SUNDER’S MANUFACTLRENHANDEL
AFBRAAK
Informatie
ZATERDAG 2 JANUARI BEGINT IN
FNIDSEN 107
ALKMAAR
TantartsDr. Stehr
J. H A B B
m „DE WEG NAAR SUCCES
i
Cheque-koersen
WOENSDAG 38 DECEMBER 1931
9.75
34.55
8.40
2.49
59.25
48.50
12.60
21.—
Wij geven minstens 10 pCt. korting, terwijl massa-goederen veel,
veel goedkooper verkocht worden. - U profiteers hiervan
H. Prinz
M. PrinzKamp
hun 35-jarige Echtvereenlglng te her
denken. Hun dankbare kinderen
Broeder WIGBERTU3
JOOP
HERMAN
LEO
PIET
PROVINCIAAL NIEUWS
GEMENGD NIEUWS
BINNENLANDSCH NIEUWS
Saamhoorigheidsgevoel
MARKTNIEUWS
LUCHTVAART
De
KUNST EN KENNIS
rtmen-pirtij LAPPEN - Bvitugewem aanbieding
Rijksvischafslag te
IJmuiden in 1931
Gemeente Slachthuis
Alkmaar
ZATERDAG van 91Z uur v.m.
SOEP VERKRIJGBAAR.
2000
Zakeman zoekt 2000.
i 1
Groots partij afbraak
te koop, van diverse
perceelen
BAANPAD - ALKMAAR
BAKER
vliegramp te Bangkok
„DE MALLEJAN”, Vierhouten (Vel.)
m. h. g. 1 JAN. *32 F AM. H. MOLENAAR
ADVERTENT1E-KOLOMME.N
VAN atv
NOORD»ROLLAND$CH dagblad
Mknaar
-d?ze
ontvangst aan
4 pers. AUTO
Bezichtigt onze Etalages ee U zult oordeelen wie verbazend
goedkoop zijn - Maandag 4 Januari brengen wij in verkoop
Zoo spoedig mogelijk gevraagd
een Boekhouder
- - -
Solide Geldbelegging
t
gevorderd Leerling
Brieven letter J, Postkantoor, Cas-
trlcum.
R.K. MEISJE
ZAAK
Betalingsmoeilijkheden.
machines
Taxi met vUf menschen te water.
Hitler-infectie in Nederland?
Kasteel J>e Binckhorst” de wier.
De benzineprijs
Verhoogtng tegaande 1 Januari.
Nationaal
Crisiscomité
deelt
ons
Ruim 350 K.M. per uur
Letterkundige afdeelteg
De Groote UITVERKOOP
C. ADRICHEM
VEEVERLOSKUNDIGE
LIMMEN
ZALIG NIEUWJAAR
Luik open? Onzin, zegt Van Dijk
N. V. Nationale Emissiebank
te Amsterdam
Naar wij vernemen, wordt de prils der
benzine met Ingang van Vrijdag 1 Januari
verhoogd. De prils Is door de Shell vastge
steld op 14 per 100 liter In bussen van
10 liter en 13 per 100 liter aan de ben
zinepomp.
De Lufthansa gaat tegen do
ralta-Zep;«'lln eeneurreeren.
BerlijnWeenen In twee uur.
Den M Januari hopen onze geliefde
Ouders
3 solide borgen aanwezig Br. onder
nc. 14005, bur. van dit blad.
bemand
marconist
vervoeren,
met
Klerk,
9.85
34.75
8.so
2.50
59.40
48.70
12.80
21.20
gelijkgezinde beweging in Vlaanderen, het
Verbond van Dletsche Nationale Solldaris-
ten. dat door Joris van Severen en Wies
Moens geleid wordt.
Dekens, brandstoffen en levens
middelen noedig
Katholieke Wetenschappelijke
Veraeniging
TINE
GRETHA
RIETJE
Josephgezellen-
Gevraagd tegen half Januari een
Br onder no. 14073, aan het bureau
van dit blad.
l
Die opbrengst f 3 inillioen minder
dan in 1930
Het
mede:
Uit de antwoorden op de circulaire
- --
Waterschappen
Bij Kon. Besluit zijn benoemd tot dijk
graaf van het hoogheemraadschap Noord.
