Sociaal Leven
Fa. H. LIND
en
Kinderhoeden
B. W. G. LIENESCH
Dames
WRIJFWAS
Moderne Wintermantels
Japonnen
RUNDVLEESCH ZIJN VERLAAGD
ABONNEERT U OP DIT BLAD
Amsterdamsche
Beurs
Informatie
Cheque-koersen
DINSDAG OCTOBER 1931
„VRIESIA” JAN DE VRIES
ZAADMARKT SS, TEL. 324, ALKMAAR
APPELSTEEG
FNIDSEN
o
o
o
DE ALKMAARSCHE SLAGERSVEREERIGING
o
Wit
FABRIKAAT
N.V.
VOETBAL
KERKNIEUWS
Z. H. de Paus over den
nood der tijden
MARKTNIEUWS
12
ADVERTENTIÊN
8 OCTOBER-ATTRACTIE
0
E
MIERT
OPGER.
0
Wij hebben thans een zeer nitgehreide snrteering in
3-5-
1854
0
Mooie prijzen
Ziet Puzzle
ZIET ONDER STADSNIEUWS
0
en
O
maakt bekend, dat vanaf heden do prijzen van het
O
O
LAHGESTRAAT 41-43-45
TELEFOOH 242
I
O
O
HET BESTUUR
O
8 OCTOBER NA 1 UUR GESLOTEN
O
1
s%
De kantoren der te
Alkmaar gevestigde
Notarissen
VAKKUNDIGE BEDIENING
GONCURREERENDE PRUZEN
I
•U/«-
0
o
0
o
KATHOLIEKEN
Koopt aan
0
o
o
o
o
Blauwe Eigenheimers
poters 35/45. Holl. My. vil. kl. A 3
per 100 K.G. tol.
W. KOMEN Jr.
S7.$-
55.—
ioioioioioioioioioioioioioioioio’
3 0
De grootste en best gesorteerde speciaalzaak in
Holland’s Noorderkwartier
■H ziivere grondstoffen. Rood - Wit - Brnin - Zwart
Groote pot 20 cent - Vraagt Uwen winkelier
0
Z. P. C. I—A. R. C. I 1—5
GESLOTER
I
DINSDAG OCTOBER 1931
1918
65
112
1. Moge op dien
24
80
182
50
175
b
3%
*>ro4ongaMe
I
t
4
stuk.
KG.,
schoone
mag
Het
die
in
aalmoezen van de geloovi|
die noodig zijn om de I
De Algemeene Missie-Zondag op
18 October
Oproep van den secretaris der
Propaganda
i
24%
52
130
160
KH%
7
2%
133%
62%
D
O
1
i
Fabak
Jeu Batavia
Oude Dell
Oostkust
Senembaü -
Maxwell
9.75
34.70
9.35
2.48%
56.70
48.65
129%
159%
20
175
35
Vorta.
Koereen
<1
t
t
9
V
a
d
v
d
k
I
F
E
e
d
b
b
fa
o
o
I
I
1
I
I
I
1
I
1
I
I
■Ben op 8 OCTOBER den geheelen
dag rijn
GESLOTEN
Scheepvaart
Heil Amerika LtJn
Itto Oem. Dgend
Kon. Ned Btoomb
Scheepvaart-Onle
Marine comm.
Marine pret
178%
13V,
50
27.50
49
<3%
18
13
20
12
24%
23%
29%
26
3*/.
8%
68%
68
89»/.
190
28%
26
3%
7%
3
<1
j
1
1
1
v
I
c
i
c
I
1
I
1
t
1
1
1
t
I
1
1
I
i
1
118%
57*/.
4C*/,
26
57%
6%
Suiker
H V A.
Poerworedjo
Vorstenlanden
Actions Idem
ANNA PAULOWNA
Spoorwegen
'Jnlon Pacific -™
Atabasb
Chic Mllw 8t Paul
genaas Cttj Booth
Erie RaUr
Dortache Petr.
Gaboez
Kon Olie -
Perlak --
Peudawa
Continental OU
Shell Onion 08
Industr. Bonenland
Anaconda
Bethlehem Steel
O 8 Leather
Intern Nickel
Rakker
A dam Rubber
Bandar
OeU Batavia Rubb
Roet TapanoeU
Serbadjadl
Süau
V LO O.-
Allied
tntercontin Rubber
9.80
34.-0
9.50
2.48%
56.50
48.80
12.80
60.—
55.—
7.35
31
LUIGI DRAGO
Protonotarius Apcstolicus,
Secretaris-GeneraaL
101
100*/,.
IOC»/,.
96"/i.
86
l’/i.
Staataleentngen
5 Nederland 1919
4H Nederl
4H Nederl 1917
4 Neder'and 1931
4M N.tod. 1939 B
3%
24
81%
3%
4
114
16%
133*/,.
