J - ONS BLAD
VIJF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 281
DONDERDAG 3 DECEMBER 1931
Het drama te Echt
Verliezen
VOORNAAMSTE NIEUWS
Verplaatst zich de schelvisch?
Democraten?
BOEKBESPREKING
5
C3
tó
Regeling uitvoer
bloembollen
De Noordzeevisscherij
in November
Treinbotsing op de spoor
lijn Antwerpen-Brussel
De inzameling voor het
Nationaal Crisis-Comité
JOH. L AU WERS
PAYG!OP 3
ALKMAAR
Tooneelkijkers Verrekijkers
DE WILD
De Nederl. Bank en het Pond
DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN
NA EEN EEUW VRIJHANDEL
f3000.- f 750.- f 250.- Zn„h^ f 125.- db^r<ni^" f 50.- ^“^“kI“f40.
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAM VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEIEN OITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
Een bescheiden triumfator I
Een derde arrestatie
Crisisinvoerwet in de Tweede Kamer
is
Ingekomen bij de redactie
f
der
conflict
het
in
In den
te
vernemen
Zweedsche pogingen tot tulpenteelt
Nederiandsrh oud -tadustrieei re wend
Barometerstand 9 uur v.m.: 7.67, achteruit.
op
Groote vangsten by Terschelling.
Vragen van den heer Joekas
Geknipt uit een hoofdartikel _De Socla-
De mist
Braad te Eindhoven
Tramboiaing in Rijswijk
J
Weer sterke achteruitgang der
trawlvisscherij
Beschikbaarstelling op andere wijze
geregeld
Licht op De lantaarns moeten mogen
worden opgestoken om 4.18 uur.
De conversie der 6 pet. Staatsleeningea
gaat per 1 Maart 1932 niet door.
KUNST- EN HARDRIJDERS, MET EN
ZONDER SCHOENEN
^ALLEEN KWALITEITSARTIKELEN
EN GOEDKOOP!
De Britache delegatie ter Ontwapenings
conferentie ia samengesteld.
Memorie van Antwoord Inzake de begroe
ting van bet Wegenfonds.
P rul.
dulden?
ABONNEMENTSPRIJS)
Per kwartaal, voor Alkmaar f L—
Voer bullen Alkmaar 2.85
Mei Geïllustreerd Zondagsblad
S-60 booger
Maatregelen tegen misbruiken bij
leveranties aan particulieren
in het buitenland
Ingediend ia een wetsontwerp tot regeling
van den uitvoer van bloembollen.
t dooden. M gewonden
Gisteravond heeft op de spoorlijn Antwer
penBrussel tusschen de plaatsen Duffel en
Sinte Kathelijne Waver nabij Mechelen een
ernstig spoorwegongeluk plaats gehad Vol
gens de eerste berichten zijn er reeds vijf
dooden geborgen.
Gisterochtend omstreeks vier uur werd te
Eindhoven brand ontdekt In een perceel aan
de St. Tudo, bewoond door den kruidenier
P Rooymans Huls- en achterkamer stonden
weldra in lichtelaaie en bij het bluaschings-
werk richtte de gemeentelijke brandweer
groots waterschade aan in den goederen
voorraad. Het pand brandde nagenoeg 'ge
heel uit. De brand is waarschijnlijk ontstaan
doordat vonken uit en fornuis op den vloer
zijn gevallen. Verzekering dekt de schade.
Botsing tusschen twee treinen op de lijn
BrusselAntwerpen. 20 gewonden, onder wie
twee Nederlanders.
Dr. Schacht, de vroegere president
Rijksbank. Is by een auto-ongeluk gewond.
1) André Siegfried: „La crise brltan-
nlque au XXe siècle” (Paris 1931).
i) Dit is een vergissing de achter
lijkheid der Engelsche ondernemers
•peelt in Siegfrieds betoog slechts een
wij ondergeschikte rol.
Gistermorgen omstreeks kwart over acht
zijn op den tramweg DelftDen Haag onder
Rijswijk drie trams tegen elkaar gebotst. De
weg -was versperd, zoodat over enkel spoor
moest worden gereden. De conducteur van de
tram uit Delft liep vooruit om den bestuur
der van de van Den Haag komende tram te
waarschuwen. Deae stopte, maar een volgen
de tram uit Den Haag reed tegen de andere
op en deze weder tegen die van Delft. De
materleele schade is groot. Een jongen werd
licht gewond.
