-ONS BLAD 1 i f I de strijd tegen de katholieke ACTIE en de verzoening Ki’ DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN VHF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 1*1 MAANDAG 17 AUGUSTUS 1931 r 40 Auto op onbewaakten VOORNAAMSTE cNTEUWS overweg gegrepen Had men de toegeworpen handschoen moet en opnemen Een -feestdag in Frankrijk Twaalf dooden, elf gewonden Verbandstofffen Utermöhlen Felle brand te Utrecht Hevige botsing tusschen motor en auto Duorijdster het slachtoffer L „ndstichting te Heenvliet In een hek gevallen Een drietal branden te Vlaardinger-Ambacht JOH. LAUWERS Zweefvliegkamp te Egmond aan Zee Ongeluk op de mailboot „Oranje Nassau” De „Graf Zeppelin” boven ons land f3ooo.- f 750.- f250.- f125.- f so.- AAMGIHE MOET, op STRAFFE VAR VERLIES VAM ALLE RECHTEN. GESCIUDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL - 1 Kwaadwilligheid in het spel? heeren r Noodweer boven de Betuwe. Trein-aanrfag in Noord-Ierland Gespannen toestand te Oslo. in China Rector P. Wijtenburg Een xweefvtlegkamp to Egmond aan Zee. 11 dooden Besluit: daarvan. J H. Drukkerij door het vuur verwoest De stationschefs gearresteerd Weer thuis Een doode Verdachte in vrijheid Aaa de gevolgen overleden NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD Drie branden In hooibergen te Vlaardinger- Ambacht. Kwaadwilligheid in ’t apeL >1. verlies vso *n anderen viaasr Wederom verschillende min of meer ern stige verkeersongevallen. Nabü Oosthuizen is een auto met drie Bel gische toeristen op een onbewaakten over weg door den trein gegrepen. Van de in zittenden werd een dame zwaar gewond. Ernstig spoorwegongeluk op de Ijjn Rome Weenen. 12 dooden, 11 gewonden. Station chef gearresteerd. Zware hagelbui brengt groote aehade aan tuinderijen en bloemisterijen in 's-Graven moer. Geen wijziging in de dictatuur van Joego slavië. Naar het ,Hbd.” verneemt, heeft de Alge- meene Nederlandsche Zweefvereenlglng van den minister van Waterstaat vergunning ver kregen tot het houden van een opleidings kamp voor zweefvliegers aan het strand te Egmond aan Zee. De cursus staat onder leiding van den heer Ludwig Rohm, gebrevetteerd zeilvlleger van *t RhönRosistten Geselschaft E.V. Als tnstructie-materiaal zal gebruik worden gemaakt van twee zweeftulgen type Kassei De naar het een en zette Onverwacht bezoek van de „Graf Zeppelin' aan ons land. De instorting te Lyon. Verzekeringsbedrog van de eigenares. Herderlijk schrijven van de Spaansehe Kerkvorsten. De Rotterdamsche Rechtbank heeft Za terdag in raadkamer besloten tot invrijheid stelling van B die als verdacht van brand stichting te Heenvliet, waarbij 3 kinderen om het leven zijn gekomen, in voorloopige hechtenis was genomen. Als zjjn raadsman trad op mr. Heymans T. d, Bergh. Barometerstand 9 uur vm.: 7.55. Vooruit. PAYGLOP 1 - ALKMAAR Bjj de laatste overstroomlng zjjn 31 millioen slachtoffers Een gedeelte van de drukkerij Van Boek hoven te Utrecht door brand vernield. Mo- gelük zal daardoor het Spoorboekj* (win- terdienst) later verschijnen. ERNSTIG SPOORWEGONGELUK OP DE LIJN ROME-WEENEN aldaar. Deze is Een zoontje van H. B. uit de Bronsgeest- straat te Nijmegen, dat Donderdag bjj het spelen met zjjn onderlichaam in de punt van een bek was gevallen, is thans aan de ge volgen overleden. Twaalf dooden in Ma coupé. Men kan zich van het vreeselljk kabaal der botsing eenig idee vormen indien men be denkt dat de twaalf dooden in een coupé van slechts twee meter breedte opeenge hoopt lagen. De lichamen waren deerlijk verminkt en waren door het ultstroomend Ontvetting op hei station te Weenen. Het spoorwegongeluk In Steyermark heeft te Weenen groote beroering veroorzaakt. In den trein bevonden zich n.l. ook 20 kinde