Van Alles en van Overal !T ÏL a i ■Ol lL BE Tai S i Jljljl ■IQ I iêBél B H 'b"b"w^ iB E H BB “WASSCHERIJ 2 JORRITSMAó JAN D E VRIES g „HIGHWAY” FulVue Brillen worden geleverd in Echt en Imitatie Schildpad, in Goud en in Doublé, en verder in alle gewenzehte uitvoeringen, VOOR- FIJNE GOEDEREN o Fa. Alk DE D E NI 0 De wekelijkse he Luchtdienst tusschen Amsterdam 0 0 0 Speciaal adres voor alle 0 0 z. HOCKEY SCHAAKRUBRIEK De hockey-dag te Amsterdam SPORT EH SPEL K. N. V. B. Ham DAMMEN I Wereldkampioenschap 1931 D. H. V. B. RROVINCIAAL NIEUWS Een vernuftige propaganda OPTICIEN I ALKMAAR Vraai logus Posts Hoe oud is het damspel in Nederland? ■en bet ik Ben Zie de Etalages Q D. H. V. B.-programma le klasse A. rt—tt verzwakt de ko- ENK HUIZEN DE HABDDRAVERIJDAG v. v. z. n—d. e. m. n. tpCD8CD8C98C98C3aeEeac38Ol Vooraesr 3 - Alknaar 2 0 en Batavia ASSENDELFT 5 st Oudk Da Franschen aan de spits! Da Tarrasch., Ostende 1907. Tarrasch merkt op, dat wit beter slaat en speelde 10. Fed hun .me F Bi wandkast benoodlgdheden voor de reis 4. 5. 6. 7. PROBLEEM No. 810 3e wedstrijd-probleem O. Jordan Haarlem Eerste plaatsing Zwart (5) Oevi hul] liefst 1 Adres Moer-» Spree Maan njn„ l Be wij Alleei BU de het Moet Vo Recti Zustt troos hand bes om ook We R. K A. V. H—Volendam n. IX 8.—H. B. C. IX. IndiaWilskracht n. le klasse B. A. H. CL-Oeoi Wtt. d7—d5 «6Xd5 pgs—te Pb8—cd Lf8—«7 0-0 d5—d4 Lc8—d7 M lijke kern bela 'lijks we v» laatst te Bei verzoc vóór 1 notari gei». Ol van een HU. H reel steil het noo NASS Bied in kle of oml nui d AFDEELING II 2e klasse A OX>£—OJi-A. Excelsior—DH.C. RFC VXOjS. Ovsrmsss R.V.V. Steeds Hooger—Unites. 2e klasse B Fortuna—V.O.C. NeptunusQuick O.V.V.—DjO-L» Gouda—B.M.T. BJLO—VDX» ÏOkOIOIOIOIOSOIOlof 9. 10. 11. 13. 13. IA 15. Afdeeling TV. le klasse. MV V.Bleyerhelde. Pfi.V.—L.O.N.OA. Willem II-N O.A.D. B.V.V.Eindhoven. De Valk—N AC. Afdeeling V. LeeuwardenVelocitas. FrieslandAlcldes. FrisiaAcnllles. Be Quick—F.V.C. VeendamG.V.A.V. Le8—f7 I c5—c4! zaak omkeert. Nu valt swart Afdeeling II. le klasse. Blauw-WitFeyenoord. ADO—VF.V. ZFC H.F.C. XerxesV.U.O. HilversumD.F.C. Afdeeling III. TubantlaZ.A.C. Robur et VelocitasGo Ahead. VitesseEnschede. P.E.C.—A.G.O.V.V. HeraclesWagenlngen. BW BEDORVEN MAAG, gistingen in dan darm, leelljken smaak in den mond, voor- hoofdspün. koorts, constipatie, braken of diarrhee, heeft reeds een glee natuurlijk „Frans-JoseF*-bitterwater een zekere, snelle en aangename uitwerking. Apoth. en Drog. Na de voorpost-gevechten van afgeloopen Zondag in Amsterdam en Den Haag, waar al meer dan de helft van het aantal liefheb bers voor de traditioneels hockeyspeldjes moest sneuvelen en gesneuveld is, komt dan Zondag de „eigenlijke hockey-dag in Am sterdam. Van de 5 Haarlemsche teams zijn reeds 3 ploegen geëlimineerd, n.l. HA S, Bloemen - daal 3 en M. H. C. 2. zoodat M H. C. I en Bloemendaal I thans de Haarlemsche hockey-eer te verdedigen hebben. Gezien de loting echter zal voor beide elf tallen een vroegtijdig einde verwacht moe ten worden. M. H. C. komt om half elf in het veld tegen H. D. M. en wij gelooven, dat de Hage naars sterker zullen zün, al is een mogelijke hockeydag-verrassing niet uitgesloten. Doch H. D. M. lijkt ons in de bovenste helft voor beschikt voor finalist. Bloemendaal heeft in de eerste helft tegen Hilversum 3 kans 'n overwinning te behalen, mits zij zich niet door het aloude enthou siasme der Hilversummers laat overrompe len. In de tweede ronde is Amsterdam (dat natuurlijk in de eerste ronde van Laren wint) de tegenstander en hier wint Amster dam. ook al onder de algemeene conditie: hockeydag-verrassingen uitgesloten. Zullen in de bovenste helft vermoedelijk