Binnenlandsch Nieuws I r M s STATEN-GENERAAL TOELAATBARE BELASTING EN MOBILISATIE VAN EEN VLIEGTUIG NATIONAAL CRISIS-COMITÉ Collecteerende vroede vaderen DESKUNDIGE UITEENZETTING LUCHTVAAR! DE POSTVLUCHTEN „De Uil” GEMENGD NIEUWS DE RAMP VAN DE Het lichten van het wrak SOCIAAL LEVEN WERKVERSCHAFFING EERVOL ONTSLAG LEGER EN VLOOT OVERSTE RIENKS OVERLEDEN <- LANDBOUW EN VEETEELT RIVIER-OVERGANGEN Loonsverlaging gedeeltelijk aanvaard ONDERWIJS ANALYSTEXAMEN STANFRIESIV iAKSTEENFABRIEKEN DE NOOD IN DE SCHOEN INDUSTRIE De Fransche contingenteeringswet ontdoken UIT HET FRIESCHE SCHILDERSBEDRIJF VOOR DE NOODLIJDENDE KUNSTENAARS NEDERLANDSCHE INDUSTRIE- DAGEN LEERLING-KLERK NED. SPOORWEGEN HANDIGE NEDERLANDSCHE EXPORTEURS STEUN AAN AARDAPPEL TELERS NIEUWE LEGER COMMANDANT IN INDIÊ m. te u n De Duif i ver- Voorzichtig zijn met conclusies uit éen proef Werkloosheid bedreigt 5000 arbeiders VERGEEFSCHE TOCHT VAN DE „ZWOLLE” Generaal Koster genoemd Ongeregeldheden te Delfzijl Examen afgeschaft 7 Adres aan Minister Verschuur VOORSTEL-ALBARDA Memorie van Toelichting „De Reiger” „De Raaf” X. 1 weersom- 4 bestemming, nl Ui- ir- lar te te an Commissie geïnstalleerd UB JL n. te 1- eenige zonder Ie L i ort dit ft te e. .jBtanfries”, waarvoor een Verschure uit Amsterdam zal vermoedeljk «nai. •room. Ut b». *t m. aan- t een ■rien 0» n die, et dit nodrt »P de in re ie Staking te Hoogezand opgeheven Na in vergadering bijeen geweest te zijn, hebben de stakers bij de werkverschaffingen, afkomstig uit Hoogezand en omgeving, bijna allen op de lijst geteekend voor hervatten van den arbeid op Maandag as., zoodat voor. Hoogezand en omgeving de staking vrijwe’ is afgeloopen. X dat die ultkeerlng «eer spoedig tdaats ■al hebben* 3 de •op bel s de Icht- hter, gaat Ch met «Hg, idge 9ooe imp eert on- be- fil- met ge- ntend tegen welk rvan- wast. het piling neche e n K n IK d n de rtta- en I het u>- 1 «P la—». dan U de nor en kan uit bet i te lec- wen lew Hle ben rer- trü- lak. bo ven Het de in- oe- len. stigde, is een keljjken die Naar aanleiding van de beschouwingen. BU de KLM is bericht Ingekomen, dat de ..Raaf" gisteren om 7.52 uur uit Rome is vertrokken en om 15 25 uur te Athene is geland. Aan den commies bij den post-, telegraaf- en telefoondienst H A. Hoehveld is met in gang van 1 Maart 1932 op zijn verzoek eer vol ontslag verleend. landsche Handel; Ir. J. Uit Tiel wordt bericht: De overtocht geschiedt per stoomboot en pont voor alle verkeer. Voor eventueele drukte ligt nog een reserve boot en pont ge reed. Alle overige verbindingen zijn normaal. Naar wjj vernemen, hebben de schilders gezellen in Friesland, georganiseerd In de Christelijke en R. K. Vakarbeldersbonden, de patroonsvoorstellèn, welke neerkomen op een loonsverlaging van 2 cent per uur voor de groote plaatsen en vier cent per uur voor het platteland, aanvaard. De moderne schildersgezellenbond heeft de patroonsvoorstellèn niet aangenomen, niettegenstaande bekend si, dat de patroons hun standpunt niet zullen wijzigen en nog maals een conferentie met de patroonsorga-* nisatle aangevraagd. Deze is toegestaan, doch het bestuur van laatstgenoemde organisatie heeft den Modernen Schildersgezellenbond medegedeeld, dat vanaf Maandag 18 Januari as. de loonen tiaar het lagere tarief vullen worden uitbetaald. Burgemeester en Wethouders en de ge meenteraadsleden van Naarden zullen Woensdag as. bU de in hun gemeente te houden collecte voor het Oriste-comlté per soonlijk den geheelen dag mede coUecteeren Angst speelt den voorstellers parten. Aan een deel van het volk moge het be. staan van die organisatie een gevoel van veiligheid geven, een ander niet gering deel kan zich door deze organisatie, die haar leden uitsluitend uit de aanhangers van be paalde politieke richtingen recruteert, be dreigd gevoelen. In de volksgroepen, welker leden niet tot den Bijzonderen Vrjjwllllgen Landstorm behooren en daaruit zelfs zorg, vuldig worden geweerd, ontstaat de opvat ting, dat het eene deel