ren, die van een vacan tie-kolonie huiswaarts keerden. De ouders waren al zeer vroeg aan het station gekomen, om hun kinderen af te halen. Toen de trein niet arriveerde, werd hun medegedeeld, dat hü vertraging had. In tusschen verspreidden zich echter reeds geruchten, volgens welke de trein veronge lukt zou zijn. Later werd ook door de radio een desbetreffende mededeellng gedaan, met het gevolg, dat zich op het station hartver scheurende tooneelen afspeelden. Te grooter was de vreugde, toen later de trein toch nog binnenkwam en bleek, dat alle kinderen behouden waren. Zjj waren al len cndergebracht in den zevenden wagon, zoodat geen hunner gedeerd werd. De verdachte van de brandstichting te Heenvliet op vrije voeten gesteld. verdacht die haar Opleiding voor zweefvlieger* en drie gewonden Zondag om drie uur 50 is tusschen de stations Hinterberg en Goess op het traject VillachBruck de D-treln 288 (Rome— MeranVillachWeenen) bij het binnen rijden van het station Goess op een goede rentrein Ingereden, waarbij de locomotief, tender, bagagewagen en een personenwagen, zoomede vier vrachtwagens ontspoorden en beschadigd werden. De locomotief van den D-treln en vier wagens van den goederen trein stortten van het talud. 12 personen werden gedood, zeven zwaar vier licht ge wond. Onder de gedooden bevinden zich, voor zoover tot nu toe is komen vast te staan, slechts Oostenrijkers en Hongaren. Het verkeer is onderbroken. Men hoopt de op ruimingswerkzaamheden nog in den loop van den nacht te beëindigen. De autoritei ten van de Bondsspoorwegen hebben zich naar de plaats van het ongeval begeven. Een onderzoek naar de oorzaak van het vreeselljk ongeluk is in vollen gang. De „Graf Zeppelin" is hedenmorgen tegen 4 uur van zijn tocht over Rijnland, Westfa len en Nederland boven Friedrichshafen teruggekeerd. Na eenigen tijd over de stad te hebben gekruist, daalde het luchtschip en landde om ruim 8 uur weer op het ter rein van de luchtschepenwerf. Langs Enkhuizen. Zondagmorgen omstreeks 12 uur werd ten noorden van Enkhuizen het luchtschip waar genomen. Het luchtschip kwam uit weste lijke richting, vloog ten noorden van Enk huizen en zette koers in oostelijke richting over de Zuiderzee. Het luchtschip werd door velen gadegesla gen. Om één uur boven Schiermonnikoog. Zondagmiddag te drie minuten over één verscheen het luchtschip „Graf Zeppelin" op groote hoogte boven het eiland Schier monnikoog. Het luchtschip kwam uit Zuid westelijke richting en zette in snelle vaart koers naar het Oosten in de richting van het eiland Borkum Binnen vijf minuten was het gevaarte uit het gezicht verdwenen. LICHT OP. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 8.49. Zaterdag, op het feest van Maria Ten He mel Opname zijn in Frankrijk door verkeers ongelukken 17 personen om het leven geko men en een zestigtal gewond, waaronder 37 zwaar. De „Graf Zeppelin boven de hoofdstad Gistermorgen kort voor 12 uur werden de bewoners van het Oostelijk gedeelte van de hoofdstad opgeschrikt door zwaar motorge ronk. Velen begaven zich naar buiten, om dat men al dadelijk vermoedde, dat dit ge luid niet van gewone vliegtuigen afkomstig kon zün Tot veler verrassing zweefde op betrekkelijk gering* hoogte het zilveren ge vaarte boven de stad, dat door ieder ter stond herkend werd als de „Graf Zeppelin”. Hoewel men op Schiphol reeds bijna een uur er van op de hoogte was, dat het lucht schip boven Amsterdam kon worden ver wacht, was dit bericht in de stad niet ver der bekend, zoodat het bezoek volkomen on verwacht kwam. In een oogwenk stond het echter op bruggen en pleinen zwart van de menschen. die met belangstelling het schouwspel gadesloegen. Het luchtschip kwam uit Noordoostelijke richting