U
FRÏSO*
BAAI
50 35 40 ct
pwft pond.
lil
De spoorvrachttarieven voor land- en
tuinbouwproducten.
GOEDKOOP
ROOKEN
1
PROF. MAROZZI
OVER DEN TUINBOUW
GEMENGD NIEUWS
7S
H-.1
J't
FINANCIËN
h J
1
ff
Ernstige brand te
V elsen-Noord
Hg
livn
Ï:t
De behandeling in de Tweede Kamer - Redevoeringen
A. J. Loerakker en
KR-IS.OjB'WH
I
Pers^esprek met den
Italiaanschen Senator
Auto-ongeluk dat goed afliep
Een kranige Surinamer
f 2600 gestolen
Jongeman gedood
Inbreker op heeterdaad betrapt
Gearresteerd
45
S P. O.
II
i
Welkom vreemdeling!
Door bet serredak naar binnen
i
tafel
Ontrouwe bediende
Met 1540.— op stap
1
l'
Ue
den.
van
ram
•en
Vla Fratelli Bandlera 34.
Rotna.
Hoe staat het met de houden der
loten JW».
L
t
t
r
o
>1
ii
e
3 a
de
De gevluchte gearresteerd
Toen gistermiddag m*t den sneltrein uit
bet Noorden te Zwolle een jongeman aan-
lemand te Leeuwarden heeft aangifte ge
daan, dat hem In sljn uit een kast
een geldkistje met
riy
>m
ng
of
de
oo-
«n
ri
sen
au
MT
ic*
m-
a
le
ss;
to:
OW
kar
■riet.
Jen.
Per
1
rt
n
ii
e
of
'0;
id.
se
5.
lot
ui
d.
nd
LOS
sk-
|en-
tren
per
sat
iren
De
tot
0;
.45
le-
ld.
IX.
nt
Iaën
LO.
van
an-
md.
at.
irü-
•eze
0
1-
s;
ie
1-
kt
wat
•ag
■er-
Dor
van
fd-
ar.
ge
ien
n wx)»4na uit eer.
26Cri— tevntstoleh.
De onbewaak/e overweg
plge indruk omtrent de uitkomsten der elec-
trificaUe HaarlemAlkmaar en Amsterdam
Uitgeest deze is, dat de verkeerstoeneming
dan op de lijn Amsterdam
van de heeren
Een ongewenschte gast Is gisteravond tus
schen half 9 en 9 uur in het prlvékantoor
der directie van de bakkerij L. Lindenboom,
gevestigd aan de Hattemstraat te Zwolle
binnengedrongen. Juist toen de man probeer
de de brandkast te forceeren trad een der
directeuren binnen, zoodat de Inbreker spoe
dig was ingerekend. Waarschijnlijk heeft hij
een medeplichtige gehad, die. op de uitktfk
staande, het gevaar had zien aankomen en
het veiliger vond het hazenpad te kiezen dan
zUn maat te waarschuwen.
Gistermorgen zond de vertegenwoordiger
van de Turmac-Maatschapplj te Leeuwarden
zijn plm 19-jarlgen bediende naar het post
kantoor met de opdracht 1500.te storten
op de Girorekening van de maatschappij en
een postwissel van f 40.— te Innen De jon
gen inde den postwissel, rto tte het geld niet
op de g1*o-rekentpg en ging er toen van door.
De politie zoekt hem nu.
Loten Paleis voor Volksvlijt
regel gewekt,
ondubbelzinnige
dat het hem
verleden jaar in
te verwezenlijken.
sloten auto open en kon de Inzittenden stuk
voor stuk uit den wagen trekken. Met toe
gestoken handen van anderen werden zij op
een schuit getrokken die daar toevallig lag.
De drenkelingen werden evenals de redder
binnengebracht In de Unlverslteits. Biblio
theek en door den G. G. en G. D. naar het
Binnengasthuis gebracht.
Inmiddels was de reddlngswagen van de
brandweer gearriveerd. Toen de brandweer
zekerheid had gekregen, dat geen menschen
meer In den auto waren, besloot zij den wa
gen die geheel onder water lag, te laten lig
gen tot de tramdienst zou zijn geëindigd.
i óa
Rede Cb. L. v. 4. BUt
De heer Ch. L. van de Bilt sprak als volgt:
Mijnheer de Voorzitter I
Ik moge beginnen met den Minister dank
te zeggen voor een toezegging, die hij doet
op bladz. 15 van de Memorie van Antwoord.
Ik heb nj. gevraagd om aan de spoorlijn
over den afsluitdijk van de Zuiderzee, op
het punt waar zij zich vereenlgt met de
spoorlijn Den HelderAmsterdam, een af
takking ook naar het Noorden te geven.
De Minister antwoordt daarop:
„Het tracé voor een spoorweg over den
afsluitdijk wordt niet gewijzigd en blijft vla
Harlingen loopen. Wat het tracé betrelt voor
een spoorweg van den afsluitdijk naar de
lijn AmsterdamDen Helder bestaat voor
eene aftakking bjj Anna Paulowna in de
richting Den Helder vooralsnog, wegens het
geringe te verwachten vervoer geen aanlei
ding. Niettemin wordt bjj de onteigening
rekening gehouden met de mogelijkheid om
later die aftakking te maken."
Mijnheer de Voorzitter! Ik kan daarmee
tevreden zijn. De noodzakelijkheid zal zich,
na het In gebruik nemen, dadelijk open
baren.
Een bijna ijsvrije haven op een 7 KM af
stand zal natuurlijk een deel van het vervoer
tot zich trekken, vooral in den winter, en
dan zal de behoefte aan ombuiging dra sterk
worden gevoeld door de Spoorwegen zelf.
