I. M. K. O
I
il
S.J.A.Keesom
SPARTAAN I
SPAARBOEKJES
Cheque
vauDAO as
koersen
CM ARIA VICTRIX I
tweede blad
EEN RUWOLIEMOTOR VOOR
VLIEGTUIGEN
se
MIENT25 - ALKMAAR
li I
VAN PUTTEN &00RTMEIJER, Payglop 18, Alkmaar
FIRMA DE LANGE DE MORAAZ - ALKMAAR
Burgerlijke Stand
van Alkmaar
.-'4 I
1
T
ZATERDAG 26 SEPTEMBER 1931
LUCHTVAART
BERICHTEN UIT ONZE
De Junkers „Jumo 4
VORIGE OPLAGE
I
Vlootbezoek aan Amsterdam
Dieren als Jagers
ALKMAAR
Pater A. de Mol
twintig jaar Dominicaan
ELCK WAT WILS
I
MARKTNIEUWS
ZONDAG A.S. 2 UUR
rente 3 procent
Bantam
wanordeliikhed*’'
te Hillegom
BLAuzajU-b x
Vijf en
Warschau
Vrtreawt «w zskM tM im
fakMtfigt!
AcMKrtaat - StMtukti M. 0.
Na de aanranding
te Klarenbeek
- - 870
Faillissementen
het
van de Junkers
Hint
11374 I14JI
17321
17171
17097
De economische krisis
Bankiersfirma in betalingsmoeilijkheden
Fig- 1. Een Junkers-vtiegtuig.
ultgernst met de „June 4”, in vlnchL
Vroegop.
„beste
De „Heemskerk" geïllumineerd
9991
nol 's' ad
14972
15788
I&321
r';de vn den hoofdinspecteur
Vsibeteriag, Sa Klasse, 3e LUst: 5856 m/a
.i
den
Communistische agitatie in Italië
Straffen van Z tot 7 Jaar
•n
(cable*
wespen-
1
3
Moderne briefstijl met vrije
lichaams-cultuur-groeten
De straat met de brandspuit
schoongeveegd
garandeert U prima lessen in machineschrijven,
„Groote” of volledige Kantooropleiding.
Vraagt prospectus bij den Kantoorboekhandel
9.-
GOED onderwijs ia ID-voudig het leergeld waard. Alvorens
dus te kienen vraagt <1 af, waar dit gegeven wordt.
vsn
>ge-
Derer dagen houdt Htllegom zijn jaariyk
sche kermis, welke rich, zooals gewoonlyk
170*13
17664
18031
18436
19423
20899
1312
2174
3228
4084
3056
5922
7617
8918
14161
14996
17134
17404
714
1*12
2361
3523
4209
3546
6722
8120
9473
18274
19024
18318
19049
13598
M722
15336
15732
16*52
f7427
2857
3213
3591
3919
4I5S
4488
4622
4935
8159
SS70
5792
5985
•274
922
1845
2895
3740
-en on*y*s'*n
op ongelukken vergroot Zoo ook Donderdag
avond by het sluiten der caïé's. Dan is ei
35
523
907
•444
6809
7144
7413
7776
8110
8308
8490
8900
9148
9686
118
618
938
1193
1521
1956
2266
2621
3004
3442
3727
4064
4229
4.533
4751
5044
5187
5618
5*29
•069
6536
•883
7751
7474
7847
•170
8345
•711
8964
9203
9791
157
816
9*7
1198
1624
2098
2413
2771
3037
3514
3875
4093
*251
5107
5457
5663
5867
172
6557
6988
7255
750S
7866
•173
8353
8756
9028
9324
9798
6583
7056
7299
7541
7915
8184
8364
8774
9092
9342
9818
101II
804
1766
2534
3562
4540
5631
7044
8132
9652
355
879
1016
1303
1685
2204
2524
2842
3169
3540
3916
4142
4339
4597
4912
5154
5564
5732
5978
•217
424
901
1041
raao
1723
2213
«6
593
914
1176
1519
I84«
22? I
26o5
2881
3411
3689
4030
4199
4512
4722
5000
5175
5610
8829
•018
302
1096
2114
3216
4019
4614
5833
7321
8844
M 28
25 41
•740
Till
7372
7*16
SOM
8344
8441
8860
112
8.65
2.48',
56. -
48.50
13.—
22.-
66. -
65. —
66. -
7.
34.74
29.—
283
830
1014
1232
1661
2182
2516
2840
3112
3538
3914
4102
«318
4588
4834
3121
SKI
5681
9944
198
De jachtmethoden die de mensch er op
nahoudt. lijn absoluut met origineel, door
hem zelf uitgedacht, de dierenwereld geeft
hem de voorbeelden daarvan te kust en te
keur Een jacht vanuit een hinderlaag drijf
jacht. vallen, lijmstokken, alle eerlijke en
sluwe manieren., waarmee de mensch in den
herdachte tot zes jaar
jevangenisstraf veroordeeld
Uitkijkpost, drijfjacht, vallen, lijmstokken.
Ziftpijl" en „buks” apn hun jachtmelhuden
Fig. 2. De „Jumo 4". Zooals men op deze
afbeelding ziet, uitent compact van bouw.
