ONS BLAD
POORTER’s
tapijthandel te schageh
GESLOTEN
t'l
DONDERDAG 20 AUGUSTUS 1931
JOH. LAUWERS
PAYGLOP 8 - ALKMAAR
1
U-- -
autarkie
A
VIJF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 194
f40
f?50
Poolsch militair vliegtuig neergestort
VOORNAAMSTE cKIEUWS
is vanaf heden tet en met
De schipper gestraft
voor
Maandag 24 Augustus
Ml
*1
Ex-lconing Alfonso in Rotterdam
Een arrestant die.... glas at
De watersnood in China
Aanvaring
in het Noordzeekanaal
ar
4'iJ
Na het jaar 2000 zal de wereld
weer primitief worden
De ramp van de
„Noordpool”
Uitspraak van den Raad
de Scheepvaart
dit nummer bestaat uit twee bladen
De stranding van de
„Maria” bij Zandvoort
X*- JdVX'rs f3000.- f750.- f 250.- f 125.- f50.-
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAR VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL
U»
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
Alle «bonne’s op dit blad xijn ingevolge de verxekeringevoorwaerden
Vier inzittenden gedood
Storm de eenige oorzaak
Het Hongaarsche kabinet afgetreden.
De „Graf Zeppelin” boven Engeland
Het Leidsche stadhuis
Barometerstand 9 uur v.m.: 7.55. Vooruit
De terugreis aanvaard
Op doorreis naar Engeland
Ongeval vrij goed afgttoopen
Men
Zjjn verdediging.
milUoen
1250
Engeland
voor
i
Overplaatsing
Bedrijf sradenwet
van
van
tegenover, dat het ver-
685 nul-
530 millioen
voor
Dieren tnishande ling
Langdurige zitting Britsche Kabinet
Uit den trein gevallen
A
F
9
I
De uitvoer van Westlandsche groenten en
fruit naar Duitschland.
Dagelijks honderden nieuwe
slachtoffers
Aan ongelukkigen samenloop van
omstandigheden te wijten
Nederlandsche in Tirol omlaag
gestort
De brand van het Nederlandsche
paviljoen
340 sollicitanten voor gemeente-
politieambtenaar
Twéede uitkeerlng van de verzekerings
maatschappij
Honderdjarig bestaan van den Italiaan-
schen Raad van' State.
Uitspraak van den Raad voor de Scheep
vaart Inzake de ramp van- de „Noordpool".
DONKEREKAMER-LAMPEN
electr. en petroleum
Aannemng van het ontwerp-Verschuur
te wachten?
Een oproep van sollicitanten naar de be
trekking van gemeente-polltieambtenaar op
Texel (Den Burg) heeft naar wij vernemen
meer dan 340 liefhebbers opgeleverd, hon
derd meer dan in 1930. toen een soortgelijke
oproep voor deze gemeente werd gedaan.
Licht op De lantaarns moeten mórgen
worden opgestoken om 9.45 uur.
Frankrijk en Rusland zouden een niet-aan
valsverdrag sluiten.
Financieele moeilijkheden in Egypte door
daling van katoenprijs.
Geen salarisverlaging voor de RUksamb-
tenaren; inkrimping van de rijksbijdrage in
het Invalldlteitsfonds.
-s-
Graaf Karolyi Hongaarsch kabinetsforma
teur.
Geen overeenstemming met de Bezuinigings-
commlssie.
ABONNEMENTSPRIJS)
Per kwartaal, voer Alkmaar V—
Voor buiten Alkmaar 2 85
Met Geïllustreerd Zondagsblad
0 00 hooger
uit een extra-trein, die een circus vervoerde.
Hoe het ongeval zich heeft toegedragen,
is niet met zekerheid komen vast, te staan.
In den trein bleek niemand iets van de plot-
elinge verdwijning van het meisje te hebben
Inwoners
De Raad voor de Scheepvaart deed gis
teren uitspraak Inzake de stranding tijdens
mist van bet stoomvisschersvaartulg „Maria"
UM. 95 op de kust nabij Zandvoort.