Den Helder kan gerust zijn. de Minister
houdt bij de onteigening rekening met de
mogelijkheid eener aftakking naar het
noorden.
Sprekende over electrlficatle op dezelfde
bladzijde, zegt de Minister, dat de voorloo-
Bij de behandeling van de Waterstaats-
begrootlng voor 1932 in de Tweede Kamer
heeft de heer A. J. Loerakker bet volgende
gezegd ten aanzien van de spoorvrachttarie
ven voor land- en tuinbouwproducten:
Mijnheer de Voorzitter!
In het Voorlooplg Verslag hebben verschei
dene leden hun teleurstelling te kennen ge
geven over het uitblijven van het rapport
van de commissie-De Vries en Ik zou dus
in navolging van de heeren Kampschöer en
Bakker daarover enkele opmerkingen willen
maken.
Wij lezen op bis. 11 van het Voorlooplg
Verslag:
„Bij de behandeling van de begroeting voor
het loopende Jaar heeft de Minister toege
zegd, dat met den meesten spoed het advies
der commissie zou worden gevraagd en dat
speciaal nopens verlaging van het tarief
voor tuinbouwproducten spoedig een beslis
sing zou worden genomen. In verband daar
mede werd de ter zake Ingediende motie-
Kampschöer ingetrokken
En welk antwoord hebben wij daarop ge
kregen? De regeerlng heeft ons bekend ge
maakt, dat de commissie Inderdaad nog geen
rapport heeft uitgebracht en tevens, dat het
haar niet mogelijk is geweest om de behan
deling van de tarieven voor land- en tuin
bouwproducten te scheiden van het tarieven
vraagstuk in zijn vollen omvang.
Ik kan niet inzien, dat wij een dergelijk
antwoord van de regeerlng bevredigend zou
den kunnen noemen; stellig niet, wanneer
wy nagaan wat de regeerlng daarover in de
Memorie van Antwoord ons ter kennis
brengt.
De regeerlng zegt daar op bis. 13 e.v.:
„De commlssle-De Vries heeft - over het
moeilijk en veel studie vereischende onder
werp, waarover haar oordeel is gevraagd, nog
geen verslag uitgebracht. Het is haar niet
mogelijk gebleken de behandeling van de
tarieven voor land- en tuinbouwproducten,
zooals door den ondergeteekende was ge
vraagd, te scheiden van het vraagstuk der
spoorwegtarieven in zijn geheelen omvang.
De commissie Is echter met haar werkzaam
heden thans zoover gevorderd, dat haar rap-
port binnenkort mag worden tegemoet ge
zien. Nu de commissie zich nog niet heeft
uitgesproken, kan de vraag, hoe zij denxt
over de door verscheidene leden genoemd-
punten, niet worden beantwoord en is even-
mln het oogenblik gekomen om nader In
te gaan op het betoog der hierbedoelde
leden inzake de houding der Spoorwegen ton
onztahte van de nationale bronnen van te
stae»", enz.
Dezer dagen had ik het genoegen in het
paleis „Margherita” te worden ontvangen
door den senator Prof. Antonio Marozzi.
President van den Technischen-Economl-
schen Raad der Nationale Fascistische Land-
bouwfederatle.
Het doel van mün bezoek was, de meenlng
van den senator te vernemen omtrent eenlge
tuinbouwkwesties, die in Holland de grootste
belangstelling hebben, en nadat wij over
en weer de verschillende kwesties In den
tuinbouw in Holland en Italië hadden aan
geroerd, gingen wy wat dieper op de zaak
in.
„Excellentie, welke ontwlkkelingsmoge-
lykheden heeft de Itallaansche tuinbouw?”
„Italië heeft een echt tulnbouwklimaat.
Ons land is geen landbouwland, is geen
graanland. kan geen uitvoerland van graan,
suiker enz. zijn. Ons land is een wijnbouw-
en eer» tuinbouwland. Waar wy een over
productie van wijn te boeken hebben, spreekt
het vanzelf, dat wij ons toeleggen op den
tuinbouw. Italië was altijd een tuinbouwland,
maar in de laatste jaren is meer de betee-
kenls van ons land als tulnbouw-exportland
doorgedrongen. Op alle mogeiyke wijzen
wordt naar ontwikkeling gestreefd.”
.Maar het vorige jaar is de Itallaansche
tuinbouwproductie toch een weinig Inge
krompen?”
„Ja, natuurlijk stellen wy ons evenals
zoovele landen op de crisis in; dit neemt niet
weg, dat wy al onze krachten inspannen en
onze geheele economische politiek instellen
op productie met een lagen kostprijs, om
oase positie op de bultenlandsche markten
te handhaven en te verbeteren, Wy zien het
geheele probleem als een kostprijs-probleem."
,Jn dezen tyd van overproductie is de
kwestie der groente- en vruchtenconservee-
rtng uiteraard belangwekkend. Naar Ik ver
neem worden de verschillende wyzen van
conserveering in Italië ter dege bestudeerd.
Bemoeit zich de overheid met deze kwestie?”
..Niet direct, maar het spreekt vanzelf,
dat door middel van de Cattedre Ambulant!
onze economische politiek insplreerend werkt
in elke tuinbouwstreek. Het land heeft er
groot belang by, dat het te veel geprodu
ceerde niet verloren gaat en conserveering
van overtollige tuinbouwproductie is daarom
uiterst belangrijk. Het probleem is zuiver
industrieel. De industrieën sluiten dlkwyis
preventieve contracten met de producenten,
waardoor veel van het speculatieve element
in den tuinbouw wordt weggenomen."
