ONS BLAD I Voornaamste N ieuws VORSTELIJKE BEGRAFENIS IN SAKSEN rs Wij gaan vooruit! DRIE KONINGSZONEN D!T NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN WOENSDAG 24 FEBRUARI 1932 ZES EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 46 f 750 f50 f40 f250 ONS KIESREGLEMENT LO DE BOTERUITVOER DE BAROMETER EN KIPPEN- EN EENDENEIEREN UIT NOODWEER GEHANDELD? RIJKSTELEFOONREGLEMENT VERZOEK Adverteerders rs HET DRAMA TE ECHT Het Duitsche contingent moet verhoogd Vrees voor een onvoorzien noodgeval HET CONFLICT IN HET VERRE OOSTEN ANDERS VERDRINKEN WE BINNENKORT IN DE MELK NEDERLANDERS TE SJANGHAI AUTO MET DRIE TON IJZER TE WATER PLANNEN VOOR ONTRUIMING GEREED INVALIDITEITSVERZEKERING MIJNARBEIDERS •m- ike. A 1 ENGELAND EN DE NEDERL. CONTINGENTEERING JOÏL LAUWERS PAVGI OP 1 ALKMAAR Fototoestellen div. prijzen MMG1FTE MOET, OP STRAFFE VAN VERUES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL No. 433 loot rtag uit het gemeentefonds aangenomen. alles Tardiea’s regeeringsprocram. Amerfea ean Het uitblijven der Rijksbijdrage Barometerstand 9 uur vun.: 782. Stilstand. SJANGHAI, 22 Febr. (ANETA». Na .(Nadruk verboden» binnenkort kan In-, door- en uitvoer Zeeman bij vechtpartij gedood ondersoek De gemaakte ren aan is- de OE DIRECTIE duizenden zullen De rapporten der deskundigen ingediend ABONNEMENTSPRIJS Per kwartaal, voor Alkmaar 3. Voor buiten Alkmaar 2.35 Met Geïllustreerd Zondagsblad #.60 hooger het Partij By de Tweede Kamer is Ingediend wetsontwerp tot wyzigmg en aanvulling In verband met de conflicten In China is er vertraging gekomen in de aflossing van personeel aan boord van de uit Ned. Indië thuisvarende marine. Omstreeks 50 Chlneesch-Nederlandsche on derdanen. meest studenten, hetbro Sjanghai reeds verlaten. De meeste E-iropessch-Neder- landsche onderdanen wachten het advies van het Consulaat af. levenslange geboete ongeschiktheid tot werken door verlies van beide urmen, beide boenen ot beide oneen genomen te van »ea. nog :r« en an de de ivo de n- r« de l» party en De chauffeur op vrtj* voeten. De chauffeur, die is gearresteerd in ver band met het plotseling overlijden van den Engelsche architect. Maandagavond op de Borneokade, ia Dinsdag door de politie op vrue voeten gelaten. Uit de lijkschouwing is niet komen vast te staan de oorzaak van den dood van den Engelschman. op en Zitting van den Duitschen RUkadag. Göbbels geschorst. Friedrich August van Saksen met ksata- kiyke eer begraven. Vertraagde aflossing van Marinepersoneel In verband met het Chineeseh-Japansche conflict. De moord op den toren van de Gerardus Majeltakerk te Amsterdam voor het L<»ofd- stedeiyk Gerechtshof. Mi verlies ren *3 andoren vinaar &Og Hen or- Uen len. sht, sou Uk» toe ul- ien iyk ien el* er» 80- Radicalen afzUdig van de Franacha grootingsdebatten. Eenzijdige wapenle vering aan Japan. ien, del. Hen an- La- een -> In ge- idustrle Loopen is dan ook maar loopen. Niemand die dit gaarne doet. Zeifs al doet het ook de ronding Van Je embonpoint zoo goed! Liever nemen wy een loopje. Wordt het loopen tot een plicht, Met het zielig wegmarcheeren Van je vleeacheiyk 3?wlclit. Loopen rfftt naar bulten adem En naar gaten in je sok, Loopen past meer by gedichten Of het uurwerk van een klok! Ixxipen.... ja, wie zal nog loopen. Als je voor een prikje rydt; Loopen is voor Amsterdammers Thans volmaakt verleden tyd! Want de taxi's ryden voortaan Van af tien cent reeds per rit, Onderwyi je als een heertje Deftig In een auto zit! Loopen? dank u. wie gaat loopan? want een taxi la goedkoop. En too rydt men in de hoofdstad Thans de crisis op den loop! MARTIN BERDEN. ml- che •ns- de be- het een □en van nen be- rer- i in