ONS BLAD
S. KROM
NOODLOTTIGE ONDERBREKING VAN DE
REEKS GLORIEUZE POSTVLUCHTEN
I
DE OOIEVAAR
HET POSTVLIEGTUIG „DE OOIEVAAR” VAN
DE K.L.M. VERONGELUKT
uws
VERVERIJ
STOOMERIJ
1
t»
DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN
VIJF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 237
MAANDAG 7 DECEMBER 1931
VOORNAAMSTE NIEUWS
TEL 1523 (3 lijnen)
het
voor
I
TELEGRAFISCH WEERBERICHT
De
nieuwe President van Salvador
Massavergiftiging te
Hamburg
Bengaalsche actie tegen
Engeland
inzameling
Nationaal Crisis-Comité
Drie leden der bemanning en
twee passagiers gedood, twee
inzittenden gewond
TIJDELIJK 20 pCt. prijs
verlaging op alle stoom-
goederen
Gevaarvolle reis van een
IJmuider trawler
V
r 5
Een droeve Sr. Nicolaas-mor&en
Toen Schiphol het bericht
vernam
Zwaar weer
Een open luik de oorzaak
300 personen ziek na een maaltijd
Een herinnering aan J.
13000.- 1 750- f 250.- Z". I *25.- JI', 50.-
tmiFTE non, OP STRAFFE VAR VERLIES VAR ALLE RECHTER, GESCHIEDER UITERLIJK DRIEMAAL VIER ER TWIRTIG URER RA HET ORGEVAL
Dynamiet-aanslag op
een kathedraal t
Koopt Fokker een Duitsche fabriek?
JOH. LAUWERS
PAYGI OP 3
ALKMAAR
Scharen Friedrich Herder
Boycot en weigering van
gehoorzaamheid
Beroemde kerk te Moskou verwoest
Tr^ische bijzonderheden
Onderhoud met den heer
Hans Martin
De motoren en het voorstel
in de cabine gedrukt.
De mail grootendeels gered
^1’
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
ater
Td
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAJ
van
rade
130
Het conflict in de textielindustrie.
•J
Ongeluk bij Sarrasani
rden
Enkele bezoeken en een arbeider gewond
,Neder-
kunnen doorgronden
ia alles
Onderhandellncen met B. F. W.
ziekenhuis
te
(Nadruk verboden)
Kalm blijven
Barometerstand 0 uur van.: 787. Vooruit.
Het verongelukte vliegtuig »De Ooievaar”. Inset links Se piloot Van Onlangs; inaak rechts le piloot Wiersma.
I
4
Stichting Centraal Adviesbwreau voor k. K.
Gemeenteraadsleden.
Alle «boone’s od di« blad sim inaevolae de »enekerinasv<x>r*aarden
tesen omeoHeo verzekerd voor een der volgende ultkeeringen
i»l> verlies van
anderen vinger
BUREAU:
Telefoon:
in. Een
°P den
zooveel
Aan de Eetna zijn de vervataebers en smok
kelaars van vervalschte Duitsche tabaksbe-
las ting banderollen aangehouden; de drukker
te Amsterdam gearresteerd.
De regeertng der Ver. Staten erkent niet
de nieuwe regeertng van San Salvador.
Massa-vergiftlgtng te Hamburg; 300 perso
nen ongesteld.
Ernstig vernet In Bengkalta (Ned. O. LI;
drie politieagenten gedood.
kantoor
Moten-
Naar, volgens het „Handelsblad”, in Dult-
sche luchtvaartkringen verluidt onderhan
delt de Nederlandsche vliegtuigenconstruc
teur Fokker over den aankoop van de kort
geleden in moeilijkheden geraakte Bayeri-
sche Flugzeugwerke A.G. te Augsbuig. die de
bekende Messerschmldt-vllegtuigen vervaar
digt.
Het postvliegtuig JOe Ooienar” veronge
lukt; Vijf dooden en twee gewonden.
In verband met het Engelscfee antwoord
op bet Franscbe voorstel inzake reebtstreek-
sche douane-onderhandelingen ziet do re-
geering te Parijs voorlooplg van het zenden
eener delegatie naar Londen af.
Verklaringen van Hitler In een interview
met egn Engelach blad.
Ernstig mijnongeluk In Roemenië; zes doo
den en veertien zwaar gewonden.