„Vóór enkele jaren. Excellentie, werden
ten behoeve van den tuinbouw de spoorweg
tarieven, verlaagd. Denkt U dat de fusie der
den tuinbouw
De brandweer kwam eerst na
20 minuten
Gisteravond ging, toen de heer P bewoner
van het pension Clara. Wykerstraatweg te
Velaen-N. in zijn huiskamer was, plotseling
het licht uit. Direct daarop kwam z'n vrouw,
die boven doende was. hevig ontsteld naar
beneden. Het bleek, dat op de zolderverdieping
waar waschgoed hing te drogen, vermoedelyk
door het in brand raken van een petroleum
kachel. die de bewoners hadden aangestoken
om het goed beter te doen drogen, brand was
ontstaan. De heer P. waarschuwde direct de
politie aan den nabij gelegen politiepost, die
op haar beurt de brandweer opbelde en
alarm maakte. Dit gebeurde precies kwart
vóór acht. Klokslag 8 uur. toen het geheele
bovenhuis in lichte laaie stond, informeerde
de opperbrandmeester gemakshalve per tele
foon of de hulp van de brandweer nog noo
dlg was, waarop hy natuurlijk een bevesti
gend antwoord kreeg. Eindelijk kwam, 20
minuten nadat zij gewaarschuwd was de
brandweer met een slangen wagen ten too-
neele. Met bekwamen spoed werd een slang
op de waterleiding gekoppeld. Ofschoon naast
het brandende perceel een breede poort loopt,
werd de slang, die zoo lek was als een mand,
door het perceel van den heer M. gevoerd,
dat dan ook spoedig dreigde te overstroo-
men. Op dat oogenblik sloegen de vlammen,
aangewakkerd door den vry sterken wind, fel
uit het dakvenster aan de achterzijde van
het huls. Nog steeds wachtte men op de
automoMelspiilt. die elndeiyk. nadat de brana
byna een half uur had gewoed, met belgelui
haar komst aankondigde. De eerste slang van
de automobielspuit werd eveneens door het
perceel van den heer M. gevoerd. Gelukkig
was deze slang van een betere kwaliteit dan
die va» den slangenwagen, maar desondanks
nam de watersnood in hevigheid toe. De
brand verminderde echter zlenderwitze. Toen
dan ook de automobielspuit uit Umuiden
onder leiding van den onder-commandant der
brandweer, den heer J. Th. Verzyibergh, ar
riveerde. was het gevaar voor uitbreiding ge
weken. Ook deze spuit nam echter nog aan
de blusschlng deel. Op de spuit van Velsen-
Noord werd nog een tweede slang aangekop
peld. zoodat een ware waterval in het bran
dende perceel nederdaalde. Maar ook in het
perceel aan den anderen kant, bewoond dour
den slager de B.. kwam veel water door het
dak naar binnen, zoodat mer zelfs genood
zaakt was, eenige gaten in het plafond te
kappen. Nadat de brandweer ongeveer een
half uur een zee van water In de vlam
men had geworpen, was het vuur gebluschi.
De bovenverdieping van het pension brand
de geheel uit. De heer P. had nog een aan
tal kleedingstukken enz., voordat de brand
weer aankwam, uit het perceel gedragen.
Alles wat- in huis was achtergebleven is dóCT
het water ernstig beschadigd. De heer P.
was echter tegen brand- en waterschade
verzekerd.
De politie, onder leiding van den com
missaris en den hoofdinspecteur had de
handen verf om de groote menschenmenigte,
die van alle kanten was toegestroomd, op een
afstand te houden. Het verkeer moest door
den Burgemeester Weertsstraat worden ge
leld.
Vermeld dient nog te worden, dat ook de
heer A. de Wit, commandant van de brand
weer, aanwezig was.
oisteravond te ongeveer negen uur von
den voorbijgangers op den onbewaakten
overweg b(j het z.g. Zwarte Wegje te Dui-
vendrecht een ongeveer 17-jartven jongen
deerlijk verminkt op de rails liggen. Ver-
moedelUk is hy door den trein welke uit de
richting Amsterdam komt, en te ongeveer
kwart voor negen Dulvendrecht passeert,
gegrepen. De jongen, die blijkens oó hem
gevonden papieren, waarschijnlijk te Jutfaas
woonde, had zijn flets tegen een bek langs
de spooriyn gezet.
Het stoffelijk overschot te naar het lyken-
hute te Ouderkerk a. d. Amstel overgebracht.
scheepvaartmaatschappijen
gunstig gezind zal rijn?"
„Nu op dit oogenblik zyn de scheep-
vaarttarleven nog steeds te hoog, hooger dan
de bultenlandsche tarieven; het mag echter
niet uitgesloten geacht worden, dat de fusie
der scheepvaartmaatschappijen een verla
ging van de vrachttarieven ten gevolge aal
hebben.”
„Hoe staat U tegenover den Holland-
schen export van groenten en fruit?”
„Wij rien in Holland één van onze
zwaarste concurrenten, vooral om de onder-
glas-cultuur. Er staat echter tegenover, dat
voor vele producten wy andere ultvoerperio-
den hebben dan Holland. Dtt feit verzoende,
byvoofbeeld, de Dultsche landbouwers met de
fterke Itallaansche invoeren in Dultschland
.Maar sommige van onze beider pro
ducties komen toch direct in botsing met
elkander op gvrichtlge bultenlandsche
markten?”
