r I IFi f? Ik Bi HET IDEALISME VAN DEN KATHOLIEK L- a Voor den Alkmaarschen Kantonrechter p 8ste Katholieke Landdag in Hollands Noorderkwartier n RECHTSZAKEN PROVINCIAAL NIEUWS - --- Pm t ENKHUIZEN De ix WethoudeesverMesing MEDEMBL1K H-il I ii Li HEILOO I 1 Q M stelüke we- menachenle ven langdurig applaus L 0 u L i zUn Strafzitting van Vrijdag 14 Augustus 1 zaak uit gesteld tot 38 Augustus. T i hebben wou. zonder geloot zouden we stakkers t 0 1 1 t’ I 1 L h it. ld Kn ZOO zag hü steeds wat hü En nooit zag hü wat hü had. En hU dacht eerst hoe hij het m d >r 30 ra n. kont? i gebieden openlijke Inzicht het allermeest op den hoe moeilijk valt juist dkt te zulke omstandigheden toont echter idealist, door, ter wille het als als J0 1S J Beers, en Schuit. En hij dacht eerst hoe hij het minnen zou. Als hü het niet meer bezat....” .V, Strandgenoegens te Ber gen aan zee Een bezoeker of pensiongast van Bergen aan zee, de heer F. N. B. had rekenschap af te leggen van de feiten, dat hij op ia Juni aldaar aan het zeestrand had gebaad in een niet officieel costuum, bestaande uit een schiller-hemd en *n kort broekje en bovendien een kano, zonder daartoe gerech tigd te zijn, op het strand had geplaatst. De opgetogen badgast beweerde evenwel heelemaal niet te hebben gebaad. Alleen had hij een voetbad in de Noordzee willen nemen of in meer ernstige taal „pootje willen baden’’. Daar het hier noodig bleek, den niet gedag vaarde verbalisanten te hooren, werd de verdere behandeling van c^eze kind dat is een woord dat versch-gesneden bloemen; een een engelen-lach, verf licht en Ook van natuurlijk standpunt het 1 De opening het Landdagcomlté. ..St. Hildegardis" uit vooral eenige opge- onder de aanwezigen op den H. E. Deken W. Guillonard van Behagen, den H. E. Deken E. p. Rengs van Alkmaar, den Z. E. Pastoor P. Nieman te Schoort, verschil lende andere pastoors uit de omgeving, het Tweede Kamerlid Ch. v. d. BUt uit Haar lem, den burgemeester van Schoort, baron Von Twee schriftelijke vonnissen M. de Zw., koopman, Amsterdam, over treding art. 33 Motor- en Rijwielwet te Bergen, f 15 boete of 15 dagen hechtenis. Cornells K., Noord-Scharwoude, over treding art. 4 B Motor- en Rijwielwet f 4 boete of 4 dagen. grage maag. De huisarts Dr. Hoekstra, had dit middel als zeer heilzaam aanbevolen. De Kantonrechter stak echter zeer oneerbiedig den spot met deze verklaring. Hij zou de be vestiging wel eens willen hooren uit den mond van Dr. Hoekstra en insinueerde voorts, dat het er wel om te doen zou zijn geweest om stiekum 'n neutje te tappen. Het bleek voorts dat de aanwezigheid van die flesch met cog nac op geheimzinnige wijze was ter kennis gebracht van de politie, welke omstandigheid den Kantonrechter deed opmerken, dat je verrader nooit slaapt. De cognacfilm werd ten slotte beëindigd met het opleggen van f 30 boete of 30 dagen en zou de in beslag genomen cognac door vernietiging buiten het bereik van begeerige droge keelen wor den gebracht. Het voorgestelde doel was reeds bereikt In het proces tegen den heer Willem A. uit Egmond Binnen, chauffeur in dienst van den autobusondernemer Kooper, die onlangs eenige minuten te laat van zijn standplaats te Egmond aan Zee was ver trokken, deelde de gemeenteveldwachter en rustbewaarder uit die gemeente mede, dat hij nogal eens klachten kreeg en dus meermalen den nalatigen chauffeur had ge waarschuwd. Toen echter deze zachte ver maningen niet hielpen, was hij eens wat meer krachtig opgetreden en reeds nu was een merkbare verbetering ingetreden. De kantonrechter, voldaan over het behaalde succes, liet nu ook niet de vuist der gerechtig heid met volle kracht op het hoofd van den verdachte nederdalen en veroordeelde hem tot slechts f 3 boete of 3 dagen. Door de afdeellng van de SDAP. is een motie aangenomen, waarin de wenschelük- held wordt uitgesproken.' dat ook de 8.D, A.P.-fractie in het college van B. en W. ver tegenwoordigd zal stjn. a.ertj De Medembliltker Ha. zal dit jaar plaats hebber* op Mann en te weinig boeken; wordt teveel gekaart en te weinig gelezen; in leder katholiek ge zin moet komen een bibliotheekje. Spr. zal den dag zegenen, dat het reuaachtige R.K. kapitaal, dat in den drankhandel steekt, in den boekhandel zal zijn omgezet; dan is een prachtig stuk Ideaal bereikt. Met den wensch, dat deze landdag niet zal zijn als een vuurwerk, doch als een blijvende vuurhaard, eindigde pater Otten rijn enthousiaste reden, waarop een dank baar applaus volgde. Een langdurig applaus volgde op deze goed gedocumenteerde rede, waarna eenl- gen tijd gepauzeerd werd, terwul ..Soil Deo Gloria" van Warmenhulzen eenige nummers ten beste gaf. Na de pauze