I. M. K. O I il S.J.A.Keesom SPARTAAN I SPAARBOEKJES Cheque vauDAO as koersen CM ARIA VICTRIX I tweede blad EEN RUWOLIEMOTOR VOOR VLIEGTUIGEN se MIENT25 - ALKMAAR li I VAN PUTTEN &00RTMEIJER, Payglop 18, Alkmaar FIRMA DE LANGE DE MORAAZ - ALKMAAR Burgerlijke Stand van Alkmaar .-'4 I 1 T ZATERDAG 26 SEPTEMBER 1931 LUCHTVAART BERICHTEN UIT ONZE De Junkers „Jumo 4 VORIGE OPLAGE I Vlootbezoek aan Amsterdam Dieren als Jagers ALKMAAR Pater A. de Mol twintig jaar Dominicaan ELCK WAT WILS I MARKTNIEUWS ZONDAG A.S. 2 UUR rente 3 procent Bantam wanordeliikhed*’' te Hillegom BLAuzajU-b x Vijf en Warschau Vrtreawt «w zskM tM im fakMtfigt! AcMKrtaat - StMtukti M. 0. Na de aanranding te Klarenbeek - - 870 Faillissementen het van de Junkers Hint 11374 I14JI 17321 17171 17097 De economische krisis Bankiersfirma in betalingsmoeilijkheden Fig- 1. Een Junkers-vtiegtuig. ultgernst met de „June 4”, in vlnchL Vroegop. „beste De „Heemskerk" geïllumineerd 9991 nol 's' ad 14972 15788 I&321 r';de vn den hoofdinspecteur Vsibeteriag, Sa Klasse, 3e LUst: 5856 m/a .i den Communistische agitatie in Italië Straffen van Z tot 7 Jaar •n (cable* wespen- 1 3 Moderne briefstijl met vrije lichaams-cultuur-groeten De straat met de brandspuit schoongeveegd garandeert U prima lessen in machineschrijven, „Groote” of volledige Kantooropleiding. Vraagt prospectus bij den Kantoorboekhandel 9.- GOED onderwijs ia ID-voudig het leergeld waard. Alvorens dus te kienen vraagt <1 af, waar dit gegeven wordt. vsn >ge- Derer dagen houdt Htllegom zijn jaariyk sche kermis, welke rich, zooals gewoonlyk 170*13 17664 18031 18436 19423 20899 1312 2174 3228 4084 3056 5922 7617 8918 14161 14996 17134 17404 714 1*12 2361 3523 4209 3546 6722 8120 9473 18274 19024 18318 19049 13598 M722 15336 15732 16*52 f7427 2857 3213 3591 3919 4I5S 4488 4622 4935 8159 SS70 5792 5985 •274 922 1845 2895 3740 -en on*y*s'*n op ongelukken vergroot Zoo ook Donderdag avond by het sluiten der caïé's. Dan is ei 35 523 907 •444 6809 7144 7413 7776 8110 8308 8490 8900 9148 9686 118 618 938 1193 1521 1956 2266 2621 3004 3442 3727 4064 4229 4.533 4751 5044 5187 5618 5*29 •069 6536 •883 7751 7474 7847 •170 8345 •711 8964 9203 9791 157 816 9*7 1198 1624 2098 2413 2771 3037 3514 3875 4093 *251 5107 5457 5663 5867 172 6557 6988 7255 750S 7866 •173 8353 8756 9028 9324 9798 6583 7056 7299 7541 7915 8184 8364 8774 9092 9342 9818 101II 804 1766 2534 3562 4540 5631 7044 8132 9652 355 879 1016 1303 1685 2204 2524 2842 3169 3540 3916 4142 4339 4597 4912 5154 5564 5732 5978 •217 424 901 1041 raao 1723 2213 «6 593 914 1176 1519 I84« 22? I 26o5 2881 3411 3689 4030 4199 4512 4722 5000 5175 5610 8829 •018 302 1096 2114 3216 4019 4614 5833 7321 8844 M 28 25 41 •740 Till 7372 7*16 SOM 8344 8441 8860 112 8.65 2.48', 56. - 48.50 13.— 22.- 66. - 65. — 66. - 7. 34.74 29.— 283 830 1014 1232 1661 2182 2516 2840 3112 3538 3914 4102 «318 4588 4834 3121 SKI 5681 9944 198 De jachtmethoden die de mensch er op nahoudt. lijn absoluut met origineel, door hem zelf uitgedacht, de dierenwereld geeft hem de voorbeelden daarvan te kust en te keur Een jacht vanuit een hinderlaag drijf jacht. vallen, lijmstokken, alle eerlijke en sluwe manieren., waarmee de mensch in den herdachte tot zes jaar jevangenisstraf veroordeeld Uitkijkpost, drijfjacht, vallen, lijmstokken. Ziftpijl" en „buks” apn hun jachtmelhuden Fig. 2. De „Jumo 4". Zooals men op deze afbeelding ziet, uitent compact van bouw. -j de ontstem 1(M5 1518 1843 2224 2544 2873 3247 5446 72l« 8735 43 10241 10890 11*96 zonder de risico te loopen, dat de motor het niet doet. Het opslaan van de ruwolie brengt heel vrat minder bezwaren mee dan dat van de ben zine. Kans op diefstal Is veel geringer (vat moet men met ruwolie doen?