Van Alles en van Overal
!T
ÏL
a
i
■Ol lL
BE
Tai
S i
Jljljl
■IQ
I iêBél
B H
'b"b"w^
iB E
H BB
“WASSCHERIJ 2
JORRITSMAó
JAN
D E
VRIES
g
„HIGHWAY” FulVue Brillen
worden geleverd in Echt en Imitatie
Schildpad, in Goud en in Doublé, en
verder in alle gewenzehte uitvoeringen,
VOOR-
FIJNE GOEDEREN
o
Fa.
Alk
DE
D
E
NI
0
De wekelijkse he Luchtdienst tusschen Amsterdam
0
0
0
Speciaal adres voor alle
0
0
z.
HOCKEY
SCHAAKRUBRIEK
De hockey-dag te Amsterdam
SPORT EH SPEL
K. N. V. B.
Ham
DAMMEN
I
Wereldkampioenschap 1931
D. H. V. B.
RROVINCIAAL NIEUWS
Een vernuftige propaganda
OPTICIEN
I
ALKMAAR
Vraai
logus
Posts
Hoe oud is het damspel
in Nederland?
■en
bet ik
Ben
Zie de Etalages
Q
D. H. V. B.-programma
le klasse A.
rt—tt
verzwakt de ko-
ENK HUIZEN
DE HABDDRAVERIJDAG
v. v. z. n—d. e. m. n.
tpCD8CD8C98C98C3aeEeac38Ol
Vooraesr 3 - Alknaar 2
0
en Batavia
ASSENDELFT
5
st
Oudk
Da Franschen aan de spits!
Da
Tarrasch., Ostende 1907. Tarrasch merkt op,
dat wit beter slaat en speelde 10. Fed
hun
.me
F
Bi
wandkast
benoodlgdheden voor de reis
4.
5.
6.
7.
PROBLEEM No. 810
3e wedstrijd-probleem
O. Jordan Haarlem
Eerste plaatsing
Zwart (5)
Oevi
hul]
liefst 1
Adres
Moer-»
Spree
Maan
njn„
l
Be wij
Alleei
BU
de
het
Moet
Vo
Recti
Zustt
troos
hand
bes
om
ook
We
R. K A. V. H—Volendam n.
IX 8.—H. B. C. IX.
IndiaWilskracht n.
le klasse B.
A. H. CL-Oeoi Wtt.
d7—d5
«6Xd5
pgs—te
Pb8—cd
Lf8—«7
0-0
d5—d4
Lc8—d7
M
lijke
kern
bela
'lijks
we v»
laatst
te Bei
verzoc
vóór 1
notari
gei».
Ol
van
een
HU.
H
reel
steil
het
noo
NASS
Bied
in kle
of oml
nui d
AFDEELING II
2e klasse A
OX>£—OJi-A.
Excelsior—DH.C.
RFC VXOjS.
Ovsrmsss R.V.V.
Steeds Hooger—Unites.
2e klasse B
Fortuna—V.O.C.
NeptunusQuick
O.V.V.—DjO-L»
Gouda—B.M.T.
BJLO—VDX»
ÏOkOIOIOIOIOSOIOlof
9.
10.
11.
13.
13.
IA
15.
Afdeeling TV.
le klasse.
MV V.Bleyerhelde.
Pfi.V.—L.O.N.OA.
Willem II-N O.A.D.
B.V.V.Eindhoven.
De Valk—N AC.
Afdeeling V.
LeeuwardenVelocitas.
FrieslandAlcldes.
FrisiaAcnllles.
Be Quick—F.V.C.
VeendamG.V.A.V.
Le8—f7
I c5—c4!
zaak omkeert. Nu valt swart
Afdeeling II.
le klasse.
Blauw-WitFeyenoord.
ADO—VF.V.
ZFC H.F.C.
XerxesV.U.O.
HilversumD.F.C.
Afdeeling III.
TubantlaZ.A.C.
Robur et VelocitasGo Ahead.
VitesseEnschede.
P.E.C.—A.G.O.V.V.
HeraclesWagenlngen.
BW BEDORVEN MAAG, gistingen in dan
darm, leelljken smaak in den mond, voor-
hoofdspün. koorts, constipatie, braken of
diarrhee, heeft reeds een glee natuurlijk
„Frans-JoseF*-bitterwater een zekere, snelle
en aangename uitwerking. Apoth. en Drog.
Na de voorpost-gevechten van afgeloopen
Zondag in Amsterdam en Den Haag, waar al
meer dan de helft van het aantal liefheb
bers voor de traditioneels hockeyspeldjes
moest sneuvelen en gesneuveld is, komt dan
Zondag de „eigenlijke hockey-dag in Am
sterdam.
Van de 5 Haarlemsche teams zijn reeds
3 ploegen geëlimineerd, n.l. HA S, Bloemen -
daal 3 en M. H. C. 2. zoodat M H. C. I en
Bloemendaal I thans de Haarlemsche
hockey-eer te verdedigen hebben.
