r ONS BLAD .1 1 J JOANNES DOMINICUS JOSEPH AENGENENT Quadragesimo Anno MM hP ■J rnaamst^Nieuws iis-col>ecte in de hoofdstad heeft opgebracht. ia E dit nummer bestaat uit vier bladen twintigs/e jaargang MAANDAG 8 FEBRUARI 1932 No. 32 ZES EN CHINA’S BEWAPENING BISSCHOP VAN HAARLEM, aan de geestelijkheid en de geloovigen van ons bisdom DE BAROMETER il JOH. LAUWERS ^VERWORPEN Ilenstreek 4 JAPAN S OPMARSCH NAAR CHARBIN Voor het crisis-comité alle stoomprijzen DOOR DE GENADE GODS EN DE GUNST VAN DEN APOSTOLISCHEN STOEL a z STOOMERIJ S. KROM - PAYGI OP 3 ALKMAAR Ontwikkelen en Afdrukken De loonsverlaging in de Bloem J U ST IT IA-ET-FAX- T t? tl f 750.- ^Il^.'n^ J 250.- I 125.- t 50.- J ÏAH ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL AAHGIFTE MOET, OP STRAFFE VAh 'vERlÏeS WEERBER1CHT f o 1 I l I J I I I Sjanghai een rol speelde de verdediging van I l hfl H. EEN AANSPORING. f. Wat Albert Carré overleden. ZALIGHEID IN DEN HEER i i rot« i III. EEN WAARSCHUWING. I da ren Barometerstand 9 uur v.m.: 770. Stilstand. I: wonden opgestoken om 5.30. I L EEN AANKLACHT I M Je 1 to- barometerstand 7733 te barometers te nd 753.7 te het en 1! 'I n van I» ll S?een 5 i r Collecte te Amsterdam Japansehe leger Mandajoerfle verder binnen, nn reeds l om de forten van Woesoeng. i i r t e I ben iaar d- o- NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD tr ABONNEMENTSPRIJS: Per kwartaal, voor Alkmaar L— Voor bulten Alkmaar 235 Mei Geïllustreerd Zondagsblad 0.60 hooger l i ka te In H» jeld waa B mijnramp in België. Drie dooden L Vele mijnwerkers ingesloten. nval op de Woesong-forten. Groote voor de Japanners. lep kei o. en ngen. Bent nofd Unge oelde den alles een aten, arde 4k het be- Op last van Z. Hoogw. Excellentie. TH. W. PICHOT. Secretaris. te Hemmen (Bet) d<fcd in haar gevonden. Waarschijnlijk misdaad in het spel. TELEFOON 1523 (3 lijnen) Licht op De lantaarns moeten morgen I l eren Xenr c te Ro- inn. on». iar- cm leid ad un- mg ik nmel open, mag d ia. Unc) apen, sten :hel- Bnel t de idr voor- be- der De ur- Op wit nir, sn- Moordaanklag te Maastricht. De Nederlandersjte Sjanghai. Hun toestand niet aorgwekkend. bannen, en waardoor van zei nt,che samenwerking tusschen Goed uitgernst trekt hel Japanache leger Mandsjoertje verder Mn—. w reed, d. ki—en Russische invloedsfeer bedreigend. Deao fete werd gzztareen dfd» —a iin'MBitai I aaRMlMitliW tusschen Noord-Wes tg- wind, aan- <*»J een breuk r«n I 40 •rtn Paus moge en dat wij. h rerlie» »an ‘n anderen rinser Ui 7/h ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels 135: elke regel meer 0-35 RECLAME per regel 0.75 voor de eerste pagina: voor de overige pagina's 0 56. RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD” bfj vooruitbetaling per plaatsing 0.60 per advertentie van 5 regels: Iedere regel meer 0.12 sche regeering verzoekt bijeenroe- den Volkenbondsraad in verband staatsgreep in Memel. zal dit Ons herderlijk schrijven op Zondag Quinquagesima in alle kerken van Ons Bisdom en in alle kapellen, waarover een Rector is aangesteld, op de gebruike lijke wjjze warden voorgelezen. Gegq^en te Haarlem, den Isten Febr. 1932 t J D. j. AENGENENT. Blsschop van Haarlem o r Het aafibod der patroons geen basis voor onderhandelingen dat in onze maatschappij de lichamen ont breken, die met publiek gezag de regelingen kunnen treffen, welke op sociaal -economisch terrein noodig zijn. De burgerlijke over heid is niet in staat om hier in naar behooren te voorzien En nu het 1U- dlvldqalisme de vroegere corporaties die van de overheid de bevoegbeld hadden ontvangen on> <Ut alles met autoriteit te regelen, heeft doen verdwijnen, kunnen de burgers In hun