Van Alles en van Overal BRILLEN Amsterdamscne Beurs Cheque-koersen DINSDAG 11 AUGUSTUS 1931 N.V. Laatste Nieuws Ultra kortegolf ontvangst „VRIESIA” JAN DE VRIES a VP A GEN BUS KADIO-NIEUWS De aanslag op den D-trein D ONZE OOST —7 Rampokbende opgevangen Hevige brand te Pontianak Drievoudige moord te Halmaheira ZAADMARKT 38 TEL. 324 ALKMAAR 5“/„ Voor Het adres te Alkmaar Wederom UJken geborgen mousseline in aan Belangrijke vorderingen Briand hersteld Zal hij in de bnitenlandsche politiek blijven? Overstroomingen De onrust in Spanje <eat>19> Boerderij afgebrand DINSDAG 11 AUGUSTUS 1911 van i Ee 15 fl Wraakneming door de bevolking? Het 64 golven. Vier dooden br. 105 276 y, Brand te Helmond Schade f 100.000 Timmerwerkplaat* vernield Oneerlijke stationschef den Kastekort van een paar duizend ruiden. één uil Prolongatie t De ramp met het Fransche pleziervaartuig Driehonderdvijftig Russische communisten te Londen Belangrijke resultaten bij het onderzoek Petroleum ^ort-scho Petr. Osboeo Kon Olie Perlak Peudawa Continental OU Shell Union OU Vorige Koersen 98% 100 ontwikkeling hebben, dan de overigens uitstekende pUoten. oogenblik bij de K. L. M. In was gevlucht Ge> :hef een kastekort Scheepvaart Holl. Amerika Lijn Jlto Oem Eigene Kon Ned Stoomt Scheepvaart- Unie Marine eomm. Marine pret. Banken Koloniale Bank Indische Bank Cert. Handel-Mij. - 289% 20 80 40 100 100 116’/, 138 11 4*/. 28 67 da PU SCI no De eredietverleening Duitschland 'ndusir Buitenland Anaconda Bethlehem Steel U 8 Leather Intern. Nickel 163 198 24% 231% 40 67% 51% 30 16% 34% 17 32 30 2% 167% 195*/, 25 228 d< ZM h< vo i W m be lir ve de d< P> hi ri te ri vi st VS d< n ee: va de vii de 9% 33 105% 6% 7 d ii d Bi VI N de de W I Nt I de ad vo ke ve dr ka va be va we Pr 49»/, 39*/i. 6 12% lei V scl de w< we be sts Re he sei Parijs Brussel venden New-York Berlijn Zurich Rome Madrid Oslo Stockholm Kopenhagen Praag Weenen Warschau Bu vei kis gel bo all r.o N: ve: tri hii do lei we i m< oa Spoorwegen Union Pacific Wabash Jhlc Milw St Paw Kansas City Souu Erie Rallr «eiker d V A. oerworedjo o ra ten landen Actions idem Tab*» Dell Batavia Oude Dell xistkust Senembah taxweil was, de Hedennacht tegen 12 uur brak brand uit In de boerderij van den heer T. W. te Pos terholt (L.) De plaataelüke brandweer was spoedig ter plaatse, doch kon niet verhinderen dat huls, schuur en stalling een prooi der vlammen werden, soodat ook het reeds Ingehaalde deel van den oogst verbrandde. Drie geiten en de in de schuur aanwezige kippen kwamen In de vlammen otn. Met moeite konden de bewoners van de boerderij gered worden. De oorzaak van den brand la onbekend. 28% 88% Een hevige brand verwoestte te Pontia nak de Passar gedeeltelijk. De senade be draagt f 109.000, waarvan f 80.000 door ver zekering is gedekt. 190% 9^% 8 5’/. tong, daar de statlonaol bleken Is. dat de static hd van een paar duizend gulden. Vermoed wordt, dat hij dit geld heeft verspeeld bu een dobbelpartlj te Tandjoengkarang. De vermiste ambtenaar wordt opgespoord. Staatsleenlngea 9 Nederland 1919 «H Noden 1919 <H Neder! 191? 4» Nederland 1931 N.lnd 1926 B De ..Petit Parisien" deelt mede, dat de ge zondheidstoestand van Briand door de tien dagen rust op zijn landgoed Cocherel, thans weer geheel is hersteld. Alle sporen van over werkt zijn en oververmoeidheid zijn totaal verdwenen. Het staat thans wel vast, dat hij tegen het euide van deze maand naar Parijs zal terug- keeren en in September Frankrijk op de Vol kenbondsvergadering te Genève zal vertegen woordigen. Dit bericht staat echter in tegen spraak tot het gerucht, dat in welingelichte kringen de ronde doet en waar er van wordt gesproken, .dat Briand thans definitief het besluit zou hebben genomen om tenminste tot aan