ONS BLAD FC NAAR EEN VEERTIG-URIGE ARBEIDSWEEK Socialistische fantasie HET LOT VAN „DE STANFRIES IV” VRIJDAG 8 JANUARI 1932 MGR. L. SCHRIJNEN KWITANTIELOOPER OVERVALLEN Leiden HET NOODWEER OP BALI JOH. LAUWERS PAVGLOP 3 ALKMAAR I 41 DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN ZES EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 6 ff 3000 f750. SLACHTOFFERS VAN DEN ZUIDWESTERSTORM De leuze is voorbarig De toestand achteruit- N [L De stoomtram Haarlem— s Zeer waarschijnlijk metman en muis vergaan WRAKSTUKKEN- AANGESPOELD Talrijke bruggen vernield TWEE TON SCHADE V E BANKIERSKANTOOR I. BOASSON EN ZOONS ten |tn £8 Scharen Friedrich Herder Van zijn portefeuille beroofd VOORNAAMSTE NIEUWS FATALE VERGISSING! f3000.- f750.- 2^^”^ ff 250.- f 125.- f50.- AAWGIFTE MOET, op STRAFFE VAM VERLIES VAM ALLE RECHTEN, GE3C0IEDEII OiTERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG OREN NA NET ONGEVAL Onwaardige critiek gaande De toestand blijft NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD if ▼an Minister Deckers naar Indië vertrokken. elftal en Maselen-epidemie in Den Haar. De JBtanfriea IV", die in den storm met Barometerstand 9 uur tjb.: 7.53. Stilstand: van Ons nieuwe feuilleton 100 Mr. O. v. H. van ar- ver- Het laatst te Enkhuisen geweest De aleawe Si XbKOrifcMiWPl te WogBUin iaxcwtid. >1* de. ten ■8» Grootte der scholen 33 34 37 2/3 39 1/3 403/5 411/3 41 3/4 421/4 42 3/3 42 4/5 LICHT OP: De lantaarn, moeten morgen worden opgestoken om: 430. Staking bü de werkverschaffing te Jlpaing- huisen. e- en ist n. rd rd Ml. let en Ian 85. ■uw MW Ol- Mn te. Ier Ü4 *t eer «ed. *eo 23 08 113 158 203 248 293 338 383 428 Aantal leerkr. 1 2 3 4 5 8 7 8 9 10 schoondochter, te ontvangen en Z. H. Exc. heeft nog vrij leng met de bezoekers ge sproken. Eu gen lag ABONNEMENTSPRIJS: Fe» kwartaal, voor Alkmaar V— Voor holten Alkmaar 335 Mat Ceïllnstroerd Zondagsblad S4 hooger 1— 45 46 90 91—135 136—180 131—225 228—270 271—315 316—360 361—405 406—450 re- De nt pe- 3r- rtl. nr- be en en na ns n- in ed tot na Ha sen md w. ten. leer- vindt ieW Biet boL rar- Onteigeningswet in verband met de electrificatie Woensdagavond omstreeks 6 uur kwam de 11-jarige bediende van den Oever van te fir ma Verkuil te Oss terug, van Herpen, in weL ke plaats hij een aantal bestellingen voor zün patroon had verricht. Hü vertelt, op den te. rugweg niet tegen den wind te hebben kun nen taltaUeo Hij heeft toen zijn rijwiel aan een touw voortgetrokken. Plotseling 1* ntj door ee onbekenden man overvallen, die hem, naar hü mededeelt, zijn portefeuille met ruim 100.—, welk geld hij op kwitanties had ontvangen, heeft ontstolen. Er is onmiddel- UJk aangifte gedaan bü de politie, die een nader onderzoek Instelt. Loketten gesloten Izaak Boasson en Zoons, bankierskanto ren te Middelburg en Oostburg, hebben he den de loketten gesloten. De directie over weegt maatregelen, om de zaken spoedig voort te zetten. Gem. aantal leerlingen p. leerkracht I Afl - write» vsa anr —V. andersa vtaksr Op de New-Yorksche beurs zchommeMe met vaste opening het koerspeil eenigssina Het slot was iets lager. Wederom staklngsrehetjes te Enschedé. met een bovenbouw van 40 meter lengte, ie weggeslagen. Er zijn hierbij geen ongelukken voorgevallen. Een Uzeren brug over de Kali Pangragoan is vernield. De bovenbouw van deze brug is weggespoeld tot aan het zee strand. In de Kali Jehleh werd het water door talrijke in deze rivier drijvende boomstam men opgestuwd. Het water zocht een ande ren uitweg en heeft de huisjes van de tele, graaf en een gedenkstw^^Qgespoeld. Een Uzeren brug over de Kali Slabl op het ge bied van Tabanan is vernield, terwül een groote Ijzeren brug over de Kali Balean ge heel werd weggespoeld en op den oever werd geworpen. Op den weg Pengastoelan naar Poepoean, welke de meest