1 II r5 OPTICIEN Informatie Cheque-koersen Amsterdamsche Beurs HIGH WAY - ALKMAAR JAN DE VRIES Laatste Nieuws Ongezond nationalisme - Het vaderland vóórop 1 2' BRIEVEN UIT DUITSCHLAND Zuiderzee-visscherijraad De Japanners in Mantsjoerije Stakingsonlusten in Spanje Hier De krisis en de werkloosheid BINNENLANDSCH NIEUWS Het bezoek van de Kon. Familie op Schiphol KJ ï/i 120 BOEKBESPREKING MARKTNIEUWS I J FUL-VUE BRILLEN f Berlijn, September 1931. Dooden en gewonden Neg steeds ongeregeldheden te Honkong Te Een nieuw record Snelheid van ruim 657 KM. en WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1931 Weer een trein-overval bij Moekden Thans geen menschenievens te betreuren Adres waarbij 31 personen Terugblik op de plechtigheden Dr. Wang afgetreden 4 82 188 55 I r 1 i 1 f| worden, ren. WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1931 Ontevredenheid en verbittering onder de visschers daar de algemeene staking afgekondigd eenlgerlel groote beid den voor; een de S laatsteen ingen 5 Nederland 1919 4H Neden 1910 4<4 Neden 1917 4 Neder'and 1931 4H NJnd. 1990 B 24 51 7.33 34.80 27.— 118 8 3 14 13 140 167% 21 186% 119% 58 41% dat het geheel L n. HL 75 76 95 Vonae Koersen 137% 70 4 6 4’/. 70 75 90 22 51% 1 1 c 1 1 I 140 170 20% 190 35 44% 42 20 12 20 st d< al m ee 8 tl z> non Pacifte ■Vabash Chic Mllw 8t Paul xansas City South Erte Ratir - oude, nieuwste stijl Suiker H V A ■■•niiim.ii Poerworedlo Vorstenlanden Actions idem Industr. Buitenland Anaconda Bethlehem Steel 0 8 Leather Intern Nickel 9.75 34.65 9.50 2.48% 58.10 48.65 la te gs m wc oi ar vei 1 dit Ri t® tin ser ha boi f 1 kei gas „to is Ne< wee will opc tinf een mai vaa tijd van slag laat niet gevi Vt thar Zi kom vroe Petroleum Dortsche Petr. Uaboe» Kon Olie “erlak - Peudawa Continental OU 3heU Union OU 49% 43% 21% 13*/. 20 12% 26 23% 200 Rubber Adam Rubber Bandar Jel> Batavia Rubb Roet Tapanoell Serbadjadl SUau V 1 <3 O. Allied ntercootm Ruboer l’/te 8% Scheepvaart Holl Amerika Lijn ilto Oem Eigend Kon. Ned Stoomo Scheepvaart - Unie dartne comm larlne pret. De snelheid, die luitenant Stalnforth gis termiddag met zijn watervliegtuig B. S B bereikte is officieel bekend gemaakt Zij be droeg 657.76 K M. gemiddeld per uur <408 Engelse!» mijlen). Luitenant Stalnforth heëit nieraiede zijn eigen record van 379.05 Engelsche mijlen, dat hij tijdens de races om den Schnelder- cup op 13 September IX vestigde, aanzien lijk verbeterd. rabat Jen Batavia Jude ’lell Oostkust Senemoah Maxwell 33»/, 3C»/, 4 87/s Hongkong duren de ongeregeldheden, ondanks de aanwezigheid van d< Engelsche autoriteiten, voort. Dinsdagnacht overvielen Chlneesche demonstranten eenlge Japanners waarbij 6 Japanners werden gedood en 3 an dere gewond De politie heeft bet bevel ge kregen onmtddellijk van d“ wapens gebruik te maken, wanneer de bevolking voor de monstraties samenschool c. De te Hongkong vertoevende Japanners eischen te hunner bescherming, dat onmld- delijk een Japansch oorlogsschip naar Hong kong zal worden gezonden. Münbeuw Boeton Mijnbouw Alg Exploratie Indastrieën Jnllevet Calve Delft Alg Kunstsijde Van Berkel s Pat Nieuwe Philips Kuch AccousUek Ned. Ford Door maatregelen, als buitenlandse!» regeetingen hebben genomen tot behoud, zooveel mogelijk, van hunnen arbeid ten behoeve der eigen arbeiders, verhlndere de regeering. dat buitenlandse!» arbeiders hier komen werken, terwijl duizenden onzer eigen arbeiders geen werk kunnen vinden en dientengevolge moeten worden gesteund. NOORD-SCHAKWOUDE 30 September 7000 K. Q. aardappelen: Groote schotache aan den Raad van Ministers staan beter, omdat de oorhaken hooger staan op de meest natuurlijke wijze. De neusbrug en de oorhaken loopen van oor tot oor In tie elegante lijn, die het moderne kunstgevoel kenmerkt. Zij zijn praktischer.... de oorhaken hinderen niet langer en belemmeren evenmin het zijwaarts zien. Groote sorteering. Nieuw! Iets anders! Praktischer. Eleganter. 'TEXEL, 28 Sept. Veemarkt Aange voerd 3 kielen. 1 kalt. 3 nuchtere kalveren 10.— tot 15.—, 3a rammen 90.— tot 70.—, 989 Schapen 94— tot 32.—, 199 Lammeren 18.— tot 22—, 19 biggen 9— tot 13.—. 