boven de. stad en koerste in rechte lijn over de binnenstad naar het Zuidwesten toe Het leek, alsof de „Graf Zeppelin" naar Schiphol koers zette, maar ongeveer ter hoogte van het Stadion boog het gevaarte in Westelijke richting af om vervolgens weer over de binnenstad naar het Noord-Oosten te vliegen en daarna in Noordelijke richting koers te zetten. Eenlge militaire vliegtuigen vlogen op geringen af stand achter het luchtschip. De „Graf Zeppelin" voer boven de stad op circa 300 Meter en het was ongeveer 10 minuten over twaalf toen hij weer uit het gezicht verdween in de richting van Noord- Holland. Vermoedelijk heeft het luchtschip koers gezet naar de Zulderzee-werken. In de kelelrulmte van het as. „Oranje Nassaa" te Vlissingen is een bui» gespron gen. Stoker gedood, drie personen gewond. Het spoorwegongeluk bjj Bruck Hoe het ongeluk gebeurde. Omtrent het ernstige spoorwegongeluk bij Bruck (Stiermarken) zijn nog de volgende bizonderheden mede te deelen De goederentrein 6868 die uit Goerz kwam, was door tot nu toe onopgehelderde oorzaak op het openslaande traject blijven staan Toen de stationchef te Goess dit bemerkte, gaf h(j een signaal zoodat de trein zich weer in beweging zette. Op hetzelfde oogenblik naderde echter de D-trein, die eveneens het signaal „vrij baan" had en reed met een snelheid van ongeveer 40 K M. per uur op den goederentrein in. Het ongeluk greep plaats in een zeer slecht te overziene bocht van het eensporige baanvak onder de cellu- losefabriek Dieterberg. waar eenlge dagen geleden een ernstig bedrijfsongeval heeft plaats gehad ten gevolge waarvan de omge ving van de fabriek in chloorgas werd ge huld. Het baanvak Is daar aan de eene zijde door stelle rotsen afgesloten, aan de andere zijde stroomt de Moer. Door de verschrik kelijke botsing der belde treinen stortten drie met zuidvruchten beladen goederenwa gens in de rivier. De conducteur die zich op den laatsten goederenwagen bevond, kon zich op het oogenblik van het neerstorten door een zeer gewaagden sprong redden. Een andere goederenwagen de locomotief en de tender van den D-trein vielen eveneens om laag. doch bleven langs het talud hangen. De postwagen van den D-treln die achter den tender reed, kwam dwars op de rails te staan. De goederenwagen en de tweede en derde klasse wagons van den D-treln wer den bijna geheel in elkaar geschoven. In de ze wagen zijn slechts dooden en zwaar ge wonden. Behalve de twaalf dooden, zijn 10 personen ernstig gewond. De meeste gewon den hebben gevaarlijke beenbreuken opge- loopen. Een dominee uit Debreczln brak belde beenen, zoodat hij onmlddellük in het ziekenhuis moest worden opgenomen. Juist toen Zaterdagmiddag de mailboot Oranje Nassau" van Vlissingen zou vertrek ken had een ernstig ongeluk plaatS. In de ketelrulmte sprong een pijp waardoor een 64-jarige Stoker M van Zweden dermate brandwonden opliep, dat hij na eenlge uren is overleden. Een drietal andere opvarenden bekwam lichters verwondingen, ’n Groote zware walm steeg naar boven, ook op de dek ken en in de salons, waar ruim 400 passa- ,glers aanwezig waren. De boot kon niet vertrekken en moest wachten op de „Mecklenburg”, die om half zes te Vlissingen aankwam, de passagiers en post overnam om te 10 uur weer naar Enge land te vertrekken. Thans wordt de derde mailboot de ..Prin ses Juliana” in gereedheid gebracht om de „Oranje Nassau" te vervangen. Vatten we samen wat we in eenlge voor gaande artikelen zeiden over den strijd van het fascisme tegen de Itallaansche Katho lieke Actie, dan' is de huidige stand van zaken, zooals wij dien schilderden, ongeveer aldus: Voor den Paus is het onmogelijk Zjjn to». nu toe gevolgde gedragslijn te verlaten zonder practisch heel het doel der