bonden en organisaties wel eenigen steun vinden, maar deze missen de autoriteit, die noodlg te om de noodlge kracht bjj te zetten. En ten slotte, in het economisch leven ont breekt leder leidend beginsel. Het liberalisme heeft gemeend, dat de absoluut vrije concur- rentte bet leidende beginsel zijn kon Maar ofschoon de vrije concurrentie, gehouden bin nen bepaalde grenzen, zonder twijfel nuttig is, kan zjj geen leidend beginsel zjjn, zoo als de ondervinding overvloedig beeft be wezen. De economische dictatuur kan zulks evenmin of Ifever nog minder, omdat zü een blinde tyrannic en een gewelddadige macht is. Hooger en edeler krachten moe ten wortizn opgespoord om het economisch leven te leiden. En dat zijn: de rechtvaar digheid en de naastenliefde. Zietdaar, Bern. Gelogvigen, de verschrik kelijke aanklacht van den Plaatsbekleeder van Jesus Christus tegen de structuur van bet economische leven onzer dagen. Wü sullen thans zien, welke de genees middelen zijn, die door den H. Vader wor- <ten aangegeven. teX ongevallen verzekerd voSr eeT X/'v^iXdeTltklZtea^" f3000.- onmecbiktbeld UX wérken door De in de hoofdstad gehouden collecte, welke georganiseerd was door het Amster- damsch Crisis Comité 1931. heeft in totaal opgebracht een bedrag van 50.800.waar uit wel blijkt, dat deze collecte een groot succes is geweest. Naar wj) vernemen, is door de organisa ties van werklieden in het bloembollenbe- drljf aan de organisaties der werkgevers bericht, dat het petroonsvoorstel om het loon tot 18per week te verlagen, voor haar geen basis voor onderhandelingen kan uitmaken. De organisaties zijn bereid over een loonsverlaging te spreken, maar dan dienen de patroons, aldus hebben de wejk nemers medegedeeld, hun basis van 18. te verleggen. abnormale der.inhuren. voor een bepaalden tijd. Op dat al zal hij wettelijk thans aanspraak kunnen maken. Verdrietig, om zooveel verspilden arbeid; en zooveel vernietigde verwachtingen. Maar het heeft geen zin na te kaarten om wat had kunnen zijn en wat,* helaas, niet Is. Het eenlge wat nog te doen valt en waar op we met klem zouden willen aandringen. Is, de Pachtwet weer op de helling te zetten. Ze dient ten spoedigste weer aan de Kamer te worden voorgelegd. In gewljzig-den vorm natuurlijk- In het ver worpen ontwerp zullen veranderingen moe ten worden aangebraclit. zoodat bet ern. stlgste bezwaar, met name het bezwaar dat de stem van vele leden der Éérste Kamer In afwjjzenden zin bepaalde, komt te vervallen. Het recht op weder-inhuur. dat velen als een onduldbare laeperkipg van het eigen domsrecht beschouwden, zal dus uit het ont werp moeten worden gelicht: mogelljK kan dit worden vervangen door een schadever- goedingsstelsel. dat niet zoozeer den wrevel der tegeirsleuanende Senatoren zou verwek ken. Hoofdzaak is. aat van het goede in de thans verworpen Pachtwet gered worde wat er te redden valt. En het hoeft niet nogmaals een lijdens geschiedenis van jaren te worden. Het mag selfs niet. Met doortastendheid kan, waar het voorbereidende werk al gedaan is. stel<g nog dit jaar een nieuwe Pachtwet, zfj hal dan in minder gelukkigen vorm dan we had den gewenscht. In het Staatsblad komen te staan. door den Paus heel In het bijzonder de nadruk gelegd. Die samenwerking kan alleen tot stand komen, wanneer er heerscht een geest van ware solidariteit, en die solidari teit is ónmogelijk zonder oprechte naasten, liefde. Alles wat daarmede In strijd is. staat iu den weg aan het zoo noodzakelijke her stel der maatschappelijke orde, Op het aan- kweeken van dien geest van naastenliefde, solidariteit en harmonische samenwerking, moet dus ons streven fóór alles gericht zijn De Paus eindigt