Naar het land van overzee DRIE MOGELIJKHEDEN NIEUWE GROEPEERINGEN IN MIDDEN-EUROPA 0 i TWEEDE BLAD BLADZIJ Dn. i MAANDAG 1 FEBRUARI 1932 WEER EEN SPOOR- WEGAANSLAG Vorming Thans in Noord-Brabant onmogelijk - DE ROOFOVERVAL TE HELMOND De NIBBIXWOUD 1 5 De verborgen schat te Zaandam Mijnhardt’s UxeertibletteR sa DE GASVERGIFTIGING TE TILBURG vermoedelijke dader aangehouden van een Palestijnschen Staat ZWARE IJZEREN PAAL OVER DE RAILS Palestina en het Slonisme. het apprecieeren of niet: dat Dr. FELIX RUTTEN I De klaagmuur te Jerusalem Madame Sylvia geeft het niet op Frank 'd de Ronde experimenten in Weenen. ie van I I’ (Nadruk verboden). er tn ie godsdienst bepaalt de nationaliteit in het Heilige Land idarne Sylvia, de helderziende, bezit, on- s 1 weinige succes van den vorlgen keer, oor {en niet komen, hib ik Iers iten regelen zonder Kramp of Pijn. Doos 60 ct. Bij Apoth. en Drogisten. >k een- tn het n, aan zuiver et. dat sme in .w ien der merkwaardige verschijnselen is in het Ook het tweede slachtoffer overleden Ook het tweede slachtoffer van de gas vergiftiging. de heer De Njjs. is Zaterdag, zonder tot bewustzijn te ztjn gekomen, over leden. ide ng Palestina is voor een gedeelte Maho- medaansch en voor eert gedeelte christenlen van beide nartiien is bigt, er - -r.-...vv uov weinig ter zake. Een feit blijft niet loochenen kan. Het Sio- i waan. Het is omgezet in een Het is een theorie geweest, •Ijk geworden. Men moet het terstaan. zooals het door de nstanders werd uitgelegd: als vooropstaan, om alle Jo- dai zoo zeer de overtuiging, dat Zaandam een grooten schat verborgen houdt. Dat zjj op nieuw een aanvrage heeft Ingediend om naar dien schat te mogen zoeken. Ingevolge dit verzoek hebben B. en W. van Zaandam in hun vergadering van Zaterdag besloten aan Madame Sylvia toestemming te verleenen, met de opgravingen weder te be ginnen. Oosten altijd weer afwijzend tegenover het Westen. Dat Engeland nu echter zijn be schermenden mantel over de vreemde He breeuwen gespreid hield, was voor hun trots een grievende beleedlglng. ..Engeland is hier heen gekomen, om ons door de Joden uit het land te jagen": zoo luidde de kreet, die een strijdleuze werd. De tekst van het Engelsch mandaat, door den Volkenbond bekrachtigd, luidde in werkelijkheid heel anders. Doch daarop werd niet gelet. Men verwachtte nu eenmaal van het Westen niet anders dan vijandschap. Toch hield de verklaring van 2 November 1917 letterlijk in. dat bü de be gunstiging. die het Slonisme wordt aange boden in Palestina, ..niets geschieden zal in strjjd met de civiele rechten en den gods dienst der niet-Joodsche gemeenschappen in het land.” Daarom dan ook dat de Engel- sche gezagvoerders in Jerusalem aan de Ara bische bevolking het voorstel deden, om deel te nemen aan een .legislative Council": maar zij weigerde. Opnieuw deed het En- gelsche bestuur een voorstel, na de inrich- nlng. automobielen, enz. enz., betaalt een Weensch burger nog eei^ enorme belasting die „Wohnkausteuer" (woningbouwbelasting) heet en welke naar het systeem van een ver schrikkelijke progressie al de bewoonbare wonlngrulmten boven de drie treft. En er is nog sprake van om die belasting te verdub belen en zelfs te verdrievoudigen. Het gou vernement is te zwak om er zich tegen te verzetten. En prins Starhemberg, chef der „Heimwehren", dien ik in Weenen trof, kon dus met recht zeggen, dat de maat vol was. Het platteland in verzet. De landelijke streken zijn in revolte, geen enkel afgevaardigde van het parlement durft zich nog in de dorpen te wagen, waar men slechts één gedachte heeft, zich aaneen te sluiten, zich te bewapenen om op een goeden dag de orde te gaan herstellen in de hoofdstad. Rijke landen kunnen zich de luxe permitteeren om er een zuiver politiek parle ment op na te houden. Oostenrijk kan het niet meer. Het sterft aan politiek. Juist door de politiek is het Oostenrljksche gouverne ment machteloos tegenover de 1300.000 soci