ONS BLAD Bezoekt de MOTORRACES 5 ONS BLAD I TE ALKMAAR ZONDAG 23 AUGUSTUS 1931 H Het Landgoed „Rooswijk 1 tö Ki J DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE Bl ADEN VI IE EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 1»5 VRIJDAG 21 AUGUSTUS 1931 f40 VOORNAAMSTE NIEUWS (KERMIS-ZONDAG). AANVANG HALF TWEE ALCMARIA V.V.V. De ramp aan den Jangtse slavernij in Abessinië 'e op De onbewaakte overweg Brillen en Face’s A main Aangekocht door de gemeente Velsen DE REGEERING EN DE SPOORWEGVRACHTEN Lampenkappen-fabriek te Bloemendaal afgebrand JOH. EAUWERS FATGLOP 3 ai.RMAd» Minister Reymer en de A. V. R. O. UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL AANGIFTE MOET, 1 voor f 296.808. - OF STRAFFE KAN VERLIES ÏAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN REKENPLICHTIG? H t»ij rwrlier Fech and krln Ende Het water daalt Vechtbrug bij Weesp ontwricht Treinenloop (estooed Besprekingen Inzake de Brltaehe crista waren lyken- na Barometerstand 9 uur van.: 751 stilstand. Is, Het verbroken contact hersteld Inbraken te Nijmegen Nederlander ep Creydon fdord. Noodlanding de en der Het contact tswhcn Mintater Reymer en de A.V.R.O. hersteld De eerkoop van Spaansehe KerketQka gee- deren verboden. Poncet benoemd tot Franaeh ambaeeadear te BertUn. Nederlands delegatie ter Volk raderins Erger, de directie bultenlandschen land- en koste van den blnnen- 2 millioen slaven wachten de vrijheid - Daling van den welesetend Jangtee. De nieuwe bede saartkapsl te Brielle. Plechtige eerste-steenlegging. De Minister van Waterstaat, wg. P. J. Reymer. ..Zal de slavernij In Abrsslnli werden af ge schaft. Dr. Bendten en de offtetoete Nedeeiandeche Wetenschap. Men hoopt dat. wat de overstroomlngen van den Janglse be-reft, 't ergste voorbij is. want de waterstand is 12*0 c.M. gedaald. Het peil ia echter toch nog 16 M boven normaal. De dijken beswijken echter nog steeds voor den dftik van het water dat thans de stad Woetsjang. die reeds vol vluchtelingen is. is Mn nengedrongen Van een aantal bultenlandache organisa- ttes zyn aanbiedingen van hulp Ingekomen De afdeellng voor de openbare gezondheid van den Volkenbond heeft aangeboden des kundigen op het gebied van epidemleén te zanden met het oog op het gevaar van epide mieën in de overstroomde gebieden Dit aan bod is door de nationale commissie voor hulp M) overstroomlngen aanvaard. betreft weer eens Iets anders dan klach- over opstopping van automobielen De wettelijke voorschriften door net het personeel niet in acht genomen Overleden Ie de Zeereerw. heer H. J. van der Peel, rustend Pastoor van Ursem. De gemeente Velsen heeft het landgoed „RooowtJck- gehecht. Opening van het nieuwe Bnlgaanehe par lement mei een troonrede van den konlng. BU den overweg achter het Groot-Seml- narle te Warmond werd gisteravond om streeks half seven by het passeeren van den onbewaakten overweg, welke gesloten was, door den sneltrein Den HaagAmsterdam de 75-jarige M. van Delft uit Rljnsburg ge grepen en op slag gedood Burgemeester, politie en dokter spoedig ter plaatse. Het lijk is ondergebracht in het huisje. Na eenlge minuten vertraging kon de trein zijn weg vervolgen. .gemijnd door de gemeente Velsen. zoodat deze I eigenaresse is geworden voor een bedrag van 296 808 Omtrent de bestemming, welke aan het landgoed zal worden gegeven, moet de ge meenteraad van Velsen natuurlijk een be slissing nemen Naar wij echter vernemen ligt het in de bedoeling om een deel van het bulten voor openbaar bezit te