Met behulp van autobussen werd bet ver
keer tijdelijk onderhouden.
Rijbewijzen voor bakfietsen met
aanhangmotor
te
te
strijden en gedachten loos uiige treden
piaata van njeuwe
Die lijden aan traag-
Nooit Is er door een of ander links-so-
cialisi beweerd dat de wereldrevol-Hie in
Nederland zo i beginnen Maar wy hebben
steeds gewezen op de mogelijkheid van re-
volutionnaire spanningen in het bulten-
**nd vooral in Duitechiand. Op d- noodza
kelijkheid om uok de arbeidersklasse hier in
ons land in een revolutlonnalre situatie te
dringen. on bij het ontbranden van
revolutionrudre beweging ook hier
Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp
Ingediend tot regeling van den uitvoer van
bloembollen.
Dit ontwerp Is samengesteld in verband
met de bepaling van artikel 9 der Landbouw-
uitvoerwet 1929, volgens welke een algemeene
maatregel van bestuur uitgevaardigd krach
tens artikel 8 dier wet moet worden vervan
gen door een regeling bij de wet.
Met betrekking tot den uitvoer heeft ge
noemd artikel 8 toepassing gevonden bij K.
B. van 5 Augustus 1931 (Stsbl. 360 De in
houd van dit besluit moet derhalve thans
in wetsvorm worden overgebracht.
Daarbij doet zich sterk de wenschelljkheid
gevoelen om een soepele, gemakkelijk te han-
teeren regeling te treffen, zulks in verband
met de mogelijkheid van wisseling in de
elaeben van de practijk, in deze materie veel
al bepaald door bijzondere verlangens der
afnemers in het buitenland en eventueele
Invoerregelingen aldaar. Uit dien hoofde kan
de onderhavige wetsvoordracht niet dan de
grondslagen bevatten en moet de uitwerking
in onderdeelen aan een algemeenen maat
regel van bestuur worden overgelaten.
Het verlangen om te geraken tot een rege
ling van den uitvoer van bloembollen is uit
gegaan van de belanghebbenden.
Algemeen werd de wenschellikheid inge
zien om door middel eeiïer regeling overeen
komstig 't beginsel van de Land bouw uitvoer
wet 1929 aan het peil .van onzen uitvoer tn
dit opzicht een hechtere basis te geven. In
het bijzonder wordt de noodzakelijkheid ge
voeld paal en perk te stellen aan misbruiken
bU leveranties van bloembollen aan particu
lieren in het buitenland welke in toenemende
mate tot gerechtvaardigde klachten aanlei
ding geven en een wezenlijk gevaar opleve
ren voor den goeden naam van het Neder
landsen product.
In overeenstemming mat de vakterminolo
gie is in artikel 1 een ruime definitie van
„bloembollen" opgenomen zoodat daaronder
ook zijn begrepen knollen van bloemgewas
sen. zooals gladiolen en crocuasen.
Verboden wordt zonder een geleideblljet
dat afgegeven moet worden door den planten.
ziektekundlgen dienst bloembollen uit te voe
ren of aan eenlg middel var vervoer tot
uitvoer aan te bieden.
Twee dooden
De laatste berichten over het spoorweg,
ongeluk melden, dat er twee personen het
leven bij hebben verloren, dat 8 personen
zwaar en 12 licht gewond werden.
hij verlies van 'o
anderen vinger
De laatste weken komen te IJmulden vele
kustbooten. die ter hoogte van Terschelling
vlschten. met groote hoeveelheden schel-
viach aan de markt. Sedert Jaren werd daar
ter plaatse, waar vroeger veel schelvisch
was. slechts schol, tong, tarbot enz. gevan
gen, doch thans schijnt de schelvisch een
volksverhuizing te hebben ondernomen in de
richting van de Nederlandsche kust.
Onder gewone omstandigheden zouden de
vlsschers deze buitengewone gebeurtenis
zeer hebben toegejuicht, maar waar deze
nieuwere vangsten van schelvisch gepaard
gaan met een vermindering der scholvang-
sten en schol een veel grooter marktwaarde
bezit dan schelvisch, vindt dit biologische
raadsel slechts wéinig instemming.
