Naar het land van overzee SI BLADZIJDE 1 De Zaandamsche ONDER BROEDERS IS Wereldcomedie Vorming Palestij nschen Staat onmogelijk van een NIET DE OOGEN SLUITEN F J. DE ROOFOVERVAL TE HELMOND u PRODUCTIE EN UITVOER VAN VARKENS Mijnhardt’s Laxeertabletten Doos 60 ct. BU Apöth. ea Drogisten. o. a sn t te n ACADEMISCHE EXAMENS De vermoedelijke daders aangehouden MAANDAG1 FEBRUARI 1932 F Wfe - I 0 Arabisch Palestina en het Sionisme. uit De klaagmuur te Jerusalem d 1 I l i Dr. FELIX RUTTEN De godsdienst bepaalt de nationaliteit in het Heilige Land Boe goed, en aangenaam is het, onder broeders te wonen! Maar dan toch niet In de 8D.AT.I di n. regelen zonder Kramp of Pijn. <5e a- a- do ns ie et M m te Ie n n Het doet weldadig aan, tegenover de holle frasen, dl strulsvogel-polltlek. waarme de 8. D. A. P. haar volgelingen In het gevlei tracht te komen, haar propagandistische kracht ook In dezen tijd op peil probeert te houden een nuchter, zakelijk betoog, dat de harde werkelijkheid in het gezicht ziet, aan te treffen. Of de heer Mansholt er veel bekeerlingen mee zal maken, betwijfelen we. De sociaal democraten zijn nu eenmaal niet in nuch terheid opgevoed. In hetzelfde blad wordt zelfs een socialist, die het gewaagd had tegen eenzijdige ontwapening op te komen, met royement bedreigd En misschien zal ook hij harde woorden over de harde les, die hU zijn vrienden voor houdt, te hoeren krijgen. Deze voldoening echter zal hem stellig ten deel vallen, dat hjj althans eenlgen van zijn partjjgenooten, en niet den slechtsten. een moment van be zinning zal hebben bezorgd. - Met de oogen te sluiten voor de werke lijkheid bereiken we Rechts dit, dat de on vermijdelijke teleurstelling slechts te harder aankomt. We hoeven niet zonder contróle de con clusie van den heer Mansholt ten volle voor onze rekening te nemen om ook zelf het klemmende van zijn betoog op zjjn volle waarde te schatten. Onder de grooten tade 8.D.A j». is O. de Dood om den dood niet de minste. HU heeft «r recht op, met eenlge égards te worden be handeld en t is dan ook begrUpelUk, dat hU niet zonder ergernis er kennis van nam, dat de manvan de oppositie de heer Schmidt, F. J. Schmidt, in „De Fakkel" van 8 Januari hem familiaar bU zUn voornaam „Kees" dorst te noemen. Ter typeerlng van sfeer, die er op het 8DA-P., citeeren wij vooral niet als hierbij Oosterlingen tegen weer eens van van ver- Tafreeltje uit de dagen van de Zaaasehe schatgraver!}. De helderziende dame met Herr Langhlrt op zoek naar het goed. Men kan het apprecieeren of niet; dat alles doet Weinig ter zake. Een feit bluft het, dat men niet loochenen kan. Het Sio nisme is geen waan. Het is omgezet in een werkelijkheid. Het is een theorie geweest, en een praktUk geworden. Men moet het echter niet verstaan, zooals het door de heftigste tegenstanders werd uitgelegd: als zou de meening vooropstaan, om alle Jo den der wereld te verzamelen op den bo dem van Palestina! Dan zouden zU er erger aan toe zUn, dan de Joden die Mozes volg den in de woestUn; want heel Judea be staat nog altUd onveranderd uit barre steen rotsen! Neen, men moet het zien, zooals is meerma- dat loons- bedrUven van het l heeft, ernstige loonsverla- Nu behoorde Pietje toch inderdaad zoo veel polemisch fatsoen te bezitten om zulke enhebbelUke gemeenzaamheden in het open kaar niet neer te schrijven. Daar Pietje zoo veel publicistisch fatsoen niet bUJkt te be- zitten, moet ik het knaapje een kleine t*- recht wij zing toedienen. Pietje mist heusch de geestelijke en intellectueels eigenschappen om ttch tegenover mjj zoo n toon te veroorloven. Per slot van rekening is Pietje maar een oppervlakkig vergaderingsrhetoricusje, waar deerbaar zoolang hij in de partij oppositie voerde tegen de negativistlsche houding van de leiding, maar overigens naar innerlijk, kennis en gestalte toch maar een halfwassen verachUnlng. Dat