Verzoe ning op te geven. Mussolini heeft van den beginne af zijn onverbiddelijkheid op het gebied van de interpretatie der Overeen komst van Lateranen geopenbaard, en de wijze waarop hjj voet bü stuk hield, belooft weinig goeds voor de toekomst. Het conflict tusschen den H. Stoel en het fascisme kan et daarom niet alleen een zijn van waar schijnlijk zeer langen duur, maar waar geen van belden aan toegeven denkt, lijkt een oplossing ondenkbaar, zoolang niet eene oer partijen van het tooneel verdwijnt. De H. Vader moet in den strijd de sterkste wezen, ten eerste, om de Goddelijke Belofte, ten tweede, om de betrekkelijke zwakte van Mussolini, waarover we eerder spraken. Waarom, vraagt nu de nuchtere toeschou wer: waarom nam nu de Paus door alleen maar te protesteeren een betrekkelijk lijd zaam standpunt in? Waarom trad HU niet op met al de groote macht waarover Hjj be schikt? Waarom vooral toonde en toont Hij Zich in woord en geschrift nog altijd tot een nieuwe Verzoening bereid? Een onverwacht bezoek aan Nederland Munster stond gisteren in het teeken van de landingsvaart vab de Graf Zeppelin. Reeds vroeg in den morgén waren duizenden toe schouwers, waaronder ook vele Nederlanders, op het vliegveld Loddenheide aangekomen. Dezen werden gedurende den tüd. dat zij moesten wachten, door luidsprekers op de hoogte gehouden van de door de „Graf Zeppelin" gevolgde route, die van Friedrichs hafen over Bazel. Karlsruhe, Frankfurt, Marburg. Giessen. Kassei naar Lippstadt voerde, waar hij om 6 uur 30 gezien werd. Tegen acht uur verscheen het luchtschlp boven Munster, cirkelde tweemaal rond en landde om 8 uur 20 onder het luid gejuich van de duizendkoppige menigte. Na de uit wisseling der passagiers waarvan een aantal een door de luchtvaartvereeniging Munster georganiseerde Zeppelln-loterü 'n kostelooze vlucht van Friedrichshafen naar Munster getrokken hadden, startte het luchtschip om 9 uur weer voor een reis over Noord-Dultsch- land en Nederland. Om 2 uur 20 passeerde het luchtschlp. na zjjn uitstapje over Nederland. Bremen, waar na het koers zette naar Essen. Om 18 uur 45 landde de zeppelin op het vliegveld Essen- Muelheim, teneinde de passagiers, die de vlucht van Munster af hadden meegemaakt af te zetten. Nadat de nieuwe passagiers aan boord waren gegaan, startte het luchtschip weer om de terugreis naar Friedrichshafen te aanvaarden. De grens gepasseerd Zondagmorgen te ruim half elf passeerde het luchtschip „Graf Zeppelin” de Neder landsche grens bü Zevenaar Te ruim kwart vóór elf verscheen luchtschip boven Arnhem. Het vloog op hoogte van ongeveer 500 Meter koers in westelijke richting. HOF ALKMAAR Administratie Na. 433 Redactie Ne. «33 Bruning verwacht groeten nood In den komenden winter. Voor Duliscbland zeker 7 millioen werkloooen. Zaterdagnacht is te Vlaardlnger Ambacht op een drietal plaatsen brand uitgebroken. Om half elf brak de eerste brand uit in de hooischuur van den veehouder J. Romeyn aan den Kethelweg. Vorig jaar was de hooi berg bü Romeyn op 20 Augustus geheel af gebrand en pas sinds enkele weken was de nieuwe ’hooischuur gereed. Deze hooischuur werd geheel een prooi der vlammen. De voorraad hooi ging verloren. Deze brand was nog niet geheel gebluscht toen om elf uur *brand uitbrak bü J. Sonn*- veld op het Nieuwland. Hier werden twee hooibergen een prooi der vlammen. De brandweer van Vlaardinger-Ambacht moest bijgestaan worden door de spuiten van Vlaardingen. zoodat in het geheel met zes spuiten werd gewerkt. Toen deze brand gebluscht was en men de spuiten juist opgeborgen had. brak om half twee brand uit bü den veehouder K. Chardon aan den Holyweg. Hier werd ook de hooiberg een prooi der vlammen Het is zoo goed als zeker, dat bü al deze