24 korven ouoe kippen 0.70 tot 1.10. TEXEL, 28 Sept. Eierenveiling Aan voer 88578 eieren 58-62 K.G. 440 tot 5.10, 62-66 kg. 4X0 tot 5.60, kleine eieren 2.10 tot 450. eendeneieren 3 80. jonge hanen (vorige veiling) 0.65- -0.7') per K.G., oude kippen (vo rige veiling) 0.55 tot 037 >4 per K.G. In verscheidene steden in Spanje zijn in den loop van Dinsdag stakingsonlusten uit gebroken Te Santiago ontstond een gevecht tusschen stakende en werkwillige spoorweg arbeiders, waarbij eenlge schoten vielen en een arbeider werd gedood. Te Granada dreigt het spoorwegpersoneel met staking ingeval de looneischen niet worden ingewil ligd. Te Valencia ontstonden onlusten in verband met de kellnersstaking. Van ver schillende café’s werden de vensters inge slagen. Te Manresa bij Barcelona veroor zaakten stakende arbeiders bij den telefoon dienst op zestien verschillende plaatsen ont ploffingen, waardoor verscheidene telefoon verbindingen werden vernield. Te Sevilla trachtten werkloozen verschillende kramen op de weekmarkt In brand te steken en wer den vijftig parkeerende auto’s door het wer pen van steenen ernstig beschadigd. Te Peraleda in de provincie Caceres eisch- ten syndicalisten onder leiding van den bur gemeester vrijlating van eenlge gearresteerde svndicalistenieiders. Toen de politie weigerde hieraan te voldoen. werd^kü met steenen be kogeld en ook werd op haar geschoten. De politie maakte toen eveneens van haar vuur wapens gebruik en dreef de arbeiders terug, waarbij twee personen zwaar gewond wer den. Alle telefoonverbindingen werden door de syndicalisten doorgesneden. Bij Tamplona drongen syndicalisten een landgoed binnen en slachtten een kudde van honderd scha pen. Zoowel in de hoofdstad als in de geheele provincie Salamanca is met het oog op de algemeene staking een groote troepenmacht geconcentreerd. In vele dorpen in de pro vincie Cordova is de algemeene staking af gekondigd. Aangezien onlusten gevreesd wor den, is overal de politie versterkt. 9.85 34.65 9.80 2.48*/, 58.25 48.— 12.35 22.40 125 63 62»/, 20% 99% 96“'.. 96“/>, 92% 84% 204% 13»', 56% 30 120% 15*/, 14% 127% 16*4 146*4 45»/, 3% 4*/. muizep 3.10; idem 7407.70; Blauwe Eigen heimer 340; Due of York 3.60—3.70; Drie. Ungen 7.70—730: 3400 K G. Wortelen 1.70— 2.10; 1100 stuks Bloemkool 640—9.40; 9300 K.G. Roode koo. 0.00—120; 46200 K.G. Witte Kool 0.60040; 5800 KG uien: gele ujen 1.60— 3.70; grove 340240: gele drielingen 2.00—2.40; gele nep 4 60-4 1400 K.G. spercleboonan 32209640; 200 K.G. kroten 0.00—120. WARMENHUIZEN 29 Sept. 1931 Heden besteedde men voor: Gele nep f 4204.70; idem drielingen 140140; Idem Uien 1.70— 2.30; Groote uien 2.40 -340; Slaboonen 90.60 —24.30; Bleten 1.70; PeeW 2.40: idem kleine 1.40; Roode kool 0.60—1.10; Witte kool 0 60— 0.70; Schotse!» drielingen 7.40 per 100 K.G. Botsing tusschen stakers en politic 99% 96“',. 96“/,. 92% 84% AMSTERDAM, SO Sept. Veemarkt. Ter veemarkt waren heden aangevoerd: 345 vette kalveren, le kwal, f 0.70O.<4, 2e kwal, f 0.6C —0.68, 3e kwal, f 042OOP per Kg. levend gewicht; 32 nuchtere kalveren f 8—13 per stuk: 600 varkens, vleeschvarkens wegende van 90—110 Kg. f .049—041; zware varkens f 0.47—0.49; vette varkens f 0.430.46 per Kg slachtge wicht. Aan het abattoir zijn tevens aangevoerd 8 wagons geslachte runderen uit Denemarken. PURMEREND 29 Sept. Coöp. Centrale Eierenveillng Purmerend G. A. Op de ge houden Eierenvelllng op Dinedag 29 Septem- stuks Te Enkhulzen vergaderde de Zuldereee- visscherijraad onder voorzitterschap van het hoofd der vlsscherijen in het 2e en 3e district. Voornamelijk kwam ter sprake, welke maatregelen noodlg zijn met tiet oog op de as. afsluiting der Zuiderzee. Aangezien verwacht wordt dat een even- tueele najaars- en voorjaarsharingvisscherij zich voornamelijk zal concentreeren in het Noordelijk gedeelte van de af te sluiten Zui derzee en het bovendien wenschelijk is dat de eigenlijke Zuiderzeeviaschers bil de laat ste uitoefening van hun bedrijf zoo weinig mogelijk belemmering ondervinden, werd den voorzitter met algemeene stemmen verzocht Zijne Excellentie den Minister van Binnen landse!» Zaken en Landbouw te verzoeken zoo spoedig mogelijk te bepalen, dat het verboden is de vlsscheriJ met den wonder- kull of met de bordenkor uit