J - ONS BLAD VIJF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 281 DONDERDAG 3 DECEMBER 1931 Het drama te Echt Verliezen VOORNAAMSTE NIEUWS Verplaatst zich de schelvisch? Democraten? BOEKBESPREKING 5 C3 tó Regeling uitvoer bloembollen De Noordzeevisscherij in November Treinbotsing op de spoor lijn Antwerpen-Brussel De inzameling voor het Nationaal Crisis-Comité JOH. L AU WERS PAYG!OP 3 ALKMAAR Tooneelkijkers Verrekijkers DE WILD De Nederl. Bank en het Pond DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN NA EEN EEUW VRIJHANDEL f3000.- f 750.- f 250.- Zn„h^ f 125.- db^r<ni^" f 50.- ^“^“kI“f40. AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAM VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEIEN OITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL Een bescheiden triumfator I Een derde arrestatie Crisisinvoerwet in de Tweede Kamer is Ingekomen bij de redactie f der conflict het in In den te vernemen Zweedsche pogingen tot tulpenteelt Nederiandsrh oud -tadustrieei re wend Barometerstand 9 uur v.m.: 7.67, achteruit. op Groote vangsten by Terschelling. Vragen van den heer Joekas Geknipt uit een hoofdartikel _De Socla- De mist Braad te Eindhoven Tramboiaing in Rijswijk J Weer sterke achteruitgang der trawlvisscherij Beschikbaarstelling op andere wijze geregeld Licht op De lantaarns moeten mogen worden opgestoken om 4.18 uur. De conversie der 6 pet. Staatsleeningea gaat per 1 Maart 1932 niet door. KUNST- EN HARDRIJDERS, MET EN ZONDER SCHOENEN ^ALLEEN KWALITEITSARTIKELEN EN GOEDKOOP! De Britache delegatie ter Ontwapenings conferentie ia samengesteld. Memorie van Antwoord Inzake de begroe ting van bet Wegenfonds. P rul. dulden? ABONNEMENTSPRIJS) Per kwartaal, voor Alkmaar f L— Voer bullen Alkmaar 2.85 Mei Geïllustreerd Zondagsblad S-60 booger Maatregelen tegen misbruiken bij leveranties aan particulieren in het buitenland Ingediend ia een wetsontwerp tot regeling van den uitvoer van bloembollen. t dooden. M gewonden Gisteravond heeft op de spoorlijn Antwer penBrussel tusschen de plaatsen Duffel en Sinte Kathelijne Waver nabij Mechelen een ernstig spoorwegongeluk plaats gehad Vol gens de eerste berichten zijn er reeds vijf dooden geborgen. Gisterochtend omstreeks vier uur werd te Eindhoven brand ontdekt In een perceel aan de St. Tudo, bewoond door den kruidenier P Rooymans Huls- en achterkamer stonden weldra in lichtelaaie en bij het bluaschings- werk richtte de gemeentelijke brandweer groots waterschade aan in den goederen voorraad. Het pand brandde nagenoeg 'ge heel uit. De brand is waarschijnlijk ontstaan doordat vonken uit en fornuis op den vloer zijn gevallen. Verzekering dekt de schade. Botsing tusschen twee treinen op de lijn BrusselAntwerpen. 20 gewonden, onder wie twee Nederlanders. Dr. Schacht, de vroegere president Rijksbank. Is by een auto-ongeluk gewond. 1) André Siegfried: „La crise brltan- nlque au XXe siècle” (Paris 1931). i) Dit is een vergissing de achter lijkheid der Engelsche ondernemers •peelt in Siegfrieds betoog slechts een wij ondergeschikte rol. Gistermorgen omstreeks kwart over acht zijn op den tramweg DelftDen Haag onder Rijswijk drie trams tegen elkaar gebotst. De weg -was versperd, zoodat over enkel spoor moest worden gereden. De conducteur van de tram uit Delft liep vooruit om den bestuur der van de van Den Haag komende tram te waarschuwen. Deae stopte, maar een volgen de tram uit Den Haag reed tegen de andere op en deze weder tegen die van Delft. De materleele schade is groot. Een jongen werd licht gewond. Met behulp van autobussen werd bet ver keer tijdelijk