westelüke verbinding vormt van Noord- naar Zuid-Ball, hebben groote aardschulvingen plaats gehad. Aan bet her stel van deze verbindingen wordt krachtig gewerkt. Aan vele sawah's werd ernstige schade toegebracht. In de Kali Tabanan zijn twaalf lUken gevonden. De gemeenschap la nog allerwege gestoord, zoodat de onder, afdeeling Djembrana vrijwel geïsoleerd is. Dè schade wordt voorloopig geschat op 200.000. Afgekondlgd is bet Staatsblad, bevatten de de Wet van den 19den December 1931. tot verklaring van het algmnrr.n nut der onteigening ten behoeve van verbouwing van den stoomtramweg van Haaitem naar Leiden tot een electriscben tramweg. Aneta seint uit Soerabaja: Nadat het Zaterdagmiddag 2 Januari over geheel West, en Mid den -Ball noodweer was geweest en hevige regens waren gevallen, zün Zondagmiddag groote bandjirs ontstaan in alle rivieren van het gebied af tusschen Tjandikoessoemo en Penginoeman en van de Kali Jehsoemboel ten Westen van Poeloekan af tot in Tabanan. Een postauto van Negara naar Tabanan kon Zondagmorgen nog pas. seeren, omdat de bandjirs eerst tegen twaalf uur begonnen. Hieraan is te danken, dat voor zoover bekend, betrekkelük weinig men- schenlevens zijn verloren gegaan. Tusschen Negara en Penginoeman is een brug bescha digd, terwUl een andere brug werd versteld. De schade "in de onderafdeeling Djembrana komt, wat de voornaamste bruggen betreft, op het volgende neer; Een Uzeren brug over de Kali Poeloekan ADVERTENTIEPRIJS: Vaw 1—6 regels 135: elke regel meer *35. RECLAME per regel k.7S »wer de eerste pagina; voer de overig* pagina’s f 0 50. RUBRIEK VRAAG EN AANBOD" bij vooraltbetaUng per plaatsing 0.60 per advertentie van 5 regels: iedere regel meer 0.12 Naar wü hedenmiddag om twaalf uur nader uit Roermcr.o vernamen, blijft da toestand van Z. H. Exc Mgr. L. SchrUnen, Blsschop van Roermond, zorgwekkend. Z. H Exc. bracht echter een rustlgen nacht door. Ook hedenmorgen F.ad men noch in Fries land. noch bü de directie van de „Stanfries* te Amsterdam eenig bericht ontvangen van de opvarenden van de „Stanfries IV”, die Dinsdagavond uit Amsterdam is vertrokken met bestemming naar Harlingen en tot dus. ver daar niet is aangekomen. De mogelijk heid bestaat echter, dat het schip den storm heeft doorstaan en dat de opvaren den alsnog behouden zün. Uit Schellinkhout nabU Hoorn werd ons hedenmorgen gemeld, dateenlge honderden Meters uit de kust een schip aan den grond heeft gezeten, dat hedenmorgen omstreeks 10 uur. doordat het water tengevolge van den naar het Noorden uitgeschoten wind is gestegen, vlot is ge. komen en sün reis neeft voortgezet. Te Schellinkhout weet men echter niet, welk schip het is en kon men ons ook niet met zekerheid zeggen, of het een motorschip dan wel een stoomschip was. Volgens andere door ons hedenmorgen ontvangen inlichtin gen, zUn op de Friesche kust ter hoogte van Makkum en Hlnde.oopen verschillende voor werpen aangespoeld, die tot de lading van de „Stanfries IV" hebben behoord Het schip had 75 ton lading, niet zooals oorspronkelük werd gemeld 110 ton, aan boord, waarvan 30 ton Chineesche matten. Een kantal mat. ten is hedenmorgen langs de kust bü Mak kum gevonden. Daar is ook een stuurhut aangespoeld, die vermoedelUk van de „Stan fries IV” afkomstig is. Volgens mededeelin. gen van sc uppers zouden zij op dezeitde hoogte eenlge petten en klompen hebben zien .drijven. Hedenmorgen te ongeveer half 7 is van de Sluis in den afslultdUk van de Zuiderzee op Komwemderzand de sleepboot „Jacob Albert” van de M. I. Z. vertrokken met aan boord de directie van de maat schappij „Stanfries” onder wie de heer Colthoff uit Leeuwarden. Verder is uit Harlingen eveneens naar *t gebied ten Zuiden van den afslultdUk de reddingboot van H? Hingen vertrokken. Wanneer de bü Schellinkhout gestrande boot de „Stanfries IV” is, dan