te oefenen met vaartuigen die voortbewogen worden door middel van mechanische kracht. Tevens stemden alle leden voor een verbod der wonderkullvisscherij dus ook door zell- vaartuigen, zoodra de afsluitdijk gedicht is of ais het tijdstip van afsluiting tijdens de haringcampagne valt zoodra de voor- jaars-haringcampagne geëindigd is. Voorts bleek uit de gehouden besprekin gen dat zich van de Zuiderzeevisschers een geest van ontevredenheid en verbittering meester maakt, omdat nog steeds niet ver schenen zijn de uitvoeringsmaatregelen als bedoeld in art. 3 en art. 6a van de gewij zigde Zulderzeesteunwet, niettegenstaande het thans bijna een jaar geleden is. dat de gewijzigde Zuldsrzeesteunwet door de Twee de Kamer werd aangenomen en in de Me morie van Antwoord dato 2 Maart 1931 op het voorloopig verslag van de commissie van rapporteurs over het ontwerp van wet tot wijziging der Zulderzeesteunwet (Eerste Ka- met der Staten Generaal) door zl1ne Excel lentie den Minister van Waterstaat wordt medegedeeld „dat in afwachting van en in vertrouwen van de beslissing van deze Ka mer het ontwerpen van den hlerbedoelden algemeenen maatregel reeds ter hand is ge nomen en dat h(j ter zake gaarne als dili gent zou wenschen te worden beschouwd.” Inderdaad is het zeer grievend voor de Zulderzeevlsschers. dat zi) nog niet weten hoe zij er voor staan met de „Waardever mindering". Bovendien werkt deze onzeker heid zeer remmend op een vlot verloopende likwidatie van vele visschersbedritven en houdt zij de zoo hoog noodlge afvloeiing van visschers naar andere bedrijven, terug. Er werd besloten een deputatie uit den Raad af te vaardigen naar Ziine Exc. den Minister van Waterstaat om dezen minister den ernst van den toestand mede te deelen, en de zoo zeer noodlge medewerking te ver zoeken, opdat de bedoelde uitvoeringsmaat regelen op zeer korten termijn in het Staats blad verschijnen. Met het oog op de steeds toenemende werkloosheid, heeft het R. K. Werklieden verbond in Nederland zich tot den Raad van Ministers gewend met een adres, waarin ver zocht wordt: a. de subsidies der Overheid aan de werk- loozenkassen zoodanig te verboogen, dat de kassen in staat zullen zijn haar reglemen taire verplichtingen na te komen en daar naast ë?n beduidende verlenging van den reglementairen ultkeeringstermljn een ver lenging met tenminste 48 dagen te ti- nancieren. b. de regelen, geldend bij gedeeltelijke werk loosheid, te herzien in dezen geest, dat het recht op uitkeerlng worde verruimd. c. te willen bevorderen het spoedig tot stand komen eener wettelijke regeling, waar door de Gemepnten worden verplicht ten be hoeve van de uitgetrokken leden der werk- loozenkassen steunregelingen in 1 leven te roepen en uit te voeren of voor werkver schaffing te zorgen. d. als één der voorwaarden voor t ver- leenen van Rijkssteun bij de uitvoering van steunregelingen t* willen stellen den eisch. dat de Gemeentebesturen eventueele werken, zoo eenlgszlns mogelijk, door binnenlandse!» ondernemingen doen uitvoeren; e. te willen bevorderen, dat, in verband met den naderenden winter, aan alle werk- looze gezinshoofden, die door langdurige ge heele of gedeeltelijke werkloosheid in groote flnancieele moeilijkheden zijn gekomen, een uitkeerlng Ineens kan worden verstrekt, waar door het mogeiyk zal zijn te voorzien in de allernoodzakelijkste behoefte aan kleedlng. dekking en verwarming. Is hiermede het meest urgente op den voorgrond geplaatst, naast het voorzien in den onmlddellijken nood blijft natuurlijk van overgroote beteekenls de zorg voor de wel vaart van ons volk in de naaste en meer verwijderde toekomst en voor een zoodanige verdeeling van den beschikbaren arbeid, dat daarbij het maatschappelijk welzijn zooveel mogelijk worde bevorderd. Met 't oog hierop wordt de aandacht ge vestigd op de volgende punten: a. wettelijke maatregelen, waardoor de Re geering sterker komt te staan bij het afslui ten van handelsverdragen; b. het geven van economische voorlichting (zoowel ten aanzien van industrieele ontwik keling als met betrekking tot de buitenland se!» markt); c. verlaging der vrachttarieven bij de spoorwegen, in het blzonder voor het vervoer van voortbrengselen