f EJRI&X— VRiersoers BEGROOTING VAN WATERSTAAT Voor de Huiskamer I W GEMENGD NIEUWS TWEEDE KAMER EERSTE KAMER Teleurstelling over het uitblijven FT BOEK EN BLAD SOCIAAL LEVEN V FAILLISSEMENTEN KUNST EN KENNIS a- ONZE OOST 4 22L De wereld wil bedrogen zijn Het subsidie aan de K.L.M. van het rapport van de commissie-De Vries Kunstgebit ingeslikt Door een auto doodgereden De automobilist reed door. Afd. IV Luchtvaart DE KATHOLIEKE ILLUSTRATIE Mate jaargang No. t aance- staat Vargatfering te Eindhoven M >rt Hélène TreepVink te ir- n- d* ar te ra 1- te 30 Indische Dienst Volgen» N. V. n ir n "9 n i t 1 a i I 13. Cur. Mr. BU de behandeling van de begroeting-1932 van den Ned. R. K. Bond van Spoor- en ir overvaren geworden. Het groote langs hen heen en kon het niet meer 50 er de HU *- tte op ite en >or le de in ik le Deze motie wordt niet voldoende onder steund. De vergadering wordt om 3 30 verdaagd tot hedenmiddag 1 uur. gaat ziet Ing en en ste .«0 WO Opeeheven wegens gebrek aan actief November: C. M. le en en 11e de bot M Zn- - ing 1de in- tuk ml Ikt. te Ing ge len av. 3 ger ge- ran lag m- te- zal te- er- :ht ale l*r •ek Ige 591. De vlsch heeft schijnbaar het gevaar bemerkt en verandert plotse'Ing van koers. Dit was op het juiste moment, want anders waren ze schip schoot rakelt meer Inhalen, temeer, daar de wind het nu niet gunstig was. Zoodoende werd de afstand tusschen de ver volgers en de vluchtenden steeds grooter. d. Tlel, wed. J. M Bloemberg. HlHegersberg. Handetsvenrootschap onder de firma Ges. Driessen. Rotterdam. A. J. Driessen. Rotte-dam. J. A. Driessen Rotterdam. 23 Nov.: J. O. Andriesse. Amsterdam. H. J. Wiereema. Amsterdam. O. J. van Leeuwen. Amsterdam. H. J. Lubben, Amsterdam. In Februari 1932 zal mevrouw Anna Sa- blalroUes haar gouden tooneeljubileum vie ren. In diselfde maand is het 25 jaar geleden, dat Ellas van Praag voor het eent voor het voetlicht trad. Te voren zal In Januari as. Bart Kreeft afscheid nemen van het publiek, dat zoovele jaren achtereen aan dezen geestigen acteur, eenmaal de derde K. van het trio Kreeft, Kiehl en Kelly, een vroolUken avond te dan ken heeft gehad. HU zal dan optreden In De VUf Frankforters. waarvoor de K. V. Het Nederlandsch Tooneel hem de gelegenheid biedt. Mevrouw Hélène Treep—Vink, verbonden aan het Rotterdamsch Hotstadtooneel. is reeds gerulmen tijd lijdende aan een zenuw aandoening ZU verbluft op raad van haar dokter bulten aan zee. 593. Nu was het nog zaak de drie woestelingen met hun sloep kwUt te raken. De enterhaak sat zoo stevig vast, dat noch BoUebulsje, noch de hond of de kat ze los konden maken. Toen bedacht de aap een list. HU pakte zUn saxophoon en begon leelUk hard en valsch te blazen, dat den zeeroovers hooren en alen verging en ten einde raad hun haak los maakten en met hun sloep een goed heenkomen zochten. directie der N. 3 op aan zal dringen het personeel middels zlln vakorganisatie mede zeggenschap toe te kennen bU de rationali satie der Spoorwegen. Waarom ik juist mUn haar liet knippen in Hotttngwood. weet ik niet. De zaak zag er keurig uit; alles was pas geschilderd. De. salon was klein, doch maakte een v oolljken indruk. Ook de kapper self paste uitstekend in deze omgeving. Toen ik binnentrad, kwam de eigenaar ösr zaak mu vrlendelUk tegemoet en vroeg mU minzaam, of Ik een oogenbllkje wilde plaats nemen; ik sou soo dadelUk aan de beurt zUn. Ik ging op den aangewezen stoel zitten en de kapper vervolgde zUn gesprek met den klant. d<en hu onder handen had en dien ik al dadelijk herkende als een vertegen woordiger van dat groote volk van fabrikan ten van kauwgom e.d. En het verwonderde mij ook heelemaal niet den Amerikaan juist hier aan te treffen. Is Hotflngwood niet voor eiken ontwikkeld-n Amerikaan (en wie houdt zich in het land der onbegronsde mo gelijkheden niet voor „bil?”) een soort van Mecca? E-n meeneet, die hem vroeger of la’er. als hit in Londen vertoeft, van Rltz of Savov onherroeneh’k