H. D. M. en Hilversum (dit elftal na over winningen op Amsterdam 2 en Gooi of En schede) den hal ven eindstrijd spelen, in de onderste helft zijn daarvoor Haagsch Lyceum en Amsterdam candldaat. Een eindstrijd H.D.M.Haagsch Lyceum is dan niet onmogelijk, gezien de prestaties van het vorig seizoen. En zou hier de lands kampioen H. D. M het nieuwe seizoen In zetten met de hockeydag-overwlnnlng als eerste stap op weg naar een nieuw nationaal kampioenschap? Begunstigd door goed weer hield de Hard draverij vereeniging Enkhuizen en Omstre ken Donderdag haar harddraverijen Met het oog op het 25-jarig bestaan der vereeniging was van dezen dag extra werk gemaakt en was als hoofdprijs beschikbaar gesteld, voor de handlcapdraverij een som van 1000, waaraan tevens verbonden de kamploensprija voor Nederland voor de korte baan wedstrij den. De feestelijkheden werden des morgens be gonnen met een optocht van de deelnemers aan de schoonrijderü- Vooraf gegaan door De competitie neemt thans over de ge- heele Unie een aanvang. Waren de vorige week slechts eerste en tweede klas-wedstrijden vastgesteld, nu ko men alle afdeellngen in actie Het begin geeft dus alle reden tot tevre denheid. van eenlg of men treft er 's avonds menschen aan die zitten te dam men. Dit spel, dat vroeger slechts zeer spora disch In café’s werd gespeeld, blijkt thans een bijzonder groot aantal damliefhebbers te hebben gekweekt en men beweerde zelfs, dat verscheidene caféhouders ertoe waren overgegaan voldoende damborden en schij ven aan te knopen, omdat zij aan de vele aanvragen niet konden voldoen De menschen hebben zich reeds afge vraagd wat dat toch voor een spel is, dat beteekende, de regelmatigheid der vluchten niet noemenswaard beïnvloed, wat zeker wel een der belangrijkste overwinningen mag ge noemd worden van den uitstekend ingerich- ten K. L. M.-dienst. In het geheel zün sedert 1 October 1924 op de Indlë-route afgelegd 1.113.000 K.M.. een afstand, overeenkomend met ongeveer 30 maal den omtrek der aarde; zijn 16.000 KG. post veivoerd (600.000 poststukken) 1100 K.G. goederen en 14 passagiers over het geheele traject en 20 over een gedeelte, zoo- als CalcuttaAmsterdam v.v., Amsterdam Bagdad enz. Bovendien moesten meermalen passagiers geweigerd worden. De wekelljksche dienst zal worden uitge voerd door tien vliegtuigen, vijf F VHb's en vjjf groutere F XII's. Deze zullen om-en-om vliegen, zoodat er dus feltelük twee veertlen- daagsche diensten komen, een met "kleinere en een met grootere vliegtuigen, twee diensten, die dus in elkaar grijpen en samen een weekd’enst vormen. De kleine vliegtuigen zijn reeds tijdens den bestaanden veertlendaagschen dienst inwen dig zoodanig gewijzigd, dat zü den passagiers een behoorlijk gerief verzekeren, de groote zijn echter speciaal voor den dienst In de tropen Ingericht met ruime zlt-ligstoelen In de groote kajuit en een deugdelijke berg plaats voor koffeis. Om er voor te zorgen dat het formaat der koffers niet hinderlijk zal zijn voor de goede opberging en rekening wordt gehouden met de beschikbare ruimte, heeft de K. L. M. een nieuwigheid Ingevoerd. Ieder die voor een reis naar Nederlandsen Indlë boekt, krijgt twee koffers thuis ge stuurd, die zijn eigendom worden; een ge schenk van de maatschappij dus. In de kajuit is voorts aangebracht een keurig in gerichte wandkast, waarin thermosflesschen. voedingsmiddelen, drinkbekers, meséfen en vorken, borden enz. kunnen worden opge borgen Hoe zoo’n kajuit er uit ziet toonen onze beide teekeningen. Vergeleken bij 1924 zien we dus een bui tengewonen vooruitgang,*een vooruitgang, die eigenlijk in meat drie jaren verworven is. daar eerst sedert 1928 (en dan nog met groote