Orkaan richt In Denemarken veel schade
aan; scheepsongevallen in de Oostzee.
Boycot van Engelsche zaken In Bengalen;
binnenkort wederom weigering van gehoor
zaamheid.
De schilder W. B. Thplen is te 's-Graven-
hage overleden.
erd gis-
:rd voor
op den
Geheim zendstation bij Weenen ontdekt;
communistisch spionnage-centrale?
Neergevallen.niet gestreken
Zoo een ooievaar het doet.
Bruut.de dood werd heer en meester,
Menschenlevens Ingeboet.
Indlë.de vliegmachines
Zorgen voor een nauwen band
Maar de Ooievaar komt niet meer
Naar het wachtend moederland
MARTIN BERDEN
re land-
-nd tus-
■amsdeel
*rd. De
tlcht te
L
erendt*
ertrok-
.Eng-
hlp ter
x>n zal
en be
hoof d-
an be
ug van
ind op
vember
n ver-
:hniscb
emaaki
zit ge
ren en
kening
Het
hij het
in ver
zaken
i heeft
rie het
>n aan
Internationale smokkelhandel In narcoti
ca in Duitschtand ontdekt; Amerikaanse!)
koopman als hoofdpersoon gearresteerd.
:ery der
een gat
s. Hler-
n het
tje, dat
i totaal
:n.
-If werd
-bakker,
kennis
spoor
ABONNEMENTSPRIJS:
kwartaal, voor Alkmaar f t-—
bulten Alkmaar 2.85
gget Geïllustreerd Zondagsblad
0.60 hooger
N V. Woninginrichting J. Christiaans, Wes-
tergracht 79, Haarlem, stelt ter beschikking
tien tweepersoons satlnetdekens.
Na het eten van paddestoelen zijn te Bon-
dowooo (Ned.-O. On) 17 personen zoek ge
worden; reeds zijn er 5 overleden.
waardoor de luchtstrooming om het midden
gedeelte van den vleugel ernstig werd ge
stoord. hetgeen in dit geval met een zwaar
geladen vliegtuig een uiterst nadeeligen in
vloed op het hefvermogen van het vliegtuig
moet hebben gehad.
Gezien de bekwaamheid van den vlieger en
het feit dat op dit vliegveld een zeer lange
aanloop mogelijk was. is de omstandigheid
dat het vliegtuig niet los. kon komen, niet
anders te verklaren dan dot het luik open
stond en de gezagvoerder zich hiervan niet
meer bewust is geweest en voortdurend tn de
overtuiging heeft verkeerd, dat hU het toestel
los kon krijgen.
as een
«weging
perateur
laid. De
n oo de
moest
oogen-
door de
□randen,
□eiers te
was de
draaide
publiek,
ogenblik
cabine
ndweer-
!P 7,dat
Blijkens nader by de K. L. M. ontvangen
telegram heeft dc eerste bestuurder Wiersma
voor het vertrek van het vliegveld het luik
boven de stuurhut geopend teneinde meer
ventilatie te geven, daar in verband met het
lange proefdraaien der motoren het in de
kajuit en stuurhut zeer warm was geworden
Een Siameesche officier heeft nog bij het
vertrek op dit openstaande luik gewezen,
doch vermoedelljk heeft Wiersma deze waar
schuwing niet begrepen en heeft hij in volle
aandacht voor zijn aanloop, hierop niet meer
gelet. Het luik zit scharnierend in 't midden
aan den voorkant van den vleugel. Bij den
aanloop moet het geheel zjjn opengeslagen.
Nieuwe moeilijkheden bij het Mandsjoe-
reesche conflict. Wellington Kou en Ssé heb
ben hun ontslag genomen.
in alle opzichten een voorzichtig man was,
die heusch niet iets zou riskeeren. Daarom
geloof ik ook. dat het ongeval aan allerlei
toevallige omstandigheden moet worden ge
weten. Steenbergen, die nu in het re tour-
vllqgtuig in Parijs zit, zou eerst de thans
verongelukte kist besturen, doch door een
onverwachte omzetting der bemanning is
het nu Wiersma en de anderen geworden
Prljns spreekt van ..brave kerels", die
heengingen. Ook hU trekt een eigen con
clusie, welke hy voor zich houdt.
