r
I
IFi
f?
Ik
Bi
HET IDEALISME VAN DEN
KATHOLIEK
L-
a
Voor den Alkmaarschen
Kantonrechter
p
8ste Katholieke Landdag in Hollands Noorderkwartier
n
RECHTSZAKEN
PROVINCIAAL NIEUWS
- ---
Pm
t
ENKHUIZEN
De ix WethoudeesverMesing
MEDEMBL1K
H-il
I ii
Li
HEILOO
I 1
Q
M
stelüke
we-
menachenle ven
langdurig applaus
L
0
u
L
i
zUn
Strafzitting van
Vrijdag 14 Augustus
1
zaak uit
gesteld tot 38 Augustus.
T
i
hebben wou.
zonder geloot zouden we stakkers
t
0
1
1
t’
I
1
L
h
it.
ld
Kn ZOO zag hü steeds wat hü
En nooit zag hü wat hü had.
En hU dacht eerst hoe hij het m
d
>r
30
ra
n.
kont? i
gebieden
openlijke
Inzicht het allermeest op den
hoe moeilijk valt juist dkt te
zulke omstandigheden toont
echter idealist, door, ter wille
het
als
als
J0
1S
J Beers,
en Schuit.
En hij dacht eerst hoe hij het minnen zou.
Als hü het niet meer bezat....”
.V,
Strandgenoegens te Ber
gen aan zee
Een bezoeker of pensiongast van Bergen
aan zee, de heer F. N. B. had rekenschap af
te leggen van de feiten, dat hij op ia Juni
aldaar aan het zeestrand had gebaad in
een niet officieel costuum, bestaande uit
een schiller-hemd en *n kort broekje en
bovendien een kano, zonder daartoe gerech
tigd te zijn, op het strand had geplaatst.
De opgetogen badgast beweerde evenwel
heelemaal niet te hebben gebaad. Alleen
had hij een voetbad in de Noordzee willen
nemen of in meer ernstige taal „pootje willen
baden’’.
Daar het hier noodig bleek, den niet gedag
vaarde verbalisanten te hooren, werd de
verdere behandeling van c^eze
kind dat is een woord dat
versch-gesneden bloemen; een
een engelen-lach, verf licht en
Ook van natuurlijk standpunt
het
1 De opening
het Landdagcomlté.
..St. Hildegardis" uit
vooral eenige opge-
onder de aanwezigen op den H. E. Deken W.
Guillonard van Behagen, den H. E. Deken
E. p. Rengs van Alkmaar, den Z. E.
Pastoor P. Nieman te Schoort, verschil
lende andere pastoors uit de omgeving, het
Tweede Kamerlid Ch. v. d. BUt uit Haar
lem, den burgemeester van Schoort, baron
Von
Twee schriftelijke vonnissen
M. de Zw., koopman, Amsterdam, over
treding art. 33 Motor- en Rijwielwet te
Bergen, f 15 boete of 15 dagen hechtenis.
Cornells K., Noord-Scharwoude, over
treding art. 4 B Motor- en Rijwielwet f 4
boete of 4 dagen.
grage maag. De huisarts Dr. Hoekstra, had
dit middel als zeer heilzaam aanbevolen. De
Kantonrechter stak echter zeer oneerbiedig
den spot met deze verklaring. Hij zou de be
vestiging wel eens willen hooren uit den
mond van Dr. Hoekstra en insinueerde voorts,
dat het er wel om te doen zou zijn geweest om
stiekum 'n neutje te tappen. Het bleek voorts
dat de aanwezigheid van die flesch met cog
nac op geheimzinnige wijze was ter kennis
gebracht van de politie, welke omstandigheid
den Kantonrechter deed opmerken, dat je
verrader nooit slaapt. De cognacfilm werd
ten slotte beëindigd met het opleggen van
f 30 boete of 30 dagen en zou de in beslag
genomen cognac door vernietiging buiten
het bereik van begeerige droge keelen wor
den gebracht.
Het voorgestelde doel was
reeds bereikt
In het proces tegen den heer Willem A.
uit Egmond Binnen, chauffeur in dienst
van den autobusondernemer Kooper, die
onlangs eenige minuten te laat van zijn
standplaats te Egmond aan Zee was ver
trokken, deelde de gemeenteveldwachter
en rustbewaarder uit die gemeente mede,
dat hij nogal eens klachten kreeg en dus
meermalen den nalatigen chauffeur had ge
waarschuwd. Toen echter deze zachte ver
maningen niet hielpen, was hij eens wat
meer krachtig opgetreden en reeds nu was
een merkbare verbetering ingetreden. De
kantonrechter, voldaan over het behaalde
succes, liet nu ook niet de vuist der gerechtig
heid met volle kracht op het hoofd van den
verdachte nederdalen en veroordeelde hem
tot slechts f 3 boete of 3 dagen.
Door de afdeellng van de SDAP. is een
motie aangenomen, waarin de wenschelük-
held wordt uitgesproken.' dat ook de 8.D,
A.P.-fractie in het college van B. en W. ver
tegenwoordigd zal stjn.
a.ertj De Medembliltker Ha.
zal dit jaar plaats hebber* op Mann
en te weinig boeken; wordt teveel gekaart
en te weinig gelezen; in leder katholiek ge
zin moet komen een bibliotheekje. Spr. zal
den dag zegenen, dat het reuaachtige R.K.
kapitaal, dat in den drankhandel steekt, in
den boekhandel zal zijn omgezet; dan is een
prachtig stuk Ideaal bereikt.