70
3»»/,.
5%
101
IOC*/,.
IOC’/,,
96“/..
86
te voelen.
En In geen
opgedron-
nieuwen
ALLKKN DIB LECTUUR. WELKE
0BBN OIU4B 0FLBVBB1
Mttobanw
Boeten Mijnbouw
Alg Exploratie
Het nut van den kruistocht van
naastenliefde
105
7%
2«*/m
15»/,
13%
Industrieën
JnUever --
Caive Delft
Alg Kunstzijde
-Van Berk el» Pat
Nieuwe Philips
Kuch Accoustlek
Ned Ford
De 18e October aj. is de dag.
is vastgesteld om over de genei
113%
57%
40%
26
55»/,
6%
190
De Sociale Studiedagen te Bergen
n.
Maandagmorgen werden de sociale studie
dagen Ingezet met een Inleiding van den heer
Ant. J. M. Angenent over „Organisatie".
Het bewustzijn van de ongenoegzaamheid
zijner krachten, aldus de spreker, drijft en
spoort den mensch er toe aan, om hulp tc
zoeken bij anderen. Alhoewel de mensch
heer is der wereld, kan hij niets doen zonder
de medewerking van krachten van anderen.
Een mensch kan zich slechts bekwamen door
de hulp van anderen. We zien dat reeds bij
bel kind, dat de hulp behoeft van de ouders,
wij zien dat ook bij de grooteren. Die onvol
maaktheid in 's menschen natuur doet hem
zijn een sociaal wezen, m.a w. het is een
drang van 's menschen natuur, die hem
aanzet tot het verkrijgen van maatschap
met anderen, vereeniging met soortgenooten.
die door samenwerking mét hem zijn krach
ten en kunnen zal versterken om aldus het
gestelde doel te bereiken. Maar deze dranz
naar associatie met anderen elscht van den
persoon zelftuchtiglng. Zelftuchtiging m
dezen zin dat een bepaalde minderheid zich
bij de meerderheid moet neerleggen, zooals
dat in het gewone leven zoo dikwijls voor
komt.
Organiseeren beteekent het vaststellen van
een doel, het bepalen, ordenen en daadwer
kelijk aanwenden van middelen, die tot het
gestelde doel leiden. Deze doelstelling moe*,
zijn een positieve. Een organisatie, die
slechts een negatief doel nastreeft, bijv, een
organisatie, die slechts bestaat voor het be
strijden van vijandelijke ideeën, zal tot on
dergang gedoemd zijn, omdat de Inzichten
en de tactiek zich telkens moeten wijzigen
al naar gelang de vijandelijke gedachte moet
worden bestreden. Er moet dus zijn voor
iedere organisatie een positief doel. Deze be
ginselen gelden voor iedere organisatie en
zijn derhalve ook van toepassing en dienen
steeds gevolgd te worden bij de instandhou
ding van de sociale organisaties. v
Na deze algemeene inleiding gaat spr. na
den bouw onzer Kath. Arbeidersbeweging, den
loglschen ontwikkelingsgang, den innerlijken
bouw, en de verschillende instanties. Mede
ter voorkoming van krachtsverspilling en
voor de bevordering van de juiste plaatsing
der stukken op het sociale schaakbord moet
de werknemer een behoorlijke kennis bezit
ten van de organisatie der R. K Arbeiders
beweging, zooals nader door spr. wordt ge
definieerd. Met den wensch, dat iedere katho
lieke werknemer spoedig moge komen z>t
de overtuiging dat organisatie een absolute
eisch is en dat in het bijzonder de R K.
Arbeidersbeweging zijn belangen behartigt
en verdedigt, wat hem anderzijds de plicht
oplegt mede zijn krachten in dienst der or
ganisatie te stellen, besluit spr. zijn inleiding,
die door vele vragenstellers werd bestreden.
Telegram
Onder applaus der vergadering werd hier
na het volgende telegram aan Z. H. Excel
lentie den Blsschop van Haarlem gezonden:
Honderdtwintig uwer arbeiders in geest
driftige samenkomst te Bergen bijeen tot het
houden hunner sociale studiedagen onder
leiding van uwen diocesanen volksbond ber
denken dankbaar uwen arbeid voor sociaal
herstel en beloven u gaarne kinderlijke volg
zaamheid.
VAN DEN AKKER,
Voorzitter.
Door den voorzitter wordt thans ingeleld
de heer Max van Poll, de man voor velen
geen onbekende, die door zijn journalistie-
ken- en politieken arbeid veler belangstel
ling heeft verworven, aldus de voorzitter
in zijn Inleidend woord.
