BIJ HET DERDE EEUWFEEST DER DOMINICANEN TE ALKMAAR (I IG 2 min Histoire contemporaine Het nieuwe Hoogaltaar van Wim Har zing In de St. Dotninicuskerk I 4 1 ZATERDAG 12 DECEMBER 1931 lilll De H. Joseph kerk r Pastoor Bertrandus Baetsen, 1909 TWEEDE blad BLADZIJDE 1 BIJ DEN 300-JARIGEN ARBEID DER PATERS DOMINICANEN 1 y Ut O - I 'i Een engelenkop, afzonderlijk gefotografeerd. tot I de Detail van het altaar: de troonhemel met ur«e engelenfiguren. nede zoo door kun- met N. A. RIJN OP de rs- van In zijn PASTOOR FRANCISCOS HEYS OJ>. (1890—1921) PASTOOR T1MOTHEUS BIE8TA OJP. (1931—....) aange- het ES-, ELS, ER- ■EN. J*STOOR BERTRANOL'S BAETSEN O.P. (1909—....) MargrU en opgedragen. ke werden gewijd door Z. H. Exc. Mgr. Ae- len. bteschop van Madras. Door toedoen van Pastoor Koek werden tn de St. Domlnicuskerk conferenties voor andersdenkenden gegeven, welke zich In een groote belangstelling mochten verheugen en zeker niet zonder vrucht zijn gebleven. In 1927 werd Pastoor Koek benoemd tot pastoor van de 8t. Domlnicuskerk aan de Marlaplaats te Utrecht. Thans is Pater Koek kapelaan te Rotter dam. PAST. CESLAUS MICKLINGHOFF OJ (1927—1931) Pastoor Blesta werd 15 Augustus 1918 te Utrecht priester gewijd door Z. H. Exc. Mgr. H. v. d. Wetering, waarna hjj kapelaan werd in de St. Domlnlcusparochie te Leeuwarden; vervolgens was hU kapelaan te Amsterdam (St. Thomas v. Aquino) en te Schiedam (H. Joannes den Dooper). Moge een langdurig pastoraat aan St. Domlnlcusparochle zjjn deel zijn. Pastoor Rosarius Kock O.P. Een zestal jaren werd na Pastoor He Us de St. Domlnlcus-parochie bestuurd door den Z. E. Pater J. B. J. Kock, die in het voorjaar van 1921 vanuit Nijmegen paar hier werd overgeplaatst. Al spoedig bleek katholiek Alkmaar en vooral den parochianen van 8t. Domlnlcus, welk een Ijvervol priester de kerkelUke overheid aan hun hoofd had gesteld. Met heilige energie werkte de nieuwe pastoor voor de verdieping van bet geeste lijk lewn sHn*r parochianen. HU bevorderde den /oorzang door *n kna penkoor op te richten, waai door net io: en de groote plechtigheden aan aantrekkeljk- heid wonnen. Het mooie orgel werd ge restaureerd. de galerijen werden ingericht en de toren werd van klokken voorsten, weL Het corpus van het crucifix: men lette op ge smartelijke uitdrukking van het gelaat w yOLGENS den huldigen stand van evolutie der Liturgie heeit het chrlste- V Ujk altaar, behalve ae oorspronkelijke en tevens primaire beteekenis van Golgotha, offerplaats ook het karakter van Woonstede Gods onder de menschen en Koningstroon van Christus TTiumphato- aangenomen. Men kan zich op historisch standpunt stel len en zich logisch bepalen tot uitsluitende weergave van de primaire gedachte van Of ferplaats. Het kan zelfs zeer goed zUn, hier, op alléén de aandacht te conccntreeren, op dat ten slotte het H. Misoffer ate vereenzel viging met het Kruisoffer op Calvarié, het centrale punt van den Eeredlenst is. Men bouwt dan een offertafel, zooals men die vindt in de kathedraal van Haarlem of de kloosterkerk van Oos’erhout of men drukt de .slachtbank".idee uit. zooals Pastoor Beu- kering liet doen in zUn kerk te Delfshaven. Ook kan hierbij den graftombe-vorm gekozen worden, omdat vanaf den Ca«acombentUd bet H. Offer op de graven der martelaren wordt opgedragen Beide, offertafel en graf tombe. combineerde Brom in zijn altaar in de kloosterkerk te Zwolle. In de episcopale 11. turgie van een kathedrale kers of de mo nastieke liturg!