^Binnenlandsch Nieuws
Voor de Huiskamer
ONZE OOST
Een brutale opmerking
STOOMVAARTLIJNEN
De verbinding der IJ-oevers
te Amsterdam
De aangekondigde
salaris-verlaging
De O. W. C. en de
inbrekers
KUNST EN KENNIS
De handel met Rusland
Kon. Vereeniging het Ned. Tooneel
Vragen van het Kamerlid Vliegen
paamarde
Saiartoveriagtag aangekondlgd
Tabaksoogst 1932
(uitreis), S October
te
New-
Aan wien de schuld?
naar New-
van
October
(uitreis),
4
▼an
En de krisls
passeerde 3
1-
▼an
m'n
October
van
onderdrukten kreet sprong Ik
Massa-vergadering te Utrecht
4 October van
nam.
n
Zuid-
t-
naar
Oct.
3
7 uur 5 ran
Rotterdam te
naar
Stamboul
▼an
Noord -
a
*1;
r
1
De Katholieke verkenners
Nieuwe hoofdverkenners-ffeesteUjke
Het Nederlandscb Fabrikaat
t
s
1
t
1
6
n
le
tl
te
1
t
i.
s
i
stjn Invloed aal aanwenden «n de in ds
eerste vraat
voor Nederl
te doen stellen?
aangedulde onereuse bepalingen
ndsche schepen bulten werking
KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ
REAEL, Amsterdam naar Batavia, 4 Oct.
op 3*30" NB en 63’ O.L.
STOOMVAART-MU. OCEAAN
AUTOLYCU8, 4 October van Japan 1.
van Londen te Rotterdam.
in
is
m
n
is
n
i
5
t
505. Het openen van de bus was ook geen gemakkelük werkje,
maar eindelijk hadden sü het deksel er at. weten te breken.
Nu ging de eene pinguïn op den steen staan, terwijl de
ander hem de scheepsbeschuiten een voor een aangaf. Deze
op zijn beurt gooide de beschuiten nu door het gat in de
gevangenis van het hongerige beertje.
man,
nog
is
k
ROTTERDAM—ZUID-AMERIA-UJN
ALPHACCA, 4 October van Hamburg te
Rotterdam.
E.
e
1.
st,
e-
r-
d-
t-
iL
t-
ie
n
n
•r
I
I*.
ir-
K„
in,
lé.
r.
b
T
n
g
na
M.
0:
lp.
an
an
tn
ST.
rt,
el.
»t,
Ik,
sn
ih.
>d.
5:
ar
k:
ar
si
gn
in
ar
ik
li
ar
a-
t:
ti:
in
r;
V.
ar
J.
J.
EMZETCO-LUN
3
In de Radio-Bode (A.V.R.O.-orgaan) lezen
wij bij de toto van Dr. J. Th. de Visser, die
onlangs voor de microfoon een rede hield
welke én door K.R.O. én door A.V.R.O.
werd uitgezonden het volgende onder
schrift
„De
Op zijn verzoek Is aan den Zeereerw. heer
G. de Geus door Z. H. Exc. den Blsschop van
Utrecht eervol ontslag verleend als hoofd-
verkennersgeestelijke.
In zijn plaats is benoemd Pater mr. dr. J.
Beuns 8J. te Nijmegen.
SPRINGFONTEIN (thuisreis), 5 Oct te
Antwerpen.
MELISKERK
Belra.
HOLLAND—OOST-AZnt-UJN
ZUIDERKERK, 5 October van Hamburg
te Amsterdam.
In een enkel geval verleende de commtseie
haar bemiddeling bij het verkrijgen van cre-
- een bepaalde industrieels onder-
STOOMVAART-MIJ. „NEDERLAND**
PRINS DER NEDERLANDEN, (thuis
reis), 4 October van Port Said.
TAB IAN, 4 October van Batavia, L van
Liverpool te Amsterdam.
TABINTA thuisreis),
Port Said.
den om
hoorden
Door den heer Vliegen sUn aan den minis
ter van Arbeid, Handel en Nijverheid de vol
gende vrageh gesteld:
1. Is het den minister bekend, dat in Rus
sische havens, aldaar binnenkomende, ver
blijvende en uitvarende schepen uit Staten,
die met de Sovjet-Unie geen handelsverdrag
hebben gesloten, veel hoogere rechten heb
ben te betalen, os. in den vorm van haven
recht, lichtrecht, sleep-, kade- qn meer
gelden. dan schepen uit Staten, die met de
Sovjet-Unie wel een handelsverdrag sloten?
Dat o.a. het havenrecht het zesvoudige, het
lichtrecht het drievoudige voor de eerstge
noemde schepen bedraagt, en dat hierdoor
de vroeger zeer belangrijke Nederlandsche
scheepvaart op de Oostzee en de Witte Zee
sterk benadeeld is?
