^Binnenlandsch Nieuws Voor de Huiskamer ONZE OOST Een brutale opmerking STOOMVAARTLIJNEN De verbinding der IJ-oevers te Amsterdam De aangekondigde salaris-verlaging De O. W. C. en de inbrekers KUNST EN KENNIS De handel met Rusland Kon. Vereeniging het Ned. Tooneel Vragen van het Kamerlid Vliegen paamarde Saiartoveriagtag aangekondlgd Tabaksoogst 1932 (uitreis), S October te New- Aan wien de schuld? naar New- van October (uitreis), 4 ▼an En de krisls passeerde 3 1- ▼an m'n October van onderdrukten kreet sprong Ik Massa-vergadering te Utrecht 4 October van nam. n Zuid- t- naar Oct. 3 7 uur 5 ran Rotterdam te naar Stamboul ▼an Noord - a *1; r 1 De Katholieke verkenners Nieuwe hoofdverkenners-ffeesteUjke Het Nederlandscb Fabrikaat t s 1 t 1 6 n le tl te 1 t i. s i stjn Invloed aal aanwenden «n de in ds eerste vraat voor Nederl te doen stellen? aangedulde onereuse bepalingen ndsche schepen bulten werking KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ REAEL, Amsterdam naar Batavia, 4 Oct. op 3*30" NB en 63’ O.L. STOOMVAART-MU. OCEAAN AUTOLYCU8, 4 October van Japan 1. van Londen te Rotterdam. in is m n is n i 5 t 505. Het openen van de bus was ook geen gemakkelük werkje, maar eindelijk hadden sü het deksel er at. weten te breken. Nu ging de eene pinguïn op den steen staan, terwijl de ander hem de scheepsbeschuiten een voor een aangaf. Deze op zijn beurt gooide de beschuiten nu door het gat in de gevangenis van het hongerige beertje. man, nog is k ROTTERDAM—ZUID-AMERIA-UJN ALPHACCA, 4 October van Hamburg te Rotterdam. E. e 1. st, e- r- d- t- iL t- ie n n •r I I*. ir- K„ in, lé. r. b T n g na M. 0: lp. an an tn ST. rt, el. »t, Ik, sn ih. >d. 5: ar k: ar si gn in ar ik li ar a- t: ti: in r; V. ar J. J. EMZETCO-LUN 3 In de Radio-Bode (A.V.R.O.-orgaan) lezen wij bij de toto van Dr. J. Th. de Visser, die onlangs voor de microfoon een rede hield welke én door K.R.O. én door A.V.R.O. werd uitgezonden het volgende onder schrift „De Op zijn verzoek Is aan den Zeereerw. heer G. de Geus door Z. H. Exc. den Blsschop van Utrecht eervol ontslag verleend als hoofd- verkennersgeestelijke. In zijn plaats is benoemd Pater mr. dr. J. Beuns 8J. te Nijmegen. SPRINGFONTEIN (thuisreis), 5 Oct te Antwerpen. MELISKERK Belra. HOLLAND—OOST-AZnt-UJN ZUIDERKERK, 5 October van Hamburg te Amsterdam. In een enkel geval verleende de commtseie haar bemiddeling bij het verkrijgen van cre- - een bepaalde industrieels onder- STOOMVAART-MIJ. „NEDERLAND** PRINS DER NEDERLANDEN, (thuis reis), 4 October van Port Said. TAB IAN, 4 October van Batavia, L van Liverpool te Amsterdam. TABINTA thuisreis), Port Said. den om hoorden Door den heer Vliegen sUn aan den minis ter van Arbeid, Handel en Nijverheid de vol gende vrageh gesteld: 1. Is het den minister bekend, dat in Rus sische havens, aldaar binnenkomende, ver blijvende en uitvarende schepen uit Staten, die met de Sovjet-Unie geen handelsverdrag hebben gesloten, veel hoogere rechten heb ben te betalen, os. in den vorm van haven recht, lichtrecht, sleep-, kade- qn meer gelden. dan schepen uit Staten, die met de Sovjet-Unie wel een handelsverdrag sloten? Dat o.a. het havenrecht het zesvoudige, het lichtrecht het drievoudige voor de eerstge noemde schepen bedraagt, en dat hierdoor de vroeger zeer belangrijke Nederlandsche scheepvaart op de Oostzee en de Witte Zee sterk benadeeld is? 3. Is de minister bekend met de persbe richten over belangrijke bestellingen, welke van Russische zijde in Nederland zijn of zul len worden gedaan en In welker financiering de Nederlandsche Regeerlng rechtstreeks of onrechtstreeks kan worden betrokken? 