ONS BLAD
S. KROM
STOOMERIJ - VERVERIJ
DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN
VIJF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 253
WOENSDAG 28 OCTOBER 1931
f 3000
f40
De invoer van Deensch
VOORNAAMSTE NIEUWS
vleesch
a
Internationaal
Niet
VERZOEK
Adverteerders
De Culemborgsche
moordzaak
Treurig verschijnsel
des tijds
De stranding der KW. 112
bij Castricum
Fransche invoer
contingenten
Heeren-Costumes stoomen f 4.50
Heeren-Costumes ontvlekken
en oppersen f 2.50
Heeren-Costumes oppersen f 1.00
lesverlangd binnen 3 dagen klaar
Onze aflevering is de beste
Jb H. L AUWERS
I-
De verduistering
van f 700.000
OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER ER TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
AANGIFTE MOET,
Credietverleening voor
nieuwbouw
NAAR DEN BEKENDEN WEG
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
I
i
Een bespreking ten departemente
stuurman gestraft
a
Doodelijk ongeluk op een bouwwerk
Zonnebrillen - Plnce nez
«Verwonding vin een machinist.
het slachtoffer
18-jarigen arbeider
Nasporingen tot heden vruchteloos
Een burgemeesters-woning
Exereitie-terrein voor padden en slakken
Weg ZaandamPurmerend
Onteigenings-ontwerp ingediend
d
BU
Wijde
Diefstal te Hoogezand
Twee verdachten gearresteerd
hebben
Kolenasch in plaats van tarwe
aan
In het Beursstation te Rotterdam
Een wagonlading In beslag genomen
Inbreker in de val geloopen
het
20-jarig jongmensch aangehouden
genomen
Assurantiefirma in moeilijkheden
Rooster der Retraiten
Bergen
17—25
Derde
Vrouwelijke
leden
DB DIRECTIB
f
It
Een record aan echtscheidingen
in 1931
naar
Verklaring van mr. Roobol inzake de Cn-
lemborgsche moordzaak.
1
1
I
I
I
I
organisatie in
waardoor deze
weer mogelijk
van
een
de
In
.1
Credieten onder verband van schepen en
onroerend goed.
Licht op De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: 5.07.
Barometerstand 9 uur v.m.: 7.66 achter
uit.
De eerste Fransche invoerverboden.
Rljkshnlp aan gemeenten.
I.
a
ir
It
b.
it
i.
It
i.
I
c
Bespreking ten departemente over den in
voer van Deensch vleesch.
FATGLOF 3 - ALKMAAR
Het eeuwigdurend steenzettcrs-conflict
te Amsterdam.
Ie
n
k
it
■r
n
n
it
)t
n
is
1.
n
I-
d
n
Is
el
f-
x
i.
a
h
I-
it
ie
X
moeilijk op te lossen?
ABONNEMENTSPRIJS)
Per kwartaal, voor Alkmaar 2.—
Voor buiten Alkmaar 2.85
Met Geïllustreerd Zondagsblad
0.60 hoog-er
Naar het B. T. A. uit Parijs meldt, Is het
jaarlijksch contingent voor den invoer van
jonge ossen, jonge stieren, verpakt geconser
veerd vleesch en boter in Frankrijk bereikt,
zoodat met ingang van heden 28 October
de Invoer daarvan stop gezet zal worden.
Gisteren werd het 4000ste geval van echt
scheiding behandeld In Engeland. Wanneer
men bedenkt, dat dit cijfer, voor het jaar
ten einde Is, nog wel met eenlge honderden
grooter zal worden, blijkt wel, hoe enorm
veel grooter het aantal echtscheidingen dit
jaar is geworden.
Het totaal aantal van verleden Jaar be
droeg 3200 en in 1913 572.
Gistermiddag heeft op een bouwwerk aan
den Bredascheweg te Tilburg een doodelljk
ongeluk plaats gehad bij het verschuiven
van een grooten cementen putring. De 18-
jarige J. L. M. van Boxtel, wonende Oude
Langstraat aldaar, Is In den ring gaan staan
om aan de binnenzijde mede te duwen. Plot
seling brak de ring en Van Boxtel kreeg een
groot stuk cement op het hoofd. De Jonge
man was op slag dood.
