ONS BLAD S. KROM STOOMERIJ - VERVERIJ DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN VIJF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 253 WOENSDAG 28 OCTOBER 1931 f 3000 f40 De invoer van Deensch VOORNAAMSTE NIEUWS vleesch a Internationaal Niet VERZOEK Adverteerders De Culemborgsche moordzaak Treurig verschijnsel des tijds De stranding der KW. 112 bij Castricum Fransche invoer contingenten Heeren-Costumes stoomen f 4.50 Heeren-Costumes ontvlekken en oppersen f 2.50 Heeren-Costumes oppersen f 1.00 lesverlangd binnen 3 dagen klaar Onze aflevering is de beste Jb H. L AUWERS I- De verduistering van f 700.000 OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER ER TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL AANGIFTE MOET, Credietverleening voor nieuwbouw NAAR DEN BEKENDEN WEG NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD I i Een bespreking ten departemente stuurman gestraft a Doodelijk ongeluk op een bouwwerk Zonnebrillen - Plnce nez «Verwonding vin een machinist. het slachtoffer 18-jarigen arbeider Nasporingen tot heden vruchteloos Een burgemeesters-woning Exereitie-terrein voor padden en slakken Weg ZaandamPurmerend Onteigenings-ontwerp ingediend d BU Wijde Diefstal te Hoogezand Twee verdachten gearresteerd hebben Kolenasch in plaats van tarwe aan In het Beursstation te Rotterdam Een wagonlading In beslag genomen Inbreker in de val geloopen het 20-jarig jongmensch aangehouden genomen Assurantiefirma in moeilijkheden Rooster der Retraiten Bergen 17—25 Derde Vrouwelijke leden DB DIRECTIB f It Een record aan echtscheidingen in 1931 naar Verklaring van mr. Roobol inzake de Cn- lemborgsche moordzaak. 1 1 I I I I organisatie in waardoor deze weer mogelijk van een de In .1 Credieten onder verband van schepen en onroerend goed. Licht op De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om: 5.07. Barometerstand 9 uur v.m.: 7.66 achter uit. De eerste Fransche invoerverboden. Rljkshnlp aan gemeenten. I. a ir It b. it i. It i. I c Bespreking ten departemente over den in voer van Deensch vleesch. FATGLOF 3 - ALKMAAR Het eeuwigdurend steenzettcrs-conflict te Amsterdam. Ie n k it ■r n n it )t n is 1. n I- d n Is el f- x i. a h I- it ie X moeilijk op te lossen? ABONNEMENTSPRIJS) Per kwartaal, voor Alkmaar 2.— Voor buiten Alkmaar 2.85 Met Geïllustreerd Zondagsblad 0.60 hoog-er Naar het B. T. A. uit Parijs meldt, Is het jaarlijksch contingent voor den invoer van jonge ossen, jonge stieren, verpakt geconser veerd vleesch en boter in Frankrijk bereikt, zoodat met ingang van heden 28 October de Invoer daarvan stop gezet zal worden. Gisteren werd het 4000ste geval van echt scheiding behandeld In Engeland. Wanneer men bedenkt, dat dit cijfer, voor het jaar ten einde Is, nog wel met eenlge honderden grooter zal worden, blijkt wel, hoe enorm veel grooter het aantal echtscheidingen dit jaar is geworden. Het totaal aantal van verleden Jaar be droeg 3200 en in 1913 572. Gistermiddag heeft op een bouwwerk aan den Bredascheweg te Tilburg een doodelljk ongeluk plaats gehad bij het verschuiven van een grooten cementen putring. De 18- jarige J. L. M. van Boxtel, wonende Oude Langstraat aldaar, Is In den ring gaan staan om aan de binnenzijde mede te duwen. Plot seling brak de ring en Van Boxtel kreeg een groot stuk cement op het hoofd. De Jonge man was op slag dood. LevenalsuKe geheele onZescbiktheid tot werken door f 7Crt w san onzevsl met f O Cf) Oh verlise vso ssn band f «ne bil verlies van een f Cf) era breu» ’“D verlies vsn beide armen, belde boenen of helde oooen wW.