van het volk zich op een strijd met de wapenen tegen het andere deel voorbereidt. In die volksgroepen ontwaakt dientengevolge de drang om zich harerzijds eveneens op een strijd met phy- sieke middelen voor te bereiden Tot welk een uiterst gevaarlijken toestand zulks lelden kan, Is in Oostenrijk en Duitschland gr bleken. Volgens de voorstellers moet worden her steld de toestand, waarin geen mobilisatie, van welken omvang en met welke strekking ook, kan' worden ondernomen, zonder dat voldaan wordt aan art. 187 der Grondwet. Zij meenen. dit te kunnen bereiken door de artikelen 33 van de Dienstplichtwet en 5 van de wet van 6 Juni 1905 zoodanig aan te vullen, dat de bepalingen van die artike len nog slechts kunnen voldoen aan haar oorspronkelijke dienstplichtigen, die om persoonlijke réde, nen onder de wapenen wenschen te komen, daartoe de gelegenheid te bieden. Zij wen schen dus niet zoover te gaan, dat elke vrij willige opkomst onder de wapenen van en. kele personen ónmogelijk zou worden ge maakt. Indien bepaald wordt, dat noch In gevolge art. 33 der Dienstplichtwet noch ingevolge art. 5 van de wet van 6 Juni 1905 meer dan honderd man tegelijk onder de wapenen mogen verblijven, achten zij de ge. legenheid voor persoonlijke opkomst In wer- kelijken dienst In voldoende mate verzekerd, maar tegelijk de mogelijkheid van een mas sale opkomst van vrijwilligers, buiten de Sta ten. Generaal om. opgeheven. Daartoe strekt hun initiatief-wetsvoorstel. Het toegelaten gewiekt... Als gezegd, betreffen deze eischen nor male en gemiddelde toestanden. Dit blijkt ook ten duidelijkste uit een mededeellng, opgenomen In het bewijs van luchtwaardlg- beld. hetwelk ingevolge de wettelijke voor schriften door den Luchtvaartdienst voor elk vliegtuig wordt uitgereikt en dat In het vliegtuig aanwezig moet zijn. Deze mede deellng. die betrekking heeft op de. in dat bewijs vermelde, gegevens betreffende het toegelaten gewicht, luidt als volgt: „N.B Het maximum toelaatbaar gewicht wordt berekend ten aanzien van een vlieg tuig, dat zich voortbeweegt In droge lucht, onder een druk van 780 m M. kwikhoogte, bij een temperatuur van 15 gr. O. Dit ge wicht mag In geen geval overschreden wor den. In wachten op de uitbetaling van de hun toe. gezegde regeeringsgelden; X dat zij ook verlangend zijn te weten <rf de Minister aan hun wenschen wil vol doen om inplaats van 70 pct. van den oogst 1930 als maatstaf van ultkeerlng te nemen 50 pct. van dien oogst riet natuurlijk het daarbij gedachte prijsverschil, het bekende 70 X 30 of 50 X 42 cent: 3. dat de grondslag 50 pct. van den oogst 1930 van de regeering niet meeraere kosten van, en voor de boeren beteekent. dat zij die een minder goede opbrengst per HA. kregen. wat vaak voorkwam door flnancl- eele onmacht om voldoende kunstmest uit te strooien, en daardoor de 70 pet. niet konden halen, geen schade zullen lijden» Is de Minister bereid te bevorderen: 1. een spoedige publicatie van den gekozen grondslag voor de ultkeerlng, nl. 50 c< 70 Het .Boer. Hbl.” meldt dat gen.-majoor J. C- Koster bestemd is om het volgend jaar den legercommandant, luit.-generaal H. A. Cramer op te volgen. Indien de eerste tijdens zijn verblijf tn Europa physlek is hersteld. Teneinde nu te voorkomen, dat door een decentralisatie op dit gebied schade wordt aan het goede werk, dat een- begonnen, is het besluit geno- De bekwaamheid van den vlieger. Met van het normale en gemiddelde af wijkende toestanden, d wx. hoogere tempe ratuur, lagere barometerstand ook als ge volg vkn het zich bevinden op grootere hoogte, minder tegenwind, ongunstige toe stand van het terrein, moet echter In de practijk steeds worden rekening gehouden en daarbij komt het zeer aan op de kennis, het Inzicht, de ervaring en de bekendheid van den vlieger. Zoo zal een vliegtuig, om een gemakkelijk te begrijpen voorbeeld te nemen, van een luchtvaartterrein, gelegen op een hoogte, die. ook gerekend naar de afwijking van den normalen atmospheri- schen