che JCU, de de gedaan konden worden, in overweging genomen. inu >en. te oen ^r- erst ma >P titn .Na tet ters KXT Km ltI- ie rnd. de Onder groote belangstelling heeft de begrafenis plaats gehad ran wijlen Konlng Fiiedrieh August van Saksen. De rouwstoet op weg door de stralen van Dresden. en- dch ling alm Iter gen ren, t O. d# an iart riek *n, zoo ma den de he ilet by «J- ilet tui* Vertraagde aflossing van Marine personeel Een wijziging In een Dinsdag uitgegeven Staatsblad is den uitgevoerd In de oorspronkeiyke ver pakking. Om te voorkomen, dat eieren voor uitvoer de grens passeeren. die vaak niet meer be antwoorden aan de eischen. welke voor het verkrygen van de merken zyn gesteld, Is het noodlg te bepalen, dat de waar bovendien moet zyn vergezeld van geleldeblljetten. De geldigheid daarvan kan worden beperkt tot een termyn van een bepaald aantal dagen, waardoor genoemd bezwaar is ondervangen. Mede wordt vastgesteld aanvulling van een artikel, om ontduiking van de ultvoervoor- schriften tegen te gaan, en wordt een arti kel voorgeuteld, dat de mogeiykheld schept om in den algemeenen maatregel van be stuur voorschriften op te nemen betreffende de geldigheid der geleldeblljetten. weldra tav. de Duitsche invoerbelemmerin- gen een normale toestand wordt gesc' apen, is 1 niet te veel gezegd dat onze zuivelindus trie over een maand in de melk zal verdrin ken. Landspresident Böttcher van Memel vrijwillig been. Defensie kreeg „Het Volk” de bevestiging, dat de ontstane vertraging In de aflossing van het marinepersoneel verband houdt met bet Japansch-Chineesche confbct. De marinestaf wenscht zooveel mogelijk personeel en materieel In Ned. Indiè be schikbaar te bouden. ten einde op alle even tualiteiten voorbereid te zyn. sluitingen bedraagt van +001 tot en 1C.000, terwyi een bedrag van f 54 schuldlgd zal zyn. indien dat' aantal meer dan 10.000 beloopt. De Nederlandsche consulaire ambtenaren bezorgd voor den toestand der Nederlandars te Sjanghai. De Tweede Kamer heeft het gewijzigde wetsontwerp tot een korting op de uitkee- M> een ongeval met doodeliiken afloop het By informatie op hét Departement van ultimatum van generaal Uyeda bsslormden de Nederlanders het consulaat en vroegen bezorgd naar de mogelijke ontwikkeling van den toestand. „Eerst als de turped o to ot jager hier zal zyn aangekomen zullen de Neder landers zich veilig vcelen.” Dezen indruk kreeg de speciale correspondent van Aneta vandaag op het Nederlandsch Consulaat. By zyn vorige bezoeken aan dit consulaat was de stemming opt miïtisch. El jkbaar be stond teen geen twyfel omtrent de veiligheid van de Nederlanders. Nu is de zaak geheel anders. De Ntd?r- landsche consulaire ambtenaren zijn blijk baar bezorgd. Men doet uitzomen dat geen dadelijk dreigend gevaar bestaat, maar men vreest voor een onvoorzien noodgeval. Vernomen wordt dat de torpedoboot Jager 39 Februari te Sjanghai zal aankemen. Vier Nederlandsche families, dis ten noor den van de Kreek van Soet Jau woren, heb ben van het consulaat den raad ontvangen naar veiliger plaatsen te verhuizen. Tct nu toe heeft slechts een familie, be t ian 'e uit man. vrouw en twee kinderen dien raad op gevolgd. De anderen zien blykbaar de nood- zakeiykhe d van dadelijk verhuizen niet in Verder wordt vernomen dat het Nzder- landsche consulaat, evenals de Brit che en Amerikaansche autorlte.ten, de plannen voor de ontruiming van Sjanghai door de Neder landers, Indien de cm tandigheden zulks eischen, gereed hebben. In dat geval :a] van de hulp der Java China Japan-iyn gebruik worden gemaakt. LONDEN, 23 Febr. (Reuter). In het gerhuis heeft minister Runciman op vraag betreffende de Nederlandsche wetge