Omtrent de oorzaak van dezen verander
den schelvischtrek weten de mannen van
de practijk geen opheldering te geven. On
getwijfeld zal het biologisch visacherljsta-
tton zijn aandacht aan deze zaak niet ont
houden.
regeld worden. Het ligt in de bedoeling om
bestuurders van motorvoertuigen wederom
in de gelegenheid te stellen de proef met
een driewiellg motorrijtuig af te leggen, en
hen daarna in het bezit te stellen van een
rijbewijs, dat voldoende aantoont, dat daar
mede geen auto mag worden bestuurd. Dan
zal het bezwaar zijn opgeheven, dat be
stuurders van een bakfiets gedwongen
moeten worden om zich te bekwamen in
het besturen van een vierwielig motorrij
tuig. hetgeen niet hun bedoeling is, terwijl
anderzijds de mogelijkheid zal zijn uitge
sloten om „langs een omweg” in het bezit
te komen van een rijbewijs A.
Vermoedelijk zullen deze nieuwe rijbe
wijzen voorzien worden van een geperfo
reerd cijfer III.
De wijae van hulpverleenlng van het
Nationaal Crisis-Comité.
een
onze
^*8 te slaan. Het kapitalistisch stelsel om-
ver te werpen en den greep naar de macht
te doen.”
Nieuwe moeilijkheden
ChinaJapan.
vragen: hoelang tal d< 8 D
ks lieden nog in haar gelederen
Tr**8t O. P. D. In „De Vrijheid”.
gaat, mijne heeren, om niet minder
dan om de democratie, welke door dese revo-
lnt>onnalren wordt belaagd.
de 8. D. A. P. wil, blijkens baar naam,
'.-ch democratisch zjin....
LAAT OVER DE BOTERSTRAAT
TEL. 15SS/4 LIJNEN
FRIESCHE, ZWEEDSCHE en
NOORSCHE SCHAATSEN
Vonken uit een fornuis gevallen
Het Tweede Kamerlid de heer Joekes heeft
aan de Ministers van Ptnanclta en van
Kolonlbn de volgende vragen gesteld:
Hebben de Ministers kennis genomen van
het in de bladen versenenen communiqué,
volgens hetwelk de Nederlandsche Bank met
medewerking van de Nederlandsche Regee
ring een deel van haar bezit aan Engelsche
ponden aan de Ned -Indische Regeering heeft
verkocht, ten einde deze ponden te doen
dienen tot aflossing van de tn Engelsche
ponden aangegane Ned.-Indische leenlngen,
en kunnen zij de juistheid van dit bericht
bevestigen?
Zijn de Ministers, indien deze vraag be
vestigend wordt beantwoordt, bereid mede te
deelen of bedoelde aankoop door de Indische
Regeering is geschied op aandrang van de
Nederlandsche Regeering en of voor de over
eenkomst. waarbij bedoelde transactie is ge.
regeld. de goedkeuring zal worden gevraagd
van den Volksraad en van de Staten-Oene_
raai?
„De Eendracht” besluit den stakers in
Twente de reglementaire uitkrering te geven.
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD HE
I i Mi vooruitbetaling per plaatsing
In verband met het drama te Echt ia
thans de derde verdachte gearresteerd. Het
is de veldwachter W. te Posterhoit. die te
Roermond In het huls van bewaring is In
gesloten.
Giften kunnen ook worden toegezonden aan
het bureau van ons blad.
Firma s, die een aeker bedrag beschikbaar
willen stellen, te leveren In goederen In na-
tura. kunnen dit eveneens bij ons blad op
geven.
De Ingekomen giften zullen in dit blad
worden verantwoord.
Wie zal er zich over verbazen, dat de
liberalen, met name tn ons kleine Hol
land, zich voortdurend ergeren nu de
■ereldhandelskrlsis op haar hoogtepunt
nog een krisls van den vrijen handel
met zich meebrengt. Nu er haast geen
dag voorbij gaat, waarop niet een of
■teerdere landen hun grenzen voor den
invoer hebben dichtgespijkerd of den
muur van hun tarieven hebben opge
boogd. Nu zelfs Engeland, het klassieke
land van den vrijhandel. zijn dogma
prijsgegeven heeft en Invoerrechten
gaan heffen.
Ziet ge wel, zoo klaagt dan ook de
„Haagsche Post" met medelijdende
geste, ziet ge vel, dat de Grieken gelijk
hadden, toen ze zeiden, dat de góden
bun, die zij straffen willen, het verstand
ontnemen.
Arme regeeringen!
