ddinnenlandsch Nieuws
T
c
I
R
Voor de Huiskam
I
I
V
1
De wegenwet
I
XADIO-OMROEP
Handel
I
t
ra
als
1
t
<1
-
GEMENGD NIEUWS
JAARVERSLAG 1930
o
Uitvoering Tarwewet
E
De Bataviasche politiezaak
Een der bedenkeitjke gevallen
Een arbeider door den bliksem gedood.
Uit de raadzaal gezet
Een „waardig” edelachtbare.
Vi
Nederl. Heidemaatschappij
jaarvergadering te Middelburg.
werd
te
V,
DC
1
de
aai
te
we
vai
in
we
K.
A
8<
de vereeniging
over 1930 orjc-
heCMe
dankte
vangst
Mower te Amsterdam kan geen besluit ne
men. Mower neemt het pakje aan. Verbreekt
zegel en touwen. Wikkelt het eene papier na
het andere af.
Maar de steen bevindt zich niet In het
pakje. Eindelijk, heelemaal onder in ligt een
briefje. Daarop staat:
„Accoord, ik neem hem voor 20.000.”
1
me
t
t
k
t
J
v
1
1
bezich-
naar
4 05
(mez-
tnt
pe:
va
Si
M
n.
B«
Al
D
si
sehlngen waren Rang
tig raadhuis, Mldoe
tigd en daarna een
Oost-Kapelle en Do
gen Westbove en Hoogduin
De dag werd met een n
Sociëteit St, Jorjs bloten.
Bij
wond
S
Nj
h
d<
Verbond van Nederlandsche
werkgevers
Het maal percentage verhoogd tot 22 li
De minister van Binnenlandsche Zaken
en Landbouw heeft bepaald, dat met ingang
van 7 September a.s. het’ maalpercentage
van 20 wordt verhoogd tot 2Vi
in
om
even-
ZEF.SEN. 1635 M. Ce. 7.00—730 Gramo
foonpl 10 30 Ultz voor scholen 1035—
1320 Berichten Hierna Gramofoonpl-
1.15—220 Berichten 2 20—3 20 Gramo
foonpl. 3 20—4 50 lezingen 4505 50
Concert 550820 Lezingen 850 Con
cert 9.05 Lezing 950 .Kin Bommel
durch Wien” 1050 Berichten en daarna
tot ca. 1250 Dansmuziek.
De hoofdpolitieopziener R die in preventieve
hechtenis werd gesteld in verband met de
bekende poUtle^affaire tn onder verdenking
dat hij tijdens de uitoefening van rijn func
tie meermalen geld zou hebben aangenomen
van houders van Chineesche speelhuizen,
heeft reeds een gedeeltelijke bekentenis af
gelegd.
de benoeming der raadscommissies
in de Bodegravensche raadsvergade
ring een sociaal-democratisch lid van den
raad zich zóó op, dab hij. sprekend over
den raad, de woorden ..zootje” en ,Jari-
zeeérsbende" gebruikte. Nadat de heer Ol-
detnans drie maal tot de orde was geroe
pen en’ bleef doorschreeuwen. nadat hem
het woord was ontnomen, werd een voor
stel van den burgemeester aangenomen om
den heer Oldemans te verwijderen.
Onder hevig misbaar werd de .edelacht
bare” door een polltie-agent, uit de raads
zaal gezet, bericht het Hdbd
Tijdens een onweer
„Liefdewerk Oud Papier”
Tijdens een hevig onweer, gepaard gaan
de met regen en hagelslag, werd Donderdag
avond te Boxum de 50-jarige arbeider Sik-
kema door het hemelvuur gedood.
BRUSSEL, 5084 ea 338.2 M. 5483. M-i
5.20 Orkestconcert 6.S5 GramofoonpL
8 20 Concert. Solisten 3385 M_: 5 20 Or
kestconcert en Gramofoonpl. 650 Gra
mofoonpl. 850 Orkestconcert 9.20 Or
kestconcert
KALUNDBORG, 1153 M. 12.25—230
Orkestconcert 4.206.00 Orkestconcert en
piano 8 20—8 20 Orkestconcert en zang
950—1020 Kamermuziek. Strijkkwartet
1035—1150 Concert. Hawaiian-kwartet.
LANGENBERG, 473 M. 755—850 Gra
mofoonpl. 11.00—12.05 Gramofoonpl.
1230 Gramofoonpl. 155—250 Orkestccn
cert 550-*€50 Gramofoonpl. 850 Wil
helm Raabe-herdenklng Toespraak en or
kestconcert. Daarna berichten en tot 1250
Dansmuziek.
Ter aanvulling van het verslag omtrent de
algemeene vergadering van het Verbond van
Nederlandsche Werkgevers, te Bergen-Bin-
nen kon het volgende worden 'medegedeeld.
Na de bestuursverkiezing heeft de heer
H. P. Gelderman CMzn., voorzitter van het
Verbond, een woord tot den afgetreden al-
gemeen-voorritter gesproken.
Nadat de heer Kalff den heer Gelderman
voor deze woorden dank had betuigd, sprak
de algemeen-secretarls, mr. A. N. Molenaar,
nog een persoonlijk woord namqps het secre
tariaat.