deze halfwassenheld Pietje juist in de huidige periode bU uitstek geschikt maakt voor „leider” van een groepje half- intellectueele jongeren en geïrriteerde onte vredenen. die zoekenden zijn en zich weten den wanen, spreek ik niet tegen. Maar zoodra Pietje zich in zaken, die meer kennis en geestelijke ontwikkeling vereischen dan hU in zUn onschuld vermoedt, een groote-men- schen-allure, zelfs een héél-groote-men- een rustige doch gedecideerde aanduiding van rang. Dan moet Pietje maar voorzich tiger wezen.... Pietje doet echter leeljjker dingen dan on hebbelijk zijn. Pietje jokt Pietje jokt zelfs heel infidm.... de vriendschappelijke oogenblik leeft in de hier uit „De Sociaal- Democraat" van Zaterdag jongstleden, hoe de heer de Dood op deze familiariteit meent te moeten reageeren: In „De Soclaal-Democraat” van 30 Januari betoogt de heer L. H. Mansholt, dat een algemeene verlaging van loonen en sala- rieen, met uitzondering van die der nu nog zeer lage van de onbeschutte bedrijven, een krachtig en noodzakelük middel is om het bedrijfsleven in het land gaande te houden. Aan de hand van ernstige becijferingen in het „Groninger Landbouwblad” was dr. Oort wijn Botjes, een practisch landbouwer, tot de conclusie gekomen, dat ondanks den krachtlgen steun dien de landbouw door de tarwewet heeft verkregen, ondanks den te verleenen steun aan de suikerbietenteelt en de teelt van vlas, de Nederlandse!» land bouwbedrijven vergeleken bU 1938 een ach teruitgang in zuiver inkomen vertoonen van dros 380 mlllloen gulden per Jaar. Dit leidt tot totale verarming van de land bouwende bevolking, tot verwaarloozlng van de bedrijven, tot wanhoop in honderdduizen den gezinnen. Dr. Botjes merkte dan op, dat deze 350 mlllloen gulden niet een jaarUJksch zuiver verlies voor ons land beteekenen. Immers daartegenover staat een belangrijke ver- hooging van het werkelijke inko men van de gezamenlUke consu menten door de algemeene prijsdaling, welke feitelUke Inkomstenvermeerdering hU alleen al voor wat de artikelen trawe, boter, margarine, rundvleesch en varkensvleesch op 223.8 mtllloen per jaar berekende. Prijs verlaging van tal van andere producten als roggebrood, gerstemeel. gort, havermout, groenten, zijn in die berekening buiten be schouwing gelaten. ▼oor tal van Industrieele takken van be ting van een Joodsche „Agence", die bij de regeerlng het Hebreeuwsch gedeelte der be volking zou vertegenwoordigen, om een der gelUke „Arabische Agence” te stichten, oia dan in zekeren zin als tegenwicht zou zijn van de andere. Maar ook dit weigerden de effendi's. En intusschen groeide het wan trouwen tegen het bestuur, evenals de haat jegens Israël, tot genoeg buskruit was opgehoopt en een katastrophe onvermijdelijk bleek. Het waren niet dezelfde oorzaken die in Syrië leidden tot de opstanden van Djebel Druse en Damas in 1925. en In Palestina tot de Jodenmoorden van 1929. Maar In belde gevallen was het dezelfde Oostersche men taliteit. die zich met een onoverwinnelUken en ongeneeslUken afkeer tegen de Wester sche inmenging verzet. Het Arabisch oproer In Palestina kostte het leven aan 150 Joden; 200 werden er daarbij gewond. Toen de En- gelschen tusschenbeiden kwamen, was het getal der Arabieren die daarbij sneuvelden, nog aanmerkelijk grooter. Het Oosten der verwikkelingen De inheemsche. Arabische wereld stond op tegen de Westersche wereld bij de bloed baden van Palestina in 1929: zóó moet het voorgesteld worden, en niet anders. Maar daarbij zal men de vraag stellen, of dit alles niet een uiting was van de bewustwording der PalestUnsche nationaliteit? Kan er voor Palestina en zijn bewoners van nationaliteit sprake zUn? Ik heb verschillende keeren daarnaar ge vraagd, bU menschen die In Jerusalem ge boren werden. De een zegt: ik ben Palesti nian; de ander antwoordt: Ik ben Arabier: de derde, wiens grootvader