Arme Mac Donald!
HU toch vooral diende beter te weten.
Heeft niet immers onlangs nog een be
kwaam kenner van Engeland 1) in zijn
boek over de Britache krisls geschreven:
16
Postgiro no. 42549 5.
1 ceni-collecte R K. Lyceum, Alkmaar f 2 56
ALKMAAR
Telefoon: Administratie Na 483
Redactie No. SU
FNKHITZER ALMANAK.
Uitgave N V. Gebr. Van
Staden. Koudenhorn 44,
Haarlem.
Verschenen is de 337ste jaargang van den
vanouds vermaarden Erve C. Stichter’s
Enkhuizer Almanak.
Behalve den kalender met de wem stxa-
spelllng voor het jaar 1932 bevat de Echte
en Oudste Enkhuizer Almanak de volledig*
opgaaf van de voornaamste jaar- en week
markten, (welke dit jaar geheel en al naar
de nieuwste offtcleele gegevens zijn bjjge-
i
Onachtzaamheid van een machinist
de oorzaak
„dat deze krisls op de eerste plaats 2)
te wijten is aan de gemakzucht en de
onbekwaamheid van de Engelsche
werkgevers, die te eigenwUs. te be
krompen, te gemakzuchtig en
trotse h zijn om voor hun zaak
striK
paden volgen in
wegen te zoeken.
heid van begrip en geen zin hebben
om ernstige vraagstukken te bestu-
deeren en het als Ideaal van den
gentleman beschouwen om zich toch
vooral nergens druk over te maken
en nergens om te vechten op nUver-
heids- of handelsgebied.”
De omzet in den Ryksviachafslag
IJmuiden gedurende de maand November
1631 bedroeg f 1097 255 tegen f 1415 463 in
November 1930 of ruim f 318.000 minder. Het
is thans niet alleen de trawlvisscherij. maar
ook de drjjfnetvisscherij die beUngryk by *t
vorig jaar ten achter staat, met uitzonde
ring echter van de aanvoeren door Engelsche
haringdrifters, die dit jaar veel aanzien
lijker waren.
Er kwamen binnen van de trawlvisscherij
312 (425) Hollandsche stoomtrawlers met
f 733 853 (f 1009.252 besomming en 6 (0)
Duitsche met f 14.752. De gemiddelde be
somming der Hollandsche trawlers was der
halve f 2355 tegen f 2375 in November 1930
en f 2360 in October JJ. Het aantal reizen
was 24 minder dan In de vóórlaatste maand,
zoodat ook November de zoo gewenschte op.
levlng niet heeft gebracht. Deze slechtere re
sultaten waren In hoofdzaak het gevolg van
het feit, dat alle marktea langs de Ncord-
ree overvoerd waren, hetgeen is toe te schrij
ven aan de gunstige weersgesteldheid, waar
door zelfs de kleinste kust vlsschersvaartui
gen geregeld ter vlsscherjj konden uitvaren.
Er kwamen verder binnen 44 (14) motor,
loggers met f 29516 (f 10.860), 531 (191) mo-
torkustvisschers met f 32.950 10.282). 16
(6) open booten met f 99 (f 57). 3 (0) Duit
sche 6 (0) Belgische en 16 (1) Deensche mo.
torkotters met resp f 911, f 4.553 en 9664
(f 1474). De gemiddelde relsbesomming der
loggers was derhalve f 675 tegen f 826 in
October. In ons vorig maandoverzicht gaven
Wij als onze meenlng te kennen, dat de
maand November ook voor deze vaartuigen
minder gunstig zou worden. Deze meenlng
,ts gebleken juist te zyn geweest. De loggers,
die tot nu toe flinke reizen maakten, hebben
derhalve in November ook de gevolgen van
de slechte toestanden ondervonden. De
Deensche motorkotters kregen ook hun po
sitie van de malaise. Zij besomden f 600 per
reis. dX f 400 minder dan in October.
