ONS BLAD
Bezoekt de MOTORRACES
5
ONS BLAD
I
TE ALKMAAR ZONDAG 23 AUGUSTUS 1931
H
Het Landgoed „Rooswijk
1
tö
Ki
J
DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE Bl ADEN
VI IE EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 1»5
VRIJDAG 21 AUGUSTUS 1931
f40
VOORNAAMSTE NIEUWS
(KERMIS-ZONDAG). AANVANG HALF TWEE
ALCMARIA V.V.V.
De ramp aan den Jangtse
slavernij in Abessinië
'e
op
De onbewaakte overweg
Brillen en Face’s A main
Aangekocht door de gemeente Velsen
DE REGEERING EN DE
SPOORWEGVRACHTEN
Lampenkappen-fabriek te
Bloemendaal afgebrand
JOH. EAUWERS
FATGLOP 3 ai.RMAd»
Minister Reymer en de
A. V. R. O.
UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
AANGIFTE MOET, 1
voor f 296.808. -
OF STRAFFE KAN VERLIES ÏAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN
REKENPLICHTIG?
H
t»ij rwrlier
Fech and krln Ende
Het water daalt
Vechtbrug bij Weesp ontwricht
Treinenloop (estooed
Besprekingen Inzake de Brltaehe crista
waren
lyken-
na
Barometerstand 9 uur van.: 751 stilstand.
Is,
Het verbroken contact hersteld
Inbraken te Nijmegen
Nederlander ep Creydon fdord.
Noodlanding
de
en
der
Het contact tswhcn Mintater Reymer en
de A.V.R.O. hersteld
De eerkoop van Spaansehe KerketQka gee-
deren verboden.
Poncet benoemd tot Franaeh ambaeeadear
te BertUn.
Nederlands delegatie ter Volk
raderins
Erger, de directie
bultenlandschen land- en
koste van den blnnen-
2 millioen slaven wachten
de vrijheid -
Daling van den welesetend
Jangtee.
De nieuwe bede saartkapsl te Brielle.
Plechtige eerste-steenlegging.
De Minister van Waterstaat,
wg. P. J. Reymer.
..Zal de slavernij In Abrsslnli werden af ge
schaft.
Dr. Bendten en de offtetoete Nedeeiandeche
Wetenschap.
Men hoopt dat. wat de overstroomlngen van
den Janglse be-reft, 't ergste voorbij is. want
de waterstand is 12*0 c.M. gedaald. Het peil
ia echter toch nog 16 M boven normaal. De
dijken beswijken echter nog steeds voor den
dftik van het water dat thans de stad
Woetsjang. die reeds vol vluchtelingen is. is
Mn nengedrongen
Van een aantal bultenlandache organisa-
ttes zyn aanbiedingen van hulp Ingekomen
De afdeellng voor de openbare gezondheid
van den Volkenbond heeft aangeboden des
kundigen op het gebied van epidemleén te
zanden met het oog op het gevaar van epide
mieën in de overstroomde gebieden Dit aan
bod is door de nationale commissie voor hulp
M) overstroomlngen aanvaard.
betreft weer eens Iets anders dan klach-
over opstopping van automobielen
De wettelijke voorschriften door net
het personeel niet in acht genomen
Overleden Ie de Zeereerw. heer H. J. van
der Peel, rustend Pastoor van Ursem.
De gemeente Velsen heeft het landgoed
„RooowtJck- gehecht.
Opening van het nieuwe Bnlgaanehe par
lement mei een troonrede van den konlng.
BU den overweg achter het Groot-Seml-
narle te Warmond werd gisteravond om
streeks half seven by het passeeren van den
onbewaakten overweg, welke gesloten was,
door den sneltrein Den HaagAmsterdam
de 75-jarige M. van Delft uit Rljnsburg ge
grepen en op slag gedood
Burgemeester, politie en dokter
spoedig ter plaatse.
Het lijk is ondergebracht in het
huisje.
Na eenlge minuten vertraging kon de trein
zijn weg vervolgen.