De Raad spreekt als zijn oordeel uit. dat
bet ongeval is veroorzaakt doordien betrok
kene niet de noodige voorzichtigheid heeft
in acht genomen. HU heeft niet gerekend
op het Zuidgaand getij. Indien hij dit wel
had gedaan, had hij kunnen begrijpen, dat
hij, na drie uur gevaren te hebben sedert
het passeeren van het lichtschip „Haaks”
met de snelheid, die het vaartuig kon ont
wikkelen, en in .den gevolgden koers, met het
schip dicht by de kust moest zijn. In die
omstandigheden had hij, den wal insturen
de en tengevolge van den dikken mist niet
wetende, waar hjj zich precies bevond, het
lood moeten gaande houden, ook al deed hij
het vaartuig met geringe snelheid varen. De
Raad meent op grond van een en ander, dat
de nalatigheid van betrokkene van dien aard
is, dat eep disciplinaire straf op haar plaats
is en straft hem door hem de bevoegdheid
te ontnemen als schipper te varen voor den
tijd van acht dagen.
Bij beschikking van den Minister
Financiën is de bewaarder van de hypothe
ken, het kadaster en de scheepsbewjjzen J.
J. W. van Wlechen verplaatst van het kan
toor Alkmaar naar het kantoor Rotterdam.
Gisterenavond hebben wij de namen ver
meld van de voor- en tegenstemmers in den
Hoogen Raad van Arbeid betreffende het
voorontwerp-Bedriifsradenwet, waarover Mi
nister Verschuur den Raad om advies had ge
vraagd.
De „Volkskr." knoopt aan die namen een
conclusie vast en meent, dat, wanneer men
de stemmen van voor- en tegenstanders te
gen elkaar weegt, aanneming van het ont
werp-Verschuur „dat wij reden hebben
stellig te verwachten" door de Tweede
Kamer zoo goed als zeker mag worden geacht.
bil verlies van 'n
anderen vinger
Avontuurlijke tocht van twee
sportvliegers
De Raad voor de Scheepvaart deed giste
ren uitspraak Inzake de aanvaring van het
stoomschip „Irene" met t Noorsche stoom
schip „Risor" in het Noordzeekanaal bij de
Velserspoorwegbrug.
De Raad is van oordeel, dat dit ongeval
is te wijten aan een ongelukkigen samen
loop van omstandigheden, in verband met
niet voldoende voorzichtige navigatie van de
..Risor”. Het ware het beste geweest, wan
neer de „Risor” den sluismeester had ver
zocht nog even in de sluis te mogen wach
ten, totdat het zeker was, dat zij van de
„Irene” geen hinder zou ondervinden.
Wat het gaan door de brug betreft, was
de manoeuvre van de „Irene”, die bij de
stoppalen reeds volle kracht vooruit gaf.
terwijl de brugopenlng volgens het regle
ment niet vrij was, gevaarlijk, vooral nu.
gelijk de loods verklaard heeft, de brug nftar
de .Jrene” toe draaide. Het is waar, dat de
„Irene” daarmede ook de Jiisor" trachtte
te helpen, doch dit neemt niet weg, dat de
manoeuvre, met het oog op de brug, niet
juist was, al heeft zij dan thans geen kwade
gevolgen gehad.
Woldemaras voor de rechtbank
Vrijdagochtend wordt in de haven van Rot
terdam verwacht het sa. „Viceroy of India”
van de P. en O. Line.
Aan boord van dit schip, dat onder leiding
van Thos. Cook, een toeristenreis naar Noor
wegen en Zweden gemaakt heeft, bevindt
zich ex-konlng Alfonso van Spanje, die zich
als Duke of Toledo heeft laten inschrijven
en de geheele reis heeft meegemaakt.
