SUNDER’S MANUFACTLRENHANDEL AFBRAAK Informatie ZATERDAG 2 JANUARI BEGINT IN FNIDSEN 107 ALKMAAR TantartsDr. Stehr J. H A B B m „DE WEG NAAR SUCCES i Cheque-koersen WOENSDAG 38 DECEMBER 1931 9.75 34.55 8.40 2.49 59.25 48.50 12.60 21.— Wij geven minstens 10 pCt. korting, terwijl massa-goederen veel, veel goedkooper verkocht worden. - U profiteers hiervan H. Prinz M. PrinzKamp hun 35-jarige Echtvereenlglng te her denken. Hun dankbare kinderen Broeder WIGBERTU3 JOOP HERMAN LEO PIET PROVINCIAAL NIEUWS GEMENGD NIEUWS BINNENLANDSCH NIEUWS Saamhoorigheidsgevoel MARKTNIEUWS LUCHTVAART De KUNST EN KENNIS rtmen-pirtij LAPPEN - Bvitugewem aanbieding Rijksvischafslag te IJmuiden in 1931 Gemeente Slachthuis Alkmaar ZATERDAG van 91Z uur v.m. SOEP VERKRIJGBAAR. 2000 Zakeman zoekt 2000. i 1 Groots partij afbraak te koop, van diverse perceelen BAANPAD - ALKMAAR BAKER vliegramp te Bangkok „DE MALLEJAN”, Vierhouten (Vel.) m. h. g. 1 JAN. *32 F AM. H. MOLENAAR ADVERTENT1E-KOLOMME.N VAN atv NOORD»ROLLAND$CH dagblad Mknaar -d?ze ontvangst aan 4 pers. AUTO Bezichtigt onze Etalages ee U zult oordeelen wie verbazend goedkoop zijn - Maandag 4 Januari brengen wij in verkoop Zoo spoedig mogelijk gevraagd een Boekhouder - - - Solide Geldbelegging t gevorderd Leerling Brieven letter J, Postkantoor, Cas- trlcum. R.K. MEISJE ZAAK Betalingsmoeilijkheden. machines Taxi met vUf menschen te water. Hitler-infectie in Nederland? Kasteel J>e Binckhorst” de wier. De benzineprijs Verhoogtng tegaande 1 Januari. Nationaal Crisiscomité deelt ons Ruim 350 K.M. per uur Letterkundige afdeelteg De Groote UITVERKOOP C. ADRICHEM VEEVERLOSKUNDIGE LIMMEN ZALIG NIEUWJAAR Luik open? Onzin, zegt Van Dijk N. V. Nationale Emissiebank te Amsterdam Naar wij vernemen, wordt de prils der benzine met Ingang van Vrijdag 1 Januari verhoogd. De prils Is door de Shell vastge steld op 14 per 100 liter In bussen van 10 liter en 13 per 100 liter aan de ben zinepomp. De Lufthansa gaat tegen do ralta-Zep;«'lln eeneurreeren. BerlijnWeenen In twee uur. Den M Januari hopen onze geliefde Ouders 3 solide borgen aanwezig Br. onder nc. 14005, bur. van dit blad. bemand marconist vervoeren, met Klerk, 9.85 34.75 8.so 2.50 59.40 48.70 12.80 21.20 gelijkgezinde beweging in Vlaanderen, het Verbond van Dletsche Nationale Solldaris- ten. dat door Joris van Severen en Wies Moens geleid wordt. Dekens, brandstoffen en levens middelen noedig Katholieke Wetenschappelijke Veraeniging TINE GRETHA RIETJE Josephgezellen- Gevraagd tegen half Januari een Br onder no. 14073, aan het bureau van dit blad. l Die opbrengst f 3 inillioen minder dan in 1930 Het mede: Uit de antwoorden op de circulaire - -- Waterschappen Bij Kon. Besluit zijn benoemd tot dijk graaf van het hoogheemraadschap Noord. Hollands Noorderkwartier, de heer O. Wijdenes Spaans, te <nna Paulowna; tot hoogheemraad van '.et hoogheemraad'chap Noord-Hollands Noords kwartier, de heeren N. Dekker, te Obdam en P. Groot te An- dUk. Auto In een sloot geraakt Gistermiddag reed de heer Van Gunst uit Dedemsvaart per auto in de richting Em men. Even ten Noorden van Holslootbrug moest hjj uitwijken voor een