Sociaal Leven
BURGERS VAN ALKMAAR
Fa. H. LIND
Dames
en
Kinderhoeden
Japonnen
B. W. G. LIENESCH
8 Octoberdag
RINGERS’
PIET EEKEN
WEG MET ZWARTE VLIEGEN
OOK WIJ
NETTE MEISJES
RUNDVLEESCH ZIJN VERLAAGD
Amsterdamsche
Beurs
J. LIND H
Bontwerker Mient 10
gf Iff—
TUINSPOOR
billijk te koop
I
GROOT
PAKHUIS
nabij spoor en station
Te bevr. Scharloo 17 a
Informatie
Cheque-koersen
1
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
I
DE ALKMAARSCHE SLAGERSVEREENIGING
De vlaggen uit! - De zaken
gesloten- *t Personeel vrij
ALKMAAR ONTZET”
G. VAN NIEUWKUYK Co.
FNIDSEN - APPELSTEEG
Ziet Puzzle Mooie prijzen
N.V. „VRIESIA” JAN DE VRIES
8 OCTOBER-VEREEN.
MARKTNIEUWS
Dl
KERKNIEUWS
EE
Z. H. de Paus over den
nood der tijden
Arbeider door trein
gegrepen
•Vu
MIERT
0P6ER.
0
0
VIERT ALLER MEDE DER
3-5-
1D54
0
0
0
ZIET ONDER STADSNIEUWS
0
0
8 OCTOBER NA 1 UUR GESLOTEN
O
O
ioioioioaoïoioioioioioioioioioaoi'
Rijk
Chocoladefabriek vraagt
TELEFOOR 242
■aakt bekend, dat vanaf beden de prijzen van hot
z.
HET BESTUUR
8 October na 1
o.»
WIJ lebben tbene een zeer eitgebreide «orteeneg in
Moderne Wintermantels
t
De kantoren der te
Alkmaar gevestigde
Notarissen
PRIJSOPGAVE
STUKKOLEN
Koopt hot Feeotprogranma en het
8 October-speldje
HET FEEST VAR EEHSGEZIRDHEID
EH BURGERZIP
VAKKUNDIGE BEDIENING
CONCURREERENDE PRIJZEN
SCHOENBRANCHE
Winkeljuffrouw
hebben ons aan de tijdsomstandigheden
nangepnat - VOOR HETZELFDE GELD
IETS BETERS
LAN BESTRAAT 41-43-45
Da zaak is 8 OCTODER ’s middags vanaf 1 unr
GESLOTEN
2%
Een totale uitroeiing binnen 10 minuten door
VRIESIA RADICAAL DOODENDEN STRAAL
Alom verkrijgbaar in Lussen van f 0.80. f 1.35 en f 2.50 per Literbus
0
o
A<
Te Huur
I
Bij --
Het adres voor vertrouwd Schoenwerk
8 OCTOBER-ATTMCTIE q
CHEMISCHE FABRIEK
TELEFOON 324 ALKMAAR
De grootste en best gesorteerde speciaalzaak in
Holland’s Noorderkwartier
6*4
190
GROOTE AFSLAG
0
Zevenhuizen 8
Het besteur der
IS
Spreekuur Kamerlid Van de Bilt
AH
DINSDAG OCTOBEB 1831
65
87%
112
Het slachtoffer overleden
24
grond
80
aldus de H
182
50
DINSDAG 6 OCTOBER 1931
175
12
3%
Prolongatie
5S
niet
gevraagd.
de ▼erpakkings-afdeelingeii.
voor
X
1
1
5%
4
VAN DEN AKKER.
Voorzitter.
475 Mongebr. spoor met lorrie enz.
Ook in gedeelten te koop.
Brieven onder no. MM aan het bur.
na dit blad.
1.00
100
150
150
150
1.25
200
150
150
1.00
1.00
0.90
gevraagd. Brieven onder no. 9912 aan
het bur. van dit blad.