-j de
ontstem 1(M5
1518
1843
2224
2544
2873
3247
5446
72l«
8735
43 10241
10890
11*96
zonder de risico te loopen, dat de motor het
niet doet.
Het opslaan van de ruwolie brengt heel vrat
minder bezwaren mee dan dat van de ben
zine. Kans op diefstal Is veel geringer (vat
moet men met ruwolie doen?>. Brandgevaar
Is ook vrijwel uitgesloten, zoodat men overal,
niet zelden zonder toestemming van brand
weer of politie, de ruwolie kan opslaan.
wy zullen het hierbij laten, en zijn over
tuigd. dat de lezers het met ons eens zullen
zijn, dat deze vinding van de allergrootste
beteekente voor het vllegtulgbedrijf is, mis
schien sullen de feiten binnenkort met recht
getuigen van een omwenteling op luchtvaart
gebied
1*263
»9*I9 18625
vlambare gasmengsels, het over elkaar strij
ken van twee metalen deelen kan self* ont
steking tengevolge hebben. Bi) ruwolie is deze
kans practtech gesproken niet aanwezig.
Dit veel geringere brandgevaar heeft een
gunstlgen Invloed op de premies, die san de
verzekeringsmaatschappijen betaald moeten
worden; zoo komen ook hier de economische
voordeelen reeds onmiddellijk naar voren.
Het geringere brandstofverbruik spreekt ook
een duidelijke taal. In de allereerste plaats
werkt de Dieselmotor het gunstigst op onge
veer 3/3 der maximum capaciteit. En nu is
het een feit, dat dit juist voor het vliegwezen
een gunstige bijkomstigheid is. Deze eigen
schap heeft een brandstofbesparing van onge
veer 35 pet. tengevolge, welke van zeer vér
strekkender: Invloed is. Men kan nJ. hierdoor
meer bereiken met een geringer gewicht aan
brandstof aan boord. Eenlge cijfers ter Illus
tratie: De actie-radius van een vliegtuig kan
zonder meer met ca. 40 pet. verhoogd worden,
kon men dus vroeger met een bepaald toe
stel 3000 K.M. afleggen, thans wordt dit 3800
KM. Is dit niet noodlg. hetgeen bij bepaal
de trajecten stellig voor kan komen, dan nog
heeft men het voordeel, dat men met minder
brandstof kan volstaan, zoodat de „haallast"
•rooter mag worden.
Dese voordeelen wegen echter al heel zwaar
bij wereld- of oceaanvluchten. De hedendaag-
•che vliegtuigen voor deze afstanden waren
in wezen niets meer dan vliegende benzine
tanks. Het aller-allernoodzakeiykste aan goe
deren en bagage kon men slechts medenemen.
door plaatsgebrek en door den etech. dat het
vliegtuig niet te zwaar mocht worden. En dit
laatste is zeer te verbeteren door toepassing
van den Dieselmotor, want ook de ru mte, In
genomen door de ruwolie, is ca. 13 pet. ge
ringer dan die, benoodlgd voor benzine, door
dat het s. g. van benzine lager Is dan dat van
ruwolie.
Wjj. sta Nederlanders, mogen dit laatste
voordeel zeker niet onderachatten. Onze ge
regelde dienst op Nederlandsch-Indiè Is nog
vrijwel een unicum en is een bewijs van
voortvarendheid. Da mogelijke verhoogfng
Waarom spreekt men reeds thans van een
technlsch-economteche omwenteling op lucht
vaartgebied? Welke voordeelen biedt de ruw-
olie-vllegtulgmotor met een groot vermogen?
De voordeelen die het meest tot het publiek
spreken zijn, a gering brandgevaar, b. min
der brandstofverbruik, dus lagere bedrijfs
kosten. Daarnaast zijn nog eenlge voordee
len, die vanzelf ter sprake komen. Het ge
ringere brandgevaar is op zichzelf al zeer be
langrijk, de tot nog toe gebruikte benzine
was zeer gevaarlijk. Bi] noodlandingen, voor
al als deze met een schok gepaard gingen,
kwam het niet zelden voer, dat het geheele
vliegtuig In brand vloog. De snelheid, waar
mee het vuur om zich heen greep, was van
dien aard, dat het den Inzittenden maar zel
den gelukte aan den dood te ontsnappen. De
snel vervliegende benzine vormt licht ont-
Parijs
Brussel
tonden
New-York
Berlijn
ZUrlch
Rome —„w.
Madrid
Oslo -
Stockholm
Copenhagen
Praag
Weenen
Af KM* 35 Sept 1031. Graanmarkt -
angevoerd 189» HL. 30 rogge 558 gerst
(uit dc W!< Ingermeeri f 4 904.75, gers’
4 50 20. 373 haver f 5.19 -8 75. 315 boa
nen' bruine boonen (nieuwe) 18—22. pi
troan ld. 30. duiven ld. 12—14, 13 kana-
riesaad 9J5-9M, 15 rood moeterdzaad
Steno
te krulpen, het zal haar niet gelukken. De
mierenleeuw werpt zand omhoog en trekt
daarmee de mier naar beneden.
