ONS BLAD S. KROM NOODLOTTIGE ONDERBREKING VAN DE REEKS GLORIEUZE POSTVLUCHTEN I DE OOIEVAAR HET POSTVLIEGTUIG „DE OOIEVAAR” VAN DE K.L.M. VERONGELUKT uws VERVERIJ STOOMERIJ 1 t» DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN VIJF EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 237 MAANDAG 7 DECEMBER 1931 VOORNAAMSTE NIEUWS TEL 1523 (3 lijnen) het voor I TELEGRAFISCH WEERBERICHT De nieuwe President van Salvador Massavergiftiging te Hamburg Bengaalsche actie tegen Engeland inzameling Nationaal Crisis-Comité Drie leden der bemanning en twee passagiers gedood, twee inzittenden gewond TIJDELIJK 20 pCt. prijs verlaging op alle stoom- goederen Gevaarvolle reis van een IJmuider trawler V r 5 Een droeve Sr. Nicolaas-mor&en Toen Schiphol het bericht vernam Zwaar weer Een open luik de oorzaak 300 personen ziek na een maaltijd Een herinnering aan J. 13000.- 1 750- f 250.- Z". I *25.- JI', 50.- tmiFTE non, OP STRAFFE VAR VERLIES VAR ALLE RECHTER, GESCHIEDER UITERLIJK DRIEMAAL VIER ER TWIRTIG URER RA HET ORGEVAL Dynamiet-aanslag op een kathedraal t Koopt Fokker een Duitsche fabriek? JOH. LAUWERS PAYGI OP 3 ALKMAAR Scharen Friedrich Herder Boycot en weigering van gehoorzaamheid Beroemde kerk te Moskou verwoest Tr^ische bijzonderheden Onderhoud met den heer Hans Martin De motoren en het voorstel in de cabine gedrukt. De mail grootendeels gered ^1’ NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD ater Td AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAJ van rade 130 Het conflict in de textielindustrie. •J Ongeluk bij Sarrasani rden Enkele bezoeken en een arbeider gewond ,Neder- kunnen doorgronden ia alles Onderhandellncen met B. F. W. ziekenhuis te (Nadruk verboden) Kalm blijven Barometerstand 0 uur van.: 787. Vooruit. Het verongelukte vliegtuig »De Ooievaar”. Inset links Se piloot Van Onlangs; inaak rechts le piloot Wiersma. I 4 Stichting Centraal Adviesbwreau voor k. K. Gemeenteraadsleden. Alle «boone’s od di« blad sim inaevolae de »enekerinasv<x>r*aarden tesen omeoHeo verzekerd voor een der volgende ultkeeringen i»l> verlies van anderen vinger BUREAU: Telefoon: in. Een °P den zooveel Aan de Eetna zijn de vervataebers en smok kelaars van vervalschte Duitsche tabaksbe- las ting banderollen aangehouden; de drukker te Amsterdam gearresteerd. De regeertng der Ver. Staten erkent niet de nieuwe regeertng van San Salvador. Massa-vergiftlgtng te Hamburg; 300 perso nen ongesteld. Ernstig vernet In Bengkalta (Ned. O. LI; drie politieagenten gedood. kantoor Moten- Naar, volgens het „Handelsblad”, in Dult- sche luchtvaartkringen verluidt onderhan delt de Nederlandsche vliegtuigenconstruc teur Fokker over den aankoop van de kort geleden in moeilijkheden geraakte Bayeri- sche Flugzeugwerke A.G. te Augsbuig. die de bekende Messerschmldt-vllegtuigen vervaar digt. Het postvliegtuig JOe Ooienar” veronge lukt; Vijf dooden en twee gewonden. In verband met het Engelscfee antwoord op bet Franscbe voorstel inzake reebtstreek- sche douane-onderhandelingen ziet do re- geering te Parijs voorlooplg van het zenden eener delegatie naar Londen af. Verklaringen van Hitler In een interview met egn Engelach blad. Ernstig mijnongeluk In Roemenië; zes doo den en veertien zwaar gewonden. Orkaan richt In Denemarken veel schade aan; scheepsongevallen in de Oostzee. Boycot van Engelsche zaken In Bengalen; binnenkort wederom weigering van gehoor zaamheid. De schilder W. B. Thplen is te 's-Graven- hage