van land- en tuinbouw en voor het vervoeren van Nederlandse!» producten van de uitmiddelpuntige industrie streken van ons land naar de havens en de buitenlandse!» grensstations: d. hulpverleenlng bij kapitaalbehoefte in levenskrachtige ondernemingen; e het treffen van zoodanige maatregelen, dat bij geldbelegging in bet buitenland voor waarden worden gesteld, geriéht tegen ontoe laatbare handelspractijken; f. bij ratlonaliseeringsmaatregelen van de zijde der Overheid worde gewaakt tegen het ontslag van ambtenaren of arbeiders. Daar toe is wellicht een zekere matiging bij de doorvoering van bedoelde maatregelen vooralsnog gewenscht; llefelljk is ons land, zonnig nog als het bak steenen regent. Die gedachten drongen zich op, niet in een voorbijgaand enthousiasme door de vreugde om het wederzien en we schrijven dit. weer thuis in een der vriendelijkste van Berlijns westelijke voorsteden. We zaten ons bovendien te ergeren in den restauratle-wa- gen over het eerste kopje koifle, dat ons op vaderian Ischen bodem werd voorgezet. Voor 40 pfennig krijgt u er een kop slechte koffie. Voor 1.32 Mark .Xönnen Sle eln Kannchen doppeltstarke Kaffee haben”: het koffieoiat, dat uit den algemeenen trekpot wordt ge schonken. is abominable, zelfs voor den lief hebber van slootwater. We hadden door een Amsterdammer met naïeven trots hooren vertellen van het nieu we Amsterdamsche Lunapark en op de hoog te van Diemen werden wU bijna in den zij gang gedrongen, om naar de lichtjes van dit grcotsche park te Kijken. Toen kwam Am sterdam! De groote stations In Duitschland zijn kolossaal, het Amsterdamsche Centraal station is grootsch en mooi. De tramconduc teur m Berlijn is correct als een goed auto maat. die in Amsterdam vroeg me „en mijn heer?" Ik ben een totoc voor onze pittoreske hoofdstad geworden, wist dus niet of pasjes nog hestonnen of verdwenen waren. Kende ook de nieuwe gevleugelde tramwoorden niet. Vriéndelijk werd ik kort en bondig op de hoogte gebracht en sneed dan op, „enkele rit naar de bocht van de Heerengracht" (waar, beweerden ze vroeger, elke stap een millioen gulden prlvaatvermogen telde van de menschen, die daar wonen). Vóór de stopplaats riep de conducteur glimlachend den wagen in „Bocht van de Heerengracht, mijnheer!” en groette beleefd bij het uitstappen. Het is wel door het ver schil met de algemeene stemming in Berlijn, wear men zich toch niet te beklagen heeft over gebrek aan voorkomendheid, r.at deze eenvoudige beleefdheid me zoo aangenaam trof. Het kost niets, geen tUd en geen dult, bet moet evenwél in den mensch zitten. En het zit er bij onze menschen in. De drukte in Berlijn is grooter dan die in Amsterdam, alles Is er grooter „kolossaler” maar de drukte In Amsterdam is zeker zoo levendig en veel opgewekter. Ook de kleinere steden geven dat beeld van opgewekt leven en bloei. In een van de zoogenaamde „villes mortes du Zuyderzee” werd een winkelweek gehouden. De straten waren smaakvol versierd en schittereikl ver licht. De étalages der verschillende winkel zaken zouden ook op den BerllJnschen Kur- fürstendamm den verwenden wandelaar heb ben aangetrokken. Jan Pieterszoon Coen zag louter vergenoegde menschen om zich heen. Op het land, waar vroeger kippenhokken ge bouwd werden als huisjes en huisjes als kip penhokken, ziet men nu de eenvoudigste huisjes oprijzen in mooie lijnen, architecto nisch onberispelijk. Dit is ook een opvallend verschil met den bouwstijl in Duitschland, tenminste m de omge.ing van Berlijn. Een Hollandse!» villa rijst op uit den grond, hier schijnen de villa’s net als het Rüksdaggebouw .op de een of andere Kolossale wijze op den grond te zijn neergezet, zware dubbele daken er boven op. In het door oorlog, inflatie „Versailles” en werkloosheid geteisterde Duitschland be speurt de oppervlakkige beschouwer weinig van een algemeenen moodtosstand, het lijkt alles nog zijn goeden gang te gaan. Komt men evenwel van hier naar ons land, dan merkt men eerst go?d, hoe heel anders de volksstemming is. Daarom zag ik bU ons allen en alles zóó zonnig, dat een sceptisch landgenoot er 't hoofd om schudden kan. Ook bij ons doet de wereldkrlsis zich gelden, maar we zijn geen zwaar geteisterd