1
II
r5
OPTICIEN
Informatie
Cheque-koersen
Amsterdamsche
Beurs
HIGH WAY
- ALKMAAR
JAN DE VRIES
Laatste Nieuws
Ongezond nationalisme - Het vaderland
vóórop
1
2'
BRIEVEN UIT DUITSCHLAND
Zuiderzee-visscherijraad
De Japanners in Mantsjoerije
Stakingsonlusten in Spanje
Hier
De krisis en de
werkloosheid
BINNENLANDSCH NIEUWS
Het bezoek van de Kon.
Familie op Schiphol
KJ
ï/i
120
BOEKBESPREKING
MARKTNIEUWS
I
J
FUL-VUE BRILLEN
f
Berlijn, September 1931.
Dooden en gewonden
Neg steeds ongeregeldheden te Honkong
Te
Een nieuw record
Snelheid van ruim 657 KM.
en
WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1931
Weer een trein-overval bij Moekden
Thans geen menschenievens te betreuren
Adres
waarbij 31 personen
Terugblik op de plechtigheden
Dr. Wang afgetreden
4
82
188
55
I
r
1
i
1
f|
worden,
ren.
WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1931
Ontevredenheid en verbittering
onder de visschers
daar de algemeene staking
afgekondigd
eenlgerlel
groote
beid
den
voor;
een
de
S laatsteen ingen
5 Nederland 1919
4H Neden 1910
4<4 Neden 1917
4 Neder'and 1931
4H NJnd. 1990 B
24
51
7.33
34.80
27.—
118
8
3
14
13
140
167%
21
186%
119%
58
41%
dat het
geheel
L
n.
HL
75
76
95
Vonae
Koersen
137%
70
4
6
4’/.
70
75
90
22
51%
1
1
c
1
1
I
140
170
20%
190
35
44%
42
20
12
20
st
d<
al
m
ee
8
tl
z>
non Pacifte
■Vabash
Chic Mllw 8t Paul
xansas City South
Erte Ratir -
oude, nieuwste stijl
Suiker
H V A ■■•niiim.ii
Poerworedlo
Vorstenlanden
Actions idem
Industr. Buitenland
Anaconda
Bethlehem Steel
0 8 Leather
Intern Nickel
9.75
34.65
9.50
2.48%
58.10
48.65
la
te
gs
m
wc
oi
ar
vei
1
dit
Ri
t®
tin
ser
ha
boi
f 1
kei
gas
„to
is
Ne<
wee
will
opc
tinf
een
mai
vaa
tijd
van
slag
laat
niet
gevi
Vt
thar
Zi
kom
vroe
Petroleum
Dortsche Petr.
Uaboe»
Kon Olie
“erlak -
Peudawa
Continental OU
3heU Union OU
49%
43%
21%
13*/.
20
12%
26
23%
200
Rubber
Adam Rubber
Bandar
Jel> Batavia Rubb
Roet Tapanoell
Serbadjadl
SUau
V 1 <3 O.
Allied
ntercootm Ruboer
l’/te
8%
Scheepvaart
Holl Amerika Lijn
ilto Oem Eigend
Kon. Ned Stoomo
Scheepvaart - Unie
dartne comm
larlne pret.
De snelheid, die luitenant Stalnforth gis
termiddag met zijn watervliegtuig B. S B
bereikte is officieel bekend gemaakt Zij be
droeg 657.76 K M. gemiddeld per uur <408
Engelse!» mijlen).
Luitenant Stalnforth heëit nieraiede zijn
eigen record van 379.05 Engelsche mijlen,
dat hij tijdens de races om den Schnelder-
cup op 13 September IX vestigde, aanzien
lijk verbeterd.
rabat
Jen Batavia
Jude ’lell
Oostkust
Senemoah
Maxwell
33»/,
3C»/,
4
87/s
Hongkong duren de ongeregeldheden,
ondanks de aanwezigheid van d< Engelsche
autoriteiten, voort. Dinsdagnacht overvielen
Chlneesche demonstranten eenlge Japanners
waarbij 6 Japanners werden gedood en 3 an
dere gewond De politie heeft bet bevel ge
kregen onmtddellijk van d“ wapens gebruik
te maken, wanneer de bevolking voor de
monstraties samenschool c.
De te Hongkong vertoevende Japanners
eischen te hunner bescherming, dat onmld-
delijk een Japansch oorlogsschip naar Hong
kong zal worden gezonden.
Münbeuw
Boeton Mijnbouw
Alg Exploratie
Indastrieën
Jnllevet
Calve Delft
Alg Kunstsijde
Van Berkel s Pat
Nieuwe Philips
Kuch AccousUek
Ned. Ford
Door maatregelen, als buitenlandse!»
regeetingen hebben genomen tot behoud,
zooveel mogelijk, van hunnen arbeid ten
behoeve der eigen arbeiders, verhlndere de
regeering. dat buitenlandse!» arbeiders hier
komen werken, terwijl duizenden onzer eigen
arbeiders geen werk kunnen vinden en
dientengevolge moeten worden gesteund.
NOORD-SCHAKWOUDE 30 September
7000 K. Q. aardappelen: Groote schotache
aan den Raad van Ministers
staan beter, omdat de oorhaken hooger staan op de
meest natuurlijke wijze. De neusbrug en de oorhaken
loopen van oor tot oor In tie elegante lijn, die het
moderne kunstgevoel kenmerkt.