de Kamerverkiezingen in het vol gende jaar zich uit alle politieke werk terug te trekken. Volgens deze geruchten zou dus terugtrekking slechts een kwestie van tijd zijn en zou vaststaan, dat hij in Nov. as. niet meer aan .het hoofd van buitenlandsche za ken zou staan. Tot nog toe was het de vraag of hjj nog voor of pas na het weder bijeen komen van de Kamer zou aftreden. Als ver- nioedehjke opvolger van Briand wordt in te genstelling met Tardieu, wiens naam eenigen tijd geleden werd genoemd, maar die toen zijn tijd nog niet gekomen achtte, genoemd dc huidige minister van financiën, Flandin. 9.65 34.50 12.04% 2.47% 58.55 48.35 12.95 21.30 66.25 66.30 66.20 7.30 34.80 103% 1C2*/,, 102% 97*/.. Het .Boerabayasch Handelsblad” ontving bericht uit Halmaheira omtrent een drievou- digen moord, waarvan een familie, bestaande uit man. vrouw en een volwassen dochter, het slachtoffer is geworden. Vermoedelijk heeft men hier te doen met een wraakneming van de zijde der bevolking, wegens niet betalen van geleverde damar. 7. en 11. Roosterspoel en terugkoppelspoel te tarnen op een lamphuls gewikkeld. 8. Draaicondensator 50 mm F. met Utility fijnregelknop. 9 Mtcaconden.*/tor 1000 2000 mm. F. 10. Micacondensator 50 mm. F. 12. Bmoorspoel voor zeer korte uitwisselbaar. 13. Roostercondensator 50 mm. F 14. Lekweerstand 1 Megohm. 15. Condensator 0.25 A 1 m. P. 16. Weerstand 100.000 Ohm variabel. 17. en 18. Klemmen plaatvoedlng. 19. Scheldlngscondensator 300 i 1000 mm F. met aansluiting naar antenneklem van omroeptoestel. Mijnbouw Boeton Mijnbouw Alg. Exploratie Hedennacht om 1 uur werd de brandweer gealarmeerd voor een uitslaanden brand, in de timmerwerkplaats van het aannemersbe drijf der N.V. Schampers aan den Heuvel te Helmond. Bij aankomst der brandweer stonden de werkplaatsen reeds in lichter laaie. Het mocht den brandweer gelukken brand tot de timmerwerkplaats te beperken, die echter met de aanwezige houtbewerklng- machlnes door het vuur werd vernield. Omstreeks 2 uur had de brandweer het vuur gebluaeht. De gebouwen zijn tegen brandschade ver der credleten op korten termijn voor een bepaalden tijd in werkelijkheid om te zetten. Dit kan dan een grondslag vormen voor een eventueele conversie van bepaalde credleten op korten termijn in credleten op langen termijn. rVolgens de „Daily Herald" vonden voorts nog besprekingen plaats tusschen Montague Norman, den gouverneur van de Bank van Engeland en de directeuren van vijf groote en van eenige leidende internationale ban ken, waarbij eveneens aan de orde kwam de kwestie der credleten op korten termijn. 149% 75 53»/,, 29% 76% 10% 238% figuur 2 gegeven schema jken uitgebrachte schema pparaat, geschikt als f ontvangst van de 710 jZel is uitgebracht in ver- kische preefuitaending op riet is een éénlamps voor- de pickup-aanslultlng^van den omroep-ontvan ger. L p VAA «».-/•»- - - C heeft eer, gaarde van 15 mm. F. De condensatoren C I, één vast en variabel, zijn 50 mm. F. C2 is 250 mm. F. de lekweerstand Iw is 2 i 3 Megohm. De detector-lamp is de RE 094 of REN. 904. Aan de bekomen verwondingen overleden Bij een poging tot opvanglng van een Ram pokbende in het district Nulug, onderafdee- llng West-Lombok, door een patrouille van de veldpolitie werd een agent gedood en twee agenten van dp veldpolitie ‘gewond. Aan de sijde van de Rampokkers werden er drie neergelegd, terwijl twee voortvluchtig zijn. De gezaghebber van West-Lombok is naar Nulug vertrokken. Het gaat bij het zoeken naar nieuwe mo gelijkheden niet zelden zoo. dat men zich een bepaalde oplossing voorstelt en deze op lossing dan tracht te verwezenlijkenmen gaat volgens ‘n bepaalden gedachtengang te werk. Zoo ging het ook hier. Om het bestaande toestel voor het nieuwe doel bruikbaar