dan ook met een krach tige aansporing lot alle Christenen, om aan het herstel der maatschappelijke, orde door volledige beleving der christelijke zedenwet made te werken, en op die wlfze een ver- hRen apostolaat uit te oefenen. iedereen redelijk deel ervan ten goede kome. Bidden wij voor onzen H. Vader Paus Plus XI, die ons zulke heerlijke lessen gaf voor herstel der maatschappjjlke orde. ook voor H. M onze geëerbiedigde Konin gin, die ons In haar Kerstrede op zoo echt christelijke wijze wist op te wekken om met moed en vertrouwen de moeilijkheden van dezen tijd te dragen. En tot bewolkt tot betrokken. regen, later sneeaw, tem- Verwachting: Matige lijk* tot Noord-Oosteljjken iwaar vankeljjk peraiuur om het vriespunt tot lichte vorst. Hoogste Vestmanör. Laagste Skagen. WU komen nu, Bern. Geloovigen, aan het derde" punt, waarop Wij U wilden wijzen De Encycliek bevat namelijk ook een ernstige waarschuwing, om namelijk bü onze critiek op de bestaande toestanden ons te wachten voor overdrijving. AI is de aanklacht gewei, dig, al is ae aansporing om te •“■herstellen krachtig, een waarschuwing om niet te over drijven acht de Paus tewh op haar plaats. Zoo wijst Hüjop het göéde, dat binnen het raam oer bestSande orde in de laatste ften- ,taUeR van jaren, vooral na bet verschijnen 'van „Rerum Novarum", is tot stand geko men, op de -'ele verbeteringen, die de ar beidende klasse reeds verkregen heeft. Zoo verheugt Hij zich er over, dat de toestand, waarin de arbeiders verk*rrdtn by de ver. schljnlng van genoemde Encycliek van Leo XIII, „In onzen Lijd niet meer in gelijken omvang bestaat”, en ..dat de arbeiders van onze dagen „zich ruimere en zekerder be staansvoorwaarden hebben weten te verschaf fen.” Zoo spreekt hij zelfs van ..heerlijke vruchten", die door het zaad, hetwelk in „Rerum Novarum” werd uitpestrooid,* tot heil der meufl^heid zjjn voortgebracht. En daarom moten wij ons tegenwoordig productiestelsel volgens Pius XI niet verwer pen als een stelsel, dat in zich zelf te ver- oordeelen zou zijn. Pius XI verklaart, dat ook Leo XIII zulks niet deed, en hij beaamt diens meenidg'ten volle door te zeggen: „en inderdaad, uit zich splf is het ook niet ver. keerd.” Daarom moeten wij ons wachten om evenals de socialisten en communisten de kapitalistische productiewijze als zoodanig te bestrijden en te eisclr’n, dat dit stelsel als zoodanig moet verdwijnen. Alleen de ver wording van liet stelsel moeten' wy met alle krachten tegengaan en die verwording is volgens den Paus dan aanwezig, wanneer het kapitaal alleen zyn eigen belangen op het oog heeft en geen rekening houdt met de menscheiyke waardigheid van den K: beider. De Paus leert ons dus, dat wy de zonder twyfel groote fouten, die het stelsel ndg aankleven by al de verbeteringen, die reeds verkregen zyn. moeten bestryden, maar niet het stelsel in zich. Met deze beteekelhs van onzen stryd moeten onze uitdrukkingen in overeenstemming zyn. Anders stichten wy onberekenbaar groote verwarring zoowel by werknemers als by werkgevers, terwyi wy tevens groote schade doen aan het streven naar de harmoerische samenwerking tusschen deze twee maatschappeiyke klassen, die toch volgens den Paus vóór alles noodzakelUk is Een tweede fout, waarvoor wij ons moeten wachten, en die verband houdt met de zoo juist genoemde, is te meenen, dat het arbeids contract op het toonstelsel in zich onrecht vaardig is en dus eveneens moet verdwijnen on plaats maken voor een ander stelsel. De Paus aarzelt niet om deze meening te be. stempelen als „een dwaash-ld”. en als „een schandeiyk onrecht”, aan Leo XIII aange daan, die het toonstelsel -.Is zoodanig onom wonden aanvaardde