.gemijnd door de gemeente Velsen. zoodat deze
I eigenaresse is geworden voor een bedrag van
296 808
Omtrent de bestemming, welke aan het
landgoed zal worden gegeven, moet de ge
meenteraad van Velsen natuurlijk een be
slissing nemen
Naar wij echter vernemen ligt het in de
bedoeling om een deel van het bulten voor
openbaar bezit te bestemmen. Het overige
gedeelte van het landgoed zou dan worden
geëxploiteerd.
Voor de gemeente wordt grond-bezit, ook
boven het kanaal, van groot belang geacht,
met het oog op woningbouw b.v.
In leder geval is het landgoed niet in de
eerste plaats aangekocht voor behoud
van natuurschoon, al zal, zooals boven reeds
.vermeld, waarschijnlijk een deel voor park
bestemd worden.
Gisteravond ongeveer kwart voor tien werd
de spoorbrug over de Vecht bij Weesp door
aanvaring ontwricht, zoodat zij niet gesloten
kon worden.
Na ongeveer veertig minuten was het euvel
in zooverre hersteld, dat met de noodige be
hoedzaamheid de treinen weer passeeren
konden
Tengevolge van bovenvermeld defect aan
de Vechtbrug. hadden uit den aard der zaak
te Amsterdam M.P. en C S. de treinen naar
en van het Gooi en verder pl m 1 uur ver
traging. Te elf uur kwam er nog één trein
met een half uur vertraging binnen, maar
daarna was de dienst normaal
Door een propeller ge tref feu; diidelUk
ongeluk ep Croydon.
Doodelijke ongevallen op onbewaakte over
wegen te Warmond en bij Nunepert.
Volgens een te Oslo ontvangen bericht
heeft de onderzeeboot .Nautilus” wederom
aan een der machines een defect gekregen
De onderzeeër vaart thans met één machine
verder.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5
regels IJS: elke regel meer 6J*.
RECLAME per regel *-71 voer
de eerste pagina; voer de overige
pagina's 6Jb-
RUBRIEK VRAAG EN AANBOD’
Hj vooruitbetaling per plaatsing
f 6.60 per advertentie van regels:
Iedere regel meer f Kil
Em.-Pastoor H. J. van der Poel
Door Inbraak hebben dieven zich toegang
verschaft tot een villa aan den Berg en
Dalschen weg te Nymegen. Gestolen wer
den een partijtje gouden en zilveren sie
raden en een party sigaren.
Gisternacht werd Ingebroken in de gebou
wen der N. V. Practicus aan de Vondel -
straat te Nijmegen Het is reeds de vierde
maal, dat in dit perceel werd ingebroken.
Ditmaal werden de in de cassa aanwezige
gelden benevens een gouden vulpen ont
vreemd.
LICHT OP. Do lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: S.41.
Op het vliegveld Croydon bij Landen Is
Woensdagmiddag de 23-jarige L. G. M. Et
maal. radio-telegraflst in dienst der K T.w
en onlangs aangewezen om op de lijn Hot-
land-Indlë dienst te doen, door een pro
peller van een juist door hem verlaten vlieg
tuig zoo. ernstig getroffen, dat hy kort daaz-
op is overleden, meldt de „Tel.’
Reeds de benoeming tot radlo-telegrafisz
op den Holland-Indië dienst, waarvoor hij
bij Radlo-Holland zyn opleiding genoot, en
zijn vluchten met Van Dijk, stempelden hem
tot een onzer beste jonge krachten van alen
men nog veel verwachtte. Het lijk zal Za
terdag per boot naar Nederland worden
gebracht en hier ter aarde warden bestek*.
Gistermiddag is brand uitgebroken In de
lampenkappen fabriek van Gobets aan den
Klnheimweg te Bloemendaal De groote
voorraad lampenkappen Ikken en benzine,
vatte onmlddeliyk vlam, zoodat bij de komst
van de brandweer, de geheele fabriek tn
vuur stond
Er viel van fabriek en inventaris, waar
toe ook machinerieën behoorden, niets te
redden. Na een ualf uur stonden alleen dB
voor- en zijgevels nog overeind.
Aan de aangrenzende hulzen werd betrek»
keiyk weinig schade door het vuur veroor
zaakt.
De oorzaak van den brand bleek te zijn
een ontploffing In de benzlne-voorraad tn
de spuiterij. doordat tegen bet voorschrift
door Iemand van het personeel, dat onge
veer 25 menachen telt, gerookt was.
