ONS BLAD
I
Voornaamste N ieuws
VORSTELIJKE BEGRAFENIS IN SAKSEN
rs
Wij gaan vooruit!
DRIE KONINGSZONEN
D!T NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN
WOENSDAG 24 FEBRUARI 1932
ZES EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 46
f 750
f50
f40
f250
ONS KIESREGLEMENT
LO
DE BOTERUITVOER
DE BAROMETER
EN
KIPPEN- EN EENDENEIEREN
UIT NOODWEER GEHANDELD?
RIJKSTELEFOONREGLEMENT
VERZOEK
Adverteerders
rs
HET DRAMA TE ECHT
Het Duitsche contingent
moet verhoogd
Vrees voor een onvoorzien
noodgeval
HET CONFLICT IN HET
VERRE OOSTEN
ANDERS VERDRINKEN WE
BINNENKORT IN DE MELK
NEDERLANDERS
TE SJANGHAI
AUTO MET DRIE TON IJZER
TE WATER
PLANNEN VOOR
ONTRUIMING GEREED
INVALIDITEITSVERZEKERING
MIJNARBEIDERS
•m-
ike.
A 1
ENGELAND EN DE NEDERL.
CONTINGENTEERING
JOÏL LAUWERS
PAVGI OP 1
ALKMAAR
Fototoestellen div. prijzen
MMG1FTE MOET, OP STRAFFE VAN VERUES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
No. 433
loot
rtag uit het gemeentefonds aangenomen.
alles
Tardiea’s regeeringsprocram.
Amerfea
ean
Het uitblijven der Rijksbijdrage
Barometerstand 9 uur vun.: 782. Stilstand.
SJANGHAI, 22 Febr. (ANETA».
Na
.(Nadruk verboden»
binnenkort kan
In-, door- en uitvoer
Zeeman bij vechtpartij gedood
ondersoek
De
gemaakte
ren
aan
is-
de
OE DIRECTIE
duizenden
zullen
De rapporten der deskundigen
ingediend
ABONNEMENTSPRIJS
Per kwartaal, voor Alkmaar 3.
Voor buiten Alkmaar 2.35
Met Geïllustreerd Zondagsblad
#.60 hooger
het
Partij
By de Tweede Kamer is Ingediend
wetsontwerp tot wyzigmg en aanvulling
In verband met de conflicten In China
is er vertraging gekomen in de aflossing van
personeel aan boord van de uit Ned. Indië
thuisvarende marine.
Omstreeks 50 Chlneesch-Nederlandsche on
derdanen. meest studenten, hetbro Sjanghai
reeds verlaten. De meeste E-iropessch-Neder-
landsche onderdanen wachten het advies van
het Consulaat af.
levenslange geboete ongeschiktheid tot werken door
verlies van beide urmen, beide boenen ot beide oneen
genomen
te
van
»ea.
nog
:r«
en
an
de
de
ivo
de
n-
r«
de
l»
party
en
De chauffeur op vrtj* voeten.
De chauffeur, die is gearresteerd in ver
band met het plotseling overlijden van den
Engelsche architect. Maandagavond op de
Borneokade, ia Dinsdag door de politie op
vrue voeten gelaten. Uit de lijkschouwing is
niet komen vast te staan de oorzaak van
den dood van den Engelschman.
op
en
Zitting van den Duitschen RUkadag.
Göbbels geschorst.
Friedrich August van Saksen met ksata-
kiyke eer begraven.
Vertraagde aflossing van Marinepersoneel
In verband met het Chineeseh-Japansche
conflict.
De moord op den toren van de Gerardus
Majeltakerk te Amsterdam voor het L<»ofd-
stedeiyk Gerechtshof.
Mi verlies ren *3
andoren vinaar
&Og
Hen
or-
Uen
len.
sht,
sou
Uk»
toe
ul-
ien
iyk
ien
el*
er»
80-
Radicalen afzUdig van de Franacha
grootingsdebatten.