“ doodelliken afloon AUU.” een voet of aen Ooi I ZO.- duim ot wluvlneet Uw.- been ot arm >ll ver Ilea van 'u anderen vinzar Verder deed de Raad voor de Scheepvaart uitspraak In zake de verwonding van den machinist aan boord van het stoomvisschers- vaartuig ..Derika IV" IJM. 385. De Raad Is van oordeel dat dit ongeval Is veroorzaakt door het omvallen van snotlamp in den ketel en het daarna brand geraken van de daaruit gevloeide pe troleum. Dtt laatste is geenszins een nor maal gevolg van het omvallen van zulk een op de visschersvloot algemeen gebruikelijke lamp. Integendeel, wanneer zulk een lamp In deugdelljken staat verkeert, wanneer de schroefdop goed is gesloten en de olie niet ui) de tuit kan vloeien, dan zal het omval len van zulk een lamp geenszins brand ver- oorsaken Het spreekt echter van zelf, dat het gebruik van electrlsch licht in den ketel vee] beter is en daarom voor dergeltjke werk zaamheden moet worden aanbevolen. Dank zij het flinke optreden van den schipper zijn rr gelukkig geen ernstige gevolgen geweest. Ook de machinist valt te prijzen voor het zoo spoedig verrichten der reparatie onder zeer moeilijke omstandigheden. van den tarieven Op 9 September J.I., des avonds circa 9 uur, werd te Rijswijk (Z.-H.) door de moe der een jongetje genaamd Jan van Slnte- maariensdljk, geboren te Leiden den 27en Augustus 1931, afgestaan aan een zich noe mende mevrouw Domholf, zonder dat de voogdijraad te 's-Gravenhage daarvoor toe stemming had verleend. De vrouw Het zich met het kind in den avond van 9 September J.l. per taxl-automo- biel naar het Station S'.aatsspcor te s-Gra» venhage rijden, waar zij even voor den trelr\ welke te 32.20 uur naar Utrecht vertrekt, aankwam, zoodat zij mogelijk met dien trein Is medegereisd. Verdere nasporingen van die vrouw en het kind bleven vruchteloos. Het signalement van de vrouw luidt: Leeftijd circa 40 Jaar, gewoon postuur, middelmatige lengte, bleek, vermoedelijk ge poederd aangezicht, bruine oogen; In boven kaak twee gouden tanden. Zij was gekleed in grijzen mantel, bruinen hoed met twee groote blauwe kralen of steenen, bruine vos bont. x Zij beweerde dat haar ech‘genoot zich be zig hield met kankeronderzoek en dat zij zelf wel boeken schreef. Het kind was gekleed In wit wollen pakje en dito mutsje en gewikkeld In molton- en blauw wollen dekentje. Personen, die omtrent de vrouw of het kind Inlichtingen kunnen verschaffen, wor den dringend verzocht hiervan zoo spoedig mogelijk mededeeling te doen aan de plaat selijke politie, dan wel aan de politie te Rijswijk (Z.-H telefoon Den Haag 118888. Vragen van den heer Kortenhorst E. M. O. S. begint zich weer te roeren De assurantle-flrma Kröller is ten gevolge van de verduistering van 700.000 door Jhr. J. F. B. v. B. In ernstige moeilijkheden ge raakt. Een aantal maatschappijen, die met haar in relatie staan, hebben conferenties belegd, die te Amsterdam en t» Londen ge houden Zijn en waarop de toestand momen teel besproken woedt. Wat het resultaat van deze besprekingen la, staat nog niet vast. Er zullen pogingen gedaan worden om de zaak nog te regelen, maar mochten deze pogingen mislukken, dan staat het met vrij groote zekerheid vast, dat de firma opgeheven zal moeten worden. Naar verluidt zou dan ook het ongeveer 60 man sterke personeel ontsla gen worden. SL Petrus Canisiua Retreltenhuls te (NoordhoBand) 36 Nov. Melsjes-Congreganisten jaar. 6.50 21— 24 Oct. Orde t W. 69 Nov. Heeren Kerkzangers, f 6.50 1013 Nov Gehuwde vrouwen, 6.50. 