De schade wordt door verzekering ge
dekt.
Woensdagmiddag moest een militair vlieg
tuig F 16 uit Den Helder op den terugweg
van Venlo, een noodlanding maken te Mue-
nen, doordat de motor wegens den velen
regen, niet goed meer functlonneerde. By
de tending werd een der wielen een weinig
verbogen. Het vliegtuig was bemand met den
offider-vlieger Adriaans en den korporaal
Knaapen.
De tocht van de „Nautilus”
bij een ooasvsl met f OEI) bl> vsrlie» van een hand f lOE Mi verllee van een f Ef| >il breuk van
doodeliiken afloop sow»* voet ot een oos I fc w duim ot wiisvlnset ww« been of arm
Bejaard man te Warmond gedood
Excuses aangeboden
De Rad io- bode van 21 Augustus bevat de
volgende correspondentie'
Nadat op verzoek van de A.VJl.O. van
hooggeachte zijde contact was gezocht met
den minister van Waterstaat. Mr. P. J. Rey
mer ten einde te geraken tot een toenade
ring tusschen A.V.R.O. en overheid Is de
bestaande verwijdering opgeheven, door de
vo’gende briefwisseling
De A V R O schreef dd 27 Juli
enz
De gezagvoerende pontwachter aldaar 1
is een rij ksamb tenaar, staande onder
Een doode en twee gewenden by
Nanspeet
Gisteravond om ongeveer half 9 is een
luxe auto waarin, behalve de chauffeur wa
ren gezeten, wethouder B. J. Holtrust, uit
Hasselt, zijn echtgenoote en dochter, b|j
Nunspeet op den onbewaakten overweg door
den sneltrein uit Utrecht gegrepen.
De dochter, verpleegster van beroep, is by
dit ongeval onmlddelUjk gedood. De heer
en mevrouw H. werden licht gewond.
SS NOOBB-BOLLANDSCB DAGBLAD
Veer bulten Alkmaar 345 I
Mei Geïllustreerd Zondagsblad I s WW W 'W'W.
Noodlanding van sportvliegtuigen
BUeenroeping afsonderitjke runde tafei-
conferentle inzake de toekomst van Btrauk
Gisterenmiddag te ongeveer 12 uur moes
ten de vliegers Mul en Dekker met hun
sportvliegtuigen een noodlanding maken,
tengevolge van een defect aan de machine,
in de omgeving van de Geeuwenbrug ge
meente Dwlngelo. Alles liep zonder onge
lukken af. Tegelijkertijd moesten de beken
de vliegen Stol en Rachter een noodlanding
maken wegens een defect aan de machina,
in het Oude WUlemsveld nabij Hooger Bmfl-
de. Ook deze liep bonder ongelukken af. Ben
mecanicien uit Rotterdam te onthryton om
de machine te repnreeren
De marechaussees zijn ter bewaking
machines aanwezig. Beide toestellen waren
te ongeveer 11 uur van het vliegveld Belde
opgestegen.
Door een propeller getroffen
Gistermiddag heeft in hotel „De Prins."
te Velsen. ten overstaan van Notaris W A.
Dolleman, de verkoop by toeslag plaats ge
had van het landgoed „Rooswijk." bestaande
uit Heerenhuis met terras, tuin, boomgaard,
park, tennisbaan, oprijlaan, broeikassen,
kcetshuis. paardenstallen, tuinbaas- en tuln-
knechtwoningen, chauffeurs- en knechten
woningen. diverse woningen en schuren, vij
vers, brug. straatweg, welland, bosch- en
tuingronden, alles gelegen In de gemeenten
Velsen en Wyk aan Zee en Duin, groot
58 «10 H. A
Ook dezen keer was de belangstelling zeer
groot.
NJadat de verschillende combinaties in af
slag waren gebracht, stond de eind-combi
natie van het geheele bulten tenslotte op
270408.—.
By den eind-afslag werd het op 26000.
f 3nnn - Levenska» sehvele ouaeahlktheid tot wwken doot f TEfl
I tJUUV. verlies van belde armen, belde boenen of beide ooiten ww«”
het departement van Waterstaat en
ontving zoowel tn 1928 als In 1929 van
het publiek per jaar ongeveer 180.000
gld. aan ovenetgelden.