overleden. erd gis- :rd voor op den Geheim zendstation bij Weenen ontdekt; communistisch spionnage-centrale? Neergevallen.niet gestreken Zoo een ooievaar het doet. Bruut.de dood werd heer en meester, Menschenlevens Ingeboet. Indlë.de vliegmachines Zorgen voor een nauwen band Maar de Ooievaar komt niet meer Naar het wachtend moederland MARTIN BERDEN re land- -nd tus- ■amsdeel *rd. De tlcht te L erendt* ertrok- .Eng- hlp ter x>n zal en be hoof d- an be ug van ind op vember n ver- :hniscb emaaki zit ge ren en kening Het hij het in ver zaken i heeft rie het >n aan Internationale smokkelhandel In narcoti ca in Duitschtand ontdekt; Amerikaanse!) koopman als hoofdpersoon gearresteerd. :ery der een gat s. Hler- n het tje, dat i totaal :n. -If werd -bakker, kennis spoor ABONNEMENTSPRIJS: kwartaal, voor Alkmaar f t-— bulten Alkmaar 2.85 gget Geïllustreerd Zondagsblad 0.60 hooger N V. Woninginrichting J. Christiaans, Wes- tergracht 79, Haarlem, stelt ter beschikking tien tweepersoons satlnetdekens. Na het eten van paddestoelen zijn te Bon- dowooo (Ned.-O. On) 17 personen zoek ge worden; reeds zijn er 5 overleden. waardoor de luchtstrooming om het midden gedeelte van den vleugel ernstig werd ge stoord. hetgeen in dit geval met een zwaar geladen vliegtuig een uiterst nadeeligen in vloed op het hefvermogen van het vliegtuig moet hebben gehad. Gezien de bekwaamheid van den vlieger en het feit dat op dit vliegveld een zeer lange aanloop mogelijk was. is de omstandigheid dat het vliegtuig niet los. kon komen, niet anders te verklaren dan dot het luik open stond en de gezagvoerder zich hiervan niet meer bewust is geweest en voortdurend tn de overtuiging heeft verkeerd, dat hU het toestel los kon krijgen. as een «weging perateur laid. De n oo de moest oogen- door de □randen, □eiers te was de draaide publiek, ogenblik cabine ndweer- !P 7,dat Blijkens nader by de K. L. M. ontvangen telegram heeft dc eerste bestuurder Wiersma voor het vertrek van het vliegveld het luik boven de stuurhut geopend teneinde meer ventilatie te geven, daar in verband met het lange proefdraaien der motoren het in de kajuit en stuurhut zeer warm was geworden Een Siameesche officier heeft nog bij het vertrek op dit openstaande luik gewezen, doch vermoedelljk heeft Wiersma deze waar schuwing niet begrepen en heeft hij in volle aandacht voor zijn aanloop, hierop niet meer gelet. Het luik zit scharnierend in 't midden aan den voorkant van den vleugel. Bij den aanloop moet het geheel zjjn opengeslagen. Nieuwe moeilijkheden bij het Mandsjoe- reesche conflict. Wellington Kou en Ssé heb ben hun ontslag genomen. in alle opzichten een voorzichtig man was, die heusch niet iets zou riskeeren. Daarom geloof ik ook. dat het ongeval aan allerlei toevallige omstandigheden moet worden ge weten. Steenbergen, die nu in het re tour- vllqgtuig in Parijs zit, zou eerst de thans verongelukte kist besturen, doch door een onverwachte omzetting der bemanning is het nu Wiersma en de anderen geworden Prljns spreekt van ..brave kerels", die heengingen. Ook hU trekt een eigen con clusie, welke hy voor zich houdt. Meer wil de heer Thomson niet zeggen. Maar heel Schiphol leeft mee met het on geval. Want is mevrouw Thomson niet in alle stilte reeds naar de echtgenoote van Wiersma gegaan om haar te troosten? An dere echtgenooten van K. L. M.