onderhouden. Rijbewijzen voor bakfietsen met aanhangmotor te te strijden en gedachten loos uiige treden piaata van njeuwe Die lijden aan traag- Nooit Is er door een of ander links-so- cialisi beweerd dat de wereldrevol-Hie in Nederland zo i beginnen Maar wy hebben steeds gewezen op de mogelijkheid van re- volutionnaire spanningen in het bulten- **nd vooral in Duitechiand. Op d- noodza kelijkheid om uok de arbeidersklasse hier in ons land in een revolutlonnalre situatie te dringen. on bij het ontbranden van revolutionrudre beweging ook hier Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp Ingediend tot regeling van den uitvoer van bloembollen. Dit ontwerp Is samengesteld in verband met de bepaling van artikel 9 der Landbouw- uitvoerwet 1929, volgens welke een algemeene maatregel van bestuur uitgevaardigd krach tens artikel 8 dier wet moet worden vervan gen door een regeling bij de wet. Met betrekking tot den uitvoer heeft ge noemd artikel 8 toepassing gevonden bij K. B. van 5 Augustus 1931 (Stsbl. 360 De in houd van dit besluit moet derhalve thans in wetsvorm worden overgebracht. Daarbij doet zich sterk de wenschelljkheid gevoelen om een soepele, gemakkelijk te han- teeren regeling te treffen, zulks in verband met de mogelijkheid van wisseling in de elaeben van de practijk, in deze materie veel al bepaald door bijzondere verlangens der afnemers in het buitenland en eventueele Invoerregelingen aldaar. Uit dien hoofde kan de onderhavige wetsvoordracht niet dan de grondslagen bevatten en moet de uitwerking in onderdeelen aan een algemeenen maat regel van bestuur worden overgelaten. Het verlangen om te geraken tot een rege ling van den uitvoer van bloembollen is uit gegaan van de belanghebbenden. Algemeen werd de wenschellikheid inge zien om door middel eeiïer regeling overeen komstig 't beginsel van de Land bouw uitvoer wet 1929 aan het peil .van onzen uitvoer tn dit opzicht een hechtere basis te geven. In het bijzonder wordt de noodzakelijkheid ge voeld paal en perk te stellen aan misbruiken bU leveranties van bloembollen aan particu lieren in het buitenland welke in toenemende mate tot gerechtvaardigde klachten aanlei ding geven en een wezenlijk gevaar opleve ren voor den goeden naam van het Neder landsen product. In overeenstemming mat de vakterminolo gie is in artikel 1 een ruime definitie van „bloembollen" opgenomen zoodat daaronder ook zijn begrepen knollen van bloemgewas sen. zooals gladiolen en crocuasen. Verboden wordt zonder een geleideblljet dat afgegeven moet worden door den planten. ziektekundlgen dienst bloembollen uit te voe ren of aan eenlg middel var vervoer tot uitvoer aan te bieden. Twee dooden De laatste berichten over het spoorweg, ongeluk melden, dat er twee personen het leven bij hebben verloren, dat 8 personen zwaar en 12 licht gewond werden. hij verlies van 'o anderen vinger De laatste weken komen te IJmulden vele kustbooten. die ter hoogte van Terschelling vlschten. met groote hoeveelheden schel- viach aan de markt. Sedert Jaren werd daar ter plaatse, waar vroeger veel schelvisch was. slechts schol, tong, tarbot enz. gevan gen, doch thans schijnt de schelvisch een volksverhuizing te hebben ondernomen in de richting van de Nederlandsche kust. Onder gewone omstandigheden zouden de vlsschers deze buitengewone gebeurtenis zeer hebben toegejuicht, maar waar deze nieuwere vangsten van schelvisch gepaard gaan met een vermindering der scholvang- sten en schol een veel grooter marktwaarde bezit dan schelvisch, vindt dit biologische raadsel slechts wéinig instemming. Omtrent de oorzaak van dezen verander den