1916
1917
130
160
133%
62%
i
i
I
1
Het Tweede Kamerlid, de heer Ch. L. van
de Bilt, zal voor belanghebbenden te spre
ken zijn: Donderdag te Hoorn van 24 uur
In Hotel Bellevue (tegenover Station). Vrij
dag 9 October te Alkmaar van 4hall in
hotel Proot.
het
geval
gen.
9.75
34.70
9.35
2.48%
56.70
48.65
Onion Pacific
Wabazb
Chic Milw St Paul
Kanaal City South
Ene Rallr
Tabak
Dell Batavia
Oude Dell
Oostkust
Senemoab -
Maxwell
129%
159%
20
175
35
178%
13»/.
50
27 SO
!0l%
7
l
1
i
i
i
Rebber
Adam Rubber
Bandar
Deb Batavia Rubb
Roti lapanoell
Serbadjadl-
BUau
V l O O.
Allied-
Intercontln Rubber
o 29%
26
3‘/.
8%
24%
52
rallen op 8 OCTOBEB den geheelen
dagatin
GESLOTEN
4%
3%
24
81
3%
4
190
28%
26
3%
7%
EX
weid
kom
Volk
LL
bewi
waai
fitte
LL
zien,
door
Er
ge
fing
kraa
W1
figui
Lil
Ui
een
omw
dat
korti
▼rag
slaat
rikai
trekl
ree
h«
net
l
slaj
el«
gen
V
E
sey
N
slaj
L
bil
gul
wat
I
Llr
bei
wa
set
tia
oiu
artikel van vertrouwen
BONTMANTELS
BONTKRAGEN
(werden gratia ep 4e mantels
gemaakt]
VOSSEN
68%
68
89»/,
L
sch
geh
was
in
lijk
wed
den
met
die
zijn
N
beri
mof
en
LI
rich
hi
In 1
D
Li
slag
hij
9.80
34.-0
9.50
2.48%
56.50
48.80
12.80
60.—
55.—
57.—
55.—
7.35
31.—
101
100»/,.
1CC»/M
96“/,.
86
Suiker
H V A
Poerworedlo
Vorstenlanden
Actions idem -
BU
Flnai
van
xür
neem
man
ache
tot
Kcnii
ache
■a-Or
van 1
mr. I
Zonei
Aaltx
State
Gerrt
verru!
bergh
H. va
missit
Rlttei
Nedei
114
16%
133»/,.
70
3»»/,.
5%
105
7%
2“/„
15»-
13£
Petroleum
Dorische Petr.
Gaboes
Kon Olie
Perlak
Peudawa-
Continental OU
Shell Union OU
Dijkgraaf en Heemraden van den
polder Heerhngowaard vragen prtJa-
epgave van 200 ton stukkolen. late
aoort. 96 pCL grof, franco geleverd
bi den kolenbergplaats b(j het atoom
gemaal
Prijsopgaven worden Ingewacht tot
eu met 19 October a.».. b(j den Dijk
graaf van genoemden polder.
Heerhsgowaard. 5 October 1931.
Dijkgraaf en Heemraden
voornoemd:
WIEBE VAN 8LOOTEN.
Dijkgraaf.
HL HOOGLAND, Secretaris.
Induatr Buitenland
Anaconda
Bethlehem Steel
U S Leather
Intern Nickel
Staataleenlngen
5 Nederland 1919
4H Neder!
4H Nederl
4 Neder'and 1931
4H N Ind 1929 B
schoone
mag
Het
levensstijl,
samenvat.
49
<3%
18
13
20
12
24%
23%
l“/„
Telegram
Onder applaus der vergadering werd hier
na bet volgende telegram aan Z. H. Excel
le n tie den Bisschop van Haarlem gezonden
Honderdtwintlg uwer arbeiders in geest
driftige samenkomst te Bergen bijeen tot het
houden hunner sociale studiedagen onder
leiding van uwen dlocesanen volksbond her
denken dankbaar uwen arbeid voor sociaal
herstel en beloven u gaarne kinderlijke volg
zaamheid.