volk. H. L Naar uit Nanking gemeld wordt, heeft de Minister van Buitenlandse!» Zaken, dr Wang, gisteren zijn verzoek om ontslag bij maarschalk Chang Kal Chuk ingediend. Hij verHaart hierin, dat hij momenteel niet meer in staat is de piwhten van een Chineeschen minister voor Buitenlandse!» Zaken na te komen. Als opvolger van dr. Wang wordt de Chlneesche gezant te Londen, dr. Sze ge noemd Pai ijs Brussel Londen - New-York (eable) Berlijn -- Züncti Rome - Madrid Stockholm Kopenhagen Praag ^aracbau ZUn we al over de grens?" vroegen we den Hollandscnen conducteur die ons in het Dultech had aangesproken, toen we in de BerlijnAmsterdamExpresse van Bent helm naar Oldenzaal „bommelden”. Het was aan boerderijtjes, welden en boschjes nog niet te bemerken. Maar verderop....!! Mogelijk interesseeren de verschillende in drukken van den Hollander, die reeds een tiental jaren in Berlijn woont en na ander half jaar zijn vaderland weer eens bezoekt. Misschien meer dan de landgenoot, die in het eigen land leeft, voelen we ons warm patriottisch, maar zijn vrij van chauvinisme. Vooral de groote massa in Duitschland wordt niet ten onrechte het afstootend chauvlnis- me verweten. De kwaal schijnt echter ook in Holland zeer verbreid. Ik heb er hooren beweren, dat Amsterdam het mooiste klno- palels van Europa bezit, dat de strijkjes en orkesten die de K.R.O., Vara en Avro laten hooren, alles in de schaduw stellen, wat om nu maar bij dit land te blijven Dultschlands zenders de wereld injagen. De liedjes der Hollandscne cabaretzangers over treffen alle Dultsche ..Schlagers”. Het eigen aardige hierbij 1». dat ik deze z.g Schlagers in Holland treer heb gehoord dan in Berlijn, de meeste zelfs in Holland voor het eerst boorde! „Dultsche architecten gaan bij hun Hollandse!» collega's in de leer, om t hun zoo goed mogeliik te kunnen nadoen." Het inderdaad voortreffelijke in het eigen land wordt verheven tot het alles overtreffende. DuitschlandHolland, chauvinisme hier en daar. Dit ongezonde nationalisme heerscht in andere landen niet minder is de Ameri kaan t v. er niet van overtuigd, dat zijn land „Gods own country” is? Praalt de Franschman niet met zijn ..France géne reu se," terwijl üa grande nation” met haar on gehoorde goudvoorraden zelfs haar ouden strijdmakker in verlegenneld brengt? Hoe dondert het oude Italië en trekt minachtend de Engelschman zijn neus hoog voor al het niet-Engelsche. zelfs den „double Dutchman” niet uitgezonderd, die ondanks zijn chauvi nisme zl)n anglomanie blijft koesteren. Toch schijnt het, dat in Holland alleen Dultsch- land er zich de bijzondere antipathie door op den hals gehaald heeft. De ..mof” wordt er hartelijk om beschimpt, terwijl de Duitscher den chauvinlstischen „AuslAnder” ook verre van hartelijk gezind is. Scheldnamen als „mof” en „boche” voor bui tenlanders heeft hy nog niet uitgevonden. Ofschoon de pers van Hugenberg in sommige gevallen het woord .Xuslknder” met den- zelfden boezen wellust gebruikt als landge noot en Franschman de woorden „mof” en „boche". We hebben de Duitschers van nabij in hun Dultsche leven leeren kennen en waardeeren en bewonderen hun groot, heel mooi land, we voelden dus niet chauvinistisch als we weer in blijde verrassing van uit den trein het ty pisch Hollandse!» hebben bewonderd. Of schoon van Berlijn uit de reis voorbij Porta Westfalica het uitzicht op het mooie West- faalsche landschap te genieten ge aft, blijft toch de overgang m het Hollandse!» tref fend. Al weten we, dat in menig llefelljk huisje brombeeren zitten en kommer en zorg bij ve len thuis zijn, die keurige, echt Hollandse!» huisjes, propere straatjes, goed verzorgde tuintjes en zelfs fabrieksgebouwen in hun mooie architecture ademen vrede, orde, wel vaart. De lieele wereld leeft in zorg en nood, maar als je in je nood leven mag in zulk een omgeving, weldadig door schoonheid, frlschheid en harmonie dan mag je voor je lotgenooter. ir. minder be voorreen' e landen wel heel wit van het medelijden afzonderen, dat je voor je zelf koestert. Wat mooi en In de Canadeesche stad Estevan op de grens der Ver. Staten kwam het tijdens een optocht van stakende mijnwerkers tot bloedige botsing met de politie. Toen menigte niet uiteen wilde gaan, greep de be reden politie in, waarbij van de %?apens werd gebruik gemaakt. Twee arbeiders wer den gedood en verscheidene anderen gewond. 