ddinnenlandsch Nieuws T c I R Voor de Huiskam I I V 1 De wegenwet I XADIO-OMROEP Handel I t ra als 1 t <1 - GEMENGD NIEUWS JAARVERSLAG 1930 o Uitvoering Tarwewet E De Bataviasche politiezaak Een der bedenkeitjke gevallen Een arbeider door den bliksem gedood. Uit de raadzaal gezet Een „waardig” edelachtbare. Vi Nederl. Heidemaatschappij jaarvergadering te Middelburg. werd te V, DC 1 de aai te we vai in we K. A 8< de vereeniging over 1930 orjc- heCMe dankte vangst Mower te Amsterdam kan geen besluit ne men. Mower neemt het pakje aan. Verbreekt zegel en touwen. Wikkelt het eene papier na het andere af. Maar de steen bevindt zich niet In het pakje. Eindelijk, heelemaal onder in ligt een briefje. Daarop staat: „Accoord, ik neem hem voor 20.000.” 1 me t t k t J v 1 1 bezich- naar 4 05 (mez- tnt pe: va Si M n. B« Al D si sehlngen waren Rang tig raadhuis, Mldoe tigd en daarna een Oost-Kapelle en Do gen Westbove en Hoogduin De dag werd met een n Sociëteit St, Jorjs bloten. Bij wond S Nj h d< Verbond van Nederlandsche werkgevers Het maal percentage verhoogd tot 22 li De minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw heeft bepaald, dat met ingang van 7 September a.s. het’ maalpercentage van 20 wordt verhoogd tot 2Vi in om even- ZEF.SEN. 1635 M. Ce. 7.00—730 Gramo foonpl 10 30 Ultz voor scholen 1035— 1320 Berichten Hierna Gramofoonpl- 1.15—220 Berichten 2 20—3 20 Gramo foonpl. 3 20—4 50 lezingen 4505 50 Concert 550820 Lezingen 850 Con cert 9.05 Lezing 950 .Kin Bommel durch Wien” 1050 Berichten en daarna tot ca. 1250 Dansmuziek. De hoofdpolitieopziener R die in preventieve hechtenis werd gesteld in verband met de bekende poUtle^affaire tn onder verdenking dat hij tijdens de uitoefening van rijn func tie meermalen geld zou hebben aangenomen van houders van Chineesche speelhuizen, heeft reeds een gedeeltelijke bekentenis af gelegd. de benoeming der raadscommissies in de Bodegravensche raadsvergade ring een sociaal-democratisch lid van den raad zich zóó op, dab hij. sprekend over den raad, de woorden ..zootje” en ,Jari- zeeérsbende" gebruikte. Nadat de heer Ol- detnans drie maal tot de orde was geroe pen en’ bleef doorschreeuwen. nadat hem het woord was ontnomen, werd een voor stel van den burgemeester aangenomen om den heer Oldemans te verwijderen. Onder hevig misbaar werd de .edelacht bare” door een polltie-agent, uit de raads zaal gezet, bericht het Hdbd Tijdens een onweer „Liefdewerk Oud Papier” Tijdens een hevig onweer, gepaard gaan de met regen en hagelslag, werd Donderdag avond te Boxum de 50-jarige arbeider Sik- kema door het hemelvuur gedood. BRUSSEL, 5084 ea 338.2 M. 5483. M-i 5.20 Orkestconcert 6.S5 GramofoonpL 8 20 Concert. Solisten 3385 M_: 5 20 Or kestconcert en Gramofoonpl. 650 Gra mofoonpl. 850 Orkestconcert 9.20 Or kestconcert KALUNDBORG, 1153 M. 12.25—230 Orkestconcert 4.206.00 Orkestconcert en piano 8 20—8 20 Orkestconcert en zang 950—1020 Kamermuziek. Strijkkwartet 1035—1150 Concert. Hawaiian-kwartet. LANGENBERG, 473 M. 755—850 Gra mofoonpl. 11.00—12.05 Gramofoonpl. 1230 Gramofoonpl. 155—250 Orkestccn cert 550-*€50 Gramofoonpl. 850 Wil helm Raabe-herdenklng Toespraak en or kestconcert. Daarna berichten en tot 1250 Dansmuziek. Ter aanvulling van het verslag omtrent de algemeene vergadering van het Verbond van Nederlandsche Werkgevers, te Bergen-Bin- nen kon het volgende worden 'medegedeeld. Na de bestuursverkiezing heeft de heer H. P. Gelderman CMzn., voorzitter van het Verbond, een woord tot den afgetreden al- gemeen-voorritter gesproken. Nadat de heer Kalff den heer Gelderman voor deze woorden dank had betuigd, sprak de algemeen-secretarls, mr. A. N. Molenaar, nog een persoonlijk woord namqps het secre tariaat. Ir. Kalff dankte voor deze woorden en ver klaarde, dat de vriendschap tusschen hem en het secretariaat ook na zijn aftreden zal blij ven voortduren. Daarna hield ir. J. H. Telders, voorzitter van de Vereeniging „Het Groot-Baggerbe- drijf". zijn inleiding betreffende uitvoering der Zuiderzeewerken, ter voorbereiding van den tocht, dien