toestand, zijn plafond overtreft, niet van den grond kunnen komen. Zoo zal ook een vliegtuig bij een slecht en drassig terrein een langeren aanloop noodlg hebben dan op een normaal terrein. In de aangegeven hoogste belasting Is dus niet anders te zien dan een normalen grond slag, welke den vlieger wordt, opgegeven maar waarbij hij ten allen tijde te bedenken heeft, en waarvoor hem dan ook bij de K.L.M. zeer zeker de noodige Instructies worden verstrekt, dat bijzondere en plaatse lijke omstandigheden van groeten Invloed kunnen zijn en hem dus kunnen nopen, van dien grondslag af te wijken. Uit het voorgenóemde blijkt, dat men zeer zichtlg dient te zijn met het maken van gevolgtrekkingen uit een bepaalde proef, onder zekere omstandigheden met een be paald vliegtuig gehouden, daar dezelfde proef met een ander, dan wel met een ge wijzigd. vliegtuig onder andere omstandig heden tot geheel andere sesultaten zouden leiden. handhaving of herstel van de openbare orde of rust. Zij worden, als hun opkomst onder de wapenen wenscheltjk wordt geacht, niet door de regeering onder de wapenen geroe- pen, maar door den minister van Defensie tot den werkelijken dienst toegelaten. Op deze wijze staan bijna vijftigduizend man gereed om. wanneer aanleiding wordt ge zien met gewapende macht de openbare orde r* mm te 'handhaven of te herstellen, vrijwillig onder de wapenen te komen. De mobilisatie van deze macht is tot In bijzon, derheden voorbereid. Deze organisatie heeft de waarborgen van art. 187 der Grondwet ten deele denkbeeldig gemaakt. Naast het wettelljk ingestelde leger Is een vrijwilligersleger gevormd, waarover de re geering, met de leiders dier organisatie, naar willekeur kan beschikken De regeering kan voor het indienen van een wetsontwerp tot goedkeuring van de daaraan verbonden uit. gaven het tijdstip zelf bepalen. De indieners van het inltiatlef.wetsvoorstel achten het dringend nodozakeljjk. dat aan den tegenwoordlgen toestand een eind wordt gemaakt. Het gereed staan van een orga nisatie. die de regeering In staat stelt om. met voorbijgaan van art. 187 der Grondwet en dus bulten de Staten-Generaal om, voor doeleinden van blnnenlandsche politiek een vrijwilligersleger pp de been te doen komen, is niet bevorderlijk voor orde en rust. jn In tegenstelling met andere gemeenten, waar het deae week in verband met de sta king bij de Werkverschaffingen tot ongere geldheden kwam, Is het te Delfzijl steeds rustig geweest. Vrijdagavond echter was door de gezamenlijke stakers uit Appinge- dam en Delfzijl een groote vergadering be legd in hotel Centrum te Delfzijl, waar he vig werd geprotesteerd tegen den maatregel van den Minister, nX hervatting van den arbeid op Maandag u. na aflegging van een schriftelijke accoord-verklaring met de bestaande voorwaarden. Na afloop der bijeenkomst te ongeveer 10 uur verzamelde men zich met vrouwen en kinderen In colonne met de kennelijke bedoe ling voor de woning van Rijkslnspecteur Buiskool te demonstreeren. Nadat de politie enkele malen had gesommeerd uitéén te gaan, welk bevel werd genegeerd, werd door de marechaussee met de blanke sabel een charge uitgevoerd, waarbij flinke klappen vielen. Het slot was, dat ongeveer 100 stakers den weg naar Applngedam werden opgedre ven, vanwaar zü zich later luid zingend huiswaarts begaven. De overigen verspreidden zich In de stad, doch tot ongeregeldheden kwam het niet meer, dank zij het optreoen van de politie. Tegen 11 uur was de rust te ruggekeerd. Zaterdag werd te Den Haag door den heer Ch. Stulemeijer, voorzitter van het Algemeen Comité voor de organisatie der Brabantsche Industriedagen, geïnstalleerd de Commissie voor Nederlandsche Industriedagen. In deze commissie hebben zitting de hee- ren H. P. Gelderman, voorzitter van het Verbond van Nederlandsche Werkgevers; Mr. M. P. L. Steenberghe, voorzitter van de Algemeene R.K. Werkgeversvereeniging; F. L. van der Bom. voorzitter der. Christe lijke Werkgeversvereeniging; Mr. C. H. Guépin, voorzitter