Meer wil de heer Thomson niet zeggen.
Maar heel Schiphol leeft mee met het on
geval. Want is mevrouw Thomson niet in
alle stilte reeds naar de echtgenoote van
Wiersma gegaan om haar te troosten? An
dere echtgenooten van K. L. M.-piloten
bellen op en vragen tallooze inlichtingen
aan den chef, die rustig blijft.
In het restaurant
Ook in het restaurant is het rustig. Van
Veenendaal, Scholte, Fryns. Geysendorffer,
ze zijn na bet bekend worden van het
vreeseiyk ongeval direct naar Schiphol ge
komen om er iets meer van te hooren.
..Wiersma was een Fries”, vertelt Vee
nendaal, „dat zegt genoeg. Een prachtkerel;
één van de piloten, die wel tot de besten
onder ons behoorde. Ik heb met hem de
reis naar Indië gemaakt zoodat ik uit er
varing spreek, wanneer ik u vertel, dat hy
De Hamburgsche Studentenhulp verstrekt
thans dagelijks op drie verschillende plaatsen
middageten aan verscheidene honderden per
sonen. Dinsdag 1.1. vertoonden zich op alle
drie de ultreikplaatsen bij in totaal ongeveer
300 personen ziekteverschijnselen in maag en
Inge vanden. Volgens het medisch onderzoek
betr ft het hier slechts lichte aandoeningen
Alle xtlënten zijn dan ook Vrijdag weer ter
plaatse verschenen. Het naar de oorzaken in
gestelde onderzoek is nog niet beëindigd.
Het uitreiken van spijzen Is in verband daar
mede voorlooplg stop gezet.
Zondagmorgen is b(J de K. L. M. telegra
fisch bericht ontvangen, dat het pootvtleg-
taig „De Ooievaar” bij het vertrek van het
vliegveld Don Muang (Bangkok) door tot
nu toe onbekende oorzaak is verongelukt.
De gezagvoerder Wiersma ie kort na het
ongeval overleden. De tweede bestuurder
Van Onlangs en de boordwerktuigkundige
Katte zijn op stag gedood. De radlotelegra-
flst van Zadelhof! is licht gewond.
Van de drie passagiers is kolonel Brtns-
HMad ernstig gewond, terwijl de beeren Borg
en Baudart zjjn gedood.
Dr. W. L. Groeneveld Meyer, directer van
den luchtvaartdienst te Bandoeng en De
Behage, chef van den teebniseben dienst van
de K. N. L L. M. begeven zich naar Bangkok
tot het instellen van een onderzoek.
Onlangs
De tijding van het vliegongeval te Bang
ek wekte ook op Waalhaven groote versla-
Stootn-
ft «9
ond op
Oporto,
Thans Is ook b|j Echt hel lijk opgegraven
van den sinds Augustus vermisten Rou-
broeka.
Wonderen, zooals In sprookjes.
Dwingen wjj door de techniek.
En de mensch toont in zijn streven
Zich verbazend energiek.
Zelfs weet hij zich te verheffen
Waar de lucht tot hemel wordt.
Tot.hjj valt, want menschenkrachten
Schieten altijd nog te kort.
Maar dan wringt hij toch woog voorwaarts.
Want sUn geestdrift geeft geen kamp.
Echter, even staan wij zwijgend
Bij het hooren van de ramp....
Generaal MaxlmUlano Martinez Is door het
militaire directorium erkend als President v
Salvador Er is een nieuw Ministerie van zes
leden gevormd. De Ministers van Bultenland-
flche Zaken en van Financiën mnefen nog
worden benoemd.
LICHT OP. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: 4.16 uur.
Aan het .Journal" wordt uit Moskou ge
seind, dat de Kathedraal van den Heiligen
Verlosser, tengevolge van een dynamiet-
aanslag in de lucht gevlogen is.
Zooals bekend is, hadden de Sovjet-
autorltelten deze kathedraal aan het gods
dienstig gebruik onttrokken en zouden
eenlge torens worden gesloopt, waarna men
het gebouw voor bet houden van arbelders-
vergaderingen zou Inrichten.
De stoomtrawler „Tubantla”, IJm. 47, die
gisteren in de haven van IJmulden arriveer
de. is op zee door een zwaren storm over
vallen.