LevenalsuKe geheele onZescbiktheid tot werken door f 7Crt w san onzevsl met f O Cf) Oh verlise vso ssn band f «ne bil verlies van een f Cf) era breu» ’“D
verlies vsn beide armen, belde boenen of helde oooen wW.“ doodelliken afloon AUU.” een voet of aen Ooi I ZO.- duim ot wluvlneet Uw.- been ot arm
>ll ver Ilea van 'u
anderen vinzar
Verder deed de Raad voor de Scheepvaart
uitspraak In zake de verwonding van den
machinist aan boord van het stoomvisschers-
vaartuig ..Derika IV" IJM. 385.
De Raad Is van oordeel dat dit ongeval
Is veroorzaakt door het omvallen van
snotlamp in den ketel en het daarna
brand geraken van de daaruit gevloeide pe
troleum. Dtt laatste is geenszins een nor
maal gevolg van het omvallen van zulk een
op de visschersvloot algemeen gebruikelijke
lamp. Integendeel, wanneer zulk een lamp
In deugdelljken staat verkeert, wanneer de
schroefdop goed is gesloten en de olie niet
ui) de tuit kan vloeien, dan zal het omval
len van zulk een lamp geenszins brand ver-
oorsaken Het spreekt echter van zelf, dat
het gebruik van electrlsch licht in den ketel
vee] beter is en daarom voor dergeltjke werk
zaamheden moet worden aanbevolen. Dank
zij het flinke optreden van den schipper zijn
rr gelukkig geen ernstige gevolgen geweest.
Ook de machinist valt te prijzen voor het
zoo spoedig verrichten der reparatie onder
zeer moeilijke omstandigheden.
van den
tarieven
Op 9 September J.I., des avonds circa 9
uur, werd te Rijswijk (Z.-H.) door de moe
der een jongetje genaamd Jan van Slnte-
maariensdljk, geboren te Leiden den 27en
Augustus 1931, afgestaan aan een zich noe
mende mevrouw Domholf, zonder dat de
voogdijraad te 's-Gravenhage daarvoor toe
stemming had verleend.
De vrouw Het zich met het kind in den
avond van 9 September J.l. per taxl-automo-
biel naar het Station S'.aatsspcor te s-Gra»
venhage rijden, waar zij even voor den trelr\
welke te 32.20 uur naar Utrecht vertrekt,
aankwam, zoodat zij mogelijk met dien trein
Is medegereisd.
Verdere nasporingen van die vrouw en het
kind bleven vruchteloos.
Het signalement van de vrouw luidt:
Leeftijd circa 40 Jaar, gewoon postuur,
middelmatige lengte, bleek, vermoedelijk ge
poederd aangezicht, bruine oogen; In boven
kaak twee gouden tanden. Zij was gekleed
in grijzen mantel, bruinen hoed met twee
groote blauwe kralen of steenen, bruine vos
bont. x
Zij beweerde dat haar ech‘genoot zich be
zig hield met kankeronderzoek en dat zij
zelf wel boeken schreef.
Het kind was gekleed In wit wollen pakje
en dito mutsje en gewikkeld In molton- en
blauw wollen dekentje.
Personen, die omtrent de vrouw of het
kind Inlichtingen kunnen verschaffen, wor
den dringend verzocht hiervan zoo spoedig
mogelijk mededeeling te doen aan de plaat
selijke politie, dan wel aan de politie te
Rijswijk (Z.-H telefoon Den Haag 118888.
Vragen van den heer Kortenhorst
E. M. O. S. begint zich weer
te roeren
De assurantle-flrma Kröller is ten gevolge
van de verduistering van 700.000 door Jhr.
J. F. B. v. B. In ernstige moeilijkheden ge
raakt. Een aantal maatschappijen, die met
haar in relatie staan, hebben conferenties
belegd, die te Amsterdam en t» Londen ge
houden Zijn en waarop de toestand momen
teel besproken woedt. Wat het resultaat van
deze besprekingen la, staat nog niet vast. Er
zullen pogingen gedaan worden om de zaak
nog te regelen, maar mochten deze pogingen
mislukken, dan staat het met vrij groote
zekerheid vast, dat de firma opgeheven zal
moeten worden. Naar verluidt zou dan ook
het ongeveer 60 man sterke personeel ontsla
gen worden.