Ook de lijmstokken, dit afschuwelijk mid
del der vogelaars, zijn In de dterenwerelrd
niet onbekend. De bUaskwal bezit ongeveer
30 meter lange vangarmen, waarin alles ge
vangen wordt, wat In het water in de na
bijheid komt.
feit Is het In ieder geval, dat de „Packard”
de gemoederen der „Insiders" In de vlieg
techniek niet zoo In beroering vermocht te
brengen als dit de nieuwe vinding van Jun
kers doet.
Voor de bijzondere rechtbank ter bescher
ming van den staat, te Rome, is een aantal
processen begonnen.
De rechtbank bestaat uit grofnen be
klaagden. die beschuldigd worden, geduren
de de afgeloopen ja ren In de Provincie Emilia
communistische agitatie te hebben gevoerd
Van de eerste groep zijn Donderdnt 8 be
klaagden tot gevangenisstraffen van 2 tot 7
laren veroordeeld.
831
1816
2711
3662
4559
5653
7067
8135
9913
10843
11543 11594 11607
12575 12S89
13586
14650
15314
1*688
zware mishandeling tot
nlert-af. te on'**-""*" 13644
strafgevangenis en ter b”rchlk- 14732
15795
16*56
Zondag as. viert Pater A. de Mol. kape
laan van de St. Joseph-parochle alhier, zijn
25-jarig professiefeest
Een klooster-jubUé heeft zijn eigen beko
ring. Het roept in herinnering den dag. waar
op een jonge man. staande voor de poort van
het leven, aan zijn Idealisme een boven-
aardsch doel geeft; veel wat hem mag binden
aan een aardsche loopbaan, aan aardsch ge
luk. aan een rozige toekomst, zonder meer op
zy zet. zijn toekomstige levensontwlkkeltng
stelt onder de onmlddellijke leiding van God
door het onherroepelijk woord: ,Jk beloof ge
hoorzaamheid tot den dood". En dit als Indi-
vidueele toepassing van de laatste konse-
kwtntle van het Christendom: „Wie zijn ziel
liefheeft, offert haar op” Deze goddelijke pa
radox moge een ongeloovlge als dwaasheid
voorkomen en zelfs bij menlgen wereldschen
christen nauw-verholen onbegrip ontmoeten,
men moge zelfs beweren, dat zulk een be
slissende stap In het schijnbaar onzekere al
leen kan gebeuren in een welnlg-beredeneerd
jeugdig enthousiasme, een kwarteeuw trou
wen dienst aan het eens tot God gesproken
woord, een kwarteeuw blijmoedig dragen van
een vrijwillig aanvaarden geestelijken last, en
vooral een kwarteeuw vol geestelijke vruch
ten uit het eenmaal gebrachte offer voort
gesproten, zijn het stille antwoord, dat ook
hier, als In zoovele religieuze levens, klaar en
vast iedere bedenking logenstraft.
Pater de Mol is Schiedammer. HU werd ge
boren den 4den Juli 1886. Het feit, dat In
zijn vaderstad tn twee parochies de zielzorg
door de Orde van St. Domlnilsus uitgeoefend
wordt, was" oorzaak, dat Gods Voorzienigheid
zijn levensbaan richtte naar deze Orde. Na
zijn Humantora-studWn In het St. Dominl-
cus-college te Nijmegen trad hij in het No
viciaat der Dominicanen te Hulssen In 1905.
Den 33sten Sept. 1906 verbond hij zich door
de drie kloostergeloften voor immer aan deze
Orde.
Na zijn filosofische studiën tn het klooster
te Zwolle en zijn theologische te Hulssen vol
tooid te hebben, werd hij den 15den Augustus
1913 te Utrecht dopr Mgr. H. v. d. Wetering
tot priester gewijd
Daar'zijn Oversten hem voor de Missie te
Porto-llico (in de Mexicaansche Golf) be
stemd hadden, werd hij ter studie van de
Spaansche taal de taal van zijn missie
gebied naar Spanje gezonden, vanwaar hij
na één jaar den Oceaan overstak om zijn
geestelijken arbeid In de tropen te beginnen.
Dat was in 1913.
Acht jaar heeft hij daar onder de gloeien
de tropenzon gearbeid, in een der ondank
baarste missie gebieden, in zijn werk gehan
dicapt door de Indolente houding der bevol
king. In een land, waar onophoudelijk cyclo
nen en aardbevingen het materleele appa
raat. dat met veel onkosten en moeiten
wordt opgebouwd, verwoestten. Men moet
een man van het forsche optimisme. de
royale blijmoedigheid, en den echt-katholie-
ken. want breeden, kijk op bet levrn zijn,
zooals Pater de Mol. om zonder achterom te
Men. het ploegijzer vast te houden In den
dikwijls rotsharden bodem. En als Pater de
Mol nü nog met liefde verlangt terug te
mogen gaan naar zijn vorig Missiegebied,
dan is het alleen het onverwoestbaar ver
trouwen In de onbeperkte levenskracht der
H. Kerk in wier uitbreiding hij eervolle
plonlersdlensten verrichtte.