Een stortzee sloeg het luik van het viach-
rulm weg, waardoor dit vol water liep.
Verder werd de commandobrug beschadigd
terwijl de scheepsboot onklaar geraakte.
Tot overmaat van ramp weigerden de pom
pen, zoodat de bemanning genoodzaakt was,
het water met emmers uit het vlschrulm te
scheppen, teneinde het schip voor zinken te
behoeden.
De geheele bemanning Is op deze manier
zes uur bezig geweest, waarna zij er in slaag
de het schip behouden te IJmulden binnen
te brengen.
Zaterdag, na de uitvoering, toen het pu-
Lltak hel circus Sarrasani te Maastricht
verliet, is een loopbrug ingestort. Meerdere
personen liepen verwondingen op. Zij wer
den door den medlschen dienst van het
circus verbonden. Een arbeider viel uit een
mast en werd bewusteloos in het ziekenhuis
opgenomen, waar bleek, dat hij een frac
tuur had bekomen. Een ander brak een
pols.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—6
regels 1J5: elk* meer f
RECLAME per regel 0.75 voor
de eerste pagina; voor de overige
pagina's f 0-50.
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD"
bil vooruitbetaling per plaatsing
0.00 per advertentie van 5 regels;
tedere regel meer f O.lt
HOF 6. ALKMAAR
Administratie No. 433
Redactie No. 633
Persoonlijk mochten wij, aldus de Rotter-
damsche correspondent van de „Crt.”. den
heer Van Onlangs herhaaldelijk ontmoeten.
Het eerst ongeveer drie Jaar geleden, toen
by met jeugdig enthousiasme bezig was zijn
HollandWest-Indlëvlucht voor te bereiden.
Hjj was toen nog lultenant-vllegenier te
Soesterberg en als maandvlleger in dienst
by de K. L. M. De heer Van Onlangs was
een allerinnemendste jongeman, eenvoudig
en ongekunsteld. Hoe dankbaar toonde hjj
zich voor de belangstelling In zyn Holland
West-Indlë-plannen. Bergen werk heeft hy
er voor verzet. Het was zyn helaas niet in
vervulling gegaan ideaal, deze ploniersvlucht
voor zijn vaderland te doen.
„Laten wy er toch mee voortmaken,” zoo
sprak hy steeds, .anders la Engeland ons
wéér voor”. Om zijn ideaal te bereiken, was
geen arbeid hem te veel. Hy toonde eens het
respectabele dossier. En daaruit bleek, met
hoeveel ernst en toewydlng hy deze reis
voorbereidde, geen enkel detail verwaarloo-
zend. By dit werk toond hy zich naast een
bekwaam vliegenier tevens een uitstekend
navigator, die met alle omzichtigheid en de
meeste kans van slagen het exploreeren van
nieuwe gebieden voorbereidde. Hoe verheugd
was hy over de medewerking van generaal
Snyders. Echter ten slotte strandde de on
derneming op de laatste kosten, waarvoor de
waarborgsom niet toereikend bleek. Het sei
zoen verliep en luitenant Van Onlangs borg
zyn West-Indlë-plannen op, om in vasten
dienst van de K. L. M. te treden.
Geheel uit zyn herinnering heeft hij die
West-Indlë-plannen echter nooit gebannen.
Heel diep verborgen in zyn hart had hy een
plaatsje bewaard voor dit hem zoo dierbare
idee en koesterde hy de verwachting, dat
sekeren dag zijn wensch in vervulling zou
gaan. Hy heeft het helaas niet meer mogen
beleven.
De oproep van het Duitsche Centrum tol
het steunen van zjjn propagandabeweginc.
In Bengalen is men begonnen de Engel
sche zaken te boycotten.
Hiertoe was besloten door de plaatselyke
commissie van de Indische nationale bewe-
glng.
Ook werd bekend gemaakt, dat men bin
nenkort wederom zal beginnen met het
weigeren van gehoorzaamheid aan de Brlt-
sche autoriteiten.
