Sociaal Leven Fa. H. LIND en Kinderhoeden B. W. G. LIENESCH Dames WRIJFWAS Moderne Wintermantels Japonnen RUNDVLEESCH ZIJN VERLAAGD ABONNEERT U OP DIT BLAD Amsterdamsche Beurs Informatie Cheque-koersen DINSDAG OCTOBER 1931 „VRIESIA” JAN DE VRIES ZAADMARKT SS, TEL. 324, ALKMAAR APPELSTEEG FNIDSEN o o o DE ALKMAARSCHE SLAGERSVEREERIGING o Wit FABRIKAAT N.V. VOETBAL KERKNIEUWS Z. H. de Paus over den nood der tijden MARKTNIEUWS 12 ADVERTENTIÊN 8 OCTOBER-ATTRACTIE 0 E MIERT OPGER. 0 Wij hebben thans een zeer nitgehreide snrteering in 3-5- 1854 0 Mooie prijzen Ziet Puzzle ZIET ONDER STADSNIEUWS 0 en O maakt bekend, dat vanaf heden do prijzen van het O O LAHGESTRAAT 41-43-45 TELEFOOH 242 I O O HET BESTUUR O 8 OCTOBER NA 1 UUR GESLOTEN O 1 s% De kantoren der te Alkmaar gevestigde Notarissen VAKKUNDIGE BEDIENING GONCURREERENDE PRUZEN I •U/«- 0 o 0 o KATHOLIEKEN Koopt aan 0 o o o o Blauwe Eigenheimers poters 35/45. Holl. My. vil. kl. A 3 per 100 K.G. tol. W. KOMEN Jr. S7.$- 55.— ioioioioioioioioioioioioioioioio’ 3 0 De grootste en best gesorteerde speciaalzaak in Holland’s Noorderkwartier ■H ziivere grondstoffen. Rood - Wit - Brnin - Zwart Groote pot 20 cent - Vraagt Uwen winkelier 0 Z. P. C. I—A. R. C. I 1—5 GESLOTER I DINSDAG OCTOBER 1931 1918 65 112 1. Moge op dien 24 80 182 50 175 b 3% *>ro4ongaMe I t 4 stuk. KG., schoone mag Het die in aalmoezen van de geloovi| die noodig zijn om de I De Algemeene Missie-Zondag op 18 October Oproep van den secretaris der Propaganda i 24% 52 130 160 KH% 7 2% 133% 62% D O 1 i Fabak Jeu Batavia Oude Dell Oostkust Senembaü - Maxwell 9.75 34.70 9.35 2.48% 56.70 48.65 129% 159% 20 175 35 Vorta. Koereen <1 t t 9 V a d v d k I F E e d b b fa o o I I 1 I I I 1 I 1 I I ■Ben op 8 OCTOBER den geheelen dag rijn GESLOTEN Scheepvaart Heil Amerika LtJn Itto Oem. Dgend Kon. Ned Btoomb Scheepvaart-Onle Marine comm. Marine pret 178% 13V, 50 27.50 49 <3% 18 13 20 12 24% 23% 29% 26 3*/. 8% 68% 68 89»/. 190 28% 26 3% 7% 3 <1 j 1 1 1 v I c i c I 1 I 1 t 1 1 1 t I 1 1 I i 1 118% 57*/. 4C*/, 26 57% 6% Suiker H V A. Poerworedjo Vorstenlanden Actions Idem ANNA PAULOWNA Spoorwegen 'Jnlon Pacific -™ Atabasb Chic Mllw 8t Paul genaas Cttj Booth Erie RaUr Dortache Petr. Gaboez Kon Olie - Perlak -- Peudawa Continental OU Shell Onion 08 Industr. Bonenland Anaconda Bethlehem Steel O 8 Leather Intern Nickel Rakker A dam Rubber Bandar OeU Batavia Rubb Roet TapanoeU Serbadjadl Süau V LO O.- Allied tntercontin Rubber 9.80 34.-0 9.50 2.48% 56.50 48.80 12.80 60.— 55.— 7.35 31 LUIGI DRAGO Protonotarius Apcstolicus, Secretaris-GeneraaL 101 100*/,. IOC»/,. 96"/i. 86 l’/i. Staataleentngen 5 Nederland 1919 4H Nederl 4H Nederl 1917 4 Neder'and 1931 4M N.tod. 1939 B 3% 24 81% 3% 4 114 16% 133*/,. 70 3»»/,. 5% 101 IOC*/,. IOC’/,, 96“/.. 86 te voelen. En In geen opgedron- nieuwen ALLKKN DIB LECTUUR. WELKE 0BBN OIU4B 0FLBVBB1 Mttobanw Boeten Mijnbouw Alg Exploratie Het nut van den kruistocht van naastenliefde 105 7% 2«*/m 15»/, 13% Industrieën JnUever -- Caive Delft Alg Kunstzijde -Van Berk el» Pat Nieuwe Philips Kuch Accoustlek Ned Ford De 18e October aj. is de dag. is vastgesteld om over de genei 113% 57% 40% 26 55»/, 6% 190 De Sociale Studiedagen te Bergen n. Maandagmorgen werden de sociale studie dagen Ingezet met een Inleiding van den heer Ant. J. M. Angenent over „Organisatie". Het bewustzijn van de ongenoegzaamheid zijner krachten, aldus de spreker, drijft en spoort den mensch er toe aan, om hulp tc zoeken bij anderen. Alhoewel de mensch heer is der wereld, kan hij niets doen zonder de medewerking van krachten van anderen. Een mensch kan zich slechts bekwamen door de hulp van anderen. We zien dat reeds bij bel kind, dat