>. Brandgevaar Is ook vrijwel uitgesloten, zoodat men overal, niet zelden zonder toestemming van brand weer of politie, de ruwolie kan opslaan. wy zullen het hierbij laten, en zijn over tuigd. dat de lezers het met ons eens zullen zijn, dat deze vinding van de allergrootste beteekente voor het vllegtulgbedrijf is, mis schien sullen de feiten binnenkort met recht getuigen van een omwenteling op luchtvaart gebied 1*263 »9*I9 18625 vlambare gasmengsels, het over elkaar strij ken van twee metalen deelen kan self* ont steking tengevolge hebben. Bi) ruwolie is deze kans practtech gesproken niet aanwezig. Dit veel geringere brandgevaar heeft een gunstlgen Invloed op de premies, die san de verzekeringsmaatschappijen betaald moeten worden; zoo komen ook hier de economische voordeelen reeds onmiddellijk naar voren. Het geringere brandstofverbruik spreekt ook een duidelijke taal. In de allereerste plaats werkt de Dieselmotor het gunstigst op onge veer 3/3 der maximum capaciteit. En nu is het een feit, dat dit juist voor het vliegwezen een gunstige bijkomstigheid is. Deze eigen schap heeft een brandstofbesparing van onge veer 35 pet. tengevolge, welke van zeer vér strekkender: Invloed is. Men kan nJ. hierdoor meer bereiken met een geringer gewicht aan brandstof aan boord. Eenlge cijfers ter Illus tratie: De actie-radius van een vliegtuig kan zonder meer met ca. 40 pet. verhoogd worden, kon men dus vroeger met een bepaald toe stel 3000 K.M. afleggen, thans wordt dit 3800 KM. Is dit niet noodlg. hetgeen bij bepaal de trajecten stellig voor kan komen, dan nog heeft men het voordeel, dat men met minder brandstof kan volstaan, zoodat de „haallast" •rooter mag worden. Dese voordeelen wegen echter al heel zwaar bij wereld- of oceaanvluchten. De hedendaag- •che vliegtuigen voor deze afstanden waren in wezen niets meer dan vliegende benzine tanks. Het aller-allernoodzakeiykste aan goe deren en bagage kon men slechts medenemen. door plaatsgebrek en door den etech. dat het vliegtuig niet te zwaar mocht worden. En dit laatste is zeer te verbeteren door toepassing van den Dieselmotor, want ook de ru mte, In genomen door de ruwolie, is ca. 13 pet. ge ringer dan die, benoodlgd voor benzine, door dat het s. g. van benzine lager Is dan dat van ruwolie. Wjj. sta Nederlanders, mogen dit laatste voordeel zeker niet onderachatten. Onze ge regelde dienst op Nederlandsch-Indiè Is nog vrijwel een unicum en is een bewijs van voortvarendheid. Da mogelijke verhoogfng Waarom spreekt men reeds thans van een technlsch-economteche omwenteling op lucht vaartgebied? Welke voordeelen biedt de ruw- olie-vllegtulgmotor met een groot vermogen? De voordeelen die het meest tot het publiek spreken zijn, a gering brandgevaar, b. min der brandstofverbruik, dus lagere bedrijfs kosten. Daarnaast zijn nog eenlge voordee len, die vanzelf ter sprake komen. Het ge ringere brandgevaar is op zichzelf al zeer be langrijk, de tot nog toe gebruikte benzine was zeer gevaarlijk. Bi] noodlandingen, voor al als deze met een schok gepaard gingen, kwam het niet zelden voer, dat het geheele vliegtuig In brand vloog. De snelheid, waar mee het vuur om zich heen greep, was van dien aard, dat het den Inzittenden maar zel den gelukte aan den dood te ontsnappen. De snel vervliegende benzine vormt licht ont- Parijs Brussel tonden New-York Berlijn ZUrlch Rome —„w. Madrid Oslo - Stockholm Copenhagen Praag Weenen Af KM* 35 Sept 1031. Graanmarkt - angevoerd 189» HL. 30 rogge 558 gerst (uit dc W!< Ingermeeri f 4 904.75, gers’ 4 50 20. 373 haver f 5.19 -8 75. 