branden kwaadwilligheid in het spel is, te meer daar bij een anderen boer ook vreem den op het erf zün geweest. Men heeft het spoor van de daders echter nog niet kunnen vinden. De schade bij de drie veehouders wordt door verzekering gedekt. heid kampte door veel te lage ultkeeringen met kommer en nood, wat naar bulten op den duur niet te bedekken viel De Katho lieken stonden door de overmoedigheid van het jonge Italië aan den eenen kant en door de onverbiddelükheld van het Vatlcaan aan de andere zijde, niet langer voor de keuze, maar voor de noodzaak om patriot en dus antlvatlcaansch het bestaan van een mid denweg wilde men niet erkennen! te den ken. Daarbü kwamen de zestig jaren der Romeinsche kwestie, gedurende dewelke de H. Stoel zich als het ware uit Italië terug trok, geen voldoende toezicht meer kon hou den op de geestelükheld en haar vorming, het heldendom büna aan zich zelve moest overlaten en het liberalisme, vrüwel zonder eenlge concurrentie, drie generaties kon op voeden in heiligen afkeer van alle ..kerk- overheersching", van kloostergrond bezit en van „prlesterbemoeizucht". Wanneer men nu zegt, dat Italië anti- clericaal is. valt het niet moeilük dit tegen te spreken: maar wanneer men zegt dat het Itallaansche volk in zün breede lagen wat aarzelend en ook wel een beetje afkeerig staat tegenover een al te grooten invloed van Kerk en Geestelükheld, dan kan men dit wel betreuren, maar niet weg praten; en het moge na het bovenstaande zelfs begrü- pelük zjjn, zooals het ook begrijpelijk is. dat de Paus, zonder er al te ver over uit te weiden, als voornaamste doel der verzoening dit stelde: betere vorming der geestelükheld, verstrekken van grondige godsdienstkennis aan het volk, opbouw van een Katholiek Openbaar Leven. En Mn nu terug te keeren tot de vraag, die helKultgangspunt was van ons betoog: Al* de Paus alle macht waarover HU de be schikking heeft, op de been riep, als HU den grooten strijd rechtstreeks aanvaardde, wat zou er dan gebeuren? Zonder verdere verklaring en in groote lijnen meenen wij te mogen antwoorden, dit: Ten eerste, de Katholieke Actie zou nood- zakeiük terstond een politieke organisatie wórden, die haar boven omschreven, door den -Paus opgelegde, drievoudige taak moest verlaten om er nooit meer toe terug te kunnen keeren. Ten tweede, de Katholieke Actie die thans in twee jaren van wonderlijken groei de re sultaten bereikte, welke wij eerder noemden, zou haar bloeitijdperk, dat voor een niet ge ring gedeelte op haar vreedzaam karakter ■trant, dadel uk moeten besluiten, wijl ztj zietj-zetw verdacht zou maken door bet ge vreesde spookbeeld der „tijdelijke macht” weer in de volksverbeelding op te roepen. Ten derde, de Katholieke Actie die thans groote instemming vindt ook bulten haar eigen kringen en vooral daar waar men de uitwassen van het fascisme beu begint te worden, zou van degenen die haar thans een grooten zedelüken steun schenken, steeds om de reeds genoemde redenen, oogenblik- kelük sterke tegenstanders maken, zoodra zü haar eigen terrein verliet en dat der po litiek betrad. de Inzet van den strüd zou de Katholieke Actie en eigenlük maar een deel de jeugdorganisaties, zün; de strüd sou, wanneer geen wonderen tus- schenbelde kwamen, ten gevolge hebben, dat de Katholieke Actie har einddoel voor goed opgaf, haar eigen bestaan in gevaar bracht en zich een sterke vüandschap op den hals haalde. En nu in gemoede: zou het geen dwaas heid zün om in deze omstandigheden de uitdaging tot den strüd aan te nemen? Om met eigen handen te vernielen, wat men behouden wil....? ADVERTENTIEPRUSi Van 1—4 regels f 1A5: elke regel me«r *-25. RECLAME per regel «-ï» v«* de eerst* pagina; »**e d* everlg* pagina’s f SM- RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD" bü vooruitbetaling per plaatsing 6.M per advertentie van 5 regels: Iedere regel meer •-!» ABONNEMENTSPRIJS) Prr kwartaal, v*e» Alkmaar L— Voor batten Alkmaar 235 Md Geïllustreerd Zondagsblad. 