Naar het Land van Overzee t Tc 'Blad :n p I HOE IN ENGELAND DE VOETBAL ROLT DE EEUWIGE LANDSKNECHTEN Wordt China’s leger door Duitsche Officieren aangevoerd? tn 9 uno» id BLADzau u TWEEDE BLAD DONDERDAG 3 MAART 1932 De Heilig-Graf k^rk te Jerusalem RONDOM HET LEEGE GRAF I 2? DE ZEELIEDENACTIE ELECTRICITEIT VOOR DEN TUINBOUW „HOE MAAK IK ZELF EEN TELEVISIE-ONTVANGER VOOR NEDERLAND BEHOUDEN tnt snt >nt .75 .75 M M nd. »nd Door nauwe samenwerking mt jnt :nt »t L 1 67008 57879 5—0, (Wordt vervolgd). t *er. op het strijd- Zoover met aangrenzende kloosters De basiliek van het H. Graf te Jerusalem Rondgang door de Kerk. geboren was 1 U*. mb! I Sjanghai zitten. De te ommegang om het koor /en zien nog andere ka- id en verschüferd, bleek- en vies. De Grieken heb- deze tot ééne allereerst: Graf. aal het middel- te en vertrouweling van Tsjang werd) generaal Wetzel, wiens Eenzelfde aantal hoog zien, of wel houdt. 1 morgen invalt' alles gaat rechten. Maar In deze Oostersche stad, die ik u ge schetst heb, die stad met haar donker- overdckte gangstraatjes en haar nauwe ste gen, met de eeuwige kronkelingen en de warreling van haar doorgangen vol vreemd, voddig volk, vol schreeuwende drukte, vol daverende bontheid van allerlei menigten, nationaliteiten en religies, en de wemeling van de duizenderlei vreemdsoortige dingen van het morgenland, saamgeperst en opge drongen binnen de middeleeuwsche muren, tusschen de steenen ophoogingen van mos keeën met hun minaretten, van kloosters en kerken, van seminaries en synagogen. zoe ken wü, pelgrims niet alleen, maar óók alle anderen die komen om dit t befaamd Jerusa lem te bezoeken, naar dil naar de kerk van het Heilli Dat is de plek, die eem punt der aarde heette: de uitdrukking van een naïef volksgeloof. Maar was het daarom zonder zin? Het leege Graf is het middel punt en de grondslag van ons geloof: want maal vermoord: een kruistocht om het Kruis te vernielen. Maar wat zij ook verzonnen om Hem uit het leven der menschheld te verbannen, en hoe zij den Zoon des Vaders ook verlargden tot een filantroop of een socialist, tot een utopist of een Boeddha, tot een onwijze of een mythe, een die nooit in geen enkel werelddeel. zij verdreven zijn herinnering niet, en ruk ten evenmin zijn naam uit de harten der levenden: zelfs niet toen zij zochten naar iets dat zijn plaats moest innemen, of dat dan waarheid of geest heette, godin der Rede of Humaniteit. Natuur of Vaderland. fk-he.'d of Solidariteit. De jaanwezlgheld zijner loochenaars en bestrijders is zelf een bewijs voor Zijn bestaan. En de godslastering blijft een onvrijwillige belijdenis van Zijn eeuwige aanwezigheid. Het Graf is leeg, maar de Godmensch is in de kerken en op straat, bij. het bed der stervenden en op het graf der gestorvenen. Uit de musea kan HU niet verwijderd worden en Hij zal in de litera tuur blUven voortleven, ondanks alle beeld- stormers, en al werden ook alle missalen en Het altaar der Latijnen op de plaats der Kru siging in de basiliek van het H. Graf te Jerusalem ten tjjde der Kruisvaarders (XHIe eeuw), en zooals zij nog heden ten dage is. kerkboeken verbrand. Want Jezus is een princiep en een einddoel, een afgrond van goddelijk mysterie, zooals Papin! zich uit drukt, tusschen twee stukken wereldgeschie denis. En ieder geslacht schrijft Zün evan gelie opnieuw. Stemmingen der schemering Wanneer gü te Jerusalem 'omt, wacht dan tot het laatste halfuur vó dat de kerk ge sloten wordt: en gaat er heen in het stille donker, niet zoolang de zon nog aan den hemel staat en de dagklaarte uw oogen af leidt. Of laat er u heenleiden met gesloten oocen voor dit eerste bezoek, met den blik geheel inwendig gekeerd. En steun daarbij alleen op uw goed geloof als op een staf en stut. Wü ontberen het kinderlijk