315 boa nen' bruine boonen (nieuwe) 18—22. pi troan ld. 30. duiven ld. 12—14, 13 kana- riesaad 9J5-9M, 15 rood moeterdzaad Steno te krulpen, het zal haar niet gelukken. De mierenleeuw werpt zand omhoog en trekt daarmee de mier naar beneden. Ook de lijmstokken, dit afschuwelijk mid del der vogelaars, zijn In de dterenwerelrd niet onbekend. De bUaskwal bezit ongeveer 30 meter lange vangarmen, waarin alles ge vangen wordt, wat In het water in de na bijheid komt. feit Is het In ieder geval, dat de „Packard” de gemoederen der „Insiders" In de vlieg techniek niet zoo In beroering vermocht te brengen als dit de nieuwe vinding van Jun kers doet. Voor de bijzondere rechtbank ter bescher ming van den staat, te Rome, is een aantal processen begonnen. De rechtbank bestaat uit grofnen be klaagden. die beschuldigd worden, geduren de de afgeloopen ja ren In de Provincie Emilia communistische agitatie te hebben gevoerd Van de eerste groep zijn Donderdnt 8 be klaagden tot gevangenisstraffen van 2 tot 7 laren veroordeeld. 831 1816 2711 3662 4559 5653 7067 8135 9913 10843 11543 11594 11607 12575 12S89 13586 14650 15314 1*688 zware mishandeling tot nlert-af. te on'**-""*" 13644 strafgevangenis en ter b”rchlk- 14732 15795 16*56 Zondag as. viert Pater A. de Mol. kape laan van de St. Joseph-parochle alhier, zijn 25-jarig professiefeest Een klooster-jubUé heeft zijn eigen beko ring. Het roept in herinnering den dag. waar op een jonge man. staande voor de poort van het leven, aan zijn Idealisme een boven- aardsch doel geeft; veel wat hem mag binden aan een aardsche loopbaan, aan aardsch ge luk. aan een rozige toekomst, zonder meer op zy zet. zijn toekomstige levensontwlkkeltng stelt onder de onmlddellijke leiding van God door het onherroepelijk woord: ,Jk beloof ge hoorzaamheid tot den dood". En dit als Indi- vidueele toepassing van de laatste konse- kwtntle van het Christendom: „Wie zijn ziel liefheeft, offert haar op” Deze goddelijke pa radox moge een ongeloovlge als dwaasheid voorkomen en zelfs bij menlgen wereldschen christen nauw-verholen onbegrip ontmoeten, men moge zelfs beweren, dat zulk een be slissende stap In het schijnbaar onzekere al leen kan gebeuren in een welnlg-beredeneerd jeugdig enthousiasme, een kwarteeuw trou wen dienst aan het eens tot God gesproken woord, een kwarteeuw blijmoedig dragen van een vrijwillig aanvaarden geestelijken last, en vooral een kwarteeuw vol geestelijke vruch ten uit het eenmaal gebrachte offer voort gesproten, zijn het stille antwoord, dat ook hier, als In zoovele religieuze levens, klaar en vast iedere bedenking logenstraft. Pater de Mol is Schiedammer. HU werd ge boren den 4den Juli 1886. Het feit, dat In zijn vaderstad tn twee parochies de zielzorg door de Orde van St. Domlnilsus uitgeoefend wordt, was" oorzaak, dat Gods Voorzienigheid zijn levensbaan richtte naar deze Orde. Na zijn Humantora-studWn In het St. Dominl- cus-college te Nijmegen trad hij in het No viciaat der Dominicanen te Hulssen In 1905. Den 33sten Sept. 1906 verbond hij zich door de drie kloostergeloften voor immer aan deze Orde. Na zijn filosofische studiën tn het klooster te Zwolle en zijn theologische te Hulssen vol tooid te hebben, werd hij den 15den Augustus 1913 te Utrecht dopr Mgr. H. v. d. Wetering tot priester gewijd Daar'zijn Oversten hem voor de Missie te Porto-llico (in de Mexicaansche Golf) be stemd hadden, werd hij ter studie van de Spaansche taal de taal van zijn missie gebied naar Spanje gezonden, vanwaar hij na één jaar den Oceaan overstak om zijn geestelijken arbeid In de tropen te beginnen. Dat was in 1913. Acht jaar heeft hij daar onder de gloeien de tropenzon gearbeid, in een der ondank baarste missie gebieden, in zijn werk gehan dicapt door de Indolente houding der bevol king. In een land, waar onophoudelijk cyclo nen en aardbevingen het materleele appa raat. dat met veel onkosten en moeiten wordt opgebouwd, verwoestten. Men moet een man van het forsche optimisme. de royale blijmoedigheid, en den echt-katholie- ken. want breeden, kijk op bet levrn zijn, zooals Pater de Mol. om zonder achterom te Men. het ploegijzer vast te houden In den dikwijls rotsharden bodem. En als Pater de Mol nü nog met liefde verlangt terug te mogen gaan naar zijn vorig Missiegebied, dan is het alleen het onverwoestbaar ver trouwen In de onbeperkte levenskracht