Naar het land
van overzee
DRIE MOGELIJKHEDEN
NIEUWE GROEPEERINGEN
IN MIDDEN-EUROPA
0
i
TWEEDE BLAD
BLADZIJ Dn. i
MAANDAG 1 FEBRUARI 1932
WEER EEN SPOOR-
WEGAANSLAG
Vorming
Thans in Noord-Brabant
onmogelijk
-
DE ROOFOVERVAL
TE HELMOND
De
NIBBIXWOUD
1
5
De verborgen schat
te Zaandam
Mijnhardt’s
UxeertibletteR
sa
DE GASVERGIFTIGING
TE TILBURG
vermoedelijke dader
aangehouden
van een Palestijnschen Staat
ZWARE IJZEREN PAAL OVER
DE RAILS
Palestina en het Slonisme.
het apprecieeren of niet: dat
Dr. FELIX RUTTEN
I
De klaagmuur te Jerusalem
Madame Sylvia geeft het niet op
Frank
'd
de
Ronde experimenten in Weenen.
ie
van
I
I’
(Nadruk verboden).
er
tn
ie
godsdienst bepaalt de nationaliteit
in het Heilige Land
idarne Sylvia, de helderziende, bezit, on-
s 1 weinige succes van den vorlgen keer,
oor
{en
niet
komen, hib ik
Iers
iten
regelen zonder Kramp of Pijn.
Doos 60 ct. Bij Apoth. en Drogisten.
>k een-
tn het
n, aan
zuiver
et. dat
sme in
.w ien der
merkwaardige verschijnselen is in het
Ook het tweede slachtoffer overleden
Ook het tweede slachtoffer van de gas
vergiftiging. de heer De Njjs. is Zaterdag,
zonder tot bewustzijn te ztjn gekomen, over
leden.
ide
ng
Palestina is voor een gedeelte Maho-
medaansch en voor eert gedeelte christenlen
van beide nartiien is bigt, er
- -r.-...vv uov
weinig ter zake. Een feit blijft
niet loochenen kan. Het Sio-
i waan. Het is omgezet in een
Het is een theorie geweest,
•Ijk geworden. Men moet het
terstaan. zooals het door de
nstanders werd uitgelegd: als
vooropstaan, om alle Jo-
dai
zoo zeer de overtuiging, dat Zaandam een
grooten schat verborgen houdt. Dat zjj op
nieuw een aanvrage heeft Ingediend om naar
dien schat te mogen zoeken.
Ingevolge dit verzoek hebben B. en W. van
Zaandam in hun vergadering van Zaterdag
besloten aan Madame Sylvia toestemming te
verleenen, met de opgravingen weder te be
ginnen.
Oosten altijd weer afwijzend tegenover het
Westen. Dat Engeland nu echter zijn be
schermenden mantel over de vreemde He
breeuwen gespreid hield, was voor hun trots
een grievende beleedlglng. ..Engeland is hier
heen gekomen, om ons door de Joden uit het
land te jagen": zoo luidde de kreet, die een
strijdleuze werd. De tekst van het Engelsch
mandaat, door den Volkenbond bekrachtigd,
luidde in werkelijkheid heel anders. Doch
daarop werd niet gelet. Men verwachtte nu
eenmaal van het Westen niet anders dan
vijandschap. Toch hield de verklaring van
2 November 1917 letterlijk in. dat bü de be
gunstiging. die het Slonisme wordt aange
boden in Palestina, ..niets geschieden zal in
strjjd met de civiele rechten en den gods
dienst der niet-Joodsche gemeenschappen in
het land.” Daarom dan ook dat de Engel-
sche gezagvoerders in Jerusalem aan de Ara
bische bevolking het voorstel deden, om deel
te nemen aan een .legislative Council":
maar zij weigerde. Opnieuw deed het En-
gelsche bestuur een voorstel, na de inrich-
nlng. automobielen, enz. enz., betaalt een
Weensch burger nog eei^ enorme belasting
die „Wohnkausteuer" (woningbouwbelasting)
heet en welke naar het systeem van een ver
schrikkelijke progressie al de bewoonbare
wonlngrulmten boven de drie treft. En er is
nog sprake van om die belasting te verdub
belen en zelfs te verdrievoudigen. Het gou
vernement is te zwak om er zich tegen te
verzetten. En prins Starhemberg, chef der
„Heimwehren", dien ik in Weenen trof, kon
dus met recht zeggen, dat de maat vol was.
Het platteland in verzet.