hield prof. F. Otten O. P. uit Hulssen een redevoering over het idealisme van den katholiek. De achtste Katholieke Landdag in Hol land's Noorderkwartier werd op Marta- Hemelvaart te Schoor! gehouden Nadat des morgens in de parochiekerk te Schoort, een van Kennemerland's oudste parochies, een plechtige Hoogmis was opge- *1 Si non e vero, e bene trovato (Misschien onwaar, maar toch niet slecht bedacht) De 33-jarige monteur F. H. te Uitgeest, toonde zijn respect voor de audiéntie van den kantonrechter door niet te verschijnen in een groezelig, olieachtig werkpak, doch in een keurig zwart colbertcostuum, waarbij het kleurige pochetje niet ontbrak. Deze hoffelijke monteur zou dan óp 4 Juli aldaar hebben gevischt op de .dolveren schatten” in den Tocht van Mul en wel met twéé hengels tegelijk, waartoe hij geene vergun ning had. De verdachte ontkende echter het feit. Wel was hij in het bezit van twee vischvaardige hengels, doch had die ge bezigd om beurtelings op baars of karper te visschen. Juist toen een veldwachter in aan tocht was, had hij een op ’n rietschoot rus tende hengel op het land geworpen en deze manipulatie was vermoedelijk door dezen ambtenaar misverstaan. Men was echter van meening» dat deze uitlegging, ook al- zou zij onwaar zijn, niet onverdienstelijk was gevonden en werd besloten de zaak tot 38 Augustus aan te houden. züdache ja, als *t noodig Is, In een éénzüdl- gen wil om elkaar te begrijpen en te waardeeren. Het getuit in zijn gehoor organen moet vreeaelijk zijn geweest. Het hoofd van een groote vrachtvervoer- onderneming, met vele vrachtauto’s, trac tors, aanhangwagens en wel 9 chauffeurs, thans gevestigd te Oudorp in de voormalige leerfabriek, de heer Klaas Sch, in de wande ling genaamd „De pijp", had op 13 Juli als bestuurder van een luxe auto en komende vanaf den Limmerhoek, door zijn wild en onbesuisd rijden, een vrachtauto, die rustig op de Bierkade aan den kant van den ruimen rijweg onder eenige boomen was geplaatst, aangereden en beschadigd. De expediteur, thans ter zitting gerequireerd, was per soonlijk niet verschenen, doch we moeten tot onze spijt erkennen dat niet veel aan genaams werd verteld van deze onderneming, voornamelijk wat betrof het onbehoorlijk rijden van de bestuurders, die de schrik vafl den weg geacht kunnen worden te zijn. De rijksveldwachter Dost uit Koedijk ontving althans tal van klachten over deze schande lijke rijtnanieren, het had maar weinig ge scheeld of zelfs de motor rijdende heer ambtenaar van het openbaar ministerie was onlangs door een van die vriendelijke vracht- monsters, die alles weg of platdrukken, in moeten gereden. Wat bovendien nog werd opgemerkt met betrekking tot dezen verdachte, ook door Rijks- en gemeentepolitie, zullen wij ditmaal maar onvermeld laten, doch dat de stemming weinig welwillend was (hoewel, eerlijk ge zegd, de verdachte de schade had vergoed) kon worden gedistilleerd uit het vonnis, waarbij verdachte werd veroordeeld tot f 50 boete of 50 dagen en 4 maanden ontzegging van rijbevoegdheid. Hij had wel zijn papieren, maar ze lagen te ver en kon' hij ze niet grijpen De heer Wijnand Sch., veehouder te Alk maar, had zijn wagen ’n reinigingskuur doen ondergaan en alzoo zijn rij- en nummer- bewijs in veiligheid gebracht. Maar helaas verzuimd, deze belangrijke documenten op het goede plaatsje terug te leggen. Natuur lijk kreeg hij op zijn eerstvolgende reis reuze pech door te Graft tegen rijks- veldwachter Vermeulen op te tornen. Ge volg twee gedachtenisplaatjes om de zitting van heden niet te vergeten. Doch clementie werd gebruikt en de rekening met a X f a boete of 3 x a dagen vereffend. Uitstel bracht hier geen afstel De openbare zitting werd ditmaal aan gevangen met de verdere behandeling van het zaakje, contra den reizenden photograaf Maunts P. uit Rotterdam, die de vorige week terechtstond terzake het uitoefenen van het beroep van photograaf zonder ver gunning van den burgemeester te Egmond aan Zee. Veldwachter ten Bruggencate deed thans verslag van zijn bevindingen op 1 Augustus betreffende de gedragingen des heeren P. en daaruit vernamen wij, dat de verdachte bereids reeds twee inteies- sante opnamen had gedaan, door het aan minnig uiterlijk van de heeren Hubert Schong en Jacob Prins op de gevoelige plaat vast te leggen en op ’t moment dat hij werd gecalangeerd op 't punt stond een ar tistieke kiek te maken van een bakkerskar met deszelfs bestuurder in elegante pose, toen hij door den veldwachter persoonlijk werd aangesproken. Het bleek alstoen, dat door den photograaf ongeveer alles werd geweigerd van hetgeen door den verbali sant werd verlangd, terwijl hij zich tegen de voorgestelde inbeslagname van zijn toestel daadwerkelijk verzette, welk relaas den kantonrechter aanleiding gaf, pessimistisch op te merken, dat dit alles aan de zaak van den verdachte geen voordeel zou brengen. En deze sombere voorspelling bleek dan ook te worden bevestigd door het vonnis, waarbij de kiekjesman uit Rotterdam werd veroordeeld tot f 6 boete of 6 dagen. 