wegtrekt? In Hottlnrwood I»“ft immers hun geliefde Engelsche dichter Basslngton TilburyI «eeeeeeeeea hij vreest, dat hU geUjk destijds ook ditmaal afwUzend ertegenover zal moeten staan. De heer HERMANS (6.D.ABJ Is even eens bedroefd over de indiening van dit ont werp, doch *Un droefenis Is van eenlgszlns anderen aard: de bes trU ding van den handel In sterken drank komt hierin niet tot haar recht. Spr. onderschrijft volkomen de critlek op de onleesbaarheid van het wetsontwerp loc als de heer Rink die heeft geschetst. Intus- schen, als men door den rijstebrijberg van onduldelUkheden is heengeworsteld. dan Is men nog geenszins In het luilekkerland van dranklcosheld aangekomen. De plaatselijke keuze Is er uit gelicht; zU zou bU afzonder. lUk ontwerp zUn gekomen, doch de Eerste Kamer heeft reeds tweemaal de door de Tweede Kamer aanvaarde plaatselijke keuze verworpen, waarover spr. zUn leedwezen be tuigt. Het ontwerp van dezen minister beteekent een grooten slag voor de geheelonthouders. BU lang zoeken bevat het echter wel eenlg goeds en daarom zal spr. sijn stem er niet aan onthouden, al is hU er weinig enthousiast voor en zou hU ’n verwerping gemakkelUk te boven komen. De heer HEERKENS THIJSSEN (R.K.) stelt zich op den bodem der realiteit, die de aanwezigheid noodlg doet zUn van plaatsen van samenkomst, waarin gelegenheid bestaat tot het gebruik van althans zwak.alcoholische dranken. Het ontwerp houdt daar terecht re kening mede. Spr. juicht toe. dat de plaatselUke keuze, die zou neerkomen op een overwinning van een aantal zeloten, uit het ontwerp Is gelaten. Trouwens, de Eerste Kamer heeft voldoende duldelUk te kennen gegeven, dat zU die plaatselUke keuze niet wensohte. Wel betreurt spr., evenals di hoeren Rink en Hermans, de onduidelijkheid van een aantal artikelen. Voorts brengt het eenlge moeilijkheid voor trouwerUcn. die verlofzaken explolteeren. Intusschen zal spr. vóór het ontwerp stem men. De heer VAN BASSE VAN IJ8SELT (RJC.) noemt evenals vorige sprekers een aantal on duldelUkheden. Het ontwerp bevat eenlge harmonica, artikelen waaruit geen harmoni sche klanken weerklinken. Voorts mist het schier alle rechtszekerheid. Spreker zal te genstemmen in de hoop dat er dan een ge heel nieuw ontwerp komt. Te 4 50 uur wordt de vergadering verdaagd tot heden elf uur. Verga rlerlns van Dinsdag Aan de orde zUn o.m. de volgende wetsont werpen: Goedkeuring van den onderhandschen ver koop. aan de Gemeente Amsterdam van eenlge perceelen welland in den RietwUker- oorderpolder, onder Nleuwer-Amstel. Onteigeningswet voor verbetering van het gedeelte BeverwijkAlkmaar van den Rljks- v.eg VelsenAlkmaar, Ontelgenlngsontwerp voor den aanleg van een weg lange de OostzUde van het Aar kanaal met verbreedlng van het Aarkanaal aan de Oostzijde tusschen den RUn en Aar- dam en den bouw van een nieuwe brug over het Aarkanaal, ter vervanging van de Rijn brug, één en ander In de gemeente Ziphen aan den RUn en Ter Aar. Ontelgenlngsontwerp voor den aanleg en verbetering van een weg van Beverwijk naar Uitgeest, onder de gemeente WUk aan Zee en Duin. Heemskerk en Uitgeest. Ontelgenlngsontwerp voor den aanleg van een weg van het kruispunt van den Spaam. wouderweg en den Spleringweg, In de gem. Haarlemmermeer naar den Zomerweg in ae gemeente Haarlem met een zUtak naar den RUksweg HaarlemAmsterdam, onder de gemeenten Haarlemmermeer, Haarlemmer- llede en Spaarnwoude en Haarlem. Ontelgenlngsontwerp voor den aanleg en de verbetering van een weg van het Nledorpcr Verlaat naar Aartswoud. onder de gemeente Oude Nledorp, Nieuwe Niedorp, Winkel en Hoogwoud. Ontelgenlngsontwerp voor den aanleg en de verbetering van een weg van KosdUk Noord- einde) naar het Nledorper Verlaat onder de gemeente Rosdijk, Warmenhuizen, Oud- karspel, Noord.Bcharwoude, Harenkarspel en Heerhugo waard. De wetsontwerpen worden ah at. nomen. - -r i BU art. 109 vraagt de heet DUTMAER VAN TWIST (AJl.) boe het staat met de sluis bü Overtoom. Spr. hoopt