te maken, meende men het beste te doen dit toestel met behulp van ten voorzet-apparaat geschikt te maken voor ontvangst op de Ultra kortegolf. In .Radlo-Expres werd met dit doel ’n voorzet-apparaat beschreven (No. 21. dd. 22 Mei jj.) dat van den bestaanden ontvanger een super-heterodyne maakt. Het schema geven wjj in figuur 1 met een korte beschrijving. Ook de oplossing die Telefun- ken vond, wordt in een schema weergegeven (fig. 2). Het zijn deze beide oplossingen (ze vertoo- nen overigens zeer veel overeenkomst) die voorlooplg van practisch nut kunnen zijn, en wel, als ook de grootere zenders over gaan tot uitzendingen op de Ultra korte golf, met name onder 10 Meter golflengte. Wat nu het nieuwe denkbeeld betreft, door de heeren Oorver en Eschauzler in ..Radio-Expres" ontwikkeld, dit is alleen uit voerbaar. als men zich hierop geheel instelt en wel voornamelijk van „zenders-zijde”. De super-heterodyne is voor ontvangst, van de golven onder 10 Meter zeer geschikt, heeft echter als nadeel, dat voor de golf- transformatte die hierbij toegepast moet worden, aan elk ontvangtoestel een genera tor moet worden toegevoegd. Een en ander wordt ingewikkeld, omslachtig en kostbaar. De heeren Corver en Eschauzler zijn nu van de volgende these uitgegaan: Men wil een bepaald plaatselijk omroepstatlon op Ultra kortegolf ontvangen en beeft daartoe bij ieder ontvangtoestel een generator noo- dig, die de benoodigde hulptrilllngen opwekt. Men kan echter al deze verschillende gene rators vervangen door één. dia het geheele Gisteravond tegen 11 uur heeft een troep individuen het gebouw van de „Gaaette del Norte”, het katnolieke hoofdorgaan van het district Bilbao in brand gastoken. De brandstichters wierpen flesschen pe troleum in het gebouw?' De politie kwam tusschenbelde en dreef -4ien uiteen. De brandweer trachtte den brand te om singelen. 144% 73 51 28 72*/, 10% 230 De inspecteur van vervoer van de Zuid- Sumatra Bpocr te Tandjoengkarang brandde de brandkast open van het station Teloabe- 173% 23 195»/, 94»/, 4“/i. 8’/,. 9.72% 34.57% 12.05*4 2.48% 58.60 48.42% 13.— 21.65 16.35 66.37% 66.35 7.36 34.90 48*/, 38% 5% Vr.: Welke is de kortste weg van Zaan dam naar Apeldoorn? (per fiets). Antw.: Zaandam, Amsterdam. Diemerbrug, Mulden. Hakkelaarsbrug. Naarden. Laren, Baarn, Soest, Amersfoort. Hoevelaken. Voort huizen, Oud-Mllligen. Nieuw-MUllgen, Apel doorn. Afstand 98 K M Vraag: Kan men wollen waschbenzine wasschen? Antw.: Ja. M»n weet het, althans de lezers van deze rubriel^, zeker, dat het omroepvraagstuk nog steeds op een oplossing wacht. Wij bedoelen hiermede niet de verdeeling van den zend tijd in Nederland, die is er, al zijn er bij de regeling hiervan harde woorden gevallen! Wat wij wel bedoelen is de internationale regeling, het verschijnsel, dat een groot aan tal krachtige zenders zoowel op de lange als op de korte golf een plaats opeischen, en elkaar, door het onderlinge gedrang^ storen. tot een salaris, gelijk aan dat van een ka pitein in de groote vaart en selfs tot f 12.000 kan klimmen. Er zullen zich zeker velen aanmelden voor deze eerste proef daar er maar drie plaatsen beschikbaar zijn en drie reserves, is het dus zaak zich spoedig op te geven, want, zooals gezegd, den 25sten Augustus sluit de termijn voor inschrijving. ARTHUR TERVOOREN. 