uit Dultschland afkomstig was, antwoordt op zijn beurt: ik ben „Ausland-Deutscher”. „Waarom zeg Je dan niet Palestinian?" „Dan zouden ze me in het buitenland voor een Jood houden!” „Waarom zeg je dan niet: Arabier?” „Dan hield Je me voor een halven wil de..,Arabieren zUn ze in hun nationale kleeding. maar Palestlnlanen In een modern colbertpakje. „En dus bestaat er voor jullie geen natio naliteit?" Maar daarop antwoordt hU geestig: „On est en train de la faire": die Is op het oogen blik In den maak! Want het einddoel van het mandaat, dat Engeland kreeg, is: „een staat te vormen uit Palestina, waarin In heemsche Arabieren en Joodsche landver huizers met gelijke rechten eendrachtig naast elkaar zullen wonen en zich zelf be sturen.” BU het lezen van dergelUke aanhalingen slaat men de handen ten hemel. Wat in Zwitserland nu 's wél kon, blijkt in een twee talig België toch maar puur ónmogelijk. Een klein Joodsch Republlekje, ergens in een Pa- lestlniaanschen Staat, aan zee gelegen, zou nog denkbaar zUn. Een Staat waarin Izaak en Ismaël als broeders samen leven, Is een utopie, die In het brein van géén staatsman moest opkomen. Het Is dan ook de overtui ging van leder, die met de dingen van het Oosten op de hoogte is, dat Arabieren en Joden elkaar onderling zullen verscheuren, zoodra Europa ook maar één oogenblik de hand terugtrekt van deze landstreek. Maar de Slonlst spreekt mU hier tegen Het spreekt vanzelf, dat hij dit alles uit het oogpunt van zUn optimisme beschouwt. HU meent aldus: Dat het kómen der Joden In Palestina aanleiding zou geven tot strubbelingen, spreekt vanzelf. Liever dan den bodem aan vreemden af te staan, zouden de groote Arabische heeren die landerUen zelf bezit ten. Op het oogenblik hebben zU nog suc ces, als zU hun menschen wijsmaken, dat de Joden gekomen zijn om hun moskeeën af te breken. Maar In een volgend geslacht zal dat heel anders zUn. In de vüfentwlntlg jaar die nu volgen, zal het Arabisch volk In zien, dat het avondland vooreerst in Azië een zelfstandig Arablë in bet ^nnenland heeft geschapen, en zal Arabisch Pales tina begrijpen, dat de Joden niet kwamen om te veroveren, niet om de oude bevolking te verdringen, ook niet om Iets af te bre ken. maar louter en alleen om óp te bou wen. De Jood Is In de wereldhistorie te veel vervolgd, om zelf vervolger te kunnen zUn. De Slonlsten zijn uit hoogere dan ma- terleele beweegredenen naar Palestina op getrokken. ZU willen het land weer „bou wen” en zijn bevolking opvoeden. ZU willen er de Westersche beschaving doen kennen, zonder te droomen van bekeeringswerk. ZU Oosten altUd weer afwUzend tegenover het Westen. Dat Engeland nu echter zUn be schermenden mantel over de vreemde He breeuwen gespreid hield, was voor hun trots een grievende beleedlglng. „Engeland Is hier heen gekomen, om ons door de Joden uit het land te jagen": zoo luidde de kreet, die een strijdleuze werd. De tekst van het Engelsch mandaat, door den Volkenbond bekrachtigd, luidde in werkelUkheld heel anders. Doch daarop werd niet gelet. Men verwachtte nu eenmaal van het Westen niet anders dan vijandschap. Toch hield de verklaring van 2 November 1917 letterlUk In, dat bU de be gunstiging. die het Sionisme wordt aange boden in Palestina, „niets geschieden zal in strUd met de civiele rechten en den gods dienst der niet-Joodsche gemeenschappen In het land.” Daarom dan ook dat de Engel se!» gezagvoerders In Jerusalem aan de Ara bische bevolking het voorstel deden, om deel te nemen aan een „Legislative Council": maar zU weigerde. Opnieuw deed het En- gelsche bestuur een voorstel, na de Inrich- !s de loonstandaard lager, vaak véél lager dan bU ons en hU wijst er op, dat zelfs uit het verre Japan ons land in den laateten tUd wordt overstroomd met reusachtige hoe veelheden manufacturen, tegen prijzen die héél ver liggen beneden de hier geldende. HU is