geloof der kruisvaarders in deze eeuw van hyper-kri- tiek, en onze godsvrucht is niet bestand tegen de storingen van bulten. Als iets onze oogen hindert, worden zjj uit de stemming ge bracht. daar onze zenuwen niet sterker zijn dan onze wil, en concentratie van ons inner lijk wezen doorloopend boven onze kracht gaat. WU hebben zwakke harten. Maar als gij tegen avond wanneer het donker is, voor het eerst komt in de Heilig- Grafkerk. en ge daar, op een der heiligst? plekken van deze aarde, plots uw oogen op slaat in het duister, terwijl alle vormen rondom u weggeschemerd zün. terwijl een fantastische leegte om u heen ligt, onder de gewelven dezer vreemde kerk, die een cata combe hjkt of een geweldige grot, een laby rint waarin alles vreemde vormen aanneemt en onbegrUpelük is. diep en duister, ont stellend. met uit al die onbegrijpelijke nissen en diepten het stille gepinkel der honderden votleflampen. en het geschuifel der donkere silhouetten van het eene duister in het andere duister, dan kén u onder dien hoogen koepel, die zich welft over de plek waar het gestorven Lichaam van Chrktus, gebalsemd en in het lUkkleed, rustte, een vreemde ontroering bevangen in dit don kere heiligdom, dat zelf staat als een myste rie om u heen. En in de stilte van ditoogen- bllk leven de herinneringen op: in het zwij gen van dit duister rijzen de beelden; uit de weifelende schemeringen lichten de .1- sloenen aan. en in uw ziel ontwaken de ge wijde woorden: „Waar hebt gU den Meester heen gedragen?" ..HU is hier niet....” Door de pers circuleert het be richt, dat een groot aantal Duit sche officieren een werkzaam aandeel neemt bij de leiding der Chineesche actie bij Sjanghai. Zooals onderstaand artikel van een bijzonderen correspondent duidelijk weergeeft, zijn deze be- richten geweldig overdreven „Veertien jaar geleden heb ik me hier ge vestigd, doch ieder jaar vast steek ik de straat over om mün ouwe lui te bezoeken.” (Life). het geloof in den Christus zou ijdel zijn, als de Heiland niet waarlUk verrezen wasl En nog is ditzelfde Graf van Jezus van Naza reth als het keerpunt der wereldbeschaving, want bü deze drempels zagen verleden en toekomst elkaar in de oogen. daar werd een nieuwe tijdsorde geboren, en een nieuwe ge dachte. De Joodsche cultuur zag er haai eind gekomen; de antieke wereld strandde op deze rots; voor de christelUke beschaving lichtte er de jonge dageraad. Maar weldra wordt datzelfde leege Gral ook weer als het centrum der wereldgeschie denis. Als Byzantium over het zenith züner kracht heen is, scheidt dit Graf de wester- sche van de oostersche wereld. Dan vormt het zelf het brandpunt van den strijd, dien de Westersche beschaving er strUdt met de Oostersche barbarij, bet kruis met de Halve Maan, de Latijnsche wereld met het helden dom. Maar eer er de wapenen der strijders rinkinken, zijn er du zenden heengetogen. biddend en boetend; en duizenden hebben daarheen uit de verte hun handen gericht en het gelaat gewend. En al de geslachten bhjven daarop staren, óók al willen zü bet niet. Dit Graf heeft nog geen enkel tUdperk der wereldgeschiedenis onverschillig gelaten. Wie het niet in liefde gezocht, en met toe wijd ng vereerd hebben, moesten het daar om wel des te feller baten. Niet alleen dat zU het Graf haatten daar het ledig was, maar zü hadden Christus zelf liefst, ander- „Hoe maak ik zelf een televisle- ontvanger?”, door M. W. H. de Gorter, Uitgave Kosmos, Am sterdam. Nu de televisie het laboratorium verlaten heeft en er reeds eenlge radiostations zün (os. Londen en Witzleben), die regelmatig ook televisie-uitzendingen geven, is de tUd gekomen, dat menig amateur zich afvraagt of hier niet een nieuw gebied voor expe.’i- menteeren Is en of het hem niet mogelUk zal zUn om door proefnemingen