De landelijke streken zijn in revolte,
geen enkel afgevaardigde van het parlement
durft zich nog in de dorpen te wagen, waar
men slechts één gedachte heeft, zich aaneen
te sluiten, zich te bewapenen om op een
goeden dag de orde te gaan herstellen in de
hoofdstad. Rijke landen kunnen zich de luxe
permitteeren om er een zuiver politiek parle
ment op na te houden. Oostenrijk kan het
niet meer. Het sterft aan politiek. Juist door
de politiek is het Oostenrljksche gouverne
ment machteloos tegenover de 1300.000 soci
aaldemocraten, terwijl er meer dan 2.000.000
kiezers zijn, die een einde aan het parlement
willen maken. De nationale partijen willen
een gouvernement, dat zelf kan regeeren zon
der zich haar gedrag te laten voorschrijven
door het parlement. Zjj hebben trouwens een
man, een staatsman, die in staat is hen te
presideeren, Mgr. Seipel. Zjj willen een nieuw
parlement vormen als de vrucht van een spe
ciaal stemsysteem, namelijk uit te oefenen
door rcoporaties. De functie van dit parle
ment zal alleen daarin bestaan zich bezig
te houden met economische problemen.
Is daarvoor een staatsgreep noodig? De
.Heimwehren'' hopen, dat zü met behulp van
het wijze deel der Weensche burgerij met
welwillende neutralisatie der militaire auto
riteiten hun doel zullen kunnen bereiken zon
der bloed behoeven te vergieten.
Heimwehr en Hitler.
Indien de .Heimwehren" eenmaal de macht
in handen nemen, zal het dictatoriale gezag
de bevolking een strenge discipline opleggen
en geen verbonden met andere volken toe
staan, Indien de onafhankelijkheid van Oos
tenrijk niet gewaarborgd en veilig is. Samen
vattend kan men zeggen, dat Oostenrijks
deel, dat In de steden woont, op de economi
sche crisis reageert door nonchalance en de
magogie, ten voordeele ten faveure van een
enkele klasse der bevolking, van den Industri-
eelen arbeider. De menschen die den stand
van zaken in Oostenrijk wenschen te ver
anderen, zooals in Duitschland de Hitleria-
nen, willen aan het kleine overgebleven frag
ment der oude monarchie een nieuw geestelijk
élan geven. De Christelljk-soclalen en de Na
tionalisten., die samen de .Heimwehren” vor
men, verweren zich ertegen, om aan Hitler te
gehoorzamen. Maar men moet niet over het
hoofd zien, dat HUler in Oostenrijk reeds een
persoonlijke partij heeft, die bij de laatste
verkiezingen 111.000 stemmen heeft uitge
bracht, en die 50.000 menschen tot vast aan
eengesloten troepen heeft weten te organi-
seeren. In Oostenrijk nemen de boeren er geen
deel aan; daar bestaat de HlUer-partlj vooral
uit studenten, ambtenaren en intellectueelen
uit de steden.
Zoo is de toestand m Weenen en Oosten
rijk. In een slot-artikel neem ik u mede
op reis naar Boedapest en Belgrado om ook
daar de huidige toestanden in verband met
mogelijke nieuwe groepeeringen der volken te
leeren kennen.
De Mana-CongregaUe te Groolebroek hield .een deser dagen een goed geslaagne feeste
lijke bijeenkomst, bij welke gelegenheid bovenstaande foto werd gemaakt
1908 zijn terugslag. Sindsdien eischt de
Arabische geestelijkheid voor zich de mede
zeggenschap op in de kerkelijke aangele
genheden en het kerkelijk bestuur: waar
tegen de Grieken zich verzetten. Ook hier
dus het Oosten tegen het Westen, zelfs in
de schaduw van het heiligdom.
De Arabische geestelijkheid weigert deel te
nemen aan de verkiezing van een patriarch,
zoolang de keuze zal geschieden naar het
vroegere reglement, dat aan de Grieken de
overhand laat: en zij weigert de gehoorzaam
heid aan een patriarch, die door de Grieken
alléén zou gekozen worden. Het Engelsche
landsbestuur heeft zich nu gemengd in de
aangelegenheid en trachtte nogmaals een
patriarchskeuze volgens het oude reglement
te kunnen doorzetten, met belofte om daarna
de grieven te onderzoekenmaar de Ara
bieren weigerden hardnekkig daarop in te
gaan.
Dergelijke moeilijkheden zijn er in Syrië
gerezen, waarover hier niet verder uitgeweld
wordt. Maar onaangenaam zijn deze zuiver
godsdienstige twisten, wanneer het over de
aanstelling van patriarchen en bisschoppen
gaat, die in hun bisdommen zooveel als amb
tenaren van den burgerlijken stand zijn en
er de rechtspraak uitoefenen. Om de gevol
gen van een schisma te voorkomen, dat hier
de ontreddering der burgerlijke organisatie
tevens zou be tee kenen, blijft er voor de man-
datalre macht dan ten slotte niets anders
over, dan een ingrijpen met geweld en macht.