onderbrekingen door tijde! ük slui* m der vliegvelden in Britsch Indlë) de 1. - vluchten zijn uitgevoerd. Waarlijk, dit geeft vertrouwen voor de toekomst der Indië- route, die nog zooveel mogelijkheden biedt. Hoe meer het vertrouwen in den dienst veld wint, des te meer passagiers zullen zich op geven en des te meer goederen zullen worden aangeboden ter verzending. De toestellen zullen dus grooter moeten worden en als eenmaal de gronddienst geheel volmaakt zal zijn; als op alle terreinen betonnen startbanen zijn aangelegd die tegen de moesson-regens be stand zijn; als gezorgd is voor groote loodsen en uitstekende hotels; als langs den geheelen weg zich radio-stations bevinden en een nachtverllchtlng ook het vliegen bij nacht mogelijk maakt, zoodat het toestel om Wit (10) Stand der stukken: Wit: Kal. Dh3, Th4, La4 en g7, pion a3, b4. c5, d6 en e3. Zwart: KdS, Le4, Pas en h6, pion d7. Wit speelt en geeft mat in 2 zetten. met meer dan gewone belangstelling presta tieg tegemoet. s A. R. C. krijgt al onmiddeUijk gelegenheid te toonen wat zij waard is, want Geel1 Wit komt in Alkmaar op bezoek. Voor beiden een lastige strijd en we vermoeden, dat het re sultaat een gelijk spel niet ver zal ontloopen. Concordia opent tegen Z. P. C.. bij welke gelegenheid we de Hillegommers iets ster ker achten. Tenalotte The Unity—N. E. A.. waarvan we het resultaat niet durven vóórspellen. la kfaaae A BodegravenScheverüngen GjB.V.Lugdunum L.F.C.—U.VB, HUllnen— RV.C. A.8.C.-Alphia. Wat is een tijdsverloop van zeven jaren! Niets. En toch, wat is er In de korte spanne tijds. die er is verloopen tusschen den eersten October 1924 en den eersten October 1931 op luchtverkeersgebied door onze K L. M., die maatschappij waarop heel Nederland trótsch is, al niet bereikt! Op dien eersten October 1924 ondernamen Van der Hoop, Van Weerden Poelman en Van den Broeke den eersten, op-zich-zelf- staanden, toen nog lang niet ongevaarlijken vliegtocht naar Nederlandsch Indlë; op den eersten October 1931 zal het eerste vliegtuig van den wekelijkschen dienst tusschen Am sterdam en Batavia van Schiphol vertrek ken. Nu zijn er menschen. die zeggen: Is dat nu zoo iets blzonders. waarom zou nu niet kunnen, wat zeven jaar geleden ook al kon? Maar die menschen vergeten, dat wat eens een enkele maal gelukt, daarom nog niet als 19. Ddl—hs Zwarts leven hangt 20. Dh5—h‘3 Pent f5 21. g3—g4 22. Dh3—g2 De zet die de i aan. In de volgende rubriek voortzetting!! Vrijdag 36 September 1931 Alle correspondentie betrekking hebbende op deze rubriek gelieve men te adresseeren aan den schaakredacteur van dit blad. Hof 6 Alkmaar, PROBLEEM No. 811 Mr. E. J. d. Berg, Apeldoorn Eerste plaatsing Zwart (T>. Het voorstel heeft niettemin de belang stelling van het bestuur. De heer Bijl vond het niet goed dat er in vrijen tijd een plan wordt gemaakt Dat mag men niet verlangen. HU achtte het voorstel een gemeenschapsbelang Komt het „Witte Kruis*’ gelddlUk te kort, dan zal de gemeente moeten bijpassen. HU stelde daarom voor zich In verbinding met B. en W. te stellen om de zaak te bespoedigen. In dien geest werd besloten. Verder deed de heer BUI een voorstel om tot een nieuwe onderafdeeling over te gaan: n.l. Huisverzorging Hu dacht zich dit In op de werkwijze van de wUkverpleging. door er Iemand vast voor aan te stellen. Men zal echte? eerst een kostenberekening moeten maken. De heer Jak steunde dit voorstel. Over dit voorstel werd lang gedlscusseerd. Daar bet „Witte Kruis” echter niet bU machte ii om dit te bekostigen, zal men bU de gemeente aankloppen om een extra subsidie. Tevens zal overleg worden ge pleegd met de vrouwenorganisaties In het dorp; om hierover een oordeel te