„wy ontkennen dit niet, wy weten
cok wel dat er een zeker overwicht schuilt
in onzen uitvoer, omdat wy geen kunstma-
t;ge culturen hebben. Wit willen geen serres
en warenhuizen. De productie wordt niet
geforceerd en wü kunnen daarom vroegtijdig
goedkoop uitvoeren. In ieder geval geldt die
botsing op de bultenlandsche markt niet
voor alle producten
Jn Holland interesseert men zich voor
d« tomaten. Welke kansen geeft U deze
Ch. L. van de Bilt.
kwam en een taxi bestelde, viel het de
chauffeur van de taxi op. dat er iets merk
waardigs was in den houding van het Jong
menseb Hy waarschuwde de politie, die on-
middeliyk ter plaatse verscheen. Een inspec
teur van politie en een rechercheur fouilleer
den den jongenman en bevonden dat hy een
bedrag by zich had van 1500— en eenlge
centen dus juist het bedrag waarmede de
19-jarige bediende van de Turmac-Maat
schapplj te Leeuwarden zich uit de voelen
had gemaakt.
De gearresteerde Jongeman beweerde chauf
feur van beroep te zyn. Het is de 19-jarige
O. D., afkomstig uit Leeuwarden.
De politie houdt den jongen man voorloo
plg in arrest.
dit verband schreef het Noord-Hol-
landsch Dagblad zeer Juist:
„De directie van de spoorwegen kan zich
er niet achter verschuilen, dat zy geen ver
laging van de vrachttarieven by het vervoer
van landbouwproducten per spoor toe kin
staan. Daar, waar de tuinbouw of de expor
teurs de middelen hebben om haar te dwin
gen, doet ze het v^l. Voor meer dan de helft
van' onze tuinbouwproducten heeft zy den
exporteurs een reductie gegeven van 15 pet.,
maar voor den zich het meest in moeilijk
heden bevindenden tuinbouw weigert ze
alles.*
Mijnheer de Voorzitter! Er te reden voor
dit verwyt. De vallingen in Noordholland
konden, elk voor zich, dat groot aantal wa
gons niet bereiken en kregen dus geen cent
korting. De tuinders in Noordholland kun
nen nu nog niet de vrachtauto’s in gebruik
stellen. De tyden zyn te slecht. Maar ik ver
zeker den Minister, als de tyden beter wa
ren, dan zou de organisatie den Minister
gerust met zijn hooge vrachttarieven laten
ten op bultenlandsche markten, de aanlei
ding zou zyn tot een nutteloozen strijd. Con
currentie kan altyd vermeden worden, wan
neer twee concurrenten zich met elkander
verstaan.”
rijn eigen belang aeker zou doen, dat dan de
regeerlng indien zij dat beleid dekt
maar op andere wyae moet zorgen, dat de
door my bedoelde reductie aan den tuin
bouw wordt verstrekt.
Ik ben niet blind voor de bezwaren, welke
er in dezen tyd aan verbonden kunnen zyn
om groote bedragen voor rekening van het
Ryk te brengen, maar nog veel grooter be
zwaar acht ik het, indien men onzen in nood
verkeerenden tuinbouw niet zou helpen en
daardoor een van de belangrijkste, voor ex
port werkende bedrijven zou laten ver
schrompelen.
Mynheer de Voorzitter! Ik meen voldoen
de te hebben aangetoond, dat da Minister
ook zonder rapport in deze toch werkeiyk
eenvoudige zy het dan voor den tuin
bouw belangrijke aangelegenheid wel een
beslissing kan nemen en ik vertrouw dan
ook, dat de Minister de ongerustheid, dooi
het bovenmate lang ultbljjven van een maat-
zal willen wegnemen en op
wyze zal doen biyken,
ernst te om hetgeen ons
uitzicht is gesteld, thans
geringer Is
Rotterdam.
Maar in ieder geval is er een verkeers-
toenemlng en Ik constateer met genoegen,
dat we In de bladen voor een paar weken
hebben kunnen lezen van de belangryke toe
neming van het verkeer door de electriflcee-
ring der lynen.
Ik herinner er b.v. aan, dat het verkeer
op enkele dier lijnen met meer dan 35 pro
cent Is toegenomen.
Mynheer de Voorzitter! Toen de lyn Haar
lemIJmuiden nog niet geëlectrificeerd was.
was het verkeer met IJmuiden, doordat er
te weinig treinen liepen, nu niet zoo druk.
Toen was er behoefte aan verkeer: de auto
bushouders waren slimmer en zorgden voor
geregelde, snelle en drukke verbinding van
Haarlem met IJmuiden. Ze maakten goede
.zaken. Toen de Spoorwegen dat In de gaten
Lkregen. hebben ze eieren voor hun geld ge-
ficozen en nu Is er een verbinding Haarlem—
«Jmulden om bet half uur, die klinkt als een
Klok en die het verkeer op die spooriyn
Menorm heeft doen toenemen.
U Dit kan den Minister toch iets zeggen. nJ.
Bdlt: op den duur wordt duurdere en verbe
terde exploitatie wel betaald.
Anders gezegd: de cost gaet voor de beet
uit. Daaróm spy t mij zoo de houding van
den Minister tegenover het vervoer der
groenten, speciaal het vervoer der groenten
van de Noordhollandsche veilingen.
Het antwoord toch, dat de Minister geeft
op bladz. 13 en 14 van de Memorie van Ant
woord betreffende de vervoertarleven, Is wel
diep teleurstellend.
En het moest den Minister toch wel Iets
zeggen, dat zoovele sprekers dezen avond
tegen die tarieven toornen.
Mynheer de Voorzitter!
roep op
aan de verplichting
jaar reeds is toegesegd
zetten.