Doch hier vroeg juist de religieuze gehoor
zaamheid een offer, dat als altijd blijmoedig
gebracht werd.
Na acht jaren tropendienst bleek hU we
gens zijn gezondheidstoestand ongeschikt
voor den al te zwaren arbeid. En toen de
wèlverdlende vacantle voorbij was. werd pa
ter de Mol in 1933 benoemd tot kapelaan in
de H. Hart parochie, (Krayenhofflaan) te
Nijmegen. Vandaar werd hij in 1929 o verge-
plaatst naar Alfrmaar,
De verwarming der u
Hoewel de verwarming der treinen dei
Ncderlandsche spoorwegen pos 15 Octobe*
as. aanvangt, zullen de Internationale
D- en E-treinen. en de nachtsneltreinen
Amsterd Maastricht Rotterdam—Amers
foortHengelo—Leeuwarden Groningen we
gens de koude temperatuur reeds thans ver
wan: d zijn.
De rechtbank te Zutphen heeft uitspraak
gedaan In de zaak tegen den 26-jarigen
landbouwer A. B A. D. te Klarenbeek, ge
meente Voorst, verdacht van aanranding en
ernstige mishandeling van mej. Dijkman uit
Zutphen. onderwliseres aan de R. K. School
te
ter
4161
4494
4708
4964
5168
55*1
5*05
59*6
6420
6431
•7*3
7141
7392
7668
80.15
8264
Hedenmiddag om half 1 is In de Amster
.amsciie haven de pantserkruiser .Jacob van
eernskerk” aangekomen. Tn den loop van 9133
'en dag worden nog onderzeebooten en twee 9633
orpedobooten verwacht^ De oorlogsbooter
hrbben ligplaats enomen aan de noeien var
den Westerdokdtlk Hun aanwezigheid staa-
tn verband met t Koninklilk bezoek aan dr |I<00 n<J0 ll4«j l)m6 jisog
In verband hiermede zal de .Ja- 1177® 11777 |l’80 11786 11817
'eb van Heemskerk” worden geïllumineerd ||958 11*87 13029 12036 I2III
'2608 12419
In „Het Kind” schrijft de redacteur D. L.
Daalder een aardig artikeltje over omgangs
vormen in brieven. Hij deelt mede, dat „de
oude garde" hem in brieven aanspreekt
als „Weledelgeboren”, ..Zeergeleerde” of
..Weledel", maar dat de jongeren zich op
zijn hoogst bepalen tot mijnheer. Het
schijnt, dat in het kamp der „vrije Jeugd-
bewegers"
bestaan.
■es 12745 12837 12*44
13724 14146
14799 14897
15398 15945
16285 16286
16869
17509 17646
17799 17855
1*339 18453
19123 19265
20407 20664
13056 1.1084 13574
14458 14402
15005 15068
15577 15625 15686
16304 16315 16492 16733
.7061
17782
18090 18107
18506 1*661
197*2 19899
20914
Nlefeat
15*
651
*43
1194
1599
2(6>-«
2290
2716
3GO7
J510
3813
4077
4243
4544
4778
5060
5281
5628
5A5«
151
12843 12*66 I2*M 12**2
13068 13104 13223 13324 IUM
13774 13796 13848 3867 13933
'3978 13980 14049 140*2 I «05*
14152 14202 14354 14475 14531
14627 14762 47*6 14798 14812
14995 15027 15031 15045 13101
15165 15219 15271 15345 153M
15531 16569 16583 15616 15626
15*25 1**39 I59Ï0 15976 16045
1M5O 16418 16462 16545
16818 16830 17023 17091
17352 17397 17399 17401
1?r*4 17845 17572 17618 17631
17822 17828 17*83 17894 17938
-- - - - 18169 18171 18217 18221
•'oor een drek bezoek kenmerkt. De drukte Is jszai 18595 18605
sems zelfs zóó erg. dat er verkeersstremmin- 15759 18796 18799 1X800 18836
^r^o-me"*e de kan' 19004 19006 19043 19116 191.84
19226 1*245 19256 19384 19446
-- - ZUIJ.' PMI’ •ihtIÏ) vw—
reds het hoprtepunt van de drukte Van.de W|J
deelde men ons medé, dat gisterenavond de
•512
•86?
7208
7453
77»!
8H7
8334
8*09
8*34
9150
9730
I0M 3 10031 10033 10042
10178 10233 10236 10240 10424
1050* 10527 1051M) 106*5 10731
10988 11072 11151 11223 11270
12263 12269 I2?96 I2.WW 12317
12525 12551 i25«l
12831
12841
18135
18*42
20257 20376 20392
389
*62
1952
3027
3883
4566
5794
7246
8762
IW08 10342 10356 10533 1**76 10707 l<
--- 11068 I1101 11374 11411 i;c~ ;t“t
Klnrenbrek. VrOz-ht» werd veroordeeld 11^97 ujjj 17449 ,74x9 17516 I2S3I
zake van
- gevani
bijzondere
king stelling van de regeerlng.
verschil zal er echter steeds z|jn.