Met den wensch, dat deze landdag niet
zal zijn als een vuurwerk, doch als een
blijvende vuurhaard, eindigde pater Otten
rijn enthousiaste reden, waarop een dank
baar applaus volgde.
Een langdurig applaus volgde op deze
goed gedocumenteerde rede, waarna eenl-
gen tijd gepauzeerd werd, terwul ..Soil Deo
Gloria" van Warmenhulzen eenige nummers
ten beste gaf.
Na de pauze hield prof. F. Otten O. P. uit
Hulssen een redevoering over het idealisme
van den katholiek.
De achtste Katholieke Landdag in Hol
land's Noorderkwartier werd op Marta-
Hemelvaart te Schoor! gehouden
Nadat des morgens in de parochiekerk
te Schoort, een van Kennemerland's oudste
parochies, een plechtige Hoogmis was opge-
*1
Si non e vero, e bene trovato
(Misschien onwaar, maar toch
niet slecht bedacht)
De 33-jarige monteur F. H. te Uitgeest,
toonde zijn respect voor de audiéntie van
den kantonrechter door niet te verschijnen
in een groezelig, olieachtig werkpak, doch in
een keurig zwart colbertcostuum, waarbij
het kleurige pochetje niet ontbrak. Deze
hoffelijke monteur zou dan óp 4 Juli aldaar
hebben gevischt op de .dolveren schatten”
in den Tocht van Mul en wel met twéé
hengels tegelijk, waartoe hij geene vergun
ning had. De verdachte ontkende echter
het feit. Wel was hij in het bezit van twee
vischvaardige hengels, doch had die ge
bezigd om beurtelings op baars of karper te
visschen. Juist toen een veldwachter in aan
tocht was, had hij een op ’n rietschoot rus
tende hengel op het land geworpen en deze
manipulatie was vermoedelijk door dezen
ambtenaar misverstaan. Men was echter
van meening» dat deze uitlegging, ook al-
zou zij onwaar zijn, niet onverdienstelijk
was gevonden en werd besloten de zaak
tot 38 Augustus aan te houden.
züdache ja, als *t noodig Is, In een éénzüdl-
gen wil om elkaar te begrijpen en te
waardeeren.
Het getuit in zijn gehoor
organen moet vreeaelijk
zijn geweest.
Het hoofd van een groote vrachtvervoer-
onderneming, met vele vrachtauto’s, trac
tors, aanhangwagens en wel 9 chauffeurs,
thans gevestigd te Oudorp in de voormalige
leerfabriek, de heer Klaas Sch, in de wande
ling genaamd „De pijp", had op 13 Juli als
bestuurder van een luxe auto en komende
vanaf den Limmerhoek, door zijn wild en
onbesuisd rijden, een vrachtauto, die rustig
op de Bierkade aan den kant van den ruimen
rijweg onder eenige boomen was geplaatst,
aangereden en beschadigd. De expediteur,
thans ter zitting gerequireerd, was per
soonlijk niet verschenen, doch we moeten
tot onze spijt erkennen dat niet veel aan
genaams werd verteld van deze onderneming,
voornamelijk wat betrof het onbehoorlijk
rijden van de bestuurders, die de schrik vafl
den weg geacht kunnen worden te zijn. De
rijksveldwachter Dost uit Koedijk ontving
althans tal van klachten over deze schande
lijke rijtnanieren, het had maar weinig ge
scheeld of zelfs de motor rijdende heer
ambtenaar van het openbaar ministerie was
onlangs door een van die vriendelijke vracht-
monsters, die alles weg of platdrukken, in
moeten gereden.
Wat bovendien nog werd opgemerkt met
betrekking tot dezen verdachte, ook door
Rijks- en gemeentepolitie, zullen wij ditmaal
maar onvermeld laten, doch dat de stemming
weinig welwillend was (hoewel, eerlijk ge
zegd, de verdachte de schade had vergoed)
kon worden gedistilleerd uit het vonnis,
waarbij verdachte werd veroordeeld tot f 50
boete of 50 dagen en 4 maanden ontzegging
van rijbevoegdheid.
Hij had wel zijn papieren,
maar ze lagen te ver en
kon' hij ze niet grijpen
De heer Wijnand Sch., veehouder te Alk
maar, had zijn wagen ’n reinigingskuur
doen ondergaan en alzoo zijn rij- en nummer-
bewijs in veiligheid gebracht. Maar helaas
verzuimd, deze belangrijke documenten op
het goede plaatsje terug te leggen. Natuur
lijk kreeg hij op zijn eerstvolgende reis
reuze pech door te Graft tegen rijks-
veldwachter Vermeulen op te tornen. Ge
volg twee gedachtenisplaatjes om de zitting
van heden niet te vergeten. Doch clementie
werd gebruikt en de rekening met a X f a
boete of 3 x a dagen vereffend.
Uitstel bracht hier geen afstel
De openbare zitting werd ditmaal aan
gevangen met de verdere behandeling van
het zaakje, contra den reizenden photograaf
Maunts P. uit Rotterdam, die de vorige
week terechtstond terzake het uitoefenen
van het beroep van photograaf zonder ver
gunning van den burgemeester te Egmond
aan Zee. Veldwachter ten Bruggencate
deed thans verslag van zijn bevindingen op
1 Augustus betreffende de gedragingen
des heeren P. en daaruit vernamen wij,
dat de verdachte bereids reeds twee inteies-
sante opnamen had gedaan, door het aan
minnig uiterlijk van de heeren Hubert
Schong en Jacob Prins op de gevoelige
plaat vast te leggen en op ’t moment dat hij
werd gecalangeerd op 't punt stond een ar
tistieke kiek te maken van een bakkerskar
met deszelfs bestuurder in elegante pose,
toen hij door den veldwachter persoonlijk
werd aangesproken. Het bleek alstoen, dat
door den photograaf ongeveer alles werd
geweigerd van hetgeen door den verbali
sant werd verlangd, terwijl hij zich tegen de
voorgestelde inbeslagname van zijn toestel
daadwerkelijk verzette, welk relaas den
kantonrechter aanleiding gaf, pessimistisch
op te merken, dat dit alles aan de zaak van
den verdachte geen voordeel zou brengen.