22— 25 Nov. Meisjes Euch. Retr. f 650, P. Dominic. 25—38 Nov. Meisjes f 650, P. Dominic. 30—3 Dec. Gehuwden f 6.50. P. Capucijn. 7—10 Dec. Meisjes, X 650. P. Passion. Van een gezin in de Kanaalstraat te Am sterdam zijn twee Jongens na het eten van een stuk chocolade, dat zij van een familie lid hadden gekregen, onwel geworden. De G.G. en G.D. die gewaarschuwd werd achtte overbrenging van de knapen naar het Wll- helminagasthuis noodzakelijk VermoedeHJk heeft men te doen met een geval van cho- coladevergiftiging. Naar de herkomst van do chocolade wordt een onderzoek Ingesteld. Schipper en Naar aanleiding van de jongste berichten in verband met de Culemborgsche moord zaak. heelt de Arnhemsche redacteur van de Gelderlander zich gewend tot mr. H. H. Roobol te Arnhem, die eenlge Jaren geleden samen met mr. van der Goes van Naters Vroege en Sweris voor het Hof te Arnhem heeft bijgestaan, waarna vrijspraak Is ge volgd en vroegen hem of hij van meenlng was. dat de sluier In de Culemborgsche moordzaak nog eens zou worden opgelicht. Zijn antwoord was aldus: .Deze zaak Is zeer eenvoudig tot een ein de te brengen en de moordenaars kunnen worden gepakt wanneer mr. Kortenbout v. d. Sluljs, die indertijd rechter-commlssa- ris was in deze zaak, nog eens lijdelijk be noemd werd als rechter-commissaris in Tiel en hem de gegevens, die door den recher cheur Heltink zijn verzameld, werden ter hand gesteld. Deze moordzaak is niet moei lijk op te lossen." gestort. Met donderend geraas i vaarte, w. o. stukken van 10 beneden, een groote stofw. ADVERTENTIEPRIJS: Vgto 1 regels f 1.25: elke regel meer «J5- RECLAME per regel 8.78 voor de eerste pagina; voor de overige pagina’s f 6.S8. RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD" bU vooruitbetaling per plaatsing f 0.60 per advertentie van 5 regels: Iedere regel meer 6.12 Gistermorgen om circa half tien uur is in de eerste klasse wachtkamer en tevens res- tauratlezaal van het Beursstation te Rot- erdam. over een oppervlakte van pl.m. tien vierkante meter het plafond naar beneden vlai het ge tto 15 kilo, naar beneden, een groote stofwoft achter latend. Gelukkig waren er op het oogenbltk slechts weinig reizigers in de wachtkamer. Van hen werd niemand getroffen. De 16- jarige buffetbedleme D. H. is er echter min der goed afgekomen. HU stond Juist onder de plaats des onhells eenlge werkzaamheden te verrichten en werd onder het vallende puin bedolven. Onmiddellijk snelde men te hulp om den Jongen uit zijn benarde positie te verlossen. Bewusteloos werd hU opgeno men er. per auto van den GemeentelUken Gezondheidsdienst raar het ziekenhuis aan den Coolslngèl gebracht, alwaar hU werd opgenomen. ZUn hoofd vertoonde diverse blauwe plekken. Daar van tUd tot tUd nog enkele stukken naar beneden kwam, werd onmlddellUk de wachtkamer voor net publiek gesloten. Da Bouwpolltle was spoedig ter plaatse en oordeelde het noodlg dat terstond het ge- heele plafond zou worden gesloopt. De getroffen buffetjongen was niet ern stig geblesseerd. HU heeft slechts een lich te hersenschudding bekomen en kon, na behandeld te zUn, naar de ouderlüke wo ning worden vervoerd. AU* «bonne’e op dit blad liro ingevolge de vertekeringavoorwaarden tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeerlngen Vee, vleesch en boter