Gezien de loting echter zal voor beide elf
tallen een vroegtijdig einde verwacht moe
ten worden.
M. H. C. komt om half elf in het veld
tegen H. D. M. en wij gelooven, dat de Hage
naars sterker zullen zün, al is een mogelijke
hockeydag-verrassing niet uitgesloten. Doch
H. D. M. lijkt ons in de bovenste helft voor
beschikt voor finalist.
Bloemendaal heeft in de eerste helft tegen
Hilversum 3 kans 'n overwinning te behalen,
mits zij zich niet door het aloude enthou
siasme der Hilversummers laat overrompe
len. In de tweede ronde is Amsterdam (dat
natuurlijk in de eerste ronde van Laren
wint) de tegenstander en hier wint Amster
dam. ook al onder de algemeene conditie:
hockeydag-verrassingen uitgesloten.
Zullen in de bovenste helft vermoedelijk
H. D. M. en Hilversum (dit elftal na over
winningen op Amsterdam 2 en Gooi of En
schede) den hal ven eindstrijd spelen, in de
onderste helft zijn daarvoor Haagsch
Lyceum en Amsterdam candldaat.
Een eindstrijd H.D.M.Haagsch Lyceum
is dan niet onmogelijk, gezien de prestaties
van het vorig seizoen. En zou hier de lands
kampioen H. D. M het nieuwe seizoen In
zetten met de hockeydag-overwlnnlng als
eerste stap op weg naar een nieuw nationaal
kampioenschap?
Begunstigd door goed weer hield de Hard
draverij vereeniging Enkhuizen en Omstre
ken Donderdag haar harddraverijen Met het
oog op het 25-jarig bestaan der vereeniging
was van dezen dag extra werk gemaakt en
was als hoofdprijs beschikbaar gesteld, voor
de handlcapdraverij een som van 1000,
waaraan tevens verbonden de kamploensprija
voor Nederland voor de korte baan wedstrij
den.
De feestelijkheden werden des morgens be
gonnen met een optocht van de deelnemers
aan de schoonrijderü- Vooraf gegaan door
De competitie neemt thans over de ge-
heele Unie een aanvang.
Waren de vorige week slechts eerste en
tweede klas-wedstrijden vastgesteld, nu ko
men alle afdeellngen in actie
Het begin geeft dus alle reden tot tevre
denheid.
van eenlg
of men treft er
's avonds menschen aan die zitten te dam
men.
Dit spel, dat vroeger slechts zeer spora
disch In café’s werd gespeeld, blijkt thans
een bijzonder groot aantal damliefhebbers te
hebben gekweekt en men beweerde zelfs,
dat verscheidene caféhouders ertoe waren
overgegaan voldoende damborden en schij
ven aan te knopen, omdat zij aan de vele
aanvragen niet konden voldoen
De menschen hebben zich reeds afge
vraagd wat dat toch voor een spel is, dat
beteekende, de regelmatigheid der vluchten
niet noemenswaard beïnvloed, wat zeker wel
een der belangrijkste overwinningen mag ge
noemd worden van den uitstekend ingerich-
ten K. L. M.-dienst.
In het geheel zün sedert 1 October 1924
op de Indlë-route afgelegd 1.113.000 K.M..
een afstand, overeenkomend met ongeveer
30 maal den omtrek der aarde; zijn 16.000
KG. post veivoerd (600.000 poststukken)
1100 K.G. goederen en 14 passagiers over het
geheele traject en 20 over een gedeelte, zoo-
als CalcuttaAmsterdam v.v., Amsterdam
Bagdad enz. Bovendien moesten meermalen
passagiers geweigerd worden.
De wekelljksche dienst zal worden uitge
voerd door tien vliegtuigen, vijf F VHb's en
vjjf groutere F XII's. Deze zullen om-en-om
vliegen, zoodat er dus feltelük twee veertlen-
daagsche diensten komen, een met "kleinere en
een met grootere vliegtuigen, twee diensten,
die dus in elkaar grijpen en samen een
weekd’enst vormen.
De kleine vliegtuigen zijn reeds tijdens den
bestaanden veertlendaagschen dienst inwen
dig zoodanig gewijzigd, dat zü den passagiers
een behoorlijk gerief verzekeren, de groote
zijn echter speciaal voor den dienst In de
tropen Ingericht met ruime zlt-ligstoelen In
de groote kajuit en een deugdelijke berg
plaats voor koffeis. Om er voor te zorgen
dat het formaat der koffers niet hinderlijk
zal zijn voor de goede opberging en rekening
wordt gehouden met de beschikbare ruimte,
heeft de K. L. M. een nieuwigheid Ingevoerd.
