-ONS BLAD 1
i
f
I
de strijd tegen de katholieke
ACTIE en de verzoening
Ki’
DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN
VHF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 1*1
MAANDAG 17 AUGUSTUS 1931
r 40
Auto op onbewaakten
VOORNAAMSTE cNTEUWS
overweg gegrepen
Had men de toegeworpen handschoen moet en opnemen
Een -feestdag in Frankrijk
Twaalf dooden, elf gewonden
Verbandstofffen Utermöhlen
Felle brand te Utrecht
Hevige botsing tusschen
motor en auto
Duorijdster het slachtoffer
L
„ndstichting te Heenvliet
In een hek gevallen
Een drietal branden te
Vlaardinger-Ambacht
JOH. LAUWERS
Zweefvliegkamp
te Egmond aan Zee
Ongeluk op de mailboot
„Oranje Nassau”
De „Graf Zeppelin”
boven ons land
f3ooo.- f 750.- f250.- f125.- f so.-
AAMGIHE MOET, op STRAFFE VAR VERLIES VAM ALLE RECHTEN. GESCIUDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL
-
1
Kwaadwilligheid in het spel?
heeren
r
Noodweer boven de Betuwe.
Trein-aanrfag in Noord-Ierland
Gespannen toestand te Oslo.
in China
Rector P. Wijtenburg
Een xweefvtlegkamp to Egmond aan Zee.
11 dooden
Besluit:
daarvan.
J H.
Drukkerij door het vuur verwoest
De stationschefs gearresteerd
Weer thuis
Een doode
Verdachte in vrijheid
Aaa de gevolgen overleden
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
Drie branden In hooibergen te Vlaardinger-
Ambacht. Kwaadwilligheid in ’t apeL
>1. verlies vso *n
anderen viaasr
Wederom verschillende min of meer ern
stige verkeersongevallen.
Nabü Oosthuizen is een auto met drie Bel
gische toeristen op een onbewaakten over
weg door den trein gegrepen. Van de in
zittenden werd een dame zwaar gewond.
Ernstig spoorwegongeluk op de Ijjn Rome
Weenen. 12 dooden, 11 gewonden. Station
chef gearresteerd.
Zware hagelbui brengt groote aehade aan
tuinderijen en bloemisterijen in 's-Graven
moer.
Geen wijziging in de dictatuur van Joego
slavië.
Naar het ,Hbd.” verneemt, heeft de Alge-
meene Nederlandsche Zweefvereenlglng van
den minister van Waterstaat vergunning ver
kregen tot het houden van een opleidings
kamp voor zweefvliegers aan het strand te
Egmond aan Zee.
De cursus staat onder leiding van den heer
Ludwig Rohm, gebrevetteerd zeilvlleger van *t
RhönRosistten Geselschaft E.V.
Als tnstructie-materiaal zal gebruik worden
gemaakt van twee zweeftulgen type Kassei
De
naar
het
een
en zette
Onverwacht bezoek van de „Graf Zeppelin'
aan ons land.
De instorting te Lyon. Verzekeringsbedrog
van de eigenares.
Herderlijk schrijven van de Spaansehe
Kerkvorsten.
De Rotterdamsche Rechtbank heeft Za
terdag in raadkamer besloten tot invrijheid
stelling van B die als verdacht van brand
stichting te Heenvliet, waarbij 3 kinderen
om het leven zijn gekomen, in voorloopige
hechtenis was genomen.
Als zjjn raadsman trad op mr. Heymans
T. d, Bergh.
Barometerstand 9 uur vm.: 7.55. Vooruit.
PAYGLOP 1 - ALKMAAR
Bjj de laatste overstroomlng
zjjn 31 millioen slachtoffers
Een gedeelte van de drukkerij Van Boek
hoven te Utrecht door brand vernield. Mo-
gelük zal daardoor het Spoorboekj* (win-
terdienst) later verschijnen.
ERNSTIG SPOORWEGONGELUK
OP DE LIJN ROME-WEENEN
aldaar.
Deze is
Een zoontje van H. B. uit de Bronsgeest-
straat te Nijmegen, dat Donderdag bjj het
spelen met zjjn onderlichaam in de punt van
een bek was gevallen, is thans aan de ge
volgen overleden.
Twaalf dooden in Ma coupé.
Men kan zich van het vreeselljk kabaal der
botsing eenig idee vormen indien men be
denkt dat de twaalf dooden in een coupé
van slechts twee meter breedte opeenge
hoopt lagen. De lichamen waren deerlijk
verminkt en waren door het ultstroomend
Ontvetting op hei station te
Weenen.