geven. Te zUner tijd zullen hierover dus nadere me- dedeellngen komen Daarna volgde sluiting. zoo te zeggen, behalve de korte oponthouden op de stations, vierentwintig uur achtereen in de lucht kan blUven, dan zien we, in een niet eens zoo heel ver verschiet de reisduur tusschen Amsterdam en Batavia tot vUf en zelfs wel tot vier dagen Ingekrompen. Het publiek, zoowel hier als in Indlë, heeft reeds een groot vertrouwen in de luchtpost (voorlooplg nog het hoofddoel van de ver binding) getoond en de totstandkoming van een weekdienst wordt, vooral ook met het oog op dc postverzending, een nationaal be lang geacht. Wanneer wij nagaan, hoe deze langste luchUUn ter wereld ook de belangen van geheel Midden-Europa, FrankrUk, Italië, den Balkan, Irak, Perzië, Britsch-Indlë, Burma, Siam. Indo-China, de Straits, Austra- llë. -de FtillippUnep. Ja zelfs die van de Ver- eenlgde Staten, Canada en China dient, dan mogen wU dezen wekelUkschen Nederland- schen luchtdienst gerust ook een internatio naal belang noemen. Dat de opening van dien wekelijkschen dienst op aa. Dinsdag, waarbU ook H. M de Koningin tegenwoordig zal zUn en die door een vlootschouw en de onthulling van een herinneringsmonument' op Schiphol een feestelUk karakter zal krijgen, een periode van groote ontwikkeling der verbinding tus schen de zoo ver uit elkaar liggende Neder- landsche gebieden zal inluiden, kan, gezien de reusachtige verbeteringen der laatste Ja ren, niet meer twUfelachtig zijn. ARTHUR TERVOOREN Een der zlt-ligstoelen in de kajuit van een F XII met de daaronder en daarachter geborgen koffers 2« klam D Het gedegradeerde T.YJB.B. II begint den moeilUken weg welke leidt naar herovering van het eerste klasschap. Tegen Vlctrtx kunnen Boys direct too nen waartoe zU in staat zUn. Vooralsnog houden we het op een Vlctrtx-zege. Santpoort H ontvangt B. 8. M. en zal te gen de club uit Bennebroek een harde noot te kraken krijgen. Ook H. B. C. UI krUgt hot zwaar te ver- antwoorden, want het besoekende O. G. n schijnt niet voor de poes. Voor de overige wedstrijden verwijzen we voor beden naar bet programma. OVERZICHT De competities van den K.N.VA. zUn ver leden Zondag Ingezet met tal van verrassin gen. In alle afdeellngen vielen de meest eigenaardige uitslagen te notecren en velen die zich optimistisch afgestemde verwachtin gen hadden gesteld, zUn bedrogen uitgeko men. De eerste slag heeft talrUke bereke ningen doen falen, hetgeen slechts wUst op een uiterst spannend verloop van deze nieu we competitie Wat zal de dag van morgen brengen R.C.H. ontvangt K.F.C. de fiere Kooger club, welke verleden week startte met een 40 overwinning op de winnaars van den Zilveren Bal. Hoewel R.C.H. een toontje lager zong schUht ons dit toch geen reden om zonder meer een tweede nederlaag voor de Racing Club te voorspellen. Maar, het wordt aanpakken voor de blauwzwarte Haarlem mers. Tegen hetzelfde KF.C. werd tUdens t vorige seizoen tweemaal een nederlaag gele den. Het Is echter goed, dat R.C.H. van te voren weet, waar het aan toe is. Trouwens, een hernieuwde nedërlaag zou de verwach-* tlngen betreffende de Middenwegbewoners zoo teleurstellen, dat de spelers van het blauwzwarte team zich hiertegen wel met hand en tand zullen verzetten. Voor den wedstrUd StormvogelsAjax te IJmuiden bestaat groote belangstelling De technisch betere ploeg der Amsterdammers krUgt hier hoogstwaarschUnlUk een harden noot te kraken WU weten dat de Vogels er uitermate op gebrand zUn om de kampioenen een voet dwars te kunnen zetten en net zou ons niets verwonderen wanneer het groote Ajax In het kleine IJmuiden een enkel veertje moest laten. Wat de overige wedstrUden betref! kan men na het vrii goede