zal het schip wanneer het geen ernstige averü heeft op- geloopen, vermoedelUk de reis naar Harlin. gen voortzetten. male te Enkhulzen terug. Woensdagmorgen cm half 8 is de „Stan fries IV” daarop weer van Enkhulzen ver trokken, waarna men niets meer van het schip heeft vernomen. Omtrent de vermissing van de .Stan fries IV” vernemen wij nader, dat thans met vrü groote zekerheid kan worden aan genomen, dat het schip met man en muls is vergaan. Te Harlingen neemt men in deskundige kringen aan. dat de „Stanfries IV” reeds in den nacht van Dinsdag op Woensdag op de Zuiderzee ten Noorden van Stavoren in de nabüheid van de Frie sche kust moet zün vergaan. De nabU Schellinkhout gestrande boot is gebleken te zün de ..Stanfries I”. kapitein E. Hoeksma, die gisteravond om 6 uur uit Hoorn is vertrokken. Het schip kon het waarschünlük niet klaren tegen den wind in, is vermoedelUk voor anker gegaan en toen op de kust gedreven. Zooals gemeld, is het bü hoog water vlot gekomen en beeft het de reis vooitgezet. Wü vernemen verder nog, dat nabü Makkum nog zün aangespoeld een loopplank, een reddingboot en andere wrakstukken afkomstig van de „Stanfries IV". Behalve de reeds gemelde schepen is ook de reddingboot van Lemmer hedenmorgen uitgevaren. Van bevriende züde ontvingen wü een de zer dagen het prospectus van een Duitschen groothandel in conserven.: vruchtenconser- ven; groentencooserven; conserven voor menschen die aan suikerziekte lijden; jams; enz. enz. Allemaal tenminste voor het grootAe deel artikelen, die wü hier in Nederland even goed, zoo niet beter fabrlceeren. Het merkwaardige nu van deze prijscou rant is een klein Ingevoegd papiertje, waar op (in het Duitsch natuurlijk) o. a. het volgende te lezen stond: „Wü verzoeken u ons te steunen door ■w gewaardeerde orders en geen buiten- landsche waren te koopen.” (Het vet ge drukte van ons. Red.) Dit stuurt dus een buitenlandsche firma aan haar Nederlandsche klanten! Het zal een vergissing zün een fatale vergissing misschien van den afzender, die het waarschünlük niet bedoeld heeft zün buitenlandsche cllënteele deze les te geven. Wü «Un er echter niet nieuwsgierig naar. Wel echter zou het ons benieuwen te weten hoe een Nederlander daarop reageert! Naar ons wordt medegedeeld, moet de „Stanfries IV" eerst Woensde? dus niet In den nacht van Dinsdag op Woensdag zün vergaan. De boot is Dinsdagavond om 12 uur, tn verband met den storm te Enkhulzen bln- nengeloopen. Des morgens om 4 uur vertrok het schip 60 leerlingen ^jn. Dan moet de onderwüw weer als een sergeant voor de Mas staan.' We vonden dit fraais, waaruit blükt, dat de spreekster, die toch uit het onderwüs >s voortgekomen, van net voorstel van den mL nister niet de flauwste notie heeft, In „Het Volk”. En men vraagt zich af. waar de schrijfster de bravour vandaan haalt, om aldus haar hoorders maar wat wijs te ma ken, wat kant noch wal raakt. Het voorstel van den minister van oader- wüs had inderdaad het 45_stelsel, maar wat beteekent dat? Dat het aantal onderwijs krachten met 1 verhoogd wordt, wanneer het aantal leerlingen een meervoud van 46 heeft bereikt plus 1. Wat de verhouding tusschen aantal leerlingen en aantal krachten in het 45-stelsel zal zün. men duidelük in het volgende staatje: Gefnldd. grootte en Je H. Missen in alle ker- van het Bisdom één Onze Vader en Weesgegroet te bidden tot die intentie.” Naar de Koerier” verneemt, heeft Mgr. Schrijnen jJ. Zondag nog het bezoek ontvangen van den Minister van Staat, jhr. mr. Ch. Ruüs de Beerenbrouck. Monseigneur stelde er prijs op den Mi nister, die vergezein was van zün zoon en Van de afdeeling Zaandam der S.D.A.P heeft dezer dagen het lid van de Tweede Kamer, mej. Suze Groeneweg een rede ge houden, waarin zü, na het hare aan het adres van de „plichtverzakende” regeering te hebben gezegd dat