van de Neder- Maatschappü voor Nijverheid en De „Duif” is te 830 uur uit Rangoon trokken en te 9.35 te Bangkok aangekomen Het toestel vertrok te 10.25 uit Bangkok en is te 15.10 te Alorstar geland. Om 15.40 vertrok het uit Alorstar landde te 17.10 te Medan. die niet geheel Dezer dagen is te Lausanne ruim 70 Jaar oud. overleden de heer 8. J. Rienks, gepen- sionneerd. luiteriant-kolonel van de mili taire administratie van het Nederlandsche leger. De overledene heeft gedurende ongeveer veertig jaren in verschillende rangen bU de Ned. landmacht gediend. HU g-noot zijn opleiding te Kampen en was als officier van administratie werkzaam om te Nijmegen, Wlerden, Den Helder en Amsterdam In laatstgemelde stad was hij gedurende de eerste mobllisatlejaren belast met de in die dagen zeer omvangrijke functie van admi nistrateur der zevende infanterle-brigade. In 1917 werd hij bevorderd tot controleur van de Inwendige administrate dpr corpsen als zoodanig hij een jaar later werd gepen- slonneerd. Ook na zijn penslonnee- ring bleef hij echter nog in het lands dienst werkzaam, daar hl) belast we d met de leiding der administratie in het destijds te Harderwijk gevestigd kamp van geïnter neerde Belgische militairen. bulten wettelijke vereenlglng van dienst zijnde zich bereid hebben onder de wapenen te komen In verband met van Dusseldorp. voorzitter van de Vereenlglng „Nederlandsch Fabrikaat”; Mr. L. J. van der Valk, secretaris van het Algemeen Comité voor de organisatie der Brabantsche Industriedagen. De JDally Telegraph" vertelt het vol gende: Er wordt wel eens gezegd, dat bet gemak kelijk is een paard en kar door de mazen van de meeste officieels regelingen te stu ren. En thans zijn Nederlandsche bloemen- exporteurs er In geslaagd, dit gezegde weer eens waar te maken. Het officleele quotum van den invoer van afgesneden bloemen bedraagt nX 3520 Kg voor elke tien dagen. Eiken dag wordt ech ter veel meer dan dit tiendaagsche contin gent op de Parijsche markt aangevoerd. Dê~ autoriteiten kunnen er niets tegen doen. Want da bovengenoemde maatregel heeft al leen betrekking op af gesneden bloemen De Nederlandsche kweekers zenden daarpm hun tulpen en bolbloemen met de bollen en de wortels er nog aangehecht en de bloemen worden eerst afgesneden als de zending op de Parüsche markt is gekomen. De Groningers blijven staken De Gronlngsche stakers hebben Zaterdag morgen vergaderd en zijn besloten om Maandag het werk niet te hervatten, daar een aantal' van hen uitgesloten blijft. Zooals bekend is er eenlgen tijd geleden getracht om door maatregelen, genomen door het zoogenaamde Extra-Rood-Contract, de productie van de Nederlandsche baksten, industrie, die zich In de, laatste jaren zoo danig ontwikkeld had. dat er een te veel aan harde en een tekort aan zachte soor ten was ontstaan, in zoodanige banen te lelden, dat er een meer normale toestand verkregen zou worden. Deze maatregelen waren er op gericht, om de productie van harde metselsteenen te beperken, althans zooveel mogelijk, door het extra fabriceeren van groote kwantums binnenmuursteenen, die nog In groote hoeveelheden uit het buL tenland worden Ingevoerd. Desondanks zijn de voorraden harde metselsteenen ten ge volge van de diep in het bouwbedrijf ingrij pende crisis, zoodanig toegenomen, dat de geheele baksteenindustrie in ons land bin. nenkort. zoowel technisch als economisch zou vastloopen. Daarom heeft de geheele Neder landsche baksteenindustrie onlangs besloten met uitzondering van Limburg en enkele op zichzelf staande fabrieken, otn dit jaar de ovens drie maanden te sluiten, waarbij te vens werd bepaald, dat de stopzetting half Januari zou beginnen. Over het geheele land zullen hierdoor ongeveer 5000 personen wor den getroffen. „De Telegraaf” heeft eens geïnformeerd hoe de toestand meer In het bijzonder tn de provincie Groningen is. waar ongeveer 35 fabrieken tot stopzetting zullen overgaan. Het blkd vernam, dat de toestand tn de pro vincie Groningen op het oogenbllk