KLEINIGHEDEN. DE CHARME VAN DE STUDEERKAMER WANDELTOILETTEN MODERNE SCHORTJES VOOR DE HUISVROUW ELCK WAT GOETS a T fMH RAUW'KOST RECEPTEN DAMESPANTALON ffi® ITl I GENEESKUNDIGE KALENDER ■w/z//il g— rf: F I fa si g w/ z I 0 1W iJO i a® ls®asï; if lltlii ■f F F E i S A A A A ifT«i i s 7/ AUIIIJ7//J liWl/ilim ¥f? a .lljrli lift i *s<: r NAAR SCHOOL T J OP VERZOEK I V' Wii'i'S' 5 l'i tl O e r 1 i 1 Tv 6"& ïl,*. /V -.U., 1 f -s ’UI jTj-i'-tzlN /Fm _V .ZZ.V. zz.V^t j in Il- I 3*' OVERNEMING UIT DEZE RUBRIEK ZONDER TOESTEMMING VERBODEN 7 met een Q 6 6/^/ niet I 6A37 g-J> die gwünnen, l TENNYSON SENECA modellen Mayonnaise voor „rauwkost” schotels Sla van bloemkool, tomaten en andijvie DDiX O rang* wrpgawfca» t II rS ggag^zj -L Sla van wortelen en witte kool (4 personen) Zoo het Jten u zelven” meer in toe passing werd gebracht dan het „ken an deren** de wereld sou heel wat geluk kigen meer tellen. Wie kan rijpe bezen lezen Van *nen tak die drooge staat? GUIDO GEZELLE g< Jl 1 wortel van 200 A 250 Gr. 200 Gr. witte kool 4 eetlepels slaolie 4 theelepels citroensap 1 theelepel Maggi's Aroma 1 theelepel honing (niet bepaald noodig) 1 theelepel door elkaar gehakte peter selie. prei (of ui) en dragon, desverkie- zende ook 1 fijngehakt knoflookpuntje. over kunt stikken. Het elastiek wordt aan den achterkant door de bles geregen. sel zjjn. is ht fa op ge uil en Be mi m< of da lie. wk WO zei zoc de gel doe var Ecl geil gel< de 1 libe een diei té spn boe' ven han de deui red verl Voo in d De rech van onk< wat min. ■mn Een ander bekladden kan nooit zich zelf schoonmaken. ■klilri lll'HIÜIlill -^_3hUII, vi.hiiiiii—.mm i.i i MMiwittni—Hiiiiw-'. uit beter toile-de-soie een Ik geloof dat iedereen van die oogen- blikken kent, doch iedereen kan niet zoo veel ruimte afstaan, een groote ka mer kan meestal niet gemist worden. Echter een studeerkamer behoeft geen groot vertrek te zijn, zij wint aan char me en gezelligheid, wanneer zij niet te groot is. In zoo’n kleine kamer plaat sen we geen boeken-kast, doch laten een muur geheel door boekenplanken in nemen, de boekenplanken behoeven niet altijd van eikenhout te zijn, doch kun nen een goed uitgedachte kleur heb ben, de kanten donkerder dan de vlak ken der planken. De planken b.v. crème en de kanten groen, of tegen een lich ten achtergrond planken oud-roee, kan ten zwart, planken geel,-kanten swart, enz. Denk niet dat deze planken slechts een goed hulpmiddel zijn. bfj den modernen Interieur-bouw worden de boekenplan ken tn nissen en langs den wand aan gebracht, uitsluitend toegepast. Enkele planken en nissen kunnen open in Er worden twee knoopsgaat jes In gewerkt en met twee knoopjes wordt het op *t schortje vastgeknoopt. Aan een punt van de schort hechten wij het schouder- bandje, hetwelk uit een reep dubbelge- stikte stof bestaat. Juist in het midden der twee zijstukken worden bandjes ge zet, welke op den rug geknoopt worden. Het tweede modelletje is vervaardigd uit zacht-geel linnen en heeft vier groote blauwe bloemen als versiering. Deze bloe men worden apart geknipt en op het schortje gefestonneerd, met den dichten M vraa land althi aan eens voor roen De en n zulle gend prob aan onbe een 1 piegi regel denh Dit zend, wel d en w wij s leerei den niets Me zicht) Nedei me g den, i ter b ons tien wette inhou is be< van t lands, ninge: zijn! gerad. Voo der 1 Uln i wettei Staat, Ujk h ren. het al havini ordevt zwakk De verhei eerste gen; 1 onderl «te s zonde hijvooi Kerk 1 kan i niet n terrein men t men e tieren •fguns dingen meeste onder mt. Zoo brood ter vt Kerk De weg naar huiselijk geluk loopt over kleine struikelblokken, die wjj moeten ontgaan. i l’ UW Benoodigd: voor één pantalon 135 c.M. stof van 80 c.M. breed. 