begin van West^risla In het Gooi wel verwachten, dat H.V.V.. dat thans bU de West-Friezen op bezoek komt, met leege handen uit Enkhuizen wordt te ruggestuurd, waarmede dan zoo ongeveer wordt vastgesteld, dat deze Hagenaars ook ditmaal weer poot aan zullen moeten spelen. Verder ligt een overwinning van de Bchle- damsche Combinatie op 1 Gooi wel in de lijn der verwachtingen. H BS —Sparta heeft het aanzicht één van de spanndste kampen uit afdeeling I te zullen worden In de tweede afdeeling zal HFC trach ten het Zondag verloren terrein te herwin nen. Ot dit tegen Z.F.C, in Zaandam echter wel zoo gemak keil Ik zal gaan betwUfelen wU ten sterkste. Aanpakken is ttegteodschap voor de H.F.C.’ers. Wanneer ae “BMflwwitten hun technische tekortkomingen door enthousias me moeten compenseeren dan wordt er heel wat van de spelers geëtecht. Voorlooplg wil len wU echter nog niet pessimistisch zijn. Er zUn Zondag jj. meer rare dingen gebeurd. De strUd tusschen A.D.O. en VB.V. in Den Haag is er één van twee teams die ver leden week wonnen. Nu de Velseroorder- ploeg weer volledig kan uitkomen heeft de aanval er in elk geval aan gewonnen. Den Velseroorder wacht in het Zulderpark een zware wedstrUd en mochten zU in dezen aege- vieren, dan schijnt er ons in elk geval geen gevaar voor de V. 6. V.-erF aanwezig. VermoedelUk moet Blauw-Wit hier weder- Om bet loodje leggen, daar niemand minder i dan Feyenoord de tegenpartU der zebra's is. Xerxes zal het in Rotterdam tegen het uit stekend begonnen V. U. C. niet gemakkelUk hebben. terwUi tenslotte de strUd tusschen Hilversum en D. F. C. waarschUnlUk in een overwinning voor de gasten eindigt. Van de tweede klassers heeft Bloemendaal verleden week danig teleurgesteld tegen H. R. C. Volgens de berichten uit het Bloemen- daalsche kamp hebben de witten hun ver dediging thans versterkt, hetgeen hard noo- dlg was ook. De strUd op den Brederodeweg tegen Kinheim, de nieuwe tweede klasser. kan we! Interessant worden, daar de Veleer club tegen het sterke D. W. 8. niet slecht be gonnen is. WU voorspellen hier een gelUk spel of een kleine overwinning voor de thuis club. Haarlem beeft wederom een uitwedstrijd en deze schUnt ons nu niet zoo lastig als verleden week. WU rekenen er dan ook op dat de roodbroeken met een overwinning van V. V. A. terugkomen. le klasse B. A. R. C. en Concordia zUn hier nog niet in actie geweest. Nu beiden morgen van start gaan zien we DEZE MODERNE BRILLEN ZIJN IN GROOTE SORTEERING HANDEN BU: Naar wU vernemen is dc Amhemsche Damvereenlglng ..W.Z.D.V." momenteel be zig een zeer vernuftig uitgedachte reclame campagne te voeren. Men kan In bUna geen café aanzien binnenkomen. The Unity—N. E. A. ConcordiaZ. P. C. 3e klasse A H. 8. V.—A. R. C. IL B. E. W.Voorwaar.s. Alw. Forward IISparta. 3e klasse B. G. V. O. n—V. V. E. W. 8. V.—S. D. E. Oranje Wit—St. Louis. 2e klasse C. AmsteldUkThe Victory. V. V. A. nOranje Zwart. 2e klasse D. Santpoort II—B. S. M. T. Y. B. B H—Vlctrlx. H. B. C. IIIOnze Gezellen II. 3e klasse C. D. E. M. Ill—W. 8 V. H. V. V. E IF-V. V. Z. IH. 3e klasse F. Geel Wtt IIConcordia II. H. B. C. IV—D. S. S. n. T. Y. B. B. HI—Llsse III. 4e klasse G. Vlctrlx IISantpoort UI. B. S. M. II—Geel Wit III. 5e klasse F. Vlctrlx inConcordia III. Santpoort IV—B. 8. M. IH. Wit (4).' Stand der stukken; Wit: Kg6. Te7 en f8. pion e6. Zwart: Kd6 en pion d7. „Helpmat". Zwart begint. Wit geeft mat in 3 zetten. Oplossingen van probleem No. 810 en 811 worden Ingewacht tot ulterlUk Zaterdag avond 10 October aA. De volgende partU wend gespeeld in den wedstrUd om het Dlstrlcte-kamploenschap van Noord-Holland: Wit Zwart 1. e3—e4 c7—c5 3. Pbl—c3 e7—e» De wltspeler speelt bU voorkeur