de hulp behoeft van de ouders, wij zien dat ook bij de grooteren. Die onvol maaktheid in 's menschen natuur doet hem zijn een sociaal wezen, m.a w. het is een drang van 's menschen natuur, die hem aanzet tot het verkrijgen van maatschap met anderen, vereeniging met soortgenooten. die door samenwerking mét hem zijn krach ten en kunnen zal versterken om aldus het gestelde doel te bereiken. Maar deze dranz naar associatie met anderen elscht van den persoon zelftuchtiglng. Zelftuchtiging m dezen zin dat een bepaalde minderheid zich bij de meerderheid moet neerleggen, zooals dat in het gewone leven zoo dikwijls voor komt. Organiseeren beteekent het vaststellen van een doel, het bepalen, ordenen en daadwer kelijk aanwenden van middelen, die tot het gestelde doel leiden. Deze doelstelling moe*, zijn een positieve. Een organisatie, die slechts een negatief doel nastreeft, bijv, een organisatie, die slechts bestaat voor het be strijden van vijandelijke ideeën, zal tot on dergang gedoemd zijn, omdat de Inzichten en de tactiek zich telkens moeten wijzigen al naar gelang de vijandelijke gedachte moet worden bestreden. Er moet dus zijn voor iedere organisatie een positief doel. Deze be ginselen gelden voor iedere organisatie en zijn derhalve ook van toepassing en dienen steeds gevolgd te worden bij de instandhou ding van de sociale organisaties. v Na deze algemeene inleiding gaat spr. na den bouw onzer Kath. Arbeidersbeweging, den loglschen ontwikkelingsgang, den innerlijken bouw, en de verschillende instanties. Mede ter voorkoming van krachtsverspilling en voor de bevordering van de juiste plaatsing der stukken op het sociale schaakbord moet de werknemer een behoorlijke kennis bezit ten van de organisatie der R. K Arbeiders beweging, zooals nader door spr. wordt ge definieerd. Met den wensch, dat iedere katho lieke werknemer spoedig moge komen z>t de overtuiging dat organisatie een absolute eisch is en dat in het bijzonder de R K. Arbeidersbeweging zijn belangen behartigt en verdedigt, wat hem anderzijds de plicht oplegt mede zijn krachten in dienst der or ganisatie te stellen, besluit spr. zijn inleiding, die door vele vragenstellers werd bestreden. Telegram Onder applaus der vergadering werd hier na het volgende telegram aan Z. H. Excel lentie den Blsschop van Haarlem gezonden: Honderdtwintig uwer arbeiders in geest driftige samenkomst te Bergen bijeen tot het houden hunner sociale studiedagen onder leiding van uwen diocesanen volksbond ber denken dankbaar uwen arbeid voor sociaal herstel en beloven u gaarne kinderlijke volg zaamheid. VAN DEN AKKER, Voorzitter. Door den voorzitter wordt thans ingeleld de heer Max van Poll, de man voor velen geen onbekende, die door zijn journalistie- ken- en politieken arbeid veler belangstel ling heeft verworven, aldus de voorzitter in zijn Inleidend woord. De heer Max van Poll behandedelde het onderwerp ,JDe arbeider en de genotmidde len," Hij begon met er op te wijzen hoe er in Den Haag een fijn restaurant is, waar men voor weinig geld bijzonder veel en bij zonder lekker kan eten en toen men den gerant vroeg hoe het mogelijk was dat hij zooveel voor dat geld kon geven, sprak hij: ,,’t Is waar ze eten de ooren van mijn hoofd en ik zou er arm bij kunnen worden, maar een geluk is, ze vr.mij arm maar ze zul.mij rijk.” Als kenschetsend voorbeeld van overda dige luxe wil spr. dit als inleiding van zijn onderwerp nemen. Nu is de overdaad geen kwaal, die inhaerent is aan een bepaalden stand.’ hetgeen spr. aantoont door mede te deelen, dat een snoepwinkelhouder in een volksbuurt in de belasting voor een inkomen van f 8000 was aangeslagen. Genotzucht komt dus voor bij alle standen, spr noemt dit dan ook terecht een der hoofdzonden, n.I. de gulzigheid. Spr. wijst er vervolgens op, dat het genot wat aan een bepaald artikel is. in zich niet kwaad is God zelf liet manna regenen uit den hemel en zorgde er voor dat het smake lijk was. Ook tal van aanhalingen uit de H Schrift kunnen aantoonen dat het genot wat aan een bepaald product zit niet verkeerd is. Integendeel. Maar wat wel verkeert is. Is dit, dat men geen maat kent. Ook hier moet men evenwel met alle factoren reke ning houden. Wat is maat? Wat voor een bootwerker niet genoeg is kan voor een kantoorbediende veel te vee! zijn. De een kan van een glas wijn te veel hebben, de ander kan van een geheele flesch niets mer ken. Men moet dus by de bepaling van de maat geen algemeenenen maatstaf aanleg gen. Socrates, zoo zegt spr., verklaarde eens, toen men hem vroeg hoe het toch kwam dat hy zoo oud werd, dat hy nimmer vol daan van tafel was opgestaan. Dat zou spr. de norm willen noemen. Zoo is de ascese geen kunstbeoefening zooals men wel eens wil doen voorkomen, maar is wat men met een modern Engelsch woord noemt, een training, die tenslotte alle christenen moe ten beoefenen. Vervolgens geeft spr. cyfers ontleend aan den beer Henri Hermans, waaruit biykt welk een omvang de genotzucht heeft geno- Parijs -- Brussel Londen New-York (cable) Reriyn Ztlricb Rome Madrid Oslo -- Stockholm - Kopenhagen - Praag m— Weenen Warschau Mogen allen zich herinneren, dat de Ver losser van het menscheiyk geslacht tot onze bemoediging en troost beloofd heeft, dat Hy alles, wat wy „aan een van deze minste broeders” gedaan hebben, beschouwen zal als aan Hem gedaan. Mogen zy ook de God delijke belofte Undachtlg zyn. dat Hy de zorg, welke wtf uit liefde tot Hem aan de kinderen besteden, als aan Hem self besteed zal beloonen. Het feest ten slotte, dat de Kerk heden viert, brengt ons de allerzoetste woorden van Jesus Christus in herinnering, waarmede wy dezen brief, welke een aansporing wil zyn, besluiten; woorden welke onze Zaligmaker, zooals de H. Joannes Chrysostomus zegt, als een onvergankelijke bescherming der kinderzielen heeft uitgesproken: want Ik zeg u. dat hun engelbewaarders in den hemel steeds het aanschyn van Mijn Vader zien, Die In de hemelen is.” Deze engelen zullen zeker alles, wat gy In edelmoedigheid des harten voor de kinderen en voor de armen zult doen, aan den Heer van hemel en aarde opdragan. En zy zul len van dezen de overvloedigste gaven af- smeeken voor allen wien deze allerheilig ste zaak ter harte gaat. Nu bovendien het feest van Christus' Ko ningschap nadert, van Jesus Christus Wiens ryk en vrede Wij van het eerste begin van Ons Pontificaat verkondigd en verheeriykt hebben, schijnt het Ons zeer opportuum toe. dat in de huidige tijdsomstandigheden een plechtig trlduum wordt gehouden. Waarin van den God vsn Barmhartigheid redding uit den nood en vrede wordt afgesmeekt. levensstyl. die schoonheid en kunst samenvat, in het algemeen levens- rhythme, is slechts mogelyk op den grond slag van een algemeene levensbeschouwing Styi wordt geboren uit een nieuwe bezieling voor cultureele en maatschappelijke Ideeën, die wy uit ons katholicisme zien ontstaan Ten volle deelhebbend aan een leven met dien groetenden nieuwen levensstyl, is voor de arbeidersklasse noodzakelijk om te ont groeien aan het proletariaat, aldus besluit de heer Nieuwenhulzen zyn rede. Uit de vragenstelllng bleek, inderdaad de cultureele ontwikkeling den arbeidenden stand van lang achten, zonder zich de te willen gaan aanmatigen, OIOIOIQIQIOIOIQIQIOIOIOIOIOIOIO» men. Milliarden worden uitgegeven aan al cohol en nicotine; alleen In ons land was dat over 1929 niet minder dan 