BIJ HET DERDE EEUWFEEST DER DOMINICANEN TE ALKMAAR lz I I B I O i «1 HG "o; ra iimin De H. Josephkerk Histoire contemporaine g Het nieuwe Hoogaltaar van Wim Har zing In de St. Domlnicuskerk ■O BLADZIJDE I I lilllll ies-, IN TWEEDE blad ZATERDAG 12 DECEMBER 1931 BIJ DEN 300-JARIGEN ARBEID DER PATERS DOMINICANEN I Een engelenkop, afzonderlijk gefotografeerd. Bet oorpn» van het crucifix: men lette op tot 4e smartelijke aitdrnkklng van het gelaat de Oebr. Detail van het altaar: de troonhemel met ur>e engeienfiguren. mede N. A. RIJN OP. de PASTOOR FRANCISCUS HEYS OT. (1896—1921) PASTOOR ROSARIOS KOCK O. P. (1921—1827) thlek van Cuijpers In de kerk en de barok van de meesterstukken van zllversmeedkunst In rijn 'ELS, DER. TIK PASTOOR T1MOTHEU8 BIESTA OJP. (1931—....) aange- het PASTOOR BERTRANDUS BAETSEN O.P. (1909—....) ke werden gewijd door Z. H. Exc, Mgr. As ten. biaschop van Madras. Door toedoen van Pastoor Koek werden in de St. Domlnicuskerk conferenties voor andersdenkenden gegeven, welke zich in een groote belangstelling mochten verheugen en zeker niet zonder vrucht zijn gebleven. In 1937 werd Pastoor Koek benoemd tot pastoor van de St. Domlnicuskerk aan de Mariaplaats te Utrecht. Thans Is Pater Koek kapelaan te Rotter dam. De uitbreiding van onze stad naar het Westen bracht In het begin deser eeuw het Kerkbestuur der Slnt-Domlnicus-parochte op het denkbeeld, om een succursaal at bijkerk te stichten voor de parochianen, die zich bulten de veste een woonplaats gin gen klei Spoed wachtte, Pastoor Biesta werd 18 Augustus 1918 te Utrecht priester gewijd door Z. H. Exc. Mgr. H. v. d. Wetering, waarna hij kapelaan werd In de St. Domlnlcusparochte te Leeuwarden; vervolgens was hij kapelaan te Amsterdam (8t. Thomas v. Aqulno) en te Schiedam (R. Joannes den Dooper). Moge een langdurig pastoraat aan 8t. Domlnlcusparochle zijn deel zijn. I EAST. CESLAUS MICKLINGHOFF Of (1927—1931) Pastoor Rosarius Kock O.P. Een zestal jaren werd na Pastoor Heijs de St. Dominlcus-parochte bestuurd door den Z. E. Pater J. B. J. Koek, die in het voorjaar van 1921 vanuit Nijmegen naar hier werd overgeplaatst. Al spoedig bleek katholiek Alkmaar en vooral den parochianen van St. Dom In leus, welk een ijvervol priester de kerkelijke overheid aan hun hoofd had gesteld. Met heilige energie werkte de nieuwe pastoor voor de verdieping van het geeste lijk lev*n ziln«r parochianen. Hjj bevorderde den zoorzang door *n kna penkoor op te richten, waaidoor net icu en de groote plechtigheden aan aantrekkelijk heid wonnen. Het mooie orgel werd ge restaureerd, de galerijen werden Ingericht en de toren werd van klokken voorzien, wel- »*r van tombe en bovenbouw en legt daar door reeds den nadruk op het Offer. De één heid met het H. Kruisoffer te fijngevoelig Ultgrdrukt In het zeer-arttetieke Kruisbeeld, dat, staande vóór de wijde expositie-nte. van wil de aandacht, die deze taaiste anders dwingend tot zich trekt, terugbrengt op het Offer Dit kruisbeeld te misschien wel het hmtgeslaagde moment van het geheele kunstwerk Christus te hier de Offeraar, één net de zondige menschheid' De opwaartsche streving, uitgedrukt In de Omhoogzwoegende Borst, In het omhoogge rikte Hoofd en In de spanning-naar-boven Tan het geheele gekruisigde Lichaam, sym boliseert de aanbieding der Offerande aan de Allerheiligste Drieèenhe’ die te uitgedrukt door de bekroning van den opstand: drie dooreengevlochten Onelndlgheldsclrkels. daaruit vlammenstralen schieten, die het driemaal .jBanctus” der Eri^elenkoren In zich bergen. De tweede beteekente van het hoogaltaar is de Woonplaats van den Euchartettechen Christus. Daarom te het tabernakel, even als bij het altaar van Harzing In de St. Tho- h-as van Aqulno te Amsterdam, naar voren gebouwd, en uitgevoerd als de Woontent des Heeren". De bekroning te een