f EJRI&X—
VRiersoers
BEGROOTING VAN WATERSTAAT
Voor de Huiskamer
I
W
GEMENGD NIEUWS
TWEEDE KAMER
EERSTE KAMER
Teleurstelling over het uitblijven
FT
BOEK EN BLAD
SOCIAAL LEVEN
V
FAILLISSEMENTEN
KUNST EN KENNIS
a-
ONZE OOST
4
22L
De wereld wil bedrogen
zijn
Het subsidie aan de K.L.M.
van het rapport van de commissie-De Vries
Kunstgebit ingeslikt
Door een auto doodgereden
De automobilist reed door.
Afd. IV Luchtvaart
DE KATHOLIEKE ILLUSTRATIE
Mate jaargang No. t
aance-
staat
Vargatfering te Eindhoven
M
>rt
Hélène TreepVink
te
ir-
n-
d*
ar
te
ra
1-
te
30
Indische Dienst
Volgen» N. V.
n
ir
n
"9
n
i
t
1
a
i
I
13.
Cur. Mr.
BU de behandeling van de begroeting-1932
van den Ned. R. K. Bond van Spoor- en
ir overvaren geworden. Het groote
langs hen heen en kon het niet
meer
50
er
de
HU
*-
tte
op
ite
en
>or
le
de
in
ik
le
Deze motie wordt niet voldoende onder
steund.
De vergadering wordt om 3 30 verdaagd
tot hedenmiddag 1 uur.
gaat
ziet
Ing
en
en
ste
.«0
WO
Opeeheven wegens gebrek aan actief
November:
C. M.
le
en
en
11e
de
bot
M
Zn- -
ing
1de
in-
tuk
ml
Ikt.
te
Ing
ge
len
av.
3
ger
ge-
ran
lag
m-
te-
zal
te-
er-
:ht
ale
l*r
•ek
Ige
591. De vlsch heeft schijnbaar het gevaar bemerkt en verandert
plotse'Ing van koers. Dit was op het juiste moment, want
anders waren ze
schip schoot rakelt
meer Inhalen, temeer, daar de wind het nu niet
gunstig was. Zoodoende werd de afstand tusschen de ver
volgers en de vluchtenden steeds grooter.
d. Tlel, wed. J. M Bloemberg.
HlHegersberg.
Handetsvenrootschap onder de firma Ges.
Driessen. Rotterdam.
A. J. Driessen. Rotte-dam.
J. A. Driessen Rotterdam.
23 Nov.: J. O. Andriesse. Amsterdam.
H. J. Wiereema. Amsterdam.
O. J. van Leeuwen. Amsterdam.
H. J. Lubben, Amsterdam.
In Februari 1932 zal mevrouw Anna Sa-
blalroUes haar gouden tooneeljubileum vie
ren.
In diselfde maand is het 25 jaar geleden,
dat Ellas van Praag voor het eent voor het
voetlicht trad.
Te voren zal In Januari as. Bart Kreeft
afscheid nemen van het publiek, dat zoovele
jaren achtereen aan dezen geestigen acteur,
eenmaal de derde K. van het trio Kreeft,
Kiehl en Kelly, een vroolUken avond te dan
ken heeft gehad. HU zal dan optreden In De
VUf Frankforters. waarvoor de K. V. Het
Nederlandsch Tooneel hem de gelegenheid
biedt.
Mevrouw Hélène Treep—Vink, verbonden
aan het Rotterdamsch Hotstadtooneel. is
reeds gerulmen tijd lijdende aan een zenuw
aandoening ZU verbluft op raad van haar
dokter bulten aan zee.
593. Nu was het nog zaak de drie woestelingen met hun sloep
kwUt te raken. De enterhaak sat zoo stevig vast, dat noch
BoUebulsje, noch de hond of de kat ze los konden maken.
Toen bedacht de aap een list. HU pakte zUn saxophoon en
begon leelUk hard en valsch te blazen, dat den zeeroovers
hooren en alen verging en ten einde raad hun haak los
maakten en met hun sloep een goed heenkomen zochten.
directie der N. 3 op aan zal dringen het
personeel middels zlln vakorganisatie mede
zeggenschap toe te kennen bU de rationali
satie der Spoorwegen.
Waarom ik juist mUn haar liet knippen
in Hotttngwood. weet ik niet. De zaak zag
er keurig uit; alles was pas geschilderd. De.
salon was klein, doch maakte een v oolljken
indruk. Ook de kapper self paste uitstekend
in deze omgeving.
Toen ik binnentrad, kwam de eigenaar
ösr zaak mu vrlendelUk tegemoet en vroeg
mU minzaam, of Ik een oogenbllkje wilde
plaats nemen; ik sou soo dadelUk aan de
beurt zUn.
Ik ging op den aangewezen stoel zitten
en de kapper vervolgde zUn gesprek met den
klant. d<en hu onder handen had en dien
ik al dadelijk herkende als een vertegen
woordiger van dat groote volk van fabrikan
ten van kauwgom e.d. En het verwonderde
mij ook heelemaal niet den Amerikaan juist
hier aan te treffen. Is Hotflngwood niet
voor eiken ontwikkeld-n Amerikaan (en wie
houdt zich in het land der onbegronsde mo
gelijkheden niet voor „bil?”) een soort van
Mecca? E-n meeneet, die hem vroeger of
la’er. als hit in Londen vertoeft, van Rltz
of Savov onherroeneh’k wegtrekt?