144% IC’/, 2S*/„ 20 103% •02»/,. IC2»/,, •02% 97*/,. De 22-jarlge zoon van den veehouder Th Schaap te Eesterga nabij Lemmer, die Za terdagavond. rijdende op zijn motorfiets in botsing is geweest met een luxe auto van Lemmer, tengevolge waarvan hjj zoo ern stig gewond werd, dat hij naar het zieken huis te Sneek moest worden vervoerd, te aldaar aan sljn bekomen verwondingen overleden. Te bonden zijn aangekomen driehonderd vijftig Russische communisten, arbeiders en technici uit fabrieken, die zich bij de uit voering van t vijfjaren-plan zoodanig onder scheiden hebben, dat zij als beloomng door de Sovjet-regeering in de gelegenheid zijn gesteld tot het maken van een buitenland sche reis Onder hen bevinden zich Industrle- arbelders, onderwijzers en leeraren .inge nieurs en chauffeurs. Zjj maljen de reis per stoomschip en wonen gedurende hun verblijf te Londen aan boord van het sehlp. In verrassend korten tijd heeft het onder zoek naar de daders van den spoorwegaanalag op den D-trein Bazel—Berlijn bij Jüterbog tot belangrijke resultaten geleid. De bij het onderzoek betrokken autoriteiten die de beschikking hadden over alle gegevens en het gevonden materiaal hebben tn afzon derlijke secties ieder een deel van de zaak on derzocht. Door een vondst die gisterenmorgen een spoorwegbeambte op den plaats van den misdaad heeft gedaan toen het terrein nog maals werd afgezocht is dit belangrijk ver gemakkelijkt. Naar bekend is, werd de springstof ter ontploffing gebracht door mid del van een electrteche ontsteking langs den draad, die leidde naar een 180 M. van de plaats der ontploffing gelegen punt in een boschje dicht struikgewas dat in een kuil on der den spoordijk is gelegen. Op deze plaats beeft men onder gras en moe verborgen, een in pakpapier gewikkeld pakket gevonden dat. o.a. een houten rol bevatte, waarop nog onge veer 200 M. draad was gebonden van dezelfde soort, als voor het uit voeren van den daad was gebruikt. Het was duidelijk, dat het ge bruikte draad van dezen rol was geknipt. Naar aanleiding van dezen vondst, zocht een groot aantal beambten in de hiervoor in aanmerking komende zaken, met het gevolg, dat nog in den loop van den nacht de her komst van den rol met draad kon worden vastgesteld. De rol is afkomstig van een magazijn voor electrische installatie in de Friedrichstrasse te Berlijn. Zij is gekocht door een onbekende, die vermoedelijk de dader of één der daders is. Reeds op 7 Augustus was de man tegen den middag in de winkel gekocHen, om 2 ijze ren buizen te koopen, 1.75 M. lang en 5/4 duim in doorsnee. Den volgenden dag kwam hu 's ochtends een rol isoleerband koopen en een rol met 500 M. draad. Eiken twijfel, of de rol die men op de plaats van den misdaad heeft gevonden inderdaad dezelfde is, als die in Berlijn is gekocht wordt weggenomen door een bijzondere omstandig heid. De dochter van den installeur had juist dipn Zaterdagmorgen van haar met vacantie buiten vertoevenden zoon een pakje gebruikt linnengoed ontvangen. Het adres was ge deeltelijk van het papier gescheurd, doch ge deeltelijk nog duidelijk zichtbaar. Met dit pa pier waren de inkoopen ingepakt, op verzoek van den klant. Bovendien werd ook de doos waarin het isoleerband had gezeten gevonden Uit Saint Nazalre wordt gemeld, dat In de afgeloopen dagen uit dc hutten van het in de Lolre-monding gezonken en inmiddels gelichte pleziervaartuig St. Philibert weder om 6 lijken zijn geborgen, zoodat het aantal slachtoffers, dat men reeds uit het wrak heeft kunnen halen tot 31 is gestegen. De sliklaag, die zich op het wrak heeft afgezet is zoo dik dat de werkzaamheden slechts langaam vorderen. industrieën Unllevar Oalvé Delft Alg Kunstzijde Van BerkelT PM Nieuwe Philips Kuch Aceoustiek Ned. Ford Tengvolge van den hevigen regenval te Mexico. zUn de rivieren Panuca, Tempos! en Tamesl bulten hare oevers getreden waardoor dertig dorpen gisteravond onder water werden gezet. Men vreest dat vele menschenlevens ver loren zfjn gegaan. De stad Tampico is eveneens voor een groot gedeelte overstroomd. Tengevolge van overstroomingen in het district Malvan. ongeveer 150 mijl ten Zuiden van Bombay, zijn duizenden-personen dakloos en zonder