12 politiebeambten werden door steenwor pen gewond. r Naar het staklngsgebled zijn politlever- sterkingen gezonden. bezig gehouden met op schitterende wijze uitgevoerde vllegdemonstraties door de in structeurs der Nationale Luchtvaartschool op Pandervliegtulgen, nX den hoofdinstruc teur H. Schmidt Crans en de Instructeurs S. de Mul en W. van Graft, welke laatst? zijn phenom snaai „crazy fiylng” demon streerde. En bij dat alles was er de man op den verkeerstoren wiens door luidspre kers versterkte stem een ganse!» reeks van mededeelingen, informaties en technische inlichtingen over tiet publiek uitstrooide En als hij zweeg, klonk er muziek om er de vroolijkheid in ,te houden. Tegen half drie werd van den verkeers toren af aangekondigd, dat de Koninklijke familie in aantocht was. De stoet van hofauto's hield bij het Stationsgebouw stil, waar de Koningin, de Prinsgemaal en de Kroonprinses werden ontvangen door Minister Retfmer en wet houder Abrahams. Koningin en Prinses werden door het zoontje van den heer Thomson en door een dochtertje van direc teur Plesman bloemen aangeboden. Nadat verschillende personen aan Hare Majesteit de Konlngen waren voorgesteld en de muziek der Posthannonle twee coupletten van het „Wilhelmus" ge speeld had, ving de rondgang der vorste lijke personen en van het gevolg langs de vliegtuigen aan. De buaonderheden hiervan, alsmede die van de hierna gevolgde plechtige opening van den wekelljkcchen luchtdienst Amster damBatavia, hebben wij reeds vermeld. Deze laatste plechtigheid voltrok zich op het terras van het Stationsgebouw, waarop voor het Koninklijk Gezin een loge was aangebracht. Tot ver in den omtrek maak ten de luidsprekers de door Ir. A. Wurf- baln tot Hare Majesteit gerichte rede ver staanbaar. Nog geruim ?n tijd bleven de hooge bezoekers op het terras; zoo sloegen zij met groote belangstelling het opstijgen I en defileeren gade van de escadrilles leger vliegtuigen van Soesterberg en marlne- vliegtuigen van De Kooy, alsmede de tech nisch zeer knappe vllegdemonstratie van den heer S. de Mul, Inspecteur van de Na tionale Luchtvaartschool. Tegen het tijdstip dat de Koninklijke Familie vertrekken zou, mocht niemand het terrein verlaten. Hoewel oorspronkelijk het; plan bestond, dat de auto’s het Ko ninklijk Gezin onmiddellijk van Schiphol naar Het Loo zouden brengen, geschiedde zulks niet, doch keerde de Koningin met Gemaal en Dochter, naar het Paleis op den Dam terug, vanwaar zij, na daar nog eenlge oogenbUkken vertoefd te hebben, per auto naar Het Loo vertrokken. Daar van deze verandering in het pro gram geen ruchtbaarheid was gegeven, hebben slechts weinigen hiervan iets ge merkt. Het vertrek van het Paleis geschied de dan ook geheel on-offlckel Velen zijn nog in den laten middag op Schiphol gebleven om. getuige te zijn van een gevarieerd vllegprogramma, dat werd uitgevoerd door instructeurs van de Natio nale luchtvaartschool en piloten van verschillende Nederlandscbe vliegtuigfabrie ken, terwijl verschillenden nog gebruik maakten van de gelegenheid om per k t. M.’er een ‘ochtje boven Amsterdam en omgeving te maken. Ondanks al de drukte en speciale maat- Baakea Koloniale Bank •••sche R«n« 3ert. Handel-Ml) regelen. welke de dag van gisteren met zich mede heeft gebracht, heeft de gewone dienst, als waren er geen feestelijkheden, ongestoord voortgang gevonden! Onderscheidingen voor de leiders Bij Koninklijk besluit is bevorderd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau de heer A. Plesman. directeur der Kon. Lucht- vaart-MaatechappU. Voorts is benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau de heer Hans Martin, algemeen secretaris eu procuratiehouder van de K. L. M. g. het geven van redelijke vooikeur aan voortbrengselen van natlonalen arbeid en ter bevordering hiervan het organlseeren van nationale tentoonstellingen; h. het instellen van een ondersoek naar de mogelijkheid eener rendabele ontginning van steenkolenvelden in de Peel, ook in verband met de veredeling van het