was trouwens niets anders te verwachten; ónze 8.DAP. kent eenmaal geen waardeering voor anderen enkele woorden wüdde aan het voorstel van minister Terpstra tot wUxlging van de wet op het lager onderwijs. Het onderwüs, aldus mej. Groeneweg, moet de basis leggen voor verdere, algemee. ne ontwikkeling. ,JDlt kan met de door mi nister Terpstra gewilde Massen van 45 leer lingen nooit het geval zün. En in de prac- Mast gevonden tusschen Enkhulzen en Stavoren. Onderzokingstocht per vliegtuig. Uit Harlingen vernemen wü. dat de mo- torreddingboot van de N. z. H. Redding- maatschappü. die hedenmorge^Rwas uitge varen om te zoeken naar de ..Stanfries IV”, is teruggekeerd zonder iets van het vermis te schip te hebben gezien. De berichten over het aanspoelen van lading en wrak hout. vermeerderen, zoodat wel aangenomen moet worden, dat de „Stanfries IV” gaan is. Te Stavoren is een motorboot binnenge- loopen, welker schipper rapporteert op het Vrouwenzand in den vaarweg Enkhulzen— Stavoren een mast boven water te hebben zien uitsteken. De „Stanfries IV" had een mast en men vreest, dat dit de plaats is waar het schip is vergaan. Te kwart voor elf hedenmorgen is van het vliegveld Schiphol te Amsterdam ver trokken het één-motorig vliegtuig PH AJ3.N. Het vliegtuig is gecharterd door de Assurantie-maatschappü van de „Stanfries IV”, om te trachten het schip op te spo ren. Het wordt gestuurd door den vlieger Hondong en aan boord bevinden zich eenl ge personen van de assurantie-maatschap pü- Te kwart over 12 was bet vliegtuig nog weer, doch keerde om 5 uur ten tweeden Inlet teruggekeerd. I zelfde geldt voor de volkshuishouding in haar geheel. Nog altüd zün er te weinig bevredlglngsmlddelen en het ligt in de na tuur dat dit altüd zoo zal blüven- In onze dagen heeft het den schün en het is de vloek van onzen tüd. die een goede verdeeling der productiekrachten en van de opbrengst der productie verhindert, die dezen schün soms rechtvaardigt als zou er ondanks alle tekorten, overpro ductie heerachen. Het kost echter geen moeite op het gebied van loonen. van wo ningwetten. van de sociale wetgeving in haar geheelen breeden omvang enzoovoort dusdanige tekorten aan te wijzen en wenschen op te stellen, dat zonder verdere bewijsvoering mag worden aangenomen, dat wü moeten werken en blüven werken. En wanneer ooit een betere tüd aanbreekt, mo- ge men dan niet zün vergeten de magere jaren. In den goeden tüd moeten niet de winsten worden verteerd, maar moet over de geheele Unie der sociale wetgeving wor den gereserveerd voor komende slechte jaren. Genoeg om aan te toonen. dat men groo. te reserve in acht dient te nemen tegen de algemeene leuze, zooals ook de heer Albarda die tüdens het Kerstcongres der S. D. A. P. heeft aangeheven, de leuze voor de alge meene invoering van een 40-urige werkweek Albarda had beter in de leer kunnen gaan bü zün partijgenoot Van der Waerden. die in ..De Socialistische Olds” an dit onder werp zeer lezenswaardige beschouwingen wüdde en menschkundlg o.m. opmerkte; (dat) „door de verkorting van den arbeids duur vele arbeiders reeds gekomen zün tot een norm, dat bet ttjd wordt ook eens te gaan wijzen op de noodzakelijkheid en de erenscbelijklieid van den arbeid". Doch V^n der Waerden sprak niet op een congres! Vermindering van werktüd, tüdelük «n plaatselük, om grooter onheil te voorkomen, tan in «nmmlge gevallen aanbeveling ver dienen. doch stuit op groote technische «n economische bezwaren. Theoretisch maar ook alleen theore tisch kan men een toestand construeeren waarin allen korter werken cm geheele werkloosheid voor een deel der werknemers te voorkomen. In een enkel geval zien wü, dat een onderneming er in slaagt door het werken op halve kracht bet leven te rekken, doch als regel kunnen wij'" zeggen, dat de onAemem tng èn omdat haar