levensmiddelen. De overstroomingen werden veroorzaakt door den abnormaa zwaren regenval. Dat onderling storen is den eenen dag erger dan den anderen, maar een ieder, die een ontvangtoestel heeft, kan er van meepraten, de „interferentie giltoon" is niet van de lucht. Een goede en afdoende verbetering het omroepvraagstuk, zooals wij het zouden willen noemen, is dringend geboden; daarbij heeft een ieder belang, zoowel de luisteraar als de Radiofabrlkant. Het baart dan ook geen verwondering, dat vooraanstaande Radio-fabrieken, wij noemen hier alleen maar „Philips" en Telefunken, naar e*u op lossing zoeken en die trachten te vinden door de Ultra-kort^golf-ontvangst zoodanig te verbeteren, wat de ontvang-mogelijkheid betreft, dat deze ontvangst in de toekomst de normale wordt. Maar ook de Radlo-amateurs zitten niet stil. In „Radlo-Expres”, het officleele orgaan van den N.V.V.R., word, een geheel nieuw denkbeeld geopperd voor den omroep op Ultra korte golf. De bedoeling is den omroep op golflengten beneden de 10 Meter bruik baar te maken, en wel roo. dat dit met het bestaande ontvangtoestel mogeiijk te, hoog stens met een kleine verandering hierin aangebracht. gens bestaat geen verplichting van den candidaat om na geslaagde opleiding bij de KLM. of elders te dienen, terwijl ook de K.L.M. niet verplicht is eiken opgeleiden vlieger in dienst te nemen. Voor het geven van theoretisch vlleg- onderwijs en voor het houden van toezicht op liet practisch vllegonderwljs wordt aan den Commandant der Kweekschool een leeraar toegevoegd, terwijl eer. Commssie van Advies wordt ingesteld, die nauwe voeling zal hebben te houden met den Raad v. Commissarissen en den Commandant van de Kweekschool. In deze Commissie waarin vertegenwoordigd zullen zijn, de Luchtvaartdienst van het Ministerie van Waterstaat, de Ministeries van Defensie en van Onderwijs en het College .van Commissar! tevens K.L.M., K.LJM. zal worden gehoui van den Minister van Defensie zal zijn een op het gebied van opleiding in het bijzonder deskundig militair vlieger, de heer Versteegh. De vlieglessen worden gegeven op Schiphol, waarvoor een aantal uren per week bestemd wordt, terwijl verder de opleiding plaats heeft gedurende een deel der groote vacan tie. Het is de bedoeling, dat meer gevorderde adspiranten gedurende dien tijd bij de KLM worden gedetacheerd en dienst doen op de vliegtuigen bij de geregelde luchtlijnen, om cp deze wijze praktijk op te doen. De bedoeling is, dit jaar een proef te ne men met drie leerlingen, waarvoor gegadig den zich vóór den 25slen Augustus kunnen opgeven aan de Luchtvaartafdeeling van het Ministerie van Waterstaat. Heerengracht 2 te ‘s-Gravenhage. Daar het echter mogelijk is, dat na korten tijd blijkt, dat een der drie gekozenen niet aan de te stellen elschén zal kunnen voldoen, zullen ook nog drie candi- daten als reserves worden aangenomen, met dien verstande, dat, als een d"r anderen mocht uitvallen, een hunner zijn plaats zal Innemen. Zij volgen daartoe He eerste vier maanden de speciaal voor de opleiding tot viiegtuigbestuurder te geven lessen, om daar na verder die als stuurman ter koopvaardij, de normale lessen der kweekschool dus, te blijven volgen. De heer Plesman, directeur der K. L. M., die ook bij de bijeenkomst aanwezig achtte het een groot voordeel, wanneer leeftijd waarop de candldaten zouden wor den toegelaten, niet te hoog werd gesteld. In vakkringen wordt aangenomen, dat men tot zijn vijftigste jaar zijn dienst als vliegtuig- bestuurder zal kunnen bljjven waarnemen; met het oog op de groote kosten der oplei ding is het dus zaak, zoo vroeg mogelijk te beginnen. Een piloot is iemand met een groote verantwoordelijkheid; evenals een scheepskapitein toch zal hij vaak voor be