wagen die van Erm kwam. HIJ was niet meer in staat den wagen op den weg te krijgen. De wagen maakte rechtsomkeert op den weg en kwam veryolgeps ondem?bove^ in_de sloot te-, recht. De heer Van Gunst wist zich te red den door een ruit stuk te' slaan. HU was slechts licht gewond. De wagen la ook niet zwaar beschadigd. Bergerweg 16 to. Ambachtsschool, is weder alle dagen te consulteeren van 10-12 en 2-4 uur Voor tandregulaties uitsluitend Woensdag- en Zaterdagmiddag van 35 uur. Twee vrachtauto’s tegen een boom gebotst Tengevolge van de gladheid van den weg Is op den rUksstraatweg te Dulvendrecht ee-- benzlnetankwagen geslipt en tegen een boom gereden, waardoor de wagen dwars op den weg kwam te staan. Een tegemoet komende tractor met aanhangwagen kon niet bijtijds meer stoppen en reed tegen den tankwagen op. Vervolgens kwam de tractor In botsing met een bcom en werd evenals de benzlnewagen zwaar beschadigd. Belde voer tuigen konden hun reis niet voortartten. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. TE KOOP voor den prijs van f 150.—. Brieven onder na 14073, bur van dit blad. Receptie 35, 8t. huls, Verdronkvnoord. Alkmaar, 31 December 1931. Hoewel dankbaar voor de reads ontvangen goederen, is bet N. O. O. toch teleurgesteld over het geringe aantal der gevers. Het comité houdt zich warm aanbevolen voor het entvangei van giften In den vorm van nieuwe dekens, levensmiddelen, brandstol, fen. lakens en dergelljke. Den gevers wordt echter verzocht zich eerst met den penning meester In verbinding te willen stellen, aan gezien wU geen goederen kunnen opslaan Kleine giften In nature kunnen het best rechtstreeks aan de plaatselijke ccmltés worden gezonden. Inbraken. Den 8en Januari werd te De Rijp zekere C. V. aangehouden, die uit het postkantoor Purmerend een aangeteekende brief, inhoudende I ago.had gestolen. den nacht van 22 op 23 Januari werd een te Diversen Te Castncum liepen den raen Januari de „Keeltje Jacoba” en het Bngetsche stoom schip ..Cyrille Danniels” op bet strand en werden later weer vlot gesleept Op r Fe bruari herdacht burgemeester P. H. Lom men zijn ia±-j*kig ambtsjubileum. Bij koninklijk besluit van at Januari werd burgemeester Zimmermann te Enk- hmzen benoemd tof burgemeester van Rhe- nen. Ia zijn plaats is benoemd D. Baron Mackay, burgemeester te Medan (N.I.-IndiU Tot burgemeester van Hoogwoud werd bij K.B. van a6 Januari benoemd de heer D. Hoogenboom te Zandvoort. On 13 Februari werd het nieuwe raadhuis te Groore'troek geopend. Den 19e n aart herdacht burgemeestem D. F. v. d. Heuvel te Ursem zijn koperen ambtsjubileum. Te Den Holder had op 10 April de offici- eele opening van de Boltha plaats door den Commissaris van de Koningin, ihr. A. Roéll. Einde Maart brak in de Wieringermeer- oolder een staking uit, die spoedig weer werd beëindigd. Op i April werd het ie Tele graaf- en telefoonkantoor geopend. Op 25 April vingen mevr. Kaars-Sypestein en de heer P. de Jager te Heiloo de tocht per paard naar Berlijn aan. waar zij na 14 dagen arriveerden. Te vierde op 14 Mei het echtpaar wP. Wit-Ridder hun diamanten huwelijk feest. Den i8en Juni herdacht