Holl Amerika Ltjn
11to Gem Elgend
Kon. Ned Stootnb
Scheepvaart - Unie
Marine comm
Marine prei. -
Mtjnbosw
Boeton Mijnbouw
Alg Exploratie
Industrieën
Jnllever
Calve Delft
Alg Kunstzijde
Van Bertels Pat
Nieuwe Philips
Kuch Accoustlek
Ned Ford
113%
57%
40%
26
55»/,
Voriae
Koersen
101
100»/,,
10C»/,.
96“/,.
86
Door den voorzitter wordt thans Ingeleid
de heer Max van Pon. de man voor velen
geen onbekende, die door zün jouraalistle-
ken- en pclltieken arbeid veler belangstel
ling heeft verworven, aldus de voorzitter
in zijn Inleidend woord.
De heer Max van Poll behandedelde het
onderwerp ,X»e arbeider en de genotmidde
len.” HU begon met er op te wijzen hoe er
in Den Haag een fijn restaurant Is, waar
men voor weinig geld bUzonder veel en bU-
aonder lekker kan eten en toen men den
gerant vroeg hoe het mogelUk was dat liU
zooveel voor dat geld kon geven, sprak bU:
_t Is waar ze eten de ooren van mijn
hoofd en tk zon er arm t>U kunnen worden,
maar een geluk Is. ae vr..._ tnU arm maar
ae zul.mij rijk
Als kenschetsend voorbeeld van overda
dige luxe wil spr. dit als Inleiding van zU°
onderwerp nemen. Nu Is de overdaad geen
kwaal, die inhaerent Is aan een bepaalden
stand, hetgeen spr. aantoont door mede te
doelen, dat een snoepwlnkelhouder In een
volksbuurt in de belasting voor een inkomen
van f 8000 was aangeslagen. Genotzucht
komt dus voor bU alle standen, spr noemt
dit dan ook terecht een der hoofdzonden,
nJ. de gulzigheid.
satle, die mits haar doelstelling de juiste is.
en geen kapitalistische zij. voor onzen tUd
de onmisbare en dagelijks meer urgeerende
ordening kar. wezen. Het wetsontwerp-Ver
schuur noemt spr. een bescheiden stap In de
goede richting, maar wij dienen actief ie
zijn Ons economisch leven staat aan den
rand van den afgrond, terwijl van den ande
ren kant het Bolsjewisme ons bedreigt. Van
de Kath Aibeidersbeweging moet de grpote
stuwkracht v imen en ..wee" als zij haar taax
en haar tijd laat voorbijgaan
Ook naar aanleiding van deze Inleiding
werden velen en veleerlel vragen gesteld, die
door Pater dr. Vijjmced werden beantwoord
Inmiddels was na de „thee" Willem Nieu-
wenhulaen gearlveerd. die zou spreken over
De arbeider en de verfraaiing van ‘t leven”
Deze spr. werd door den voorzitter ingele.d.
als de bekende kunstcriticus, lid van de
kunstcconunissle van het Verbend. wiens visie
zoo zeer strookt met de bij de arbeiders
heerachende Inzichten.
Willem Nieuwenhuizen toont aan. dat In
heel de Katholieke gemeenschap het cultuur
probleem op den voorgrond komt. Cultuur,
zoo zegt hU. Is de harmonische, spr bena
drukt de harmonische ontwikkeling der
natuturlljke eigenschappen van den mensch
Onverschilligheid tegenover cultuur Is altoos
een tekort, wanneer zU principieel is, een
dwaling, zjj het dan ook een onbewuste
dwaling, omdat men tekort doet aan de heer
lijkheid van Gods schepping. Tot de cultuur
behoort zeer zeker ook het schoonheidsgevoel,
eigen is aan den mensch en dat niet
bezit is van slechts weinigen, zooals
meende dat cultuur een meening.