3. Is de minister bekend met de persbe
richten over belangrijke bestellingen, welke
van Russische zijde in Nederland zijn of zul
len worden gedaan en In welker financiering
de Nederlandsche Regeerlng rechtstreeks of
onrechtstreeks kan worden betrokken?
3. Kan de minister toezeggen, dat, wan
neer dit laatste het geval zal worden, hij al
Aan het eind van de vorige week verga
derde de Rükscommlssle voor Werkverrui
ming bnder presidium van den heer C. J. Ph.
Zaalberg.
Enkele aanvragen welke waren ingekomen
met verzoek om bemiddeling voor het ver
krijgen van exportcredietgarantles besloot de
commissie niet in behandeling te nemen, om
dat bekend is, dat spoedig de commissie voor
de exportcredletgarantle haar arbeid zal aan-,
vangen.
Is een tunnel wenschelijk?
„in stoepende koortsen ijlt** of....
schrijver in het A.V.R.O.-orgaan T
neven-foto toont in haar veel
zeggende soberheid het trieste beeld van
onzen verscheurden omroep. Men ziet
er twee microfoons naast elkaar staan.
Eén voor de A.V.R.O. één voor den
K.R.O. I
Beide vangen dezelfde klanken op....
maar zi| zijn bestemd om aan verschillende
ooren te worden afgeleverd. Aan Roomsche
ooren dxe van de eene microfoon en aan
A-V.R.O.-ooren die van de andere.
Terwijl een gansche beschaving in
sloopende koortsen ijlt....
W. V.
Hoe brutaal deze opmerking van den heer
Vogt is. blijkt uit de volgende mededeeling
van den „Katholieken Radiogids”
„Wij moeten hier een korte bemerking
maken. De K.R.O. was de eerste, die bij het
Comité van de Herdenking der Gevallenen
in Tilburg verzocht de plechtigheid uit te
zenden.
De A.V.R.O. richtte zich met ditzelfde
verzoek tot het Comité, nadat aan den K.R.O.
verlof was gegeven tot uitzending.
Toen de K.R.O. bemerkte, dat ook de
A.V.R.O. uitzond, heeft de K.R.O. ter
stond aan de N.S.F. (die den technischen
dienst van beide verzorgde) zijn wensch
kenbaar gemaakt deze uitzending met één
microfoon en één versterking te doen plaats
vinden.
De N.S.F. antwoordde, dat de A.V.R.O.
hiermee met accoord kon gaan.
Er kwamen dus twee microfoons enz.
en de uitzending kwam op dubbele kosten.
De A.V.R.O. was dus oorzaak van „het
trieste beeld van onzen verscheurden om
roep."
Was het „de gansche beschaving” die
de
Naar het „Vad." verneemt, is Donderdag
JL bij de uitbetaling der leden van de K. V.
Het Nederlandse!) Tooneel met Ingang van
15 October een salarisverlaging van 35 pet.
aangekondigd over de bedragen, die boven
de gages van f 200.per maand uitgaan.
De geëngageerden van het Nederlandscb
Tooneel, ook zij, die niet lid zfjn van de N. T.
K. V.. hebben de behartiging van hun be
langen aan de Nederlandsche Tooneel
Kunstenaarsvereenlglng opgedragen.
Gistermiddag heeft ten stadhulze te
Amsterdam een conferentie met den wet
houder voor Kunstzaken, den heer Boek
plaats gehad, waarvan het resultaat
niet bekend is. Het Vadkr gt wel
den Indruk, dat bij een ultbUJven van dl-
recten flnancleelen steun het vcortte t’an
van de Kon. Vereeniging Het Nederlandscb
Tooneel wordt bedreigd.
Intusschen hebben in een. in den nacht
van Zaterdag op Zondag laatstleden gehou
den. vergadering van de Nederlandsche
Toonkunstenaara-vereeniglng. de spelers der
K. V. besloten, deze salarisverlaging te
aanvaarden op eenlge voorwaarden, welke
hoofdzakelijk van internen aard zijn.
KON. HOLL. LLOYD
FLANDRIA (uitreis), 4 October
4 uur van Leixoes.
GELRIA (uitreis), 3 October van Rlo de
Janeiro.
MAASLAND, 5 October des avonds van
B.-Ayres te Waterford verwacht.
WATERLAND, 4 October van
Amerika te Amsterdam.
ZEELANDIA (thuisreis), 4 October van
Pernambuco.
JONGE ANTHONY.
0JONGe'eJSABCTH. 3 October van Va
lencia naar Carthagena.
JONGE JACOBUS, 3 October van Bar
celona naar Genua.
De R. K. Centrale van Burgerlijk Over
heidspersoneel kwam in Den Haag, onder lei
ding van haar voorzitter, den heer Bulten, In
bestuursvergadering bijeen.