der H. Kerk in wier uitbreiding hij eervolle plonlersdlensten verrichtte. Doch hier vroeg juist de religieuze gehoor zaamheid een offer, dat als altijd blijmoedig gebracht werd. Na acht jaren tropendienst bleek hU we gens zijn gezondheidstoestand ongeschikt voor den al te zwaren arbeid. En toen de wèlverdlende vacantle voorbij was. werd pa ter de Mol in 1933 benoemd tot kapelaan in de H. Hart parochie, (Krayenhofflaan) te Nijmegen. Vandaar werd hij in 1929 o verge- plaatst naar Alfrmaar, De verwarming der u Hoewel de verwarming der treinen dei Ncderlandsche spoorwegen pos 15 Octobe* as. aanvangt, zullen de Internationale D- en E-treinen. en de nachtsneltreinen Amsterd Maastricht Rotterdam—Amers foortHengelo—Leeuwarden Groningen we gens de koude temperatuur reeds thans ver wan: d zijn. De rechtbank te Zutphen heeft uitspraak gedaan In de zaak tegen den 26-jarigen landbouwer A. B A. D. te Klarenbeek, ge meente Voorst, verdacht van aanranding en ernstige mishandeling van mej. Dijkman uit Zutphen. onderwliseres aan de R. K. School te ter 4161 4494 4708 4964 5168 55*1 5*05 59*6 6420 6431 •7*3 7141 7392 7668 80.15 8264 Hedenmiddag om half 1 is In de Amster .amsciie haven de pantserkruiser .Jacob van eernskerk” aangekomen. Tn den loop van 9133 'en dag worden nog onderzeebooten en twee 9633 orpedobooten verwacht^ De oorlogsbooter hrbben ligplaats enomen aan de noeien var den Westerdokdtlk Hun aanwezigheid staa- tn verband met t Koninklilk bezoek aan dr |I<00 n<J0 ll4«j l)m6 jisog In verband hiermede zal de .Ja- 1177® 11777 |l’80 11786 11817 'eb van Heemskerk” worden geïllumineerd ||958 11*87 13029 12036 I2III '2608 12419 In „Het Kind” schrijft de redacteur D. L. Daalder een aardig artikeltje over omgangs vormen in brieven. Hij deelt mede, dat „de oude garde" hem in brieven aanspreekt als „Weledelgeboren”, ..Zeergeleerde” of ..Weledel", maar dat de jongeren zich op zijn hoogst bepalen tot mijnheer. Het schijnt, dat in het kamp der „vrije Jeugd- bewegers" bestaan. ■es 12745 12837 12*44 13724 14146 14799 14897 15398 15945 16285 16286 16869 17509 17646 17799 17855 1*339 18453 19123 19265 20407 20664 13056 1.1084 13574 14458 14402 15005 15068 15577 15625 15686 16304 16315 16492 16733 .7061 17782 18090 18107 18506 1*661 197*2 19899 20914 Nlefeat 15* 651 *43 1194 1599 2(6>-« 2290 2716 3GO7 J510 3813 4077 4243 4544 4778 5060 5281 5628 5A5« 151 12843 12*66 I2*M 12**2 13068 13104 13223 13324 IUM 13774 13796 13848 3867 13933 '3978 13980 14049 140*2 I «05* 14152 14202 14354 14475 14531 14627 14762 47*6 14798 14812 14995 15027 15031 15045 13101 15165 15219 15271 15345 153M 15531 16569 16583 15616 15626 15*25 1**39 I59Ï0 15976 16045 1M5O 16418 16462 16545 16818 16830 17023 17091 17352 17397 17399 17401 1?r*4 17845 17572 17618 17631 17822 17828 17*83 17894 17938 -- - - - 18169 18171 18217 18221 •'oor een drek bezoek kenmerkt. De drukte Is jszai 18595 18605 sems zelfs zóó erg. dat er verkeersstremmin- 15759 18796 18799 1X800 18836 ^r^o-me"*e de kan' 19004 19006 19043 19116 191.84 19226 1*245 19256 19384 19446 -- - ZUIJ.' PMI’ •ihtIÏ) vw— reds het hoprtepunt van de drukte Van.de W|J deelde men ons medé, dat gisterenavond de •512 •86? 7208 7453 77»! 8H7 8334 8*09 8*34 9150 9730 I0M 3 10031 10033 10042 10178 10233 10236 10240 10424 1050* 10527 1051M) 106*5 10731 10988 11072 11151 11223 11270 12263 12269 I2?96 I2.WW 12317 12525 12551 i25«l 12831 12841 18135 18*42 20257 20376 20392 389 *62 1952 3027 3883 4566 5794 7246 8762 IW08 10342 10356 10533 1**76 10707 l< --- 11068 I1101 11374 11411 i;c~ ;t“t Klnrenbrek. VrOz-ht» werd veroordeeld 11^97 ujjj 17449 ,74x9 17516 I2S3I zake van - gevani bijzondere king stelling van de regeerlng. verschil zal er echter steeds z|jn. De benzine-motor was zeer gevoelig voor het „voedsel" dat toegediend werd, de ruw- ollemotor is veel minder gevoelig op dit ge bied. De meeste In den