-piloten bellen op en vragen tallooze inlichtingen aan den chef, die rustig blijft. In het restaurant Ook in het restaurant is het rustig. Van Veenendaal, Scholte, Fryns. Geysendorffer, ze zijn na bet bekend worden van het vreeseiyk ongeval direct naar Schiphol ge komen om er iets meer van te hooren. ..Wiersma was een Fries”, vertelt Vee nendaal, „dat zegt genoeg. Een prachtkerel; één van de piloten, die wel tot de besten onder ons behoorde. Ik heb met hem de reis naar Indië gemaakt zoodat ik uit er varing spreek, wanneer ik u vertel, dat hy De Hamburgsche Studentenhulp verstrekt thans dagelijks op drie verschillende plaatsen middageten aan verscheidene honderden per sonen. Dinsdag 1.1. vertoonden zich op alle drie de ultreikplaatsen bij in totaal ongeveer 300 personen ziekteverschijnselen in maag en Inge vanden. Volgens het medisch onderzoek betr ft het hier slechts lichte aandoeningen Alle xtlënten zijn dan ook Vrijdag weer ter plaatse verschenen. Het naar de oorzaken in gestelde onderzoek is nog niet beëindigd. Het uitreiken van spijzen Is in verband daar mede voorlooplg stop gezet. Zondagmorgen is b(J de K. L. M. telegra fisch bericht ontvangen, dat het pootvtleg- taig „De Ooievaar” bij het vertrek van het vliegveld Don Muang (Bangkok) door tot nu toe onbekende oorzaak is verongelukt. De gezagvoerder Wiersma ie kort na het ongeval overleden. De tweede bestuurder Van Onlangs en de boordwerktuigkundige Katte zijn op stag gedood. De radlotelegra- flst van Zadelhof! is licht gewond. Van de drie passagiers is kolonel Brtns- HMad ernstig gewond, terwijl de beeren Borg en Baudart zjjn gedood. Dr. W. L. Groeneveld Meyer, directer van den luchtvaartdienst te Bandoeng en De Behage, chef van den teebniseben dienst van de K. N. L L. M. begeven zich naar Bangkok tot het instellen van een onderzoek. Onlangs De tijding van het vliegongeval te Bang ek wekte ook op Waalhaven groote versla- Stootn- ft «9 ond op Oporto, Thans Is ook b|j Echt hel lijk opgegraven van den sinds Augustus vermisten Rou- broeka. Wonderen, zooals In sprookjes. Dwingen wjj door de techniek. En de mensch toont in zijn streven Zich verbazend energiek. Zelfs weet hij zich te verheffen Waar de lucht tot hemel wordt. Tot.hjj valt, want menschenkrachten Schieten altijd nog te kort. Maar dan wringt hij toch woog voorwaarts. Want sUn geestdrift geeft geen kamp. Echter, even staan wij zwijgend Bij het hooren van de ramp.... Generaal MaxlmUlano Martinez Is door het militaire directorium erkend als President v Salvador Er is een nieuw Ministerie van zes leden gevormd. De Ministers van Bultenland- flche Zaken en van Financiën mnefen nog worden benoemd. LICHT OP. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om: 4.16 uur. Aan het .Journal" wordt uit Moskou ge seind, dat de Kathedraal van den Heiligen Verlosser, tengevolge van een dynamiet- aanslag in de lucht gevlogen is. Zooals bekend is, hadden de Sovjet- autorltelten deze kathedraal aan het gods dienstig gebruik onttrokken en zouden eenlge torens worden gesloopt, waarna men het gebouw voor bet houden van arbelders- vergaderingen zou Inrichten. De stoomtrawler „Tubantla”, IJm. 47, die gisteren in de haven van IJmulden arriveer de. is op zee door een zwaren storm over vallen. Een stortzee sloeg het luik van het viach- rulm weg, waardoor dit vol water liep. Verder werd de commandobrug beschadigd terwijl de scheepsboot onklaar geraakte. Tot overmaat van ramp weigerden de pom pen, zoodat de bemanning genoodzaakt was, het water met emmers uit het vlschrulm te scheppen, teneinde het schip voor zinken te