U FRÏSO* BAAI 50 35 40 ct pwft pond. lil De spoorvrachttarieven voor land- en tuinbouwproducten. GOEDKOOP ROOKEN 1 PROF. MAROZZI OVER DEN TUINBOUW GEMENGD NIEUWS 7S H-.1 J't FINANCIËN h J 1 ff Ernstige brand te V elsen-Noord Hg livn Ï:t De behandeling in de Tweede Kamer - Redevoeringen A. J. Loerakker en KR-IS.OjB'WH I Pers^esprek met den Italiaanschen Senator Auto-ongeluk dat goed afliep Een kranige Surinamer f 2600 gestolen Jongeman gedood Inbreker op heeterdaad betrapt Gearresteerd 45 S P. O. II i Welkom vreemdeling! Door bet serredak naar binnen i tafel Ontrouwe bediende Met 1540.— op stap 1 l' Ue den. van ram •en Vla Fratelli Bandlera 34. Rotna. Hoe staat het met de houden der loten JW». L t t r o >1 ii e 3 a de De gevluchte gearresteerd Toen gistermiddag m*t den sneltrein uit bet Noorden te Zwolle een jongeman aan- lemand te Leeuwarden heeft aangifte ge daan, dat hem In sljn uit een kast een geldkistje met riy >m ng of de oo- «n ri sen au MT ic* m- a le ss; to: OW kar ■riet. Jen. Per 1 rt n ii e of '0; id. se 5. lot ui d. nd LOS sk- |en- tren per sat iren De tot 0; .45 le- ld. IX. nt Iaën LO. van an- md. at. irü- •eze 0 1- s; ie 1- kt wat •ag ■er- Dor van fd- ar. ge ien n wx)»4na uit eer. 26Cri— tevntstoleh. De onbewaak/e overweg plge indruk omtrent de uitkomsten der elec- trificaUe HaarlemAlkmaar en Amsterdam Uitgeest deze is, dat de verkeerstoeneming dan op de lijn Amsterdam van de heeren Een ongewenschte gast Is gisteravond tus schen half 9 en 9 uur in het prlvékantoor der directie van de bakkerij L. Lindenboom, gevestigd aan de Hattemstraat te Zwolle binnengedrongen. Juist toen de man probeer de de brandkast te forceeren trad een der directeuren binnen, zoodat de Inbreker spoe dig was ingerekend. Waarschijnlijk heeft hij een medeplichtige gehad, die. op de uitktfk staande, het gevaar had zien aankomen en het veiliger vond het hazenpad te kiezen dan zUn maat te waarschuwen. Gistermorgen zond de vertegenwoordiger van de Turmac-Maatschapplj te Leeuwarden zijn plm 19-jarlgen bediende naar het post kantoor met de opdracht 1500.te storten op de Girorekening van de maatschappij en een postwissel van f 40.— te Innen De jon gen inde den postwissel, rto tte het geld niet op de g1*o-rekentpg en ging er toen van door. De politie zoekt hem nu. Loten Paleis voor Volksvlijt regel gewekt, ondubbelzinnige dat het hem verleden jaar in te verwezenlijken. sloten auto open en kon de Inzittenden stuk voor stuk uit den wagen trekken. Met toe gestoken handen van anderen werden zij op een schuit getrokken die daar toevallig lag. De drenkelingen werden evenals de redder binnengebracht In de Unlverslteits. Biblio theek en door den G. G. en G. D. naar het Binnengasthuis gebracht. Inmiddels was de reddlngswagen van de brandweer gearriveerd. Toen de brandweer zekerheid had gekregen, dat geen menschen meer In den auto waren, besloot zij den wa gen die geheel onder water lag, te laten lig gen tot de tramdienst zou zijn geëindigd. i óa Rede Cb. L. v. 4. BUt De heer Ch. L. van de Bilt sprak als volgt: Mijnheer de Voorzitter I Ik moge beginnen met den Minister dank te zeggen voor een toezegging, die hij doet op bladz. 15 van de Memorie van Antwoord. Ik heb nj. gevraagd om aan de spoorlijn over den afsluitdijk van de Zuiderzee, op het punt waar zij zich vereenlgt met de spoorlijn Den HelderAmsterdam, een af takking ook naar het Noorden te geven. De Minister antwoordt daarop: „Het tracé voor een spoorweg over den afsluitdijk wordt niet gewijzigd en blijft vla Harlingen loopen. Wat het tracé betrelt voor een spoorweg van den afsluitdijk naar de lijn AmsterdamDen Helder bestaat voor eene aftakking bjj Anna Paulowna in de richting Den Helder vooralsnog, wegens het geringe te verwachten vervoer geen aanlei ding. Niettemin wordt bjj de onteigening rekening gehouden met de mogelijkheid om later die aftakking te maken." Mijnheer de Voorzitter! Ik kan daarmee tevreden zijn. De noodzakelijkheid zal zich, na het In gebruik nemen, dadelijk open baren. Een bijna ijsvrije haven op een 7 KM af stand zal natuurlijk een deel van het vervoer tot zich trekken, vooral in den winter, en dan zal de behoefte aan ombuiging dra sterk worden gevoeld door de Spoorwegen zelf. Den Helder kan gerust zijn. de Minister houdt bij de onteigening rekening met de mogelijkheid eener aftakking naar het noorden. Sprekende over electrlficatle op dezelfde bladzijde, zegt de Minister, dat de voorloo- Bij de behandeling van de Waterstaats- begrootlng voor 1932 in de Tweede Kamer heeft de heer A. J. Loerakker bet volgende gezegd ten aanzien van de spoorvrachttarie ven voor land- en tuinbouwproducten: Mijnheer de Voorzitter! In het Voorlooplg Verslag hebben verschei dene leden hun teleurstelling te kennen ge geven over het uitblijven van het rapport van de commissie-De Vries en Ik zou dus in navolging van de heeren Kampschöer en Bakker daarover enkele opmerkingen willen maken. Wij lezen op bis. 11 van het Voorlooplg Verslag: „Bij de behandeling van de begroeting voor het loopende Jaar heeft de Minister toege zegd, dat met den meesten spoed het advies der commissie zou worden gevraagd en dat speciaal nopens verlaging van het tarief voor tuinbouwproducten spoedig een beslis sing zou worden genomen. In verband daar mede werd de ter zake Ingediende motie- Kampschöer ingetrokken En welk antwoord hebben wij daarop ge kregen? De regeerlng heeft ons bekend ge maakt, dat de commissie Inderdaad nog geen rapport heeft uitgebracht en tevens, dat het haar niet mogelijk is geweest om de behan deling van de tarieven voor land- en tuin bouwproducten te scheiden van het tarieven vraagstuk in zijn vollen omvang. Ik kan niet inzien, dat wij een dergelijk antwoord van de regeerlng bevredigend zou den kunnen noemen; stellig niet, wanneer wy nagaan wat de regeerlng daarover in de Memorie van Antwoord ons ter kennis brengt. De regeerlng zegt daar op bis. 13 e.v.: „De commlssle-De Vries heeft - over het moeilijk en veel studie vereischende onder werp, waarover haar oordeel is gevraagd, nog geen verslag uitgebracht. Het is haar niet mogelijk gebleken de behandeling van de tarieven voor land- en tuinbouwproducten, zooals door den ondergeteekende was ge vraagd, te scheiden van het vraagstuk der spoorwegtarieven in zijn geheelen omvang. De commissie Is echter met haar werkzaam heden thans zoover gevorderd, dat haar rap- port binnenkort mag worden tegemoet ge zien. Nu de commissie zich nog niet heeft uitgesproken, kan de vraag, hoe zij denxt over de door verscheidene leden genoemd- punten, niet worden beantwoord en is even- mln het oogenblik gekomen om nader In te gaan op het betoog der hierbedoelde leden inzake de houding der Spoorwegen ton onztahte van de nationale bronnen van te stae»", enz. Dezer dagen had ik het genoegen in het paleis „Margherita” te worden ontvangen door den senator Prof. Antonio Marozzi. President van den Technischen-Economl- schen Raad der Nationale Fascistische Land- bouwfederatle. Het doel van mün bezoek was, de meenlng van den senator te vernemen omtrent eenlge tuinbouwkwesties, die in Holland de grootste belangstelling hebben, en nadat wij over en weer de verschillende kwesties In den tuinbouw in Holland en Italië hadden aan geroerd, gingen wy wat dieper op de zaak in. „Excellentie, welke ontwlkkelingsmoge- lykheden heeft de Itallaansche tuinbouw?” „Italië heeft een echt tulnbouwklimaat. Ons land is geen landbouwland, is geen graanland. kan geen uitvoerland van graan, suiker enz. zijn. Ons land is een wijnbouw- en eer» tuinbouwland. Waar wy een over productie van wijn te boeken hebben, spreekt het vanzelf, dat wij ons toeleggen op den tuinbouw. Italië was altijd een tuinbouwland, maar in de laatste jaren is meer de betee- kenls van ons land als tulnbouw-exportland doorgedrongen. Op alle mogeiyke wijzen wordt naar ontwikkeling gestreefd.” .Maar het vorige jaar is de Itallaansche tuinbouwproductie toch een weinig Inge krompen?” „Ja, natuurlijk stellen wy ons evenals zoovele landen op de crisis in; dit neemt niet weg, dat wy al onze krachten inspannen en onze geheele economische politiek instellen op productie met een lagen kostprijs, om oase positie op de bultenlandsche markten te handhaven en te verbeteren, Wy zien het geheele probleem als een kostprijs-probleem." ,Jn dezen tyd van overproductie is de kwestie der groente- en vruchtenconservee- rtng uiteraard belangwekkend. Naar Ik ver neem worden de verschillende wyzen van conserveering in Italië ter dege bestudeerd. Bemoeit zich de overheid met deze kwestie?” ..Niet direct, maar het spreekt vanzelf, dat door middel van de Cattedre Ambulant! onze economische politiek insplreerend werkt in elke tuinbouwstreek. Het land heeft er groot belang by, dat het te veel geprodu ceerde niet verloren gaat en conserveering van overtollige tuinbouwproductie is daarom uiterst belangrijk. Het probleem is zuiver industrieel. De industrieën sluiten dlkwyis preventieve contracten met de producenten, waardoor veel van het speculatieve element in den tuinbouw wordt weggenomen." „Vóór enkele jaren. Excellentie, werden ten behoeve van den tuinbouw de spoorweg tarieven, verlaagd. Denkt U dat de fusie der den tuinbouw De brandweer kwam eerst na 20 minuten Gisteravond ging, toen de heer P bewoner