In Hottlnrwood I»“ft immers hun geliefde
Engelsche dichter Basslngton TilburyI
«eeeeeeeeea
hij vreest, dat hU geUjk destijds ook ditmaal
afwUzend ertegenover zal moeten staan.
De heer HERMANS (6.D.ABJ Is even
eens bedroefd over de indiening van dit ont
werp, doch *Un droefenis Is van eenlgszlns
anderen aard: de bes trU ding van den handel
In sterken drank komt hierin niet tot haar
recht.
Spr. onderschrijft volkomen de critlek op
de onleesbaarheid van het wetsontwerp loc
als de heer Rink die heeft geschetst. Intus-
schen, als men door den rijstebrijberg van
onduldelUkheden is heengeworsteld. dan Is
men nog geenszins In het luilekkerland van
dranklcosheld aangekomen. De plaatselijke
keuze Is er uit gelicht; zU zou bU afzonder.
lUk ontwerp zUn gekomen, doch de Eerste
Kamer heeft reeds tweemaal de door de
Tweede Kamer aanvaarde plaatselijke keuze
verworpen, waarover spr. zUn leedwezen be
tuigt.
Het ontwerp van dezen minister beteekent
een grooten slag voor de geheelonthouders.
BU lang zoeken bevat het echter wel eenlg
goeds en daarom zal spr. sijn stem er niet
aan onthouden, al is hU er weinig enthousiast
voor en zou hU ’n verwerping gemakkelUk te
boven komen.
De heer HEERKENS THIJSSEN (R.K.)
stelt zich op den bodem der realiteit, die de
aanwezigheid noodlg doet zUn van plaatsen
van samenkomst, waarin gelegenheid bestaat
tot het gebruik van althans zwak.alcoholische
dranken. Het ontwerp houdt daar terecht re
kening mede.
Spr. juicht toe. dat de plaatselUke keuze,
die zou neerkomen op een overwinning van
een aantal zeloten, uit het ontwerp Is gelaten.
Trouwens, de Eerste Kamer heeft voldoende
duldelUk te kennen gegeven, dat zU die
plaatselUke keuze niet wensohte. Wel betreurt
spr., evenals di hoeren Rink en Hermans, de
onduidelijkheid van een aantal artikelen.
Voorts brengt het eenlge moeilijkheid voor
trouwerUcn. die verlofzaken explolteeren.
Intusschen zal spr. vóór het ontwerp stem
men.
De heer VAN BASSE VAN IJ8SELT (RJC.)
noemt evenals vorige sprekers een aantal on
duldelUkheden. Het ontwerp bevat eenlge
harmonica, artikelen waaruit geen harmoni
sche klanken weerklinken. Voorts mist het
schier alle rechtszekerheid. Spreker zal te
genstemmen in de hoop dat er dan een ge
heel nieuw ontwerp komt.
Te 4 50 uur wordt de vergadering verdaagd
tot heden elf uur.
Verga rlerlns van Dinsdag
Aan de orde zUn o.m. de volgende wetsont
werpen:
Goedkeuring van den onderhandschen ver
koop. aan de Gemeente Amsterdam van
eenlge perceelen welland in den RietwUker-
oorderpolder, onder Nleuwer-Amstel.
Onteigeningswet voor verbetering van het
gedeelte BeverwijkAlkmaar van den Rljks-
v.eg VelsenAlkmaar,
Ontelgenlngsontwerp voor den aanleg van
een weg lange de OostzUde van het Aar
kanaal met verbreedlng van het Aarkanaal
aan de Oostzijde tusschen den RUn en Aar-
dam en den bouw van een nieuwe brug over
het Aarkanaal, ter vervanging van de Rijn
brug, één en ander In de gemeente Ziphen
aan den RUn en Ter Aar.
Ontelgenlngsontwerp voor den aanleg en
verbetering van een weg van Beverwijk naar
Uitgeest, onder de gemeente WUk aan Zee
en Duin. Heemskerk en Uitgeest.
Ontelgenlngsontwerp voor den aanleg van
een weg van het kruispunt van den Spaam.
wouderweg en den Spleringweg, In de gem.
Haarlemmermeer naar den Zomerweg in ae
gemeente Haarlem met een zUtak naar den
RUksweg HaarlemAmsterdam, onder de
gemeenten Haarlemmermeer, Haarlemmer-
llede en Spaarnwoude en Haarlem.
Ontelgenlngsontwerp voor den aanleg en de
verbetering van een weg van het Nledorpcr
Verlaat naar Aartswoud. onder de gemeente
Oude Nledorp, Nieuwe Niedorp, Winkel en
Hoogwoud.
Ontelgenlngsontwerp voor den aanleg en de
verbetering van een weg van KosdUk Noord-
einde) naar het Nledorper Verlaat onder de
gemeente Rosdijk, Warmenhuizen, Oud-
karspel, Noord.Bcharwoude, Harenkarspel en
Heerhugo waard.