De drjjfnetvisscherij was met uitzonde
ring van de Engelsche haringdrifters zeer
ot belangrijk. Er kwamen binnen 3 (13)
stoomloggers met f 8910 (f 76.449) en 5 (41)
motorloggers met f 8665 (f 114.372), benevens
1 <5> Duitsche stoomloqger met t 532 (t 9202)
en 225 (65) Engelsche stoomloggers met
f 234.829 (f 171.145). De opbrengst der alhier
aangevoerde haring bedroeg derhalve
f 252 938 tegen f 371.168 in November 1930 of
f 120.000 minder. In het eerste cijfer is een
'bedrag van f 235 000 voor lersche haring,
aangevoerd door buitenlandsche vaartuigen
begrepen. De Hollandsche schepen namen
slechts voor ruim f 17.500 in den totalen ha.
ringaanvoer deel. Opmerkelijk groot was het
u ntal Engelsche haringdrifters dat in No
vember alhier kwam markten. Dit vindt on
getwijfeld z’n oorzaak in de lagere prijzen,
die de haring in Engeland opbrengt, ter.
wijl het prijsverschil nog wordt geaccen
tueerd door den lagen pondenkoer*
De consignatiezendingen brachten
f 18.015 (f 12 365)
De omzet tn elf maanden van 1931 bedroeg
f 10.574863 (f 13.295055). De stoomtrawlers
deden in dit tijdvak 2989 4118) reizen en be
somden f 7 411 890 (f 10 153 304). Het totaal
aantal binnengekomen Engelsche stoomlog
gers was 434 (112) met een besomming van
f 420 670 (f 296 826).
De floor schepen van vreemde nationali
teit gedurende Januari tot en met November
aangevoerde vtsch vertegenwoordigde een
waarde van f 875 000 tegeh f 805 000 In het
zelfde tijdvak van 1930.
(De cijfers tusschen haakjes zijn van het
overeenkomstige tijdvak In 1930).
De steunregeling van mobilisatie-slacht
offer* door de Eerste Kamer aangenomen.
werkt), de op- en ondergang der Maan, de
watergetijden onzer kusten en de sterreken-
dige berekeningen cpgemaakt door den heer
Dr. J. H. Wilterdink. oud-observator van
's Rijks Sterrenwacht te Lelden: alsmede
-- --r nog novellen, anecdoten, raadsels en korte
het rjjbewUs echter op andere wUze be- I kroniek vanaf 1831.
Wij lezen In de „Standaard":
overwinning van Mr. Aalberse te kwalifloee-
De Maasbode", als het blad de positie van
Mr. Aalberse bespreekt, nu de eerste ronde
achter den rug is.
I* dit adjectief gebezigd om aan den per-
soon van den triumfator een beminnelijke
eigenschap toe te kennen, dan gaan we met
„De Maasbode" van harte accoord Zou het
..bescheiden'’ echter bedoeld zijn om de
overwinning van Mr Aalberae te kwallficee-
ren. dan had het Rotterdamache orgaan
voor wat ons aangaat, gerust een minder
..bescheiden” woord mogen bezigen.
Het is misschien geen gewoonte om over
de persoonlijkheid van nog in leven zijnde
leiders van Kamerfracties, op deze wijze
in het. openbaar te spreken of te schrijven
Maar hier is er toch wel aanleiding toe
Men wist toch, dat de R K fractie vogels
van diverse pluimage telde. Allen goed
Roomsch. maar overigen* op meer dan één
punt niet al te eensgezind.
Nolens. nu ja Nolens, die kon er. behou
den» een zeer enkel geval, de eenheid wel
in houden.
Maar nu de opvolger?
Natuurlijk doen zich, bU het verdwijnen
van politieke lelden, zulke vragen altijd
voor. Dat was toen Kuyper stierf en even
zeer toen Lohman van on* heenging Maar
hier had de vraag practisch nog meer be-
teekenls
A.-R. of C.-H. fractie *ljn maar zelden
een beslissende factor bjj belangrijke poli
tieke momenten. Tenzij ae samengaan Maar
de R.-K. fractie, met haar dertig leden
oefent bijna steeds een beallsaenden invloed
Althans zoolang ae gesloten optreedt In dat
geval kan men haar vergelijken met een
meerpaal, waaraan de trossen van het schip
van Staat bevestigd worden.
Verdwijnt die eenheid, stemt vandaag de
eene helft zus en de andere helft zóó. dan
schaadt dat niet slechte de party, die onder
die tweedracht lijdt waarmee andere
partijen niets te maken hebben maar dan
lijdt het Regeeringsbeleid er onder, waarbij
andere groepen wél belang hebben”
Dese beschouwing geldt alle partijen, ook
de onze maar zij raakt in het bijzonder de
R.-K. fractie, omdat die nu eenmaal in atar-
k* mate dan alle andere, door haar atem-
Hwllsautal, van beslissende beteekenis ia.