In „Rerum Novarum”. Wat wy volgens den Paus wel mogen doen, en wat Hij zelfs gewenscht acht is. dat wy er naar streven om het looncontract „voor zoover dit mogeiyk is. aan te vullen door andere instellingen, die den arbeiders ten goede komen, wy denker, hier aan het maat- schapscontract. aan het stelsel van aandeel In de winst en aan het arbeldersactlona- rlaat, d.wz. het steWel, waarby de arbeiders aandeelhouders worden In de onderneming. Maar het looncontract, als in zich onrecht, vaardig veroordeelen, is niet overeenkomstig de leer van den Paus. Een derde fout, waartegen Pius XI waar, schuwt, is de meening, dat de arbeid de eenige titel Is, waarop men Inkomen man gAüeten, en dat ieder Inkomen o( bezit, als het niet door arbeid verkregen wordt, als anrechtvaardlg moet worden veroordeeld, mjuw. de meening, dat ieder arbeidsloos In komen moet verdwynen. De Paus noemt deze meening ..gevaariyk" en geschikt om te misleiden. Er waren er. die zich, ten gun ste van die meening beriepen op <je woorden van den H. Paulus In zyn brief aan de Thes- salonlcensen„Wie niet werken wil. moet ook niet eten” (2. Thess. 3, 10). De Paus noemt dit beroep „even dwaas als onge. grond". Want de Apostel veroordeelde met die woorden alleen „hen, die zich van wer. ken onthouden, ofschoon zy werk kunnen vinden en moeten’ werken; doch dat de ar- beid de eenige titel is, waarop men onder hond of Inkomen mag ontvangen, leert de i De Eerste Kamer heeft de Pachtwet ver worpen. Teleurstellend, zeker. Zo bevatte voor den pachter verschillende zeer gelukkige en biliyke bepalingen. Ze gal hem het recht op een redelykè vergoeding door hem aangebrachte verbeteringen: recht op vermindering van de pacht by zeer omstandigheden; recht bp we. op continuatie van de pacht Het zal U niet bevreemden, beminde Ge loovigen, dat het woord, hetwelk wy in dezen Vastenbrief tot U willen richten, een weer klank is op de Encycliek, die het vorig jaar door onzen H. Vader Pius XI by dé veertig jarige herdenking van de uitvaardiging der Encycliek Rerom Novarum is uitgegeven, na- tnelljk de Encycliek Quadragesimo anno. Die Encycliek irómers is van zooveel beteekenls In den tyd. waarin wy leven en waarin ook door ons. Katholieken, op diep ingrijpende verbe teringen In de bestaande economische ver houdingen wordt aangedrongen, dat WU het als een heiligen plicht beschouwen U, be minde Dlocesanen. nader omtrent dit merk waardige Pausclijke Document In te lichten. Daar is geen vraagstuk, dat In onze dagen meer de aandacht in beslag neemt dan het sociale vraagstuk. En het Is Ons een vreugde, U het licht, dat ons aller Vader in Christus over dit actueele vraagstuk heeft doen schijnen, In al zyn helderheid te mogen too- pen'. Welnu, in de Encycliek kunnen WU, wanneer men haar goed leest, onderschei den: allereerst een aanklacht, vervolgens een aansporing en tenslotte een waarschuwing. Allereerst bevat de Encycliek een aan klacht tegen de fouten, die ons tegenwoor dig productiestelsel aankleven. En wanneer WU die aanklacht In één woord willen sa menvatten, dan moeten Wy zeggen, dat de Paus het woncmlsch liberalisme aanwast als de groote schuldige, als de oorzaak van alle misstanden. OU weet. bem. geloovigen, wat onder eco nomisch liberalisme moet worden verstaan. H«g^| het systeem der ongebonden vryhetd op het terrein van het soclaal-economische leven, op het terrein dus, waarop de verhou dingen tusschen werkgevers en werknemers moeten worden geregeld, het terreinu»raarop handelaars en consumenten elkamNt- ont moeten en de prijzen der waren moeten «a. worden bepaald, het terrein, waarop de geld bezitters in verband met handel, landbouw en nUverheid hun