burgemeester G. J. de Goede te Wijdenes zijn ia±-jarig ambts-iubileum. Te Egmond aan'zee werd op 17 Augustus Roug Gul gehuldigd bij zijn gouden «ubileum als voerman van de reddingsboot. Den aaen Augustus had de openstelling van het zweet- vliegterrein plaats. Bij Koninklijk Besluit van 1 December werd de heer C. A. van Staveren benoemd tot burgemeester van Graft en de Rijp. Den tien December herdacht de heer’ H. Galis den dag, waarop hij gedurende 35 jaar werkzaam was als secretaris der ge meente Nibbixwoud. In de op aa December gehouden verga dering van den gemeenteraad van Den Hel der werd met 1110 stemmen tot afschaf fing van de kermis besloten. Goed verkooper met re lation langs den weg be kend. Zonder goede getuigschriften onnoodig k zich aan te melden. Brieven adres: N.V. HAN- DELSRAAD L. T. B. Schagen. In verband met betalingsmoeilijkheden, gerezen bij de N.V. Nationale Emlssisbanx te Amsterdam, die als kassier der N.V. Gel dersche Hypotheekbank optrad, deelen be windvoerders van eerstgenoemde Instelling mede, dat ook de N.V. Oelderache Hypo, theekbank op 1 Januari as. niet In staat zal zjjn aan hare verplichtingen met naxrte de couponbetallngen van ultstaande pand brieven. te voldoen. Aan houders van pandbrieven wordt lu overweging gegeven, de coupons tot nader bericht niet ter betaling aan te bieden, op. dat bewindvoerders van de N.V. Nationale Emissiebank Intusschen gelegenheid hebben oe zaken der Geldersche Hypotheekbank zoo goed mogelijk te ordenen. Bewindvoerders gaan daarbij van het standpunt uit. dat een faillissement van de Geldersche Hypo theekbank den pandbrlefhouders op een be. langrük nadeel zou komen te staan. In een dezer dagen gehouden aandeelhoudersver gadering van de Geldersche Hypotheekbank is aan den tot dusverre In functie geweest zijnden directeur ontsla? verleend. terwUl het beheer der bank tUdelilk wordt waar, genomen door 0e heeren Mr. M. Mulderjje te Amsterdam en H. Hooguud, bewindvoer. ders der Nat. Emissiebank. te zamen met den beer notaris Mr. Th. V. J. M. Felo. brugge te Arnhem. Inmiddels Is aan den heer H. Bothof, lid van het Accountantskantoor Vekemans- Bothof Co. te Nijmegen verzocht, een rapport cmtrent de gestes van de Oeldei. ache Hypotheekbank op den korist moge- lljken termijn samen te stellen. Schrant <1783—1866) lering. Vervolgens hield de heer O. Coomans Jr. 1 I een inleiding over: J3et beleid der nieuwe 1 1 heerschers” volgens N. 8~?nl»veHi. 1/ Hierna sloot de vcorzltter de druk bezochte vergadering. Te koop een nieuw en soiled ge bouwd HEERENHUIS met voor, en achtertuin, verhuurd op contract, schitterend bewoond, nabij den kikm. Hout, re bevr. bU notaris HILBRAND, Obdam. De Duiteche Lufthansa heeft de concur rentie met de g. ralls-Zeppelin opgeno- ir.en. De proefnemingen met dit langs de rails vliegende gevaarte hsoben de idee ge wekt, dal binnenkort spoortreinen met da snelheid ran de vliegmachines da snelver- blndlngen zouden In stand houden. De ralls- Zeppelin loopt namelUk met een gangetje van 230 KM., dat Is heel wat vlugger dan de gewone vliegmachines, die In het ver keer gebruikt worden. De kruissnelheid raa een