De wetsontwerpen worden ah at.
nomen.
- -r i
BU art. 109 vraagt de heet DUTMAER
VAN TWIST (AJl.) boe het staat met de
sluis bü Overtoom. Spr. hoopt dat de Mi
nister de schlppenbonden aal hooren>
De MINISTER zegt, dat spoedig een beslis
sing kan worden verwacht nJ. zoodra beslist
is of daar een vaste dan wel een beweegbare
brug zal komen. De zaak is In een vrU ver
gevorderd stadium. Spr. is bereid de schip
persbonden te hooren.
In den roman ..Een troon In gevaar" stUgt
de spanning, die er vanaf het begin reeds
in zat. H. J. Donker verschaft ons eenlge
interessante KUkjes In BulgarUe” In ..De
Bondgenoote" vertelt Patr. uCornellaeen op
onderhoudende wijze van een wonderbare
redding In de Bafflnbaal, waarnaast Johan
Wllgo een jStroolavond" onder de loupe
neemt. Dan werpt Dr. A. Herrllch bet licht
over de begrafenis van ..De dooden in Bom
bay”. terwUl in dit nummer aangevangen
wordt met .LodewUK", een stuk hedsn-
daagach leven door Johan Peerdeman. Aan
dere aflevering Is ook technisch een goede
verzorging gewUd. waardoor de wekelUksdhe
en actueele foto-pagina’s bUzonder goed tot
haar recht komen. Als elke week is dit weer
een keurig verzorgd periodiek.
Wijziging Drankwet
BU het ontwerp inzake bepalingen tot rege
ling van den kleinhandel in alcoholhoudende
dranken, brengt de heer RINK (V.B.) In her
innering. dat de Drankwet .Kuyper In 1904
door de Tweede Kamer met 53 tegen 43 stem
men werd asmgenomen.
Spr. betreurt, dat het nieuwe ontwerp In-
tegenstelling met de wet-Modderman van
1SS1 en de wet-Kuyper van 1904 niet mede de
handteekenlng van den Minister van Justitie
draagt.
Spr. gelooft dat dase wet een aantal be
palingen inhoudt, die in de praktUk ernstige
hindernissen zullen zUn.
Spreker’» conclusie Is. dat de fouten, welke
de wet van Kuyper aankleefden. In nog
sterkere mate In dit ontwerp voorkomen en
Bestemd voor uitzending naar Nederl.-In-
dlë: A. F. Bulthuis, adm. ambt. b.h. Blnn.
Best., Haarlem; A. Veenenbos, adm. ambt,
b.h. Blnn. Best., Den Helder; J. P. de Putter,
adm. ambt. b.h. Blnn Best., Breskens.
Verlofgangers: mej. A. O. van Zanten,
onderw. bJi. O. W. L. O., ’s-OravenhageR.
Rappard, hoofdbeh. b.d. Pandhuisdienst,
's-Gravenhage; M. B. Loth, adap.-ambt. 3de
kl. b.d. dienst der In- en Ultvoerr. en Aoo„
's-Gravenhage; W. F. H. Bomer, contr. 1ste
kL b.d. P. T. T. ’s-Gravenhage; Ir O. P. H.
Jagtman, Ing 3de kl. b.d. W en ’s Lands B. O.
W., ’s-Gravenhage.
Avondvergadering.
De behandeling van de Waterstaatsbegroo-
tlng wordt in de avondverrarferlng voort
gezet en wel van de onderafdeellng „Water
staat".
BU art. 5 bespreekt de heer KRIJGER
(C.H.i de instelling van een studiedienst
voor de zeearmen en de benedenrivieren.
De heer DROP (6P.A.P.I critlseert de re-
ge'lng der dienst- en rusttUden van het wa-
terstaatsrerroneel.
De MINISTER VAN WATERSTAAT de
heer RFTMER antwoordt dat de studie
dienst rijn ondraeht ruim za’ opvatten.
Spr. geeft toe dat de regeling van de
dienst- en rusttijden niet voldoet. Spr. hoont
dat hU daarin In den loon van het jaar iets
zal kunnen doen. Ernstige misstanden sullen
onm'.ddellUk worden onderzocht en verbe
terd.
Bij art. 10 dient de heer DE VISSER
(CP een motie in waarin hU de Kamer
de Regeerlng laat verzoeken met het oog
op de rroote vzerkloosheld dat groote werken
«ilet behooren te worden uitgesteld of Inge
perkt en maatregelen worden genomen die
werken ter hand te nemen.
De motie wordt gesteund en kan worden
behandetd.
De MINISTER herinnert er aan. dat be-
zirntging noodzakelljk was. Als in de motie
ook zou worden gevraagd, dat rekening
mo?t word-n gehouden met den flnantleeten
toestand, dan zou snr. er niet het minste
besvaar teven hebben. Maar of die motie
wordt aangenomen of niet, dit zal op de
houding der Reveertng niet dan mln-ten in
vloed hebben Voor zoover de middelen het
to-’eten. zullen werken worden ultvevosrd.
