ONS BLAD POORTER’s tapijthandel te schageh GESLOTEN t'l DONDERDAG 20 AUGUSTUS 1931 JOH. LAUWERS PAYGLOP 8 - ALKMAAR 1 U-- - autarkie A VIJF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 194 f40 f?50 Poolsch militair vliegtuig neergestort VOORNAAMSTE cKIEUWS is vanaf heden tet en met De schipper gestraft voor Maandag 24 Augustus Ml *1 Ex-lconing Alfonso in Rotterdam Een arrestant die.... glas at De watersnood in China Aanvaring in het Noordzeekanaal ar 4'iJ Na het jaar 2000 zal de wereld weer primitief worden De ramp van de „Noordpool” Uitspraak van den Raad de Scheepvaart dit nummer bestaat uit twee bladen De stranding van de „Maria” bij Zandvoort X*- JdVX'rs f3000.- f750.- f 250.- f 125.- f50.- AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAR VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL U» NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD Alle «bonne’s op dit blad xijn ingevolge de verxekeringevoorwaerden Vier inzittenden gedood Storm de eenige oorzaak Het Hongaarsche kabinet afgetreden. De „Graf Zeppelin” boven Engeland Het Leidsche stadhuis Barometerstand 9 uur v.m.: 7.55. Vooruit De terugreis aanvaard Op doorreis naar Engeland Ongeval vrij goed afgttoopen Men Zjjn verdediging. milUoen 1250 Engeland voor i Overplaatsing Bedrijf sradenwet van van tegenover, dat het ver- 685 nul- 530 millioen voor Dieren tnishande ling Langdurige zitting Britsche Kabinet Uit den trein gevallen A F 9 I De uitvoer van Westlandsche groenten en fruit naar Duitschland. Dagelijks honderden nieuwe slachtoffers Aan ongelukkigen samenloop van omstandigheden te wijten Nederlandsche in Tirol omlaag gestort De brand van het Nederlandsche paviljoen 340 sollicitanten voor gemeente- politieambtenaar Twéede uitkeerlng van de verzekerings maatschappij Honderdjarig bestaan van den Italiaan- schen Raad van' State. Uitspraak van den Raad voor de Scheep vaart Inzake de ramp van- de „Noordpool". DONKEREKAMER-LAMPEN electr. en petroleum Aannemng van het ontwerp-Verschuur te wachten? Een oproep van sollicitanten naar de be trekking van gemeente-polltieambtenaar op Texel (Den Burg) heeft naar wij vernemen meer dan 340 liefhebbers opgeleverd, hon derd meer dan in 1930. toen een soortgelijke oproep voor deze gemeente werd gedaan. Licht op De lantaarns moeten mórgen worden opgestoken om 9.45 uur. Frankrijk en Rusland zouden een niet-aan valsverdrag sluiten. Financieele moeilijkheden in Egypte door daling van katoenprijs. Geen salarisverlaging voor de RUksamb- tenaren; inkrimping van de rijksbijdrage in het Invalldlteitsfonds. -s- Graaf Karolyi Hongaarsch kabinetsforma teur. Geen overeenstemming met de Bezuinigings- commlssie. ABONNEMENTSPRIJS) Per kwartaal, voer Alkmaar V— Voor buiten Alkmaar 2 85 Met Geïllustreerd Zondagsblad 0 00 hooger uit een extra-trein, die een circus vervoerde. Hoe het ongeval zich heeft toegedragen, is niet met zekerheid komen vast, te staan. In den trein bleek niemand iets van de plot- elinge verdwijning van het meisje te hebben Inwoners De Raad voor de Scheepvaart deed gis teren uitspraak Inzake de stranding tijdens mist van bet stoomvisschersvaartulg „Maria" UM. 95 op de kust nabij Zandvoort. De Raad spreekt als zijn oordeel uit. dat bet ongeval is veroorzaakt doordien betrok kene niet de noodige voorzichtigheid heeft in acht genomen. HU heeft niet gerekend op het Zuidgaand getij. Indien hij dit wel had gedaan, had hij kunnen begrijpen, dat hij, na drie uur gevaren te hebben sedert het passeeren van het lichtschip „Haaks” met de snelheid, die het vaartuig kon ont wikkelen, en in .den gevolgden koers, met het schip dicht by de kust moest zijn. In die omstandigheden had hij, den wal insturen de en tengevolge van den dikken mist niet wetende, waar hjj zich precies bevond, het lood moeten gaande houden, ook al deed hij het vaartuig met geringe snelheid varen. De