SL Petrus Canisiua Retreltenhuls te
(NoordhoBand)
36 Nov. Melsjes-Congreganisten
jaar. 6.50
21— 24 Oct.
Orde t W.
69 Nov. Heeren Kerkzangers, f 6.50
1013 Nov Gehuwde vrouwen, 6.50.
22— 25 Nov. Meisjes Euch. Retr. f 650,
P. Dominic.
25—38 Nov. Meisjes f 650, P. Dominic.
30—3 Dec. Gehuwden f 6.50. P. Capucijn.
7—10 Dec. Meisjes, X 650. P. Passion.
Van een gezin in de Kanaalstraat te Am
sterdam zijn twee Jongens na het eten van
een stuk chocolade, dat zij van een familie
lid hadden gekregen, onwel geworden. De
G.G. en G.D. die gewaarschuwd werd achtte
overbrenging van de knapen naar het Wll-
helminagasthuis noodzakelijk VermoedeHJk
heeft men te doen met een geval van cho-
coladevergiftiging. Naar de herkomst van do
chocolade wordt een onderzoek Ingesteld.
Schipper en
Naar aanleiding van de jongste berichten
in verband met de Culemborgsche moord
zaak. heelt de Arnhemsche redacteur van de
Gelderlander zich gewend tot mr. H. H.
Roobol te Arnhem, die eenlge Jaren geleden
samen met mr. van der Goes van Naters
Vroege en Sweris voor het Hof te Arnhem
heeft bijgestaan, waarna vrijspraak Is ge
volgd en vroegen hem of hij van meenlng
was. dat de sluier In de Culemborgsche
moordzaak nog eens zou worden opgelicht.
Zijn antwoord was aldus:
.Deze zaak Is zeer eenvoudig tot een ein
de te brengen en de moordenaars kunnen
worden gepakt wanneer mr. Kortenbout
v. d. Sluljs, die indertijd rechter-commlssa-
ris was in deze zaak, nog eens lijdelijk be
noemd werd als rechter-commissaris in Tiel
en hem de gegevens, die door den recher
cheur Heltink zijn verzameld, werden ter
hand gesteld. Deze moordzaak is niet moei
lijk op te lossen."
gestort. Met donderend geraas i
vaarte, w. o. stukken van 10
beneden, een groote stofw.
ADVERTENTIEPRIJS: Vgto 1
regels f 1.25: elke regel meer «J5-
RECLAME per regel 8.78 voor
de eerste pagina; voor de overige
pagina’s f 6.S8.
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD"
bU vooruitbetaling per plaatsing
f 0.60 per advertentie van 5 regels:
Iedere regel meer 6.12
Gistermorgen om circa half tien uur is in
de eerste klasse wachtkamer en tevens res-
tauratlezaal van het Beursstation te Rot-
erdam. over een oppervlakte van pl.m. tien
vierkante meter het plafond naar beneden
vlai het ge
tto 15 kilo,
naar beneden, een groote stofwoft achter
latend. Gelukkig waren er op het oogenbltk
slechts weinig reizigers in de wachtkamer.
Van hen werd niemand getroffen. De 16-
jarige buffetbedleme D. H. is er echter min
der goed afgekomen. HU stond Juist onder
de plaats des onhells eenlge werkzaamheden
te verrichten en werd onder het vallende
puin bedolven. Onmiddellijk snelde men te
hulp om den Jongen uit zijn benarde positie
te verlossen. Bewusteloos werd hU opgeno
men er. per auto van den GemeentelUken
Gezondheidsdienst raar het ziekenhuis aan
den Coolslngèl gebracht, alwaar hU werd
opgenomen. ZUn hoofd vertoonde diverse
blauwe plekken.
Daar van tUd tot tUd nog enkele stukken
naar beneden kwam, werd onmlddellUk de
wachtkamer voor net publiek gesloten. Da
Bouwpolltle was spoedig ter plaatse en
oordeelde het noodlg dat terstond het ge-
heele plafond zou worden gesloopt.