Zij zijn praktischer.... de oorhaken hinderen niet
langer en belemmeren evenmin het zijwaarts zien.
Groote sorteering. Nieuw! Iets anders! Praktischer.
Eleganter.
'TEXEL, 28 Sept. Veemarkt Aange
voerd 3 kielen. 1 kalt. 3 nuchtere kalveren
10.— tot 15.—, 3a rammen 90.— tot 70.—, 989
Schapen 94— tot 32.—, 199 Lammeren 18.—
tot 22—, 19 biggen 9— tot 13.—. 24 korven
ouoe kippen 0.70 tot 1.10.
TEXEL, 28 Sept. Eierenveiling Aan
voer 88578 eieren 58-62 K.G. 440 tot 5.10,
62-66 kg. 4X0 tot 5.60, kleine eieren 2.10 tot
450. eendeneieren 3 80. jonge hanen (vorige
veiling) 0.65- -0.7') per K.G., oude kippen (vo
rige veiling) 0.55 tot 037 >4 per K.G.
In verscheidene steden in Spanje zijn in
den loop van Dinsdag stakingsonlusten uit
gebroken Te Santiago ontstond een gevecht
tusschen stakende en werkwillige spoorweg
arbeiders, waarbij eenlge schoten vielen en
een arbeider werd gedood. Te Granada
dreigt het spoorwegpersoneel met staking
ingeval de looneischen niet worden ingewil
ligd. Te Valencia ontstonden onlusten in
verband met de kellnersstaking. Van ver
schillende café’s werden de vensters inge
slagen. Te Manresa bij Barcelona veroor
zaakten stakende arbeiders bij den telefoon
dienst op zestien verschillende plaatsen ont
ploffingen, waardoor verscheidene telefoon
verbindingen werden vernield. Te Sevilla
trachtten werkloozen verschillende kramen
op de weekmarkt In brand te steken en wer
den vijftig parkeerende auto’s door het wer
pen van steenen ernstig beschadigd.
Te Peraleda in de provincie Caceres eisch-
ten syndicalisten onder leiding van den bur
gemeester vrijlating van eenlge gearresteerde
svndicalistenieiders. Toen de politie weigerde
hieraan te voldoen. werd^kü met steenen be
kogeld en ook werd op haar geschoten. De
politie maakte toen eveneens van haar vuur
wapens gebruik en dreef de arbeiders terug,
waarbij twee personen zwaar gewond wer
den. Alle telefoonverbindingen werden door
de syndicalisten doorgesneden. Bij Tamplona
drongen syndicalisten een landgoed binnen
en slachtten een kudde van honderd scha
pen.
Zoowel in de hoofdstad als in de geheele
provincie Salamanca is met het oog op de
algemeene staking een groote troepenmacht
geconcentreerd. In vele dorpen in de pro
vincie Cordova is de algemeene staking af
gekondigd. Aangezien onlusten gevreesd wor
den, is overal de politie versterkt.
9.85
34.65
9.80
2.48*/,
58.25
48.—
12.35
22.40
125
63
62»/,
20%
99%
96“'..
96“/>,
92%
84%
204%
13»',
56%
30
120%
15*/,
14%
127%
16*4
146*4
45»/,
3%
4*/.
muizep 3.10; idem 7407.70; Blauwe Eigen
heimer 340; Due of York 3.60—3.70; Drie.
Ungen 7.70—730: 3400 K G. Wortelen 1.70—
2.10; 1100 stuks Bloemkool 640—9.40; 9300
K.G. Roode koo. 0.00—120; 46200 K.G. Witte
Kool 0.60040; 5800 KG uien: gele ujen
1.60— 3.70; grove 340240: gele drielingen
2.00—2.40; gele nep 4 60-4 1400 K.G.
spercleboonan 32209640; 200 K.G. kroten
0.00—120.
WARMENHUIZEN 29 Sept. 1931 Heden
besteedde men voor: Gele nep f 4204.70;
idem drielingen 140140; Idem Uien 1.70—
2.30; Groote uien 2.40 -340; Slaboonen 90.60
—24.30; Bleten 1.70; PeeW 2.40: idem kleine
1.40; Roode kool 0.60—1.10; Witte kool 0 60—
0.70; Schotse!» drielingen 7.40 per 100 K.G.
Botsing tusschen stakers en politic
99%
96“',.
96“/,.
92%
84%
AMSTERDAM, SO Sept. Veemarkt. Ter
veemarkt waren heden aangevoerd: 345 vette
kalveren, le kwal, f 0.70O.<4, 2e kwal, f 0.6C
—0.68, 3e kwal, f 042OOP per Kg. levend
gewicht; 32 nuchtere kalveren f 8—13 per
stuk: 600 varkens, vleeschvarkens wegende
van 90—110 Kg. f .049—041; zware varkens
f 0.47—0.49; vette varkens f 0.430.46 per Kg
slachtge wicht.
Aan het abattoir zijn tevens aangevoerd 8
wagons geslachte runderen uit Denemarken.