deze eenigs- zlns afwUkende variant.' - g2-g3 - e4xdS Lfl—g3 d2—d3 Pgl—e3 0—0 Pe3—f4 Pc3—e4 Na den tienden zet van wit ontstaat een stelling identiek met de partU Tschegorin 1ste Meuse A De grootste belangstelling gaat uit naar den plaateelUken wedstrUd DBS.H.B.C. II. Belde elftallen beginnen uitstekend, dus mogen we een goeden kamp verwachten, waarbU het aan de noodlge spanning niet zal ontbreken. In Amsterdam een tweetal ontmoetingen, waarbU we de bezoekende clubs, t.w. Volen dam n en Wilskracht n de sterksten ach ten. Uit ParUs bericht men ons de uitslagen der zevende en achtste ronde van het tour— noot om het wereldkampioenschap 1931. Deze zUn als volgt: Boissinot verliest van Garoute; Reichenbach verliest van Fabre; Vuille verliest van Weiss; Fayet wint van Potroux; Blzot remise met King; Garoute verliest van Blzot; Reichenbach wint van Boissinot; King remise met Weiss; Fabre wint van Potroux; VuilleFayet afgebroken. De stand na de achtste ronde luidt: M. Fabre (FrankrUk), 13 punten; 8. Blzot (FrankrUk), 11 punten: J. Weiss (Frank rUk), 10 punten; Reichenbach (Polen), 9 punten; J. Garoute (FrankrUk) en King (China), 8 punten; E. Boissinot (FrankrUk), 7 punten; M Fayet (FrankrUk), 6 ppnten en een hangpertU; Potroux (Zwitserland), 4 punten en Vuille (Zwitserland), 2 punten en een afgebroken partU- WU lezen in „Het Damspel’! dat <te heer G Bakker Wzn. te Haarlem, die reAte ja renlange nasporthgen verricht in de archie ven van een groot aantal notarissen, de re gisters der Desolate Boedelkamer, der Wees kamer en in het Oud-Gemeente-Archief van Amsterdam na verzameling der gege vens tot de conclusie is gekomen, dat het damspel reeds omstreeks 1549 te Amsterdam beoefend werd. In de inventarissen, voorko mende op notaris-protocollen, wordt her- haaldelUk melding gemaakt van damborden. Vooral In de jaren 1610 tm. 1708 worden damborden zeer veelvuldig genoemd. hetgeen beter is dan den tekstset. Deze loo per moet naar g4. Pe4xf6 Le7Xf6 Pf4—dg Ta8—c8 a3—a3 b.7-b8 Lel—d2 Lf6—e5 f2—f4 Le5—dB Hier kwam voor zwart zeer In aanmerking 15. Ld7—e6 16. f4—f5 Dit moet nu wel, maar nings%'lling leelUk. 17» Lg2—e4 Pc8—e5 18. Pd5—141 Kg8—b8 Hier was 18-— De8 noodig. Na 19 Pf4-g» kan zwart nog 19. PeöxgO geschieden. Ld7e8 aan een rtfd-r- r-aadjs. Dd8—d7 De voorzitter zei dat reeds eerder een dergelUk voorstel is Ingediend, maar er zUn ■eer veel moeilijkheden aan verbonden. Het interieur zal 'geheel omgebouwd moeten worden, wat veel zal kosten. De heer D. Nvï, secretaris, zou een ver- bouwlngsplan maken, doch door drukke werkzaamheden te hU er nog niet mee klaargekomen. De secretaris was echter van meenlng dat de ligging der gemeente door de uitgestrektheid ongeschikt te voor een badhuis en dit de moellUkheden vergroot. regel goed gaat en daarop moet toch, bU de instelling van een geregelden dienst, gere kend kunnen worden. Dkt daar.nu op gerekend kan worden te aan verschillende omstandigheden te dan ken. in de eerste plaats wel aan den zeer grooten vooruitgang der techiek. Met het vliegtuig waarmee Van der Hoop zeven jaar geleden den tocht ondernam en dat toen als bet beste gold wat voor dit doel was te ver- krtjgen, zal nu niemand meer de reis onder nemen. De vliegeigenschappen van de tegen woordige toestellen; hun overvloed aan ver mogen doordien ze met drie motoren zyn uitgerust, waarvan ze er feitelUk maar twee noodig hebben; hun snelheid, die reeds meer dan anderhalf maal die is, welke Van der Hoop maakte; hun instrumenten, die navi gatie Bonder zicht en in zwaar weer veroor loven en ten slotte bet lelt dat zü met radio zUn uitgerust, dit alles te zaïnen genomen beteekent in 1931 een niet In cUfers uit te drukken