bestemmen. Het overige gedeelte van het landgoed zou dan worden geëxploiteerd. Voor de gemeente wordt grond-bezit, ook boven het kanaal, van groot belang geacht, met het oog op woningbouw b.v. In leder geval is het landgoed niet in de eerste plaats aangekocht voor behoud van natuurschoon, al zal, zooals boven reeds .vermeld, waarschijnlijk een deel voor park bestemd worden. Gisteravond ongeveer kwart voor tien werd de spoorbrug over de Vecht bij Weesp door aanvaring ontwricht, zoodat zij niet gesloten kon worden. Na ongeveer veertig minuten was het euvel in zooverre hersteld, dat met de noodige be hoedzaamheid de treinen weer passeeren konden Tengevolge van bovenvermeld defect aan de Vechtbrug. hadden uit den aard der zaak te Amsterdam M.P. en C S. de treinen naar en van het Gooi en verder pl m 1 uur ver traging. Te elf uur kwam er nog één trein met een half uur vertraging binnen, maar daarna was de dienst normaal Door een propeller ge tref feu; diidelUk ongeluk ep Croydon. Doodelijke ongevallen op onbewaakte over wegen te Warmond en bij Nunepert. Volgens een te Oslo ontvangen bericht heeft de onderzeeboot .Nautilus” wederom aan een der machines een defect gekregen De onderzeeër vaart thans met één machine verder. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels IJS: elke regel meer 6J*. RECLAME per regel *-71 voer de eerste pagina; voer de overige pagina's 6Jb- RUBRIEK VRAAG EN AANBOD’ Hj vooruitbetaling per plaatsing f 6.60 per advertentie van regels: Iedere regel meer f Kil Em.-Pastoor H. J. van der Poel Door Inbraak hebben dieven zich toegang verschaft tot een villa aan den Berg en Dalschen weg te Nymegen. Gestolen wer den een partijtje gouden en zilveren sie raden en een party sigaren. Gisternacht werd Ingebroken in de gebou wen der N. V. Practicus aan de Vondel - straat te Nijmegen Het is reeds de vierde maal, dat in dit perceel werd ingebroken. Ditmaal werden de in de cassa aanwezige gelden benevens een gouden vulpen ont vreemd. LICHT OP. Do lantaarns moeten morgen worden opgestoken om: S.41. Op het vliegveld Croydon bij Landen Is Woensdagmiddag de 23-jarige L. G. M. Et maal. radio-telegraflst in dienst der K T.w en onlangs aangewezen om op de lijn Hot- land-Indlë dienst te doen, door een pro peller van een juist door hem verlaten vlieg tuig zoo. ernstig getroffen, dat hy kort daaz- op is overleden, meldt de „Tel.’ Reeds de benoeming tot radlo-telegrafisz op den Holland-Indië dienst, waarvoor hij bij Radlo-Holland zyn opleiding genoot, en zijn vluchten met Van Dijk, stempelden hem tot een onzer beste jonge krachten van alen men nog veel verwachtte. Het lijk zal Za terdag per boot naar Nederland worden gebracht en hier ter aarde warden bestek*. Gistermiddag is brand uitgebroken In de lampenkappen fabriek van Gobets aan den Klnheimweg te Bloemendaal De groote voorraad lampenkappen Ikken en benzine, vatte onmlddeliyk vlam, zoodat bij de komst van de brandweer, de geheele fabriek tn vuur stond Er viel van fabriek en inventaris, waar toe ook machinerieën behoorden, niets te redden. Na een ualf uur stonden alleen dB voor- en zijgevels nog overeind. Aan de aangrenzende hulzen werd betrek» keiyk weinig schade door het vuur veroor zaakt. De oorzaak van den brand bleek te zijn een ontploffing In de benzlne-voorraad tn de spuiterij. doordat tegen bet voorschrift door Iemand van het personeel, dat onge veer 25 menachen telt, gerookt was. De schade wordt door verzekering ge dekt. Woensdagmiddag moest een militair vlieg tuig F 16 