gewone verkeersmachine bedraagt on geveer 183 K.M. pen uur. De vliegmachine heeft echter bet voordeel, dat zjj niet aan rails gebonden is. den koristen afstand tus- schen twee steden kan nemen en bovendien Alles wijst op overbelasting Het ongeva’l met de „Ooievaar” te Bang kok blijft de gemoederen van deskundigen en belangstellenden beroeren. De „N. R. Ct.” vermeldt thans een inter view, dat een dsr redacteuren met den be kenden K.L-M piloot Evert van* Dijk, korf na de ramp, mocht hebben. WU laten het hier woordelUk volgen: „Dat luikje heeft met de ramp niets te maken,” zei Van Dijk.'..Dat mag uit Bang kok wel naar Holland zijn geseind, maar dat Is eenvoudig belachelUk voor iemand, die >n vllegge*bled deskundig Is. Direct toen Ik W- Bangko’j-aankwom. kon ik mU een voorstel ling maken van het verloop van de ramp Ik ontmoette op Don Muang Behage d<*n chef van den technischen dienst der K. N. L L. M„ die daar juist met de „Valk" was gearriveerd, evenals dr. Groeneveld Meyer. Behage en ik hebben niet veel woorden behoeven te wisselen om het eens te worden over de waarschlJnlUke oorzaak van de ramp, welke ik u zoo direct noemen zal. Eerst nog even over het beroemde luikje, dat bU open- staan een vliegtuig zou verhinderen om lo> Heden overleed zacht en kalm na langzaam verval van krach ten voorzien van de laatste H H Sacramenten der Stervenden onze Innig geliefde Vader, zie- h-jwd- en Grootvader den neer PETRUS BOEKEL Can. n den geze genden ouderdom van 83 jaran en 8 maanden. Namens de familie. O. BLANKENDAAL- BOEKKL O. BLANKENDAAL C. BOEKEL A. BOEKEL- VLAARKAMP en kinderen E. BOEKEL van 1 December aan de burgemeesters verzon den, blUkt. dat reeds In ongeveer 350 ge meenten plaatseUJke comités zUn gevormd; slechts In 150 gemeenten blUkt vcorloopig geen bijzondere voorziening te den crisis nood noodzakelijk. Van de overige ge meenten ontbreken nog definitieve gege vens. Bereids Is aan enkele comlté’s wier werk zaamheden reeds vergevorderd bleken en welke voldoende gegevens verstrekten om te kunnen beoordeelen ot cnmlddellUke hulp gewenscht was, een uitkeering in geld ge daan. NadrukkelUk vestigt het comité de aan dacht er op. dat de plaatselUke comlté’s In de eerste plaats op door eigen activiteit te verkrijgen middelen zUn aangewesen; het Nationaal Crisiscomité kan deze slechts eenlgermate aanvullen. Bijna alle giften In natura, ter waarde van 140.000 en waarvan het grootste ge deelte door de gevers voor bepaalde plaatsen bestemd was zUn reeds gedistribueerd. Gevraagd te brood- en banketbak- UrU een Biedt zich aan een leeftijd 14 jaar. voor dag en nacht. Adres: P. MEESTER, Waarland, Harenkarspel. Slachtoffers van gladde wegen Bet Nat Crislaoomlté teleurgesteld over bet aantal giften in natura ©e „Völklscher Beobachter”. het hoofd, orgaan van ibr^Miltsche natlonaaLsoclalls- tlsdio partU. krijgt uit Amsterdam het be. richt, dat dezer dagen ook In Nederland een nationaal-soclallstische partU Is opge- ncht. De stichting van deze nieuwe partij, aldus lezen wU In .Het Volk”, de nationaal, soc allstlsche Nederlandsche arbeiderspartij (NSNAP had plaats op het kasteel „De Binckhorst" bU