verbetering bü 1924 vergeleken. En dan: Juist de verbetering der Instrumenten en de verschillende nieuwe vindingen hebben bet mogelUk gemaakt, den bestuurders een dienovereenkomstige opleiding te geven, zoo dat alleen reeds op grond hiervan een be stuurder nu zUn toestel veel beter in zün macht beeft, dan dat zeven Jaar geleden het geval kon zün. Ook in het grondwerk, de organisatie der vliegvelden, te veel verbeterd en daartoe hebben zeker wel in de eerste plaats büge- dragen de telkens weer herhaalde proef vluchten der K. L. M., die de autoriteiten in! het buitenland Ete-bet-wars gedwongen heb ben maatregelen te nemen om de veiligheid van het verkeer te waarborgen. Vliegvelden ■Un ontstaan, waar eerst woestenijen waren, andere zün verbeterd; op vele trajecten te nu reeds een weerberichtendienst in werking en verscheidene radio-stations zün verrezen. Maar bulten deze, in vreemde landen door vreemde regeerlngen aangebrachte verbete ringen is ook langs den geheelen weg naar Indlë een eigen organisatie der K. L. M. ontstaan. In alle plaatsen die aangedaan worden, of zelfs maar bü uitzondering aan gedaan kunnen worden, zün vertegenwoor digen der maatachappü aangeeteld, de heele route is verdeeld in vakken, waartusschen een telegrafisch blokstelsel te georganiseerd, aooals dat ook bü de spoorwegen het geval te, zoodat een goede contröje op de bewegin gen van het vliegtuig mogelük wordt. Zoo te alles geleldelük gegroeid tot een organisatie, die zooveel zekerheid biedt, dat het hoofdbestuur der Posterüen en de M- het verantwoord achtten, den dienst op Nederlandsch Indlë, die nu reeds een jaar lang met groote zekerheid als een veertlen- daagsche werkt, te verdubbelen en dus in een weekdienst om te zetten, welk beeluit echter niet genomen werd, dan nadat erva ring was opgedaan met het vliegen in den Bomer met zün moesson-regene in de Golf van Bengalen en op de kust van Malakka. nenk Zü het gebruik van radio (sedert 5 Maart 1931 zün alle toestellen daarmee uit gerust), de beschikbaarstelling van betrouw bare weerberichten en vooral den door de K. L. M- georganlseerden waarschuwings dienst, heeft de moesson, met zün waarUJk fantastische regens niettegenstaande Wj voor alle bestuurders een nieuwe ervaring AFDEELING I 2e klasse A V.V.A.—Haarlem D. WJB—H.R.C. WJ.C.-Z.V.V. Alcmaria VlctrlxDe Spartaan BloemendaalKinheim 2e klasse B D1.C^-T.O.O. ZeeburgiaVelox ZandvoortBF.C. E. D.O.Baarn HerculesAFC. 3e klasse A HelderAssendelft ZaandükHollandla De KennemersQ.S.C. MeervogelsK.V.V. 3e klasse B 8.D.W.—DJS.V. RapldltasOoeterpark DJK.De Zeemeeuwen D.W.V.—Schoten O. V.V.O.—ZJI.C. 4e klasse A PurmersteijnBeverwUk 4e klasse B W M.S.Schlnkelhaven J.O.8.Zaanland ia R.CA—Zilvermeeuwen Ahrend’s V.C.Heemskerk 4e klasse T.H.B.—Hlll^gom Wilhelmina VooruitAvantl SwiftRivalen Reserve le Ma sas Ajax 2—E DO. 3 AF. C. 3—Stormvogels 3 HFC. J-Z.FC 3 Haarlem 3Zeeburgia 2 Blauw-Wit 3Hilversum 3. Reserve 2e klasse A V6.V. 3—Alcmaria Vlctrlx 2 De Spartaan 2Blauw-Wtt 2 KF.C. 3—W.F.C. 2 De Volewückers 2—R«1 2 HR.C 2—DX.C 2. Reserve 8e klasse A Hollandla 3—ZJ5C. 3 O.8.V. 3—Helder 2 Het „Witte Kruis" De afdeeling Assen delft kwam Woensdag in vergadering büeen. De opkomst der leden was matig. De beschrijvingsbrief voor de 72ste alge meene vergadering werd behandeld. De heer D. BUI zag gaarne de candldatuur van den heer Michels te Haarlem, lid van Ged Staten, gesteund. De heeren 8. Kroon en D. Noé werden be noemd tot afgevaardigde en kregen vrü murwlMt Het agendapunt hulpverleenlng voor spoed gevallen bü ongelukken aan den weg, werd door den voorzitter uiteengezet. Het doel van deze hulpverleenlng te, op meer plaateen gelegenheid te geven om te