ving met terugwerkende kracht op het con tingent van zekere goederen die Nederland binnenkomen en de stappen die de munster ter zake dacht te doen, geantwoord, dat de kwestie in hoeverre deze beperkingen den Brltschen handel troffen en welke stappen was Licht op De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 559 uur. Qe drie nonen van ex-Konln< Friedrich Angwst van Saksen achter.de lijkbaar van hun vader. In bet midden de ex-kroonprins, thans Pater George van Saksen KJ. kiesreglement „Het Volk" in ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels f 1-35: elke regel meerAS- RECLAME per regel 8.75 voor de eerste pagina; voor de overige pagina’s f 8.59. RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD" bV vooruitbetaling per piaatainc f per advertentie van 5 regels: Iedere regel meer f #.13 Het Tweede Kamerlid Maenen h?eft aan den Minister van Arbtid, Handel en Nyver heid de volgende vragen gesteld: I. Wil de Minister de redenen mededeelen, waarom het wetsontwerp tot t ekenning van een Ryksbydrage ten behoeve van de inva- lld.teitsverzekering der mynarbeiders en tot het treffen van nadere bepalingen betreffen de die verzekering, welks indiening voljens een op 17 December 1930 door den Min ster van Waterstaat, mede namens zijn ambtge noot van Arbeid. Handel en Nyveih ld naar aanleiding van een dringende „v.aag van het toenmalige Ud der Tweede Kamer wijlen den heer Nolens afgeleide „poclt eve verk a- ring” binnenkort sou wordsn bevorderd, over - walks Inhoud voorts In dan zomer van 1931 tusschen den Ministor en ds betro tken groe pen in de mtfnrtreek overeenstemming werd verkregen en waaromtrent de Mirl.tir op 4 December 1931 In de Tweede Kamer de verwachting uitrprak, dat het „binnen zeer korten tyd in de Kamer nader kon worden bekeken”, nog steeds niet by de Kamer is ingediend, niettegenstaande de hlerbovenbe- doelde wetteiyke voorziening ewi-4joodzake- lyk element vormt van de zoo dringend noo- dlge herziening van de mynwerkerspen- sloenen? II. Kan de Minister mededeelen, dat de In diening thans inderdaad worden tegemoet gez.en? Verschillend* concrete stellen te Genève. Dezer dagen zyn de rapporten van den heer Van Waegenlngh te Maastricht inzake het deskundig onderzoek van kleeren der verdachten vader en zoon v. d. E. en van in verband met het Echter drama in beslag genomen schoppen, by den officier van jus titie te Roermond ing-dtend, terwyi bet re sultaat van het door da deskundigen ta opgenomen een Kon. Besluit tot wijziging en aanvulling van het Rykstelefoonregle- ment 1929. Het jaariyksch bedrag van f 48 voor de aansluiting aan een rijkstelefoonnet met méér dan 4000 aansluitingen welk bedrag, onverminderd het per locaal gesprek te be talen bedrag verschuldig-*. is voor de aan sluiting aan dat net van een perceel ge legen binnen een door den dlrecteur-gene- raal te bepalen gebied van het net, wordt voortaan geheven, wanneer het aantal aan- met ver slecht gericht? granaten Het eenige gevaar, dat momenteel dreigt, vloeit voort uit slecht gerichte granaten, maar omdat tot nu toz onder de buitenlan ders nog geen ongelukken met doode.yken afloop zyn voorgekemen, lykt dit gevaar zeer gering. De Nederlandsche autoriteiten vreezen blijkbaar, dat in geval van een nederlaag der Chlneezen .hun troepen uit den band zullen springen, de Internationale mderzettlng zul len binnendringen en aan het plunderen slaan. Ook wordt gevreesd dat de werkloozen bloedige ongeregeldheden beginnen. Alle voorzorgsmaatregelen zyn om aan zulke gebeurtenissen het hoefd bieden. De autoriteiten gevoelen dat zy op moeten zyn voorbereid. Telefoon: Administratie Redactie No. «33 Beleefd verzoeken