Het schip zal te Rotterdam des morgens
om acht uur aankomen en ligplaats nemen
in de IJselhaven bij de loods van de Royal
Mail. Het bezoek aan Rotterdam zal echter
slechts weinige uren duren. Om twee uur
's middags reeds vertrekt men weer, thans
naar Southampton. Voor de passagiers wor
den in dien tijd nog verschillende uitstapjes
georganiseerd, oa. naar Den Haag. Omtrent
de plannen van den „Duke of Toledo" voor
die uren is niets bekend.
De politie te Oostburg stelt een onderzoek
in naar de daders van een ergerlijke dieren
mishandeling. Een in een weide loopend var
ken zijn met een scherp voorwerp drie zware
buikwonden toegebracht waardoor het dier
moest worden afgemaakt. Het vleesch werd
afgekeurd.
Het Britsche kabinet heeft gisteren bijna
9 uur vergaderd. Naar verluidt, is het kabi
net tot overeenstemming gekomen ten aan
zien van de opstelling van een programma
Tusschen het Goudsche Rijpad en de
spoorbrug over de Gouwe te Alphen aan den
Rijn viel gistermorgen een acht-jarig meisje
Een vlucht met hindernissen
De befaamde industrie- philosoof en jour
nalist Spengler heeft een werk uitgegeven:
De mensch en de techniek. Hardvochtig in
zijn heldensch fatalisme hamert hij er op
los. De catastrophe zoo' zegt hij staat
voor de deur. Na het jaar 2000 zal alles uit
zijn. Toont slechts bjj het einde uw jransche
grootheid: „Houdt het uit, zooals die ro-
meinsche soldaat, wiens gebeente men in
Pompei op post vond voor de poort. Men
vergat hem af te lossen bij de uitbarsting
van den Vesuvius”.
De oorzaak van het komende onheil is, dat
w(j de kleurlingen onze techniek leerden
kennen. De wraak der koloniale wereld is op
komst. Zij is er reeds. De kleurlingen druk
ken de ioonen, de kleurlingen (ook de Rus
sen rekent Spengler daaronder) hebben zich
geïndustrialiseerd; de blanken staan mach
teloos tegenover deze concurrentie. Wat,
wanneer de kleurlingen ons zullen hebben
uitgehongerd? Dat is het einde. De techniek
heeft dan een einde genomen. De wereld
zal weer primitief worden. Het gras zal
groteien op de ruines van de financieele pa-
leizen.
Dat de kleurlingen even groote rechten
hebben als de blanken, dat ziet deze hou
wende joumallst-phllosoof-fatalist niet In.
Hij vindt de uitbuiting der koloniale volke
ren uitstekend. Hij verdeelt de menschheid
in „baas" en „knecht”. Hij kent geen soli
dariteit der rassen. Spengler is zóó ouder-
wetsch. dat hij nog leeft in een tijd, toen
men de menschen als zaken beschouwde. De
2000 jaartjes Christendom ziet deze indus-
trle-philosoof over het hoofd. Hij heeft deze
versla pen.
inzake het in evenwicht brengen der be
groot ing.
Geen beslissing is genomen ten aanzien
van de invoering van een algemeen tarief.
Het kabinet heeft voorts beraadslaagd over
het rapport der bezulnigingscommlssie.
Naar vernomen wordt, zijn de conclusies
van het kabinet niet volkomen in overeen
stemming met die der commissie.
Morgenochtend zullen MacDonald en
Snowden de voorstellen aan de leiders der
andere partijen mededeelen en daarbij in
voldoende mate in bijzonderheden treden om
hen in staat te stellen een beslissing te ne
men ten aanzien van de vraag, of zij daar
aan al of niet hun steun kunnen verleenen.
De voorstellen der regeering sullen ook aan
de vertegenwoordigers der arbeiderspartij
worden voorgelegd.