een steentje bU te dragen tot de verdere ontwikkeling van deze nieuwe vinding. Die vraag kan inderdaad thans bevesti gend beantwoord worden en daarom is een populair geschreven werkje, als van den heer M. W. H. de Gorter zeer welkom. Hierin toch vinden we een practteche handleiding bU het zelf construeer en van een toestel voor tele, visie.ontvangst. Den amateur, die over eenl. ge handigheid beschikt, zal bet niet moeilUk vallen aan de hand van de verstrekte wen ken een ontvanger te bouwen, die reeds aar dige resultaten geeft. •Behalve voor de amateurs, is het boekje ook van belang voor den gewonen omroep- luteteraar, die belangstelt In televisie, daar het hem antwoord geeft op vele vragen, die hu zich stelt omtrent de werking van den huldigen toestand van dit interessante nieuwe gebied der radio. En de prijs, die nog geen gulden bed.aagt, zal geen bezwaar zün het werkje aan te schaffen. orde! Maar eigen gelegen- Nader verneemt het „Handelsblad” nog, dat de Centrale Bond van Transportarbei ders aan den Bond van Werkgevers in de Koopvaardij heeft verzocht nieuwe bespre kingen over een collectief contract te openen. kanen, tend. Nu komen we op onze schreden terug, aan het Magdalena-altaar voorbij, gaan dan tusschen mass eve, vierkante pijlers door, en treden nu elndelUk in de ronde ruimte, onder den hoogen koepel, waar Christus in- De eerste ontnuchtering. Dit alles is met evenveel woorden zeggen: dat de Heillg-Grafkerk overdag de aller grootste ontnuchtering kan zUn. Is het dit? zult gU vragen, wanneer gU aandachtig rondkUkt, in hoeken en gaten speurt. Want gü verwacht een kerk, zooals wU ons nu eenmaal een kerk denken. GU veronderstelt een zekeren rijkdom, die de uitdrukking van een rechtmatlgen eerbied is. GU kunt het u niet anders denken, of hier doet een koster behoorlUk zün werk; hier heerschen niet alleen netheid en orde, maar hier zal gebeden worden met Ingetogenheid, en hier hangt een sfeer die past bü de hei ligheid van dit oord. Maar dat zün de optimistische voorstel lingen van een even vroom als vaderlandsch gemoed, die niet het minst overeenkomen met de werkelijkheid. Want er is niets van al dat verwachte, van dat mooie of ook maar nette: het te X Oosten, ook binnen dezen tempel. Daar te zelfs niets, dat ook maar smaak vol is in deze kerk. En welk een kerk! De groote. zware deur met haar onmogelük jlot. en een rond luikje daimaast: „Wat heeft dit te beteekenen?” „Wel, de zorg voor de kerk is toever trouwd aan twee Mohammedaansciie fami lies, die ze voortdurend bewaken. De eerste van beide heeft de sleutels, maar bezit het recht niet om de deur te ontsluiten; de tweede opent en sMUt de deur, maar mag de sleutels niet bewaren. Deze worden door den wachter binnen het gebouw 's morgens, door het ronde luikje, toegereikt aan dén- gene, die opent.... Mee dat gü over den dorpel gegaan zUt, ziet gü links een nis, waar kussens en klee- den liggen: daar hokken de Mohammedaan^ sche wachters van het heiligdom, liggen er te luieren en te kletsen. Een steenen trap, die door een poortboog in den muur verdwünt onder een nuchtere lantaarn, te de opgang naar de dubbele ka pel van den Golgotha. Daaronder een ka pelletje als een krocht. Daarnaast een con- slstorlezaal van de Griekzch-orthodoxe gees telijkheid. I Naar het „Handelsblad" verneemt heeft de Stoomvaart-MU. Zeeland een order ge plaatst bij de Rotterdamse he Droogdok-MU- voor den bouw van nieuwe ketels in het sa. „Oranje Nassau". Door nauwe samenwerking met de genoemde werf en de Mü Zeeland 13 het gelukt, dit werk voor Nederland te be houden, niettegenstaande de felle concur rentie van het buitenland. ziet er alles vochtig-grauw en beschimmeld uit. Het is de krypte van 8. Helena, met daarnaast de nis onder de rots, waarin de