De heer Max van Poll behandedelde het
onderwerp ,JDe arbeider en de genotmidde
len," Hij begon met er op te wijzen hoe er
in Den Haag een fijn restaurant is, waar
men voor weinig geld bijzonder veel en bij
zonder lekker kan eten en toen men den
gerant vroeg hoe het mogelijk was dat hij
zooveel voor dat geld kon geven, sprak hij:
,,’t Is waar ze eten de ooren van mijn
hoofd en ik zou er arm bij kunnen worden,
maar een geluk is, ze vr.mij arm maar
ze zul.mij rijk.”
Als kenschetsend voorbeeld van overda
dige luxe wil spr. dit als inleiding van zijn
onderwerp nemen. Nu is de overdaad geen
kwaal, die inhaerent is aan een bepaalden
stand.’ hetgeen spr. aantoont door mede te
deelen, dat een snoepwinkelhouder in een
volksbuurt in de belasting voor een inkomen
van f 8000 was aangeslagen. Genotzucht
komt dus voor bij alle standen, spr noemt
dit dan ook terecht een der hoofdzonden,
n.I. de gulzigheid.
Spr. wijst er vervolgens op, dat het genot
wat aan een bepaald artikel is. in zich niet
kwaad is God zelf liet manna regenen uit
den hemel en zorgde er voor dat het smake
lijk was. Ook tal van aanhalingen uit de H
Schrift kunnen aantoonen dat het genot wat
aan een bepaald product zit niet verkeerd
is. Integendeel. Maar wat wel verkeert is.
Is dit, dat men geen maat kent. Ook hier
moet men evenwel met alle factoren reke
ning houden. Wat is maat? Wat voor een
bootwerker niet genoeg is kan voor een
kantoorbediende veel te vee! zijn. De een
kan van een glas wijn te veel hebben, de
ander kan van een geheele flesch niets mer
ken. Men moet dus by de bepaling van de
maat geen algemeenenen maatstaf aanleg
gen.
Socrates, zoo zegt spr., verklaarde eens,
toen men hem vroeg hoe het toch kwam
dat hy zoo oud werd, dat hy nimmer vol
daan van tafel was opgestaan. Dat zou spr.
de norm willen noemen. Zoo is de ascese
geen kunstbeoefening zooals men wel eens
wil doen voorkomen, maar is wat men met
een modern Engelsch woord noemt, een
training, die tenslotte alle christenen moe
ten beoefenen.
Vervolgens geeft spr. cyfers ontleend aan
den beer Henri Hermans, waaruit biykt
welk een omvang de genotzucht heeft geno-
Parijs --
Brussel
Londen
New-York (cable)
Reriyn
Ztlricb
Rome
Madrid
Oslo --
Stockholm -
Kopenhagen -
Praag m—
Weenen
Warschau
Mogen allen zich herinneren, dat de Ver
losser van het menscheiyk geslacht tot onze
bemoediging en troost beloofd heeft, dat Hy
alles, wat wy „aan een van deze minste
broeders” gedaan hebben, beschouwen zal
als aan Hem gedaan. Mogen zy ook de God
delijke belofte Undachtlg zyn. dat Hy de
zorg, welke wtf uit liefde tot Hem aan de
kinderen besteden, als aan Hem self besteed
zal beloonen.
Het feest ten slotte, dat de Kerk heden
viert, brengt ons de allerzoetste woorden van
Jesus Christus in herinnering, waarmede wy
dezen brief, welke een aansporing wil zyn,
besluiten; woorden welke onze Zaligmaker,
zooals de H. Joannes Chrysostomus zegt,
als een onvergankelijke bescherming der
kinderzielen heeft uitgesproken: want Ik zeg
u. dat hun engelbewaarders in den hemel
steeds het aanschyn van Mijn Vader zien,
Die In de hemelen is.”
Deze engelen zullen zeker alles, wat gy In
edelmoedigheid des harten voor de kinderen
en voor de armen zult doen, aan den Heer
van hemel en aarde opdragan. En zy zul
len van dezen de overvloedigste gaven af-
smeeken voor allen wien deze allerheilig
ste zaak ter harte gaat.
Nu bovendien het feest van Christus' Ko
ningschap nadert, van Jesus Christus Wiens
ryk en vrede Wij van het eerste begin van
Ons Pontificaat verkondigd en verheeriykt
hebben, schijnt het Ons zeer opportuum toe.
dat in de huidige tijdsomstandigheden een
plechtig trlduum wordt gehouden. Waarin
van den God vsn Barmhartigheid redding
uit den nood en vrede wordt afgesmeekt.
levensstyl. die schoonheid en kunst
samenvat, in het algemeen levens-
rhythme, is slechts mogelyk op den grond
slag van een algemeene levensbeschouwing
Styi wordt geboren uit een nieuwe bezieling
voor cultureele en maatschappelijke Ideeën,
die wy uit ons katholicisme zien ontstaan
Ten volle deelhebbend aan een leven met
dien groetenden nieuwen levensstyl, is voor
de arbeidersklasse noodzakelijk om te ont
groeien aan het proletariaat, aldus besluit
de heer Nieuwenhulzen zyn rede.