van het pension Clara. Wykerstraatweg te Velaen-N. in zijn huiskamer was, plotseling het licht uit. Direct daarop kwam z'n vrouw, die boven doende was. hevig ontsteld naar beneden. Het bleek, dat op de zolderverdieping waar waschgoed hing te drogen, vermoedelyk door het in brand raken van een petroleum kachel. die de bewoners hadden aangestoken om het goed beter te doen drogen, brand was ontstaan. De heer P. waarschuwde direct de politie aan den nabij gelegen politiepost, die op haar beurt de brandweer opbelde en alarm maakte. Dit gebeurde precies kwart vóór acht. Klokslag 8 uur. toen het geheele bovenhuis in lichte laaie stond, informeerde de opperbrandmeester gemakshalve per tele foon of de hulp van de brandweer nog noo dlg was, waarop hy natuurlijk een bevesti gend antwoord kreeg. Eindelijk kwam, 20 minuten nadat zij gewaarschuwd was de brandweer met een slangen wagen ten too- neele. Met bekwamen spoed werd een slang op de waterleiding gekoppeld. Ofschoon naast het brandende perceel een breede poort loopt, werd de slang, die zoo lek was als een mand, door het perceel van den heer M. gevoerd, dat dan ook spoedig dreigde te overstroo- men. Op dat oogenblik sloegen de vlammen, aangewakkerd door den vry sterken wind, fel uit het dakvenster aan de achterzijde van het huls. Nog steeds wachtte men op de automoMelspiilt. die elndeiyk. nadat de brana byna een half uur had gewoed, met belgelui haar komst aankondigde. De eerste slang van de automobielspuit werd eveneens door het perceel van den heer M. gevoerd. Gelukkig was deze slang van een betere kwaliteit dan die va» den slangenwagen, maar desondanks nam de watersnood in hevigheid toe. De brand verminderde echter zlenderwitze. Toen dan ook de automobielspuit uit Umuiden onder leiding van den onder-commandant der brandweer, den heer J. Th. Verzyibergh, ar riveerde. was het gevaar voor uitbreiding ge weken. Ook deze spuit nam echter nog aan de blusschlng deel. Op de spuit van Velsen- Noord werd nog een tweede slang aangekop peld. zoodat een ware waterval in het bran dende perceel nederdaalde. Maar ook in het perceel aan den anderen kant, bewoond dour den slager de B.. kwam veel water door het dak naar binnen, zoodat mer zelfs genood zaakt was, eenige gaten in het plafond te kappen. Nadat de brandweer ongeveer een half uur een zee van water In de vlam men had geworpen, was het vuur gebluschi. De bovenverdieping van het pension brand de geheel uit. De heer P. had nog een aan tal kleedingstukken enz., voordat de brand weer aankwam, uit het perceel gedragen. Alles wat- in huis was achtergebleven is dóCT het water ernstig beschadigd. De heer P. was echter tegen brand- en waterschade verzekerd. De politie, onder leiding van den com missaris en den hoofdinspecteur had de handen verf om de groote menschenmenigte, die van alle kanten was toegestroomd, op een afstand te houden. Het verkeer moest door den Burgemeester Weertsstraat worden ge leld. Vermeld dient nog te worden, dat ook de heer A. de Wit, commandant van de brand weer, aanwezig was. oisteravond te ongeveer negen uur von den voorbijgangers op den onbewaakten overweg b(j het z.g. Zwarte Wegje te Dui- vendrecht een ongeveer 17-jartven jongen deerlijk verminkt op de rails liggen. Ver- moedelUk is hy door den trein welke uit de richting Amsterdam komt, en te ongeveer kwart voor negen Dulvendrecht passeert, gegrepen. De jongen, die blijkens oó hem gevonden papieren, waarschijnlijk te Jutfaas woonde, had zijn flets tegen een bek langs de spooriyn gezet. Het stoffelijk overschot te naar het lyken- hute te Ouderkerk a. d. Amstel overgebracht. scheepvaartmaatschappijen gunstig gezind zal rijn?" „Nu op dit oogenblik zyn de scheep- vaarttarleven nog steeds te hoog, hooger dan de bultenlandsche tarieven; het mag echter niet uitgesloten geacht worden, dat de fusie der scheepvaartmaatschappijen een verla ging van de vrachttarieven ten gevolge aal hebben.” „Hoe staat U tegenover den Holland- schen export van groenten en fruit?” „Wij rien in Holland één van onze zwaarste concurrenten, vooral om de onder- glas-cultuur. Er staat echter tegenover, dat voor vele producten wy andere ultvoerperio- den hebben dan Holland. Dtt feit verzoende, byvoofbeeld, de Dultsche landbouwers met de fterke Itallaansche invoeren in Dultschland .Maar sommige van onze beider pro ducties komen toch direct in botsing met elkander op gvrichtlge bultenlandsche markten?” „wy ontkennen dit niet, wy weten cok wel dat er een zeker overwicht schuilt in onzen uitvoer, omdat wy geen kunstma- t;ge culturen hebben. Wit willen geen serres en warenhuizen. De productie wordt niet geforceerd