drie ftulsen onder ConstantUn's regeering werden weergevonden. WU vervolgen dei der Grieken heen? pellen, alle gehard grauw en armoeeflg ben hier een zoldering Ingebouwd, waarlangs ze in hun koor kunnen afdalen. Nieuwere kolommen staan er tegen oudere pUlers aan, zoodat het gebouw zelf hier meer op een ge kalefaterde ruïne lUkt. dan op een kunst werk. Overigens stortte de koepel boven het Grieksche koor in bij de laatste aardbeving, en ligt er nog maar een tUdelUk planken gewelf. WU wandelen verder. Een dwaze volks verbeelding heeft dit gedeelte der kerkruim te „de gevangenis van Christus" genoemd. En van de eene spelonk komen we in de andere. Hier staat nu elndelUk ook een roomsch altaar, toegewijd aan Maria Magda lena. Deze ruimte is weer een voorportaal voor een volgende, waarheen ze langs trap pen omhoog gaat: de kapel der Francis- met een sakristie daarbij aansla Ir derdaad in het graf werd neergelegd. Door de ronde opening in den koepel valt een vloed van daglicht in. Hier kan men zien en de dingen onderscheiden. Alles is er lu guber en leelUk. De koepel verschllfert, de wanden zUn van een afschuwelUke kleur, die geen kleur meer is. Rondom hangen be droevende schllderUen en zilveren lampen in roode en bruine hulsels om ze schoon te houden. Het is er kil en vochtig. De kalk brokkelt van de achttien plompe pUlers in het ronde, alsof ze melaatsch waren. De ruwe steenen bodem is glad en glibberig. Van tusschen de pUlers komen vunzige hok ken, bergplaatsen, in de heilige ruimte uit. waaronder de kapel der Jacobieters het best te vergelUken valt met een steenkolenberg plaats. Maar ohze aandacht wordt hoofdzakelUk getrokken door het gebouwtje in kapelvorm, dat midden onder den koepel staat. Dit is dus het omhulsel van het heilig Graf. Een gebouwtje met twee kleine ruimten daarin, zooals de begraafplaats beschreven werd in het evangelie, en zooals er nog andere te Jerusalem bewaard zUn. Maar van de heele oorspronkelUke grafrots is er niets meer overig dan wat brokstukken. Wat wU hier in marmer gebouwd zien, is het kunstpro duct dat de menschen daarvoor in de plaats gesteld hebben. En het is zeer leelUk. Pierre Loti noemde het Je grand klosque de mar- bre, d'un luxe demi barbare". Nu, in 1810, toen dit kapelletje gemetseld werd, was de ‘de vrees* koesterde, dat de energieke Bauer Tsjang Kai Sjek op sleeptouw, zou nemen. Maar men heeft toen met volle zekerheid kunnen bewUeen. dat behalve Engelsche, ook Fransche officieren in Chlneeschen en Japanschen staatsdienst staan. Bauer heeft en nooit zonder daarvan eerst het Duitsche ministerie van Bulten- landsche Zaken op de hoogte te stellen ongevéer 30 van zUn vroegere kameraden naar China gehaald, welke in Nanking. Sjanghai en in het binnenland van China werden gestationeerd. Geen van hen Is echter en dat moet nadrukkelUk worden vastgesteld ooit als troepencommandant werkzaam geweest. do:h slechts als instruc teur. als leeraar en als stafofficier. Tegenwoordig zijn er van deze 30 officie ren die dus d?n autoriteiten met naam en toenaam bekend zUn slechts nog on geveer 10 of 12 in China; aan het hoofd van deze groep staat de opvolger van Over ste Bauer (die meer dan medewerker, vens vriend Kai Sjek kwartier te Nanking is. bevindt zich in Japan; van hen is echter zooals in Tokio van officleele zijde wordt verklaard, niet één enkele bij de in Mands- joerUe vechtende troepen. In zooverre zü en hun kameraden in'China nog van Duit sche nationaliteit zijn, is hen van regee- ringszüde, onder bedreiging van de aller strengste dwangmaatregelen, strikte neu traliteit cpgelegd, hetgeen ook wel vanzelf sprekend is. Reeds geruimen rijd worden er op den proeftuin „Zuld.Hollandsch Glasdistrict" te Naaldwijk proeven genomen met bet gebruik van electriciteit