zooda. nlg Is. dat ongeveer 60 pct. van de jaar productie op de tasvelden aanwezig is, het geen zoo schadelijk en déprüneerend werkt, dat slechts krachtige maatregelen hierin ver betering kunnen brengen. Daarom is In deze provincie, na de maatregelen genomen in de andere streken van ons land, tevens nog be. sloten dat iedere fabriek 25 pct. van haar producten van gevormmde ongebakken steen niet mag afbranden vóór 1 Mei ajs. Dit heeft tot gevolg gehad, dat nu reeds verschillende fabrieken In Groningen stilliggen en dat andere spoedig zullen volgen. Het geheele bedrijf zal 1 Februari rusten met uitzonde ring van de aflevering, welke uit de groote voorraden normaal doorgaat. Stil komen te liggen of zijn reeds stop, gezet 35 fabrieken. Aan elk dezer fabrieken vinden normaal in de periode van 1 Februari tot het begin der campagne d.l. ongeveer 15 April gemid deld 12 tot 15 personen werk, zoodat in deze provincie gedurende die maanden ongeveer vier k vijfhonderd menschen werkloos zullen worden. Bovendien zal ook In de a-s. cam. pagne de werkgelegenheid minder dan ge woonlijk zijn, daar er 25 pet. steenen mln. der gevormd zullen worden In verband met het feit dat 25 pet der vorige jaarproductie ongebrand is gebleven. De directie der Ned. Spoorwegen beeft den Personeelraad medegedeeld, dat het examen voor leerling-klerk wordt afgeschaft daar zij over voldoende krachten kan be schikken. voorzien van diploma's, die vrij stelling geven van dit examen. Alleen personeel, dat op 31 December 1931 een aanstelling had. zal in de gelegenheid gesteld worden alsnog dit examen af te leggen. Driekwart van de stakers weer aan het werk Volgens mededeellng van den Rijksinspec- teur van de werkverschaffing, burgemees ter Buiskool van Delfzijl, zijn er In de ge heele provincie Groningen reeds zooveel handteekenlngen op de lijsten voor herplaat sing bij de werkverschaffing geplaatst, dat zeker kan worden aangenomen dat minstens 75 pct. van de stakers Maandag weer aan het werk zal gaan. Het is overal In de pro vincie rustig. De opening geschiedde plechtigheid of'toespraak. Hare Majesteit had bereids Vrijdag, even- H. K. H. de Prinses en Z. K. H de Prins een bezoek aan de zalen bij Kleykamp gebracht. Zaterdagmiddag waren onder de bezoekers leden van eet Corju dl'. I.ml iyue, de heer P. visser, chef van de afdeeltng Kun- sten ea Wetenschappen van het Departement v«n Onderwijs. K E. W„ verschillende le- deti van de hofhouding, vele bekende kunst- Rede Ch. Stulemeijer De heer Ch. Stulemeijer opende deze vergadering met er op te wijzen, dat het doel van de commissie is, om adviseerend en eventueel ook leidend op te treden, wanneer in de toekomst nog andere industriedagen in Nederlandsche industrieele centra zullen worden gehouden. De Limburgsche Industriedagen begon nen in 1930 op een geheel nieuwe wijze de aar dacht te vragen voor een belangrijk deel der Nederlandsche Industrie. Door de Brabantsche Industriedagen van September 1931 werd dit werk, zij het ook op breedere basis, voortgezet en werd niet alleen In ons land, doch ook ver bulten onze grenzen de aandacht gevraagd voor een pro vincie, welker Industrie nog niet die bekend heid geniet, welke zü op grond van haar ontwikkeling en voortvarendheid verdient. Het met deze Industriedagen behaalde succes geeft aanleiding om te veronderstel len. dat wellicht ook andere provincies of Industrieele centra plannen tot navolging dezer industriedagen zullen maken. welke In de pers gewijd zijn aan het vraag stuk der belasting van vliegtuigen, mede In verband met de ramp aan de „Ooievaar" te Bangkok overkomen, heeft een onzer mede werkers zich om Inlichtingen gewend tot den Directeur van den Luchtvaartdienst, reasor- teerende onder het Departement van Wa terstaat. Uit die inlichtingen blijkt dat de voor schriften. welke voor de hoogste toegelaten belasting gegeven worden. In hoofdzaak verband houden met de sterkte van het vliegtuig. Voor ons land gelden ter zake de bepalingen, vervat