slissingen komen te staan, waarvan veel kan afhangen. Nederland heeft, meent de heer Plesman. veel van die zelfstandige men- schen voortgebracht. De opdrachtgevers za ten wel in Amsterdam, maar als de kapiteins eenmaal met hun schip de haven uit waren en in Afrika, Amerika of Indlë aangekomen, dan moesten ze zelf beslissen. De Nederlan der is daarvoor geknipt en ware het niet doordat wij een taal spreken, die in andere landen niet gekend Is, dan zouden zeker tal van buitenlanders hun- opleiding als piloot bij ons komen zoeken, zooals ze het nu doen in Duitschland en in Engeland. De goede naam van den Nederlandschen piloot staat spreker daarvoor borg. De heer Plesman durft gerust de betrek king van vliegtuigbestuurder aanraden aan jongelui die daartoe roeping gevoelen: om dat er een groote toekomst in ligt.- Het is een betrekking, gelljkwaardig aan die van kapitein op een groot schip, terwijl ze ook in finantieel opzicht niet te versmaden te. Als 22 a 23-jang jongeling in dienst komend krijgen de piloten al dadelijk een salaris van 2500 A 3000 gulden dat zeer spoedig opklimt Onze burgerlijke luchtvaart De technische ontwikkeling v*n de lucht- x vaart moge nog zoo volmaakt zijn, de maat regelen die genomen worden om de veilig heid van de luchtwegen, door een uitsteken de berichtgeving omtrent de weerstoestan- den onderweg, te verzekeren nog zoo uitste kend, wanneer de maaien die onze vlieg tuigen besturen niet eveneens, voor zoover dat in een ménschelijk- wezen mogelijk is. de volmaaktheid na ren, is het prachtigste materiaal, is de beste organisatie niets waard. Wij hebben hier in Nederland goede vlieg- tulgbestuurders, over heel de wereld wordt dat erkend, onze burgerlijke luchtvaart staat goed aangeschreven het is nu maar zaak te zorgen, dat het zoo blijft Of er dan reden is, ^aaraan te twijfelen!. Neen. Maar toch, de luchtvaart is nog larfè niet aan het einde harer ontwikkeling, de groei van het verkeer en de -daarmee ge paard gaande groei van de vliegtuigen, stelt dok groeiende eischen aan degenen, die onze vliegtuigen moeten besturen. Tot nog toe worden de KX..M.-vliegers ge- recruteerd uit onze militaire luchtvaardienst, voornamelijk uit die van Soesterberg, die dan bjj de K.L.M. zelf hun verdere opleiding krijgen voor de taak, die hen als verkeers vliegers wacht. De vraag is al bij herhaling onder de oogen gezien of bij de toenemende eischen, welke aan de vliegtulgbestuurders gesteld worden bij de uitoefening van hun dienst op de geregelde luchtlijnen, vji.l. waar ‘t gaat om een lijn als die tusschen Holland en Ned.- Infllë. het op den duur piet noodig is de recruteerlng der vliegers waaraan de K.L.M. behoefte heeft, te brengen op een basis die meer overeenkomt met die der opleiding voor de stuurlieden voor de groote zeevaart. Bestudeerlng\yan dit vraagstuk had tot ge volg dat die vraag bevestigend werd beant woord. Inderdaad wordt verwacht, dat de eischen welke meer en meer aan de alge meens en technische ent wikkeling van de Verkeersvliegers moeten worden gesteld, van enen aard zijn, dat een behoorlijke theore tische onderlegglng en ’n voortgezette gere gelde schoolopleiding, daarvoor van groote beteekenls zal zijn. Bij het zoeken naar den weg, om dien wensch In vervulling te bren gen, is men, ook al mede In verband met de overeenkomst, welke bestaat tusschen de eischen voor stuurlieden ter koopvaardij en die voor den verkeersvlieger op de groote luchtlijnen, ertoe gekomen een poging te doen de belde opleidingen aan elkander te verbinden. Teneinde aan dit voornemen der regee- rlng meer bekendheid te geven, waren gis teren een aantal journalisten namens het Ministerie van Waterstaat uitgenoodigd tot bijwoning van een bespreking in het gebouw van de afdeeling