Den Haag. De leider van de partij is Adalbert Smit, die reeds vroeger In de fascistische partij, welke het tudschrlft „De Bezem" uitgeeft, een leidende rol heeft gespeeld. Tot eersten secretaris is benoemd dr. E. Ridder van Rappard. Hit n o-ram van de NjBNAP. komt In het algemeen overeen met dat van de Dultsche nationaal, social 'stlsehe partU. en van de Zweedsche nationaal socialistische ^JMirtit H-t program, dv 35 punten bevat, is «3E gesproken antLsemietlsch en bestrijdt hev Interrat’onale kanttalisme en zUn organlsa.. tleleven, de trusts, de groote banken, de beu-3en en de warenhuizen. B''ro->der onvallend zijn de punten 1, 3 en 11 van het program. Punt 1 elscht de aaneensluiting van alle Nederlanders te een groot Nede-landsch fDletsch) RUk. opgrond van het zelfbeschikkingsrecht der volken. Punt 2 elscht het bevorderen van de Ger- maansche gevoelens en gedachten in *t Ne- de-lanrfsche volk en een enge aaneenslu’tfiig met de „broedervolken” van de Dultschers. Vlamingen Zwlts»rs en Scandinavian, om te ramen, als de d’-auer van een vernieuwde cultuur zich In een federatief verband tegen, over de invloeden van andere groote mo handhaven. Punt 11 elscht het opgeven van den vrij handel ten voo-deele van de ontwikkeling der btenenlandsche productieve krachten en In plaats van da tot dusver gevolgde „al. gemeene” vri’handelspolltlek wordt een re. glo nale vri’handel met de andere Ger. maansche volken op 1 vasteland geélscht. Met betrekking tot de sociale elschen van deze n euwe partij geldt, evenals voor het Dultsche nationaal.soclalirme het eerste be ginsel. het gemeenscharrb-'lang gaat voor het belang van den enkeling. De partU staat in nauw contact met de Door omstandigheden te koop te Alkmaar, te volkrijke buurt, een in fUne vleeschwaryn, boter, kaas enz. Ruime bUveidlensten, pracht ‘nvan- taris. koopsom bil'Uk. Brieven onder no. 14074, bur. van dit blad. HOORN. 31 Dec. Kaasmarkt. Kleine f 22.50; Commissie geen; Fabriek f 22; Fa- briekscêxnmte’le geen. Aanvoer 10 stapsls, wegende 8582 K.G. Handel vlug. ALKMAARSCHE EXPORTVETLING. Oroentenvetllng. AndUvle 100 stuks 0 80 tot 3.80. appelen 100 kg. 5—8. Bloe mendaler kool 100 stuks 1.50—3, bloem, kool 1 f 13—15 boererkonl f 1.50—5, gele Z 150. rrcwje Jpol. 150 ^50. kropsH f 3. knoBelderie 1.504, péren per 100 kg. 5—8, prei tier 100 bos 350 tot 6, peterselie 2.104 50, roode kool per 100 kg. f 0.80—2.10. selderie per 190 bos 38, snmlten per zak 15 kg. 0 55 tot 3.15. uien per 100 kg. 3.20—«20, wortelen pér 100 bos f 5 20—10. witlof X per 100 kg. 8—10, witlof n 3—4. NOORD-8CHARWOUDE. Veiling van 31 December. 1500 K.G. Wortelen f 3.40. 130400 KG. Roode kool f 130—3.70. ld. doorschot f 1—3. 25600 K.G. Gele kool f 1.10—230. ld. doorschot f 0.60— 1 60. 43600 K.G. Deense he witte kool t 130—230. ld. doorschot t 0 70— 1.70. 21200 K.G Uien I 7—730. Grove t 1— 730. Drielingen t 6.60—7.10. Nep f 730. BROEK OP LANOENDIJK. 31 Dec. 38000 K G roede kool f 1—3.10; 44000 K.G. gele kool f 0.80—2 20 7000 K.G. Deenzche witte kool f 130—2 10. 