Uit de vragenstelllng bleek,
inderdaad de cultureele ontwikkeling
den arbeidenden stand van
lang achten, zonder zich de
te willen gaan aanmatigen,
OIOIOIQIQIOIOIQIQIOIOIOIOIOIOIO»
men. Milliarden worden uitgegeven aan al
cohol en nicotine; alleen In ons land was
dat over 1929 niet minder dan 173.725.000
gulden. En spr. is het eens met den heer
Hermans wanneer deze beweert dat de ar
beiders op deze wyze zich zelf ketenen aan
de plutocratie van het kapitalisme.
Ook van socialistische zyde komt men tot
de ervaring dat er matiging moet komen,
hetgeen spr. aantoont door een citaat van
Koos Vorlnk, gesproken op het congres van
de A J. C.
Niemand kan. aldus spr., de eisch worden
gesteld dat hy zich van genotmiddelen ont
beidt, maar wel moeten wy eischen: mati
ging.
Het debat hetwelk hierna ontstond ging
speciaal over de vraag wat er gebeuren moet
met de arbeiders In die bedrijven waar ge
notmiddelen worden geproduceerd, omdat
spr. in zyn onderwerp de economische zyde
van het vraagstuk, niet aanroerde.
Om 1 uur 15 had het diner olaats, waarna
genauzeerd werd tot drie uur.
Na de heropening der zitting, deelde de
voorzitter mede dat onder de aanwezigen er
een was die vandaag zijn 40-jarig ambts
jubileum by de spoorwegen herdacht. Een
vrooiyk „lang zal hy leven” werd den jubi
laris toegezongen. Vervolgens wordt door
den voorzitter Ingeleld Pater Dr. Vrymced
O F M. die de 5e les zou inleiden over Be
dril fsortra nisa tie.
Voorzitter begroet Dr. Vrymoed als den
man. die door hetgeen hij gepubliceerd
heeft en In spreekbew ten de arbeiders ter
leering voorhield, bij ons geen onbekende Is,
zelfs aller sympathie verwerven heft.
Pater dr. Vrilmoed zet uiteen, dat een van
de hoofdgedachten van de Encycliek Quadra-
gesimo Anno Is. dat er ordening moet kernen.
Men kan in de Encycliek vyf stellingen onder
scheiden nJ. dat de Paus benadrukt, dat er
een bepaalde ordening moet zyn, dat die
ordening niet vanzelf ontstaat maar geleld
moet worden, dat die nieuwe ordening even
min kan worden toevertrouwd aan de econo
mische dictatuur, dat by de nieuwe orde
ning gezocht moet worden naar een andere
norm n.I. de sociale rechtvaardigheid en
liefde, en dat het niet voldoende is die
nieuwe ordening te preeken, maar dat wy
ernstig moeten streven, dat er een sociale en
juridische orde tot stand komt. De Eerw.
spr. zet uitvoerig uiteen, dat het zooge
naamde vrye spel der economische krachten,
een uitwas van het klassiek economisch libe
ralisme, dat streefde naar een vrije en onbe
perkt winstbejag, die nieuwe ordening niet
kan brengen. In Quadrageslmo Anno wyst
de Paus kennelijk op de sociale ordening der
middeleeuwen, waar binnen het raam der
toenmalige huishouding de doelbewuste orde
ning bestond, die de Paus hoemt de econo
mische orde, gedragen door de sociale recht
vaardigheid en liefde. We moeten terug, hoe
wel het woord „terug” meestal schrikbeelden
In het brein van velen oproept, wy moeten
terug naar de doelbewuste ordening der
middeleeuwen, terug naar den geest, die aan
die normen het leven Inblies.
We hebben noodig een organischen opbouw
van ons volkshulshouden, waarin de norm
moet zyn: bevrdiging der juist gestelde be
hoeften. Geen productie om de winst alleen,
maar productie ter bevrediging van de be
hoeften. Daarom moeten we trachten te be
reiken de publiek rechtelljke bedrijfsorgani
satie, die mits haar doelstelling de juiste Is,
en geen kapitalistische zy, voor onzen tyd
de onmisbare en dagelijks meer urgeerende
ordening kan wezen. Het wetsontwerp-Ver-
schuur noemt spr. een bescheiden stap in de
goede richting, maar wy dienen actief te
zyn. Ons economisch leven staat aan den
rand van den afgrond, terwijl van den ande
ren kant het Bolsjewisme ons bedreigt. Van
de Kath. Arbeidersbeweging moet de groote
stuwkracht k?men en „wee” als zy haar taak
en haar tyd laat voorbijgaan.
