Van Alles en van Overal
BRILLEN
Amsterdamscne
Beurs
Cheque-koersen
DINSDAG 11 AUGUSTUS 1931
N.V.
Laatste Nieuws
Ultra kortegolf ontvangst
„VRIESIA” JAN DE VRIES
a
VP A GEN BUS
KADIO-NIEUWS
De aanslag op den D-trein
D
ONZE OOST
—7
Rampokbende opgevangen
Hevige brand te Pontianak
Drievoudige moord
te Halmaheira
ZAADMARKT 38 TEL. 324 ALKMAAR
5“/„
Voor
Het adres te Alkmaar
Wederom UJken geborgen
mousseline
in
aan
Belangrijke vorderingen
Briand hersteld
Zal hij in de bnitenlandsche politiek blijven?
Overstroomingen
De onrust in Spanje
<eat>19>
Boerderij afgebrand
DINSDAG 11 AUGUSTUS 1911
van
i
Ee
15
fl
Wraakneming door de bevolking?
Het
64
golven.
Vier dooden
br.
105
276 y,
Brand te Helmond
Schade f 100.000
Timmerwerkplaat* vernield
Oneerlijke stationschef
den
Kastekort van een paar duizend ruiden.
één
uil
Prolongatie
t
De ramp met het Fransche
pleziervaartuig
Driehonderdvijftig Russische
communisten te Londen
Belangrijke resultaten bij het
onderzoek
Petroleum
^ort-scho Petr.
Osboeo
Kon Olie
Perlak
Peudawa
Continental OU
Shell Union OU
Vorige
Koersen
98%
100
ontwikkeling hebben, dan de
overigens uitstekende pUoten.
oogenblik bij de K. L. M. In
was gevlucht Ge>
:hef een kastekort
Scheepvaart
Holl. Amerika Lijn
Jlto Oem Eigene
Kon Ned Stoomt
Scheepvaart- Unie
Marine eomm.
Marine pret.
Banken
Koloniale Bank
Indische Bank
Cert. Handel-Mij. -
289%
20
80
40
100
100
116’/,
138
11
4*/.
28
67
da
PU
SCI
no
De eredietverleening
Duitschland
'ndusir Buitenland
Anaconda
Bethlehem Steel
U 8 Leather
Intern. Nickel
163
198
24%
231%
40
67%
51%
30
16%
34%
17
32
30
2%
167%
195*/,
25
228
d<
ZM
h<
vo
i W
m
be
lir
ve
de
d<
P>
hi
ri
te
ri
vi
st
VS
d<
n
ee:
va
de
vii
de
9%
33
105%
6%
7
d
ii
d
Bi
VI
N
de
de
W
I
Nt
I
de
ad
vo
ke
ve
dr
ka
va
be
va
we
Pr
49»/,
39*/i.
6
12%
lei
V
scl
de
w<
we
be
sts
Re
he
sei
Parijs
Brussel
venden
New-York
Berlijn
Zurich
Rome
Madrid
Oslo
Stockholm
Kopenhagen
Praag
Weenen
Warschau
Bu
vei
kis
gel
bo
all
r.o
N:
ve:
tri
hii
do
lei
we
i
m<
oa
Spoorwegen
Union Pacific
Wabash
Jhlc Milw St Paw
Kansas City Souu
Erie Rallr
«eiker
d V A.
oerworedjo
o ra ten landen
Actions idem
Tab*»
Dell Batavia
Oude Dell
xistkust
Senembah
taxweil
was,
de
Hedennacht tegen 12 uur brak brand uit
In de boerderij van den heer T. W. te Pos
terholt (L.)
De plaataelüke brandweer was spoedig ter
plaatse, doch kon niet verhinderen dat huls,
schuur en stalling een prooi der vlammen
werden, soodat ook het reeds Ingehaalde deel
van den oogst verbrandde. Drie geiten en
de in de schuur aanwezige kippen kwamen
In de vlammen otn. Met moeite konden de
bewoners van de boerderij gered worden.
De oorzaak van den brand la onbekend.
28%
88%
Een hevige brand verwoestte te Pontia
nak de Passar gedeeltelijk. De senade be
draagt f 109.000, waarvan f 80.000 door ver
zekering is gedekt.
190%
9^%
8
5’/.
tong, daar de statlonaol
bleken Is. dat de static
hd van een paar duizend gulden. Vermoed
wordt, dat hij dit geld heeft verspeeld bu
een dobbelpartlj te Tandjoengkarang. De
vermiste ambtenaar wordt opgespoord.
Staatsleenlngea
9 Nederland 1919
«H Noden 1919
<H Neder! 191?