23000 K.G. uien f 630 —730, grove t 6.00—7.30. Irielbtoen f 6.70— 7.40, nep f 8.50; 2100 K.G. f 230—3.50. WARMENHUIZEN, 30 December 1931 Heden besteedde men voor gewone ilen f 6.70—7.10. Groote uien f 6.40—6 90. Drie lingen f 8.50. Stek uien f 2—3 30 Roode kool t 1.70- 2.80. ld. 2de soort f 1.10-2.40. waarover katholiek Nederland zxh Gele kool f 030 per 100 K.G. De letterkundige afdeelteg van de Ver- eenlglng tot het bevorderen van ds beoefe ning der wetenschap onder de Katholieken tn Nederland kwam deser dagen bUeen te Arnhem. In zijn openingswoord richtte de voorzit ter zich tot hit bestuurslid, den heer C. R. de Klerk m wenschte hem hartelUk geluk met zUn benoeming tot lid der Hoofdredac- t> van De TUd. HU noemde dit een gebeur tenis, - - overval gedaan op de Boerenleenbank Msmve Niedorp, waarbij de kassier, de heer H. Schoor! vrouw en dochter werden gekne- ve.d. Een bedrag van t 10.000.wisten de onverlaten bait te maken. In den nacht van 26 op 27 Januari hebben onbevoegden zich toegang weten te ver schatten tot de woningen van de heeren J. Scheltus, p. K. Jongeneel en M. Hos. te Assendelft. Te Hoorn werd in den nacht van 18 Maart op een 4-tal plaatsen ingebroken, terwijl in den nacht van 4 op 5 Mei ten nadeele van de wed. Vermande een bedrag van f 300.werd vermist. Te Uitgeest werd in den nacht van 14 Apri ingebroken in het kantoor van de Electr. werken N.S., waarbij eenig geld werd mede genomen. Te Schagen werd in den nacht van 8 Juni op een viertal plaatsen ingebrokea. waarbij een bedrag van ongeveer f 600.werd ver duisterd. In den nacht van 7 Juli hebben te Andijk inbrekers binnen weten te dringen in twee woningen, waarbij een bedrag van f 150. werd ontvreemd. Te Hoogwoud werd in den nacht van 14 September ingebroken bij dr. Pool, waar 600. werd medegenomen en bij den heer J. Modder, waar eenig geld werd vermist. Denzelfden nacht werd te Schermerhorn ingebroken bij den heer W. de B., waar 7a.werd gestolen. Ook te Heiloo wisten inbrekers hun slag te slaan. In den nacht van 16 op 17 Septem ber werd ten nadeele van den heet J. O. aan den Rijksstraatweg eenig geld en i:raden ontvreemd. Eenige dagen tevoren was in huize „Aaltje" ingebroken, waar eenig tafel zilver werd vermist. Te Lutiebroek werd in den nacht van 20 September ten nadeele van den heer K. Torna een portefeuille, inhoudende/too.— verduisterd. Gisteren is ti Wees per karspel op den Abcouderstraatweg een „witte band"-taxl, staat in behalve de chauffeur vier vlsechsrs geselen waren, in den gevaarlUken bocht nabij den spoorwegovergang tengevolge van de gladheid van den weg geslipt en te het water van de Bijlmervaart gereden. De wa gen verdween bUna geheel In den modder. Omwonenden en voo. bUgangers slaagden er In alle inzittenden op het droge te brengen. De drenkelingen ^jn met een anderen auto naar Amsterdam gebracht. De auto is later uit de vaart gehaald. te komen. Ik neem direct aan om met twee, gelijke openstaande luikjes te starten en Ik garandeer u, dat ik de kist van den grond krUg. Het openstaan van roo’n luikje verhln dert het loskomen absoluut niet, dat Is onzin In zake de' ramp van de „Ooievaar” worat de voorstelling gegeven, alsof Wiersma liet openstaan van het luikje niet zou hebben