BH art 85 wijst de heer DUYMAER VAN
TWIST (A R). er op. dat dit artikel bU Nota
van Wljzi<rlng Is verminderd met f 133.000
waarvan f 100 000 was bestemd voor de otn-
lefglng van het Noordholl. kanaal bU Bulk-
sloot. Hier Is geen overleg gepleegd met de
Schlpperr bonden.
De MINISTER antwoordt, dat hij ook He.
Ver dezen post had gehandhaafd, maar de be
zuiniging dwong hem ertoe Spr. weet heel
goed wat er In de schipperskringen omgaat,
dus was hier geen speciaal overleg noodlg.
Vc’-end jaar komt de post terug.
Het artikel wordt vzstgesteld.
BIJ art. 80 bespreekt de heer VAN DER
WAERDEN (8D.A.P.) het pontveer bU Vel-
scn.
De MINISTER heeft ook wel eens een
beetje geduld moeten beoefenen bU dit pont
veer. De nieuwe pont voldeed niet aan de
verwachtingen. Of ook ’s winter* met drie
ponten zal moeten worden gevaren, weet rpr.
niet. De verbinding aal echter soo goed mo-
CelUk
De vergadering ging hiermee accoord
In den middag kwam aan de orde een
voorstel-Alkmaar. om bU de R. K. Kamer
fractie aan te dringen op meer studie van
loonvraagstukken e.d.
Op voorstel vWn het hoofdbestuur werd
dit punt verworpen, wUl van onvoldoende
studie niets gebleken 1*.
Voor verkorting van den arbeidstijd Zal
het hoofdbestuur blUven Uveren.
Met het beginsel, dat men op 55-Jarlgen
leeftUd zelf pensioen moet kunnen aanvra
gen, kon men zich algemeen vereenlgen.
Tenslotte werd een voorstel-Haarlem I
aangenomen, dat het hoofdbestuur er bU de
sigarenwinkelier.
Rotterdam. Palastinastrast 105. R.c. Mr. 8.
N. B. Halbertsma. Cur. Mr. P. Ph. Btx, Rot
terdam.
Ik J. Wasch. koopman, handelende onder
dsn naam General Drinks. Rotterdam. Ael-
brechtskade 67. R.c. Mr. 8. N. B. Halbersma.
Cur. Mr. F. O. Cremer. Rotterdam.
N. V Houthandel vh. E. J. van Weeralt,
Rotterdam. Jensiusstraet 5. R.c M-. 8. K. B.
Halbertsma. Cur. Mr. A. Blom, Rotterdam.
vuldlg dicht en legde het met een teeder pe-
baar In *Un portefeuille.
,Jk ben u zeer dankbaar, meneer", sprak
hU. waa-op hU de mak verliet.
Toen keerde de barbier ach met een vrien-
delUk gezicht tot mU en zei:
,.U kunt plaats nemen, meneer. Wenscht
a gescMren te wordsn?" En glimlachend
liet hU er op volgen:
„Dat was sen mooie transactie, vond u
niet? Interesseert de dichter u wellicht
ook?"
„O ja." antwoordde Ik. .Deze week kreeg
Ik nog een foto van hem In handen. U moet
me niet kwalUk nemen, dat ik het u zeg,
maar op die foto had de heer Tilbury geen
haar; hu was minstens zoo kaal als u zelf.”
Verschrikt Het de barbier den scheerkwast
op den grond vallen. Als geslagen keek hU
mU aan, terwUl hU bUna huilend uitriep:
.Nu Is 1 met mU gedaan! O, ik wist, dat
dit eens zou gebeu en!”
HU zuchtte diep en keek me smeekend
aan.
Meneer, ik hoop niet, dat ge u verplicht
acht.
„Ik tink alleen, dat meneer Tilbury niet
bUster gesteld ml zUn op transacties als die.
waervan Ik zooeven getuige was."
.Maakt u zich daarover maar niet onge-
ru-t meneer. Mijnheer Tilbury gaat daar
geheel mee accoord. want.... ziet u....
ik ben zélf Tilbury.”
vroeg ik een en al verbazing.
.Ja m-neer." antwoordde de kapper, ter
wijl bil zUn sche-rmes on bekwame wiize
aanzette. met poëzie Is n'et veel te verdie
nen, tenminste niet met het soort gedich
ten dat ik maak. Nu ben Ik er deze zaak bil
begonnen maar aan don anderen kant ben
Ik verolicbt te b’Hven dichten om den loot»
erl n te houden. F'k seizoen komen hier veel
Amerikanen en Ik ge'oof niet, dat er een
wet Is. die den verkoop van haar verbiedt.
Maar Ik won dat Ik een middel wiet om d'e
ellendige fofovranhieën te onderscheppen I”
„Maar. maar.... is dat dan uw eigen
haar, dat u verkoopt?"
„Hoe zou dat nu kunnen, meneer? Maar
ziet u, ik heb een langharlgen, lerachen
setter
Wenscht meneer een friction?"
R. K. Bond van Spoor- en Tramweg-
personeel „St. Raphael”
Vergadering van Dinsdag
Voortgerat wordt de behandeling der Wa-
tentaatsbegrooting. afdeellng Waterstaat.
De heer VAN VUUREN (R.K.) sluit rich
aan JU de opmerkingen, die gemaakt sUn
over het kanaal Stavoren—Groningen.