173.725.000 gulden. En spr. is het eens met den heer Hermans wanneer deze beweert dat de ar beiders op deze wyze zich zelf ketenen aan de plutocratie van het kapitalisme. Ook van socialistische zyde komt men tot de ervaring dat er matiging moet komen, hetgeen spr. aantoont door een citaat van Koos Vorlnk, gesproken op het congres van de A J. C. Niemand kan. aldus spr., de eisch worden gesteld dat hy zich van genotmiddelen ont beidt, maar wel moeten wy eischen: mati ging. Het debat hetwelk hierna ontstond ging speciaal over de vraag wat er gebeuren moet met de arbeiders In die bedrijven waar ge notmiddelen worden geproduceerd, omdat spr. in zyn onderwerp de economische zyde van het vraagstuk, niet aanroerde. Om 1 uur 15 had het diner olaats, waarna genauzeerd werd tot drie uur. Na de heropening der zitting, deelde de voorzitter mede dat onder de aanwezigen er een was die vandaag zijn 40-jarig ambts jubileum by de spoorwegen herdacht. Een vrooiyk „lang zal hy leven” werd den jubi laris toegezongen. Vervolgens wordt door den voorzitter Ingeleld Pater Dr. Vrymced O F M. die de 5e les zou inleiden over Be dril fsortra nisa tie. Voorzitter begroet Dr. Vrymoed als den man. die door hetgeen hij gepubliceerd heeft en In spreekbew ten de arbeiders ter leering voorhield, bij ons geen onbekende Is, zelfs aller sympathie verwerven heft. Pater dr. Vrilmoed zet uiteen, dat een van de hoofdgedachten van de Encycliek Quadra- gesimo Anno Is. dat er ordening moet kernen. Men kan in de Encycliek vyf stellingen onder scheiden nJ. dat de Paus benadrukt, dat er een bepaalde ordening moet zyn, dat die ordening niet vanzelf ontstaat maar geleld moet worden, dat die nieuwe ordening even min kan worden toevertrouwd aan de econo mische dictatuur, dat by de nieuwe orde ning gezocht moet worden naar een andere norm n.I. de sociale rechtvaardigheid en liefde, en dat het niet voldoende is die nieuwe ordening te preeken, maar dat wy ernstig moeten streven, dat er een sociale en juridische orde tot stand komt. De Eerw. spr. zet uitvoerig uiteen, dat het zooge naamde vrye spel der economische krachten, een uitwas van het klassiek economisch libe ralisme, dat streefde naar een vrije en onbe perkt winstbejag, die nieuwe ordening niet kan brengen. In Quadrageslmo Anno wyst de Paus kennelijk op de sociale ordening der middeleeuwen, waar binnen het raam der toenmalige huishouding de doelbewuste orde ning bestond, die de Paus hoemt de econo mische orde, gedragen door de sociale recht vaardigheid en liefde. We moeten terug, hoe wel het woord „terug” meestal schrikbeelden In het brein van velen oproept, wy moeten terug naar de doelbewuste ordening der middeleeuwen, terug naar den geest, die aan die normen het leven Inblies. We hebben noodig een organischen opbouw van ons volkshulshouden, waarin de norm moet zyn: bevrdiging der juist gestelde be hoeften. Geen productie om de winst alleen, maar productie ter bevrediging van de be hoeften. Daarom moeten we trachten te be reiken de publiek rechtelljke bedrijfsorgani satie, die mits haar doelstelling de juiste Is, en geen kapitalistische zy, voor onzen tyd de onmisbare en dagelijks meer urgeerende ordening kan wezen. Het wetsontwerp-Ver- schuur noemt spr. een bescheiden stap in de goede richting, maar wy dienen actief te zyn. Ons economisch leven staat aan den rand van den afgrond, terwijl van den ande ren kant het Bolsjewisme ons bedreigt. Van de Kath. Arbeidersbeweging moet de groote stuwkracht k?men en „wee” als zy haar taak en haar tyd laat voorbijgaan. Ook naar aanleiding van deze inleiding werden velen en veleerlel vragen gesteld, die door Pater dr. Vrymced werden beantwoord. Inmiddels was na de „thee” Willem Nieu wenhuizen geariveerd. die zou spreken over .De arbeider en de verfraaiing van 't leven” Deze spr. werd door den voorzitter ingeleld, als de bekende kunstcriticus, lid van de kunstccommlssie van het Verbond, wiens visie zoo zeer strookt met de by de arbeiders heerschende Inzichten. Willem Nieuwenhulzen toont aan. dat in heel de Katholieke gemeenschap het cultuur probleem op den voorgrond komt. Cultuur, zoo zegt hy, is de harmonische, spr. bena drukt de harmonische ontwikkeling der natuturiyke eigenschappen van den mensch. Onverschilligheid tegenover cultuur is altoos een tekort, wanneer zy principieel is, een dwaling, zy het dan ook een onbewuste dwaling, omdat men tekort doet aan de heer- lykheld van Gods schepping. Tot de cultuur behoort zeer zgKcr ook het schoonheidsgevoel, eigen is aan den mensch en dat niet bezit is van slechts weinigen, zooals meende dat cultuur een meenlng. Koloniale Bank -•'sche Bank Cert. Handel-MU die dit iaar iele wereld rigen in te zamelen. Katholieke Missiën te onderhouden en tot verdere ontwikkeling te brengen De vaststelling van dezen voortaan histo rische n en traditioneelen dag is in alle landen der wereld, waar het Kruis van Christus schittert, zoowel op de kloeke torens der Kathedralen als op het dak der eenvoudige kerk hutjes met enthousiasme en sympathie begroet. Als dag van gebed en acas. ALKMAAR, 5 Oct. Alkmaarache Ex portveiling Andyvie per 100 stuks 0.40 tot 3.—, appelen per 100 pond 3.00 tot 9.—, bloemkool I per 100 stuks 3.00 tot OjOO, ld. n 1.00—3.00, druiven per 100 pond 13.00 tot 31.00, gele kooi per 100 stuks 0.80 tot 3.10, groene kool 3.00 tot 5.30. kropsla 0.80 tot 180 knolaelderie 180 tot 3.70, komkommers 4.20 tot 480, meloenen per 100 stuks 5.00 tot 19.00, peren per 100 pond 3.00 tot 9.00, prei per 100 bos 380 tot 530. postelein 080 tot 0.41 per bakje, roode kool per 100 stuks 1.10 tot 3.90, selderie per 100 bos 080 tot 3.00, spinazie per bak 9.12 tot 089, spruiten per 100 pond 1.00 tot 7.00, snyboonen per 100 pond 12.tot 18.dubbele spercieboonen per 100 pond 9.10 tot 1380, uien per 100 K.G. 1.10 tot 380, wortelen per 100 bos 2.60 tot 5.10. NOORD-SCHARWOUDE 9 October. Aan voer 5900 K.X3. Aardappelen: Schotscbe mui zen 7—780, Due of York 2M—2S0, Drielin gen 780, 5500 K.G Wortelen 1.40—1.80, 1500 stuks Bloemkool 2.10—480, 15400 K.G. Roo de Kool 0.90—180. 15200 K.G. Gele Kool 080—1.90. 18200 K.G. Witte kool 0.90, 300 K.G. Deensche Witte kool 130, 27200 K.G. Uien 2.00—280, Idem grove 2.90230, ld. drielingen 170—280. Idem nep 330—5.10, 1700 K.G. Spercieboonen 1530—39.—, 950 K.G. Kroten 1.70-250, 500 K.G. Ramme- n&s 3.80. BROEK OP LANGENDIJK 9 Oct. Aanv 1100 K.G. Aardappelen 730. Drielingen 7.70 —730, 9600 KG Wortelen 130—380, 19000 stuks Bloemkool reuzen 2305.1ste soort 2.10—580, 2e soort 0.70—1.10, 24000 K O. Roode kool 080—3.— 13000 K.G. Gele kool 0.90—130, 73000 K.G. Witte kool 080—0.70, 18000 K.G Uien 280—3 idem grove 230— 3.—, ld. Drielingen 130—2.40, Idem Nep 480 —430, 275 K.G. Slaboonen 2030—3530, 1900 krop Andijvie 0.70—030. 3800 KG. Bleten 2.00—230, 1000 K.G Rammenas 330—380. WARMENHUIZEN, 3 Oct. Gele nep 58Ó—530, drielingen 2 20—2.40, uien 3.40— 380, uien groote 3802.50; Bleten 130150, Slaboonen 1330—1330, Snyboonen 12.00, Peen 1801.90, Scbotache muizen 7.10730, drielingen 730. Eigenheimers 4.40—4.90, roode kool 030—030, gele kool 0.00—1.00 per 100 K G PURMEREND, 9 October 1531 Purme- render Marktbericht Aangevoerd pi m 14000 kilo kaas. Kleine Fabriekskaas 5 st„ f 31 per 50 kilo, handel matig; Kleine Boerenkaas 10 st„ t 3080 per 50 kilo. Boter, 1481 kilo, weiboter f 030130 per kilo, melkboter f 1.15140 perkilo. Runderen 633, waaronder 440 vette f 0.70 —030 per kilo, 135 melk- en gelde f 140— kilo. Paarden f 34 f 80300 p. s. Handel stug. Vette Kalveren 33, 1130 per kilo handel stug: Nuchtere kalveren 334. 