Ir. Kalff dankte voor deze woorden en ver
klaarde, dat de vriendschap tusschen hem en
het secretariaat ook na zijn aftreden zal blij
ven voortduren.
Daarna hield ir. J. H. Telders, voorzitter
van de Vereeniging „Het Groot-Baggerbe-
drijf". zijn inleiding betreffende uitvoering
der Zuiderzeewerken, ter voorbereiding van
den tocht, dien de leden gisteren onder
namen. Deze inleiding werd met een aantal
kaarten van de Zuiderzeewerken toegelicht.
Vervolgens hield ir. Alph. Roebroek, lid
van de directie van den Wieringermeerpol-
der, een voordracht over indijking en indus-
De algemeen-voorzitter, ir. Kalff, dankte
den inleider zeer voor deze uiteenzetting,
vooral omdat hij daardoor het uitzicht had
geopend op een nieuw afzetgebied voor de
industrie, een uitzicht, dat wij zoo noodig
hebben, dat bet een zonnetje heeft gebracht
in onze vergadering (applaus».
Des middags vereenlgden de 240 deelne
mers zich aan een maaltijd tn het hotel
Nassau te Bergen aan Zee.
gelmatig ieder jaar een ongeveer gelijk be
drag voor onderhoud besteed. Voor een goed
aangelegden weg kan in latere jaren met ’n
gering bedrag voor ondërhoud volstaan wor
den. Bij het bepalen van de uitkaerlng moet
MAANDAG 7 SEPTEMBER
HUIZEN. 298 M. UitsL NCRV-uiteending
8.00 Schriftlezing 8.159.45 Gramo
foonpl. 10 30 Ziekendienst 110011V)
Gramofoonpl. 12.0012.15 Poiltieber.
1230—1.45 Orgelconcert Jan Zwart L46
Gramofoonpl. 2.00 Ultz. voor schalen
230—3.00 A. J. Herwlg: „De kamerplanten
van deze maand” 3.00—5.00 Gedeelt Uit
eend. der 15de Maranatha-conferentle te
Zeist 5.00—630 Concert. K. Hartveit
(viool), P. Lentz (cello), G. Sejjler (piano)
630 Verteluurtje voor jongeren 7.08—
8.30 Vervoig-uitz. van een gedeelte der 15e
Maranatha -Conferentie te Zeist 830
Poiltieber. 8.45—10.45 Kunstavond ten
huize der familie Nlc. Chr. Radiover.
10.00 Vaz Dias 10.4511.30 GramofoocpL
ran
►en
:he
■ttkeertngen te doen .welke geszmeidtjk niet werk dóór
booger mogen worden gesteld dan hetgeen
per *mr voor behoorlijk onderhoud werd wsr-
eiseht. De Regeering achtte het niet mogelijk
voor alle gevallen in bepaalde regelen aan te
geven wat als minimum dan wel wat als
maximum ulttoeering per jaar moet worden
ar "genomen. Voor den eenen weg wordt re*
Een nieuw gevaar voor het Zondagsche
verkeer.
DAVENTRY, 1554.4 M. 1035 Morgen
wijding 11.06—1150 Lezing 1250 Con
cert. J. Vincent (sopraan), het Dorian-trio
135 Orkestconcert 4 20 Orkestcoocert
535 Klnderuurtje 650 Nieuwsber.j—
650 Piano-duetten door Ethel Bartlett en
Rao Robertson 7.10—755 Lezing 730
Lezing 750 Lezing 8.20 Concert. Or
kest. A. Desmond (alt). A. Foar (bas-bari
ton) 10.00 Nieuwsber.,10.15 Scheeps
tijdingen 1030 Lezing 10.40 Orkast-
concert 11251220 Dansmuziek.
met de billijkheid rekening worden gehouden.
Ten slotte vermelden we nog, dat de ver
plichting om een weg te onderhouden niet
meer bestaat, wanneer de weg gedurende 30
jaar in geenerlel opzicht door den daartoe
verplichte is onderhouden.
Ook is de verplichting om een weg of een
duiker in een weg te onderhouden te niet
gegaan, wanneer gedurende 10 achtereenvol
gende jaren daaraan niet is voldaan en te
vens gedurende dien tijd de weg of de dui
ker is onderhouden door het Rijk, een pro
vincie, een gemeente of een waterschap.
Bower en Mower zijn handelaren in ju-
weelen.
Mower woont te Amsterdam.
Bower woont te Berlijn.
Nu en dan doen zij zaken met elkaar.
Op zekeren dag had Mower te Amsterdam
een briljant van vier karaat opgedoken. De
steen had een waarde van minstens 25000
gulden, in waarheid had Mower er niet zoo
veel voor betaald.
Hij stuurt den briljant naar Bower te Ber
lijn en schrijft:
„Beste Bower! De steen is voor kenners
best 30.000 waard. Maar ik laat hem jou als
gelegenheldskoopje voor slechts 20.000. Ech
ter maak ik er deze voorwaarde t»lj. dat je
niet zult probeeren den prijs nog te drukken.
Mijn eerste en laatste woord: 20.000 gulden.
Stuur den steen anders maar per omgaande
terug.”
Bower bekijkt den steen. Hij bevalt hem.