dat de Mi nister de schlppenbonden aal hooren> De MINISTER zegt, dat spoedig een beslis sing kan worden verwacht nJ. zoodra beslist is of daar een vaste dan wel een beweegbare brug zal komen. De zaak is In een vrU ver gevorderd stadium. Spr. is bereid de schip persbonden te hooren. In den roman ..Een troon In gevaar" stUgt de spanning, die er vanaf het begin reeds in zat. H. J. Donker verschaft ons eenlge interessante KUkjes In BulgarUe” In ..De Bondgenoote" vertelt Patr. uCornellaeen op onderhoudende wijze van een wonderbare redding In de Bafflnbaal, waarnaast Johan Wllgo een jStroolavond" onder de loupe neemt. Dan werpt Dr. A. Herrllch bet licht over de begrafenis van ..De dooden in Bom bay”. terwUl in dit nummer aangevangen wordt met .LodewUK", een stuk hedsn- daagach leven door Johan Peerdeman. Aan dere aflevering Is ook technisch een goede verzorging gewUd. waardoor de wekelUksdhe en actueele foto-pagina’s bUzonder goed tot haar recht komen. Als elke week is dit weer een keurig verzorgd periodiek. Wijziging Drankwet BU het ontwerp inzake bepalingen tot rege ling van den kleinhandel in alcoholhoudende dranken, brengt de heer RINK (V.B.) In her innering. dat de Drankwet .Kuyper In 1904 door de Tweede Kamer met 53 tegen 43 stem men werd asmgenomen. Spr. betreurt, dat het nieuwe ontwerp In- tegenstelling met de wet-Modderman van 1SS1 en de wet-Kuyper van 1904 niet mede de handteekenlng van den Minister van Justitie draagt. Spr. gelooft dat dase wet een aantal be palingen inhoudt, die in de praktUk ernstige hindernissen zullen zUn. Spreker’» conclusie Is. dat de fouten, welke de wet van Kuyper aankleefden. In nog sterkere mate In dit ontwerp voorkomen en Bestemd voor uitzending naar Nederl.-In- dlë: A. F. Bulthuis, adm. ambt. b.h. Blnn. Best., Haarlem; A. Veenenbos, adm. ambt, b.h. Blnn. Best., Den Helder; J. P. de Putter, adm. ambt. b.h. Blnn Best., Breskens. Verlofgangers: mej. A. O. van Zanten, onderw. bJi. O. W. L. O., ’s-OravenhageR. Rappard, hoofdbeh. b.d. Pandhuisdienst, 's-Gravenhage; M. B. Loth, adap.-ambt. 3de kl. b.d. dienst der In- en Ultvoerr. en Aoo„ 's-Gravenhage; W. F. H. Bomer, contr. 1ste kL b.d. P. T. T. ’s-Gravenhage; Ir O. P. H. Jagtman, Ing 3de kl. b.d. W en ’s Lands B. O. W., ’s-Gravenhage. Avondvergadering. De behandeling van de Waterstaatsbegroo- tlng wordt in de avondverrarferlng voort gezet en wel van de onderafdeellng „Water staat". BU art. 5 bespreekt de heer KRIJGER (C.H.i de instelling van een studiedienst voor de zeearmen en de benedenrivieren. De heer DROP (6P.A.P.I critlseert de re- ge'lng der dienst- en rusttUden van het wa- terstaatsrerroneel. De MINISTER VAN WATERSTAAT de heer RFTMER antwoordt dat de studie dienst rijn ondraeht ruim za’ opvatten. Spr. geeft toe dat de regeling van de dienst- en rusttijden niet voldoet. Spr. hoont dat hU daarin In den loon van het jaar iets zal kunnen doen. Ernstige misstanden sullen onm'.ddellUk worden onderzocht en verbe terd. Bij art. 10 dient de heer DE VISSER (CP een motie in waarin hU de Kamer de Regeerlng laat verzoeken met het oog op de rroote vzerkloosheld dat groote werken «ilet behooren te worden uitgesteld of Inge perkt en maatregelen worden genomen die werken ter hand te nemen. De motie wordt gesteund en kan worden behandetd. De MINISTER herinnert er aan. dat be- zirntging noodzakelljk was. Als in de motie ook zou worden gevraagd, dat rekening mo?t word-n gehouden met den flnantleeten toestand, dan zou snr. er niet het minste besvaar teven hebben. Maar of die motie wordt aangenomen of niet, dit zal op de houding der Reveertng niet dan mln-ten in vloed hebben Voor zoover de middelen het to-’eten. zullen werken worden ultvevosrd. BH art 85 wijst de heer DUYMAER VAN TWIST (A R). er op. dat dit artikel bU Nota van Wljzi<rlng Is verminderd met f 133.000 waarvan f 100 000 was bestemd voor de otn- lefglng van het Noordholl. kanaal bU Bulk- sloot. Hier Is geen overleg gepleegd met de