de leden gisteren onder namen. Deze inleiding werd met een aantal kaarten van de Zuiderzeewerken toegelicht. Vervolgens hield ir. Alph. Roebroek, lid van de directie van den Wieringermeerpol- der, een voordracht over indijking en indus- De algemeen-voorzitter, ir. Kalff, dankte den inleider zeer voor deze uiteenzetting, vooral omdat hij daardoor het uitzicht had geopend op een nieuw afzetgebied voor de industrie, een uitzicht, dat wij zoo noodig hebben, dat bet een zonnetje heeft gebracht in onze vergadering (applaus». Des middags vereenlgden de 240 deelne mers zich aan een maaltijd tn het hotel Nassau te Bergen aan Zee. gelmatig ieder jaar een ongeveer gelijk be drag voor onderhoud besteed. Voor een goed aangelegden weg kan in latere jaren met ’n gering bedrag voor ondërhoud volstaan wor den. Bij het bepalen van de uitkaerlng moet MAANDAG 7 SEPTEMBER HUIZEN. 298 M. UitsL NCRV-uiteending 8.00 Schriftlezing 8.159.45 Gramo foonpl. 10 30 Ziekendienst 110011V) Gramofoonpl. 12.0012.15 Poiltieber. 1230—1.45 Orgelconcert Jan Zwart L46 Gramofoonpl. 2.00 Ultz. voor schalen 230—3.00 A. J. Herwlg: „De kamerplanten van deze maand” 3.00—5.00 Gedeelt Uit eend. der 15de Maranatha-conferentle te Zeist 5.00—630 Concert. K. Hartveit (viool), P. Lentz (cello), G. Sejjler (piano) 630 Verteluurtje voor jongeren 7.08— 8.30 Vervoig-uitz. van een gedeelte der 15e Maranatha -Conferentie te Zeist 830 Poiltieber. 8.45—10.45 Kunstavond ten huize der familie Nlc. Chr. Radiover. 10.00 Vaz Dias 10.4511.30 GramofoocpL ran ►en :he ■ttkeertngen te doen .welke geszmeidtjk niet werk dóór booger mogen worden gesteld dan hetgeen per *mr voor behoorlijk onderhoud werd wsr- eiseht. De Regeering achtte het niet mogelijk voor alle gevallen in bepaalde regelen aan te geven wat als minimum dan wel wat als maximum ulttoeering per jaar moet worden ar "genomen. Voor den eenen weg wordt re* Een nieuw gevaar voor het Zondagsche verkeer. DAVENTRY, 1554.4 M. 1035 Morgen wijding 11.06—1150 Lezing 1250 Con cert. J. Vincent (sopraan), het Dorian-trio 135 Orkestconcert 4 20 Orkestcoocert 535 Klnderuurtje 650 Nieuwsber.j— 650 Piano-duetten door Ethel Bartlett en Rao Robertson 7.10—755 Lezing 730 Lezing 750 Lezing 8.20 Concert. Or kest. A. Desmond (alt). A. Foar (bas-bari ton) 10.00 Nieuwsber.,10.15 Scheeps tijdingen 1030 Lezing 10.40 Orkast- concert 11251220 Dansmuziek. met de billijkheid rekening worden gehouden. Ten slotte vermelden we nog, dat de ver plichting om een weg te onderhouden niet meer bestaat, wanneer de weg gedurende 30 jaar in geenerlel opzicht door den daartoe verplichte is onderhouden. Ook is de verplichting om een weg of een duiker in een weg te onderhouden te niet gegaan, wanneer gedurende 10 achtereenvol gende jaren daaraan niet is voldaan en te vens gedurende dien tijd de weg of de dui ker is onderhouden door het Rijk, een pro vincie, een gemeente of een waterschap. Bower en Mower zijn handelaren in ju- weelen. Mower woont te Amsterdam. Bower woont te Berlijn. Nu en dan doen zij zaken met elkaar. Op zekeren dag had Mower te Amsterdam een briljant van vier karaat opgedoken. De steen had een waarde van minstens 25000 gulden, in waarheid had Mower er niet zoo veel voor betaald. Hij stuurt den briljant naar Bower te Ber lijn en schrijft: „Beste Bower! De steen is voor kenners best 30.000 waard. Maar ik laat hem jou als gelegenheldskoopje voor slechts 20.000. Ech ter maak ik er deze voorwaarde t»lj. dat je niet zult probeeren den prijs nog te drukken. Mijn eerste en laatste woord: 20.000 gulden. Stuur den steen anders maar per omgaande terug.” Bower bekijkt den steen. Hij bevalt hem. HU bevalt hem buitengewoon. HU bevalt hem steeds beter. HU zou er ook graag 20.000 gul den voor betalen. Maar waarom aou hy? Waartoe had hU leeren handelen? Misschien zou hy hem toch goedkooper krUgen. En hü schrijft daarom aan Mower te Amsterdam: „Beste Mower! 