behoeden. De geheele bemanning Is op deze manier zes uur bezig geweest, waarna zij er in slaag de het schip behouden te IJmulden binnen te brengen. Zaterdag, na de uitvoering, toen het pu- Lltak hel circus Sarrasani te Maastricht verliet, is een loopbrug ingestort. Meerdere personen liepen verwondingen op. Zij wer den door den medlschen dienst van het circus verbonden. Een arbeider viel uit een mast en werd bewusteloos in het ziekenhuis opgenomen, waar bleek, dat hij een frac tuur had bekomen. Een ander brak een pols. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—6 regels 1J5: elk* meer f RECLAME per regel 0.75 voor de eerste pagina; voor de overige pagina's f 0-50. RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD" bil vooruitbetaling per plaatsing 0.00 per advertentie van 5 regels; tedere regel meer f O.lt HOF 6. ALKMAAR Administratie No. 433 Redactie No. 633 Persoonlijk mochten wij, aldus de Rotter- damsche correspondent van de „Crt.”. den heer Van Onlangs herhaaldelijk ontmoeten. Het eerst ongeveer drie Jaar geleden, toen by met jeugdig enthousiasme bezig was zijn HollandWest-Indlëvlucht voor te bereiden. Hjj was toen nog lultenant-vllegenier te Soesterberg en als maandvlleger in dienst by de K. L. M. De heer Van Onlangs was een allerinnemendste jongeman, eenvoudig en ongekunsteld. Hoe dankbaar toonde hjj zich voor de belangstelling In zyn Holland West-Indlë-plannen. Bergen werk heeft hy er voor verzet. Het was zyn helaas niet in vervulling gegaan ideaal, deze ploniersvlucht voor zijn vaderland te doen. „Laten wy er toch mee voortmaken,” zoo sprak hy steeds, .anders la Engeland ons wéér voor”. Om zijn ideaal te bereiken, was geen arbeid hem te veel. Hy toonde eens het respectabele dossier. En daaruit bleek, met hoeveel ernst en toewydlng hy deze reis voorbereidde, geen enkel detail verwaarloo- zend. By dit werk toond hy zich naast een bekwaam vliegenier tevens een uitstekend navigator, die met alle omzichtigheid en de meeste kans van slagen het exploreeren van nieuwe gebieden voorbereidde. Hoe verheugd was hy over de medewerking van generaal Snyders. Echter ten slotte strandde de on derneming op de laatste kosten, waarvoor de waarborgsom niet toereikend bleek. Het sei zoen verliep en luitenant Van Onlangs borg zyn West-Indlë-plannen op, om in vasten dienst van de K. L. M. te treden. Geheel uit zyn herinnering heeft hij die West-Indlë-plannen echter nooit gebannen. Heel diep verborgen in zyn hart had hy een plaatsje bewaard voor dit hem zoo dierbare idee en koesterde hy de verwachting, dat sekeren dag zijn wensch in vervulling zou gaan. Hy heeft het helaas niet meer mogen beleven. De oproep van het Duitsche Centrum tol het steunen van zjjn propagandabeweginc. In Bengalen is men begonnen de Engel sche zaken te boycotten. Hiertoe was besloten door de plaatselyke commissie van de Indische nationale bewe- glng. Ook werd bekend gemaakt, dat men bin nenkort wederom zal beginnen met het weigeren van gehoorzaamheid aan de Brlt- sche autoriteiten. De voorzitter van de Indische Nationale beweging heeft het besluit van de Ben gaalsche afdeeling telegrafisch goedgekeurd. ikt, om- brand- eeds de i werk Dagelyks zou men temidden der K. L. M.