- van sommige kloosterorden kan het zelfs zeer wenschelljk rijn, op deze wijze alleen het karakter van Offerplaats op den voorgrond te stellen In een parochiekerk moet echter het Al lerheiligste >p het hoogaltaar bewaard wor. den. terwQl de herhaalde plechtigheden met aanbidding van het Allerheiligste een blU- venden exposlttetroon noodlg maken. Naast de primaire en voornaamste beteekenis zunnen bier dus ook de belde later gegroeide func ties meer geaccentueerd worden. Toen dan ook het kerzbestuu. van de 8t. Domlnicuskerk te Alkmaar onder de energie, ke leiding van Pastoor C. Mlckllnghoff OP., naar aanleiding van het derde eeuwfeest van de komst der Dominicanen aldaar, een nieuw hoogaltaar wenschte te stichten in de pa rochiekerk heeft Wim Harzlng, aan wie de opdracht gegevei. was. gemeend, deze drie voudige gedachte in zijn schepping harmo nisch te moeten verbinden. Het hoofdmoment, de Offcrpli ats ligt uit- gedrukt in de monumentale tombe, het mar telarengraf air offertafel. De royale mensa is een zwart marmeren plaat «ongeveer 15 cM. dik) De zware zwarte lUn vormt een geluk, klge afscheiding tegenover het blonde mar mer van tombe en bovenbouw en legt daar door reeds den nadruk op het Offer. De één heid met het H. Kruisoffer te füngcvoellg uitgrdrukt in het zeer-artlstieke Kruisbeeld, dat, staande vóór de wijde exposit«e-nte. van zelf de aandacht, die deze laatste anders dwingend tot zich trekt, terugbrengt op het Offer Dit kruisbeeld te misschien wel het bestgeslaagde moment vaii het geheele kunstwerk. Christus te hier de Offeraar, één net de zondige menschheid De opwaartsche streving, uitgedrukt in de omhoogzwoegende Borst, In het omhoogge rekte Hoofd en in de spanning-naar boven van het geheele gekruisigde Lichaam, sym boliseert de aanbieding der Offeranc? aan de Allerheiligste Drieëenhe’die te uitgedrukt door de bekroning van den opstand drie dooreengevlochten Oneindlgheldsclrkels. waaruit vlammenstralen schieten, die het driemaal .JSanctus” der Engelenkoren in zich bergen. De tweede beteekenis van het hoogaltaar is de Woonplaats van den Eucharlstlschen Christus Daarom te het tabernakel, even als bij het altaar van Harzlng In de St. Tho. n.aa van Aqulno te Amsterdam, naar voren gebouwd, en uitgevoerd als de Woontent des Heeren” De bekroning is een Hebreeuwsch tentdak, waaruit in uitvallende lUnen het tentdoek afhangt. Wanneer het kruisbeeld met zijn voetstuk te weggenomen, wordt de aandacht oogenbiik- kelijk verplaatst naar de exporttle-nte Een zwaar lichtbruin marmerblok wordt zicht baar als voetstuk voor den monstrans. De monumentale sierletters verkondigen als de *oep van een heraut, dat hier de Konlngs- »etel te van den Allerhoogste, die naar de uitdrukking van St. Thomas, door stfn glorie Pastoor Franciscus Heijs O.P. Van de vier laatste pastoors der St. Do- minlcusparochle, leeft ongetwijfeld in de herinnering van de huidige generatie Pastoor Heijs. godvruchti«rer gedachtenis, nog levendig voort. Deze Immers was meer dan dertig jaren de beider der parochie en beeft een heel geslacht zien opgroeten. Den 5den Augustus werd Pater Francte- cus HeUs van het prioraat te Nijmegen ont heven en benoemd tot pastoor te Alkmaar, als opvolger van Pater Augustinus Bloem, die vanaf 1871 Pastoor der St. Domlnicus kerk was Onder Pater He-.js’ pastoraat kwamen het rUk gepolychromeerde altaar, de georand- schilderde ramen, het mooie orgel en de geheele kerkbeschUderlng tot stand. HU richtte de 8t. Catharlnavereenlglng op en verzorgde de geestelijke bediening van het RUksopvoedlngsgesticht voor tor de preventieve en de cellulaire gevawg Begin 1921 verliet Pastoor HeUs Alk doch tijdens zijn emeritaat kwam hU geld nog zUn oude woonplaats bezx waar hU 15 Augustus 1928 onder groote be langstelling. temidden van zUn oud-paro- chlanen zUn diamanten priesterfeest vier de HU 'overleed In het 8t Antoniusgestlcht te Rotterdam, In den ouderdom van bUna 89 jaar. Pastoor HeUs was een man van groot optimisme en van een onverwoestbare ener gie hU was een uitmuntend priester en her der voor zim kudde Zoo leeft hij no» vo-rt In de dankbare herinnering van vele zU- ner parochianen. het