invloed doen gelden. Het is hetzelfde als 1 systeem van het Individua lisme op sociaal-economlsch terrein.. d.w.z. het stelsel, volgen? hetwelk ieder individu voor zich zelven mag morgen zonder dat de normen dtr zedeiykheid bU het soclaal-eco- nomisch Qiandelen regelend en heerschend hebben op te treden het stelsel derhalve, waarbij het eigenbelang tot eenig motief bij het economisch handelen wordt verheven, het stelsel dus van het egoïsme. Dat systeem wordt door Paus Pius XI zoo krachtig mo gelijk in de nieuwe Encycliek veroordeeld. Het is merkwaardig, op hoeveel plaatsen in de Encycliek dat economisch Uberglh als de oorzaak van de tegenwoordige socl misstanden wordt aangeduld. En wy mo gen dan ook zeggen, dat deze Zendbrief de Encycliek is vooral tegen het economisch liberalisme. Zeker, ook het socialisme wordt er in door den Paus veroordeeld en zelfs Die geneesmiddelen »Un er twee. En de Vader der Christenheld richt als hét ware een smeekbede tot de geheele wereld, om toch die twee middelen tot herstel der sociale orde aan te wenden. Maar het U duidelijk, dat die aansporing In de allereerste plaats bedoeld is voor allen, die den Naam van Christus beidden, omdat zy verplicht zyn aan de wereld het voorbeeld te geven. Welke zyn dan die middelen? De Paus zegt het zoo duldeiyk: „tikee dingen al zUn noodzakeiyk, hervorming van staande inrichtingen en verbetering zeden”. Allereerst hervorming van bestaande in richtingen. En daarmede bedoelte de Paus, dat ons aller streven er op gericht moet zyn, om te komen tot de instelling van die openbare lichamen, die men in den laatsten tijd aanduidt met den naam van „bedrijfs- schappen”. Welken naam men ook kiest, zakeiyk worden er onder verstaan instel lingen, die door de burgerlhke overheid worden bekleed met het noodlge gezag om de zaken, die het economische lewn betref fen, te regelen en te ordenen. Zij moeten zUn samengesteld uit afgevaardigden van de groepen, voor wie de te maken rege lingen van belang rijn. Tot nu toe heeft de Staat zelf noodgedwongen zich met die regelingen moeten bemoeien. Maai preollsch ta. het hem onmogeiy^ om af doende regelingen voor 'de uiteenloopende •.slangen te treffen, en bovendien ig het 'ok onlogisch en sen verrtorln-’- van t*e de. orde, om datgene, wat door een klei nere ondetgescu.i,..- „cstanu gebracht kan wr-'ten nsar <-en t-no-sre gemeenschap te verwijzen. Aan de instel ling dezer lichamen moeten' medewerken de reeds bestaande sociale vereen (gingen, met name de vakvereenlgingen. Daaraan moeten, volgens den Paus, ook medewer ken de staatslieden, wier sociale politiek daarop moet gericht zyn. Daardoor zal een belangrijke stap gezet zyn omgiet indivi dualisme in het economisch leven te doen ophouden. Daardoor zal tevens ook ver oordeeld zyn de betreurenswaardige klas senstrijd. Want die instellingen steunen op bet princiep der solidariteit, het prin ciep der harmonische samenwerking van de betrokken part yen. Toch zal men het in het leven roepen van deze bedryfsraden de orde In de maatschappij niet hersteld en de sociale vrede niet verzekerd zyn. Op het Invoeren van die Instituten alleen mogen wy onze verwachtingen niet te hoog bouwen. De Paus zegt het op meerdere plaatsen van de Encycliek ultdrukkeiykvóór alles is noo dlg een hernieawde beleving van de zeden wet. „Alle pogingen om de maatschappij te hervormen,” zoo zegt hy o. a., ..zullen vruchteloos zijn en geen geneesmiddel zal baten, tenzy de menschen weer openiyk en oprecht terugkeeren tot de leer van het Evangelie.” En daarom verklaart hU ver der, „dat die zoo gewenschte herbouw der maatschappy moet voorafgegaan worden door een vernieuwing van den