Het spoorwegongeluk In Steyermark heeft
te Weenen groote beroering veroorzaakt. In
den trein bevonden zich n.l. ook 20 kinde
ren, die van een vacan tie-kolonie huiswaarts
keerden.
De ouders waren al zeer vroeg aan het
station gekomen, om hun kinderen af te
halen. Toen de trein niet arriveerde, werd
hun medegedeeld, dat hü vertraging had.
In tusschen verspreidden zich echter reeds
geruchten, volgens welke de trein veronge
lukt zou zijn. Later werd ook door de radio
een desbetreffende mededeellng gedaan, met
het gevolg, dat zich op het station hartver
scheurende tooneelen afspeelden.
Te grooter was de vreugde, toen later de
trein toch nog binnenkwam en bleek, dat
alle kinderen behouden waren. Zjj waren al
len cndergebracht in den zevenden wagon,
zoodat geen hunner gedeerd werd.
De verdachte van de brandstichting te
Heenvliet op vrije voeten gesteld.
verdacht
die haar
Opleiding voor zweefvlieger*
en drie gewonden
Zondag om drie uur 50 is tusschen de
stations Hinterberg en Goess op het traject
VillachBruck de D-treln 288 (Rome—
MeranVillachWeenen) bij het binnen
rijden van het station Goess op een goede
rentrein Ingereden, waarbij de locomotief,
tender, bagagewagen en een personenwagen,
zoomede vier vrachtwagens ontspoorden en
beschadigd werden. De locomotief van den
D-treln en vier wagens van den goederen
trein stortten van het talud. 12 personen
werden gedood, zeven zwaar vier licht ge
wond.
Onder de gedooden bevinden zich, voor
zoover tot nu toe is komen vast te staan,
slechts Oostenrijkers en Hongaren. Het
verkeer is onderbroken. Men hoopt de op
ruimingswerkzaamheden nog in den loop
van den nacht te beëindigen. De autoritei
ten van de Bondsspoorwegen hebben zich
naar de plaats van het ongeval begeven.
Een onderzoek naar de oorzaak van het
vreeselljk ongeluk is in vollen gang.
De „Graf Zeppelin" is hedenmorgen tegen
4 uur van zijn tocht over Rijnland, Westfa
len en Nederland boven Friedrichshafen
teruggekeerd. Na eenigen tijd over de stad
te hebben gekruist, daalde het luchtschip
en landde om ruim 8 uur weer op het ter
rein van de luchtschepenwerf.
Langs Enkhuizen.
Zondagmorgen omstreeks 12 uur werd ten
noorden van Enkhuizen het luchtschip waar
genomen. Het luchtschip kwam uit weste
lijke richting, vloog ten noorden van Enk
huizen en zette koers in oostelijke richting
over de Zuiderzee.
Het luchtschip werd door velen gadegesla
gen.
Om één uur boven Schiermonnikoog.
Zondagmiddag te drie minuten over één
verscheen het luchtschip „Graf Zeppelin"
op groote hoogte boven het eiland Schier
monnikoog. Het luchtschip kwam uit Zuid
westelijke richting en zette in snelle vaart
koers naar het Oosten in de richting van
het eiland Borkum Binnen vijf minuten was
het gevaarte uit het gezicht verdwenen.
LICHT OP. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om 8.49.
Zaterdag, op het feest van Maria Ten He
mel Opname zijn in Frankrijk door verkeers
ongelukken 17 personen om het leven geko
men en een zestigtal gewond, waaronder 37
zwaar.
De „Graf Zeppelin boven de hoofdstad
Gistermorgen kort voor 12 uur werden de
bewoners van het Oostelijk gedeelte van de
hoofdstad opgeschrikt door zwaar motorge
ronk. Velen begaven zich naar buiten, om
dat men al dadelijk vermoedde, dat dit ge
luid niet van gewone vliegtuigen afkomstig
kon zün Tot veler verrassing zweefde op
betrekkelijk gering* hoogte het zilveren ge
vaarte boven de stad, dat door ieder ter
stond herkend werd als de „Graf Zeppelin”.