En deze sombere voorspelling bleek dan
ook te worden bevestigd door het vonnis,
waarbij de kiekjesman uit Rotterdam werd
veroordeeld tot f 6 boete of 6 dagen.
38 Augustus optreden van
den verbalisant
De medische student H. B. van H. te
Alkmaar, behoorde tot een clubje jongelieden,
dat op xx Juli in de Langestraat met meer
dan 3 op de rij, zou hebben gerijmeld en
mitsdien door den agent Staats in het bezit
was gesteld van het origineele bonnetje, recht
gevende op één vrijplaats op het zondaars
bankje, dat echter in de kantongerechtszaal
nergens te vinden is.
De aankomende medicus beweerde even
wel, dat de waarneming des verbalisant!
geheel onjuist was geweest en hij geen oogen-
blik met a of meerdere wielrijders op één
rij had gereden. Dus kregen we weer aan
houding en zullen op 38 Aug. a.s. de heer
Staats en nog eenige getuigen i décharge
getuigenis der waarheid moeten afleggen.
Was het wellicht afgunst,
die den verrader niet
deed slapen 1
De verlofhouder Martinus B. uit Zuid-
Scharwoude had niet de bevoegdheid, zijn
dorstige cliënten op sterken drank te ont
halen, zelfs was het hem niet vergund, in
zijn verloflokaal deze soort lafenis aanwezig
te hebben en hij liep er dus leelijk in, toen
de politie na visitatie in een kast in het café,
een gedeeltelijk met cognac gevulde flesch
ontdekte. De heer B. stond als nu terecht en
trachtte zich te dekken met de bewering,
dat zijn echtgenoote, die door bijzondere
omstandigheid aan gebrek aan eetlust souf-
freerde deze cognac gemengd met geklutste
eitjes consumeerde, ter verkrijging van een
I
Oudorp
Heiloo
f 11377.—5
J. Bolten.
Obdam, Heiloo
ld. f 10.744.—
Dat zal wel hangen aan
de laatste galg worden
Op grond, dat de bij verstek veroordeelde
chauffeur, Pieter S., die op 36 Juni op de
Breelaan te Oudorp bij het passeeren van
een door den vrachtrijder Quant bestuurd
rijtuig op het fietspad had gereden, waar
door twee wielrijders, Nunes Vas en Schuur
man gedwongen werden uit lijfsbehoud
zich in den grasberm te begeven, in verzet
was gekomen, kregen we heden weer re
prise van deze zaak. De opposant, thans
tegenwoordig, ontkende de aanrijding te
hebben veroorzaakt. Hij wist zoo goed als
zeker, dat hij het niet was geweest. Hij werd
echter door den getuige Schuurman perti
nent herkend. Voorts werd hij door den
rijksveldwachter Dost afgeschilderd als de
meest wilde rijder, die tot het corps van
Klaas Sch. behoorde. Ook de ambtenaar
herkende hem als den chauffeur, die hem
eens bijna van den weg had gereden. De
kantonrechter had dus geen motief ook de
minste consideratie met deze terreurs van
den weg te betoonen en werd mitsdien het
gewezen vonnis, f 30 boete of 30 dagen en
ontzegging rijbevoegdheid voor den tijd van
3 maanden, in zijn geheel bekrachtigd.
Natuurlijk zal Piet het wel uitsmeren en
het aansturen op een vonnis in hooger be
roep, de beste taktiek om zoo lang mogelijk
in het bezit van zijn rijbewijs te blijven.
O, zoo 1
De vrijwillige verkeers
politie zelf in overtreding?
De melkhandelaar Piet B. uit Alkmaar was
op 34 Juli bij verstek veroordeeld tot 3 geld
boeten. een van f 6 of 6 dagen wegens gemis
van een wegspiegel en een van f 15 of 15
dagen, ter zake het niet geven van eenig ver-
keersteeken of signaal, bij het inrijden van
een zijweg, terwijl verdachte reed op den
Rijksstraatweg onder de gemeente Heiloo.
Hierdoor was een aanrijding veroorzaakt met
een auto, bestuurd door zekeren heer J. H.
Diesen, koopman te Haarlem, terwijl zich
in het motorrijtuig ook bevond een lid van
de vrijwillige verkeerspolitie. De heer Pieter
B. was tegen het vonnis in verzet gekomen
en beweerde heden bij de hernieuwde
behandeling, dat hij wel degelijk teeken en
signaal had gegeven, doch dat de achter hem
komende auto zoo snel had gereden, dat
tijdig remmen niet meer mogelijk was.
Dat zijn wegspiegel ontbrak, gaf opposant
toe. Die was eenige dagen tevoren stuk
gereden.
Tot aanhouding was besloten, omdat de
getuige D. afwezig was wegens ziekte. De
door den opposant opgegeven getuigen zullen
alsdan ook worden opgeroepen.
H
avei
dag 31 September m Het bestuur heeft de*
”>r(jzen vastgesteld op f 400, 300, 100. 40, 35
en 15.00. k
s Morgens zullen moto.'-races plaats heb
ben om prijzen. Het belooft weder een mooie
dag te worden.