- vliegers moeten zyn. om iets van hun ge voelens te leeren begrijpen en te kunnen beseffen, hoe zij precies reageeren op een plotselinge tijding van een vliegongeval, waarbij, zooals thans, eenlge collega's den dood vonden. Dan zou het ook wellicht gemakkeiyker vallen de weinige woorden, gesproken door een man als den heer Thom son, stationschef van de K. L. IC op Schip hol. tot wien de „Crt." zich nog om Inlich tingen wendde, te Want, wanneer de verslaggever van ge noemd blad dezen chef van Schiphol op dit stille over met De verongelukten. De eerste bestuurder. Th. Wiersma, be haalde 16 Juli 1922 zyn brevet te Soester berg en was sedert 1 Mei 1928 in dienst van de K. L. M. Hy had reeds vijf reizen naar Indlë gemaakt De heer J. van Onlangs, de tweede be stuurder, werd op 15 Augustus 1925 lulte- nsnt-vileger op Soesterberg en trad op 1 Met 1929 by de X. L. M. in dienst. Hy had vier reizen naar Indlë als tweede bestuurder on dernomen. De heer J. E. W. Kotte, de boordwerk tuigkundige, was sedert ongeveer zes jaar by den technischen dienst van de K. L. M. Dit was sjln vyfde reis naar Indië. Met deze mannen verliest de K. L. M. drie loegewyde bekwame medewerkers. De heer G. van Zadelhoff is een radlo- télegrafist van de Nederlandsche Telegraaf Maatschappy „Radio Holland". Kolonel Brinsmead is de directeur van den Au-strallschen Luchtvaartdienst en was te Alostar aan boord gegaan, nadat het Austr ische postvliegtuig ..Southern Sun" een ongeval had gehad. Van de passagiers Borg en Baudart Is bjj de directie van de K. L. M. niets bekend. De twee Hollandsche piloten kwamen om. Het heeft zoo moeten zijn. Van Zadelhoff maakte zyn vierde reis. Hy was in Indië ziek geworden en eenlge weken achterge bleven. Nu was hy weer hersteld en her vatte als radio-telegraflst van ..De Ooievaar" zyn werk. Enkele dagen na het vertrek uit Bandoeng maakte hy het ongeluk te Bang kok mee, doch werd gelukKig slechts licht gewond. Van Onlangs vertrok als tweede bestuur- oer met Tepas naar Indië. „De Duif" keer de een week voor den tijd naar Holland terug en Van Onlangs ging niet mee. De tweede man uit de machine van Wiersma ïervlng hem. Ware Van Onlangs met Tepas weer mee teruggegaan, hy zou Maandagmiddag op Schiphol zyn geland. -Het Volk” vond den heer Hans Martin, den secretaris der K L M. bereid, nog •enige nadere gegevens te verstrekken. eerste telegram ontvingen wy om morgen. Het bevatte in Hedenmorgen werd nog uit Bangkok ge seind: De gedood* passagiers zjjn A. Borg, pen Hollandar, vertegenwoordiger van de firma George Dralle, die naar Rangoon zou vliegen, en Brudart, een Franschman, adviseur van het Ministerie van Justitie, wiens bestemming Marseille was. „De Ooievaar” kon biykbaar bU den start niet los van den (rond komen. Het vlieg tuig verloor het landingsgestel, waarna de machine met den bulk over den grond schuurde. By een botsing tegen een dyk, werden de motoren en het voorstel door de cabine gedrukt. De gewonden zyn In het Bangkok opgenomen. De gedoode slachtoffers worden morgen vroeg begraven. De machine is totaal ver nield. De mail Is grootendeels intact ge bleven. Het half zes In den morgen. Het bevatte in korte bewoordingen het bericht van het on geluk en wy konden er uit opmaken al dus de heer Martin dat het vliegtuig bU het opstygen verongelukt is. Tevens meldde het. dat eenlge personen waren om gekomen. Piloot Wiersma zoo heette het heeft een been gebroken. Onmiddeliyk stelde ik my in verbinding met den directeur der K. L. M den heer A Plesman. en te tarnen hebben wy toen getracht verschillende andere personen te bereiken Dat ging met groote moeiiykheden gepaard Na den Sinterklaasavond bleek het *1 heel lastig met de verschillende