4» Nederland 1931
N.lnd 1926 B
De ..Petit Parisien" deelt mede, dat de ge
zondheidstoestand van Briand door de tien
dagen rust op zijn landgoed Cocherel, thans
weer geheel is hersteld. Alle sporen van over
werkt zijn en oververmoeidheid zijn totaal
verdwenen.
Het staat thans wel vast, dat hij tegen het
euide van deze maand naar Parijs zal terug-
keeren en in September Frankrijk op de Vol
kenbondsvergadering te Genève zal vertegen
woordigen. Dit bericht staat echter in tegen
spraak tot het gerucht, dat in welingelichte
kringen de ronde doet en waar er van wordt
gesproken, .dat Briand thans definitief het
besluit zou hebben genomen om tenminste
tot aan de Kamerverkiezingen in het vol
gende jaar zich uit alle politieke werk terug
te trekken. Volgens deze geruchten zou dus
terugtrekking slechts een kwestie van tijd
zijn en zou vaststaan, dat hij in Nov. as. niet
meer aan .het hoofd van buitenlandsche za
ken zou staan. Tot nog toe was het de vraag
of hjj nog voor of pas na het weder bijeen
komen van de Kamer zou aftreden. Als ver-
nioedehjke opvolger van Briand wordt in te
genstelling met Tardieu, wiens naam eenigen
tijd geleden werd genoemd, maar die toen
zijn tijd nog niet gekomen achtte, genoemd
dc huidige minister van financiën, Flandin.
9.65
34.50
12.04%
2.47%
58.55
48.35
12.95
21.30
66.25
66.30
66.20
7.30
34.80
103%
1C2*/,,
102%
97*/..
Het .Boerabayasch Handelsblad” ontving
bericht uit Halmaheira omtrent een drievou-
digen moord, waarvan een familie, bestaande
uit man. vrouw en een volwassen dochter, het
slachtoffer is geworden.
Vermoedelijk heeft men hier te doen met
een wraakneming van de zijde der bevolking,
wegens niet betalen van geleverde damar.
7. en 11. Roosterspoel en terugkoppelspoel
te tarnen op een lamphuls gewikkeld.
8. Draaicondensator 50 mm F. met Utility
fijnregelknop.
9 Mtcaconden.*/tor 1000 2000 mm. F.
10. Micacondensator 50 mm. F.
12. Bmoorspoel voor zeer korte
uitwisselbaar.
13. Roostercondensator 50 mm. F
14. Lekweerstand 1 Megohm.
15. Condensator 0.25 A 1 m. P.
16. Weerstand 100.000 Ohm variabel.
17. en 18. Klemmen plaatvoedlng.
19. Scheldlngscondensator 300 i 1000 mm
F. met aansluiting naar antenneklem van
omroeptoestel.
Mijnbouw
Boeton Mijnbouw
Alg. Exploratie
Hedennacht om 1 uur werd de brandweer
gealarmeerd voor een uitslaanden brand, in
de timmerwerkplaats van het aannemersbe
drijf der N.V. Schampers aan den Heuvel te
Helmond.
Bij aankomst der brandweer stonden de
werkplaatsen reeds in lichter laaie.
Het mocht den brandweer gelukken
brand tot de timmerwerkplaats te beperken,
die echter met de aanwezige houtbewerklng-
machlnes door het vuur werd vernield.
Omstreeks 2 uur had de brandweer het
vuur gebluaeht.
De gebouwen zijn tegen brandschade ver
der credleten op korten termijn voor een
bepaalden tijd in werkelijkheid om te zetten.
Dit kan dan een grondslag vormen voor een
eventueele conversie van bepaalde credleten
op korten termijn in credleten op langen
termijn.
rVolgens de „Daily Herald" vonden voorts
nog besprekingen plaats tusschen Montague
Norman, den gouverneur van de Bank van
Engeland en de directeuren van vijf groote
en van eenige leidende internationale ban
ken, waarbij eveneens aan de orde kwam de
kwestie der credleten op korten termijn.
149%
75
53»/,,
29%
76%
10%
238%
figuur 2 gegeven schema
jken uitgebrachte schema
pparaat, geschikt als
f ontvangst van de 710
jZel is uitgebracht in ver-
kische preefuitaending op
riet is een éénlamps voor-
de
pickup-aanslultlng^van den omroep-ontvan
ger. L
p VAA «».-/•»- - -
C heeft eer, gaarde van 15 mm. F.
De condensatoren C I, één vast en
variabel, zijn 50 mm. F.
C2 is 250 mm. F. de lekweerstand Iw is
2 i 3 Megohm. De detector-lamp is de RE
094 of REN. 904.