uit Den Helder op den terugweg van Venlo, een noodlanding maken te Mue- nen, doordat de motor wegens den velen regen, niet goed meer functlonneerde. By de tending werd een der wielen een weinig verbogen. Het vliegtuig was bemand met den offider-vlieger Adriaans en den korporaal Knaapen. De tocht van de „Nautilus” bij een ooasvsl met f OEI) bl> vsrlie» van een hand f lOE Mi verllee van een f Ef| >il breuk van doodeliiken afloop sow»* voet ot een oos I fc w duim ot wiisvlnset ww« been of arm Bejaard man te Warmond gedood Excuses aangeboden De Rad io- bode van 21 Augustus bevat de volgende correspondentie' Nadat op verzoek van de A.VJl.O. van hooggeachte zijde contact was gezocht met den minister van Waterstaat. Mr. P. J. Rey mer ten einde te geraken tot een toenade ring tusschen A.V.R.O. en overheid Is de bestaande verwijdering opgeheven, door de vo’gende briefwisseling De A V R O schreef dd 27 Juli enz De gezagvoerende pontwachter aldaar 1 is een rij ksamb tenaar, staande onder Een doode en twee gewenden by Nanspeet Gisteravond om ongeveer half 9 is een luxe auto waarin, behalve de chauffeur wa ren gezeten, wethouder B. J. Holtrust, uit Hasselt, zijn echtgenoote en dochter, b|j Nunspeet op den onbewaakten overweg door den sneltrein uit Utrecht gegrepen. De dochter, verpleegster van beroep, is by dit ongeval onmlddelUjk gedood. De heer en mevrouw H. werden licht gewond. SS NOOBB-BOLLANDSCB DAGBLAD Veer bulten Alkmaar 345 I Mei Geïllustreerd Zondagsblad I s WW W 'W'W. Noodlanding van sportvliegtuigen BUeenroeping afsonderitjke runde tafei- conferentle inzake de toekomst van Btrauk Gisterenmiddag te ongeveer 12 uur moes ten de vliegers Mul en Dekker met hun sportvliegtuigen een noodlanding maken, tengevolge van een defect aan de machine, in de omgeving van de Geeuwenbrug ge meente Dwlngelo. Alles liep zonder onge lukken af. Tegelijkertijd moesten de beken de vliegen Stol en Rachter een noodlanding maken wegens een defect aan de machina, in het Oude WUlemsveld nabij Hooger Bmfl- de. Ook deze liep bonder ongelukken af. Ben mecanicien uit Rotterdam te onthryton om de machine te repnreeren De marechaussees zijn ter bewaking machines aanwezig. Beide toestellen waren te ongeveer 11 uur van het vliegveld Belde opgestegen. Door een propeller getroffen Gistermiddag heeft in hotel „De Prins." te Velsen. ten overstaan van Notaris W A. Dolleman, de verkoop by toeslag plaats ge had van het landgoed „Rooswijk." bestaande uit Heerenhuis met terras, tuin, boomgaard, park, tennisbaan, oprijlaan, broeikassen, kcetshuis. paardenstallen, tuinbaas- en tuln- knechtwoningen, chauffeurs- en knechten woningen. diverse woningen en schuren, vij vers, brug. straatweg, welland, bosch- en tuingronden, alles gelegen In de gemeenten Velsen en Wyk aan Zee en Duin, groot 58 «10 H. A Ook dezen keer was de belangstelling zeer groot. NJadat de verschillende combinaties in af slag waren gebracht, stond de eind-combi natie van het geheele bulten tenslotte op 270408.