HU bevalt hem buitengewoon. HU bevalt hem
steeds beter. HU zou er ook graag 20.000 gul
den voor betalen. Maar waarom aou hy?
Waartoe had hU leeren handelen? Misschien
zou hy hem toch goedkooper krUgen. En hü
schrijft daarom aan Mower te Amsterdam:
„Beste Mower! 19.000 gulden wil ik beta
len. Meer is hU me niet waard.”
Mower telegrafeert:
„Zend den steen dadelijk terug.
Bower te BerlUn gaat er bU ritten. maakt
het pakje in or^p. doet er touw omheen en
verzegelt het volgens de regels der kunst en
stuurt het hoog verzekerd naar Amsterdam
terug. Tevoren echter schrUft hU een brief:
„Beste Mower! Morgen zend ik je den
steen terug, omdat ik met den besten wil
niet meer dan 19.000 gulden kan besteden.
Overleg het goed bU je Itelf. Het te mijn
laatste woord. JU zult er tenslotte ook goed
een ïrerritenen bovendien komt het geld
dadelUk. Ik plaats je dus voor de keus, of je
mU den steen daarvoor wilt laten of niet.
Kun je daaftoe besluiten, weiger dan het
pakje aan te nemen en laat het naar my
teruggaan Mocht je echter aan 20 000 blU-
ven vasthouden, wat ik zeer aou betreuren,
neem daa het pakje aan.”
L. Schmidt. 1.00 Gramofoonpl 1.15
octetconcert. 2.00 Boe kenhalf uurtje
Herman de Man. 230 Piano-recital
Coba Rjmeke. 3.00—4.00 Het Residentie-or-
kest o. 1. v. Ignaz Neumark. Mm v. N. Grau-
dan (cello). 4.005.00 Uiteending Water
polo-wedstrijd HollandEngeland in bet
Zuiderbad Den Haag. In de rustpoos: Gra
mofoonpl. 5.45 Concert VARA-orkest o. 1. v.
H. de Groot. A. Funke KUpper (zang) en
Joh. Jong (piano). 6 45 Vervolg concert
8.00 Vaz Dias. 8.159 00 Omroeporkest o. 1.
van N. Treep S. HaasePienemanlzangl
9.00 Louis Davids. 9.15—10.00 Vervolg Om
roeporkest. 10 00 Louis Davids. 10 15 Ver
volg Omroeporkest 10 45 Gramofoonpl. 11.00
12.00 Kovacs Lajos en zjjn orkest. Refrein-
zang: Bob Scholte.
DAVENTRY, 1554.4 M. 3.20 Kerk-cantate
van Baeh. Koor, orkest en solisten.
Kinderkerk. 435 Concert. W. Da vis
langrUke taak onze MU- vervult in het So
ciaal economisch leven van ons land.
Men bedenke toch steeds, aldus besloot
de voorzitter zyn rede, dat onze vereeniging
geen maatschappU te. die winstbejag be
oogt. Wij behoeven geen dividenden uit te
keeren, al moeten er als bet noodig te, bU
een dergelUk uitgebreid personeel als wy
hebben, natuurlük voorzieningen worden
getroffen voor slechte tUden. Het te ons
streven by het ontwerpen van plannen,
zoowel als bU de uitvoering van werken een
sfber van vertrouwen te leggen tusschen
opdrachtgever en onze MaatschappU- Want
alleen door dat vertrouwen te de Heide
maatschappij geworden wat zU te en kan zU
de diensten bewijzenwaarvoor zij in het
leven geroepen werd.
Nadat de contróle over de aanwezige af-
deelingen verricht was, kwam het verslag
van den directeur aan de orde, dat onder
waardeerende dankzegging werd goedge
keurd.
■'Nadat de commissie, belast met het na
zien der rekening over 1930, verslag had
uitgebracht, strekkende tot goedkeuring
dier rekening, had de verkiezing plaats ter
voorziening in de vacature wegens periodie
ke aftreding Met groote meerderheid van
stemmen werden herkozen de voorzitter
baron van Nagell en de heeren mr. W. J.
M Westerwoudt. jhr. H W. de Blocq van
Scheltenga en mr. J. G. Westra van Holthe.
Vervolgens deelde de heer G Houtzagers,
inspecteur der Nederlandsche Heidemaat-
schappU. het een en ander mede betreffende
de excursie van den volgenden dag naar de
Wouwsche Plantage en naar de verruiming
en normaliseering van Boomvaart en Roo-
sendaalsche Molenbeek.
Na afloop der vergadering werd een be
zoek gebracht aan het stadhuis van Mid
delburg. waar bet ^gemeentebestuur officieel
de leden der Heidemaatochappu ontving.
De burgemeester sprak hier eenige vriende-
TOce woerden, waarin hU hulde bracht aan
k der Ned. Heide My De voorzitter
voor de eer dezer officieele ont-
(Hidgend van waardeering voor bet
f; v^mciTu rr*uB€ verver—
ngeboden werd het prach-
LdB^rg's glorie,
jr gemaakt
\en de bezittln-
achtigd.
itljd in
Dit schrijven besluit met het verieenen
van den Bisschoppelijken zegen, als blijk
vaa waardeering voor den velen arbeid, door
allen verricht.
twUfelachtlge hoedanigheden op het overige
«eer intense verkeer worden losgelaten met
auto's vol ouderdomskwalen. Daar t slechts
.Jiuurspulletje", te behoeft de huurder het
niet te ontzien. Het wordt dus al licht een
geschiedenis van rijden en rossen, en zulks
met een halven slag speling *tn het stuur,
met slingerende voorwielen, met remmen, die
niet voldoende werken en met banden, die
hun besten tjjd gehad hebben. Dit is niet
onze gróótste grief tegen dit verhuurbedrijf.