Indien de regeerlng iets wil doen of zou
willen medewerken om onzen tuinbouw op
de been te houden, Indien de spoorwegen
willen medewerken mede in hun eigen
belang om de verzending mogelijk te ma
ken, dan zullen zy. niet met de handelaars,
maar met den tuinbouw zelf. byv. met hef
Centraal Bureau voor de Veilingen, een
overeenkomst moeten treffen, doch In elk
geval zóó. dat te voren vaststaat welke re
ductie wordt verleend. Dan alleen komt deze
korting aan den tuinbouw ten goede; staat
echter van te voren niet vast welke reduc
tie wordt toegekend, dan krijgen de tuinders
er niets van en wordt het practtech een
douceurtje voor de handelaars, die wel zoo
bereidwillig zullen zyn deze toelage te aan
vaarden. ook zonder dat zy daarvoor iets
bijzonders hebben gedaan. Het te byna niet
aan te nemen, dat de Nederlandscbe Spoor
wegen zulke eenvoudige zaken, welke ieder
een weten kan, niet zouden kunnen begrijpen
en Ik kan daarom nog te minder Inzien
welk nut er In gelegen kan zyn om op een
rapport te wachten, hetwelk ons althans
op dat terrein niets nieuws kan vertellen.
Zoo stond practtech de zaak verleden jaar
reeds, maar de uitdrukkeiyke toezegging van
den Minister, dat afzonderiyk voor de vracht
tarieven voor land- en tuinbouw voorstellen
zouden worden gedaan, heeft de heeren
Kampschöer ex er toe gebracht, hun motie,
die stellig met groote meerderheid zou zyn
aangenomen, in te trekken.
Het wil my dan ook voorkomen, dat de
Kamer moeliyk ten tweeden male genoegen
kan nemen met een verwyzlng naar het
„eerlang” uit te brengen rapport. Het staat
toch m.L zóó, dat als de spoorwegen per se
weigeren om te doen wat teder ander in
ring nog geen reden te zyn om haar Invloed
niet te gebruiken ten einde ook voor den
tuinbouw een regeling te treffen, zooals ook
voor andere gevallen reeds bestaat. Men kan
nu wel zeer gewichtig doen, maar practtech
gaat het toch eigeniyk maar over de simpele
vraag of de Spoorwegen bereid zyn een
brulkbaren vorm te zoeken, waardoor aan den
tuinbouw een zelfde reductie wordt verleend
als In andere gevallen reeds geldig te; het
verschil Is alleen, dat men onder een of
andere garantie w"’«te zeker wel zal wor
den gegeven te voren de reductie vast
stelt.
Het zal verbazend interessant zyn indien
wy straks allerhande gegevens, in een rap
port verwerkt, zullen ontvangen; wanneer
wy byv. precies weten hoe de juiste verhou
ding is tusschen de pryzen van het product
en de vrachtprijzen en over de taak van de
Nederlandschen Spoorwegen allerhande be
langrijke zaken zullen vernemen; maar voor
de beoordeeling van de vraag, welke ons
thans bezighoudt, te die wetenschap waarde
loos en zou ik met een variant op een oud
spreekwoord willen zeggen, dat wy méé,
hebben aan één ons bereidwilligheid, dan aan
een centenaar folianten vol spoorwegwijs
heid.
Want wy weten, dat het tuinbouwbedrijf
in nood verkeert, niet hst minst omdat men
het allerhande moeiiykheden in den weg
legt, en nu kunnen wy dat bedryr «enigszins
helpen door het dezelfde faciliteiten toe te
kennen, welke ook In andere gevallen wel
worden verleend.
Daarover, maar daarover dan ook alléén,
loopt de quaestie en alle rapporten, welke
men ons zou willen toezenden, veranderen
daaraan niets.
De Minister kan straks zeggen, dat er aan
den Westlandschen tuinbouw een reductie 13
toegekend, doch ik hoop, dat de Minister dat
niet zal doen, omdat juist deze reductie een
voorbeeld te van de onbeholpen wyze, waar
op de Spoorwegen te werk gaan. De methode,
daarby gevolgd, te er een zooals wy zeker
niet moeten hebben.
Hier was trouwens het bekende concurren-
tlemotlef weer de drijfveer; de concijrrentle
was hier tastbaar, maar dat de vasthoudend
heid van de Spoorwegen tot gevolg zal heb
ben, dat er in veel gevallen niet meer aal
kunnen verzonden worden, schynt niet tot
haar door te dringen. Arbeider en tuinder,
belden ritten reeds aan den grond, een be
langrijk stuk werkgelegenheid dreigt voor
ons verloren te gaan en nog alen de Spoor-,
wegen blijkbaar niet, in, dat zU met onzen;
tuinbouw ook hun rigen inkomsten coder-
graven.
Over de methode, welke de Spoorwegen
voor het Westland hebben toegepast, zou Ik
ook nog iets willen zeggen. Ik weet niet of
door den handel het overeengekomen quan
tum zal worden verzonden; zyn echter mijn
Inlichtingen juist, dan zal door de spoor
wegen een bedrag van 150.000 A 300.000
betaald moeten worden, maar nu niet aan
de tuinders, die het zoo bitter hard noodlg
hebben, maar aan den handel, die zulks als
een douceurtje in ontvangst kan nemen.
Of het door my genoemde bedrag al dan
niet juist te, doet alweer niets af aan het
feit, dat de werking van de gevolgde metho
de is zooals door my Is aangegeven. Voor
zoover de handelaars opdrachten uitvoeren
of wel met bultenlandsche handelaars ver
bonden zyn, komt een gedeelte van het be
drag zelfs aan het buitenland ten goede.