De voorzitter van de Indische Nationale
beweging heeft het besluit van de Ben
gaalsche afdeeling telegrafisch goedgekeurd.
ikt, om-
brand-
eeds de
i werk
Dagelyks zou men temidden der K. L. M.-
vliegers moeten zyn. om iets van hun ge
voelens te leeren begrijpen en te kunnen
beseffen, hoe zij precies reageeren op een
plotselinge tijding van een vliegongeval,
waarbij, zooals thans, eenlge collega's den
dood vonden. Dan zou het ook wellicht
gemakkeiyker vallen de weinige woorden,
gesproken door een man als den heer Thom
son, stationschef van de K. L. IC op Schip
hol. tot wien de „Crt." zich nog om Inlich
tingen wendde, te
Want, wanneer de verslaggever van ge
noemd blad dezen chef van Schiphol op dit
stille
over
met
De verongelukten.
De eerste bestuurder. Th. Wiersma, be
haalde 16 Juli 1922 zyn brevet te Soester
berg en was sedert 1 Mei 1928 in dienst van
de K. L. M. Hy had reeds vijf reizen naar
Indlë gemaakt
De heer J. van Onlangs, de tweede be
stuurder, werd op 15 Augustus 1925 lulte-
nsnt-vileger op Soesterberg en trad op 1 Met
1929 by de X. L. M. in dienst. Hy had vier
reizen naar Indlë als tweede bestuurder on
dernomen.
De heer J. E. W. Kotte, de boordwerk
tuigkundige, was sedert ongeveer zes jaar by
den technischen dienst van de K. L. M. Dit
was sjln vyfde reis naar Indië.
Met deze mannen verliest de K. L. M. drie
loegewyde bekwame medewerkers.
De heer G. van Zadelhoff is een radlo-
télegrafist van de Nederlandsche Telegraaf
Maatschappy „Radio Holland".
Kolonel Brinsmead is de directeur van
den Au-strallschen Luchtvaartdienst en was
te Alostar aan boord gegaan, nadat het
Austr ische postvliegtuig ..Southern Sun"
een ongeval had gehad.
Van de passagiers Borg en Baudart Is bjj
de directie van de K. L. M. niets bekend.
De twee Hollandsche piloten kwamen om.
Het heeft zoo moeten zijn. Van Zadelhoff
maakte zyn vierde reis. Hy was in Indië
ziek geworden en eenlge weken achterge
bleven. Nu was hy weer hersteld en her
vatte als radio-telegraflst van ..De Ooievaar"
zyn werk. Enkele dagen na het vertrek uit
Bandoeng maakte hy het ongeluk te Bang
kok mee, doch werd gelukKig slechts licht
gewond.
Van Onlangs vertrok als tweede bestuur-
oer met Tepas naar Indië. „De Duif" keer
de een week voor den tijd naar Holland
terug en Van Onlangs ging niet mee. De
tweede man uit de machine van Wiersma
ïervlng hem.
Ware Van Onlangs met Tepas weer mee
teruggegaan, hy zou Maandagmiddag op
Schiphol zyn geland.
-Het Volk” vond den heer Hans Martin,
den secretaris der K L M. bereid, nog
•enige nadere gegevens te verstrekken.
eerste telegram ontvingen wy om
morgen. Het bevatte in
Hedenmorgen werd nog uit Bangkok ge
seind:
De gedood* passagiers zjjn A. Borg,
pen Hollandar, vertegenwoordiger van de
firma George Dralle, die naar Rangoon
zou vliegen, en Brudart, een Franschman,
adviseur van het Ministerie van Justitie,
wiens bestemming Marseille was.
„De Ooievaar” kon biykbaar bU den start
niet los van den (rond komen. Het vlieg
tuig verloor het landingsgestel, waarna de
machine met den bulk over den grond
schuurde. By een botsing tegen een dyk,
werden de motoren en het voorstel door de
cabine gedrukt.
De gewonden zyn In het
Bangkok opgenomen.
De gedoode slachtoffers worden morgen
vroeg begraven. De machine is totaal ver
nield. De mail Is grootendeels intact ge
bleven.
Het
half zes In den morgen. Het bevatte in
korte bewoordingen het bericht van het on
geluk en wy konden er uit opmaken al
dus de heer Martin dat het vliegtuig
bU het opstygen verongelukt is. Tevens
meldde het. dat eenlge personen waren om
gekomen. Piloot Wiersma zoo heette het
heeft een been gebroken.