Aan de bekomen verwondingen
overleden
Bij een poging tot opvanglng van een Ram
pokbende in het district Nulug, onderafdee-
llng West-Lombok, door een patrouille van
de veldpolitie werd een agent gedood en twee
agenten van dp veldpolitie ‘gewond.
Aan de sijde van de Rampokkers werden
er drie neergelegd, terwijl twee voortvluchtig
zijn. De gezaghebber van West-Lombok is
naar Nulug vertrokken.
Het gaat bij het zoeken naar nieuwe mo
gelijkheden niet zelden zoo. dat men zich
een bepaalde oplossing voorstelt en deze op
lossing dan tracht te verwezenlijkenmen
gaat volgens ‘n bepaalden gedachtengang te
werk.
Zoo ging het ook hier. Om het bestaande
toestel voor het nieuwe doel bruikbaar te
maken, meende men het beste te doen dit
toestel met behulp van ten voorzet-apparaat
geschikt te maken voor ontvangst op de
Ultra kortegolf. In .Radlo-Expres werd met
dit doel ’n voorzet-apparaat beschreven (No.
21. dd. 22 Mei jj.) dat van den bestaanden
ontvanger een super-heterodyne maakt. Het
schema geven wjj in figuur 1 met een korte
beschrijving. Ook de oplossing die Telefun-
ken vond, wordt in een schema weergegeven
(fig. 2).
Het zijn deze beide oplossingen (ze vertoo-
nen overigens zeer veel overeenkomst) die
voorlooplg van practisch nut kunnen zijn,
en wel, als ook de grootere zenders over
gaan tot uitzendingen op de Ultra korte golf,
met name onder 10 Meter golflengte.
Wat nu het nieuwe denkbeeld betreft,
door de heeren Oorver en Eschauzler in
..Radio-Expres" ontwikkeld, dit is alleen uit
voerbaar. als men zich hierop geheel instelt
en wel voornamelijk van „zenders-zijde”.
De super-heterodyne is voor ontvangst,
van de golven onder 10 Meter zeer geschikt,
heeft echter als nadeel, dat voor de golf-
transformatte die hierbij toegepast moet
worden, aan elk ontvangtoestel een genera
tor moet worden toegevoegd. Een en ander
wordt ingewikkeld, omslachtig en kostbaar.
De heeren Corver en Eschauzler zijn nu
van de volgende these uitgegaan: Men wil
een bepaald plaatselijk omroepstatlon op
Ultra kortegolf ontvangen en beeft daartoe
bij ieder ontvangtoestel een generator noo-
dig, die de benoodigde hulptrilllngen opwekt.
Men kan echter al deze verschillende gene
rators vervangen door één. dia het geheele
Gisteravond tegen 11 uur heeft een troep
individuen het gebouw van de „Gaaette del
Norte”, het katnolieke hoofdorgaan van
het district Bilbao in brand gastoken.
De brandstichters wierpen flesschen pe
troleum in het gebouw?'
De politie kwam tusschenbelde en dreef
-4ien uiteen.
De brandweer trachtte den brand te om
singelen.
144%
73
51
28
72*/,
10%
230
De inspecteur van vervoer van de Zuid-
Sumatra Bpocr te Tandjoengkarang brandde
de brandkast open van het station Teloabe-
173%
23
195»/,
94»/,
4“/i.
8’/,.
9.72%
34.57%
12.05*4
2.48%
58.60
48.42%
13.—
21.65
16.35
66.37%
66.35
7.36
34.90
48*/,
38%
5%
Vr.: Welke is de kortste weg van Zaan
dam naar Apeldoorn? (per fiets).
Antw.: Zaandam, Amsterdam. Diemerbrug,
Mulden. Hakkelaarsbrug. Naarden. Laren,
Baarn, Soest, Amersfoort. Hoevelaken. Voort
huizen, Oud-Mllligen. Nieuw-MUllgen, Apel
doorn. Afstand 98 K M
Vraag: Kan men wollen
waschbenzine wasschen?
Antw.: Ja.
M»n weet het, althans de lezers van deze
rubriel^, zeker, dat het omroepvraagstuk nog
steeds op een oplossing wacht. Wij bedoelen
hiermede niet de verdeeling van den zend
tijd in Nederland, die is er, al zijn er bij
de regeling hiervan harde woorden gevallen!
Wat wij wel bedoelen is de internationale
regeling, het verschijnsel, dat een groot aan
tal krachtige zenders zoowel op de lange als
op de korte golf een plaats opeischen, en
elkaar, door het onderlinge gedrang^ storen.
tot een salaris, gelijk aan dat van een ka
pitein in de groote vaart en selfs tot
f 12.000 kan klimmen.