19.000 gulden wil ik beta len. Meer is hU me niet waard.” Mower telegrafeert: „Zend den steen dadelijk terug. Bower te BerlUn gaat er bU ritten. maakt het pakje in or^p. doet er touw omheen en verzegelt het volgens de regels der kunst en stuurt het hoog verzekerd naar Amsterdam terug. Tevoren echter schrUft hU een brief: „Beste Mower! Morgen zend ik je den steen terug, omdat ik met den besten wil niet meer dan 19.000 gulden kan besteden. Overleg het goed bU je Itelf. Het te mijn laatste woord. JU zult er tenslotte ook goed een ïrerritenen bovendien komt het geld dadelUk. Ik plaats je dus voor de keus, of je mU den steen daarvoor wilt laten of niet. Kun je daaftoe besluiten, weiger dan het pakje aan te nemen en laat het naar my teruggaan Mocht je echter aan 20 000 blU- ven vasthouden, wat ik zeer aou betreuren, neem daa het pakje aan.” L. Schmidt. 1.00 Gramofoonpl 1.15 octetconcert. 2.00 Boe kenhalf uurtje Herman de Man. 230 Piano-recital Coba Rjmeke. 3.00—4.00 Het Residentie-or- kest o. 1. v. Ignaz Neumark. Mm v. N. Grau- dan (cello). 4.005.00 Uiteending Water polo-wedstrijd HollandEngeland in bet Zuiderbad Den Haag. In de rustpoos: Gra mofoonpl. 5.45 Concert VARA-orkest o. 1. v. H. de Groot. A. Funke KUpper (zang) en Joh. Jong (piano). 6 45 Vervolg concert 8.00 Vaz Dias. 8.159 00 Omroeporkest o. 1. van N. Treep S. HaasePienemanlzangl 9.00 Louis Davids. 9.15—10.00 Vervolg Om roeporkest. 10 00 Louis Davids. 10 15 Ver volg Omroeporkest 10 45 Gramofoonpl. 11.00 12.00 Kovacs Lajos en zjjn orkest. Refrein- zang: Bob Scholte. DAVENTRY, 1554.4 M. 3.20 Kerk-cantate van Baeh. Koor, orkest en solisten. Kinderkerk. 435 Concert. W. Da vis langrUke taak onze MU- vervult in het So ciaal economisch leven van ons land. Men bedenke toch steeds, aldus besloot de voorzitter zyn rede, dat onze vereeniging geen maatschappU te. die winstbejag be oogt. Wij behoeven geen dividenden uit te keeren, al moeten er als bet noodig te, bU een dergelUk uitgebreid personeel als wy hebben, natuurlük voorzieningen worden getroffen voor slechte tUden. Het te ons streven by het ontwerpen van plannen, zoowel als bU de uitvoering van werken een sfber van vertrouwen te leggen tusschen opdrachtgever en onze MaatschappU- Want alleen door dat vertrouwen te de Heide maatschappij geworden wat zU te en kan zU de diensten bewijzenwaarvoor zij in het leven geroepen werd. Nadat de contróle over de aanwezige af- deelingen verricht was, kwam het verslag van den directeur aan de orde, dat onder waardeerende dankzegging werd goedge keurd. ■'Nadat de commissie, belast met het na zien der rekening over 1930, verslag had uitgebracht, strekkende tot goedkeuring dier rekening, had de verkiezing plaats ter voorziening in de vacature wegens periodie ke aftreding Met groote meerderheid van stemmen werden herkozen de voorzitter baron van Nagell en de heeren mr. W. J. M Westerwoudt. jhr. H W. de Blocq van Scheltenga en mr. J. G. Westra van Holthe. Vervolgens deelde de heer G Houtzagers, inspecteur der Nederlandsche Heidemaat- schappU. het een en ander mede betreffende de excursie van den volgenden dag naar de Wouwsche Plantage en naar de verruiming en normaliseering van Boomvaart en Roo- sendaalsche Molenbeek. Na afloop der vergadering werd een be zoek gebracht aan het stadhuis van Mid delburg. waar bet ^gemeentebestuur officieel de leden der Heidemaatochappu ontving. De burgemeester sprak hier eenige vriende- TOce woerden, waarin hU hulde bracht aan k der Ned. Heide My De voorzitter voor de eer dezer officieele ont- (Hidgend van waardeering voor bet f; v^mciTu rr*uB€ verver— ngeboden werd het prach- LdB^rg's glorie, jr gemaakt \en de bezittln- achtigd. itljd in Dit schrijven besluit met het verieenen van den Bisschoppelijken zegen, als blijk vaa waardeering voor den velen arbeid, door allen verricht. twUfelachtlge hoedanigheden op het overige «eer intense verkeer worden losgelaten met auto's vol ouderdomskwalen. Daar t slechts .Jiuurspulletje", te behoeft de huurder het niet te ontzien. Het wordt dus al licht een geschiedenis van rijden en rossen, en zulks met een halven slag speling *tn het stuur, met slingerende voorwielen, met remmen, die niet voldoende werken