6.68 booger Zondagmorgen om 11 50 uur kwamen op het kruispunt Czaar PeterstraatCzarlnastraat te Zaandam een auto uit Haarlem en een motorruwiel uit Lisse. waarop een duorüdster, met een tamelüke snelheid in botsing. De automobilist haalde, om een aanrüdlng t* voorkomen, plotseling naar links uit, doch het motorrüwiel werd door den bumper en den linkervoorkant van den auto gegrepen en' sloeg om. De berüder. Maarschalk uit Lisse. wiens 27-jarige vrouw als duorüdster meereed, werd over den weg geslingerd. D* onmlddellük gerequireerde geneeskundige dienst bracht belden naar d* kliniek, waar bleek, dat het llnker-onderbean der vrouw versplinterd was, en wel op een dusdanig* wüze dat dr. van Rooüen operatief ingrüpen noodzakelük achtte en tot amputatie van het been moest overgaan. Wü vernamen dat haar toestand tamelük goed is. De berüder van den motor kwam er goed af. De Zaandamsche politie heeft van een en ander proces-verbaal opgemaakt, terwül on derzocht wordt bü wlen de schuld ligt. Als tragische büzonderhetd vermelden wü. dat het echtpaar M. sedert drie maanden ge huwd was. Rector P Wütenburg, oud-deken van Gouda, die lüdende is aan een nierziekte, heeft in het St. Josephpaviljoeen, een ernstige operatie ondergaan, evenwel schitterend geslaagd. De patiënt maakt het thans goed. De beide chefs der stations, waartusschen het ongeluk heeft plaats gehad, zün ge arresteerd en naar de dlstrictsgevangenis overgebracht. Waarom de goederentrein op het vrije spoor is blüven staan of waarom de D-treln het signaal „vrü baan" heeft gekregen, zal eerst uit het onderzoek blüken. Landeshauptmann Dr. Klntllen heeft zich evenals talrijke directeuren van de spoor wegen naar de plaats des onhells begeven Het is slechts aan de tegenwoordigheid van geest van een spoorwegbeambte, die op den verongelukten trein meereed, te danken, dat zich nog geen tweede ongeluk heeft afge speeld. Onmlddellük op den D-trein volgde nl. een sneltrein. De spoorwegbeambte kon nog net station Hinterberg bereiken, zoo dat de personentrein tot stilstand werd ge bracht. Deze vraag, die zoo uiterst logisch en ge rechtvaardigd lükt. verliest veel wanneer men er een andere, die zeker even logisch en gerechtvaardigd is. tegenover plaatst; en wel deze: Als de Paus alle macht waar over HU de beschikking heeft, op de been riep, als Hü den grooten strüd rechtstreeks aanvaardde, wat zou er dan gebeuren? Een vongen keer zeiden we bet reeds: ren burgeroorlog! Een langdurige, bloedige burgeroorlog waaraan een groot deel van het Itallaansche volk, dat met de Katholieke Actie al heel weinig uitstaand heeft, maar dat tot eiken prijs bereid is om mee te werken aan de uitdrijving van de fascistische tirannie en afpersing, gaarne zou deel nemen; een langdurige, bloedige burgeroorlog dien het fascisme dat over heel de open bare macht en over alle wapenen beschikt, voor eigen behoud tot het uiterste zou pogen te onderdrukken; een langdurige, bloedige burgeroorlog, die duizenden van slachtoffers vragen en Italië in den afgrond van eeo- nomlschen ondergang neerstorten zou; een langdurige, bloedige burgeroorlog elndelük dien de Paus niet alleen voor bet oog der wereld, maar ook voor eigen geweten, nooit ^wlq middel, tot welk verheven doel ook, zou mbfeen of kunnen gébruiken. Zoo een burgeroorlog zou onvermüdelük veaen, ondanks de miljoenen le'en en on danks de tienduizenden onderafdeelingen welke de Katholieke Actie over heel bet Schiereiland telt. Immers, Boven Ede Volgens