Was het daarom dan niet beter geweest
dat de mogendheden de humanitaire zijde
der mandaten, als door den Volkenbond ge
regeld. maar eenvoudig aan den kant gelaten
hadden, en in dit Oosten der tallooze ver
wikkelingen na den oorlog waren opgetre
den met het absolute gezag eener kolonisee-
rende macht? Hier schijnt humaniteit toch
Zaterdagavond laat zijn te Tilburg, ver
dacht van den roofoverval te Helmond op
den 63-jarigen wissellooper M. v. d. Bragt,
wlen een portefeuille. Inhoudende 1230.
ontstolen werd, gearresteerd de 25-jarige A.
B. van L. en de 21-jarige H. J. C. va"
twee gebroeders^ die tf Helmond woon:
zijn.
mhar zwakheid; en deze wereld heeft alleen
ontzag voor geweld. Zouden de inheemschen
per slot niet verkiezen, wat Reynes Montaur
„une sorte de justice passive" van de Turken
noemde, boven alle goedbedoelde Europeesche
regelingen, waarbij de Westersche geest
weer altijd in botsing komt met de geheim
zinnige en onbegrijpelijke mentaliteit van het
Oosten?.... Maar dan dringt zich de vraag
op: hoe is Engeland er toe gekomen om in
Palestina het Slonisme onder ztjn vleugels
te nemen?
den in het weergevonden land vooral tel
over een belangrijke meerderheid van 1
bieren, sinds 2000 jaar de eigenlijke inwo
en bezitters van Palestina. En hoe dac!
dezen over dit alles?
Hierbij heeft men vooreerst het volg:
te onderscheiden. Deze Arabische bevol
van
ting van een Joodsche ,-Agence”, die bij de
regeering het Hebreeuwsch gedeelte der be
volking zou vertegenwoordigen, om een der-
geljjke „Arabische Agence" te stichten, die
dan in zekeren zin als tegenwicht zou zijn
van de andere. Maar ook dit weigerden de
effendis. En intusschen groeide het wan
trouwen tegen het bestuur, evenals de haat
jegens Israël. tot genoeg buskruit was
opgehoopt en een katastrophe onvermijdelijk
bleek. Het waren niet dezelfde oorzaken die
in Syrië leidden tot de opstanden van Djebel
Druse en Damas in 1925. en in Palestina tot
de Jodenmoorden van 1929 Maar in belde
gevallen was het dezelfde Oostersche men
taliteit. die zich met een onoverwlnnelljken
en ongeneeslljken afkeer tegen de Wester
sche inmenging verzet. Het Arabisch oproer
in Palestina kostte het leven aan 150 Joden;
20R-werden er daarbij gewond. Toen de En-
gelschen tusschenbelden kwamen, was het
getal der Arabieren die daarbij sneuvelden,
nog aanmerkelijk grooter
In Weenen is de toestand allesbehalve so
lide, de toestand van den Oostenrij kschen
staat, die bestaat uit een enorme stad, een
hoofdstad die. hoewel de bevolking sterk is
verminderd, nog altijd 1.660.000 inwoners
heeftj en uit een aantal meest bergachtige
provincies, die alleen kleine stadjes en dor
pen hebben met zwakke industrieën, maar
over het algemeen leven van landbouw. Wel
nu, deze hoofdstad waarvan de volkomen
ongeproportioneerdheld zwaar drukt op heel
de kleine republiek is het tooneel geworden
van socialistische experimenten. met een
verbazingwekkend uitdagend karakter. Ves
tigt maar uw aandacht op die 130 000 arbei
derswoningen, die huisvesting geven aan ge
middeld drie of vier personen, op dien
domlneerenden invloed op theaters en bios
copen door het opkoopen van toegangsbe
wijzen voor de arbelderssyndlcaten, op dien
invloed door het heffen van zware belastin
gen, op dien bijna absohiten Invloed op de
kranten dank zij een taxe van 25 percent
op de advertenties, een taxe. die in de te
genwoordige omstandigheden de meeste
kranten niet kunnen betalen, op het bijna
volkomen monopolie van het bier en het
aanplakwezen. op dat enorme getal van
weldadigheidsinstellingen, stadions, gymnasia
en scholen en ten slotte op het eigendom
van bijna de helft der woonruimten. Aan
deze balans ziet men. dat aan de Weensche
sociaaldemocratie maar heel weinig ont
breekt om een soort communisme te zijn.