handel zijnde ruw- 1 worden zonder meer geconsu- 1 men op 1329 5088 7286 8219 9925 9962 10874 Pdlzea vso 646 1416 2301 3369 4086 5536 6287 7745 9338 den slotzin verbonden zijn en waarvan het weglaten als een groote zonde tegen brievenritueel wordt beschouwd. De meeaten maken zich er vai> af met toegevoegde „beste", precies air bU het be gin van 'n brief, waar ze ..beste dle-en-dle” schrijven. Dat Is dan het eenvoudigste, maar er zijn weer heel veel menschen. die dit te saai vinden. Veel wordt uit Duitschland m-ergenomen We roepen elkaar Heil" toe. als we elkaar tegenkomen, alsof we in bet hertje van het GermanenrUk waren Maar ook dat is veelal onvoldoende. Het wordt ..Berghell”. jeugdhetl", „H-rb*-rg»hell” Waarom dan ook geen .Zeeheil" of „Lutje- broekhetl” of „Tentheil”? Naast net nieuwe „Herbergshetl" heeft men ook „Herbergs- groeten” als nieuwste phase in de ontwik keling van den groet. Want neg grooter dan de Germanistische ..H*tl"sleger Is h”’ aantal van hen. die een oneindig aan'al voorvoeg sels voor ..groeten” gebruiken We hebben alle soort ..bondsgroeten." zoo als „A.J.C.-groeten”. ..Piagroeten'. enz. Ook kan men le*en „beweglngsgroeten" en Jeugdbeweglngsgroeten” Maar nog nooit heb Ik gelezen ..met Nedcrlandsche-vereenl- glng tot afschaffing van alcoholische dran ken-groeten”. De V.L K. schrijft tro -w „Met remnegroeten”, maar niet ..met. Vrtfe- Hcbaamsgroeten" Geliefd is ..roet strijders- groeten". „met drankbe-trtjdersgroeten", of met „partUgroeten”. Waarom dan r.iet „met medestrijdersgroeten” of „met godsdienst- groeten"? Gelukkig hebben we wel vege- tarlërsgehakt. maar geen vegetarlérsgroeten Er is een groot verschil tusscheu ..militaire groeten" en ..beste groeten", maar wie geeft een juiste omschrijving - an het verschil tus- schen „N B A-B -groeten" en ,.J O.B O - groeten”. Steeks de een soms z'n hand op. as ie groet, en de ander twee vingers? Dan krijg Je *00 meteen weer raadselachtige tee- kenlngetjes onder aan de brieven die deze groetensoorten symbolisch moeten voorstel len. Aardig klinkt het Vlaamscne 4ro ""sen". Tengevolge van de algemeene economische kriels, de plotselinge verslechtering van Engelsche valuta en de daardoor verliezen. Is de bankiersfirma 8. Bchönberge: Co te Berlijn en te Amsterdam in bete 'ingsmoe’l kheden geraakt. In verband hier mede was dr..e firma genoodzaakt hedenmor gen haar lokett-n te sluiten. De banklersflr ma A Schönbergen CO. te te Amsterdam 3604 gevestigd aan de Heermgracht 487. Naar wl; 3975 hedenmorgen vernamen hebben zich geer, moellt’kheden bU de loketten te Amsterdam voorgedaan. Voorlooplg kunnen geen nadere mededcellngen worden verstrekt. In verband met onderhan-’rhneen, ale met andere ban ken worden gevoerd. loop der eeuwen het wild achtervolgd heeft, worden door de dieren onder elkander uit geoefend, zelfs het schieten te hun niet on bekend. In het Museum voor Natuurkunde te Berlijn sprak de Zoöloog Dr. Reusch. die op groote reizen tallooze waarnemingen ge daan heeft, over het „dier ate Jager". De slanke wolf uit Zuld-Amerika met zijn lange poolen, gaat op Jacht, terwijl de groo te familie der katten een uitkijkpost heeft. Men zegt daarom van onze huiskat, dat zU op den loer ligt Ook de drijfjacht te In de cjleyenwereld niet onbekend. In gesloten gelederen werpen de hongerige wolven zich op hun slachtoffers. In het schieten te de scbietvtech een mees ter: hij behoort thuis In de rivieren en zeeén van Zuld-Indié Ziet hij aan de oppervlakte van het water een insect, dan schiet hU eer. waterstraal naar boven en haalt den buit naar zich toe De lichaamsbouw der dieren post zich aan bjj de manier, waarop zij hun voedsel moeten veroveren Alles in de natuur te doelmatig Ingericht Niet tevergeefs bezit de krokodil, die menschen aanvalt, scher pe tanden, terwyl het schaap, dat uislui tend van plantaardig voedsel leeft, stompe tanden heeft. Visachen. die