technische uitrusting het elscht èn omdat zü »kon- kurrenzf&hlg” moet blüven, op volle kracht moet werken en zeker in onze dagen geen vermindering van werktijd, dX verhooging van productiekosten, kan lüden, op strafte van ondergang. Het maximum aantal leerlingen per lesr- kracht kan aan een school gemiddeld nim mer hooger zün dan 45* het blüft er büna altüd onder en hü een beboorlüke klasse-in- deeling, wat in grootere plaatsen met eenlgen goeden wil altüd is door te voeren, zal het ook practised voor lederen onderwijzer zei den veel e rboven zün. De kleinere scholen komen zelfs niet aan een gemiddelde van 40 leerlingen per leerkracht. Er behoort.... fantalsle toe om te bewa ren, dat in de pracUjk de klassen gewoon- I k ongeveer 60 leerlingen, zullen zün. Socialistische fantalsle. Merkwaardige werkloozenoptocht Plttsbarg naar Washington. Max Tetzner. owd-Nederiandsche speler overleden. Morgen beginnen wü met de pu blicatie van een nieuwen roman, dien wü in de zeer büzondere belangstel ling van onze lezers ssnhevnlcn. Het is de even ontroerende als spannende geschiedenis van een gemengd huwe lijk tusschen een streng orthodoxen Engelschen landlord en een jonge, be gaafde katholieke schrijfster. Er is een zoon uit het eerste huwelük en reeds onmiddellük blükt dat de vader doodsbenauwd is dat deze zich tot het katholieke geloof bekeeren zaL De conflicten blüven natuurlijk niet uit en beperken zich niet alleen tot het geestelüke domein. De bekeering van den zoon tot het katholicisme is ten slotte de oorzaak van een schünbaar onherstelbare breuk tus schen de belde echtgenooten. Hoe deze elkander ten slotte weer terug vinden, wordt ons in de laatste zeer bewogen hoofdstukken verteld, die zeker niet zullen nalaten de lezers diep te ontroeren. Een sterk geschreven psychologi sche roman, dien onze abonné’s on- getwüfeld met spanning en voldoe ning zullen volgen. Naar wü vernemen is de toestand Z. H. Exc. Mgr. L. Schrijnen, blsschop van Roermond, achteruitgaande. In de Limburgsche bladen wordt de vol gende oproep gepubliceerd van den vicarls- generaal van het Roermondsche diocees mgr. dr. O. Bauduln aan de Eerw. geestg- lüken en kloosterlingen en aan de geloo- vigen van het bisdom: J3e gezondheidstoestand van Züne Hoogwaardige Excellentie Mgr. L. Schrü- nen, die de laatste maanden vooruitgaan de was, is in deze dagen minder gunstig geworden. De behandelende geneesheeren hebben bet raadzaam geoordeeld, dat Monseigneur uit voorzorg van de laatste H. Sacramen ten zou worden voorzien. Wü verzoeken ook thans wederom drin gend allen dlocesanen vurige gebeden tot den goeden God te richten voor onzen Ge liefden Blsschop; en Wü schrijven voor, na alle ken en De beroemde Engelsche econoom J. M. Keyncs heeft eens beweero. dat over 100 ja ren het economisch probleem, waaronder wij thans allen zuchten, geen probleem meer zal zijn. Over een eeuw zullen wü dank zij de ontwikkeling der tethniek. die nog eerst in haar kinderschoenen staat als het ware verlost zün van de wet van den arbeid. Wü zullen leven in een waereld van over vloed en een werktüd van ongeveer drie uur daags en dan nog meer bü wijze van ont spanning dan van inspanning zal ruim schoots toereiken om onze stoffelijke behoef ten te bevredigen. Keynes nu, die behalve dat hü de toe. koznst kan voorspellen, ook een ernstig man en een groot geleerde is. heeft zich afge- vraagd, welken invloed die zee van vrijen tüd. waarover wü in een min of meer na- büe toekomst de beschikking zullen hebben, wel op het menschdom zal uitoefenen Key nes weet heel goed, dat een leven van louter ontspanning voor den gemiddelden mensch op een mislukking uitloopt en overigens is ontspanning niet wel mogelük indien de in spanning er niet aan voorafgaat. Het groote vraagstuk der toekomst zal niet meer zün: ..hoe lang moet ik