bOrperkt. Dat is óók onzin. Want ds lucht stroom het luikje zit vlak boven het hoofd van den piloot zou in het eerste oogen- bllk reeds voelbaar sU» geweest. „Hoe is men dan toch aan het verhaal ge. komen, dat het luikje zou hebben openge staan?" vroegen wU Van DUk. „Dat zal Ik u zeggen. De Slameeache offi cier, die bU den start van de „Ooievaar" aenwezlg was. verklaart, dat hU gezien heeft dat'Let luik openstond en dat er zelfs iemand het hoofd dóórstak. Het is zeer wel mogelUk. 1 dat die officier, toen de motor nog niet draalde, dat heeft gezien, maar direct daar na moet Wlerrma het luik weer hebben ge- sloten Dit Is een feit, dat voor geen tegen spraak vatbaar Is. Ik zal u dat uitleggen. Neem nu even aan. dat het luikje ‘nderdaad tijdens den start open b geweest. Luid móest dichtslaan Dat luik is een soort klsp, welke, als u voor het vliegtuig gaat staan, met uw ge zicht er naar toe. achterwaarts aelt. U be grijpt dus goed wat Ik bedoel, het luik slaat niet horizontaal neer maar het heeft een hellenden stand. Dit heeft het niet van na ture, maar het wordt Ui dezen stand gehou den door eenige üzerdraadjes. Goed, nu gaat het vliegtuig starten. Wst gebeurt er dan? OnmlddellUk knappen die draadjes door den luchtdruk op het luik af en het slaat ach terwaarts plat neer op het vliegtuig, waar door de veronderstelde „funeste" werking van het openstaan van hst luik op de moge lijkheid om los te komen volstrekt zou zUn weggenomen. Voor het afknappen var die draadjes is het niet eens noodlg, dat het vliegtuig taxiet. Iraien men bU een openstaan van het luik de motoren laat proefdraaien, Is dat reeds voldoende om de draadjes van het luik te doen afknappen. En nu kom ik met het zuiverste bewijs dat het luik niet kan hebban opingestaan. Ik ken >1 zeggen, dat Behage mij heeft mede gedeeld, dat de draadjes van het luik Intact zijn. Ergo: het luik heeft mlsrchlen wel opsn- gcsfsan, maar toen dr motoren begonnen te draaien. w*as het gesloten. De draaljes waren Intact, maar eenige bouten zUn afgebroken. Dat Is gebeurd door den geweldigen schok, waarmede hit vliegtuig is neergestort. De kracht, waarmede de „Ooievaar” tegen den grond sloeg, moet inderdaad geweldig zl.’n neweest Het toestel moet flying speed heb ben gehad, zeker een 115 4 130 KM. Was de snelheid geringer geweest, dan zo-i de „Ooievaar” niet de salto’s hebben gemaakt, welke het vliegtuig heeft gemaakt ,U is dus van meaning, dat de theorie in zeke het luik volstrekt onhoudbaar Is?” ,Ja. Ik wU dat met den meesten nadruk verklaren om iet uit deze theorie zou blijken, r’at Wlerrma een xerzulm heeft gepleegd en dat is in geenen deele het geval geweest, zooals Ik u bewezen heb. Het tulk wns ge sleten. Op Wiersma rust geen liiatn. Het „Volk" voegt hieraan toe Het artikel van den heer Koch In ..De Pre- angerbode” vermeldt uitdruk ,eUJk, dat des kundigen kort ha het ongeval d» startbaan van ds Oo'evaar” hebben nagegaan en deze recht als een liniaal bivonden. ZU vinden hierin een aanwilzing. dat geen der mo toren geweigerd zou hebban. Hetgeen zeker door een bekwaam piloot als Wiersma, wiens oogen als het ware automatisch de