Plafond naar beneden gestort Aan den Minister van Arbeid, Handel en NUverheid heeft de heer Kortenhorst de vol gende vragen gericht: I. Heeft het de aandacht van den Minister getrokken, dat het onder de tegenwoordige omstandigheden voor de vele ondernemingen onmogelUk Is geworden credieten te verkrU- gen onder verband van schepen en van on roerend goed? n. Is de Minister niet van oordeel, dat het hierdoor in vele gevallen onmogelUk Is ge worden, om zoowel In aanbouw zijnde sche pen en bouw- en aanverwante werken te voltooien alsook om nieuwbouw ter hand te nemen, met gevolg, dat de werkgelegenheid in die bedrUven In gevaar wordt gebracht en bovendien aan vele andere daarmede ver band houdende ondernemingen het voort bestaan onmogelUk wordt gemaakt? III. Is de Regeering bereid in overleg te treden met de Directie der Nederlandsche Bank en met de daarvoor In aanmerking komende bankinstellingen, teneinde te be- \orderen, dat een tUdelUke het leven wordt geroepen, soort van credietverleening wordt gemaakt? kijkt niet naar mijn daden, maar luistert slechts naar mijn woorden, die niet voor mij zelf gesproken worden. De Tweede Kamer weet dit zeer goed en het baart eenigszlns verwondering, dat dit alles in het voorloopig verslag niet kort en duidelijk betoogd Is, maar dat men heeft volstaan met te vragen naar hetgeen men evengoed wist als de minister: den bekenden weg. Mogelijk is dat „politiek”, maar wij hadden het liever anders gezien. Laten we hopen, dat er bij de behandeling der kwestie In openbare vergadering andere taal gesproken wordt en dat op dit punt nu eens niet zal worden toegegeven aan uitstel en verder onderzoek van de re geering, maar slechts genoegen geno men wordt met de wel late, maar toch nog altijd noodige positieve toezegging van verlaging der spoorwegtarieven. Toen gisteravond de bewoner van het per. ceel Karperstraat 27 te A'dam thuiskwam, deed hij de minder aangename ontdekking dat In de kamers verschillende kasten wa ren opengebroken. terwUl op de tafel een geopend geldkistj? stond. Toen hU z’n slaap-1 kamer binnenging, stond hU plotseling te genover een hem onbekenden man. De be woner van het huis verloor zUn tegenwoor digheid van geest niet, hij rende de trap af en trok de deur achter zich In slot. De po- lotle van het bureau Overtoom werd gewaar, schuwd. doch toen deze een onderzoek in stelde, bleek de Inbreker aan den achter kant door een raam ontsnapt te zUn, in de zich daar bevindende tuinen. OnmlddellUk ging de politie er toe over de omgeving af te zetten en de tuinen te doorzoeken, met het gevolg dat een uur daarna een persoon werd aangehouden, die zich verborgen hield In een tuin aan de Pleter Lastmankade Het bleek een 30-jarig persoon te zUn zonder be trekking en vermoedelUk uit Arnhem afkom stig. Geld of andere waarden werden op hem niet gevonden. HU is aan het bureau Overtoom Ingesloten. Op het departement van Bultenlandsche Zaken had eergisteren een bespreking plaats tusschen een Nedsrlandsche en een Deen- sche delegatie over den abnormaal grooten Invoer van Deensch vleesch hier te lande In den laatsten tijd. De Nederlandsche delegatie bestond uit dr. J. A Nederbragt, chef van de Directie van Economische Zaken van het Departement van Bultenlandsche Zaken, Ir. Th. J. Mans holt, inspecteur van den Landbouw, hoofd van den bultenlandschen landbouw-voorllch. tingsdlenst aan het Departement van Bin- nenlandsche Zaken en Landbouw en dr. A. ten Bande, ad