er dan ook van overtuigd, dat Neder land In tal van gevaUen met de thans hier geldende loonen de concurrentie op de we reldmarkt niet zal kunnen volhouden, ook niet met de scherpst denkbare rationalisatie. Grooter werkverschaffing en steunverlee- nlng kunnen zUns Inziens onmogelUk helpen en hU geeft dan volgenderwUs antwoord op de vraag of algemeene loonsverlaging wél helpen zal: over Westerlingen staan. En dit is duidelUk geworden bU het overlijden den Grleksch-orthodoxen patriarch Jerusalem, den léden Augustus van een opvolger moest ge- I» het gebouw van K. en W. te De» Haw te Zatentag ee» apenbars -8—_te_wi*r-»d dg ■ftetiw Cnttte m t—«d Nadere bijzonderheden. Omtrent de aanhouding van de verdach ten vernemen wU nog het volgende: De Gebr. van L. waren belden reeds 14 dagen in pension In café „Het Centrum" op de markt te Helmond. Daar men het spoor van de twee verdachten op de Markt kwUt was geraakt, werd hier een nauwkeurig onder zoek Ingesteld. Uit andere aanwUzingen kwam vast te staan, dat de Gebr. van L. den wissellooper reeds een dag tevoren wa ren gevolgd. De exploitant van bedoeld café werd een verhoor afgenomen. Deze ver klaarde om. dat Zaterdag de t>U hem In pension zijnde gebr.121 kostgeld hadden betaald, na voordien steeds om uitstel van de betaling te hebben verzocht. Verder bleek, dat beide personen Vrijdag middag een rijwiel hadden gehuurd en op verschillende punten waren gezien, waar ook de wissellooper was geweest. Zaterdag middag zUn zU met de autobus naar Eind hoven vertrokken. De commissaris van po litie waarschuwde zUn collega aldaar, maar zonder verzoek om arrestatie. Het was de politie ter kennis gekomen, dat de gebroe ders naar Tilburg en Breda wilden reizen, doch daar de aanwUzingen zóódanig waren, dat tot aanhouding kon worden overge gaan. telefoneerde men 's avonds om half 10 de politie te Tilburg en Breda met opgave van signalementen en namen der gezoch- ten. die denzelfden avond te Tilburg wer den geajTBBteerd. LEIDEN*. Gesl. cand.-ex. rechten de da mes L'. W. van Llndonk. E. H. M. Feber en de heer O. J. Klok. Cand..examen Roms»»- sche taal, mej. J. L. Lamera. ik meen, dat de noodzakelükheid en het oogenbUkkelUke belang van de Nederland- sche arbeidersklasse geen anderen weg open laat. In ons dagblad (Het Volk) len getracht aan te toonen verlaging voor verschillende op den uitelndelUken kostprijs product slechts geringen Invloed M.L ging het betoog aan onvolledigheid mank. Een ging alléén van de arbeiders in de schoe nenfabrieken zal de schoenen niet belang rijk goedkooper maken. Maar een alge meene verlaging der loonen in alle be schutte bedrijven doet dit stellig wet De prijs der schoenen wordt voor een deel be paald door de loonen, In de schoenindustrie, maar mede hebben Invloed de loonen in de steenindustrie, de metaalindustrie, de kant industrie enz. enz., omdat de producten van de schoenen-industrie onmisbaar zUn. En deze deze z.g. Ind irecte loonkos ten en salarissen samen met de directe, hebben op de totale productiekosten veel grooter invloed dan gewoonlUk In onze rUen wordt aangenomen. Mr. Mauritz wijst in de Economisch-Sta- tistlsche Berichten van 30 December 1931 erop dat asm de hand van tal van bereke ningen deze totale loonkosten voor indus trieele producten, ongeveer 80 i 90 pCt. van de gesamenlUke productie kosten bedragen. Ik acht daarom een algemeene verla ging van loonen en salarissen, met uitzonde ring van die der nu nog zeer lage der onbe schutte bedrUven. een krachtig en noodzsüce- UJk middel om het bedrijfsleven in ons land gaande te houden. Sommige Zaandammers zUn door de ge beurtenissen finaal van streek gebracht, hetgeen we met voorbeelden bewezen. En tenslotte schreven wU; „Het gemeen tebestuur heeft dan ook een taak te ver vullen. Dat spelletje, in schUn onschuldig, moet geëindigd zUn. wil men er In Zaan dam later