schelvischtrek weten de mannen van de practijk geen opheldering te geven. On getwijfeld zal het biologisch visacherljsta- tton zijn aandacht aan deze zaak niet ont houden. regeld worden. Het ligt in de bedoeling om bestuurders van motorvoertuigen wederom in de gelegenheid te stellen de proef met een driewiellg motorrijtuig af te leggen, en hen daarna in het bezit te stellen van een rijbewijs, dat voldoende aantoont, dat daar mede geen auto mag worden bestuurd. Dan zal het bezwaar zijn opgeheven, dat be stuurders van een bakfiets gedwongen moeten worden om zich te bekwamen in het besturen van een vierwielig motorrij tuig. hetgeen niet hun bedoeling is, terwijl anderzijds de mogelijkheid zal zijn uitge sloten om „langs een omweg” in het bezit te komen van een rijbewijs A. Vermoedelijk zullen deze nieuwe rijbe wijzen voorzien worden van een geperfo reerd cijfer III. De wijae van hulpverleenlng van het Nationaal Crisis-Comité. een onze ^*8 te slaan. Het kapitalistisch stelsel om- ver te werpen en den greep naar de macht te doen.” Nieuwe moeilijkheden ChinaJapan. vragen: hoelang tal d< 8 D ks lieden nog in haar gelederen Tr**8t O. P. D. In „De Vrijheid”. gaat, mijne heeren, om niet minder dan om de democratie, welke door dese revo- lnt>onnalren wordt belaagd. de 8. D. A. P. wil, blijkens baar naam, '.-ch democratisch zjin.... LAAT OVER DE BOTERSTRAAT TEL. 15SS/4 LIJNEN FRIESCHE, ZWEEDSCHE en NOORSCHE SCHAATSEN Vonken uit een fornuis gevallen Het Tweede Kamerlid de heer Joekes heeft aan de Ministers van Ptnanclta en van Kolonlbn de volgende vragen gesteld: Hebben de Ministers kennis genomen van het in de bladen versenenen communiqué, volgens hetwelk de Nederlandsche Bank met medewerking van de Nederlandsche Regee ring een deel van haar bezit aan Engelsche ponden aan de Ned -Indische Regeering heeft verkocht, ten einde deze ponden te doen dienen tot aflossing van de tn Engelsche ponden aangegane Ned.-Indische leenlngen, en kunnen zij de juistheid van dit bericht bevestigen? Zijn de Ministers, indien deze vraag be vestigend wordt beantwoordt, bereid mede te deelen of bedoelde aankoop door de Indische Regeering is geschied op aandrang van de Nederlandsche Regeering en of voor de over eenkomst. waarbij bedoelde transactie is ge. regeld. de goedkeuring zal worden gevraagd van den Volksraad en van de Staten-Oene_ raai? „De Eendracht” besluit den stakers in Twente de reglementaire uitkrering te geven. NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD HE I i Mi vooruitbetaling per plaatsing In verband met het drama te Echt ia thans de derde verdachte gearresteerd. Het is de veldwachter W. te Posterhoit. die te Roermond In het huls van bewaring is In gesloten. Giften kunnen ook worden toegezonden aan het bureau van ons blad. Firma s, die een aeker bedrag beschikbaar willen stellen, te leveren In goederen In na- tura. kunnen dit eveneens bij ons blad op geven. De Ingekomen giften zullen in dit blad worden verantwoord. Wie zal er zich over verbazen, dat de liberalen, met name tn ons kleine Hol land, zich voortdurend ergeren nu de ■ereldhandelskrlsis op haar hoogtepunt nog een krisls van den vrijen handel met zich meebrengt. Nu er haast geen dag voorbij gaat, waarop niet een of ■teerdere landen hun grenzen voor den invoer hebben dichtgespijkerd of den muur van hun tarieven hebben opge boogd. Nu zelfs Engeland, het klassieke land van den vrijhandel. zijn dogma prijsgegeven heeft en Invoerrechten gaan heffen. Ziet ge wel, zoo klaagt dan ook de „Haagsche Post" met medelijdende geste, ziet ge vel, dat de Grieken gelijk hadden, toen ze zeiden, dat de góden bun, die zij straffen willen, het verstand ontnemen. Arme regeeringen! Arme Mac Donald! HU toch vooral diende beter te weten. Heeft niet immers onlangs nog een be kwaam kenner van Engeland 1) in zijn boek over de Britache krisls geschreven: 16 Postgiro no. 42549 5. 