June*-directeur van den vee- artsenljkundlgen dienst van *t Departement van Blnnenlandsche Zaken en Landbouw. De Deenscbe delegatie stond onder leiding van den Deenschen gezant te Den Haag en bestonddeult h. h. O. C. 8. Sonne, lid van de Directie v. d. Landbrugsraadet, oud-min. en oud-lld van de Eerste Kamer, den heer V. Helsted, directeur van het Ministerie van Landbouw en A. Hoegsbro Holm, secretaris generaal van de Landbrugsraadet. Van Ne derlandsche zUde nam bovendien een viertal vertegenwoordigers van Nederlandsche land bouw- en veehandeloi ganlsatles deel. De be doeling van de besprekingen was na te gaan of het mogelUk zou zUn in gemeen overleg tot een beperking van den Invoer van Deensch vleesch naar Nederland te geraken. Het bleek, dat men In dezen kring de mo gelijkheid niet ziet om langs particulieren weg den uitvoer te beperken, terwijl de Deenscbe Regeering geen wettelUke bevoegd heid heeft om die beperking op te leggen, zoodat, indien daartoe aanleiding mocht be staan een oplossing In een andere richting gezocht moet worden. Gedurende eenlge maanden hebben de E.M.O.S.-mannen te Amsterdam zich tegen over de Katholieke steenzetters hebbelUk ge dragen. Er was voor de twee groepen vol doende werk, dus tüd om hinderlUk te zUn hadden de EM.O.8 -mannen niet. Hierin schUnt weer verandering gekomen te zUn, want sinds eenlge dagen worden onze men- schen weer lastig gevallen, en Dinsdag wer den zU op den Slatulnenweg weer ernstig gemolesteerd toen ze materiaal gingen ha len. Er Is dan ook weer besloten, om onder polltie-toezlcht te gaan arbeiden. Wij lezen in de „Gelderlander”: Toen de fabriek van Hartog in Oss ging afsterven, zond Unilever aan sommige bla den het bericht, dat deze opheffing noodlg was, wUI de Engelschen alleen boter wil den, eten, die In Engeland was gemaakt. En de val van het Pond Sterling had de rest gedaan. Toen schreef ons een arbei der uit de fabriek, dat al een half Jaar geleden men aan de fabriek wist, dat de zaak naar Engeland zou overgaan. Enkele dagen geleden vertelde een beursbericht van de Msb., dat Unilever een nieuwe fa briek ging bouwen in de*, buurt van Londen Vandaag geeft de N.' R. Crt. er eenlge bizonderheden van: daar aan de Mersey is in Januari een fabriek overgenomen, die daarna is stilgelegd en gemoderniseerd tot de best geoutilleerde fabriek van het U nlle verconcern. Daar hebt gU de reden, waarom de fa briek uit Oss weg moest. Al het andere zUn praatjes voor de vaak. Het Unllever- concem is een financleele onderneming, en de ekonomle Is er de baas. Het zal voor- deeliger zUn geweest de produktie van Oss naar ,xle best geoutilleerde fabriek der we reld” over te brengen en dan gebeurt het. Of daarmee eenlge honderden werklieden broodeloos worden, of 'n gemeente, die zich op deze industrie heeft ingericht, daardoor In moeilUkheden geraakt, daarmee kan men zich in Londen niet ophouden. Men er de produktie van de eene fabriek de andere, als de pionnen van het schaakbord. Daarvoor is Immers de onder neming internationaal. Als men een bedrijf samentrekt, moet men toch ook de voor- deelen der koncentratle kunnen oogsten. Dat Is koopmanschap. Men drukt er door den kostprijs, kan het produkt goedkooper leveren, de produktie vergrooten, méér ar beiders aan het werk zetten, betere loonen geven, sportvelden aanleggen bU de fabrie ken. komt maar *ns kijken aan de Mer sey in Engeland. Jawel, maar de gezinnen krijgen de klap pen van die moderne