Fridagh en den gemeente-secretaris,
den heer J. Smits en de katholieke raads
leden J. B(jl en Kaag.
In het grains- en persoonlijk leven,
welk onderwerp naar spr. begon hem
uit het hart was gegrepen, omdat het woord
idealisme in den mond van den katholiek
jammer genoeg te weinig voorkomt.
Dat laat hij over aan zün roode broeders
en zusters, voor wier idealisme spr bewon
dering heeft. h|? ziet liever de heerlijke fleur
van de A. J. C.. dan dat diezelfde kinderen
de kroegen ingaan. Dat voorbeeld moet ons
niet afschrikken. maar ons prikkelen tot ons
ideaal. Idealisten moeten we zijn.
Een ideaal is niet zooals velen denken
-een utopie, iets onbereikbaars, en een
idealist is niet iemand, die ze ziet vliegen.
Spr. protesteert tegen deze opvatting als
een onware bepaling van idealisme.
Idealist is de hoogste realiteit, met de
mogelijkheid tot daden.
Wie zou er een beter Idealist kunnen zün
dan de katholiek? HU kan dank zü de
gave dea geloofs, die hü bezit meer dan
moderne broeders en zusters, die op
gaan in het stoffelUke en zinnelijke, idealist
zijn.
Wü.
hebben,
hopend
Daar's werk
Daar’s nie naar guns of eer te kijk,
Daar's nie naar links of regs te wük,
Daar's nie te swUg ot aan te struck!
Komaan!
Wees sterk!
Daar's werk!
Deze elschen van Katholiek idealisme op
het terrein - van het openbare leven, nJ.
Christeluke offergeest, zelfonthechting en
vrijwillige discipline, Godsvertrouwen, ge-
zagsvertrouwen en sociaal vertrouwen, zijn
niet in de werkelijkheid dealevens door ons
te verwezenlUken, zonder he*^ onmisbare
steunpunt van een diep-godsdienstige en
krachtlg-ievende geloofspractUk in het par
ticuliere persoonlijke leven
Spr. hoopt door zUn woord Uver voor oe
Katholieke idealen te hebben aangewak-
kerd. Er is aldus spr. nóg zooveel te
doen: in de Godsdienstige actie; in de so
ciale actie, voor het teekenapostolaat, voor
de jeugdactic en voor de Katholieke pers.
Er zijn krachten hoognoodig Pakt mee
aan, in heilig enthousiasme Want hier
geldt naar waarheid, zooals de Zuld-Afri-
kaanache dichter Celliers zong
Godsvertrouwen schept de blijde, opge
wekte, evenwichtige, rustige, van lichtende
zonnestralen overgoten geestesatmosfeer,
waarin het goed werken, maar waarin 't zoo
noodig ook goed.... lUden en verduren te.
Dat Godsvertrouwen hebben wij óók zoo
hard noodig bu onzen arbeid op het terrein
van het openbare leven om ons oordeel
zuiver te houden en niet onszelf en ons
eigen belang als norm binnen te smokkelen
voor ons handelen.
Een crisis te er ook in het vertrouwen
van mensch tot mensch, welke crisis te uit
gegroeid tot een gezagscrisis.
Een katholiek idealist houdt onverwrikt
vast aan den eerbied en de hoogachting
voor het gezag, niet alleen, maar ook voor
de menschen die op een. bepaalden tUd
door Gods Voorzienigheid met gezag zijn
bekleed, en geeft vertrouwen aan die ge
zagsdragers. Op dit punt kunnen wu. Ka
tholieken, in onzen tUd van gezagsonder
mijning en vertrouwensondergraving niet
scherp genoeg reageeren tegen wat wu de
gezagscrisis noemen.
Vertrouwen eischt on^ Katholiek idealis
me óók tusschen de leden van verschil
lende groepen of standen, vooral tusschen
katholieken onderling. Een voortdurend
zich bewust zün van den eisch van Katho
liek Idealisme; .daten wU elkaar vertrou
wen schenken, laten wU vertrouwen heb
ben in en eerbied voor elkanders goede be
doeling”, zou de vaak door onbewust klas-
senstrud-gestook bezwangerde atmosfeer,
ook onder onze katholieke geloofzgenooten.
radicaal zuiveren en de harmonische
samenwerking der standen in hoogt mate
bevorderen. WU moeten in dit opzicht „be
wuste" idealisten zUn, d.wx ons bU onze
gedragingen op dit terrein van het open
bare leven, in onze uitlatingen, onze woor
den, onze oordeelvellingen, onze schrlftelUke
meening. onze particuliere gesprekken, onze
openbare voorlichting, in onze leiding voor
al,
ons voortdurend voor oogen stellen, dat
wU iedere klassenstrijdinfectie hebben te
vermUden. maar met handhaving van onze
rechtvaardlgheidseischen in vertrouwen
tot elkaar trachten te kooen, in een jreder-
Moet de politieverorde
ning, houdende verplich
ting tot het dragen van
badmantels aan jn bad-
costuums gestoken bad
gasten, verbindbaar wor
den geacht
Deze belangrijke vraag kwam
orde in de navolgende strafzaak
De 35 jarige ingenieur Roelof Corn. B.
uit Schiedam, tijdelijk vertoevende te Bergen
aan zee, werd op 4 Augustus op het zee
strand aldaar, geverbaliseerd ter zake dat
hij gekleed in badcostuum, niet was voorzien
van den voorgeschreven badmantel en stond
nu wegens de overtreding terecht.