118%
57»/,
Zn
57%
worden
i naar een
schoonheid
dan ooit en met aandrang het gebed, dat
Jesus zelf ons leerde. Panem nostrum quo-
tidlanum da nobis hodle”. geef ons heden
ons dagelUksch brood.
Mogen allen ach herinneren, dat de Ver
losser van het menschclUk geslacht tot onze
bemoediging en troost beloofd beeft, dat Hl)
alles, wat wij ..aan een van deze minste
broeders" gedaan hebben, beschouwen zal
als aan Hem gedaan. Mogen zU ook de God
delijke belofte Indachtig zijn, dat HU de
zorg, welke wU uit liefde tot Hem aan de
kinderen besteden, als aan Hem zelf besteed
zal beloonen.
Het feest ten slotte, dat de Kerk heden
viert, brengt ons de allerzoetste woorden van
Jesus Christus In herinnering, waarmede WU
dezen brief, welke een aansporing wil zUn.
besluiten; woorden welke onze Zaligmaker,
zooals de H Joannes Chrysostomus zegt,
als een onvergankelUke bescherming der
kinderzielen heeft uitgesproken; want Ik zeg
u. dat bun engelbewaarders in den hemel
steeds het aanschUn van MUn Vader zien.
Die In de hemelen is."
Deze engelen zullen zeker alles, wat gU in
edelmoedigheid des harten voor de kinderen
en voor de armen zult doen, aan den Heer
van hemel en aarde opdragen. En zU zul
len van dezen de overvloedlgste gaven af-
szneeken voor allen wien deze allerheilig
ste zaak ter harte gaat.
Nu bovendien het feest vin Christus Ko
ningschap nadert, van Jesus Christus Wiens
rUk en vrede WU van het eerste begin van
Ons Pontificaat verkondigd en verheerlUkt
hebben. schUnt het Ons zeer opportuun) toe.
dat in de huidige tUdsomstandlgheden een
plechtig triduum wordt gehouden, waarin
van den God van Barmhartigheid redding
uit den nood en vrede wordt afgesmeekt.
Banken
Koloniale Bank
--‘■•che Bank
Cert. Handel-Mü
De Sociale Studiedagen te Bergen
n.
MaAndagmorgen werden de sociale studie
dagen ingezet met een inleiding van den heer
Ant. J. M. Angenent over „Organisatie”.
Het bewustzijn van de ongenoegzaamheid
zUner krachten, aldus de spreker. drUft en
spoort den mensch er toe aan. om hulp te
zoeken bU anderen. Alhoewel de mensch
heer is der wereld, kan hu niets doen zonder
de medewerking van krachten van anderen
Een mensch kan zich slechts bekwamen door
de hulp van anderen. We zien dat reeds bd
het kind, dat de hulp behoeft van de ouders,
wU zien dat ook bU de grooteren. Die onvol
maaktheid In s menschen natuur doet hem
zUn een sociaal wezen, m a w het is een
drang van ‘s menschen natuur, die hem
aanaet tot het verkrijgen van maatschap
mat anderen, veréeniging met soortgenooten.
die door samenwerking mét hem zUn krach
ten en kunnen zal versterken om aldus het
gestelde doel te bereiken Maar deze dran4
naar associatie met anderen elscht van den
persoon Kif tuchtiging. Zelftuchtlglng >n
dezen zin 'dat een bepaalde minderheid zich
bU de meerderheid moet neerleggen, zooals
dat in bet gewone leven zoo dikwijls voor
komt.
Organise tien betreken t het vaststellen van
een doel, het bepalen, ordenen en daadwer-
kelUk aanwenden van middelen, die tot het
gestelde doel lelden. Deze doelstelling maei
zUn een positieve. Een organisatie, die
slechts een negatief doel nastreeft, büv. een
organisatie, die slechts bestaat voor het be
strijden van vuandelUke ideeén. zal tot on
dergang gedoemd zUn. omdat de Inzichten
en de tactiek zich telkens moeten wUzigen
al naar gelang de vUandelUke gedachte moet
worden bestreden. Er moet dus zijn voor
iedere organisatie een positief doel. Deze be
ginselen gelden voor iedere organisatie en
zUn derhalve ook van toepassing en dienen
steeds gevolgd te worden bU de instandhou
ding van de sociale organisaties.