zich tn het duis ter der groote diepten ophouden, hebben groote oogen. visachen. die In de boven ste lagen zwemmen, kunnen met kleinere volstaan, daar zy van het zonlicht kunnen genieten. De vorm van den snavel'der vogels spreekt reeds voor het soort voedsel, dat zü verlan gen. Men beechouwe eens den typischen roofsnavel der meeuwen Spreekt niet de lange pincet-snavel van den zanger, die In den winter uit het Noor den tot ons komt, voor het feit, dal hy tij dens het vliegen kleine vteschen uit het wa ter snapt? Evenals de Negers en de Indianen in het oerwoud nog met de vergiftigde piil op jacht gaan, schiet de giftige tong der slang pyisnel op haar slachtoffer loe Ook sommige vter.chen. spinnen en schorpioenen weten er zich van te bedienen. Hoe voortreffelyk alles in de natuur In gericht te. bewijst wel de vlucht van den uil. Gerutechlooe slaat hy zyn vleugels uit In het nachtelyk woud. Hij kan vlak voorby den mensch vliegen, zonder dat deze er ietev bemerkt. De vleugelrand ia prachtig Bpi bogen, zoodat de vleugel* niet kunnen klap peren en de prooi dus niets van zijn nade ring bemerkt. De sprinkhaan heeft het groene jagers- costuum. zoodat hy. wanneer hy zich in het groen of het gras verborgen heeft niet di rect door zyn prooi opgemeikt wordt De larve van den loopkever gaat zeer handig te werk. Uit zyn gang in den zand- booem laat hy alleen de pUpcn uitkomen Daarmee snapt hij snel een Insect, dat In de nabyheid komt, te het een wesp, dan te zijn lot bezegeld. De roofwesp laat zich n 1. gaarne door de larve van den loopkever vangen en in den afgrond sleuren Met zyn vergift verlamt hy de larve, legt een el en vlucht weer naar boven. Uit het wespenei ontstaat een larve, die zich, dank zy het voedsel, dat de verlamde keverlarve biedt, snel ontwikkelt. De larve van den mierenleeuw weet heel handig haar val op te stellen Op den zan- ■llgen bolem Ir. het dennenwoud vormt zy een trechter en wacht onderin op haar buit. Is een mier in oen trechter gevallen, dan te het gebeurd zij kan nog zooveel moeite doen, tegen den wand van den trechter op Ondertrouwd: Simon Vreeker en Maryt je Schouten Johannes Veltkamp en Anna van Wleringen Cornells Lebbtng en Mietje Purmer Pieter Petersen en sy- bregtje Kléit Gerardus Spaans en Jo hanna Boots Arie Zonneveld en Mér.a Groot Adrlanus Schoof en Maria Brou wer Nlcolaas de Munk en Anna Bakke. Overleden: Johannes Verbeek, 85 jaar Adam Johannes Jonker, 84 jaar. van den baatlast is op deze afstanden zeer welkom. En daarom juist lijkt het ons voor dezen dienst een belangrijke verbetering als de vliegtuigen met vogelnamen een .Jumo 4" ate motor krijgen. Tenslotte nog eenlge algemeene voordeelen van de ruwolie ate brandstof. Minder zal op kunnen hebben op de ontwikkeling deF dï^ j gen, en zoo beschouwen wjj 1 feit, dat t .Jun- --ucu kers” gelukt te den Dieselmotor of ruwolle- motor geschikt voor het vliegtuig te maken. Wel te reeds In Amerika een ruwolie-vlieg- tulgmotor In gebruik, de Packard-Dieselmo- tor, maar deze Is belangrijk kleiner en geeft olie-soorten worden zonder meer 1 dan ook niet die voordeelen. die ingewyden meerd. Het voordeel hiervan te, dat u.™ ul> vsn _e -un..ers .10 4’ verwachten. Een i de meest afgelegen plaatsen kan „bunkeren” In den aanhef gaven wy te kennen, dat men tevergeefs technische byzonderheden van de Jumo 4" zou zoeken, wjj volstaan dan ook met te wijzen op de vele moeliykheden die de constructie van een vllegtulg-ruwolle- mofor medebrengt. Een vliegtuigmotor moet zoo licht mogelijk gebouwd worden, de etech by vliegtuigbouw te licht en nogeens licht en dat geldt ook voor den motor. Daarnaast echter behoort men sterk te bouwen, moet de motor betrouwbaar zyn. Dit laatste nu wordt ons door Junkers verzekerd wat betreft de Jumo 4”. Proeftoestellen zyn er reeds mede uitgerust, en de belangstellenden volgen met levendige Interesse de