De Rekenkamer beweert nu. dat deze
gezagvoerder, die zooveel rijksgelden
ontvangt en In de schatkist stort, na
dat hü daarvoor kaartjes heeft afgege
ven, een comptabel ambtenaar is en
zelf rekening en verantwoording moet
doen. Naar wjj meenen, is de Minister
van Waterstaat het daarmede eens,
maar de Minister van Financiën deelt
deze opvatting niet.
De gezagvoerder stort de gelden op de
girorekening van den ontvanger der
registratie en domeinen en deze oefent,
op last van den minister, ook contróle
uit en daarotp is deze, volgens dien
bewindsman, rekenplichtlg. Een feit is
het, dat hierdoor voor dien ontvanger
meerder werk geschapen wordt. De ge
zagvoerder verantwoordt eerst de gel
den aan den ontvanger, aan wlen hij
als ambtenaar onder W’aterstaat niet
ambtelijk ondergeschikt is en deze ver
antwoordt zich weer tegenover de Re
kenkamer. Voor de door den ontvanger
uit te oefenen contróle Is zelfs een
afzonderlijke controleur benoemd, uit
sluitend daarvoor aangesteld.
Ieder buitenstaander zou natuurlijk
direct uitmaken, dat de pontwachters.
die het geld ontvangen en afdragen,
rekenpllchtig zijn, maar onze ambtelijke
organen denken er anders over. De
gezagvoerders voeren het zelfstandig
beheer, maar omdat er nu een extra
ambtenaar tusschen geschoven is, wat
volkomen overbodig geacht mag worden,
Is deze gezagvoerder, die per Jaar
160.000 gld. ontvangt, niet rekenpllchtig
volgens Financiën, maar de ontvanger.
Men vraagt zich wel eens af. wat al
die .departementen toch te schrijven
hebben. Hier is nu een onderwerp,
waarover men reeds maanden van ge
dachte wisselt, natuurlijk op papier.
Het zou immers niet ambtelijk zijn, als
men In een bespreking dadelijk zou
uitmaken wat men onder rekenpllchtig
In Nederland te verstaan heeft en voor
al als daardoor, zonder gevaar voor
's Rijks schatkist, nog een controleur
overbodig werd.
Excellentie,
Hel bestuur van de A V RO zou het op
hoogen prijs stellen, indien het contact tus
schen de regeering en het hoofdbestuur der
posterijen eenerzjjds en die der A V R O, an
derzijds zoude kunnen worden hersteld. Re
gelmatig en zakeiyk overleg als bovenbe
doeld acht ons bestuur zoowel In het staats
belang van de door haar bestuurde vereen 1-
ging
Ons bestuur heeft vernomen, dat de felle
actie door de A.V.R.O. tegen de regeering
gevoerd, in verband met het radio-zendbe-
slult tot nu toe voor het herstel van het
contact een beletsel is geweest. Hoewel wjj
onze bezwaren tegen dit zendtydbesluit geens
zins prijsgeven en ons ook uitdrukkelijk moe
ten voorbehouden onze bezwaren* tegen dit
besluit te blijven verkondigen, erkennen wjj.
dat in de eerste opwinding van dezen strijd
dezerzijds uitdrukkingen zijn gebezigd, die te
ver gingen en dat door enkele onzer mede
standers handelingen zijn verricht, die ach
terwege hadden moeten blijven, hetgeen door
ons wordt betreurd
Wij vertrouwen, dat Uwe Excellentie na
lezing van het bovenstaande, waarvan wij
in de, ..Radiobode" zullen melding maken,
bereid zal zyn Voortaan wederom zakelyk
overleg met on re vereen iglng in radio-aan-
gelegenheden te plegen en hebben de eer te
zijn met den versehuldlgden eerbied.
Het bestuur der Algemeene Vereeniging
Radio Omroep
w g G de Clercq, wnd. voorzitter
w g. F. P. A. van Gheel. alg. secr.