1 ceni-collecte R K. Lyceum, Alkmaar f 2 56 ALKMAAR Telefoon: Administratie Na 483 Redactie No. SU FNKHITZER ALMANAK. Uitgave N V. Gebr. Van Staden. Koudenhorn 44, Haarlem. Verschenen is de 337ste jaargang van den vanouds vermaarden Erve C. Stichter’s Enkhuizer Almanak. Behalve den kalender met de wem stxa- spelllng voor het jaar 1932 bevat de Echte en Oudste Enkhuizer Almanak de volledig* opgaaf van de voornaamste jaar- en week markten, (welke dit jaar geheel en al naar de nieuwste offtcleele gegevens zijn bjjge- i Onachtzaamheid van een machinist de oorzaak „dat deze krisls op de eerste plaats 2) te wijten is aan de gemakzucht en de onbekwaamheid van de Engelsche werkgevers, die te eigenwUs. te be krompen, te gemakzuchtig en trotse h zijn om voor hun zaak striK paden volgen in wegen te zoeken. heid van begrip en geen zin hebben om ernstige vraagstukken te bestu- deeren en het als Ideaal van den gentleman beschouwen om zich toch vooral nergens druk over te maken en nergens om te vechten op nUver- heids- of handelsgebied.” De omzet in den Ryksviachafslag IJmuiden gedurende de maand November 1631 bedroeg f 1097 255 tegen f 1415 463 in November 1930 of ruim f 318.000 minder. Het is thans niet alleen de trawlvisscherij. maar ook de drjjfnetvisscherij die beUngryk by *t vorig jaar ten achter staat, met uitzonde ring echter van de aanvoeren door Engelsche haringdrifters, die dit jaar veel aanzien lijker waren. Er kwamen binnen van de trawlvisscherij 312 (425) Hollandsche stoomtrawlers met f 733 853 (f 1009.252 besomming en 6 (0) Duitsche met f 14.752. De gemiddelde be somming der Hollandsche trawlers was der halve f 2355 tegen f 2375 in November 1930 en f 2360 in October JJ. Het aantal reizen was 24 minder dan In de vóórlaatste maand, zoodat ook November de zoo gewenschte op. levlng niet heeft gebracht. Deze slechtere re sultaten waren In hoofdzaak het gevolg van het feit, dat alle marktea langs de Ncord- ree overvoerd waren, hetgeen is toe te schrij ven aan de gunstige weersgesteldheid, waar door zelfs de kleinste kust vlsschersvaartui gen geregeld ter vlsscherjj konden uitvaren. Er kwamen verder binnen 44 (14) motor, loggers met f 29516 (f 10.860), 531 (191) mo- torkustvisschers met f 32.950 10.282). 16 (6) open booten met f 99 (f 57). 3 (0) Duit sche 6 (0) Belgische en 16 (1) Deensche mo. torkotters met resp f 911, f 4.553 en 9664 (f 1474). De gemiddelde relsbesomming der loggers was derhalve f 675 tegen f 826 in October. In ons vorig maandoverzicht gaven Wij als onze meenlng te kennen, dat de maand November ook voor deze vaartuigen minder gunstig zou worden. Deze meenlng ,ts gebleken juist te zyn geweest. De loggers, die tot nu toe flinke reizen maakten, hebben derhalve in November ook de gevolgen van de slechte toestanden ondervonden. De Deensche motorkotters kregen ook hun po sitie van de malaise. Zij besomden f 600 per reis. dX f 400 minder dan in October. De drjjfnetvisscherij was met uitzonde ring van de Engelsche haringdrifters zeer ot belangrijk. Er kwamen binnen 3 (13) stoomloggers met f 8910 (f 76.449) en 5 (41) motorloggers met f 8665 (f 114.372), benevens 1 <5> Duitsche stoomloqger met t 532 (t 9202) en 225 (65) Engelsche stoomloggers met f 234.829 (f 171.145). De opbrengst der alhier aangevoerde haring bedroeg derhalve f 252 938 tegen f 