PURMEREND 29 Sept. Coöp. Centrale
Eierenveillng Purmerend G. A. Op de ge
houden Eierenvelllng op Dinedag 29 Septem-
stuks
Te Enkhulzen vergaderde de Zuldereee-
visscherijraad onder voorzitterschap van het
hoofd der vlsscherijen in het 2e en 3e district.
Voornamelijk kwam ter sprake, welke
maatregelen noodlg zijn met tiet oog op de
as. afsluiting der Zuiderzee.
Aangezien verwacht wordt dat een even-
tueele najaars- en voorjaarsharingvisscherij
zich voornamelijk zal concentreeren in het
Noordelijk gedeelte van de af te sluiten Zui
derzee en het bovendien wenschelijk is dat
de eigenlijke Zuiderzeeviaschers bil de laat
ste uitoefening van hun bedrijf zoo weinig
mogelijk belemmering ondervinden, werd den
voorzitter met algemeene stemmen verzocht
Zijne Excellentie den Minister van Binnen
landse!» Zaken en Landbouw te verzoeken
zoo spoedig mogelijk te bepalen, dat het
verboden is de vlsscheriJ met den wonder-
kull of met de bordenkor uit te oefenen met
vaartuigen die voortbewogen worden door
middel van mechanische kracht.
Tevens stemden alle leden voor een verbod
der wonderkullvisscherij dus ook door zell-
vaartuigen, zoodra de afsluitdijk gedicht is
of ais het tijdstip van afsluiting tijdens
de haringcampagne valt zoodra de voor-
jaars-haringcampagne geëindigd is.
Voorts bleek uit de gehouden besprekin
gen dat zich van de Zuiderzeevisschers een
geest van ontevredenheid en verbittering
meester maakt, omdat nog steeds niet ver
schenen zijn de uitvoeringsmaatregelen als
bedoeld in art. 3 en art. 6a van de gewij
zigde Zulderzeesteunwet, niettegenstaande
het thans bijna een jaar geleden is. dat de
gewijzigde Zuldsrzeesteunwet door de Twee
de Kamer werd aangenomen en in de Me
morie van Antwoord dato 2 Maart 1931 op
het voorloopig verslag van de commissie van
rapporteurs over het ontwerp van wet tot
wijziging der Zulderzeesteunwet (Eerste Ka-
met der Staten Generaal) door zl1ne Excel
lentie den Minister van Waterstaat wordt
medegedeeld „dat in afwachting van en in
vertrouwen van de beslissing van deze Ka
mer het ontwerpen van den hlerbedoelden
algemeenen maatregel reeds ter hand is ge
nomen en dat h(j ter zake gaarne als dili
gent zou wenschen te worden beschouwd.”
Inderdaad is het zeer grievend voor de
Zulderzeevlsschers. dat zi) nog niet weten
hoe zij er voor staan met de „Waardever
mindering". Bovendien werkt deze onzeker
heid zeer remmend op een vlot verloopende
likwidatie van vele visschersbedritven en
houdt zij de zoo hoog noodlge afvloeiing van
visschers naar andere bedrijven, terug.
Er werd besloten een deputatie uit den
Raad af te vaardigen naar Ziine Exc. den
Minister van Waterstaat om dezen minister
den ernst van den toestand mede te deelen,
en de zoo zeer noodlge medewerking te ver
zoeken, opdat de bedoelde uitvoeringsmaat
regelen op zeer korten termijn in het Staats
blad verschijnen.
Met het oog op de steeds toenemende
werkloosheid, heeft het R. K. Werklieden
verbond in Nederland zich tot den Raad van
Ministers gewend met een adres, waarin ver
zocht wordt:
a. de subsidies der Overheid aan de werk-
loozenkassen zoodanig te verboogen, dat de
kassen in staat zullen zijn haar reglemen
taire verplichtingen na te komen en daar
naast ë?n beduidende verlenging van den
reglementairen ultkeeringstermljn een ver
lenging met tenminste 48 dagen te ti-
nancieren.
b. de regelen, geldend bij gedeeltelijke werk
loosheid, te herzien in dezen geest, dat het
recht op uitkeerlng worde verruimd.
c. te willen bevorderen het spoedig tot
stand komen eener wettelijke regeling, waar
door de Gemepnten worden verplicht ten be
hoeve van de uitgetrokken leden der werk-
loozenkassen steunregelingen in 1 leven te
roepen en uit te voeren of voor werkver
schaffing te zorgen.
d. als één der voorwaarden voor t ver-
leenen van Rijkssteun bij de uitvoering van
steunregelingen t* willen stellen den eisch.
dat de Gemeentebesturen eventueele werken,
zoo eenlgszlns mogelijk, door binnenlandse!»
ondernemingen doen uitvoeren;
e. te willen bevorderen, dat, in verband
met den naderenden winter, aan alle werk-
looze gezinshoofden, die door langdurige ge
heele of gedeeltelijke werkloosheid in groote
flnancieele moeilijkheden zijn gekomen, een
uitkeerlng Ineens kan worden verstrekt, waar
door het mogeiyk zal zijn te voorzien in de
allernoodzakelijkste behoefte aan kleedlng.
dekking en verwarming.