Ook naar aanleiding van deze inleiding
werden velen en veleerlel vragen gesteld, die
door Pater dr. Vrymced werden beantwoord.
Inmiddels was na de „thee” Willem Nieu
wenhuizen geariveerd. die zou spreken over
.De arbeider en de verfraaiing van 't leven”
Deze spr. werd door den voorzitter ingeleld,
als de bekende kunstcriticus, lid van de
kunstccommlssie van het Verbond, wiens visie
zoo zeer strookt met de by de arbeiders
heerschende Inzichten.
Willem Nieuwenhulzen toont aan. dat in
heel de Katholieke gemeenschap het cultuur
probleem op den voorgrond komt. Cultuur,
zoo zegt hy, is de harmonische, spr. bena
drukt de harmonische ontwikkeling der
natuturiyke eigenschappen van den mensch.
Onverschilligheid tegenover cultuur is altoos
een tekort, wanneer zy principieel is, een
dwaling, zy het dan ook een onbewuste
dwaling, omdat men tekort doet aan de heer-
lykheld van Gods schepping. Tot de cultuur
behoort zeer zgKcr ook het schoonheidsgevoel,
eigen is aan den mensch en dat niet
bezit is van slechts weinigen, zooals
meende dat cultuur een meenlng.
Koloniale Bank
-•'sche Bank
Cert. Handel-MU
die dit iaar
iele wereld
rigen in te zamelen.
Katholieke Missiën
te onderhouden en tot verdere ontwikkeling
te brengen
De vaststelling van dezen voortaan histo
rische n en traditioneelen dag is in alle landen
der wereld, waar het Kruis van Christus
schittert, zoowel op de kloeke torens der
Kathedralen als op het dak der eenvoudige
kerk hutjes met enthousiasme en sympathie
begroet.
Als dag van gebed en acas.
ALKMAAR, 5 Oct. Alkmaarache Ex
portveiling Andyvie per 100 stuks 0.40 tot
3.—, appelen per 100 pond 3.00 tot 9.—,
bloemkool I per 100 stuks 3.00 tot OjOO, ld. n
1.00—3.00, druiven per 100 pond 13.00 tot
31.00, gele kooi per 100 stuks 0.80 tot 3.10,
groene kool 3.00 tot 5.30. kropsla 0.80 tot 180
knolaelderie 180 tot 3.70, komkommers 4.20
tot 480, meloenen per 100 stuks 5.00 tot
19.00, peren per 100 pond 3.00 tot 9.00, prei
per 100 bos 380 tot 530. postelein 080 tot
0.41 per bakje, roode kool per 100 stuks 1.10
tot 3.90, selderie per 100 bos 080 tot 3.00,
spinazie per bak 9.12 tot 089, spruiten per
100 pond 1.00 tot 7.00, snyboonen per 100
pond 12.tot 18.dubbele spercieboonen
per 100 pond 9.10 tot 1380, uien per 100
K.G. 1.10 tot 380, wortelen per 100 bos 2.60
tot 5.10.
NOORD-SCHARWOUDE 9 October. Aan
voer 5900 K.X3. Aardappelen: Schotscbe mui
zen 7—780, Due of York 2M—2S0, Drielin
gen 780, 5500 K.G Wortelen 1.40—1.80, 1500
stuks Bloemkool 2.10—480, 15400 K.G. Roo
de Kool 0.90—180. 15200 K.G. Gele Kool
080—1.90. 18200 K.G. Witte kool 0.90, 300
K.G. Deensche Witte kool 130, 27200 K.G.
Uien 2.00—280, Idem grove 2.90230, ld.
drielingen 170—280. Idem nep 330—5.10,
1700 K.G. Spercieboonen 1530—39.—, 950
K.G. Kroten 1.70-250, 500 K.G. Ramme-
n&s 3.80.
BROEK OP LANGENDIJK 9 Oct. Aanv
1100 K.G. Aardappelen 730. Drielingen 7.70
—730, 9600 KG Wortelen 130—380, 19000
stuks Bloemkool reuzen 2305.1ste soort
2.10—580, 2e soort 0.70—1.10, 24000 K O.
Roode kool 080—3.— 13000 K.G. Gele kool
0.90—130, 73000 K.G. Witte kool 080—0.70,
18000 K.G Uien 280—3 idem grove 230—
3.—, ld. Drielingen 130—2.40, Idem Nep 480
—430, 275 K.G. Slaboonen 2030—3530, 1900
krop Andijvie 0.70—030. 3800 KG. Bleten
2.00—230, 1000 K.G Rammenas 330—380.