de gevolgen niet van dragen. Men dient een en ander dan ook wel te overwe gen, alvorens men opnieuw concessie aan de expeditie geeft". De concessie is toen niet meer gegeven en het kerkhof is met rust gelaten, tenmdden van schedels en beenderen. En wat doet noen nu plotseling? Weer zal achter een schutting met koorto- achtigen Uver gegraven worden, naar een gouden kasteel, dat daar volgens een clair voyant* moet rusten. Weer zullen handige kooplieden een kans krijgen om ansicht kaarten met de beeltenis van madame Syl via of antieke vaasjes uit den schatkuil, te verkoopen. Weer zal men overwegen een rijk geïllustreerde brochure uit te geven, voor zien met de eigenhandige handteekeningen van de wondermenschen. „Maar er moet toch wel iets In den grond zitten" zal men opmerken, „die menschen zUn toch niet gek?” „r. Gek zUn ze zeker niét, anders begonnen ze er niet aan. maar dat zegt nog niet, dat er een schat verborgen ia Men denke aan de advertentie in de Amerlkaansche courant! v. W, De Directie van den Landbouw deelt mede, dat gedurende de dagen van 21^27 Jan. zUn geslacht voor baconbereidlng 6635 varkens (voorafgaande 7 dagen 6070) terwijl werd uitgevoerd bacon, afkomstig van 5931 (6621) varkens. Volgens telegrafische mededeellng van het Deensche Departement van Landbouw, wer den In Denemarken in dezelfde periode ge slacht 154.713 (160.875) stuks. De totale invoer van bacon in Groot-Brit- tannië beliep in de week van 1323 Jan. Zaterdagavond laat zUn te Tilburg, ver dacht van den roofoverval te Helmond op den 63-jarigen wissellooper M. v, d. Bragt, wien een portefeuille, inhoudendê 1230.—, ontstolen werd, gearresteerd de 25-jarige A. B. van L. en de 21-jarige H. i. C. van L„ twee gebroeders, die te Helmond woonachtig zUn. het omschrëven werd door de tractaten der Eurppeesche Mogendheden onderling: als „een tehuis voor het Joodsche volk", waar dit vrUer kan streven naar de ontwikkeling zUner eigen cultuur, op dezen grond waar mee het Jodendom verbonden is „door his torische banden”. Zóó gezien, moet het feit van het Sionis me niet verwonderen in een eeuw, die ge kenmerkt is door de groepeering der natio naliteiten, in een tUd die den vrede van Ver sailles berusten liet op het zelfbeschikkings recht der volkeren. Is het Jodendom nu een volk? Of is het niet veeleer een religie?.... Daarover is geen uitspraak gedaan: daar om Is dan ook de gewone uitdrukking van „historische rechten” vermeden. Maar nog maals: het Sionisme is er. Ten getale van 160.000 zUn Joden van alle oorden der we reld naar Palestina getrokken, waar zU zich gevestigd hebben onder de hooge bescher ming van Engeland en den Volkenbond. Men kan er van zeggen wat men wil: men kan met abbé Augustin Lemann, met der BUbel in de hand, voorspellen, dat de Jo den toch den tempel van Jerusalem nooit zullen herbouwen („L’Avenlr de Jerusalem”) men kan het voor een utopie houden, die weldra tot stof zal verpulveren in den stonr van de huidige wereldcrisis; men kan het met Tharaud houden voor een strUd tus- schen droom en werkelUkheld, een der pha- sen van die eeuwige onrust, die per slot d< poëzie Is van Israël, of meenen dat het Sionisme niets anders is dan een schUnma- noeuvre, In werking gezet door de Vrijmet selarij. om de aandacht van de wereld af te trekken van haar eigenlUk doel, dat dan het verderf der wereld zUn zou. door ge not en wellust. een stelling waaraan Henry Ford een boek gewUd heeft .De Internatio nale Jood", dat alleen nog maar in het En gelsch en het Spaansch bestaat; óf ook een voudig gelooven met Paul Pic, prof, in het internationale publieke recht te Lyon, aan de mogelUke verwezenlUklng van een zuiver PalestUnschen Staat; zeker Is het, dat ditzelfde Sionisme, met het Sovjetlsme in Rusland en het Fascisme in Italië, een der meest merkwaardige verschUnselen is In het moderne Europa van ni den oorlog. Maar