en met banden, die hun besten tjjd gehad hebben. Dit is niet onze gróótste grief tegen dit verhuurbedrijf. Een grooter bezwaar is, dat de verhuur der die de mogelijkheid creëert, dat een gezelschap 'voor een daalder den man een heelen dag buiten eenige contróle met een auto uit toeren gaat, het automobilisme bet algemeen nadeel toebrengt en wel deze reden, dat er geen verhaal is op tueele schade aan derden toegebracht. Men stelle zich even voor, dat zoo'n huur koets op z'n gevaarlUke excursie een zware botsing met een luxe-auto veroorzaakt of aan andere weggebruikers zwaar UchamelUk letsel toebrengt. Op wien is deze schade verhaalbaar? De man aan het stuur is natuurlUk niet tegen schade aan derden verzekerd. Het zal hem natuurlUk erg spUten, dat zün vroolUk uit stapje zulke nare gevolgen had. doch daar hU slechts een arme metselaar of een ketel- bikker zonder werk is, kan niemand van hem vergen, dat hfj de onkosten vergoedt. Van een kikvorech plukt men nu eenmaal geen veeren Dit nu is een der consequenties, die men bU deze sterk doorgevoerde pauperisatie van bet automobilisme onder het oog zal moe ten zien. In de verhuring van auto's zonder een bevoegd en financieel verantwoordehjk man aan het stuur zien we dan ook een kwaad, dat hoe eer hoe beter dient te worden opgeruimd. PARIJS „RADIO-PARIS”, 1725 M. 8.05 Gramofoonpl^— 1230 Gramofoonpl. 135 Gramofoonpri— 430 Concert 630 Gramofoonpl. 830 Radio-Tooneel 950 Concert. Strijkkwartet, zang en cello-»oU. ZONDAG 6 SEPTEMBER 1931. HUIZEN, 298 M. 838 NCRV. 938—646 KRO. SJM NCRV. 7.45—1138 KRO. 830— 930 Morgenwijding oXv. Ds. J. v. <L Schors. Mevr. F. Mooy (zang). 93010.00 Gramo foonpl. 10.00—11.45 Ultz. v. d. Hoogmis uit de kerk van den H. Henrlcus te Amersfoort. 11.46—1230 Gramofoonpl. 1230—3 00 Uitz. van het 6-September Congres v. h. R. K Werkliedenverbond. 2.00 Litterair halfuurtje door Dr. J. Gieten. 230—4.00 Concert KRO- ■extet o. 1. v. P. Lustenbouwer. 4.00500 Ziekenlof. 5.00 Gewyde muziek. 5.20 Kerk dienst vanuit de Geref. Kerk Gorinchem. Hierna tot 7 45 Zang door Rte Kteyn (so praan) en Jo Kteyn (alt). 7.45—8.10 Pater N. Sanders OFM „Het toeval in een te ven van een heilige." 8.1019.40 Concert KRO-orkest o. 1. v. J. Gerritsen. Ca.- 930 Vaz Dias. 10 40—11.00 Epiloog door het Klein Koer oJ.v. J. H. Fleckers HILVERSUM 1875 M. <30—8.45 Gym nastiekles oJ.v. G. Kteerekpper. 8 50 Post- dulvenber. 9.00 8. 8. Lantima: „Bolgewas sen voor kamer en tuin”. 930 Vlool-recital door N. de Klyn. Joh. jong (piano). 12.00 Gramofoonpl. 12.151.00 AVRO-octet oJ.v. Vervolg door door Op 31 Juli 1930 is tot stand gekomen de Wet, houdende vaststelling van voorschriften on 1 taent openbare wegen, de ag. wegenwet. Deee wet zal binnenkort in werking treden. BU deze wet zUn de particuliere belahgen niet ontzien. Er moest vaak diep in allerlei particuliere belangen worden ingegrepen, omdat het onvermijdelUk was om het wegen- recht afdoepde te regelen. De Regeering heeft zich daarbij op het standpunt gesteld, dat omtrent den rechtstoestand van den weg en de daarmede in verband staande ver houdingen meer zekerheid moest worden ge schapen. dat daarvoor de particuliere belan gen niet steeds konden worden ontzien, maar dat de inbreuk op deze belangen tot het noedzakelijke beperkt moei blyven en. waar noodig, schadeloosstelling moet worden ge- geveft. De strekking van de Wegenwet is niet om in beginsel met bet bestaande te breken, maar om eenige onderwerpen van hët wegen recht te regelen, welke niet geregeld zyn en waaromtrent onzekerheid bestaat. Dienten- gevoige zijn in de Wegenwet alleen bepalin- »een vartgesteld omtrent de openbaarheid van den weg, de budgeriyke rechten ten aan- aten van wegen, bet onderhoud daarvan, de wegenleggers, de onteigening ten behoeve van aanleg of verbetering van wegen en de tolheffing. De Wegenwet is alleen toepasselijk op open bare wegen, dus niet op particuliere wegen, welke slechts ten beste voor leder toeganke lijk Zbn. Onder openbare wegen verstaat de Wet ook voetpaden, rijwielpaden, jaagpaden, dre