Deze sociaal-democratle heeft geen pogingen
aangewend om geld in Engeland en Amerika
te zoeken, zooals Duitschland en Hongarije
gedaan hebben voor hun luxueuse onderne
mingen. Neen, zjj heeft haar noodzakelijke
geldbronnen gehaald uit de zakken der Ween
sche burgerij, ja, men zou kunnen zeggen, ze
uitgesneden uit haar vleesch. Men kan zich
levendig voorstellen wat er voor belastingen
zijn, zij staan gelijk met onteigening. Behalve
al die belastingen op het inkomen, bedle-
Het Oosten der verwikkelingen
De inheetnsche. Arabische wereld stond op
tegen de Westersche wereld bij de bloed
baden van Palestina m 1929: zóó moet het
voorgesteld worden, en niet anders. Maar
daarbij zal men de vraag stellen, of dit alles
niet een uiting was van de bewustwording
der Palestljnsche nationaliteit?
Kan er voor Palestina en zijn bewoners
van nationaliteit sprake zijn?
Ik heb verschillende keeren daarnaar ge
vraagd. bij menschen die in Jerusalem ge
boren werden. De een zegt: ik ben Palestl-
nlaan; de ander antwoordt: ik ben Arabier;
de derde, wiens grootvader uit Duitschland
afkomstig was. antwoordt op zijn beurt: ik
ben „Ausland-Deutscher”
..Waarom zeg je dan niet Palestlniaan?”
.Dan zouden ze me in het buitenland voor
een Jood houden!"
..Waarom zeg je dan niet: Arabier?”
„Dan hield je me voor een halven wil
de Arabieren zijn ze in hun nationale
kleeding. maar Palestinlanen in een modern
colbert pakje
„En dus bestaat er voor jullie geen natio
naliteit?”
Maar daarop antwoordt hjj geestig: „On
est en train de la faire”: die is op het oogen-
blik in den maak! Want het einddoel van
het mandaat, dat Engeland kreeg, is: „een
staat te vormen uit Palestina, waarin tn-
heemsche Arabieren en Joodsche landver
huizers met gelijke rechten eendrachtig
naast elkaar zullen wonen en zich zelf be
sturen.”
Bjj het lezen van dergelijke aanhalingen
slaat men de handen ten hemel. Wat in
Zwitserland nu 's wél kon. blijkt in een twee
talig België toch maar puur ónmogelijk. Een
klein Joodsch Republlekje. ergens in een Pa-
lestiniaanschen Staat, aan zee gelegen, zou
nog denkbaar zijn. Een Staat waarin Izaak
en Ismaël als broeders samen leven, is een
utopie, die in het brein van géén, staatsman
moest opkomen. Het is dan ook de overtui
ging van leder, die met de dingen van het
Oosten op de hoogte is. dat Arabieren en
Joden elkaar onderling zullen verscheuren,
zoodra Europa ook maar één oogenblik de
hand terugtrekt van deze landstreek.
Maar de Sionist spreekt mij hier tegen
Het spreekt vanzelf, dat hij dit alles uit
het oogpunt van zijn optimisme beschouwt.
Hij meent aldus:
Dat het kómen
aanleiding zou
spreekt t—-
der Joden in Palestina
„j geven tot strubbelingen,
vanzelf. Liever dan den bodem aan
vreemden af te staan, zouden de groote
Arabische heeren die landerijen zelf bezit
ten. Op het oogenblik hebben zjj nog suc
ces. als zij hun menschen wusmaken. dat
de Joden gekomen zijn om hun moskeeën
af te breken. Maar in een volgend geslacht
zal dat heel anders zijn. In de vijfentwintig
jaar die nu volgen, zal het Arabisch volk in
zien, dat het avondland vooreerst in Azië
een zelfstandig Arabië in het binnenland
heeft geschapen. en zal Arabisch Pales
tina begrijpen, dat de Joden niet kwamen
om te veroveren, niet om de oude bevolking
te verdringen, ook niet om iets af te bre
ken. maar louter en alleen om óp te bou
wen. De Jood is in de wereldhistorie te
veel vervolgd, om zelf vervolger te kunnen
zijn. De Sionisten zjjn uit hoogere dan ma-
terieele beweegredenen naar' Palestina op
getrokken. Zü willen het land weer „bou
wen" en zjjn bevolking opvoeden. Zij willen
salem nooit
rerusalem”)
houden, du
k den store
de huidige wereldcrisis; men kan he>
met Tharaud houden voor een strijd tus
schen droom en werkelUkheid. eet
sen van die eeuwige onrust, die 1
poëzie is van Israël. of meene
Slonisme niets anders is dan een
noeuvre, in werking gezet door d<
selarij. om de aandacht van de
recht der volkeren. Is het
volk? Of is het niet veeleer
Daarover is geen uitspraal
om is dan ook de gewone
.historische rechten” verme
maals: het Slonisme is er.