Eenzijdige wapenle vering
aan Japan.
ien,
del.
Hen
an-
La-
een
-> In ge-
idustrle
Loopen is dan ook maar loopen.
Niemand die dit gaarne doet.
Zeifs al doet het ook de ronding
Van Je embonpoint zoo goed!
Liever nemen wy een loopje.
Wordt het loopen tot een plicht,
Met het zielig wegmarcheeren
Van je vleeacheiyk 3?wlclit.
Loopen rfftt naar bulten adem
En naar gaten in je sok,
Loopen past meer by gedichten
Of het uurwerk van een klok!
Ixxipen.... ja, wie zal nog loopen.
Als je voor een prikje rydt;
Loopen is voor Amsterdammers
Thans volmaakt verleden tyd!
Want de taxi's ryden voortaan
Van af tien cent reeds per rit,
Onderwyi je als een heertje
Deftig In een auto zit!
Loopen? dank u. wie gaat loopan?
want een taxi la goedkoop.
En too rydt men in de hoofdstad
Thans de crisis op den loop!
MARTIN BERDEN.
ml-
che
•ns-
de
be-
het
een
□en
van
nen
be-
rer-
i in
che
JCU,
de
de
gedaan konden worden, in overweging
genomen.
inu
>en.
te
oen
^r-
erst
ma
>P
titn
.Na
tet
ters
KXT
Km
ltI-
ie
rnd.
de
Onder groote belangstelling heeft de begrafenis plaats gehad ran wijlen Konlng
Fiiedrieh August van Saksen. De rouwstoet op weg door de stralen van Dresden.
en-
dch
ling
alm
Iter
gen
ren,
t
O.
d#
an
iart
riek
*n,
zoo
ma
den
de
he
ilet
by
«J-
ilet
tui*
Vertraagde aflossing van Marine
personeel
Een wijziging
In een Dinsdag uitgegeven Staatsblad is
den uitgevoerd In de oorspronkeiyke ver
pakking.
Om te voorkomen, dat eieren voor uitvoer
de grens passeeren. die vaak niet meer be
antwoorden aan de eischen. welke voor het
verkrygen van de merken zyn gesteld, Is het
noodlg te bepalen, dat de waar bovendien
moet zyn vergezeld van geleldeblljetten. De
geldigheid daarvan kan worden beperkt tot
een termyn van een bepaald aantal dagen,
waardoor genoemd bezwaar is ondervangen.
Mede wordt vastgesteld aanvulling van een
artikel, om ontduiking van de ultvoervoor-
schriften tegen te gaan, en wordt een arti
kel voorgeuteld, dat de mogeiykheld schept
om in den algemeenen maatregel van be
stuur voorschriften op te nemen betreffende
de geldigheid der geleldeblljetten.
weldra tav. de Duitsche invoerbelemmerin-
gen een normale toestand wordt gesc' apen,
is 1 niet te veel gezegd dat onze zuivelindus
trie over een maand in de melk zal verdrin
ken.
Landspresident Böttcher van Memel
vrijwillig been.
Defensie kreeg „Het Volk” de bevestiging,
dat de ontstane vertraging In de aflossing
van het marinepersoneel verband houdt met
bet Japansch-Chineesche confbct.
De marinestaf wenscht zooveel mogelijk
personeel en materieel In Ned. Indiè be
schikbaar te bouden. ten einde op alle even
tualiteiten voorbereid te zyn.
sluitingen bedraagt van +001 tot en
1C.000, terwyi een bedrag van f 54
schuldlgd zal zyn. indien dat' aantal meer
dan 10.000 beloopt.
De Nederlandsche consulaire ambtenaren
bezorgd voor den toestand der Nederlandars
te Sjanghai.
