KLEINIGHEDEN.
DE CHARME
VAN DE STUDEERKAMER
WANDELTOILETTEN
MODERNE SCHORTJES
VOOR DE HUISVROUW
ELCK WAT GOETS
a
T
fMH
RAUW'KOST RECEPTEN
DAMESPANTALON
ffi® ITl
I
GENEESKUNDIGE
KALENDER
■w/z//il
g—
rf:
F
I
fa
si
g
w/
z
I
0
1W
iJO
i a®
ls®asï;
if
lltlii
■f
F
F
E
i
S A A A A
ifT«i
i
s
7/
AUIIIJ7//J
liWl/ilim
¥f?
a
.lljrli
lift
i
*s<:
r
NAAR SCHOOL
T
J
OP VERZOEK
I
V'
Wii'i'S'
5
l'i
tl
O
e
r
1
i
1 Tv
6"&
ïl,*.
/V
-.U., 1
f -s
’UI
jTj-i'-tzlN
/Fm _V .ZZ.V. zz.V^t j
in
Il-
I
3*'
OVERNEMING UIT DEZE RUBRIEK ZONDER TOESTEMMING VERBODEN
7
met een
Q
6
6/^/
niet
I
6A37
g-J>
die
gwünnen,
l
TENNYSON
SENECA
modellen
Mayonnaise voor „rauwkost” schotels
Sla van bloemkool, tomaten en andijvie
DDiX
O
rang* wrpgawfca»
t
II rS
ggag^zj -L
Sla van wortelen en witte kool
(4 personen)
Zoo het Jten u zelven” meer in toe
passing werd gebracht dan het „ken an
deren** de wereld sou heel wat geluk
kigen meer tellen.
Wie kan rijpe bezen lezen
Van *nen tak die drooge staat?
GUIDO GEZELLE
g<
Jl
1 wortel van 200 A 250 Gr.
200 Gr. witte kool
4 eetlepels slaolie
4 theelepels citroensap
1 theelepel Maggi's Aroma
1 theelepel honing (niet bepaald noodig)
1 theelepel door elkaar gehakte peter
selie. prei (of ui) en dragon, desverkie-
zende ook 1 fijngehakt knoflookpuntje.
over kunt stikken. Het elastiek wordt aan
den achterkant door de bles geregen.
sel
zjjn.
is
ht
fa
op
ge
uil
en
Be
mi
m<
of
da
lie.
wk
WO
zei
zoc
de
gel
doe
var
Ecl
geil
gel<
de 1
libe
een
diei
té
spn
boe'
ven
han
de
deui
red
verl
Voo
in d
De
rech
van
onk<
wat
min.
■mn
Een ander bekladden kan nooit zich
zelf schoonmaken.
■klilri lll'HIÜIlill -^_3hUII,
vi.hiiiiii—.mm i.i i MMiwittni—Hiiiiw-'.
uit beter
toile-de-soie
een
Ik geloof dat iedereen van die oogen-
blikken kent, doch iedereen kan niet
zoo veel ruimte afstaan, een groote ka
mer kan meestal niet gemist worden.
Echter een studeerkamer behoeft geen
groot vertrek te zijn, zij wint aan char
me en gezelligheid, wanneer zij niet te
groot is. In zoo’n kleine kamer plaat
sen we geen boeken-kast, doch laten
een muur geheel door boekenplanken in
nemen, de boekenplanken behoeven niet
altijd van eikenhout te zijn, doch kun
nen een goed uitgedachte kleur heb
ben, de kanten donkerder dan de vlak
ken der planken. De planken b.v. crème
en de kanten groen, of tegen een lich
ten achtergrond planken oud-roee, kan
ten zwart, planken geel,-kanten swart,
enz.
Denk niet dat deze planken slechts een
goed hulpmiddel zijn. bfj den modernen
Interieur-bouw worden de boekenplan
ken tn nissen en langs den wand aan
gebracht, uitsluitend toegepast.