160.000 zjjn Joden van alle
reld naar Palestina getrokkerl
gevestigd hebben onder de n
ming van Engeland en den V
Men kan er van zeggen wat
kan met abbé Augustin Lem:
Bijbel in de hand, voorspellenl dat de Jo
den toch den tempel van Jer -
zullen herbouwen t.L'Avenir de
men kan het voor een utopie
weldra tot stof zal verpulveren
van
Frankrijk de
-of in Pales
tina, voor Engeland van zoo groote betee-
kenis om het kanaal van Suez.
Doch mee dat de pan-Arabische zeepbel
uit elkaar gesprongen is. staat Arabisch Pa
lestina voor de Sionistlsche overrompeling.
Hoe was de verhouding nu hier?
Maar hier moet ook weer een onderscheid
betracht worden. Want Arabisch Palestina
bestaat uit een denkend gedeelte, en een
groote menschenmassa, die zich alleen be
kommert om de daagsche nooddruft. Dit is
de massa der plattelandsbevolking, de fel- I
lahs, daglooners en arme drommels, die
leven van een handvol rijst, of een korst
brood, wat uien en een sinaasappel. Dezen
waren het, die aan de Sionisten hun lande
rijen verkochten als zij er bezaten, en bij
hen in dienst gingen om den akker te be
werken. Zjj dachten aan niets anders dan
aan de winst die zij maakten. ZU kregen
geld in handen, daar de Joden hoogere loo-
nen uitkeerden dan zü gewend waren te ont
vangen Hel werd aanstonds duidelUk, dat
de Joden een zekere welvaart meebrachten.
Maar de groote Arabische heeren en land
bezitters, die auto's gekocht hadden na den
oorlog en er rük van leefden, omdat zü de
arme bevolking uitzogen, dachten er anders
over Er mocht vooral geen versmelting tot
stand komen tusschen de arme daglooners
•n het nieuwe element, dat op de kapitalen
van het buitenland steunde. De effendi's. di
de groote heeren. die toch altüd de kunst
verstaan om op het gevoel en de fantasie
van het volk te spelen, behielden hun over
macht op de kleine luiden. Mahomedanen als
rij. Bedrogen in hun pan-Arabische verwach
tingen. teleurgesteld ook, in hun hoop, om
met het overige Syrië vereenigd te worden.
*wvn zü den Engelschen allesbehalve vrien-
delük tegemoet gegaan. Pel slot staat het er de Westersche beschaving doen kennen,
Men H
alles doei
het. dat i
nisme is
werkelijkheid,
en een prakt
echter niet v
heftigste tegel
zou de meenin^
den der wereld te verzamelen op den bo
dem van Palestina! Dan zouden zü er erger
aan toe zijn, dan\de Joden die Mozes volg
den in de woestijn; want heel Judea be
staat nog altijd onveranderd uit barre steen
rotsen! Neen, mkn moet het zien, zooals
het omschreven weri
Europeesche Mogen:
„een
(Van onzen Parijschen dipiomatleken
Correspondent)
In mün vorige artikel zeide ik aan het
slot, dat er drie mogelijkheden zijn evn tot
een entente der volkeren te komen op het
gebied van handel en landbouw: een groote,
'n middelste en *n kleine.
De groote Unie kan aan den eenen kant
Omvatten alle producenten van graan (Hon
garije, Joego-Slavlë, Roemenië en Polen) en
aan den anderen kant al de industrieele
producenten, koopers van graan; Tsjecho
Slowakije voert 50 pCt. in; Oostenrijk,
Duitschland, Italië en eventueel Engeland,
Zwitserland, Holland, Scandinavië,
rijk, enz. enz. voeren 75 pCt. in.
Deze combinatie zou reeds bijna Pan-
Europa vormen, waarvan Briand droomde.
Zü heeft tegen zich, dat de verzoening van
talrüke en ulteenloopende belangen zeer
moeilük zou zün en dat andere continenten
er door in het harnas zouden worden ge
jaagd.
De midden-combinatle omvat de kleine
Entente, bestaande uit Roemenië, Joego-Sla-
vië en Tsjecho-Slowaküe in gemeen overleg
met Oostenrijk en Hongarije.