De Tweede Kamer heeft het gewijzigde
wetsontwerp tot een korting op de uitkee-
M> een ongeval met
doodeliiken afloop
het By informatie op hét Departement van
ultimatum van generaal Uyeda bsslormden
de Nederlanders het consulaat en vroegen
bezorgd naar de mogelijke ontwikkeling van
den toestand. „Eerst als de turped o to ot jager
hier zal zyn aangekomen zullen de Neder
landers zich veilig vcelen.” Dezen indruk
kreeg de speciale correspondent van Aneta
vandaag op het Nederlandsch Consulaat.
By zyn vorige bezoeken aan dit consulaat
was de stemming opt miïtisch. El jkbaar be
stond teen geen twyfel omtrent de veiligheid
van de Nederlanders.
Nu is de zaak geheel anders. De Ntd?r-
landsche consulaire ambtenaren zijn blijk
baar bezorgd. Men doet uitzomen dat geen
dadelijk dreigend gevaar bestaat, maar men
vreest voor een onvoorzien noodgeval.
Vernomen wordt dat de torpedoboot Jager
39 Februari te Sjanghai zal aankemen.
Vier Nederlandsche families, dis ten noor
den van de Kreek van Soet Jau woren, heb
ben van het consulaat den raad ontvangen
naar veiliger plaatsen te verhuizen. Tct nu
toe heeft slechts een familie, be t ian 'e uit
man. vrouw en twee kinderen dien raad op
gevolgd. De anderen zien blykbaar de nood-
zakeiykhe d van dadelijk verhuizen niet in
Verder wordt vernomen dat het Nzder-
landsche consulaat, evenals de Brit che en
Amerikaansche autorlte.ten, de plannen voor
de ontruiming van Sjanghai door de Neder
landers, Indien de cm tandigheden zulks
eischen, gereed hebben. In dat geval :a] van
de hulp der Java China Japan-iyn gebruik
worden gemaakt.
LONDEN, 23 Febr. (Reuter). In het
gerhuis heeft minister Runciman op
vraag betreffende de Nederlandsche wetge
ving met terugwerkende kracht op het con
tingent van zekere goederen die Nederland
binnenkomen en de stappen die de munster
ter zake dacht te doen, geantwoord, dat de
kwestie in hoeverre deze beperkingen den
Brltschen handel troffen en welke stappen
was
Licht op De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om 559 uur.
Qe drie nonen van ex-Konln< Friedrich
Angwst van Saksen achter.de lijkbaar van
hun vader. In bet midden de ex-kroonprins,
thans Pater George van Saksen KJ.
kiesreglement
„Het Volk" in
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5
regels f 1-35: elke regel meerAS-
RECLAME per regel 8.75 voor
de eerste pagina; voor de overige
pagina’s f 8.59.
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD"
bV vooruitbetaling per piaatainc
f per advertentie van 5 regels:
Iedere regel meer f #.13
Het Tweede Kamerlid Maenen h?eft aan
den Minister van Arbtid, Handel en Nyver
heid de volgende vragen gesteld:
I. Wil de Minister de redenen mededeelen,
waarom het wetsontwerp tot t ekenning van
een Ryksbydrage ten behoeve van de inva-
lld.teitsverzekering der mynarbeiders en tot
het treffen van nadere bepalingen betreffen
de die verzekering, welks indiening voljens
een op 17 December 1930 door den Min ster
van Waterstaat, mede namens zijn ambtge
noot van Arbeid. Handel en Nyveih ld naar
aanleiding van een dringende „v.aag van
het toenmalige Ud der Tweede Kamer wijlen
den heer Nolens afgeleide „poclt eve verk a-
ring” binnenkort sou wordsn bevorderd, over
- walks Inhoud voorts In dan zomer van 1931
tusschen den Ministor en ds betro tken groe
pen in de mtfnrtreek overeenstemming werd
verkregen en waaromtrent de Mirl.tir op
4 December 1931 In de Tweede Kamer de
verwachting uitrprak, dat het „binnen zeer
korten tyd in de Kamer nader kon worden
bekeken”, nog steeds niet by de Kamer is
ingediend, niettegenstaande de hlerbovenbe-
doelde wetteiyke voorziening ewi-4joodzake-
lyk element vormt van de zoo dringend noo-
dlge herziening van de mynwerkerspen-
sloenen?