Enkele planken en nissen kunnen open
in
Er worden twee knoopsgaat jes In
gewerkt en met twee knoopjes wordt het
op *t schortje vastgeknoopt. Aan een punt
van de schort hechten wij het schouder-
bandje, hetwelk uit een reep dubbelge-
stikte stof bestaat. Juist in het midden
der twee zijstukken worden bandjes ge
zet, welke op den rug geknoopt worden.
Het tweede modelletje is vervaardigd uit
zacht-geel linnen en heeft vier groote
blauwe bloemen als versiering. Deze bloe
men worden apart geknipt en op het
schortje gefestonneerd, met den dichten
M
vraa
land
althi
aan
eens
voor
roen
De
en n
zulle
gend
prob
aan
onbe
een 1
piegi
regel
denh
Dit
zend,
wel d
en w
wij s
leerei
den
niets
Me
zicht)
Nedei
me g
den, i
ter b
ons
tien
wette
inhou
is be<
van t
lands,
ninge:
zijn!
gerad.
Voo
der 1
Uln i
wettei
Staat,
Ujk h
ren.
het al
havini
ordevt
zwakk
De
verhei
eerste
gen; 1
onderl
«te s
zonde
hijvooi
Kerk 1
kan i
niet n
terrein
men t
men e
tieren
•fguns
dingen
meeste
onder
mt.
Zoo
brood
ter vt
Kerk
De weg naar huiselijk geluk loopt over
kleine struikelblokken, die wjj moeten
ontgaan.
i
l’ UW
Benoodigd: voor één pantalon 135 c.M.
stof van 80 c.M. breed. 45 cM. elastiek,
voor fig. 1 130 cU Valencienne-kant,
voor fig. 2 3 M. kant. Men teekent de
patronen op de aangegeven maten, waar
na ge ze op de vaste lijnen uitknipt. Fig.
1 is gemakkeiyk te maken. Het patroon
wordt op de stof gelegd, waarna ge het
met een naad uitknipt. Hierna worden
voor- en achtetnaad met een platten
naad verbonden, daarna ook de kruis
naad. Onderaan langs de pijpen wordt
een smal soompje ingeregen, waarna ge
het kant er op den goeden kant langs
kunt stikken. De flguurnaadjes worde»
154 cM. breed en 13 c.M. lang ingestikt.
De bovenkant van de broek wordt met
een schuine tdes afgewerkt, welke 4 cM.
breed wordt geknipt en welke aangestikt
en op c--
wordt en na afwerking 2J4 c.M. breed
moet sfjn. Door den achterkant van de
broek wordt elastiek geregen ter lengte
van 43 c3£, terwijl dit pp den aükant
r~
Weet ge, dat een goed voorbeeld tien
maal meer invloed op uw kind heeft dan
een preek of een gebod of een verbod?
En dat goede voorbeeld behoeft in t
minst niet te bestaan in goed zijn in
groote dingen. Och neen, *t zit dikwijls
juist in de kleinigheden van lederen dag.
Let vooral op wat ge zegt en hoe ge
dat zegt. Als uw kind lederen dag hoort,
dat ge bakker en melkboer begroet met
een vriendelijk „goeden morgen”, zult ge
niet bang behoeven te zijn, dat het ze
zal afsnauwen.
Als uw kleine man geregeld hoort:
„Wil je de deur even voor me dicht
doen?” en „Wil je netjes gaan zitten?"
zal hij niet schreeuwen:
„Deur dicht” of dwingen
kortaf „Zitten”. r
’t Is grappig en leerzaam om eens op
Fig. 6118 Wandelcostume van fantasie-
tweedstof. De breede revers zijn van
hetzelfde materiaal. Men kan er een
vestje onder dragen of een blouse. Hier
door krijgt het costume meer het idee
van een manteljapon. De rok is zeer
eenvoudig. Het heupstuk, dat van ach
teren in een baan doorloopt, eindigt
van voren in een punt. De rok heeft
platte plooien.