Hierop®antwoordde de Minister dato Au
gustus:
1. Van uw schryven van 27 Juli j.l. heb
ik kennis genomen. Ook ben ik van oordeel
dat het een belang is voor alle daarbij be
trokkenen. dat er contact is tusschen de
overheid en haar organen eenerzyds en de
Omroepvereeniglngen anderzijds en dat het
noodige overleg op doelmatige wijze kan
plaats vinden, wzar'ry aan zakelijke critiek
door niemand aanstoot zal worden genomen
Op deze wijze is te allen tyde gehandeld
met de andere omroeporganisaties en ook
met de A V RO voor haar actie tegen hét
zendtydbesluit begon en de opwinding daar
over een strijdwijze deed ontstaan, die tot
mjjn leedwezen een beletsel voor het tot dus
ver bestaan hebbende contact was. Dat uw
vereeniging daartoe thans terug wil keeren en
hetgeen In de nu af te sluiten periode is
voorgevallen betreurt, stel ik op prijs.
3. Ik ben daarom bereid ingevolge in uw
brief gegeven verklaring, het contact te her
stellen. nadat ik van verlof In September zal
zijn teruggekeerd, terwijl dit tevens geldt
voor het hoofdbestuur der P. T. T.
Juist op rijn eisten verjaardag is gisteren
„Huize Du^nrust" te Overveen na een
ihngdurlg ziekbed overleden de ZeerBerw.
Heer H. J. van der Poel, emeritus-pastoor
van Ursem.
Hubertus Joannes van der Poel werd 20
Augustus 1870 te Zoeterwoude geboren en
priester gewUd 19 December 1896. Achter
eenvolgens werd hij benoemd tot kapelaan
te Haarlemmermeer <H. Joannes de Dooper)
31 December 1896, kapelaan te Bodegraven
IS November 1900; tot pastoor te Oude Schild
21 September 1913 en tot pastoor te Ursem
19 Juni 1915. Op zyn verzoek verkreeg hij
den 26sten Mei 1925 uit deze laatste functie
eervol ontslag.
Daarna vestigde hQ zich tn „Dulnrust."
niet worden en dat Is het voornaamste
van alles, dat de spoorwegen door het
overloopen, zouden we het willen noe
men. van de exporteurs gestijfd zijn ge
worden In hun afwijzende houding ten
opzichte van een algemeene verlaging,
die toch dringend noodlg is.
De positie van land- en tuinbouw
wordt voortdurend moeilljker en de di
rectie van de spoorwegen, die in haar
eigen belang, omdat vrachtverlaging
beslist toeneming van vervoer ten ge
volge heeft, dezen tak van welvaart
eenlgszlns tegemoet zou kunnen komen,
blijft weigerachtig,
bevoordeelt
tuinbouw ten
landschen.
Nederland moet voor de Franse he en
Duitsche kallzouten, die noodlg zijn
voor land- en tuinbouw, reeds hoogere
prijzen betalen dan Duitschland. De
spoorwegen eischen voor de in Neder
land te leveren kallzouten den vollen
vrachtprijs, maar geven aan de over
Nederland naar andere landen en ook
Duitschland te vervoeren kallproducten
maar even 30 procent reductie. Op deze
wijze helpen zij mede den Nederland-
schen land- en tuinbouw te bestrijden.
Het Is onbegrijpelijk, dat de regeering
dit tolereert. Andere landen doen alles
om land- en tuinbouw te helpen aan
afzetgebied, de Nederlandsche Staats
spoorwegen blijken tot niets bereid. Se
dert de vorige maand vervoert Italië
levensmiddelen, dus ook groenten en
fruit, tegen zeer gereduceerde tarieven
Engeland en beconcurreert ons
Ten gevolge van bijzondere over
eenkomsten vervoert men uit Italië de
producten, in koelwagens, zonder over
lading over Zwitserland. Frankrijk en
België tot op de Londensche markt en
hier te lande Is men niet bereid tot
eenlge tegemoetkoming, tot een beslist
noodzakelijke vrachtverlaging en is de
commissie, die met spoed zou werken
aan deze zaak, met vacantie. Het Is niet
aan te nemen, dat de Kamer, als zy
weer bijeen is, zich daar bij neer zal
kunnen leggen. Daar is geen sprake van.
De reductie aan de Westlandsche en
Rotterdamsche exporteurs te voor land
en tuinbouw van geen beteekenls en
1 dreigt bovendien op een fiasco uit te
loopen.