3. Kan de minister toezeggen, dat, wan neer dit laatste het geval zal worden, hij al Aan het eind van de vorige week verga derde de Rükscommlssle voor Werkverrui ming bnder presidium van den heer C. J. Ph. Zaalberg. Enkele aanvragen welke waren ingekomen met verzoek om bemiddeling voor het ver krijgen van exportcredietgarantles besloot de commissie niet in behandeling te nemen, om dat bekend is, dat spoedig de commissie voor de exportcredletgarantle haar arbeid zal aan-, vangen. Is een tunnel wenschelijk? „in stoepende koortsen ijlt** of.... schrijver in het A.V.R.O.-orgaan T neven-foto toont in haar veel zeggende soberheid het trieste beeld van onzen verscheurden omroep. Men ziet er twee microfoons naast elkaar staan. Eén voor de A.V.R.O. één voor den K.R.O. I Beide vangen dezelfde klanken op.... maar zi| zijn bestemd om aan verschillende ooren te worden afgeleverd. Aan Roomsche ooren dxe van de eene microfoon en aan A-V.R.O.-ooren die van de andere. Terwijl een gansche beschaving in sloopende koortsen ijlt.... W. V. Hoe brutaal deze opmerking van den heer Vogt is. blijkt uit de volgende mededeeling van den „Katholieken Radiogids” „Wij moeten hier een korte bemerking maken. De K.R.O. was de eerste, die bij het Comité van de Herdenking der Gevallenen in Tilburg verzocht de plechtigheid uit te zenden. De A.V.R.O. richtte zich met ditzelfde verzoek tot het Comité, nadat aan den K.R.O. verlof was gegeven tot uitzending. Toen de K.R.O. bemerkte, dat ook de A.V.R.O. uitzond, heeft de K.R.O. ter stond aan de N.S.F. (die den technischen dienst van beide verzorgde) zijn wensch kenbaar gemaakt deze uitzending met één microfoon en één versterking te doen plaats vinden. De N.S.F. antwoordde, dat de A.V.R.O. hiermee met accoord kon gaan. Er kwamen dus twee microfoons enz. en de uitzending kwam op dubbele kosten. De A.V.R.O. was dus oorzaak van „het trieste beeld van onzen verscheurden om roep." Was het „de gansche beschaving” die de Naar het „Vad." verneemt, is Donderdag JL bij de uitbetaling der leden van de K. V. Het Nederlandse!) Tooneel met Ingang van 15 October een salarisverlaging van 35 pet. aangekondigd over de bedragen, die boven de gages van f 200.per maand uitgaan. De geëngageerden van het Nederlandscb Tooneel, ook zij, die niet lid zfjn van de N. T. K. V.. hebben de behartiging van hun be langen aan de Nederlandsche Tooneel Kunstenaarsvereenlglng opgedragen. Gistermiddag heeft ten stadhulze te Amsterdam een conferentie met den wet houder voor Kunstzaken, den heer Boek plaats gehad, waarvan het resultaat niet bekend is. Het Vadkr gt wel den Indruk, dat bij een ultbUJven van dl- recten flnancleelen steun het vcortte t’an van de Kon. Vereeniging Het Nederlandscb Tooneel wordt bedreigd. Intusschen hebben in een. in den nacht van Zaterdag op Zondag laatstleden gehou den. vergadering van de Nederlandsche Toonkunstenaara-vereeniglng. de spelers der K. V. besloten, deze salarisverlaging te aanvaarden op eenlge voorwaarden, welke hoofdzakelijk van internen aard zijn. KON. HOLL. LLOYD FLANDRIA (uitreis), 4 October 4 uur van Leixoes. GELRIA (uitreis), 3 October van Rlo de Janeiro. MAASLAND, 5 October des avonds van B.-Ayres te Waterford verwacht. WATERLAND, 4 October van Amerika te Amsterdam. ZEELANDIA (thuisreis), 4 October van Pernambuco. JONGE ANTHONY. 0JONGe'eJSABCTH. 3 October van Va lencia naar Carthagena. JONGE JACOBUS, 3 October van Bar celona naar Genua. De R. K. Centrale van Burgerlijk Over heidspersoneel kwam in Den Haag, onder lei ding van haar voorzitter, den heer Bulten, In bestuursvergadering bijeen. Medegedeeld werd, dat de aangevraagde conferentie met de R. K. Tweede Kamer fractie op Donderdag 1 October is gehouden. Namens het dageljjksch bestuur der cen trale hebben aan deze conferentie deelgeno men de voorzitter en de secretaris van het R K. Werkliedenverbond. Zeer omstandig hebben zoowel de verte genwoordigers der R. K. Centrale als de de legatie