ven. molenwegen, kerkwegen en andere ver- keersbanen voor beperkt gebruik, benevens bruggen. Onder rechthebbende verstaat de Wegen wet de rechthebbende krachtens burgerlUk recht. Tot heden bestaat er onzekerheid of een particulier zonder medewerking van de over heid zUn weg het karakter van openbaren weg kan geven. De Wet maakt aan die onzekerheid thans een einde. Wanneer een rechthebbende zUn weg de bestemming van openbaren weg heeft gegeven vóór het in werking treden van de Wegenwet, dan is die bestemming thans vastgelegd. Na het in werking treden van de Wet kan de particulier alleen met mede werking van de Overheid zijn weg bet ka rakter van openbaren weg geven. Volgens de Wegen wet is een weg openbaar: lo. wanneer hU. na 30 jaren vóór het in werking treden van de Wegenwet gedurende 30 achtereenvolgende Jaren voor een ieder toegankelijk is geweest, 2o. wanneer hU, na 10 jaren vóór het in werking treden van de Wegenwet gedurende 10 achtereenvolgende jaren voor een ieder toegankeUJk is geweest en tevens gedurende dien tUd is onderhouden door het RUk, een provincie, een gemeente of een waterschap; 3o. wanneer de rechthebbende daaraan de bestemming van openbaren weg heeft ge geven. Wanneer echter gedurende den genoemden termUn van 30 of 10 jaren op de onder lo en 2o genoemde wegen gedurende minstens een jaar duidelijk ter plaatse is aangegeven door het stellen van opschriften als: eigen weg, particuliere weg of andere kenteeke- ningen, dat de weg slechts ten bede voor een ieder toegankelUk is, heeft de weg niet het karakter van openbaren weg. •De Minister heeft naar aanleiding van dit artlkfel, dat in de Eerste Kamer nog al be strijding heeft ondervonden, eenige verkla ringen gegeven, die voor de praktUk belang rijk zullen zUn. De eigenaars van vele oude zandwegen, voetpaden, speciaal in bosschen en heiden, hebben jaren lang gedoogd, dat het publiek hiervan gebruik maakt. Al deze wegen zullen, wanneer dit minstens 30 jaar is gedoogd, vanaf het oogenblik der inwerkingtreding van de Wegenwet openbaar worden, met alle gevolgen, welke die wet hieraan verbindt, tenzU de eigenaar hiertegen maatregelen neemt. De Minister verklaarde, dat de hier boven genoemde 3z jaar onmiddellUk aan het in werking treden van de Wet moeten voor afgaan. Wanneer de Wet b.v. 1 October 1931 in werking treedt, dan wordt een weg alleen openbaar, wanneer deze vanaf 1 October 19zl bU voortduring voor een leder toegankelijk is geweest Ontbreekt aan dien termyn ook maar iets en wordt de weg voor enkele dagen afgesloten, dan wordt de weg niet openbaar. Er zUn dus twee manieren voor den eigenaar om te voorkomen dat een weg bU bet in werking treden van de wet openbaar wordt, n.L óf minstens 1 jaar vóór dat tijdstip een bord te plaatsen, dat de weg slechts voor een ieder ter bede toegankelUk is, óf vóór dat tydstlp minstens één dag dien weg voor het publiek af te sluiten. Dit laatste is voor den eigenaar wel het meest afdoende middel. Deze kwestie is voor de gemeente van veel belang. De gemeentebesturen moeten van alle openbare wegen leggers opmaken. Ge noemde wegen worden dientengevolge hierop geplaatst en hun eigenaars als de onder houdsplichtigen aangewezen. De Wet bepaalt, dat de gemeente moet zorgen, dat de binnen haar grondgebied liggende wegen, behalve die van het rijk, de provincie of een water schap, in goeden staat verkeeren en dat de gemeente hieraan heeft voldaan, wanneer de onderhoudsplichtige zUn verplichtingen niet is nagekomen. De rechthebbende op een particulieren weg kan <^zen alleen tot openbaren weg bestem men, wanneer de Raad der gemeente, waar- deze weg gelegen is. zijne medewerking ver leent. De belanghebbend# kan bU Ged. Sta ten in beroep komen van het raadsbesluit. De Raad kan voorwaarden stellen, zulks om te voorkomen, dat een verwaarloosde weg tot openbaren weg bestemd wordt. Wil de be langhebbende aan die voorwaarden niet vol doen, dan kan de Raad zUn medewerking weigeren. DikwUls bestaat er onzekerheid aan wien een weg in eigendom toebehoort. De wet be paalt thans, dat, zoolang