een bü de K. L. M. ontvangen radiogram bevond de „Graf Zeppelin" zich te kwart over elf boven Ede. Van boord van het luchtschip werd voorts geseind, dat het een landlngsvlucht maakte naar Essen met een rondvlucht boven Nederland. de de Apennünsch wanneer de Paus er in slagen kon om door middel der .Asione Cattollca” de fascistische regeering aan den kant te zetten en heel de openbare macht zonder of vrüwel zonder eenlge beroering over te nemen, dan zou alt het onwederlegbare bewijs zün, dat de Itallaansche Katholieke Actie haar wezen verloochend en van den beginne af want zoo iets bemerkt men niet in een paar dagen een zuiver politiek karakter gehad had. Afgezien hog van het feit, dat de H. Vader zich in dit geval niet makkeluk zou schoon wasschen van de beschuldiging dat Hü Zich mengde in de binnenlandsche aangelegen heden van Italië, zou dit beter kenen, dat Mussolini met zün aantügingen het grootste gelük had en dat het Vatlcaan en de „Azlon* Cattollca" en niét het fascisme! het Concordaat en de bürondere overeen komst geschonden hadden. Kortom, de actie die katholiek d.L wereldwijd wil zün. zou overal verdacht worden gemaakt en de Paus, die haar de „pupil Züner oogen” noemde, zou ofwel de heele wereld misleid hebben door de ware bedoelingen van een door Hem rechtstreeks bestuurde organisatie te verdoezelen, ofwel door die organisatie zelf misleid zün. Maar ook wanneer de „Azione Cattollca" beduidend sterker was geweest dan ze reeds is en zelfs wanneer de kwestie van het prestige hier geen enkele rol had gespeeld, kon de Paus toch niet de daadwerkelüke hulp van de Itallaansche Katholieke Actie inroepen tegen de fascistische dwangmaat regelen en wel om reden van datgene wat wü den vorigen keer „nog iets anders” noem den en dat Mussolini door de kranten als „anticlericalisme" betitelen laat. Het slagwoord, dat in de campagne tegen de .Azione Cattolica" opgeld deed. luidt: „Italië is Katholiek, maar antlclericaal". De Paus protesteerde hier krachtig tegen in den Zendbrief over de Katholieke Actie en wees er uitdrukkelük op. dat het woord „anticle- rtcallsme” een heel andere beteekenls heeft dan die waarin het den laatsten tijd maar al te dlkwüls misbruikt werd. Het bestaan echter van datgene wat met dezen naam werd aangeduld, ontkende de H Vader niet en het zou Jammerlük ook moeilük heelemaal weg te praten zün. al is het aan den an deren kant van veel minder waarde dan zün opgeblazen gedaante de laatste maanden mu doen vermoeden. Van het „Italiaansch anticlericalisme” men sta ons dezen naam even toe, valt lichter te zeggen waaruit het voortkomt dan wat het is, en wü houden den makkelüksten weg aan, ook omdat deze gewoonlük beter te volgen is. Eenlge feiten dus en enkele conclusiék: Zoodra vast stond dat de Itallaansche eenheid onafwendbaar was en de Paus geen Honing zün kon, was het Vatlcaan de rij- and en de priester, zoo lang hü niet in een Mkere opstandigheid leefde tegen zün gees- telüke overheid, een soort van landverra der. Het volk in het algemeen dacht de keuze te hebben en bad practisch maar al te dlkwüls de keus* om ofwel den Koning ofwel den Paus aan te hangen. Deze toe stand duurde ongeveer een eeuw, dat is vüf generaties lang. Na den noodlottigen XX September 1870 vorden de kloosterorden practisch van alles beroofd en vonden zij hun bestaan uitslui tend door te bedelen. De wereidgeestelük- Zaterdagavond is op de lün Oosthuizen Edam op den onbewaakten overweg nabü eerstgenoemde gemeente, een auto door den motortrein gegrepen. Van de Inzittenden, drie Belgische toeristen, werd een dame zwaar gewond; twee heeren bekwamen lichte verwondingen. Het ongeluk is gebeurd met den motor trein, die om half vüf ongeveer te Oosthui zen uit