aaldemocraten, terwijl er meer dan 2.000.000 kiezers zijn, die een einde aan het parlement willen maken. De nationale partijen willen een gouvernement, dat zelf kan regeeren zon der zich haar gedrag te laten voorschrijven door het parlement. Zjj hebben trouwens een man, een staatsman, die in staat is hen te presideeren, Mgr. Seipel. Zjj willen een nieuw parlement vormen als de vrucht van een spe ciaal stemsysteem, namelijk uit te oefenen door rcoporaties. De functie van dit parle ment zal alleen daarin bestaan zich bezig te houden met economische problemen. Is daarvoor een staatsgreep noodig? De .Heimwehren'' hopen, dat zü met behulp van het wijze deel der Weensche burgerij met welwillende neutralisatie der militaire auto riteiten hun doel zullen kunnen bereiken zon der bloed behoeven te vergieten. Heimwehr en Hitler. Indien de .Heimwehren" eenmaal de macht in handen nemen, zal het dictatoriale gezag de bevolking een strenge discipline opleggen en geen verbonden met andere volken toe staan, Indien de onafhankelijkheid van Oos tenrijk niet gewaarborgd en veilig is. Samen vattend kan men zeggen, dat Oostenrijks deel, dat In de steden woont, op de economi sche crisis reageert door nonchalance en de magogie, ten voordeele ten faveure van een enkele klasse der bevolking, van den Industri- eelen arbeider. De menschen die den stand van zaken in Oostenrijk wenschen te ver anderen, zooals in Duitschland de Hitleria- nen, willen aan het kleine overgebleven frag ment der oude monarchie een nieuw geestelijk élan geven. De Christelljk-soclalen en de Na tionalisten., die samen de .Heimwehren” vor men, verweren zich ertegen, om aan Hitler te gehoorzamen. Maar men moet niet over het hoofd zien, dat HUler in Oostenrijk reeds een persoonlijke partij heeft, die bij de laatste verkiezingen 111.000 stemmen heeft uitge bracht, en die 50.000 menschen tot vast aan eengesloten troepen heeft weten te organi- seeren. In Oostenrijk nemen de boeren er geen deel aan; daar bestaat de HlUer-partlj vooral uit studenten, ambtenaren en intellectueelen uit de steden. Zoo is de toestand m Weenen en Oosten rijk. In een slot-artikel neem ik u mede op reis naar Boedapest en Belgrado om ook daar de huidige toestanden in verband met mogelijke nieuwe groepeeringen der volken te leeren kennen. De Mana-CongregaUe te Groolebroek hield .een deser dagen een goed geslaagne feeste lijke bijeenkomst, bij welke gelegenheid bovenstaande foto werd gemaakt 1908 zijn terugslag. Sindsdien eischt de Arabische geestelijkheid voor zich de mede zeggenschap op in de kerkelijke aangele genheden en het kerkelijk bestuur: waar tegen de Grieken zich verzetten. Ook hier dus het Oosten tegen het Westen, zelfs in de schaduw van het heiligdom. De Arabische geestelijkheid weigert deel te nemen aan de verkiezing van een patriarch, zoolang de keuze zal geschieden naar het vroegere reglement, dat aan de Grieken de overhand laat: en zij weigert de gehoorzaam heid aan een patriarch, die door de Grieken alléén zou gekozen worden. Het Engelsche landsbestuur heeft zich nu gemengd in de aangelegenheid en trachtte nogmaals een patriarchskeuze volgens het oude reglement te kunnen doorzetten, met belofte om daarna de grieven te onderzoekenmaar de Ara bieren weigerden hardnekkig daarop in te gaan. Dergelijke moeilijkheden zijn er in Syrië gerezen, waarover hier niet verder uitgeweld wordt. Maar onaangenaam zijn deze zuiver godsdienstige twisten, wanneer het over de aanstelling van patriarchen en bisschoppen gaat, die in hun bisdommen zooveel als amb tenaren van den burgerlijken stand zijn en er de rechtspraak uitoefenen. Om de gevol gen van een schisma te voorkomen, dat hier de ontreddering der burgerlijke organisatie tevens zou be tee kenen, blijft er voor de man- datalre macht dan ten slotte niets anders over, dan een ingrijpen met geweld en macht. Was het daarom dan niet beter geweest dat de mogendheden de humanitaire zijde der mandaten, als door