830 per stuk, idem; Fokkalveren 1334 per stuk, idem; Vette varkens 433. 03»0.41 per kilo, handel vlug; Magere varkens 74. 1334 per handel stug; Zouters 035036, per handel vlug: Biggen 437, 711 per stuk, han del stug; Schapen 1788, 3333, handel matig. SCHAGEN, 5 Oct. Paardenmarkt. Op de October-paardeumarkt waren 178 stuks aangevoerd. Prijzen als volgt: veulens f 75140; 1K- jarige paarden f 140350; 2 H-jarige idem f 300310; rytulgpaarden f 300-M50: trek paarden f 200450; slacntpoarden f 140 340; hitten f 100—375. Handel goed. staat, dat dus de cultureele van dien stand, een groote uit de verlossing van het proletariaat. Om goede kunst te demonstreeren, zoo na de inleiding van den heer Willem Nieu wenhuizen, trad des avonds op, de heer Frits Bouwmeester. Frits Bouwmeester gaf allereerst een krachtig uitgebeelde fragmentarische voor dracht uit Hamlet, van William Shakespeare Na een korte pauze volgden verschillende werken van Katholieke dichters, als In Me- moriam Fratris van Karei van den Oever; De Lantaarnopsteker van Henri Bruning; De Mislezer van Marnlx Gijzen; DegBpring. koord van Karei van den Oever; De Bedel broeder van Jac. Scheurs en Het Volk m de processie van Anton van Duinkerken. Na nog eenlge werken van Aden» van Scheltema. werd deze cursusdag met het gebruikeiyke avondgebed in de Kapel geslo ten. A. R C. nog wel een spreken. Reeds 10 minuten na den aftrap heeft A. R. C. de leiding, die spoedig werd ver groot. Alhoewel tegen den straffen wind spelend, zyn de Alkmaarache kaaskoppen sterk in de meerderheid en de sporadische aanvallen van de Z. P. C.-voorhoede, die soms nog wel eens gevaarlijk dreigen te worden, leveren den enthousiast spelenden backs van A R. C. niet veel moeiiykheden op. By een corner op het A. R. C.-doel. rolt na eenig heen en weer getrap de bal in het verlaten doel. De rust breekt aap met 13. Ns de rust weer een herhaling van daarvoor. Steeds is A. R. C. sterker en weet dit ook denr een drietal doelpunten uit te drukken. Speciaal de rechtervleugel roerde zich geducht en was telkens een groot ge vaar voor de Z. P. C.-schterhoede. De linker-vleugel had achynboar nog al last van het effectvolle terrein en was dan ook iets minder gevaarlijk De middenveor speelde deaen middag geen en verdienstelijk partytje, alleen de vleugels werden door hem nog wel eens verwaarloosd. De middmlinie was volkomen voor haar taak berekend, doch door te veel pingelen en niet voldoende epen houden van het spel ging menige kans hierdoor verloren. De backs waren weer als van ouds, trap- vast en resoluut by het ingrypen. De doel man had wel een zeer makkeliike taak. We hopen volgende week A. R. C. in de zelfde opstelling te zien uitkanen. worden naar een Aan het schrijven van Z. H. den Paus over den nood der tyden ontleenen wij neg het volgende: Een nieuw onheil bedreigt en bedrukt reeds de Ons toevertrouwde kudde en byzonder hard het teederste deel ervan, dat ons by zonder dierbaar is, n.l de jeugd, de prole tariërs en al die arbeiders, die een schamel bestaan hebben, wy bededen den zwaren nood en de economische crisis, die de vol keren en velen tot een voortdurende en vree- selyke werkloosheid veroordeelt. Een byna ontelbare menigte van brave arbeiders, öie niets méér verlangen dan op eerzame wyze het brood te verdienen, dat zy dagelijks, vdgens het Goddeiyk woord, van den He- meischen Vader afsmeeken, zien Wy ge dwongen tot werkloosheid en daarmee tot het uiterste gebrek en hun gezin met hen. Hun klachten treffen Ons gemoed en doen Ons met dezelfde erbarming het woord her halen. dat tegenover de hongerlijdende me nigte uit het hart van den Goddeiyken Meester steeg: .Misereor super turbam”. (Mare. Vin. 2). Maar nog heftiger richt zich Ons mede lijden tcC die menigte van kinderen, die om brood smeekend xlum non erat qul frange- ret els”. (Jer. Thren. 