geestelijk Brood der Engelen zijnde, het Ztelevoedsel voor de reizende menschheid ge worden te. om haar de engelenreinheid te hergeven, die het deelgenootschap aan het hemelgeluk der Engelen veretecht. De zes engelenfiguren, die architectonisch den opstand schragen, zUn gedacht als een levendmaking van het materiaal, waaruit het altaar te opgebouwd. WU gebruiken het kost baarste. om daarmee onze hulde aan God ook stoffelUk tot uitdrukking te brengen: ons materiaal bidt dus mee. Daarom heeft Harzlng wit Italiaansch marmer van donkere adering genomen om vooral geen abstractie te wekken van 't ma teriaal. Hier neemt de materie langzamer hand vorm aan en ontwikkelt zich tot een aanbiddlngrakt Daarom ook zijn deze enge, lenflguren gedacht als een uitgroei van de architectonische marmerblokken aan de baste, die zich verfünen tot biddende hemel geesten. ZU neigen zich biddend naar de Plaats der Offerhandeling en concentreeren daardoor tevens weer de aandacht op het ewntiëele moment. Vooral deze ergelen van Harzlng zUn een merkwaardige schepping. De aanbidding is verschillend bU de verschillende figuren. Van de onderste, in stille devotie en simpel ge loof zich gevende. stUgt de adoratie in cli max naar de geconcentreerde, gespannen randacht en het gehelmdoorvorschende me ditatie van de middelste tot de hügende ge- lukgenletlng en bezittende overgave van de hoogste. Deze Engelen zUn geen teere wezens, maar hemelgeesten van een hoogere natuur en forscher goddelijke schepping dan de mensch. In kracht en macht geweldig boven hem uitstekende. Behalve de engelenfiguren bestaat het al taar bijna geheel uit geel Carartech marmer met bronzen applicaties. Deze rijkvormige or namentatie te echter uitgevoerd in een door, geschuurde verzilvering, waardoor een blond geheel ontstaan is. Deze verzilvering was noodlg om de aanpasslnte verkrijgen met het reeds bestaande altaarzilver van een kostbaren zuiveren barokstUl. en dat ook op het nieuwe altaar moest gebruikt worden. Vandaar ook, dat de strakke monumentale lijnen van den geheelen altaarbouw verleven digd zUn door de dofverzilverde kartel ran. den en sierletters, waardoor een zeer geluk kige overgang verkregen werd naar de weel derige vormen van de barok. Dit altaar is een der mooiste scheppingen van een begenadigd ku rstenaar onder onze Katholieke Jongeren. Door de fUngevoelde aanpassing met twee oudere stUlen: de go- thlek van CuUpers in de kerk en de barok van de meesterstukken van zilversmeedkunst nen gaan met aan te toonen, dat Pastoor Baetsen is een waar en meeievend priester, die nooit zich zelf, maar steeds het heil der zielen zocht. Van hun dankbaarheid gaven dan ook blUk zUn parochianen, toen Pastoor Baet- sen 15 Aug. 1929 zUn 40-jarig priesterfeest vierde en o.a. het nieuwe orgel als feest gave werd aangeboden Moge de St. Joscphparochle haar eersten pastoor nog langen Üjd In haar midden hebben. heeft Harzinj het bewijs gegeven, dat. even, als men dat kan opmerken in vele oude schepptnggen van christelUke kunst. het baarlijk Schoone, dat ontsproten te aan den Katholieken gee.it. behalve het stempel van den tijd, ook iets van een eeuwigen luister In zich draagt. uitbreidingsplan van lanen en straten ont wierp, het latere Nassaukwartler. Pastoor Heys en zUn raadgevers begre pen thans te moeten handelen, wilden zU niet later, door versnippering van bouw terrein en door speculatie tot hooge kosten worden gedreven. Daarmee gaven zjj blUk van doorzicht en beleid. Op den hoek Kennemersingel en de breeds Nassaulaan lag een open terrein, dat voor een kerk als aangewezen was. terne*T. daar toenmaals het uitzicht bestond, dat al daar een brug over de 8*n*ei de oude stad met de nieuwe zou verbinden. Het terrein werd voor f 18000.aange kocht en nadat de fondsen tot den bouw door de