ten behoeve van den tuin bouw. Deze proeven zün in hoofdzaak op gezet in verband met het feit, dat door het Invoeren van de vrachtauto's de paarden- mest steeds duurder werd, zoodat getracht moet worden voor de toekomst een andere verwarming te vinden voor de teelt onder het platte glas. De proeven die in 1930 werden genomen, werden eerst genomen om te zien, of het mogelijk is met behulp van electrlsche ver warming een prima product te kweeken. Er werden op een diepte van pl.m. 30 cM. in den bodem looden kabeltjes gelegd voor den stroom, die de werking van den paardenmest moest overnemen. BU de genomen proeven te wel bewezen, dat het stroomverbruik nog veel te groot is en het een vraag te of deze verwarmings methode voor de komkommers, die in hoofd, zaak onder het platte glas worden geteeld, wel ooit rendabel kan worden. De leider van deze proeven, de heer Ir. Rlemens, komt tot de conclusie, dat elke kunstmatige verwarming boven paardenmest te verkiezen te, omdat men in staat te de zoo hoog noodige temperaturen te regelen. Electrlsche verwarming, zonder een teolee. lende laag, doet den grond niet extra uitdro gen. Luchtverwarming naast bodem-verwar- ming verhoogt in sterke mate de kwaliteit der vruchten, doch etecht veel energie en te daarom aan te bevelen gedurende de eerste weken. De oogst wordt schitterend vervroegd. Paardenmest is in staat om gedurende slechts 68 weken de verelschte warmte te leveren. Er /al nu nog onderzocht worden, op welke wUze het stroomverbruik verlaagd kan wor den en of de' electrlsche nachtvorstwering in kassen en warenhuizen rendabel te. JJe proeven werden genomen met mede werking o.m. van de electrlsche bedrijven te Rotterdam. Den Haag en Delft, die de elec. triflcatle bekostigen. int is dus alles In er zUn ïlog anderen die op held in de strUdgebieden trachten mee te doen. Hun namen (misschien zijn het er twee of drie dozijn) zijn aan de Rjjksre- geering niet bekend. ZU zUn niet met het vooropgestelde doel vertrokken om in het buitenland te gaan zwerven, doch zUn eerst later, na eenlgen tUd in het betreffende land te hebben gewoond, aan het avontu rieren geslagen. ZU zUn ook niet als offi cier werkzaam, maar als ordonnansen, te lefonisten. marconisten, vllegtulgenmon- teurs en chauffeurs. Hoe het hen gaat en waar zij eigenlijk gestationeerd zün. is niet uit te vinden, is even oncontroleerbaar als b.v. de verblijfplaats van Engelsche, Fran sche en Italiaansche avonturiers. Als er hier en daar in Duitschland het gerucht de ronde doet, dat Duitschers voor China of Japan worden aangeworven, kan men er zeker van zijn, dat dit afkomstig is van een zekere categorie van onruststo kers. die het land verdacht willen maken tegenover den vreemde en van diegenen, die' uit deze berichten geld trachten te klop pen door van de vrUwllllgers „provisie” of „borgstortlngen” te verlangen, waarmede zij dan spoorloos verdwUnen. Een officleele, of onofflcieele werving van vrijwilligers voor Japon of China bestaat er in Dultseh- land niet! Pogingen daartoe bU de con sulaten zijn zonder effect! En bovendien zu'len de Duitsche autoriteiten alles doen om avontuurlijk aangelegde Jongelieden van deze onverstandige stappen af té brengen, niet alleen, daar zU het prestige van het land rchaden m"sr tevens om deze Jonge lieden voor de ellende van den oorlog en voor de daaruit voortvloeiende gevolgen te beschermen. Maar de kerk? vraagt ge. GU wilt de kerk binnengaan, en staat hier ate tn een voorportaal. Maar een portaal te dit niet. GU staat al in de kerk zelf. De Grieken heb ben den hoofdbeuk verder geheel afgescho ten met wanden, die tot de gewélveh raken. Daarbinnen zUn zU heer en meester, en vie ren zU hun liturgische plechtigheden, zón der zich aan andere celebranten aan an dere