—. By den eind-afslag werd het op 26000. f 3nnn - Levenska» sehvele ouaeahlktheid tot wwken doot f TEfl I tJUUV. verlies van belde armen, belde boenen of beide ooiten ww«” het departement van Waterstaat en ontving zoowel tn 1928 als In 1929 van het publiek per jaar ongeveer 180.000 gld. aan ovenetgelden. De Rekenkamer beweert nu. dat deze gezagvoerder, die zooveel rijksgelden ontvangt en In de schatkist stort, na dat hü daarvoor kaartjes heeft afgege ven, een comptabel ambtenaar is en zelf rekening en verantwoording moet doen. Naar wjj meenen, is de Minister van Waterstaat het daarmede eens, maar de Minister van Financiën deelt deze opvatting niet. De gezagvoerder stort de gelden op de girorekening van den ontvanger der registratie en domeinen en deze oefent, op last van den minister, ook contróle uit en daarotp is deze, volgens dien bewindsman, rekenplichtlg. Een feit is het, dat hierdoor voor dien ontvanger meerder werk geschapen wordt. De ge zagvoerder verantwoordt eerst de gel den aan den ontvanger, aan wlen hij als ambtenaar onder W’aterstaat niet ambtelijk ondergeschikt is en deze ver antwoordt zich weer tegenover de Re kenkamer. Voor de door den ontvanger uit te oefenen contróle Is zelfs een afzonderlijke controleur benoemd, uit sluitend daarvoor aangesteld. Ieder buitenstaander zou natuurlijk direct uitmaken, dat de pontwachters. die het geld ontvangen en afdragen, rekenpllchtig zijn, maar onze ambtelijke organen denken er anders over. De gezagvoerders voeren het zelfstandig beheer, maar omdat er nu een extra ambtenaar tusschen geschoven is, wat volkomen overbodig geacht mag worden, Is deze gezagvoerder, die per Jaar 160.000 gld. ontvangt, niet rekenpllchtig volgens Financiën, maar de ontvanger. Men vraagt zich wel eens af. wat al die .departementen toch te schrijven hebben. Hier is nu een onderwerp, waarover men reeds maanden van ge dachte wisselt, natuurlijk op papier. Het zou immers niet ambtelijk zijn, als men In een bespreking dadelijk zou uitmaken wat men onder rekenpllchtig In Nederland te verstaan heeft en voor al als daardoor, zonder gevaar voor 's Rijks schatkist, nog een controleur overbodig werd. Excellentie, Hel bestuur van de A V RO zou het op hoogen prijs stellen, indien het contact tus schen de regeering en het hoofdbestuur der posterijen eenerzjjds en die der A V R O, an derzijds zoude kunnen worden hersteld. Re gelmatig en zakeiyk overleg als bovenbe doeld acht ons bestuur zoowel In het staats belang van de door haar bestuurde vereen 1- ging Ons bestuur heeft vernomen, dat de felle actie door de A.V.R.O. tegen de regeering gevoerd, in verband met het radio-zendbe- slult tot nu toe voor het herstel van het contact een beletsel is geweest. Hoewel wjj onze bezwaren tegen dit zendtydbesluit geens zins prijsgeven en ons ook uitdrukkelijk moe ten voorbehouden onze bezwaren* tegen dit besluit te blijven verkondigen, erkennen wjj. dat in de eerste opwinding van dezen strijd dezerzijds uitdrukkingen zijn gebezigd, die te ver gingen en dat door enkele onzer mede standers handelingen zijn verricht, die ach terwege hadden moeten blijven, hetgeen door ons wordt betreurd Wij vertrouwen, dat Uwe Excellentie na lezing van het bovenstaande, waarvan wij in de, ..Radiobode" zullen melding maken, bereid zal zyn Voortaan wederom zakelyk overleg met on re vereen iglng in radio-aan- gelegenheden te plegen en hebben de eer te zijn met den versehuldlgden eerbied. Het bestuur der Algemeene Vereeniging Radio Omroep w g G de Clercq, wnd. voorzitter w g. F. P. A. van Gheel. alg. secr. Hierop®antwoordde de Minister dato Au gustus: 1. Van uw schryven van 27 Juli j.l. heb ik kennis genomen. Ook ben ik van oordeel dat het een belang is voor alle daarbij be trokkenen. dat er contact is tusschen de overheid en haar organen eenerzyds en de Omroepvereeniglngen anderzijds en dat het noodige overleg op doelmatige wijze kan plaats vinden, wzar'ry aan zakelijke critiek door niemand aanstoot zal worden genomen Op deze wijze is te allen tyde gehandeld met de andere omroeporganisaties en ook met de A V RO voor haar actie tegen hét zendtydbesluit begon en de opwinding daar over een strijdwijze deed ontstaan, die tot mjjn leedwezen een beletsel voor het tot dus ver bestaan hebbende contact was. Dat uw vereeniging daartoe thans terug wil keeren en hetgeen In de nu af te sluiten periode is voorgevallen betreurt, stel ik op prijs. 