38 Augustus optreden van den verbalisant De medische student H. B. van H. te Alkmaar, behoorde tot een clubje jongelieden, dat op xx Juli in de Langestraat met meer dan 3 op de rij, zou hebben gerijmeld en mitsdien door den agent Staats in het bezit was gesteld van het origineele bonnetje, recht gevende op één vrijplaats op het zondaars bankje, dat echter in de kantongerechtszaal nergens te vinden is. De aankomende medicus beweerde even wel, dat de waarneming des verbalisant! geheel onjuist was geweest en hij geen oogen- blik met a of meerdere wielrijders op één rij had gereden. Dus kregen we weer aan houding en zullen op 38 Aug. a.s. de heer Staats en nog eenige getuigen i décharge getuigenis der waarheid moeten afleggen. Was het wellicht afgunst, die den verrader niet deed slapen 1 De verlofhouder Martinus B. uit Zuid- Scharwoude had niet de bevoegdheid, zijn dorstige cliënten op sterken drank te ont halen, zelfs was het hem niet vergund, in zijn verloflokaal deze soort lafenis aanwezig te hebben en hij liep er dus leelijk in, toen de politie na visitatie in een kast in het café, een gedeeltelijk met cognac gevulde flesch ontdekte. De heer B. stond als nu terecht en trachtte zich te dekken met de bewering, dat zijn echtgenoote, die door bijzondere omstandigheid aan gebrek aan eetlust souf- freerde deze cognac gemengd met geklutste eitjes consumeerde, ter verkrijging van een I Oudorp Heiloo f 11377.—5 J. Bolten. Obdam, Heiloo ld. f 10.744.— Dat zal wel hangen aan de laatste galg worden Op grond, dat de bij verstek veroordeelde chauffeur, Pieter S., die op 36 Juni op de Breelaan te Oudorp bij het passeeren van een door den vrachtrijder Quant bestuurd rijtuig op het fietspad had gereden, waar door twee wielrijders, Nunes Vas en Schuur man gedwongen werden uit lijfsbehoud zich in den grasberm te begeven, in verzet was gekomen, kregen we heden weer re prise van deze zaak. De opposant, thans tegenwoordig, ontkende de aanrijding te hebben veroorzaakt. Hij wist zoo goed als zeker, dat hij het niet was geweest. Hij werd echter door den getuige Schuurman perti nent herkend. Voorts werd hij door den rijksveldwachter Dost afgeschilderd als de meest wilde rijder, die tot het corps van Klaas Sch. behoorde. Ook de ambtenaar herkende hem als den chauffeur, die hem eens bijna van den weg had gereden. De kantonrechter had dus geen motief ook de minste consideratie met deze terreurs van den weg te betoonen en werd mitsdien het gewezen vonnis, f 30 boete of 30 dagen en ontzegging rijbevoegdheid voor den tijd van 3 maanden, in zijn geheel bekrachtigd. Natuurlijk zal Piet het wel uitsmeren en het aansturen op een vonnis in hooger be roep, de beste taktiek om zoo lang mogelijk in het bezit van zijn rijbewijs te blijven. O, zoo 1 De vrijwillige verkeers politie zelf in overtreding? De melkhandelaar Piet B. uit Alkmaar was op 34 Juli bij verstek veroordeeld tot 3 geld boeten. een van f 6 of 6 dagen wegens gemis van een wegspiegel en een van f 15 of 15 dagen, ter zake het niet geven van eenig ver- keersteeken of signaal, bij het inrijden van een zijweg, terwijl verdachte reed op den Rijksstraatweg onder de gemeente Heiloo. Hierdoor was een aanrijding veroorzaakt met een auto, bestuurd door zekeren heer J. H. Diesen, koopman te Haarlem, terwijl zich in het motorrijtuig ook bevond een lid van de vrijwillige verkeerspolitie. De heer Pieter B. was tegen het vonnis in verzet gekomen en beweerde heden bij de hernieuwde behandeling, dat hij wel degelijk teeken en signaal had gegeven, doch dat de achter hem komende auto zoo snel had gereden, dat tijdig remmen niet meer mogelijk was. Dat zijn wegspiegel ontbrak, gaf opposant toe. Die was eenige dagen tevoren stuk gereden. Tot aanhouding was besloten, omdat de getuige D. afwezig was wegens ziekte. De door den opposant opgegeven getuigen zullen alsdan ook worden opgeroepen. H avei dag 31 September m Het bestuur heeft de* ”>r(jzen vastgesteld op f 400, 300, 100. 40, 35 en 15.00. k s Morgens zullen moto.'