wie zich nu voor het Heilig Land interesseeren, evenals de kruisvaarders vroe ger bezorgd voor het tot der Heilige Plaat sen, moeten zich toch wel niet zonder nieuwsgierigheid afvragen, hoe deze Jood sche Invasie in Palestina zelf ontvangen werd. Dat de rabbi’s van Jerusalem dit .moder ne element" der Joodsche gemeenschap niet dan met leede oogen zagen komen, heb ik reeds aangestipt. Maar de Slonlsten ston den in het weergevonden land vooral tegen over een belangrUke meerderheid van Ara bieren. sinds 2000 Jaar de eigenlUke Inwoners en bezitters van Palestina. En hoe dachten dezen over dit alles? HierbU heeft men vooreerst het volgende te onderscheiden. Deze Arabische bevolking van Palestina Is voor een gedeelte Maho- medaansch en voor een gedeelte christen en katholiek. Géén van belde partUen te bUster goed gestemd tegenover alles wat He breeuwsch spreekt. Maar nu te er onder de Arabische bevolking, naar het voorbeeld der Jong-Turken, sinds den oorlog duidelUk een streven naar zelfstandigheid merkbaar. Wie zal het vreemd vinden In de XXe eeuw? Hier te Gandhi's naam trouwens ook geen leege klank gebleven. Met de Jong-Turken had zich een „ottomanisatle” geopenbaard in de Arabische provincies, die protesten uit lokte en leidde tot de vorming van Arabi sche comité s, die zoo al geen onafhankelUk- held, dan toch autonomie en decentralisatie van het bestuur etechten, en gelUkgerechtlgd- held van de Arabische naast de Turksche taal. En ook het Arabische achterland, fel- telUk onafhankelUk, werd door een stroo- mlng van nationale sentimentaliteit aange daan. Alleen streden de verschillende hoof den er onderling om, wie de eenheid van Arablë zou bewerkstelligen. Een pan-Arablë werd n4 den oorlog ge- deeltelUk verwezenlUkt door de onafhanke- lUkheld van Hedjaz, van Irak, en door de bestuursregeling van het Transjordaansche. Noch Engeland, noch FrankrUk dacht er aan, om zUn belangen op te geven In Syrië, dat niet beter vroeg dan een Fransch man daat. In den Libanon, waar Frankrijk de meeste sympathieën heeft, of In Pales tina, voor Engeland van zoo groote betee- kenis om het kanaal van Suez. 6 Doch mee dat de pan-Arabische zeepbel uit elkaar gesprongen is. staat Arabisch Pa lestina voor de Siontetteche overrompeling. Hoe was de verhouding nu hier? Maar hier moet ook weer een onderscheid betracht worden. Want Arabisch Palestina bestaat uit een denkend gedeelte, en een groote menschenmassa. die zich alleen be kommert om de daagsche nooddruft. Dit is de massa der plattelandsbevolking, de fel lahs, dagtooners en arme drommels, die leven van een handvol rUst, of een korst brood, wat uien en een sinaasappel. Dezen waren het, die aan de Slonlsten hun lande rijen verkochten als zU er bezaten, en bU hen in dienst gingen om den akker te be werken. ZU dachten aan niets anders dan aan de winst die zU maakten. ZU kregen geld In handen, daar de Joden hoogere loo nen uitkeerden dan zU gewend waren te ont vangen. Het werd aanstonds duidelUk, dat de Joden een zekere welvaart meebrachten. Maar dé groote Arabische heeren en land bezitters, die auto's gekocht hadden na den oorlog en gr rUk van leefden, omdat zU de arme bevolking uitzogen, dachten er anders over. Er mocht vooral geen versmelting tot stand komen tusschen de arme dagtooners en het nieuwe element, dat op de kapitalen van het buitenland steunde. De effendi's, dl. de groote heeren, die toch altUd de kunst verstaan om op het gevoel en de fantasie van het volk te spelen, behielden hun over macht op de kleine lulden, Mahomedanen als zU- Bedrogen ln„hun pan-Arabische verwach tingen, teleurgesteld ook In hun hoop, om met het overige Syrië vereenlgd te worden, waren zU den Engelschen allesbehalve vrien- delUk tegemoet gegaan. Per alot staat het willen er den zegen van den arbeid brengen en geen veroveringspolitiek voeren. Zie: zU brachten er