altaren te storen. Drie verschillende religies doen er 's Zondags op hetzelfde uu. haar dienst, en de één overschreeuwt erde i ander als opeettelUk. Trouwens de ruimte te zoo groot niet. WU gaan nu links om het afgesloten koor der Grieken heen, door een soort omgang met kapellenkrans. Het te hier pikdonker, want alles te er dichtgebouwd of venster loos. De teekening van dit bouwwerk, het grondplan waarop dit werd opgetrokken, ont gaat den bezoeker volkomen. Maar even schiet Hebt in een diepe krocht' OU kUkt langs een trap in dien kelder neer. Het Steeds, wanneer ergens ter wer/ld gewa pende opstanden, revoluties of geschillen plaats vinden, verzamelen zich als gieren bU het aas een aantal „eeuwige landsknecht ten”, beroepsvechtersbazen, avonturiers en krügs-enthcusiasten bU de staven der bei de partUen. Uit alle landen komen zU. hebben niets anders geleerd dan oorlog, taktlek, strate gie zoeken het gevecht, het avontuur het te hun een beroep geworden! En dlk- wijls zUn dat niet onsympathieke lieden. ZU willen niet rijk er bij worden, zoocls de menschen op den achtergrond, die wapens, munitie, levensmiddelen en berichten le veren! ZU willen slechts.... het avontuur! zelfs al zou hun huid er de sporen van moe ten dragen.... Vanzelfsprekend te het. dat er onder deze heden ook Duitschers zUn. Dat te geen ge- helm VBij Abd el Krim bevond zich Klems, de chef van den Gefteralen Staf der Rifkaby- len; in den Boiiviaanschen „oorlog” voch ten verscheidene Duitschers mee. En daar om te het zoo goed ate zeker dat er in de Japanache en Chineesche loopgraven bU wel een paar Duitschers zullen meesten van hen zUn immers ate kinderen in de loopgraven van Cam- brai of in het bloedbad van Verdun ge weest. Daarna hebben zU in de, vrüwilli- gerskorpsen meegevochten: in Opper-Sile- zié, in de Baltische gebieden. En toen was het te laat om een burgerlijk beroep op te vatten! En zoo trekken deze overge bleven strUders uit den grooten wereldoor log rusteloos rond, zoeken oorlog, avontuur, begeven zich van het eene slagveld naar het andere. Doch behalve deze groep te er ook nog een tweede groep van menschen. welke is samengesteld uit vroegere beroepsofficieren, die in Duitschland geen plaats meer kun nen vinden. Door Klems opgeroepen, heb ben zU destijds de benden van Abd el Krim georganiseerd en gedrild; onder generaal Kundt hebben zij het Boliviaansche leger gereorganiseerd en opgebeuwd: met Over ste Bauer zün zU in 1928 naar China, naar Tsjang Kai Sjek getrokken. Het zün men schen. die hun plichten als Instructeur bui tengewoon ernstig opvatten, menschen, wier trouw en eerlükheid dikwijls spreekwoorde- lük/te geworden in het land, waarin zü zich zich gevestigd hebben. De diplomatie en de „landsknechten” Met enthousiasme hebben de Duitsche autoriteitx (dus in de eerste plaats het Ministerie van Bu.tenlandsche Zaken) een dergelijk optreden in vreemden staats dienst nooit aangezien. Toen kort na den oorlog Japansche wervers Duitsche onder officieren en officieren als Instructeurs zoch ten, heeft men er dikwüte tegen gewaar schuwd. Een reden om hen te verbieden het land te verlaten, heeft men echter niet, zoolang hun streven zich niet recht streeks tegen Duitschland richt. Toen Overste Bauer In 1928 door gene raal Tsjang Kai Sjek werd opgeroepen en hü naar Nanking ging, was men over dit besluit weinig gesticht. Het is toen zelfs tot een diplomatiek Intermezzo tusschen Ber- i lün en Parüs gekomen, daar men in Parijs Londen is in een woord uitgelaten! Beslist het lot een „All-Londoo Cnp-flnal”? De clubs doen uit nemende zaken. Voetbal-strategie brengt Arsenal in de demi-finale. Een minuut van onbedachtzaam heid elimineert Huddccsfleld. Chelsea brengt haar supporters boven de wolken. Everton geeft geen krimp. Londen