dienen ot slechts
een handlanger zün van het stoffelüke
levensproces? Zult ge bü alle zorg voor
het lichaam van den patiënt toch de
gezondheid van zün geest en de rein
heid van zün geweten boven alles stel
len? Zult ge
den,
der
van hoeveel belang het is, hoe de pa
tiënt zelf zich tegenover zün ziekte
verhoudt? Zult ge weten, dat de geheele
geneeskunde haar diepste drijfveeren
verliest en tot een ontzaglük gevaar
kan worden, zoodra zü het verband met
de zedelüke machten losmaakt en veil
13 voor het nut of het voordeel van het
oogenblik? Zult ge daarom In uw prac-
tük u even angstvallig wachten voor
elke overtreding der zedewet, als ge bü
operaties vermüdt de hoofdaderen van
het organisme te kweten?
En wanneer ge beslkjt ingenieur te
worden, zult ge dan uwxiruggen, wa-
f «4E bij varltM van «en f Ef) bil een breuk v«n|
I 143»- duim ot wüevlnaer *--*■ been of arm
de over pün in de maar en werd met den
ziekenauto van het vliegkamp de Kooy naar
het Marine Hospitaal te Den Helder ver
voerd.
De auto werd geheel vernield en Is niet
verzekerd, terwül de wagen bovendien aan
een ander toebehoorde. De bus kreeg ook
schade: een wiel werd er af gereden, een
spatbord beschadigd en de carrosserie in
gedeukt. De kinderen waren zeer geschrok
ken. Met een andere bss werden zü naar
huis gebracht.