werken”, maar J>oe kom ik mijn vrijen tüd dcor en blüf daarbü een flink en gezond mensebDat dit laatste niet zoo gemakkelük is. blükt uit het voorbeeld van vele jonge dames en jonge mevrouwtjes, die aan een voortduren de migraine en aan ernstige zenuwstoringen lüden enkel en alleen als gevolg van hun vrijen tüd. WU voor ons gelooven eerder aan het woord: -In het zweet uws aanschüns zult gü werken”, dan aan de verwachtingen van een econoom. Maar de denkbeelden van Keynes worden ter overweging aanbevolen aan allen, wlen de schrik om het hart slaat bü o1** bevolkingsvermeerdering, waarvan zü vernemen, want inderdaad, wie onzer weet bü benadering welke mogelijkheden de na tuur Mg in haar schoot verborgen houdt? Osldi i in kunnen wü Keynes’ denkbeelden WMMplg nog in het rijk «ter pbantasie indeelen en zouden wü er geen melding van hebben gemaakt, ware het niet, dat men in breede kringen van meening is. «lat er een te veel aan goederen bestaat en dat men de crisis kan bestrijden door over de geheele linie minder te gaan vóórtbrengen. De strijd voor verkorting van den arbelds. duur heeft veel van zün idealisme verloren. Vroeger kende men onmenschelük lange werk tijden, die den arbeider llchamelük en geestelük ondermünden Door de invoering van eene 48-urige werkweek istechter *n norm bereikt, waardoor voor büna alle beroepen de arbeidsduur een redelüke is geworden. Strijdt men thans voor *n nóg korter werk tüd, dan kan men zeggen enkele büzon- der afmattende werkzaamheden daargela ten dat de strijd door andere motieven wordt geleld dan weleer. Men voert thans de leuze voor een veertig. urige werkweek als tijdelijke maatregel, ais een der middelen tot bestrüding der werkloos heid, maar ook wel als permanent verschün. sel, omdat men meent, dat langer werken onnoodlg is om de menschheld een behoor. lüke mate van welstand te verzekeren. Ben vermindering van den werktüd over de geheele Unie en als permanent verschünsel is bü den huldigen stand der techniek econo misch niet te verdedigen. Vermindering van den werktüd tüdelük en plaatselük ter voor koming van algeheele werkloosheid voor be. paalde groepen van werknemers kan slechts zeer büzondere omstandigheden als een der middelen tot bestrijding van werkloosheid worden aangeprezen. Het verhoopt de pro ductiekosten en is in vele gevallen technisch onuitvoerbaar. In de 18e en in het begin der 19e eeuw heerschte er een heftig verzet tegen de me. ehaniseering van de productie Dit verzet nam dusdanige vormen aan. dat door de over, held büzonder strenge straffen werden gesteld op de vernieling van machines. Het mecha- niseerlnzsproces veroorzaakt werkloosheid eu toch is het duidelü^. dat zonder de machine Europa tot het pauperisme zou zün vervallen. Tegen de rationalisatie van het productle- proces, die sedert de oorlogsjaren in onge. kenden omvang is toegepast en niet altüd op christelüke wijze wordt hetzelfde be zwaar aangevoerd en zonder twüfel is een deel der huidige werkloosheid tot deze ra- tionalisatie terug te voeren. Nu zü gaarne toegegeven dat èn de invoering der ma. chines in de 19e eeuw, èn de perfection- neering van het technische en admlni- stratleve productie-proces in onze dagen menschelüker had kunnen geschieden, maai de populaire idee als zoude de stoffelüke welvaart op den duur meer gebaat zün, wanneer men het economisch principe, als technisch begrip genomen, in minder mate tot zün recht «loet komen, is te verwerpen. Niemand, «11e een karwei voor zich zelf onderneemt, zal er aan denken daarvoor de meest omslachtige methode te kiezen, noch oct zal hü er op uit zün er een zoo lang mogelüken ttjd aan te besteden. Het- ttjk zullen deze klassen gewoonlük ongeveer BUREAU: HOF ALKMAAR TsMom: Administratie Na 433 Radaette Na 633 tn i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 1