prestaties ervan. Zoo langzamerhand wordt de tijd rijp, dat ook onze toestelbouwera den inbouw van de Jun ker* .Jumo 4” In ernstige overweging gaan nemen. Bulten zyn gewone parochiewerk (den actleven priester btefck Immer het hem toe vertrouwde arbeidsterrein niet groet ge noeg) te hy Directeur van het jongens-patro- naat ..St, Jozef", waarvan hij de organisatie tn nieuwe, meer moderne banen leidde, direc* teur van „Voor Eer en Deugd”, geestelijk ad viseur van een tiental sociale vereenlgingen. ens. De vruchten van geestelyken arbeid treden uiteraard slechte voor een gering gedeelte aan het daglicht. Pater de Mol zal in de overtuiging, dat God dit werk In hem begon en ondersteunde Zondag a s. met de door hem opgedragen plechtige Hoogmis zyn Schepper daarvoor danken. Zeker zullen zijn vele vrienden en paro chianen niet vergeten hem by de receptie zen de Pastorie <121) hun gelukwenschen aan te bieden. En de huldlglngsavond. welke Zondagavond In het Patronaat aan het Vamebroek te 8 uur na het plechtig Lof te voorgenomen, zal de welverdiende zilveren bekroning zijn van dit zilveren Jubilé, dat een vruchtbaar tijd perk afsluit maar naar onzen wensch tevens de zilveren mijlpaal te. waarmee een nóg vruchtbaarder tijdperk begonnen wordt Dat schenke hem God. moeliykheden en mogelykheden die een buitenstaander niet ver moed zou hebben Uit een orgaan van deze jongeren neemt de heer Daalder o* het volgende over: De tijd van ..Amice” en „Waarde Vriend", van .Mijnheer”, en „Geachte Heer” te voor <'e onderlinge correspondentie in de jeugd beweging voorby. We ku -nen nu eaen: .Ka mt raad" WK W. Pg.. Beste Makker. Waarde Medestrijder. Beste Mede.... 'er Anderen zetten alleen den voornaam als aanhef boven een brief, maar er zijn er ook, die dit weer te kil vinden, en die dus maar teelemaal niets boven hun brieven zetten. Moeliyk te de keus voor den ernstigen brie venschrijver. Nog moeliyker wordt het hem gemaakt, ate hy moet eindigen. Hij zal waarschynlljk niet meer onder zyn brief zetten Nu lieve Zus. Ik weet niets meer en elndi» uus maar. In gedachten gekust en omhete l door Je liefhebbende, of toegenegenof ..Steeds de Uwe” of meer van dat fraais. Kussen geeft men tegenwoordig niet meer en de menschen. die aan deze cude gewoonte trouw gebleven zijn, noemen het geen ,A is” meer, maar „zoen". Als men nog Iets geeft te het „een hand" of „een ferme vtjf." een „knuist”, zelfs een „poot” en dat ook weer In de va riaties .stevig”, .slap”, enz. De mee*te kjpzorg ge;»n echter de tmdl- tioneele .groeten”, die onveibrekelyk met f 27 50. idem gee] 10—15 20 karwijsaad 19 50. 10 blsuwmaanraad 18. tuinboonen f 28. 888 erwten: kleine erwten, groene »2s11, groote erwten, groene idem grauwe 32 -50. idem vale Alles per 100 K G Handel stug. BEVERWIJK Bloembollenveiling Prysntv leering van Donderdag 24 September 1931. Weinig aanvoer Handel stug met lage prij zen De eerste Gladiolen werden heden aan gevoerd Besteed werd voor goede kwaliteit: Tulpen Enkele vroege: Couleur Cardinal 11 op s. 140. Gele Prins 12 op 2 20. 11 op 180. Her mann Schlegel 11 op 1.Kelrerkroon U op 2 20 La Reine 11 op 180. Mon Tr**or !1 op 1.90. Prln* v Oostenrijk 11 op 1.20 Enkele late: Ingle*combe yellow 10-12 125, Mr. v. d Hoef 11 or. 2 00 Murillo 11 op s 1.80, Toumesol geel en rood 10-12 2.10. Darwin tuinen: Ant. Roeren 12 op 140. Bar de la Tonnaye 12 op 1.40 William Pitt 12 op 1 70. Wl'llam Copland 11 op 1.10. Narcteeen King Alfred 1 dm 2 20. Spaansche Irissen: Oajanua 5-8 35 Holl en Pil Irissen: Ant Mauve 8-7 73. 7- 8 7», David Blees 8 op 51, v. Everdingen 8 op 97. Dr Haerlnrh 7-8 47, Hart Nibbrig 5-7 15, 7-8 34. 8 op 74. Imperator 8 op 45-53 8- 7 4. 7-8 9. Rembrandt 8-7 28. 7-8 50. White Excelsior 8-7 50. 7-8 97, 8 op 152. Yellow Queen 8-7 55. 7-8 70. Poggebeek 8-7 11. 7-8 17. 8 op 3». The First 8 op 50. Wedgwood 8 op 85. Lelie's Umhellatum 14-18 100. 