Daarooi nu waa het van aooveel belang te
weten, of Nolens’ opvolger er In slapen sou
een eensgezind optraden der fractie te ver-
aekeren.
Welnu, de vuurproef 1» doorstaan!
Onder de maatregelen, door de Regeering
voorgesteld tot dekking van het begroottngs-
tekort, waxen er, die by sommigen in den
Roomschen kring op sterk verzet stuitten.
De band was sterk gespannen; maar hy
hield. Dank zy het beleid van den leider.
Wy bezien dit feit uit het oogpunt van ons
parlementair leven. En mogen dan ons
parlementair stelsel met den uitslag geluk
wensen en.
Een neen of een ja van dertig Kamerleden
la tn ons parlement meestal afdoend.
Een neen van 15 en een ja van 15 heffen
elkaar op Het heeft dezelfde beteekenis
alsof de 30 er in het geheel niet waren. En
het brengt de samenwerking tusschen Re
geering en parlement in de sfeer van onein
dige wisselvalligheden.
Het ia daarom, dat de bescheiden trium
fator een meer dan bescheiden triumf beeft
behaald.
In verband met hetgeen geschreven werd
over de verliezen Jer Ned. Bank, vestigt de
„Gelderlander even de aandacht op den
Weekstaat van de Bank, die gisteren ver-
aehenen la:
„Er is weer nieuw goud toegestroomd, soo-
dat we thans de 900 mlllloen zijn gepas
seerd en 90 pct. van de bankbiljetten is ge
dekt (wettelyk verelachte 40 pet.).
De positie van oe Ned Bank is derhalve
zeer sterk en het oogenblik om de verliezen
op pondenwlaaels te nemen, is goed gekozen.
Het Pond heeft ervan geleden, de gulden
niet
Nu, voorloopig hebben wy genoeg verloren
Er is gisteren een staat gepubliceerd van de
Amsterdamsche Benk, waarin de verliezen
«orden berekend van 116 op onze Beurs ge
noteerde binnenlandsche aandeaien. Op deze
aandeelen is In twee jaar tuds 60 pet. ver
loren. dat is voor 'n waarde van drie milliard
gulden!
Nu zeggen zulke cijfers niet veel: drie
milliard! Men begrijpt beter, als wy eraan
toevoegen, dat dit oedrag een derde van het
belastbaar vermog-n 1929-30 bedraagt. Een
derde ervan Is alleen op 116 blnnenlandsche
aandeelen verloren.
Men begrijpt nu. hoe zwaar de klappen
zullen zyn, welke onze belastingopbrengsten
bedreigen.
Daar zullen wy nog van opkyken.'
Naar de „Tel." van bevoegde zyde ver
neemt, overweegt de minister van Water
staat maatregelen, waardoor de beschik
baarstelling van rybewyzen voor de z.g
bakfietsen met aanhangmotor op andere
wyze zal worden geregeld
Tot voor korten tyd legde de bestuurder
van dergeiyke drtewlelige motorvoertuigen
(om. melkwagens, bakk-rsfletsen e. dj met
dezen driewieler een rUpvoef af. waarna hij
in het bezit kwam van een rybewijs A. dat
dus ook geldig sa» voor auto's. Aan dit
systeem bleek echter het gevaar verbonden
te zijn, dat personen a<s bestuurder van een
auto konden optreden, die wel In staat
waren met ‘n driewiellg rywiel met aanhang
motor om te gaan, doch de bedAvenheid
misten om «en auto te besturen. Ook leidde
dit systeem er toe, dat men in sommige
gevallen opzettelijk misbruik maakte van
de mogeiykheld om een rtjproet met een
auto te ontgaan. Het besturen van een bak
fiets is veel gemakkelyker, terwijl men
daarmede toch een rybewys A In zyn bezit
kon krijgen. Sedert eenlgen tyd wordt
daarom dan ook geen rijproef meer afge-
nonèn met bakfietsen. Wie een dergeiy»
voertuig wil besturen, moet zich thans eerst
bekwamen In het autorijden.
In de toekomst zal de verstrekking van
Bijzonderheden
Omtrent dit spoorwegongeluk
wy nader, dat na by Sinte Kathelyne Waver
om enkele minuten over half zeven gister,
avond een botsing heeft plaats gehad tus
schen twee personentreinen, beide kamende
uit de richting Brussel.