den Volkenbond ge regeld. maar eenvoudig aan den kant gelaten hadden, en in dit Oosten der tallooze ver wikkelingen na den oorlog waren opgetre den met het absolute gezag eener kolonisee- rende macht? Hier schijnt humaniteit toch Zaterdagavond laat zijn te Tilburg, ver dacht van den roofoverval te Helmond op den 63-jarigen wissellooper M. v. d. Bragt, wlen een portefeuille. Inhoudende 1230. ontstolen werd, gearresteerd de 25-jarige A. B. van L. en de 21-jarige H. J. C. va" twee gebroeders^ die tf Helmond woon: zijn. mhar zwakheid; en deze wereld heeft alleen ontzag voor geweld. Zouden de inheemschen per slot niet verkiezen, wat Reynes Montaur „une sorte de justice passive" van de Turken noemde, boven alle goedbedoelde Europeesche regelingen, waarbij de Westersche geest weer altijd in botsing komt met de geheim zinnige en onbegrijpelijke mentaliteit van het Oosten?.... Maar dan dringt zich de vraag op: hoe is Engeland er toe gekomen om in Palestina het Slonisme onder ztjn vleugels te nemen? den in het weergevonden land vooral tel over een belangrijke meerderheid van 1 bieren, sinds 2000 jaar de eigenlijke inwo en bezitters van Palestina. En hoe dac! dezen over dit alles? Hierbij heeft men vooreerst het volg: te onderscheiden. Deze Arabische bevol van ting van een Joodsche ,-Agence”, die bij de regeering het Hebreeuwsch gedeelte der be volking zou vertegenwoordigen, om een der- geljjke „Arabische Agence" te stichten, die dan in zekeren zin als tegenwicht zou zijn van de andere. Maar ook dit weigerden de effendis. En intusschen groeide het wan trouwen tegen het bestuur, evenals de haat jegens Israël. tot genoeg buskruit was opgehoopt en een katastrophe onvermijdelijk bleek. Het waren niet dezelfde oorzaken die in Syrië leidden tot de opstanden van Djebel Druse en Damas in 1925. en in Palestina tot de Jodenmoorden van 1929 Maar in belde gevallen was het dezelfde Oostersche men taliteit. die zich met een onoverwlnnelljken en ongeneeslljken afkeer tegen de Wester sche inmenging verzet. Het Arabisch oproer in Palestina kostte het leven aan 150 Joden; 20R-werden er daarbij gewond. Toen de En- gelschen tusschenbelden kwamen, was het getal der Arabieren die daarbij sneuvelden, nog aanmerkelijk grooter In Weenen is de toestand allesbehalve so lide, de toestand van den Oostenrij kschen staat, die bestaat uit een enorme stad, een hoofdstad die. hoewel de bevolking sterk is verminderd, nog altijd 1.660.000 inwoners heeftj en uit een aantal meest bergachtige provincies, die alleen kleine stadjes en dor pen hebben met zwakke industrieën, maar over het algemeen leven van landbouw. Wel nu, deze hoofdstad waarvan de volkomen ongeproportioneerdheld zwaar drukt op heel de kleine republiek is het tooneel geworden van socialistische experimenten. met een verbazingwekkend uitdagend karakter. Ves tigt maar uw aandacht op die 130 000 arbei derswoningen, die huisvesting geven aan ge middeld drie of vier personen, op dien domlneerenden invloed op theaters en bios copen door het opkoopen van toegangsbe wijzen voor de arbelderssyndlcaten, op dien invloed door het heffen van zware belastin gen, op dien bijna absohiten Invloed op de kranten dank zij een taxe van 25 percent op de advertenties, een taxe. die in de te genwoordige omstandigheden de meeste kranten niet kunnen betalen, op het bijna volkomen monopolie van het bier en het aanplakwezen. op dat enorme getal van weldadigheidsinstellingen, stadions, gymnasia en scholen en ten slotte op het eigendom van bijna de helft der woonruimten. Aan deze balans ziet men. dat aan de Weensche sociaaldemocratie maar heel weinig ont breekt om een soort communisme te zijn. Deze sociaal-democratle heeft geen pogingen aangewend om geld in Engeland en Amerika te zoeken, zooals Duitschland en Hongarije gedaan hebben voor hun luxueuse onderne mingen. Neen, zjj heeft haar noodzakelijke geldbronnen gehaald uit de zakken der Ween sche burgerij, ja, men zou kunnen