45 cM. elastiek, voor fig. 1 130 cU Valencienne-kant, voor fig. 2 3 M. kant. Men teekent de patronen op de aangegeven maten, waar na ge ze op de vaste lijnen uitknipt. Fig. 1 is gemakkeiyk te maken. Het patroon wordt op de stof gelegd, waarna ge het met een naad uitknipt. Hierna worden voor- en achtetnaad met een platten naad verbonden, daarna ook de kruis naad. Onderaan langs de pijpen wordt een smal soompje ingeregen, waarna ge het kant er op den goeden kant langs kunt stikken. De flguurnaadjes worde» 154 cM. breed en 13 c.M. lang ingestikt. De bovenkant van de broek wordt met een schuine tdes afgewerkt, welke 4 cM. breed wordt geknipt en welke aangestikt en op c-- wordt en na afwerking 2J4 c.M. breed moet sfjn. Door den achterkant van de broek wordt elastiek geregen ter lengte van 43 c3£, terwijl dit pp den aükant r~ Weet ge, dat een goed voorbeeld tien maal meer invloed op uw kind heeft dan een preek of een gebod of een verbod? En dat goede voorbeeld behoeft in t minst niet te bestaan in goed zijn in groote dingen. Och neen, *t zit dikwijls juist in de kleinigheden van lederen dag. Let vooral op wat ge zegt en hoe ge dat zegt. Als uw kind lederen dag hoort, dat ge bakker en melkboer begroet met een vriendelijk „goeden morgen”, zult ge niet bang behoeven te zijn, dat het ze zal afsnauwen. Als uw kleine man geregeld hoort: „Wil je de deur even voor me dicht doen?” en „Wil je netjes gaan zitten?" zal hij niet schreeuwen: „Deur dicht” of dwingen kortaf „Zitten”. r ’t Is grappig en leerzaam om eens op Fig. 6118 Wandelcostume van fantasie- tweedstof. De breede revers zijn van hetzelfde materiaal. Men kan er een vestje onder dragen of een blouse. Hier door krijgt het costume meer het idee van een manteljapon. De rok is zeer eenvoudig. Het heupstuk, dat van ach teren in een baan doorloopt, eindigt van voren in een punt. De rok heeft platte plooien. Fig. 6137. Elegant namiddag-tollet van lichtbruine wollen crêpe, gegarneerd met biezen en diepe plooien. Het corsage Is bolerovormig uitgesneden, doch meteen weer opgestikt, zoodat eigenlijk ‘n pseudo bolero ontstaat. Het dasje Is van ge nopte crêpe de chine. Fig. 6142. Keurig complet van grijs, ge ruite wollen crêpe Georgette. De niian- tel is z.g. 7/8 lengte. De japon heeft een tunique en is met tandvormige uitsnij dingen versierd. Het kleine vestje is van wit volle en de ceintuur van zwart lak leden 1 eierdooier 2S d.L. slaolie 1 eetlepel gezeefd citroensap 1 theelepel Maggi's Aroma. Klop den eierdooier met het citroen- sap en de Maggi's Aroma goed door elkaar; schenk er onder voortdurend flink kloppen in een fijn straaltje langzamer- hand de olie bij. tot de saus tenslotte een dikke glanzende maas» vormt, I gelaten worden, voor een fraai beeldje of een artistieke vaas, mooi uitkomend te gen een effen lichten wand. Verf de muren vooral licht, om de studeerkamer zoo groot mogelijk te maken, en kies rustige kleuren. Zware gordijnen om het geluld te dempen sfjn wel roodzakelijk in zoo'n kamer. Groen voor de gordijnen is mooi en een kastanje-bruln karpet. Een gladde, ge beitste vloer met hier en daar kleine kleedjes is voor een studeerkamer ook heel mooi en rustig, de stoelen bekleed met effen stof in de kleur der gordij nen. Handige tafels sien we o zooveel te genwoordig, welke bij uitstek geschikt zijn voor uw schrijfwerk, een tafel met ultachulfbladen is zeer practlsch en neemt vooral In een kleine kamer zeer weinig ruimte in. Een. verplaatsbare leeslamp hebben we noodig en verder goed licht beschermd door melk- of matglas, aangebracht aan de zijkanten, het is b.v. goed om in verschillende hoe ken strooken licht aan te brengen, die u naar willekeur kunt gebruiken. Een eigengemaakte boekenruimte kan ge maakt worden voor weinig kosten. Men kan zooiets maken in een nis of naast êen schoorsteenmantel; daar het geheel zichzelf steun geeft, zonder gespijkerd te zijn, wordt de muur tn het geheel niet beschadigd, de planken moeten gezaagd woeden op de vereischte lengte. Gre nenhout wordt ervoor gebruikt. 