w|j de medewerking van onze H H. Adverteerders inzake net vroegtijdig toezenden van de voor de Zaterdag-num mers bestemde adver.entiën. Wy sullen het «eer op prijs stellen indien wy de an nonces bestemd voor Zater dag. reeds des Donderdags ot ui eerlijk des Vrydagsmorgens ■j ontvangen. Door hei vroegtijdig inzen den van advertentlén kun nen wy ook aan de uitvoe ring. dus aan het zetten van de advertentie, «neer aandacht schenken hetgeen vanzelfsprekend de reclame- waarde van de annonce ten goede ioml Mede Ir Uw eigen belang vertrouwen wy op Uwe medewerking Inzake een en ander te mogen rekenen, waarvoor by voorbaat onzen dank. Oneenigheid over taxi-tarief dc oorzaak. Omtrent de vechtparty. waarby een En- gelsche scheepspassagier is gedood, verne men wy nog de volgende bijzonderhtden: In de Amsterdam sche haven ligt op het oogenbllk aan de Borneokade het stoom schip „Helenus” van de Maatschappij „Oce aan”. Een Engelsche passagier van dit schip ging Maandagavond In gezelschap van den Brltschen scheeparts zich wat ver maken In de stad. In den loop van den avond werd een aantal cafi's bezocht. Zy lieten zich per taxi naar het schip terug brengen. By de afreken'ng Is oneenigheid ontstaan tusschen den passag'er, die onder den Invloed van sterken drank verkeerde* er. den taxl-chauffeur, vermoedeiyk door het feit, dat de eerste dacht dat de chauf feur hem een te hoog bedrag afnam, wat later bleek volkomen onjuist te zyn. De on eenigheid liep zoo hoog, dat de passagier dén chauffeur aanviel, waarop deze zich verweerde door hem een klap te geven. De Engelschman viel op den grond. De scheeps arts die intusschen reeds op het schip was teruggekeerd, werd te hulp geroepen. Het slachtoffer werd in bewustelooaen toestand een der gebouwen van de Maat schappij ingedragen, waar de scheepsarts tenslotte den dood constateerde. Het iyk is in beslag genomen en naar het Binnengasthuis overgebracht, waar de sec tie zal plaats hebben. De politie hield den taxl-chauffeur aan. die verklaarde uit noodweer te hebben ge handeld Hy is naar het bureau J. D Meyerpleln overgebracht. De overleden Engelschman was op weg naar Engeland HU was geruimen tyd staatsarchltect geweest In Britsch-Indiè en had juist met pensioen zyn betrekking ver laten. Twee personen gewond Dinsdagochtend omstreeks 11 uur Is den Ruksst raat weg tusschen Loenen Nleuwersluis ter hoogte van de villa „Jo hanna" een ernstig auto-ongeluk gebeurd Een zware vyf tons-vrachtauto van de firma B. uit Haarlem, beladen met drie ton Ijzeren platen, geraakte, doordat een auto komende uit de richting Utrecht, niet ver genoeg uithaalde, te water. De chauffeur wilde een aanrydlng voorkomen, doch hy raakte de macht over het stuur kwyt. auto kantelde en gleed van den berm af te water, bericht de „Telegraaf”. De bestuurder, die by dezen wagen vrij in de lucht zit. kon zich met een nat pak en enkele schrammen op het droge brengen. Zooals dit wel meer gebeurt, hadonderweg een persoon, die werkloos was. gevraagd me de te mogen ryden. hetwelk door den chauf feur was ir.gewllligd. Daar hy achter op den wagen had plaats genomen en zyn fiets op het Ijzer had gelego, werd hy van den wagen afgeslingerd. Met enkele lichte kneu zingen en "Wn jul pak kwam ook hy er af. Zyn fiets echter, welke hy had geleend om werk te zoeken*kwam onder de lading van drie ton yzer terecht. De heer De Haan verschafte zoowel den chauffeur als den werklooze droge kleeren. een - .JKHvan de wetten betreffende den in- en doorvoer en den uivoer van kippen- en eendeneieren. De ervaring, opgedaan by de uitvoering van den by K. B. van 16 Januari 1930 vast- gestelden alg. maatregel van bestuur tot toe passing