II. Kan de Minister mededeelen, dat de In
diening thans inderdaad
worden tegemoet gez.en?
Verschillend* concrete
stellen te Genève.
Dezer dagen zyn de rapporten van den
heer Van Waegenlngh te Maastricht inzake
het deskundig onderzoek van kleeren der
verdachten vader en zoon v. d. E. en van
in verband met het Echter drama in beslag
genomen schoppen, by den officier van jus
titie te Roermond ing-dtend, terwyi bet re
sultaat van het door da deskundigen ta
opgenomen een Kon. Besluit tot wijziging
en aanvulling van het Rykstelefoonregle-
ment 1929.
Het jaariyksch bedrag van f 48 voor de
aansluiting aan een rijkstelefoonnet met
méér dan 4000 aansluitingen welk bedrag,
onverminderd het per locaal gesprek te be
talen bedrag verschuldig-*. is voor de aan
sluiting aan dat net van een perceel ge
legen binnen een door den dlrecteur-gene-
raal te bepalen gebied van het net, wordt
voortaan geheven, wanneer het aantal aan-
met
ver
slecht gericht? granaten
Het eenige gevaar, dat momenteel dreigt,
vloeit voort uit slecht gerichte granaten,
maar omdat tot nu toz onder de buitenlan
ders nog geen ongelukken met doode.yken
afloop zyn voorgekemen, lykt dit gevaar zeer
gering.
De Nederlandsche autoriteiten vreezen
blijkbaar, dat in geval van een nederlaag der
Chlneezen .hun troepen uit den band zullen
springen, de Internationale mderzettlng zul
len binnendringen en aan het plunderen
slaan.
Ook wordt gevreesd dat de
werkloozen bloedige ongeregeldheden
beginnen.
Alle voorzorgsmaatregelen zyn
om aan zulke gebeurtenissen het hoefd
bieden.
De autoriteiten gevoelen dat zy op
moeten zyn voorbereid.
Telefoon: Administratie
Redactie No. «33
Beleefd verzoeken w|j de
medewerking van onze H H.
Adverteerders inzake net
vroegtijdig toezenden van
de voor de Zaterdag-num
mers bestemde adver.entiën.
Wy sullen het «eer op prijs
stellen indien wy de an
nonces bestemd voor Zater
dag. reeds des Donderdags ot
ui eerlijk des Vrydagsmorgens
■j ontvangen.
Door hei vroegtijdig inzen
den van advertentlén kun
nen wy ook aan de uitvoe
ring. dus aan het zetten
van de advertentie, «neer
aandacht schenken hetgeen
vanzelfsprekend de reclame-
waarde van de annonce ten
goede ioml
Mede Ir Uw eigen belang
vertrouwen wy op Uwe
medewerking Inzake een en
ander te mogen rekenen,
waarvoor by voorbaat onzen
dank.
Oneenigheid over taxi-tarief dc
oorzaak.
Omtrent de vechtparty. waarby een En-
gelsche scheepspassagier is gedood, verne
men wy nog de volgende bijzonderhtden:
In de Amsterdam sche haven ligt op het
oogenbllk aan de Borneokade het stoom
schip „Helenus” van de Maatschappij „Oce
aan”. Een Engelsche passagier van dit
schip ging Maandagavond In gezelschap
van den Brltschen scheeparts zich wat ver
maken In de stad. In den loop van den
avond werd een aantal cafi's bezocht. Zy
lieten zich per taxi naar het schip terug
brengen. By de afreken'ng Is oneenigheid
ontstaan tusschen den passag'er, die onder
den Invloed van sterken drank verkeerde*
er. den taxl-chauffeur, vermoedeiyk door
het feit, dat de eerste dacht dat de chauf
feur hem een te hoog bedrag afnam, wat
later bleek volkomen onjuist te zyn. De on
eenigheid liep zoo hoog, dat de passagier
dén chauffeur aanviel, waarop deze zich
verweerde door hem een klap te geven. De
Engelschman viel op den grond. De scheeps
arts die intusschen reeds op het schip was
teruggekeerd, werd te hulp geroepen.