Zü zou groot voordeel opleveren voor de
Tsjecho-SIowaaksche Industrie. die een
breed afzetgebied zou vinden, maar zü zou
de andere, graan verbouwende landen niet
tevreden stellen. Absoluut noodzakelük zou
het zün, dat deze confederatie een zeer breed
handelsverdrag zou afsluiten met Italië en
Duitschland. die belde behoefte,hebben asm
graan. Als deze belde landen zouden eischen
dat men in ruil een partü van hun indus-
trie-producten zou afnemen, zou Tsjecho-
Slowaküe weer in ongunstiger conditie ko
men. Buitendien komt Frankrijk hier in het
geding Indien Duitschland er zich tevreden
mee zou stellen, op zuiver economisch ter
rein en in het openbaar pogingen aan te
wenden om tot een accoord te geraken met
centraal- en oostelük Europa en wanneer
bet zich niet gestort had in het betreurens-
waardlge avontuur van de douane-unie met
Oostenrijk, dan zou in dit verband de pu
blieke opinie in Frankrijk niet zoo geprik
keld zün als zü heden ten dage is. Maar in
de tegenwoordige omstandigheden zou elke
poging van Duitschland om zün betrekkin
gen met Oostenrijk en Hongarije en met de
Europeeschen Balkan dichter toe te halen, den
schün hebben alsof men de droomen van
een Midden-Europa weer nieuw leven zou
willen Inblazen, en nog meer, dat de „drang
naar het Oosten” weer op het tapüt ver
scheen. welke „drang" de botsing tusschen
de Germaansche en Slavische volkeren heeft
veroorzaakt en daardoor een aanleiding is
geworden tot den wereld-ooriog. Frankrijk,
wil het een toenadering met Duitschland
bewerken, moet wel het recht van Duitsch
land erkennen om zijn industrieele produc
ten aan landen te verkoopen, die het kunnen
voorzien van datgene waaraan het behoefte
heeft. Frankrijk heeft ontwikkeling noodig.
maar Duitschland ook. En de zeer verstandi
ge minister, met wien ik in zün villa te
Tabor al die kwesties besprak, erkende zelf,
dat bet dien weg wel op zou moeten gaan.
Zaterdagavond ongeveer 10 30 uur ia te
Best door een wegarbeider der spoorwegen
een ernstig feit ontdekt. Op weg naar zün
woning langs de spoorbaan loopend, vond hü
naar de ..Courant" bericht, ter hoogte van
de eerste slgnaalpalen van het statifcn Best
tusschen Best en Boxtel een zwaren üzeren
paal op de rails, die er dwars overheen lag.
Terstond verwüderde hü op het obstakel, dat
een ongeveer 3 M lange rail blükt te zün.
waaraan een gegoten üzeren bord Is beves
tigd waarop aankondigingen als .Halt” en
K M.” worden aangegeven. Deze zün
aangebracht bü eiken spoorbaanoverweg.
De paal in kwestie is te voren bü den over
weg, die zich op ongeveer vüf en twintig
meter afstand bevindt van de plaats, waar
het voorwerp werd aangetroffen, uit den
grond gerukt. De moeilükheden, die dit Uit
rukken moet opgeleverd hebben wüzen er
op, dat het hier geen kwajongensstreek be
treft.
Een groot geluk In dit geval is de omstan
digheid, dat de paal op dat spoor was ge
legd. waarover het verkeer Boxtel-Best
plaats heeft. Op dit traject passeert te Best
om 9.50 uur trein No. 193, de sneltrein, die
de laatste groote verbinding vormt tus
schen Niord- en Zuld-Nederland. Deze trein
die vooral Zaterdags zeer veel menschen ver
voert, heeft geen enkele hindernis ontmoet.
Van dit tijdstip tot 11.15 uur passeert hier
niets meer in die richting: eerst dan volgt
weer een goederentrein.
Op het tegenovergestelde spoor passeeren
echter, gedurende dien tijd, verschillende
treinen. De euveldaad moet dus tusschen
9.15 en 1035 uur geschied zün. Een uitge
breid onderzoek werd onmiddellük door de
zoo spoedig mogelük gewaarschuwde ge
meentepolitie en marechaussée ingesteld.
Van den dader of daders was echter geen
spoor te vinden. Ook Zondagmorgen waren
reeds vroeg verschillende politie- en spoor
wegautoriteiten en deskundigen ter plaatse.
Het terrein van den aanslag is afgezet, ter
bescherming van mogelüke sporen.
Tot op dit oogenblik ontbreekt echter elke
verdere aanwüzing.
zonder te droomen van bekeeringswerk. ZU
willen er den zegen van den arbeid brengen
en geen veroveringspolitiek voeren. Zie: zü
brachten er moderne theorieën van land
bouw en gereedschappen, draineerden de
moerassen en plantten er boomen. voerden
er hygiënische maatregelen in.... En nu
zal de Arabische, inheemsche bevolking van
hen gaan leeren, hoe te wonen en hoe te
arbeiden: zü zal den mest niet meer ver
branden maar op het veld gaan gebruiken:
zü zal haar voordeel begrijpen, nut trekken
uit onze industrieele bemoeiingen, uit de
electriflcatie die wü Invoerden, uit de han-
delsbetrekklngen die wü aanknoopten; zü aal
ons dankbaar zün om het nieuwe, gezegen
de bestaan en zün welvaart. En per slot
zullen wü samen. Joden en Arabieren, bet
land besturen
Maar deze utopie veronderstelt in den
Oosterling een Westersche gesstesgesteld-
held. die er zeker nü nog niet is.