Schlpperr bonden. De MINISTER antwoordt, dat hij ook He. Ver dezen post had gehandhaafd, maar de be zuiniging dwong hem ertoe Spr. weet heel goed wat er In de schipperskringen omgaat, dus was hier geen speciaal overleg noodlg. Vc’-end jaar komt de post terug. Het artikel wordt vzstgesteld. BIJ art. 80 bespreekt de heer VAN DER WAERDEN (8D.A.P.) het pontveer bU Vel- scn. De MINISTER heeft ook wel eens een beetje geduld moeten beoefenen bU dit pont veer. De nieuwe pont voldeed niet aan de verwachtingen. Of ook ’s winter* met drie ponten zal moeten worden gevaren, weet rpr. niet. De verbinding aal echter soo goed mo- CelUk De vergadering ging hiermee accoord In den middag kwam aan de orde een voorstel-Alkmaar. om bU de R. K. Kamer fractie aan te dringen op meer studie van loonvraagstukken e.d. Op voorstel vWn het hoofdbestuur werd dit punt verworpen, wUl van onvoldoende studie niets gebleken 1*. Voor verkorting van den arbeidstijd Zal het hoofdbestuur blUven Uveren. Met het beginsel, dat men op 55-Jarlgen leeftUd zelf pensioen moet kunnen aanvra gen, kon men zich algemeen vereenlgen. Tenslotte werd een voorstel-Haarlem I aangenomen, dat het hoofdbestuur er bU de sigarenwinkelier. Rotterdam. Palastinastrast 105. R.c. Mr. 8. N. B. Halbertsma. Cur. Mr. P. Ph. Btx, Rot terdam. Ik J. Wasch. koopman, handelende onder dsn naam General Drinks. Rotterdam. Ael- brechtskade 67. R.c. Mr. 8. N. B. Halbersma. Cur. Mr. F. O. Cremer. Rotterdam. N. V Houthandel vh. E. J. van Weeralt, Rotterdam. Jensiusstraet 5. R.c M-. 8. K. B. Halbertsma. Cur. Mr. A. Blom, Rotterdam. vuldlg dicht en legde het met een teeder pe- baar In *Un portefeuille. ,Jk ben u zeer dankbaar, meneer", sprak hU. waa-op hU de mak verliet. Toen keerde de barbier ach met een vrien- delUk gezicht tot mU en zei: ,.U kunt plaats nemen, meneer. Wenscht a gescMren te wordsn?" En glimlachend liet hU er op volgen: „Dat was sen mooie transactie, vond u niet? Interesseert de dichter u wellicht ook?" „O ja." antwoordde Ik. .Deze week kreeg Ik nog een foto van hem In handen. U moet me niet kwalUk nemen, dat ik het u zeg, maar op die foto had de heer Tilbury geen haar; hu was minstens zoo kaal als u zelf.” Verschrikt Het de barbier den scheerkwast op den grond vallen. Als geslagen keek hU mU aan, terwUl hU bUna huilend uitriep: .Nu Is 1 met mU gedaan! O, ik wist, dat dit eens zou gebeu en!” HU zuchtte diep en keek me smeekend aan. Meneer, ik hoop niet, dat ge u verplicht acht. „Ik tink alleen, dat meneer Tilbury niet bUster gesteld ml zUn op transacties als die. waervan Ik zooeven getuige was." .Maakt u zich daarover maar niet onge- ru-t meneer. Mijnheer Tilbury gaat daar geheel mee accoord. want.... ziet u.... ik ben zélf Tilbury.” vroeg ik een en al verbazing. .Ja m-neer." antwoordde de kapper, ter wijl bil zUn sche-rmes on bekwame wiize aanzette. met poëzie Is n'et veel te verdie nen, tenminste niet met het soort gedich ten dat ik maak. Nu ben Ik er deze zaak bil begonnen maar aan don anderen kant ben Ik verolicbt te b’Hven dichten om den loot» erl n te houden. F'k seizoen komen hier veel Amerikanen en Ik ge'oof niet, dat er een wet Is. die den verkoop van haar verbiedt. Maar Ik won dat Ik een middel wiet om d'e ellendige fofovranhieën te onderscheppen I” „Maar. maar.... is dat dan uw eigen haar, dat u verkoopt?" „Hoe zou dat nu kunnen, meneer? Maar ziet u, ik heb een langharlgen, lerachen setter Wenscht meneer een friction?" R. K. Bond van Spoor- en Tramweg- personeel „St. Raphael” Vergadering van Dinsdag Voortgerat wordt de behandeling der Wa- tentaatsbegrooting. afdeellng Waterstaat. De heer VAN VUUREN (R.K.) sluit rich aan JU de opmerkingen, die gemaakt sUn over het kanaal Stavoren—Groningen. De heer VAN DIS (Bt. Oer.) bespreekt de onveiligheid van het verkeer en het nut van epenizare werken In verband met de werk- jocshcld. Dï heer VAN HELLENBERG HUBAR (H. K.) vreest, dat de eersteklas wegen, die In aanleg zUn. niet voldoende