steen kolenproduct (gas- en electriclteitsvoorsle- nlng over groote afstanden); L de bevorde: ing van een technologisch economisch instituut tot het uitwerken van plannen voor de stichting van nleuwt In dustrieën (zcoals dit is uiteengezet en ver klaard door prof. dr. Oelissen) met name van groote electrlciteitsbedrijven door wa ter kracht-centrales, chemische bedrijven; J. krachtige bevordering van ontginning, ontwatering en inpoldering van gronden, ter aanvulling van de cultuurgronden, die -door uitbreiding der steden, wegenaanleg e.d. verloren gingen, en ter bspe-klng van den trek van het platteland naar de stad Deze ontglnningswerkzaamheden, al gaan daarmede grootere kosten gepaard, ook des winters uit te voeten; k. krachtige bevordering en vervroegde uitvoering van openbare werken, als aanleg van nieuwe wegen en kanalen, wegenver betering enz. Aan deze punten worden nog eenlge toe gevoegd. waarvan de strekking is óf den nuttigen arbeid te vermeerderen, óf den beschikbaren arbeid meer in overeenstem ming met het algemeen belang te verde»- len. ZU zijn: l. Opruiming van krotwoningen, waardoor de volkshuisvesting verbeterd en de werk gelegenheid. voornamelijk in de bouwbedrij ven, verruimd wordt; 2. Krachtige bevordering der regularisatle van werkgelegenheid, vooral om werkzaam heden, die uit gewoonte in bepaalde tijden van het jaar plegen te worden verricht, zooveel mogelijk over het geheele jaar te verdeelen 3. Verbod van arbeid voor gehuwde vrou wen in fabrieken, werkplaatsen, kantoren enz., vooral voor die gehuwde vrouwen, wier echtgenoot in staat Is kostwinner voor het gezin te zijn; 4. Zcoveel in haar vermogen ligt, verhin- dere de regeering cumulatie van functies. Meer bepaaldelijk worde vei boden, dat pen sioengerechtigden met een behoorlijk pen sioen nog inkomsten uit een betrekking hebben; 5. De regeering bevordere een verbod van kinderarbeid en arbeid van gehuwde vrou wen in den land- en tuinbouw, waardoor de daar te verrichten arbeid voor volwassen mannelijke werkkrachten beschikbaar blijve. Blijkens onze inlichtingen komt ktaderar- en arbeid voor gehuwde vrouwen in land- en tuinbouw thans veelvuldig Het werk is verdeeld in drie deelen: Vrouw en Wereld. Vrouw en Kind. Vrouw en Huls Verblijdend is de mededeellng. dat nog meerdere deelen zullen volgen. „Het rijk der Vrouw” is schier onbegrensd. WIJ mogen voor het volgende deel voor deze onderwerpen de bijzondere aandacht vragen van de Redac trice: ..De vrouw en de Openbare Leeszaal” en ,X>e Middelbare Meisjesschool”. W 8. J. De plechtigheid van de opening van den wekelijkschen luchtdisnst Amsterdam Batavia, welke op Schiphol geschiedde, is geworden tot een evenement, waarop de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij met trots en voldoening zal kunnen terugzien I Zonder onderscheid komt aan allen, van hoog tot laag, die bU de voorbereiding en de voltrekking van deze grootsche gebeurtenis op eenlgerlel wijze betrokken zijn ge weest, groote lof toe voor hun bewonde- renswaardlgen arbeid. Ook de natuur wos de K. L. M. welgezind; het was prachtig en zacht najaarsweer. Een typisch karakteris tieke HoJandsche wolkenhemel hing boven het veld. En alsof een onzichtbare hand dit zoo bestierd had, brak, juist tegen het tijd stip, dat de Koninklijke Kamille zou arrl- veeren, de zon door het wolkendak. De luchthaven zelf bood reeds vrij vroeg in den morgen, en wel speciaal voor het Stationsgebouw, een beeld, zooals dat zelfs in de hoogtij-dagen van de geschiedenis der K. L. M. in haar Amsterdamsche luchthaven, nimmer te zien is geweest! Want wie maakte nog ooit mede, Stationsgebouw en het restaurant ter beschikking gesteld waren van de ge- noodigden en dat de stations- en douane diensten werden onder gebracht in een der aangrenzende loodsen? Ook voor de binnen- en buitenlandse!» pers, die In grooten getale was opgekomen, had meu uitstekend gozorgd. Een aparte werkkamer en een zestal telefoonlijnen met de stad waren voor de heeren verslaggevers be schikbaar. Van genoodlgden gesproken! Zij waren er bij tientallen, autoriteiten in gekleede Jas met hoogen hoed of in schitterende uniform. Voor allen was op het paddock van het Schiphol-restaurant