Hollands Noorderkwartier, de heer O.
Wijdenes Spaans, te <nna Paulowna; tot
hoogheemraad van '.et hoogheemraad'chap
Noord-Hollands Noords kwartier, de heeren
N. Dekker, te Obdam en P. Groot te An-
dUk.
Auto In een sloot geraakt
Gistermiddag reed de heer Van Gunst uit
Dedemsvaart per auto in de richting Em
men. Even ten Noorden van Holslootbrug
moest hjj uitwijken voor een wagen die van
Erm kwam. HIJ was niet meer in staat den
wagen op den weg te krijgen. De wagen
maakte rechtsomkeert op den weg en kwam
veryolgeps ondem?bove^ in_de sloot te-,
recht. De heer Van Gunst wist zich te red
den door een ruit stuk te' slaan. HU was
slechts licht gewond. De wagen la ook niet
zwaar beschadigd.
Bergerweg 16 to. Ambachtsschool,
is weder alle dagen te consulteeren
van 10-12 en 2-4 uur
Voor tandregulaties uitsluitend
Woensdag- en Zaterdagmiddag van
35 uur.
Twee vrachtauto’s tegen een boom
gebotst
Tengevolge van de gladheid van den weg
Is op den rUksstraatweg te Dulvendrecht
ee-- benzlnetankwagen geslipt en tegen een
boom gereden, waardoor de wagen dwars
op den weg kwam te staan. Een tegemoet
komende tractor met aanhangwagen kon
niet bijtijds meer stoppen en reed tegen den
tankwagen op. Vervolgens kwam de tractor
In botsing met een bcom en werd evenals de
benzlnewagen zwaar beschadigd. Belde voer
tuigen konden hun reis niet voortartten.
Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor.
TE KOOP
voor den prijs van f 150.—. Brieven
onder na 14073, bur van dit blad.
Receptie 35, 8t.
huls, Verdronkvnoord.
Alkmaar, 31 December 1931.
Hoewel dankbaar voor de reads ontvangen
goederen, is bet N. O. O. toch teleurgesteld
over het geringe aantal der gevers. Het
comité houdt zich warm aanbevolen voor
het entvangei van giften In den vorm van
nieuwe dekens, levensmiddelen, brandstol,
fen. lakens en dergelljke. Den gevers wordt
echter verzocht zich eerst met den penning
meester In verbinding te willen stellen, aan
gezien wU geen goederen kunnen opslaan
Kleine giften In nature kunnen het best
rechtstreeks aan de plaatselijke ccmltés
worden gezonden.
Inbraken.
Den 8en Januari werd te De Rijp zekere
C. V. aangehouden, die uit het postkantoor
Purmerend een aangeteekende brief,
inhoudende I ago.had gestolen.
den nacht van 22 op 23 Januari werd een
te
Diversen
Te Castncum liepen den raen Januari
de „Keeltje Jacoba” en het Bngetsche stoom
schip ..Cyrille Danniels” op bet strand en
werden later weer vlot gesleept Op r Fe
bruari herdacht burgemeester P. H. Lom
men zijn ia±-j*kig ambtsjubileum.
Bij koninklijk besluit van at Januari
werd burgemeester Zimmermann te Enk-
hmzen benoemd tof burgemeester van Rhe-
nen. Ia zijn plaats is benoemd D. Baron
Mackay, burgemeester te Medan (N.I.-IndiU
Tot burgemeester van Hoogwoud werd
bij K.B. van a6 Januari benoemd de heer
D. Hoogenboom te Zandvoort.
On 13 Februari werd het nieuwe raadhuis
te Groore'troek geopend.
Den 19e n aart herdacht burgemeestem
D. F. v. d. Heuvel te Ursem zijn koperen
ambtsjubileum.
Te Den Holder had op 10 April de offici-
eele opening van de Boltha plaats door den
Commissaris van de Koningin, ihr. A. Roéll.