Medegedeeld werd, dat de aangevraagde
conferentie met de R. K. Tweede Kamer
fractie op Donderdag 1 October is gehouden.
Namens het dageljjksch bestuur der cen
trale hebben aan deze conferentie deelgeno
men de voorzitter en de secretaris van het
R K. Werkliedenverbond.
Zeer omstandig hebben zoowel de verte
genwoordigers der R. K. Centrale als de de
legatie van het Werkliedenverbond uiteenge
zet, op welke gronden de aangekondigde
salariskorfing onaanvaardbaar moest worden
geacht. y
Door eerstgenoemden werd bijzonder gewe
zen op het feit, dat het vooral na de vroegere
salarisverlagingen onbillijk moest worden ge
acht, dat thans een belangrijk gedeelte van
het tekort op de staatsbegrootlng wederom
verhaald werd op het rijkspersoneel. Naar
opvatting der R. K. Centrale is daartoe in
den tegenw'ordlgen toestand, zooals deze ge-
teekend werd in de mlllloenennota, geen aan
leiding.
Van de zijde der vertegenwoordigers van
het R. K. Werkliedenverbond werd in het
licht gesteld dat het voornemen der Regee-
ring niet slechts op het Rijkspersoneel drukt,
doch in zijn nawerking loonsverlaging voor
andere groepen van arbeiders bevordert. Deze
suggestie moet het verbondsbestuur afwijzen,
omdat het bij de huidige economische en
financleele moeilijkheden geen heil verwacht
van loonsverlaging.
Nog werd gewezen op de circulaire, welke
de Regeerlng richtte aan de gemeentebestu
ren ten aanzien van de maatregelen in ver
band met de werkloosheid, waarin gelijke
tendenz werd gevoeld.
Na deze mededeelingen werd een breedvoe
rige bespreking gewijd aan den algemeenen
stand van zaken en besloten werd, de actie
krachtig door te zetten.
Zaterdag 24 October
groote massale
KON. NED. STOOMBOOT MAAT8CH.
AMAZONE, 4 Oct. van Porto Empedocle
te Palermo.
A8TREA, 2 Oct. van New-York naar Cu
racao.
AURORA. 3 Oct. van Patras te Piraeus.
BENNEKOM, 3 Oct. van Buenos Aires n.
Santa Fe.
CERES, 5 Oct. van Amsterdam te Ham
burg.
COSTA RICA, 4 Oct. van Hamburg
Amsterdam.
FLORA, 2 Oct. van West-Indlë te New
York.
HERMES, 4 Oct. van Constantlnopel naar
Bourgas.
MERO PE (thuisreis) passeerde
Azoren.
MINERVA, 5 Oct. van Hamburg te Am
sterdam.
NEREU8, 3 Oct. van Stettin naar Amster
dam.
N1CKERIE (thuisreis) 4 Oct. van Cura
cao naar P. Cabello.
OBERON, 4 Oct. van Lissabon te Amster.
dam.
ORANJE NASSAU (thuisreis) 4 Oct. van
Funchal naar Havre.
PERSEUS. Aalborg-Amsterdam, passeerde
4 Oct. Brunsbuttel.
PLUTO, 3 Oct. van Kopenhagen
Danzig.
POSEIDON, 4 Oct. van Malaga naar Ali
cante.
8ATURNU8, 4 Oct. van Lissabon te Ca-
dix.
SIMON BOLIVAR (thuisreis) 4 Oct. te
Havre; vertrekt 5 Oct. 's middags 13 uur n.
Amsterdam, alwaar 6 Oct. v m. 11 uur ver
wacht.
STELLA, 4 Oct. van Algiers te Malta.
TELAMON, 3 Oct. van Algiers naar Am
sterdam.
THESEUS. Amsterdam-Kopenhagen, pas
seerde 4 Oct. Holtenau.
TRITON, 3 Oct. van Valencia te Oobo de
Gate.
ROTTERDAMSCHE LLÖYD
BALOERAN (thuisreis), 3 Oct. van Gi
braltar, 8 October v.m.ll uur te Southamp
ton en 7 October 7 uur te Roterdam ver
wacht.
DEMPO (uitreis), 5 October te Bclawan.
PALEMBANG (uitreis), 4 October te
Londen
KOTA PINANG (uitreis),
October Perlm
PALEMBANG (uitreis), 3 October
Antwerpen.
Commissie voor Werkverruiming
HOLLAND—AUSTRALIE-LIJN
GAASTERKERK (uitreis), 4 Oct.
Suez.
TALIS8E
Bombay.