Er zullen zich zeker velen aanmelden voor
deze eerste proef daar er maar drie
plaatsen beschikbaar zijn en drie reserves, is
het dus zaak zich spoedig op te geven, want,
zooals gezegd, den 25sten Augustus sluit de
termijn voor inschrijving.
ARTHUR TERVOOREN.
144%
IC’/,
2S*/„
20
103%
•02»/,.
IC2»/,,
•02%
97*/,.
De 22-jarlge zoon van den veehouder Th
Schaap te Eesterga nabij Lemmer, die Za
terdagavond. rijdende op zijn motorfiets in
botsing is geweest met een luxe auto van
Lemmer, tengevolge waarvan hjj zoo ern
stig gewond werd, dat hij naar het zieken
huis te Sneek moest worden vervoerd, te
aldaar aan sljn bekomen verwondingen
overleden.
Te bonden zijn aangekomen driehonderd
vijftig Russische communisten, arbeiders en
technici uit fabrieken, die zich bij de uit
voering van t vijfjaren-plan zoodanig onder
scheiden hebben, dat zij als beloomng door
de Sovjet-regeering in de gelegenheid zijn
gesteld tot het maken van een buitenland
sche reis Onder hen bevinden zich Industrle-
arbelders, onderwijzers en leeraren .inge
nieurs en chauffeurs. Zjj maljen de reis per
stoomschip en wonen gedurende hun verblijf
te Londen aan boord van het sehlp.
In verrassend korten tijd heeft het onder
zoek naar de daders van den spoorwegaanalag
op den D-trein Bazel—Berlijn bij Jüterbog
tot belangrijke resultaten geleid.
De bij het onderzoek betrokken autoriteiten
die de beschikking hadden over alle gegevens
en het gevonden materiaal hebben tn afzon
derlijke secties ieder een deel van de zaak on
derzocht. Door een vondst die gisterenmorgen
een spoorwegbeambte op den plaats van den
misdaad heeft gedaan toen het terrein nog
maals werd afgezocht is dit belangrijk ver
gemakkelijkt. Naar bekend is, werd de
springstof ter ontploffing gebracht door mid
del van een electrteche ontsteking langs den
draad, die leidde naar een 180 M. van de
plaats der ontploffing gelegen punt in een
boschje dicht struikgewas dat in een kuil on
der den spoordijk is gelegen. Op deze plaats
beeft men onder gras en moe verborgen, een
in pakpapier gewikkeld pakket gevonden dat.
o.a. een houten rol bevatte, waarop nog onge
veer 200 M. draad was gebonden van dezelfde
soort, als voor het uit voeren van den daad
was gebruikt. Het was duidelijk, dat het ge
bruikte draad van dezen rol was geknipt.
Naar aanleiding van dezen vondst, zocht
een groot aantal beambten in de hiervoor in
aanmerking komende zaken, met het gevolg,
dat nog in den loop van den nacht de her
komst van den rol met draad kon worden
vastgesteld.
De rol is afkomstig van een magazijn voor
electrische installatie in de Friedrichstrasse te
Berlijn. Zij is gekocht door een onbekende, die
vermoedelijk de dader of één der daders is.
Reeds op 7 Augustus was de man tegen
den middag in de winkel gekocHen, om 2 ijze
ren buizen te koopen, 1.75 M. lang en 5/4 duim
in doorsnee. Den volgenden dag kwam hu
's ochtends een rol isoleerband koopen en een
rol met 500 M. draad.
Eiken twijfel, of de rol die men op de plaats
van den misdaad heeft gevonden inderdaad
dezelfde is, als die in Berlijn is gekocht wordt
weggenomen door een bijzondere omstandig
heid. De dochter van den installeur had juist
dipn Zaterdagmorgen van haar met vacantie
buiten vertoevenden zoon een pakje gebruikt
linnengoed ontvangen. Het adres was ge
deeltelijk van het papier gescheurd, doch ge
deeltelijk nog duidelijk zichtbaar. Met dit pa
pier waren de inkoopen ingepakt, op verzoek
van den klant. Bovendien werd ook de doos
waarin het isoleerband had gezeten gevonden
Uit Saint Nazalre wordt gemeld, dat In de
afgeloopen dagen uit dc hutten van het in
de Lolre-monding gezonken en inmiddels
gelichte pleziervaartuig St. Philibert weder
om 6 lijken zijn geborgen, zoodat het aantal
slachtoffers, dat men reeds uit het wrak
heeft kunnen halen tot 31 is gestegen. De
sliklaag, die zich op het wrak heeft afgezet
is zoo dik dat de werkzaamheden slechts
langaam vorderen.
industrieën
Unllevar
Oalvé Delft
Alg Kunstzijde
Van BerkelT PM
Nieuwe Philips
Kuch Aceoustiek
Ned. Ford
Tengvolge van den hevigen regenval te
Mexico. zUn de rivieren Panuca, Tempos!
en Tamesl bulten hare oevers getreden
waardoor dertig dorpen gisteravond onder
water werden gezet.