Gisteren werd het verhoor van Wolde
maras voortgezet. Woldemaras tracht steeos
weer met nieuwe sensatloneele onthullingen
te komen over intriges, die tijdens zijn
ambtsperiode tegen hem op touw zouden zijn
gezet. HU beweerde on. dat de vroegere
minister van Blnnenlandsche Zaken, Mus-
telkis, dadelijk na den aanslag gedaan had
weten te krijgen, dat hij, Woldemaras, voort
durend door spionnen gecontroleerd werd. De
organisatie „De U ze ren Wolf” zou met steun
van den staatspresident gevormd zijn. De
president verbood Woldemaras over deze or
ganisatie, zoowel als over het eerste deel
van de acte van beschuldiging te spreken,
waarop Woldemaras antwoordde, dat de acte
van beschuldiging zelf mededeelingen over
„De Ijzeren Wolf” bevatte. Hij protesteerde
er tegen, dat hij in tegenstelling tot de gel
dende regeling bij strafprocessen zonder een
voorlooplg verhoor te hebben ondergaan op
de beklaagdenbank was gezet, wat men
slechts deed ter bereiking van het doel,
nl. hem onder alle omstandigheden in oe
gevangenis te krijgen. In antwoord op een
vraag deelde Woldemaras mede, dat hij, in
dien hij geen gevangenisstraf zal moeten
ondergaan. Lithauen zal verlaten en zien
waarschijnlijk voor goed in Frankrijk zal
vestigen.
De Groningsche sportvliegers, de heeren
Btoll en Rasker, die de vorige week te Metz
waren aangehouden, omdat zij op het mili
taire vliegveld aldaar waren geland tonder
daartoe toestemming te hebben, zijn na een
zeer avontuurlijken tocht weer behouden te
Groningen aangekomen, bericht de „Tel.”.
Zij zijn Zaterdag 8 Augustus met hun vlieg
tuig uit Stuttgart vertrokken, welk toestel
zij aldaar hadden gekocht. Het zal worden
ingericht voor het maken van reclame-
vluchten. Met slecht weer werd uit Stutt
gart vertrokken en derhalve besloot men in
plaats van linea recta naar het Noord
westen, naar het Westen te vliegen. De
weersomstandigheden werden echter tijdens
de vlucht nog slechter en zoo besloot men
een noodlanding te maken. Dit geschiedde
op het militaire vliegveld te Metz, hetgeen
evenwel verboden was.
De beide vliegers werden daarom aange
houden, doch van Parijs kwam den volgen
den dag reeds bericht, dat het toestel
vrijgegeven kon worden. Door het slechte
weer was het intusschen onmogelijk de reis
voort te zetten en daarom bleven de beide
ondernemende Groningers van wie de
heer Stoll gebreveteerd is zes dagen lang
te Mets. Over de behandeling aldaar waren
beiden zeer tevreden; zoo konden zij over
dag ongestoord aan de machine werken.
Toen na dit oponthoud de reis naar
Keulen werd voortgezet, was het weer nog
niet, zooals het zijn moest en daarom bleef
men te Keulen weer eenige dagen om de
laatste etappe aan te vangen. Dinsdagmor
gen kon eindelijk de tocht naar Eelde via
Bremen worden aanvaard. Maar nogmaals
moesten de vliegers de vuurproef door
staan. Op eenige kilometers afstand name
lijk van het vliegterrein te Bremen waren
zij genoodzaakt door het slechte weer we
derom een noodlanding te maken. Ongeluk
kigerwijze geschiedde dit op een drassig
terrein, doch de landing verliep niettemin
vlot en zonder ongelukken. Politie en o«n-
wonenden moesten evenwel de behulpzame
hand bieden om bet toestel te kunnen
transporteeren naar een naburig stuk land.
Aangezien daar maar een lengte van vijf
tig meter was om te starten, steeg de heer
Stoll alleen op, ten einde het toestel lichter
te maken. Zijn reisgenoot begaf zich per
auto naar Bremen, vanwaar hij met den
heer Stoll de reis naar Eelde voortzette. Het
was bij zeven, toen men van het vliegveld
aldaar vertrok, *s avonds laat werd Eelde
bereikt.