Afeten d van de poenale sa nette
Mat bet oog op de te treffen maatregelen
in verband met de in November beginnende
voorbereidende werkzaamheden voor den
tabaksoogst 1032 hebben de directies der ta
baksmaatschappijen moeten besluiten thans
afstand te doen van de poenale sanctie voor
haar tabaksondernemingen
Door de gewijzigde arbeidstoestanden ter
Oostkust van Sumatra, Ingevolge de zeer ver
scherpte wereldcrisis mogen wij de verwach
ting koesteren, dat deze maatregel in dit
tijdsgewricht genomen met den onmlsbaren
Oouvernementssteun zonder al te groote
schokken voor het bedrijf zal kunnen worden
uitgevoerd.
De directies der Tabaksmaatschappü
Arendsburg en de Soengel Lipoet-maatschap-
pU konden tot dit besluit niet meewerken,
wegens verblijf harer directeuren in Indfë.
HOLLAND- AFRIKA -LIJN
HEEMSKERK, 4 Oct. van An^sterdam
naar Kaapstad.
NIJKERK (uitreis), 4 Oct. van Suez naar
Port Soedan.
randfontein (thuisreis),
4 Oct. Ouessant.
JAVA—NEW-YOBK-LUN
BURGERDIJK. Java naar New-York,
passeerde 3 Oct. Gibraltar.
DELI, Java naar New-York, 4 Oct. van
Boston.
KOTA INTEN, New-York naar Java,
passeerde 5 October Point ds Galle.
SALEIER. van Batavia naar New-York.
4 October van Colombo.
Gisterenavond is het rapport van Ir. W.
de Graaf inzake de verbinding van IJ-
oevers te Amsterdam verschenen.
De Inhoud en de gevolgtrekkingen van het
betoog van Ir. de Graaf, laten wfj hieronder
In groote trekken volgen:
Het is mogelijk gebleken, om een tunnel
plan te ontwerpen waarvan de technische
uitvoerbaarheid vaststaat: deze tunnel heeft
in platten grond een recht verloop met enkele
flauwe bochten, zoodat de noodzakelijke ver
keersveiligheid gewaarborgd is. Zij mondt
uit aan de Noordzijde in de omgeving van
het Van der Pekpleln, aan de Zuidzijde in
den gedempten Oostertoegang van het
Openhavenfront. De tunnel heeft voldoende
capaciteit voor een sterk toegenomen auto
verkeer en is bovendien geschikt voor even
tueel tramverkeer en voor personenverkeer;
zij kan evenwel onder geen voorwaarde
opengesteld worden voor het verkeer met
rijwielen, bespannen voertuigen, handkarren
en het overige langzame rUverkeer.
Naast de tunnel zullen dus de tegenwoor
dige pontverbindlngen dwars over het IJ,
benevens enkele in de lengterichting van
het U, gehandhaafd moeten blijven.
Een eerste bezwaar van de tunnel is, dat
de zeer hoore daaraan verbonden uitgave,
plm. 19.000-000, nagenoeg geen verlich
ting van de jaarlijks wederkeerende uitga
ven van de pontveeren zal opleveren, terwijl
bovendien de groote meerderheid der het IJ
kruisende Amsterdammers nog op de ponten
aangewezen zal blijven.
Het tweede bezwaar dat overwegend is,
ligt In de verkeersverdeellng over de bin
nenstad. Uit een op verschillende aannamen
gebaseerde berekening blijkt, dat in de toe
komst gedurende den spitstijd op een auto
verkeer In één richting door de tunnel van
minstens 760 wagens per uur gerekend moet
worden. Een dergelijk verkeer kan zonder
bezwaar door de geprojecteerde tunnel wor
den gevoerd, doch een verkeerstoevloellng
van een dergelUken omvang Is op het
Stationsplein cf in de onmlddellljke nabij
heid daarvan niet te verwerken, sender het
stadsverkeer te ontwrichten.
Bij het oplossen van het vraagstuk blijkt
evenwel, dat er geen aanleiding bestaat, om
alleen voor dit feitelijke stedelijke verkeer
een tunnel te bouwen, zoodat dit verkeer in
de toekomst op de ponten blijft aangewezen,
een stelsel, dat bovendien het groote voor
deel heeft, de verbinding tusschen verschil
lende pun:en ter weerszijden van TIJ naar
gelang van de behoefte tot stand te kunnen
brengen.
De bevrediging der intercommunale ver-
keersbeheeften moet gezien worden in een
grooter verband.
Het verkeer uit Noord-Holland zal in de
toekomst meer in het bijzonder op 2 hoofd
wegen georiënteerd zijn; de eene is de pro
vinciale weg AmsterdamAlkmaar, welke
aansluit op den Rijksweg HaarlemAlk
maar—Den Helder; de andere is de Rijksweg
Am s t e rdam—Hoorn—W ie ringen—Friesland
Voor de kruising van beide verkeerswegen
met het IJ zullen afdoende oplossingen ge
zocht moeten worden door afleiding langs de
West- zoowel als langs de Oostzijde van de
stad.