WARMENHUIZEN, 3 Oct. Gele nep
58Ó—530, drielingen 2 20—2.40, uien 3.40—
380, uien groote 3802.50; Bleten 130150,
Slaboonen 1330—1330, Snyboonen 12.00,
Peen 1801.90, Scbotache muizen 7.10730,
drielingen 730. Eigenheimers 4.40—4.90, roode
kool 030—030, gele kool 0.00—1.00 per
100 K G
PURMEREND, 9 October 1531 Purme-
render Marktbericht Aangevoerd pi m
14000 kilo kaas. Kleine Fabriekskaas 5 st„
f 31 per 50 kilo, handel matig; Kleine
Boerenkaas 10 st„ t 3080 per 50 kilo.
Boter, 1481 kilo, weiboter f 030130 per
kilo, melkboter f 1.15140 perkilo.
Runderen 633, waaronder 440 vette f 0.70
—030 per kilo, 135 melk- en gelde f 140—
kilo. Paarden f 34 f 80300 p. s. Handel stug.
Vette Kalveren 33, 1130 per kilo handel
stug: Nuchtere kalveren 334. 830 per stuk,
idem; Fokkalveren 1334 per stuk, idem;
Vette varkens 433. 03»0.41 per kilo, handel
vlug; Magere varkens 74. 1334 per
handel stug; Zouters 035036, per
handel vlug: Biggen 437, 711 per stuk, han
del stug; Schapen 1788, 3333, handel matig.
SCHAGEN, 5 Oct. Paardenmarkt. Op de
October-paardeumarkt waren 178 stuks
aangevoerd.
Prijzen als volgt: veulens f 75140; 1K-
jarige paarden f 140350; 2 H-jarige idem
f 300310; rytulgpaarden f 300-M50: trek
paarden f 200450; slacntpoarden f 140
340; hitten f 100—375. Handel goed.
staat, dat dus de cultureele
van dien stand, een groote
uit de verlossing van het proletariaat.
Om goede kunst te demonstreeren, zoo
na de inleiding van den heer Willem Nieu
wenhuizen, trad des avonds op, de heer
Frits Bouwmeester.
Frits Bouwmeester gaf allereerst een
krachtig uitgebeelde fragmentarische voor
dracht uit Hamlet, van William Shakespeare
Na een korte pauze volgden verschillende
werken van Katholieke dichters, als In Me-
moriam Fratris van Karei van den Oever;
De Lantaarnopsteker van Henri Bruning;
De Mislezer van Marnlx Gijzen; DegBpring.
koord van Karei van den Oever; De Bedel
broeder van Jac. Scheurs en Het Volk m
de processie van Anton van Duinkerken.
Na nog eenlge werken van Aden» van
Scheltema. werd deze cursusdag met het
gebruikeiyke avondgebed in de Kapel geslo
ten.
A. R C. nog wel een
spreken.
Reeds 10 minuten na den aftrap heeft
A. R. C. de leiding, die spoedig werd ver
groot. Alhoewel tegen den straffen wind
spelend, zyn de Alkmaarache kaaskoppen
sterk in de meerderheid en de sporadische
aanvallen van de Z. P. C.-voorhoede, die
soms nog wel eens gevaarlijk dreigen te
worden, leveren den enthousiast spelenden
backs van A R. C. niet veel moeiiykheden
op.
By een corner op het A. R. C.-doel. rolt
na eenig heen en weer getrap de bal in het
verlaten doel. De rust breekt aap met 13.
Ns de rust weer een herhaling van
daarvoor. Steeds is A. R. C. sterker en weet
dit ook denr een drietal doelpunten uit te
drukken. Speciaal de rechtervleugel roerde
zich geducht en was telkens een groot ge
vaar voor de Z. P. C.-schterhoede.
De linker-vleugel had achynboar nog al
last van het effectvolle terrein en was dan
ook iets minder gevaarlijk De middenveor
speelde deaen middag geen en verdienstelijk
partytje, alleen de vleugels werden door
hem nog wel eens verwaarloosd.
De middmlinie was volkomen voor haar
taak berekend, doch door te veel pingelen
en niet voldoende epen houden van het spel
ging menige kans hierdoor verloren.
De backs waren weer als van ouds, trap-
vast en resoluut by het ingrypen. De doel
man had wel een zeer makkeliike taak.