De ingenieur ontkende echter, dat hij niet
zou zijn „voorzien” van een badmantel,
doch hij had dien uitgespreid op het zand-
Voorts ontkende hij te voren te zijn gewaar,
schuwd. Hij was gekleed in een voegzaam
zwart badpak, zooals door zeer velen worden
gedragen. Volgens tnededeeling van een
badman was de maatregel betreffende het
dragen van badmantels ingevoerd, omdat
men daar niet zoo'n r.tzooi wenschte als
op het stille strand.
Verdachte was evenwel de meening toe
gedaan, dat, waar de verordening alleen
spreekt, dat men „voorzien” moet zijn van
een badmantel, het voldoende is, als men
dit kleedingstuk, op welke wijze dan ook,
bij zich heeft en 'dus in casu niet strafbaar
was.
De ambtenaar van het openbaar ministerie
gaf duidelijk te kennen zich niet juridisch
met deze verordening te kunnen vereenigen.
In verband met art. 135 van de gemeente
wet, die aan de bevoegdheid van den ge
meentelijken wetgever paal en perk stelt,
moest naar het oordeel van den ambtenaar
deze verordening niet verbindbaar worden
verklaard.
Spreker zag niet de noodzakelijkheid in,
dat een behoorlijk badpak door een bad
mantel moet worden gecamoufleerd.
In Zweden bestaat de usance, dat men zich
in puris naturalibus te water begeeft, waar
aan niemand aanstoot schijnt te nemen. In
Nederland is zulks anders en de ambtenaar
zal allerminst deze vrijmoedige badmanieren
toejuichen of aanmoedigen en voorzeker een
eventueele desbetreffende verordening
krachtig handhaven, doch hier ging naar
zijn meening de inmenging der gemeente
lijke overheid beslist te ver. De verordening
is niet gegrond op de maatschappelijke
orde, de goede zeden of de gezondheid.
Het is mogelijk dat b.v. een rookverbod
wordt toegepast op kinderen beneden een
zekeren leeftijd. Dit kan men achten te
zijn in het belang van hun gezondheid.
Doch het gaat niet aan, dit rookverbod
algtmetn in toepassing te brengen en ider-
een maar het rooken te verbieden. Een derge
lijke verordening zou ongetwijfeld overeen
komstig art. 135 van de gemeentewet, niet
verbindbaar zijn. Mr. Boues Tack verzocht
den kantonrechter bedoelde politieverorde
ning van Bergen aan zee niet perNhdbsor te
vtrklaren en den verdachte te ontslaan van
alle rechtsvervolging, subsidiair hem vrij
te spreken omdat casu que niet wettigen over
tuigend was bewezen, dat verdachte niet
voorzien zou zijn geweest van een badmantel
zooals m de bewuste verordening is om
schreven.
De kantonrechter zal in deze even eigen
aardige als belangrijke wettelijke aangelegen
heid over 14 dagen schriftelijk vonnis wijzen.
werk, het leekenapostolaat, het propagan
dawerk’
Onder allerlei motieven wordt dat afzij
dig blUven voor zichzelf en tegenover ande
ren goedgepraat. Het te het verhaal uit den
BUbel: de een heeft een oe gekocht en
daarom kon hU niet komen, de andere
heeft een vrouw getrouwd en daarom kon
hU niet komen.
Met dr. Heinrich Brüning, den katholie
ken RUkskanselier. wil spr. echter zeggen,
dat voor een hartelUk, warm en oprecht
idealisme van den katholiek in het open
bare leven slechts offers, zelfonthechting
en vrijwillige discipline onontbeerlUke ele
menten zUn.
De offergeest is de kerngedachte van het
katholicisme, van het idealisme van den
katholiek. En niet alleen in de groote
reldgebeurtentesen. maar in ieder klein be
perkt menachenleven. dat geleefd wordt,
te die offergeest en die offerbereidheid: de
kern.
Ons katholicisme vraagt van ons het of
fer In het openbare leven is het echter
evenzoo.
Daar wordt gevraagd allereerst Jiet offer
van eigen arbeid, inspanning en toewijding.
Luiheid, loomheid, gemakzucht wU moe
ten ze omverloopen door eigen toegewijden,
ingespannen arbeid. De geestelUkheid vraagt
uw medewerking voor een godsdienstig doel,
voor een Congregatie, een Vlncentlusver-
eeniging. een broederschap, het leekenapos
tolaat. Weigert niet! Kan uw medewerking
nuttig zUn. geeft ze! Kost het een stukje
van uw vrijen tijd, offert dat stukje vrU-
heid. dit is katholiek idealisme. Geeft het
goede voorbeeld in uw parochieleven, ook
al koet het u en uw gezin wat moeite. Ja,
al kost het u of de uwen een tikje opoffe
ring van eigen inzicht, zoo bUv.. op het
terrein der vrouwenkleeding. waarop in zoo
menig* katholiek milieu de vermanende
stem van onze geestelUke overheid wordt in
den wind geslagen, omdat men zélf vindt,
dat het zoo erg niet is.
In het openbare leven treedt het offer
van eigen
voorgrond;
brengen. In
men zich
van eendracht en vrede, een peraoonlUk of
fer te brengen.
Breng dien geest ook bU aan onze jeugd!
Leert haar het offers brengen in de opvoe
ding van jongsaf aan en als uw kinderen
grooter worden, spoort hen aan mede te
doen aan het werk der Katholieke Jeugd-
actie in haar verscheiden vormen. Wijst het
heerlUk idealisme der jeugd den weg van
het vroegtijdig gebrachte offer, want vooral
hier geldt het: vroeg geleerd, later gedaan!