Hoewel men op Schiphol reeds bijna een
uur er van op de hoogte was, dat het lucht
schip boven Amsterdam kon worden ver
wacht, was dit bericht in de stad niet ver
der bekend, zoodat het bezoek volkomen on
verwacht kwam. In een oogwenk stond het
echter op bruggen en pleinen zwart van de
menschen. die met belangstelling het
schouwspel gadesloegen. Het luchtschip kwam
uit Noordoostelijke richting boven de. stad
en koerste in rechte lijn over de binnenstad
naar het Zuidwesten toe Het leek, alsof de
„Graf Zeppelin" naar Schiphol koers zette,
maar ongeveer ter hoogte van het Stadion
boog het gevaarte in Westelijke richting af
om vervolgens weer over de binnenstad naar
het Noord-Oosten te vliegen en daarna in
Noordelijke richting koers te zetten. Eenlge
militaire vliegtuigen vlogen op geringen af
stand achter het luchtschip.
De „Graf Zeppelin" voer boven de stad op
circa 300 Meter en het was ongeveer 10
minuten over twaalf toen hij weer uit het
gezicht verdween in de richting van Noord-
Holland. Vermoedelijk heeft het luchtschip
koers gezet naar de Zulderzee-werken.
In de kelelrulmte van het as. „Oranje
Nassaa" te Vlissingen is een bui» gespron
gen. Stoker gedood, drie personen gewond.
Het spoorwegongeluk bjj Bruck
Hoe het ongeluk gebeurde.
Omtrent het ernstige spoorwegongeluk bij
Bruck (Stiermarken) zijn nog de volgende
bizonderheden mede te deelen
De goederentrein 6868 die uit Goerz kwam,
was door tot nu toe onopgehelderde oorzaak
op het openslaande traject blijven staan
Toen de stationchef te Goess dit bemerkte,
gaf h(j een signaal zoodat de trein zich weer
in beweging zette. Op hetzelfde oogenblik
naderde echter de D-trein, die eveneens het
signaal „vrij baan" had en reed met een
snelheid van ongeveer 40 K M. per uur op
den goederentrein in. Het ongeluk greep
plaats in een zeer slecht te overziene bocht
van het eensporige baanvak onder de cellu-
losefabriek Dieterberg. waar eenlge dagen
geleden een ernstig bedrijfsongeval heeft
plaats gehad ten gevolge waarvan de omge
ving van de fabriek in chloorgas werd ge
huld. Het baanvak Is daar aan de eene zijde
door stelle rotsen afgesloten, aan de andere
zijde stroomt de Moer. Door de verschrik
kelijke botsing der belde treinen stortten
drie met zuidvruchten beladen goederenwa
gens in de rivier. De conducteur die zich
op den laatsten goederenwagen bevond, kon
zich op het oogenblik van het neerstorten
door een zeer gewaagden sprong redden. Een
andere goederenwagen de locomotief en de
tender van den D-trein vielen eveneens om
laag. doch bleven langs het talud hangen.
De postwagen van den D-treln die achter
den tender reed, kwam dwars op de rails te
staan. De goederenwagen en de tweede en
derde klasse wagons van den D-treln wer
den bijna geheel in elkaar geschoven. In de
ze wagen zijn slechts dooden en zwaar ge
wonden. Behalve de twaalf dooden, zijn 10
personen ernstig gewond. De meeste gewon
den hebben gevaarlijke beenbreuken opge-
loopen. Een dominee uit Debreczln brak
belde beenen, zoodat hij onmlddellük in het
ziekenhuis moest worden opgenomen.
Juist toen Zaterdagmiddag de mailboot
Oranje Nassau" van Vlissingen zou vertrek
ken had een ernstig ongeluk plaatS. In de
ketelrulmte sprong een pijp waardoor een
64-jarige Stoker M van Zweden dermate
brandwonden opliep, dat hij na eenlge uren
is overleden. Een drietal andere opvarenden
bekwam lichters verwondingen, ’n Groote
zware walm steeg naar boven, ook op de dek
ken en in de salons, waar ruim 400 passa-
,glers aanwezig waren.
De boot kon niet vertrekken en moest
wachten op de „Mecklenburg”, die om half
zes te Vlissingen aankwam, de passagiers en
post overnam om te 10 uur weer naar Enge
land te vertrekken.
Thans wordt de derde mailboot de ..Prin
ses Juliana” in gereedheid gebracht om de
„Oranje Nassau" te vervangen.