Raad meent op grond van een en ander, dat de nalatigheid van betrokkene van dien aard is, dat eep disciplinaire straf op haar plaats is en straft hem door hem de bevoegdheid te ontnemen als schipper te varen voor den tijd van acht dagen. Bij beschikking van den Minister Financiën is de bewaarder van de hypothe ken, het kadaster en de scheepsbewjjzen J. J. W. van Wlechen verplaatst van het kan toor Alkmaar naar het kantoor Rotterdam. Gisterenavond hebben wij de namen ver meld van de voor- en tegenstemmers in den Hoogen Raad van Arbeid betreffende het voorontwerp-Bedriifsradenwet, waarover Mi nister Verschuur den Raad om advies had ge vraagd. De „Volkskr." knoopt aan die namen een conclusie vast en meent, dat, wanneer men de stemmen van voor- en tegenstanders te gen elkaar weegt, aanneming van het ont werp-Verschuur „dat wij reden hebben stellig te verwachten" door de Tweede Kamer zoo goed als zeker mag worden geacht. bil verlies van 'n anderen vinger Avontuurlijke tocht van twee sportvliegers De Raad voor de Scheepvaart deed giste ren uitspraak Inzake de aanvaring van het stoomschip „Irene" met t Noorsche stoom schip „Risor" in het Noordzeekanaal bij de Velserspoorwegbrug. De Raad is van oordeel, dat dit ongeval is te wijten aan een ongelukkigen samen loop van omstandigheden, in verband met niet voldoende voorzichtige navigatie van de ..Risor”. Het ware het beste geweest, wan neer de „Risor” den sluismeester had ver zocht nog even in de sluis te mogen wach ten, totdat het zeker was, dat zij van de „Irene” geen hinder zou ondervinden. Wat het gaan door de brug betreft, was de manoeuvre van de „Irene”, die bij de stoppalen reeds volle kracht vooruit gaf. terwijl de brugopenlng volgens het regle ment niet vrij was, gevaarlijk, vooral nu. gelijk de loods verklaard heeft, de brug nftar de .Jrene” toe draaide. Het is waar, dat de „Irene” daarmede ook de Jiisor" trachtte te helpen, doch dit neemt niet weg, dat de manoeuvre, met het oog op de brug, niet juist was, al heeft zij dan thans geen kwade gevolgen gehad. Woldemaras voor de rechtbank Vrijdagochtend wordt in de haven van Rot terdam verwacht het sa. „Viceroy of India” van de P. en O. Line. Aan boord van dit schip, dat onder leiding van Thos. Cook, een toeristenreis naar Noor wegen en Zweden gemaakt heeft, bevindt zich ex-konlng Alfonso van Spanje, die zich als Duke of Toledo heeft laten inschrijven en de geheele reis heeft meegemaakt. Het schip zal te Rotterdam des morgens om acht uur aankomen en ligplaats nemen in de IJselhaven bij de loods van de Royal Mail. Het bezoek aan Rotterdam zal echter slechts weinige uren duren. Om twee uur 's middags reeds vertrekt men weer, thans naar Southampton. Voor de passagiers wor den in dien tijd nog verschillende uitstapjes georganiseerd, oa. naar Den Haag. Omtrent de plannen van den „Duke of Toledo" voor die uren is niets bekend. De politie te Oostburg stelt een onderzoek in naar de daders van een ergerlijke dieren mishandeling. Een in een weide loopend var ken zijn met een scherp voorwerp drie zware buikwonden toegebracht waardoor het dier moest worden afgemaakt. Het vleesch werd afgekeurd. Het Britsche kabinet heeft gisteren bijna 9 uur vergaderd. Naar verluidt, is het kabi net tot overeenstemming gekomen ten aan zien van de opstelling van een programma Tusschen het Goudsche Rijpad en de spoorbrug over de Gouwe te Alphen aan den Rijn viel gistermorgen een acht-jarig meisje Een vlucht met hindernissen De befaamde industrie- philosoof en jour nalist Spengler heeft een werk uitgegeven: De mensch en de techniek. Hardvochtig in zijn heldensch fatalisme hamert hij er op los. De catastrophe zoo' zegt hij staat voor de deur. Na het jaar 2000 zal alles uit zijn. Toont slechts bjj het einde uw jransche grootheid: „Houdt het uit, zooals die ro- meinsche soldaat, wiens gebeente men in Pompei