Ieder die voor een reis naar Nederlandsen
Indlë boekt, krijgt twee koffers thuis ge
stuurd, die zijn eigendom worden; een ge
schenk van de maatschappij dus. In de
kajuit is voorts aangebracht een keurig in
gerichte wandkast, waarin thermosflesschen.
voedingsmiddelen, drinkbekers, meséfen en
vorken, borden enz. kunnen worden opge
borgen Hoe zoo’n kajuit er uit ziet toonen
onze beide teekeningen.
Vergeleken bij 1924 zien we dus een bui
tengewonen vooruitgang,*een vooruitgang, die
eigenlijk in meat drie jaren verworven is.
daar eerst sedert 1928 (en dan nog met
groote onderbrekingen door tijde! ük slui* m
der vliegvelden in Britsch Indlë) de 1. -
vluchten zijn uitgevoerd. Waarlijk, dit geeft
vertrouwen voor de toekomst der Indië-
route, die nog zooveel mogelijkheden biedt.
Hoe meer het vertrouwen in den dienst veld
wint, des te meer passagiers zullen zich op
geven en des te meer goederen zullen worden
aangeboden ter verzending. De toestellen zullen
dus grooter moeten worden en als eenmaal de
gronddienst geheel volmaakt zal zijn; als
op alle terreinen betonnen startbanen zijn
aangelegd die tegen de moesson-regens be
stand zijn; als gezorgd is voor groote
loodsen en uitstekende hotels; als langs den
geheelen weg zich radio-stations bevinden
en een nachtverllchtlng ook het vliegen bij
nacht mogelijk maakt, zoodat het toestel om
Wit (10)
Stand der stukken:
Wit: Kal. Dh3, Th4, La4 en g7, pion a3,
b4. c5, d6 en e3.
Zwart: KdS, Le4, Pas en h6, pion d7.
Wit speelt en geeft mat in 2 zetten.
met meer dan gewone belangstelling
presta tieg tegemoet. s
A. R. C. krijgt al onmiddeUijk gelegenheid
te toonen wat zij waard is, want Geel1 Wit
komt in Alkmaar op bezoek. Voor beiden een
lastige strijd en we vermoeden, dat het re
sultaat een gelijk spel niet ver zal ontloopen.
Concordia opent tegen Z. P. C.. bij welke
gelegenheid we de Hillegommers iets ster
ker achten.
Tenalotte The Unity—N. E. A.. waarvan we
het resultaat niet durven vóórspellen.
la kfaaae A
BodegravenScheverüngen
GjB.V.Lugdunum
L.F.C.—U.VB,
HUllnen— RV.C.
A.8.C.-Alphia.
Wat is een tijdsverloop van zeven jaren!
Niets.
En toch, wat is er In de korte spanne tijds.
die er is verloopen tusschen den eersten
October 1924 en den eersten October 1931 op
luchtverkeersgebied door onze K L. M., die
maatschappij waarop heel Nederland trótsch
is, al niet bereikt!
Op dien eersten October 1924 ondernamen
Van der Hoop, Van Weerden Poelman en
Van den Broeke den eersten, op-zich-zelf-
staanden, toen nog lang niet ongevaarlijken
vliegtocht naar Nederlandsch Indlë; op den
eersten October 1931 zal het eerste vliegtuig
van den wekelijkschen dienst tusschen Am
sterdam en Batavia van Schiphol vertrek
ken.
Nu zijn er menschen. die zeggen: Is dat
nu zoo iets blzonders. waarom zou nu niet
kunnen, wat zeven jaar geleden ook al kon?
Maar die menschen vergeten, dat wat eens
een enkele maal gelukt, daarom nog niet als
19. Ddl—hs
Zwarts leven hangt
20. Dh5—h‘3
Pent f5
21. g3—g4
22. Dh3—g2
De zet die de i
aan.
In de volgende rubriek voortzetting!!
Vrijdag 36 September 1931
Alle correspondentie betrekking hebbende
op deze rubriek gelieve men te adresseeren
aan den schaakredacteur van dit blad. Hof 6
Alkmaar,
PROBLEEM No. 811
Mr. E. J. d. Berg, Apeldoorn
Eerste plaatsing
Zwart (T>.
Het voorstel heeft niettemin de belang
stelling van het bestuur.
De heer Bijl vond het niet goed dat er in
vrijen tijd een plan wordt gemaakt Dat
mag men niet verlangen. HU achtte het
voorstel een gemeenschapsbelang Komt het
„Witte Kruis*’ gelddlUk te kort, dan zal
de gemeente moeten bijpassen. HU stelde
daarom voor zich In verbinding met B. en
W. te stellen om de zaak te bespoedigen.
In dien geest werd besloten.
Verder deed de heer BUI een voorstel om
tot een nieuwe onderafdeeling over te gaan:
n.l. Huisverzorging Hu dacht zich dit In
op de werkwijze van de wUkverpleging.
door er Iemand vast voor aan te stellen.
Men zal echte? eerst een kostenberekening
moeten maken.
De heer Jak steunde dit voorstel.