en wü kunnen daarom vroegtijdig goedkoop uitvoeren. In ieder geval geldt die botsing op de bultenlandsche markt niet voor alle producten Jn Holland interesseert men zich voor d« tomaten. Welke kansen geeft U deze Ch. L. van de Bilt. kwam en een taxi bestelde, viel het de chauffeur van de taxi op. dat er iets merk waardigs was in den houding van het Jong menseb Hy waarschuwde de politie, die on- middeliyk ter plaatse verscheen. Een inspec teur van politie en een rechercheur fouilleer den den jongenman en bevonden dat hy een bedrag by zich had van 1500— en eenlge centen dus juist het bedrag waarmede de 19-jarige bediende van de Turmac-Maat schapplj te Leeuwarden zich uit de voelen had gemaakt. De gearresteerde Jongeman beweerde chauf feur van beroep te zyn. Het is de 19-jarige O. D., afkomstig uit Leeuwarden. De politie houdt den jongen man voorloo plg in arrest. dit verband schreef het Noord-Hol- landsch Dagblad zeer Juist: „De directie van de spoorwegen kan zich er niet achter verschuilen, dat zy geen ver laging van de vrachttarieven by het vervoer van landbouwproducten per spoor toe kin staan. Daar, waar de tuinbouw of de expor teurs de middelen hebben om haar te dwin gen, doet ze het v^l. Voor meer dan de helft van' onze tuinbouwproducten heeft zy den exporteurs een reductie gegeven van 15 pet., maar voor den zich het meest in moeilijk heden bevindenden tuinbouw weigert ze alles.* Mijnheer de Voorzitter! Er te reden voor dit verwyt. De vallingen in Noordholland konden, elk voor zich, dat groot aantal wa gons niet bereiken en kregen dus geen cent korting. De tuinders in Noordholland kun nen nu nog niet de vrachtauto’s in gebruik stellen. De tyden zyn te slecht. Maar ik ver zeker den Minister, als de tyden beter wa ren, dan zou de organisatie den Minister gerust met zijn hooge vrachttarieven laten ten op bultenlandsche markten, de aanlei ding zou zyn tot een nutteloozen strijd. Con currentie kan altyd vermeden worden, wan neer twee concurrenten zich met elkander verstaan.” rijn eigen belang aeker zou doen, dat dan de regeerlng indien zij dat beleid dekt maar op andere wyae moet zorgen, dat de door my bedoelde reductie aan den tuin bouw wordt verstrekt. Ik ben niet blind voor de bezwaren, welke er in dezen tyd aan verbonden kunnen zyn om groote bedragen voor rekening van het Ryk te brengen, maar nog veel grooter be zwaar acht ik het, indien men onzen in nood verkeerenden tuinbouw niet zou helpen en daardoor een van de belangrijkste, voor ex port werkende bedrijven zou laten ver schrompelen. Mynheer de Voorzitter! Ik meen voldoen de te hebben aangetoond, dat da Minister ook zonder rapport in deze toch werkeiyk eenvoudige zy het dan voor den tuin bouw belangrijke aangelegenheid wel een beslissing kan nemen en ik vertrouw dan ook, dat de Minister de ongerustheid, dooi het bovenmate lang ultbljjven van een maat- zal willen wegnemen en op wyze zal doen biyken, ernst te om hetgeen ons uitzicht is gesteld, thans geringer Is Rotterdam. Maar in ieder geval is er een verkeers- toenemlng en Ik constateer met genoegen, dat we In de bladen voor een paar weken hebben kunnen lezen van de belangryke toe neming van het verkeer door de electriflcee- ring der lynen. Ik herinner er b.v. aan, dat het verkeer op enkele dier lijnen met meer dan 35 pro cent Is toegenomen. Mynheer de Voorzitter! Toen de lyn Haar lemIJmuiden nog niet geëlectrificeerd was. was het verkeer met IJmuiden, doordat er te weinig treinen liepen, nu niet zoo druk. Toen was er behoefte aan verkeer: de auto bushouders waren slimmer en zorgden voor geregelde, snelle en drukke verbinding van Haarlem met IJmuiden. Ze maakten goede .zaken. Toen de Spoorwegen dat In de gaten Lkregen. hebben ze eieren voor hun geld ge- ficozen en nu Is er een verbinding Haarlem— «Jmulden om bet half uur, die klinkt als een Klok en die het verkeer op die spooriyn Menorm heeft doen toenemen. U Dit kan den Minister toch iets zeggen. nJ. Bdlt: op den duur wordt duurdere en verbe terde exploitatie wel betaald. Anders gezegd: de cost gaet voor de beet uit. Daaróm spy t mij zoo de houding van den Minister tegenover het vervoer der groenten, speciaal het vervoer der groenten van de Noordhollandsche veilingen. Het antwoord toch, dat de Minister geeft op bladz. 