De benzine-motor was zeer gevoelig voor
het „voedsel" dat toegediend werd, de ruw-
ollemotor is veel minder gevoelig op dit ge
bied. De meeste In den handel zijnde ruw-
1 worden zonder meer geconsu-
1 men op
1329 5088 7286 8219 9925 9962 10874
Pdlzea vso
646
1416
2301
3369
4086
5536
6287
7745
9338
den slotzin verbonden zijn en waarvan het
weglaten als een groote zonde tegen
brievenritueel wordt beschouwd.
De meeaten maken zich er vai> af met
toegevoegde „beste", precies air bU het be
gin van 'n brief, waar ze ..beste dle-en-dle”
schrijven. Dat Is dan het eenvoudigste, maar
er zijn weer heel veel menschen. die dit te
saai vinden. Veel wordt uit Duitschland
m-ergenomen We roepen elkaar Heil" toe.
als we elkaar tegenkomen, alsof we in bet
hertje van het GermanenrUk waren Maar
ook dat is veelal onvoldoende. Het wordt
..Berghell”. jeugdhetl", „H-rb*-rg»hell”
Waarom dan ook geen .Zeeheil" of „Lutje-
broekhetl” of „Tentheil”? Naast net nieuwe
„Herbergshetl" heeft men ook „Herbergs-
groeten” als nieuwste phase in de ontwik
keling van den groet. Want neg grooter dan
de Germanistische ..H*tl"sleger Is h”’ aantal
van hen. die een oneindig aan'al voorvoeg
sels voor ..groeten” gebruiken
We hebben alle soort ..bondsgroeten." zoo
als „A.J.C.-groeten”. ..Piagroeten'. enz. Ook
kan men le*en „beweglngsgroeten" en
Jeugdbeweglngsgroeten” Maar nog nooit
heb Ik gelezen ..met Nedcrlandsche-vereenl-
glng tot afschaffing van alcoholische dran
ken-groeten”. De V.L K. schrijft tro -w „Met
remnegroeten”, maar niet ..met. Vrtfe-
Hcbaamsgroeten" Geliefd is ..roet strijders-
groeten". „met drankbe-trtjdersgroeten", of
met „partUgroeten”. Waarom dan r.iet „met
medestrijdersgroeten” of „met godsdienst-
groeten"? Gelukkig hebben we wel vege-
tarlërsgehakt. maar geen vegetarlérsgroeten
Er is een groot verschil tusscheu ..militaire
groeten" en ..beste groeten", maar wie geeft
een juiste omschrijving - an het verschil tus-
schen „N B A-B -groeten" en ,.J O.B O -
groeten”. Steeks de een soms z'n hand op.
as ie groet, en de ander twee vingers? Dan
krijg Je *00 meteen weer raadselachtige tee-
kenlngetjes onder aan de brieven die deze
groetensoorten symbolisch moeten voorstel
len. Aardig klinkt het Vlaamscne
4ro ""sen".
Tengevolge van de algemeene economische
kriels, de plotselinge verslechtering van
Engelsche valuta en de daardoor
verliezen. Is de bankiersfirma 8. Bchönberge:
Co te Berlijn en te Amsterdam in bete
'ingsmoe’l kheden geraakt. In verband hier
mede was dr..e firma genoodzaakt hedenmor
gen haar lokett-n te sluiten. De banklersflr
ma A Schönbergen CO. te te Amsterdam 3604
gevestigd aan de Heermgracht 487. Naar wl; 3975
hedenmorgen vernamen hebben zich geer,
moellt’kheden bU de loketten te Amsterdam
voorgedaan. Voorlooplg kunnen geen nadere
mededcellngen worden verstrekt. In verband
met onderhan-’rhneen, ale met andere ban
ken worden gevoerd.
loop der eeuwen het wild achtervolgd heeft,
worden door de dieren onder elkander uit
geoefend, zelfs het schieten te hun niet on
bekend. In het Museum voor Natuurkunde
te Berlijn sprak de Zoöloog Dr. Reusch. die
op groote reizen tallooze waarnemingen ge
daan heeft, over het „dier ate Jager".
De slanke wolf uit Zuld-Amerika met zijn
lange poolen, gaat op Jacht, terwijl de groo
te familie der katten een uitkijkpost heeft.
Men zegt daarom van onze huiskat, dat
zU op den loer ligt Ook de drijfjacht te In
de cjleyenwereld niet onbekend. In gesloten
gelederen werpen de hongerige wolven zich
op hun slachtoffers.
In het schieten te de scbietvtech een mees
ter: hij behoort thuis In de rivieren en zeeén
van Zuld-Indié Ziet hij aan de oppervlakte
van het water een insect, dan schiet hU eer.
waterstraal naar boven en haalt den buit
naar zich toe
De lichaamsbouw der dieren post zich
aan bjj de manier, waarop zij hun voedsel
moeten veroveren Alles in de natuur te
doelmatig Ingericht Niet tevergeefs bezit
de krokodil, die menschen aanvalt, scher
pe tanden, terwyl het schaap, dat uislui
tend van plantaardig voedsel leeft, stompe
tanden heeft. Visachen. die zich tn het duis
ter der groote diepten ophouden, hebben
groote oogen. visachen. die In de boven
ste lagen zwemmen, kunnen met kleinere
volstaan, daar zy van het zonlicht kunnen
genieten.