371.168 in November 1930 of f 120.000 minder. In het eerste cijfer is een 'bedrag van f 235 000 voor lersche haring, aangevoerd door buitenlandsche vaartuigen begrepen. De Hollandsche schepen namen slechts voor ruim f 17.500 in den totalen ha. ringaanvoer deel. Opmerkelijk groot was het u ntal Engelsche haringdrifters dat in No vember alhier kwam markten. Dit vindt on getwijfeld z’n oorzaak in de lagere prijzen, die de haring in Engeland opbrengt, ter. wijl het prijsverschil nog wordt geaccen tueerd door den lagen pondenkoer* De consignatiezendingen brachten f 18.015 (f 12 365) De omzet tn elf maanden van 1931 bedroeg f 10.574863 (f 13.295055). De stoomtrawlers deden in dit tijdvak 2989 4118) reizen en be somden f 7 411 890 (f 10 153 304). Het totaal aantal binnengekomen Engelsche stoomlog gers was 434 (112) met een besomming van f 420 670 (f 296 826). De floor schepen van vreemde nationali teit gedurende Januari tot en met November aangevoerde vtsch vertegenwoordigde een waarde van f 875 000 tegeh f 805 000 In het zelfde tijdvak van 1930. (De cijfers tusschen haakjes zijn van het overeenkomstige tijdvak In 1930). De steunregeling van mobilisatie-slacht offer* door de Eerste Kamer aangenomen. werkt), de op- en ondergang der Maan, de watergetijden onzer kusten en de sterreken- dige berekeningen cpgemaakt door den heer Dr. J. H. Wilterdink. oud-observator van 's Rijks Sterrenwacht te Lelden: alsmede -- --r nog novellen, anecdoten, raadsels en korte het rjjbewUs echter op andere wUze be- I kroniek vanaf 1831. Wij lezen In de „Standaard": overwinning van Mr. Aalberse te kwalifloee- De Maasbode", als het blad de positie van Mr. Aalberse bespreekt, nu de eerste ronde achter den rug is. I* dit adjectief gebezigd om aan den per- soon van den triumfator een beminnelijke eigenschap toe te kennen, dan gaan we met „De Maasbode" van harte accoord Zou het ..bescheiden'’ echter bedoeld zijn om de overwinning van Mr Aalberae te kwallficee- ren. dan had het Rotterdamache orgaan voor wat ons aangaat, gerust een minder ..bescheiden” woord mogen bezigen. Het is misschien geen gewoonte om over de persoonlijkheid van nog in leven zijnde leiders van Kamerfracties, op deze wijze in het. openbaar te spreken of te schrijven Maar hier is er toch wel aanleiding toe Men wist toch, dat de R K fractie vogels van diverse pluimage telde. Allen goed Roomsch. maar overigen* op meer dan één punt niet al te eensgezind. Nolens. nu ja Nolens, die kon er. behou den» een zeer enkel geval, de eenheid wel in houden. Maar nu de opvolger? Natuurlijk doen zich, bU het verdwijnen van politieke lelden, zulke vragen altijd voor. Dat was toen Kuyper stierf en even zeer toen Lohman van on* heenging Maar hier had de vraag practisch nog meer be- teekenls A.-R. of C.-H. fractie *ljn maar zelden een beslissende factor bjj belangrijke poli tieke momenten. Tenzij ae samengaan Maar de R.-K. fractie, met haar dertig leden oefent bijna steeds een beallsaenden invloed Althans zoolang ae gesloten optreedt In dat geval kan men haar vergelijken met een meerpaal, waaraan de trossen van het schip van Staat bevestigd worden. Verdwijnt die eenheid, stemt vandaag de eene helft zus en de andere helft zóó. dan schaadt dat niet slechte de party, die onder die tweedracht lijdt waarmee andere partijen niets te maken hebben maar dan lijdt het Regeeringsbeleid er onder, waarbij andere groepen wél belang hebben” Dese beschouwing geldt alle partijen, ook de onze maar zij raakt in het bijzonder de R.