Een grooter bezwaar is, dat de verhuur
der die de mogelijkheid creëert, dat een
gezelschap 'voor een daalder den man een
heelen dag buiten eenige contróle met een
auto uit toeren gaat, het automobilisme
bet algemeen nadeel toebrengt en wel
deze reden, dat er geen verhaal is op
tueele schade aan derden toegebracht.
Men stelle zich even voor, dat zoo'n huur
koets op z'n gevaarlUke excursie een zware
botsing met een luxe-auto veroorzaakt of
aan andere weggebruikers zwaar UchamelUk
letsel toebrengt.
Op wien is deze schade verhaalbaar? De
man aan het stuur is natuurlUk niet tegen
schade aan derden verzekerd. Het zal hem
natuurlUk erg spUten, dat zün vroolUk uit
stapje zulke nare gevolgen had. doch daar
hU slechts een arme metselaar of een ketel-
bikker zonder werk is, kan niemand van
hem vergen, dat hfj de onkosten vergoedt.
Van een kikvorech plukt men nu eenmaal
geen veeren
Dit nu is een der consequenties, die men
bU deze sterk doorgevoerde pauperisatie van
bet automobilisme onder het oog zal moe
ten zien. In de verhuring van auto's zonder
een bevoegd en financieel verantwoordehjk
man aan het stuur zien we dan ook een
kwaad, dat hoe eer hoe beter dient te worden
opgeruimd.
PARIJS „RADIO-PARIS”, 1725 M.
8.05 Gramofoonpl^— 1230 Gramofoonpl.
135 Gramofoonpri— 430 Concert 630
Gramofoonpl. 830 Radio-Tooneel 950
Concert. Strijkkwartet, zang en cello-»oU.
ZONDAG 6 SEPTEMBER 1931.
HUIZEN, 298 M. 838 NCRV. 938—646
KRO. SJM NCRV. 7.45—1138 KRO. 830—
930 Morgenwijding oXv. Ds. J. v. <L Schors.
Mevr. F. Mooy (zang). 93010.00 Gramo
foonpl. 10.00—11.45 Ultz. v. d. Hoogmis uit de
kerk van den H. Henrlcus te Amersfoort.
11.46—1230 Gramofoonpl. 1230—3 00 Uitz.
van het 6-September Congres v. h. R. K
Werkliedenverbond. 2.00 Litterair halfuurtje
door Dr. J. Gieten. 230—4.00 Concert KRO-
■extet o. 1. v. P. Lustenbouwer. 4.00500
Ziekenlof. 5.00 Gewyde muziek. 5.20 Kerk
dienst vanuit de Geref. Kerk Gorinchem.
Hierna tot 7 45 Zang door Rte Kteyn (so
praan) en Jo Kteyn (alt). 7.45—8.10 Pater
N. Sanders OFM „Het toeval in een te
ven van een heilige." 8.1019.40 Concert
KRO-orkest o. 1. v. J. Gerritsen. Ca.- 930
Vaz Dias. 10 40—11.00 Epiloog door het
Klein Koer oJ.v. J. H. Fleckers
HILVERSUM 1875 M. <30—8.45 Gym
nastiekles oJ.v. G. Kteerekpper. 8 50 Post-
dulvenber. 9.00 8. 8. Lantima: „Bolgewas
sen voor kamer en tuin”. 930 Vlool-recital
door N. de Klyn. Joh. jong (piano). 12.00
Gramofoonpl. 12.151.00 AVRO-octet oJ.v.
Vervolg
door
door
Op 31 Juli 1930 is tot stand gekomen de
Wet, houdende vaststelling van voorschriften
on 1 taent openbare wegen, de ag. wegenwet.
Deee wet zal binnenkort in werking treden.
BU deze wet zUn de particuliere belahgen
niet ontzien. Er moest vaak diep in allerlei
particuliere belangen worden ingegrepen,
omdat het onvermijdelUk was om het wegen-
recht afdoepde te regelen. De Regeering
heeft zich daarbij op het standpunt gesteld,
dat omtrent den rechtstoestand van den
weg en de daarmede in verband staande ver
houdingen meer zekerheid moest worden ge
schapen. dat daarvoor de particuliere belan
gen niet steeds konden worden ontzien, maar
dat de inbreuk op deze belangen tot het
noedzakelijke beperkt moei blyven en. waar
noodig, schadeloosstelling moet worden ge-
geveft.
De strekking van de Wegenwet is niet om
in beginsel met bet bestaande te breken,
maar om eenige onderwerpen van hët wegen
recht te regelen, welke niet geregeld zyn en
waaromtrent onzekerheid bestaat. Dienten-
gevoige zijn in de Wegenwet alleen bepalin-
»een vartgesteld omtrent de openbaarheid
van den weg, de budgeriyke rechten ten aan-
aten van wegen, bet onderhoud daarvan, de
wegenleggers, de onteigening ten behoeve
van aanleg of verbetering van wegen en de
tolheffing.