Na deze algemeene inleiding gaat spr. na
den bouw onzer Kath Arbeidersbeweging, den
logiachen ontwikkelingsgang, den InnerlUken
bouw, en de verschillende instanties. Mede
ter voorkoming van krachtsverspilling en
voor de bevordering van de juiste plaatsing
der stukken op het sociale schaakbord moet
de werknemer een behoorlUke kennis bezit
ten van de organisatie der R. K_ Arbeiders
beweging. zooals nader door spr. wordt ge
definieerd Met den wensch, dat iedere katho
lieke werknemer spoedig moge komen -^>t
de overtuiging dat organisatie een absolu’e
elsch is en dat in het bUzonder de R. K.
Arbeidersbeweging zUn belangen behartigt
en verdedigt, wat r *m anderzijds de plicht
oplegt mede zijn kt—_*'ten In dienst der or
ganisatie te stellen, besluit spr. zün Inleiding,
die dpor vele vragenstellers werd bestreden -
de
dat
tevens het centrum zUn kunt, vanwaar
de door hen aangeboden hulpmiddelen
worden verdeeld. Zou het echter
in een of ander diocees geschikter blUken,
deze taak toe te vertrouwen aan het metro-
pohtaan bestuur dan wel aan een of andere
liefdadigheidsinstelling, uw vertrouwen waar
dig en van beproefde bekwaamheid, dan laten
WU u hierin de beslissing.
Z. H. spoort dan ook de geloovigen aan.
te beantwoorden aan ZUn oproep en zegt
dan verder:
Daar echter alle menschelUke krachtsin
spanningen. zelfs de edelste, zonder Gods
hulp onvoldoertde zUn ter bereiking van het
voorgesteldê doel, richten WU vurige gebe
den tot den Gever van alle goeds, opdat
HU in ZUn oneindig medelUden den tUd der
beproeving verkorte en herhalen WU. ook
in naam van onze ludende broeders, meer
mvoor
liefde. We moeten «rug. hoe- dracht uit Hamlet, van Wil lam Shakespeare
Na een korte pauze volgden verschillende
werken van Katholieke dichters, als In Me-
moriam Fratris van Karei van den Oever;
De Lantaarnopsteker van Henri Bruning;
De Mislezer van Marnix Gijzen; De Spring,
koord van Karei van den Oever; De Bedel
broeder van Jac. Scheurs en Het Volk m
de processie van Anton van Duinkerken.
Na nog eenlge werken van Adema van
Scheltema. werd deze cursusdag met het
gebrulkalUke avondgebed In de Kapel geslo
ten.
5 p. GEMALEN SPEK
5 p. VETTE LAPPEN
5 p. VET ROOKSPEK
5 p. MAGER ROOKSPEK
5 p. RAU1VE REZEL
5 p. GESMOLTEN REUZEL
5 p. RAUW OSSENVET
5 p. GESM OSSENVET
5 p. DOORR VARK. LAPPEN
2 p. KARBONADE
2 p. DOORR. OSSENLAPPEN
3 P.
C34QIC34C3BC9BC9BC9 BC34C3 CD ICO ICO BCD BCD ICO 808
Aan het schrilven van Z. H. den Paus-over
den nood der tUden ontleenen wU neg het
volgende:
Een nieuw onhetl bedreigt en bedrukt reeds
de Ons toevertrouwde kudde en bUzonder
hard het teederste deel ervan, dat ons bU
zonder dierbaar is. n l de jeugd, de prole
tariërs en al die arbeiders, die een schamel
bestaan hebben WU bedc-?len den zwaren
nood en de economische crisis, die de vol-
keren en velen tot een voortdurende en vree-
selUke werkloosheid veroordeelt. Een bUna
ontelbare menigte van brave arbeiders, die
niets méér verlangen dan op eerzame wllze
het brood te verdienen, dat zU dagelijks.
vcCgens het GoddelUk woord, van den He-
melschen Vader afsmeeken. zien WU ge
dwongen tot werkloosheid en daarmee tot
het uiterste gebrek en hun gezin met hen.