Is hiermede het meest urgente op den
voorgrond geplaatst, naast het voorzien in den
onmlddellijken nood blijft natuurlijk van
overgroote beteekenls de zorg voor de wel
vaart van ons volk in de naaste en meer
verwijderde toekomst en voor een zoodanige
verdeeling van den beschikbaren arbeid, dat
daarbij het maatschappelijk welzijn zooveel
mogelijk worde bevorderd.
Met 't oog hierop wordt de aandacht ge
vestigd op de volgende punten:
a. wettelijke maatregelen, waardoor de Re
geering sterker komt te staan bij het afslui
ten van handelsverdragen;
b. het geven van economische voorlichting
(zoowel ten aanzien van industrieele ontwik
keling als met betrekking tot de buitenland
se!» markt);
c. verlaging der vrachttarieven bij de
spoorwegen, in het blzonder voor het vervoer
van voortbrengselen van land- en tuinbouw
en voor het vervoeren van Nederlandse!»
producten van de uitmiddelpuntige industrie
streken van ons land naar de havens en de
buitenlandse!» grensstations:
d. hulpverleenlng bij kapitaalbehoefte in
levenskrachtige ondernemingen;
e het treffen van zoodanige maatregelen,
dat bij geldbelegging in bet buitenland voor
waarden worden gesteld, geriéht tegen ontoe
laatbare handelspractijken;
f. bij ratlonaliseeringsmaatregelen van de
zijde der Overheid worde gewaakt tegen het
ontslag van ambtenaren of arbeiders. Daar
toe is wellicht een zekere matiging bij de
doorvoering van bedoelde maatregelen
vooralsnog gewenscht;
llefelljk is ons land, zonnig nog als het bak
steenen regent.
Die gedachten drongen zich op, niet in
een voorbijgaand enthousiasme door de
vreugde om het wederzien en we schrijven
dit. weer thuis in een der vriendelijkste van
Berlijns westelijke voorsteden. We zaten ons
bovendien te ergeren in den restauratle-wa-
gen over het eerste kopje koifle, dat ons op
vaderian Ischen bodem werd voorgezet. Voor
40 pfennig krijgt u er een kop slechte koffie.
Voor 1.32 Mark .Xönnen Sle eln Kannchen
doppeltstarke Kaffee haben”: het koffieoiat,
dat uit den algemeenen trekpot wordt ge
schonken. is abominable, zelfs voor den lief
hebber van slootwater.
We hadden door een Amsterdammer met
naïeven trots hooren vertellen van het nieu
we Amsterdamsche Lunapark en op de hoog
te van Diemen werden wU bijna in den zij
gang gedrongen, om naar de lichtjes van dit
grcotsche park te Kijken. Toen kwam Am
sterdam! De groote stations In Duitschland
zijn kolossaal, het Amsterdamsche Centraal
station is grootsch en mooi. De tramconduc
teur m Berlijn is correct als een goed auto
maat. die in Amsterdam vroeg me „en mijn
heer?" Ik ben een totoc voor onze pittoreske
hoofdstad geworden, wist dus niet of pasjes
nog hestonnen of verdwenen waren. Kende
ook de nieuwe gevleugelde tramwoorden niet.
Vriéndelijk werd ik kort en bondig op de
hoogte gebracht en sneed dan op, „enkele
rit naar de bocht van de Heerengracht"
(waar, beweerden ze vroeger, elke stap een
millioen gulden prlvaatvermogen telde van
de menschen, die daar wonen).
Vóór de stopplaats riep de conducteur
glimlachend den wagen in „Bocht van de
Heerengracht, mijnheer!” en groette beleefd
bij het uitstappen. Het is wel door het ver
schil met de algemeene stemming in Berlijn,
wear men zich toch niet te beklagen heeft
over gebrek aan voorkomendheid, r.at deze
eenvoudige beleefdheid me zoo aangenaam
trof. Het kost niets, geen tUd en geen dult,
bet moet evenwél in den mensch zitten. En
het zit er bij onze menschen in. De drukte
in Berlijn is grooter dan die in Amsterdam,
alles Is er grooter „kolossaler” maar de
drukte In Amsterdam is zeker zoo levendig en
veel opgewekter.
Ook de kleinere steden geven dat beeld
van opgewekt leven en bloei. In een van de
zoogenaamde „villes mortes du Zuyderzee”
werd een winkelweek gehouden. De straten
waren smaakvol versierd en schittereikl ver
licht. De étalages der verschillende winkel
zaken zouden ook op den BerllJnschen Kur-
fürstendamm den verwenden wandelaar heb
ben aangetrokken. Jan Pieterszoon Coen zag
louter vergenoegde menschen om zich heen.
Op het land, waar vroeger kippenhokken ge
bouwd werden als huisjes en huisjes als kip
penhokken, ziet men nu de eenvoudigste
huisjes oprijzen in mooie lijnen, architecto
nisch onberispelijk. Dit is ook een opvallend
verschil met den bouwstijl in Duitschland,
tenminste m de omge.ing van Berlijn. Een
Hollandse!» villa rijst op uit den grond, hier
schijnen de villa’s net als het Rüksdaggebouw
.op de een of andere Kolossale wijze op den
grond te zijn neergezet, zware dubbele daken
er boven op.