3. Ik ben daarom bereid ingevolge in uw brief gegeven verklaring, het contact te her stellen. nadat ik van verlof In September zal zijn teruggekeerd, terwijl dit tevens geldt voor het hoofdbestuur der P. T. T. Juist op rijn eisten verjaardag is gisteren „Huize Du^nrust" te Overveen na een ihngdurlg ziekbed overleden de ZeerBerw. Heer H. J. van der Poel, emeritus-pastoor van Ursem. Hubertus Joannes van der Poel werd 20 Augustus 1870 te Zoeterwoude geboren en priester gewUd 19 December 1896. Achter eenvolgens werd hij benoemd tot kapelaan te Haarlemmermeer <H. Joannes de Dooper) 31 December 1896, kapelaan te Bodegraven IS November 1900; tot pastoor te Oude Schild 21 September 1913 en tot pastoor te Ursem 19 Juni 1915. Op zyn verzoek verkreeg hij den 26sten Mei 1925 uit deze laatste functie eervol ontslag. Daarna vestigde hQ zich tn „Dulnrust." niet worden en dat Is het voornaamste van alles, dat de spoorwegen door het overloopen, zouden we het willen noe men. van de exporteurs gestijfd zijn ge worden In hun afwijzende houding ten opzichte van een algemeene verlaging, die toch dringend noodlg is. De positie van land- en tuinbouw wordt voortdurend moeilljker en de di rectie van de spoorwegen, die in haar eigen belang, omdat vrachtverlaging beslist toeneming van vervoer ten ge volge heeft, dezen tak van welvaart eenlgszlns tegemoet zou kunnen komen, blijft weigerachtig, bevoordeelt tuinbouw ten landschen. Nederland moet voor de Franse he en Duitsche kallzouten, die noodlg zijn voor land- en tuinbouw, reeds hoogere prijzen betalen dan Duitschland. De spoorwegen eischen voor de in Neder land te leveren kallzouten den vollen vrachtprijs, maar geven aan de over Nederland naar andere landen en ook Duitschland te vervoeren kallproducten maar even 30 procent reductie. Op deze wijze helpen zij mede den Nederland- schen land- en tuinbouw te bestrijden. Het Is onbegrijpelijk, dat de regeering dit tolereert. Andere landen doen alles om land- en tuinbouw te helpen aan afzetgebied, de Nederlandsche Staats spoorwegen blijken tot niets bereid. Se dert de vorige maand vervoert Italië levensmiddelen, dus ook groenten en fruit, tegen zeer gereduceerde tarieven Engeland en beconcurreert ons Ten gevolge van bijzondere over eenkomsten vervoert men uit Italië de producten, in koelwagens, zonder over lading over Zwitserland. Frankrijk en België tot op de Londensche markt en hier te lande Is men niet bereid tot eenlge tegemoetkoming, tot een beslist noodzakelijke vrachtverlaging en is de commissie, die met spoed zou werken aan deze zaak, met vacantie. Het Is niet aan te nemen, dat de Kamer, als zy weer bijeen is, zich daar bij neer zal kunnen leggen. Daar is geen sprake van. De reductie aan de Westlandsche en Rotterdamsche exporteurs te voor land en tuinbouw van geen beteekenls en 1 dreigt bovendien op een fiasco uit te loopen. De regeering draagt in deze groote verantwoordelijkheid en zal zich later niet achter de commissie kunnen ver schuilen. Zij heeft destijds spoed toege zegd en nu deze niet betracht wordt, had ze moeten ingrijpen. In de eerste maanden mocht zij zich