ekonomle. Op verzoek van den opperwachtmeester der marechaussée -e Hoogezand, heeft de recherche te Groningen aangehouden en In voorloopige bewaring gesteld, een colporteur en ook een reizenden koopman, beiden te Groningen gedomicilieerd, verdacht inbraak, gevolgd door diefstal van som gelds te Hoogezand. De Raad voor de Scheepvaart heeft gis teren uitspraak gedaan In zake de stranding van den motor logger „Vertrouwen" KW. 113 nabU Castricum tijdens mist. De Raad voor de Scheepvaart Is van oor deel, dat onmogelUk Juist kan zUn hetgeen door betrokkenen is verklaard en door ge tuige van B. is bevestigd, omtrent de plaats van afvaart voor de thuisreis. Indien die plaats zou hebben gelegen w.tz. van het lichtschip „Haaks” zooals zU hebben opge geven, zou. mede In aanmerking genomert. dat zich blijkbaar geen bijzondere stroom In de buurt van dat lichtschip heeft voorgedaan en de vaart van de „Vertrouwen" ongeveer 6 mUl per uur bedroeg, het vaartuig niet omstreeks te 5 uur kunnen stranden nabU Castricum. Indien derhalve noch aan de ver klaringen van belde betrokkenen noch aan die van getuige van B. geloof kan worden gehecht, hebben beide betrokkenen zich aan nalatigheid schuldig gemaakt door een ge vaarleken koers nabU de kust, in een tegen de kust in loopende richting te volgen met volle kracht en In dichten mist, zonder vol doende voorzorgsmaatregelen te nemen. De Raad oordeelt dat aan elk van betrokkenen straf moet worden opgelegd. Mitsdien straft de Raad den schipper door hem de bevoegdheid te ontnemen om als schipper te varen op een schip als bedoeld bij artikel 2 der Schepenwet voor den tUd van veertien dagen en straft hU den stuur man door hem de bevoegdheid te ontnemen om als stuurman te varen op een schip als bedoeld bU artikel 3 der Schepenwet voor den tUd van acht dagen. BUREAUi HOF K ALKMAAR Telefoon: Administratie No. 433 Redaetie No. 633 Vergiftiging door chocolade? - Twee jongens onwel geworden Beleefd verzoeken wU de medewerking van onze H.H. Adverteerders Inzake het vroegtUdlg toezenden van de voor de Zaterdag-num- rners bestemde advertentlën. WU zullen het zeer op prüo stellen indien wU de an nonces. bestemd voor Zater dag. reeds des Donderdags of ulterlUk des VrUdagsmorgens ontvangen. Door het vroegtUdlg Inzen den van advertentlën Hun nen wü ook aan de uitvoe ring. dus aan het zetten van de advertentie, meer aandacht schenken, hetgeen vanzelfsprekend de reclame- waarde van de annonce* ten goede komt. Mede In Uw eigen belang vertrouwen wU op Uwe medewerking Inzake een en ander te mogen rekenen, waarvoor bU voorbaat onzen dank. de Tweede Kamer Is ingediend een wetsontwerp tot onteigening voor den aan leg van een weg van Zaandam naar Purmerend, onder de gemeenten Zaandijk, Zaandam, Wijde Wonner, Ilpendam en Purmerend. Het plan is den weg te Zaandam te doen aansluiten aan den ontworpen weg Haar lemWestzaanZaandijk over de Zaan, en dezen door den Kalverpolder te laten loo- pen naar de ringvaart van de WUde Wor- mer; na kruising van die ringvaart zal de weg volgens het ontwerp de Mlddentocht van de WUde Wormer volgen tot de Oos- telljke ringvaart en daarna zich In hoofd zaak In Oostelijke richting voortzetten tot den ontworpen rijksweg Amsterdam Hoorn. De weg is gedacht met een kruinbreedte van ongeveer 15 M. met taluds en zoo noodlg, met berïnslooten. Een vrouw met kind verdwenen In de dezer dagen gehouden vergadering van den gemeenteraad van Lopik kwam o*, ook