We hopen volgende week A. R. C. in de
zelfde opstelling te zien uitkanen.
worden
naar een
Aan het schrijven van Z. H. den Paus over
den nood der tyden ontleenen wij neg het
volgende:
Een nieuw onheil bedreigt en bedrukt reeds
de Ons toevertrouwde kudde en byzonder
hard het teederste deel ervan, dat ons by
zonder dierbaar is, n.l de jeugd, de prole
tariërs en al die arbeiders, die een schamel
bestaan hebben, wy bededen den zwaren
nood en de economische crisis, die de vol
keren en velen tot een voortdurende en vree-
selyke werkloosheid veroordeelt. Een byna
ontelbare menigte van brave arbeiders, öie
niets méér verlangen dan op eerzame wyze
het brood te verdienen, dat zy dagelijks,
vdgens het Goddeiyk woord, van den He-
meischen Vader afsmeeken, zien Wy ge
dwongen tot werkloosheid en daarmee tot
het uiterste gebrek en hun gezin met hen.
Hun klachten treffen Ons gemoed en doen
Ons met dezelfde erbarming het woord her
halen. dat tegenover de hongerlijdende me
nigte uit het hart van den Goddeiyken
Meester steeg: .Misereor super turbam”.
(Mare. Vin. 2).
Maar nog heftiger richt zich Ons mede
lijden tcC die menigte van kinderen, die om
brood smeekend xlum non erat qul frange-
ret els”. (Jer. Thren. 4) onschuldig den last
van d?n treurigen toestand dragen en in
barre ellende de aan hun leeftyd eigene
vreugde zien verwelken en op hun teere
lippen den lach voelen sterven, dien hun
onbewust gemoeid in alles verlangt te zien.
De winter nadert met zyn gevolg van lyden
en ontberingen, die het koude Jaargetijde voor
de armen, en in het byzonder voor de ten
gere jeugd met zich brengt. Bovendien ts
het te duchten, dat de plaag der werkloos
heid nog verergert, zoodat tenzy in hun be
hoeften wordt voorzien, de noodlijdende
gezinnen tot vertwijfeling zullen worden ge-
dat
het
men
die 30 A 49 jaar geleden opgeld deed dat
cultuur het eigendom was van de upper-ten,
waaronder dan verstaan werd, de hoogst
aangeslagenen in de belasting. Schoon
heidsgevoel is een aanleg, die moeite en
inspanning vraagt, maar die moeiiyk is te
ontwikkelen, vooral In dezen tyd van styi-
loosheid en traag begrypen. Men kan zelfs
het alledaagsche Jeelyke" tot een schoon
heid subllmeeren, als men maar erkennen
wil, dat het schoone niet altud een uiter-
lyke behaagiykheid moet geven, maar ook
inneriyke schoonheid kan bevatten. Het
gevoel van schoonheid moet uit ons zelf
ontstaan. Spr. waarschuwt er voor, dat men
niet iets mooi moet vinden omdat anderen
dat ook mooi vinden. We moeten leeren het
schoone te zien, het schoone
het schoone te waardeeren.
geval mag het
gen. Het zoeken
Het is A R. C. Zondag jJ. mogen geluk
ken zyn eerste overwinning in dit seizoen
te behalen. Een overwinning die volkomen'
verdiend was en tevens een bewijs is, dat
woordje mee zal
bracht, al moge God dit voorkomen.
In verband met zyn oproep tot den kruis
tocht van naastenliefde en hulpvaardigheid,
zegt de H. Vader, dat deze kruistocht het
vuur van haat en hartstocht, dat de burgers
onderling verdeelt, zal dooven. om in hen
het vuur der liefde en der eendracht te voe
den, waardoor de band van vrede en wel
vaart tusschen individuen en volken nauwer
wordt aangetrokken.
Z. H. wyst dan op het zoete gebod der
liefde en spoort de Dienaren der Kerk aan,
alle ten dienste staande middelen, als de
prediking en de pers, aan te wenden, om
de geesten te verlichten en aller harten te
neigen tot de veiliger stelregels van het re
delijk verstand en van de christeiyke wet.
Reeds troost ons de hoopvolle gedachte,
aldus de H. Vader, dat in de handen van
een leder uwer de door de geloovigen ge
schonken giften ter ondersteuning van de
noodlijdenden kunnen samenkomen en dat
gy tevens het centrum zyn kunt, vanwaar
uit de door hen aangeboden hulpmiddelen
kunnen worden verdeeld. Zou het echter
in een of ander diocees geschikter blijken,
deze taak toe te vertrouwen aan het metro-
politaan bestuur dan wel aan een of andere
liefdadigheidsinstelling, uw vertrouwen waar
dig en van beproefde bekwaamheid, dan laten
Wy u hierin de beslissing.