op post vond voor de poort. Men vergat hem af te lossen bij de uitbarsting van den Vesuvius”. De oorzaak van het komende onheil is, dat w(j de kleurlingen onze techniek leerden kennen. De wraak der koloniale wereld is op komst. Zij is er reeds. De kleurlingen druk ken de ioonen, de kleurlingen (ook de Rus sen rekent Spengler daaronder) hebben zich geïndustrialiseerd; de blanken staan mach teloos tegenover deze concurrentie. Wat, wanneer de kleurlingen ons zullen hebben uitgehongerd? Dat is het einde. De techniek heeft dan een einde genomen. De wereld zal weer primitief worden. Het gras zal groteien op de ruines van de financieele pa- leizen. Dat de kleurlingen even groote rechten hebben als de blanken, dat ziet deze hou wende joumallst-phllosoof-fatalist niet In. Hij vindt de uitbuiting der koloniale volke ren uitstekend. Hij verdeelt de menschheid in „baas" en „knecht”. Hij kent geen soli dariteit der rassen. Spengler is zóó ouder- wetsch. dat hij nog leeft in een tijd, toen men de menschen als zaken beschouwde. De 2000 jaartjes Christendom ziet deze indus- trle-philosoof over het hoofd. Hij heeft deze versla pen. inzake het in evenwicht brengen der be groot ing. Geen beslissing is genomen ten aanzien van de invoering van een algemeen tarief. Het kabinet heeft voorts beraadslaagd over het rapport der bezulnigingscommlssie. Naar vernomen wordt, zijn de conclusies van het kabinet niet volkomen in overeen stemming met die der commissie. Morgenochtend zullen MacDonald en Snowden de voorstellen aan de leiders der andere partijen mededeelen en daarbij in voldoende mate in bijzonderheden treden om hen in staat te stellen een beslissing te ne men ten aanzien van de vraag, of zij daar aan al of niet hun steun kunnen verleenen. De voorstellen der regeering sullen ook aan de vertegenwoordigers der arbeiderspartij worden voorgelegd. Gisteren werd het verhoor van Wolde maras voortgezet. Woldemaras tracht steeos weer met nieuwe sensatloneele onthullingen te komen over intriges, die tijdens zijn ambtsperiode tegen hem op touw zouden zijn gezet. HU beweerde on. dat de vroegere minister van Blnnenlandsche Zaken, Mus- telkis, dadelijk na den aanslag gedaan had weten te krijgen, dat hij, Woldemaras, voort durend door spionnen gecontroleerd werd. De organisatie „De U ze ren Wolf” zou met steun van den staatspresident gevormd zijn. De president verbood Woldemaras over deze or ganisatie, zoowel als over het eerste deel van de acte van beschuldiging te spreken, waarop Woldemaras antwoordde, dat de acte van beschuldiging zelf mededeelingen over „De Ijzeren Wolf” bevatte. Hij protesteerde er tegen, dat hij in tegenstelling tot de gel dende regeling bij strafprocessen zonder een voorlooplg verhoor te hebben ondergaan op de beklaagdenbank was gezet, wat men slechts deed ter bereiking van het doel, nl. hem onder alle omstandigheden in oe gevangenis te krijgen. In antwoord op een vraag deelde Woldemaras mede, dat hij, in dien hij geen gevangenisstraf zal moeten ondergaan. Lithauen zal verlaten en zien waarschijnlijk voor goed in Frankrijk zal vestigen. De Groningsche sportvliegers, de heeren Btoll en Rasker, die de vorige week te Metz waren aangehouden, omdat zij op het mili taire vliegveld aldaar waren geland tonder daartoe toestemming te hebben, zijn na een zeer avontuurlijken tocht weer behouden te Groningen aangekomen, bericht de „Tel.”