ter sprake de verhuring van de ambts woning van den burgemeester. Over den toe stand dezer woning was een rapport uitge bracht en met dit rapport in de hand had den de twee wethouders een onderzoek in loco Ingesteld, waarna de beide vroede vade ren verklaarden dat zU den toestand zoo erg niet vonden en verklaarden, dat de burge meester ’t er nog wel kon uithouden. Daartegenover gaf de burgemeester zUn kUk op het geval, en dat klonk heel anders, naar wij In het „Utrechtsch Dagblad” lezen: „De studeerkamer Is niet meer te gebrui ken, omdat alles in hevige mate Is .aange tast door zwam; de kelder lUkt een aqua rium: verdere gedeelten van het huls gelU- ken een exereitleterreln voor padden en slakken; de meubels vallen uit elkaar en de kasten kunnen niet meer worden gesloten; verschillende platen in de gang zUn totaal verschimmeld. Ik gevoel mU tegenover mUn gezin betreffende de gezondheid niet ver antwoord. het huis in dezen staat langer te bewonen. Een afdoende verbetering zou duizendent kosten en dan blijft het toch nog het oude gebouw.” De burgemeester eindigde met de mede deeling. dat hU al een andere woning ge huurd had. Wethouder De With wilde het geval nog eens bezien. IndertUd, zei hU, was de heele raad ervoor om dit huis te koopen en zeide de burgemeester het te zullen bewonen. Nu trekt de burgemeester er uit en bluft de gemeente met de strop zitten. Toen de burgemeester op een rechtstreek- sche vraag verklaarde, beslist met In dat huls te blUven wonen, ging de raad ermee actoord de ambtswoning te verhuren of te verkoopen. Op het grensstation Herzogenrath, bU Kerkrede, hebben beambten een bedrog op groote schaal ontdekt. BU het onderzoeken van een wagon tarwe, bestemd voor Neder land. bleek, dat van de 94 zakken, er slechts 13 met tarwe waren gevuld. In de overige bevond zich kolenasch. In enkele zakken bestond de bovenste laag uit tarwe. B1U- kens den vrachtbrief en de declaratie, be stond de heele lading, ruim 9000 kilo uit tarwe van goede kwaliteit en van Dultsca-n oorsprong. Alles is in bei Het schijnt, dat men In de Tweede Ka mer ook de kunst verstaat, te vragen naar den bekenden weg. In het voor loopig verslag van de Waterstaatsbe- grooting lezen we tenminste onder het hoofd Spoorwegen, dat verscheidene leden zeer teleurgesteld waren over het uitblijven van het rapport der commls- sie-De Vries. Hierop volgt dan de vraag of deze commissie reeds advies heeft uit gebracht en, zoo Ja, welke maatregelen naar aanleiding daarvan zijn genomen! Hoe denkt de commissie over de korte- afstandtarleven naar de grenzen, waar onder het kolenvervoer hier te lande gebukt gaat? Acht die commissie de po litiek der Nederlandsche Spoorwegen In *8 lands belang toelaatbaar? We weten niet, wat de minister op al deze vragen zal antwoorden, maar een ieder en dus ook leder Kamerlid weet zeer goed, dat de commissie-De Vries de grootste mislukking is geweest, die men zich op het terrein rtrijd voor verlaging der heeft kunnen denken. Tien maanden geleden zeide de minister in de rede, waarmede hij de commissie installeerde, dat hij hoopte, dat de commissie hem ten aanzien van het meest urgente punt. de verlaging van de spoorwegtarieven voor de tuinbouwproducten, waarover reeds zeer veel materiaal was gepubli ceerd, spoedig van advies zou dienen. Er is niets gekomen, dus maatregelen naar aanleiding van een rapport zijn evenmin genomen en intusschen wordt de toestand voor den op export aange wezen