22 J4 eM. breed en 2% cAf. dik. Een plank van ongeveer 135 c M. lengte kan 36 boeken van normale grootte dragen. Eerst meet u de nauwkeurige breedte van de nis, dan, nadat u bepaald heeft hoeveel plan ken u noodig heeft, bestelt u het hout bij den houthandelaar, zoo voordeelig mogelijk wat de lengte betreft, zoodat er geen stukken afvallen, die te kort zijn voor uw doel. Voor steun van elke plank heeft u twee stukken plank noodig van 22*4 cM. breedte en van een hoogte, zoo groot als de hoogte van uw boeken plus 2S c.M. De kleine teekenlng laat u de plank met steunen zien, deze kunt n aan de plank vastslaan, maar voor een nis is dit niet noodig, de steunen kunnen los tusschengezet worden. De boeken planken kunnen gebeitst of geschilderd wca den. We laten hier verschillende studeer kamers volgen, waaronder zeer kostbare en zooals u ziet op alle voorbeelden, ontbreekt de losse boekenkast. ANEMOON. Verlangt u ook wel eens een rustige kamer te bezitten, waarin u zich zoo ongestoord kan terugtrekken? Zoo’n ka mer geheel voor u zelf, waar niet ieder een in- en uitloopt, waar we omringd zjjn van al onze lievelingsboeken en we kunnen zitten in een gemakkelijken arm stoel of rustbank en waar we de zorgen en bet gewoel van de buitenwereld voor een oogenblik kunnen vergeten. Genezen te willen worden is een doel der genezing. Als de Septembermaand in het land komt, dan is de vacantie ten einde, dan worden boeken en schriften weer voor den dag gehaald en gaat jong en oud opnieuw aan den arbeid. Wjj zullen daarom thans eens met elkaar bespre ken enkele problemen, welke zich om bet schoolkind heen groepeeren en waarbij wfj natuurlijk hoofdzakeljjk de geneeskundige zijde zullen belichten. Het spreekt wel van zelf, dat hoe nuttig en onmisbaar de school ook is voor het leven, wjj haar toch niet kun nen beschouwen als een hygiënisch in stituut bij uitnemendheid. Dat wij spre ken van schoolziekten wijst er reeds op, dat men voor verschillende ziekten samenhang aanneemt met het schoolle ven. Wij zullen in den loop van onze besprekingen wel gelegenheid krijgen om na te gaan In hoeverre deze bewering juist is en zullen daarbij zien, dat ook meermalen de school onnoodig als de schuldige oorzaak wordt aangewezen. In ieder geval is het goed om de school als een onmisbaar opvoedingsattribuut aanvaardend, eens na te gaan in hoe verre het mogelijk is de voordeelen zoo groot mogelUk te doen zjjn en de na- deelen zoo te verkleinen als de huidige constellatie toelaat. Het is dan in de eerste plaats duide lijk, dat het jonge kind, gewend aan spel en vrijheid, bjj het betreden van de school, een gedeelte daarvan moet prijs geven en zich schikken in de orde van de gemeenschap. Natuurlijk is dus de eerste vraag: wanneer moeten wjj daar mee beginnen? Op welken leeftijd moe- I waar nog zeer jonge kinderen zijn. Wij ten wij ons kind naar school sturen? Het is een vraag, die in ieder gezin te aljner tijd ter sprake komt en waarbij verschillende momenten de oplossing nu eens in die dan weer in andere richting leiden. Het geldt hier dus de vraag van het voorbereidend onderwijs, het „schooltje” zooals wU hier in Amsterdam zeggen. Zooals op zooveel vragen, is ook hier geen eensluidend antwoord te geven. Wanneer men mij op mjjn spreekuur dan ook deze vraag voorlegt, dan is het noodig behalve van het kind, waar het om gaat, ook iets van het gezin