Onmiddeliyk stelde ik my in verbinding
met den directeur der K. L. M den heer
A Plesman. en te tarnen hebben wy toen
getracht verschillende andere personen te
bereiken Dat ging met groote moeiiykheden
gepaard Na den Sinterklaasavond bleek het
*1 heel lastig met de verschillende familie
leden verbinding te krygen.
Toch is het ons eindelyk gelukt, hun de
dreeve tijding reeds vrij spoedig, nadat wy
een tweede en wat vollediger telegram ont
vangen hadden, mede te deelén.
Telegram aan Wiersma.
Direct na ontvangst van het eerste on-
heüsielegram. dat later nog optimistisch
bleek te zyn. verzond ik een telegram naar
Bangkok, waarin ik Wiersma verzocht te
seinen, wat er precies is gebeurd Ik wist
toen immers nog niet, dat diens verwon
dingen van zoo emstlgen aard waren, dat
hy korten tyd na de ontzettende gebeur
tenis overleed.
Nauwciyks had ik dit verzoek verzonden,
ik ontving bericht: „Wlerstna overleden”
Deze doodstijding trof my diep, temeer daar
Wiersma persooniyk zeer goed kende en
hem heb leeren waardeeren als een goed
mensch en een plichtsgetrouw en toegewyd
werker Trouwens, als organisator van de
Holland-Indië-vluchten heb ik met onze
wakkere Jongens een nauw contact. Na elke
volbrachte vlucht beleggen wy een confe
rentie waar de ervaringen, die de piloten
hebben opgedaan, besproken worden. Op die
byeenkomsten kreeg ik een prachtigen kyk
°P het gave karakter van den nu zoo tra-
8 sch cm het leven gekomen piloot Wiers
ma. Ook Van Onlangs en Kotte waren een
Paar fyne kerels.
Even was de heer Martin stil toen ver
volgde hij het persgesprek.
Maar de leiders der K. L. M., evenals zy,
die dagelijks het luchtruim kiezen, blijven
oogenschyniyk kalm en rustig, trekken
eigen conclusies uit het ernstige voorval,
leven mee In Hef en leed der K. L. M„ doch
zullen er niet aan denken tegenover vreem
den uiting te geven aan hun groote droef
heid of veronderstellingen te doen over een
ongeval, waarvan zy de juiste toedracht
nog niet weten.
Wanneer den heer Thomson in zyn kan
toor dan ook gevraagd wordt om iets na
ders van het ernstig gebeuren te vertellen,
dan kijkt hy naar het droeve telegram, dat
voor hem op zijn bureau ligt en antwoordt
den belangstellende: „Wy weten er ook
verder niets van. We kunnen ons nu wel
gaan verdiepen in allerlei fantastische ver
onderstellingen, we kunnen er een roman
tisch verhaal omheen dichten, maar wat
schieten we dadfmee op. 1 Is vreeseiyk,
maar we moéten eerst kalm afwachten.”
middaguur vraagt naar zyn Indruk
deze ramp en hij antwoord* daarop
de woorden: „Ja, het ging zoo goed
met de postvluchten, maar nu hebben wij
op ons kop gekregen”, dan klinkt het den
vrager misschien wat koel en hard in de
ooren, maar weldra bemerkt hy. dat deze
koelheid niet komt uit een mensch, die on
verschillig tegenover een zoo ernstig onge
val zou staan. Dieper dan wie ook beseften
alle wakkeren der K. L. M. het groote ver
lies van eenlge menschenlevens, ernstiger
dan allen die buiten het ongeval staan,
denken zy over den gtooten slag, die de
Nederlandsche aviatiek zoo plotseling trof.
nb «ra breuk v«n f 40
Hoogste barameterstanr 768 8 te Valencia.
Laagste barometerstand 743.0 te Btocta-
holm.
Verwachting: Matige. Noord-Westelljke
wind, later krimpend en toenemend, be
wolking licht tot half, later toenemend,
waarschijniyk met eenlgen regen, aanvan-
keiyk dezelfde temperatuur, later zachter.
Giften kunnen ook worden toegezonden
aan het bureau van ons blad.
Firma’s, die een zeker bedrag beschikbaar
willen stellen, te leveren in goederen tn na-
tura, kunnen dit eveneens by ons blad op
geven.
De Ingekomen giften zullen In dit blad
worden verantwoord.
Ingekomen by de redactie
3 a R. K. D1.O,
P-
xl
P-
n.
te
A
- i