Hun klachten treffen Ons gemoed en doen
Ons met dezelfde erbarming het woord her
halen. dat tegenover de hongerlijdende me
nigte uit het hart van den GoddelUken
Meester steeg: Mlsereor super turbam”.
(Marc VIII 2).
Maar nog heftiger richt zich Ons mede
lUden tet die menigte van kinderen, die om
brood smeekend ,-dum non erat qul frange-
ret els". (Jer. Thren 4) onschuldig den tast
van d?n treurigen toestand draven en in
barre ellende de aan hun leeftUd eigene
vreugde zien verwelken en op hun te»re
lippen den lach voelen sterven, dien nun
onbewust gemoeid in alles verlangt te zien
De winter nadert met zUn gevolg van lijden
en ontberingen, die het koude jaargetijde voor
de armen, en In het bUzonder voor de ten
gere jeugd met zich brengt. Bovendien *s
het te duchten, dat de plaag der werkloos
heid nog verergert, znodat. tenzU in hun be
hoeften wordt voorzien, de noodlUdende
gezinnen tot vertwUfeling zullen worden ge
bracht, al moge God dit voorkomen.
In verband met ZUn oproep tot den kruis
tocht van naastenliefde en hulpvaardigheid,
zegt de H. Vader, dat deze kruistocht het
vuur van haat en hartstocht, dat de burgers
onderling verdeelt, zal dooven. om In ben
het vuur der liefde en der eendracht te voe
den. waardoor de band van vrede en wel
vaart tusschen Individuen en volken nauwgr
wordt aangetrokkén.
Z. H. wijst dan op het zoete gebod der
Heide en spoort de Dienaren der Kerk aan.
alle ten dienste staande middelen, als de
prediking en de pers, aan te wenden, om
de geesten te verlichten en aller harten te
neigen tot de veiliger stelregels van het re
delijk verstand en van de christelUke wet.
Reeds troost ons de hooovolle gedachte.
Vader, dat In de handen van
een leder uwer de door de geloovigen ge
schonken giften ter ondersteuning van
noodlijdenden kunnen samenkomen en
BU
uit
kunnen
VETTE OSSENLAPPEN
METWORST
BLOEDWORST
vol met spek
LEVERWORST
PS. DONDERDAG 8 OCTOBER na
1 uur GESLOTEN.
Donderdag wordt
alleen bezorgd.
Gelieve Woensdag te bestellen.
Beleefd aanbevelend:
te voelen.
En in geen
opgedron-
i nieuwen
en kunst
het algemeen levens-
rhythme. Is slechts mogelUk op den grond
slag van een algemeene levensbeschouwing
StUl wordt geboren uit een nieuwe bezieling
voor cultureele en maatschappelUke ideeën,
die wU uit ons katholicisme zien ontstaan
Ten volle deelhebbend aan een leven met
dien groetenden nieuwen levensstUl. Is voor
de arbeidersklasse noodzakelUk om te ont
groeien aan het proletariaat, aldus besluit
de heer Nieuwenhuizen zUn rede.
Uit de vragensteillng bleek.
Inderdaad de cultureele ontwikkeling
den arbeidenden stand van groot
lang achten, zonder zich de
te willen gaan aanmatigen.
PartJs
Brussel
Londen
New-York (cable*
Berlün ---
Ztirlcb i„.