Purmerend aankomt. Even voor posthuizen is een onbewaakte overweg. De auto met 3 Belgische toeristen naderde den •verweg. juist toen de trein passeerde. Een posthuis op dit kruispunt belemmert eenigs- Sins het uitzicht; door onbekendheid met den plaatselüken toestand reden de vreem delingen met snelle vaart door. De auto Werd in den flank gegrepen, ongeveer 80 Heter meegesleurd en totaal vernield. Eerst nadat de trein over een bruggetje •ver een hier ter plaatse den spoorweg kruisende vaart, was gereden het mag •en wonder genoemd worden, dat de auto niet te water geraakte werd de trein tot stilstand gebracht. Reizigers schoten on- tniddellük toe en namen de gewonden op. Met een auto werden zü naar het zieken huis te Hoorn gebracht, waar de dame en een der heeren ter verpleging werden opge nomen. Te ongeveer half vier Zaterdagnacht is een felle uitslaantje brand uitgebroken in de drukkerü van de firma Boekhoven aan de Begünestraat te Utrecht. Het bleek al spoedig, dat het hier een era-, stigen brand gold, die aanvankelük groot gevaar voor het geheele daar liggende hui zenblok opleverde. Het vuur, dat was ontdekt door een kok van het naastgelegen tehuis van het Leger des Hells, had sjjoedig een grooten omvang aangenomen en het werd geheel door een huizenblok ingesloten. De brandweer was spoedig met drie spui ten ter plaatse, waarvan er evenwel één geen dienst behoefde te doen, zoodat deze weer voor reserve werd teruggezonden. Door tal van omliggende huizen en over de daken werd door een groot aantal slangen een enorme hoeveelheid slngelwater in de vuur zee geworpen. In een uur tüds was het grootste gevaar geweken en te omstreeks 5 uur kon een deel van het materieel inrukken. Dank zü het actieve optreden van de brandweer kon de schade worden beperkt tot een vleugel van het gebouw, waar de handset te rij en een gedeelte van de druk kerij uitbrandde. De monotype-afdeeling en de papiervoorraad kregen waterschade. De schade die nog niet te schatten is, is zeer groot, daar tal van zetsels. o.a. van de win- terdienstregeling van de Ned. Spoorwegen en groote hoeveelheden cliché’s verwoest wer den. Omtrent de ^>rzaak van den brand is nog niets bekend. De schade wordt door verzekering op beurspolis gedekt. Bü informatie bü de afdeeling dienst en treinenregeling der Ned. Spoorwegen vernam het .Hbld.”. dat inderdaad materiaal betref fende het spoorboekje verbrand is en het dus gevolgen zal hebben, maar van welken om- vang kon men thans niet overzien. gas geheel zwart geworden Ongelukkiger wijze waren ook de telegraafpalen omge worpen, zoodat de verbinding met het dichtetbüzünde station Leoben was verbro ken. Dientengevolge is het bericht van het ongeluk pas om 16 uur langs een omweg, via een in de omgeving van de stad wonenden spoorwegbeambte te Leoben be kend geworden. De reddlngskolonne van de spoorwegen en de brandweer, die met drie wagens ter plaatse kwam, kwamen voor een verschrikkelijke verwoesting. De bergings werkzaamheden waren blzonder moeilük, aangezien het puin het smalle spoor fee- heel bedekte. Onder deze omstandigheden moesten de gewonden büna een geheel uur in een ontzettende positie doorbrengen voor hun hulp kon worden geboden, verongelukten werden toen per auto Leoben gebracht. De overige wagens van den D-treln zün gelukkig onbeschadigd. In den slaapwagen, die druk bezet was en achter den verwoes ten wagen was gekoppeld, zyn slechts eenl ge ruiten gesprongen. De bergingswerk zaamheden zün nog in vollen gang. Zü zul len eerst in den loop van den nacht be ëindigd worden. Tot dan wordt het verkeer door omlegging en inschakeling van auto bussen van de Bondsspoorwegen gaande gehouden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 1