De vorm van den snavel'der vogels spreekt
reeds voor het soort voedsel, dat zü verlan
gen. Men beechouwe eens den typischen
roofsnavel der meeuwen
Spreekt niet de lange pincet-snavel van
den zanger, die In den winter uit het Noor
den tot ons komt, voor het feit, dal hy tij
dens het vliegen kleine vteschen uit het wa
ter snapt? Evenals de Negers en de Indianen
in het oerwoud nog met de vergiftigde piil
op jacht gaan, schiet de giftige tong der
slang pyisnel op haar slachtoffer loe Ook
sommige vter.chen. spinnen en schorpioenen
weten er zich van te bedienen.
Hoe voortreffelyk alles in de natuur In
gericht te. bewijst wel de vlucht van den uil.
Gerutechlooe slaat hy zyn vleugels uit In het
nachtelyk woud. Hij kan vlak voorby den
mensch vliegen, zonder dat deze er ietev
bemerkt. De vleugelrand ia prachtig Bpi
bogen, zoodat de vleugel* niet kunnen klap
peren en de prooi dus niets van zijn nade
ring bemerkt.
De sprinkhaan heeft het groene jagers-
costuum. zoodat hy. wanneer hy zich in het
groen of het gras verborgen heeft niet di
rect door zyn prooi opgemeikt wordt
De larve van den loopkever gaat zeer
handig te werk. Uit zyn gang in den zand-
booem laat hy alleen de pUpcn uitkomen
Daarmee snapt hij snel een Insect, dat In
de nabyheid komt, te het een wesp, dan te
zijn lot bezegeld. De roofwesp laat zich n 1.
gaarne door de larve van den loopkever
vangen en in den afgrond sleuren Met zyn
vergift verlamt hy de larve, legt een el en
vlucht weer naar boven.
Uit het wespenei ontstaat een
larve, die zich, dank zy het voedsel, dat de
verlamde keverlarve biedt, snel ontwikkelt.
De larve van den mierenleeuw weet heel
handig haar val op te stellen Op den zan-
■llgen bolem Ir. het dennenwoud vormt zy
een trechter en wacht onderin op haar buit.
Is een mier in oen trechter gevallen, dan te
het gebeurd zij kan nog zooveel moeite
doen, tegen den wand van den trechter op
Ondertrouwd: Simon Vreeker en Maryt je
Schouten Johannes Veltkamp en Anna
van Wleringen Cornells Lebbtng en
Mietje Purmer Pieter Petersen en sy-
bregtje Kléit Gerardus Spaans en Jo
hanna Boots Arie Zonneveld en Mér.a
Groot Adrlanus Schoof en Maria Brou
wer Nlcolaas de Munk en Anna Bakke.
Overleden: Johannes Verbeek, 85 jaar
Adam Johannes Jonker, 84 jaar.
van den baatlast is op deze afstanden zeer
welkom. En daarom juist lijkt het ons voor
dezen dienst een belangrijke verbetering als
de vliegtuigen met vogelnamen een .Jumo 4"
ate motor krijgen.
Tenslotte nog eenlge algemeene voordeelen
van de ruwolie ate brandstof. Minder zal op
kunnen hebben op de ontwikkeling deF dï^ j
gen, en zoo beschouwen wjj 1 feit, dat t .Jun- --ucu
kers” gelukt te den Dieselmotor of ruwolle-
motor geschikt voor het vliegtuig te maken.
Wel te reeds In Amerika een ruwolie-vlieg-
tulgmotor In gebruik, de Packard-Dieselmo-
tor, maar deze Is belangrijk kleiner en geeft olie-soorten worden zonder meer 1
dan ook niet die voordeelen. die ingewyden meerd. Het voordeel hiervan te, dat u.™ ul>
vsn _e -un..ers .10 4’ verwachten. Een i de meest afgelegen plaatsen kan „bunkeren”
In den aanhef gaven wy te kennen, dat
men tevergeefs technische byzonderheden
van de Jumo 4" zou zoeken, wjj volstaan dan
ook met te wijzen op de vele moeliykheden
die de constructie van een vllegtulg-ruwolle-
mofor medebrengt. Een vliegtuigmotor moet
zoo licht mogelijk gebouwd worden, de etech
by vliegtuigbouw te licht en nogeens licht en
dat geldt ook voor den motor. Daarnaast
echter behoort men sterk te bouwen, moet de
motor betrouwbaar zyn. Dit laatste nu wordt
ons door Junkers verzekerd wat betreft de
Jumo 4”. Proeftoestellen zyn er reeds mede
uitgerust, en de belangstellenden volgen met
levendige Interesse de prestaties ervan. Zoo
langzamerhand wordt de tijd rijp, dat ook
onze toestelbouwera den inbouw van de Jun
ker* .Jumo 4” In ernstige overweging gaan
nemen.