Over dit voorstel werd lang gedlscusseerd.
Daar bet „Witte Kruis” echter niet bU
machte ii om dit te bekostigen, zal men
bU de gemeente aankloppen om een extra
subsidie. Tevens zal overleg worden ge
pleegd met de vrouwenorganisaties In het
dorp; om hierover een oordeel te geven. Te
zUner tijd zullen hierover dus nadere me-
dedeellngen komen
Daarna volgde sluiting.
zoo te zeggen, behalve de korte oponthouden
op de stations, vierentwintig uur achtereen
in de lucht kan blUven, dan zien we, in een
niet eens zoo heel ver verschiet de reisduur
tusschen Amsterdam en Batavia tot vUf en
zelfs wel tot vier dagen Ingekrompen.
Het publiek, zoowel hier als in Indlë, heeft
reeds een groot vertrouwen in de luchtpost
(voorlooplg nog het hoofddoel van de ver
binding) getoond en de totstandkoming van
een weekdienst wordt, vooral ook met het
oog op dc postverzending, een nationaal be
lang geacht. Wanneer wij nagaan, hoe deze
langste luchUUn ter wereld ook de belangen
van geheel Midden-Europa, FrankrUk, Italië,
den Balkan, Irak, Perzië, Britsch-Indlë,
Burma, Siam. Indo-China, de Straits, Austra-
llë. -de FtillippUnep. Ja zelfs die van de Ver-
eenlgde Staten, Canada en China dient, dan
mogen wU dezen wekelUkschen Nederland-
schen luchtdienst gerust ook een internatio
naal belang noemen.
Dat de opening van dien wekelijkschen
dienst op aa. Dinsdag, waarbU ook H. M de
Koningin tegenwoordig zal zUn en die door
een vlootschouw en de onthulling van een
herinneringsmonument' op Schiphol een
feestelUk karakter zal krijgen, een periode
van groote ontwikkeling der verbinding tus
schen de zoo ver uit elkaar liggende Neder-
landsche gebieden zal inluiden, kan, gezien
de reusachtige verbeteringen der laatste Ja
ren, niet meer twUfelachtig zijn.
ARTHUR TERVOOREN
Een der zlt-ligstoelen in de kajuit van een
F XII met de daaronder en daarachter
geborgen koffers
2« klam D
Het gedegradeerde T.YJB.B. II begint den
moeilUken weg welke leidt naar herovering
van het eerste klasschap.
Tegen Vlctrtx kunnen Boys direct too
nen waartoe zU in staat zUn. Vooralsnog
houden we het op een Vlctrtx-zege.
Santpoort H ontvangt B. 8. M. en zal te
gen de club uit Bennebroek een harde noot
te kraken krijgen.
Ook H. B. C. UI krUgt hot zwaar te ver-
antwoorden, want het besoekende O. G. n
schijnt niet voor de poes.
Voor de overige wedstrijden verwijzen we
voor beden naar bet programma.
OVERZICHT
De competities van den K.N.VA. zUn ver
leden Zondag Ingezet met tal van verrassin
gen. In alle afdeellngen vielen de meest
eigenaardige uitslagen te notecren en velen
die zich optimistisch afgestemde verwachtin
gen hadden gesteld, zUn bedrogen uitgeko
men. De eerste slag heeft talrUke bereke
ningen doen falen, hetgeen slechts wUst op
een uiterst spannend verloop van deze nieu
we competitie
Wat zal de dag van morgen brengen
R.C.H. ontvangt K.F.C. de fiere Kooger
club, welke verleden week startte met een
40 overwinning op de winnaars van den
Zilveren Bal. Hoewel R.C.H. een toontje lager
zong schUht ons dit toch geen reden om
zonder meer een tweede nederlaag voor de
Racing Club te voorspellen. Maar, het wordt
aanpakken voor de blauwzwarte Haarlem
mers. Tegen hetzelfde KF.C. werd tUdens t
vorige seizoen tweemaal een nederlaag gele
den. Het Is echter goed, dat R.C.H. van te
voren weet, waar het aan toe is. Trouwens,
een hernieuwde nedërlaag zou de verwach-*
tlngen betreffende de Middenwegbewoners
zoo teleurstellen, dat de spelers van het
blauwzwarte team zich hiertegen wel met
hand en tand zullen verzetten.
Voor den wedstrUd StormvogelsAjax te
IJmuiden bestaat groote belangstelling De
technisch betere ploeg der Amsterdammers
krUgt hier hoogstwaarschUnlUk een harden
noot te kraken WU weten dat de Vogels er
uitermate op gebrand zUn om de kampioenen
een voet dwars te kunnen zetten en net zou
ons niets verwonderen wanneer het groote
Ajax In het kleine IJmuiden een enkel veertje
moest laten.