Men vreest dat vele menschenlevens ver
loren zfjn gegaan.
De stad Tampico is eveneens voor een groot
gedeelte overstroomd.
Tengevolge van overstroomingen in het
district Malvan. ongeveer 150 mijl ten
Zuiden van Bombay, zijn duizenden-personen
dakloos en zonder levensmiddelen. De
overstroomingen werden veroorzaakt door
den abnormaa zwaren regenval.
Dat onderling storen is den eenen dag
erger dan den anderen, maar een ieder,
die een ontvangtoestel heeft, kan er van
meepraten, de „interferentie giltoon" is niet
van de lucht.
Een goede en afdoende verbetering
het omroepvraagstuk, zooals wij het zouden
willen noemen, is dringend geboden; daarbij
heeft een ieder belang, zoowel de luisteraar
als de Radiofabrlkant. Het baart dan ook
geen verwondering, dat vooraanstaande
Radio-fabrieken, wij noemen hier alleen
maar „Philips" en Telefunken, naar e*u op
lossing zoeken en die trachten te vinden
door de Ultra-kort^golf-ontvangst zoodanig
te verbeteren, wat de ontvang-mogelijkheid
betreft, dat deze ontvangst in de toekomst
de normale wordt.
Maar ook de Radlo-amateurs zitten niet
stil. In „Radlo-Expres”, het officleele orgaan
van den N.V.V.R., word, een geheel nieuw
denkbeeld geopperd voor den omroep op
Ultra korte golf. De bedoeling is den omroep
op golflengten beneden de 10 Meter bruik
baar te maken, en wel roo. dat dit met het
bestaande ontvangtoestel mogeiijk te, hoog
stens met een kleine verandering hierin
aangebracht.
gens bestaat geen verplichting van den
candidaat om na geslaagde opleiding bij de
KLM. of elders te dienen, terwijl ook de
K.L.M. niet verplicht is eiken opgeleiden
vlieger in dienst te nemen.
Voor het geven van theoretisch vlleg-
onderwijs en voor het houden van toezicht op
liet practisch vllegonderwljs wordt aan den
Commandant der Kweekschool een leeraar
toegevoegd, terwijl eer. Commssie van Advies
wordt ingesteld, die nauwe voeling zal hebben
te houden met den Raad v. Commissarissen
en den Commandant van de Kweekschool.
In deze Commissie waarin vertegenwoordigd
zullen zijn, de Luchtvaartdienst van het
Ministerie van Waterstaat, de Ministeries van
Defensie en van Onderwijs en het College
.van Commissar!
tevens
K.L.M.,
K.LJM.
zal worden gehoui
van den Minister van Defensie zal zijn een
op het gebied van opleiding in het bijzonder
deskundig militair vlieger, de heer Versteegh.
De vlieglessen worden gegeven op Schiphol,
waarvoor een aantal uren per week bestemd
wordt, terwijl verder de opleiding plaats
heeft gedurende een deel der groote vacan
tie. Het is de bedoeling, dat meer gevorderde
adspiranten gedurende dien tijd bij de KLM
worden gedetacheerd en dienst doen op de
vliegtuigen bij de geregelde luchtlijnen, om
cp deze wijze praktijk op te doen.
De bedoeling is, dit jaar een proef te ne
men met drie leerlingen, waarvoor gegadig
den zich vóór den 25slen Augustus kunnen
opgeven aan de Luchtvaartafdeeling van het
Ministerie van Waterstaat. Heerengracht 2
te ‘s-Gravenhage. Daar het echter mogelijk
is, dat na korten tijd blijkt, dat een der drie
gekozenen niet aan de te stellen elschén zal
kunnen voldoen, zullen ook nog drie candi-
daten als reserves worden aangenomen, met
dien verstande, dat, als een d"r anderen
mocht uitvallen, een hunner zijn plaats zal
Innemen. Zij volgen daartoe He eerste vier
maanden de speciaal voor de opleiding tot
viiegtuigbestuurder te geven lessen, om daar
na verder die als stuurman ter koopvaardij,
de normale lessen der kweekschool dus, te
blijven volgen.