Nu vraag ik toch In gemoede, wat de
Nederlandscbe Spoorwegen kan bewegen tot
een dergeiyke houding. Dit feit alleen moest
hen er reeds toe brengen, om een andere
regeling te treffen.
Weten zy soms niet eens, dat deze reduc
tie aan de verkeerden kant werkt, of moe
ten wy aannemen, dat het hun eenvoudig
niets kan schelen, wanneer slechte de zicht
bare en tastbare concurrentie betreden
wordt.
In beide gevallen echter meen Ik, dat het
hoog tyd wordt, dat da regeerlng, die toch
in deze voor den gang van zaken mede de
verantwoordeiykheld draagt, haar Invloed
moet gebruiken om aan de Spoorwegen dul-
deiyk te maken, dat er aan hun beleid op
dit terrein nog heel wat moet veranderen,
voor er van een wys beleid kan worden ge-
sproken.
Maar Ik herhaal: dat wy daarop niet kun
nen wachten; de regeerlng biykt verant-
woordeiyk en kan zich m l. noch me^ een
beroep op de spoorwegen, noch met een be
de commlssle-De Vries, onttrekken
om hetgeen verleden
in daden can te
Naar aanleiding van de beslissing der Am-
sterdamsche Rechtbank Inzake de loten Pa
leis voor volksviyt van 1867 A f 10 wordt
van verschillende zyden gevraagd hoe het
□u met de loten van 1869 A f 2.50 staat en
of deze ook proflteeren van dc gunstige be
slissing
Hierbij dient er op gewezen te worden,
antwoordt de „Msb.”, dat destyds wat de
trekkingen der loten 1869 betreft reeds een
definitieve regeling met de houders werd ge
troffen.
Het oorspronkeiyke aflosslngsplan werd in
1917 gëwyzlgd, waardoor de trekkingen nu
duren tot 1 Juni 1977, terwijl dit oorspron
kelijk 1930 was. Ieder jaar vinden op 1 Juni
de trekkingen plaats en op 1 Januari 1930
moesten nog 315 000 loten getrokken worden.
De leening was totaal groot f 1.000.000, ver
deeld in 8000 seriën van 50 obligaties groot
f 250.
De loten die tot het nieuwe regellngsplan
zyn toegetreden werden afgestempeid. Ter
beurze worden ook alleen afgestempelde
ttukken verhandeld. De minimum uitloting
Is f 3 per lot terwijl er premies zyn van
f 100.000, f 50.000, f 5000. f 1000, f 350 en
f 100. Deze premletrekkingen vinden plaats
op 1 Juni 1941, 1953, 1965 en 1977.
Ook voor de loten van f 2 50 bestaat een
waarborgfonds, dat by de Associatie Cassa te
gedeponeerd.
Dit fonds te echter op zichzelf niet toerei
kend om aan het ultlottngsplan te voldoen.
Het Paleis voor Volksvlijt heeft zich echter
bersld verklaard telkens een bedrag van
f 3000. benoodlgd voor alle volgende betalin
gen van 1000 loten A f 3. te doen. Het waar
borgfonds voorziet dan in de groote betalin
gen.
Een berekening, ultimo 1917 gemaakt, gaf
als resultaat de mogelijkheid van uitvoer
baarheid van het aflosslngsplan. Zou het
mogeiyk blijken eerder dan in 1977 over te
gaan tot geheele afbetaling van alle loten,
dan zou dit worden gedaan.
Het Paleis voor Volksvlyt had tot zeker
heid voor de richtlge nakoming harer op zich
te nemen verpllcht’ng tot betaling van de
termt’nen van f 3000 cred'ethynotheek ver
leend op het Paleis. Deze hvnotheek werd in
1933 doorgehaald tegen storting van f 63.266,
welk bedrag sindsdien deel kwam uit te ma
ken van het Waarborgfonds der leening.
Ofschoon aanvankeiyk de niet af gestem
pelde loten van dé trekkingen volgens het
regellngsplan buitengesloten zouden zyn.
nemen zy toch aan die trekkingen deel.
Mijnheer de Voorzitter! Begrijp ik deze
passage goed, dan bedoelt de regeerlng. dat
we bet debat over de spoorvrachttarieven
voor land- en tuinbouwproducten wel kun
nen staken, omdat de regeerlng toch geen
beslissing wil nemen vóór het geheele rap
port van de commissie Is verschenen.
Ondanks de geruststellende verklaring van
de regeerlng, dat er, voor ?oover haar be
kend, nog geen export vernietigd is eer.
opvatting, welke ml véél te optimistisch is
meen ik toch, dat noch de Regeerlng,
noch de Kamer zullen mogen wachten op
dat rapport. Ik vrees, dat wy dan tot aan
het Israélletteche Kerstfeest den xyd zullen
hebben, vóór er een bevredigende regeling
is getroffen.
Verleden jaar is de motie-Kampschöer cj.
Ingetrokken op de toezegging van den Minis
ter, dat wy niet behoefden te wachten tot
dat de tarievenpolitiek In haar vollen om-
vang zou zyn nagegaan, maar dat op korte.i
termyn advies zou worden gevraagd om dan
(woorden van den Minister zelf): tusschen-
tyds. Incidenteel, voorstellen te doen, die in
de goede richting gaan”. En even verder:
„want die commissie moet geen kapstokken
commissie worden".