In de Regeling Toezicht Luchtvaart, voortvloeiende uit onze Lucht vaartwet. Het maximum gewicht van het toestel hangt verder nauw samen, met den aan- en uitloop van het vliegtuig en met het stijg- vermogen. Bij de beoordeellng van het vlieg tuig voor dat het een bewijs van luchtwaar digheid ontvangt, moet voldaan worden aan dé volgende eischen. Het toestel moet onder normale atmosfe rische omstandigheden en bij normalen toe stand van het terrein met volle belasting geen grooter aanloop hebben dan 300 M.; het moet na het verlaten van den grond in rechte lijn doorvliegend, tenminste 20 M. gestegen zijn, wanneer het zich bevindt op een afstand van 600 M. van de plaats, waar de aanloop Is aangevangen en moet daarna blijven stijgen, een en ander bij een wind sterkte van niet grooter dan 1H M. per sec. Verder moet het vliegtuig bepaalde vlieg- elgenschappen bezitten bij totale en gedeel telijke belasting en bij verschillende belas tingtoestanden. Uit de beschikbare gegevens kan men het het z.g. „plafond” berekenen, dat is 1 hoog ste punt, dat een vliegtuig bij een bepaalde belasting en bij normalen atmosferischen toestand kan bereiken. Dit berekende plafond is het theoretische plafond. Daarnaast kent men het practisch plafond, dat lager ligt dan het theoreti sche. Uitbetaling regeeringsgelden Het Tweede Kamerlid, de heer Braat, heeft ssn den Minister van Blnnenlandsche Za ken en Landbouw de volgende vragen ge steld: Is het den Minister bekend: dat de boeren, fabrieksaardappeltelers het N.O. des lands, zeer verlangend organisatie. Hij niet in wer- dienstpllchtlgen. verklaard. Het analystexamen eerste gedeelte, dat gehouden wordt, vanwege de Ned. Chemi sche Vereenlglng. zal worden afgenomen op Woensdag 17 Februari (schriftelijk) en einde Maart of begin April (mondeling en mani pulaties). Aanmeldingen kunnen tot uiterHJk 30 Ja nuari a-s. geschieden bU dr. J. van der Lee Willem Buytenwechstraat 171c. te Rottet- l dam (WJ. Zaterdagmorgen te ruim negen uur is de salonboot „Zwolle" van de firma Verschure en Co. te Amsterdam voor de tweede maal in deze week uit de hoofdstad vertrokken met bestemming naar de plek op de Zuider, zee. waar de vorige week de .jBtanfries IV” van de Scheepvaart Mij. HollandFriesland Is vergaan. bU welke ramp de vier opvaren den om het leven zijn gekomen. Nauwkeu. rig gezegd bevindt deze plek zich, zooals be kend, juist op het midden van de lijn, die men op de kaart trekken kan van de Oost, punt van Wleringen naar Hlndeloopen. Aan boord bevonden zich enkele vertegenwoordl-. gers vad de assuradeursflrma. bij welke de „Stanfries” was verzekerd. Voorts de heer C. A. O. van der Boom, inspecteur voor de Scheepvaart te Amsterdam, de heer A. van ‘der Zee van de firma Verschure. de heer De Langen Wendels. expert voor de assura. deuren, alsmede enkele journalisten. Men hoopte thans op de plaats van de ramp het materiaal aan te treffen van de firma Van der Tak te Rotterdam, welke met het ber gingswerk is belast. Evenals Dinsdag jj. Is deze hoop niet In vervulling gegaan, waardoor niet In de laat ste plaats voor de vertegenwoordigers der pers een aantal Improductieve uren is voor bij gegaan.... Vochtig weer en decht zicht waren de ongunstige factoren van dezen tocht, welke niettemin, dank zij de bekwame navigatoren, die aan boord waren, vlot ver liep. De plaats, waar het wrak van de .JBtan fries” ligt, werd te ongeveer 3 uur 40 bereikt; zij wordt gemarkeerd door een wrakboel met een groen schltterllcht en, op een afstand, welke gelijk is aan de lengte van het ge zonken schip, door een tweede, niet verlichte boel, die op den bovenkant een houten kruis draagt, een rouwteeken op een zeemansgraf. Helaas viel van de berglngsvaartuigen der firma van der Tak niets te bekennen, wes halve de schipper van de .Zwolle" order kreeg, koers te zetten naar Stavoren, welk plaatsje te origezeer half vier bereikt werd. Enkele uren later, het weer was inmiddels nog slechter geworden, terwijl een stevige wind