De heer Plesman, directeur der K. L. M.,
die ook bij de bijeenkomst aanwezig
achtte het een groot voordeel, wanneer
leeftijd waarop de candldaten zouden wor
den toegelaten, niet te hoog werd gesteld. In
vakkringen wordt aangenomen, dat men tot
zijn vijftigste jaar zijn dienst als vliegtuig-
bestuurder zal kunnen bljjven waarnemen;
met het oog op de groote kosten der oplei
ding is het dus zaak, zoo vroeg mogelijk te
beginnen. Een piloot is iemand met een
groote verantwoordelijkheid; evenals een
scheepskapitein toch zal hij vaak voor be
slissingen komen te staan, waarvan veel kan
afhangen. Nederland heeft, meent de heer
Plesman. veel van die zelfstandige men-
schen voortgebracht. De opdrachtgevers za
ten wel in Amsterdam, maar als de kapiteins
eenmaal met hun schip de haven uit waren
en in Afrika, Amerika of Indlë aangekomen,
dan moesten ze zelf beslissen. De Nederlan
der is daarvoor geknipt en ware het niet
doordat wij een taal spreken, die in andere
landen niet gekend Is, dan zouden zeker tal
van buitenlanders hun- opleiding als piloot
bij ons komen zoeken, zooals ze het nu doen
in Duitschland en in Engeland. De goede
naam van den Nederlandschen piloot staat
spreker daarvoor borg.
De heer Plesman durft gerust de betrek
king van vliegtuigbestuurder aanraden aan
jongelui die daartoe roeping gevoelen: om
dat er een groote toekomst in ligt.- Het is
een betrekking, gelljkwaardig aan die van
kapitein op een groot schip, terwijl ze ook
in finantieel opzicht niet te versmaden te.
Als 22 a 23-jang jongeling in dienst komend
krijgen de piloten al dadelijk een salaris van
2500 A 3000 gulden dat zeer spoedig opklimt
Onze burgerlijke luchtvaart
De technische ontwikkeling v*n de lucht-
x vaart moge nog zoo volmaakt zijn, de maat
regelen die genomen worden om de veilig
heid van de luchtwegen, door een uitsteken
de berichtgeving omtrent de weerstoestan-
den onderweg, te verzekeren nog zoo uitste
kend, wanneer de maaien die onze vlieg
tuigen besturen niet eveneens, voor zoover
dat in een ménschelijk- wezen mogelijk is. de
volmaaktheid na ren, is het prachtigste
materiaal, is de beste organisatie niets
waard.
Wij hebben hier in Nederland goede vlieg-
tulgbestuurders, over heel de wereld wordt
dat erkend, onze burgerlijke luchtvaart staat
goed aangeschreven het is nu maar zaak
te zorgen, dat het zoo blijft
Of er dan reden is, ^aaraan te twijfelen!.
Neen. Maar toch, de luchtvaart is nog larfè
niet aan het einde harer ontwikkeling, de
groei van het verkeer en de -daarmee ge
paard gaande groei van de vliegtuigen, stelt
dok groeiende eischen aan degenen, die onze
vliegtuigen moeten besturen.
Tot nog toe worden de KX..M.-vliegers ge-
recruteerd uit onze militaire luchtvaardienst,
voornamelijk uit die van Soesterberg, die
dan bjj de K.L.M. zelf hun verdere opleiding
krijgen voor de taak, die hen als verkeers
vliegers wacht.
De vraag is al bij herhaling onder de
oogen gezien of bij de toenemende eischen,
welke aan de vliegtulgbestuurders gesteld
worden bij de uitoefening van hun dienst op
de geregelde luchtlijnen, vji.l. waar ‘t gaat om
een lijn als die tusschen Holland en Ned.-
Infllë. het op den duur piet noodig is de
recruteerlng der vliegers waaraan de K.L.M.
behoefte heeft, te brengen op een basis die
meer overeenkomt met die der opleiding
voor de stuurlieden voor de groote zeevaart.
Bestudeerlng\yan dit vraagstuk had tot ge
volg dat die vraag bevestigend werd beant
woord. Inderdaad wordt verwacht, dat de
eischen welke meer en meer aan de alge
meens en technische ent wikkeling van de
Verkeersvliegers moeten worden gesteld, van
enen aard zijn, dat een behoorlijke theore
tische onderlegglng en ’n voortgezette gere
gelde schoolopleiding, daarvoor van groote
beteekenls zal zijn. Bij het zoeken naar den
weg, om dien wensch In vervulling te bren
gen, is men, ook al mede In verband met de
overeenkomst, welke bestaat tusschen de
eischen voor stuurlieden ter koopvaardij en
die voor den verkeersvlieger op de groote
luchtlijnen, ertoe gekomen een poging te
doen de belde opleidingen aan elkander te
verbinden.