13 en 14 van de Memorie van Ant woord betreffende de vervoertarleven, Is wel diep teleurstellend. En het moest den Minister toch wel Iets zeggen, dat zoovele sprekers dezen avond tegen die tarieven toornen. Mynheer de Voorzitter! roep op aan de verplichting jaar reeds is toegesegd zetten. Indien de regeerlng iets wil doen of zou willen medewerken om onzen tuinbouw op de been te houden, Indien de spoorwegen willen medewerken mede in hun eigen belang om de verzending mogelijk te ma ken, dan zullen zy. niet met de handelaars, maar met den tuinbouw zelf. byv. met hef Centraal Bureau voor de Veilingen, een overeenkomst moeten treffen, doch In elk geval zóó. dat te voren vaststaat welke re ductie wordt verleend. Dan alleen komt deze korting aan den tuinbouw ten goede; staat echter van te voren niet vast welke reduc tie wordt toegekend, dan krijgen de tuinders er niets van en wordt het practtech een douceurtje voor de handelaars, die wel zoo bereidwillig zullen zyn deze toelage te aan vaarden. ook zonder dat zy daarvoor iets bijzonders hebben gedaan. Het te byna niet aan te nemen, dat de Nederlandscbe Spoor wegen zulke eenvoudige zaken, welke ieder een weten kan, niet zouden kunnen begrijpen en Ik kan daarom nog te minder Inzien welk nut er In gelegen kan zyn om op een rapport te wachten, hetwelk ons althans op dat terrein niets nieuws kan vertellen. Zoo stond practtech de zaak verleden jaar reeds, maar de uitdrukkeiyke toezegging van den Minister, dat afzonderiyk voor de vracht tarieven voor land- en tuinbouw voorstellen zouden worden gedaan, heeft de heeren Kampschöer ex er toe gebracht, hun motie, die stellig met groote meerderheid zou zyn aangenomen, in te trekken. Het wil my dan ook voorkomen, dat de Kamer moeliyk ten tweeden male genoegen kan nemen met een verwyzlng naar het „eerlang” uit te brengen rapport. Het staat toch m.L zóó, dat als de spoorwegen per se weigeren om te doen wat teder ander in ring nog geen reden te zyn om haar Invloed niet te gebruiken ten einde ook voor den tuinbouw een regeling te treffen, zooals ook voor andere gevallen reeds bestaat. Men kan nu wel zeer gewichtig doen, maar practtech gaat het toch eigeniyk maar over de simpele vraag of de Spoorwegen bereid zyn een brulkbaren vorm te zoeken, waardoor aan den tuinbouw een zelfde reductie wordt verleend als In andere gevallen reeds geldig te; het verschil Is alleen, dat men onder een of andere garantie w"’«te zeker wel zal wor den gegeven te voren de reductie vast stelt. Het zal verbazend interessant zyn indien wy straks allerhande gegevens, in een rap port verwerkt, zullen ontvangen; wanneer wy byv. precies weten hoe de juiste verhou ding is tusschen de pryzen van het product en de vrachtprijzen en over de taak van de Nederlandschen Spoorwegen allerhande be langrijke zaken zullen vernemen; maar voor de beoordeeling van de vraag, welke ons thans bezighoudt, te die wetenschap waarde loos en zou ik met een variant op een oud spreekwoord willen zeggen, dat wy méé, hebben aan één ons bereidwilligheid, dan aan een centenaar folianten vol spoorwegwijs heid. Want wy weten, dat het tuinbouwbedrijf in nood verkeert, niet hst minst omdat men het allerhande moeiiykheden in den weg legt, en nu kunnen wy dat bedryr «enigszins helpen door het dezelfde faciliteiten toe te kennen, welke ook In andere gevallen wel worden verleend. Daarover, maar daarover dan ook alléén, loopt de quaestie en alle rapporten, welke men ons zou willen toezenden, veranderen daaraan niets. De Minister kan straks zeggen, dat er aan den Westlandschen tuinbouw een reductie 13 toegekend, doch ik hoop, dat de Minister dat niet zal doen, omdat juist deze reductie een voorbeeld te van de onbeholpen wyze, waar op de Spoorwegen te werk gaan. De methode, daarby gevolgd, te er een zooals wy zeker niet moeten hebben. Hier was trouwens het bekende concurren- tlemotlef weer de drijfveer; de concijrrentle was hier tastbaar, maar dat de vasthoudend heid van de Spoorwegen tot gevolg zal heb ben, dat er in veel gevallen niet meer aal kunnen verzonden worden, schynt niet tot haar door te dringen. Arbeider en tuinder, belden ritten reeds aan den grond, een be langrijk stuk werkgelegenheid dreigt voor ons verloren te gaan en nog alen de Spoor-, wegen blijkbaar niet, in, dat zU met onzen; tuinbouw ook hun rigen inkomsten coder- graven. Over de methode, welke de Spoorwegen voor het Westland hebben toegepast, zou Ik ook nog iets willen zeggen. Ik weet niet of door den handel het overeengekomen quan tum zal worden verzonden; zyn echter mijn Inlichtingen juist, dan zal door de spoor wegen een bedrag van 150.000 A 300.000 betaald moeten worden, maar nu niet aan de tuinders, die het zoo bitter hard noodlg hebben, maar aan den handel, die zulks als een douceurtje in ontvangst kan nemen. Of het door my genoemde bedrag al dan niet juist te, doet alweer niets af aan het feit, dat de werking van de gevolgde metho de is zooals door my Is aangegeven. Voor zoover de handelaars