Hebreeuwsch tentdak, waa-uit in uitvallende lijnen het tenteoek afhangt. Wanneer het k.utebeeld met zijn voetstuk te weggenomen wordt de aandacht oogenbllk- kelijk verplaatst naar de expositie-nis Een 5*a*r lichtbruin marmerblok wordt zicht baar als voetstuk voor den monstrans. De Monumentale sierletters verkondigen als de rwp van een heraut, dat hier de Konlngs- wtel te van den Allerhoogste, die naar de uitdrukking van St. Thomas, door zUn glorie y-OLOENS den huldigen stand van V evolutie der Liturgie heett bet chrtete- lijk altaar, behalve oe oorspronkelijke en tevens primaire beteekente van Golgotha. .«Herplaats ook bet karakter van Woonstede Gods onder de menseben en Koningstroon van Christus Trlumphato- aangenomen Men kan zich op historisch standpunt stel ten en zich logisch bepalen tot uitsluitende weergave van de primaire gedachte van Of ferplaats. Het kan zelfs zeer goed zijn. hier, op alléén de aandacht ie concentreeren, op dat ten slotte bet H. Misoffer ate vereenzel viging met bet Kruisoffer op Calvarié. het centrale punt van den Eeredienst is. Men touwt dan een offertafel,zooals men die vindt In de kathedraal van Haarlem of de kloosterkerk van Oosterhout of men drukt de „slachtbank”.Idee uit. zooals Pastoor Beu- kertng liet doen in zijn kerk te Delfshaven. Ook kan hierbij den graftombe.vorm gekozen worden, omdat vanaf den Cauvcombentijd bet H. Offer op de graven der martelaren wordt opgedragen Belde, offertafel en graf tombe combineerde Brom In zijn altaar in de kloosterkerk te Zwolle. In de episcopale 11. turgle van een kathedrale kers of de mo nastieke liturg! van sommige kloosterorden kan het zelfs zeer wenscheljjk rijn, op deze wijze alleen het karakter van Offerplaats op den voorgrond te stellen In een parochiekerk moet echter het Al lerheiligste >p het hoogaltaar bewaard wor. ■ugrn. terwijl de herhaalde plechtigheden met aanbidding van het Allerheiligste een blU- wenden expositietroon noodlg maken. Naast de primaire en voornaamste beteekente Kunnen bier dus ook de belde later gegroeide func ties meer geaccentueerd worden. Toen dan ook bet kerkbestuu. van de 8t. Domlnicuskerk te Alkmaar onder de energie ke leiding van Pastoor C. Mlckllnghoff O?., naar aanleiding van het derde eeuwfeest v*n de komst der Dominicanen aldaar, een nieuw hoogaltaar wenschte te stichten in de pa rochiekerk heeft Wim Harzing. aan wie de opdracht gegeven was, gemeend, deze drie voudige gedachte in zijn schepping harmo nisch te moeten verbinden. Het hoofdmoment, de Offcrpkats ligt uit gedrukt in de monumentale tombe, bet mar telarengraf air offertafel. De royale mensa is een zwart marmeren plaat ongeveer 15 c.M dik) De zware zwarte lijn vormt een geluk- klge afscheiding tegenover het blonde mar- ultbreldlngsplan van lanen en straten ont wierp, het latere Nassaukwartler. Pastoor Heys en zijn raadgevers begre pen thans te moeten handelen, wilden ztf niet later, door versnippering van bouw terrein en door speculatie tot hooge koeten worden gedreven. Daarmee gaven zij blijk van doorzicht en beleid. Op den hoek Kennemerslngel en de breeds Nassaulaan lag een open terrein, dat voor een kerk als aangewezen was temeer daar toenmaals het uitzicht bestond, dat al daar een brug over de 8in«ei de oude stad met de nieuwe zou verbinden. Het terrein werd voor f 18000.aange kocht en nadat de fondsen tot den bouw door de vrijgevigheid der geloovlgen- genoeg zaam waren gewaarborgd, gaf Mgr. Callleé de veretechte volmacht tot het stichten van een kerk, die aan den H. Joseph zou war den toegewijd. Aan de architecten bouwplan ter Nood. Baetsen's liefde tiiumphen viert. De priesterlijke werkzaamheid van den pastoor werd echter niet afgebakend door de grenzen van zijn parochie. Zijn ijver en godsvrucht waren ook velen buiten het parochiaal verband ten zegen. We denken