De heer VAN DIS (Bt. Oer.) bespreekt de
onveiligheid van het verkeer en het nut van
epenizare werken In verband met de werk-
jocshcld.
Dï heer VAN HELLENBERG HUBAR (H.
K.) vreest, dat de eersteklas wegen, die In
aanleg zUn. niet voldoende berekend 4jn op
de veiligheid van het verkeer. Met bresde
wegen bereikt men geen groote mate van
veiligheid. Spr. meent, dat men zooveel
mo’elUk moet toepassen het éénrichtlng-
veikeer, zU het dan ook dat een weg in
verschillende banen kan worden verdeeld.
De heer EBELS VD.) behandelt de re
organisatie van den Rijkswaterstaat. HU
klaagt over den tragen gang van zaken. Ten
aanzien van de hoage scheepvaartrechten
sluit hU zich aan bU den heer Duymaer van
Twist.
De heer KETELAAR (VD.) vestigt de
aandacht op het belang van het kanaal
Nieuwe MeerIJ, dat een onderdeel vormt
van ds binncnvaart-verblnding Rotterdam
Amsterdam. Spr. zou een verbinding wen-
schen, die de stad Amsterdam vermUdt.
De heer WEITKAMP (OJL) dringt aan
op verlaging van de scheepvaartrechten In
Groningen in verband met de moeUUkheden
to het veenbedrUf.
De heer DROP I8D.AJ>.) dringt aan op
opneming van collectieve contracten in rijks-
bestekken.
Prof. v. d. BILT (VB.) dringt aan op
strenge handhaving van de verkeersvoor-
schrlften. De Internationaal aangenomen
verkeersteekens moeten worden aangenomen.
Mevr. DE VRIES—BRUINS (8DA.PJ
zegt, dat de maatregelen die noodlg zijn om
bet aantal ongelukken op den weg te beper
ken zUn: een korter werktUd voor chauf
feurs. een goede opleiding van chauffeurs en
instelling van een verkeerslnspectie. Vooral
moet op een strenge keuring worden gelet.
De heer FLORIS VOS (Mlddenp.)
wenscht, dat de minister naar alle middelen'
zal zoeken die tot werkverruiming aanlei
ding geven. HU beoleit eveneens een strenge
keuring van chauffeurs.
De heer v. d. TEMPEL B.D.AP.) dringt
aan oo uitvoering van productieve werken.
De heer BRAAT (P. B.) meent, dat men
gerust een rljbewUs kan geven aan een jon
gen van 16 jaar. Spr. rijdt liever met iemand
van 16 dan met Iemand van TO Jaar.
Spr. wenscht, dat ook de trams voorzien
moeten zUn van richttngaanwUzers. Aan we
genbouw wordt lang niet genoeg gedaan
Mevr. BAKKER NORT (V. D.) betoogt,
dat Schiermonnikoog niet in staat is het
veer on Ameland te onderhouden. Daarom
dient dit veer door het Rijk te worden ge
ëxploiteerd.
MINISTER RETMER betuigt zlln erken-
telUkheld voor de groote belangstelling, die
de wa'-'rstaatsbegrooUng dit jaar beeft on
dervonden.
Wat de collectieve arbeidsovereenkomst
aangaat. Is het de vraag, of het thans het
oo~enb!lk is om de collectieve arbeldscon-
tra-ten bindend te verklaren voor rUksbe-
ste’-ken.
Wat de Wevencommlssies aangaat, acht
spr ann-ensmeltlng der beide commissies de
berte oplossing. De arbeid loopt nu te stroef.
Het is echter moeUHk van twee commissies
er één (e maken. Snr. vertrouwt echter, dat
nog vóór 1 Januari de fusie tot stand zal
komen.
De onmerklngen, gemaakt ovtr de rijbe
wijzen. zal snr. nader overwegen en aan
hangig maken bU de commissie inzake de
mo’or- en riiwielwet. Als de motor- en rU-
wielwet gewljzled rou dienen te worden, zal
het wel gaan In de richting van een geheel
nieuwe verkeerswet.
De wegen 'n het Westland zUn. on een en
kele uit’ondering na, niet on het Wegen
plan gebracht omdat ze grootendeels voor
zien In plaatrelUk verkeer. Men zou deze
weven het best aan de gemeenten of de pro
vincie kunnen overdraeen. Een meer doelma
tig plan ter verbetering zal spr. overwegen.
De regeling der electriclteltsvoorzientng
ral eerlang haar beslag mosten krUaen. Sm-.
Is bereid te bevorderen, dat een electrid-
teltrraad wordt Ingesteld Binnen 10 maan
den zal deze naak geregeld moeten zUn.
De vergadering wordt geschorst tot kwart
over 8.
Dit alles was mij bekend en daarom was
Ik In spanning om tv weten, wat de t>arbler
nu t-rtm zl<n klant rou zeggen.
MUnheer". sp-ak (te barbier niet zonder
trot* en met eentee verbefflnt? van stem.
nog geen uur gel-d-n he-ft Basslngton T’-
buirv in deren zeifC-n stoel gereten en Ik
had bet genoegen het haar van den grooten
me--ter te moven knInpen
Me-nt u dat?” vroeg de Amerikaan en
een lichte ontroering klonk In sUn stem.