familie leden verbinding te krygen. Toch is het ons eindelyk gelukt, hun de dreeve tijding reeds vrij spoedig, nadat wy een tweede en wat vollediger telegram ont vangen hadden, mede te deelén. Telegram aan Wiersma. Direct na ontvangst van het eerste on- heüsielegram. dat later nog optimistisch bleek te zyn. verzond ik een telegram naar Bangkok, waarin ik Wiersma verzocht te seinen, wat er precies is gebeurd Ik wist toen immers nog niet, dat diens verwon dingen van zoo emstlgen aard waren, dat hy korten tyd na de ontzettende gebeur tenis overleed. Nauwciyks had ik dit verzoek verzonden, ik ontving bericht: „Wlerstna overleden” Deze doodstijding trof my diep, temeer daar Wiersma persooniyk zeer goed kende en hem heb leeren waardeeren als een goed mensch en een plichtsgetrouw en toegewyd werker Trouwens, als organisator van de Holland-Indië-vluchten heb ik met onze wakkere Jongens een nauw contact. Na elke volbrachte vlucht beleggen wy een confe rentie waar de ervaringen, die de piloten hebben opgedaan, besproken worden. Op die byeenkomsten kreeg ik een prachtigen kyk °P het gave karakter van den nu zoo tra- 8 sch cm het leven gekomen piloot Wiers ma. Ook Van Onlangs en Kotte waren een Paar fyne kerels. Even was de heer Martin stil toen ver volgde hij het persgesprek. Maar de leiders der K. L. M., evenals zy, die dagelijks het luchtruim kiezen, blijven oogenschyniyk kalm en rustig, trekken eigen conclusies uit het ernstige voorval, leven mee In Hef en leed der K. L. M„ doch zullen er niet aan denken tegenover vreem den uiting te geven aan hun groote droef heid of veronderstellingen te doen over een ongeval, waarvan zy de juiste toedracht nog niet weten. Wanneer den heer Thomson in zyn kan toor dan ook gevraagd wordt om iets na ders van het ernstig gebeuren te vertellen, dan kijkt hy naar het droeve telegram, dat voor hem op zijn bureau ligt en antwoordt den belangstellende: „Wy weten er ook verder niets van. We kunnen ons nu wel gaan verdiepen in allerlei fantastische ver onderstellingen, we kunnen er een roman tisch verhaal omheen dichten, maar wat schieten we dadfmee op. 1 Is vreeseiyk, maar we moéten eerst kalm afwachten.” middaguur vraagt naar zyn Indruk deze ramp en hij antwoord* daarop de woorden: „Ja, het ging zoo goed met de postvluchten, maar nu hebben wij op ons kop gekregen”, dan klinkt het den vrager misschien wat koel en hard in de ooren, maar weldra bemerkt hy. dat deze koelheid niet komt uit een mensch, die on verschillig tegenover een zoo ernstig onge val zou staan. Dieper dan wie ook beseften alle wakkeren der K. L. M. het groote ver lies van eenlge menschenlevens, ernstiger dan allen die buiten het ongeval staan, denken zy over den gtooten slag, die de Nederlandsche aviatiek zoo plotseling trof. nb «ra breuk v«n f 40 Hoogste barameterstanr 768 8 te Valencia. Laagste barometerstand 743.0 te Btocta- holm. Verwachting: Matige. Noord-Westelljke wind, later krimpend en toenemend, be wolking licht tot half, later toenemend, waarschijniyk met eenlgen regen, aanvan- keiyk dezelfde temperatuur, later zachter. Giften kunnen ook worden toegezonden aan het bureau van ons blad. Firma’s, die een zeker bedrag beschikbaar willen stellen, te leveren in goederen tn na- tura, kunnen dit eveneens by ons blad op geven. De Ingekomen giften zullen In dit blad worden verantwoord. Ingekomen by de redactie 3 a R. K. D1.O, P- xl P- n. te A - i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 9