hier aan de apologetische cur sussen. welke Pastoor Baetsen wekelijks gaf voor de katholieke leerlingen van Cadet tenschool. H. B. S., Gymnasium, Handete- dagschool en waarin menigeen In zijn later leven een stutoe en steun gevonden heeft temidden van de gevaren, welke zijn of haar geloof bedreigden. Ijverde hij aldus op zoo buitengewone wjjze voor bet geestelijk leven, niet minder ging zijn zorg uit naar de verfraaiing van zijn kerk, welke zoodanig moest zijn, dat zij de geloovlgen stichtte. Zoo zijn achtereen volgens In den Icop der jaren de fraaie ge brandschilderde ramen aangebracht; werd de kerk verrijkt met een mooi wtt hoofd altaar. benevens nieuwen preekstoel en Com muniebank, terwijl enkele jaren geleden de geheele polychromeerlng gereed kwam. Een fijnen kunstsmaak bewees Pastoor Baetsen te bezitten, toen hij den Domlni- caanschen kunstschilder. Pater Raymundus van Bergen opdracht gaf tot het vervaar digen van de Kruiswegstaties, welke succes sievelijk volledig geworden zijn en die het oog streelen en het religieus gevoel opwek ken door haar fijne compositie. Daarbij bleef het echter niet, want ook nieuwe Altaarkleeden en priesterlijke gewa den. die zoowel liturgisch ate kunstzinnig zijn, werden aangeschaft. Een centrale verwarming werd legd waardoor hij zijn parochianen kerkbezoek -eraangenaamde. We zouden nog cenlgen tijd zoo door kun- In dien tijd werd hij ook belast met het adviseurschap van den R. K. Metaalbewer- kersbond, In welke kwaliteit hij nog samen- werkte met Mgr. Aengenent, toen nog Pro fessor te Warmond. In een studiecommissie over het bedrijfsradenstelsel Van 1921 tot 1927 was Pater M1~kltnghoff ook bo-fdre- dacteur van het Tletechc b’.ad „De Waal- bode" Na dien tijd was het Alkmaar en in het bijzonder de St. Dominlcus-parochle. die van zijn organisatorische talenten zou kun nen proflteeren. Veel beeft Pastoor Mlckllnghoff voor zijn kerk gedaan; in geestelijk en materieel op zicht. Bij zijn verschelden hebben wij dit uitvoerig beschreven In een afscheldsartikel. We willen er slechts op wijzen, dat Pastoor Mlckllnghoff de cen trale verwarming deed utnleggen en het Ini tiatief nam tot de vie ring van dit eeuwgetij en tot den bouw van het nieuwe altaar, dat steeds de herinnering Mm dezen energleken >astoor bij de St Do- mlnicus-parochlanen evendig zal houden. Pastoor Timothetts 3iesta 1931 In de enkele maan- ien, dat Pastoor Biesta ias in Alkmaar ver- oeft, heeft deze reeds 'eler sympathie ge- onnen. Reeds op dien ersten receptie-Zon- lag. bi) de eerste ken- itemaklng met zijn parochianen, nam hij dier harten in. Aanstonds zette hy bet werk van zijn voorganger voort met het resultaat, dat deze week het nieuwe al- '-aar. ate herinnerings monument aan de 300-jarige werkzaamheid der Dom. te Alkmaar, kon worden ingewijd. ”°™«n te. om haar de engelenreinheid hergeven, die be. hemelgeluk der Engelen veretecht. De zes engelenfiguren, die architectonisch den opstand schragen, zijn gedacht ate een levendmaking van het materiaal, waaruit het altaar te opgebouwd. Wi) gebruiken bet kost- •»*rste, om daarmee onze hulde aan God ook stoffelijk tot uitdrukking te brengen; ons materiaal bidt dus mee. Daarom heeft Harzing wit Italiaansch marmer van donkere aderlng genomen om vooral geen abstractie te wekken van ’t ma teriaal. Hier neemt de materie langzamer hand vorm aan en ontwikkelt zich tot een aanblddlngsakt Daarom ook zijn deze enge- lenflguren gedacht ate een uitgroei van de architectonische marmerblokken aan de baste, die zich verfijnen tot biddende hemel geesten. Zij neigen zich biddend naar de Pfaata der Offerhandeling en concentreeren daardoor tevens weer de aandacht op het esaentlëele moment. Vooral deze er geien van Harzing zijn een merkwaardige schepping De aanbidding te verschillend bij de verschillende figuren. Van