De Wegenwet is alleen toepasselijk op open
bare wegen, dus niet op particuliere wegen,
welke slechts ten beste voor leder toeganke
lijk Zbn.
Onder openbare wegen verstaat de Wet
ook voetpaden, rijwielpaden, jaagpaden, dre
ven. molenwegen, kerkwegen en andere ver-
keersbanen voor beperkt gebruik, benevens
bruggen.
Onder rechthebbende verstaat de Wegen
wet de rechthebbende krachtens burgerlUk
recht.
Tot heden bestaat er onzekerheid of een
particulier zonder medewerking van de over
heid zUn weg het karakter van openbaren
weg kan geven.
De Wet maakt aan die onzekerheid thans
een einde. Wanneer een rechthebbende zUn
weg de bestemming van openbaren weg heeft
gegeven vóór het in werking treden van de
Wegenwet, dan is die bestemming thans
vastgelegd. Na het in werking treden van
de Wet kan de particulier alleen met mede
werking van de Overheid zijn weg bet ka
rakter van openbaren weg geven.
Volgens de Wegen wet is een weg openbaar:
lo. wanneer hU. na 30 jaren vóór het in
werking treden van de Wegenwet gedurende
30 achtereenvolgende Jaren voor een ieder
toegankelijk is geweest,
2o. wanneer hU, na 10 jaren vóór het in
werking treden van de Wegenwet gedurende
10 achtereenvolgende jaren voor een ieder
toegankeUJk is geweest en tevens gedurende
dien tUd is onderhouden door het RUk, een
provincie, een gemeente of een waterschap;
3o. wanneer de rechthebbende daaraan de
bestemming van openbaren weg heeft ge
geven.
Wanneer echter gedurende den genoemden
termUn van 30 of 10 jaren op de onder lo
en 2o genoemde wegen gedurende minstens
een jaar duidelijk ter plaatse is aangegeven
door het stellen van opschriften als: eigen
weg, particuliere weg of andere kenteeke-
ningen, dat de weg slechts ten bede voor
een ieder toegankelUk is, heeft de weg niet
het karakter van openbaren weg.
•De Minister heeft naar aanleiding van dit
artlkfel, dat in de Eerste Kamer nog al be
strijding heeft ondervonden, eenige verkla
ringen gegeven, die voor de praktUk belang
rijk zullen zUn.
De eigenaars van vele oude zandwegen,
voetpaden, speciaal in bosschen en heiden,
hebben jaren lang gedoogd, dat het publiek
hiervan gebruik maakt. Al deze wegen zullen,
wanneer dit minstens 30 jaar is gedoogd,
vanaf het oogenblik der inwerkingtreding
van de Wegenwet openbaar worden, met alle
gevolgen, welke die wet hieraan verbindt,
tenzU de eigenaar hiertegen maatregelen
neemt. De Minister verklaarde, dat de hier
boven genoemde 3z jaar onmiddellUk aan het
in werking treden van de Wet moeten voor
afgaan. Wanneer de Wet b.v. 1 October 1931
in werking treedt, dan wordt een weg alleen
openbaar, wanneer deze vanaf 1 October 19zl
bU voortduring voor een leder toegankelijk is
geweest Ontbreekt aan dien termyn ook
maar iets en wordt de weg voor enkele dagen
afgesloten, dan wordt de weg niet openbaar.
Er zUn dus twee manieren voor den eigenaar
om te voorkomen dat een weg bU bet in
werking treden van de wet openbaar wordt,
n.L óf minstens 1 jaar vóór dat tijdstip een
bord te plaatsen, dat de weg slechts voor een
ieder ter bede toegankelUk is, óf vóór dat
tydstlp minstens één dag dien weg voor het
publiek af te sluiten. Dit laatste is voor den
eigenaar wel het meest afdoende middel.
Deze kwestie is voor de gemeente van veel
belang. De gemeentebesturen moeten van
alle openbare wegen leggers opmaken. Ge
noemde wegen worden dientengevolge hierop
geplaatst en hun eigenaars als de onder
houdsplichtigen aangewezen. De Wet bepaalt,
dat de gemeente moet zorgen, dat de binnen
haar grondgebied liggende wegen, behalve
die van het rijk, de provincie of een water
schap, in goeden staat verkeeren en dat de
gemeente hieraan heeft voldaan, wanneer de
onderhoudsplichtige zUn verplichtingen niet
is nagekomen.
De rechthebbende op een particulieren weg
kan <^zen alleen tot openbaren weg bestem
men, wanneer de Raad der gemeente, waar-
deze weg gelegen is. zijne medewerking ver
leent. De belanghebbend# kan bU Ged. Sta
ten in beroep komen van het raadsbesluit.
De Raad kan voorwaarden stellen, zulks om
te voorkomen, dat een verwaarloosde weg tot
openbaren weg bestemd wordt. Wil de be
langhebbende aan die voorwaarden niet vol
doen, dan kan de Raad zUn medewerking
weigeren.