De getroffen buffetjongen was niet ern
stig geblesseerd. HU heeft slechts een lich
te hersenschudding bekomen en kon, na
behandeld te zUn, naar de ouderlüke wo
ning worden vervoerd.
AU* «bonne’e op dit blad liro ingevolge de vertekeringavoorwaarden
tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeerlngen
Vee, vleesch en boter
Plafond naar beneden gestort
Aan den Minister van Arbeid, Handel en
NUverheid heeft de heer Kortenhorst de vol
gende vragen gericht:
I. Heeft het de aandacht van den Minister
getrokken, dat het onder de tegenwoordige
omstandigheden voor de vele ondernemingen
onmogelUk Is geworden credieten te verkrU-
gen onder verband van schepen en van on
roerend goed?
n. Is de Minister niet van oordeel, dat het
hierdoor in vele gevallen onmogelUk Is ge
worden, om zoowel In aanbouw zijnde sche
pen en bouw- en aanverwante werken te
voltooien alsook om nieuwbouw ter hand te
nemen, met gevolg, dat de werkgelegenheid
in die bedrUven In gevaar wordt gebracht en
bovendien aan vele andere daarmede ver
band houdende ondernemingen het voort
bestaan onmogelUk wordt gemaakt?
III. Is de Regeering bereid in overleg te
treden met de Directie der Nederlandsche
Bank en met de daarvoor In aanmerking
komende bankinstellingen, teneinde te be-
\orderen, dat een tUdelUke
het leven wordt geroepen,
soort van credietverleening
wordt gemaakt?
kijkt niet naar mijn daden, maar luistert
slechts naar mijn woorden, die niet voor
mij zelf gesproken worden.
De Tweede Kamer weet dit zeer goed
en het baart eenigszlns verwondering,
dat dit alles in het voorloopig verslag
niet kort en duidelijk betoogd Is, maar
dat men heeft volstaan met te vragen
naar hetgeen men evengoed wist als de
minister: den bekenden weg.
Mogelijk is dat „politiek”, maar wij
hadden het liever anders gezien. Laten
we hopen, dat er bij de behandeling der
kwestie In openbare vergadering andere
taal gesproken wordt en dat op dit punt
nu eens niet zal worden toegegeven aan
uitstel en verder onderzoek van de re
geering, maar slechts genoegen geno
men wordt met de wel late, maar toch
nog altijd noodige positieve toezegging
van verlaging der spoorwegtarieven.
Toen gisteravond de bewoner van het per.
ceel Karperstraat 27 te A'dam thuiskwam,
deed hij de minder aangename ontdekking
dat In de kamers verschillende kasten wa
ren opengebroken. terwUl op de tafel een
geopend geldkistj? stond. Toen hU z’n slaap-1
kamer binnenging, stond hU plotseling te
genover een hem onbekenden man. De be
woner van het huis verloor zUn tegenwoor
digheid van geest niet, hij rende de trap af
en trok de deur achter zich In slot. De po-
lotle van het bureau Overtoom werd gewaar,
schuwd. doch toen deze een onderzoek in
stelde, bleek de Inbreker aan den achter
kant door een raam ontsnapt te zUn, in de
zich daar bevindende tuinen. OnmlddellUk
ging de politie er toe over de omgeving af
te zetten en de tuinen te doorzoeken, met
het gevolg dat een uur daarna een persoon
werd aangehouden, die zich verborgen hield
In een tuin aan de Pleter Lastmankade Het
bleek een 30-jarig persoon te zUn zonder be
trekking en vermoedelUk uit Arnhem afkom
stig. Geld of andere waarden werden op
hem niet gevonden. HU is aan het bureau
Overtoom Ingesloten.
Op het departement van Bultenlandsche
Zaken had eergisteren een bespreking plaats
tusschen een Nedsrlandsche en een Deen-
sche delegatie over den abnormaal grooten
Invoer van Deensch vleesch hier te lande
In den laatsten tijd.
De Nederlandsche delegatie bestond uit dr.