de onderste, in stille devotie en simpel ge loof zich gevende, stijgt de adoratie in cli max naar de geconcentreerde, gespannen aandacht en het geheimdoorvorschende me. ditatle van de middelste tot de hijgende ge- lukgenletlng en bezittende overgave van de hoogste. Deze Engelen zijn geen teere wezens, maar hemelgeesten van een hoogere natuur *n foracher goddelijke schepping dan de mensch In kracht en macht geweldig boven hem uitstekende. Behalve de engelenfiguren bestaat het al. tear bijna geheel uit geel Carartech marmer met bronzen applicaties. Deze rijkvormige or namentatie te echter uitgevoerd In een door, geschuurde verzilvering, waardoor een blond geheel ontstaan Is. Deze verzilvering was noodlg om de aanpassinte verkrijgen met het reeds bestaande altaarzilver van een kostbaren zuiveren barokstijl, en dat ook op het nieuwe altaar moest gebruikt worden. Vandaar ook. dat de strakke monumentale lijnen van den geheelen «Itaarbouw verleven digd zijn door de dofverzllverde kartel ran. den en sierletters, waardoor een zeer geluk kige overgang verkregen weed naar de «eel- c'erige vormen van de barok. Dit altaar te een der mooiste scheppingen van een begenadigd ku utenaar onder onze Katholieke Jongeren. Door de fijngevoelde aanpassing met twee oudere stijlen: dc go- nen gaan met aan te toonen, dat Pastoor Baetsen te een waar en meeievend priester, die nooit zich zelf, maar steeds bet heil der zielen zocht. Van bun dankbaarheid gaven dan ook blijk zijn parochianen, toen Pastoor Baet- sen 15 Aug. 1939 zijn 40-jarlg priesterfeest vierde en o», bet nieuwe orgel ate feest gave werd aangeboden Moge de St. Joscphparochle haar eersten pastoor nog langen tijd In baar midden hebben. beeft Harzing het bewijs gegeven, dat. even, als men dat kan opmerken in vele oude schepplnggen van christelijke kunst. het r.aarlijk Schoone, dat ontsproten te aan den Katholieken gee.it. behalve het stempel van den tijd, ook lets van een eeuwigen luister in zich draagt. Pastoor Franciscus Heijs O.P. Van de vier laatste pastoors der Bt. Do- mlnlcusparochle. leeft ongetwijfeld in de herinnering van de huidige generatie Pastoor Heijs. godvruchti^er gedachtenis, nog levendig voort. Deze Immers was meer dan dertig jaren de herder der parochie en heeft een heel geslacht rien opgroeten. Den 5den Augustus werd Tater Francte- cus Heijs van het prioraat te Nijmegen ont heven en benoemd tot pastoor te Alkmaar, als opvolger van Pater Augustinus Bloem, die vanaf 1871 Pastoor der St. Domlnicus kerk was. Onder Pater Hexte’ pastoraat kwamen het rijk gepolychromeerde altaar, de geoiand- schilderde ramen, het mooie orgel en de geheele-kerkbeschildcring tot stand. Hij richtte de 8t. Catharlnavereeniglng op en verzorgde de geestelijke bediening van bet Rijksopvoedlngsgestlcht voor jongens, de preventieve en de cellulaire gevangenis. Begin 1921 verliet Pastoor Heijs Alkmaar, doch tijdens zijn emeritaat kwam hij gere geld nog zijn oude woonplaats bezoeken, waar hij 15 Augustus 1928 onder groote be langstelling, temidden van zijn oud-paro- <-h lanen zijn diamanten priesterfeest vier de Hij 'overleed in het 8t. Antonlusgestlcht te Rotterdam. In den ouderdom van bijna 89 jaar. Pastoor Heijs was een man van groot optimisme en van een onverwoestbare ener gie, hij was een uitmuntend priester en her der voor zlln kudde. Zoo leeft bij nov vo'*rt in de dankhare herinnering van vele zij ner parochianen. Engelen zijnde, het -1 «UVBWVIUICld ge- worden te. om haar de engelenreinheid te deelgenootschap aan bet Pastoor Lr. Ceslaus Micklinghoff O.P. Ate opvolger van Pater Koek werd 2 Maart *27 benoemd de Z. E. Pater H. J. Mlckllnghoff O P.. toenmaals kapelaan te Ttel Slechts enkele maan den geleden verliet deze beminde pastoor Alkmaar, zoodat de herinnering aan hem nog levendig te b|j alle parochianen. Pater H. J. Mlckllng hoff werd, na zijn priesterwijding In 1908 door zijn overheid al spoedig bestemd voor het professoraat; In 1910 behaalde hij den graad van lector in de Theologie en PhUoso- phie en spoedig daar na werden hem de colleges in het dog matisch gedeelte der Summa Theologies te Hulssen opgedragen In 1913 verwisselde hij dit professoraat met dat in de Natuurlijke Godsleer en in Ethica te Zwolle. 