Mevr. L. van B. uit Schoondijke, die met
een Nederlandsch reisgezelschap in het
grensstadje Kufstein in Noord-Tirol eenige
dagen vertoefde, heeft bij een tocht naar
het bergmeer een ongeluk gehad, dat nog
betrekkelijk goed is afgeloopen.
Bü de bestijging van den weg naar het
bergmeer wilde mevr. Van B. op een be
paald punt van het uitzicht genieten. Zij
leunde, meldt de „Tel.", tegen een houten
hek langs den weg aan. De leuning brak
echter plotseling af, zoodat de dame langs
de stelle berghelling een eind in de diepte
stortte. Zij liep daarbij verschillende ver
wondingen op, die echter niet van emstlgen
aard bleken te zijn. Men wist haar te be
reiken en haar per auto naar het hospitaal
te vervoeren.
Sr 1« In Duitschland in verband
met de daar heerschende geldkrisis
een nieuw slagwoord in de mode geko
men: AUTARKIE. Het beteekent, dat
Duitschland zichzelf moet trachten te
helpen.
Als wij voor geen mark waren meer
uit het buitenland betrekken, zoo rede-
neeren sommige Duitschers, dan hou
den wij jaarlijks op die manier 15 mil
liard mark en nog meer Binnen onze
grenzen. Misschien zullen wij dan ook
minder aan het buitenland verkoopen,
geven zij toe, maar de buitenlanders
hebben veel meer Duitsche waren noo
dig dan wij bultenlandsche. Het over
schot zal ruim voldoende zijn om spoe
dig onze schulden te betalen en dan
kan er een betere tijd voor ons aanbre
ken.
Autarkie beteekent in den hier be
doelden ekonomischen zin, dat een land
zich zelf bedruipt, dat het alles fabri
ceert wat het zelf noodig heeft en ook
niet meer produceert dan het gebrui
ken kan, zoodat dit land noch den in
voer, noch den uitvoer van producten
noodig heeft.
In allen ernst wordt dit dehkbeeld
door enkele Duitschers geventileerd.
De „Vorwarts” spot niet onaardig
met deze volkshuishoudkunde door te
herinneren aan den oorlogstijd. Toen
bestond er door de blokkade in Duitsch
land een toestand, die ideaal overeen
komt met wat de voorstanders van
autarkie wenschen. Dat beteekende
echter, zegt het blad, voor het Duitsche
Volk:
De „Graf Zeppelin” is na zijn rondvlucht
boven Engeland, Schotland en Ierland gis
teravond om 6 uur voor de tweede maal I
boven Londen verschenen en kort daarop
op het vliegveld van Hamworth geland. Het
weder was tijdens de vlucht zeer mooi
zoodat het luchtschip laag heeft kunnen
vliegen.
Nadat dr. Eckener en een bestuurslid van
Master of Sempil, welks leden den tocht
boven de Britsche eilanden hebben mede
gemaakt, het woord hadden gevoerd, is bet
luchtschip om 7 uur 35 weer opgestegen
vóór de thulsvucht.
De Zepp" vloog om II u. 44 nog boven da
city en verdween vervolgens in Westelijke
richting.
Door de heeren Dirk Coster, Henri Polak,
dr. H. E. van Gelder, D. Hannema, Dirk
Nijland, mr. W. Feltkamp, prof. L. Knap
pert, prof. H. P. Barge, prof. H. Brugmans
en Cornells Veth is een schrijven gericht aan
den gemeenteraad van Leiden, waarin zij te
kennen geven, dat, bijaldien naar zjj
hopan het onderhavige raadhuisplan
mocht warden verworpen en naar andere
plannen worden uitgezien voor herbouw op
hetzelfde terrein, hiervoor In de eerste
plaats de architect A. J. Kropholler de
aandacht verdient. Zij beroepen zich hier
bij op bat waardeerende oordeel, door wijlen
Just Havelaar over bet werk van Kropholler
uitgesproken.