Einde Maart brak in de Wieringermeer-
oolder een staking uit, die spoedig weer werd
beëindigd. Op i April werd het ie Tele
graaf- en telefoonkantoor geopend.
Op 25 April vingen mevr. Kaars-Sypestein
en de heer P. de Jager te Heiloo de tocht per
paard naar Berlijn aan. waar zij na 14 dagen
arriveerden.
Te vierde op 14 Mei het echtpaar
wP. Wit-Ridder hun diamanten huwelijk
feest.
Den i8en Juni herdacht burgemeester
G. J. de Goede te Wijdenes zijn ia±-jarig
ambts-iubileum.
Te Egmond aan'zee werd op 17 Augustus
Roug Gul gehuldigd bij zijn gouden «ubileum
als voerman van de reddingsboot. Den aaen
Augustus had de openstelling van het zweet-
vliegterrein plaats.
Bij Koninklijk Besluit van 1 December
werd de heer C. A. van Staveren benoemd tot
burgemeester van Graft en de Rijp.
Den tien December herdacht de heer’
H. Galis den dag, waarop hij gedurende
35 jaar werkzaam was als secretaris der ge
meente Nibbixwoud.
In de op aa December gehouden verga
dering van den gemeenteraad van Den Hel
der werd met 1110 stemmen tot afschaf
fing van de kermis besloten.
Goed verkooper met re
lation langs den weg be
kend. Zonder goede
getuigschriften onnoodig
k zich aan te melden.
Brieven adres: N.V. HAN-
DELSRAAD L. T. B.
Schagen.
In verband met betalingsmoeilijkheden,
gerezen bij de N.V. Nationale Emlssisbanx
te Amsterdam, die als kassier der N.V. Gel
dersche Hypotheekbank optrad, deelen be
windvoerders van eerstgenoemde Instelling
mede, dat ook de N.V. Oelderache Hypo,
theekbank op 1 Januari as. niet In staat
zal zjjn aan hare verplichtingen met naxrte
de couponbetallngen van ultstaande pand
brieven. te voldoen.
Aan houders van pandbrieven wordt lu
overweging gegeven, de coupons tot nader
bericht niet ter betaling aan te bieden, op.
dat bewindvoerders van de N.V. Nationale
Emissiebank Intusschen gelegenheid hebben
oe zaken der Geldersche Hypotheekbank zoo
goed mogelijk te ordenen. Bewindvoerders
gaan daarbij van het standpunt uit. dat
een faillissement van de Geldersche Hypo
theekbank den pandbrlefhouders op een be.
langrük nadeel zou komen te staan. In een
dezer dagen gehouden aandeelhoudersver
gadering van de Geldersche Hypotheekbank
is aan den tot dusverre In functie geweest
zijnden directeur ontsla? verleend. terwUl
het beheer der bank tUdelilk wordt waar,
genomen door 0e heeren Mr. M. Mulderjje
te Amsterdam en H. Hooguud, bewindvoer.
ders der Nat. Emissiebank. te zamen met
den beer notaris Mr. Th. V. J. M. Felo.
brugge te Arnhem.
Inmiddels Is aan den heer H. Bothof, lid
van het Accountantskantoor Vekemans-
Bothof Co. te Nijmegen verzocht, een
rapport cmtrent de gestes van de Oeldei.
ache Hypotheekbank op den korist moge-
lljken termijn samen te stellen.
Schrant <1783—1866)
lering.
Vervolgens hield de heer O. Coomans Jr. 1 I
een inleiding over: J3et beleid der nieuwe 1 1
heerschers” volgens N. 8~?nl»veHi. 1/
Hierna sloot de vcorzltter de druk bezochte
vergadering.
Te koop een nieuw en soiled ge
bouwd HEERENHUIS met voor, en
achtertuin, verhuurd op contract,
schitterend bewoond, nabij den kikm.
Hout, re bevr. bU notaris HILBRAND,
Obdam.