van het Werkliedenverbond uiteenge zet, op welke gronden de aangekondigde salariskorfing onaanvaardbaar moest worden geacht. y Door eerstgenoemden werd bijzonder gewe zen op het feit, dat het vooral na de vroegere salarisverlagingen onbillijk moest worden ge acht, dat thans een belangrijk gedeelte van het tekort op de staatsbegrootlng wederom verhaald werd op het rijkspersoneel. Naar opvatting der R. K. Centrale is daartoe in den tegenw'ordlgen toestand, zooals deze ge- teekend werd in de mlllloenennota, geen aan leiding. Van de zijde der vertegenwoordigers van het R. K. Werkliedenverbond werd in het licht gesteld dat het voornemen der Regee- ring niet slechts op het Rijkspersoneel drukt, doch in zijn nawerking loonsverlaging voor andere groepen van arbeiders bevordert. Deze suggestie moet het verbondsbestuur afwijzen, omdat het bij de huidige economische en financleele moeilijkheden geen heil verwacht van loonsverlaging. Nog werd gewezen op de circulaire, welke de Regeerlng richtte aan de gemeentebestu ren ten aanzien van de maatregelen in ver band met de werkloosheid, waarin gelijke tendenz werd gevoeld. Na deze mededeelingen werd een breedvoe rige bespreking gewijd aan den algemeenen stand van zaken en besloten werd, de actie krachtig door te zetten. Zaterdag 24 October groote massale KON. NED. STOOMBOOT MAAT8CH. AMAZONE, 4 Oct. van Porto Empedocle te Palermo. A8TREA, 2 Oct. van New-York naar Cu racao. AURORA. 3 Oct. van Patras te Piraeus. BENNEKOM, 3 Oct. van Buenos Aires n. Santa Fe. CERES, 5 Oct. van Amsterdam te Ham burg. COSTA RICA, 4 Oct. van Hamburg Amsterdam. FLORA, 2 Oct. van West-Indlë te New York. HERMES, 4 Oct. van Constantlnopel naar Bourgas. MERO PE (thuisreis) passeerde Azoren. MINERVA, 5 Oct. van Hamburg te Am sterdam. NEREU8, 3 Oct. van Stettin naar Amster dam. N1CKERIE (thuisreis) 4 Oct. van Cura cao naar P. Cabello. OBERON, 4 Oct. van Lissabon te Amster. dam. ORANJE NASSAU (thuisreis) 4 Oct. van Funchal naar Havre. PERSEUS. Aalborg-Amsterdam, passeerde 4 Oct. Brunsbuttel. PLUTO, 3 Oct. van Kopenhagen Danzig. POSEIDON, 4 Oct. van Malaga naar Ali cante. 8ATURNU8, 4 Oct. van Lissabon te Ca- dix. SIMON BOLIVAR (thuisreis) 4 Oct. te Havre; vertrekt 5 Oct. 's middags 13 uur n. Amsterdam, alwaar 6 Oct. v m. 11 uur ver wacht. STELLA, 4 Oct. van Algiers te Malta. TELAMON, 3 Oct. van Algiers naar Am sterdam. THESEUS. Amsterdam-Kopenhagen, pas seerde 4 Oct. Holtenau. TRITON, 3 Oct. van Valencia te Oobo de Gate. ROTTERDAMSCHE LLÖYD BALOERAN (thuisreis), 3 Oct. van Gi braltar, 8 October v.m.ll uur te Southamp ton en 7 October 7 uur te Roterdam ver wacht. DEMPO (uitreis), 5 October te Bclawan. PALEMBANG (uitreis), 4 October te Londen KOTA PINANG (uitreis), October Perlm PALEMBANG (uitreis), 3 October Antwerpen. Commissie voor Werkverruiming HOLLAND—AUSTRALIE-LIJN GAASTERKERK (uitreis), 4 Oct. Suez. TALIS8E Bombay. Afeten d van de poenale sa nette Mat bet oog op de te treffen maatregelen in verband met de in November beginnende voorbereidende werkzaamheden voor den tabaksoogst 1032 hebben de directies der ta baksmaatschappijen moeten besluiten thans afstand te doen van de poenale sanctie voor haar tabaksondernemingen Door de gewijzigde arbeidstoestanden ter Oostkust van Sumatra, Ingevolge de zeer ver scherpte wereldcrisis mogen wij de verwach ting koesteren, dat deze maatregel in dit tijdsgewricht genomen met den onmlsbaren Oouvernementssteun zonder al te groote schokken voor het bedrijf zal kunnen worden uitgevoerd. De directies der Tabaksmaatschappü Arendsburg en de Soengel Lipoet-maatschap- pU konden tot dit besluit niet meewerken, wegens verblijf harer directeuren in Indfë. HOLLAND- AFRIKA -LIJN HEEMSKERK, 4 Oct. van An^sterdam naar Kaapstad. NIJKERK (uitreis), 4 Oct. van Suez naar