Fig. 6137. Elegant namiddag-tollet van
lichtbruine wollen crêpe, gegarneerd met
biezen en diepe plooien. Het corsage Is
bolerovormig uitgesneden, doch meteen
weer opgestikt, zoodat eigenlijk ‘n pseudo
bolero ontstaat. Het dasje Is van ge
nopte crêpe de chine.
Fig. 6142. Keurig complet van grijs, ge
ruite wollen crêpe Georgette. De niian-
tel is z.g. 7/8 lengte. De japon heeft een
tunique en is met tandvormige uitsnij
dingen versierd. Het kleine vestje is van
wit volle en de ceintuur van zwart lak
leden
1 eierdooier
2S d.L. slaolie
1 eetlepel gezeefd citroensap
1 theelepel Maggi's Aroma.
Klop den eierdooier met het citroen-
sap en de Maggi's Aroma goed door
elkaar; schenk er onder voortdurend flink
kloppen in een fijn straaltje langzamer-
hand de olie bij. tot de saus tenslotte een
dikke glanzende maas» vormt, I
gelaten worden, voor een fraai beeldje of
een artistieke vaas, mooi uitkomend te
gen een effen lichten wand.
Verf de muren vooral licht, om de
studeerkamer zoo groot mogelijk te
maken, en kies rustige kleuren. Zware
gordijnen om het geluld te dempen sfjn
wel roodzakelijk in zoo'n kamer. Groen
voor de gordijnen is mooi en een
kastanje-bruln karpet. Een gladde, ge
beitste vloer met hier en daar kleine
kleedjes is voor een studeerkamer ook
heel mooi en rustig, de stoelen bekleed
met effen stof in de kleur der gordij
nen.
Handige tafels sien we o zooveel te
genwoordig, welke bij uitstek geschikt
zijn voor uw schrijfwerk, een tafel met
ultachulfbladen is zeer practlsch en
neemt vooral In een kleine kamer zeer
weinig ruimte in. Een. verplaatsbare
leeslamp hebben we noodig en verder
goed licht beschermd door melk- of
matglas, aangebracht aan de zijkanten,
het is b.v. goed om in verschillende hoe
ken strooken licht aan te brengen, die
u naar willekeur kunt gebruiken. Een
eigengemaakte boekenruimte kan ge
maakt worden voor weinig kosten. Men
kan zooiets maken in een nis of naast
êen schoorsteenmantel; daar het geheel
zichzelf steun geeft, zonder gespijkerd
te zijn, wordt de muur tn het geheel niet
beschadigd, de planken moeten gezaagd
woeden op de vereischte lengte. Gre
nenhout wordt ervoor gebruikt. 22 J4 eM.
breed en 2% cAf. dik. Een plank van
ongeveer 135 c M. lengte kan 36 boeken
van normale grootte dragen. Eerst meet
u de nauwkeurige breedte van de nis,
dan, nadat u bepaald heeft hoeveel plan
ken u noodig heeft, bestelt u het hout
bij den houthandelaar, zoo voordeelig
mogelijk wat de lengte betreft, zoodat er
geen stukken afvallen, die te kort zijn
voor uw doel.
Voor steun van elke plank heeft u
twee stukken plank noodig van 22*4
cM. breedte en van een hoogte, zoo groot
als de hoogte van uw boeken plus 2S
c.M. De kleine teekenlng laat u de
plank met steunen zien, deze kunt n aan
de plank vastslaan, maar voor een nis
is dit niet noodig, de steunen kunnen
los tusschengezet worden. De boeken
planken kunnen gebeitst of geschilderd
wca den.
We laten hier verschillende studeer
kamers volgen, waaronder zeer kostbare
en zooals u ziet op alle voorbeelden,
ontbreekt de losse boekenkast.
ANEMOON.