beroepen op de prijzen der producten, die verlaging niet noodzakelijk maakten, thans is dat anders. De nood stijgt voortdurend, de toestand wordt met den dag slechter en als zij niet Ingrijpt, staat de minis ter schuldig en zal de gevolgen van dat slappe beleid moeten dragen, afge scheiden van de groote nadeelen aan den tak van volkswelvaart, die land en tuinbouw vormen, t-egebracht. De keizer Tan Abessinië wU de slavernij In Mjn land afschaffen. In een schryven aan de internationale vereeniging tot afschaffing der slavemy. deelde hy mede, dat hy den twee millioen slaven, welke zich In zijn land nog bevinden, de vryheid wtl schenken Tegeiykertijd heeft de keizer verzocht, ver tegenwoordigers der vereeniging te zenden tot het houden eener gemeenschappelijke conferentie, om de maatregelen te bespreken tot het volvoeren van dit plan. Zooals in ieder bedrijf, moet er na tuurlijk ook In den Staat orde zijn wat betreft het rekenpllchtig beheer van de gelden, die men onder zich heeft. Dat is voor leder duidelijk, maar de re geling daarvan blijkt in onze staatshuis houding niet eenvoudig, als men ten minste kennis neemt van de zeer uit voerige Comptabiliteitswet 1927. Het is vooral de Algemeene Rekenka mer, die dit ondervindt. De hoogleeraren bij de verschillende Inrichtingen van hooger onderwijs ont vangen van de studenten bijdragen ter goedmaking van mogelijk aan te rich ten schade aan Rijkseigendommen. Dit zijn de z.g. waarborgfondsen, die het karakter dragen van gelden in 's Rijks schatkist gedeponeerd en als zoodanig aan het toezicht van de Rekenkamer onderworpen. Sedert 1928 wordt daar aan door alle faculteiten voldaan, alleen de geneeskundige faculty van de Rijksuniversiteit te Leiden weigert tot heden te voldoen aan de opdracht van den Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, om gegevens over dit fonds te verstrekken In drie jaren tijd is de Rekenkamer daarover nog niet tot overeenstemming kunnen komen en wisselt men maar voortdurend brieven. Men vraagt zich af of er tn het land geen gezag is. dat iets sneller uit kan maken of men re- kenplichtig te of niet en dat een facul teit dwingen kan tot verantwoording. Aardiger is echter de puzzle of een gezagvoerend pontwachter een reken- plichtig ambtenaar is. We zullen nu de rij kspont veren te Hedel, Veere, Vianen zelfs Kelzersveer, dat dezer dagen toch wordt opgeheven, laten rusten, maar ons slechts bepalen tot het Moer- ui engev.oon slecht en In de dagen dljksche veer. Dat te voor wat de veren 1 andpra dan klach. Het spoorwegbeleid van de directie der Nederlandsche Spoorwegen, In het bijzonder voor wat betreft de vrachtta rieven voor land- en tuinbouwproduc ten. te reeds langer dan een jaar een onderwerp van strijd geweest tusschen de organisaties en de volksvertegen woordiging eenerzljds en de regeering anderzijds. In December van het vorig jaar lukte het den Minister van Waterstaat een echec te voorkomen, door aan de. Kamer de toezegging te doen een cofnmissie te zullen instellen, die beslist geen kapstok zou worden. In Januari jJ. werd deze'geïnstalleerd en daarbij werd nog eens uitdrukkelijk vastgelegd, dat zij met spoed zou werken en allereerst een rapport zou uitbrengen over de al of niet noodzakelijkheid en mogelijk heid van een verlaging der vrachtta rieven voor land- en tuinbouwproduc ten. De commissie kon daartoe reeds da delijk beschikken over al het materiaal van de organisaties en de commissie- Lovlnk. die reeds op vrachtverlaging had aangedrongen. Reeds