berekend 4jn op de veiligheid van het verkeer. Met bresde wegen bereikt men geen groote mate van veiligheid. Spr. meent, dat men zooveel mo’elUk moet toepassen het éénrichtlng- veikeer, zU het dan ook dat een weg in verschillende banen kan worden verdeeld. De heer EBELS VD.) behandelt de re organisatie van den Rijkswaterstaat. HU klaagt over den tragen gang van zaken. Ten aanzien van de hoage scheepvaartrechten sluit hU zich aan bU den heer Duymaer van Twist. De heer KETELAAR (VD.) vestigt de aandacht op het belang van het kanaal Nieuwe MeerIJ, dat een onderdeel vormt van ds binncnvaart-verblnding Rotterdam Amsterdam. Spr. zou een verbinding wen- schen, die de stad Amsterdam vermUdt. De heer WEITKAMP (OJL) dringt aan op verlaging van de scheepvaartrechten In Groningen in verband met de moeUUkheden to het veenbedrUf. De heer DROP I8D.AJ>.) dringt aan op opneming van collectieve contracten in rijks- bestekken. Prof. v. d. BILT (VB.) dringt aan op strenge handhaving van de verkeersvoor- schrlften. De Internationaal aangenomen verkeersteekens moeten worden aangenomen. Mevr. DE VRIES—BRUINS (8DA.PJ zegt, dat de maatregelen die noodlg zijn om bet aantal ongelukken op den weg te beper ken zUn: een korter werktUd voor chauf feurs. een goede opleiding van chauffeurs en instelling van een verkeerslnspectie. Vooral moet op een strenge keuring worden gelet. De heer FLORIS VOS (Mlddenp.) wenscht, dat de minister naar alle middelen' zal zoeken die tot werkverruiming aanlei ding geven. HU beoleit eveneens een strenge keuring van chauffeurs. De heer v. d. TEMPEL B.D.AP.) dringt aan oo uitvoering van productieve werken. De heer BRAAT (P. B.) meent, dat men gerust een rljbewUs kan geven aan een jon gen van 16 jaar. Spr. rijdt liever met iemand van 16 dan met Iemand van TO Jaar. Spr. wenscht, dat ook de trams voorzien moeten zUn van richttngaanwUzers. Aan we genbouw wordt lang niet genoeg gedaan Mevr. BAKKER NORT (V. D.) betoogt, dat Schiermonnikoog niet in staat is het veer on Ameland te onderhouden. Daarom dient dit veer door het Rijk te worden ge ëxploiteerd. MINISTER RETMER betuigt zlln erken- telUkheld voor de groote belangstelling, die de wa'-'rstaatsbegrooUng dit jaar beeft on dervonden. Wat de collectieve arbeidsovereenkomst aangaat. Is het de vraag, of het thans het oo~enb!lk is om de collectieve arbeldscon- tra-ten bindend te verklaren voor rUksbe- ste’-ken. Wat de Wevencommlssies aangaat, acht spr ann-ensmeltlng der beide commissies de berte oplossing. De arbeid loopt nu te stroef. Het is echter moeUHk van twee commissies er één (e maken. Snr. vertrouwt echter, dat nog vóór 1 Januari de fusie tot stand zal komen. De onmerklngen, gemaakt ovtr de rijbe wijzen. zal snr. nader overwegen en aan hangig maken bU de commissie inzake de mo’or- en riiwielwet. Als de motor- en rU- wielwet gewljzled rou dienen te worden, zal het wel gaan In de richting van een geheel nieuwe verkeerswet. De wegen 'n het Westland zUn. on een en kele uit’ondering na, niet on het Wegen plan gebracht omdat ze grootendeels voor zien In plaatrelUk verkeer. Men zou deze weven het best aan de gemeenten of de pro vincie kunnen overdraeen. Een meer doelma tig plan ter verbetering zal spr. overwegen. De regeling der electriclteltsvoorzientng ral eerlang haar beslag mosten krUaen. Sm-. Is bereid te bevorderen, dat een electrid- teltrraad wordt Ingesteld Binnen 10 maan den zal deze naak geregeld moeten zUn. De vergadering wordt geschorst tot kwart over 8. Dit alles was mij bekend en daarom was Ik In spanning om tv weten, wat de t>arbler nu t-rtm zl<n klant rou zeggen. MUnheer". sp-ak (te barbier niet zonder trot* en met eentee verbefflnt? van stem. nog geen uur gel-d-n he-ft Basslngton T’- buirv in deren zeifC-n stoel gereten en Ik had bet genoegen het haar van den grooten me--ter te moven knInpen Me-nt u dat?” vroeg de Amerikaan en een lichte ontroering klonk In sUn stem. ..Meneer TUburv Is een vsn mUn vaste klanten; elke maand iaat hij rijn haren kort kn'nnen daar houdt hU van. Als u een kwertlert’e eerder vm* gekomen, had u de lokken h«ar van den dk-bter on d-n grond kunnen ri»n P—en. Ik veeg ze altUd zorg- y,,M»v bü elkaar." HU gaf zUn klant een friction en vervolg de. „Verleden week hier een l*n<i<»enoot van u Ik meen uit C^'-aro. en die booa mil een rond voor een lok van het prn-htl<m •mivend© haar van d-n r*-onfen dichter. U zult zon iets m’—hlen piet ro-dVeuren. m-~ neer. maar de raken e»an den leai't-n t’ld nu U'»t rAA erend en dus heb ik het ambod aanvaard." Een af*"m.