Verlangt u ook wel eens een rustige
kamer te bezitten, waarin u zich zoo
ongestoord kan terugtrekken? Zoo’n ka
mer geheel voor u zelf, waar niet ieder
een in- en uitloopt, waar we omringd
zjjn van al onze lievelingsboeken en we
kunnen zitten in een gemakkelijken arm
stoel of rustbank en waar we de zorgen
en bet gewoel van de buitenwereld voor
een oogenblik kunnen vergeten.
Genezen te willen worden is een doel
der genezing.
Als de Septembermaand in het land
komt, dan is de vacantie ten einde, dan
worden boeken en schriften weer voor
den dag gehaald en gaat jong en oud
opnieuw aan den arbeid. Wjj zullen
daarom thans eens met elkaar bespre
ken enkele problemen, welke zich om
bet schoolkind heen groepeeren en
waarbij wfj natuurlijk hoofdzakeljjk de
geneeskundige zijde zullen belichten.
Het spreekt wel van zelf, dat hoe
nuttig en onmisbaar de school ook is
voor het leven, wjj haar toch niet kun
nen beschouwen als een hygiënisch in
stituut bij uitnemendheid. Dat wij spre
ken van schoolziekten wijst er reeds op,
dat men voor verschillende ziekten
samenhang aanneemt met het schoolle
ven. Wij zullen in den loop van onze
besprekingen wel gelegenheid krijgen
om na te gaan In hoeverre deze bewering
juist is en zullen daarbij zien, dat ook
meermalen de school onnoodig als de
schuldige oorzaak wordt aangewezen.
In ieder geval is het goed om de school
als een onmisbaar opvoedingsattribuut
aanvaardend, eens na te gaan in hoe
verre het mogelijk is de voordeelen zoo
groot mogelUk te doen zjjn en de na-
deelen zoo te verkleinen als de huidige
constellatie toelaat.
Het is dan in de eerste plaats duide
lijk, dat het jonge kind, gewend aan
spel en vrijheid, bjj het betreden van de
school, een gedeelte daarvan moet prijs
geven en zich schikken in de orde
van de gemeenschap. Natuurlijk is dus de
eerste vraag: wanneer moeten wjj daar
mee beginnen? Op welken leeftijd moe- I waar nog zeer jonge kinderen zijn. Wij
ten wij ons kind naar school sturen?
Het is een vraag, die in ieder gezin te
aljner tijd ter sprake komt en waarbij
verschillende momenten de oplossing nu
eens in die dan weer in andere richting
leiden.
Het geldt hier dus de vraag van het
voorbereidend onderwijs, het „schooltje”
zooals wU hier in Amsterdam zeggen.
Zooals op zooveel vragen, is ook hier
geen eensluidend antwoord te geven.
Wanneer men mij op mjjn spreekuur
dan ook deze vraag voorlegt, dan is het
noodig behalve van het kind, waar het
om gaat, ook iets van het gezin en de
andere kinderen te weten.
Toch zijn er wel enkele algemeene re
gelen, welke mt) in de praktijk betrouw
baar zijn gebleken.
Voor het eenige kind is de toestand van
het kind zelf wel doorslag gevend. Als
het kind gezond en normaal een jaar of
vier is geworden, als het zich thuis be-
p looien
legd.
laatste
del 1
k voor
nen,
graag
groot
houdschort be-
V zitten. Hiervoor
J wordt effen en
F gebloemde stof
verwerkt en de
staaf ilft hoeken
en baifden van
zwart satinet. Twee
dezer banden be
dekken den boven
kant der diep in
gelegde plooien van
gebloemde stof. Ook
kunnen de bloemp
jes op de effen stof
geborduurd worden.
Indien wij 1 dezer
materiaal, bijv, uit
vervaardigen, hebben wjj
aardig schortje voor het thee- of
handwerkuurtje. De mode wil, dat wjj bij
deze bezigheden zoo'n luxe dingetje dra
gen, omdat het zoo écht vrouweljjk en
lief staat. ETA.