J. A Nederbragt, chef van de Directie van
Economische Zaken van het Departement
van Bultenlandsche Zaken, Ir. Th. J. Mans
holt, inspecteur van den Landbouw, hoofd
van den bultenlandschen landbouw-voorllch.
tingsdlenst aan het Departement van Bin-
nenlandsche Zaken en Landbouw en dr. A.
ten Bande, ad June*-directeur van den vee-
artsenljkundlgen dienst van *t Departement
van Blnnenlandsche Zaken en Landbouw.
De Deenscbe delegatie stond onder leiding
van den Deenschen gezant te Den Haag en
bestonddeult h. h. O. C. 8. Sonne, lid van de
Directie v. d. Landbrugsraadet, oud-min. en
oud-lld van de Eerste Kamer, den heer V.
Helsted, directeur van het Ministerie van
Landbouw en A. Hoegsbro Holm, secretaris
generaal van de Landbrugsraadet. Van Ne
derlandsche zUde nam bovendien een viertal
vertegenwoordigers van Nederlandsche land
bouw- en veehandeloi ganlsatles deel. De be
doeling van de besprekingen was na te gaan
of het mogelUk zou zUn in gemeen overleg
tot een beperking van den Invoer van
Deensch vleesch naar Nederland te geraken.
Het bleek, dat men In dezen kring de mo
gelijkheid niet ziet om langs particulieren
weg den uitvoer te beperken, terwijl de
Deenscbe Regeering geen wettelUke bevoegd
heid heeft om die beperking op te leggen,
zoodat, indien daartoe aanleiding mocht be
staan een oplossing In een andere richting
gezocht moet worden.
Gedurende eenlge maanden hebben de
E.M.O.S.-mannen te Amsterdam zich tegen
over de Katholieke steenzetters hebbelUk ge
dragen. Er was voor de twee groepen vol
doende werk, dus tüd om hinderlUk te zUn
hadden de EM.O.8 -mannen niet. Hierin
schUnt weer verandering gekomen te zUn,
want sinds eenlge dagen worden onze men-
schen weer lastig gevallen, en Dinsdag wer
den zU op den Slatulnenweg weer ernstig
gemolesteerd toen ze materiaal gingen ha
len. Er Is dan ook weer besloten, om onder
polltie-toezlcht te gaan arbeiden.
Wij lezen in de „Gelderlander”:
Toen de fabriek van Hartog in Oss ging
afsterven, zond Unilever aan sommige bla
den het bericht, dat deze opheffing noodlg
was, wUI de Engelschen alleen boter wil
den, eten, die In Engeland was gemaakt.
En de val van het Pond Sterling had de
rest gedaan. Toen schreef ons een arbei
der uit de fabriek, dat al een half Jaar
geleden men aan de fabriek wist, dat de
zaak naar Engeland zou overgaan. Enkele
dagen geleden vertelde een beursbericht
van de Msb., dat Unilever een nieuwe fa
briek ging bouwen in de*, buurt van Londen
Vandaag geeft de N.' R. Crt. er eenlge
bizonderheden van: daar aan de Mersey is
in Januari een fabriek overgenomen, die
daarna is stilgelegd en gemoderniseerd tot
de best geoutilleerde fabriek van het
U nlle verconcern.
Daar hebt gU de reden, waarom de fa
briek uit Oss weg moest. Al het andere
zUn praatjes voor de vaak. Het Unllever-
concem is een financleele onderneming, en
de ekonomle Is er de baas. Het zal voor-
deeliger zUn geweest de produktie van Oss
naar ,xle best geoutilleerde fabriek der we
reld” over te brengen en dan gebeurt het.
Of daarmee eenlge honderden werklieden
broodeloos worden, of 'n gemeente, die zich
op deze industrie heeft ingericht, daardoor
In moeilUkheden geraakt, daarmee kan
men zich in Londen niet ophouden. Men
er de produktie van de eene fabriek
de andere, als de pionnen van het
schaakbord. Daarvoor is Immers de onder
neming internationaal. Als men een bedrijf
samentrekt, moet men toch ook de voor-
deelen der koncentratle kunnen oogsten.
Dat Is koopmanschap. Men drukt er door
den kostprijs, kan het produkt goedkooper
leveren, de produktie vergrooten, méér ar
beiders aan het werk zetten, betere loonen
geven, sportvelden aanleggen bU de fabrie
ken. komt maar *ns kijken aan de Mer
sey in Engeland.