Klinkt dat alles niet lichtelijk ironisch,
nu we Intusschen een jaar verder zyn en
onze tuinbouw verlangend uitziet naar
maatregelen, welke er toe kunnen leiden,
dat althans een klein beetje hulp wordt ver
leend om de geweldige moeiiykheden. welke
hem in den weg gelegd worden, te over
winnen?
wy zyn even ver of liever nog verder van
huls dan een jaar geleden, wy krijgen straks
wellicht een heel Interessante verhandeling
over spoorvrachttarieven, waarin echter de
zaak, waarover het gaat en waarbij her
vooral op spoed aankomt, verdronken Is. Wij
hebben voor deze aangelegenheid geen we
tenschappelijke verhandeling noodlg. De zaak
munt uit door eenvoud en is ml voor ieder,
die de verhoudingen begrijpt, zoo klaar als
de dag Men behoeft toch geen uitgebreid
rapport om te weten, dat de tuinbouw in
een noodtoestand verkeert; wy hebben toch
geen rapport noodlg om te weten, dat de
Spoorwegen uit concurrentieoverweglngen
tot 30 pCt. reductie op de vrachttarieven
verleenen. Dat heeft de Minister ons ver
leden jaar zelf in zijn Memorie van Ant
woord (blz. 33) medegedeeld.
Zeker, er staat by, dat zulks een nood
zakelijk middel ie om den concurrentiestrijd
te kunnen voeren en dat is, by den tc^
heden vrywe’ weerlooaen tuinbouw, nog niet
het geval, maar dat behoeft voor de regee-
ritten. zy zouden rieh zelf helpen. Hy zou
ae daartoe dwingen. Helaas, nu kunnen rij
niets. Kn in deze bedrukte tyden, nu alle
kleintjes helpen, doet de Minister niets In
die richting. En dat spyt my. Begin October
werd In Keulen een West-Dultsche Gast-
wlrtmesse gehouden. Een groentsjaarbeurs
zou ik zeggen, vry vertaald. En daar is wel
sterk uitgekomen, de toenemende concurren
tie, die wy van Itallaansche zijde te duch
ten hebben.
De Itallaansche Regeerlng zorgt voor
goedkoope spoorwegtarieven, voor versche
groenten, voor een grooter aantal koel
wagens. voor meer koelmagazynen, voor een
goed Ingerichten bultenlandschen voorlich
tingsdienst. voor een lyst van betrouwbare
Importeurs, enz.
Voor een deel hiervan zorgen onze tuin
bouworganisaties zelf Maar het spoorweg
bedrijf is een monopolistisch bedrijf der Re
geerlng. Late zy toch het groote belang der
zaken begrijpen. Het gaat hier om een be
drijf, dat mllliwnen opbrengt. Onze tuinders
en hun veilingen hebben recht op erkenning
der Regeerlng.
Ze hebben nu lang genoeg gewacht. Myn
heer de Voorzitter! Ik zou willen vragen:
Excellentie, ae zyn nu het wachten moe.
Gy, Regeerlng. hebt daaraan schuld. Laat
het nu uit zyn. wy kunnen ons nu weer
niet met een kluitje In *t riet laten sturen
Daaftr-^yraag Ik: wanneer komt nu (ook
in het belang van de opbrengst voor de
spoorwegen, onder herinnering aan het
straks aangehaalde) wanneer komt dat lager
tarief, dat hooger opbrengst geeft? Wanneer
komt de tarlefverlaging? wy kunnen niet
meer wachten! De Minister schenke nu eens
klaren wyn dan kunnen we zien wat ons
te doen staat.
Een ernstig auto-ongeluk dat bijzonder
goed Is afgeloopen had gisteravond tegen
half twaalf plaats te Amsterdam op het
Singel by het Koningsplein.
Een auto waarin behalve de chauffeur nog
twee andere personen zaten, kwam uit de
richting van het Spul. Op een gegeven oogen-
bllk slipte de wagen en schoot voor de Unl-
versltelts Bibliotheek over het trottoir, brak
de langs den wal loopende Ijzeren leuning
en verdween In het water van het Singel.
Een Surinamer, zekere Dubois, die daar
met zijn vrouw liep, bedacht zich geen
oogenblik en sprong van den hoogen wal In
de gracht. Hy rukte de deur van den ge-
Woensdagmlddag was D. Z te Zwanen
burg bezig met het herstellen van een an
tennemast op het dak zijner woning, toen hy
zyn evenwicht verloor en op de serrerutten
zyner buren terecht kwam. Deze bleken
hiertegen niet bestand, braken, waardoor Z.
met een smak op de tafel terecht kwam,
waaraan het gezin voor bet middagmaal
gezeten was. De ontsteltenis was begrljpeiyk
zeer groot. Z. bekwam Inwendige kneuzingen
en werd met een auto naar een ziekenhuis
overgebracht. Ook een kind dat aan
zat. bekwam verwondingen door een glas
scherf.
cultuur in centraal- en Noord-Itallë? De Ne-
derlandsche soorten tomaten worden zeer
gezocht."
„Ik geef de tomatencultuur In centraal-
en Noord-Itallë een goede kans. Hét zal zelfs
geen gevaar zyn, dezelfde variëteiten te
kweeken als door Holland met succes worden
ultgevoerd Dit is natuurlijk een kwestie van
tyd."
„Hoe staat het met de aardappelen in
centraal- en Noord-Itallë?"
„Eenlge jaren vóór den oorlog hebben
eenlge HoUandsche tuinders getracht. In de
provincie Ferrara aardappelen te kweeken.
Maar het Is niet goed gelukt, noch met den
consumptie-, noch met den industrie-aardap-
pel. De aardappelmeelfabrieken staan er nog,
maar zy maken geen aardappelmeel meer.