opstak, doken aan den ingang der ha ven de snel naderbij komende lichten op van drie vaartuigen welke, naar spoedig bleek, de berglngsvaartulgen .Phyllis Hudson" en .Meermin”, alsmede een bok waren van de firma Van der Tak. Dadelijk nadat de vaartuigen gemeerd lagen, ging de heer Van der Boom op In formatie uit, waarbij hij vernam, dat Za terdag niet met den bergingsarbeld, waar van, naar bekend, de bekende duiker Sper ling de uitvoerder Is, was voortgegaan. Bij gunstig weer zouden Zondag of anders Maan dag nog vier kabels onder het wrak worden aangebracht, waarmede in elk geval een dag gemoeid zou zijn. Zooals bekend, is reeds op twee meter van den kop van het wrak, onder het voorschip, een kabel bevestigd, waarvan de uiteinden aan twee op het water drijvende tonnen zijn vastgemaakt Met het eigenlijke lichten van de tweede bok van gere^ulreerd zal worden, niet vóór Dinsdag worden begonnen. om aan schilders, de voorzitter en de secretaris van het Nederi. Steuncomité voor beeldende kunstenaars, t.w. de heeren E. R. D. Schaap en Leer. Verhoeven, de bestuursleden van Pulctri Studio en andere kunstgenootschap pen en voorts tal van andere belangstellen den. Tal van bezoekers gaven een belangrijk hoogeren toegangsprijs of betaalden een grooter bedrag voor den catalogus dan als mlnimum-prijzen waren aangegeven. De za len waren geregeld vol bezoekers. Naar aanleiding van het aannemen van de contingenteeringswet door de belde Ka mers, richtte de Nederlandsch R. K. Veree nlglng van handelsrelzigers „St. Christoffel" een schrijven aan den Minister van Arbeid, Handel en Nijverheid, waarin den Minister verzocht werd de contlngenteerlng op de eerste plaats toe te passen op de noodlij dende schoenindustrie. De Kamerleden Albarda. Vliegen, User, man. K ter Laan en Van Zadelhof! hebben ingediend een initiatief-wetsvoorstel tot na dere regeling van de vrijwillige opkomst on. der de wapenen van dienstplichtigen en re- gerve-personeel. Aan de Memorie van Toelichting is het Volgende ontleend: Artikel 187 der Grondwet bepaalt, dat. wanneer in geval van oorlog, oorlogsgevaar of andere buitengewone omstandigheden, de dienstplichtigen, die niet in wer kelijken dienst zijn. geheel of ten deele onder de wapenen worden geroe. pen, onverwijld bij de Staten-Generaal een wetsvoorstel moet worden ingediend aan het onder de wapenen blijven der dienstplich tigen zooveel noodlg te bepalen. Gedurende vele jaren is de opvatting ge. huldigd. dat dit Grondwetsartikel niet van toepassing moest worden geacht op moblll- gaties voor blnnenlandsche doeleinden. Zoo lang men dit aannam, bevatten andere wet ten bepalingen, die aan de- Staten.Generaal medezeggenschap toezegden, ook als men meende, dat deze niet uit de Grondwet voortvloeide. Als voorbeeld worden bepalin gen in de Mllitiewet-ColUn van 1912, die een samenvatting waren van artikelen der Mllltiewet van 1901. Reeds in 1903 bleek tw fet of zulke bepalingen wel met de Grondwet in overeenstemming geacht kon. den worden. De gegrondheid van dien twijfel werd nog betwist in 1903. In de Memorie van Ant woord betreffende een wetsontwerp om te bepalen, dat opgeroepen dienstplichtigen on der de wapenen zouden blijven, zoolang de regeering zulks raadzaam zou oordeelen. Maar later is de gegrondheid van dien twU. fel erkend. Zoo verklaarde minister Bosboom in 1917, dat onder de „andere buitengewone omstan digheden". In art. 187 der Grondwet ge noemd. te verstaan zijn alle omstandigheden die grond kunnen opleveren tot het bulten, gewoon onder de wapenen roepen of hou den dienstplichtigen. In 1916 had minister Cort van der Linden zich reeds in gelijken zin uitgelaten. Minister Van Dijk stelde zich in 1921 op hetzelfde standpunt en dé Kamer sloot zich bij 's ministers opvatting aan. In de Militiewet 1922 treft men dan ook niet meer de oude desbetreffende bepaling der Milltiewet-1912 aan In alle andere bulten, gewone omstandigheden dan die van oorlog en oorlogsgevaar, waarin aanleiding wordt gevonden