van art 8 der Landbouwuitvoerwet 1929 met betrekking tot kippen- en eenden eieren heeft aangetoond, dat het wensche- UJk is, de uitvoerregeling, neergelegd In de wet van 29 November 1930, op enkele punten aan te vullen en te wyzigen. alvorens haar in werking te doen treden. Vandaar dit wets ontwerp. Daarbij wordt tevens voorgesteld een wy- ziging en aanvulling van art. 1 der wet van 31 Mei 1929, houdende bepalingen betref fende den In- en doorvoer van kippen- en eendeneieren, zooals die wet >s gewijzigd by de wet van 29 November 1930. Dit houdt ver band met de verwachting, dat binnen af- zienbaren tyd een Internationale afspraak zal tot stand komen, ten gevolge waarvan de verschillende landen voor den in- en door voer van kippen- en eendeneieren niet zul len vorderen, dat deze zyn gestempeld met den naam van het land van herkomst, maar slechts, dat het stempel den naam van het land van herkomst voldoende aanduidt, Daarom wordt voorgesteld een wUziglng van de stempelingsv oor schriften. Voorts wordt een wijziging noodlg geacht in verband met het scheppen van de mo- gelykheid om niet alleen een stempel van herkomst voor te schrijven, maar ook een stempel ter nadere aanduiding van de klasse der eieren. Engeland eischt by den invoer van kalke.eren naast het stempel van herkomst op elk el het woord „preserved". Hst is mogeiyk, dat het buitenland In de toekomst ook ten aanzien van de stempe ling ter aanduiding van de klasse der eieren de eischen zal uitbreiden. Ook indien het land van import deze stempeling niet vor dert. kan het onder bepaalde omstandig heden wenscheiyk zyn, ze vcor te schrijven. Deze voorschriften zyn erop .gericht, een heid in de wyze van stempelen te bereiken. De noodzakeiyke contröle op de naleving van de voorschriften van de uitvoerregeling krachtens den algemeenen bestuursmaat:e- gel van 16 Juni 1930 wordt uitermate oe- moeliykt door het groote aantal kantoren, waarlangs eieren kunnen worden uitgevoerd. Beperking daarvan is noodlg. Daarom wordt voorgesteld een bepaling, krachtens welke het verboden is, kippeneieren, waarvan de uitvoer is toegestaan, uit te voeren langs andere dan de door de Minister van Bin- nenlandsche Zaken in overleg met die var. Financiën aangewezen kantoren. Voorin wordt voorgesteld een wyzlglng. welke het mogeiyk zal maken, bepaalde eischen, behalve voor de klasse „versche eieren", te stellen voor andere klassen van eieren. Verder kan thans niet verhinderd worden, dat partyen eieren, voorzien van de vast gestelde merken, In het binnenland worden verhandeld en na eenige weken alsnog wqi- bli ©en breuk v©n been o» arm Ml verlies vnn een band f 1OE bh rerlie© van een een voet ot een ooa duim ot wla©vlnaer Maastricht Ingestelde wapenonderaoek even eens is gedeponeerd. Zooals wy reeds hebben bericht, zijn er, vclgens de bevindingen ran den heer Van Waegenlngh. zoowel op kleeren der var» dachten als op de In beslag genomen schop pen. menschenbloedsporeu geconstateerd. In hoeverre de wapen-onderzoeklngen ook voor de verdachten bezwarend worden geccht. zal nov moeten biyken. Blykbaar wordt nog één rapjort ove» een deel van het ter deskundig overgelegd materiaal verwacht. De verdediger der verdachten, mr. Paul Tripels, heeft nog geen gelegenheid gehad de stukken van het deskundig rapport en de dcarln neergelegde zakelyke conclusie* te bestudeeren. Het sluiten van de instructie in deze zaak zal eerst kunnen geschieden, als de verdediger te kennen heeft gegeven van zyn kant géén tweede deskundigenonder zoek te doen Instellen: en dit laatste staat nog geenszins vast. Zooals de zaak nu staat, gaf men aan de L. K. te verstaan, dat een openbare behandeling van