-races plaats heb ben om prijzen. Het belooft weder een mooie dag te worden. Fridagh en den gemeente-secretaris, den heer J. Smits en de katholieke raads leden J. B(jl en Kaag. In het grains- en persoonlijk leven, welk onderwerp naar spr. begon hem uit het hart was gegrepen, omdat het woord idealisme in den mond van den katholiek jammer genoeg te weinig voorkomt. Dat laat hij over aan zün roode broeders en zusters, voor wier idealisme spr bewon dering heeft. h|? ziet liever de heerlijke fleur van de A. J. C.. dan dat diezelfde kinderen de kroegen ingaan. Dat voorbeeld moet ons niet afschrikken. maar ons prikkelen tot ons ideaal. Idealisten moeten we zijn. Een ideaal is niet zooals velen denken -een utopie, iets onbereikbaars, en een idealist is niet iemand, die ze ziet vliegen. Spr. protesteert tegen deze opvatting als een onware bepaling van idealisme. Idealist is de hoogste realiteit, met de mogelijkheid tot daden. Wie zou er een beter Idealist kunnen zün dan de katholiek? HU kan dank zü de gave dea geloofs, die hü bezit meer dan moderne broeders en zusters, die op gaan in het stoffelUke en zinnelijke, idealist zijn. Wü. hebben, hopend Daar's werk Daar’s nie naar guns of eer te kijk, Daar's nie naar links of regs te wük, Daar's nie te swUg ot aan te struck! Komaan! Wees sterk! Daar's werk! Deze elschen van Katholiek idealisme op het terrein - van het openbare leven, nJ. Christeluke offergeest, zelfonthechting en vrijwillige discipline, Godsvertrouwen, ge- zagsvertrouwen en sociaal vertrouwen, zijn niet in de werkelijkheid dealevens door ons te verwezenlUken, zonder he*^ onmisbare steunpunt van een diep-godsdienstige en krachtlg-ievende geloofspractUk in het par ticuliere persoonlijke leven Spr. hoopt door zUn woord Uver voor oe Katholieke idealen te hebben aangewak- kerd. Er is aldus spr. nóg zooveel te doen: in de Godsdienstige actie; in de so ciale actie, voor het teekenapostolaat, voor de jeugdactic en voor de Katholieke pers. Er zijn krachten hoognoodig Pakt mee aan, in heilig enthousiasme Want hier geldt naar waarheid, zooals de Zuld-Afri- kaanache dichter Celliers zong Godsvertrouwen schept de blijde, opge wekte, evenwichtige, rustige, van lichtende zonnestralen overgoten geestesatmosfeer, waarin het goed werken, maar waarin 't zoo noodig ook goed.... lUden en verduren te. Dat Godsvertrouwen hebben wij óók zoo hard noodig bu onzen arbeid op het terrein van het openbare leven om ons oordeel zuiver te houden en niet onszelf en ons eigen belang als norm binnen te smokkelen voor ons handelen. Een crisis te er ook in het vertrouwen van mensch tot mensch, welke crisis te uit gegroeid tot een gezagscrisis. Een katholiek idealist houdt onverwrikt vast aan den eerbied en de hoogachting voor het gezag, niet alleen, maar ook voor de menschen die op een. bepaalden tUd door Gods Voorzienigheid met gezag zijn bekleed, en geeft vertrouwen aan die ge zagsdragers. Op dit punt kunnen wu. Ka tholieken, in onzen tUd van gezagsonder mijning en vertrouwensondergraving niet scherp genoeg reageeren tegen wat wu de gezagscrisis noemen. Vertrouwen eischt on^ Katholiek idealis me óók tusschen de leden van verschil lende groepen of standen, vooral tusschen katholieken onderling. Een voortdurend zich bewust zün van den eisch van Katho liek Idealisme; .daten wU elkaar vertrou wen schenken, laten wU vertrouwen heb ben in en eerbied voor elkanders goede be doeling”, zou de vaak door onbewust klas- senstrud-gestook bezwangerde atmosfeer, ook onder onze katholieke geloofzgenooten. radicaal zuiveren en de harmonische samenwerking der standen in hoogt mate bevorderen. WU moeten in dit opzicht „be wuste" idealisten zUn, d.wx ons bU onze gedragingen op dit terrein van het open bare leven, in onze uitlatingen, onze woor den, onze oordeelvellingen, onze schrlftelUke meening. onze particuliere gesprekken, onze openbare voorlichting, in onze leiding voor al, ons voortdurend voor oogen stellen, dat wU iedere klassenstrijdinfectie hebben te vermUden. maar met handhaving van onze rechtvaardlgheidseischen in vertrouwen tot elkaar trachten te kooen, in een jreder- Moet de politieverorde ning, houdende verplich ting tot het dragen van badmantels aan jn bad- costuums gestoken bad gasten, verbindbaar wor den geacht Deze belangrijke vraag kwam orde in de navolgende strafzaak De 35 jarige ingenieur Roelof Corn. B. uit Schiedam, tijdelijk vertoevende te Bergen aan zee, werd op 4 Augustus op het zee strand aldaar, geverbaliseerd ter zake dat hij gekleed in badcostuum, niet was voorzien van den voorgeschreven badmantel en stond nu wegens de overtreding terecht. De ingenieur ontkende echter, dat hij niet zou zijn „voorzien” van een badmantel, doch hij had dien uitgespreid op het zand- Voorts ontkende hij te voren te zijn gewaar, schuwd. Hij was gekleed in een voegzaam zwart badpak, zooals door zeer velen worden gedragen. Volgens tnededeeling van een badman was de