De bloktreln Brussel—Antwerpen, welke te
1752 uur van Brussel vertrekt, heeft door tot
nog toe onopgehelderde oorzaak den perso.
rentrein no. 249, welke om 15 43 uur uit
Rijssel (Frankrtfk) vertrekt, in de flank
aangereden, even voorbij Sinte Kathelijne
Waver. Van den Franschen trein kantelden
een drietal wagons. Vijftien personen wer
den zwaar gewond Het aantal lichtgewon
den is nog niet bekend. Het bericht als zou
den er vijf dooden te betreuren zijn, kon nog
niet worden bevestigd De inzittenden van
den Brusselsc'nen trein zouden met den
schrik zijn vrijgekomen. Het spoorwegver.
keer is gestremd.
In een particuliere orrespondentle uit
Stockholm aan de Nieuwe Rott. Courant
troffen wij een aantal .nededeelmgen aan.
die wU hieronder weergeven, omdat zy waar,
schynlyk slechts aan weinigen bekend zyn.
De correspondent vertelt iets van de ge
woonte der bewoners van de Zweedsche
lioofdstad om in de dage i rondom Kerstmis
veel geld aan bloemen te besteden. Massa's
bloemen. In den donazren mldwlntertyd, als
buiten de sneeuw dik ligt en de dagen maar
erkele lichte uren brengen. Ze komen bij
«agonladlng-n tegeiyk uit Aalsmeer en uit *t
Zuiden, de seringen en anjers cn Freesla's
Maar meer nog haast ziet men tulpen en
hyaclnthen. roode er. witte die niet zoo pe
perduur zijn als de grootere of fynere bloe
men en die voor het meerendeel in Zweden
tn bloei getrokken worden.
Er is haast geen Zweedsche kweeker, die
in het najaar, als de chrysanthen opgeruimd
jvjtn. niet een deel van zijn kassen vol heeft
«taan met bakjes met tulpen- en hyactn-
thenboHen. die volgens alle regelen der kunst
worden behandeld om midden December
bloemen te geven. Er zyn er. die het op be
scheiden schaal doen, er niet al te veel geld
in steken, want riskant blijft het Mtyd; er
zijn er ook vooral in de buurt van de groote
steden, die zich er heelemaal op ingericht
hebben en wier heele Jaarverdlenste door 'n
mislukking van het trekken der bolbloemen
vernietigd kan worden. Zoo bUvoo.'beetd in
Hksselby. een tuinbouwcentrum ten Noord
westen van de hoofdstad aan een inham van
het Milarmeer. een Westland-ln-minlatuur.
waar Jaarlijks tienduizenden en nog eens
tienduizenden bollen worden getrokken. Het
vorige jaar hebben vele kweeker er een flin
ke strop gehad, omdat een niet onbelangrijk
percentage der tulpen te laat lii bloei kwam.
Enkele jaren geleden bleken vele bollen niet
goed behandeld of ziek te zyn. en dat heef^
hier en daar ontstemming tegen de ieveran-
clers der bollen gewekt Of dat J ilst r"as, kan
ik thans niet beoordeelen
De bloembollen, die tn Zweden worden in
gevoerd. komen voor ruim 97 pet. uit Neder,
land; voor tulpen, hyaclnthen en narcissen
alleen is het percentage vermoedeiyk nog
iets hooger.
De correspondent geeft dan wee- hetgeen
dezer dagen in het dagblad Dagens Nvheter
te lezen was over d? plannen van een be
kenden, wetenschappeiyk-geschooiden bloe.
menkweeker. docent Göte Turesson in Lund.
die zich reeds meer dan vyftlen jaren bezig
houdt met het veredelen van tulpen. De
heer Turesson is ervan overtuigd dat Scho
ren. het zuidelljkste der Zweedsche gewesten
gronden heeft, die even goed voor de tulpen,
cultuur geschikt zijn als de geestgronden
achter de Hollandsche duinen. Op zijn proef
velden bij Malmö en by Dösjöbio heeft hy.
voornamelijk door kruising van Darwins en
Cottage.tulpen een dertigtal nieuwe varië
teiten gekregen, waarvan verschillende. .500-
wel wat grootte als kleuren-nuance» van de
bloemen aangaat, de Hollandsche soorten
overtreffen.” Van beteekenis is. dat de bollen
van deze nieuwe tulpen over het algemeen
beter tegen h,et Zweedsche klimaat bestand
zijn dan de Hol andsche en het is reeds ge-
bleken, dat zy voor de cultuur zeer geschikt
rijn: verschlllenae soorten vormen meer
nieuwe bollerydan de HoUaudsche, wanneer
die in Zweden geplant worden.