opdrachten uitvoeren of wel met bultenlandsche handelaars ver bonden zyn, komt een gedeelte van het be drag zelfs aan het buitenland ten goede. Nu vraag ik toch In gemoede, wat de Nederlandscbe Spoorwegen kan bewegen tot een dergeiyke houding. Dit feit alleen moest hen er reeds toe brengen, om een andere regeling te treffen. Weten zy soms niet eens, dat deze reduc tie aan de verkeerden kant werkt, of moe ten wy aannemen, dat het hun eenvoudig niets kan schelen, wanneer slechte de zicht bare en tastbare concurrentie betreden wordt. In beide gevallen echter meen Ik, dat het hoog tyd wordt, dat da regeerlng, die toch in deze voor den gang van zaken mede de verantwoordeiykheld draagt, haar Invloed moet gebruiken om aan de Spoorwegen dul- deiyk te maken, dat er aan hun beleid op dit terrein nog heel wat moet veranderen, voor er van een wys beleid kan worden ge- sproken. Maar Ik herhaal: dat wy daarop niet kun nen wachten; de regeerlng biykt verant- woordeiyk en kan zich m l. noch me^ een beroep op de spoorwegen, noch met een be de commlssle-De Vries, onttrekken om hetgeen verleden in daden can te Naar aanleiding van de beslissing der Am- sterdamsche Rechtbank Inzake de loten Pa leis voor volksviyt van 1867 A f 10 wordt van verschillende zyden gevraagd hoe het □u met de loten van 1869 A f 2.50 staat en of deze ook proflteeren van dc gunstige be slissing Hierbij dient er op gewezen te worden, antwoordt de „Msb.”, dat destyds wat de trekkingen der loten 1869 betreft reeds een definitieve regeling met de houders werd ge troffen. Het oorspronkeiyke aflosslngsplan werd in 1917 gëwyzlgd, waardoor de trekkingen nu duren tot 1 Juni 1977, terwijl dit oorspron kelijk 1930 was. Ieder jaar vinden op 1 Juni de trekkingen plaats en op 1 Januari 1930 moesten nog 315 000 loten getrokken worden. De leening was totaal groot f 1.000.000, ver deeld in 8000 seriën van 50 obligaties groot f 250. De loten die tot het nieuwe regellngsplan zyn toegetreden werden afgestempeid. Ter beurze worden ook alleen afgestempelde ttukken verhandeld. De minimum uitloting Is f 3 per lot terwijl er premies zyn van f 100.000, f 50.000, f 5000. f 1000, f 350 en f 100. Deze premletrekkingen vinden plaats op 1 Juni 1941, 1953, 1965 en 1977. Ook voor de loten van f 2 50 bestaat een waarborgfonds, dat by de Associatie Cassa te gedeponeerd. Dit fonds te echter op zichzelf niet toerei kend om aan het ultlottngsplan te voldoen. Het Paleis voor Volksvlijt heeft zich echter bersld verklaard telkens een bedrag van f 3000. benoodlgd voor alle volgende betalin gen van 1000 loten A f 3. te doen. Het waar borgfonds voorziet dan in de groote betalin gen. Een berekening, ultimo 1917 gemaakt, gaf als resultaat de mogelijkheid van uitvoer baarheid van het aflosslngsplan. Zou het mogeiyk blijken eerder dan in 1977 over te gaan tot geheele afbetaling van alle loten, dan zou dit worden gedaan. Het Paleis voor Volksvlyt had tot zeker heid voor de richtlge nakoming harer op zich te nemen verpllcht’ng tot betaling van de termt’nen van f 3000 cred'ethynotheek ver leend op het Paleis. Deze hvnotheek werd in 1933 doorgehaald tegen storting van f 63.266, welk bedrag sindsdien deel kwam uit te ma ken van het Waarborgfonds der leening. Ofschoon aanvankeiyk de niet af gestem pelde loten van dé trekkingen volgens het regellngsplan buitengesloten zouden zyn. nemen zy toch aan die trekkingen deel. Mijnheer de Voorzitter! Begrijp ik deze passage goed, dan bedoelt de regeerlng. dat we bet debat over de spoorvrachttarieven voor land- en tuinbouwproducten wel kun nen staken, omdat de regeerlng toch geen beslissing wil nemen vóór het geheele rap port van de commissie Is verschenen. Ondanks de geruststellende verklaring van de regeerlng, dat er, voor ?oover haar be kend, nog geen export vernietigd is eer. opvatting, welke ml véél te optimistisch is meen ik toch, dat noch de Regeerlng, noch de Kamer zullen mogen wachten op dat rapport. Ik vrees, dat wy dan tot aan het Israélletteche Kerstfeest den xyd zullen hebben, vóór er een bevredigende regeling is getroffen. Verleden jaar is de motie-Kampschöer cj. Ingetrokken op de toezegging van den Minis ter, dat wy niet behoefden te wachten tot dat de tarievenpolitiek In haar vollen om- vang zou zyn nagegaan, maar dat op korte.i termyn advies zou worden gevraagd om dan (woorden van den Minister zelf): tusschen- tyds. Incidenteel, voorstellen te doen, die in de goede richting gaan”. En even verder: „want die commissie moet geen kapstokken commissie worden". Klinkt dat alles niet lichtelijk ironisch, nu we Intusschen een jaar verder zyn en onze tuinbouw verlangend uitziet naar