Rome
Madrid
Dslo
Stockholm
Kopenhagen
Praag
Weenen
Warschau
dat
het
men
die 30 k 49 Jaar geleden opgeld deed dat
cultuur het eigendom was van de upper-ten.
waaronder dan verstaan werd, de hoogst
aangeslagenen In de belasting. Schoon
heidsgevoel is een aanleg, die moeite en
inspanning vraagt, maar d)e moeilijk xs te
ontwikkelen, vooral in dezen tUd van stUl-
loosheld en traag begrijpen Men kan zelts
het alledaagsche .JeelUke” tot een schoon
heid
wil.
sublimeeren. als men maar erkennen
dat het schoone niet altUd een ulter-
lUke behaaglijkheid moet geven, maar ook
Innerlijke schoonheir kan bevatten. Het
gevoel van schoonheid moet uit ons zelf
ontstaan. Spr. waarschuwt er vcor. dat men
niet iets mooi moet vinden omdat anderen
dat ook moo; vinden. We moeten leeren het
schoone te zien, het schocne
i te waardeeren
het
zoeken
die
in
TEXEL, 8 October 1931 Veemarkt 18
kalveren 7095 4 nuchtere kalveren f M
15; 14 rammen f 2880; IX. xdiapen
2230; 44 lammeren 1621; 24 biggen
9—12; 28 korven oude kippen 0.70—Ijj.
Eierenveiling. Aanvoer 63198 stuks g|/gj
K G 5 30—5 70; 62/66 KG. 5A0-«K;
86,70 K O. f 580—6.00; kleine elren
f 3.00—5 30; jcn»e hanen (vorige velUng)
f 0 60—0.70 per K G oude kippen 036—
0.60.
dat velen
an
arbeidenden stand van groot be-
achten, zonder zich de pretentie
willen gaan aanmatigen. dat het
arbeidende deel de dragers zyn van de cul
tuur. al heeft het Werkliedenverbond dan
ook een kunstcommissle, die. zooals de heer
Nieuwenhulzen terecht ondeugend opmerkte
bU de Katholieke werkgevers nog niet be
staat, dat dus de cultureele ontwikkeling
van dien stand, een groote stap zal zUn
uit de verlossing van het proletariaat.
Om goede kunst te demonstreeren. zoo
na de inleiding van den heer Willem Nieu
wenhuizen. trad des avonds op, de heer
Frits Bouwmeester.
Frits Bouwmeester gaf allereerst een
krachtig uitgebeelde fragmentarische
Gistermorgen om 10 uur had op de spoor
baan. nabü Wormerveer. een ernstig onge
val plaats.
Tijdens het verrichten van werkzaamhe
den op de spooflUn werd de losse spoor
wegarbeider Van der Wel. uit Assendelft.
door den uit Amsterdam komenden electri-
schen trein gegrepen en tegen den
geworpen.
Met een zeer ernstige hoofdwonde werd
de man per brancard naar het gemeente-
lUk ziekenhuis te Wormerveer overgebracht,
waar hU kort na Aankomst Is overleden.
Het slachtoffer was gehuwd en 32 jaar
oud.
Spr. wjjst er vervolgens op, dat het genot
wat aan een bepaald artikel Is, In zich niét
kwaad Is QtSS zelf Het manna regenen uit
den hemel en zorgde er voor dat het smake-
lUk was. Ook tal van aanhalingen uit de H.
Schrift kunnen aantconen dat het genot wat
aan een bepaald product zit niet verkeerd
is. Integendeel. Maar wat wel verkeert Is.
is dit. dat men geen maat kent. Ook hier
moet men evenwel met alle factoren reke
ning houden. Wat is maat? Wat voor een
bootwerker niet genoeg is kan voor een
kantoorbediende veel te veel zUn De een
kan van een glas wUn te veel hebben, de
ander kan van een geheele flesch niets mer
ken Men moet dus bij de bepaling van de
maat geen algemeenenen maatstaf aanleg
gen.
Socrates, zoo zegt spr.. verklaarde eens,
toen men hem vroeg hoe het toch kwam
dat hU zoo oud werd, dat hU nimmer vol
daan van tafel was opgestaan. Dat zou spr.
de nerm willen noemen. Zoo ts de ascese
geen kunstbeoefening zooals men wel eens
wil doen voorkomen, maar Is wat men met
een modem Engelsch woord noemt, een
training, die tenslotte alle christenen moe
ten beoefenen.