1913 mocht hij wetenschappeltf- ken arbeid vervangen door parochicelen ar* beid en werd hij be noemd tot kapelaan te Schiedam, van waar hl) In 1931 naar Ttel, ate zoodanig werd over geplaatst. Pastoor Bertrandus Baetsen, 1909 Vanaf de stichting der 8t. Josephkerk kennen de parochianen daar slechts Pater Baetsen als hun zleleherder; eerst als Rec tor van de hulpkerk van de St. Dominlcus- parochle, later, sinds het 13 *4-jarig be staan der parochie, ate pastoor. Ruim twintig laar dus werkt na^toor Baetsen aan den bloei van zijn parochie, met een ijver, welke slechts mogen)», is 14 oeze gedreven wordt door een onbaatzuchtig ver langen, God s eer te vermeerderen en het heil der zielen naar best vermogen te be vorderen. In de Sint Josephparochle bloeit dan ook een rijk geloot^ieven en de godsdKustlgé vereenigingen tellen er talrijke leden. Wij noemen b. v. den Euchartettechen Bond en de Broederschap van O. L. Vrouw in welke laatste vooral Pastoor de H. Maagd haar Margrtj en Snickers werd het bouwplan opgedragen. Zij ontwierpen een kerk lp het karakter der vroeg-gothtek. een kruis met drie beuken. De voorgevel werd geflankeerd door twee rijzige traptorens, terwijl het kruispunt van den hoofdbeuk en d* dwarsarmen «ekroond werd door een slanken Angelus-toren, die een hoogte van ongeveer a». oeremt. Het Interieur werd aanvankelijk zoo sober mo- gelijk gehouden met het oog op latere ver siering. De kerk, dte afmetingen had van 45 bU 17 M. tusschen de zijbeuken, werd in De cember 1906 aanbesteed, met de pastorie voor f 69A00. Dit bedrag was zoo ver beneden de ra ming, dat men besloot de kerk tegelijk van banken, een tombe voor het hoogaltaar, een hulporgel enz. te voorzien. Den 28sten Maart 1909 werd door Pastoor Heijs, geassisteerd door de paters A. Or te. P. Hubers en M. do Bruijn, de eerste steen gelegd. Het werk, dat voorspoedig vorderde en dat in April 1910 meest worden opgeleverd, kwam hetzelfde jaar nog gereed, zoodat de kerk 31 Dec. 1909 kon worden Ingewijd. Op het feest van *s Heeren Besnijdenis, den eersten dag van 1910, droeg Pastoor Heijs de eerste H. Mis op, terwijl Pater Ber trandus Baetsen tot rector werd aan—’’-ld. In 1931 werd het rectoraat tot parochie verheven en sindsdien te Tater Baeisen er de welbeminde pastoor. Onder zijn pastoraat js de kerk mH vele beschilderingen, os. van de kruiswegsta ties, met een nieuw orgel en met gemand- schilderde ramen, alles volgens ontwerp van den Dominicaner artist. Pater R. van Ber gen, verrijkt. De bloeiende St. Joseph-parochte telt 3300 zielen, waarvan 1700 communicanten. r A.' 7'/ 'f Nu, op dit derde eeuwfeett, nooden ons de klokken Ten dank- en smeekgebed naar Jezus" altaar heen. Waar rond Zijn tabernakel blonde engelen lokken, Driehonderd jaar Dominicus’ Zonen, hebt GV deze stad. Uw wijsheid en Uw wetenschap, Uw priesterwerk gegeven. Drie eeuwen hebt Gij, in der blanken-korenaren-schat. Na ‘t heilig Machtwoord, ons den Menschenzoon geheven. Xn wij tezamen bij de feestmis zijn doch waar fn stil g'ween Om den beminden Herder, dia te sterven ligt alleen, Xen rouwfoers over onze vreugde wordt getrokken. Zooals Uw Vader diamantenkracht aan moeder-teederheid Te binden wist, zoo voerde Uw zachte kracht in vroom bekeeren, Zoo menig zondaar in berouw, dal bidt en schreit, Terug naar "t eindeloos erbarmend Hart des Heeren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 13