was Zaterdagmiddag eenvoudig in de wolken. En ate 't gekund had, misschien wel daarboven, louter van uitgelatenheid over het Cup-succes. Alles ^te prachtig van stapel geloopen, en de schlet-gebedjes wer den blükbaar verhoord. Arsenal won en Chelsea won ziedaar de vurige wensen van al diegenen, die zich Londenaaxs noe men. MogelUk wordt de sport-gemee’hte uit de machtige metropolls voor egoïstisch uit gekreten. maar nu deze hoop in vervulling te gegaan, nu hoopt men nog meer. En be- grüpelUk. want 't zou Inderdaad wel zeer jammer zün. ate het lot een spaak in het wiel stak. Aller oogen zün thans gerichUop Lancaster Gate 22. waar een of andere poe zelige miss haar snultlg handje in een car- tonnen doos laat zakken om de gewraakte vodjes papier op te diepen. Nog eenlge uren en dan weten wü. of de Londensche ver wachtingen tn vervulling gaan; of wü eind April op Wembley zullen worden getracteerd op een all-Londen beker-finale! De zesde ronde gaf intusschen de volgende uitkomsten Huddersfield TownArsenal 01, toeschouwers, recette 4882. LiverpoolChelsea 02, 57000 toeschou wers. recette 4170. BuryManchester City 3—4, 28035 toe schouwers. recette 2372. Newcastle UnitedWatford toeschouwers, recette 3848. Deze cüfers alleen spreken al meer dan ellenlange commentaren, want 't te toch wol frappeerend. dat deze vier matches een 210.000 menschen tot zich lokten, die 15272 aan entrées betaalden. waarbU ook nog rekening moet worden gehouden, dat zoowel de loketten aan den Leeds Road, als op Ansfleld bereids moesten worden gesloten, omdat er eenvoudig geen mensch meer kon worden bügeplant. Thans nemen wü u eerst mee naar Leeds Road, waar de „big match” werd uitgestre den tusschen Huddersfield en ArsenaL Voetbal is niet slechts een spel van hard- loopen en tegen een bal trappen, indien er gelükwaardlgheld van krachten te. zooals in dien strüd, doch dan te voetbal ook een her senspel. een spel vól strategie, waarin het kleinste foutje de allergrootste gevolgen kan hebben. In zulke oogenblikken spelen geraf fineerdheid en overleg o zulk een enorme rol. waarvan Huddersfield thans weer een boekje kan opendoen. De Arsenal huldigt, zooals wü u al eens eerder vertelden, het drie-back-systeem, waarbü de spil Roberts als derde verdediger fungeert. Nu Zaterdag kreeg de Arsenal reeds in de eerste minuut een hoekschop te nemen, waarbü elk ver dediger zün mannetje dekte, geheel sche matisch. De hoekschop kwam; elke verde diger hield zün aangewezen man in de ga ten, maar o schrik, wie had den back. Ro berts gezien, die ongedekt den bal in het Huddersfield-doel kopte! Deze Londensche geraffineerdheid kostte Huddersfield de fi nale, want door te systematisch verdedigen werd men eenvoudig verrast door een listig heid van den Londenschen spil. In het verdere deel van den kamp kwam de gelükwaardlgheld volkomen tot uitdruk king. Huddersfield hield den dirigent van den Arsenal-attaque nauwgezet In het oog, en dit feit reeds maakte deze voorhoede bU lange niet zoo gevaarlUk ate anders. Ove rigens mogen de Londenaars ook nog van geluk spreken, toen Magnall Arsenal s kee per. Mos, uit zün hok lokte. Laatstgenoemde kon weliswaar den bal niet te pakken krü- gen, doch hinderde den Huddersfield-man zoodanig, dat hü In plaats van in. naast het onbeschermde doel schoot. Ook al moge de Londensche techniek in totaal hooger wor den aangeslagen, qua overheerschlng en geestdrift had het home-team stellig een draw verdiend. Wit baten echter zulke na beschouwingen? Huddersfield te geëlimi neerd. Eén troost echter al komt Hud dersfield dan niet naar Wembley, te Wem bley naar den Leeds Road gekomen, wat de recette betreft. Chalsea heeft 't op Anfield ijprd te ver duren gehad, al doen de cüfers 20 anders vermoeden. Liverpool torste