maatregel betreffende het dragen van badmantels ingevoerd, omdat men daar niet zoo'n r.tzooi wenschte als op het stille strand. Verdachte was evenwel de meening toe gedaan, dat, waar de verordening alleen spreekt, dat men „voorzien” moet zijn van een badmantel, het voldoende is, als men dit kleedingstuk, op welke wijze dan ook, bij zich heeft en 'dus in casu niet strafbaar was. De ambtenaar van het openbaar ministerie gaf duidelijk te kennen zich niet juridisch met deze verordening te kunnen vereenigen. In verband met art. 135 van de gemeente wet, die aan de bevoegdheid van den ge meentelijken wetgever paal en perk stelt, moest naar het oordeel van den ambtenaar deze verordening niet verbindbaar worden verklaard. Spreker zag niet de noodzakelijkheid in, dat een behoorlijk badpak door een bad mantel moet worden gecamoufleerd. In Zweden bestaat de usance, dat men zich in puris naturalibus te water begeeft, waar aan niemand aanstoot schijnt te nemen. In Nederland is zulks anders en de ambtenaar zal allerminst deze vrijmoedige badmanieren toejuichen of aanmoedigen en voorzeker een eventueele desbetreffende verordening krachtig handhaven, doch hier ging naar zijn meening de inmenging der gemeente lijke overheid beslist te ver. De verordening is niet gegrond op de maatschappelijke orde, de goede zeden of de gezondheid. Het is mogelijk dat b.v. een rookverbod wordt toegepast op kinderen beneden een zekeren leeftijd. Dit kan men achten te zijn in het belang van hun gezondheid. Doch het gaat niet aan, dit rookverbod algtmetn in toepassing te brengen en ider- een maar het rooken te verbieden. Een derge lijke verordening zou ongetwijfeld overeen komstig art. 135 van de gemeentewet, niet verbindbaar zijn. Mr. Boues Tack verzocht den kantonrechter bedoelde politieverorde ning van Bergen aan zee niet perNhdbsor te vtrklaren en den verdachte te ontslaan van alle rechtsvervolging, subsidiair hem vrij te spreken omdat casu que niet wettigen over tuigend was bewezen, dat verdachte niet voorzien zou zijn geweest van een badmantel zooals m de bewuste verordening is om schreven. De kantonrechter zal in deze even eigen aardige als belangrijke wettelijke aangelegen heid over 14 dagen schriftelijk vonnis wijzen. werk, het leekenapostolaat, het propagan dawerk’ Onder allerlei motieven wordt dat afzij dig blUven voor zichzelf en tegenover ande ren goedgepraat. Het te het verhaal uit den BUbel: de een heeft een oe gekocht en daarom kon hU niet komen, de andere heeft een vrouw getrouwd en daarom kon hU niet komen. Met dr. Heinrich Brüning, den katholie ken RUkskanselier. wil spr. echter zeggen, dat voor een hartelUk, warm en oprecht idealisme van den katholiek in het open bare leven slechts offers, zelfonthechting en vrijwillige discipline onontbeerlUke ele menten zUn. De offergeest is de kerngedachte van het katholicisme, van het idealisme van den katholiek. En niet alleen in de groote reldgebeurtentesen. maar in ieder klein be perkt menachenleven. dat geleefd wordt, te die offergeest en die offerbereidheid: de kern. Ons katholicisme vraagt van ons het of fer In het openbare leven is het echter evenzoo. Daar wordt gevraagd allereerst Jiet offer van eigen arbeid, inspanning en toewijding. Luiheid, loomheid, gemakzucht wU moe ten ze omverloopen door eigen toegewijden, ingespannen arbeid. De geestelUkheid vraagt uw medewerking voor een godsdienstig doel, voor een Congregatie, een Vlncentlusver- eeniging. een broederschap, het leekenapos tolaat. Weigert niet! Kan uw medewerking nuttig zUn. geeft ze! Kost het een stukje van uw vrijen tijd, offert dat stukje vrU- heid. dit is katholiek idealisme. Geeft het goede voorbeeld in uw parochieleven, ook al koet het u en uw gezin wat moeite. Ja, al kost het u of de uwen een tikje opoffe ring van eigen inzicht, zoo bUv.. op het terrein der vrouwenkleeding. waarop in zoo menig* katholiek milieu de vermanende stem van onze geestelUke overheid wordt in den wind geslagen, omdat men zélf vindt, dat het zoo erg niet is. In het openbare leven treedt het offer van eigen voorgrond; brengen. In men zich van eendracht en vrede, een peraoonlUk of fer te brengen. Breng dien geest ook bU aan onze jeugd! Leert haar het offers brengen in de opvoe ding van jongsaf aan en als uw kinderen grooter worden, spoort hen aan mede te doen aan het werk der Katholieke Jeugd- actie in haar verscheiden vormen. Wijst het heerlUk idealisme der jeugd den weg van het vroegtijdig gebrachte offer, want vooral hier geldt het: vroeg geleerd, later gedaan! Dat deze geest als hoofdelement van ons katholiek idealisme, volslagen in tegenstel ling te met den geest onzer wereld, te