Luchtvaartdienst van dit ^Ministerie te ’s-Gravenhage, waar door den heer De Veer, chef van de afdeeling Lucht vaart van het Departement van Waterstaat, een uiteenzetting van de plannen werd ge geven. De heer De Veer wees er op, dat het met de menschen. die in den vliegdienst werk zaam zijn, al precies hetzelfde is als met het materiaal; toen de verkeersvllegdlenst nog pas begon, kon men volstaan met een omgebouwd militair vliegtuig, nu echter Stelt men heel andere eischen. Zoo is het ook met de piloten. Aanvankelijk werd een militaire piloot opgeleid tot verkeersvlieger en deze mannen hebben dan ook werkelijk zeer groote diensten bewezen. De ontwikke ling van het luchtverkeer is echter zóó groot, dat men zien niet langer meer mag tevreden stellen met op die wijze opgeleide vliegers; het moeten menschen zijn, die een veel betere meeste der die op het dienst zijn. Die ontwikkeling dient een uni forme te zijn, wat niet het geval kan wezen bij het groote verschil in leeftijd, waarop de piloten in dienst kwamen. De Jongste vlleg- tuigbestuurder was. toen hij bij de K. L. M. in dienst trad. 23 jaar en de oudste 35. Het eerste land, dat een opleiding voor de burgerlijke luchtvaart kende, was Duitschland. iets, wat heel natuurlijk was, daar Duitschland geen militaire luchtmacht bezit en niettemin voor zijn geregelde dien sten piloten moest hebben. Engeland is ge volgd en in beide landen werkt het instituut goed. Willen wij den naam, dien we op vliegge- bied bezitten, behouden, dan zal het nood zakelijk zijn, dat ook te onzent gelegenheid wordt geschapen om opgeleid te worden tot burgerlijk vlieger, maar.... wij zuilen nooit, althans niet in afzienbaren tijd, een groote menigte piloten noodig hebben; daarvoor is ons land te klein en een afzon derlijke, een zelfstandige opleiding zou dus een zeer kostbare geschiedenis worden. Daarom werd de boven reeds genoemde combinatie overwogen, waarmee nu een proef zai worden genomen De opleiding zal geschieden In het Inter naat van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam met medewerking van de Nationale Luchtviartschool voor de eerste opleiding tot vlieger en verder van de K. L. M. voor de hoogere opleiding en het verkrij gen van practische bekwaamheid. De alge meen als zeer goed bekend staande inrich ting van dit Internaat, mag wel als een vol doende waarborg worden beschouwd voor een goede physieke en theoretische vorming der verkeersvliegers en het wordt dan ook op hoogen prijs gesteld, dat daartoe de me dewerking van die Zeevaartschool werd ver kregen. De opleiding geschiedt gelijktijdig voor stuurman ter koopvaardij en voor ver keersvlieger In verband met deze tweele dige opleiding moet aan de candldaten de eiscb van ontwikkeling worden gesteld ge lijkstaande met* eindexamer H. B. S. 5- iarige cursus. De leeftijdsgrenzen voor toe- k.ting zijn 17 en 21 jaar. De adspirant doet ender normale omstandigheden het eind examen der Kweekschool voor de Koop vaardij na tweejarige opleiding (waardoor hij dus ook het diploma ais stuurman ter Koopvaardij verkrijgt) en dat voor verkeers vlieger na twee en een half tot drie jaar. Daar het hier een eerste proef geldt, is in eenige speling in de bepalingen van dien cpleidingstijd voorzien. Niettegenstaande de zeer hooge sosten welke net Rijk aan de vliegopleiding moet besteden, is het jaarlijks door de candldaten te betalen bedrag slechts weinig hooger dan dat voor de enkel tot stuurman opgeleide leerlingen, namelijk f 1000.— per jaar. Met deze vergoeding fwordt niet alleen gratis opleiding, doch ook vrije huisvesting voeding, kleeding en verpleging verkregen. Bovendien wordt aan hen, die een militair dienstverband wenschen aan te gaan een tegemoetkoming van 500.