Jawel, maar de gezinnen krijgen de klap
pen van die moderne ekonomle.
Op verzoek van den opperwachtmeester
der marechaussée -e Hoogezand, heeft de
recherche te Groningen aangehouden en In
voorloopige bewaring gesteld, een colporteur
en ook een reizenden koopman, beiden te
Groningen gedomicilieerd, verdacht
inbraak, gevolgd door diefstal van
som gelds te Hoogezand.
De Raad voor de Scheepvaart heeft gis
teren uitspraak gedaan In zake de stranding
van den motor logger „Vertrouwen" KW. 113
nabU Castricum tijdens mist.
De Raad voor de Scheepvaart Is van oor
deel, dat onmogelUk Juist kan zUn hetgeen
door betrokkenen is verklaard en door ge
tuige van B. is bevestigd, omtrent de plaats
van afvaart voor de thuisreis. Indien die
plaats zou hebben gelegen w.tz. van het
lichtschip „Haaks” zooals zU hebben opge
geven, zou. mede In aanmerking genomert.
dat zich blijkbaar geen bijzondere stroom In
de buurt van dat lichtschip heeft voorgedaan
en de vaart van de „Vertrouwen" ongeveer
6 mUl per uur bedroeg, het vaartuig niet
omstreeks te 5 uur kunnen stranden nabU
Castricum. Indien derhalve noch aan de ver
klaringen van belde betrokkenen noch aan
die van getuige van B. geloof kan worden
gehecht, hebben beide betrokkenen zich aan
nalatigheid schuldig gemaakt door een ge
vaarleken koers nabU de kust, in een tegen
de kust in loopende richting te volgen met
volle kracht en In dichten mist, zonder vol
doende voorzorgsmaatregelen te nemen. De
Raad oordeelt dat aan elk van betrokkenen
straf moet worden opgelegd.
Mitsdien straft de Raad den schipper door
hem de bevoegdheid te ontnemen om als
schipper te varen op een schip als bedoeld
bij artikel 2 der Schepenwet voor den tUd
van veertien dagen en straft hU den stuur
man door hem de bevoegdheid te ontnemen
om als stuurman te varen op een schip als
bedoeld bU artikel 3 der Schepenwet voor
den tUd van acht dagen.
BUREAUi HOF K ALKMAAR
Telefoon: Administratie No. 433
Redaetie No. 633
Vergiftiging door chocolade?
-
Twee jongens onwel geworden
Beleefd verzoeken wU de
medewerking van onze H.H.
Adverteerders Inzake het
vroegtUdlg toezenden van
de voor de Zaterdag-num-
rners bestemde advertentlën.
WU zullen het zeer op prüo
stellen indien wU de an
nonces. bestemd voor Zater
dag. reeds des Donderdags of
ulterlUk des VrUdagsmorgens
ontvangen.
Door het vroegtUdlg Inzen
den van advertentlën Hun
nen wü ook aan de uitvoe
ring. dus aan het zetten
van de advertentie, meer
aandacht schenken, hetgeen
vanzelfsprekend de reclame-
waarde van de annonce* ten
goede komt.
Mede In Uw eigen belang
vertrouwen wU op Uwe
medewerking Inzake een en
ander te mogen rekenen,
waarvoor bU voorbaat onzen
dank.
de Tweede Kamer Is ingediend een
wetsontwerp tot onteigening voor den aan
leg van een weg van Zaandam naar
Purmerend, onder de gemeenten Zaandijk,
Zaandam, Wijde Wonner, Ilpendam en
Purmerend.
Het plan is den weg te Zaandam te doen
aansluiten aan den ontworpen weg Haar
lemWestzaanZaandijk over de Zaan, en
dezen door den Kalverpolder te laten loo-
pen naar de ringvaart van de WUde Wor-
mer; na kruising van die ringvaart zal de
weg volgens het ontwerp de Mlddentocht
van de WUde Wormer volgen tot de Oos-
telljke ringvaart en daarna zich In hoofd
zaak In Oostelijke richting voortzetten tot
den ontworpen rijksweg Amsterdam
Hoorn.