het drama te Echt voor de Roermondsche Rechtbank zeker niet vóór einde April mag worden verwacht. Wat de houding der verdachten in dm» zaak aangaat, zy blyven vasthouden aan hun eerste verklaringen van bet gebeurde niets te weten. Over het nieuwe kiesreglement voor onze party schrijft „Het Volk" in het nummer van gisteravond: „Uit alles blykt, hoe verlegen men In de R. K Staatsparty blyft zitten met de in die party zoozeer ulteenwykende denkbeelden en belangen, en welke wonderlijke gekunsteldheden men moet verzinnen om kool en geit te spa ren...." In deze dagen, nu onze S.D.A P. aan een krachtproef w-rdt onderworpen als ze nog niet te doorstaan heeft gehad, misgunt men baar niet den schralen troost, dat andere partyen eigen zorgen hebben. De zorg van het zich aan elkander weten aan te pas sen begint al zoodra twee personen op sa menwerking zyn aangewezen; dat ze der halve bestaat in een party welke meer dan een mlllioen kiezers achter haar weet te scharen, is doodnatuuriyk. „Het Volk” moge daaraan genoegen beleven, dat ons kies reglement, nooit, het moge theoretisch nog zoo volmaakt zyn. de algemeene tevredenheid zal wegdragen. Maar op de procedure der candldaatstelling van de soclaal-d emocrattsche arbeidersparty beeft het toch dit voor, dat het in waarheid democratisch is, dat het niet de eandida- ten oplegt, zooals In de SD AP geschiedt, maar ze kiezen laat door de volkomen ge lijkgerechtigde leden der party. Zoolang de SDAP. een dergelyke proce dure niet aandurft, zullen we baar critiek op ons stelsel van candldaatstelling rustig naast ons neerleggen. Onze boterexportbelangen op Duitschland krygen den genadeslag, Indien er niet spoe dig een keerpunt komt in de handelspolitie ke maatregelen, waarmee Duitschland te gen den Invoer van boter de laatste weken tront maakt. Sedert den aanvang van dit jaar Is het invoerrecht op boter In Duitschland van 50 op 100 Mark per 100 K G. georacht. Tegen een zoodanig exorbitant douane tarief van 60 cents per kilo is in het verarmde Duitschland van thans niet meer te Impor- teeren. Nochtans kan langs eenige met name genoemde douanestatlons ieder land, waarmee Duitschland een handelsverdrag heeft, per jaar in totaal een contingent van 5,000.000 K.O. Invoeren tegen hzt voor dien tyd algemeen geldende tarief van 50 Mark per 10J K G. Tot nu toe teren onze boterexporteurs dan ook op dit contingent. Maar daaraan zal een einde komen en spoedig. Het maakt nog geen derde deel uit van de hoeveelheid bo ter. die we In 1931 nog naar Duitschland konden afzetten. In normale tyoen expor teerde Nederland ongeveer 30 mlllloen K.O. boter naar Duitschland en ook In het crisis jaar 1931 bedroeg dit kwantum nog 19 rml- lioen noj bijna 60 pCt. van zyn totaal export* aan boter. In soortgelijke ongunstige positie verkeert Denemarken, die een even massaal belang by de Duitsche markt heeft als ons land en ook Letland, hoewel in veel mindere mate. Inmiddels is deze reeling nog veel erostiger voor ons geworden nu Duitschland besloten heeft, er toe over te gaan om dit jaarcontingent van 5000 ton rog eens over d' maanden te verdeelen, zoo- dat voortaan het leder land slechts veroor loofd is om tot een maximum van elke maand 500 ton boter tegen het invoerrecht van 50 Mark te importeeren. Deze uitzonderiyke maatregel spruit voort uit het handelsverdrag met Finland en richt zich, verre van te zyn een protectiemaat- regel van algemeenen aard ten genoege der Duitsche boterproduesnten. practicch alleen tegen de groote boterleveranc'.ers als Neder land. Denemarken en Letland. Landen, zoo als Finland die tot nu toe nimmer een jaar iyksch invoerkwantum van 5.000.0000 op de Duitsche markt