De Duiteche Lufthansa heeft de concur
rentie met de g. ralls-Zeppelin opgeno-
ir.en. De proefnemingen met dit langs de
rails vliegende gevaarte hsoben de idee ge
wekt, dal binnenkort spoortreinen met da
snelheid ran de vliegmachines da snelver-
blndlngen zouden In stand houden. De ralls-
Zeppelin loopt namelUk met een gangetje
van 230 KM., dat Is heel wat vlugger dan
de gewone vliegmachines, die In het ver
keer gebruikt worden. De kruissnelheid raa
een gewone verkeersmachine bedraagt on
geveer 183 K.M. pen uur. De vliegmachine
heeft echter bet voordeel, dat zjj niet aan
rails gebonden is. den koristen afstand tus-
schen twee steden kan nemen en bovendien
Alles wijst op overbelasting
Het ongeva’l met de „Ooievaar” te Bang
kok blijft de gemoederen van deskundigen
en belangstellenden beroeren.
De „N. R. Ct.” vermeldt thans een inter
view, dat een dsr redacteuren met den be
kenden K.L-M piloot Evert van* Dijk, korf
na de ramp, mocht hebben.
WU laten het hier woordelUk volgen:
„Dat luikje heeft met de ramp niets te
maken,” zei Van Dijk.'..Dat mag uit Bang
kok wel naar Holland zijn geseind, maar dat
Is eenvoudig belachelUk voor iemand, die >n
vllegge*bled deskundig Is. Direct toen Ik W-
Bangko’j-aankwom. kon ik mU een voorstel
ling maken van het verloop van de ramp
Ik ontmoette op Don Muang Behage d<*n
chef van den technischen dienst der K. N.
L L. M„ die daar juist met de „Valk" was
gearriveerd, evenals dr. Groeneveld Meyer.
Behage en ik hebben niet veel woorden
behoeven te wisselen om het eens te worden
over de waarschlJnlUke oorzaak van de ramp,
welke ik u zoo direct noemen zal. Eerst nog
even over het beroemde luikje, dat bU open-
staan een vliegtuig zou verhinderen om lo>
Heden overleed zacht en kalm
na langzaam verval van krach
ten voorzien van de laatste H H
Sacramenten der Stervenden
onze Innig geliefde Vader, zie-
h-jwd- en Grootvader den neer
PETRUS BOEKEL Can.
n den geze genden ouderdom van
83 jaran en 8 maanden.
Namens de familie.
O. BLANKENDAAL-
BOEKKL
O. BLANKENDAAL
C. BOEKEL
A. BOEKEL- VLAARKAMP
en kinderen
E. BOEKEL
van
1 December aan de burgemeesters verzon
den, blUkt. dat reeds In ongeveer 350 ge
meenten plaatseUJke comités zUn gevormd;
slechts In 150 gemeenten blUkt vcorloopig
geen bijzondere voorziening te den crisis
nood noodzakelijk. Van de overige ge
meenten ontbreken nog definitieve gege
vens.
Bereids Is aan enkele comlté’s wier werk
zaamheden reeds vergevorderd bleken en
welke voldoende gegevens verstrekten om
te kunnen beoordeelen ot cnmlddellUke hulp
gewenscht was, een uitkeering in geld ge
daan.
NadrukkelUk vestigt het comité de aan
dacht er op. dat de plaatselUke comlté’s In
de eerste plaats op door eigen activiteit te
verkrijgen middelen zUn aangewesen; het
Nationaal Crisiscomité kan deze slechts
eenlgermate aanvullen.
Bijna alle giften In natura, ter waarde
van 140.000 en waarvan het grootste ge
deelte door de gevers voor bepaalde plaatsen
bestemd was zUn reeds gedistribueerd.
Gevraagd te brood- en banketbak-
UrU een
Biedt zich aan een
leeftijd 14 jaar. voor dag en nacht.
Adres: P. MEESTER, Waarland,
Harenkarspel.