zeggen, ze uitgesneden uit haar vleesch. Men kan zich levendig voorstellen wat er voor belastingen zijn, zij staan gelijk met onteigening. Behalve al die belastingen op het inkomen, bedle- Het Oosten der verwikkelingen De inheetnsche. Arabische wereld stond op tegen de Westersche wereld bij de bloed baden van Palestina m 1929: zóó moet het voorgesteld worden, en niet anders. Maar daarbij zal men de vraag stellen, of dit alles niet een uiting was van de bewustwording der Palestljnsche nationaliteit? Kan er voor Palestina en zijn bewoners van nationaliteit sprake zijn? Ik heb verschillende keeren daarnaar ge vraagd. bij menschen die in Jerusalem ge boren werden. De een zegt: ik ben Palestl- nlaan; de ander antwoordt: ik ben Arabier; de derde, wiens grootvader uit Duitschland afkomstig was. antwoordt op zijn beurt: ik ben „Ausland-Deutscher” ..Waarom zeg je dan niet Palestlniaan?” .Dan zouden ze me in het buitenland voor een Jood houden!" ..Waarom zeg je dan niet: Arabier?” „Dan hield je me voor een halven wil de Arabieren zijn ze in hun nationale kleeding. maar Palestinlanen in een modern colbert pakje „En dus bestaat er voor jullie geen natio naliteit?” Maar daarop antwoordt hjj geestig: „On est en train de la faire”: die is op het oogen- blik in den maak! Want het einddoel van het mandaat, dat Engeland kreeg, is: „een staat te vormen uit Palestina, waarin tn- heemsche Arabieren en Joodsche landver huizers met gelijke rechten eendrachtig naast elkaar zullen wonen en zich zelf be sturen.” Bjj het lezen van dergelijke aanhalingen slaat men de handen ten hemel. Wat in Zwitserland nu 's wél kon. blijkt in een twee talig België toch maar puur ónmogelijk. Een klein Joodsch Republlekje. ergens in een Pa- lestiniaanschen Staat, aan zee gelegen, zou nog denkbaar zijn. Een Staat waarin Izaak en Ismaël als broeders samen leven, is een utopie, die in het brein van géén, staatsman moest opkomen. Het is dan ook de overtui ging van leder, die met de dingen van het Oosten op de hoogte is. dat Arabieren en Joden elkaar onderling zullen verscheuren, zoodra Europa ook maar één oogenblik de hand terugtrekt van deze landstreek. Maar de Sionist spreekt mij hier tegen Het spreekt vanzelf, dat hij dit alles uit het oogpunt van zijn optimisme beschouwt. Hij meent aldus: Dat het kómen aanleiding zou spreekt t—- der Joden in Palestina „j geven tot strubbelingen, vanzelf. Liever dan den bodem aan vreemden af te staan, zouden de groote Arabische heeren die landerijen zelf bezit ten. Op het oogenblik hebben zjj nog suc ces. als zij hun menschen wusmaken. dat de Joden gekomen zijn om hun moskeeën af te breken. Maar in een volgend geslacht zal dat heel anders zijn. In de vijfentwintig jaar die nu volgen, zal het Arabisch volk in zien, dat het avondland vooreerst in Azië een zelfstandig Arabië in het binnenland heeft geschapen. en zal Arabisch Pales tina begrijpen, dat de Joden niet kwamen om te veroveren, niet om de oude bevolking te verdringen, ook niet om iets af te bre ken. maar louter en alleen om óp te bou wen. De Jood is in de wereldhistorie te veel vervolgd, om zelf vervolger te kunnen zijn. De Sionisten zjjn uit hoogere dan ma- terieele beweegredenen naar' Palestina op getrokken. Zü willen het land weer „bou wen" en zjjn bevolking opvoeden. Zij willen salem nooit rerusalem”) houden, du k den store de huidige wereldcrisis; men kan he> met Tharaud houden voor een strijd tus schen droom en werkelUkheid. eet sen van die eeuwige onrust, die 1 poëzie is van Israël. of meene Slonisme niets anders is dan een noeuvre, in werking gezet door d< selarij. om de aandacht van de recht der volkeren. Is het volk? Of is het niet veeleer Daarover is geen uitspraal om is dan ook de gewone .historische rechten” verme maals: het Slonisme is er. 160.000 zjjn Joden van alle reld naar Palestina getrokkerl gevestigd hebben onder de n ming van Engeland en den V Men kan er van zeggen wat kan met abbé Augustin