«t'"v trok kwam om den mond van den Am-r1k«an. „Iemand uit Chlca-o rert u? Luister eens. miln waarde heer; ,.tk b’*d u t"*ee nond voor e-n mooie lok van d«t haar. Zouden wil in m>iiadoinh<K iet, moeten missen, wat ze In Cb'-aro ber'’ten?" M-neer. ik ben bang, dat begon de kanner. Vl*r nondi”, rien de Amerikaan opgewon- d-n uit. De harh'-r U-t rich ten eWfe vw-mni wan •n vei- .nr mag hek. -1—n”»k nl-t d—n. maar te wn n« ven '’’enst zUn Ben vi.Mi.ft meneer." Hll Mne een kamer achi-r den acheer- •alon b’nr-n en kwam even later terov met een lok r’snimj haar, dat h<l den Ameri kaan on de na’m van riln hand aanbood, sloof het een ro’ikwle was. Voorzichtig le«de deze het kortbaro haar op een stukje vloei, vouwde het papier aorg- Tramwegpersoneel op zUne najaarsvergade ring te Eindhoven, wend mede aan de orde gesteld een voorstel van den raad van af gevaardigden om de afdracht aan de bonds- kaa met 1 cent per Hd te verhoogen ten bate van „Herwonnen Levenskracht". Het hoofdbestuur juichte dit voorstel ten zeer ste toe. wUl de bijdrage van f 1500, sooals tot nu toe te gering geaöht werd. Slechte zes afdeellngen waren vóór het voorstel, aoo- dat het verworpen werd. De begrootlng, In ontvangsten en uitgaven sluitende op f 130.168, werd daarop aange nomen. Nadat op den tweeden dag, gisteren, een H. Mis, opgedragen door den geesteHjk ad viseur. was bUccwoond, werd de vergadering te half 10 heropend. Besloten werd den termijn, waarvoor de bond gesticht Is. wederom met 20 jaar te verlengen. Op voorstel van het hoofdbestuur werd Utrecht aangewezen als plaats voor den volgenden Bondsdag. terwUl de raad van afgevaardigden in 1933 In Alkmaar bUeen zal komen. Aan de orde was nu een voorstel der afd. Utrecht om een einde te maken aan de ge mengde bezetting op het bonds bureau en bU vacatures de vrouwen te vervangen door mannen. Ds geesteluk adviseur verklaarde zich te gen het voorstel. De voorzitter zegde toe. te overwegen, wat bU komende aanstellingen het beste zou zUn, maar thans zal de bestaande toestand behouden blUven. Besloten werd verder o», om geen afzon- derlUke groep „gepenslonneerden" op te rich ten en thans geen stappen te doen om ook het A. T. O.-personeel in den Bond onder te brengen. Een voorstel om er bU het Episcopaat op aan te dringen, dat ook de ambtenaren ver plicht souden worden lid der Standsorganl- satle te zün en een voorstel om een einde te maken aan de moeUUkheden over de aan sluiting van leden bU genoemde organisatie werden toegellcht door den secretaris van het R. K Werkliedenverbond, den heer J. Schutte, die geleidelUke oplossing van deze vraagstukken voorstond. Onder de gemeente Helvoirt beeft giste renavond te ongeveer zes uur op den rUks- straatweg een ongeluk plaats gehad, doordat een voetganger door een passeerenden auto werd aangereden. De automobilist, die In de richting Den Bosch reed, heeft zich niets van zUn slachtoffer aangetrokken en is doorgereden. VoorbU gangers zagen het ongeluk gebeuren en telefoneerden onm-ddellUk naar een ver derop gelegen café, waar men het nummer van den wagen kon opnemen. Het slachtoffer Is de ongeveer 50-Jarlge landbouwer P. K. OnmlddellUk werd genees kundige hulp Inperoenen De man ha«l een onder- en bovenkaakfractuur en een diepe snede aan den hals, waaraan hU groot bloedverlies leed. In zorgwekkenden toestand Is hU naar zljn^wóning Vervoerd, waar hU Is