maatregelen, welke er toe kunnen leiden, dat althans een klein beetje hulp wordt ver leend om de geweldige moeiiykheden. welke hem in den weg gelegd worden, te over winnen? wy zyn even ver of liever nog verder van huls dan een jaar geleden, wy krijgen straks wellicht een heel Interessante verhandeling over spoorvrachttarieven, waarin echter de zaak, waarover het gaat en waarbij her vooral op spoed aankomt, verdronken Is. Wij hebben voor deze aangelegenheid geen we tenschappelijke verhandeling noodlg. De zaak munt uit door eenvoud en is ml voor ieder, die de verhoudingen begrijpt, zoo klaar als de dag Men behoeft toch geen uitgebreid rapport om te weten, dat de tuinbouw in een noodtoestand verkeert; wy hebben toch geen rapport noodlg om te weten, dat de Spoorwegen uit concurrentieoverweglngen tot 30 pCt. reductie op de vrachttarieven verleenen. Dat heeft de Minister ons ver leden jaar zelf in zijn Memorie van Ant woord (blz. 33) medegedeeld. Zeker, er staat by, dat zulks een nood zakelijk middel ie om den concurrentiestrijd te kunnen voeren en dat is, by den tc^ heden vrywe’ weerlooaen tuinbouw, nog niet het geval, maar dat behoeft voor de regee- ritten. zy zouden rieh zelf helpen. Hy zou ae daartoe dwingen. Helaas, nu kunnen rij niets. Kn in deze bedrukte tyden, nu alle kleintjes helpen, doet de Minister niets In die richting. En dat spyt my. Begin October werd In Keulen een West-Dultsche Gast- wlrtmesse gehouden. Een groentsjaarbeurs zou ik zeggen, vry vertaald. En daar is wel sterk uitgekomen, de toenemende concurren tie, die wy van Itallaansche zijde te duch ten hebben. De Itallaansche Regeerlng zorgt voor goedkoope spoorwegtarieven, voor versche groenten, voor een grooter aantal koel wagens. voor meer koelmagazynen, voor een goed Ingerichten bultenlandschen voorlich tingsdienst. voor een lyst van betrouwbare Importeurs, enz. Voor een deel hiervan zorgen onze tuin bouworganisaties zelf Maar het spoorweg bedrijf is een monopolistisch bedrijf der Re geerlng. Late zy toch het groote belang der zaken begrijpen. Het gaat hier om een be drijf, dat mllliwnen opbrengt. Onze tuinders en hun veilingen hebben recht op erkenning der Regeerlng. Ze hebben nu lang genoeg gewacht. Myn heer de Voorzitter! Ik zou willen vragen: Excellentie, ae zyn nu het wachten moe. Gy, Regeerlng. hebt daaraan schuld. Laat het nu uit zyn. wy kunnen ons nu weer niet met een kluitje In *t riet laten sturen Daaftr-^yraag Ik: wanneer komt nu (ook in het belang van de opbrengst voor de spoorwegen, onder herinnering aan het straks aangehaalde) wanneer komt dat lager tarief, dat hooger opbrengst geeft? Wanneer komt de tarlefverlaging? wy kunnen niet meer wachten! De Minister schenke nu eens klaren wyn dan kunnen we zien wat ons te doen staat. Een ernstig auto-ongeluk dat bijzonder goed Is afgeloopen had gisteravond tegen half twaalf plaats te Amsterdam op het Singel by het Koningsplein. Een auto waarin behalve de chauffeur nog twee andere personen zaten, kwam uit de richting van het Spul. Op een gegeven oogen- bllk slipte de wagen en schoot voor de Unl- versltelts Bibliotheek over het trottoir, brak de langs den wal loopende Ijzeren leuning en verdween In het water van het Singel. Een Surinamer, zekere Dubois, die daar met zijn vrouw liep, bedacht zich geen oogenblik en sprong van den hoogen wal In de gracht. Hy rukte de deur van den ge- Woensdagmlddag was D. Z te Zwanen burg bezig met het herstellen van een an tennemast op het dak zijner woning, toen hy zyn evenwicht verloor en op de serrerutten zyner buren terecht kwam. Deze bleken hiertegen niet bestand, braken, waardoor Z. met een smak op de tafel terecht kwam, waaraan het gezin voor bet middagmaal gezeten was. De ontsteltenis was begrljpeiyk zeer groot. Z. bekwam Inwendige kneuzingen en werd met een auto naar een ziekenhuis overgebracht. Ook een kind dat aan zat. bekwam verwondingen door een glas scherf. cultuur in centraal- en Noord-Itallë? De Ne- derlandsche soorten tomaten worden zeer gezocht." „Ik geef de tomatencultuur In centraal- en Noord-Itallë een goede kans. Hét zal zelfs geen gevaar zyn, dezelfde variëteiten te kweeken als door Holland met succes worden ultgevoerd Dit is natuurlijk een kwestie van tyd." „Hoe staat het met de aardappelen in centraal- en Noord-Itallë?" „Eenlge jaren vóór den oorlog hebben eenlge HoUandsche tuinders getracht. In de provincie Ferrara aardappelen te kweeken. Maar het Is niet goed gelukt, noch met den consumptie-, noch met den industrie-aardap- pel. De aardappelmeelfabrieken staan er nog, maar zy maken geen aardappelmeel meer. Tydens den oorlog heb Ik zelf aangeraden, ten