enkele maanden daarna moesten we helaas wijzen op de meer dan teleurstellende werkwijze dier commissie, waarmede de directie van de spoorwegen gewoon den spot dreef, zoo dat het lid, dat namens de spoorwegen daarin zitting had, het niet eens de moeite waard achtte om de vergade ringen by te wonen. Sindsdien Is bet er niet beter op geworden. Een Kamerlid, dat zich de moeite getroostte om de regeering te vragen hoe het er mee stond en er daarbij op wees, dat reduc tie te verleenen aan de exporteurs bij het vervoer van een bepaalde hoeveel heid voor land- en tuinbouw van geen nut was, werd met een kluitje In het riet gestuurd. Een stelsel, waarvan men aan het departement van Waterstaat de kunst In de perfectie verstaat. Ds minister kon geen antwoord geven, want bV wachtte op het rapport van de commissi»* ..De Vries”. Hierop kan deae Tlewindsman en ook de land- en tuin bouw lang wachten, want reeds sedert enkele maanden vergadert de commis sie niet meer, zoodat er van opschieten geènl sprake Is. laat staan van een rapport. Intusschen gaat de directie van de spoorwegen haar gang en doet alsof er geen commissie bestaat. Toen het bleek, dat er geen vrachtverlaging voor de te exporteeren land- en tuinbouw producten te wachten was, begon men 1* het Westland te vervoeren met vrachtauto's. Tuinders en exporteurs werkten hierbij samen, maar het lukte de spoorwegen deze eenheid te breken, door eerst met de Westlandsche expor teurs en later met de Rotterdamsche exporteurs een contract te sluiten over het tijdvak van een jaar van 1 April 1931 tot 31 Mr «t 1932. Dat de regee ring, die toch een commissie had inge steld om verlaging van vrachttarieven te onderzoeken, hiermede een klap in het gezicht werd gegeven, scheen men niet erg te vinden, ook al heeft de regeering in de directie alles te zeggen Zoowel de Westlandsche als de Rot terdamsche exporteurs werden ongeacht uiteenloopende belangen door de spoor wegen op een hoop gedreven om een contract te sluiten, waarbij zij 15 pro cent reductie zouden krijgen, uit te betalen In Mei of Juni van het volgende jaar. als zij 50.000 ton ieder zouden ver voeren naar Duitschland. Dat is dus zoowel uit Westland als uit Rotterdam 5000 wagons, ieder van 10.000 K.O. Dat Is een enorme hoeveelheid, maar het ergste is, dat de eenheid verbroken Is geworden. Noord-Holland, van waar uit toch ook enorme hoeveelheden ver voerd worden, krijgt geen reductie, met het gevolg, dat men daar zeer ontevre den te. De exporteurs, die zich tot deze overeenkomst hebben laten verleiden, hebben vergeten, dat eendracht macht maakt, en als de teekenen niet bedrie- gen, zullen ze daar nu zelf in de eerste plaats de dupe van worden. Waren zij aaneengesloten gebleven met de veilin gen, dan zou vandaag of morgen de directie van de spoorwegen toch wel o gedwongen zijn geworden tot tarief- verlaglng en nu bestaat de kans, dat de exporteurs achter het net visschen en niets krijgen. In het eerst ging het nog met den export, maar naarmate de toestanden in Duitschland moeilljker werden, nam de export af en op het oogenblik te het er zoo mede gesteld, dat er al heel wat bijzonders moet geschieden, wil men hst gecontracteerde kwantum vervoeren in he*, aan gegeven tijdvak. De toestand te 1 dat de noodverordening dreigde lag de geheele handel zelfs zoo goed als stil. 1 ten Nu kan men zeggen, dat is het risico ’•n de exporteurs, dat zij vrijwillig I gunomen hebben, maar vergeten mag HOF

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 1