— verleend het geen er op neerkomt, dat die leerlingen -:echts 5C0 per jaar behoeven te vergoe den. De militaire verbintenis brengt mee. een jaar militairen diens’ na afloop der oplei- niny en verder het van tiid tot titd onder - houden van de vliegbekwaamheid als s.g naand-vlieger gedurende zes jaar. Zij die bit de KLM in dienst tomen, behoeven deze herhalingsoefeningen niet te volgen. Overl- De onderhandelingen die in de verschillende financieele centra der wereld zijn gevoerd over de eredietverleening aan Duitschland, j hebben, naar de Londensche bladen melden, belangrijke vorderingen gemaakt. Te Londen en New-York zou men reeds gereed zijn met het concept van wijzigings voorstellen op de oorsjyonkelijke Duitsche voorstellen, terwijl de meeningverschlllen in werkelijkheid slechts gering zouden zijn. Om trent de zitting, die gisteren te Londen werd gehouden door de verschillende bank clea- ringhuizen, weet de „Daily Herald" nog nader mede te deelen, dat in deze vergadering, die ook werd bljgewoond door verschillende in ternationale bankiers, -werd besloten zoo spoedig mogeiijk een conferentie bijeen te roepen van Engelsche. Amerikaansche. Fran sche, Nederlandsche en Zwitsersche bankiers, teneinde tot een overeenstemming te komen inzake ondersteuning van Duitschland en verlenging van de credleten op korten ter mijn. Deze bijeenkomst zal waarschijnlijk te Parijs worden gehouden De besprekingen konden pas tot een resultaat komen, nadat de uitslag van het volksentschsld in Pruisen bekend was. De bankiers uit Londen en New-York zijh het thans eens omtrent voor waarden voor het nieuwe aanbod aan Duitschland. Het streven der bankiers is er op gericht, de aanbevelingen van de Londensche minis terconferentie ten aanzien van de verlenging Rubber A dam Rubber Bandar Dell Batavia Rubb Roet TapanoeU Serbadjadi SUau V I c. O. Allied Intereontin Rubber gebied van dezen zender bestrijkt, of wel. door het zend-station wordt behalve de ge moduleerde kortegolf nog extra een onge moduleerde hulptriUlng uitgezonden. Het resultaat van deze beide trillingen moet dan door gezamenlijk detecteeren een bepaalde lange golf opleveren die langer dan d- lang ste omroepgolf ef korter dan de kortste moet zijn, om storingen te voorkomen. Met het normale toestel is dan te ontvangen, deze nieuwe golflengte moet dus binnen normale grenzen gelegen zijn. Het eenlg noodlge is ta voorzet-apparaat. een detector, een toestel dus met één lamp, dat geheel aperlodlsch mag zijn. Het voornaamste is. dat in het laboratori um van ..Radio-Expres" dit denkbeeld aan de praktük is getoetst en volkomen levens vatbaar is gebleken. Voor den luisteraar is echter voorlooplg met deze metho le nog plets te doen, daar de gemeenschappelijke generator nog ontbreekt. Bi; fig. 1. Het in figuur 1 gegeven schema voor een goedkoop hulpapparaat '-oor Ultra korte-golf geeft, weergave van alle korte golven tot 6 Meter bromvrij op wisselstroom, met éénknojas-bedienlng. Handeffect en randgehuil zijn vermeden. Dit schema is in „Radio-Expres" No. 21 uitgewerkt en uit voerig beschreven. Beteekenls der cijfers: 1. Smoorspoel voor zeer korte golven. 9 25 Watt. 2. Weerstand 500 Omh. 3. Condensator 2000 a 5000 mm F 4. Weerstand 1009 Ohm. 5. Cond. 2000 4 5000 mm. F. 6. Potentiometer 50.000 Ohm. van de Kweekschool, zal zitting nrihen de directeur van de opdat met de behoefte van de bij de oplekllng ten volle rekening idefl. De vertegenwoordiger BIJ fig. 2. Het t is het door Telef| van een voorzet hulpmiddel bij dj Meter golf. Dit td band met de Ber ongeveer 9 Meter? zetapparaat, dat .kan te sluiten is op R 300 Ohn\ R. I. en R. n zijn 500 Ohm. ai ee: LM L Ol Cl c t l I s c 1 t z d 1 t s t t 11 c

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 11