DikwUls bestaat er onzekerheid aan wien
een weg in eigendom toebehoort. De wet be
paalt thans, dat, zoolang het tegendeel niet
blUkt, vermoed wordt, dat de provincie, de
gemeente of het waterschap, naar gelang een
dezer pubUekrechtelUke lichamen voor het
onderhoud zorgt, hiervan eigenaar is.
Voorts is bepaald dat de rechthebbende
op en de onderhoudsplichtige van een weg of
een tot den weg behoorenden berm of berm-
sloot hebben te dulden:
lo. de uitvoering van alle werken tot on
derhoud of verbetering van den weg;
2o de uitvoering van alle werken vereischt
voor aansluiting van wegen en uitwegen;
3o. het aanwezig zun, plaatsen en onder
houden van voorwerpen boven, op of in den
weg of de daartoe behoorenden berm of
bermsloot ten behoeve van het verkeer over
dén weg, van de onder lo of 2<Kjpms^frev?n^
werken en van de uitvoering daar?»
De Gemeenteraad kan het onderll
een weg van een particulier ovem
hem dus verplichten afkoopbare jas
men gaarne^als dit mogelUk
zou omrijden!
md. dat de ved
handen zal gejéi
Henri Meyer schrijft in „De Auto":
In den „goeden ouden tUd", een kleine
veertig jaar geleden, was een van de gelief
koosde Zondagsvermaken van den burger
man in de groote steden, bU een rijtuigver
huurder een tilbury met hit te huren en
daarmee in gezelschap met vrouw en kin
deren of van vrienden en vriendinnen op
stap te gaan.
In de Maandagavondbladen trof men dan
meermalen in de ongelukkenrubriek een
uitvoerig verslag aan van de avonturen, die
sommigen dezer Zondagsrijders met hun
huurspulletje hadden beleefd. Soms had men
te veel uitspanningen bezocht. Of te r.icth
langs den wateHcant gereden. Kortxrn, er
ontstond schade aan personen en goederen,
om van de Zondagsgeneugten van het arme
trekdier nog te zwUgen. Een andere Zondags-
vreugde bestonc^^n het huren van een zell-
boo8. Ook deze verhuurderU gaf aan ont
luikende journalisten rijke stof voor de Zon
dagsche ongelukkenkroniek. Meestal kwamen
de .aankomende zeilers” er met een nat
pak af en per slot van rekening bleef de
schade, die zij door hun absolute onkunde
op het gebied van zeilen aanrichtten, tot
hun eigen beurs beperkt
Het behoorde overigens tot de uitzonde
ringen, dat zoowel onbedreven paardenmen-
ners als onervaren zeilers groot gevaar op-
levrden voor het verkeer te land of te
water. Het risico, dat zU door hun onkunde
liepen, waa eigen risico, dat eventueel ge
deeld werd door hun passagiers aan wie
het vrU stond er zich al dan niet aan bloot
te stellen.
In dezen tUd van malaise in schier alle
bedrijven is thans een nieuwe soort ver-
huurderU in zwang gekomen, die door eeni
ge handelaars in gebruikte automobielen
wordt aangegrepen als een middel om van
hun renteloozen voorraad wagens althans
nog eenig prof Ut te trekken. We bedoelden
het verhuren van auto’s zonder chauffeur.
Het aanbod in deze nieuwe branche,
schynt vooralsnog de vraag belangrijk te
overtreffen, want bedroeg aanvankelijk het
huur tarief van een 5 a 7-persoons auto met
gevuld benzine-reservoir f 15 per dag, op
het oogenblik kah men reeds een auto in
marsohvaardigen staat voor f 10 per dag
bekomen.
Dat is dus byna te geef en men begrijpt
nauwelUks. hoe een verhuurder, al levert hU
dan ook garnituren, die door hun staat van
dienst geen kooidust gaande kunnen maken
daar nog een korst brood aan kan verdie
nen.
In elk geval is de auto hiermede onder
het bereik gekomen van de burgerij, die
zich vroeger op Zondag per Jan Plezier of
per hittekar placht te vermaken. En als
specifiek Zondags-genoegen brengt het een
klasse van autobestuurders op onze we^n.
waarvoor
een kilometer of way zou omrijden! Waht
al ligt bet voor de Aand. dat de vetzuur
der zUn wagen niet inXbanden zal gej«n aan
iemand, die geen njbewya heefj/ er rijn
fëlten te over bekend, dat'rizrt'^bezit van
zoodanig bewUs geen voldoende garantie in
houdt, dat de eigenaar in staat ia een auto
in de voile verkeersdrukte te besturen zon
der de veiligheid van het verkeer in gevaar
te brengen.
Gesteld al. dat de huurder inderdaad
eenige bedrevenheid achter het stuur beeft
verkregen, dan wil dat nog geenszins zeg
gen, dat hU behoorlyk en veilig kan rijden
met een zooveelste hands auto, dien hU
niet kent. Geen ervaren automobilist zal
ooit voor zyn genoegen uit rilden gaan met
een ouden wagen zonder zich vooraf gron
dig te hebben overtuigd, dat het geheele
mechanisme van zessen klaar is dat de ban
den betrouwbaar zUn en dat de remmen
goed werken.