overleden. Ba'sfntrton Tilbury. (Me zich ze’den in het publiek vertoont, is een utterst bescheiden, doch anketwi'feld «Toot dichter. Zlln gedich ten verschaffen den lezer een hoogstaand genot. Hottingwood wordt veel bezocht door Amerikanen, die er e-n langen, smachten den b'lk we-pen on het huls van ..hun" cFchter en d-n konl-g te rilk zoud-n zlln. als rH een glimp van den man konden opvan- gen. De heer VAN BRAAMBEEK (8DAP.) zegt, dat er eenlga ongsruitheld komt over de groote kasten, die de luchtvaart vordert In het bUzonder met het oog op de subsidies aan de K. L. M. Spr. Is tevreden over de wUze, waarop de K. L. M. haar exploitatie voert. Maar gaan wU hier niet wat al te hoog? Bovendien staan er op de post-begrootlng ook nog groote bUdragen voor de lucht vaart. VOor den dienst op Indl< sou 500 kilo post noodlg zUn om dsn dlsnst op Indlt loonend te maken, maar tot nog toe was er maar ruim 300 kUo post Ds Staat legt aan dezen vllegdlenst dus groote bedragen ten koste. Was er nu wel aanleiding om een wekelUkschen dienst op IndlO noodlg te maken? Een langere proefneming met den 14-daagschen dienst ware s. L beter ge weest. Is het waar, dat de posterijen op Iedere naar Indie f 18.000 moet toeleg- Spoorwegen De heer KAMSCHÖER (R.K betreurt 1. dat sinds verleden jaar nog niets is gedaan ten aanzien van de verlaging van de spoor wegtarieven voor het transport vw land- en tuinbouwproducten.' ~elfs het rapport der' commi&üe-De Vrifes Is nog niet verschenen. De hoege vrachten maken bU de lage prUzen der producten den toestand voor land- en tuinbouw hoogst moellUk. De heer KRIJGER (OBJ uit eveneens zUn teleurstelling over het uitbUjven van bet rapport der commlraie-De Vries. Spr. dringt met kracht aan op verbetering van den spoorwegovergang bU Lelden. De heer DUYMAER VAN TWIST (AJL) klaagt over het vele gesloten houden van de spoorwegbruggen en keurt het laten loopen van de extra-trelnen tegen verlaagd tarief op Zondag af. De heer BAKKER (C. H.) sluit sich aan bU den heer Kampschoër, ten aanzien van de verlaging van de spoortrelntarleven voor land, en tuinbouwproducten, waardoor export sou kunnen worden bevorderd, betreurt het ten zeerste, dst er nog geen rapport Is ingekomen van het onderzoek der commlssle-De Vries. Maar wat sullen wU dan nog aan een mkschlen letterkundig heel mooi rapport hebben? Geleerdheid hebben wU niet noodlg. wel advies van practlsche mannen! Ten slotte geeft spr. den wensch te ken nen, dat de veerdienst EnkhulzenStavoren zal blUven bestaan, «is de afs’ultdUk gereed zal sUn en dringt hU aan op de verlenging van het R. D. V. (Reglement dlenstvoorwaar- den). Beperking van het aantal extra-trel nen op Zondag acht spr. zeer gewenscht. De heer VAN BRAAMBEEK (8 D.AF) dringt aan op electrlflceerlng van het baan, vak AmsterdamHilversumAmersfoort. Electriflcstle moet de spoorwegen doen aan passen aan de nieuwe elschen van het ver keer. De heer LOERAKKER (R-K) bepleit ook de wenschelijkheid van verlag'ng van de tarieven voor land- en tuinbouwproducten. De heer FLORIS VOS (Mldd. partU) vraagt spoorwegkruislngen k niveau te ver- vangen, door kruisingen ord'rdoor of over heen/déze door tunnel of over viaducten, waar zulks maar eenlgszlns mogelUk is met bescheiden kosten. De heer VAN DER BILT (RE.) dringt aan op verdere electrificatle der spoorwegen. Snr. Is dien telé’irgpsteld, dat het rapport der CommissieDe Vries nog niet is ver schenen. De heer VAN DER WAERDEN (8D.) vraart verbetering van de derde klasse spoor wagons. De heer BOON (Llb dient een motie in, waarin den mini «te- wordt gevraagd, dat ook in de toekomst de dienst cn den tramweg op Fl-kkee n’et wordt ves’aakt De heer EBELS (VD.) bepleit eveneens verla-ring van de vrachttarieven voor land- tulnbouwnroducten en het zooveel movelUk In stand ho”dsn van de tramwegen In Dren te en Ooete’lik Friesland. De heer KNO i l’ENBELT (Llb.) zegt, naar aanleiding van de klacht van den heer Div- maer van Tw’rt over de