In het door oorlog, inflatie „Versailles” en
werkloosheid geteisterde Duitschland be
speurt de oppervlakkige beschouwer weinig
van een algemeenen moodtosstand, het lijkt
alles nog zijn goeden gang te gaan. Komt
men evenwel van hier naar ons land, dan
merkt men eerst go?d, hoe heel anders de
volksstemming is. Daarom zag ik bU ons
allen en alles zóó zonnig, dat een sceptisch
landgenoot er 't hoofd om schudden kan. Ook
bij ons doet de wereldkrlsis zich gelden,
maar we zijn geen zwaar geteisterd volk.
H. L
Naar uit Nanking gemeld wordt, heeft
de Minister van Buitenlandse!» Zaken, dr
Wang, gisteren zijn verzoek om ontslag bij
maarschalk Chang Kal Chuk ingediend. Hij
verHaart hierin, dat hij momenteel niet meer
in staat is de piwhten van een Chineeschen
minister voor Buitenlandse!» Zaken na te
komen. Als opvolger van dr. Wang wordt de
Chlneesche gezant te Londen, dr. Sze ge
noemd
Pai ijs
Brussel
Londen -
New-York (eable)
Berlijn --
Züncti
Rome -
Madrid
Stockholm
Kopenhagen
Praag
^aracbau
ZUn we al over de grens?" vroegen we den
Hollandscnen conducteur die ons in het
Dultech had aangesproken, toen we in de
BerlijnAmsterdamExpresse van Bent
helm naar Oldenzaal „bommelden”. Het was
aan boerderijtjes, welden en boschjes nog
niet te bemerken. Maar verderop....!!
Mogelijk interesseeren de verschillende in
drukken van den Hollander, die reeds een
tiental jaren in Berlijn woont en na ander
half jaar zijn vaderland weer eens bezoekt.
Misschien meer dan de landgenoot, die in
het eigen land leeft, voelen we ons warm
patriottisch, maar zijn vrij van chauvinisme.
Vooral de groote massa in Duitschland wordt
niet ten onrechte het afstootend chauvlnis-
me verweten. De kwaal schijnt echter ook
in Holland zeer verbreid. Ik heb er hooren
beweren, dat Amsterdam het mooiste klno-
palels van Europa bezit, dat de strijkjes en
orkesten die de K.R.O., Vara en Avro laten
hooren, alles in de schaduw stellen, wat
om nu maar bij dit land te blijven
Dultschlands zenders de wereld injagen. De
liedjes der Hollandscne cabaretzangers over
treffen alle Dultsche ..Schlagers”. Het eigen
aardige hierbij 1». dat ik deze z.g Schlagers
in Holland treer heb gehoord dan in Berlijn,
de meeste zelfs in Holland voor het eerst
boorde! „Dultsche architecten gaan bij hun
Hollandse!» collega's in de leer, om t hun
zoo goed mogeliik te kunnen nadoen." Het
inderdaad voortreffelijke in het eigen land
wordt verheven tot het alles overtreffende.
DuitschlandHolland, chauvinisme hier en
daar. Dit ongezonde nationalisme heerscht in
andere landen niet minder is de Ameri
kaan t v. er niet van overtuigd, dat zijn
land „Gods own country” is? Praalt de
Franschman niet met zijn ..France géne reu
se," terwijl üa grande nation” met haar on
gehoorde goudvoorraden zelfs haar ouden
strijdmakker in verlegenneld brengt? Hoe
dondert het oude Italië en trekt minachtend
de Engelschman zijn neus hoog voor al het
niet-Engelsche. zelfs den „double Dutchman”
niet uitgezonderd, die ondanks zijn chauvi
nisme zl)n anglomanie blijft koesteren. Toch
schijnt het, dat in Holland alleen Dultsch-
land er zich de bijzondere antipathie door
op den hals gehaald heeft.
De ..mof” wordt er hartelijk om beschimpt,
terwijl de Duitscher den chauvinlstischen
„AuslAnder” ook verre van hartelijk gezind is.
Scheldnamen als „mof” en „boche” voor bui
tenlanders heeft hy nog niet uitgevonden.
Ofschoon de pers van Hugenberg in sommige
gevallen het woord .Xuslknder” met den-
zelfden boezen wellust gebruikt als landge
noot en Franschman de woorden „mof” en
„boche".
We hebben de Duitschers van nabij in hun
Dultsche leven leeren kennen en waardeeren
en bewonderen hun groot, heel mooi land, we
voelden dus niet chauvinistisch als we weer
in blijde verrassing van uit den trein het ty
pisch Hollandse!» hebben bewonderd. Of
schoon van Berlijn uit de reis voorbij Porta
Westfalica het uitzicht op het mooie West-
faalsche landschap te genieten ge aft, blijft
toch de overgang m het Hollandse!» tref
fend.
Al weten we, dat in menig llefelljk huisje
brombeeren zitten en kommer en zorg bij ve
len thuis zijn, die keurige, echt Hollandse!»
huisjes, propere straatjes, goed verzorgde
tuintjes en zelfs fabrieksgebouwen in hun
mooie architecture ademen vrede, orde, wel
vaart. De lieele wereld leeft in zorg en nood,
maar als je in je nood leven mag in zulk
een omgeving, weldadig door schoonheid,
frlschheid en harmonie dan mag je voor je
lotgenooter. ir. minder be voorreen' e landen
wel heel wit van het medelijden afzonderen,
dat je voor je zelf koestert. Wat mooi en
In de Canadeesche stad Estevan op de
grens der Ver. Staten kwam het tijdens een
optocht van stakende mijnwerkers tot
bloedige botsing met de politie. Toen
menigte niet uiteen wilde gaan, greep de be
reden politie in, waarbij van de %?apens
werd gebruik gemaakt. Twee arbeiders wer
den gedood en verscheidene anderen gewond.