Dat deze geest als hoofdelement van ons
katholiek idealisme, volslagen in tegenstel
ling te met den geest onzer wereld, te
voor wie wat dieper nadenkt en voor wie
wat weet van geschiedenis werkelUk geen
speciaal kenmerk van ónzen tUd. Maar wél
leven wU in een tUdperk. dat de bittere
vruchten plukt in den vorm van een verma-
tertallseerden volksgeest en van een volks
mentaliteit, welke stof en genot als het een
en al beschouwt, van de materialistische
Godloochenende wetenschap en wijsbe
geerte, welke in de tweede helft der vorige
eeuw in de hooge regionen der wetenschap
pelijkheid haar triomfen vierde.
Deze moderne tijdgeest is ons katholieke
volksdeel niet onopgemerkt voorbU gegaan.
heeft ons katholieke volksdeel niet onge
rept en ongeroerd7 gelaten. Maar hU. die
moderne tUdgeest, te juist dé vijand van het
offerend katholiek idealisme! WU hebben
daarom karakters, persoonlijkheden noodig.
mannen en vrouwen, die bereid rijn en be
wust bereid zUn. door het leven te gaan met
het katholieke arbeid- en offerideaal voor
oogen, en dit nastreven ondanks allen te
genslag en tegenstand en tegenwerking en
tegenval!
Een tweede element voor het Idealisme
van den katholiek in het openbare leven is
het vertrouwen. Niet ten onrechte wordt de
huidige crisis ons voorgehouden als een
crisis van vertrouwen.
Ja, allereerst een crisis van het Godsver
trouwen.
Een katholiek idealist onderhoudt en
kweekt. bU zichzelf en bU anderen, aan, een
onbeperkt en onbegrensd Godsvertrouwen
natuurlUk binnen de grenzen en perken der
redelUkheid en voorzichtigheid. WU moeten
van ons afschudden dien ellendigen geest
van twUfelende onvoldaanheid, welke het
kenmerk te van de moderne niet in God s
Voorzienigheid geloovende menschheid, zoo
aardig geteekend in het versje van Frans
Bastiaanse:
dragen, ving des middags op het feestelUk
versierde terrein achter de Roode Leeuw
de openluchtbUeenkomst aan, waar zich
pl.m. 1500 katholieken uit de dorpen van
Hollands Noorderkwartier hadden verza
meld.
Het muziekkorps
Tultjenhorn speelde
wekte marschen Op het terrein merkten
Het slot
De voorzitter van het landdagcomlté. de
heer Nolet. bracht dank aan pater Otten
voor zUn leerrijke rede, waaraan spr voor
een groot deel het slagen van dezen land
dag dankte; voorts dankte spr. ook bet
Tweedq Kamerlid Charles v. d. Bilt, die als
steeds den landdag met zUn aanwezigheid
oplulsterde; voorts de plaatse hike commis
sie voor het arrangeeren van het terrein, de
verkenners uit Bergen voor hun vedlenste-
lUk werk, alsook de muziekcorpsen JBoll Deo
Gloria" uit Warmenhuizen en ,J3t. Hilde
gardis" uit Tultjenhorn voor hun verdien-
muzlkale opluistering. Na ook een
dankwoord aan de pers, sloot spr. met den
chnstelUken groet.
'Nadat het .Aan U. o Koning der Eeuwen"
door alle aanwezigen met muziekbegelei
ding was gezongen, formeerde zich op het
terrein een optocht; voorop de verkenners
uit Bergen; verder het muziekcorps uit
Warmenhuizen; de leden der Metejes-Con-
gregatie van Groet in haar fleurige blauw
witte tenue; de geestelUkheid en het comité
met de genoodigden; de Jongens-Congrega
tie van Groet; de R.K. Bouwvakarbelders-
bond met vaandel; de fietsclub 8t. Marti
nus; het muziekccrps van Tultjenhorn en
tenslotte de deelnemers.
Het was een flinke en demonstratieve op
tocht.
Het plechtig lx>f werd opgedragen door
den Hoogeerw. Deken Guillonard van Scha-
gen. daarbU geassisteerd door den Weleerw.
Pater W. Wildenburg te 't Zand en den
Weleerw. Heer Wltteman te Warmenhulzen.
Met een „Te Deum" werd het plechtig Lof
besloten.
aan de
In het openbare leven
Het te niet goed aldus spr. ons altUd
op te sluiten achter de horren en gordUnen
van ons eigen geestelUk tehuis, alsof» we
nog leefden in dien tijd van vernedering en
verdrukking, waarin het naar buiten treden
met ons geestelUk bezit gelijk stond met
een halsmisdaad.
En in ons hart vinden we het zelfs heer
lUk de levensidealen van ons katholiek
geloof in het helle licht der volle open
baarheid naar boven geheven te zien en
hart en gemoed er aan te warmen. Ook uit
een leekenmond hooren we graag spreken
over onze le ensbeschouwlng, omdat we
als leeken elkaar in onze eigengereidheden
nog beter kennen. In dezen geest wil spr
wat zeggen over het idealisme van den
katholiek, op het terrein van het openbare
leven.
Van godsdienstig standpunt gesproken
Is het katholieke ideaal: dat alle menschen
de waarheid van het katholieke geloof er
kennen, er naar leven, en aldus het eenige
ware ‘levensdoel: hunne eeuwige vereenl-
ging met God. bereiken.
Van maatschappelijk standpunt gesproken
te het katholieke ideaal: de vreedzame sa
menwerking van alle groepen en standen
in de maatschappU. onder de heerschappij
van rechtvaardigheid en liefde ieder zUn
plichten en leder elkanders rechten erken
nend.