..Meneer TUburv Is een vsn mUn vaste
klanten; elke maand iaat hij rijn haren kort
kn'nnen daar houdt hU van. Als u een
kwertlert’e eerder vm* gekomen, had u de
lokken h«ar van den dk-bter on d-n grond
kunnen ri»n P—en. Ik veeg ze altUd zorg-
y,,M»v bü elkaar."
HU gaf zUn klant een friction en vervolg
de.
„Verleden week hier een l*n<i<»enoot
van u Ik meen uit C^'-aro. en die booa mil
een rond voor een lok van het prn-htl<m
•mivend© haar van d-n r*-onfen dichter. U
zult zon iets m’—hlen piet ro-dVeuren. m-~
neer. maar de raken e»an den leai't-n t’ld
nu U'»t rAA erend en dus heb ik het
ambod aanvaard."
Een af*"m.«t'"v trok kwam om den mond
van den Am-r1k«an.
„Iemand uit Chlca-o rert u? Luister eens.
miln waarde heer; ,.tk b’*d u t"*ee nond voor
e-n mooie lok van d«t haar. Zouden wil in
m>iiadoinh<K iet, moeten missen, wat ze In
Cb'-aro ber'’ten?"
M-neer. ik ben bang, dat begon de
kanner.
Vl*r nondi”, rien de Amerikaan opgewon-
d-n uit.
De harh'-r U-t rich ten eWfe vw-mni wan
•n vei- .nr mag hek. -1—n”»k nl-t d—n.
maar te wn n« ven '’’enst zUn Ben
vi.Mi.ft meneer."
Hll Mne een kamer achi-r den acheer-
•alon b’nr-n en kwam even later terov met
een lok r’snimj haar, dat h<l den Ameri
kaan on de na’m van riln hand aanbood,
sloof het een ro’ikwle was.
Voorzichtig le«de deze het kortbaro haar
op een stukje vloei, vouwde het papier aorg-
Tramwegpersoneel op zUne najaarsvergade
ring te Eindhoven, wend mede aan de orde
gesteld een voorstel van den raad van af
gevaardigden om de afdracht aan de bonds-
kaa met 1 cent per Hd te verhoogen ten
bate van „Herwonnen Levenskracht". Het
hoofdbestuur juichte dit voorstel ten zeer
ste toe. wUl de bijdrage van f 1500, sooals
tot nu toe te gering geaöht werd. Slechte
zes afdeellngen waren vóór het voorstel, aoo-
dat het verworpen werd.
De begrootlng, In ontvangsten en uitgaven
sluitende op f 130.168, werd daarop aange
nomen.
Nadat op den tweeden dag, gisteren, een
H. Mis, opgedragen door den geesteHjk ad
viseur. was bUccwoond, werd de vergadering
te half 10 heropend.
Besloten werd den termijn, waarvoor de
bond gesticht Is. wederom met 20 jaar te
verlengen.
Op voorstel van het hoofdbestuur werd
Utrecht aangewezen als plaats voor den
volgenden Bondsdag. terwUl de raad van
afgevaardigden in 1933 In Alkmaar bUeen
zal komen.
Aan de orde was nu een voorstel der afd.
Utrecht om een einde te maken aan de ge
mengde bezetting op het bonds bureau en bU
vacatures de vrouwen te vervangen door
mannen.
Ds geesteluk adviseur verklaarde zich te
gen het voorstel.
De voorzitter zegde toe. te overwegen, wat
bU komende aanstellingen het beste zou
zUn, maar thans zal de bestaande toestand
behouden blUven.
Besloten werd verder o», om geen afzon-
derlUke groep „gepenslonneerden" op te rich
ten en thans geen stappen te doen om ook
het A. T. O.-personeel in den Bond onder te
brengen.
Een voorstel om er bU het Episcopaat op
aan te dringen, dat ook de ambtenaren ver
plicht souden worden lid der Standsorganl-
satle te zün en een voorstel om een einde te
maken aan de moeUUkheden over de aan
sluiting van leden bU genoemde organisatie
werden toegellcht door den secretaris van
het R. K Werkliedenverbond, den heer J.
Schutte, die geleidelUke oplossing van deze
vraagstukken voorstond.
Onder de gemeente Helvoirt beeft giste
renavond te ongeveer zes uur op den rUks-
straatweg een ongeluk plaats gehad, doordat
een voetganger door een passeerenden auto
werd aangereden. De automobilist, die In de
richting Den Bosch reed, heeft zich niets
van zUn slachtoffer aangetrokken en is
doorgereden.
VoorbU gangers zagen het ongeluk gebeuren
en telefoneerden onm-ddellUk naar een ver
derop gelegen café, waar men het nummer
van den wagen kon opnemen.
Het slachtoffer Is de ongeveer 50-Jarlge
landbouwer P. K. OnmlddellUk werd genees
kundige hulp Inperoenen De man ha«l een
onder- en bovenkaakfractuur en een diepe
snede aan den hals, waaraan hU groot
bloedverlies leed. In zorgwekkenden toestand
Is hU naar zljn^wóning Vervoerd, waar hU
Is overleden.