christeiyken geest.” En dan noemt de Paus in het bijzonder de christeiyke beginselen der rechtvaardig heid en der naastenliefde, die de leidende beginselen moeten zyn In economische ver houdingen tusschen de burgers en de maat- achappeiyke klassen. Worden die twee be ginselen beleefd, zooals het moet, dan zal bereikt worden het doel, waarnaar reeds Leo xm streefde en waarop door Plu» ^1 nog eens de bijzondere nadruk wordt ge legd, nJ. dat de arbeidersstand zal worden opgeheven, en dat In de toekomst „de voort gebrachte goederen-overvloed in ruimere mate ook ten deel volle aan hen. die den arbeid praesteeren”, m.a.w. dat ook „de arbeider door spaarzaamheid zyn bezit hoo ger kunne opvoeren, opdat door een ver standig beheer de lasten van'het gezin met meer gemak en minder zorgen door hem gedragen kunnen worden”, en opdat hU „ook de rustige zekerheid kan hebben, dat na zyn dood voor zyn achtergebleven betrek kingen eenigszlns is gezorgd”. En dan wijst hy er vervolgens op. dat aan de liefde een nog voornamere plaats moet worden toegekend dan aan de recht vaardigheid. Letterlijk zegt hij: „BU dit alle» neemt de liefde de> voornaamste plaats In". HU wil geenszins, dat deze In de plaats treedt van de rechtvaardigheid. Maar hy noemt hen „onbezonnen hervormers”, die louter en alleen van de rechtvaardigheid de oplossing van het sociale vraagstuk ver wachten. Evenzeer als WU kunnen zeggen, dat deze Encycliek de veroordeellng bevat van t economisch liberalisme, hetwelk bet egoïsme ten troon verhief, zoo mogen WU ook zeggen, dat deze Encycliek is de Encycliek van de naastenliefde. Want „de rechtvaardigheid al leen zal nooit in staat zyn de menschen te vereenigen in een harteiyke eensgezind, heid.” Zulks kan alleen de naastenliefde, waardoor men elkanders belangen leert be grijpen en waardeeren, waardoor zoowel het egoïsme als de klassenstryd wordt ultge- :lf een hannoni- de verschillende ktaeaen tot stand komt. Op de harmonische i de klassen wordt I wordt het nog eens nadrukkelyk onvereenig- I baar verklaard met ohze katholieke levens- I beschouwing. Maar maken WU ook een ver- -geiyklng tusechen Rerwm Novanun en Qwa- drageslmo anno, dan kan het niet anders dan Ons opvallen, dat de eerste Encycliek veel uitvoeriger tegen het socialisme op treedt, terwyi de jongste Epcycllek veel meer de aendacht vestigt op het economisch libe ralisme. En nu zeggen WU niet WU stel len er prijs op dit nogmaals uitdrukkelUk te bevestigen dat alle liberale werkgevers practlsch dat stelsel beleven. Maar het sys teem is er en t heeft een verderfelUken in vloed uitgeoefend, zoodat zelfs ook katho lieke werkgever» er door werden aangetast met liet droevige gevolg, dat duizenden en nogmaals duizenden katholieke arbeiders aan de Kerk den rug hebben toegekeerd en bet geloof hebben verloren, In de meening, al was *t dan ook een valacbe meening, dat aan de Kerk moest worden *nagzarhrszen. wat velen barer kinderen ten opaichte-ren <w6M- vaardlgheid en naastenliefde in het econo misch teren misdreven. En misdreven wordt er veel. Allereerst beantwoordt het arbeidsloon lang niet altUd aan hetgeen dom de recht vaardigheid, het algemeen welzUn en de naastenliefde gevorderd wordt. Want terwUl deze drie factoren te zamen een toon eischen, dat voldoende Is om een arbeider en zUn gezin te onderhouden, bluft dit in vele gevallen beneden dle.grens. In de tweede plaats veroorzaakt de indivi dualistische geest, dat de eigendommen meer malen niet gebruikt worden, zooals dit door God wordt gewild. Want ofschoon bet bezit van de goederen dezer wereld "olgens Gods bestel particulier bezit moet zUn. moet over eenkomstig de leer der Kerk t gebraik