4) onschuldig den last van d?n treurigen toestand dragen en in barre ellende de aan hun leeftyd eigene vreugde zien verwelken en op hun teere lippen den lach voelen sterven, dien hun onbewust gemoeid in alles verlangt te zien. De winter nadert met zyn gevolg van lyden en ontberingen, die het koude Jaargetijde voor de armen, en in het byzonder voor de ten gere jeugd met zich brengt. Bovendien ts het te duchten, dat de plaag der werkloos heid nog verergert, zoodat tenzy in hun be hoeften wordt voorzien, de noodlijdende gezinnen tot vertwijfeling zullen worden ge- dat het men die 30 A 49 jaar geleden opgeld deed dat cultuur het eigendom was van de upper-ten, waaronder dan verstaan werd, de hoogst aangeslagenen in de belasting. Schoon heidsgevoel is een aanleg, die moeite en inspanning vraagt, maar die moeiiyk is te ontwikkelen, vooral In dezen tyd van styi- loosheid en traag begrypen. Men kan zelfs het alledaagsche Jeelyke" tot een schoon heid subllmeeren, als men maar erkennen wil, dat het schoone niet altud een uiter- lyke behaagiykheid moet geven, maar ook inneriyke schoonheid kan bevatten. Het gevoel van schoonheid moet uit ons zelf ontstaan. Spr. waarschuwt er voor, dat men niet iets mooi moet vinden omdat anderen dat ook mooi vinden. We moeten leeren het schoone te zien, het schoone het schoone te waardeeren. geval mag het gen. Het zoeken Het is A R. C. Zondag jJ. mogen geluk ken zyn eerste overwinning in dit seizoen te behalen. Een overwinning die volkomen' verdiend was en tevens een bewijs is, dat woordje mee zal bracht, al moge God dit voorkomen. In verband met zyn oproep tot den kruis tocht van naastenliefde en hulpvaardigheid, zegt de H. Vader, dat deze kruistocht het vuur van haat en hartstocht, dat de burgers onderling verdeelt, zal dooven. om in hen het vuur der liefde en der eendracht te voe den, waardoor de band van vrede en wel vaart tusschen individuen en volken nauwer wordt aangetrokken. Z. H. wyst dan op het zoete gebod der liefde en spoort de Dienaren der Kerk aan, alle ten dienste staande middelen, als de prediking en de pers, aan te wenden, om de geesten te verlichten en aller harten te neigen tot de veiliger stelregels van het re delijk verstand en van de christeiyke wet. Reeds troost ons de hoopvolle gedachte, aldus de H. Vader, dat in de handen van een leder uwer de door de geloovigen ge schonken giften ter ondersteuning van de noodlijdenden kunnen samenkomen en dat gy tevens het centrum zyn kunt, vanwaar uit de door hen aangeboden hulpmiddelen kunnen worden verdeeld. Zou het echter in een of ander diocees geschikter blijken, deze taak toe te vertrouwen aan het metro- politaan bestuur dan wel aan een of andere liefdadigheidsinstelling, uw vertrouwen waar dig en van beproefde bekwaamheid, dan laten Wy u hierin de beslissing. Z. H. spoort dan ook de geloovigen aan, te beantwoorden aan zyn oproep en zegt dan verder: Daar echter alle menscheiyke krachtsin spanningen. zelfs de edelste, zonder Gods hulp onvoldoende zyn ter bereiking van het voorgestelde doel, richten Wij vurige gebe den tot den Gever van alle goeds, opdat Hy in zyn oneindig medelijden den tyd der beproeving verkorte en herhalen wy, ook in naam van onze lydende broeders, meer dan ooit en met aandrang het gebed, dat Jesus zelf ons leerde, Panem nostrum quo- tidianum da nobls hodie", geef ons heden