toeren. tellers controleeren, bemerkt zou zUn V I -‘Wanneer men dus eenerzijds de noodlulk- _~lptiieorie móet verwerpen anderzijds die der motor-panne moet afwijzen blijft slecht de mogeVkheld, dat de „Ooievaar” overbelast Is geweest. medelid dr. R. Post: De eigen kerken bisdom Utrecht. deze bUsondere onderscheiding wenschte d* afdeelteg dr. Poet die In Rcme verbluft, door een telegram van hulde ge luk. 5 wiem» was. bet wooro aan oen heer L. J. Rogier die een voordracht nleld over: J. M. Schrant (1783—1886) en de katholieke ber- Parüs -- Brussel Londen -- New-Vork (cable) BerlUn ZUtlch Rome Madrid Oslo Stockholm Kopenhagen Praag Weenen Warschau De omzet van den RUksvirchafslag te IJmuiden gedurende 1931 bidrorg f 11304 038 tegen f 14.549.437 In 1930. een achteruitgang dus van ruim 3 mlllloen. Voor het StaatsvisschcrshavenbidrUf be- tcekent dize achten) tgang een mindere retributlegelden van f 60.00U. recht verheugt, omdat de heer pe die te vroeger Jaren een zco groot aandeel heef', gehad in de heropleving van wetenschap en kunst onder de Teloofsge- nooten, nu opnieuw tn de gelegenheid wordt gesteld een levenstaak te het belang van 1 onze eigen katholieke Nederlandsche cultuur te aanvaarden. Hierna bracht de voerritter te herinnering de vüfJaarlUksche bekroning vanwege het Nuyensfonds van het beste katholieke Neder- Isndsche geschiedwerk. Het is een groote eer vooF onse afdeelteg. aldus spreker, dat de jury, uit een zeventigtal werken, eenstemmig J de bekroning heeft tnegekend aan het werk van ónsHtf - ------ In hVt Met zUn niet alle rails voor de ralls-Zeppelin geschikt. De Lufthansa achter heeft thans een besluit genomen, waardoor de vlieg machine het snelheidsrecord tal behouden en stellig voor zeer langen Utd, meldt ,,Het Volk". Door Ae chef-togenleurs dr. Bchatzky en dr. staffel, var. de Lufthansa, zijn nieuwe machines ontworpen, die in den komenden zomer in gebruik zullen wordeh genomen. Deze machines, die op het oo^enblik bU al le groote Dultsche vliegtuigfabrieken wor den gemaakt, zoowel bU Junkers als bU Fokke-Wulf en Helnkel, zullen een maxl- mum-snelheld krijgen van 350 KM. per uur, een snelheid, die tot dusverre In het reisverkeer nimmer bereikt werd. ZU sullen «en gemiddelde snelheid van 300 K.M. per uur makkeluk kunnen volhouden. Het zUn driemotorige vliegtuigen, en oe motoren hebben leder een kracht van 500 PK De snelheid scliUnt Intusschen wel bereikt te zijn en koste van de draagkracht. want volgens de gs-jcvsns, die de Lufthansa ver strekte. zullen deze machines worden door één piloot en een en slechts zes personen kunnen plus 150 Kilo vracht. De landtngssnelhetd van deze heeft men onder de honderd K.M. kunnen houden, hetgeen met het oog op de veilig heid van belang ia Hoe veel sneller deze machines echter de reizigers naar hun doel brengen, blUkt wel duldelUk. als men weet, dat met deze vlieg tuigen bet mogelijk zal zUn om van Berlijn in twee uur te Weenen te sUn, een afstand waarvoor de expresstreln veertien uur noo dlg heeft! En BerlUnAmsterdam zal met dese machines In IX uur af gelegd werden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 17