Bulten zyn gewone parochiewerk (den
actleven priester btefck Immer het hem toe
vertrouwde arbeidsterrein niet groet ge
noeg) te hy Directeur van het jongens-patro-
naat ..St, Jozef", waarvan hij de organisatie
tn nieuwe, meer moderne banen leidde, direc*
teur van „Voor Eer en Deugd”, geestelijk ad
viseur van een tiental sociale vereenlgingen.
ens.
De vruchten van geestelyken arbeid treden
uiteraard slechte voor een gering gedeelte
aan het daglicht. Pater de Mol zal in de
overtuiging, dat God dit werk In hem begon
en ondersteunde Zondag a s. met de door
hem opgedragen plechtige Hoogmis zyn
Schepper daarvoor danken.
Zeker zullen zijn vele vrienden en paro
chianen niet vergeten hem by de receptie
zen de Pastorie <121) hun gelukwenschen
aan te bieden.
En de huldlglngsavond. welke Zondagavond
In het Patronaat aan het Vamebroek te 8
uur na het plechtig Lof te voorgenomen, zal
de welverdiende zilveren bekroning zijn van
dit zilveren Jubilé, dat een vruchtbaar tijd
perk afsluit maar naar onzen wensch
tevens de zilveren mijlpaal te. waarmee een
nóg vruchtbaarder tijdperk begonnen wordt
Dat schenke hem God.
moeliykheden en mogelykheden
die een buitenstaander niet ver
moed zou hebben Uit een orgaan van deze
jongeren neemt de heer Daalder o* het
volgende over:
De tijd van ..Amice” en „Waarde Vriend",
van .Mijnheer”, en „Geachte Heer” te voor
<'e onderlinge correspondentie in de jeugd
beweging voorby. We ku -nen nu eaen: .Ka
mt raad" WK W. Pg.. Beste Makker.
Waarde Medestrijder. Beste Mede.... 'er
Anderen zetten alleen den voornaam als
aanhef boven een brief, maar er zijn er ook,
die dit weer te kil vinden, en die dus maar
teelemaal niets boven hun brieven zetten.
Moeliyk te de keus voor den ernstigen brie
venschrijver.
Nog moeliyker wordt het hem gemaakt,
ate hy moet eindigen. Hij zal waarschynlljk
niet meer onder zyn brief zetten Nu lieve
Zus. Ik weet niets meer en elndi» uus maar.
In gedachten gekust en omhete l door Je
liefhebbende, of toegenegenof ..Steeds
de Uwe” of meer van dat fraais. Kussen
geeft men tegenwoordig niet meer en de
menschen. die aan deze cude gewoonte trouw
gebleven zijn, noemen het geen ,A is” meer,
maar „zoen". Als men nog Iets geeft te het
„een hand" of „een ferme vtjf." een „knuist”,
zelfs een „poot” en dat ook weer In de va
riaties .stevig”, .slap”, enz.
De mee*te kjpzorg ge;»n echter de tmdl-
tioneele .groeten”, die onveibrekelyk met
f 27 50. idem gee] 10—15 20 karwijsaad
19 50. 10 blsuwmaanraad 18. tuinboonen
f 28. 888 erwten: kleine erwten, groene
»2s11, groote erwten, groene
idem grauwe 32 -50. idem vale
Alles per 100 K G Handel stug.
BEVERWIJK Bloembollenveiling Prysntv
leering van Donderdag 24 September 1931.
Weinig aanvoer Handel stug met lage prij
zen De eerste Gladiolen werden heden aan
gevoerd Besteed werd voor goede kwaliteit:
Tulpen
Enkele vroege: Couleur Cardinal 11 op s.
140. Gele Prins 12 op 2 20. 11 op 180. Her
mann Schlegel 11 op 1.Kelrerkroon U
op 2 20 La Reine 11 op 180. Mon Tr**or
!1 op 1.90. Prln* v Oostenrijk 11 op 1.20
Enkele late: Ingle*combe yellow 10-12 125,
Mr. v. d Hoef 11 or. 2 00 Murillo 11 op s 1.80,
Toumesol geel en rood 10-12 2.10.
Darwin tuinen: Ant. Roeren 12 op 140.
Bar de la Tonnaye 12 op 1.40 William Pitt
12 op 1 70. Wl'llam Copland 11 op 1.10.
Narcteeen King Alfred 1 dm 2 20.
Spaansche Irissen: Oajanua 5-8 35
Holl en Pil Irissen: Ant Mauve 8-7 73.
7- 8 7», David Blees 8 op 51, v. Everdingen
8 op 97. Dr Haerlnrh 7-8 47, Hart Nibbrig
5-7 15, 7-8 34. 8 op 74. Imperator 8 op 45-53
8- 7 4. 7-8 9. Rembrandt 8-7 28. 7-8 50. White
Excelsior 8-7 50. 7-8 97, 8 op 152. Yellow
Queen 8-7 55. 7-8 70. Poggebeek 8-7 11. 7-8
17. 8 op 3». The First 8 op 50. Wedgwood
8 op 85.
Lelie's Umhellatum 14-18 100. 18 op 190,
18-18 2.40. 18 op 390. 20 op 4 30. Ti’rinum
14-18 2 20. 18 op 3 90. 18-18 390, 18 op 480,
Ilosevm 15 op 13 18 op 18.