Port Soedan. randfontein (thuisreis), 4 Oct. Ouessant. JAVA—NEW-YOBK-LUN BURGERDIJK. Java naar New-York, passeerde 3 Oct. Gibraltar. DELI, Java naar New-York, 4 Oct. van Boston. KOTA INTEN, New-York naar Java, passeerde 5 October Point ds Galle. SALEIER. van Batavia naar New-York. 4 October van Colombo. Gisterenavond is het rapport van Ir. W. de Graaf inzake de verbinding van IJ- oevers te Amsterdam verschenen. De Inhoud en de gevolgtrekkingen van het betoog van Ir. de Graaf, laten wfj hieronder In groote trekken volgen: Het is mogelijk gebleken, om een tunnel plan te ontwerpen waarvan de technische uitvoerbaarheid vaststaat: deze tunnel heeft in platten grond een recht verloop met enkele flauwe bochten, zoodat de noodzakelijke ver keersveiligheid gewaarborgd is. Zij mondt uit aan de Noordzijde in de omgeving van het Van der Pekpleln, aan de Zuidzijde in den gedempten Oostertoegang van het Openhavenfront. De tunnel heeft voldoende capaciteit voor een sterk toegenomen auto verkeer en is bovendien geschikt voor even tueel tramverkeer en voor personenverkeer; zij kan evenwel onder geen voorwaarde opengesteld worden voor het verkeer met rijwielen, bespannen voertuigen, handkarren en het overige langzame rUverkeer. Naast de tunnel zullen dus de tegenwoor dige pontverbindlngen dwars over het IJ, benevens enkele in de lengterichting van het U, gehandhaafd moeten blijven. Een eerste bezwaar van de tunnel is, dat de zeer hoore daaraan verbonden uitgave, plm. 19.000-000, nagenoeg geen verlich ting van de jaarlijks wederkeerende uitga ven van de pontveeren zal opleveren, terwijl bovendien de groote meerderheid der het IJ kruisende Amsterdammers nog op de ponten aangewezen zal blijven. Het tweede bezwaar dat overwegend is, ligt In de verkeersverdeellng over de bin nenstad. Uit een op verschillende aannamen gebaseerde berekening blijkt, dat in de toe komst gedurende den spitstijd op een auto verkeer In één richting door de tunnel van minstens 760 wagens per uur gerekend moet worden. Een dergelijk verkeer kan zonder bezwaar door de geprojecteerde tunnel wor den gevoerd, doch een verkeerstoevloellng van een dergelUken omvang Is op het Stationsplein cf in de onmlddellljke nabij heid daarvan niet te verwerken, sender het stadsverkeer te ontwrichten. Bij het oplossen van het vraagstuk blijkt evenwel, dat er geen aanleiding bestaat, om alleen voor dit feitelijke stedelijke verkeer een tunnel te bouwen, zoodat dit verkeer in de toekomst op de ponten blijft aangewezen, een stelsel, dat bovendien het groote voor deel heeft, de verbinding tusschen verschil lende pun:en ter weerszijden van TIJ naar gelang van de behoefte tot stand te kunnen brengen. De bevrediging der intercommunale ver- keersbeheeften moet gezien worden in een grooter verband. Het verkeer uit Noord-Holland zal in de toekomst meer in het bijzonder op 2 hoofd wegen georiënteerd zijn; de eene is de pro vinciale weg AmsterdamAlkmaar, welke aansluit op den Rijksweg HaarlemAlk maar—Den Helder; de andere is de Rijksweg Am s t e rdam—Hoorn—W ie ringen—Friesland Voor de kruising van beide verkeerswegen met het IJ zullen afdoende oplossingen ge zocht moeten worden door afleiding langs de West- zoowel als langs de Oostzijde van de stad. De aansluiting van de beide overgangen het stedelijk wegennet zal zcodanig zjjn, dat het verkeer van buiten binnen divergeert en zich dus steeds 506. Dat tanden in de harde, drooge beschuit en smulde dat het een aard was. HIJ was zoo verdiept in zijn maaltijd, dat hij niet eens bemerkte of voelde als er per ongeluk zoo*n harde koek op zijn bolletje terecht kwam. Hij bleef lekker dooreten, net zoolang als het beschuiten bleef regenen. NEDERLANDSCHE SCHEPEN ALCOR, 3 October van Archangel Lodingen (v.o.). BATAVIER IV. 5 Oct Rotterdam te Gravesend BERGENDAL, ms3 October van Lon den te Hamburg. E8CAUT, 4 October van King's Lynn. HILLEGOM, 3 October van Riga naar Rotterdam. KATENDRECHT, passeerde s October Cape Race: Houston naar Rouaan. KATWIJK. 