12 politiebeambten werden door steenwor
pen gewond. r
Naar het staklngsgebled zijn politlever-
sterkingen gezonden.
bezig gehouden met op schitterende wijze
uitgevoerde vllegdemonstraties door de in
structeurs der Nationale Luchtvaartschool
op Pandervliegtulgen, nX den hoofdinstruc
teur H. Schmidt Crans en de Instructeurs
S. de Mul en W. van Graft, welke laatst?
zijn phenom snaai „crazy fiylng” demon
streerde. En bij dat alles was er de man
op den verkeerstoren wiens door luidspre
kers versterkte stem een ganse!» reeks van
mededeelingen, informaties en technische
inlichtingen over tiet publiek uitstrooide En
als hij zweeg, klonk er muziek om er de
vroolijkheid in ,te houden.
Tegen half drie werd van den verkeers
toren af aangekondigd, dat de Koninklijke
familie in aantocht was.
De stoet van hofauto's hield bij het
Stationsgebouw stil, waar de Koningin, de
Prinsgemaal en de Kroonprinses werden
ontvangen door Minister Retfmer en wet
houder Abrahams. Koningin en Prinses
werden door het zoontje van den heer
Thomson en door een dochtertje van direc
teur Plesman bloemen aangeboden.
Nadat verschillende personen aan
Hare Majesteit de Konlngen waren
voorgesteld en de muziek der Posthannonle
twee coupletten van het „Wilhelmus" ge
speeld had, ving de rondgang der vorste
lijke personen en van het gevolg langs de
vliegtuigen aan.
De buaonderheden hiervan, alsmede die
van de hierna gevolgde plechtige opening
van den wekelljkcchen luchtdienst Amster
damBatavia, hebben wij reeds vermeld.
Deze laatste plechtigheid voltrok zich op
het terras van het Stationsgebouw, waarop
voor het Koninklijk Gezin een loge was
aangebracht. Tot ver in den omtrek maak
ten de luidsprekers de door Ir. A. Wurf-
baln tot Hare Majesteit gerichte rede ver
staanbaar. Nog geruim ?n tijd bleven de
hooge bezoekers op het terras; zoo sloegen
zij met groote belangstelling het opstijgen
I en defileeren gade van de escadrilles leger
vliegtuigen van Soesterberg en marlne-
vliegtuigen van De Kooy, alsmede de tech
nisch zeer knappe vllegdemonstratie van
den heer S. de Mul, Inspecteur van de Na
tionale Luchtvaartschool.
Tegen het tijdstip dat de Koninklijke
Familie vertrekken zou, mocht niemand
het terrein verlaten. Hoewel oorspronkelijk
het; plan bestond, dat de auto’s het Ko
ninklijk Gezin onmiddellijk van Schiphol
naar Het Loo zouden brengen, geschiedde
zulks niet, doch keerde de Koningin met
Gemaal en Dochter, naar het Paleis op den
Dam terug, vanwaar zij, na daar nog eenlge
oogenbUkken vertoefd te hebben, per auto
naar Het Loo vertrokken.
Daar van deze verandering in het pro
gram geen ruchtbaarheid was gegeven,
hebben slechts weinigen hiervan iets ge
merkt. Het vertrek van het Paleis geschied
de dan ook geheel on-offlckel
Velen zijn nog in den laten middag op
Schiphol gebleven om. getuige te zijn van
een gevarieerd vllegprogramma, dat werd
uitgevoerd door instructeurs van de Natio
nale luchtvaartschool en piloten van
verschillende Nederlandscbe vliegtuigfabrie
ken, terwijl verschillenden nog gebruik
maakten van de gelegenheid om per
k t. M.’er een ‘ochtje boven Amsterdam
en omgeving te maken.
Ondanks al de drukte en speciale maat-
Baakea
Koloniale Bank
•••sche R«n«
3ert. Handel-Ml)
regelen. welke de dag van gisteren met
zich mede heeft gebracht, heeft de gewone
dienst, als waren er geen feestelijkheden,
ongestoord voortgang gevonden!