De aansluiting van de beide overgangen
het stedelijk wegennet zal zcodanig
zjjn, dat het verkeer van buiten
binnen divergeert en zich dus steeds
506. Dat
tanden in de harde, drooge beschuit en smulde dat het een
aard was. HIJ was zoo verdiept in zijn maaltijd, dat hij
niet eens bemerkte of voelde als er per ongeluk zoo*n
harde koek op zijn bolletje terecht kwam. Hij bleef lekker
dooreten, net zoolang als het beschuiten bleef regenen.
NEDERLANDSCHE SCHEPEN
ALCOR, 3 October van Archangel
Lodingen (v.o.).
BATAVIER IV. 5 Oct
Rotterdam te Gravesend
BERGENDAL, ms3 October van Lon
den te Hamburg.
E8CAUT, 4 October van
King's Lynn.
HILLEGOM, 3 October van Riga naar
Rotterdam.
KATENDRECHT, passeerde s October
Cape Race: Houston naar Rouaan.
KATWIJK. 3 October van Rotterdam to
Caen.
KRALINGEN, 4 October van Riga near
Delfzijl.
MOORDRECHT, passeerde 5 October
Ouessant, Novorossisk naar Wilhelmshaven.
QUO VADI8. ms., 3 October van Helgo
land te Hamburg.
8LOTLAAN, 3 October van
naar Odessa.
8TAD DORDRECHT, 3 October
Savona te Sullne.
STAD ZAANDAM. 3 October van Gibral
tar te San Juan.
ANASTASIA. 28 Sept van Balek Papan
naar Manila.
BERKEL, 1 October van Trangsund naar
Zaandam.
BUSSUM. passeerde 2 October
kaap, Amsterdam naar ArchangeL
HILVERSUM, 3 October van Houston te
New-Orleans.
WOLSUM, 3 October van Antwerpen te
New-York.
onverrichter zake heen te gaan,
we boven héél voorzichtig n
venster openen en drie hoefachtige trompet
tenen klinken door de stilte. Het duurde
eenlge minuten eer we Krul.hof aan 't
verstand konden brengen, dat wij niet de
inbrekers waren, en toen hü eindelijk zijn
huls uitkwam, hadden Feenstra en Donkers,
die het signaal gehoord hadden, zich al bij
ons gevoegd. De club was voltallig en klaar
voor den strijd!
Toen we bü het huls van Molenaars kwa
men, was daar alles stlkkedonker. Er was
niet het minste geluid te hooren. We bleven
t>U' de voordeur s'aan om op fluisterenden
toon te overleggen.
Feenstra stelde voor uit elkaar te gaan en
het huls te omsingelen. Maar niemand
scheen veel te voelen voor dat uit elkaar-
gaan en dus besloten we bijeen te blijver,
en. en-massa de voordeur binnen te trekken.
Dit gaf den inbreker dan 'n kans om door
'de achterdeur op den loop te gaan, als hij
ons liever niet wilde ontmoeten.
Molenaars, als gastheer, had de leiding,
maar we moesten hem vooruit duwen, en
nu en dan bleven we allemaal doodstil staaa,
om beter te kunnen luisteren. We strompel
den nog voort in het duister, toen ik met
blooten voeten ergens op trapte. Het
was week en glibberig en koud en het gaf
een onaardsch fluitend geluld, toen ik het
aanraakte.
Met een
achteruit.
„Wat is er?” fluisterde dr Kruitman.
,Jk weet 't niet,” zei ik ontzet. „Het leek
wel "n slang."
„8st,” waarschuwde Molenaars. .Luister!”
Er was een geluid v-an voe.stappen, die
nader kwamen. Het waren zachte, schuife
lende stappen; ze klonken geheimzinnig
Oosterse h.
„Houdt Je goed, mannen I” fluisterde
Feenstra met een trilling in zijn stem. „Nou
komt 'tl”
Ik greep mijn trouwen bftefopener steviger
▼ast. *n Oogenbllk later werd er een deur
geopend en plotseling ging, met verblindende
snelheid, het licht aan. Mevrouw Molenaars,
in peignoir en met boudolr-slof Jes aan. stond
vóór ons. Op den grond lag *n gummi eendje
en daaromheen stonden, in slagorde ge
schaard. de leden van de O. W. C., met de
oogen knippend tegen bet plotselinge licht.
Ik had over m'n paarsche pyama 'n gele
regenjas aan, dr. Kruitman droeg 'n smo-
klng-Jasje over z*n nachthemd en klemde
een met paarlemoer ing:legde revolver
*n overblijfsel van ons laatste bal-masqué
in de hand. Feenstra had in de haast een
paarsche peignoir van z*n vrouw aangetrok
ken, en Donker had wel *n nette pyama aan.
maar geen tanden. Ze hadden allebei hun
trompet bj) zich.
„Nellie!” schreeuwde Molenaars. „Wan
neer ben Je gekomen?"