Slachtoffers van gladde wegen
Bet Nat Crislaoomlté teleurgesteld over bet
aantal giften in natura
©e „Völklscher Beobachter”. het hoofd,
orgaan van ibr^Miltsche natlonaaLsoclalls-
tlsdio partU. krijgt uit Amsterdam het be.
richt, dat dezer dagen ook In Nederland
een nationaal-soclallstische partU Is opge-
ncht. De stichting van deze nieuwe partij,
aldus lezen wU In .Het Volk”, de nationaal,
soc allstlsche Nederlandsche arbeiderspartij
(NSNAP had plaats op het kasteel „De
Binckhorst" bU Den Haag. De leider van de
partij is Adalbert Smit, die reeds vroeger In
de fascistische partij, welke het tudschrlft
„De Bezem" uitgeeft, een leidende rol heeft
gespeeld. Tot eersten secretaris is benoemd
dr. E. Ridder van Rappard.
Hit n o-ram van de NjBNAP. komt In
het algemeen overeen met dat van de
Dultsche nationaal, social 'stlsehe partU. en
van de Zweedsche nationaal socialistische
^JMirtit H-t program, dv 35 punten bevat, is
«3E gesproken antLsemietlsch en bestrijdt hev
Interrat’onale kanttalisme en zUn organlsa..
tleleven, de trusts, de groote banken, de
beu-3en en de warenhuizen.
B''ro->der onvallend zijn de punten 1, 3
en 11 van het program. Punt 1 elscht de
aaneensluiting van alle Nederlanders te een
groot Nede-landsch fDletsch) RUk. opgrond
van het zelfbeschikkingsrecht der volken.
Punt 2 elscht het bevorderen van de Ger-
maansche gevoelens en gedachten in *t Ne-
de-lanrfsche volk en een enge aaneenslu’tfiig
met de „broedervolken” van de Dultschers.
Vlamingen Zwlts»rs en Scandinavian, om
te ramen, als de d’-auer van een vernieuwde
cultuur zich In een federatief verband tegen,
over de invloeden van andere groote mo
handhaven.
Punt 11 elscht het opgeven van den vrij
handel ten voo-deele van de ontwikkeling
der btenenlandsche productieve krachten en
In plaats van da tot dusver gevolgde „al.
gemeene” vri’handelspolltlek wordt een re.
glo nale vri’handel met de andere Ger.
maansche volken op 1 vasteland geélscht.
Met betrekking tot de sociale elschen van
deze n euwe partij geldt, evenals voor het
Dultsche nationaal.soclalirme het eerste be
ginsel. het gemeenscharrb-'lang gaat voor
het belang van den enkeling.
De partU staat in nauw contact met de
Door omstandigheden te koop te
Alkmaar, te volkrijke buurt, een
in fUne vleeschwaryn, boter, kaas enz.
Ruime bUveidlensten, pracht ‘nvan-
taris. koopsom bil'Uk. Brieven onder
no. 14074, bur. van dit blad.
HOORN. 31 Dec. Kaasmarkt. Kleine
f 22.50; Commissie geen; Fabriek f 22; Fa-
briekscêxnmte’le geen. Aanvoer 10 stapsls,
wegende 8582 K.G. Handel vlug.
ALKMAARSCHE EXPORTVETLING.
Oroentenvetllng. AndUvle 100 stuks 0 80
tot 3.80. appelen 100 kg. 5—8. Bloe
mendaler kool 100 stuks 1.50—3, bloem,
kool 1 f 13—15 boererkonl f 1.50—5, gele
Z 150. rrcwje Jpol. 150 ^50.
kropsH f 3. knoBelderie 1.504, péren
per 100 kg. 5—8, prei tier 100 bos 350
tot 6, peterselie 2.104 50, roode kool
per 100 kg. f 0.80—2.10. selderie per 190
bos 38, snmlten per zak 15 kg. 0 55
tot 3.15. uien per 100 kg. 3.20—«20,
wortelen pér 100 bos f 5 20—10. witlof X
per 100 kg. 8—10, witlof n 3—4.
NOORD-8CHARWOUDE. Veiling van 31
December. 1500 K.G. Wortelen f 3.40. 130400
KG. Roode kool f 130—3.70. ld. doorschot
f 1—3. 25600 K.G. Gele kool f 1.10—230. ld.
doorschot f 0.60— 1 60. 43600 K.G. Deense he
witte kool t 130—230. ld. doorschot t 0 70—
1.70. 21200 K.G Uien I 7—730. Grove t 1—
730. Drielingen t 6.60—7.10. Nep f 730.
BROEK OP LANOENDIJK. 31 Dec.