-K. fractie, omdat die nu eenmaal in atar- k* mate dan alle andere, door haar atem- Hwllsautal, van beslissende beteekenis ia. Daarooi nu waa het van aooveel belang te weten, of Nolens’ opvolger er In slapen sou een eensgezind optraden der fractie te ver- aekeren. Welnu, de vuurproef 1» doorstaan! Onder de maatregelen, door de Regeering voorgesteld tot dekking van het begroottngs- tekort, waxen er, die by sommigen in den Roomschen kring op sterk verzet stuitten. De band was sterk gespannen; maar hy hield. Dank zy het beleid van den leider. Wy bezien dit feit uit het oogpunt van ons parlementair leven. En mogen dan ons parlementair stelsel met den uitslag geluk wensen en. Een neen of een ja van dertig Kamerleden la tn ons parlement meestal afdoend. Een neen van 15 en een ja van 15 heffen elkaar op Het heeft dezelfde beteekenis alsof de 30 er in het geheel niet waren. En het brengt de samenwerking tusschen Re geering en parlement in de sfeer van onein dige wisselvalligheden. Het ia daarom, dat de bescheiden trium fator een meer dan bescheiden triumf beeft behaald. In verband met hetgeen geschreven werd over de verliezen Jer Ned. Bank, vestigt de „Gelderlander even de aandacht op den Weekstaat van de Bank, die gisteren ver- aehenen la: „Er is weer nieuw goud toegestroomd, soo- dat we thans de 900 mlllloen zijn gepas seerd en 90 pct. van de bankbiljetten is ge dekt (wettelyk verelachte 40 pet.). De positie van oe Ned Bank is derhalve zeer sterk en het oogenblik om de verliezen op pondenwlaaels te nemen, is goed gekozen. Het Pond heeft ervan geleden, de gulden niet Nu, voorloopig hebben wy genoeg verloren Er is gisteren een staat gepubliceerd van de Amsterdamsche Benk, waarin de verliezen «orden berekend van 116 op onze Beurs ge noteerde binnenlandsche aandeaien. Op deze aandeelen is In twee jaar tuds 60 pet. ver loren. dat is voor 'n waarde van drie milliard gulden! Nu zeggen zulke cijfers niet veel: drie milliard! Men begrijpt beter, als wy eraan toevoegen, dat dit oedrag een derde van het belastbaar vermog-n 1929-30 bedraagt. Een derde ervan Is alleen op 116 blnnenlandsche aandeelen verloren. Men begrijpt nu. hoe zwaar de klappen zullen zyn, welke onze belastingopbrengsten bedreigen. Daar zullen wy nog van opkyken.' Naar de „Tel." van bevoegde zyde ver neemt, overweegt de minister van Water staat maatregelen, waardoor de beschik baarstelling van rybewyzen voor de z.g bakfietsen met aanhangmotor op andere wyze zal worden geregeld Tot voor korten tyd legde de bestuurder van dergeiyke drtewlelige motorvoertuigen (om. melkwagens, bakk-rsfletsen e. dj met dezen driewieler een rUpvoef af. waarna hij in het bezit kwam van een rybewijs A. dat dus ook geldig sa» voor auto's. Aan dit systeem bleek echter het gevaar verbonden te zijn, dat personen a<s bestuurder van een auto konden optreden, die wel In staat waren met ‘n driewiellg rywiel met aanhang motor om te gaan, doch de bedAvenheid misten om «en auto te besturen. Ook leidde dit systeem er toe, dat men in sommige gevallen opzettelijk misbruik maakte van de mogeiykheld om een rtjproet met een auto te ontgaan. Het besturen van een bak fiets is veel gemakkelyker, terwijl men daarmede toch een rybewys A In zyn bezit kon krijgen. Sedert eenlgen tyd wordt daarom dan ook geen rijproef meer afge- nonèn met bakfietsen. Wie een dergeiy» voertuig wil besturen, moet zich thans eerst bekwamen In het autorijden. In de toekomst zal de verstrekking van Bijzonderheden Omtrent dit spoorwegongeluk wy nader, dat na by Sinte Kathelyne Waver om enkele minuten over half zeven gister, avond een botsing heeft plaats gehad tus schen twee personentreinen, beide kamende uit de richting Brussel. De bloktreln