Vatten we samen wat we in eenlge voor
gaande artikelen zeiden over den strijd van
het fascisme tegen de Itallaansche Katho
lieke Actie, dan' is de huidige stand van
zaken, zooals wij dien schilderden, ongeveer
aldus:
Voor den Paus is het onmogelijk Zjjn to».
nu toe gevolgde gedragslijn te verlaten
zonder practisch heel het doel der Verzoe
ning op te geven. Mussolini heeft van den
beginne af zijn onverbiddelijkheid op het
gebied van de interpretatie der Overeen
komst van Lateranen geopenbaard, en de
wijze waarop hjj voet bü stuk hield, belooft
weinig goeds voor de toekomst. Het conflict
tusschen den H. Stoel en het fascisme kan
et daarom niet alleen een zijn van waar
schijnlijk zeer langen duur, maar waar
geen van belden aan toegeven denkt, lijkt
een oplossing ondenkbaar, zoolang niet eene
oer partijen van het tooneel verdwijnt. De
H. Vader moet in den strijd de sterkste
wezen, ten eerste, om de Goddelijke Belofte,
ten tweede, om de betrekkelijke zwakte van
Mussolini, waarover we eerder spraken.
Waarom, vraagt nu de nuchtere toeschou
wer: waarom nam nu de Paus door alleen
maar te protesteeren een betrekkelijk lijd
zaam standpunt in? Waarom trad HU niet
op met al de groote macht waarover Hjj be
schikt? Waarom vooral toonde en toont Hij
Zich in woord en geschrift nog altijd tot een
nieuwe Verzoening bereid?
Een onverwacht bezoek aan
Nederland
Munster stond gisteren in het teeken van
de landingsvaart vab de Graf Zeppelin. Reeds
vroeg in den morgén waren duizenden toe
schouwers, waaronder ook vele Nederlanders,
op het vliegveld Loddenheide aangekomen.
Dezen werden gedurende den tüd. dat zij
moesten wachten, door luidsprekers op de
hoogte gehouden van de door de „Graf
Zeppelin" gevolgde route, die van Friedrichs
hafen over Bazel. Karlsruhe, Frankfurt,
Marburg. Giessen. Kassei naar Lippstadt
voerde, waar hij om 6 uur 30 gezien werd.
Tegen acht uur verscheen het luchtschlp
boven Munster, cirkelde tweemaal rond en
landde om 8 uur 20 onder het luid gejuich
van de duizendkoppige menigte. Na de uit
wisseling der passagiers waarvan een aantal
een door de luchtvaartvereeniging Munster
georganiseerde Zeppelln-loterü 'n kostelooze
vlucht van Friedrichshafen naar Munster
getrokken hadden, startte het luchtschip om
9 uur weer voor een reis over Noord-Dultsch-
land en Nederland.
Om 2 uur 20 passeerde het luchtschlp. na
zjjn uitstapje over Nederland. Bremen, waar
na het koers zette naar Essen. Om 18 uur
45 landde de zeppelin op het vliegveld Essen-
Muelheim, teneinde de passagiers, die de
vlucht van Munster af hadden meegemaakt
af te zetten. Nadat de nieuwe passagiers aan
boord waren gegaan, startte het luchtschip
weer om de terugreis naar Friedrichshafen
te aanvaarden.
De grens gepasseerd
Zondagmorgen te ruim half elf passeerde
het luchtschip „Graf Zeppelin” de Neder
landsche grens bü Zevenaar
Te ruim kwart vóór elf verscheen
luchtschip boven Arnhem. Het vloog op
hoogte van ongeveer 500 Meter
koers in westelijke richting.
HOF ALKMAAR
Administratie Na. 433
Redactie Ne. «33
Bruning verwacht groeten nood In den
komenden winter. Voor Duliscbland zeker
7 millioen werkloooen.
Zaterdagnacht is te Vlaardlnger Ambacht
op een drietal plaatsen brand uitgebroken.
Om half elf brak de eerste brand uit in de
hooischuur van den veehouder J. Romeyn
aan den Kethelweg. Vorig jaar was de hooi
berg bü Romeyn op 20 Augustus geheel af
gebrand en pas sinds enkele weken was de
nieuwe ’hooischuur gereed. Deze hooischuur
werd geheel een prooi der vlammen. De
voorraad hooi ging verloren.
Deze brand was nog niet geheel gebluscht
toen om elf uur *brand uitbrak bü J. Sonn*-
veld op het Nieuwland. Hier werden twee
hooibergen een prooi der vlammen. De
brandweer van Vlaardinger-Ambacht moest
bijgestaan worden door de spuiten van
Vlaardingen. zoodat in het geheel met zes
spuiten werd gewerkt.