De liefhebbers van Zondagsche uitstapjes
met goedkoope huurauto's zonder chauffeur,
moeten dus uit den aard der zaak onerva
ren bestuurders zyn. die zoo maar op hoop
van zegen achter het stuur nlaats nemen
en in hun onwetendheid risico’s aanvaarden,
die geen verstandig mensch oo zich neemt.
Bleef dit risico nu hun eigen risico, dan
zouden we aan deze verhuurderU geen woord
hebben verspild. De zaak is echter veel ern
stiger dan het verhuren van hittekarretjes en
zei'.booten aan onbedreven lieden Wat we
hier zien, is dit, dat autobestuurders met
De 43e algemeene vergadering
Middelburg gehouden.
De voorzitter van den raad van Rbmmis-
sarissen, baron van Nagell, opende de ver
gadering met een woord van welkom.
Dan herdacht de voorzitter verschillende
leden en vrienden van de MU-, die in het
afgeloopen jaar gestorven zün en anderen
die zich in het verleden voor de MU- ver-
diensteiyk hebben gemaakt, een vijftal, dat
in *t afgeloopen jaar hun zilver ambtsju-
bilé hebben gevierd.
HU wijst verder op bet verslag van den
directeur en vooral op het vele werk dat
verricht is tot leniging van de ramp der
werkloosheid, waaruit blUkt, welk een be-
Aan het jaarverslag van
„Liefdewerk Oud Papier”
leenen wij het volgende
Als het meest treffende feit in den aanvang
van dit jaar wordt gememoreerd het verlies,
dat de Vereeniging lee<£ door het overlijden
van haar algemeen vereerden voorzitter, <fen
heer R, van Ginkel Zijn groote ijver voor het
Liefdewerk had hem tot den aangewezen
leider gemaakt, zoodat zijn verscheiden
I inderdaad voor het L.O.P. een groot verlies
was te noemen. Alhoewel niet behoorende tot
het overzicht van het jaar 1930, herdenkt men
het overlijden van het medelid, den heer
I G. A. van Meurs, die in den aanvang 1931
de vereeniging door den dood werd ontrukt.
Langer dan 25 jaar gaf hij zijn beste krachten
aan de belangen der Vereeniging.
De uitvoering der Ziektewet was ook voor
de Vereeniging in 1930 nieuw. Het begroote
bedrag voor premiebetaling bleek ongeveer
I juist te zijn, dit bedroeg 1552.50 over
I de laatste tieji maanden van genoemd jaar,
I terwijl over hetzelfde tijdvak aan ziektegeld
door de Centrale Onderlinge in totaal
1/I743-IO werd uitbetaald.
De totaalcijfers van het opgehkalde papier
I in 1930 toonen overduidelijk, dat er in bijna
alle afdeelingen hard gewerkt is. Bijna 1 x/4
I millioen K.G. papier is er meer verzameld
I dan in 1929. Het juiste bedrag der gezamen
lijke opbrengst wijst 8.605,299 K.G. aan.
I Geen jaar voordien kan op zulk een ver-
I meerderde productie wijzen. Het meest
I spreken de cijfers van de afdeeling „de
I Mijnstreek” tegen een opbrengst van
I 196.240 tt.G. in 1929, staat een opbrengst
van 380,020 K.G. in 1930.
Leiden mag bogen op een vooruitgang
I van 116,686 K.G., wat in vergelijking met de
I cijfers van 1929 zeer opvallend is, temeer
I daar de grootere opbrengst bijna uitsluitend
I door de stad geleverd is. Amsterdam met
I hare onderafdeelingen Bussum en Hilversum,
I gaat naar het anderhalf millioen, door een
vermeerderde opbrengst van 197,881 K.G.
I Ook Rotterdam verbeterde haar cijfets met
I 108,527 K.G., Oudenbosch met 100,605
K.G. dank zij Bergen op Zoom en de stad
Roosendaal, Eindhoven met 92,885 K.G.,
Utrecht met 74,561 K.G., Haarlem met
71,490 K.G., Alkmaar met 53’792 K.G.,
Maastricht met 53,1x4 K.G., Tilburg met
42,421 K.G, en Breda met 35,35a K.G.
In procenten uitgedrukt verhoogde Heerlen
haar opbrengst met 61 Oudenbosch
eveneens met 61 Leiden met 4a0/.
Eindhoven met 33 Dordrecht met 45
Hoorn met 27®/,, Alkmaar met 22 °/0, den
Bosch en Zwolle met 20 ®/q, terwijl Amster
dam en Rotterdam hare opbrengst resp.
met 15% en i4®/0 verhopgden. Over het
geheele land steeg de opbrengst met ruim
16 ’/o-
Slechts de Besturen der Centralen Haar-'
lem, Rotterdam, Tilburg, Leiden en Breda”
zijn er in geslaagd, een grootere of kleinere
afdrage aan de hoofdkas te verstrekken.
De loonuitkeering bedroeg plus minus
136,000 gulden. Stopzetten van de vereeni
ging zou beteekenen de arbeiders voor het
meerendeel prijsgeven aan werkloosheid en
hen tot permanente steuntrekkers maken.