38000 K G roede kool f 1—3.10; 44000 K.G.
gele kool f 0.80—2 20 7000 K.G. Deenzche
witte kool f 130—2 10. 23000 K.G. uien f 630
—730, grove t 6.00—7.30. Irielbtoen f 6.70—
7.40, nep f 8.50; 2100 K.G. f 230—3.50.
WARMENHUIZEN, 30 December 1931
Heden besteedde men voor gewone ilen
f 6.70—7.10. Groote uien f 6.40—6 90. Drie
lingen f 8.50. Stek uien f 2—3 30 Roode
kool t 1.70- 2.80. ld. 2de soort f 1.10-2.40.
waarover katholiek Nederland zxh Gele kool f 030 per 100 K.G.
De letterkundige afdeelteg van de Ver-
eenlglng tot het bevorderen van ds beoefe
ning der wetenschap onder de Katholieken
tn Nederland kwam deser dagen bUeen te
Arnhem.
In zijn openingswoord richtte de voorzit
ter zich tot hit bestuurslid, den heer C. R.
de Klerk m wenschte hem hartelUk geluk
met zUn benoeming tot lid der Hoofdredac-
t> van De TUd. HU noemde dit een gebeur
tenis, - -
overval gedaan op de Boerenleenbank
Msmve Niedorp, waarbij de kassier, de heer
H. Schoor! vrouw en dochter werden gekne-
ve.d. Een bedrag van t 10.000.wisten de
onverlaten bait te maken.
In den nacht van 26 op 27 Januari hebben
onbevoegden zich toegang weten te ver
schatten tot de woningen van de heeren
J. Scheltus, p. K. Jongeneel en M. Hos. te
Assendelft.
Te Hoorn werd in den nacht van 18 Maart
op een 4-tal plaatsen ingebroken, terwijl in
den nacht van 4 op 5 Mei ten nadeele van de
wed. Vermande een bedrag van f 300.werd
vermist.
Te Uitgeest werd in den nacht van 14 Apri
ingebroken in het kantoor van de Electr.
werken N.S., waarbij eenig geld werd mede
genomen.
Te Schagen werd in den nacht van 8 Juni
op een viertal plaatsen ingebrokea. waarbij
een bedrag van ongeveer f 600.werd ver
duisterd.
In den nacht van 7 Juli hebben te Andijk
inbrekers binnen weten te dringen in twee
woningen, waarbij een bedrag van f 150.
werd ontvreemd.
Te Hoogwoud werd in den nacht van 14
September ingebroken bij dr. Pool, waar
600. werd medegenomen en bij den heer
J. Modder, waar eenig geld werd vermist.
Denzelfden nacht werd te Schermerhorn
ingebroken bij den heer W. de B., waar
7a.werd gestolen.
Ook te Heiloo wisten inbrekers hun slag
te slaan. In den nacht van 16 op 17 Septem
ber werd ten nadeele van den heet J. O. aan
den Rijksstraatweg eenig geld en i:raden
ontvreemd. Eenige dagen tevoren was in
huize „Aaltje" ingebroken, waar eenig tafel
zilver werd vermist.
Te Lutiebroek werd in den nacht van
20 September ten nadeele van den heer
K. Torna een portefeuille, inhoudende/too.—
verduisterd.
Gisteren is ti Wees per karspel op den
Abcouderstraatweg een „witte band"-taxl,
staat in behalve de chauffeur vier vlsechsrs
geselen waren, in den gevaarlUken bocht
nabij den spoorwegovergang tengevolge van
de gladheid van den weg geslipt en te het
water van de Bijlmervaart gereden. De wa
gen verdween bUna geheel In den modder.
Omwonenden en voo. bUgangers slaagden er
In alle inzittenden op het droge te brengen.