Teneinde aan dit voornemen der regee-
rlng meer bekendheid te geven, waren gis
teren een aantal journalisten namens het
Ministerie van Waterstaat uitgenoodigd tot
bijwoning van een bespreking in het gebouw
van de afdeeling Luchtvaartdienst van dit
^Ministerie te ’s-Gravenhage, waar door den
heer De Veer, chef van de afdeeling Lucht
vaart van het Departement van Waterstaat,
een uiteenzetting van de plannen werd ge
geven.
De heer De Veer wees er op, dat het met
de menschen. die in den vliegdienst werk
zaam zijn, al precies hetzelfde is als met
het materiaal; toen de verkeersvllegdlenst
nog pas begon, kon men volstaan met een
omgebouwd militair vliegtuig, nu echter
Stelt men heel andere eischen. Zoo is het
ook met de piloten. Aanvankelijk werd een
militaire piloot opgeleid tot verkeersvlieger
en deze mannen hebben dan ook werkelijk
zeer groote diensten bewezen. De ontwikke
ling van het luchtverkeer is echter zóó
groot, dat men zien niet langer meer mag
tevreden stellen met op die wijze opgeleide
vliegers; het moeten menschen zijn, die een
veel betere
meeste der
die op het
dienst zijn. Die ontwikkeling dient een uni
forme te zijn, wat niet het geval kan wezen
bij het groote verschil in leeftijd, waarop de
piloten in dienst kwamen. De Jongste vlleg-
tuigbestuurder was. toen hij bij de K. L. M.
in dienst trad. 23 jaar en de oudste 35.
Het eerste land, dat een opleiding voor
de burgerlijke luchtvaart kende, was
Duitschland. iets, wat heel natuurlijk was,
daar Duitschland geen militaire luchtmacht
bezit en niettemin voor zijn geregelde dien
sten piloten moest hebben. Engeland is ge
volgd en in beide landen werkt het instituut
goed.
Willen wij den naam, dien we op vliegge-
bied bezitten, behouden, dan zal het nood
zakelijk zijn, dat ook te onzent gelegenheid
wordt geschapen om opgeleid te worden
tot burgerlijk vlieger, maar.... wij zuilen
nooit, althans niet in afzienbaren tijd, een
groote menigte piloten noodig hebben;
daarvoor is ons land te klein en een afzon
derlijke, een zelfstandige opleiding zou dus
een zeer kostbare geschiedenis worden.
Daarom werd de boven reeds genoemde
combinatie overwogen, waarmee nu een
proef zai worden genomen
De opleiding zal geschieden In het Inter
naat van de Kweekschool voor de Zeevaart
te Amsterdam met medewerking van de
Nationale Luchtviartschool voor de eerste
opleiding tot vlieger en verder van de K. L.
M. voor de hoogere opleiding en het verkrij
gen van practische bekwaamheid. De alge
meen als zeer goed bekend staande inrich
ting van dit Internaat, mag wel als een vol
doende waarborg worden beschouwd voor
een goede physieke en theoretische vorming
der verkeersvliegers en het wordt dan ook
op hoogen prijs gesteld, dat daartoe de me
dewerking van die Zeevaartschool werd ver
kregen. De opleiding geschiedt gelijktijdig
voor stuurman ter koopvaardij en voor ver
keersvlieger In verband met deze tweele
dige opleiding moet aan de candldaten de
eiscb van ontwikkeling worden gesteld ge
lijkstaande met* eindexamer H. B. S. 5-
iarige cursus. De leeftijdsgrenzen voor toe-
k.ting zijn 17 en 21 jaar. De adspirant doet
ender normale omstandigheden het eind
examen der Kweekschool voor de Koop
vaardij na tweejarige opleiding (waardoor
hij dus ook het diploma ais stuurman ter
Koopvaardij verkrijgt) en dat voor verkeers
vlieger na twee en een half tot drie jaar.
Daar het hier een eerste proef geldt, is in
eenige speling in de bepalingen van dien
cpleidingstijd voorzien. Niettegenstaande de
zeer hooge sosten welke net Rijk aan de
vliegopleiding moet besteden, is het jaarlijks
door de candldaten te betalen bedrag slechts
weinig hooger dan dat voor de enkel tot
stuurman opgeleide leerlingen, namelijk
f 1000.— per jaar.
Met deze vergoeding fwordt niet alleen
gratis opleiding, doch ook vrije huisvesting
voeding, kleeding en verpleging verkregen.