telefoneeren en verbandtrommels te plaateen. Voor deze ge meente heeft het bestuur de volgende pun ten aangewezenNauema, Vrouwenverdrlet. einde Oommunlcatleweg en In het Zuidelnde, bU Buitenhuizen ongeveer. Bes.oten werd om dit nuttige werk krach tig te steunen. Tot leden der commissie tot nazien der woning werden gekozen de heeren G. Kleyn Fzn., O de Vries en K. de Graaf. -rtel van den heer G. de Vries, csn tuis te veranderen in een blnnen- badhuis werd besproken. De voorzitter zei dat reeds eerder Programma voor Zondag. Afdeeling I lë klasse. West-Frisia—H. V.V. Hennes—D.V.S.—’t Gooi. R.C.H.—KF.C. H.B.8.Sparta. StormvogelsAjax. worden. Dit is oorzaak dat de Arnhemsche dam spelers zich 's avonds over de verschillen de café's verdeelen en daar hunne partijen spelen. Op deze wüae wordt een geweldige pro paganda voor het damspel gemaakt, die haren terugslag in de vereenlglngen zeker zal vinden. het muziekgezelschap ,X>e Eendracht” au bet bestuur der Harddraverü vereeniging met i den beschermheer Baron Mackaü, trokken de '1 deelnemers door de straten nw de Pak- tulnen, waar het schoonrüaen werd gehou- den. Voor dit ooncours-hlppique besteed i reeds een flinke belangstelling. Door de jury werden de prüzen als volgt toegekend: West-Frieeche landbouwtulgpaarden: 1. GoppLJac. dg Wit, Burgerbrug; 3. Manuel, A. Behagen, Aarts woud; 3. Albert, wed. J. Schouten-de Boer, Binnen wüzend4. Manuel, C. Neefjes, Hauwert. Mooiste geheel Gebr. Sluis, Ekikhulzen, met Harold. Bes gaande paard in Noord-Holland ge fokt: Manuel, A. Schagen, Aardswoud. Luxe paarden: 1. Tudor Emporea, H. F. Bultman, Heemstede; 3. Bingley Victor Idem; 3. Capener Victor, idem; 4. Nordelph Leopard, J. ZÜP. Moerbeek met Suldanak. Bestgaandepaard In Noord-Holland ge fokt: J. ZUp, Moerbeek met Suldanak. Tegen den middag was het spoedig te zien dat de drukte met de groo'.e harddraverij enorm zou worden; lange file’s autobussen, luxe auto's, fietsen, enz. trokken de stad btnnen. Nog nimmer werd een dergelüke drukte met den harddraverüdag waarge nomen. Op de baan stonden reeds lang voor den beglntüd vele menschen. Aan de harddraverü namen deel een 34- tal van de bekendste dravers, «en selectie, gedaan uit meer dan 50 aangiften. Na een aantal spannende ritten kwamen de volgenden als overwinnaars uit den strüd: I. Uniform, elg. J. Borst, Castricum, berijder J. v. Leeuwen; 2. Frettchen. elg. D. Beets, Beemster, berijder eigenaar; 3. Ooststar, elg. K. de Boer, Leeuwarden, berUder J. de Boer Aan den 4en prijs werd door het bestuur toegevoegd een som van 50. Deze prijs werd na enkele gelijke ritten gedeeld door Silent Noncy, elg. Th. Smit. Alkmaar, berij der K_ Bakker en Janel Harvester, elg. K. Taams, Beemster, berijder Jn. VergaU- De prüzen bestonden respectlevelUk uit 1000, 400, 200 en 100. Aan den eersten prijs was tevens verbon den een medaille vd>p Z^K. H. Prins Hen drik. Op de baan werd aan Jan van Leeuwen, den berüder van den eersten prijswinnaar, e i ovatie gebracht. Van den burgemeester van Enkhuizen, Baron Mackay, ontving Jan van Leeuwen een groot zilveren sierschlld. De prüsultreiklng vond plaats In hotel „Die Port van Cleve", waar door meerderen werd gesproken en vooral hulde werd ge bracht voor de keurige organisatie. Een groot vuurwerk, afgestoken op de werf Vooruit”, besloot den feestdag. tegenwoordig zooveel beoefend wordt. De oorzaak hiervan Is zeer eenvoudig en toch büzonder origineel. De Amhemsche Damvereenlglng „W. D. V." heeft namelijk voor hare leden groe- penwedstrUden uitgeschreven en daarbü de bepaling gemaakt dat de partijen In de i daarvoor aangewezen cafés gespeeld moeten

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 2