vrUgevlgheld der geloovlgen genoeg zaam waren gewaarborgd, gaf Mgr. Callier de veretechte volmacht tot het stichten van een kerk, die aan den H. Joseph zou wor den toegewUd. Aan de architecten Snickers werd het Oebr. bouwplan ZU ontwierpen een kerk in het karakter der vroeg-gothiek, een kruis met drie beuken. De voorgevel werd geflankeerd door twee rijzige traptorens, terwijl het kruispunt van den hoofdbeuk en de dwarsarmen «rekroond werd door een slanken Angelus-toren, die een hoogte van ongeveer óv m. oerext. Het Interieur werd aanvankelUk zoo sober mo- gelUk gehouden met het oog op latere ver siering. De kerk, die afmetingen had van 45 bl) 17 M. tusschen de zijbeuken, werd in De cember 1908 aanbesteed, met de pastorie voor f 89A00. Dit bedrag was zoo ver beneden de mlng, dat men besloot de kerk tegelijk banken, een tombe voor het hoogaltaar, een hulporgel enz. te voorzien. Den 26sten Maart 1909 werd door Pastoor HeUs, geassisteerd door de paters A. Or ie. P. Hubers en M. da BruUn. de eerste steen gelegd. Het werk, dat voorspoedig vorderde en dat in April 1910 meest worden opgeleverd, kwam hetzelfde jaar nog gereed, zoodat de kerk 31 Dec. 1909 kon worden IngewUd. Op het feest van 's Heeren BesnUdente, den eersten dag van 1910, droeg Pastoor HeUs de eerste H. Mis op. terwUl Pater Ber- trandus Baeteen tot rector' werd aan«re«*-Id. In 1921 werd het rectoraat tot parochie verheven en sindsdien te Pater Baeu«n er de welbeminde pastoor. Onder zijn pastoraat is de kerk met vela beschilderingen, os. van de kruiswegsta ties, met een nieuw orgel en met geu.aad- schllderde ramen, alles volgens ontwerp van den Dominicaner artist. Pater R- van Ber gen, verrukt. De bloeiende 8t. Joseph-parochle telt 3309 zielen, waarvan 1700 communicanten. In dien tUd werd hU ook belast met het adviseurschap van den R. K. Metaalbewer- kersbond, In welke kwaliteit hU nog samen werkte met Mgr, Aengenent. toen nog Pro fessor te Warmond, In een studiecommissie over het bedrUfsradenstelsel Van 1921 tot 1927 was Pater Ml'ktinghoff ook bo'fdre- dacteur van het Tlelschc blad ,J)e Waal- bode” Na dien tUd was het Alkmaar en in het bijzonder de 8t. Domlnicus-parochle. die van zUn organisatorische talenten zou kun nen proflteeren. Veel heeft Pastoor Mlckllnghoff voor zUn kerk gedaan: in geestelUk en materieel op zicht. BU zUn verscheiden hebben wU dit uitvoerig beschreven In een afscheldsarttkel. We willen er slechts op wUzen. dat Pastoor Mlckllnghoff de cen trale verwarming deed tanlegeen en het ini tiatief nam tot de vie ring van dit eeuwgetU en tot den bouw van het nieuwe altaar, dat steeds de herinnering tan dezen energieken lastoor bU de St. Do- mlnicus-parochianen evendlg zal houden. >astoor Timotheus liesta 1931 In de enkele mann en, dat Pastoor Biesta -as in Alkmaar ver- oeft, heeft deze reeds der sympathie ge- onnen. Reeds op dien ersten receptle-Zon- lag, bU de eerete ken- lismaklng met xUn larochianen, nam hU dier harten in. Aanstonds zette hU het werk van zUn voorganger voort met het resultaat, dat deze week het nieuwe al taar, als herlnnerlngs- I monument aan de 300-jarlge werkzaamheid I aer Dom. te Alkmaar, kon worden ingewijd. Vanaf de stichting der St. Josephkerk kennen de parochianen daar slechts Pater Baetsen als hun zleleherder; eerst als Rec tor van de hulpkerk van de 8L Domlnlcus parochle, later, sinds het 12 X-Jarig be staan der parochie, als pastoor. Ruim twintig laar dus werkt nartocr Baetsen aan den bloei van zUn parochie, met een Uver, welke siecnts mogeiUa Is au> oeze gedreven wordt door een onbaatzuchtig ver langen, God s eer te vermeerderen en het heil der zielen naar best vermogen te be vorderen. In de Sint Josephparochie bloeit dan ook een rUk gelooioieven en de godsduustlge vereenigingen tellen er talrUke leden. WU noemen b. v. den