Rasp den geschrapten wortel fijn; ver
deel de kool met behulp van een komkom-
merschaaf je in dunne snippers. Roer voor
het sausje de olie met het citroensap, de
Maggi's Aroma, de gehakte kruiden en
misschien ook den honing door elkaar;
meng de saus door de wortelen en de
kool, hetzij In twee afzonderlijke portle-
tjes, die naast elkaar op den schotel ko
men te liggen, hetzij als één door elkaar
geroerd geheel.
Leg om een aardiger kleurenbeeld te
krijgen, rondom de kool- en wortel-sla nog
een rand frlssche kropsla-blaadjes, over
goten met een mengsel van wat olie,
citroensap en Maggi's Arouia.
zien toch meermalen dat het schoolkind
de infectieziekten in huis brengt en dat
de jonge zuigeling er de dupe van wordt.
Niet steeds zal men al deze kansen uit
den weg kunnen gaan, het leven blijft
steeds risico's houden, maar wU kunnen
toch in ieder geval trachten de om
standigheden zoo gunstig mogelUk te
kiezen.
Verder houd ik er in bet algemeen
niet van om al te vroeg met de school
te beginnen. De lijn volgend blijft een
kind, dat te vroeg op school komt al
tijd de Jongste van de klas. Ik acht dit
steeds de jongste zijn geen voordeel,
vooral voor de latere jaren als Jl. B. 8.
of Gymnasium aan de orde komen. De
streeling der ouderlijke Ijdelheid is hier
te duur gekocht. .Medio tectissimus ibis"
ofwel „middelmaat baat”, acht ik ook
hier een gulden stelregel voor alle ouders,
die deze vraag hebben op te lossen.
ENKLAAR.
gint te vervelen, als dus het zich ont
wikkelende intellect naar nieuwe indruk
ken vraagt, dan biedt de voorbereiden
de school tal van voordeelen en ont
wikkelingsmogelijkheden. welke het
huls niet kan bieden. Ik heb enkele van
dese hier uitstekend ingerichte scholen
bezocht en er mi) van kunnen overtui
gen, hoe de omgang met kornuiten van
denzelfden leeftijd aan deze kinderen
een levensblijheid geeft, welke ik hun
nog jaren lang toewensch
Evenwel en dit heeft men mjj nooit
kunnen ontzenuwen, geeft dit contact
vrijwel stelselmatig aanleiding, dat in
dit eerste jaar verschillende kinderziek
ten als mazelen, waterpokken, kink
hoest enz. hun Intrede doen, zoodat men
daar al maar vast op moet rekenen. De
beste hygiëne zal dit niet kunnen kee
pen. Of de openluchtachool, waaraan ik
groote waarde toeken, dit euvel in de
zelfde mate heeft, kan ik nog niet be
slissen. Ik acht het waarschijnlijk, dat
de besmettingskansen hier kleiner sul
len blijken.
Nu behoeft men dit alles niet aoo
zwaar te wegen en IJJkt het mij juist om
deze kinderziekten als iets vanzelf
sprekends te aanvaarden. Het komt er
dus op neer op welken leeftijd men die
kans wil loopen. Js het kind dus ge
zond en flink, nu dan maakt het wei
nig uit of dit alles in het 4e of In het
6e levensjaar geschiedt. Zooals boven
gezegd bepaalt hier dus de toestand van
het kind het antwoord.
Anders wordt het in
Rasp de gewasschen bloemkool (te be
ginnen bij het bloemgedeelte)snijd de
gewasschen tomaten met een scherp mes
in dunne plakjes; snipper de andijvie,
wasch ze en sla ze goed droog uit.
Vermeng nu öf alle drie de groenten
afzonderlijk, öf alles door elkaar gevoerd
met zooveel mayonnaise als noodjg is' om
er een samenhangende massa van te
vormen; schik de sla op een schotel en
strooi er de gehakte groene krulden over.
4 middelmatig groote stevige tomaten
het gele binnenste gedeelte van 2 strui
ken andijvie
eenige lepels mayonnaise
1 eetlepel door elkaar gehakte peterselie,
selderj) en prei.