dier goederen zóó zUn, dat zU ook strekken ten bate van anderen. Doch de Paus zegt het onomwonden, dat in onzen tUd de goederen .verre van behooriyk zUn verdeeld, en dat zy aan de verschillende klassen van men schen niet volgens biliykheld ten goede ko men.” Ten derde, wat nóg erger ta, niet alleen de materieel: belangen van velen worden niet voldoende verzorgd, maar ook de geestelUke belangen worden lang niet genoeg behartigd. „Ons hart siddert," zegt de Paus, „als wU den ken aan de groote gevaren, waaraan In de hedendaagsche fabrieken de deugd der werk lieden (vooral de jongere) en de eerbaarheid van meisjes en vrouwen wordt blootgesteld.” Bovendien diezelfde geest beeft er toe ge leid, dat in onze dagen meermalen aoor een ongebreidelde zucht naar overneerschlng, een „onbegrensde macht" wordt uitgeoefend op het economisch leven door degenen, aan wie de eigenaars hun goederen ter bewaring en beheer toevertrouwen. Dezen gebruiken ze somtUds „geheel en al volgens eigen in zicht en'oordeel," en oefenen een „despo tische economische overheersching” uit, waaronder niet minder dan de werknemers ook de werkgevers zuchten, doordat de on dernemingen van ben afhankelUk zUn. Vitte zich vroeger het egoïsme meer in den strijd van den enkeling tegen den enke'lng, thans uit het zich bUzonder in een concentratie van machthebbers, die op het economisch le ven een ware tyrannle uitoefenen. Vervolgens ia bet een aeer groote fout, BUREAU! HOF 6. ALKMAAR Telefoon: Administratie No. 433 Rodartle No. 633 Apostel, zoo zegt de Paus. In het geheel niet.” Zletdaar, B. G., de korte inhoüd van den heeriyken Zendbrief, die in de geschiedenis voortaan zal worden aangeteekend als een nieuw bewijs van de groote wijsheid en den onverschrokken moed van onzen Hei ligen Vader Pius XI. die de wonden, waar aan de wereld Ujdende is. wist bloot te leggen en In haar diepte te peilen, en voor de verdwaasde wereld openiyk als aanklager durfde optreden en een krachtige aan sporing richten om van den Ingeslagen weg terug te keeren, terwyi hy tevens In zUn voorzichtigheid en bezorgdheid zUne kinderen over de ganse he aprde meende te moeten waarschuwen om 'zich te wachten voor overdreven critiek. Wat WU van ganscher harte hopen, is: dat de ideeën van Onzen H. Vader, in Qoadrazesimo anno neergelegd, gemeengoed mogen worden van al de Ons onderhoorlge diocesanen En daarom roepen wU al onze Priesters op om allereerst die Ideeën In zien op te nemen en ze als apostelen te ver kondigen. Maar wy doen ook een dringend beroep op de leeken in Ons Bisdom, om toch gevolg te geven aan de aansporing van den Paus om leder voor zich met alle krach ten mede te werken aan het herstel der maatschappelijke orde door In de beoefening van de rechtvaardigheid en de naasten liefde by al hun economisch handelen een. voorbeeld te zUn voor de anderen, opdat van ons, kinderen der Katholieke Kefk. een heilzame stuwkracht moge uitgaan tot vernieuwing van de wereld in ChrlstelUken geest. WU gfuuT'tegemoet een tyd van gebed en boete. BiddenSwU In den H. VastentUd meer dan anders, en maken WU daarby deze In tentie, dat de stem vai. den gehoord en gevolgd worden. Katholieken, z^lf m de eerste plaats zyn theorieën in practyk mogen brengen. En wanneer wU in dezen tyd ook boete doen, welke., haar wU hopen, zich niet tot de voorgeschreven vasten en onthouding zal beperken, dan moge die boete worden ver richt in den geest van onthechting aan het aardsche. opdat in ons moge groeien het besef, dat niet het opstapelen van stoffe- lUke goederen ons levensdoel mag zUn. maar dat wy er naar moeten streven, dat.aan een f

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 9