Brussel—Antwerpen, welke te 1752 uur van Brussel vertrekt, heeft door tot nog toe onopgehelderde oorzaak den perso. rentrein no. 249, welke om 15 43 uur uit Rijssel (Frankrtfk) vertrekt, in de flank aangereden, even voorbij Sinte Kathelijne Waver. Van den Franschen trein kantelden een drietal wagons. Vijftien personen wer den zwaar gewond Het aantal lichtgewon den is nog niet bekend. Het bericht als zou den er vijf dooden te betreuren zijn, kon nog niet worden bevestigd De inzittenden van den Brusselsc'nen trein zouden met den schrik zijn vrijgekomen. Het spoorwegver. keer is gestremd. In een particuliere orrespondentle uit Stockholm aan de Nieuwe Rott. Courant troffen wij een aantal .nededeelmgen aan. die wU hieronder weergeven, omdat zy waar, schynlyk slechts aan weinigen bekend zyn. De correspondent vertelt iets van de ge woonte der bewoners van de Zweedsche lioofdstad om in de dage i rondom Kerstmis veel geld aan bloemen te besteden. Massa's bloemen. In den donazren mldwlntertyd, als buiten de sneeuw dik ligt en de dagen maar erkele lichte uren brengen. Ze komen bij «agonladlng-n tegeiyk uit Aalsmeer en uit *t Zuiden, de seringen en anjers cn Freesla's Maar meer nog haast ziet men tulpen en hyaclnthen. roode er. witte die niet zoo pe perduur zijn als de grootere of fynere bloe men en die voor het meerendeel in Zweden tn bloei getrokken worden. Er is haast geen Zweedsche kweeker, die in het najaar, als de chrysanthen opgeruimd jvjtn. niet een deel van zijn kassen vol heeft «taan met bakjes met tulpen- en hyactn- thenboHen. die volgens alle regelen der kunst worden behandeld om midden December bloemen te geven. Er zyn er. die het op be scheiden schaal doen, er niet al te veel geld in steken, want riskant blijft het Mtyd; er zijn er ook vooral in de buurt van de groote steden, die zich er heelemaal op ingericht hebben en wier heele Jaarverdlenste door 'n mislukking van het trekken der bolbloemen vernietigd kan worden. Zoo bUvoo.'beetd in Hksselby. een tuinbouwcentrum ten Noord westen van de hoofdstad aan een inham van het Milarmeer. een Westland-ln-minlatuur. waar Jaarlijks tienduizenden en nog eens tienduizenden bollen worden getrokken. Het vorige jaar hebben vele kweeker er een flin ke strop gehad, omdat een niet onbelangrijk percentage der tulpen te laat lii bloei kwam. Enkele jaren geleden bleken vele bollen niet goed behandeld of ziek te zyn. en dat heef^ hier en daar ontstemming tegen de ieveran- clers der bollen gewekt Of dat J ilst r"as, kan ik thans niet beoordeelen De bloembollen, die tn Zweden worden in gevoerd. komen voor ruim 97 pet. uit Neder, land; voor tulpen, hyaclnthen en narcissen alleen is het percentage vermoedeiyk nog iets hooger. De correspondent geeft dan wee- hetgeen dezer dagen in het dagblad Dagens Nvheter te lezen was over d? plannen van een be kenden, wetenschappeiyk-geschooiden bloe. menkweeker. docent Göte Turesson in Lund. die zich reeds meer dan vyftlen jaren bezig houdt met het veredelen van tulpen. De heer Turesson is ervan overtuigd dat Scho ren. het zuidelljkste der Zweedsche gewesten gronden heeft, die even goed voor de tulpen, cultuur geschikt zijn als de geestgronden achter de Hollandsche duinen. Op zijn proef velden bij Malmö en by Dösjöbio heeft hy. voornamelijk door kruising van Darwins en Cottage.tulpen een dertigtal nieuwe varië teiten gekregen, waarvan verschillende. .500- wel wat grootte als kleuren-nuance» van de bloemen aangaat, de Hollandsche soorten overtreffen.” Van beteekenis is. dat de bollen van deze nieuwe tulpen over het algemeen beter tegen h,et Zweedsche klimaat