voor wie wat dieper nadenkt en voor wie wat weet van geschiedenis werkelUk geen speciaal kenmerk van ónzen tUd. Maar wél leven wU in een tUdperk. dat de bittere vruchten plukt in den vorm van een verma- tertallseerden volksgeest en van een volks mentaliteit, welke stof en genot als het een en al beschouwt, van de materialistische Godloochenende wetenschap en wijsbe geerte, welke in de tweede helft der vorige eeuw in de hooge regionen der wetenschap pelijkheid haar triomfen vierde. Deze moderne tijdgeest is ons katholieke volksdeel niet onopgemerkt voorbU gegaan. heeft ons katholieke volksdeel niet onge rept en ongeroerd7 gelaten. Maar hU. die moderne tUdgeest, te juist dé vijand van het offerend katholiek idealisme! WU hebben daarom karakters, persoonlijkheden noodig. mannen en vrouwen, die bereid rijn en be wust bereid zUn. door het leven te gaan met het katholieke arbeid- en offerideaal voor oogen, en dit nastreven ondanks allen te genslag en tegenstand en tegenwerking en tegenval! Een tweede element voor het Idealisme van den katholiek in het openbare leven is het vertrouwen. Niet ten onrechte wordt de huidige crisis ons voorgehouden als een crisis van vertrouwen. Ja, allereerst een crisis van het Godsver trouwen. Een katholiek idealist onderhoudt en kweekt. bU zichzelf en bU anderen, aan, een onbeperkt en onbegrensd Godsvertrouwen natuurlUk binnen de grenzen en perken der redelUkheid en voorzichtigheid. WU moeten van ons afschudden dien ellendigen geest van twUfelende onvoldaanheid, welke het kenmerk te van de moderne niet in God s Voorzienigheid geloovende menschheid, zoo aardig geteekend in het versje van Frans Bastiaanse: dragen, ving des middags op het feestelUk versierde terrein achter de Roode Leeuw de openluchtbUeenkomst aan, waar zich pl.m. 1500 katholieken uit de dorpen van Hollands Noorderkwartier hadden verza meld. Het muziekkorps Tultjenhorn speelde wekte marschen Op het terrein merkten Het slot De voorzitter van het landdagcomlté. de heer Nolet. bracht dank aan pater Otten voor zUn leerrijke rede, waaraan spr voor een groot deel het slagen van dezen land dag dankte; voorts dankte spr. ook bet Tweedq Kamerlid Charles v. d. Bilt, die als steeds den landdag met zUn aanwezigheid oplulsterde; voorts de plaatse hike commis sie voor het arrangeeren van het terrein, de verkenners uit Bergen voor hun vedlenste- lUk werk, alsook de muziekcorpsen JBoll Deo Gloria" uit Warmenhuizen en ,J3t. Hilde gardis" uit Tultjenhorn voor hun verdien- muzlkale opluistering. Na ook een dankwoord aan de pers, sloot spr. met den chnstelUken groet. 'Nadat het .Aan U. o Koning der Eeuwen" door alle aanwezigen met muziekbegelei ding was gezongen, formeerde zich op het terrein een optocht; voorop de verkenners uit Bergen; verder het muziekcorps uit Warmenhuizen; de leden der Metejes-Con- gregatie van Groet in haar fleurige blauw witte tenue; de geestelUkheid en het comité met de genoodigden; de Jongens-Congrega tie van Groet; de R.K. Bouwvakarbelders- bond met vaandel; de fietsclub 8t. Marti nus; het muziekccrps van Tultjenhorn en tenslotte de deelnemers. Het was een flinke en demonstratieve op tocht. Het plechtig lx>f werd opgedragen door den Hoogeerw. Deken Guillonard van Scha- gen. daarbU geassisteerd door den Weleerw. Pater W. Wildenburg te 't Zand en den Weleerw. Heer Wltteman te Warmenhulzen. Met een „Te Deum" werd het plechtig Lof besloten. aan de In het openbare leven Het te niet goed aldus spr. ons altUd op te sluiten achter de horren en gordUnen van ons eigen geestelUk tehuis, alsof» we nog leefden in dien tijd van vernedering en verdrukking, waarin het naar buiten treden met ons geestelUk bezit gelijk stond met een halsmisdaad. En in ons hart vinden we het zelfs heer lUk de levensidealen van ons katholiek geloof in het helle licht der volle open baarheid naar boven geheven te zien en hart en gemoed er aan te warmen. Ook uit een leekenmond hooren we graag spreken over onze le ensbeschouwlng, omdat we als leeken elkaar in onze eigengereidheden nog beter kennen. In dezen geest wil spr wat zeggen over het idealisme van den katholiek, op het terrein van het openbare leven. Van godsdienstig standpunt gesproken Is het katholieke ideaal: dat alle menschen de waarheid van het katholieke geloof er kennen, er naar leven, en aldus het eenige ware ‘levensdoel: hunne eeuwige vereenl- ging met God. bereiken. Van maatschappelijk standpunt gesproken te het katholieke ideaal: de vreedzame sa menwerking van alle groepen en standen in de maatschappU. onder de heerschappij van rechtvaardigheid en liefde ieder zUn plichten en leder elkanders rechten erken nend. Van staatkundig