Het slachtoffer werd in bewustelooaen
toestand een der gebouwen van de Maat
schappij ingedragen, waar de scheepsarts
tenslotte den dood constateerde.
Het iyk is in beslag genomen en naar het
Binnengasthuis overgebracht, waar de sec
tie zal plaats hebben.
De politie hield den taxl-chauffeur aan.
die verklaarde uit noodweer te hebben ge
handeld Hy is naar het bureau J. D
Meyerpleln overgebracht.
De overleden Engelschman was op weg
naar Engeland HU was geruimen tyd
staatsarchltect geweest In Britsch-Indiè en
had juist met pensioen zyn betrekking ver
laten.
Twee personen gewond
Dinsdagochtend omstreeks 11 uur Is
den Ruksst raat weg tusschen Loenen
Nleuwersluis ter hoogte van de villa „Jo
hanna" een ernstig auto-ongeluk gebeurd
Een zware vyf tons-vrachtauto van de
firma B. uit Haarlem, beladen met drie ton
Ijzeren platen, geraakte, doordat een auto
komende uit de richting Utrecht, niet ver
genoeg uithaalde, te water. De chauffeur
wilde een aanrydlng voorkomen, doch hy
raakte de macht over het stuur kwyt.
auto kantelde en gleed van den berm af te
water, bericht de „Telegraaf”.
De bestuurder, die by dezen wagen vrij
in de lucht zit. kon zich met een nat pak
en enkele schrammen op het droge brengen.
Zooals dit wel meer gebeurt, hadonderweg
een persoon, die werkloos was. gevraagd me
de te mogen ryden. hetwelk door den chauf
feur was ir.gewllligd. Daar hy achter op
den wagen had plaats genomen en zyn fiets
op het Ijzer had gelego, werd hy van den
wagen afgeslingerd. Met enkele lichte kneu
zingen en "Wn jul pak kwam ook hy er af.
Zyn fiets echter, welke hy had geleend om
werk te zoeken*kwam onder de lading van
drie ton yzer terecht. De heer De Haan
verschafte zoowel den chauffeur als den
werklooze droge kleeren.
een
- .JKHvan
de wetten betreffende den in- en doorvoer
en den uivoer van kippen- en eendeneieren.
De ervaring, opgedaan by de uitvoering
van den by K. B. van 16 Januari 1930 vast-
gestelden alg. maatregel van bestuur tot toe
passing van art 8 der Landbouwuitvoerwet
1929 met betrekking tot kippen- en eenden
eieren heeft aangetoond, dat het wensche-
UJk is, de uitvoerregeling, neergelegd In de
wet van 29 November 1930, op enkele punten
aan te vullen en te wyzigen. alvorens haar
in werking te doen treden. Vandaar dit wets
ontwerp.
Daarbij wordt tevens voorgesteld een wy-
ziging en aanvulling van art. 1 der wet van
31 Mei 1929, houdende bepalingen betref
fende den In- en doorvoer van kippen- en
eendeneieren, zooals die wet >s gewijzigd by
de wet van 29 November 1930. Dit houdt ver
band met de verwachting, dat binnen af-
zienbaren tyd een Internationale afspraak
zal tot stand komen, ten gevolge waarvan de
verschillende landen voor den in- en door
voer van kippen- en eendeneieren niet zul
len vorderen, dat deze zyn gestempeld met
den naam van het land van herkomst, maar
slechts, dat het stempel den naam van het
land van herkomst voldoende aanduidt,
Daarom wordt voorgesteld een wUziglng van
de stempelingsv oor schriften.