zichtbaar veel tc veel het gewicht van den strüd. In het veld tactisch opgezette aanvallen, maar niet zoodra kwam men in de gevaarlüke zone, of de^Ll- verpool-aanvallers raakten op hol. Echter dient ook gezegd, dat de Chelsea-spil. O’Dowd den strüd van zün leven speelde, terwül ook het andere deel van dit elftal zichzelf overtrof. In de voorhoede speelde Hughle Gallacher ate een duivel, wat hem zelf een goal opleverde, terwül hü na bril- lant werk Pearson in staat stelde de zege tot een voldongen feit te maken. Verder moest Watford, de 3e dlvteie-club, met 5—0 het onderspit delven, wat trouwens iedereen verwachtte. Veel meer moeite had Manchester City nog met Bury uit de 2e di visie. Was dit de hoofdschotel van het Zaterdag- sche menu, wü zouden bepaald onvolledig zün, ate wü ook niet de 31 overwinning van Everton releveerden op Sheffield Wed nesday. Hierdoor blüven de Toffees nog in „the running", en wachten op het struikelen van Arsenal, wat bü het overladen program ma van cup en competitie niet tot de onmo- gelükheden zou behooren. U weet het beste paardook al spreekt geheel Lon den van een dubbelen triomf voor de mannen van Highbury. De verdere uitslagen laten wU voor dit keer onbesproken, omdat zü de algemeene situatie niet hebben gewüzigd. Uit het programma voor as. Zaterdag lichten wü ate voornaamste gebeurtenissen: Arsenal versus Leicester City en Everton versus Aston Villa. Zoo juist ervaren wü. dat hef lot den Londenschen clubs inderdaad gunstig te ge weest. want in Huddersfield: Newcastle United—Chelsea, Birmingham: Arsenal—Manchester City. Beter had men 't niet kunnen treffenl smaak niet zeer verfünd. En de versiering met prulbloemen, met Ingepakte kandal aars en vetlampjes.... Ala men hier een moment van geestelijke voldoening wil smaken, moet men de oogen sluiten en de handen tegen de voren houden. Want tegenover den ingang van deze grafkapel bevindt zich de ingang van het koor der Grieken. En hier zitten nu aldoor een paar wachthoudende Grieksche mon niken of popen te kletsen. Het te waar, dat de zuiderlingen heel wat mter stoornis kunnen velen dan wü- Maar de kakofonie die hier kan heerschen, wordt soms on- menschelük. Achter bet grafkapelletje hebben de Kop ten een altaar geplaatst. Terwül dezen daar hun lamentaties afdreunen, zingen de Grie ken rechte en janken de Syrische Jacobiters. OnderwUl loopen kinderen door de kerk te I spelen, glüden uit op den gladden vloer en i bieren om het hardst. Een gids verklaart i zonder eerbied een groep van gapende en fotografeerende toeristen wat er te koop te. I Monniken schuren de koperen lampen, die met zware kettingen omhoog geheschen worden. De bedienaars en kosters der ver schillende riten küken elkander aan. alsof ze elkaar willen aanvliegen. Het eene uur hebben de Franciscanen de zeggingschap over het Heilig Graf en het andere uur de Grieken, of wat weet Ik veel. Ik moet om- of die koepel het vandaag nog Eij wat zal er gebeuren, ate die iltt Ja, dat weet niemand. Want raer volgens vastomschreven tar ^liemand mag aan die even- tueele puinen raken, als hü daarop geen geschreven recht kan laten gelden. Om die rechten kracht bü te zetten, gebruikte men hier wel eens vuisten en kandelaars. Een kerk ate deze begrijpt men zoo maar niet in een ommezien. En eigenlUk te zü een wereldraadseL Maar om er iets van te be grijpen, moet men inzicht hebben in haar geschiedenis. Ik zal trachten u dat verhaal te doen. Het te belangrijk op zich zelf en boeiend ate een roman. Maar er komen daar- bü ook gewichtige vragen ter beantwoor ding: te het H. Kruis, dat Helena vond, het ware Kruis van Christus? Is de plaats van Golgotha en het H. Graf inderdaad authen tiek? Wie er nog meer tooneel zün

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 5