een groot aantal stoe len en tafeltjes geplaatst. Van hier had men een uitstekend gezicht op het betonnen platform, waarop alle vliegtuigen der K. L M. „en parade” waren opgesteld, voor zoo ver zij niet in dienst of in reparatie waren Een groote menschenmenigte de honderden, die er 's morgens waren, groei den in het middaguur tot vele duizenden aan bevond zich voorts op den dijk, op de toegangswegen tot de vlleghaven en op het tegen betaling toegankelijke terrein naast het stationsgebouw. Te voet, per fiets at per auto waren zij gekomen, en opdat bü deze enorme drukte het verkeer niet in het honderd^zou l open, was er een groote politiemacht ter plaatse, die haar moeilijke taak op uitnemende wijze ver richtte. Tot aan de komst van het Koninklijk Gezin werden de genoodlgden en duizenden andere belangstellenden op aangename wijze VROUWF.NG1DS; WEGEN EN WENDINGENonder redactie van M. Kas’eel.Baltussen. J. J. Romen Zonen, Roermond Maeseyck. 1931. Gefll 331 blz. Mevrouw Kasteel-Baltussen heeft een pracht-werk verricht door dezen Vrouwengids uit te geven. Het kan Met ontkend worden dat in onzen tijd en in alle standen vrouwen en meisjes zijn, die zlcb zoó „bewegen en wenden”, dat men zich met zorg afvraagt. Waar moet dat heen? Wij willen niet beweren dat de wereld slechter is dan ze altijd ge weest is, maar wel staat vast, dat de na. oorlogsc!» tijd, met goedkeuring of toelating der ouders, een vrijheid van bewegen en wenden bij de jeugd gebracht heeft, die ge voerd heeft naar een soort losbandigheid, die nX zoo weinig mogelijk gezag erkent, die in vrijheid de eenlge blijheid ziet Niemand zal ontkennen, dat dit tot een débAcle leiden moet En wij allen, die voelen voor de juiste veredeling der kuituur, moeten meewerken om die juiste veredeling te brengen Dat wil. len wU ook wel. maar zoo heel velci. staan machteloos; a's nu die machteloozer. maar leiding willen aannemen, dan komen we er weL Mevrouw Kasteel geeft die leiding en daar voor moeten wij haar uiterst dankbaar zjjn en die dankbaarheid toonen door haar boek te koopen niet alleen, maar het ook te lezen. Men moge niet denken, dat de Vrougen- gids bedoelt den z.gjt goeden ouden tijd te rug te krijgen. Verre van daar. Mevr. Kasteel staat met hoofd en hart en beide beenen in de werkelijkheid; zij heeft de juiste mede, werkers weten te kiezen, die allen den julsten toon weten aan te slaan. Vanzelfsprekend, u zult t met sommige meeningen niet heele- msal eens zijn, dat zijn wij ook niet, maar de Vrouwengids wil ook geen Indringer zijn. nU wil ..Klare Waarheid" geven, die wjj moe ten accepteeren en bovenal waardeeren. HU geeft wel zoo heel veel goeds, dat de dinge tjes, die wij niet onderschrijven kunnen of willen, daaroU in het niet verzinken. Gisteren is weer een personentrein op het traject Peking—Moekden door Chl neesche roovers overvallen en geheel uit geplunderd. De overval had plaats in de onmlddellUke nabijheid van Jacyangho, waar eenlge da gen geleden een trein tot ontsporing is ge bracht, waarbij 31 personen werden ge dood. Ditmaal zijn, voor zoover bekend is ge- geen menschenlevena te betreu- ber 1931 waren aangevoerd: 40753 eendeneieren Prijs t 3.70 tot f 4p. 100, 63316 stuks kipeleren, 70-80 K.G. 640—8.—, 55- 66 K G. 5.40—5.70, 63-64 K.G 520—540, 61-62 K.G. 440—540, 58-59 K.G. 4.70—5X0, 56- 57 KG. 4.60—4.90. 53-55 K.G. 400—4.70, 50-52 K.G. 340—420. BROEK OP LANGENDUK, 30 Sept. 3200 Kg. Tomaten A f 320—840; idem B f 340; idem C f 2; idem CC f 120; 4800 Kg. Aard appelen: Due of York f 320: Drielingen f 7.00—740 6600 Kg. Wortelen f 1.60—320. 10800 stuks Bloemkool le soort f 4—0X0; 2e soort f 0.70—1.40; reuzen f 6.70—720; 36000 Kg. Roode kool f 0.60—9; 31000 Kg. Gele kool f 0.60—1.40; 1080000 Kg. Witte kool I 0.60—0.70; 1350 Kg. Deensche Witte kool f 040-1.10; 90.000 Kg. Uien: f 330— 3.6ó; Grove f 2303.70: Drielingen f 140 240; Nep f 440—5.10: 1500 Kg. Slaboonen f 32.80—2740; 50 Kg. Snijboonen f 14.10— 1440 425 Kg. Druiven: Alicante f 23—33, Frankenthalers f 35; 7100 Kg. Bleten f 140 —330; 535 K«8 Ramenas f 0.60—1.60. HOORN, 30 Sept. Veemarkt. Vette var kens f 039—0.42. Handel goed.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 13