De regeering draagt in deze groote
verantwoordelijkheid en zal zich later
niet achter de commissie kunnen ver
schuilen. Zij heeft destijds spoed toege
zegd en nu deze niet betracht wordt,
had ze moeten ingrijpen. In de eerste
maanden mocht zij zich beroepen op de
prijzen der producten, die verlaging
niet noodzakelijk maakten, thans is dat
anders. De nood stijgt voortdurend, de
toestand wordt met den dag slechter
en als zij niet Ingrijpt, staat de minis
ter schuldig en zal de gevolgen van dat
slappe beleid moeten dragen, afge
scheiden van de groote nadeelen aan
den tak van volkswelvaart, die land
en tuinbouw vormen, t-egebracht.
De keizer Tan Abessinië wU de slavernij In
Mjn land afschaffen.
In een schryven aan de internationale
vereeniging tot afschaffing der slavemy.
deelde hy mede, dat hy den twee millioen
slaven, welke zich In zijn land nog bevinden,
de vryheid wtl schenken
Tegeiykertijd heeft de keizer verzocht, ver
tegenwoordigers der vereeniging te zenden
tot het houden eener gemeenschappelijke
conferentie, om de maatregelen te bespreken
tot het volvoeren van dit plan.
Zooals in ieder bedrijf, moet er na
tuurlijk ook In den Staat orde zijn wat
betreft het rekenpllchtig beheer van
de gelden, die men onder zich heeft.
Dat is voor leder duidelijk, maar de re
geling daarvan blijkt in onze staatshuis
houding niet eenvoudig, als men ten
minste kennis neemt van de zeer uit
voerige Comptabiliteitswet 1927.
Het is vooral de Algemeene Rekenka
mer, die dit ondervindt.
De hoogleeraren bij de verschillende
Inrichtingen van hooger onderwijs ont
vangen van de studenten bijdragen ter
goedmaking van mogelijk aan te rich
ten schade aan Rijkseigendommen. Dit
zijn de z.g. waarborgfondsen, die het
karakter dragen van gelden in 's Rijks
schatkist gedeponeerd en als zoodanig
aan het toezicht van de Rekenkamer
onderworpen. Sedert 1928 wordt daar
aan door alle faculteiten voldaan, alleen
de geneeskundige faculty van de
Rijksuniversiteit te Leiden weigert tot
heden te voldoen aan de opdracht van
den Minister van Onderwijs, Kunsten
en Wetenschappen, om gegevens over
dit fonds te verstrekken
In drie jaren tijd is de Rekenkamer
daarover nog niet tot overeenstemming
kunnen komen en wisselt men maar
voortdurend brieven. Men vraagt zich
af of er tn het land geen gezag is. dat
iets sneller uit kan maken of men re-
kenplichtig te of niet en dat een facul
teit dwingen kan tot verantwoording.
Aardiger is echter de puzzle of een
gezagvoerend pontwachter een reken-
plichtig ambtenaar is. We zullen nu de
rij kspont veren te Hedel, Veere, Vianen
zelfs Kelzersveer, dat dezer dagen
toch wordt opgeheven, laten rusten,
maar ons slechts bepalen tot het Moer-
ui engev.oon slecht en In de dagen dljksche veer. Dat te voor wat de veren
1 andpra dan klach.
Het spoorwegbeleid van de directie
der Nederlandsche Spoorwegen, In het
bijzonder voor wat betreft de vrachtta
rieven voor land- en tuinbouwproduc
ten. te reeds langer dan een jaar een
onderwerp van strijd geweest tusschen
de organisaties en de volksvertegen
woordiging eenerzljds en de regeering
anderzijds.
In December van het vorig jaar lukte
het den Minister van Waterstaat een
echec te voorkomen, door aan de. Kamer
de toezegging te doen een cofnmissie
te zullen instellen, die beslist geen
kapstok zou worden. In Januari jJ.
werd deze'geïnstalleerd en daarbij werd
nog eens uitdrukkelijk vastgelegd, dat
zij met spoed zou werken en allereerst
een rapport zou uitbrengen over de al
of niet noodzakelijkheid en mogelijk
heid van een verlaging der vrachtta
rieven voor land- en tuinbouwproduc
ten.