het tegendeel niet blUkt, vermoed wordt, dat de provincie, de gemeente of het waterschap, naar gelang een dezer pubUekrechtelUke lichamen voor het onderhoud zorgt, hiervan eigenaar is. Voorts is bepaald dat de rechthebbende op en de onderhoudsplichtige van een weg of een tot den weg behoorenden berm of berm- sloot hebben te dulden: lo. de uitvoering van alle werken tot on derhoud of verbetering van den weg; 2o de uitvoering van alle werken vereischt voor aansluiting van wegen en uitwegen; 3o. het aanwezig zun, plaatsen en onder houden van voorwerpen boven, op of in den weg of de daartoe behoorenden berm of bermsloot ten behoeve van het verkeer over dén weg, van de onder lo of 2<Kjpms^frev?n^ werken en van de uitvoering daar?» De Gemeenteraad kan het onderll een weg van een particulier ovem hem dus verplichten afkoopbare jas men gaarne^als dit mogelUk zou omrijden! md. dat de ved handen zal gejéi Henri Meyer schrijft in „De Auto": In den „goeden ouden tUd", een kleine veertig jaar geleden, was een van de gelief koosde Zondagsvermaken van den burger man in de groote steden, bU een rijtuigver huurder een tilbury met hit te huren en daarmee in gezelschap met vrouw en kin deren of van vrienden en vriendinnen op stap te gaan. In de Maandagavondbladen trof men dan meermalen in de ongelukkenrubriek een uitvoerig verslag aan van de avonturen, die sommigen dezer Zondagsrijders met hun huurspulletje hadden beleefd. Soms had men te veel uitspanningen bezocht. Of te r.icth langs den wateHcant gereden. Kortxrn, er ontstond schade aan personen en goederen, om van de Zondagsgeneugten van het arme trekdier nog te zwUgen. Een andere Zondags- vreugde bestonc^^n het huren van een zell- boo8. Ook deze verhuurderU gaf aan ont luikende journalisten rijke stof voor de Zon dagsche ongelukkenkroniek. Meestal kwamen de .aankomende zeilers” er met een nat pak af en per slot van rekening bleef de schade, die zij door hun absolute onkunde op het gebied van zeilen aanrichtten, tot hun eigen beurs beperkt Het behoorde overigens tot de uitzonde ringen, dat zoowel onbedreven paardenmen- ners als onervaren zeilers groot gevaar op- levrden voor het verkeer te land of te water. Het risico, dat zU door hun onkunde liepen, waa eigen risico, dat eventueel ge deeld werd door hun passagiers aan wie het vrU stond er zich al dan niet aan bloot te stellen. In dezen tUd van malaise in schier alle bedrijven is thans een nieuwe soort ver- huurderU in zwang gekomen, die door eeni ge handelaars in gebruikte automobielen wordt aangegrepen als een middel om van hun renteloozen voorraad wagens althans nog eenig prof Ut te trekken. We bedoelden het verhuren van auto’s zonder chauffeur. Het aanbod in deze nieuwe branche, schynt vooralsnog de vraag belangrijk te overtreffen, want bedroeg aanvankelijk het huur tarief van een 5 a 7-persoons auto met gevuld benzine-reservoir f 15 per dag, op het oogenblik kah men reeds een auto in marsohvaardigen staat voor f 10 per dag bekomen. Dat is dus byna te geef en men begrijpt nauwelUks. hoe een verhuurder, al levert hU dan ook garnituren, die door hun staat van dienst geen kooidust gaande kunnen maken daar nog een korst brood aan kan verdie nen. In elk geval is de auto hiermede onder het bereik gekomen van de burgerij, die zich vroeger op Zondag per Jan Plezier of per hittekar placht te vermaken. En als specifiek Zondags-genoegen brengt het een klasse van autobestuurders op onze we^n. waarvoor een kilometer of way zou omrijden! Waht al ligt bet voor de Aand. dat de vetzuur der zUn wagen niet inXbanden zal gej«n aan iemand, die geen njbewya heefj/ er rijn fëlten te over bekend, dat'rizrt'^bezit van zoodanig bewUs geen voldoende garantie in houdt, dat de eigenaar in staat ia een auto in de voile verkeersdrukte te besturen zon der de veiligheid van het verkeer in gevaar te brengen. Gesteld al. dat de huurder inderdaad eenige bedrevenheid achter het stuur beeft verkregen, dan wil dat nog geenszins zeg gen, dat hU behoorlyk en veilig kan rijden met een zooveelste hands