Toen deze brand gebluscht was en men
de spuiten juist opgeborgen had. brak om
half twee brand uit bü den veehouder K.
Chardon aan den Holyweg. Hier werd ook
de hooiberg een prooi der vlammen
Het is zoo goed als zeker, dat bü al deze
branden kwaadwilligheid in het spel is, te
meer daar bij een anderen boer ook vreem
den op het erf zün geweest.
Men heeft het spoor van de daders echter
nog niet kunnen vinden.
De schade bij de drie veehouders wordt
door verzekering gedekt.
heid kampte door veel te lage ultkeeringen
met kommer en nood, wat naar bulten op
den duur niet te bedekken viel De Katho
lieken stonden door de overmoedigheid van
het jonge Italië aan den eenen kant en door
de onverbiddelükheld van het Vatlcaan aan
de andere zijde, niet langer voor de keuze,
maar voor de noodzaak om patriot en dus
antlvatlcaansch het bestaan van een mid
denweg wilde men niet erkennen! te den
ken. Daarbü kwamen de zestig jaren der
Romeinsche kwestie, gedurende dewelke de
H. Stoel zich als het ware uit Italië terug
trok, geen voldoende toezicht meer kon hou
den op de geestelükheld en haar vorming,
het heldendom büna aan zich zelve moest
overlaten en het liberalisme, vrüwel zonder
eenlge concurrentie, drie generaties kon op
voeden in heiligen afkeer van alle ..kerk-
overheersching", van kloostergrond bezit en
van „prlesterbemoeizucht".
Wanneer men nu zegt, dat Italië anti-
clericaal is. valt het niet moeilük dit tegen
te spreken: maar wanneer men zegt dat het
Itallaansche volk in zün breede lagen wat
aarzelend en ook wel een beetje afkeerig
staat tegenover een al te grooten invloed
van Kerk en Geestelükheld, dan kan men
dit wel betreuren, maar niet weg praten; en
het moge na het bovenstaande zelfs begrü-
pelük zjjn, zooals het ook begrijpelijk is. dat
de Paus, zonder er al te ver over uit te
weiden, als voornaamste doel der verzoening
dit stelde: betere vorming der geestelükheld,
verstrekken van grondige godsdienstkennis
aan het volk, opbouw van een Katholiek
Openbaar Leven.
En Mn nu terug te keeren tot de vraag,
die helKultgangspunt was van ons betoog:
Al* de Paus alle macht waarover HU de be
schikking heeft, op de been riep, als HU
den grooten strijd rechtstreeks aanvaardde,
wat zou er dan gebeuren? Zonder verdere
verklaring en in groote lijnen meenen wij te
mogen antwoorden, dit:
Ten eerste, de Katholieke Actie zou nood-
zakeiük terstond een politieke organisatie
wórden, die haar boven omschreven, door
den -Paus opgelegde, drievoudige taak moest
verlaten om er nooit meer toe terug te
kunnen keeren.
Ten tweede, de Katholieke Actie die thans
in twee jaren van wonderlijken groei de re
sultaten bereikte, welke wij eerder noemden,
zou haar bloeitijdperk, dat voor een niet ge
ring gedeelte op haar vreedzaam karakter
■trant, dadel uk moeten besluiten, wijl ztj
zietj-zetw verdacht zou maken door bet ge
vreesde spookbeeld der „tijdelijke macht”
weer in de volksverbeelding op te roepen.
Ten derde, de Katholieke Actie die thans
groote instemming vindt ook bulten haar
eigen kringen en vooral daar waar men de
uitwassen van het fascisme beu begint te
worden, zou van degenen die haar thans
een grooten zedelüken steun schenken, steeds
om de reeds genoemde redenen, oogenblik-
kelük sterke tegenstanders maken, zoodra
zü haar eigen terrein verliet en dat der po
litiek betrad.
de Inzet van den strüd zou de
Katholieke Actie en eigenlük maar een deel
de jeugdorganisaties, zün; de
strüd sou, wanneer geen wonderen tus-
schenbelde kwamen, ten gevolge hebben,
dat de Katholieke Actie har einddoel voor
goed opgaf, haar eigen bestaan in gevaar
bracht en zich een sterke vüandschap op
den hals haalde.
En nu in gemoede: zou het geen dwaas
heid zün om in deze omstandigheden de
uitdaging tot den strüd aan te nemen? Om
met eigen handen te vernielen, wat men
behouden wil....?