De weg is gedacht met een kruinbreedte
van ongeveer 15 M. met taluds en zoo
noodlg, met berïnslooten.
Een vrouw met kind verdwenen
In de dezer dagen gehouden vergadering
van den gemeenteraad van Lopik kwam o*,
ook ter sprake de verhuring van de ambts
woning van den burgemeester. Over den toe
stand dezer woning was een rapport uitge
bracht en met dit rapport in de hand had
den de twee wethouders een onderzoek in
loco Ingesteld, waarna de beide vroede vade
ren verklaarden dat zU den toestand zoo erg
niet vonden en verklaarden, dat de burge
meester ’t er nog wel kon uithouden.
Daartegenover gaf de burgemeester zUn
kUk op het geval, en dat klonk heel anders,
naar wij In het „Utrechtsch Dagblad” lezen:
„De studeerkamer Is niet meer te gebrui
ken, omdat alles in hevige mate Is .aange
tast door zwam; de kelder lUkt een aqua
rium: verdere gedeelten van het huls gelU-
ken een exereitleterreln voor padden en
slakken; de meubels vallen uit elkaar en de
kasten kunnen niet meer worden gesloten;
verschillende platen in de gang zUn totaal
verschimmeld. Ik gevoel mU tegenover mUn
gezin betreffende de gezondheid niet ver
antwoord. het huis in dezen staat langer
te bewonen. Een afdoende verbetering zou
duizendent kosten en dan blijft het toch nog
het oude gebouw.”
De burgemeester eindigde met de mede
deeling. dat hU al een andere woning ge
huurd had.
Wethouder De With wilde het geval nog
eens bezien. IndertUd, zei hU, was de heele
raad ervoor om dit huis te koopen en zeide
de burgemeester het te zullen bewonen. Nu
trekt de burgemeester er uit en bluft de
gemeente met de strop zitten.
Toen de burgemeester op een rechtstreek-
sche vraag verklaarde, beslist met In dat
huls te blUven wonen, ging de raad ermee
actoord de ambtswoning te verhuren of te
verkoopen.
Op het grensstation Herzogenrath, bU
Kerkrede, hebben beambten een bedrog op
groote schaal ontdekt. BU het onderzoeken
van een wagon tarwe, bestemd voor Neder
land. bleek, dat van de 94 zakken, er slechts
13 met tarwe waren gevuld. In de overige
bevond zich kolenasch. In enkele zakken
bestond de bovenste laag uit tarwe. B1U-
kens den vrachtbrief en de declaratie, be
stond de heele lading, ruim 9000 kilo uit
tarwe van goede kwaliteit en van Dultsca-n
oorsprong.
Alles is in bei
Het schijnt, dat men In de Tweede Ka
mer ook de kunst verstaat, te vragen
naar den bekenden weg. In het voor
loopig verslag van de Waterstaatsbe-
grooting lezen we tenminste onder het
hoofd Spoorwegen, dat verscheidene
leden zeer teleurgesteld waren over het
uitblijven van het rapport der commls-
sie-De Vries. Hierop volgt dan de vraag
of deze commissie reeds advies heeft uit
gebracht en, zoo Ja, welke maatregelen
naar aanleiding daarvan zijn genomen!
Hoe denkt de commissie over de korte-
afstandtarleven naar de grenzen, waar
onder het kolenvervoer hier te lande
gebukt gaat? Acht die commissie de po
litiek der Nederlandsche Spoorwegen In
*8 lands belang toelaatbaar?
We weten niet, wat de minister op al
deze vragen zal antwoorden, maar een
ieder en dus ook leder Kamerlid
weet zeer goed, dat de commissie-De
Vries de grootste mislukking is geweest,
die men zich op het terrein
rtrijd voor verlaging der
heeft kunnen denken. Tien maanden
geleden zeide de minister in de rede,
waarmede hij de commissie installeerde,
dat hij hoopte, dat de commissie hem
ten aanzien van het meest urgente punt.
de verlaging van de spoorwegtarieven
voor de tuinbouwproducten, waarover
reeds zeer veel materiaal was gepubli
ceerd, spoedig van advies zou dienen.