Lem: Bijbel in de hand, voorspellenl dat de Jo den toch den tempel van Jer - zullen herbouwen t.L'Avenir de men kan het voor een utopie weldra tot stof zal verpulveren van Frankrijk de -of in Pales tina, voor Engeland van zoo groote betee- kenis om het kanaal van Suez. Doch mee dat de pan-Arabische zeepbel uit elkaar gesprongen is. staat Arabisch Pa lestina voor de Sionistlsche overrompeling. Hoe was de verhouding nu hier? Maar hier moet ook weer een onderscheid betracht worden. Want Arabisch Palestina bestaat uit een denkend gedeelte, en een groote menschenmassa, die zich alleen be kommert om de daagsche nooddruft. Dit is de massa der plattelandsbevolking, de fel- I lahs, daglooners en arme drommels, die leven van een handvol rijst, of een korst brood, wat uien en een sinaasappel. Dezen waren het, die aan de Sionisten hun lande rijen verkochten als zij er bezaten, en bij hen in dienst gingen om den akker te be werken. Zjj dachten aan niets anders dan aan de winst die zij maakten. ZU kregen geld in handen, daar de Joden hoogere loo- nen uitkeerden dan zü gewend waren te ont vangen Hel werd aanstonds duidelUk, dat de Joden een zekere welvaart meebrachten. Maar de groote Arabische heeren en land bezitters, die auto's gekocht hadden na den oorlog en er rük van leefden, omdat zü de arme bevolking uitzogen, dachten er anders over Er mocht vooral geen versmelting tot stand komen tusschen de arme daglooners •n het nieuwe element, dat op de kapitalen van het buitenland steunde. De effendi's. di de groote heeren. die toch altüd de kunst verstaan om op het gevoel en de fantasie van het volk te spelen, behielden hun over macht op de kleine luiden. Mahomedanen als rij. Bedrogen in hun pan-Arabische verwach tingen. teleurgesteld ook, in hun hoop, om met het overige Syrië vereenigd te worden. *wvn zü den Engelschen allesbehalve vrien- delük tegemoet gegaan. Pel slot staat het er de Westersche beschaving doen kennen, Men H alles doei het. dat i nisme is werkelijkheid, en een prakt echter niet v heftigste tegel zou de meenin^ den der wereld te verzamelen op den bo dem van Palestina! Dan zouden zü er erger aan toe zijn, dan\de Joden die Mozes volg den in de woestijn; want heel Judea be staat nog altijd onveranderd uit barre steen rotsen! Neen, mkn moet het zien, zooals het omschreven weri Europeesche Mogen: „een (Van onzen Parijschen dipiomatleken Correspondent) In mün vorige artikel zeide ik aan het slot, dat er drie mogelijkheden zijn evn tot een entente der volkeren te komen op het gebied van handel en landbouw: een groote, 'n middelste en *n kleine. De groote Unie kan aan den eenen kant Omvatten alle producenten van graan (Hon garije, Joego-Slavlë, Roemenië en Polen) en aan den anderen kant al de industrieele producenten, koopers van graan; Tsjecho Slowakije voert 50 pCt. in; Oostenrijk, Duitschland, Italië en eventueel Engeland, Zwitserland, Holland, Scandinavië, rijk, enz. enz. voeren 75 pCt. in. Deze combinatie zou reeds bijna Pan- Europa vormen, waarvan Briand droomde. Zü heeft tegen zich, dat de verzoening van talrüke en ulteenloopende belangen zeer moeilük zou zün en dat andere continenten er door in het harnas zouden worden ge jaagd. De midden-combinatle omvat de kleine Entente, bestaande uit Roemenië, Joego-Sla- vië en Tsjecho-Slowaküe in gemeen overleg met Oostenrijk en Hongarije. Zü zou groot voordeel opleveren voor de Tsjecho-SIowaaksche Industrie. die een breed afzetgebied zou vinden, maar zü zou de andere, graan verbouwende landen niet tevreden stellen. Absoluut noodzakelük zou het zün, dat deze confederatie een zeer breed handelsverdrag zou afsluiten met Italië en Duitschland. die belde behoefte,hebben asm graan. Als deze belde landen zouden eischen dat men in ruil een partü van hun indus- trie-producten zou afnemen, zou Tsjecho- Slowaküe weer in ongunstiger conditie ko men. Buitendien komt Frankrijk hier in het geding Indien Duitschland er zich tevreden mee zou