„Vanmiddag,” zei ze, „met Kareltje. Heb
Je m’n kaart dan niet ontvangen?”
Haar man schudde het hoofd.
.Maar wat doen die heeren hier?” vroeg
ze, op ons wijzend.
„We zoeken den inbreker,” verklaarde dr.
Kruitman.
„Dat wil zeggen we zochten een inbre
ker
„Met trompetjes?"
Mevrouw Molenaars keek ons minachtend
aan. ,Me dunkt, dat T wel goed zou wezen
als Jullie allemaal naar bed gingen om eens
uit te slapen. Wat *n idee! En ga Jij, asje
blieft, dadelijk naar boven, Jan. Ik sou niet
graag hebben, dat Kareltje zijn vader zóó
zag."
Zwijgend liepen we, met onze trompetten,
het huls uit en de barmhartige duisternis
in. Nu alles achter den rug was. voelden we
ons te kort gedaan. Een echte inbreker zon
onze mo'. leven beter begrepen hebben dan
mevrouw Molenaars.
Maar laat er nou maar eens 'n echte in
breker komen! We zijn klaar om hem te ont
vangen, hoor! Misschien schieten we hem
dood; misschien lacht hij zich dood. In elk
geval heeft hU geen kans om te ontsnappen.
diet voor
neming.
De bemiddeling der commissie was ge
vraagd om te trachten een belangrijke
scheepvaartorder hier te lande te plaatsen.
Ten gevolge van de ontwikkeling van den
toestand in het betrokken land moest die
bemiddeling worden gestaakt.
Met leedwezen nam de commissie er ken
nis van. dat de pogingen, welke de commissie
had gesteund om een vrij belangrijke me-
taal-lndustrle op gang te houden, tot dusver
niet zijn geslaagd.
Met instemming nam de commissie er
kennis van, dat de voorzitter van den Raad
van Ministers, een circulaire aan de ge
meentebesturen heeft gericht om ze op te
wekken brandstofproducten zooveel mogelljk
van de Nederlandsche mijnen te betrekken.
De commissie hoopt, dat de gemeentebestu
ren aan deze opwekking inderdaad gevolg
zullen geven. De commissie heeft harerzijds
besloten nog pogingen te doen om bepaalde
Nederlandsche bedrijven te doen besluiten
zooveel mogelijk producten van de Neder
landsche mijnen te betrekken.
Met genoegen nam de commissie er kennis
van, dat op de RUksbegrooting Hoofdstuk X
een belangrijk bedrag is uitgetrokken voor
een perscampagne ten gunste van het Ne
derlandsen fabrikaat. Zij verwacht hiervan
een gunstig gevolg voor haar arbeid.
Vervolgens werd een groot aantal zaken
behandeld waarin de commissie met meer of
minder succes gepoogd heeft orders voor de
Nederlandsche industrie te behouden.
Op de vragen van het Amsterdamsche
raadslid, den heer Wijnkoop, Inzake de
woorden van mr. Romme in het geding van
mevrouw Sophie de Vries contra Het Ne
derlandsen Tooneel en vice versa, als zou
de toestand van de Kon. Vereeniging geen
voldoende waarborgen bieden, een schade-
eisch. aan gedaagde toegewezen, te kunnen
betalen, antwoorden B. en W. thans:
Evenals de heer Wijnkoop hebben ook rij
in verslagen van eenlge dagbladen gelezen,
dat mr. Romme. optredende voor mevrouw
De Vries, in een proces tegen de K. V. Het
Nederlandsen Tooneel, onder meer gezegd
zou hebben, dat de toestand van de Kon.
Vereeniging geen voldoende waarborgen
biedt, dat zU, wanneer een schade-eisch
aan mevrouw De Vries zou worden toege
wezen, deze schadeloosstelling ook zou kun
nen uitbetalen. Of de advocaat van me
vrouw De Vries zich Inderdaad op deze
wijze heeft uitgedrukt, is hun niet bekend.
B. en W. achten het ook niet op hun weg
liggen, de Juistheid van courantenverslagen
te onderzoeken.
Overigens zijn zU in staat mede te deelen,
dat de Kon. Vereeniging als vele andere in-
etelllnven te Amsterdam den orgu-stl’en
Invloed ondervindt van de economische
krisis. Commissarissen en directie beraden
zich dan ook, welke maatregelen genomen
moeten worden om in de tegenwoordige om
standigheden tot een sluitende exploitatie
te geraken.
Er is voor hen geen aanleiding voorstellen
te doen tot het brengen van wijzigingen in
zake de bespeling van den Stadsschouw
burg.
In het laatst van den vacantletljd zijn er
in ons Tuindorp altijd 'n hoop mannen, die
vrouw en kinderen aan zee of in de boeschen
hebben gelaten om zelf weer aan 't werk te
gaan. En 't is niet leuk om zoo heelemaal In
Je eentje thuis te wezen. Zoon huls, waar
Je moederziel alleen in bent, HJkt eenzamer
dan 'n huls, dat héélemaal leeg is.