De drenkelingen ^jn met een anderen auto
naar Amsterdam gebracht. De auto is later
uit de vaart gehaald.
te komen. Ik neem direct aan om met twee,
gelijke openstaande luikjes te starten en Ik
garandeer u, dat ik de kist van den grond
krUg. Het openstaan van roo’n luikje verhln
dert het loskomen absoluut niet, dat Is onzin
In zake de' ramp van de „Ooievaar” worat
de voorstelling gegeven, alsof Wiersma liet
openstaan van het luikje niet zou hebben
bOrperkt. Dat is óók onzin. Want ds lucht
stroom het luikje zit vlak boven het hoofd
van den piloot zou in het eerste oogen-
bllk reeds voelbaar sU» geweest.
„Hoe is men dan toch aan het verhaal ge.
komen, dat het luikje zou hebben openge
staan?" vroegen wU Van DUk.
„Dat zal Ik u zeggen. De Slameeache offi
cier, die bU den start van de „Ooievaar"
aenwezlg was. verklaart, dat hU gezien heeft
dat'Let luik openstond en dat er zelfs iemand
het hoofd dóórstak. Het is zeer wel mogelUk.
1 dat die officier, toen de motor nog niet
draalde, dat heeft gezien, maar direct daar
na moet Wlerrma het luik weer hebben ge-
sloten Dit Is een feit, dat voor geen tegen
spraak vatbaar Is. Ik zal u dat uitleggen.
Neem nu even aan. dat het luikje ‘nderdaad
tijdens den start open b geweest.
Luid móest dichtslaan
Dat luik is een soort klsp, welke, als u
voor het vliegtuig gaat staan, met uw ge
zicht er naar toe. achterwaarts aelt. U be
grijpt dus goed wat Ik bedoel, het luik slaat
niet horizontaal neer maar het heeft een
hellenden stand. Dit heeft het niet van na
ture, maar het wordt Ui dezen stand gehou
den door eenige üzerdraadjes. Goed, nu gaat
het vliegtuig starten. Wst gebeurt er dan?
OnmlddellUk knappen die draadjes door den
luchtdruk op het luik af en het slaat ach
terwaarts plat neer op het vliegtuig, waar
door de veronderstelde „funeste" werking
van het openstaan van hst luik op de moge
lijkheid om los te komen volstrekt zou zUn
weggenomen.
Voor het afknappen var die draadjes is
het niet eens noodlg, dat het vliegtuig taxiet.
Iraien men bU een openstaan van het luik
de motoren laat proefdraaien, Is dat reeds
voldoende om de draadjes van het luik te
doen afknappen.
En nu kom ik met het zuiverste bewijs dat
het luik niet kan hebban opingestaan. Ik
ken >1 zeggen, dat Behage mij heeft mede
gedeeld, dat de draadjes van het luik Intact
zijn.
Ergo: het luik heeft mlsrchlen wel opsn-
gcsfsan, maar toen dr motoren begonnen te
draaien. w*as het gesloten. De draaljes waren
Intact, maar eenige bouten zUn afgebroken.
Dat Is gebeurd door den geweldigen schok,
waarmede hit vliegtuig is neergestort. De
kracht, waarmede de „Ooievaar” tegen den
grond sloeg, moet inderdaad geweldig zl.’n
neweest Het toestel moet flying speed heb
ben gehad, zeker een 115 4 130 KM. Was
de snelheid geringer geweest, dan zo-i de
„Ooievaar” niet de salto’s hebben gemaakt,
welke het vliegtuig heeft gemaakt
,U is dus van meaning, dat de theorie in
zeke het luik volstrekt onhoudbaar Is?”
,Ja. Ik wU dat met den meesten nadruk
verklaren om iet uit deze theorie zou blijken,
r’at Wlerrma een xerzulm heeft gepleegd en
dat is in geenen deele het geval geweest,
zooals Ik u bewezen heb. Het tulk wns ge
sleten. Op Wiersma rust geen liiatn.