Een pleidooi voor het ptan-KropboHer
Het aantal b<j de overströcmlng omge
komen personen stijgt dagelijks met hon
derden, en Hankow alsmede de
van andere plaatsen aan de Jangtse-klang.
leven In de vrees, dat de verschrikking van
epidemieën zich zal komen voegen bij die
van den watersnood.
De Chineezen vluchten naar Shanghai en
de stoombooten zijn propvol Japanners, die
met vrouw en kinderen hun woonplaats
verlieten.
Inderdaad is het in onzen tegenwoor-
digen tijd niet mogelijk meer, dat een
Staat, en dan nog wel een Staat in het
hartje van Europa, zich In zichzelf
opsluit, van andere landen vervreemdt
en probeert het met zichzelf hlleen te
■tellen. Zelfs de Vereenlgde Staten, die
overigens zooveel natuurlijke hulpbron
nen hebben en het er ook stelselmatig
op toeleggen om onafhankelijk te zijn
van andere landen, zien er geen kans
toe, zonder aan de bewoners van de
Vereenlgde Staten zeer onpleizlerige
opofferingen te vragen.
Duidelijker nog wordt de onderlinge
afhankelijkheid der volken, wanneer
men eens nagaat wat Duitschland in-
en uitvoert.
Duitschland kocht in 1930:
van de Vereenlgde Staten voor 1305
millioen mark;
van
mark;
van Frankrijk voor 520 millioen mark;
van Holland voor 560 millioen mark;
van Italië voor 360 millioen mark;
Tsjecho-Slowakije voor 355 mil
lioen mark.
Daar stond
kocht aan:
Engeland voor 1220 millioen mark.
Holland voor 1200 millioen mark;
Frankrijk voor 1150 miUioen mark;
de Vereenlgde Staten voor CZZ
Hoen mark;
Tsjecho-Slowakije
mark;
Italië voor 485 millioen mark.
Wij spreken nu nog maar niet van
de groote rol, die Duitschland evenals
Holland speelt als transitoland, dat is
als doorvoerland voor verschillende
waren, waarvan ook vele verdiensten en
Inkomsten het gevolg zijn.
Een land kan zich tegenwoordig niet
meer vrijwillig isoleeren.
Daarom is het geroep door sommige
Duitschers naar autarkie dwaasheid,
maar toont ook eens te meer aan, hoe
nauw het lot der volkeren aan elkaar
is verbonden.
DE MOLENS IN DE SCHERMER GAAN VERDWIJNEN, In verband met electrificatie van den polder. Het polderbestunr F-tri
daarom eenige maanden geleden aan den knnatachUder A. Colnot opdracht gegeven, de beroemde molens te vereeuwigen. De
kunstenaar Is thans met rijn opdracht gereed gekomen. De Noord Schermer met de molens in het Kruis.
Gisternacht is in de nabijheid van het mi
litaire exocrcltleterrein Gruppe bij Grau-
denz (Polen) een ernstig ongeval gebeurd.
Een militair vliegtuig, bemand met vier
personen, heeft waarschijnlijk een noodlan
ding willen maken en kwam daarbij terecht
op den stal van een landgoed. Er volgde een
explosie, waardoor het vliegtuig in brand
vloog.
De vier inzittenden kwamen in de vlam
men om.
Ook het stalgebouw vatte vuur en twee
arbeiders, die in den stal sliepen konden
slechts met moeite gered worden. Zij liepen
echter ernstige brandwonden op. De stal en
het zich daarin bevindende vee werden een
prooi der vlammen.
Dezer dagen deed zekere S., uit Hilver
sum, zich op de Blsrlcumsche kermis zoo
danig te goed Mn geestrijk vocht, dat hij
onder den invloed van sterken drank huis-
waarta reed. Al zwaaiend en slingerend in
Laren gekomen» werd hij door één der sur-
veilleerende agenten Mngehouden en in ver
band met het gevaar, dat hij voor het ver
keer opleverde, verzocht mede naar het
bureau te gaan, meldt de „Tel.**
De kermlsvierder, die dit verzoek aller
minst vriéndelijk vond, pleegde heftig ver
zet. Ten slotte werd hij toch in het politie
bureau te Laren binnengebracht,
trachtte hem te kalmeeren met wat
Na eenlg water uit een glas te hebben ge-
dronk-n, beet 8. plotseling een stuk van het
waterg.as af en slikte dit door.