. Zij zijn Zaterdag 8 Augustus met hun vlieg tuig uit Stuttgart vertrokken, welk toestel zij aldaar hadden gekocht. Het zal worden ingericht voor het maken van reclame- vluchten. Met slecht weer werd uit Stutt gart vertrokken en derhalve besloot men in plaats van linea recta naar het Noord westen, naar het Westen te vliegen. De weersomstandigheden werden echter tijdens de vlucht nog slechter en zoo besloot men een noodlanding te maken. Dit geschiedde op het militaire vliegveld te Metz, hetgeen evenwel verboden was. De beide vliegers werden daarom aange houden, doch van Parijs kwam den volgen den dag reeds bericht, dat het toestel vrijgegeven kon worden. Door het slechte weer was het intusschen onmogelijk de reis voort te zetten en daarom bleven de beide ondernemende Groningers van wie de heer Stoll gebreveteerd is zes dagen lang te Mets. Over de behandeling aldaar waren beiden zeer tevreden; zoo konden zij over dag ongestoord aan de machine werken. Toen na dit oponthoud de reis naar Keulen werd voortgezet, was het weer nog niet, zooals het zijn moest en daarom bleef men te Keulen weer eenige dagen om de laatste etappe aan te vangen. Dinsdagmor gen kon eindelijk de tocht naar Eelde via Bremen worden aanvaard. Maar nogmaals moesten de vliegers de vuurproef door staan. Op eenige kilometers afstand name lijk van het vliegterrein te Bremen waren zij genoodzaakt door het slechte weer we derom een noodlanding te maken. Ongeluk kigerwijze geschiedde dit op een drassig terrein, doch de landing verliep niettemin vlot en zonder ongelukken. Politie en o«n- wonenden moesten evenwel de behulpzame hand bieden om bet toestel te kunnen transporteeren naar een naburig stuk land. Aangezien daar maar een lengte van vijf tig meter was om te starten, steeg de heer Stoll alleen op, ten einde het toestel lichter te maken. Zijn reisgenoot begaf zich per auto naar Bremen, vanwaar hij met den heer Stoll de reis naar Eelde voortzette. Het was bij zeven, toen men van het vliegveld aldaar vertrok, *s avonds laat werd Eelde bereikt. Mevr. L. van B. uit Schoondijke, die met een Nederlandsch reisgezelschap in het grensstadje Kufstein in Noord-Tirol eenige dagen vertoefde, heeft bij een tocht naar het bergmeer een ongeluk gehad, dat nog betrekkelijk goed is afgeloopen. Bü de bestijging van den weg naar het bergmeer wilde mevr. Van B. op een be paald punt van het uitzicht genieten. Zij leunde, meldt de „Tel.", tegen een houten hek langs den weg aan. De leuning brak echter plotseling af, zoodat de dame langs de stelle berghelling een eind in de diepte stortte. Zij liep daarbij verschillende ver wondingen op, die echter niet van emstlgen aard bleken te zijn. Men wist haar te be reiken en haar per auto naar het hospitaal te vervoeren. Sr 1« In Duitschland in verband met de daar heerschende geldkrisis een nieuw slagwoord in de mode geko men: AUTARKIE. Het beteekent, dat Duitschland zichzelf moet trachten te helpen. Als wij voor geen mark waren meer uit het buitenland betrekken, zoo rede- neeren sommige Duitschers, dan hou den wij jaarlijks op die manier 15 mil liard mark en nog meer Binnen onze grenzen. Misschien zullen wij dan ook minder aan het buitenland verkoopen, geven zij toe, maar de buitenlanders hebben veel meer Duitsche waren noo dig dan wij bultenlandsche. Het over schot zal ruim voldoende zijn om spoe dig onze schulden te betalen en dan kan er een betere tijd voor ons aanbre ken. Autarkie beteekent in den hier be doelden ekonomischen zin, dat een land zich zelf bedruipt, dat het alles fabri ceert wat het zelf noodig heeft en ook niet meer produceert dan het gebrui ken kan, zoodat dit land noch den in voer, noch den uitvoer van producten noodig heeft. In allen ernst wordt dit dehkbeeld door enkele Duitschers geventileerd. De „Vorwarts” spot niet onaardig met deze volkshuishoudkunde door te herinneren aan den oorlogstijd. Toen bestond er door de blokkade in Duitsch land een toestand, die ideaal overeen komt met wat de voorstanders van autarkie wenschen. Dat beteekende echter, zegt het blad, voor het Duitsche Volk: De „Graf Zeppelin” is na zijn rondvlucht boven Engeland, Schotland en Ierland gis teravond om 6 uur voor de tweede maal I boven Londen verschenen en kort daarop op het vliegveld van Hamworth geland. Het weder was tijdens de vlucht zeer mooi zoodat