Per slot gaat het In het Oosten altijd min
der om een nationaliteit, dan om een gods
dienst. Hier is het de religie die de
nationaliteit bepaalt, beperkt. Heeten wü
Immers ook de vereerders van Jehova niet
„de natie"?
De Joden van den Bijbel zelf hadden niet
vooral een Staat: zü hadden een nationaal
heiligdom- en hieromheen concentreerde
zich hun nationaal leven, hun heele be
staan. Zoo is ook de „heilige oorlog” der
Mahomedanen niets van een staatsinstel
ling of var. een bepaald volk, maar het ver-
schrikke'ük wapen van een godsdienst, die
boven staten en volkeren uitgaat. Wanneer
een Fries, een Zeeuw en een Limburger el
kaar in het buitenland ontmoeten, geven zü
elkaar als landgenooten de hand.
Maar zoo is het niet in het Oosten, waa.'
een christen Arabier zich als door een muur
gescheiden weet van een Mahomedaansch
Arabier, dl komen zü dan ook uit dezelfde
landstreek of zelfs uit dezelfde plaats
Maar daarom vereenigt de godsdienst
alleen ook weer niet alle belüders van een
zelfde geloof tot een hechte broederschap,
vooral niet als hierbü Oosterlingen tegen
over Westerlingen staan. En dit is weereens
cluklelük jeworden bü het overlijden van
den Grieksch-orthodoxen patriarch van
Jerusalem, den itden Augustus van ver
leden jaar. toen een opvolger moest ge
kozen worden.
Waarom gaf dit moeilükheden? Omdat het
hier een csieenlgheld betrof tusschen de
Grieksch-orthodoxen van Griekenland en de
Arabisch - sprekende. Grieksch - orthodoxen
van het Oosten. Bewaakster van het H. Graf
is (voor de Clr -orth. kerk: een broederschap
die uitsluitend uit Grieken bestaat de
groote meerderheid der Syrische. Arabische
□evolking heeft, door haar geestelükheid.
daaraan geen deel. De broederschap be
stuurt het patriarchaat en heeft het beheer
over de kerkelijke goederen sinds eeuwen.
Maar ook in dit kerkgenootschap, voorzoo-
ver het zich over de Arabische landen ult-
breidt, had de Jong-Turksche opstand van
De midden-combinatle kan Frankrijk ze
kere waarborgen verschaffen, omdat in die
combinatie zün geallieerden zullen zitten, nj.
de drie landen Tsjecho-Slowaküe, Joego-Sla
vlë en Roemenie. Deze drie landen hebben
samen ongeveer 50 mlllioen bewoners, ter-
wül de andere successiestaten, Oostenrijk en
Hongarije, er maar vüftien zouden tellen.
Dan is er tenslotte nog de kleine combina
tie, die eenvoudig zou bestaan uit het schep
pen van een handels-entente, tusschen
Tsjecho-Slowaküe, Hongarije en Oostenrijk.
Uit economisch oogpunt zou zü van groot
voordeel zün voor die drie landen In hun
geheel, maar voor Europa zit er het nadeel
in, dat zü noch het probleem van de land
bouwcrisis in oostelük Europa, noch dat der
industrieele crisis in Duitschland tot oplos
sing brengen.
Aangekomen in de hoofdsteden van drie
bü deze kwestie geïnteresseerde landen, in
Weenen. Boedapest en Belgrado, was het mü
mogeluk meer van nabü de voor- en na-
deelen van al deze groote pogingen te be-
studeeren.
De vrouw overleden
De vrouw, die Vrijdag bü het gasver-
stlkkingsgeval te Tilburg bewusteloos werd
gevonden, is, hoewel men er in geslaagd
was haar tot bewustzün te brengen, nader
hand toch aan de gevolgen overleden.
In den toestand van den man is geen
verandering gekomen. Men vreest echter,
dat ook hü het leven er niet af zal bren
gen.
katholiek. Géén van beide partüen is bus
goed gestemd tegenover alles wat 1
breeuwsch spreekt. Maar nu is er onder
Arabische bevolking, naar het voorbeeld
Jong-Turken. sinds den oorlog duidelük
streven naar zelfstandigheid merkbaar. I
zal het vreemd vinden in de XXe eeuw?
Hier is Gandhi s naam trouwens ook geen
leege klank gebleven. Met de Jong-Turken
had zich een „ottomanisatie” geopenbaard
in de Arabische provincies, die protesten uit-
lokte en leidde tot de vorming van Arabi
sche comité s, die zoo al geen onafhankelük-
held. dan toch autonomie en decentralisatie
van hel bestuur elschten. en gelijkgerechtigd
heid van de Arabische naast de Turksche
taal. En ook het Arabische achterland, fei-
telük onafhankelijk, werd door een stroo-
mlng van nationale sentimentaliteit aange
daan. Alleen streden de verschillende hoof
den er onderling om. wie de eenheid van
Arabië zou bewerkstelligen.