auto, dien hU niet kent. Geen ervaren automobilist zal ooit voor zyn genoegen uit rilden gaan met een ouden wagen zonder zich vooraf gron dig te hebben overtuigd, dat het geheele mechanisme van zessen klaar is dat de ban den betrouwbaar zUn en dat de remmen goed werken. De liefhebbers van Zondagsche uitstapjes met goedkoope huurauto's zonder chauffeur, moeten dus uit den aard der zaak onerva ren bestuurders zyn. die zoo maar op hoop van zegen achter het stuur nlaats nemen en in hun onwetendheid risico’s aanvaarden, die geen verstandig mensch oo zich neemt. Bleef dit risico nu hun eigen risico, dan zouden we aan deze verhuurderU geen woord hebben verspild. De zaak is echter veel ern stiger dan het verhuren van hittekarretjes en zei'.booten aan onbedreven lieden Wat we hier zien, is dit, dat autobestuurders met De 43e algemeene vergadering Middelburg gehouden. De voorzitter van den raad van Rbmmis- sarissen, baron van Nagell, opende de ver gadering met een woord van welkom. Dan herdacht de voorzitter verschillende leden en vrienden van de MU-, die in het afgeloopen jaar gestorven zün en anderen die zich in het verleden voor de MU- ver- diensteiyk hebben gemaakt, een vijftal, dat in *t afgeloopen jaar hun zilver ambtsju- bilé hebben gevierd. HU wijst verder op bet verslag van den directeur en vooral op het vele werk dat verricht is tot leniging van de ramp der werkloosheid, waaruit blUkt, welk een be- Aan het jaarverslag van „Liefdewerk Oud Papier” leenen wij het volgende Als het meest treffende feit in den aanvang van dit jaar wordt gememoreerd het verlies, dat de Vereeniging lee<£ door het overlijden van haar algemeen vereerden voorzitter, <fen heer R, van Ginkel Zijn groote ijver voor het Liefdewerk had hem tot den aangewezen leider gemaakt, zoodat zijn verscheiden I inderdaad voor het L.O.P. een groot verlies was te noemen. Alhoewel niet behoorende tot het overzicht van het jaar 1930, herdenkt men het overlijden van het medelid, den heer I G. A. van Meurs, die in den aanvang 1931 de vereeniging door den dood werd ontrukt. Langer dan 25 jaar gaf hij zijn beste krachten aan de belangen der Vereeniging. De uitvoering der Ziektewet was ook voor de Vereeniging in 1930 nieuw. Het begroote bedrag voor premiebetaling bleek ongeveer I juist te zijn, dit bedroeg 1552.50 over I de laatste tieji maanden van genoemd jaar, I terwijl over hetzelfde tijdvak aan ziektegeld door de Centrale Onderlinge in totaal 1/I743-IO werd uitbetaald. De totaalcijfers van het opgehkalde papier I in 1930 toonen overduidelijk, dat er in bijna alle afdeelingen hard gewerkt is. Bijna 1 x/4 I millioen K.G. papier is er meer verzameld I dan in 1929. Het juiste bedrag der gezamen lijke opbrengst wijst 8.605,299 K.G. aan. I Geen jaar voordien kan op zulk een ver- I meerderde productie wijzen. Het meest I spreken de cijfers van de afdeeling „de I Mijnstreek” tegen een opbrengst van I 196.240 tt.G. in 1929, staat een opbrengst van 380,020 K.G. in 1930. Leiden mag bogen op een vooruitgang I van 116,686 K.G., wat in vergelijking met de I cijfers van 1929 zeer opvallend is, temeer I daar de grootere opbrengst bijna uitsluitend I door de stad geleverd is. Amsterdam met I hare onderafdeelingen Bussum en Hilversum, I gaat naar het anderhalf millioen, door een vermeerderde opbrengst van 197,881 K.G. I Ook Rotterdam verbeterde haar cijfets met I 108,527 K.G., Oudenbosch met 100,605 K.G. dank zij Bergen op Zoom en de stad Roosendaal, Eindhoven met 92,885 K.G., Utrecht met 74,561 K.G., Haarlem met 71,490 K.G., Alkmaar met 53’792 K.G., Maastricht met 53,1x4 K.G., Tilburg met 42,421 K.G, en Breda met 35,35a K.G. In procenten uitgedrukt verhoogde Heerlen haar opbrengst met 61 Oudenbosch eveneens met 61 Leiden met 4a0/. Eindhoven met 33 Dordrecht met 45 Hoorn met 27®/,, Alkmaar met 22 °/0, den Bosch en Zwolle met 20 ®/q, terwijl Amster dam en Rotterdam hare opbrengst resp. met 15% en i4®/0 verhopgden. Over het geheele land steeg de opbrengst met ruim 16 ’/o- Slechts de Besturen der Centralen