stellen, op zuiver economisch ter rein en in het openbaar pogingen aan te wenden om tot een accoord te geraken met centraal- en oostelük Europa en wanneer bet zich niet gestort had in het betreurens- waardlge avontuur van de douane-unie met Oostenrijk, dan zou in dit verband de pu blieke opinie in Frankrijk niet zoo geprik keld zün als zü heden ten dage is. Maar in de tegenwoordige omstandigheden zou elke poging van Duitschland om zün betrekkin gen met Oostenrijk en Hongarije en met de Europeeschen Balkan dichter toe te halen, den schün hebben alsof men de droomen van een Midden-Europa weer nieuw leven zou willen Inblazen, en nog meer, dat de „drang naar het Oosten” weer op het tapüt ver scheen. welke „drang" de botsing tusschen de Germaansche en Slavische volkeren heeft veroorzaakt en daardoor een aanleiding is geworden tot den wereld-ooriog. Frankrijk, wil het een toenadering met Duitschland bewerken, moet wel het recht van Duitsch land erkennen om zijn industrieele produc ten aan landen te verkoopen, die het kunnen voorzien van datgene waaraan het behoefte heeft. Frankrijk heeft ontwikkeling noodig. maar Duitschland ook. En de zeer verstandi ge minister, met wien ik in zün villa te Tabor al die kwesties besprak, erkende zelf, dat bet dien weg wel op zou moeten gaan. Zaterdagavond ongeveer 10 30 uur ia te Best door een wegarbeider der spoorwegen een ernstig feit ontdekt. Op weg naar zün woning langs de spoorbaan loopend, vond hü naar de ..Courant" bericht, ter hoogte van de eerste slgnaalpalen van het statifcn Best tusschen Best en Boxtel een zwaren üzeren paal op de rails, die er dwars overheen lag. Terstond verwüderde hü op het obstakel, dat een ongeveer 3 M lange rail blükt te zün. waaraan een gegoten üzeren bord Is beves tigd waarop aankondigingen als .Halt” en K M.” worden aangegeven. Deze zün aangebracht bü eiken spoorbaanoverweg. De paal in kwestie is te voren bü den over weg, die zich op ongeveer vüf en twintig meter afstand bevindt van de plaats, waar het voorwerp werd aangetroffen, uit den grond gerukt. De moeilükheden, die dit Uit rukken moet opgeleverd hebben wüzen er op, dat het hier geen kwajongensstreek be treft. Een groot geluk In dit geval is de omstan digheid, dat de paal op dat spoor was ge legd. waarover het verkeer Boxtel-Best plaats heeft. Op dit traject passeert te Best om 9.50 uur trein No. 193, de sneltrein, die de laatste groote verbinding vormt tus schen Niord- en Zuld-Nederland. Deze trein die vooral Zaterdags zeer veel menschen ver voert, heeft geen enkele hindernis ontmoet. Van dit tijdstip tot 11.15 uur passeert hier niets meer in die richting: eerst dan volgt weer een goederentrein. Op het tegenovergestelde spoor passeeren echter, gedurende dien tijd, verschillende treinen. De euveldaad moet dus tusschen 9.15 en 1035 uur geschied zün. Een uitge breid onderzoek werd onmiddellük door de zoo spoedig mogelük gewaarschuwde ge meentepolitie en marechaussée ingesteld. Van den dader of daders was echter geen spoor te vinden. Ook Zondagmorgen waren reeds vroeg verschillende politie- en spoor wegautoriteiten en deskundigen ter plaatse. Het terrein van den aanslag is afgezet, ter bescherming van mogelüke sporen. Tot op dit oogenblik ontbreekt echter elke verdere aanwüzing. zonder te droomen van bekeeringswerk. ZU willen er den zegen van den arbeid brengen en geen veroveringspolitiek voeren. Zie: zü brachten er moderne theorieën van land bouw en gereedschappen, draineerden de moerassen en plantten er boomen. voerden er hygiënische maatregelen in.... En nu zal de Arabische, inheemsche bevolking van hen gaan leeren, hoe te wonen en hoe te arbeiden: zü zal den mest niet meer ver branden maar op het veld gaan gebruiken: zü zal haar voordeel begrijpen, nut trekken uit onze industrieele bemoeiingen, uit de electriflcatie die wü Invoerden, uit de han- delsbetrekklngen die wü aanknoopten; zü aal ons dankbaar zün om het nieuwe, gezegen de bestaan