3 October van Rotterdam to Caen. KRALINGEN, 4 October van Riga near Delfzijl. MOORDRECHT, passeerde 5 October Ouessant, Novorossisk naar Wilhelmshaven. QUO VADI8. ms., 3 October van Helgo land te Hamburg. 8LOTLAAN, 3 October van naar Odessa. 8TAD DORDRECHT, 3 October Savona te Sullne. STAD ZAANDAM. 3 October van Gibral tar te San Juan. ANASTASIA. 28 Sept van Balek Papan naar Manila. BERKEL, 1 October van Trangsund naar Zaandam. BUSSUM. passeerde 2 October kaap, Amsterdam naar ArchangeL HILVERSUM, 3 October van Houston te New-Orleans. WOLSUM, 3 October van Antwerpen te New-York. onverrichter zake heen te gaan, we boven héél voorzichtig n venster openen en drie hoefachtige trompet tenen klinken door de stilte. Het duurde eenlge minuten eer we Krul.hof aan 't verstand konden brengen, dat wij niet de inbrekers waren, en toen hü eindelijk zijn huls uitkwam, hadden Feenstra en Donkers, die het signaal gehoord hadden, zich al bij ons gevoegd. De club was voltallig en klaar voor den strijd! Toen we bü het huls van Molenaars kwa men, was daar alles stlkkedonker. Er was niet het minste geluid te hooren. We bleven t>U' de voordeur s'aan om op fluisterenden toon te overleggen. Feenstra stelde voor uit elkaar te gaan en het huls te omsingelen. Maar niemand scheen veel te voelen voor dat uit elkaar- gaan en dus besloten we bijeen te blijver, en. en-massa de voordeur binnen te trekken. Dit gaf den inbreker dan 'n kans om door 'de achterdeur op den loop te gaan, als hij ons liever niet wilde ontmoeten. Molenaars, als gastheer, had de leiding, maar we moesten hem vooruit duwen, en nu en dan bleven we allemaal doodstil staaa, om beter te kunnen luisteren. We strompel den nog voort in het duister, toen ik met blooten voeten ergens op trapte. Het was week en glibberig en koud en het gaf een onaardsch fluitend geluld, toen ik het aanraakte. Met een achteruit. „Wat is er?” fluisterde dr Kruitman. ,Jk weet 't niet,” zei ik ontzet. „Het leek wel "n slang." „8st,” waarschuwde Molenaars. .Luister!” Er was een geluid v-an voe.stappen, die nader kwamen. Het waren zachte, schuife lende stappen; ze klonken geheimzinnig Oosterse h. „Houdt Je goed, mannen I” fluisterde Feenstra met een trilling in zijn stem. „Nou komt 'tl” Ik greep mijn trouwen bftefopener steviger ▼ast. *n Oogenbllk later werd er een deur geopend en plotseling ging, met verblindende snelheid, het licht aan. Mevrouw Molenaars, in peignoir en met boudolr-slof Jes aan. stond vóór ons. Op den grond lag *n gummi eendje en daaromheen stonden, in slagorde ge schaard. de leden van de O. W. C., met de oogen knippend tegen bet plotselinge licht. Ik had over m'n paarsche pyama 'n gele regenjas aan, dr. Kruitman droeg 'n smo- klng-Jasje over z*n nachthemd en klemde een met paarlemoer ing:legde revolver *n overblijfsel van ons laatste bal-masqué in de hand. Feenstra had in de haast een paarsche peignoir van z*n vrouw aangetrok ken, en Donker had wel *n nette pyama aan. maar geen tanden. Ze hadden allebei hun trompet bj) zich. „Nellie!” schreeuwde Molenaars. „Wan neer ben Je gekomen?" „Vanmiddag,” zei ze, „met Kareltje. Heb Je m’n kaart dan niet ontvangen?” Haar man schudde het hoofd. .Maar wat doen die heeren hier?” vroeg ze, op ons wijzend. „We zoeken den inbreker,” verklaarde dr. Kruitman. „Dat wil zeggen we zochten een inbre ker „Met trompetjes?" Mevrouw Molenaars keek ons minachtend aan. ,Me dunkt, dat T wel goed zou wezen als Jullie allemaal naar bed gingen om eens uit te slapen. Wat *n idee! En ga Jij, asje blieft, dadelijk naar boven, Jan. Ik sou niet