Onderscheidingen voor de leiders
Bij Koninklijk besluit is bevorderd tot
Officier in de Orde van Oranje-Nassau de
heer A. Plesman. directeur der Kon. Lucht-
vaart-MaatechappU. Voorts is benoemd tot
ridder in de Orde van Oranje-Nassau de
heer Hans Martin, algemeen secretaris eu
procuratiehouder van de K. L. M.
g. het geven van redelijke vooikeur aan
voortbrengselen van natlonalen arbeid en
ter bevordering hiervan het organlseeren
van nationale tentoonstellingen;
h. het instellen van een ondersoek naar
de mogelijkheid eener rendabele ontginning
van steenkolenvelden in de Peel, ook in
verband met de veredeling van het steen
kolenproduct (gas- en electriclteitsvoorsle-
nlng over groote afstanden);
L de bevorde: ing van een technologisch
economisch instituut tot het uitwerken van
plannen voor de stichting van nleuwt In
dustrieën (zcoals dit is uiteengezet en ver
klaard door prof. dr. Oelissen) met name
van groote electrlciteitsbedrijven door wa
ter kracht-centrales, chemische bedrijven;
J. krachtige bevordering van ontginning,
ontwatering en inpoldering van gronden,
ter aanvulling van de cultuurgronden, die
-door uitbreiding der steden, wegenaanleg
e.d. verloren gingen, en ter bspe-klng van
den trek van het platteland naar de stad
Deze ontglnningswerkzaamheden, al gaan
daarmede grootere kosten gepaard, ook des
winters uit te voeten;
k. krachtige bevordering en vervroegde
uitvoering van openbare werken, als aanleg
van nieuwe wegen en kanalen, wegenver
betering enz.
Aan deze punten worden nog eenlge toe
gevoegd. waarvan de strekking is óf den
nuttigen arbeid te vermeerderen, óf den
beschikbaren arbeid meer in overeenstem
ming met het algemeen belang te verde»-
len.
ZU zijn:
l. Opruiming van krotwoningen, waardoor
de volkshuisvesting verbeterd en de werk
gelegenheid. voornamelijk in de bouwbedrij
ven, verruimd wordt;
2. Krachtige bevordering der regularisatle
van werkgelegenheid, vooral om werkzaam
heden, die uit gewoonte in bepaalde tijden
van het jaar plegen te worden verricht,
zooveel mogelijk over het geheele jaar te
verdeelen
3. Verbod van arbeid voor gehuwde vrou
wen in fabrieken, werkplaatsen, kantoren
enz., vooral voor die gehuwde vrouwen, wier
echtgenoot in staat Is kostwinner voor het
gezin te zijn;
4. Zcoveel in haar vermogen ligt, verhin-
dere de regeering cumulatie van functies.
Meer bepaaldelijk worde vei boden, dat pen
sioengerechtigden met een behoorlijk pen
sioen nog inkomsten uit een betrekking
hebben;
5. De regeering bevordere een verbod van
kinderarbeid en arbeid van gehuwde vrou
wen in den land- en tuinbouw, waardoor
de daar te verrichten arbeid voor volwassen
mannelijke werkkrachten beschikbaar blijve.
Blijkens onze inlichtingen komt ktaderar-
en arbeid voor gehuwde vrouwen in
land- en tuinbouw thans veelvuldig
Het werk is verdeeld in drie deelen:
Vrouw en Wereld.
Vrouw en Kind.
Vrouw en Huls
Verblijdend is de mededeellng. dat nog
meerdere deelen zullen volgen. „Het rijk der
Vrouw” is schier onbegrensd. WIJ mogen voor
het volgende deel voor deze onderwerpen de
bijzondere aandacht vragen van de Redac
trice: ..De vrouw en de Openbare Leeszaal”
en ,X>e Middelbare Meisjesschool”.
W 8. J.
De plechtigheid van de opening van den
wekelijkschen luchtdisnst Amsterdam
Batavia, welke op Schiphol geschiedde, is
geworden tot een evenement, waarop de
Koninklijke Luchtvaart Maatschappij met
trots en voldoening zal kunnen terugzien I
Zonder onderscheid komt aan allen, van
hoog tot laag, die bU de voorbereiding en de
voltrekking van deze grootsche gebeurtenis
op eenlgerlel wijze betrokken zijn ge
weest, groote lof toe voor hun bewonde-
renswaardlgen arbeid. Ook de natuur wos
de K. L. M. welgezind; het was prachtig en
zacht najaarsweer. Een typisch karakteris
tieke HoJandsche wolkenhemel hing boven
het veld. En alsof een onzichtbare hand dit
zoo bestierd had, brak, juist tegen het tijd
stip, dat de Koninklijke Kamille zou arrl-
veeren, de zon door het wolkendak.
De luchthaven zelf bood reeds vrij vroeg
in den morgen, en wel speciaal voor het
Stationsgebouw, een beeld, zooals dat zelfs
in de hoogtij-dagen van de geschiedenis
der K. L. M. in haar Amsterdamsche
luchthaven, nimmer te zien is geweest!
Want wie maakte nog ooit mede,
Stationsgebouw en het restaurant
ter beschikking gesteld waren van de ge-
noodigden en dat de stations- en douane
diensten werden onder gebracht in een
der aangrenzende loodsen? Ook voor de
binnen- en buitenlandse!» pers, die In
grooten getale was opgekomen, had meu
uitstekend gozorgd. Een aparte werkkamer
en een zestal telefoonlijnen met de stad
waren voor de heeren verslaggevers be
schikbaar.
Van genoodlgden gesproken! Zij waren
er bij tientallen, autoriteiten in gekleede
Jas met hoogen hoed of in schitterende
uniform.