behoeve van de legen aardappelen te ver bouwen in centraal- en Noord-Itallë. Maar de resultaten zyn niet zoo goed geweest. Om een vroegen aardappel te hebben, moet men niet zulke nachtvorsten hebben als In deze gebieden nog wel eens voorkomen. Volgens myn persoonlijke overtuiging liggen de aard- appelgebieden ten Zuiden van Rome." .Nederland is erg geïnteresseerd by den uitvoer van pootaardappelen. Denkt U. dat de HoUandsche Invoer van pootgoed ge leidelijk grooter kan worden? Het vorig Jaar is een achteruitgang gesignaleerd. Hoe komt dit?" „Inderdaad zyn het vorig Jaar niet zoo veel aardappelen voor zaaldoelelnden uit het buitenland betrokken. De boeren trachtten te bezuinigen en velen hebben het product verkregen 'uit bultenlandsch pootgoed, voor het tweede jaar geplant. Natuurlijk veran deren de biologische eigenschappen van het product, maar wat kunnen wy er aan doen? De boeren willen bezuinigen op kunstmest, op zaad, enz. wy hebben getracht en trach ten nog, zaadaardappelen te kweeken In de Abruzzen, waar de temperatuur ongeveer overeenkomt met het land van oorsprong van het bultenlandsch pootgoed. In leder geval worden de proeven voortgezet. wy zyn echter op den invoer van bultenlandsche aardappelen voor zaaldoelelnden aange- we®en.” „De meeste aardappelen. In het voor jaar door Italië uitgevoerd, zyn toch wlt- vleerig. niet waar? Zou Italië interesse heb ben voor witvleezig pootgoed uit Herfland?” „De HoUandsche pooters worden veel gezocht In Italië en het Is wel aan te ne men, dat ook de wltvleezlge soorten gaarne zullen worden gekocht.” .Nu nog lets over de tafeldruiven. Ex cellentie. In Holland kweeken wy een groo te soort tafeldruif, die in het buitenland zeer gezocht is. De Itallaansche tafeldruif is over het algemeen klein, niet waar?" De senator stond op en zocht even iets op een andere tafel; toen kwam hy aan dragen met een groot boek; op titelblad las ik: „Ufa da tavola” „Tafeldruiven." „Kijk eens mynheer. Deze rijk geïl lustreerde uitgave behoort tot een serie van boeken, die door ons zullen woeden uitge geven. Elk deel behandelt tot In de kleinste byzonderheden alle kwesties omtrent een bepaald product. Dit Is het eerste deel. Hier in ziet u schitterende Uthographiën van druiventrossenu zult gewaar worden, dat wy ook groote soorten kweeken ....en hier lachte de senator trotsin deze druiven gloeit de Itallaansche zon.” Bedenkt u wel, van elke bectaar 30.000 Kg. druiven, wy rijn echter altijd geneigd en gouden ons gelukkig prijzen ons met de Hol- jandsche tuinders te verstaan In het geval, dat botsing van sommige tulnbouwproduc- Het rapport-De Vries komt nu „binnenkort". En dat. Myn heer de Voorzitter, na de toezegging van verleden jaar by de behandeling der water- staatsbegrootlng! De motie-Kampschöer, ook door mij onder- teekend, is toen ingetrokken; wy vertrouw den de toezegging van den Minister. Ik heb daarover nu wel eenige spyt. Mynheer de Voorzitter! Ik mag hier wer- keiyk spreken van diepe teleurstelling by le betrokkenen. De minister moet niet zeggen: dit beetje kan de tuinders toch niet helpen. Mynheer de Voorzitter! Een verlaagd spoorwegtarief kan zeker helpen, vooral nu, nu de prijzen zoo uiterst laag zyn. zoodat de vracht tot de grens den koopprijs nadert. Gisterenavond nog schreef een blad uit dc Streek, het Noord-Hollandsch Dagblad: .Meermalen komt het in dezen tyd voor, dat een wagon sluit- of bloemkool zoo’n ge ringe waarde heeft, dat het vervoer van de veiling In Noordholland tot de grens 50 tot 70 proeent bedraagt van den vellingsprija De productiekosten bestaan hier uit den pacht prijs Van het land, den arbeid, bet zaad, de verpakking en Inladlng. Het vervoer, dat, wat tydduur betreft, in het geheele produc tieproces maar een heel klein onderdeel vormt, eischt de gróótste uitgaven. Dat is onredeiyk, en vooral in dezen tyd. nu de landbouw In nood verkeert en de regeerlng zelf vérklaart. dat alles gedaan moet worden om dit bedryt, dat van ontzagiyke beteeke- nis is voor de welvaart van het land, te redden, niet verantwoord.” De tuinders in het Westland hebben niet opgehouden te klagen. Toen in April byna 300 mlllloen K.G. groenten per auto werden uitgevoerd, 'het Centraal Bureau geeft als nauwkeurig aan 2.831.000 K.G.) en per auto werden vervoerd, is de spoor gekomen met 16 pet. vrachtverlaglng aan de exporteurs na een zekeren tyd. Op de bestede prijzen heeft dat, naar Ik vernam, geen invloed, omdat die 15 pet. verlaging slechts komt, als de 6000 wagons zullen zyn bereikt, wat de exporteurs eerst weten als het seizoen afgeloopen Is. In

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 3