Wat de overige wedstrUden betref! kan
men na het vrii goede begin van West^risla
In het Gooi wel verwachten, dat H.V.V.. dat
thans bU de West-Friezen op bezoek komt,
met leege handen uit Enkhuizen wordt te
ruggestuurd, waarmede dan zoo ongeveer
wordt vastgesteld, dat deze Hagenaars ook
ditmaal weer poot aan zullen moeten spelen.
Verder ligt een overwinning van de Bchle-
damsche Combinatie op 1 Gooi wel in de
lijn der verwachtingen. H BS —Sparta heeft
het aanzicht één van de spanndste kampen
uit afdeeling I te zullen worden
In de tweede afdeeling zal HFC trach
ten het Zondag verloren terrein te herwin
nen. Ot dit tegen Z.F.C, in Zaandam echter
wel zoo gemak keil Ik zal gaan betwUfelen wU
ten sterkste. Aanpakken is ttegteodschap voor
de H.F.C.’ers. Wanneer ae “BMflwwitten hun
technische tekortkomingen door enthousias
me moeten compenseeren dan wordt er heel
wat van de spelers geëtecht. Voorlooplg wil
len wU echter nog niet pessimistisch zijn. Er
zUn Zondag jj. meer rare dingen gebeurd.
De strUd tusschen A.D.O. en VB.V. in
Den Haag is er één van twee teams die ver
leden week wonnen. Nu de Velseroorder-
ploeg weer volledig kan uitkomen heeft de
aanval er in elk geval aan gewonnen. Den
Velseroorder wacht in het Zulderpark een
zware wedstrUd en mochten zU in dezen aege-
vieren, dan schijnt er ons in elk geval geen
gevaar voor de V. 6. V.-erF aanwezig.
VermoedelUk moet Blauw-Wit hier weder-
Om bet loodje leggen, daar niemand minder
i dan Feyenoord de tegenpartU der zebra's is.
Xerxes zal het in Rotterdam tegen het uit
stekend begonnen V. U. C. niet gemakkelUk
hebben. terwUi tenslotte de strUd tusschen
Hilversum en D. F. C. waarschUnlUk in een
overwinning voor de gasten eindigt.
Van de tweede klassers heeft Bloemendaal
verleden week danig teleurgesteld tegen H.
R. C. Volgens de berichten uit het Bloemen-
daalsche kamp hebben de witten hun ver
dediging thans versterkt, hetgeen hard noo-
dlg was ook. De strUd op den Brederodeweg
tegen Kinheim, de nieuwe tweede klasser. kan
we! Interessant worden, daar de Veleer club
tegen het sterke D. W. 8. niet slecht be
gonnen is. WU voorspellen hier een gelUk
spel of een kleine overwinning voor de thuis
club.
Haarlem beeft wederom een uitwedstrijd
en deze schUnt ons nu niet zoo lastig als
verleden week. WU rekenen er dan ook op
dat de roodbroeken met een overwinning van
V. V. A. terugkomen.
le klasse B.
A. R. C. en Concordia zUn hier nog niet
in actie geweest.
Nu beiden morgen van start gaan zien we
DEZE MODERNE BRILLEN ZIJN IN GROOTE SORTEERING
HANDEN BU:
Naar wU vernemen is dc Amhemsche
Damvereenlglng ..W.Z.D.V." momenteel be
zig een zeer vernuftig uitgedachte reclame
campagne te voeren.
Men kan In bUna geen café
aanzien binnenkomen.
The Unity—N. E. A.
ConcordiaZ. P. C.
3e klasse A
H. 8. V.—A. R. C. IL
B. E. W.Voorwaar.s.
Alw. Forward IISparta.
3e klasse B.
G. V. O. n—V. V. E.
W. 8. V.—S. D. E.
Oranje Wit—St. Louis.
2e klasse C.
AmsteldUkThe Victory.
V. V. A. nOranje Zwart.
2e klasse D.
Santpoort II—B. S. M.
T. Y. B. B H—Vlctrlx.
H. B. C. IIIOnze Gezellen II.
3e klasse C.
D. E. M. Ill—W. 8 V. H.
V. V. E IF-V. V. Z. IH.
3e klasse F.
Geel Wtt IIConcordia II.
H. B. C. IV—D. S. S. n.
T. Y. B. B. HI—Llsse III.
4e klasse G.
Vlctrlx IISantpoort UI.
B. S. M. II—Geel Wit III.
5e klasse F.
Vlctrlx inConcordia III.
Santpoort IV—B. 8. M. IH.
Wit (4).'
Stand der stukken;
Wit: Kg6. Te7 en f8. pion e6.
Zwart: Kd6 en pion d7.
„Helpmat". Zwart begint.
Wit geeft mat in 3 zetten.
Oplossingen van probleem No. 810 en 811
worden Ingewacht tot ulterlUk Zaterdag
avond 10 October aA.