standpunt gesproken is het katholieke ideaal: de Staat geordend en werkend naar de richtlUnen. welke de groote Paus Leo XIII in zijn schiterende encycliek .Jmmortale Dei” voor den waren ChristelUken Staat heeft getrokken. Algemeen caKareel gesproken te het ka tholieke Ideaal: de erkenning van Christus' Koningschap in het geheele 'openbare leven. Zün H. WU en Wet de alpha en omega, het begin- en eindpunt van ieder leven, van ieder individu, van iedere daad. Het katholieke ideaal op al deze terrei nen des levens grijpt logisch en harmonisch in elkaar, het is zooals prof. Karl Adam het in zün heerluk boek ..Katholicisme" zegt één gesloten, levenskrachtig, uni verseel stelsel voor Alle menschen, voor Alle tüden. Spr. zal zich echter beperken tot de Idealistische geesteshouding van den katho liek individueel. Idealisme te de geesteshouding, de gees tesgesteldheid. welke een persoon aanneemt, die zich in zün leven, in zün gedragingen, in hetgeen hü doet en niet doet, laat rich ten door zün idealen, door zün opvattingen over het hoogste doel des levens, die zün gedrag, zijn handelen, zün practisch leven toetst, en steeds getrouw en steeds man haftig blüft toetsen aan zün levensbeschou wing. Idealist te hü. die, al ziet hü in de harde realiteit van het menschelüke leven om zich heen nóg zooveel afwijkingen van zün levensideaal, nóg zooveel menschelüke zwakheid, ja slechtheid, nóg zooveel tegen spraak en tegenstelling met wat zün ideaal hem voorschrijft, tóch vasthoudt aan, tóch zich bezielen laat door wat hü »te zün hoogste levensdoel erkent en belüdt. Helaas hebben ook vele katholieken hun idealisme verloren. Toch kunnen de katho lieken juist de meest radicale Idealisten «Ün; en dat moeten we ook zün en blüven De geestelUke luiheid en de zucht naar een gemakkelük leven-vtrf-pretjes heeft echter den levensactieven Idealist gemaakt tot een zich-zelf-zoekenden en van deze ver nietiging van den opgewekten ideallstlschen geest ondervindt het openbare leven ge ducht den weerslag. Hoort men niet alom de klacht, dat het Werk voor de openbare katholieke zaak büna altüd op hetzelfde groepje personen neer kant? Hoort men niet die klacht in alle van het openbare leven: het godsdienstige werk, het sociale Aanbesteding. Uitslag der Zaterdagmiddag door den architect K. Veldkamp alhier ge houden aanbesteding voor bet bouwen van een dubbel woonhuis, ea. op een terrein aan den Heerenweg, voor rekening van den beer J Krom en anderen: A. Zonder schilderwerk: D. Kroonenburg, Heiloo f 13.735.J. Beers, Bergen f 13.115.Den Das en Schuit, Bergen f 12300.—: N. Bolten, Alkmaar f 12 030 D. Molen, ld. f 11P75 P. Buis, f 11.050.GUzen en Ranzün, f 11.470.J. Krum, Alkmaar P. A. Holtes. HeUoo f 11375.— Blokker f 10390.—; J. 1 f 10300.Fa. van Steeg. D. Kuitwaard, Br. op LangendUk 110399. D. Konün, Bergen f 10.401.—; J. Rol, Uit geest f 10.100.—; P. Koetjes, HeUoo f9940.—; B. Roetjes, ld. f 9395.—; H. v. d. Peet. ld. f 9300.Gebr. Krom, Akersloot f 9349.—. B. Schilderwerk: W. Wagenmaker, Koe- dUk f 1700.—; fa. Van Steeg. HeUoo f 1535.—: D. Oud, id. f 1495.—; D. Kleft ld. f 1309.—; J. Bolten, Blokker f 1250.—; P Roetjes. HeUoo f 1242.—; N. Bolten, Alk maar f 1200.8. Dekker, ld. f 1180. Gebr. Krom, Akersloot f 1100.J. Vol lenga. Uitgeest f 992.— Begroeting in massa f 13000.De gun ning is aangehouden. De voorzitter van het Landdagcomlté. burgemeester H. Nolet van Warmenhuizen, opende de büeenkomst met den christelü- ken groet en herinnerde aan het woord van prof. Nlekel op den vorigen landdag, dat we op een katholieken landdag bijeen komen niet als verschillende groepen, als werkgevers en werknemers, als boeren en tuinders, als middenstanders of hoogere standen, als mannen en vrouwen, doch als katholieken-zonder-meer. die één voelen in een gemeenschappelük leven en in hoop op een beter leven; als katholieken, allen als kinderen van den eenen Paus. Als we aan den Paus denken, dan denken we ook aan diens groote zorgen, nu men hem het recht tracht te ontnemen van de opvoeding van het kind; het kind, dat iedere kathoUek zoo gaarne wil opvoeden. WU bidden God. dat Hü zün Stedehouder de kracht moge geven zun rechten te verdedigen om onge hinderd te werken aan de verwezenlüklng van de idealen van den katholiek. Hierover zuUen de bekende sprekers pater Otten en mr. Teullngs ons onderhouden. Spr. heet de beide sprekers welkom, alsook de aanwe zige heeren geestelüken, in het büzonder den Hoogeerw. Deken van Schagen. geeste lUk adviseur van het Landdagcomlté, wiens tegenwoordigheid spr. op hoogen prijs stelt. Welkom heet spr. ook de wereldlijke auto riteiten van Schoort, die door hun tegen woordigheid bluk