graag hebben, dat Kareltje zijn vader zóó zag." Zwijgend liepen we, met onze trompetten, het huls uit en de barmhartige duisternis in. Nu alles achter den rug was. voelden we ons te kort gedaan. Een echte inbreker zon onze mo'. leven beter begrepen hebben dan mevrouw Molenaars. Maar laat er nou maar eens 'n echte in breker komen! We zijn klaar om hem te ont vangen, hoor! Misschien schieten we hem dood; misschien lacht hij zich dood. In elk geval heeft hU geen kans om te ontsnappen. diet voor neming. De bemiddeling der commissie was ge vraagd om te trachten een belangrijke scheepvaartorder hier te lande te plaatsen. Ten gevolge van de ontwikkeling van den toestand in het betrokken land moest die bemiddeling worden gestaakt. Met leedwezen nam de commissie er ken nis van. dat de pogingen, welke de commissie had gesteund om een vrij belangrijke me- taal-lndustrle op gang te houden, tot dusver niet zijn geslaagd. Met instemming nam de commissie er kennis van, dat de voorzitter van den Raad van Ministers, een circulaire aan de ge meentebesturen heeft gericht om ze op te wekken brandstofproducten zooveel mogelljk van de Nederlandsche mijnen te betrekken. De commissie hoopt, dat de gemeentebestu ren aan deze opwekking inderdaad gevolg zullen geven. De commissie heeft harerzijds besloten nog pogingen te doen om bepaalde Nederlandsche bedrijven te doen besluiten zooveel mogelijk producten van de Neder landsche mijnen te betrekken. Met genoegen nam de commissie er kennis van, dat op de RUksbegrooting Hoofdstuk X een belangrijk bedrag is uitgetrokken voor een perscampagne ten gunste van het Ne derlandsen fabrikaat. Zij verwacht hiervan een gunstig gevolg voor haar arbeid. Vervolgens werd een groot aantal zaken behandeld waarin de commissie met meer of minder succes gepoogd heeft orders voor de Nederlandsche industrie te behouden. Op de vragen van het Amsterdamsche raadslid, den heer Wijnkoop, Inzake de woorden van mr. Romme in het geding van mevrouw Sophie de Vries contra Het Ne derlandsen Tooneel en vice versa, als zou de toestand van de Kon. Vereeniging geen voldoende waarborgen bieden, een schade- eisch. aan gedaagde toegewezen, te kunnen betalen, antwoorden B. en W. thans: Evenals de heer Wijnkoop hebben ook rij in verslagen van eenlge dagbladen gelezen, dat mr. Romme. optredende voor mevrouw De Vries, in een proces tegen de K. V. Het Nederlandsen Tooneel, onder meer gezegd zou hebben, dat de toestand van de Kon. Vereeniging geen voldoende waarborgen biedt, dat zU, wanneer een schade-eisch aan mevrouw De Vries zou worden toege wezen, deze schadeloosstelling ook zou kun nen uitbetalen. Of de advocaat van me vrouw De Vries zich Inderdaad op deze wijze heeft uitgedrukt, is hun niet bekend. B. en W. achten het ook niet op hun weg liggen, de Juistheid van courantenverslagen te onderzoeken. Overigens zijn zU in staat mede te deelen, dat de Kon. Vereeniging als vele andere in- etelllnven te Amsterdam den orgu-stl’en Invloed ondervindt van de economische krisis. Commissarissen en directie beraden zich dan ook, welke maatregelen genomen moeten worden om in de tegenwoordige om standigheden tot een sluitende exploitatie te geraken. Er is voor hen geen aanleiding voorstellen te doen tot het brengen van wijzigingen in zake de bespeling van den Stadsschouw burg. In het laatst van den vacantletljd zijn er in ons Tuindorp altijd 'n hoop mannen, die vrouw en kinderen aan zee of in de boeschen hebben gelaten om zelf weer aan 't werk te gaan. En 't is niet leuk om zoo heelemaal In Je eentje thuis te wezen. Zoon huls, waar Je moederziel alleen in bent, HJkt eenzamer dan 'n huls, dat héélemaal leeg is. Al ben je nóg zoo dapper, je ontkomt nooit heelemaal aan de gedachte, dat Je nu een gemakkelUke prooi zou wezen voor