Ba'sfntrton Tilbury. (Me zich ze’den in het
publiek vertoont, is een utterst bescheiden,
doch anketwi'feld «Toot dichter. Zlln gedich
ten verschaffen den lezer een hoogstaand
genot.
Hottingwood wordt veel bezocht door
Amerikanen, die er e-n langen, smachten
den b'lk we-pen on het huls van ..hun"
cFchter en d-n konl-g te rilk zoud-n zlln. als
rH een glimp van den man konden opvan-
gen.
De heer VAN BRAAMBEEK (8DAP.)
zegt, dat er eenlga ongsruitheld komt over
de groote kasten, die de luchtvaart vordert
In het bUzonder met het oog op de subsidies
aan de K. L. M. Spr. Is tevreden over de
wUze, waarop de K. L. M. haar exploitatie
voert. Maar gaan wU hier niet wat al te
hoog?
Bovendien staan er op de post-begrootlng
ook nog groote bUdragen voor de lucht
vaart. VOor den dienst op Indl< sou 500
kilo post noodlg zUn om dsn dlsnst op Indlt
loonend te maken, maar tot nog toe was
er maar ruim 300 kUo post Ds Staat legt
aan dezen vllegdlenst dus groote bedragen
ten koste. Was er nu wel aanleiding om een
wekelUkschen dienst op IndlO noodlg te
maken? Een langere proefneming met den
14-daagschen dienst ware s. L beter ge
weest.
Is het waar, dat de posterijen op Iedere
naar Indie f 18.000 moet toeleg-
Spoorwegen
De heer KAMSCHÖER (R.K betreurt 1.
dat sinds verleden jaar nog niets is gedaan
ten aanzien van de verlaging van de spoor
wegtarieven voor het transport vw land- en
tuinbouwproducten.' ~elfs het rapport der'
commi&üe-De Vrifes Is nog niet verschenen.
De hoege vrachten maken bU de lage prUzen
der producten den toestand voor land- en
tuinbouw hoogst moellUk.
De heer KRIJGER (OBJ uit eveneens
zUn teleurstelling over het uitbUjven van bet
rapport der commlraie-De Vries.
Spr. dringt met kracht aan op verbetering
van den spoorwegovergang bU Lelden.
De heer DUYMAER VAN TWIST (AJL)
klaagt over het vele gesloten houden van de
spoorwegbruggen en keurt het laten loopen
van de extra-trelnen tegen verlaagd tarief
op Zondag af.
De heer BAKKER (C. H.) sluit sich aan
bU den heer Kampschoër, ten aanzien van
de verlaging van de spoortrelntarleven voor
land, en tuinbouwproducten, waardoor
export sou kunnen worden bevorderd,
betreurt het ten zeerste, dst er nog geen
rapport Is ingekomen van het onderzoek der
commlssle-De Vries. Maar wat sullen wU
dan nog aan een mkschlen letterkundig heel
mooi rapport hebben? Geleerdheid hebben
wU niet noodlg. wel advies van practlsche
mannen!
Ten slotte geeft spr. den wensch te ken
nen, dat de veerdienst EnkhulzenStavoren
zal blUven bestaan, «is de afs’ultdUk gereed
zal sUn en dringt hU aan op de verlenging van
het R. D. V. (Reglement dlenstvoorwaar-
den). Beperking van het aantal extra-trel
nen op Zondag acht spr. zeer gewenscht.
De heer VAN BRAAMBEEK (8 D.AF)
dringt aan op electrlflceerlng van het baan,
vak AmsterdamHilversumAmersfoort.
Electriflcstle moet de spoorwegen doen aan
passen aan de nieuwe elschen van het ver
keer.
De heer LOERAKKER (R-K) bepleit
ook de wenschelijkheid van verlag'ng van de
tarieven voor land- en tuinbouwproducten.
De heer FLORIS VOS (Mldd. partU)
vraagt spoorwegkruislngen k niveau te ver-
vangen, door kruisingen ord'rdoor of over
heen/déze door tunnel of over viaducten,
waar zulks maar eenlgszlns mogelUk is
met bescheiden kosten.
De heer VAN DER BILT (RE.) dringt
aan op verdere electrificatle der spoorwegen.
Snr. Is dien telé’irgpsteld, dat het rapport
der CommissieDe Vries nog niet is ver
schenen.
De heer VAN DER WAERDEN (8D.)
vraart verbetering van de derde klasse spoor
wagons.
De heer BOON (Llb dient een motie in,
waarin den mini «te- wordt gevraagd, dat ook
in de toekomst de dienst cn den tramweg op
Fl-kkee n’et wordt ves’aakt
De heer EBELS (VD.) bepleit eveneens
verla-ring van de vrachttarieven voor land-
tulnbouwnroducten en het zooveel movelUk
In stand ho”dsn van de tramwegen In Dren
te en Ooete’lik Friesland.