ons dageiyksch brood. dat velen van arbeidenden stand van groot be- achten, zonder zich de pretentie willen gaan aanmatigen, dat het arbeidende deel de dragers zyn van de cul tuur, al heeft het Werkliedenverbond dan ook een kunstcommissle, die. zooals de heer Nieuwenhulzen terecht ondeugend opmerkte by de Katholieke werkgevers nog niet be- ontwikkellng stap zal zyn in tedere het geloof geloovigen verlevendigd worden dooi een opleving i e gebed» 1 tot God, die de naties voos genezing vatbaar heeft gemaakt, opdat den jn her Woord en tus. Mogen ook de Katholieken van alle stan den van alle natiën, vereenigd in een edelen wedstrijd van broederlijke 'iefde, edelmoe dig hun bijdrage offeren voor de heiligste aller belangen. Elke gift zal een steun zijn aan de held haftige apostelen der christelijke beschaving. Iedere aalmoes zal er toe mede werken, dat de zielen deelachtig worden aan de schatten van Genade en Waarheid. Hoe grooter de opbrengst zal zijn, des te grooter ook zal Je medewerking zijn to’ uitbreiding van Chris tus Ryk, een Ryk van liefde, broederschap en vryheid. De christen wereld zal hierdoor het leven digste biyk van dankbaarheid geven aan de heldhaftige herauten van het Evangelie, die in gevaren, in conflicten, onder vervolgingen en epidemieën stand houden als trouwe wachters op de voorposten van het slagveld, zonder ooit de glorierijke banier prijs te geven, die Plus XI, de groote Mlssie-Paus, aan de dapperheid en de edelmoedigheid van zyn missionarissen heeft toevertrouwd. CARLO SALOTTI Tit. Aartsb. v. Philippolis in Thracië Secretaris der Propaganda, President van her Genootschap tot Voortplanting des Geloofs. Als dag van gebed en actii, van propaganda en organisatie, heeft hij ten doel de inge sluimerde gewetens van zoovele Katholieken wakker te schudden de geestdrift te doen oplaaien van hen. die de grootheid en den voorrang hebben begrepen van het aposto laat, dat ten bate der Missie-Genootschap pen wordt uitgeoefend. De nooden der Katholieke Missiën zijn ontzaglijk groot. In de maand April van dit jaar heeft het Pauselijk Genootschap tot Voortplanting des Geloofs over alle Katholieke Missiën van de geheele wereld kuiinen verdeelen de som van 65x188..690 Italiaanse he Lires, (da. 8.375.000 gulden) die bet totaal ver tegenwoordigden der giften ingezameld over heel de wereld. Met diep gevoelde dank baarheid zijn zij ontvangen maar toch hoe onvoldoende zijn ze voor de zoo groote behoeften, die daarenboven van dag tot dag toenemen Want uitgestrekte en dicht bevolkte Vicariaten die tot 10 en zelfs ao millioen inwoners telden, zijn verdeeld geworden en in deze nieuw-ingedeelde gebieden zijn nieuwe Vicariaten en Aposto lische Prefecturen opgericht om het werk der evangelieprediking gemakkelijker en vruchtbaarder te maken Daarenboven wor den hier en daar onafhankelijke missiën ingericht om te arbeiden aan die bekeering der nog verwaarloosde volksstammen, die in de duisternis en de dwaasheden van het heidendom gedompeld zijn. Al deze redenen dwingen tot een nieuwe Propaganda-campagne en maken het noodig, den aanstaanden Missiezondag van 18 Octo ber op een verstandige wijze te organiseeren. Het missie-apostolaat is een apostolaat van beschaving. Dat aden. wien de moreele en sociale vooruitgang der menschheid ter harte gaat, hun medewerking verleenen aan het succes van dien dag die de triomf moet zijn van bet missie-ideaal. Moge op dien dag katholieke kerk, bidplaats of kapel der geloovigen verlevendigd worden en mogen, door een opleving van geestelijke vernieuwing, vurige gebeden opstijgen it allen vrijgekoch' wor- 1 in her Bloed van Chris-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 12