Voor allen was op het paddock van het
Schiphol-restaurant een groot aantal stoe
len en tafeltjes geplaatst. Van hier had men
een uitstekend gezicht op het betonnen
platform, waarop alle vliegtuigen der K. L
M. „en parade” waren opgesteld, voor zoo
ver zij niet in dienst of in reparatie waren
Een groote menschenmenigte de
honderden, die er 's morgens waren, groei
den in het middaguur tot vele duizenden
aan bevond zich voorts op den dijk, op
de toegangswegen tot de vlleghaven en op
het tegen betaling toegankelijke terrein
naast het stationsgebouw. Te voet, per
fiets at per auto waren zij gekomen, en
opdat bü deze enorme drukte het verkeer
niet in het honderd^zou l open, was er een
groote politiemacht ter plaatse, die haar
moeilijke taak op uitnemende wijze ver
richtte.
Tot aan de komst van het Koninklijk
Gezin werden de genoodlgden en duizenden
andere belangstellenden op aangename wijze
VROUWF.NG1DS; WEGEN EN
WENDINGENonder redactie
van M. Kas’eel.Baltussen. J. J.
Romen Zonen, Roermond
Maeseyck. 1931. Gefll 331 blz.
Mevrouw Kasteel-Baltussen heeft een
pracht-werk verricht door dezen Vrouwengids
uit te geven. Het kan Met ontkend worden
dat in onzen tijd en in alle standen vrouwen
en meisjes zijn, die zlcb zoó „bewegen en
wenden”, dat men zich met zorg afvraagt.
Waar moet dat heen? Wij willen niet beweren
dat de wereld slechter is dan ze altijd ge
weest is, maar wel staat vast, dat de na.
oorlogsc!» tijd, met goedkeuring of toelating
der ouders, een vrijheid van bewegen en
wenden bij de jeugd gebracht heeft, die ge
voerd heeft naar een soort losbandigheid, die
nX zoo weinig mogelijk gezag erkent, die
in vrijheid de eenlge blijheid ziet Niemand
zal ontkennen, dat dit tot een débAcle leiden
moet En wij allen, die voelen voor de juiste
veredeling der kuituur, moeten meewerken
om die juiste veredeling te brengen Dat wil.
len wU ook wel. maar zoo heel velci. staan
machteloos; a's nu die machteloozer. maar
leiding willen aannemen, dan komen we er
weL
Mevrouw Kasteel geeft die leiding en daar
voor moeten wij haar uiterst dankbaar zjjn
en die dankbaarheid toonen door haar boek
te koopen niet alleen, maar het ook te lezen.
Men moge niet denken, dat de Vrougen-
gids bedoelt den z.gjt goeden ouden tijd te
rug te krijgen. Verre van daar. Mevr. Kasteel
staat met hoofd en hart en beide beenen in
de werkelijkheid; zij heeft de juiste mede,
werkers weten te kiezen, die allen den julsten
toon weten aan te slaan. Vanzelfsprekend, u
zult t met sommige meeningen niet heele-
msal eens zijn, dat zijn wij ook niet, maar de
Vrouwengids wil ook geen Indringer zijn.
nU wil ..Klare Waarheid" geven, die wjj moe
ten accepteeren en bovenal waardeeren. HU
geeft wel zoo heel veel goeds, dat de dinge
tjes, die wij niet onderschrijven kunnen of
willen, daaroU in het niet verzinken.
Gisteren is weer een personentrein op
het traject Peking—Moekden door Chl
neesche roovers overvallen en geheel uit
geplunderd.
De overval had plaats in de onmlddellUke
nabijheid van Jacyangho, waar eenlge da
gen geleden een trein tot ontsporing is ge
bracht, waarbij 31 personen werden ge
dood.
Ditmaal zijn, voor zoover bekend is ge-
geen menschenlevena te betreu-
ber 1931 waren aangevoerd: 40753
eendeneieren Prijs t 3.70 tot f 4p. 100,
63316 stuks kipeleren, 70-80 K.G. 640—8.—,
55- 66 K G. 5.40—5.70, 63-64 K.G 520—540,
61-62 K.G. 440—540, 58-59 K.G. 4.70—5X0,
56- 57 KG. 4.60—4.90. 53-55 K.G. 400—4.70,
50-52 K.G. 340—420.
BROEK OP LANGENDUK, 30 Sept. 3200
Kg. Tomaten A f 320—840; idem B f 340;
idem C f 2; idem CC f 120; 4800 Kg. Aard
appelen: Due of York f 320: Drielingen
f 7.00—740 6600 Kg. Wortelen f 1.60—320.
10800 stuks Bloemkool le soort f 4—0X0;
2e soort f 0.70—1.40; reuzen f 6.70—720;
36000 Kg. Roode kool f 0.60—9; 31000 Kg.
Gele kool f 0.60—1.40; 1080000 Kg. Witte
kool I 0.60—0.70; 1350 Kg. Deensche Witte
kool f 040-1.10; 90.000 Kg. Uien: f 330—
3.6ó; Grove f 2303.70: Drielingen f 140
240; Nep f 440—5.10: 1500 Kg. Slaboonen
f 32.80—2740; 50 Kg. Snijboonen f 14.10—
1440 425 Kg. Druiven: Alicante f 23—33,
Frankenthalers f 35; 7100 Kg. Bleten f 140
—330; 535 K«8 Ramenas f 0.60—1.60.
HOORN, 30 Sept. Veemarkt. Vette var
kens f 039—0.42. Handel goed.