De volgende partU wend gespeeld in den
wedstrUd om het Dlstrlcte-kamploenschap
van Noord-Holland:
Wit Zwart
1. e3—e4 c7—c5
3. Pbl—c3 e7—e»
De wltspeler speelt bU voorkeur deze eenigs-
zlns afwUkende variant.' -
g2-g3 -
e4xdS
Lfl—g3
d2—d3
Pgl—e3
0—0
Pe3—f4
Pc3—e4
Na den tienden zet van wit ontstaat een
stelling identiek met de partU Tschegorin
1ste Meuse A
De grootste belangstelling gaat uit naar
den plaateelUken wedstrUd DBS.H.B.C. II.
Belde elftallen beginnen uitstekend, dus
mogen we een goeden kamp verwachten,
waarbU het aan de noodlge spanning niet
zal ontbreken.
In Amsterdam een tweetal ontmoetingen,
waarbU we de bezoekende clubs, t.w. Volen
dam n en Wilskracht n de sterksten ach
ten.
Uit ParUs bericht men ons de uitslagen
der zevende en achtste ronde van het tour—
noot om het wereldkampioenschap 1931.
Deze zUn als volgt: Boissinot verliest van
Garoute; Reichenbach verliest van Fabre;
Vuille verliest van Weiss; Fayet wint van
Potroux; Blzot remise met King; Garoute
verliest van Blzot; Reichenbach wint van
Boissinot; King remise met Weiss; Fabre
wint van Potroux; VuilleFayet afgebroken.
De stand na de achtste ronde luidt: M.
Fabre (FrankrUk), 13 punten; 8. Blzot
(FrankrUk), 11 punten: J. Weiss (Frank
rUk), 10 punten; Reichenbach (Polen), 9
punten; J. Garoute (FrankrUk) en King
(China), 8 punten; E. Boissinot (FrankrUk),
7 punten; M Fayet (FrankrUk), 6 ppnten en
een hangpertU; Potroux (Zwitserland), 4
punten en Vuille (Zwitserland), 2 punten en
een afgebroken partU-
WU lezen in „Het Damspel’! dat <te heer
G Bakker Wzn. te Haarlem, die reAte ja
renlange nasporthgen verricht in de archie
ven van een groot aantal notarissen, de re
gisters der Desolate Boedelkamer, der Wees
kamer en in het Oud-Gemeente-Archief
van Amsterdam na verzameling der gege
vens tot de conclusie is gekomen, dat het
damspel reeds omstreeks 1549 te Amsterdam
beoefend werd. In de inventarissen, voorko
mende op notaris-protocollen, wordt her-
haaldelUk melding gemaakt van damborden.
Vooral In de jaren 1610 tm. 1708 worden
damborden zeer veelvuldig genoemd.
hetgeen beter is dan den tekstset. Deze loo
per moet naar g4.
Pe4xf6 Le7Xf6
Pf4—dg Ta8—c8
a3—a3 b.7-b8
Lel—d2 Lf6—e5
f2—f4 Le5—dB
Hier kwam voor zwart zeer In aanmerking
15. Ld7—e6
16. f4—f5
Dit moet nu wel, maar
nings%'lling leelUk.
17» Lg2—e4 Pc8—e5
18. Pd5—141 Kg8—b8
Hier was 18-— De8 noodig. Na 19 Pf4-g»
kan zwart nog 19. PeöxgO geschieden.
Ld7e8
aan een rtfd-r- r-aadjs.
Dd8—d7
De voorzitter zei dat reeds eerder een
dergelUk voorstel is Ingediend, maar er zUn
■eer veel moeilijkheden aan verbonden. Het
interieur zal 'geheel omgebouwd moeten
worden, wat veel zal kosten.
De heer D. Nvï, secretaris, zou een ver-
bouwlngsplan maken, doch door drukke
werkzaamheden te hU er nog niet mee
klaargekomen. De secretaris was echter van
meenlng dat de ligging der gemeente door
de uitgestrektheid ongeschikt te voor een
badhuis en dit de moellUkheden vergroot.
regel goed gaat en daarop moet toch, bU de
instelling van een geregelden dienst, gere
kend kunnen worden.
Dkt daar.nu op gerekend kan worden te
aan verschillende omstandigheden te dan
ken. in de eerste plaats wel aan den zeer
grooten vooruitgang der techiek. Met het
vliegtuig waarmee Van der Hoop zeven jaar
geleden den tocht ondernam en dat toen als
bet beste gold wat voor dit doel was te ver-
krtjgen, zal nu niemand meer de reis onder
nemen. De vliegeigenschappen van de tegen
woordige toestellen; hun overvloed aan ver
mogen doordien ze met drie motoren zyn
uitgerust, waarvan ze er feitelUk maar twee
noodig hebben; hun snelheid, die reeds meer
dan anderhalf maal die is, welke Van der
Hoop maakte; hun instrumenten, die navi
gatie Bonder zicht en in zwaar weer veroor
loven en ten slotte bet lelt dat zü met radio
zUn uitgerust, dit alles te zaïnen genomen
beteekent in 1931 een niet In cUfers uit te
drukken verbetering bü 1924 vergeleken. En
dan: Juist de verbetering der Instrumenten
en de verschillende nieuwe vindingen hebben
bet mogelUk gemaakt, den bestuurders een
dienovereenkomstige opleiding te geven, zoo
dat alleen reeds op grond hiervan een be
stuurder nu zUn toestel veel beter in zün
macht beeft, dan dat zeven Jaar geleden het
geval kon zün.