De commissie kon daartoe reeds da
delijk beschikken over al het materiaal
van de organisaties en de commissie-
Lovlnk. die reeds op vrachtverlaging had
aangedrongen. Reeds enkele maanden
daarna moesten we helaas wijzen op de
meer dan teleurstellende werkwijze dier
commissie, waarmede de directie van de
spoorwegen gewoon den spot dreef, zoo
dat het lid, dat namens de spoorwegen
daarin zitting had, het niet eens de
moeite waard achtte om de vergade
ringen by te wonen. Sindsdien Is bet er
niet beter op geworden. Een Kamerlid,
dat zich de moeite getroostte om de
regeering te vragen hoe het er mee
stond en er daarbij op wees, dat reduc
tie te verleenen aan de exporteurs bij
het vervoer van een bepaalde hoeveel
heid voor land- en tuinbouw van geen
nut was, werd met een kluitje In het
riet gestuurd. Een stelsel, waarvan men
aan het departement van Waterstaat
de kunst In de perfectie verstaat. Ds
minister kon geen antwoord geven,
want bV wachtte op het rapport van de
commissi»* ..De Vries”. Hierop kan deae
Tlewindsman en ook de land- en tuin
bouw lang wachten, want reeds sedert
enkele maanden vergadert de commis
sie niet meer, zoodat er van opschieten
geènl sprake Is. laat staan van een
rapport.
Intusschen gaat de directie van de
spoorwegen haar gang en doet alsof er
geen commissie bestaat. Toen het
bleek, dat er geen vrachtverlaging voor
de te exporteeren land- en tuinbouw
producten te wachten was, begon men
1* het Westland te vervoeren met
vrachtauto's. Tuinders en exporteurs
werkten hierbij samen, maar het lukte
de spoorwegen deze eenheid te breken,
door eerst met de Westlandsche expor
teurs en later met de Rotterdamsche
exporteurs een contract te sluiten over
het tijdvak van een jaar van 1 April
1931 tot 31 Mr «t 1932. Dat de regee
ring, die toch een commissie had inge
steld om verlaging van vrachttarieven
te onderzoeken, hiermede een klap in
het gezicht werd gegeven, scheen men
niet erg te vinden, ook al heeft de
regeering in de directie alles te zeggen
Zoowel de Westlandsche als de Rot
terdamsche exporteurs werden ongeacht
uiteenloopende belangen door de spoor
wegen op een hoop gedreven om een
contract te sluiten, waarbij zij 15 pro
cent reductie zouden krijgen, uit te
betalen In Mei of Juni van het volgende
jaar. als zij 50.000 ton ieder zouden ver
voeren naar Duitschland. Dat is dus
zoowel uit Westland als uit Rotterdam
5000 wagons, ieder van 10.000 K.O.
Dat Is een enorme hoeveelheid, maar
het ergste is, dat de eenheid verbroken
Is geworden. Noord-Holland, van waar
uit toch ook enorme hoeveelheden ver
voerd worden, krijgt geen reductie, met
het gevolg, dat men daar zeer ontevre
den te. De exporteurs, die zich tot deze
overeenkomst hebben laten verleiden,
hebben vergeten, dat eendracht macht
maakt, en als de teekenen niet bedrie-
gen, zullen ze daar nu zelf in de eerste
plaats de dupe van worden. Waren zij
aaneengesloten gebleven met de veilin
gen, dan zou vandaag of morgen de
directie van de spoorwegen toch wel
o gedwongen zijn geworden tot tarief-
verlaglng en nu bestaat de kans, dat de
exporteurs achter het net visschen en
niets krijgen.
In het eerst ging het nog met den
export, maar naarmate de toestanden
in Duitschland moeilljker werden, nam
de export af en op het oogenblik te het
er zoo mede gesteld, dat er al heel wat
bijzonders moet geschieden, wil men
hst gecontracteerde kwantum vervoeren
in he*, aan gegeven tijdvak. De toestand
te 1
dat de noodverordening dreigde lag de
geheele handel zelfs zoo goed als stil. 1 ten
Nu kan men zeggen, dat is het risico
’•n de exporteurs, dat zij vrijwillig I
gunomen hebben, maar vergeten mag
HOF