ADVERTENTIEPRUSi Van 1—4
regels f 1A5: elke regel me«r *-25.
RECLAME per regel «-ï» v«*
de eerst* pagina; »**e d* everlg*
pagina’s f SM-
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD"
bü vooruitbetaling per plaatsing
6.M per advertentie van 5 regels:
Iedere regel meer •-!»
ABONNEMENTSPRIJS)
Prr kwartaal, v*e» Alkmaar L—
Voor batten Alkmaar 235
Md Geïllustreerd Zondagsblad.
6.68 booger
Zondagmorgen om 11 50 uur kwamen op het
kruispunt Czaar PeterstraatCzarlnastraat
te Zaandam een auto uit Haarlem en een
motorruwiel uit Lisse. waarop een duorüdster,
met een tamelüke snelheid in botsing. De
automobilist haalde, om een aanrüdlng t*
voorkomen, plotseling naar links uit, doch
het motorrüwiel werd door den bumper en
den linkervoorkant van den auto gegrepen
en' sloeg om. De berüder. Maarschalk uit
Lisse. wiens 27-jarige vrouw als duorüdster
meereed, werd over den weg geslingerd. D*
onmlddellük gerequireerde geneeskundige
dienst bracht belden naar d* kliniek, waar
bleek, dat het llnker-onderbean der vrouw
versplinterd was, en wel op een dusdanig*
wüze dat dr. van Rooüen operatief ingrüpen
noodzakelük achtte en tot amputatie van het
been moest overgaan.
Wü vernamen dat haar toestand tamelük
goed is. De berüder van den motor kwam
er goed af.
De Zaandamsche politie heeft van een en
ander proces-verbaal opgemaakt, terwül on
derzocht wordt bü wlen de schuld ligt.
Als tragische büzonderhetd vermelden wü.
dat het echtpaar M. sedert drie maanden ge
huwd was.
Rector P Wütenburg, oud-deken van
Gouda, die lüdende is aan een nierziekte,
heeft in het St. Josephpaviljoeen,
een ernstige operatie ondergaan,
evenwel schitterend geslaagd.
De patiënt maakt het thans goed.
De beide chefs der stations, waartusschen
het ongeluk heeft plaats gehad, zün ge
arresteerd en naar de dlstrictsgevangenis
overgebracht.
Waarom de goederentrein op het vrije
spoor is blüven staan of waarom de D-treln
het signaal „vrü baan" heeft gekregen, zal
eerst uit het onderzoek blüken.
Landeshauptmann Dr. Klntllen heeft zich
evenals talrijke directeuren van de spoor
wegen naar de plaats des onhells begeven
Het is slechts aan de tegenwoordigheid van
geest van een spoorwegbeambte, die op den
verongelukten trein meereed, te danken, dat
zich nog geen tweede ongeluk heeft afge
speeld. Onmlddellük op den D-trein volgde
nl. een sneltrein. De spoorwegbeambte kon
nog net station Hinterberg bereiken, zoo
dat de personentrein tot stilstand werd ge
bracht.
Deze vraag, die zoo uiterst logisch en ge
rechtvaardigd lükt. verliest veel wanneer
men er een andere, die zeker even logisch
en gerechtvaardigd is. tegenover plaatst;
en wel deze: Als de Paus alle macht waar
over HU de beschikking heeft, op de been
riep, als Hü den grooten strüd rechtstreeks
aanvaardde, wat zou er dan gebeuren?
Een vongen keer zeiden we bet reeds:
ren burgeroorlog! Een langdurige, bloedige
burgeroorlog waaraan een groot deel van
het Itallaansche volk, dat met de Katholieke
Actie al heel weinig uitstaand heeft, maar
dat tot eiken prijs bereid is om mee te
werken aan de uitdrijving van de fascistische
tirannie en afpersing, gaarne zou deel
nemen; een langdurige, bloedige burgeroorlog
dien het fascisme dat over heel de open
bare macht en over alle wapenen beschikt,
voor eigen behoud tot het uiterste zou pogen
te onderdrukken; een langdurige, bloedige
burgeroorlog, die duizenden van slachtoffers
vragen en Italië in den afgrond van eeo-
nomlschen ondergang neerstorten zou; een
langdurige, bloedige burgeroorlog elndelük
dien de Paus niet alleen voor bet oog der
wereld, maar ook voor eigen geweten, nooit
^wlq middel, tot welk verheven doel ook, zou
mbfeen of kunnen gébruiken.