Tydens den oorlog heb Ik zelf aangeraden,
ten behoeve van de legen aardappelen te ver
bouwen in centraal- en Noord-Itallë. Maar
de resultaten zyn niet zoo goed geweest. Om
een vroegen aardappel te hebben, moet men
niet zulke nachtvorsten hebben als In deze
gebieden nog wel eens voorkomen. Volgens
myn persoonlijke overtuiging liggen de aard-
appelgebieden ten Zuiden van Rome."
.Nederland is erg geïnteresseerd by
den uitvoer van pootaardappelen. Denkt U.
dat de HoUandsche Invoer van pootgoed ge
leidelijk grooter kan worden? Het vorig Jaar
is een achteruitgang gesignaleerd. Hoe komt
dit?"
„Inderdaad zyn het vorig Jaar niet zoo
veel aardappelen voor zaaldoelelnden uit het
buitenland betrokken. De boeren trachtten
te bezuinigen en velen hebben het product
verkregen 'uit bultenlandsch pootgoed, voor
het tweede jaar geplant. Natuurlijk veran
deren de biologische eigenschappen van het
product, maar wat kunnen wy er aan doen?
De boeren willen bezuinigen op kunstmest,
op zaad, enz. wy hebben getracht en trach
ten nog, zaadaardappelen te kweeken In de
Abruzzen, waar de temperatuur ongeveer
overeenkomt met het land van oorsprong
van het bultenlandsch pootgoed. In leder
geval worden de proeven voortgezet. wy zyn
echter op den invoer van bultenlandsche
aardappelen voor zaaldoelelnden aange-
we®en.”
„De meeste aardappelen. In het voor
jaar door Italië uitgevoerd, zyn toch wlt-
vleerig. niet waar? Zou Italië interesse heb
ben voor witvleezig pootgoed uit Herfland?”
„De HoUandsche pooters worden veel
gezocht In Italië en het Is wel aan te ne
men, dat ook de wltvleezlge soorten gaarne
zullen worden gekocht.”
.Nu nog lets over de tafeldruiven. Ex
cellentie. In Holland kweeken wy een groo
te soort tafeldruif, die in het buitenland zeer
gezocht is. De Itallaansche tafeldruif is over
het algemeen klein, niet waar?"
De senator stond op en zocht even iets
op een andere tafel; toen kwam hy aan
dragen met een groot boek; op titelblad las
ik: „Ufa da tavola” „Tafeldruiven."
„Kijk eens mynheer. Deze rijk geïl
lustreerde uitgave behoort tot een serie van
boeken, die door ons zullen woeden uitge
geven. Elk deel behandelt tot In de kleinste
byzonderheden alle kwesties omtrent een
bepaald product. Dit Is het eerste deel. Hier
in ziet u schitterende Uthographiën van
druiventrossenu zult gewaar worden, dat
wy ook groote soorten kweeken ....en hier
lachte de senator trotsin deze druiven
gloeit de Itallaansche zon.”
Bedenkt u wel, van elke bectaar 30.000 Kg.
druiven, wy rijn echter altijd geneigd en
gouden ons gelukkig prijzen ons met de Hol-
jandsche tuinders te verstaan In het geval,
dat botsing van sommige tulnbouwproduc-
Het rapport-De
Vries komt nu „binnenkort". En dat. Myn
heer de Voorzitter, na de toezegging van
verleden jaar by de behandeling der water-
staatsbegrootlng!
De motie-Kampschöer, ook door mij onder-
teekend, is toen ingetrokken; wy vertrouw
den de toezegging van den Minister. Ik heb
daarover nu wel eenige spyt.
Mynheer de Voorzitter! Ik mag hier wer-
keiyk spreken van diepe teleurstelling by le
betrokkenen. De minister moet niet zeggen:
dit beetje kan de tuinders toch niet helpen.
Mynheer de Voorzitter! Een verlaagd
spoorwegtarief kan zeker helpen, vooral nu,
nu de prijzen zoo uiterst laag zyn. zoodat de
vracht tot de grens den koopprijs nadert.
Gisterenavond nog schreef een blad uit dc
Streek, het Noord-Hollandsch Dagblad:
.Meermalen komt het in dezen tyd voor,
dat een wagon sluit- of bloemkool zoo’n ge
ringe waarde heeft, dat het vervoer van de
veiling In Noordholland tot de grens 50 tot
70 proeent bedraagt van den vellingsprija De
productiekosten bestaan hier uit den pacht
prijs Van het land, den arbeid, bet zaad, de
verpakking en Inladlng. Het vervoer, dat,
wat tydduur betreft, in het geheele produc
tieproces maar een heel klein onderdeel
vormt, eischt de gróótste uitgaven. Dat is
onredeiyk, en vooral in dezen tyd. nu de
landbouw In nood verkeert en de regeerlng
zelf vérklaart. dat alles gedaan moet worden
om dit bedryt, dat van ontzagiyke beteeke-
nis is voor de welvaart van het land, te
redden, niet verantwoord.”
De tuinders in het Westland hebben niet
opgehouden te klagen. Toen in April byna
300 mlllloen K.G. groenten per auto werden
uitgevoerd, 'het Centraal Bureau geeft als
nauwkeurig aan 2.831.000 K.G.) en per auto
werden vervoerd, is de spoor gekomen met
16 pet. vrachtverlaglng aan de exporteurs
na een zekeren tyd. Op de bestede prijzen
heeft dat, naar Ik vernam, geen invloed,
omdat die 15 pet. verlaging slechts komt,
als de 6000 wagons zullen zyn bereikt, wat
de exporteurs eerst weten als het seizoen
afgeloopen Is.
In