Voorts wordt een wijziging noodlg geacht
in verband met het scheppen van de mo-
gelykheid om niet alleen een stempel van
herkomst voor te schrijven, maar ook een
stempel ter nadere aanduiding van de
klasse der eieren. Engeland eischt by den
invoer van kalke.eren naast het stempel van
herkomst op elk el het woord „preserved".
Hst is mogeiyk, dat het buitenland In de
toekomst ook ten aanzien van de stempe
ling ter aanduiding van de klasse der eieren
de eischen zal uitbreiden. Ook indien het
land van import deze stempeling niet vor
dert. kan het onder bepaalde omstandig
heden wenscheiyk zyn, ze vcor te schrijven.
Deze voorschriften zyn erop .gericht, een
heid in de wyze van stempelen te bereiken.
De noodzakeiyke contröle op de naleving
van de voorschriften van de uitvoerregeling
krachtens den algemeenen bestuursmaat:e-
gel van 16 Juni 1930 wordt uitermate oe-
moeliykt door het groote aantal kantoren,
waarlangs eieren kunnen worden uitgevoerd.
Beperking daarvan is noodlg. Daarom wordt
voorgesteld een bepaling, krachtens welke
het verboden is, kippeneieren, waarvan de
uitvoer is toegestaan, uit te voeren langs
andere dan de door de Minister van Bin-
nenlandsche Zaken in overleg met die var.
Financiën aangewezen kantoren.
Voorin wordt voorgesteld een wyzlglng.
welke het mogeiyk zal maken, bepaalde
eischen, behalve voor de klasse „versche
eieren", te stellen voor andere klassen van
eieren.
Verder kan thans niet verhinderd worden,
dat partyen eieren, voorzien van de vast
gestelde merken, In het binnenland worden
verhandeld en na eenige weken alsnog wqi-
bli ©en breuk v©n
been o» arm
Ml verlies vnn een band f 1OE bh rerlie© van een
een voet ot een ooa duim ot wla©vlnaer
Maastricht Ingestelde wapenonderaoek even
eens is gedeponeerd.
Zooals wy reeds hebben bericht, zijn er,
vclgens de bevindingen ran den heer Van
Waegenlngh. zoowel op kleeren der var»
dachten als op de In beslag genomen schop
pen. menschenbloedsporeu geconstateerd.
In hoeverre de wapen-onderzoeklngen
ook voor de verdachten bezwarend worden
geccht. zal nov moeten biyken.
Blykbaar wordt nog één rapjort ove»
een deel van het ter deskundig
overgelegd materiaal verwacht.
De verdediger der verdachten, mr. Paul
Tripels, heeft nog geen gelegenheid gehad
de stukken van het deskundig rapport en de
dcarln neergelegde zakelyke conclusie* te
bestudeeren.
Het sluiten van de instructie in deze
zaak zal eerst kunnen geschieden, als de
verdediger te kennen heeft gegeven van
zyn kant géén tweede deskundigenonder
zoek te doen Instellen: en dit laatste staat
nog geenszins vast.
Zooals de zaak nu staat, gaf men aan
de L. K. te verstaan, dat een openbare
behandeling van het drama te Echt voor de
Roermondsche Rechtbank zeker niet vóór
einde April mag worden verwacht.
Wat de houding der verdachten in dm»
zaak aangaat, zy blyven vasthouden aan
hun eerste verklaringen van bet gebeurde
niets te weten.
Over het nieuwe kiesreglement voor
onze party schrijft „Het Volk" in het
nummer van gisteravond: „Uit alles blykt,
hoe verlegen men In de R. K Staatsparty
blyft zitten met de in die party zoozeer
ulteenwykende denkbeelden en belangen,
en welke wonderlijke gekunsteldheden men
moet verzinnen om kool en geit te spa
ren...."