Van staatkundig standpunt gesproken is
het katholieke ideaal: de Staat geordend
en werkend naar de richtlUnen. welke de
groote Paus Leo XIII in zijn schiterende
encycliek .Jmmortale Dei” voor den waren
ChristelUken Staat heeft getrokken.
Algemeen caKareel gesproken te het ka
tholieke Ideaal: de erkenning van Christus'
Koningschap in het geheele 'openbare leven.
Zün H. WU en Wet de alpha en omega, het
begin- en eindpunt van ieder leven, van
ieder individu, van iedere daad.
Het katholieke ideaal op al deze terrei
nen des levens grijpt logisch en harmonisch
in elkaar, het is zooals prof. Karl Adam
het in zün heerluk boek ..Katholicisme"
zegt één gesloten, levenskrachtig, uni
verseel stelsel voor Alle menschen, voor Alle
tüden.
Spr. zal zich echter beperken tot de
Idealistische geesteshouding van den katho
liek individueel.
Idealisme te de geesteshouding, de gees
tesgesteldheid. welke een persoon aanneemt,
die zich in zün leven, in zün gedragingen,
in hetgeen hü doet en niet doet, laat rich
ten door zün idealen, door zün opvattingen
over het hoogste doel des levens, die zün
gedrag, zijn handelen, zün practisch leven
toetst, en steeds getrouw en steeds man
haftig blüft toetsen aan zün levensbeschou
wing.
Idealist te hü. die, al ziet hü in de harde
realiteit van het menschelüke leven om
zich heen nóg zooveel afwijkingen van zün
levensideaal, nóg zooveel menschelüke
zwakheid, ja slechtheid, nóg zooveel tegen
spraak en tegenstelling met wat zün ideaal
hem voorschrijft, tóch vasthoudt aan, tóch
zich bezielen laat door wat hü »te zün
hoogste levensdoel erkent en belüdt.
Helaas hebben ook vele katholieken hun
idealisme verloren. Toch kunnen de katho
lieken juist de meest radicale Idealisten
«Ün; en dat moeten we ook zün en blüven
De geestelUke luiheid en de zucht naar
een gemakkelük leven-vtrf-pretjes heeft
echter den levensactieven Idealist gemaakt
tot een zich-zelf-zoekenden en van deze ver
nietiging van den opgewekten ideallstlschen
geest ondervindt het openbare leven ge
ducht den weerslag.
Hoort men niet alom de klacht, dat het
Werk voor de openbare katholieke zaak büna
altüd op hetzelfde groepje personen neer
kant? Hoort men niet die klacht in alle
van het openbare leven: het
godsdienstige werk, het sociale
Aanbesteding. Uitslag der Zaterdagmiddag
door den architect K. Veldkamp alhier ge
houden aanbesteding voor bet bouwen van
een dubbel woonhuis, ea. op een terrein aan
den Heerenweg, voor rekening van den beer
J Krom en anderen:
A. Zonder schilderwerk: D. Kroonenburg,
Heiloo f 13.735.J. Beers, Bergen
f 13.115.Den Das en Schuit, Bergen
f 12300.—: N. Bolten, Alkmaar f 12 030
D. Molen, ld. f 11P75 P. Buis,
f 11.050.GUzen en Ranzün,
f 11.470.J. Krum, Alkmaar
P. A. Holtes. HeUoo f 11375.—
Blokker f 10390.—; J. 1
f 10300.Fa. van Steeg.
D. Kuitwaard, Br. op LangendUk 110399.
D. Konün, Bergen f 10.401.—; J. Rol, Uit
geest f 10.100.—; P. Koetjes, HeUoo
f9940.—; B. Roetjes, ld. f 9395.—; H. v. d.
Peet. ld. f 9300.Gebr. Krom, Akersloot
f 9349.—.
B. Schilderwerk: W. Wagenmaker, Koe-
dUk f 1700.—; fa. Van Steeg. HeUoo
f 1535.—: D. Oud, id. f 1495.—; D. Kleft
ld. f 1309.—; J. Bolten, Blokker f 1250.—;
P Roetjes. HeUoo f 1242.—; N. Bolten, Alk
maar f 1200.8. Dekker, ld. f 1180.
Gebr. Krom, Akersloot f 1100.J. Vol
lenga. Uitgeest f 992.—
Begroeting in massa f 13000.De gun
ning is aangehouden.
De voorzitter van het Landdagcomlté.
burgemeester H. Nolet van Warmenhuizen,
opende de büeenkomst met den christelü-
ken groet en herinnerde aan het woord van
prof. Nlekel op den vorigen landdag, dat
we op een katholieken landdag bijeen
komen niet als verschillende groepen, als
werkgevers en werknemers, als boeren en
tuinders, als middenstanders of hoogere
standen, als mannen en vrouwen, doch als
katholieken-zonder-meer. die één voelen in
een gemeenschappelük leven en in hoop op
een beter leven; als katholieken, allen als
kinderen van den eenen Paus. Als we aan
den Paus denken, dan denken we ook aan
diens groote zorgen, nu men hem het recht
tracht te ontnemen van de opvoeding van
het kind; het kind, dat iedere kathoUek
zoo gaarne wil opvoeden. WU bidden God.
dat Hü zün Stedehouder de kracht moge
geven zun rechten te verdedigen om onge
hinderd te werken aan de verwezenlüklng
van de idealen van den katholiek. Hierover
zuUen de bekende sprekers pater Otten en
mr. Teullngs ons onderhouden. Spr. heet de
beide sprekers welkom, alsook de aanwe
zige heeren geestelüken, in het büzonder
den Hoogeerw. Deken van Schagen. geeste
lUk adviseur van het Landdagcomlté, wiens
tegenwoordigheid spr. op hoogen prijs stelt.