Al ben je nóg zoo dapper, je ontkomt nooit
heelemaal aan de gedachte, dat Je nu een
gemakkelUke prooi zou wezen voor inbrekers.
Nou Ja, Je gezond verstand zegt Je wel, dat je
verantwoordelijkheid nog grooter aou zijn
als Je vrouw en kinderen bij Je had, maar
er zouden dan tenminste geen onverklaar
bare geluiden in huis wezen. Als Je *n stuk
of wat kinderen over den vloer hebt, is er
voor alle mogelijke geluld 'n verklaring te
vinden.
Zoo kwamen we er dan toe de O. W. C.
de Onbestorven-Weduwnaars-Club it
te richten. Feenstra nam hot initiatief, nadat
hij een verschrlkkelljken nacht had doorge
bracht in zijn verlaten huls.
„Het moet zoo ongeveer middernacht zijn
geweest, toen ik wakker werd,” vertelde hl)
ons, op dien speclalen fluistertoon, waarop
Je spreekt over Inbrekers of blindedarm
ontsteking. „Ik hoorde een schuifelend ge
luld op de trap. Het klonk net of iemand
heel langzaam en voorzichtig naar boven
kwam naar mijn kamer. Soms was er dan
weer 'n doodsche stilte en ik dommelde zoo n
beetje in tot ik dat schuifelende geluid
wéér hoorde. Dat moet zoo*n heele poos ge
duurd hebben en ik kon geen oog meer
dichtdoen. Ik begreep, dat één Inbreker niet
zoo veel tijd noodig had om boven te komen,
dus moest 't wel 'n heele troep wezen. Nou,
je begrijpt, dat ik geen zin had om op te
staan, en herrie te krijgen.'En zoo lag ik
daar tot 't licht werd."
„En wét was het?” vroeg dr. Kruitman
opgewonden.
„Het was 'n vensterblind bU het trapraam,
dat heen en weer sloeg,” legde Feenstra uit.
.Maar het had best 'n inbreker kunnen
wezen. Het had wel *n dozijn inbrekers kun
nen wezen. We hebben 'n Llpsslot op de deur
en twee grendels, maar met 'n schroeven
draaier kan Je door onze keldervensters bin
nen komen.”
„Wjj hebben al zeven keukenmeisjes ge
had, om nog niet eens te spreken van de
noodhulpen,” begon dr. Kruitman. „En die
hebben allemaal *n huissleutel gehad.”
„Mijn vrouw legt den huissleutel altijd on
der de geraniums in de vensterbank," zei
Molenaars. „Br heb baar al honderd maal
gezegd, dat iedereen, die op straat voorbij
komt, precies kan zien, waar ze hem ver
stopt en
„Als ik eens m'n sleutel vergeten heb,”
vertelde Donkers, „en er is niemand thuis,
dan klim ik over de veranda naar binnen.
De algemeene opinie was dan ook, dat 't
wel 'n wonder mocht heeten, dat er nog geen
-ongeluk was gebeurd.
„Het Is haast onbegrijpelijk, dat we nog
niet allemaal in ons bed vermoord zijn,”
verklaarde Feenstra. „We moesten samen 'n
club oprichten, 'n soort veiligheidsdienst om
leden en eigendom in onze buurt te bescher
men.”
We waren het allemaal met hem eens en
zoo kwam onze O. W. C. tot stand. Feenstra
«1st er neg een militair tintje aan te geven;
hjj had connecties met de Padvinderij en hij
wist voor ons allen een koperen trompet te
bemachtigen.
„Die leg ‘je naast je bed.” Instrueerde hjj
ons. „En zoodra je van iets verdachts hoort,
spring je naar het raam en Je blaast dr e
keer op de trompet. Zoodra de andere leden
van onze club dat hooren, rennen ze naar
bulten, omsingelen het huls en nemen den
misdadiger gevangen.”
Het plan vond algemeenen bijval, want
het beteekende, dat we niet In ons bed ver
moord zouden worden, we zouden ten min
ste schoenen aan hebben, of kamerpantof
fels.
Den eersten nacht na deze overeenkomst
lag ik uren lang wakker in bed om te luis
teren naar de eerste trompetsignalen, maar
alles bleef rustig. Misschien hadden de in
brekers van onze club gehoord en hielden
ze zich nu liever koest.
Maar den daaropvolgenden nacht werd ik
uit 'n vasten slaap wakker geschrikt met wat
in de boeken altijd beschreven wordt als
„een gevoel of er nog iemand in de kamer
was." Dat gevoel was ook geen inbeelding,
want die iemand zat op m'n maag. Ik trok
het licht aan. Het was Molenaars. HU was
half aangekleed, hij zat vol kolenstof en hij
had z'n koperen trompet in de hand.