hebben gehaald, zullen van deze contlng 'nteering uiteraard geen hinder hebben en landen, die tot nu toe op geen roemenswaardige schaal naar Duitschland boter exporteeren. rullen er van proflteeren. Geen bescherming dus van de eigen produc tie. maar kunstmatige vei chuiving op de Duitsche impurtmarkt ten koste van onze plaats. Deze toestand van kunstmatige on- geiyk gemaakte concurrentievoorwaarden op de botermarkt, noemt de Duitsche Re- geering tot n i toe In overeenstemming met de meestbegun-tigings-clausule. Het is tav. dit punt, dat liet Comité van Economisch Verweer uit de Ned. Land- en Tulnbouworgantraties dezer dagen een adres aan de Regeering gericht heeft. teneinde van Duitschland te verkrijgen dat het ter zake van de contingentcering een andere houding aann-emt en zyn destijds te Ge nève verdedigde, maar toen reeds algemeen verlaten standpunt van gelijke contingen- teering op zy zet en Nederland als meest- begunstlg'te natte een botercontlngent toe- wj'st in ove’-eenstemmlng met de bestaande tandel«relatles. De b’liykhetd van dezen eisch van propor- tlonneele conti ngenteering wordt thans zachebbende kringen der Duitsche nnd ook Incezi-n Het gaat niet as» aai Finland op deze whze van normalen boterimport In nvirschlafcd In stand ka.i houden, terwiil Nederland dezen tot 1Z3 van het mrlgg Jaar zou moeten terugbrengen en wat nog er- eert aan eommice landen onbekende grootheden zoowel op het gebied van den toterimportmarkt in Duitschland als op het terrein van Duttschlands eigen afzet ten koste van Nederland, den best betalenden klant, die dat voor een groot deel alleen In boter kan doen, een geschenk geeft. Even eens erkent men dat het stelsel van gelijke contingenteering. waarvan Nederland en De- nemarken de dupe worden, geen voordeelen. eerder nadeelen heeft uit een oogpunt vÜn bescherming der Duitsche boterbelangen Het Comité acht ook daarom het tydstlp. om dienaangaand met Duitschland te on derhandelen, gunstig en urgent. Duitschland is Inmiddels gebonden tegen over Finland, het eenige land waarmede duitschland terzake van de boter een bin ding heeft. In dit opzicht doet het Comité de Regeering een mogeiykheid aan de hand om oe Duitschers tot proportionaliteit in de contingenteering te brïngen. Nederland en Denemarken zouden zich tegenover Fin- ’and moeten verplichten ten gunste van dit land uit hun contingeit het event, ontbre-" kede tot 5000 ton aan te vullen. ’ïienaan- "aande wordt er met de Deensche Land- brugsraadet door het Comité reeds gecorres pondeerd Hier ta een gunstige gel“genheid en een weg maar vooral de noodzakeiyk- heid. Zelfs in het ongunstige laar 1931 wa ren we altijd nog voor 60 pCt van onzen boterexport op Duitschland aangewezen. Vooral in het voor'aar placht de Duitsche markt onze boter af te nemen. Met angst riet men in zuivelkringen de maanden Maart en April tegemoet en wanneer niet Een Engelsch opvarende van een in de haven liggend stoonuchlp Is bewusteloo- zen toestand een gébouw van een Stoom vaart My. aan de Borneokade binnenge dragen. De man had gevochten met een 32-jarlgen taxl-chauffeur. Een scheepsarts constateerde den dood. Het lyk is in be slag genomen en naar het Binnen-Gasthuis overgebracht. De taxl-chauffeur verklaarde uit noodweer te hebben gehandeld. Hy aangehouden en naar het bureau Meyerpleln overgebracht. tMm,h<n>é*vall*nd'' 'i,n insevo,‘w d« verzekeriniuvoozw.Mrden f Qnnn M*ea onuev verzekerd voor een der rolgt-n.ie ultkeerineén wIJUU. ©eriier ©an oeioe armen, beide beenen ot beide oneen doodeliiken afloop *»ww.- een voet o< een om •**».- duim ot wlnvlnaer been ot BUREAU: HOF 8.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 1