Ook in het grondwerk, de organisatie der
vliegvelden, te veel verbeterd en daartoe
hebben zeker wel in de eerste plaats büge-
dragen de telkens weer herhaalde proef
vluchten der K. L. M., die de autoriteiten in!
het buitenland Ete-bet-wars gedwongen heb
ben maatregelen te nemen om de veiligheid
van het verkeer te waarborgen. Vliegvelden
■Un ontstaan, waar eerst woestenijen waren,
andere zün verbeterd; op vele trajecten te
nu reeds een weerberichtendienst in werking
en verscheidene radio-stations zün verrezen.
Maar bulten deze, in vreemde landen door
vreemde regeerlngen aangebrachte verbete
ringen is ook langs den geheelen weg naar
Indlë een eigen organisatie der K. L. M.
ontstaan. In alle plaatsen die aangedaan
worden, of zelfs maar bü uitzondering aan
gedaan kunnen worden, zün vertegenwoor
digen der maatachappü aangeeteld, de heele
route is verdeeld in vakken, waartusschen
een telegrafisch blokstelsel te georganiseerd,
aooals dat ook bü de spoorwegen het geval
te, zoodat een goede contröje op de bewegin
gen van het vliegtuig mogelük wordt.
Zoo te alles geleldelük gegroeid tot een
organisatie, die zooveel zekerheid biedt, dat
het hoofdbestuur der Posterüen en de M-
het verantwoord achtten, den dienst op
Nederlandsch Indlë, die nu reeds een jaar
lang met groote zekerheid als een veertlen-
daagsche werkt, te verdubbelen en dus in
een weekdienst om te zetten, welk beeluit
echter niet genomen werd, dan nadat erva
ring was opgedaan met het vliegen in den
Bomer met zün moesson-regene in de Golf
van Bengalen en op de kust van Malakka.
nenk Zü het gebruik van radio (sedert 5
Maart 1931 zün alle toestellen daarmee uit
gerust), de beschikbaarstelling van betrouw
bare weerberichten en vooral den door de
K. L. M- georganlseerden waarschuwings
dienst, heeft de moesson, met zün waarUJk
fantastische regens niettegenstaande Wj
voor alle bestuurders een nieuwe ervaring
AFDEELING I
2e klasse A
V.V.A.—Haarlem
D. WJB—H.R.C.
WJ.C.-Z.V.V.
Alcmaria VlctrlxDe Spartaan
BloemendaalKinheim
2e klasse B
D1.C^-T.O.O.
ZeeburgiaVelox
ZandvoortBF.C.
E. D.O.Baarn
HerculesAFC.
3e klasse A
HelderAssendelft
ZaandükHollandla
De KennemersQ.S.C.
MeervogelsK.V.V.
3e klasse B
8.D.W.—DJS.V.
RapldltasOoeterpark
DJK.De Zeemeeuwen
D.W.V.—Schoten
O. V.V.O.—ZJI.C.
4e klasse A
PurmersteijnBeverwUk
4e klasse B
W M.S.Schlnkelhaven
J.O.8.Zaanland ia
R.CA—Zilvermeeuwen
Ahrend’s V.C.Heemskerk
4e klasse
T.H.B.—Hlll^gom
Wilhelmina VooruitAvantl
SwiftRivalen
Reserve le Ma sas
Ajax 2—E DO. 3
AF. C. 3—Stormvogels 3
HFC. J-Z.FC 3
Haarlem 3Zeeburgia 2
Blauw-Wit 3Hilversum 3.
Reserve 2e klasse A
V6.V. 3—Alcmaria Vlctrlx 2
De Spartaan 2Blauw-Wtt 2
KF.C. 3—W.F.C. 2
De Volewückers 2—R«1 2
HR.C 2—DX.C 2.
Reserve 8e klasse A
Hollandla 3—ZJ5C. 3
O.8.V. 3—Helder 2
Het „Witte Kruis" De afdeeling Assen
delft kwam Woensdag in vergadering büeen.
De opkomst der leden was matig.
De beschrijvingsbrief voor de 72ste alge
meene vergadering werd behandeld.
De heer D. BUI zag gaarne de candldatuur
van den heer Michels te Haarlem, lid van
Ged Staten, gesteund.