In deze dagen, nu onze S.D.A P. aan een
krachtproef w-rdt onderworpen als ze nog
niet te doorstaan heeft gehad, misgunt men
baar niet den schralen troost, dat andere
partyen eigen zorgen hebben. De zorg van
het zich aan elkander weten aan te pas
sen begint al zoodra twee personen op sa
menwerking zyn aangewezen; dat ze der
halve bestaat in een party welke meer dan
een mlllioen kiezers achter haar weet te
scharen, is doodnatuuriyk. „Het Volk” moge
daaraan genoegen beleven, dat ons kies
reglement, nooit, het moge theoretisch
nog zoo volmaakt zyn. de algemeene
tevredenheid zal wegdragen. Maar op de
procedure der candldaatstelling van de
soclaal-d emocrattsche arbeidersparty
beeft het toch dit voor, dat het in waarheid
democratisch is, dat het niet de eandida-
ten oplegt, zooals In de SD AP geschiedt,
maar ze kiezen laat door de volkomen ge
lijkgerechtigde leden der party.
Zoolang de SDAP. een dergelyke proce
dure niet aandurft, zullen we baar critiek
op ons stelsel van candldaatstelling rustig
naast ons neerleggen.
Onze boterexportbelangen op Duitschland
krygen den genadeslag, Indien er niet spoe
dig een keerpunt komt in de handelspolitie
ke maatregelen, waarmee Duitschland te
gen den Invoer van boter de laatste weken
tront maakt.
Sedert den aanvang van dit jaar Is het
invoerrecht op boter In Duitschland van 50
op 100 Mark per 100 K G. georacht. Tegen
een zoodanig exorbitant douane tarief van
60 cents per kilo is in het verarmde
Duitschland van thans niet meer te Impor-
teeren. Nochtans kan langs eenige met
name genoemde douanestatlons ieder land,
waarmee Duitschland een handelsverdrag
heeft, per jaar in totaal een contingent van
5,000.000 K.O. Invoeren tegen hzt voor dien
tyd algemeen geldende tarief van 50 Mark
per 10J K G.
Tot nu toe teren onze boterexporteurs dan
ook op dit contingent. Maar daaraan zal een
einde komen en spoedig. Het maakt nog
geen derde deel uit van de hoeveelheid bo
ter. die we In 1931 nog naar Duitschland
konden afzetten. In normale tyoen expor
teerde Nederland ongeveer 30 mlllloen K.O.
boter naar Duitschland en ook In het crisis
jaar 1931 bedroeg dit kwantum nog 19 rml-
lioen noj bijna 60 pCt. van zyn totaal
export* aan boter. In soortgelijke ongunstige
positie verkeert Denemarken, die een even
massaal belang by de Duitsche markt heeft
als ons land en ook Letland, hoewel in veel
mindere mate. Inmiddels is deze reeling
nog veel erostiger voor ons geworden nu
Duitschland besloten heeft, er toe over te
gaan om dit jaarcontingent van 5000 ton
rog eens over d' maanden te verdeelen, zoo-
dat voortaan het leder land slechts veroor
loofd is om tot een maximum van elke
maand 500 ton boter tegen het invoerrecht
van 50 Mark te importeeren.
Deze uitzonderiyke maatregel spruit voort
uit het handelsverdrag met Finland en richt
zich, verre van te zyn een protectiemaat-
regel van algemeenen aard ten genoege der
Duitsche boterproduesnten. practicch alleen
tegen de groote boterleveranc'.ers als Neder
land. Denemarken en Letland. Landen, zoo
als Finland die tot nu toe nimmer een jaar
iyksch invoerkwantum van 5.000.0000 op de
Duitsche markt hebben gehaald, zullen van
deze contlng 'nteering uiteraard geen hinder
hebben en landen, die tot nu toe op geen
roemenswaardige schaal naar Duitschland
boter exporteeren. rullen er van proflteeren.