,JËr is ‘n Inbreker bij mU in huls!” be
richtte hij ademloos. „Ik kwam vanavond
laat thuis en toen ik me ging uitklseden,
hoorde ik iemand in de kamer daar naast.
Dus liep Ik op m'n teenen hier heen. Je deur
was op slot, maar ik ben binnen gekomen
door den kolenkelder."
„Maar waarom heb je niet op de trompet
geblazen?" vroeg ik.
„Dat lamme ding geeft geen geluld," ver
klaarde hij: „Ik heb me bulten adem gebla
zen, maar er was geen toon uit te krijgen.”
Ik probeerde het met even weinig succes.
Toen blies ik op m'n eigen trompet. Er kwam
één mager piepgeluidje en toen was 't af-
geloopen.
,,'t Is Wat moois, dat ze zóó Iets aan pad
vinders durven te geven!” mopperde Mole
naars. „Nou moeten we de lui gaan roepen.
Kom nou gauwl”
Ik gooide gauw *n regenjas over m’n pya
ma heen, nam 'n briefopener In den vorm
van 'n dolk het eenlge wapen dat ik bjj
de hand had en op m'n bloote voeten liep
ik met hem T grasveld over naar 't huis
van dr. Kruitman.
We klopten op de deur, doch kregen geen
gehoor, maar toen wa al op bet punt ston-
zal te Utrecht een
vergadering plaats hebben
van leden-afgevaardlgden der bjj de R. K.
aangesloten organisaties waar twee gezag
hebbende sprekers het woord zullen voeren.
Deze datum is bepaald, wijl, op dat tijd
stip, naar alle waarschijnlijkheid het voor-
loopig vkrslag der Tweede Kamer Is versche
nen waarvan de Inhoud voor de te voeren
bespreking van groot nut werd geacht.
Nog werd verslag uitgebracht van de ge
houden vergadering met de andere centralen
van overheidspersoneeL Het daar door de
vertegenwoordigers der R. K. Centrale Inge
nomen standpunt werd geheel onderschre
ven, terwijl in beginsel werd accoord gegaan
met de gedragslijn welke het „Comité van
Twaalf” zich voor de gezamenlijke actie had
gesteld.
aan
moeten
naar
meer verdunt.
De oplossing bestaat in den aanleg van
een tunnel bü de Hembrug en een brug bü
Schellingwoude. Belde overgangen sluiten
aan op een greoten ringweg voor gewoon
verkeer, die in de uitbreidingsplannen is
,geprojecteer<* en aansluiting geeft op alle
Intercommunale verbindingswegen.
Het doorgaand verkeer blüft op deze
wijze geheel aan den rand dar stad, terwül
het voor de binnenstad bestemde verkeer
zich reeds in de buitenwijken in verschil
lende richtingen kan verdeelen, waardcor
te groote congesties op enkele punten wor
den vermeden.
De tunnel aan de Hembrug heeft nog een
ander belangrük voordeel; zü kan mede
worden Ingericht voor spoorwegverkeer.
Onder de aangenomen helling van 1 op 50
is het nJ. mogelük, om het geëlectriflceerde
spoorwegverkeer door deze tunnel te voeren.
De hinder, dien de Hembrug voor de
scheepvaart thans reeds oplevert, en die, bü
verdere ontwikkeling van het spoorweg- en
scheepvaartverkeer op den duur toch tot
groote maattregelen zal dwingen, wordt door
den aanleg van de tunnel dus opgeheven.
Meent men. dat op den duur het goederen
spoorwegverkeer dcor de tunnel te groote
exploitatiebezwaren zal opleveren, dan kan
dit naar Noord-Holland over de overbruggin
gen bü Schellingwoude worden gedirigeerd,
waarvoor in Amsterdam eene fraaie en on-
middellüke aansluiting aan het centrale
emplacement in de Watergraafsmeer kan
worden verkregen.
Zoo worden dus, zoowel aan de West- als
aan de Oostzüde, kruisingen van de scheep
vaartroute verkregen, die èn het spoorweg
verkeer èn het gewoon verkeer dienen, zon
der het scheepvaartverkeer te belemmeren,
terwül het groote vraagstuk der U-oeverver
bindingen voor langen tUd zal zjjn opgeloat.
HOLLAND—AMERIKA-LIJN
BLOMMERSDIJK, 3 Oct. van
Neweena.
BOSCHDIJK. Rotterdam
Orleans. 4 October te Havana.
DELFDIJK. Rotterdam naar PacifickJst,
2 Oct. te Kingston.
NIEUW-AMBTERDAM. Rotterdam naar
New-York. 3 Oct. van Southampton.
ROTTERDAM, 4 Oct. van New-York te
Rotterdam
STATENDAM, 3 Oct. van Rotterdam te
New-York.