bestand zijn dan de Hol andsche en het is reeds ge- bleken, dat zy voor de cultuur zeer geschikt rijn: verschlllenae soorten vormen meer nieuwe bollerydan de HoUaudsche, wanneer die in Zweden geplant worden. De heer Turesson a-J>t nu dea tyd geko men om op verschillende plaatsen in Zuid- Zvt eden de cultuvr van tulpenbollet, op groo te schaal ter hand te nemen. Het duurt na tuurlijk enkele jaren. voor het bedrt'f ren dabel wordt, msar daar er onder de bloem- kweekers grootr belangstelling voor het plan heet te bestaan en de Zweden zien bekwaam getoond heben tn het veredelen van andere gewassen, gelooft de heer Turesson. dat het niet zoo heel lang meer zal duren, voor men hier en dair In Zuid-Zweden de kleuren pracht van bloemenvelden zal kunnen ge nieten. En erkennen dit niet velen, die En geland kennen en zelfs meer dan éen Engelachman tR Hoe kan nu een Mac Donald zóó on verstandig zijn te meenen. dat protec tie hier helpt? Vrijhandel Immers al leen. de sfeer der vrije concurrentie, de ongebonden, ongerugsteunde strijd, dat alleen kan de Engelsche ondernemers weer flinker, werkzamer, strijdlustiger en energieker maken. Waariyk, het paste Mae Donald sieh te schamen en met een tragisch hara- Mséwen eind te maken aan zijn bestaan op dit ondennaansche! Schoone rhetorical De Haagsche Post-scrtbent beeft ech ter een kleinigheid vergeten: hij heeft de vraag over het hoofd gezien hoe het komt, dat de Engelsche ondernemers zoo sUn geworden als hy ze met hartstocht beschrijft. Hoe komt het, dat zU futloos zUn? Hoe komt het, dat de Engelsche Industrie juist tn die takken, die den vrijen han del steeds hebben voorgestaan, zoo ach- terlUk is wat haar outillage betreft? Hoe kan dat in Engeland? Hoe is het te rijmen met de liberale argumenten vóór den vrijhandel, waar onder wellicht het voornaamste Is. dat de vryhandel de geesten wakker houdt en frisch en den vooruitgang dient, de protectie daarentegen slechtsconserva tisme kweekt en doodend is voor den ondernemersgeest Moest dan in Engeland niet op de éér ste plaats die geest van vooruitgang le ven? Moesten In een land, dat een eeuw l*ng het meest onaantastbare vrijhan delsland van de wereld geweest is. de sruchten van het liberalisme niet het Zuiverst worden verwacht? Maar neen: de „Haagsche Post” zelf erkent het, dat springlevende handels- genleen juist niet In Engeland worden geboren; dat de Engelsche ondernemers gemakzuchtig zijn en eigenwijs en liever geen nieuwe wegen zoeken. En dat na een eeuw vrijhandel! Het spoorwegongeluk is te wyten geweest aan de onachtzaamheid van den machinist van den bloktreln BrusselAntwerpen, die door het onveilig signaal was heengereden. De machiniste merkte ztjn vergissing, stopte en reed vervolgens achteruit, maar werd op hetzelfde oogenblik door den anel- tieln van Rljsael. waarvoor het signaal op veilig stond aang-reden. met het bekende ge volg. Een reiziger, wiens ld «witett nog niet kon worden vast gesteld, en die sich in den snel trein van Rijssel bevond, werd op slag ge dood. Verder zijn 8 personen zwaar gewond, waaronder zich 71 vrouw bevindt en 15 an deren lichtgek'vetst. Onder deze laatsten bevindt zich de Ne derlandsche oud-industrieel uit Eindhoven, de heer Pincus De gewonden t werden ter plaatse voor, loopig verbonden en vervolgens per trein terug over Mechelen naar Antwerpen ver voerd. waar zij in het militaire ziekenhuis werden opgenomen. Het verkeer jp de baan AntwerpenBrus sel la totaal gestremd. De reizigers van Antwerpen vertrekken nu langs de Zuld-statie over Waerlooa. HOF

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 1