De heeren 8. Kroon en D. Noé werden be
noemd tot afgevaardigde en kregen vrü
murwlMt
Het agendapunt hulpverleenlng voor spoed
gevallen bü ongelukken aan den weg, werd
door den voorzitter uiteengezet. Het doel
van deze hulpverleenlng te, op meer plaateen
gelegenheid te geven om te telefoneeren en
verbandtrommels te plaateen. Voor deze ge
meente heeft het bestuur de volgende pun
ten aangewezenNauema, Vrouwenverdrlet.
einde Oommunlcatleweg en In het Zuidelnde,
bU Buitenhuizen ongeveer.
Bes.oten werd om dit nuttige werk krach
tig te steunen.
Tot leden der commissie tot nazien der
woning werden gekozen de heeren G. Kleyn
Fzn., O de Vries en K. de Graaf.
-rtel van den heer G. de Vries, csn
tuis te veranderen in een blnnen-
badhuis werd besproken.
De voorzitter zei dat reeds eerder
Programma voor Zondag.
Afdeeling I
lë klasse.
West-Frisia—H. V.V.
Hennes—D.V.S.—’t Gooi.
R.C.H.—KF.C.
H.B.8.Sparta.
StormvogelsAjax.
worden.
Dit is oorzaak dat de Arnhemsche dam
spelers zich 's avonds over de verschillen
de café's verdeelen en daar hunne partijen
spelen.
Op deze wüae wordt een geweldige pro
paganda voor het damspel gemaakt, die
haren terugslag in de vereenlglngen zeker zal
vinden.
het muziekgezelschap ,X>e Eendracht” au bet
bestuur der Harddraverü vereeniging met i
den beschermheer Baron Mackaü, trokken de '1
deelnemers door de straten nw de Pak-
tulnen, waar het schoonrüaen werd gehou-
den. Voor dit ooncours-hlppique besteed i
reeds een flinke belangstelling. Door de jury
werden de prüzen als volgt toegekend:
West-Frieeche landbouwtulgpaarden: 1.
GoppLJac. dg Wit, Burgerbrug; 3. Manuel,
A. Behagen, Aarts woud; 3. Albert, wed. J.
Schouten-de Boer, Binnen wüzend4.
Manuel, C. Neefjes, Hauwert.
Mooiste geheel Gebr. Sluis, Ekikhulzen,
met Harold.
Bes gaande paard in Noord-Holland ge
fokt: Manuel, A. Schagen, Aardswoud.
Luxe paarden: 1. Tudor Emporea, H. F.
Bultman, Heemstede; 3. Bingley Victor
Idem; 3. Capener Victor, idem; 4. Nordelph
Leopard, J. ZÜP. Moerbeek met Suldanak.
Bestgaandepaard In Noord-Holland ge
fokt: J. ZUp, Moerbeek met Suldanak.
Tegen den middag was het spoedig te zien
dat de drukte met de groo'.e harddraverij
enorm zou worden; lange file’s autobussen,
luxe auto's, fietsen, enz. trokken de stad
btnnen. Nog nimmer werd een dergelüke
drukte met den harddraverüdag waarge
nomen. Op de baan stonden reeds lang voor
den beglntüd vele menschen.
Aan de harddraverü namen deel een 34-
tal van de bekendste dravers, «en selectie,
gedaan uit meer dan 50 aangiften.
Na een aantal spannende ritten kwamen
de volgenden als overwinnaars uit den strüd:
I. Uniform, elg. J. Borst, Castricum, berijder
J. v. Leeuwen; 2. Frettchen. elg. D. Beets,
Beemster, berijder eigenaar; 3. Ooststar, elg.
K. de Boer, Leeuwarden, berUder J. de Boer
Aan den 4en prijs werd door het bestuur
toegevoegd een som van 50. Deze prijs
werd na enkele gelijke ritten gedeeld door
Silent Noncy, elg. Th. Smit. Alkmaar, berij
der K_ Bakker en Janel Harvester, elg. K.
Taams, Beemster, berijder Jn. VergaU- De
prüzen bestonden respectlevelUk uit 1000,
400, 200 en 100.
Aan den eersten prijs was tevens verbon
den een medaille vd>p Z^K. H. Prins Hen
drik.
Op de baan werd aan Jan van Leeuwen,
den berüder van den eersten prijswinnaar,
e i ovatie gebracht.
Van den burgemeester van Enkhuizen,
Baron Mackay, ontving Jan van Leeuwen
een groot zilveren sierschlld.
De prüsultreiklng vond plaats In hotel
„Die Port van Cleve", waar door meerderen
werd gesproken en vooral hulde werd ge
bracht voor de keurige organisatie.
Een groot vuurwerk, afgestoken op de werf
Vooruit”, besloot den feestdag.
tegenwoordig zooveel beoefend wordt. De
oorzaak hiervan Is zeer eenvoudig en toch
büzonder origineel.
De Amhemsche Damvereenlglng „W.
D. V." heeft namelijk voor hare leden groe-
penwedstrUden uitgeschreven en daarbü de
bepaling gemaakt dat de partijen In de
i daarvoor aangewezen cafés gespeeld moeten