Eucharlstlschen Bond en de Broederschap van O. L. Vrouw ter Nood, in welke laatste vooral Pastoor Baetsen’s liefde tot de H. Maagd haar triumphen viert. De priesterlijke werkzaamheid van den pastoor werd echter niet afgebakend door de grenzen van zUn parochie. ZUn Uver en godsvrucht waren ook velen buiten het parochiaal verband ten zegen. We denken hier aan de apologetische cur sussen. welke Pastoor Baetsen wekelijks gaf voor de katholieke leerlingen van Cadet tenschool, H. B. 8., Gymnasium, Handels- dagschool en waarin menigeen in zUn later leven een stutee en steun gevonden heeft temidden van de gevaren, welke zUn of haar geloof bedreigden. Ijverde hU aldus op zoo buitengewone wUze voor het geestelijk leven, niet minder ging zUn zorg uit naar de verfraaiing van zUn kerk, welke zoodanig moest zijn, dat zU de geloovlgen stichtte. Zoo zUn achtereen volgens in den loop der jaren de fraaie ge brandschilderde ramen aangebracht; werd de kerk verrukt met een mooi wit hoofd altaar, benevens nieuwen preekstoel en Com muniebank, terwUl enkele jaren geleden de geheele polychromeering gereed kwam. Een fijnen kunstsmaak bewees Pastoor Baetsen te bezitten, toen hU den Docnlnl- caanschen kunstschilder. Pater Raymundus van Bergen opdracht gaf tot het vervaar digen van de Kruiswegstaties, welke succes sievelijk volledig geworden zUn en die het oog streelen en het religieus gevoel opwek ken door haar fUne compositie. Daarbü bleef het echter niet, want ook nieuwe Altaarkleeden en priesterlUke gewa den, die zoowel liturgisch als kunstzinnig zUn, werden aangeschaft. Een 'centrale verwarming werd legd waardoor hu zUn parochianen kerkbezoek "eraangenaamde., We zouden nog eenlgen Pastoor Lr. Ceslaus Micklinghoff O.P. Als opvolger van Pater Koek werd 2 Maart *27 benoemd de Z. E. Pater H. J. Micklinghoff O P, toenmaals kapelaan te Tlel Slechts enkele maan den geleden verliet deze beminde pastooi Alkmaar, zoodat de herinnering aan hem nog levendig te bU alle parochianen. Pater H J. Mickling hoff werd, na zUn priesterwijding in 1908 door zUn overheid al spoedig bestemd voor het professoraat: in 1910 behaalde hU den graad van lector In de Theologie en Phtloso phle en spoedig daar na werden hem de colleges in het dog matisch gedeelte dei Summa Theologies te Hulssen opgedragen In 1912 verwisselde hl) dit professoraat dat In de NatuurlUke Godsleer en in Ethica te Zwolle. 1913 mocht hb wetenschappelU- ken arbeid vervangen door parochleelen ar" beid en werd hU be noemd tot kapelaan te Schiedam, van waar hU in 1931 naar Tlel, als zoodanig werd over geplaatst. Nu, op dit derde eeuwfeest, nooden ons de klokken Ten dank- en smeekgebed naar Jezus’ altaar heen, Waar rond Z(/n tabernakel blonde engelen lokken, Driehonderd jaar Domtnicus’ Zonen, hebt Gü deze stad. Uw wijsheid en Uw wetenschap. Uw priesterwerk gegeven. Drie eeuwen hebt O{j, in der blanken-korenaren-schat, Na ’t heilig Machtwoord, ons den Menschenzoon geheven. Zn wfj tezamen bü de feestmis zijn doch waar in stil g'ween Om den beminden Herder, die te sterven ligt alleen, ten rouwfoers over ome vreugde wordt getrokken. Zooals Uw Vader diamantenkracht aan moeder-teederheid Te binden wist, zoo voerde Uw zachte kracht in vroom bekeeren. Zoo menig zondaar in berouw, dat bidt en schreit, Terug naar ’t eindeloos erbarmend Hart des Heeren. PASTOOR ROSARIUS ROCK O. F. (1921—1882) De uitbreiding van onze stad naar het Westen bracht in het begin dezer eeuw het Kerkbestuur der Sint-Domlnicus-parochie op het denkbeeld, om een succursaal of bUkerk te stichten voor de parochianen, die zich buiten de veste een woonplaats gin gen kiezen. Spoediger dan menigeen wellicht ver wachtte, werd dit denkbeeld werkelUkheld. toen het Stadsbestuur voor daarbuiten een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 5