De heer KNO i l’ENBELT (Llb.) zegt, naar
aanleiding van de klacht van den heer Div-
maer van Tw’rt over de Zondaotreinen, dat
voor de meeste menschen de Zondag de
eenl-e gelegenheid biedt om een dag buiten
In de natuur door te brengen of familie te
bezoeken. Brr hoont dan ook. dst de minis
ter zich kracht’g zal verzetten tegen de po
gingen het verkeer op Zondag nog meer te
benerken.
De heer VAN DIS (SGP) behandelt nog
-ens weer uitvoerig de verlaging der vracht
tarieven voor land- en tuinbouw en spreekt
ve-der ove- onb-wzakte overwegen.
De heer VAN DER BILT (Llbie ook zeer
te’ei'w-*teld over het nog niet verrohWnen
van het rapnort van de comm'ssie-De Vries.
HU vestigt de aandacht on ds automatische
beveHF-tn'’slnrichth’9en. welke In het buiten
land worden toegepast bU onbewaakte over
wegen.
De heer DE VISSER (O.) dient een motie
In. waarin wordt uitgesproken, dat verschil
lende verbeteringen In de posttie van het
personeel dienen te worden aangebracht.
23 Nov. opgegeven door v.-d Graaf Co. N.V.
(Afd. Handellnformaties)
Uitgesproken 23 Nov.:
J. H. Deckers, banketbakker. Amsterdam,
David Blesstraat 28hs. zaak drijvende Al
bert Cuypstraat 135. R.c. Mr. B. de Gaay
Fortman. Cur. Mr. J. A. C. Blsrenbroodspot,
Amsterdam Jan Luykenstraat 22.
J. J. Ruterink. radlohandelaar. Kleine
Kattenbunrerstrt 188 huls. Amsterdam. R.c.
Mr. B. de Gaay Fortman. Cur. Mr. F. Braak
man, Amsterdam, Kelzersgrocht 529.
L. Sluyter. koopman In fruit Lepelstraat
41huls, Amsterdam. R.c. Mr. B. de Gaay
Fortman. Cur. Mr. M van Voolen. Amster
dam, Ketserzrrooht >30.
J. Chr. StoTk. handelsrelzlger. Rotterdam,
Vrouw Jannestraat SJ. TIjc. Mr. 8 N. B.'
Halbertsma Cur. Mr. C. A. de Zeeuw, Rot
terdam.
D. A. Steenhorst, koopman in mosterd,
aslfn en olie. Roterdam, Nieuwe Binnenweg
389 b. ZM'.t doende Jacob Loulsstraat
R.c. Mr. N B. Halbertsma.
J. O. Baron. Rotterdam.
O. J. L. van Leeuwen.
Maandagmorgen bU het ontbUt slikte
mej. K B. te Aalsmeer onverwachts haar
kunstgebit In. DoodelUk benauwd holde zU
naar buiten, waarna buren UHngs genees
kundige hulp inriepen. De geneesheer,
welke gelukkig spoedig ter plaatse was,
slaagde er In het gebit te verwUderen.
Tooneelspelersjubilea en een
afscheid
vlucht
gen?
De heer DE VISSER (O. P.) wUst ook op
geweldige sommen, welke voor de luchtvaart
worden uitgetrokken, en klaagt over de
lage loonen, welke bU ds K. L. M. nog wor
den betaald aan sommigen van het per
soneel.
Tegenover de lage loonen van het per
soneel staat het zeer hooge salaris van den
directeur, die f 2500 per maand krUgt. En
dat bU een lichaam, dat aan den
mlllloenen kost.
De heer FLORIS VOS (Mldd. partU)
bespreekt de mogelUkheld van een verbin
ding met Indlt per luchtschip. Spr. hoopt,
dat de Regeering dulaelUk aal verklaren, dat
zU zich daarmee niet zal Inlaten.
DE MINISTER antwoordt, dat de weke-
lUksche vUegdlenst noodlg was om dsse
luchtverbinding populair te maken en het is
heel goed geweest dat men daartoe la over
gegaan. Het salaris van den directeur be
draagt niet 2500 gld. per maand, maar 2000
gulden.
Tegenover het buitenland komen wU er
hier met een bescheiden bedrag af. Voor
1931 zullen wU van het uitgetrokken bedrag
van 1.122 000 gulden ermoed-lUk maar 9 ton
behoeven uit te keeren. omdat de exploitatie
is meegevallen.
De heer VAN BRAAMBEEK (8.DA.-P.)
wil terug tot den 14-daagschen dienst.
De MINISTER zegt dat niet kan worden
teruggekosnen op de wekelUksche vliegtoch
ten.
d. G-aaf de Co. te Brus
sel werden over de afroloonen week, ein
digende 20 November 1931. 30 faUllseemen-
ten tegenover voor het ze’fde tijdperk
van het voricis laar u'tveeproken.
Van 1 Januari 1931- tot 21 November 1931,
733 faillissementen tegenover 537 voor het
zelfde tijdperk van 1930.
Mededeellng werd gedaan van den uit
slag der hoofdbestubrsverklezlng. De aftr.
leden, de heeren J. Theunlssen. NUmegen.
P. VerkuUlen. Tilburg en B. IJsebaert Ter-
neuzen. werden herkozen met resp. 388, 240
en 307 stemmen.
Hierna sprak de heer Hellemons het slot
woord en ging de vergadering uiteen.