De heer Turesson a-J>t nu dea tyd geko
men om op verschillende plaatsen in Zuid-
Zvt eden de cultuvr van tulpenbollet, op groo
te schaal ter hand te nemen. Het duurt na
tuurlijk enkele jaren. voor het bedrt'f ren
dabel wordt, msar daar er onder de bloem-
kweekers grootr belangstelling voor het plan
heet te bestaan en de Zweden zien bekwaam
getoond heben tn het veredelen van andere
gewassen, gelooft de heer Turesson. dat het
niet zoo heel lang meer zal duren, voor men
hier en dair In Zuid-Zweden de kleuren
pracht van bloemenvelden zal kunnen ge
nieten.
En erkennen dit niet velen, die En
geland kennen en zelfs meer dan éen
Engelachman tR
Hoe kan nu een Mac Donald zóó on
verstandig zijn te meenen. dat protec
tie hier helpt? Vrijhandel Immers al
leen. de sfeer der vrije concurrentie, de
ongebonden, ongerugsteunde strijd, dat
alleen kan de Engelsche ondernemers
weer flinker, werkzamer, strijdlustiger en
energieker maken.
Waariyk, het paste Mae Donald sieh
te schamen en met een tragisch hara-
Mséwen eind te maken aan zijn bestaan
op dit ondennaansche!
Schoone rhetorical
De Haagsche Post-scrtbent beeft ech
ter een kleinigheid vergeten: hij heeft
de vraag over het hoofd gezien hoe het
komt, dat de Engelsche ondernemers zoo
sUn geworden als hy ze met hartstocht
beschrijft.
Hoe komt het, dat zU futloos zUn?
Hoe komt het, dat de Engelsche Industrie
juist tn die takken, die den vrijen han
del steeds hebben voorgestaan, zoo ach-
terlUk is wat haar outillage betreft?
Hoe kan dat in Engeland?
Hoe is het te rijmen met de liberale
argumenten vóór den vrijhandel, waar
onder wellicht het voornaamste Is. dat
de vryhandel de geesten wakker houdt
en frisch en den vooruitgang dient, de
protectie daarentegen slechtsconserva
tisme kweekt en doodend is voor den
ondernemersgeest
Moest dan in Engeland niet op de éér
ste plaats die geest van vooruitgang le
ven? Moesten In een land, dat een eeuw
l*ng het meest onaantastbare vrijhan
delsland van de wereld geweest is. de
sruchten van het liberalisme niet het
Zuiverst worden verwacht?
Maar neen: de „Haagsche Post” zelf
erkent het, dat springlevende handels-
genleen juist niet In Engeland worden
geboren; dat de Engelsche ondernemers
gemakzuchtig zijn en eigenwijs en liever
geen nieuwe wegen zoeken.
En dat na een eeuw vrijhandel!
Het spoorwegongeluk is te wyten geweest
aan de onachtzaamheid van den machinist
van den bloktreln BrusselAntwerpen, die
door het onveilig signaal was heengereden.
De machiniste merkte ztjn vergissing,
stopte en reed vervolgens achteruit, maar
werd op hetzelfde oogenblik door den anel-
tieln van Rljsael. waarvoor het signaal op
veilig stond aang-reden. met het bekende ge
volg.
Een reiziger, wiens ld «witett nog niet kon
worden vast gesteld, en die sich in den snel
trein van Rijssel bevond, werd op slag ge
dood. Verder zijn 8 personen zwaar gewond,
waaronder zich 71 vrouw bevindt en 15 an
deren lichtgek'vetst.
Onder deze laatsten bevindt zich de Ne
derlandsche oud-industrieel uit Eindhoven,
de heer Pincus
De gewonden t werden ter plaatse voor,
loopig verbonden en vervolgens per trein
terug over Mechelen naar Antwerpen ver
voerd. waar zij in het militaire ziekenhuis
werden opgenomen.
Het verkeer jp de baan AntwerpenBrus
sel la totaal gestremd.
De reizigers van Antwerpen vertrekken nu
langs de Zuld-statie over Waerlooa.
HOF