en de andere kinderen te weten. Toch zijn er wel enkele algemeene re gelen, welke mt) in de praktijk betrouw baar zijn gebleken. Voor het eenige kind is de toestand van het kind zelf wel doorslag gevend. Als het kind gezond en normaal een jaar of vier is geworden, als het zich thuis be- p looien legd. laatste del 1 k voor nen, graag groot houdschort be- V zitten. Hiervoor J wordt effen en F gebloemde stof verwerkt en de staaf ilft hoeken en baifden van zwart satinet. Twee dezer banden be dekken den boven kant der diep in gelegde plooien van gebloemde stof. Ook kunnen de bloemp jes op de effen stof geborduurd worden. Indien wij 1 dezer materiaal, bijv, uit vervaardigen, hebben wjj aardig schortje voor het thee- of handwerkuurtje. De mode wil, dat wjj bij deze bezigheden zoo'n luxe dingetje dra gen, omdat het zoo écht vrouweljjk en lief staat. ETA. Rasp den geschrapten wortel fijn; ver deel de kool met behulp van een komkom- merschaaf je in dunne snippers. Roer voor het sausje de olie met het citroensap, de Maggi's Aroma, de gehakte kruiden en misschien ook den honing door elkaar; meng de saus door de wortelen en de kool, hetzij In twee afzonderlijke portle- tjes, die naast elkaar op den schotel ko men te liggen, hetzij als één door elkaar geroerd geheel. Leg om een aardiger kleurenbeeld te krijgen, rondom de kool- en wortel-sla nog een rand frlssche kropsla-blaadjes, over goten met een mengsel van wat olie, citroensap en Maggi's Arouia. zien toch meermalen dat het schoolkind de infectieziekten in huis brengt en dat de jonge zuigeling er de dupe van wordt. Niet steeds zal men al deze kansen uit den weg kunnen gaan, het leven blijft steeds risico's houden, maar wU kunnen toch in ieder geval trachten de om standigheden zoo gunstig mogelUk te kiezen. Verder houd ik er in bet algemeen niet van om al te vroeg met de school te beginnen. De lijn volgend blijft een kind, dat te vroeg op school komt al tijd de Jongste van de klas. Ik acht dit steeds de jongste zijn geen voordeel, vooral voor de latere jaren als Jl. B. 8. of Gymnasium aan de orde komen. De streeling der ouderlijke Ijdelheid is hier te duur gekocht. .Medio tectissimus ibis" ofwel „middelmaat baat”, acht ik ook hier een gulden stelregel voor alle ouders, die deze vraag hebben op te lossen. ENKLAAR. gint te vervelen, als dus het zich ont wikkelende intellect naar nieuwe indruk ken vraagt, dan biedt de voorbereiden de school tal van voordeelen en ont wikkelingsmogelijkheden. welke het huls niet kan bieden. Ik heb enkele van dese hier uitstekend ingerichte scholen bezocht en er mi) van kunnen overtui gen, hoe de omgang met kornuiten van denzelfden leeftijd aan deze kinderen een levensblijheid geeft, welke ik hun nog jaren lang toewensch Evenwel en dit heeft men mjj nooit kunnen ontzenuwen, geeft dit contact vrijwel stelselmatig aanleiding, dat in dit eerste jaar verschillende kinderziek ten als mazelen, waterpokken, kink hoest enz. hun Intrede doen, zoodat men daar al maar vast op moet rekenen. De beste hygiëne zal dit niet kunnen kee pen. Of de openluchtachool, waaraan ik groote waarde toeken, dit euvel in de zelfde mate heeft, kan ik nog niet be slissen. Ik acht het waarschijnlijk, dat de besmettingskansen hier kleiner sul len blijken. Nu behoeft men dit alles niet aoo zwaar te wegen en IJJkt het mij juist om deze kinderziekten als iets vanzelf sprekends te aanvaarden. Het komt er dus op neer op welken leeftijd men die kans wil loopen. Js het kind dus ge zond en flink, nu dan maakt het wei nig uit of dit alles in het 4e of In het 6e levensjaar geschiedt. Zooals boven gezegd bepaalt hier dus de toestand van het kind het antwoord. Anders wordt het in Rasp de gewasschen