Z. H. spoort dan ook de geloovigen aan,
te beantwoorden aan zyn oproep en zegt
dan verder:
Daar echter alle menscheiyke krachtsin
spanningen. zelfs de edelste, zonder Gods
hulp onvoldoende zyn ter bereiking van het
voorgestelde doel, richten Wij vurige gebe
den tot den Gever van alle goeds, opdat
Hy in zyn oneindig medelijden den tyd der
beproeving verkorte en herhalen wy, ook
in naam van onze lydende broeders, meer
dan ooit en met aandrang het gebed, dat
Jesus zelf ons leerde, Panem nostrum quo-
tidianum da nobls hodie", geef ons heden
ons dageiyksch brood.
dat velen
van
arbeidenden stand van groot be-
achten, zonder zich de pretentie
willen gaan aanmatigen, dat het
arbeidende deel de dragers zyn van de cul
tuur, al heeft het Werkliedenverbond dan
ook een kunstcommissle, die. zooals de heer
Nieuwenhulzen terecht ondeugend opmerkte
by de Katholieke werkgevers nog niet be-
ontwikkellng
stap zal zyn
in tedere
het geloof
geloovigen verlevendigd worden
dooi een opleving i
e gebed»
1 tot
God, die de naties voos genezing vatbaar
heeft gemaakt, opdat
den jn her Woord en
tus.
Mogen ook de Katholieken van alle stan
den van alle natiën, vereenigd in een edelen
wedstrijd van broederlijke 'iefde, edelmoe
dig hun bijdrage offeren voor de heiligste
aller belangen.
Elke gift zal een steun zijn aan de held
haftige apostelen der christelijke beschaving.
Iedere aalmoes zal er toe mede werken, dat
de zielen deelachtig worden aan de schatten
van Genade en Waarheid. Hoe grooter de
opbrengst zal zijn, des te grooter ook zal Je
medewerking zijn to’ uitbreiding van Chris
tus Ryk, een Ryk van liefde, broederschap
en vryheid.
De christen wereld zal hierdoor het leven
digste biyk van dankbaarheid geven aan de
heldhaftige herauten van het Evangelie, die
in gevaren, in conflicten, onder vervolgingen
en epidemieën stand houden als trouwe
wachters op de voorposten van het slagveld,
zonder ooit de glorierijke banier prijs te
geven, die Plus XI, de groote Mlssie-Paus,
aan de dapperheid en de edelmoedigheid van
zyn missionarissen heeft toevertrouwd.
CARLO SALOTTI
Tit. Aartsb. v. Philippolis in Thracië
Secretaris der Propaganda,
President van her Genootschap
tot Voortplanting des Geloofs.
Als dag van gebed en actii, van propaganda
en organisatie, heeft hij ten doel de inge
sluimerde gewetens van zoovele Katholieken
wakker te schudden de geestdrift te doen
oplaaien van hen. die de grootheid en den
voorrang hebben begrepen van het aposto
laat, dat ten bate der Missie-Genootschap
pen wordt uitgeoefend.
De nooden der Katholieke Missiën zijn
ontzaglijk groot.
In de maand April van dit jaar heeft het
Pauselijk Genootschap tot Voortplanting
des Geloofs over alle Katholieke Missiën
van de geheele wereld kuiinen verdeelen de
som van 65x188..690 Italiaanse he Lires,
(da. 8.375.000 gulden) die bet totaal ver
tegenwoordigden der giften ingezameld over
heel de wereld. Met diep gevoelde dank
baarheid zijn zij ontvangen maar toch hoe
onvoldoende zijn ze voor de zoo groote
behoeften, die daarenboven van dag tot
dag toenemen Want uitgestrekte en dicht
bevolkte Vicariaten die tot 10 en zelfs ao
millioen inwoners telden, zijn verdeeld
geworden en in deze nieuw-ingedeelde
gebieden zijn nieuwe Vicariaten en Aposto
lische Prefecturen opgericht om het werk
der evangelieprediking gemakkelijker en
vruchtbaarder te maken Daarenboven wor
den hier en daar onafhankelijke missiën
ingericht om te arbeiden aan die bekeering
der nog verwaarloosde volksstammen, die
in de duisternis en de dwaasheden van het
heidendom gedompeld zijn.
Al deze redenen dwingen tot een nieuwe
Propaganda-campagne en maken het noodig,
den aanstaanden Missiezondag van 18 Octo
ber op een verstandige wijze te organiseeren.
Het missie-apostolaat is een apostolaat
van beschaving.
Dat aden. wien de moreele en sociale
vooruitgang der menschheid ter harte gaat,
hun medewerking verleenen aan het succes
van dien dag die de triomf moet zijn van bet
missie-ideaal. Moge op dien dag
katholieke kerk, bidplaats of kapel
der geloovigen verlevendigd worden en
mogen, door een opleving van geestelijke
vernieuwing, vurige gebeden opstijgen
it allen vrijgekoch' wor-
1 in her Bloed van Chris-