WINKF7,. Appelen f 4—9; peren f 3—18;
druiven f 20 25; tomaten f 57; slaboonen
t 7- 13; Snttboonen f 8—18; aardappelen f 3
3 per 50 KG; and'lvie f 1 50 2 00: kom
kommers f 0.80—100; kropsla f 190-1.40 per
'00 stuks.
WARMENHU1ZKN. 25 Sept Gele Nep
f 4.70—490, Gele Drielingen f 190. Rooie
kool 0.80, Witte kool 090. Allee per 100
K.G.
•TÓB
7094
7301
7611
7980
8336
8423
8784
9109
9609
*908
1011« 10171
10425 10471 IMW?
10783 10930 10978
11304 11324 11393
11717 1172» 11740
11899 11911 11*38
I2I26 12223 12253
12377 12340 12.3*5
12670 12695 12764
Niet officieel.
487e STAATSI OTERIJ.
Trakklag vae VrIMaa 25 Septeaikw 1931
Ie Klasse 4e Mat
Hoogs t»rl|rea
894* 10637 KW)
2262 2531 1*727 17794 17861 20444 400
3646 f KO
14150 100
Laat het opschrift van dit artikel onze le
zers vooral niet af schrikken I Diepgaande
technische beschouwingen moeten tn een
dagblad, indien even mogeiyk, vermeden wor
den; u zult ze hieronder dan ook niet aan
treffen.
Dat neemt echter niet weg, dat er tech
nische vindingen ztfn, die grooten invloed het moment het prijsverschil spreken. dê"ben-
Door de arrondissementsrechtbank alhier te
uitgesproken het faillissement van J. Jans.
koopman en groentenhandelaar, Groote Nort
71. Hoorn.
Mr. J. Krabbe R.C. Mr. J. A. E. Buiskool
CUT.
P. Vroegop. handelaar in bloembollen.
Broek op Langedyk
Mr. H. M. Tuin, R.C. Mr. H. Judel. cur.
D. Kuiper Czn., schilder, vroeger te Enk-
huteen, thans te Wydenes
Mr. A. M. Ledeboer, Re Mr. E. H. J.
Wynne, cur.
A. Jongman, los werkman en kruidenier.
Huisduinen, Den Helder.
Mr. J. Krabbe, R.c. Mr. Hi Th. A. van der
Loos. cur.
Opgeheven wegens gedaan verzet hot fail
lissement van P. Kdk, veehouder en landbou
wer. Oudyk. gem Westwoud.
Opgeheven bij gebrek aan baten het fail
lissement van W. P. Eteelln, fotograaf en
koopman, Den Helder
B. Nljman. bloembollenhandelaar, Llmmen
P. Rusting, bloembollenkweeker en koop
man, Kerkepad, Andljk.
Gedeponeerd Is de eenlge uitdeelingsiyst
In het faillissement van N. Sneekes; cur. Mr
Wynne, geen ultkeering.
12*92 I.WX* 13037
1.3507 13*5? I3M<
13955 13963
14108 14109 14133
14543 14611
14881 14**1
15IM 15125 I5t64
I53R5 15397 15432
15646 15671
16130 16194 1624»
16557 16597 16618
17284 17305 17343
17425 17433 17478
17661 17695 17719
18040 18059 18068
18334 18*68 18448
18670 1868* 18738
18837 18958 1*974
19172 19177 1*215
19462 19549 19608
199.18 19*56. 20639
30510 20518 206*1
,1$’
19645 19*63 19791
301.13 20152 20219 30296 20310
PO»tle 20934 2*955 20**8 20*70
VZ.-Z.
drukte zich concentreerde tn Hoofdstraat en .$856 met 79.
Meerstraat, welke wegen daardoor op een ge
geven oogenblik geblokkeerd werden. Dit
deed zich vooral voor op de plaats waar de
Meerstraat een bocht maakt. De hossende
cl"be maakten het verkeer hier ganach on-
mogeiyk.
De politie trachtte de gemoederen te kal-
meeren door zacht-vermanend op te treden,
doch dit had geen succes. Daarom gaf de
burgemeester, die ate hoofd van de politie
ter plaatse aanwezig was, aan den brand
weer order met een straal op de waterleiding
de straat leeg te spuiten. Doch eerst toen
brak een waar tumult los Er ontstond een
hevig gedrang, waarby een drietal groote
spiegelruiten het moesten ontgelden. O a
In de woning van wethouder Klaver Ver-
moedelyk is een dezer ruiten In getrapt ge
worden. terwijl de anderen met blerfleschjes.
welke lustig door de straat keilden, stuk
gegooid werden
Op een gegeven oogenblik. toen nj. nok
de politie met blerfleschjes bekogeld werd
werd de toestand hachelijk. Er moest een
charge u.tgevoerd wotden. om Meerstraat en
Hoofdstraat schóón te vegen, doch to”n’ dit
ceschied was. was ook gelijk de rust her
steld
De politie te de vermoedeltjke daders van
het relletje op het spoor