het luchtschip laag heeft kunnen vliegen. Nadat dr. Eckener en een bestuurslid van Master of Sempil, welks leden den tocht boven de Britsche eilanden hebben mede gemaakt, het woord hadden gevoerd, is bet luchtschip om 7 uur 35 weer opgestegen vóór de thulsvucht. De Zepp" vloog om II u. 44 nog boven da city en verdween vervolgens in Westelijke richting. Door de heeren Dirk Coster, Henri Polak, dr. H. E. van Gelder, D. Hannema, Dirk Nijland, mr. W. Feltkamp, prof. L. Knap pert, prof. H. P. Barge, prof. H. Brugmans en Cornells Veth is een schrijven gericht aan den gemeenteraad van Leiden, waarin zij te kennen geven, dat, bijaldien naar zjj hopan het onderhavige raadhuisplan mocht warden verworpen en naar andere plannen worden uitgezien voor herbouw op hetzelfde terrein, hiervoor In de eerste plaats de architect A. J. Kropholler de aandacht verdient. Zij beroepen zich hier bij op bat waardeerende oordeel, door wijlen Just Havelaar over bet werk van Kropholler uitgesproken. Een pleidooi voor het ptan-KropboHer Het aantal b<j de overströcmlng omge komen personen stijgt dagelijks met hon derden, en Hankow alsmede de van andere plaatsen aan de Jangtse-klang. leven In de vrees, dat de verschrikking van epidemieën zich zal komen voegen bij die van den watersnood. De Chineezen vluchten naar Shanghai en de stoombooten zijn propvol Japanners, die met vrouw en kinderen hun woonplaats verlieten. Inderdaad is het in onzen tegenwoor- digen tijd niet mogelijk meer, dat een Staat, en dan nog wel een Staat in het hartje van Europa, zich In zichzelf opsluit, van andere landen vervreemdt en probeert het met zichzelf hlleen te ■tellen. Zelfs de Vereenlgde Staten, die overigens zooveel natuurlijke hulpbron nen hebben en het er ook stelselmatig op toeleggen om onafhankelijk te zijn van andere landen, zien er geen kans toe, zonder aan de bewoners van de Vereenlgde Staten zeer onpleizlerige opofferingen te vragen. Duidelijker nog wordt de onderlinge afhankelijkheid der volken, wanneer men eens nagaat wat Duitschland in- en uitvoert. Duitschland kocht in 1930: van de Vereenlgde Staten voor 1305 millioen mark; van mark; van Frankrijk voor 520 millioen mark; van Holland voor 560 millioen mark; van Italië voor 360 millioen mark; Tsjecho-Slowakije voor 355 mil lioen mark. Daar stond kocht aan: Engeland voor 1220 millioen mark. Holland voor 1200 millioen mark; Frankrijk voor 1150 miUioen mark; de Vereenlgde Staten voor CZZ Hoen mark; Tsjecho-Slowakije mark; Italië voor 485 millioen mark. Wij spreken nu nog maar niet van de groote rol, die Duitschland evenals Holland speelt als transitoland, dat is als doorvoerland voor verschillende waren, waarvan ook vele verdiensten en Inkomsten het gevolg zijn. Een land kan zich tegenwoordig niet meer vrijwillig isoleeren. Daarom is het geroep door sommige Duitschers naar autarkie dwaasheid, maar toont ook eens te meer aan, hoe nauw het lot der volkeren aan elkaar is verbonden. DE MOLENS IN DE SCHERMER GAAN VERDWIJNEN, In verband met electrificatie van den polder. Het polderbestunr F-tri daarom eenige maanden geleden aan den knnatachUder A. Colnot opdracht gegeven, de beroemde molens te vereeuwigen. De kunstenaar Is thans met rijn opdracht gereed gekomen. De Noord Schermer met de molens in het Kruis. Gisternacht is in de nabijheid van het mi litaire exocrcltleterrein Gruppe bij Grau- denz (Polen) een ernstig ongeval gebeurd. Een militair vliegtuig, bemand met vier personen, heeft waarschijnlijk een noodlan ding willen maken en kwam daarbij terecht op den stal van een landgoed. Er volgde een explosie, waardoor het vliegtuig in brand vloog. De vier inzittenden kwamen in de vlam men om. Ook het stalgebouw vatte vuur en twee arbeiders, die in den stal sliepen konden slechts met moeite gered worden. Zij liepen echter ernstige brandwonden op. De stal en het zich daarin bevindende vee werden een prooi der vlammen. Dezer dagen deed zekere S., uit Hilver sum, zich op de Blsrlcumsche kermis zoo danig te goed Mn geestrijk vocht, dat hij onder den invloed van sterken drank huis- waarta reed. Al zwaaiend en slingerend in Laren gekomen» werd hij door één der sur- veilleerende agenten Mngehouden en in ver band met het gevaar, dat hij voor het ver keer opleverde, verzocht mede naar het bureau te gaan, meldt de „Tel.