bloemkool (te be ginnen bij het bloemgedeelte)snijd de gewasschen tomaten met een scherp mes in dunne plakjes; snipper de andijvie, wasch ze en sla ze goed droog uit. Vermeng nu öf alle drie de groenten afzonderlijk, öf alles door elkaar gevoerd met zooveel mayonnaise als noodjg is' om er een samenhangende massa van te vormen; schik de sla op een schotel en strooi er de gehakte groene krulden over. 4 middelmatig groote stevige tomaten het gele binnenste gedeelte van 2 strui ken andijvie eenige lepels mayonnaise 1 eetlepel door elkaar gehakte peterselie, selderj) en prei. Bij vele werkjes In de huishouding is een schort haast onmisbaar, en toch zijn er o zoovéél huisvrouwtjes, die deze nut tige dingen niet willen dragen. Waarom? Ja, zij vinden dat een schort nu eenmaal afbreuk aan hun charme doet! Maar niets is minder waar. Een modern schor tje kan wonderen te weeg brengen op een i eenvoudige huisjapon. A Zoo’n fleurig „lapje” doet o zoo gezellig asm, mits het naar de laatste mode vervaardigd wordt. Onze tee kenlng laat vier leuke j schortjes J zien. welke met borduur- versierd gedacht van rose lln- nen en be- staat uit een gewonen vierkanten lap. welke geheel gefestonneerd is. Hiervoor neme men zacht blauw D. M. C.-Perlgaren. Ook de zakjes zijn vierkan te stukjes stof, waarvan twee kanten omgefeston neerd worden. Met de twee overblijvende kanten wordt dit lapje met één punt naar boven op het schortje gestikt. ons kind te letten, als t op zijn eentje zit te spelen met zijn beertje zijn poppen en ,dan uw rol van opvoedster ovemeemt. Let eens op; *t is of ge u zelf hoort, dezelfde wóórden, dezelfde stem buiging. soms ook dezelfde houding en gebaren. Zoolang ge uw kleuter nog thuis hebt, kunt ge hem zoo heerlijk behoeden voor ruwe manieren en ruwe taal. Helaas, die tijd is veel te spoedig voor bij. Zoodra t kind op school komt, doen de gevolgen zich gevoelen. En t lijkt zoo groot om van die krachttermen te ge bruiken. Maar t is t niet. Hoe meer ouders kieskeurig op eigen taal en gedrag zijn, hoe minder ruwe kinderen er op school zullen komen. La ten wij allen daartoe meewerken. festonneersteek. .Het hart der bloemen wordt in ruitjes verdeeld met gele zijde. Aan den onderkant is het schortje in breede schulpen geknipt. Nu komt een- blzonder aardig modelletje. Het is uit zacht-groene stof geknipt en vertoont den zoo modernen bogenvorm. Het borduur werk is uitgevoerd met drie verschil lende tinten D. M. C.-Mouline-garen en wel: orange, zwart en beige. Het kan met den ingrijp-, doch ook met den kruissteek gewerkt worden. Voor de laatste werkwijze die nen wU een reep eta- mine op de aangegeven ƒ->, zx. hoogte aan te brengen. Deze wordt na voltool- ing van het werk draad voor draad uitge- trokken. Ter hoog- V te van de gemerkte N zakjes worden twee ge- He» mo- is meer dlege- dle een huis- wordt vastgezet. Bij fig. 2 kunt ge ook voor- en achternaad. benevens den kruis naad met een platten naad verbinden. Langs de in punten loopende pijp rijgt ge een smal zoompje, waarna ge bet kant langs kunt spelden. Bij elke punt moet ge er dan hoekjes inmaken, welke ge instikt, op een naadje afknipt en dan af festonneert. Hierna kunt ge het kant geheel opstikken. Aan den achterkant van de broek wordt weer een schuine bles tegen gestikt, welke na afwerking. 2 J4 c.M. breed is. De band aan den voorkant is van dubbele stof en op vorm geknipt. De voorkant van de broek wordt vanaf 7 den zijkant tot aan het streepje Inge rimpeld, waarna ge den band op den verkeerden kant opstikt. Aan de taille worden de banden tegen elkaar Ingestikt, den verkeerden kant overgestikt waarna ge dén band op den goeden kant

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 10