Haar-' lem, Rotterdam, Tilburg, Leiden en Breda” zijn er in geslaagd, een grootere of kleinere afdrage aan de hoofdkas te verstrekken. De loonuitkeering bedroeg plus minus 136,000 gulden. Stopzetten van de vereeni ging zou beteekenen de arbeiders voor het meerendeel prijsgeven aan werkloosheid en hen tot permanente steuntrekkers maken. In de gedachte aan deze onloochenbare waarheid ontstond de aan de medewerkers gezonden circulaire, gedateerd November X930. Uit den inhoud memoreeren wq de beduidend mindere geldelijke opbrengst, ten bedrage van/ 60,000.in 1931, bij gelijk heid van productie als in 1930. Herinnerd wordt tenslotte aan het zilveren jubilé van de hoogst gewaardeerde mede werkers, de heeren Mr. Heerkens Thijssen en H. Holt. Beiden mogen de voldoening smaken van hun werken met succes bekroond te zien. Dank wordt gebracht aan alle be gunstigers, maar vooral aan den Doorl. Beschermheer, Zijne Hoogwaardige Excel lentie Monseigneur J. D. J. Aengenent, wiens bemoedigende woorden tot besluit van het overzicht worden aangehaald uit een schrijven van Z.H. Exc. aan het hoofd bestuur do. 3 October 1930 „Hoezeer het ook te betreuren valt, „dat de toestand van uw Liefdewerk het „uitkeeren van de gebruikelijke giften aan „andere liefdadige instellingen ónmogelijk „maakt, toch hopen wij, dat door den steun „aller Katholieken, de exploitatie van uw „Liefdewerk, ook in de komende, misschien „evenmin voorspoedige jaren, loonend blijve, „waardoor toch immer reeds veel goeds „wordt gedaan.” I HILVERSUM, 1875 M. 6.46—740 en 7307.45 Gymnastiekles o. 1. V. O. Kleere- koper 8.00 Gramofoonpl. 113012.08 Gramofoonpl. 12.00 Concert VARA-septet o 1. v. Is. Eyl en Gramofoonpl. 1.45 Pate 3.00 A. van Strien (san<>. Joh. Jong (piano) en Gramofoonpl. 4.00 P. Kra mer (viool) en mevr. J. KramerRowald (piano) 5.15 Concert VARA-septet o. L v. Is. Eyl en Gramofoonpl. 6.45 Gramofoon pl. 6.55 Sletske Botten (sang), Joh. Jong (piano) en Gramofoonpl. 730 Ceilo- recltal door F Lens (cello) en G. v. Renesse (piano) 8.00 W. Graadt van Roggen: ,_De vUfentwlntlgste Nederlandsche Jaar beurs” 835 Gramofoonpl. 10.00 Vas Dias 10.10 Zang en plano. Mevr. To v. d. Sluys (sopraan) en Daaf Wins (piano) 10.25 Concert VARA-orkest o. L v H. de Groot 11.00—12 00 Gramofoonplateneon- cert. - Auto zonder Chauffeur zo-sopraan). Orkest. 530 Piano-recital do* Pouishnoff. 620—6.35 Lezing. 8.15 Kerk dienst. 9.10.Nieuwsber. 925 Concert. Orkest W. Bury (sopraan). 1840 Epiloog. PARIJS ..RADIO PARIS", 1725 M. «45 Gramofoonpl. 1230 Orgelconcert. 130 Gra mofoonpl. 130 Gramofoonpl. 2 20 Grama, foonpl. 6 20 Gramofoonpl. 830 Oramotoon- platen. 9.05 Humoristische voordracht. 830 Gramofoonpl. LANGENBERG. 473 M. 720—820 OrkMt- concert. 8.20830 Gramofoonpl. 925—1020 Evang. Morgenwijding. 1130—1230 Bach- cantate. Koor, orkest en solisten. 130—330 Orkestconcert. 320—430 Herdenking van den slag bU Breitenfeld. Zang en toespra ken. 5 00—6.20 Concert. 820 „Der Wild schüfa”. Opera van A. Lortzing. n..— Berichten en tot 12 20 Gramofoonpl. KALUNDBORG, 1153 M. 1225—120 Or kestconcert 230—430 Orkestconcert 335 Gramofoonpl 8.20—9.05 Radio-Tooneel 90s —9.20 Oembalo-soli. 920—1020 Orkestcon cert. 10 20- 1035 Gramofoonpl. 10.45lijn Orkestconcert. 11.20—12.50 Dansmuziek. BRUSSEL. 5083 en 3382 M 5083 M 5.20 Orkestconcert. 6.35 Gramofoonpl. 830 Orkestconcert 9.20’Concert. Orkest en so list. 3382 M.: 520 Orkestconcert- 635 Gramo foonpl. 820 „Die FledermausOperette van Joh. Strauss. ZEESEN, 1635 M. 730 Orkestconcert 820 —915 Lezingen. 9.15 MorgenwUding. 1130 Bach-eantate. 1230 Orkestconcert. 750 Fluitconcert. 320 Herdenking van den «lag bU Breitenfeld. 430 Blaasoonoert 535 Lie deren 620—8.20 Lezingen. 820 „Der Wlld- schütz”. opera van Lortzing. 1020 Origi- neele Negermuziek. Hierna Berichten' «n vervolgens tot 1230 Dansmuziek. tar, omdat hU niet goed te- iU vond de vlucht zelf heel vliegtuig kwam, igen de pinguïns er uit, sdueeuwende dal w 1 Een van de pinguins was erg gen het dalen kon; maar ooki mooi.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 2