moderne theorieën van land bouw en gereedschappen, draineerden de moerassen en plantten er boomen, voerden er hygiënische maatregelen in.... En nu zal de Arabische. Inheemsche bevolking van hen gaan leeren, hoe te wonen en hoe te arbeiden: zU zal den mest niet meer ver branden maar op het veld gaan gebruiken: zU zal haar voordeel begrUpen, nut trekken uit onze Industrieele bemoeiingen, uit de electrtflcatie die wU invoerden, uit de han- delsbetrekklngen die wU aanknoopten; zU zal ons dankbaar zUn om het nieuwe, gezegen de bestaan en zUn welvaart. En per slot zullen wU samen. Joden en Arabieren, het land besturen Maar deze utopie veronderstelt In den Oosterling een Westersche gesstesgesteld- held, die er zeker nü nog niet is. Per slot guat het In het Oosten altUd min der om een nationaliteit, dan om een gods dienst. Hier Is het de religie die de nationaliteit bepaalt, beperkt. Heeten wU Immers ook de vereerders van Jehova niet ,4e natie”? De Joden van den BUbel self hadden niet vooral een Staat: zU hadden een nationaal heiligdom- en hieromheen concentreerde zich hun nationaal leven, hun heele be staan. Zoo Is ook de „heilige oorlog” der Mahomedanen niets van een staatsinstel ling of van een bepaald volk, maar het ver- schrikke'ijk wapen van een godsdienst, die boven staten en volkeren uitgaat. Wanneer een Fries, een Zeeuw en een Limburger el kaar In het buitenland ontmoeten, geven zU elkaar als landgenooten de hand. Maar zoo Is het niet in het Oosten, waa.' een christen Arabier zich als door een muur gescheiden weet van een Mahomedaansch Arabier, al komen zU dan ook uit dezelfde landstreek of zelfs uit dezelfde plaats. Maar daarom vereenigt de godsdienst alleen ook weer niet alle belUders van een zelfde geloof tot een hechte broederschap. AMSTERDAM. Cand.-ex. in de WUsbe- geerte de heer I. C. van Houte. De poppenkast begint weer! Neen, niet die van Jan Cabalt, die op den Dam in Amsterdam staat, of het poppen theater van den exploitant, die Zaterdag avond nabU het Verwulft te Haarlem onge kende drama's ten beste geeft. De poppenkast van Zaandam wordt weer geopend en de wereldcomedie, die daar on der internationale belangstelling is opge voerd en botweg werd afgebroken, wordt voortgezet. Heeft U het laatste nieuws gehoord? B. en W. van Zaandam hebben in hun vergadering van Zaterdag overeenkom stig 't bezoek van de clair-voyante ma dame Sylvia toestemming verleend, dat de opgravingen naar den zg. verborgen schat op of in den omtrek van de oude begraafplaats, opnieuw zullen plaats hebben. Als U van de< eerste verbazing wat zUt bekomen, als U zich de oogen heeft uitge wreven om zekerheid te hebben, dat het geen droombeeld is. kunt U aan het volgen de, als offlcieele Inleiding van dé wereld comedie. een oogje wagen. Ruim een Jaar geleden kwam een helder ziende Dultsche dame, madame Sylvia, in het land, omdat ze in een bovennatuurUjk halfuurtje de wetenschap had opgedaan, dat In Zaandam, in het stelnreiche Holland, een schat verborgen moest zUn. Ze snelde naar de stad van Peter den Grooten en toog met een tweetal werklooaen aan den arbeid. - om den schat, die In de Ingewanden van en kerkhof moest rusten, op te diepen. Dagen lang dook men weg In diepe putten, onder leiding yan den chef der ..Gehelmwtssen- schaft" LHerr Langhlrt. Madama Sylvia mocht niet slagen. Toen kwamen er Hollandsche helderziende Juffrouwen opdagen en Herr Langhlrt expe rimenteerde daarmede tot hU zoo mager werd als een hazewindhond. Een Haagsche juffrouw huilde op de plaats van de ramp uren achtereen, totdat haar opgezwollen oogen uit de kassen dreigden te vallen. Op een morgen werden we uit Zaandam opgebeld. De schat was gevonden, een brandkastje uit oude tUden was uit de diepte opgehaald en dit zou onder toezicht van de politie des morgens om 10 uur ge opend worden. Op 1 gedenkwaardige uur waren we pre