OnmiddellUk is hij onder behandeling van
dr. Holtmann gesteld.
De afwikkeling van de schadevergoeding
in verband met den brand van het Neder
landsche Paviljoen is uit den aard der zaak
omvangrijk en tijdroovend.
Zooals men weet, had de verzekering on-
middeUijk een eerste uitbetaling gedaan
waardoor het commissariaat van de ten
toonstelling de beschikking kreeg over drie
millioen francs voor den herbouw.
Thans verneemt de ,Msb.", dat een
tweede uitbetaling is geschied, welke
wederom drie millioen francs bedraagt.
bemerkt.
Het hulpgeroep hoorden eenige in de na
bijheid werkende metselaars, die het meisje
vrijwel ongedeerd aantroffen, bericht het
Hbld”.
Zij werd naar het station gebracht, van
waar zij later naar Leiden is vervoerd. Het
bleek een dochtertje te zijn van een der le
den van het personeel van het circus.
Hemden van papier, die in de wasch
uit elkaar vielen.
Schoenen van zeildoek, met houten
zolen.
Afgeschroefde koperen deurknoppen.
Tssmhandvatten en kachelomamenten.
Gerst in plaats van koffie.
Eikenbladeren in plaats van tabak.
Chocolade vervangen door een „och-
tenddrank” (ondefinieerbaar).
Brood (aangelengd met klei en aard
appelen) op broodkaarten.
Vleesch. aardappelen, eieren enz. in
onvoldoende hoeveelheden op bons.
Boter en margarine, In hoeveelheden
van maximaal 30 gram per week.
Zeep vervangen door leem.
Eken dag marmelade op het brood,
vervaardigd uit afval van fruit en knol
len.
BUREAUl HOF ALKMAAR
Telefoon: Administratie Na. 433
Redactie No. 633
De Raad voor de Scheepvaart heeft gis
teren uitspraak gedaan met betrekking tot
het stranden en verloren gaan van het
stoomvisschersvaartulg „Noordpool”, IJM.
132 op de Oostkust van Schotland, waarbij
■He opvarenden zijn omgekomen.
De Raad is van oordeel, dat deze droe
vige ramp, waarbij de geheele bemanning
het leven heeft verloren een gevolg is van
den storm en dat verder niets met zeker
heid kan worden vastgesteld. Er was een
ervaren schipjper aan boord en de uitrusting
van het schip was volkomen in orde. Er
bestaat dan ook geen aanleiding om de
ramp toe te schrijven aan onjuiste naviga
tie of aan een onvoldoenden staat van
uitrusting van het schip.
De Raad gedenkt hier met dankbaarheid
de deelneming, welke deze ramp zoowel In
het buitenland als hier te lande heeft ge
wekt. en in het bijzonder ook de daad van
piëteit van de Vereenlgde Exploitatie Maat
schappij te Xlmuiden, die een schip heeft
disponibel gesteld, waardoor het mogelijk
was dat de slachtoffers, die zijn terugge
vonden hetgeen ten slotte met allen het
geval was in vaderlandschen bodem kon
den worden begraven.
Voor den aanvang van de behandeling
dezer zaak heeft de voorzitter namens den
Raad aan deze gevoelens uiting gegeven
waarbij de Hoofdinspecteur voor de Scheep
vaart zich heeft aangesloten.
L
J
ADVERTENTIEPRIJS: V«"
regels LM: elke regel meer f SUS
RECLAME per regel •■7S voor
de eerste pagina: voor de overige
pagina's 0.50.
RUBRIEK „VRAAG EN 'AANBOD"
bu vooruitbetaling per ptaatsing
0.00 per advertentie van 5 regels:
tedere regel meer f 0.13