Zoo een burgeroorlog zou onvermüdelük
veaen, ondanks de miljoenen le'en en on
danks de tienduizenden onderafdeelingen
welke de Katholieke Actie over heel bet
Schiereiland telt. Immers,
Boven Ede
Volgens een bü de K. L. M. ontvangen
radiogram bevond de „Graf Zeppelin" zich
te kwart over elf boven Ede. Van boord van
het luchtschip werd voorts geseind, dat het
een landlngsvlucht maakte naar Essen met
een rondvlucht boven Nederland.
de
de
Apennünsch
wanneer de Paus er in slagen kon om door
middel der .Asione Cattollca” de fascistische
regeering aan den kant te zetten en heel de
openbare macht zonder of vrüwel zonder
eenlge beroering over te nemen, dan zou
alt het onwederlegbare bewijs zün, dat de
Itallaansche Katholieke Actie haar wezen
verloochend en van den beginne af want
zoo iets bemerkt men niet in een paar dagen
een zuiver politiek karakter gehad had.
Afgezien hog van het feit, dat de H. Vader
zich in dit geval niet makkeluk zou schoon
wasschen van de beschuldiging dat Hü Zich
mengde in de binnenlandsche aangelegen
heden van Italië, zou dit beter kenen, dat
Mussolini met zün aantügingen het grootste
gelük had en dat het Vatlcaan en de
„Azlon* Cattollca" en niét het fascisme!
het Concordaat en de bürondere overeen
komst geschonden hadden. Kortom, de actie
die katholiek d.L wereldwijd wil zün. zou
overal verdacht worden gemaakt en de
Paus, die haar de „pupil Züner oogen”
noemde, zou ofwel de heele wereld misleid
hebben door de ware bedoelingen van een
door Hem rechtstreeks bestuurde organisatie
te verdoezelen, ofwel door die organisatie
zelf misleid zün.
Maar ook wanneer de „Azione Cattollca"
beduidend sterker was geweest dan ze reeds
is en zelfs wanneer de kwestie van het
prestige hier geen enkele rol had gespeeld,
kon de Paus toch niet de daadwerkelüke
hulp van de Itallaansche Katholieke Actie
inroepen tegen de fascistische dwangmaat
regelen en wel om reden van datgene wat
wü den vorigen keer „nog iets anders” noem
den en dat Mussolini door de kranten als
„anticlericalisme" betitelen laat.
Het slagwoord, dat in de campagne tegen
de .Azione Cattolica" opgeld deed. luidt:
„Italië is Katholiek, maar antlclericaal". De
Paus protesteerde hier krachtig tegen in den
Zendbrief over de Katholieke Actie en wees
er uitdrukkelük op. dat het woord „anticle-
rtcallsme” een heel andere beteekenls heeft
dan die waarin het den laatsten tijd maar
al te dlkwüls misbruikt werd. Het bestaan
echter van datgene wat met dezen naam
werd aangeduld, ontkende de H Vader niet
en het zou Jammerlük ook moeilük heelemaal
weg te praten zün. al is het aan den an
deren kant van veel minder waarde dan
zün opgeblazen gedaante de laatste maanden
mu doen vermoeden.
Van het „Italiaansch anticlericalisme”
men sta ons dezen naam even toe, valt
lichter te zeggen waaruit het voortkomt dan
wat het is, en wü houden den makkelüksten
weg aan, ook omdat deze gewoonlük beter
te volgen is. Eenlge feiten dus en enkele
conclusiék:
Zoodra vast stond dat de Itallaansche
eenheid onafwendbaar was en de Paus geen
Honing zün kon, was het Vatlcaan de rij-
and en de priester, zoo lang hü niet in een
Mkere opstandigheid leefde tegen zün gees-
telüke overheid, een soort van landverra
der. Het volk in het algemeen dacht de keuze
te hebben en bad practisch maar al te
dlkwüls de keus* om ofwel den Koning
ofwel den Paus aan te hangen. Deze toe
stand duurde ongeveer een eeuw, dat is vüf
generaties lang.
Na den noodlottigen XX September 1870
vorden de kloosterorden practisch van alles
beroofd en vonden zij hun bestaan uitslui
tend door te bedelen. De wereidgeestelük-
Zaterdagavond is op de lün Oosthuizen
Edam op den onbewaakten overweg nabü
eerstgenoemde gemeente, een auto door den
motortrein gegrepen. Van de Inzittenden,
drie Belgische toeristen, werd een dame
zwaar gewond; twee heeren bekwamen
lichte verwondingen.