en zün welvaart. En per slot zullen wü samen. Joden en Arabieren, bet land besturen Maar deze utopie veronderstelt in den Oosterling een Westersche gesstesgesteld- held. die er zeker nü nog niet is. Per slot gaat het In het Oosten altijd min der om een nationaliteit, dan om een gods dienst. Hier is het de religie die de nationaliteit bepaalt, beperkt. Heeten wü Immers ook de vereerders van Jehova niet „de natie"? De Joden van den Bijbel zelf hadden niet vooral een Staat: zü hadden een nationaal heiligdom- en hieromheen concentreerde zich hun nationaal leven, hun heele be staan. Zoo is ook de „heilige oorlog” der Mahomedanen niets van een staatsinstel ling of var. een bepaald volk, maar het ver- schrikke'ük wapen van een godsdienst, die boven staten en volkeren uitgaat. Wanneer een Fries, een Zeeuw en een Limburger el kaar in het buitenland ontmoeten, geven zü elkaar als landgenooten de hand. Maar zoo is het niet in het Oosten, waa.' een christen Arabier zich als door een muur gescheiden weet van een Mahomedaansch Arabier, dl komen zü dan ook uit dezelfde landstreek of zelfs uit dezelfde plaats Maar daarom vereenigt de godsdienst alleen ook weer niet alle belüders van een zelfde geloof tot een hechte broederschap, vooral niet als hierbü Oosterlingen tegen over Westerlingen staan. En dit is weereens cluklelük jeworden bü het overlijden van den Grieksch-orthodoxen patriarch van Jerusalem, den itden Augustus van ver leden jaar. toen een opvolger moest ge kozen worden. Waarom gaf dit moeilükheden? Omdat het hier een csieenlgheld betrof tusschen de Grieksch-orthodoxen van Griekenland en de Arabisch - sprekende. Grieksch - orthodoxen van het Oosten. Bewaakster van het H. Graf is (voor de Clr -orth. kerk: een broederschap die uitsluitend uit Grieken bestaat de groote meerderheid der Syrische. Arabische □evolking heeft, door haar geestelükheid. daaraan geen deel. De broederschap be stuurt het patriarchaat en heeft het beheer over de kerkelijke goederen sinds eeuwen. Maar ook in dit kerkgenootschap, voorzoo- ver het zich over de Arabische landen ult- breidt, had de Jong-Turksche opstand van De midden-combinatle kan Frankrijk ze kere waarborgen verschaffen, omdat in die combinatie zün geallieerden zullen zitten, nj. de drie landen Tsjecho-Slowaküe, Joego-Sla vlë en Roemenie. Deze drie landen hebben samen ongeveer 50 mlllioen bewoners, ter- wül de andere successiestaten, Oostenrijk en Hongarije, er maar vüftien zouden tellen. Dan is er tenslotte nog de kleine combina tie, die eenvoudig zou bestaan uit het schep pen van een handels-entente, tusschen Tsjecho-Slowaküe, Hongarije en Oostenrijk. Uit economisch oogpunt zou zü van groot voordeel zün voor die drie landen In hun geheel, maar voor Europa zit er het nadeel in, dat zü noch het probleem van de land bouwcrisis in oostelük Europa, noch dat der industrieele crisis in Duitschland tot oplos sing brengen. Aangekomen in de hoofdsteden van drie bü deze kwestie geïnteresseerde landen, in Weenen. Boedapest en Belgrado, was het mü mogeluk meer van nabü de voor- en na- deelen van al deze groote pogingen te be- studeeren. De vrouw overleden De vrouw, die Vrijdag bü het gasver- stlkkingsgeval te Tilburg bewusteloos werd gevonden, is, hoewel men er in geslaagd was haar tot bewustzün te brengen, nader hand toch aan de gevolgen overleden. In den toestand van den man is geen verandering gekomen. Men vreest echter, dat ook hü het leven er niet af zal bren gen. katholiek. Géén van beide partüen is bus goed gestemd tegenover alles wat 1 breeuwsch spreekt. Maar nu is er onder Arabische bevolking, naar het voorbeeld Jong-Turken. sinds den oorlog duidelük streven naar zelfstandigheid merkbaar. I zal het vreemd vinden in de XXe eeuw? Hier is Gandhi s naam trouwens ook geen leege klank gebleven. Met de Jong-Turken had zich een „ottomanisatie” geopenbaard in de Arabische provincies, die protesten uit- lokte en leidde tot de vorming van Arabi sche