inbrekers. Nou Ja, Je gezond verstand zegt Je wel, dat je verantwoordelijkheid nog grooter aou zijn als Je vrouw en kinderen bij Je had, maar er zouden dan tenminste geen onverklaar bare geluiden in huis wezen. Als Je *n stuk of wat kinderen over den vloer hebt, is er voor alle mogelijke geluld 'n verklaring te vinden. Zoo kwamen we er dan toe de O. W. C. de Onbestorven-Weduwnaars-Club it te richten. Feenstra nam hot initiatief, nadat hij een verschrlkkelljken nacht had doorge bracht in zijn verlaten huls. „Het moet zoo ongeveer middernacht zijn geweest, toen ik wakker werd,” vertelde hl) ons, op dien speclalen fluistertoon, waarop Je spreekt over Inbrekers of blindedarm ontsteking. „Ik hoorde een schuifelend ge luld op de trap. Het klonk net of iemand heel langzaam en voorzichtig naar boven kwam naar mijn kamer. Soms was er dan weer 'n doodsche stilte en ik dommelde zoo n beetje in tot ik dat schuifelende geluid wéér hoorde. Dat moet zoo*n heele poos ge duurd hebben en ik kon geen oog meer dichtdoen. Ik begreep, dat één Inbreker niet zoo veel tijd noodig had om boven te komen, dus moest 't wel 'n heele troep wezen. Nou, je begrijpt, dat ik geen zin had om op te staan, en herrie te krijgen.'En zoo lag ik daar tot 't licht werd." „En wét was het?” vroeg dr. Kruitman opgewonden. „Het was 'n vensterblind bU het trapraam, dat heen en weer sloeg,” legde Feenstra uit. .Maar het had best 'n inbreker kunnen wezen. Het had wel *n dozijn inbrekers kun nen wezen. We hebben 'n Llpsslot op de deur en twee grendels, maar met 'n schroeven draaier kan Je door onze keldervensters bin nen komen.” „Wjj hebben al zeven keukenmeisjes ge had, om nog niet eens te spreken van de noodhulpen,” begon dr. Kruitman. „En die hebben allemaal *n huissleutel gehad.” „Mijn vrouw legt den huissleutel altijd on der de geraniums in de vensterbank," zei Molenaars. „Br heb baar al honderd maal gezegd, dat iedereen, die op straat voorbij komt, precies kan zien, waar ze hem ver stopt en „Als ik eens m'n sleutel vergeten heb,” vertelde Donkers, „en er is niemand thuis, dan klim ik over de veranda naar binnen. De algemeene opinie was dan ook, dat 't wel 'n wonder mocht heeten, dat er nog geen -ongeluk was gebeurd. „Het Is haast onbegrijpelijk, dat we nog niet allemaal in ons bed vermoord zijn,” verklaarde Feenstra. „We moesten samen 'n club oprichten, 'n soort veiligheidsdienst om leden en eigendom in onze buurt te bescher men.” We waren het allemaal met hem eens en zoo kwam onze O. W. C. tot stand. Feenstra «1st er neg een militair tintje aan te geven; hjj had connecties met de Padvinderij en hij wist voor ons allen een koperen trompet te bemachtigen. „Die leg ‘je naast je bed.” Instrueerde hjj ons. „En zoodra je van iets verdachts hoort, spring je naar het raam en Je blaast dr e keer op de trompet. Zoodra de andere leden van onze club dat hooren, rennen ze naar bulten, omsingelen het huls en nemen den misdadiger gevangen.” Het plan vond algemeenen bijval, want het beteekende, dat we niet In ons bed ver moord zouden worden, we zouden ten min ste schoenen aan hebben, of kamerpantof fels. Den eersten nacht na deze overeenkomst lag ik uren lang wakker in bed om te luis teren naar de eerste trompetsignalen, maar alles bleef rustig. Misschien hadden de in brekers van onze club gehoord en hielden ze zich nu liever koest. Maar den daaropvolgenden nacht werd ik uit 'n vasten slaap wakker geschrikt met wat in de boeken altijd beschreven wordt als „een gevoel of er nog iemand in de kamer was." Dat gevoel was ook geen inbeelding, want die iemand zat op m'n maag. Ik trok het licht aan. Het was Molenaars. HU was half aangekleed, hij zat vol kolenstof en hij had z'n koperen trompet in de hand. ,JËr is ‘n Inbreker bij mU in huls!” be richtte hij ademloos. „Ik