Het „Volk" voegt hieraan toe
Het artikel van den heer Koch In ..De Pre-
angerbode” vermeldt uitdruk ,eUJk, dat des
kundigen kort ha het ongeval d» startbaan
van ds Oo'evaar” hebben nagegaan en deze
recht als een liniaal bivonden. ZU vinden
hierin een aanwilzing. dat geen der mo
toren geweigerd zou hebban. Hetgeen zeker
door een bekwaam piloot als Wiersma, wiens
oogen als het ware automatisch de toeren.
tellers controleeren, bemerkt zou zUn
V I -‘Wanneer men dus eenerzijds de noodlulk-
_~lptiieorie móet verwerpen anderzijds die der
motor-panne moet afwijzen blijft slecht de
mogeVkheld, dat de „Ooievaar” overbelast
Is geweest.
medelid dr. R. Post: De eigen kerken
bisdom Utrecht.
deze bUsondere onderscheiding
wenschte d* afdeelteg dr. Poet die In Rcme
verbluft, door een telegram van hulde ge
luk. 5
wiem» was. bet wooro aan oen heer L. J.
Rogier die een voordracht nleld over: J. M.
Schrant (1783—1886) en de katholieke ber-
Parüs --
Brussel
Londen --
New-Vork (cable)
BerlUn
ZUtlch
Rome
Madrid
Oslo
Stockholm
Kopenhagen
Praag
Weenen
Warschau
De omzet van den RUksvirchafslag te
IJmuiden gedurende 1931 bidrorg
f 11304 038 tegen f 14.549.437 In 1930. een
achteruitgang dus van ruim 3 mlllloen.
Voor het StaatsvisschcrshavenbidrUf be-
tcekent dize achten) tgang een mindere
retributlegelden van f 60.00U.
recht verheugt, omdat de heer pe
die te vroeger Jaren een zco groot
aandeel heef', gehad in de heropleving van
wetenschap en kunst onder de Teloofsge-
nooten, nu opnieuw tn de gelegenheid wordt
gesteld een levenstaak te het belang van 1
onze eigen katholieke Nederlandsche cultuur
te aanvaarden.
Hierna bracht de voerritter te herinnering
de vüfJaarlUksche bekroning vanwege het
Nuyensfonds van het beste katholieke Neder-
Isndsche geschiedwerk. Het is een groote eer
vooF onse afdeelteg. aldus spreker, dat de
jury, uit een zeventigtal werken, eenstemmig J
de bekroning heeft tnegekend aan het werk
van ónsHtf - ------
In hVt
Met
zUn niet alle rails voor de ralls-Zeppelin
geschikt. De Lufthansa achter heeft thans
een besluit genomen, waardoor de vlieg
machine het snelheidsrecord tal behouden
en stellig voor zeer langen Utd, meldt ,,Het
Volk".
Door Ae chef-togenleurs dr. Bchatzky en
dr. staffel, var. de Lufthansa, zijn nieuwe
machines ontworpen, die in den komenden
zomer in gebruik zullen wordeh genomen.
Deze machines, die op het oo^enblik bU al
le groote Dultsche vliegtuigfabrieken wor
den gemaakt, zoowel bU Junkers als bU
Fokke-Wulf en Helnkel, zullen een maxl-
mum-snelheld krijgen van 350 KM. per
uur, een snelheid, die tot dusverre In het
reisverkeer nimmer bereikt werd. ZU sullen
«en gemiddelde snelheid van 300 K.M. per
uur makkeluk kunnen volhouden. Het zUn
driemotorige vliegtuigen, en oe motoren
hebben leder een kracht van 500 PK De
snelheid scliUnt Intusschen wel bereikt te
zijn en koste van de draagkracht. want
volgens de gs-jcvsns, die de Lufthansa ver
strekte. zullen deze machines
worden door één piloot en een
en slechts zes personen kunnen
plus 150 Kilo vracht.
De landtngssnelhetd van deze
heeft men onder de honderd K.M. kunnen
houden, hetgeen met het oog op de veilig
heid van belang ia
Hoe veel sneller deze machines echter de
reizigers naar hun doel brengen, blUkt wel
duldelUk. als men weet, dat met deze vlieg
tuigen bet mogelijk zal zUn om van Berlijn
in twee uur te Weenen te sUn, een afstand
waarvoor de expresstreln veertien uur noo
dlg heeft! En BerlUnAmsterdam zal met
dese machines In IX uur af gelegd werden.