comité s, die zoo al geen onafhankelük- held. dan toch autonomie en decentralisatie van hel bestuur elschten. en gelijkgerechtigd heid van de Arabische naast de Turksche taal. En ook het Arabische achterland, fei- telük onafhankelijk, werd door een stroo- mlng van nationale sentimentaliteit aange daan. Alleen streden de verschillende hoof den er onderling om. wie de eenheid van Arabië zou bewerkstelligen. Een pan-Arabië werd nA den oorlog ge- deeltelük verwezenlükt door de onafhanke lijkheid van Hedjaz. van Irak, en door de bastuursregeling van het Transjordaansche Noch Engeland, noch Frankrijk dacht er aan. om zün belangen op te geven in Syrië, dat niet beter vroeg dan een Fransch man daat. in den Libanon, waar meeste sympathieën heeft. Land vroe- ’laat- onder ,Jood- Palestina zelf ontvangen feestviering dus gesteld door de tractaten der leden onderlingals tehuis voor het\ Joodsche volk”, waar dit vrüer kan streven\naar de ontwikkeling züner eigen cultuur, top dezen grond waar mee het Jodendom verbonden is „door his torische banden”. Zóó gezien, moet het lelt van het Sionis- me niet verwonderen ln\een eeuw, die ge kenmerkt is door de gro^peering der natio naliteiten, in een tüd die den vrede van Ver sailles berusten liet op hei zelfbeschlkklngs- Fodendom nu eer. r een religie?.... k gedaandaar- uitdrukking van eden. Maar nog iTen getale var >rden der we- waar zü zich looge bescher- tolkenbond inen wil: mer s^m. met der PATER AURELIUS LUBACH S.SX.C. Koperen Priesterjubileum. Op Woensdag 10 Februari as. herdenkt de weleerwaarde Pater Aurelius Lubach van de Congregatie der HH. Harten zün kope ren priesterjubileum. In verband met het feit, dat dien dag. Aschwoensdag, de Vasten begint, is de kerkelüke feestviering een week vervroegd, en is dus gesteld op Woensdag 3 Februari. Den avond te voren, op het feest Maria Lichtmis, is er om 7 uur een plech tig Lof. Op den dag zelf is er onder de eerste H. Mis. die wordt opgedragen door den Zeereerw. Heer Pater J. Thompson, gemeenschappelüke H. Communie, waarna om pl.m. 8.15 uur de jubilaris een plechtige gezongen H. Mis zal opdragen, waarbü ze ker alle geloovigen tegenwoordig zullen zün. De jubilaris, die thans bijna 2 jaar as sistent is van Pastoor Thomjjson. werd ge boren te Vleuten op 16 Jan. 1895 en ont ving de H. Priesterwüdlng te Ginneken den loden Aug. 1919. Pater Aurelius Lu bach begon zün priesterlüken loopbaan als Professor allereerst aan de Damianusstich- tlng. later te Valkenburg. Naast zün zorg voor het parochiewerk legde de jubilaris een bürondere activiteit aan den dag op het gebied van Missle- actle, terwijl zün naam ook onder de ka tholieke drankbestrüders een goeden klank heeft. Wü gelooven zeker, dat het Pater Aure lius. die zich in die paar jaren te Nlbblx- woud zeer bemind heeft weten te maken, morgen niet aan blüken van waardeering en belangstelling zal ontbreken en bieden hem van harte onze gelukwenschen aan op aün koperen.Priesterfeest. der pha- ■r slot dr i dat hei schünma- Vrümet- aeuov. 'j*1* vereld af te trekken van haar eigenlük doel! dat dan het verderf der wereld zün zou, door ge not en wellust. een stelling waaraan Henry Ford een boek gewijd heeft ..De internatio nale Jood", dat alleen nog maar inlhet En gelsch en het Spaansch bestaat; óf óo'- voudlg gelooven met Paul Pic. profl internationale publieke recht te Lyp de mogelüke verwezenlüking van eert Palestünschen Staat; zeker is n< ditzelfde Slonisme. met het Sovjetli Rusland en het Fascisme in Italië, e meest i.„.?^2 moderne Europa van na den oorlog. Maar wie zich nu voor het Hellij interesseeren, evenals de kruisvaarder Ver bezorgd voor het lot der Heilige jen. moeten zich toch wel niet nieuwsgierigheid afvragen, hoe deze sche Invasie in 1-1-22" werd. Dat de rabbi's van Jerusalem dit ne element" der Joodsche gemeenscha! dan met leede oogen zagen I reeds aangestipt. Maar de Sionisten

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 5