** De kermlsvierder, die dit verzoek aller minst vriéndelijk vond, pleegde heftig ver zet. Ten slotte werd hij toch in het politie bureau te Laren binnengebracht, trachtte hem te kalmeeren met wat Na eenlg water uit een glas te hebben ge- dronk-n, beet 8. plotseling een stuk van het waterg.as af en slikte dit door. OnmiddellUk is hij onder behandeling van dr. Holtmann gesteld. De afwikkeling van de schadevergoeding in verband met den brand van het Neder landsche Paviljoen is uit den aard der zaak omvangrijk en tijdroovend. Zooals men weet, had de verzekering on- middeUijk een eerste uitbetaling gedaan waardoor het commissariaat van de ten toonstelling de beschikking kreeg over drie millioen francs voor den herbouw. Thans verneemt de ,Msb.", dat een tweede uitbetaling is geschied, welke wederom drie millioen francs bedraagt. bemerkt. Het hulpgeroep hoorden eenige in de na bijheid werkende metselaars, die het meisje vrijwel ongedeerd aantroffen, bericht het Hbld”. Zij werd naar het station gebracht, van waar zij later naar Leiden is vervoerd. Het bleek een dochtertje te zijn van een der le den van het personeel van het circus. Hemden van papier, die in de wasch uit elkaar vielen. Schoenen van zeildoek, met houten zolen. Afgeschroefde koperen deurknoppen. Tssmhandvatten en kachelomamenten. Gerst in plaats van koffie. Eikenbladeren in plaats van tabak. Chocolade vervangen door een „och- tenddrank” (ondefinieerbaar). Brood (aangelengd met klei en aard appelen) op broodkaarten. Vleesch. aardappelen, eieren enz. in onvoldoende hoeveelheden op bons. Boter en margarine, In hoeveelheden van maximaal 30 gram per week. Zeep vervangen door leem. Eken dag marmelade op het brood, vervaardigd uit afval van fruit en knol len. BUREAUl HOF ALKMAAR Telefoon: Administratie Na. 433 Redactie No. 633 De Raad voor de Scheepvaart heeft gis teren uitspraak gedaan met betrekking tot het stranden en verloren gaan van het stoomvisschersvaartulg „Noordpool”, IJM. 132 op de Oostkust van Schotland, waarbij ■He opvarenden zijn omgekomen. De Raad is van oordeel, dat deze droe vige ramp, waarbij de geheele bemanning het leven heeft verloren een gevolg is van den storm en dat verder niets met zeker heid kan worden vastgesteld. Er was een ervaren schipjper aan boord en de uitrusting van het schip was volkomen in orde. Er bestaat dan ook geen aanleiding om de ramp toe te schrijven aan onjuiste naviga tie of aan een onvoldoenden staat van uitrusting van het schip. De Raad gedenkt hier met dankbaarheid de deelneming, welke deze ramp zoowel In het buitenland als hier te lande heeft ge wekt. en in het bijzonder ook de daad van piëteit van de Vereenlgde Exploitatie Maat schappij te Xlmuiden, die een schip heeft disponibel gesteld, waardoor het mogelijk was dat de slachtoffers, die zijn terugge vonden hetgeen ten slotte met allen het geval was in vaderlandschen bodem kon den worden begraven. Voor den aanvang van de behandeling dezer zaak heeft de voorzitter namens den Raad aan deze gevoelens uiting gegeven waarbij de Hoofdinspecteur voor de Scheep vaart zich heeft aangesloten. L J ADVERTENTIEPRIJS: V«" regels LM: elke regel meer f SUS RECLAME per regel •■7S voor de eerste pagina: voor de overige pagina's 0.50. RUBRIEK „VRAAG EN 'AANBOD" bu vooruitbetaling per ptaatsing 0.00 per advertentie van 5 regels: tedere regel meer f 0.13

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 1