sent. Het kastje werd door trillende handen geopend. Hoeveel goud zou er Inzitten. Wel licht diamanten of andere edelgesteenten? Wat vond men? Een gloednieuw stukje van een gouden oorbel en wat oude, waar- delooze centen, groen van ouderdom. De Haagsche juffrouw was leelUk beetge nomen, maar ze dook opnieuw In trance en verklaarde te zien, dat 3 personen het kistje door de steeg langs een goudsmlds- winkel naar den kuil brachten. Foei, wat een bedrog! WU hebben naar aanleiding van die be lachelijke zaak ook eenlge ernstige woorden laten hooren. Een Inwoner van Zaandam kreeg van zUn broer een krant toegezonden uit Amerika. In een groot artikel werd de schatgraverU in Holland beschreven, maar tusschen de ad vertenties was een oproep voor aandeelhou ders in het bedrijf geplaatst. In ons land merkte men niets van een geldzaakje, want de werklooze schatgravers kregen prompt hun geld in handen. Maar de Yankee zou wel een gokkie wagen! leden jaar, toen kozen worden. Waarom gaf dit moeUUkheden? Omdat het hier een oneenlgheld betrof tusschen de Grleksch-orthodoxen van Griekenland en de Arabisch - sprekende, Grieksch - orthodoxen van het Oosten. Bewaakster van het H. Graf is (voor de Gr.-orth. kerk) een broederschap die uitsluitend uit Grieken bestaat: de groote meerderheid der Syrische, Arabische bevolking heeft, door haar geestelUkheid, daaraan geen deel. De broederschap be stuurt het patriarchaat en heeft het beheer over de kerkeltjke goederen sinds eeuwen. Maar ook in dit kerkgenootschap, voonoo- ver het zich over de Arabische landen uit- h“d de JOHK-Turksche opstand van 1908 zUn terugslag. Sindsdien eischt de Arabische geestelUkheid voor zich de mede zeggenschap op in de kerkelUke aangele genheden en het kerkelük bestuur: waar tegen de Grieken zich verzetten. Ook hier dus het Oosten tegen het Westen, zelfs in de schaduw van het heiligdom. De Arabische geestelUkheid weigert deel te nemen aan de verkiezing van een patriarch zoolang de keuze zal geschieden naar het vroegere Rglement, dat aan de Grieken de overhand laat: en zU weigert de gehoorzaam- >^_<an **n P®trtarch. «He door de Grieken alléén zou gekozen worden. Het Engelsche landsbestuur heeft zich nu gemengd In de aangelegenheid en trachtte nogmaals een patrlarchskeuze volgens het oude reglement te kunnen dóórzetten, met belofte om daarna de grieven te onderzoeken: maar de Ara bieren weigerden hardnekkig daarop in te gaan. DergelUke moeUUkheden zUn er In Syrië gerezen, waarover hier niet verder uitgeweid wordt. Maar onaangenaam zUn deze zuiver godsdienstige twisten, wanneer het over de aanstelling van patriarchen en bisschoppen gaat, die in hun bisdommen zooveel als amb tenaren van den burgerlUken stand zUn en er de rechtspraak uitoefenen. Om de gevol gen van een schisma te voorkomen, dat hier de ontreddering der burgerlUke organisatie tevens zou beteekenen, bluft er voor de man- J-talre macht dan ten slotte niets anders ir, dan een ingrUpen met geweld en macht. Vas het daarom dan niet beter geweest dat de mogendheden de humanitaire zUde der mandaten, als door den Volkenbond ge regeld, maar eenvoudig aan den kant gelaten hadden, en in dit Oosten der tallooze ver wikkelingen na den oorlog waren opgetre den met het absolute gezag eener kolonlsee- rende macht?rHler schUnt humaniteit toch maar zwakheid; en deze wereld heeft alleen ontzag voor geweld. Zouden de inheemschen per slot niet verkiezen, wat Reynes Monteur „une sorte de justice passive" van de Turken noemde, boven alle goedbedoelde Europeesche regelingen. waarbU de Westersche geest weer altUd In botsing kosnt met de geheim zinnige en onbegrUpelUke mentaliteit van het Oosten Maar dan dringt zich de vraag op: hoe Is Engeland er toe gekomen om in Palestina het Sionisme onder zUn vleugels te nemen? 196.720 (210522 cwta.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 17