Het ongeluk is gebeurd met den motor
trein, die om half vüf ongeveer te Oosthui
zen uit Purmerend aankomt. Even voor
posthuizen is een onbewaakte overweg. De
auto met 3 Belgische toeristen naderde den
•verweg. juist toen de trein passeerde. Een
posthuis op dit kruispunt belemmert eenigs-
Sins het uitzicht; door onbekendheid met
den plaatselüken toestand reden de vreem
delingen met snelle vaart door. De auto
Werd in den flank gegrepen, ongeveer 80
Heter meegesleurd en totaal vernield.
Eerst nadat de trein over een bruggetje
•ver een hier ter plaatse den spoorweg
kruisende vaart, was gereden het mag
•en wonder genoemd worden, dat de auto
niet te water geraakte werd de trein tot
stilstand gebracht. Reizigers schoten on-
tniddellük toe en namen de gewonden op.
Met een auto werden zü naar het zieken
huis te Hoorn gebracht, waar de dame en
een der heeren ter verpleging werden opge
nomen.
Te ongeveer half vier Zaterdagnacht is
een felle uitslaantje brand uitgebroken in de
drukkerü van de firma Boekhoven aan de
Begünestraat te Utrecht.
Het bleek al spoedig, dat het hier een era-,
stigen brand gold, die aanvankelük groot
gevaar voor het geheele daar liggende hui
zenblok opleverde. Het vuur, dat was ontdekt
door een kok van het naastgelegen tehuis
van het Leger des Hells, had sjjoedig een
grooten omvang aangenomen en het werd
geheel door een huizenblok ingesloten.
De brandweer was spoedig met drie spui
ten ter plaatse, waarvan er evenwel één geen
dienst behoefde te doen, zoodat deze weer
voor reserve werd teruggezonden. Door tal
van omliggende huizen en over de daken
werd door een groot aantal slangen een
enorme hoeveelheid slngelwater in de vuur
zee geworpen.
In een uur tüds was het grootste gevaar
geweken en te omstreeks 5 uur kon een
deel van het materieel inrukken.
Dank zü het actieve optreden van de
brandweer kon de schade worden beperkt
tot een vleugel van het gebouw, waar de
handset te rij en een gedeelte van de druk
kerij uitbrandde. De monotype-afdeeling en
de papiervoorraad kregen waterschade. De
schade die nog niet te schatten is, is zeer
groot, daar tal van zetsels. o.a. van de win-
terdienstregeling van de Ned. Spoorwegen en
groote hoeveelheden cliché’s verwoest wer
den. Omtrent de ^>rzaak van den brand is
nog niets bekend. De schade wordt door
verzekering op beurspolis gedekt.
Bü informatie bü de afdeeling dienst en
treinenregeling der Ned. Spoorwegen vernam
het .Hbld.”. dat inderdaad materiaal betref
fende het spoorboekje verbrand is en het dus
gevolgen zal hebben, maar van welken om-
vang kon men thans niet overzien.
gas geheel zwart geworden Ongelukkiger
wijze waren ook de telegraafpalen omge
worpen, zoodat de verbinding met het
dichtetbüzünde station Leoben was verbro
ken. Dientengevolge is het bericht van het
ongeluk pas om 16 uur langs een omweg,
via een in de omgeving van de stad
wonenden spoorwegbeambte te Leoben be
kend geworden. De reddlngskolonne van de
spoorwegen en de brandweer, die met drie
wagens ter plaatse kwam, kwamen voor een
verschrikkelijke verwoesting. De bergings
werkzaamheden waren blzonder moeilük,
aangezien het puin het smalle spoor fee-
heel bedekte. Onder deze omstandigheden
moesten de gewonden büna een geheel uur
in een ontzettende positie doorbrengen
voor hun hulp kon worden geboden,
verongelukten werden toen per auto
Leoben gebracht.
De overige wagens van den D-treln zün
gelukkig onbeschadigd. In den slaapwagen,
die druk bezet was en achter den verwoes
ten wagen was gekoppeld, zyn slechts eenl
ge ruiten gesprongen. De bergingswerk
zaamheden zün nog in vollen gang. Zü zul
len eerst in den loop van den nacht be
ëindigd worden. Tot dan wordt het verkeer
door omlegging en inschakeling van auto
bussen van de Bondsspoorwegen gaande
gehouden.