In de gedachte aan deze onloochenbare
waarheid ontstond de aan de medewerkers
gezonden circulaire, gedateerd November
X930. Uit den inhoud memoreeren wq de
beduidend mindere geldelijke opbrengst,
ten bedrage van/ 60,000.in 1931, bij gelijk
heid van productie als in 1930.
Herinnerd wordt tenslotte aan het zilveren
jubilé van de hoogst gewaardeerde mede
werkers, de heeren Mr. Heerkens Thijssen
en H. Holt. Beiden mogen de voldoening
smaken van hun werken met succes bekroond
te zien. Dank wordt gebracht aan alle be
gunstigers, maar vooral aan den Doorl.
Beschermheer, Zijne Hoogwaardige Excel
lentie Monseigneur J. D. J. Aengenent,
wiens bemoedigende woorden tot besluit
van het overzicht worden aangehaald uit
een schrijven van Z.H. Exc. aan het hoofd
bestuur do. 3 October 1930
„Hoezeer het ook te betreuren valt,
„dat de toestand van uw Liefdewerk het
„uitkeeren van de gebruikelijke giften aan
„andere liefdadige instellingen ónmogelijk
„maakt, toch hopen wij, dat door den steun
„aller Katholieken, de exploitatie van uw
„Liefdewerk, ook in de komende, misschien
„evenmin voorspoedige jaren, loonend blijve,
„waardoor toch immer reeds veel goeds
„wordt gedaan.” I
HILVERSUM, 1875 M. 6.46—740 en
7307.45 Gymnastiekles o. 1. V. O. Kleere-
koper 8.00 Gramofoonpl. 113012.08
Gramofoonpl. 12.00 Concert VARA-septet
o 1. v. Is. Eyl en Gramofoonpl. 1.45 Pate
3.00 A. van Strien (san<>. Joh. Jong
(piano) en Gramofoonpl. 4.00 P. Kra
mer (viool) en mevr. J. KramerRowald
(piano) 5.15 Concert VARA-septet o. L v.
Is. Eyl en Gramofoonpl. 6.45 Gramofoon
pl. 6.55 Sletske Botten (sang), Joh. Jong
(piano) en Gramofoonpl. 730 Ceilo-
recltal door F Lens (cello) en G. v. Renesse
(piano) 8.00 W. Graadt van Roggen:
,_De vUfentwlntlgste Nederlandsche Jaar
beurs” 835 Gramofoonpl. 10.00 Vas
Dias 10.10 Zang en plano. Mevr. To v.
d. Sluys (sopraan) en Daaf Wins (piano)
10.25 Concert VARA-orkest o. L v H. de
Groot 11.00—12 00 Gramofoonplateneon-
cert.
-
Auto zonder Chauffeur
zo-sopraan). Orkest. 530 Piano-recital do*
Pouishnoff. 620—6.35 Lezing. 8.15 Kerk
dienst. 9.10.Nieuwsber. 925 Concert. Orkest
W. Bury (sopraan). 1840 Epiloog.
PARIJS ..RADIO PARIS", 1725 M. «45
Gramofoonpl. 1230 Orgelconcert. 130 Gra
mofoonpl. 130 Gramofoonpl. 2 20 Grama,
foonpl. 6 20 Gramofoonpl. 830 Oramotoon-
platen. 9.05 Humoristische voordracht. 830
Gramofoonpl.
LANGENBERG. 473 M. 720—820 OrkMt-
concert. 8.20830 Gramofoonpl. 925—1020
Evang. Morgenwijding. 1130—1230 Bach-
cantate. Koor, orkest en solisten. 130—330
Orkestconcert. 320—430 Herdenking van
den slag bU Breitenfeld. Zang en toespra
ken. 5 00—6.20 Concert. 820 „Der Wild
schüfa”. Opera van A. Lortzing. n..—
Berichten en tot 12 20 Gramofoonpl.
KALUNDBORG, 1153 M. 1225—120 Or
kestconcert 230—430 Orkestconcert 335
Gramofoonpl 8.20—9.05 Radio-Tooneel 90s
—9.20 Oembalo-soli. 920—1020 Orkestcon
cert. 10 20- 1035 Gramofoonpl. 10.45lijn
Orkestconcert. 11.20—12.50 Dansmuziek.
BRUSSEL. 5083 en 3382 M 5083 M
5.20 Orkestconcert. 6.35 Gramofoonpl. 830
Orkestconcert 9.20’Concert. Orkest en so
list.
3382 M.: 520 Orkestconcert- 635 Gramo
foonpl. 820 „Die FledermausOperette van
Joh. Strauss.
ZEESEN, 1635 M. 730 Orkestconcert 820
—915 Lezingen. 9.15 MorgenwUding. 1130
Bach-eantate. 1230 Orkestconcert. 750
Fluitconcert. 320 Herdenking van den «lag
bU Breitenfeld. 430 Blaasoonoert 535 Lie
deren 620—8.20 Lezingen. 820 „Der Wlld-
schütz”. opera van Lortzing. 1020 Origi-
neele Negermuziek. Hierna Berichten' «n
vervolgens tot 1230 Dansmuziek.
tar, omdat hU niet goed te-
iU vond de vlucht zelf heel
vliegtuig kwam,
igen de pinguïns
er uit, sdueeuwende dal w 1
Een van de pinguins was erg
gen het dalen kon; maar ooki
mooi.