land- en tuinbouw steeds hache lijker. Aan de andere vragen, thans door de Kamer gesteld, is men in de commis sie niet eens gekomen. De minister behoeft nu niet te komen met de mededeeling, dat het rapport spoedig mag worden tegemoet gezien. Met dit kluitje, dat al zoo dikwijls in andere gevallen dienst heeft gedaan, zal de Kamer zich nu niet in het riet laten sturen. Er zal een beslissing moe ten vallen en de regeering zal duidelijk dienen te zeggen, wat haar meer aan het hart gaat: de zorg voor haar spoor- wegaandeelen, of de nood van land- en tuinbouw, die met een tariefverlaging reeds zeer gebaat zou zijn, want dan zou tenminste tets geschied zijn. Het is wel heel hard te moeten ervaren, dat er niets gebeurd is, terwijl het vorige Jaar de geheele Kamer als het ware als haar meenlng uitsprak, dat tariefverla ging van de spoorvrachten bij export noodzakelijk was. Er Is toch niemand, die zal kunnen volhouden, dat de toestand dit Jaar beter is geweest voor land- en tuinbouw dan In 1923, toen bij wijze van noodmaat regel gedurende 3 maanden een ver mindering der vrachten met 25 procent werd toegestaan. Sedert het vorig jaar zijn de toestanden zoo veranderd, Is het Indexcijfer zoo sterk gedaald, dat nu zelfs niet meer lAn worden volstaan met een verlaging der vrachtprijzen voor en kele producten, maar dat deze over de geheele lijn dienen te worden herzien en verlaagd. Als de regeering maar voort gaat met zich te beroepen op het steeds dalende indexcijfer, dan kan en mag zij ook niet nalaten de tarieven In de staats bedrijven daarmede In overeenstemming te brengen. Dit is trouwens op den duw de eenlge manier om het vervoer te be houden. Heel scherp steken dit beleid en het optreden tegen den zich In zoo groote moeilijkheden bevindenden land- en tuinbouw af tegen hetgeen in andere landen, in het bijzonder bij onze Ooster buren, geschiedt. Er is een absolute wan verhouding ontstaan tusschen de prijzen der producten en de' kosten van het vervoer, vooral naar de grens, waardoor de export zeer belemmerd wordt. Van eenlge samenwerking met de land- en tuinbouworganisaties is hier geen sprake. In tijden, toen alles goed ging, toen de prijzen der producten hoog waren, toen de export steeds toenam, hebben de spoorwegen de millioenen voor het ver voer dankbaar opgestreken, maar nu het slechter gaat, is er van tegemoetko ming geen sprake. Land- en tuinbouw vragen geen liefdesbetuigingen van de directie der spoorwegen en ook geen lief dadigheid, maar overleg, waardoor de producten kunnen worden afgezet en de spoorwegen het vervoer behouden, zU het dan ook tegen lageren prijs. Thans geschiedt noch het een, noch het ander tot beider nadeel. In Duitschland daarentegen geschiedt dat wel. Er is daar, evenals hier, een groote hoeveelheid aan producten, waar van de prijs zeer laag is. De vervoerkos ten gaan daardoor een doorslag gevende rol spelen. De Dultsche spoorwegen zien dat in en hebben gehoor geschonken aan de wenschen van belanghebbenden door bij wijze van krlslsmaatregel nogmaals gedurende enkele maanden 25 procent reductie te verleenen op de tarieven, die reeds 25 procent lager zijn dan In ons land. De kosten moeten omlaag, dat Is het, wat men algemeen hoort In dezen tijd, niet het minst van de zijde der regee- rtng, maar zelf er toe medewerken door verlaging der tarieven van overheidsbe drijven, geen sprake van! Het is hier: ïïT

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 1