Vervolgens geeft spr. cUfers ontleend aan
den heer Henrl Hermans, waaruit blUkt
welk een omvang de genotzucht heeft geno
men Mllllarden worden uitgegeven aan al
cohol en nicotine: alleen In ons land was
dat over 1929 niet minder dan 173 725 000
gulden. En spr. Is het eens met den heer
Hermans wanneer deze beweert dat de ar
beiders op deze wijze zich zelf ketenen aan
de plutocratie van het kapitalisme.
Ook van socialistische zUde komt men tot
de ervaring dat er matiging moet komen,
hetgeen spr. aantoont door een citaat van
Koos Vorlnk, gesproken op het congres van
de A J. C.
Niemand kan. aldus spr., de elsch worden
gesteld dat hU zich van genotmiddelen ont
houdt. maar wél moeten wU elschen: mati
ging.
Het debat hetwelk hierna ontstond ging
speciaal over de vraag wat er gebeuren moet
met de arbeiders in die bedrijven waar ge
notmiddelen worden geproduceerd, omdat
spr. In zUn onderwerp de economische zUde
van het vraatrstuk. n’et aanroerde.
Om 1 uur 15 had het diner olaats, waarna
gepauzeerd werd tot drie uur.
Na de heropening der zitting, deelde de
voorzitter mede dat onder de aanwezigen er
een was die vandaag zijn 40-jarig ambts
jubileum bU de spoorwegen herdacht. Een
vroolUk ..lang zal hij leven" werd d-n jubi
laris toegezongen. Vervolgens wordt door
den voorzitter ingeleld Pater Dr VrUmced
OF.M. die de 5e les zou Inleiden over Be
drijfsorganisatie.
Voorzitter begroet Dr. Vrtfmoed als den
man. die door hetgeen hU gepubliceerd
heeft en in spreekbeurten de arbeiders ter
leering voorhield, bü ons geen onbekende is.
zelfs aller sympathie verwerven heft.
Pater dr. Vritmoed zet uiteen, dat een van
de hoofdgedachten van de Encycliek Qua dra-
gesimo Anno 1.». dat er ordening moet kernen.
Men kan In de Encycliek vUf stellingen onder
scheiden nJ. dat de Paus benadrukt, dat er
een bepaalde ordening moet zijn, dat die
ordening niet vanzelf ontstaat maar geleid
moet worden, dat die nieuwe ordening even
min kan worden toevertrouwd aan de écono
mische dictatuur, dat bU de nieuwe orde
ning gezocht moet worden naar een andere
norm nl. de sociale rechtvaardigheid en
liefde, en dat het niet voldoende is die
nieuwe ordening te pree ken. maar dat wij
ernstig moeten streven, dat er een sociale en
juridische orde tot stand komt. De Eerw
spr. Kt uitvoerig uiteen, dat het zooge
naamde vrUe spel der economische krachten,
een uitwas van het klassiek economisch libe
ralisme. dat streefde naar een vrije en onbe
perkt winstbejag, die nieuwe ordening niet
kan brengen In Quadragesimo Anno wijst
de Paus kennelUk op de sociale ordening der
middeleeuwen, waar binnen het raam der
toenmalige huishouding de doelbewuste orde
ning bestond, die de Paus noemt de econo
mische orde, gedragen door de sociale recht
vaardigheid en
wel het woord „terug” meestal schrikbeelden
In het brein van velen oproept. wU moeten
terug naar de doelbewuste ordening der
middeleeuwen, terug naar den geest, die aan
die normen het leven inblies.
We hebben noodlg een organischen opbouw
van ons volkshulshouden, waarin de norm
moet zün: bevrdiging der Juist gestelde be
hoeften. Geen productie om de winst alleen,
maar productie ter bevrediging van de be
hoeften. Daarom moeten we trachten te be
reiken de publiek rechtelUke bedrUfsorganl-
Het nut van den kruistocht van
naastenliefde