18 op 190, 18-18 2.40. 18 op 390. 20 op 4 30. Ti’rinum 14-18 2 20. 18 op 3 90. 18-18 390, 18 op 480, Ilosevm 15 op 13 18 op 18. WINKF7,. Appelen f 4—9; peren f 3—18; druiven f 20 25; tomaten f 57; slaboonen t 7- 13; Snttboonen f 8—18; aardappelen f 3 3 per 50 KG; and'lvie f 1 50 2 00: kom kommers f 0.80—100; kropsla f 190-1.40 per '00 stuks. WARMENHU1ZKN. 25 Sept Gele Nep f 4.70—490, Gele Drielingen f 190. Rooie kool 0.80, Witte kool 090. Allee per 100 K.G. •TÓB 7094 7301 7611 7980 8336 8423 8784 9109 9609 *908 1011« 10171 10425 10471 IMW? 10783 10930 10978 11304 11324 11393 11717 1172» 11740 11899 11911 11*38 I2I26 12223 12253 12377 12340 12.3*5 12670 12695 12764 Niet officieel. 487e STAATSI OTERIJ. Trakklag vae VrIMaa 25 Septeaikw 1931 Ie Klasse 4e Mat Hoogs t»rl|rea 894* 10637 KW) 2262 2531 1*727 17794 17861 20444 400 3646 f KO 14150 100 Laat het opschrift van dit artikel onze le zers vooral niet af schrikken I Diepgaande technische beschouwingen moeten tn een dagblad, indien even mogeiyk, vermeden wor den; u zult ze hieronder dan ook niet aan treffen. Dat neemt echter niet weg, dat er tech nische vindingen ztfn, die grooten invloed het moment het prijsverschil spreken. dê"ben- Door de arrondissementsrechtbank alhier te uitgesproken het faillissement van J. Jans. koopman en groentenhandelaar, Groote Nort 71. Hoorn. Mr. J. Krabbe R.C. Mr. J. A. E. Buiskool CUT. P. Vroegop. handelaar in bloembollen. Broek op Langedyk Mr. H. M. Tuin, R.C. Mr. H. Judel. cur. D. Kuiper Czn., schilder, vroeger te Enk- huteen, thans te Wydenes Mr. A. M. Ledeboer, Re Mr. E. H. J. Wynne, cur. A. Jongman, los werkman en kruidenier. Huisduinen, Den Helder. Mr. J. Krabbe, R.c. Mr. Hi Th. A. van der Loos. cur. Opgeheven wegens gedaan verzet hot fail lissement van P. Kdk, veehouder en landbou wer. Oudyk. gem Westwoud. Opgeheven bij gebrek aan baten het fail lissement van W. P. Eteelln, fotograaf en koopman, Den Helder B. Nljman. bloembollenhandelaar, Llmmen P. Rusting, bloembollenkweeker en koop man, Kerkepad, Andljk. Gedeponeerd Is de eenlge uitdeelingsiyst In het faillissement van N. Sneekes; cur. Mr Wynne, geen ultkeering. 12*92 I.WX* 13037 1.3507 13*5? I3M< 13955 13963 14108 14109 14133 14543 14611 14881 14**1 15IM 15125 I5t64 I53R5 15397 15432 15646 15671 16130 16194 1624» 16557 16597 16618 17284 17305 17343 17425 17433 17478 17661 17695 17719 18040 18059 18068 18334 18*68 18448 18670 1868* 18738 18837 18958 1*974 19172 19177 1*215 19462 19549 19608 199.18 19*56. 20639 30510 20518 206*1 ,1$’ 19645 19*63 19791 301.13 20152 20219 30296 20310 PO»tle 20934 2*955 20**8 20*70 VZ.-Z. drukte zich concentreerde tn Hoofdstraat en .$856 met 79. Meerstraat, welke wegen daardoor op een ge geven oogenblik geblokkeerd werden. Dit deed zich vooral voor op de plaats waar de Meerstraat een bocht maakt. De hossende cl"be maakten het verkeer hier ganach on- mogeiyk. De politie trachtte de gemoederen te kal- meeren door zacht-vermanend op te treden, doch dit had geen succes. Daarom gaf de burgemeester, die ate hoofd van de politie ter plaatse aanwezig was, aan den brand weer order met een straal op de waterleiding de straat leeg te spuiten. Doch eerst toen brak een waar tumult los Er ontstond een hevig gedrang, waarby een drietal groote spiegelruiten het moesten ontgelden. O a In de woning van wethouder Klaver Ver- moedelyk is een dezer ruiten In getrapt ge worden. terwijl de anderen met blerfleschjes. welke lustig door de straat keilden, stuk gegooid werden Op een gegeven oogenblik. toen nj. nok de politie met blerfleschjes bekogeld werd werd de toestand hachelijk. Er moest een charge u.tgevoerd wotden. om Meerstraat en Hoofdstraat schóón te vegen, doch to”n’ dit ceschied was. was ook gelijk de rust her steld De politie te de vermoedeltjke daders van het relletje op het spoor

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 5