Bovendien wordt aan hen, die een militair
dienstverband wenschen aan te gaan een
tegemoetkoming van 500.— verleend het
geen er op neerkomt, dat die leerlingen
-:echts 5C0 per jaar behoeven te vergoe
den. De militaire verbintenis brengt mee. een
jaar militairen diens’ na afloop der oplei-
niny en verder het van tiid tot titd onder -
houden van de vliegbekwaamheid als s.g
naand-vlieger gedurende zes jaar. Zij die
bit de KLM in dienst tomen, behoeven deze
herhalingsoefeningen niet te volgen. Overl-
De onderhandelingen die in de verschillende
financieele centra der wereld zijn gevoerd
over de eredietverleening aan Duitschland, j
hebben, naar de Londensche bladen melden,
belangrijke vorderingen gemaakt.
Te Londen en New-York zou men reeds
gereed zijn met het concept van wijzigings
voorstellen op de oorsjyonkelijke Duitsche
voorstellen, terwijl de meeningverschlllen in
werkelijkheid slechts gering zouden zijn. Om
trent de zitting, die gisteren te Londen werd
gehouden door de verschillende bank clea-
ringhuizen, weet de „Daily Herald" nog nader
mede te deelen, dat in deze vergadering, die
ook werd bljgewoond door verschillende in
ternationale bankiers, -werd besloten zoo
spoedig mogeiijk een conferentie bijeen te
roepen van Engelsche. Amerikaansche. Fran
sche, Nederlandsche en Zwitsersche bankiers,
teneinde tot een overeenstemming te komen
inzake ondersteuning van Duitschland en
verlenging van de credleten op korten ter
mijn. Deze bijeenkomst zal waarschijnlijk te
Parijs worden gehouden De besprekingen
konden pas tot een resultaat komen, nadat
de uitslag van het volksentschsld in Pruisen
bekend was. De bankiers uit Londen en
New-York zijh het thans eens omtrent voor
waarden voor het nieuwe aanbod aan
Duitschland.
Het streven der bankiers is er op gericht,
de aanbevelingen van de Londensche minis
terconferentie ten aanzien van de verlenging
Rubber
A dam Rubber
Bandar
Dell Batavia Rubb
Roet TapanoeU
Serbadjadi
SUau
V I c. O.
Allied
Intereontin Rubber
gebied van dezen zender bestrijkt, of wel.
door het zend-station wordt behalve de ge
moduleerde kortegolf nog extra een onge
moduleerde hulptriUlng uitgezonden. Het
resultaat van deze beide trillingen moet dan
door gezamenlijk detecteeren een bepaalde
lange golf opleveren die langer dan d- lang
ste omroepgolf ef korter dan de kortste moet
zijn, om storingen te voorkomen. Met het
normale toestel is dan te ontvangen, deze
nieuwe golflengte moet dus binnen normale
grenzen gelegen zijn. Het eenlg noodlge is ta
voorzet-apparaat. een detector, een toestel
dus met één lamp, dat geheel aperlodlsch
mag zijn.
Het voornaamste is. dat in het laboratori
um van ..Radio-Expres" dit denkbeeld aan
de praktük is getoetst en volkomen levens
vatbaar is gebleken. Voor den luisteraar is
echter voorlooplg met deze metho le nog
plets te doen, daar de gemeenschappelijke
generator nog ontbreekt.
Bi; fig. 1. Het in figuur 1 gegeven schema
voor een goedkoop hulpapparaat '-oor Ultra
korte-golf geeft, weergave van alle korte
golven tot 6 Meter bromvrij op wisselstroom,
met éénknojas-bedienlng. Handeffect en
randgehuil zijn vermeden. Dit schema is
in „Radio-Expres" No. 21 uitgewerkt en uit
voerig beschreven.
Beteekenls der cijfers:
1. Smoorspoel voor zeer korte golven.
9 25 Watt.
2. Weerstand 500 Omh.
3. Condensator 2000 a 5000 mm F
4. Weerstand 1009 Ohm.
5. Cond. 2000 4 5000 mm. F.
6. Potentiometer 50.000 Ohm.
van de Kweekschool, zal
zitting nrihen de directeur van de
opdat met de behoefte van de
bij de oplekllng ten volle rekening
idefl. De vertegenwoordiger
BIJ fig. 2. Het t
is het door Telef|
van een voorzet
hulpmiddel bij dj
Meter golf. Dit td
band met de Ber
ongeveer 9 Meter?
zetapparaat, dat .kan te sluiten is op
R 300 Ohn\ R. I. en R. n zijn 500 Ohm.
ai
ee:
LM
L
Ol
Cl
c
t
l
I
s
c
1
t
z
d
1
t
s
t
t
11
c