Er is niets gekomen, dus maatregelen
naar aanleiding van een rapport zijn
evenmin genomen en intusschen wordt
de toestand voor den op export aange
wezen land- en tuinbouw steeds hache
lijker. Aan de andere vragen, thans door
de Kamer gesteld, is men in de commis
sie niet eens gekomen.
De minister behoeft nu niet te komen
met de mededeeling, dat het rapport
spoedig mag worden tegemoet gezien.
Met dit kluitje, dat al zoo dikwijls in
andere gevallen dienst heeft gedaan,
zal de Kamer zich nu niet in het riet
laten sturen. Er zal een beslissing moe
ten vallen en de regeering zal duidelijk
dienen te zeggen, wat haar meer aan
het hart gaat: de zorg voor haar spoor-
wegaandeelen, of de nood van land- en
tuinbouw, die met een tariefverlaging
reeds zeer gebaat zou zijn, want dan zou
tenminste tets geschied zijn.
Het is wel heel hard te moeten ervaren,
dat er niets gebeurd is, terwijl het vorige
Jaar de geheele Kamer als het ware als
haar meenlng uitsprak, dat tariefverla
ging van de spoorvrachten bij export
noodzakelijk was.
Er Is toch niemand, die zal kunnen
volhouden, dat de toestand dit Jaar beter
is geweest voor land- en tuinbouw dan
In 1923, toen bij wijze van noodmaat
regel gedurende 3 maanden een ver
mindering der vrachten met 25 procent
werd toegestaan. Sedert het vorig jaar
zijn de toestanden zoo veranderd, Is het
Indexcijfer zoo sterk gedaald, dat nu
zelfs niet meer lAn worden volstaan met
een verlaging der vrachtprijzen voor en
kele producten, maar dat deze over de
geheele lijn dienen te worden herzien en
verlaagd. Als de regeering maar voort
gaat met zich te beroepen op het steeds
dalende indexcijfer, dan kan en mag zij
ook niet nalaten de tarieven In de staats
bedrijven daarmede In overeenstemming
te brengen. Dit is trouwens op den duw
de eenlge manier om het vervoer te be
houden.
Heel scherp steken dit beleid en het
optreden tegen den zich In zoo groote
moeilijkheden bevindenden land- en
tuinbouw af tegen hetgeen in andere
landen, in het bijzonder bij onze Ooster
buren, geschiedt. Er is een absolute wan
verhouding ontstaan tusschen de prijzen
der producten en de' kosten van het
vervoer, vooral naar de grens, waardoor
de export zeer belemmerd wordt. Van
eenlge samenwerking met de land- en
tuinbouworganisaties is hier geen sprake.
In tijden, toen alles goed ging, toen de
prijzen der producten hoog waren, toen
de export steeds toenam, hebben de
spoorwegen de millioenen voor het ver
voer dankbaar opgestreken, maar nu
het slechter gaat, is er van tegemoetko
ming geen sprake. Land- en tuinbouw
vragen geen liefdesbetuigingen van de
directie der spoorwegen en ook geen lief
dadigheid, maar overleg, waardoor de
producten kunnen worden afgezet en
de spoorwegen het vervoer behouden, zU
het dan ook tegen lageren prijs. Thans
geschiedt noch het een, noch het ander
tot beider nadeel.
In Duitschland daarentegen geschiedt
dat wel. Er is daar, evenals hier, een
groote hoeveelheid aan producten, waar
van de prijs zeer laag is. De vervoerkos
ten gaan daardoor een doorslag gevende
rol spelen. De Dultsche spoorwegen zien
dat in en hebben gehoor geschonken aan
de wenschen van belanghebbenden door
bij wijze van krlslsmaatregel nogmaals
gedurende enkele maanden 25 procent
reductie te verleenen op de tarieven, die
reeds 25 procent lager zijn dan In ons
land.
De kosten moeten omlaag, dat Is het,
wat men algemeen hoort In dezen tijd,
niet het minst van de zijde der regee-
rtng, maar zelf er toe medewerken door
verlaging der tarieven van overheidsbe
drijven, geen sprake van! Het is hier:
ïïT