Bij vele werkjes In de huishouding is
een schort haast onmisbaar, en toch zijn
er o zoovéél huisvrouwtjes, die deze nut
tige dingen niet willen dragen. Waarom?
Ja, zij vinden dat een schort nu eenmaal
afbreuk aan hun charme doet! Maar
niets is minder waar. Een modern schor
tje kan wonderen te
weeg brengen op een i
eenvoudige huisjapon. A
Zoo’n fleurig „lapje”
doet o zoo gezellig
asm, mits het
naar de laatste
mode vervaardigd
wordt. Onze tee
kenlng laat
vier leuke j
schortjes J
zien. welke
met borduur-
versierd
gedacht
van rose lln-
nen en be-
staat uit een
gewonen
vierkanten lap.
welke geheel
gefestonneerd is.
Hiervoor neme
men zacht blauw D.
M. C.-Perlgaren. Ook
de zakjes zijn vierkan
te stukjes stof, waarvan
twee kanten omgefeston
neerd worden. Met de twee
overblijvende kanten wordt
dit lapje met één punt naar
boven op het schortje gestikt.
ons kind te letten, als t op zijn eentje
zit te spelen met zijn beertje zijn
poppen en ,dan uw rol van opvoedster
ovemeemt. Let eens op; *t is of ge u zelf
hoort, dezelfde wóórden, dezelfde stem
buiging. soms ook dezelfde houding en
gebaren.
Zoolang ge uw kleuter nog thuis hebt,
kunt ge hem zoo heerlijk behoeden voor
ruwe manieren en ruwe taal.
Helaas, die tijd is veel te spoedig voor
bij. Zoodra t kind op school komt, doen
de gevolgen zich gevoelen. En t lijkt zoo
groot om van die krachttermen te ge
bruiken. Maar t is t niet.
Hoe meer ouders kieskeurig op eigen
taal en gedrag zijn, hoe minder ruwe
kinderen er op school zullen komen. La
ten wij allen daartoe meewerken.
festonneersteek. .Het hart der bloemen
wordt in ruitjes verdeeld met gele zijde.
Aan den onderkant is het schortje in
breede schulpen geknipt. Nu komt een-
blzonder aardig modelletje. Het is uit
zacht-groene stof geknipt en vertoont den
zoo modernen bogenvorm. Het borduur
werk is uitgevoerd met drie verschil
lende tinten D. M. C.-Mouline-garen en
wel: orange, zwart en beige. Het kan met
den ingrijp-, doch ook met den kruissteek
gewerkt worden. Voor
de laatste werkwijze die
nen wU een reep eta-
mine op de aangegeven
ƒ->, zx. hoogte aan te brengen.
Deze wordt na voltool-
ing van het werk draad
voor draad uitge-
trokken. Ter hoog-
V te van de gemerkte
N zakjes worden twee
ge-
He»
mo-
is meer
dlege-
dle
een
huis-
wordt vastgezet. Bij fig. 2 kunt ge ook
voor- en achternaad. benevens den kruis
naad met een platten naad verbinden.
Langs de in punten loopende pijp rijgt
ge een smal zoompje, waarna ge bet kant
langs kunt spelden. Bij elke punt moet
ge er dan hoekjes inmaken, welke ge
instikt, op een naadje afknipt en dan
af festonneert. Hierna kunt ge het kant
geheel opstikken. Aan den achterkant van
de broek wordt weer een schuine bles
tegen gestikt, welke na afwerking. 2 J4
c.M. breed is. De band aan den voorkant
is van dubbele stof en op vorm geknipt.
De voorkant van de broek wordt vanaf
7 den zijkant tot aan het streepje Inge
rimpeld, waarna ge den band op den
verkeerden kant opstikt. Aan de taille
worden de banden tegen elkaar Ingestikt,
den verkeerden kant overgestikt waarna ge dén band op den goeden kant