Geen bescherming dus van de eigen produc
tie. maar kunstmatige vei chuiving op de
Duitsche impurtmarkt ten koste van onze
plaats. Deze toestand van kunstmatige on-
geiyk gemaakte concurrentievoorwaarden
op de botermarkt, noemt de Duitsche Re-
geering tot n i toe In overeenstemming met
de meestbegun-tigings-clausule.
Het is tav. dit punt, dat liet Comité van
Economisch Verweer uit de Ned. Land- en
Tulnbouworgantraties dezer dagen een adres
aan de Regeering gericht heeft. teneinde
van Duitschland te verkrijgen dat het ter
zake van de contingentcering een andere
houding aann-emt en zyn destijds te Ge
nève verdedigde, maar toen reeds algemeen
verlaten standpunt van gelijke contingen-
teering op zy zet en Nederland als meest-
begunstlg'te natte een botercontlngent toe-
wj'st in ove’-eenstemmlng met de bestaande
tandel«relatles.
De b’liykhetd van dezen eisch van propor-
tlonneele conti ngenteering wordt thans
zachebbende kringen der Duitsche nnd
ook Incezi-n Het gaat niet as» aai Finland
op deze whze van normalen boterimport In
nvirschlafcd In stand ka.i houden, terwiil
Nederland dezen tot 1Z3 van het mrlgg Jaar
zou moeten terugbrengen en wat nog er-
eert aan eommice landen onbekende
grootheden zoowel op het gebied van den
toterimportmarkt in Duitschland als op het
terrein van Duttschlands eigen afzet ten
koste van Nederland, den best betalenden
klant, die dat voor een groot deel alleen In
boter kan doen, een geschenk geeft. Even
eens erkent men dat het stelsel van gelijke
contingenteering. waarvan Nederland en De-
nemarken de dupe worden, geen voordeelen.
eerder nadeelen heeft uit een oogpunt vÜn
bescherming der Duitsche boterbelangen
Het Comité acht ook daarom het tydstlp.
om dienaangaand met Duitschland te on
derhandelen, gunstig en urgent.
Duitschland is Inmiddels gebonden tegen
over Finland, het eenige land waarmede
duitschland terzake van de boter een bin
ding heeft. In dit opzicht doet het Comité
de Regeering een mogeiykheid aan de hand
om oe Duitschers tot proportionaliteit in
de contingenteering te brïngen. Nederland
en Denemarken zouden zich tegenover Fin-
’and moeten verplichten ten gunste van dit
land uit hun contingeit het event, ontbre-"
kede tot 5000 ton aan te vullen. ’ïienaan-
"aande wordt er met de Deensche Land-
brugsraadet door het Comité reeds gecorres
pondeerd Hier ta een gunstige gel“genheid
en een weg maar vooral de noodzakeiyk-
heid. Zelfs in het ongunstige laar 1931 wa
ren we altijd nog voor 60 pCt van onzen
boterexport op Duitschland aangewezen.
Vooral in het voor'aar placht de Duitsche
markt onze boter af te nemen. Met angst
riet men in zuivelkringen de maanden
Maart en April tegemoet en wanneer niet
Een Engelsch opvarende van een in de
haven liggend stoonuchlp Is bewusteloo-
zen toestand een gébouw van een Stoom
vaart My. aan de Borneokade binnenge
dragen. De man had gevochten met een
32-jarlgen taxl-chauffeur. Een scheepsarts
constateerde den dood. Het lyk is in be
slag genomen en naar het Binnen-Gasthuis
overgebracht. De taxl-chauffeur verklaarde
uit noodweer te hebben gehandeld. Hy
aangehouden en naar het bureau
Meyerpleln overgebracht.
tMm,h<n>é*vall*nd'' 'i,n insevo,‘w d« verzekeriniuvoozw.Mrden f Qnnn
M*ea onuev verzekerd voor een der rolgt-n.ie ultkeerineén wIJUU. ©eriier ©an oeioe armen, beide beenen ot beide oneen doodeliiken afloop *»ww.- een voet o< een om •**».- duim ot wlnvlnaer been ot
BUREAU: HOF 8.