geven van meeleven met aUe uitingen van geestelUk leven in hun gemeente. Nadat spr. mededeehng had gedaan van een tetegramwissellng met Z. H. Exc. Mgr J. D. J. Aengenent, die zün bisschoppe- lüken zegen gaf voor het welslagen van den landdag, noodigde spr. de aanwezigen uit mee te zingen het bekende Ued „Roomsche Blüdschap". Nadat dit gedaan was. betrad het Tweede Kamerlid, mr. P. Teullngs uit Den Bosch, het spreekgestoelte tot het houden van zün rede over het idealisme van den kathoiliek. die een rotsvaste geloofsovertuiging en den Julsten kük op dit leven, op een beter hiernamaals, wU kunnen Idealist zün. Ons Idealisme moet niet zün een liefheb berijtje op particulier terrein, dat is het egoïme. de ongeregelde eigenliefde, die de grootste vüand is van het IdeaUsme. Het idealisme in het gezin is een heeriüke realiteit; het is de eenzüdige waarde van het gezin, de bloem van het huwelük, het kind. Het gezin maakt een crisis door, men ziet het kind niet in zün waarde; in deze eeuw van het kind is er geen liefde voor het kind. Moet ik aldus spr. nog woorden spreken, om liefde op te wekken voor het kind; geurt woord zonnigheid. reeds heeft het waarde; het is als een lichtende poort, die ons leidt tot het leven. Het doel van den mensch is niet dit korte leven, maar eenmaal God kennen en bemin nen, zooals HU zichzelf kent en bemint. Als we die waarheid zien als de felste realiteit, mogen we niet blüven staan bü de natuur, maar moeten we de liefde tot het kind plaatsen onder de hoogtezon van Gods liefde, we moeten in t kind zien den beeld drager Gods, door de heiligmakende ge nade bestemd voor de eeuwigheid. De Chris- tuszegen. dien Hü gaf aan de kinderen van Galilea, rust op ieder kind, dat geboren is in Christus; in het kind bezitten we het hoogste, de oneindige schoonheid van een reine ziel. Deze meening moeten we stellen tegen de banale, grof-zlnnelüke van de moderne wereld; wü moeten het woord „kinderzegen" nog durven spreken, dat geschrapt is uit het moderne woordenboek. We moeten bet kind zien als een ideale waarde én ingaan tegen den modernen tüdgeest. die ook hier en daar ons Roomsche erf binnendringt en den kinderzegen kwalificeert als een kin- derlast. Een ideaal is ook de wel modem-georiën teerde. maar in wezen toch gezonde opvat ting van de christeluke opvoeding. Onze opvoeding mag gerust modem georiënteerd zün, maar in wezen gedrenkt in Christelüke opvattingen. We moeten vooral onze jeugd vrijwaren van een van de kwalen van onzen tüd, n.l. van het laag-bij -de-grondsche, grof-zlnne- lüke. pagonistlsche genotsleven. De grootste massa leeft praktisch materialistisch, tee- rende op de afval der intellectueelen van de vorige eeuw. Onze eeuw is echter niet zooals de vorige de eeuw van het mate rialisme, maar de eeuw van de psychologie Er gaat een spiritualistische strooming door de menschheid, zoekend naar alle richtin gen. ook in de richting van onze Roomsche Kerk. De massa heeft echter gebrek aan le vensperspectief, richt zich naar het „Dies- seltz" in plaats van naar het „Jenseits”; slechts naar het tüdelüke in plaats van naar het eeuwige. Het gevolg daarvan is een ge weldige verslapping in de opvoeding. Wü katholieken moeten daartegen ingaan en onze kinderen harmonisch op voeden, tot vastheid van wü en karakter, tot een sober en zichzelf-beheerschend leven en dat eucharistisch georiënteerd Wü moeten mat onze kinderen de kracht putten uit de Offë^bron van de H. Eucha ristie; dan zullen onze kinderen „neen” durven zeggen, als ze komen te staan voor excessen in het zlnnelUk genotsleven. We moeten ons gezinsleven zetten onder de hoogtezon van het geloof, dat beteeke- nis geeft aan dit leven. Het menachenleven, dat onverblddelük uitloopt op een graf, is buiten de geloofssfeer een leeg iets, maar het is een geweldige gedachte, dat onze eeuwigheid afhangt van dezen tüd. Ons geloof is de vuurtoren op onze woe lige levenszee, is de feestelüke klok, 'die beiert en zingt zelfs op de meest droeve uren, is de brug tusschen tüd en eeuwig heid. In die kostelüke gave moet ons leven tieren; zün. Een leven volgens dat geloof gaat nooit tegenstaan, zooals wel het geval is met het onredelük genoten zingenot en aardsche genietingen. In ons gezin moeten we doen heerschen de ideale vreugde, uit zelfbeheersching ge boren. Noodig is ook een groot ere en die pere geloofskennis, waaraan bü ons nog zoo schromelük veel ontbreekt. Een Roomseh Catholycke mondstopper" is beter dan een opstopper (gelach). De roomsch-katholieken moeten meer lezen; zü moeten meer boeken hebben. In veel katboUeke gezinnen zün teveel glaxen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 3