Een pan-Arabië werd nA den oorlog ge-
deeltelük verwezenlükt door de onafhanke
lijkheid van Hedjaz. van Irak, en door de
bastuursregeling van het Transjordaansche
Noch Engeland, noch Frankrijk dacht er
aan. om zün belangen op te geven in Syrië,
dat niet beter vroeg dan een Fransch man
daat. in den Libanon, waar
meeste sympathieën heeft.
Land
vroe-
’laat-
onder
,Jood-
Palestina zelf ontvangen
feestviering
dus gesteld
door de tractaten der
leden onderlingals
tehuis voor het\ Joodsche volk”, waar
dit vrüer kan streven\naar de ontwikkeling
züner eigen cultuur, top dezen grond waar
mee het Jodendom verbonden is „door his
torische banden”.
Zóó gezien, moet het lelt van het Sionis-
me niet verwonderen ln\een eeuw, die ge
kenmerkt is door de gro^peering der natio
naliteiten, in een tüd die den vrede van Ver
sailles berusten liet op hei zelfbeschlkklngs-
Fodendom nu eer.
r een religie?....
k gedaandaar-
uitdrukking van
eden. Maar nog
iTen getale var
>rden der we-
waar zü zich
looge bescher-
tolkenbond
inen wil: mer
s^m. met der
PATER AURELIUS LUBACH S.SX.C.
Koperen Priesterjubileum.
Op Woensdag 10 Februari as. herdenkt
de weleerwaarde Pater Aurelius Lubach van
de Congregatie der HH. Harten zün kope
ren priesterjubileum. In verband met het
feit, dat dien dag. Aschwoensdag, de Vasten
begint, is de kerkelüke feestviering een
week vervroegd, en is dus gesteld op
Woensdag 3 Februari.
Den avond te voren, op het feest
Maria Lichtmis, is er om 7 uur een plech
tig Lof. Op den dag zelf is er onder de
eerste H. Mis. die wordt opgedragen door
den Zeereerw. Heer Pater J. Thompson,
gemeenschappelüke H. Communie, waarna
om pl.m. 8.15 uur de jubilaris een plechtige
gezongen H. Mis zal opdragen, waarbü ze
ker alle geloovigen tegenwoordig zullen zün.
De jubilaris, die thans bijna 2 jaar as
sistent is van Pastoor Thomjjson. werd ge
boren te Vleuten op 16 Jan. 1895 en ont
ving de H. Priesterwüdlng te Ginneken
den loden Aug. 1919. Pater Aurelius Lu
bach begon zün priesterlüken loopbaan als
Professor allereerst aan de Damianusstich-
tlng. later te Valkenburg.
Naast zün zorg voor het parochiewerk
legde de jubilaris een bürondere activiteit
aan den dag op het gebied van Missle-
actle, terwijl zün naam ook onder de ka
tholieke drankbestrüders een goeden klank
heeft.
Wü gelooven zeker, dat het Pater Aure
lius. die zich in die paar jaren te Nlbblx-
woud zeer bemind heeft weten te maken,
morgen niet aan blüken van waardeering
en belangstelling zal ontbreken en bieden
hem van harte onze gelukwenschen aan op
aün koperen.Priesterfeest.
der pha-
■r slot dr
i dat hei
schünma-
Vrümet-
aeuov. 'j*1* vereld af
te trekken van haar eigenlük doel! dat dan
het verderf der wereld zün zou, door ge
not en wellust. een stelling waaraan Henry
Ford een boek gewijd heeft ..De internatio
nale Jood", dat alleen nog maar inlhet En
gelsch en het Spaansch bestaat; óf óo'-
voudlg gelooven met Paul Pic. profl
internationale publieke recht te Lyp
de mogelüke verwezenlüking van eert
Palestünschen Staat; zeker is n<
ditzelfde Slonisme. met het Sovjetli
Rusland en het Fascisme in Italië, e
meest i.„.?^2
moderne Europa van na den oorlog.
Maar wie zich nu voor het Hellij
interesseeren, evenals de kruisvaarder
Ver bezorgd voor het lot der Heilige
jen. moeten zich toch wel niet
nieuwsgierigheid afvragen, hoe deze
sche Invasie in 1-1-22"
werd.
Dat de rabbi's van Jerusalem dit
ne element" der Joodsche gemeenscha!
dan met leede oogen zagen I
reeds aangestipt. Maar de Sionisten