Zondaotreinen, dat voor de meeste menschen de Zondag de eenl-e gelegenheid biedt om een dag buiten In de natuur door te brengen of familie te bezoeken. Brr hoont dan ook. dst de minis ter zich kracht’g zal verzetten tegen de po gingen het verkeer op Zondag nog meer te benerken. De heer VAN DIS (SGP) behandelt nog -ens weer uitvoerig de verlaging der vracht tarieven voor land- en tuinbouw en spreekt ve-der ove- onb-wzakte overwegen. De heer VAN DER BILT (Llbie ook zeer te’ei'w-*teld over het nog niet verrohWnen van het rapnort van de comm'ssie-De Vries. HU vestigt de aandacht on ds automatische beveHF-tn'’slnrichth’9en. welke In het buiten land worden toegepast bU onbewaakte over wegen. De heer DE VISSER (O.) dient een motie In. waarin wordt uitgesproken, dat verschil lende verbeteringen In de posttie van het personeel dienen te worden aangebracht. 23 Nov. opgegeven door v.-d Graaf Co. N.V. (Afd. Handellnformaties) Uitgesproken 23 Nov.: J. H. Deckers, banketbakker. Amsterdam, David Blesstraat 28hs. zaak drijvende Al bert Cuypstraat 135. R.c. Mr. B. de Gaay Fortman. Cur. Mr. J. A. C. Blsrenbroodspot, Amsterdam Jan Luykenstraat 22. J. J. Ruterink. radlohandelaar. Kleine Kattenbunrerstrt 188 huls. Amsterdam. R.c. Mr. B. de Gaay Fortman. Cur. Mr. F. Braak man, Amsterdam, Kelzersgrocht 529. L. Sluyter. koopman In fruit Lepelstraat 41huls, Amsterdam. R.c. Mr. B. de Gaay Fortman. Cur. Mr. M van Voolen. Amster dam, Ketserzrrooht >30. J. Chr. StoTk. handelsrelzlger. Rotterdam, Vrouw Jannestraat SJ. TIjc. Mr. 8 N. B.' Halbertsma Cur. Mr. C. A. de Zeeuw, Rot terdam. D. A. Steenhorst, koopman in mosterd, aslfn en olie. Roterdam, Nieuwe Binnenweg 389 b. ZM'.t doende Jacob Loulsstraat R.c. Mr. N B. Halbertsma. J. O. Baron. Rotterdam. O. J. L. van Leeuwen. Maandagmorgen bU het ontbUt slikte mej. K B. te Aalsmeer onverwachts haar kunstgebit In. DoodelUk benauwd holde zU naar buiten, waarna buren UHngs genees kundige hulp inriepen. De geneesheer, welke gelukkig spoedig ter plaatse was, slaagde er In het gebit te verwUderen. Tooneelspelersjubilea en een afscheid vlucht gen? De heer DE VISSER (O. P.) wUst ook op geweldige sommen, welke voor de luchtvaart worden uitgetrokken, en klaagt over de lage loonen, welke bU ds K. L. M. nog wor den betaald aan sommigen van het per soneel. Tegenover de lage loonen van het per soneel staat het zeer hooge salaris van den directeur, die f 2500 per maand krUgt. En dat bU een lichaam, dat aan den mlllloenen kost. De heer FLORIS VOS (Mldd. partU) bespreekt de mogelUkheld van een verbin ding met Indlt per luchtschip. Spr. hoopt, dat de Regeering dulaelUk aal verklaren, dat zU zich daarmee niet zal Inlaten. DE MINISTER antwoordt, dat de weke- lUksche vUegdlenst noodlg was om dsse luchtverbinding populair te maken en het is heel goed geweest dat men daartoe la over gegaan. Het salaris van den directeur be draagt niet 2500 gld. per maand, maar 2000 gulden. Tegenover het buitenland komen wU er hier met een bescheiden bedrag af. Voor 1931 zullen wU van het uitgetrokken bedrag van 1.122 000 gulden ermoed-lUk maar 9 ton behoeven uit te keeren. omdat de exploitatie is meegevallen. De heer VAN BRAAMBEEK (8.DA.-P.) wil terug tot den 14-daagschen dienst. De MINISTER zegt dat niet kan worden teruggekosnen op de wekelUksche vliegtoch ten. d. G-aaf de Co. te Brus sel werden over de afroloonen week, ein digende 20 November 1931. 30 faUllseemen- ten tegenover voor het ze’fde tijdperk van het voricis laar u'tveeproken. Van 1 Januari 1931- tot 21 November 1931, 733 faillissementen tegenover 537 voor het zelfde tijdperk van 1930. Mededeellng werd gedaan van den uit slag der hoofdbestubrsverklezlng. De aftr. leden, de heeren J. Theunlssen. NUmegen. P. VerkuUlen. Tilburg en B. IJsebaert Ter- neuzen. werden herkozen met resp. 388, 240 en 307 stemmen. Hierna sprak de heer Hellemons het slot woord en ging de vergadering uiteen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 7