kwam vanavond laat thuis en toen ik me ging uitklseden, hoorde ik iemand in de kamer daar naast. Dus liep Ik op m'n teenen hier heen. Je deur was op slot, maar ik ben binnen gekomen door den kolenkelder." „Maar waarom heb je niet op de trompet geblazen?" vroeg ik. „Dat lamme ding geeft geen geluld," ver klaarde hij: „Ik heb me bulten adem gebla zen, maar er was geen toon uit te krijgen.” Ik probeerde het met even weinig succes. Toen blies ik op m'n eigen trompet. Er kwam één mager piepgeluidje en toen was 't af- geloopen. ,,'t Is Wat moois, dat ze zóó Iets aan pad vinders durven te geven!” mopperde Mole naars. „Nou moeten we de lui gaan roepen. Kom nou gauwl” Ik gooide gauw *n regenjas over m’n pya ma heen, nam 'n briefopener In den vorm van 'n dolk het eenlge wapen dat ik bjj de hand had en op m'n bloote voeten liep ik met hem T grasveld over naar 't huis van dr. Kruitman. We klopten op de deur, doch kregen geen gehoor, maar toen wa al op bet punt ston- zal te Utrecht een vergadering plaats hebben van leden-afgevaardlgden der bjj de R. K. aangesloten organisaties waar twee gezag hebbende sprekers het woord zullen voeren. Deze datum is bepaald, wijl, op dat tijd stip, naar alle waarschijnlijkheid het voor- loopig vkrslag der Tweede Kamer Is versche nen waarvan de Inhoud voor de te voeren bespreking van groot nut werd geacht. Nog werd verslag uitgebracht van de ge houden vergadering met de andere centralen van overheidspersoneeL Het daar door de vertegenwoordigers der R. K. Centrale Inge nomen standpunt werd geheel onderschre ven, terwijl in beginsel werd accoord gegaan met de gedragslijn welke het „Comité van Twaalf” zich voor de gezamenlijke actie had gesteld. aan moeten naar meer verdunt. De oplossing bestaat in den aanleg van een tunnel bü de Hembrug en een brug bü Schellingwoude. Belde overgangen sluiten aan op een greoten ringweg voor gewoon verkeer, die in de uitbreidingsplannen is ,geprojecteer<* en aansluiting geeft op alle Intercommunale verbindingswegen. Het doorgaand verkeer blüft op deze wijze geheel aan den rand dar stad, terwül het voor de binnenstad bestemde verkeer zich reeds in de buitenwijken in verschil lende richtingen kan verdeelen, waardcor te groote congesties op enkele punten wor den vermeden. De tunnel aan de Hembrug heeft nog een ander belangrük voordeel; zü kan mede worden Ingericht voor spoorwegverkeer. Onder de aangenomen helling van 1 op 50 is het nJ. mogelük, om het geëlectriflceerde spoorwegverkeer door deze tunnel te voeren. De hinder, dien de Hembrug voor de scheepvaart thans reeds oplevert, en die, bü verdere ontwikkeling van het spoorweg- en scheepvaartverkeer op den duur toch tot groote maattregelen zal dwingen, wordt door den aanleg van de tunnel dus opgeheven. Meent men. dat op den duur het goederen spoorwegverkeer dcor de tunnel te groote exploitatiebezwaren zal opleveren, dan kan dit naar Noord-Holland over de overbruggin gen bü Schellingwoude worden gedirigeerd, waarvoor in Amsterdam eene fraaie en on- middellüke aansluiting aan het centrale emplacement in de Watergraafsmeer kan worden verkregen. Zoo worden dus, zoowel aan de West- als aan de Oostzüde, kruisingen van de scheep vaartroute verkregen, die èn het spoorweg verkeer èn het gewoon verkeer dienen, zon der het scheepvaartverkeer te belemmeren, terwül het groote vraagstuk der U-oeverver bindingen voor langen tUd zal zjjn opgeloat. HOLLAND—AMERIKA-LIJN BLOMMERSDIJK, 3 Oct. van Neweena. BOSCHDIJK. Rotterdam Orleans. 4 October te Havana. DELFDIJK. Rotterdam naar PacifickJst, 2 Oct. te Kingston. NIEUW-AMBTERDAM. Rotterdam naar New-York. 3 Oct. van Southampton. ROTTERDAM, 4 Oct. van New-York te Rotterdam STATENDAM, 3 Oct. van Rotterdam te New-York.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 7