tot het buitengewoon onder de wapenen roepeA van dienstplichtigen, moet dus sedert 1922, evenals in geval van oor. lof of oorlogsgevaar worden voldaan aan het voorschrift van art. 187 der Grondwet, d.wx dat onverwijld een wetsvoorstel moet worden gedaan om het onder de wapenn blijven der opgeroepen dienstplichtigen zoo veel noodlg te bepalen. Zoo blijkt In den loop der jaren de mede zeggenschap der Staten.Generaal in deze materie versterkt Bijzondere Vrijwillige Landstorm. Doos de oprichting van den Bijzonderen Vrijwilligen Landstorm is een gewapende macht ontstaan, die kan worden gemobili- agfri, zonder jat de regeering verplicht is, qyteewitld den Staten-Generaal de moblli. salie mede te deelen en voor het onder de wapenen doen blijven van die macht de goedkeuring van de Staten-Generaal te vra. gen De Bijzondere Vrijwillige Landstorm is een. zij het ook door de regeering begun- Tentoonstelling schilderijen van H. M. de Koningin De Zaterdagmiddag geopende tentoon stelling van schilderijen, teekeningen en schets» e vervaardigd door H. M. de Konin gin, welke expositie is ingericht In de Kon. Kunstzaal Kleykamp te Den Haag en waar- tan de geheele opbrengst aan catalogi en entreegelden ten goede zal komen aan de noodlijdende kunstenaars, omvat een 80-’al werken en z\j vult de wanden van drie in- eenloopende zalen. De voornaamste schilderijen, ten getale van 22. brengen landschappen In beeld, o a uit Noorwegen, het Rhónedal, Oberstdori in Beijeren en omgeving, van Het Loo. enz.; voorts zjjn er een 25-tal studies In olieverf, door Koningin Wilhelmina tijdens Haar reizen in binnen- en buitenland gemaakt. De overige werken zijn krijt- of pentee keningen, o.a. uit de Vogezen, de Noorsche fjorden, de Dolomieten, schetsjes uit Leng- berg en omgeving, stemmingsstukjes van de Veluwe, duinlandschappen, waaronder een werk, dat eigendom is van H. M. de Konin- gin-Moeder en een, getiteld ..Straatje in Ammerschwlhr” (Elzas), dat het eigendom is van H. K. H. Prinses Juliana. Vele van de werken onzer Koningin geven de door Haar gekozen landschappen, rivier en berggezichten, bosch-Interieurs In karak teristieke stemming weer, zooals maanlicht bij sneeuw of na regenval, enz., maar ook in stralenden zonneschijn. Bij een aantal teeke- ningen heeft de Koninklijke schilderes met een enkel woord den titel er bi) geschreven; voor het overige vindt men alle werken aan geduld In den catalogus, die voor den lutte-' 'en prijs van 10 cent aan den ingang van bet gebouw is te verkrijgen. Voorts is een speciale catalogus met een tiental repro ducties nog in bewerking die binnenkort rezkrijgbaar zal worden gesteld. De tentoonstelling is dagelijks van 105 Uur Cs Zondags van 2—4 uur) geopend te gen een toegangsprijs van 50 cent op be paalde nader aan te geven dagen CMFW Paalde nader aan te xond'gen dagen 25 cent t?n b-te van de ncoJl.dcnde Kunst- schilders. toegebracht maal werd men, om deae commissie In het leven te roe pen. De taak dezer commissie zal niet zijn, om het initiatief te nemen voor verdere In dustriedagen. doch om voor te lichten en leiding te geven, indien eenige Provincie- of streekplannen voor het houden van derge- HJke Industriedagen zou willen uitvoeren. Op voorstel van den heer Stulemeijer werd door de commissie tot haar voorzitter benoemd de heer H. P. Gelderman en tot secretaris de heer mr. L. J. van der Va!k. Wilhelmlnapark 1 te Breda. De heer Gelderman zegde dank voor het In hem gestelde vertrouwen en bracht na mens de commissie dank aan den heer Ch. Stulemeijer voor het genomen Initiatief en voor de leiding der gehouden vergadering. v Bij de K. L. M. is bericht Ingekomen, dal de „Reiger” Zaterdag om 8.39 uur uit Cairo Is vertrokken en te 9.25 uur te Mersamatruh Is aangekomen. Het vliegtuig ging wegens de standlgheden niet verder. De „Uil" te Zaterdag om 5 50 uit Medan vertrokken en na tusschen landingen te Alor star en Bangkok om 1752 te Rangoon iO land.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 7