Welkom heet spr. ook de wereldlijke auto
riteiten van Schoort, die door hun tegen
woordigheid bluk geven van meeleven met
aUe uitingen van geestelUk leven in hun
gemeente.
Nadat spr. mededeehng had gedaan van
een tetegramwissellng met Z. H. Exc. Mgr
J. D. J. Aengenent, die zün bisschoppe-
lüken zegen gaf voor het welslagen van den
landdag, noodigde spr. de aanwezigen uit
mee te zingen het bekende Ued „Roomsche
Blüdschap". Nadat dit gedaan was. betrad
het Tweede Kamerlid, mr. P. Teullngs
uit Den Bosch, het spreekgestoelte tot het
houden van zün rede over het idealisme
van den kathoiliek.
die een rotsvaste geloofsovertuiging
en den Julsten kük op dit leven,
op een beter hiernamaals, wU
kunnen Idealist zün.
Ons Idealisme moet niet zün een liefheb
berijtje op particulier terrein, dat is het
egoïme. de ongeregelde eigenliefde, die de
grootste vüand is van het IdeaUsme.
Het idealisme in het gezin is een heeriüke
realiteit; het is de eenzüdige waarde van
het gezin, de bloem van het huwelük, het
kind.
Het gezin maakt een crisis door, men ziet
het kind niet in zün waarde; in deze eeuw
van het kind is er geen liefde voor het kind.
Moet ik aldus spr. nog woorden
spreken, om liefde op te wekken voor het
kind;
geurt
woord
zonnigheid.
reeds heeft het waarde; het is als een
lichtende poort, die ons leidt tot het leven.
Het doel van den mensch is niet dit korte
leven, maar eenmaal God kennen en bemin
nen, zooals HU zichzelf kent en bemint. Als
we die waarheid zien als de felste realiteit,
mogen we niet blüven staan bü de natuur,
maar moeten we de liefde tot het kind
plaatsen onder de hoogtezon van Gods
liefde, we moeten in t kind zien den beeld
drager Gods, door de heiligmakende ge
nade bestemd voor de eeuwigheid. De Chris-
tuszegen. dien Hü gaf aan de kinderen van
Galilea, rust op ieder kind, dat geboren is
in Christus; in het kind bezitten we het
hoogste, de oneindige schoonheid van een
reine ziel.
Deze meening moeten we stellen tegen de
banale, grof-zlnnelüke van de moderne
wereld; wü moeten het woord „kinderzegen"
nog durven spreken, dat geschrapt is uit
het moderne woordenboek. We moeten bet
kind zien als een ideale waarde én ingaan
tegen den modernen tüdgeest. die ook hier
en daar ons Roomsche erf binnendringt en
den kinderzegen kwalificeert als een kin-
derlast.
Een ideaal is ook de wel modem-georiën
teerde. maar in wezen toch gezonde opvat
ting van de christeluke opvoeding. Onze
opvoeding mag gerust modem georiënteerd
zün, maar in wezen gedrenkt in Christelüke
opvattingen.
We moeten vooral onze jeugd vrijwaren
van een van de kwalen van onzen tüd, n.l.
van het laag-bij -de-grondsche, grof-zlnne-
lüke. pagonistlsche genotsleven. De grootste
massa leeft praktisch materialistisch, tee-
rende op de afval der intellectueelen van
de vorige eeuw. Onze eeuw is echter niet
zooals de vorige de eeuw van het mate
rialisme, maar de eeuw van de psychologie
Er gaat een spiritualistische strooming door
de menschheid, zoekend naar alle richtin
gen. ook in de richting van onze Roomsche
Kerk.
De massa heeft echter gebrek aan le
vensperspectief, richt zich naar het „Dies-
seltz" in plaats van naar het „Jenseits”;
slechts naar het tüdelüke in plaats van naar
het eeuwige. Het gevolg daarvan is een ge
weldige verslapping in de opvoeding.
Wü katholieken moeten daartegen ingaan
en onze kinderen harmonisch op voeden, tot
vastheid van wü en karakter, tot een sober
en zichzelf-beheerschend leven en dat
eucharistisch georiënteerd
Wü moeten mat onze kinderen de kracht
putten uit de Offë^bron van de H. Eucha
ristie; dan zullen onze kinderen „neen”
durven zeggen, als ze komen te staan voor
excessen in het zlnnelUk genotsleven.
We moeten ons gezinsleven zetten onder
de hoogtezon van het geloof, dat beteeke-
nis geeft aan dit leven. Het menachenleven,
dat onverblddelük uitloopt op een graf, is
buiten de geloofssfeer een leeg iets, maar
het is een geweldige gedachte, dat onze
eeuwigheid afhangt van dezen tüd.
Ons geloof is de vuurtoren op onze woe
lige levenszee, is de feestelüke klok, 'die
beiert en zingt zelfs op de meest droeve
uren, is de brug tusschen tüd en eeuwig
heid. In die kostelüke gave moet ons leven
tieren;
zün.
Een leven volgens dat geloof gaat nooit
tegenstaan, zooals wel het geval is met het
onredelük genoten zingenot en aardsche
genietingen.
In ons gezin moeten we doen heerschen
de ideale vreugde, uit zelfbeheersching ge
boren. Noodig is ook een groot ere en die
pere geloofskennis, waaraan bü ons nog zoo
schromelük veel ontbreekt.
Een Roomseh Catholycke mondstopper"
is beter dan een opstopper (gelach).
De roomsch-katholieken moeten meer
lezen; zü moeten meer boeken hebben. In
veel katboUeke gezinnen zün teveel glaxen